AAAAAAAGGGGGHHHHHHH!!!! ik weet het niet meer hoor...
ik ga maar een poll maken ofzo...
foto's volgen zodra ik een paar gouden en zwarte ringen heb...
tot dan
gr
@je
Printable View
AAAAAAAGGGGGHHHHHHH!!!! ik weet het niet meer hoor...
ik ga maar een poll maken ofzo...
foto's volgen zodra ik een paar gouden en zwarte ringen heb...
tot dan
gr
@je
Hoi, ben ik weer..
Helaas kon ik pas vandaag weer wat doen. Gisteravond ben ik naar de eerste samenspel voorstelling geweest van de plaatselijke muziekschool waar mijn jongste piano leert spelen...
hij kon kiezen uit een keyboard, een piano, en een vleugel....
en wat denk je? ik hoop niet dat er zoiets als GAS is voor pianisten... kon nog wel een een dure hobby worden... ( die schittering in de lak is de weerkaatsing van zijn bling bling shirt...
Vandaag de truss vast gelijmd, Ik hoop de komende week de toets eindelijk te kunnen lijmen, want daar ben ik vandaag niet aan toegekomen..
maar goed, zoals beloofd, foto's van mijn gitaar zonder de slagplaat/pickup ring maar met "normale" ringen. Helaas had ik maar 1tje liggen dus de 2e gouden ring heb ik gephotoshopped , het ziet er wat raar uit maar dan krijg je een beter idee... alles ligt nog los dus het kan zijn dat niet alles mooi en goed in lijn ligt...
met pick up ring:
http://img.photobucket.com/albums/v1...sic/pic2-1.jpg
met zwarte normale ringen:
http://img.photobucket.com/albums/v1...sic/pic3-1.jpg
en met 2 gouden ringen ( photoshop..)
http://img.photobucket.com/albums/v1...k1fotoshop.jpg
het goud kleurt wat verschillend op door de flits...
nou, laat maar horen...ben er klaar voor....
gr
@je
zal je niet verbazen dat ik heel zeker voor de pupringen kies :)
alleen, lukt dat wel op het hoekje aan de lower horn, komt de ring niet te kort bij de rand? ik ben geen goud mans, maar hier vind ik de gouden ringen wel mooiste optie.
dat gaat wel lukken, de zwarte ringen zijn het hogere model en lijkt alsof hij daardoor buiten de body valt. de gouden valt er buiten omdat ik een kopie van de gouden bridge ring over een zwarte heen heb geplakt...
ik vind goud ook wel het mooiste hier op dit groen...maar of ik voor goud ga of voor mijn slagplaat/pupring , weet ik nog niet.... nog even een nachtje ( of wat) over slapen...
gr
@je
Als niet liefhebber van alle andere hardware dan chroom moet ik zeggen dat goud toch wel goed staat op deze groene dame :seriousf:
Persoonlijk vind ik dat de gouden ringen er super bij passen, maar die slapplat lijkt me een beetje typisch bij jou gitaren dus ik zou ff goed overwegen waar je heen wil met deze gitaar,
Ik zou voor de custom pickup-ringen-all-in-one gaan.
Mischien een ideetje om die uit een dunne plaat messing te zagen, en tot en high gloss te polijsten?
Die zwarte en gouden doen ineens zo standaard aan ...
(ivm de gephotoshopte pickup: het lijkt alsof hij groter is dan de bridge pickup, maar dat is omdat het enkel copy-paste is. Beetje verkleinen en je verkrijgt direct wat meer diepte, soit dat is muggenziften, maar ook weer leuk om te doen. :) )
s.
hoi Stijn
goed idee! ik ben het zeker met je eens dat die standaard ringen wel heel gewoontjes lijken zo...
ik ga het eens even onderzoeken waar ik een plaatje messing oid kan kopen hier in de buurt...
thanks!
gr
@je
Zeker die gouden pickup ringen.
bedankt voor je "stem" ...
ik heb voor mijn prince "symbol" replica ook zelf een pick up ring gemaakt van koper. Het kan niet machinaal omdat de oppervlakte vrij klein en puntig is. Een polijstschijf zal constant vast grijpen in een punt..
dus gewoon poetsen en polijsten met een doekje en brasso en belgom alu.
gaat echt glimmen als goud...
gr
@je
De body heeft overal vloeiende lijnen, met een heel mooi vloeiende "f-sleutel". Ik denk daarom ook dat jouw eigen ontwerp pickupringen (met zijn heel scherpe uithalen i.p.v. vloeiend) niet zo past. Dat is maar mijn mening natuurlijk :makeup:
Overweeg ook eens om die ringen van hout te maken. Denk bijvoorbeeld aan
- aan 1 kant van de ring daar een kleine vloeiend lijn in aan te brengen. Je hebt dan geen rechthoek over, maar aan de hoge-e kant zakt hij iets naar beneden of zo (lastig uitleggen). Misschien zelfs ook aan de lage E kant. Kijk dan naar de vorm van de sleutel.
- je kunt ook bovenin die houten ring, rondom, zo;n stripje van dat groene plectrum-spul erin lijmen, net als de bovenkant van je knoppen. Het is dan wel een beetje in stijl. Dat stripje zou je strak/recht kunnen houden maar je zou ook daar weer voor een vloeiende vorm kunnen kiezen, een heel dunne vloeiende 'pennestreep'.
- je zou met houten ringen ook die middenlijn in je body mee kunnen nemen in de ringen. Dus die middenstreep loopt dan precies door in je ring. Het lijkt me dan helemaal mooi om de ring als het ware omhoog uit de body te laten vloeien. Je zou dit ook 'negatief' kunnen doen (dus de ring kleurstelling precies verkeerd om, waardoor de donkere middenstreep in de body juist overgaat in een maple middenstreep met aan weerskanten een donker fineertje en daarbuiten weer maple.
Misschien kun je zelfs een volledige ring maken van dat groene spul, ik weet niet of het in grotere maten verkrijgbaar is?
Zomaar wat zondagmorgen gedachten met een kopje koffie erbij ;)
+1 voor het idee van Stijn : dat grillige vind ik beter passen bij het karakter van de gitaar. De gewone pickupringen tonen zo gewoontjes ...
een beetje als aanstoker wil ik toch nog kwijt dat ik zeker niet tegen een slagplaat ben, alleen die superpuntige met gaten en in die kleur vind ik zelf minder. Voor mij lijkt het alsof de body door een goed ontwerper is gemaakt, maar de slagplaat "zelfbouw" is met een gedachtengang achter van: laat ik zoveel mogelijk de mooie top zien, dus gaten in de slagplaat. Ik zou de plaat iets organischer maken (mag best nog out of the ordinary zijn qua vorm) en volledig dicht
juz my two centz :)
Hey,
De gouden lijken er wel het mooiste bij te passen.
Ik neem aan dat er ook gouden tuners op komen...
Lekker goud laten, mag wel een beetke blingbling bij zo'n top!
Overigens, als je de puntige erop zet en daarna toch overweegt om ringen te doen, dan zitten er een paar hele lelijke gaatjes in de top, en da's nie top!
vr.gr.
Branko
Sorry, Ik wou je niet commanderen of iets dergelijks ;) Ik gaf gewoon mijn eigen mening maar daar zou ik als ik jou was niks van aantrekken. Het is jouw gitaar.
Ik zou zeker iets met goud doen, als je bijvoorbeeld bezig bent het inrichten van huizen oid dan probeer je vaak kleuren/structuren van iets terug te laten komen in elkaar.
Kijk bijvoorbeeld bij deze gitaren:
http://j-guitar.com/sp/sea/data/1062/r/9422_2.jpg
http://public.blu.livefilestore.com/...Q/bodyshot.jpg
Daarnaast heb je een gigantische mooie top, ik zou die zeker onbedekt laten.
Maar het is jouw gitaar en jouw mening ;) ik laat je alleen andere ingevingen/ideeën zien.
Hoi Cocobolo, goeie tips... zal er eens over nadenken... ik heb persoonlijk zondagsmorgens wel die kop koffie maar geen gedachten, en zeker niet zoveel... dat komt pas na de 3e kop koffie...
Geofjackon, ja, dat is ook mijn idee... ik mis gewoon wat als ik alleen die ringen neem...
Kakihara, Ik nijg ook naar iets anders dan ringen...
Hoi Barno, haha, ja, je hebt wel wat teweeg gebracht... in elk geval bij mij!
Het grappige is dat zowel de body als de slagplaat door mijn vriendin ontworpen zijn... Het idee achter de plaat is idd wel dat je de top zoveel mogelijk ziet... we vonden het jammer om het hout ( ik wil toch op elke gitaar een topje van het één of ander ) te verbergen! We gaan de slagplaat nog eens onder de loep nemen.. Misschien wat vloeiender. ik ben zelf geen voorstander van een compleet dichte plaat...
Branko,
Op zich vind ik goud ook het mooist! er komen idd gouden tuners op. Ik ga pas gaatjes maken in mijn top als ik het top vind. want gaten in je top die geen nut hebben, is nie top!
Dat deed je ook niet... Ik vroeg toch om je stem? wat je er van vind, welke uitvoering je het mooiste vind..
ik doe ook zeker wel wat ik het mooiste vind. Ik snap alleen niet waar ik naar moet kijken. je laat een flying V zien met normale pup ringen en een prs achtige gitaar met normale pup ringen... wat is het verschil dan in pupring uitvoering van de ene gitaar en de andere?
verder iedereen bedankt voor jullie input~!
Ik vind de optie van Stijn, mijn slagplaat ( al dan niet deze uitvoering) in gepolijst koper of messing tot nu toe de beste..
gr
@je
kan je niet een spelen met een andere slagplaat, ff van papier ofzoo.
want ook al doe je wat stijn zegt, in mijn mening past de slagplaat gewoon net niet helemaal mooi bij de body.
iig succes :)
zo sta je nog op de eerste pagina, en zo ben je verdwenen...
maar goed, eigen schuld, veel te lang niet geupdate...
wat heb ik in de tussentijd gedaan? niet zo heel veel maar toch wel wat...
de toets met binding was al klaar maar toen ik de gaatjes voor de side dots geboord had, zag ik dat je de dots aan de voorkant door de binding heen kon zien. ik had nl iets grotere dots dan doorgaans genomen waardoor het randje binding dat nog om de dots heen zat wel erg dun was geworden.
Dus besloten om de binding maar weer los te halen. een nieuwe binding gelijmd maar ja, die moet ook weer geschraapt worden om hem mooi gelijk te krijgen met de bovenkant van de toets. En als je zo ongeduldig bent als ik en de frets er al op hebt zitten, is dat lastig...
dus, les geleerd, pas fretten als alles klaar is. Maar goed, doordat ik de frets weer moest verwijderen, kon ik nog wel een inlay doen op de 12e positie. Ik wilde uiteindelijk toch 1 inlay ondanks dat ik geen positie markers wilde..
maar de "@" is toch een beetje mijn "trade mark" geworden.. en nu kon het weer. Ik moet alleen de toets behoorlijk schuren omdat bij het verwijderen van de frets er hier en daar toch wat hout mee is gekomen ondanks dat ze niet gelijmd waren.
http://img.photobucket.com/albums/v1...inlaytoets.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...nlaytoets2.jpg
Om te voorkomen dat er epoxy in de fretslots zou komen, 2 dunne plaatjes teflon gezaagd en in de slots gepropt...
als dit straks geschuurd is, maak ik nog een gaatje in de "a" en die vul ik dan nog met dit lijm/hout mengsel.. ik had eerst een "@" die aan elkaar zat maar tijdens het zagen brak. en later nog eens... ik vond dit ook wel wat hebben... bovendien had ik geen mop meer... :sssh:
Verder heb ik de " EJ" inlay op de headstock gedaan. Ben er tevreden over ondanks dat de "E" niet helemaal egaal van kleur is.. De epoxy gemengd met houtschuursel om kleine openingen te vullen wilde ook genoeg stainen.
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/inlaykop.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...inlaystain.jpg
Verder ben ik begonnen met de gitaar voor mijn vriendin. de pup gaten zijn gefreesd en de cavity voor de controls is uitgezaagd. Gelijk maar het randje voor het deksel gefreesd.
als laatste heb ik een kanaaltje gefreesd en een gat geboord voor de bedrading .
Uiteindelijk komt er een topje op van spalted flamed maple. daar heb ik al eens een foto van geplaatst.
Ik heb helaas nog geen tijd gevonden om een plaatje koper te scoren. Vanaf a.s. maandag ben ik werkloos en heb ik dus alle tijd! aan de ene kant is dat natuurlijk een raar gevoel dat je na 15 jaar bij dezelfde baas opeens niet meer aan het werk hoeft maar aan de andere kant kan ik me nu voorlopig op het bouwen storten... en dat ga ik doen ook!
Inmiddels heb ik al wel een bedrijf gevonden hier in de buurt die in metalen handelt dus dat wordt maandag mijn eerste klus! De uitslag van mijn " poll" op de vraag wat voor pup ringen ik ga gebruiken is dus mijn oorspronkelijke ontwerp. Ik vind gewone ringen te gewoon. Dus helaas voor alle tegenstanders maar ik doe dus wel mijn pick guard/ring. En nogmaals, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten!
ik hoop volgende week foto's te kunnen laten zien van een gepolijst koperen exemplaar...
gr
@je
Ik lijm m'n parelmoer altijd op een plankje, voor ik begin te zagen, dat heeft wat meer stevigheid, maar eigenlijk vind ik parelmoer best wel stevig, en moeilijk te breken als je voorzichtig bent.
Probeer het parelmoer eens te zagen op een plankje met daarin een sleufje dat niet veel groter is dan de zaag.
Je zal zien dat het minder snel breekt omdat het overal steunt.
Je moet ook altijd in beweging blijven met je zaag. Als het parelmoer vast zit op de zaag, wilt het zeggen dat je zaag getorst is, en dus met de tanden in de zijkant van de gezaagde sleuf bijt. Laat het parelmoer los: je zal zien dat het terug draait, zodat de zaag terug recht is. dan kan je weer verder je bocht nemen.
En tja ... een andere kleur. Het is een natuurproduct, hé...
s.
Ik moet ook bekennen dat ik wat gehaast was. mijn vriendin zou me komen halen en ik wilde het nog even snel doen... en haastige spoed is nog steeds zelden goed...
Ik heb al eerder parelmoer gezaagd en nog veel kleiner dan dit en dat ging ook zonder problemen...
volgende x beter!
gr
@je
juist tof dat het parelmoer van kleur varieert. heb het in mijn recente inlays ook fel. een inlay heeft zelfs een abalone schijn, ik heb een haast viscerale afkeer van abalone maar onbedoeld kan het wel voor mij :)
zo zie je maar weer, wat de één juist mooi vindt, vindt de ander niet zo geslaagd... en andersom natuurlijk!
gr
@je
Hoi ziekdier,
Ziet er goed uit .
De variatie van kleur geeft idd juist extra charme aan het inlegwerk,ik kijk altijd voor ik een stukje ge inleggen,hoe de lichtval is op het parelmoer,en bepaal dan hoe het stukje erin gaat komen,altijd de ghele inleg van 1 richting uit bekeken.
Ook moet je er rekening mee houden,dat door het schuren het effect kan veranderen,ik leg het dus altijd zo in,dat ik zo weinig mogelijk moet schuren na het inleggen.
En idd,geduld is in dezen een schone zaak :)
succes verder,groetjes Charlotte :lp:
Gelukkig dit weekend toch nog een paar uurtjes vrij kunnen maken om wat te doen..
ik heb de gleuf voor de truss gefreesd met mijn nieuwe frees! nou ja, niet helemaal nieuw maar dat mag de pret niet drukken! waar een sluiting van je werk toch niet goed voor is... zo heb ik ook een mega grote kolomboor gekregen in ruil voor een rondje gebakken vis.... niet gek toch?
Op de frees zitten een kapje om wegspringende spaanders tegen te houden én een kapje om een stofzuiger op aan te sluiten.. ( die ik overigens ook van mijn (ex)-werk heb meegenomen.. daardoor kon ik moeilijk zien wat ik aan het doen was. vooral met de eerste aanzet van de frees. Op zich is het frezen wel gelukt maar hier en daar een klein hapje extra... nou ja. je ziet gelukkig niks meer van straks...
Met de lintzaag de kop en hals uitgezaagd, net iets buiten het lijntje..
Verder heb ik het bookmatched topje voor de kop gelijmd en gevlakt. Het hout was een mm of 7 dik, veel te dik dus als fineer voor een kop. Dus eerst een paar keer onder de safe t planer door gehaald maar ik vond het risico toch een beetje te groot worden omdat dat spalted hout vrij broos is. Het breekt zo af dus ik heb het eerst maar op de kop gelijmd.
Een nadeel was alleen dat toen ik de helften op de kop lijmde, ze naadloos op elkaar aansloten maar naarmate ik er meer af afhaalde, er hier en daar wat kiertjes ontstonden. lang leve de gupa! is vrijwel onzichtbaar opgedroogd. Er komt geen stain op, alleen blanke lak! en dat spalted maple heeft niet 1 kleur maar allerlei tinten dus dat kwam goed uit!
Het topje is nu zo'n 1,5 mm dik. er komt waarschijnlijk een dunne zwarte binding langs... ligt een beetje aan hoe de rand eruit gaat zien na afwerking...
Omdat ik toch bezig was heb ik 1 helft van de top voor de body gelijmd. Om de body komt sowieso een binding. Ik moest daarvoor wel de dikte van de top een beetje aanpassen. De top was iets dikker dan de bindinghoogte. Ik wil de zijkant van de body naturel laten en dan is het natuurlijk geen gezicht dat er een heel dun randje van de top onder de binding uit komt. Dus lang leve de safe t planer! Het oppervlak moet nu nog wel even met de vlakschuurmachine gedaan worden omdat er wat speling in mijn boorhouder en boormachine zit. En daardoor neemt de planer dus niet overal evenveel hout af. Maar dat mag geen probleem zijn gezien de hardheid van het hout.
Zoals bekend is deze gitaar voor mijn vriendin, ze begon een beetje te klagen omdat ik alleen maar met mijn groene bezig was ( terwijl ik eigenlijk eerst die van haar zou maken) maar ik heb nog een klein beetje aan mijn toets kunnen doen. Ik heb de inlay vlak geschuurd met een 12" radius schuurblok. Ziet er goed uit. Ook de kleine naadjes tussen het parelmoer en hout zijn mooi gevuld en bijna niet te zien.
Na het schuren heb ik nog wat parelmoer weg gefreesd in het midden van de "@" en weer opgevuld met een mix van hout en epoxy.. volgende keer foto's!
Zoals te zien op de laatste foto ontbreken er hier en daar wel wat stukjes hout door het verwijderen van de frets. ( nog gevuld met schuurstof) Hopen dat ik dat ook nog kan herstellen...
Jammer toch dat er altijd zo snel een eind komt aan een middagje knutselen..
Vanaf dinsdag kan ik paar dagen full time aan de slag dus dan moet het met sprongen vooruit gaan..
dus nieuwe updates komen er asap aan!
gr
@je
vandaag een plaatje messing gekocht voor mijn pick guard/ pick up ring...
25x 35 cm... 27,50 euri EX btw!
daar schrok ik wel even van...:eek:
ik had bij de firma conrad ook wel wat gevonden maar ik verwachtte dat die wel duurder zou zijn dan de plaatselijke groothandel...
niet dus!
nou ja, weet ik dat ook weer...
morgen aan de slag! kijken hoe dat staat op mijn groene project!
gr
@je
Verkoopt Conrad ook messing? Ik vind het bij de bouwmarkt ook schrikbarend duur. Ben al op zoek naar recycle bedrijven.
Ik zag het op marktplaats laatst ergens voor 5 euro per kilo. De marktprijs zal vast nog lager liggen. Maar waar koop je het, hè?
ja, conrad heeft een aantal verschillende diktes koper en messing plaatjes van 200x400mm. en zoals ik al zei, goedkoper dan bij de groothandel.
Ik wist trouwens niet dat bouwmarkten ook messing verkochten. wel alu enzo maar messing?? Ik moest een plaatje hebben wat natuurlijk geen deukjes e.d. heeft dus ik moest wel nieuw kopen.. nou ja, weer wat geleerd..
gr
@je
De gamma hier heeft een klein beetje messing, staat bij het aluminium. Ik heb laatst een hoekprofiel gekocht, 1 meter lang, zijden van 2,5 cm en 2 mm dik. Kostte zo'n 18 euro en komt daarmee op een prijs van zo'n 22,50 per kilo.
Zo'n plaatje van 20 x 40 cm bij 1,5 mm dat Conrad verkoopt, komt op een prijs van bijna 30 euro per kilo.
Laatst zag ik op marktplaats iemand die messing verkoopt voor 5 euro per kilo; de prijzen variëren nogal.
tja, dat blijkt wel weer. Ik heb alleen niks aan een hoekprofiel...
Ik moest wel een plaat hebben voor mijn pup ring/slagplaat.. en helaas heb ik mijn wals net verkocht... ;)
maar goed, ik had een update beloofd, dus bij deze..
vandaag eerst maar eens de laatste klodders epoxy van mijn inlay geschuurd. helaas bleek toen dan één randje niet zo mooi geworden is dus die moet nog even bijgewerkt worden. Verder zijn de beschadigingen goed te zien op de foto... ik hoop dat het lukt om dat te repareren..
De plaatjes teflon heb ik al gemaakt zodat ik van de week kan gaan kliederen met epoxy.
Ik heb de decoupeerzaag in mijn messing plaatje gezet en het model grofweg uitgezaagd. Er zaten al behoorlijk wat krassen in het messing zodat de keuze voor een decoupeerzaag was makkelijker werd. Na het zagen, het plaatje langs de drumsander gehaald. De buitenkant is nu op model en donderdag ga ik de gaten voor de pups doen...
http://img.photobucket.com/albums/v1...ssingplaat.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...uitenklaar.jpg
Dat was het wat betreft mijn eigen gitaar, voor de rest ben ik alleen maar bezig geweest met de gitaar voor mijn vriendin... ook leuk!
ze wilde graag een zwart randje tussen beide helften van de top... weet niet of ik het zelf zo mooi vind maar goed, het wordt haar gitaar...
dat witte is een reep teflon zodat ik niet per ongeluk de andere helft van de top vastlijm...
als laatste vandaag heb ik de hals aan de body gelijmd...
geen grote update deze keer...
heb alleen mijn pup ring plaatje afgemaakt. Zitten nog een paar hele licht krasjes in dus ik ga het nog maar proberen om het machinaal te polijsten..
maar op zich ben ik wel tevreden. Morgen maar even kijken hoe het staat op de groene body... ben wel benieuwd...
in tegenstelling tot de zwarte uitvoering denk ik dat ik de brug maar op het messing schroef.... tenzij dat de sustain niet ten goede komt. dan maak ik nog een gat in de plaat zodat de brug rechtstreeks op het hout geschroefd wordt.. en de brug wordt denk ik zwart omdat ik denk dat een gouden brug op deze plaat niet zo mooi staat...
gr
@je
Niet zo mijn stijl, maar erg mooi :ok:
En zoiets hat ik dus voor ogen op deze gitaar, net als asb niet mijn smaak maar het hoort wel bij jou gitaren die slagplaat en ik raade je nog aan om het zo te doen en het pakt super uit.
Ben benieuwd naar hetr totaal plaatje.
dank dank! ik zal proberen om morgen een totaal plaatje te maken...
welterusten!
@je
belofte maakt schuld, hierbij dus de totaalplaatjes... jammer dat het groen niet zo mooi overkomt als in het echt...
http://img.photobucket.com/albums/v1...seupzoiets.jpg
en nog één:
http://img.photobucket.com/albums/v1.../zoietsdus.jpg
en om het af te leren...
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/fullbody.jpg
Ik heb voor de foto even een standaard zwarte brug op het messin gelegd. Er komt een wilkinson tremelo op. in eerste instantie wilde ik een gouden maar ik denk dat ik toch maar voor een zwarte uitvoering ga. Helaas zitten er rvs zadels op, misschien dat ik ergens zwarte zadels kan vinden.. ff zoeken dus..
helaas is de toets nog niet klaar.... ik moest zoals ik al eerder meldde, wat plekjes opvullen door het verwijderen van de frets...
maar als de toets dan klaar is, kan hij op de hals gelijmd worden. Dan is het nog een kwestie van binding schoon schrapen en aflakken ( alsof dat zo makkelijk is... zie er als een berg tegen op!)
tot gauw
gr
@je
Echt prachtig :cheerup: