OK, thx. Het is dus wel mogelijk.
Lopen de jack in- en outputs dan boven of onder het printplaatje langs?
Printable View
OK, thx. Het is dus wel mogelijk.
Lopen de jack in- en outputs dan boven of onder het printplaatje langs?
Ik heb ze bovenlangs lopen. Ik heb de PCB in de breedte (gaat net) en dan zo ver mogelijk riching de potmeters liggen. Zo houd ik net een paar milimeter die de input over de PCB ligt.
En nog over de layout:
1______2
___3____
4______5
met 1,2 en3 potmeters, 4 de sym/asym switch en 5 het ledje
1&2
15mm van de zijkant, 12mm van de bovenkant af
3
midden, 25mm van de bovenkant
4&5
15mm van zijkant, 33mm van bovenkant
De footswitch heb ik op 14mm van de onderkant
Kijk, daar hebben we wat aan!
Bedankt!
Geen probleem!
Ik zit alleen zelf nog met het probleem zoals op de vorige pagina beschreven. Ik zal morgen wat foto's maken.
Hoe groot is de kans dat het de chip is? Ik wilde namelijk op Newtone een multimeter bestellen, en dan bestel ik gelijk een nieuwe chip mee.
is opzich niet zo aan de orde...
euhm hoe zal ik dat eens uitleggen. Printje is ongeveer net zo groot als de helft van de behuizing. Aan de onderzijde heb je dus de switch, in het midden de in- outputs plus het ledje. Aan de bovenkant de potmeters. Omdat de potmeters niet zo groot zijn en niet zo diep. Kun je daar het printje opleggen en dan nog steeds de onderkant eropschroeven. Ik heb de elco's en de caps tussen de potmeters gemanoevreerd. Ik heb hem in plastic folie gewikkeld anders heb je wel een short circuit. het ziet eruit als een rommeltje er binnen in. Maar zolang apparaat maar werkt.
vraagje met betrekking tot mijn der screamer!
Ik heb hem ook gebouwd en op dit moment werkt hij nog niet; ik moet nog even troubleshooten.. In ieder geval doet de bypass het, het ledje werkt wanneer ik het 'effect' aanzet en de volume/toon/drive knoppen werken (hoorbaar aan het volume/toon van de hiss die ik hoor).. alleen hoor ik dus geen enkel effect.
anyway; ik zag meerdere fotos van de screamer; en overal lijkt de 10uf elko relatief klein, terwijl hij bij mij 2cm hoog is.. en voor 450 volt.. dit lijkt me niet juist? he ik de verkeerde onderdelen ontvangen?
Het kan geen kwaad, om een condensator of elko met een hogere dan noodzakelijke werkspanning te gebruiken.
Maar een 450 V- type gebruiken, waar je met gemak een 16 V- geval kan toepassen, is nogal buitenproportioneel, idd vooral kwa afmetingen.
De 10uF/16V- elko's, die ik heb liggen, meten 5,5 mm hoog bij 4,2 mm doorsnede...
in ieder geval komt er nu geluid uit mn screamer; na hem 1x te hebben doorgesoldeerd.. Het is helaas wat laat, dus morgen kijken of hij werkt, zoals hij 'zou' moeten werken!
En bedankt voro de reactie; zoals verwacht is die 450 volt veeeel te veel, toch zat hij in mn 'the screamer' setje. In ieder geval even een nieuwe elko bestellen, want deze past zo niet in mijn behuizing ;)
na nog een paar keer geen geluid; huh!? Nja, mijn output maakte contact met de behuizing, dus kortsluiting kon ik hem eindelijk testen!
Zoals gezegd hierboven, past alles niet in een kleine behuizing omdat mijn 10uf Elko te groot is, zodra een kleinere binnen is past het wel!
Sound: ik heb een reissue Ibanez Tubescreamer (niet gemod).. dus even leuk A/B'en.. Wat snel opvalt, de zelfbouw screamer lijkt iets meer level te hebben.. verder klinkt de zelfbouw veel opener en leeft meer. Zodra ik de Ibanez induw heb ik dezelfde sound maar iets platter en meer dichtgeslibd in het laag.
Conclusie; ik ben tevreden! Nog even testen etc, maar de Ibanez gaat waarschijnlijk eruit en bouw ik nog een tubesceramer samen in een BB behuizing; hemels!
he hallo
ik ben ook bezig met der screamer en heb het volgende probleem
bypass werkt prima, ledje doet het ook, alleen er komt geen geluid uit als ik de schakelaar indruk...
heb al geprobeerd de ic te vervangen maar dat maakt niks uit, hij zit wel goed om met pin1 naar het dingetje. wel kloppen de spanningen volgens mij voor geen meter; dit meet ik op de ic met batterij en input ingeplugd en pedaal aan:
1: 8.6v
2: 8,25V
3: 0,013V
4: 0v
5: 7.8 V
6: 7.8 V
7: 7.8 V
8: 9.5V
op de q1 en q2 meet ik bij beide 1 pinnetje met 9.5v en de beide andere pinnetjes 0v, das ook niet goed geloof ik
heb alles al opnieuw gesoldeerd enzo.. hiervoor een booster en fuzz gemaakt,dat ging wel goed.
wie o wie helpt me uit de brand!?
Zou je even een link naar alle bestanden willen plaatsen?
van het circuitboard het schema enz.
En zou je wat goede close up foto's van het circuit board willen plaatsen?(boven en onderkant)
Controleer tot slot vast nog een keer of alle componenten goed zijn geplaatst, elco's met de minpool de goede kant op etc.
schema en pcb:
http://diy.musikding.de/images/stori...amerschalt.pdf
wiring:
http://diy.musikding.de/images/stori...reamerwire.pdf
elco's staan de goede kant, met het lange pinnetje in de plus geloof ik. Foto's kan ik eventueel vanavond maken..
de minpunt van een elco staat meestal aangegeven door een witte streep aan de zijkant.
Zou je nog een keer de spanningen willen meten alleen dan zonder ic en transistors in de voetjes?
En foto's zijn altijd welkom;)
zonder ic en transistors:
de ic heeft 9.5v op pin 8 en de rest is nul
de transistors hebben beide 9.5v op één van de drie en de rest nul..
?
Zo te lezen werkt je Vb supply niet.
aha! top! :cheerup:
wat is dat en hoe fix ik dat? :???:
op sommige onderdelen wordt geen 9V gezet, maar 4,5V.
De 9V wordt teruggebracht naar 4,5V door het plaatsen van een weerstand.
Als je deze weerstand weet te vinden controleer dan of die goed is aangesloten en of die een goede verbinding heeft.
Als je niet precies weet welke weerstand je moet hebben kijk dan alle weerstanden na die aan de 9V zitten.
Daar ligt waarschijnlijk het probleem.
Als ik het schema zo zie zou dat dan R17 moeten zijn, right?
ok het duurde even maar heb er even mee zitten pielen..
ik meet aan de ene kant van de R17 inderdaad 9v, die zit ook op de printplaat aan de +9 vast, aan de andere kant van de r17 meet ik 0v waar dat dan dus 4,5v moet zijn??
ik kan de weerstand wel meten en die is gewoon 10 ohm, dus dan is volgens mij het weerstandje niet stuk ofzo toch?
maar waarom krijg ik nou nergens die 4,5v?!
hullup!
Waar zie jij een spanningsregelaar?
Nee.
de 4,5 volt (Vb (Vbias dus) is de zogenaamde virtuele massa die dus, qua level, op de halve voedingsspanning wordt gebracht. Daar deze spanning alléén maar akls referentie dient en geen vermogen (lees: stroom) hoeft te leveren wordt hij gemaakt met 2 weerstanden; R17 en R18. Een spanningsdeler dus. Daar het een "massa" is moet hij voor wisselspanningen "stil" zijn. Via C12 worden eventuele wisselspanningen dus afgevoerd.
Vervolgens moeten alle punten die op dat level gebiast moeten worden aangesloten op die spanninngsdeler. Dat zijn dus R3, R5, R7, R9, R13 en de koude kant van de volumeregelaar. Als je 0 volt op je Vb lijn hebt staan is het dus zaak uit te vinden waar, of welke component, naar massa kortsluit. Dat kun je dus doen door bijvengenoemde componenten los te halen, te checken op je nu wél de halve voedingsspanning op het knooppunt R17,R17, C12 hebt staan en dan de componenten 1 voor 1 terug te plaatsen.
nou ik snap er nog steeds geen bal van..
heb alles eraf/uit gehaald wat aan die r17 vast zit;
r5,7,3,13,18,9 en c12
nog steeds over het hele "baantje" 0v ipv 4,5v
das trouwens met de transistors en ic eruit.
wie o wie, want ik ga dit ding bijna in een hele diepe put flikkeren
Lijkt wel of weerstand R18 een onderbreking heeft en/of aan een kant geen kontakt met massa maakt.
Meet R18 eens na met een meter en tip de soldeerpunten ervan eens na met een soldeerbout.
mmm ik krijg als ik de r18 meet steeds 0 ohm, zou dat het probleem zijn, dan "lekt" ie dus over de kapotte weerstand naar de aarde?
of nee wacht, want met r18 los heb ik ook nog geen 4,5v
Meet eens de waarde van R17 en R18, die zouden elk ongeveer 10K moeten zijn.
dat bedoel ik;
r18 meet ik 0 ohm wat dus raar is
r17 10 kOhm
de andere weerstandjes kloppen ook
Nieuwe weerstand van 10K kopen dus.
zo.. ik heb hulp nodig.. ah!
Anyway; de Tubescreamer (The Screamer) van Musikding werkte perfect, daarna is hij in mijn rotzooi stapel beland.. totdat ik hem van de week eruit haalde.
Gemod naar Keeley-specs en ts-808 specs, even testen en... kapot.
Geluid doet het wel, tone en volume knop werken ook, alleen doet de drive knop niks, nada. Het pedaaltje is nu een keiharde cleanboost..
Iemand een idee wat fout kan zijn? Ik kan het niet meer vinden..
niemand die kan helpen?
Wat heb je vervangen bij de mod?
sorry voor de late reactie..
ik heb volgens newtone het volgende vervangen:
R5 wordt 2,4K (in plaats van 4,7K)
R6 wordt 20K (in plaats van 51K)
C3 wordt 0.1uF (in plaats van 47nF)
C6 wordt 0.18uF (in plaats van 0,22uF)
daarnaast heb ik er een'ts808 van gemaakt
Klinkt als kortsluiting tussen pin 1 en 2 van de opamp. Kun je dat even meten?
tussen pootje 1 en pootje 2 meet ik rond de 400k weerstand.. kortsluiting? niet dan toch?
Het zou afhankelijk van de stand van de gain pot tussen 20k en 1M moeten liggen. Probeer maar. En controleer aan de hand van het schema of alles in de terugkoppeling van de opamp contact maakt. Ik denk dat er in het pad van pin 2 naar ground iets geen contact maakt. Dus controleer de verbindingen bij R5 en C3. Ik zie net trouwens dat R5 aan de 4,5V ligt, en niet aan ground. Dit kun je beter wel doen. Dus zorg ervoor dat je het vanaf pin 2 zo hebt: pin2-C3-R5-ground. Je moet dus de kant van R5 die aan het randje van de PCB zit in het gaatje ernaast doen, ground. Hopen dat het dan opgelost is. Veel succes!
zo bedankt!
en godver wat heb ik gescholden! Mijn TS deed het dus prima, totdat ik hem zonodig moest modden (en hij per ongeluk onder mijn voet bleef, waardoor wat onderdelen kapot waren).. maar ja.. Alles dus gemaakt, maar de Drive deed niet.
Puur op gevoel een oud onderdeel teruggezet (van voro het modden) en opeens werkt alles.. het bleek de disc condensator te zijn die er terug in 'moest'.. Alles opgelost.. :)
Dus je was C5 vergeten? Mooi dat ie t weer doet! Ben je nou ook tevreden met je mod?