Idd, als je een knappe (lees: dure!) Washburn vastpakt dan zal dat wel degelijk schelen... Zoals Epiphone met Gibson, Squier met Fender, PRS SE met PRS enz.
Alle waar naar zijn geld zei opa altijd...
Printable View
Dat van die Japanse ( Matsumoko) klopt. Ik heb er zelf een staan , handgekocht destijds en volledig intact. Washburn is een van de grootste merken op de thuismarkt ( in de USA) in de acoustische gitaren. Electrisch staan ze ook hun mannetje , alleen hebben ze geen B-merk gecreeerd om hun goedkopere series te verkopen. Uiteraard zijn die minder geprijsd en hebben die een bijbehorende kwaliteit. Verwacht dus geen wonderen van een instrument van weinig geld. ( en andersom!).
Zoals te zien in mijn signature heb ik 2 Washburns. Ik ben over deze 2 echt super tevreden. Het is nu wel waar dat de N2's in china worden gemaakt en daarom wat meer budget gitaren zijn geworden.
Ik ervaar Washburn als een merk die echt ontzettend goede gitaren maakt voor relatief weinig geld. Kijk, natuurlijk zullen die hele goedkope gitaren ruk zijn, maar ja, wat verwacht je anders voor die prijs ;).
Ik heb bij de N2 SD's erin gezet. Sh1 in de nek en Sh4 in de brug. Nu is die gitaar ook echt super. De X40 was van zichzelf al helemaal top, goed gedefinieerd klinkend hout, goede nek, SD's zitten er al standaard in. De tremelo vind ik iets minder, maar goed.
Maar de Washburns doen niet onder voor mijn Amerikaanse Fender.:)
Kijk, bij elk merk zitten er mindere gitaren tussen, dus altijd testen van te voren. Maar tot nu toe ben ik echt laaiend enthousiast:satisfie:
Goh interessant, dat wist ik niet.
Helaas ben ik geen kenner, maar ik dacht bij Washburn nooit aan Stagg. Ter info voor de TS: Voor zover ik weet is Washburn juist een gerenomeerde amerikaanse bouwer (sinds 1883) die zelfs innovatief te noemen is, o.a.: de eerste gitaarfabrikant die begonnen met endorsments, verder ontwikkelden/hebben ze het patent op buzz feiten en Stephen's extended cutaway. Namen die zich aan washburn hebben gebonden zijn o.a. de eerder genoemde Nuno B, Bootsy Collins, Dimebag Darrel (RIP), Jennifer Batten, Dolly Parton :) en Paul Stanley etc. In europa beperkt het marktaandeel zich vooral tot electrische en acoustische gitaren, maar in homeland amerika dekken ze de hele lijn van gitaren tot versterkers tot mandolines, gitaarkoffers, draagbanden, hardware etc. Ze schijnen ook twee budgetlijnen te hebben: Lyon by Washburn en Oscar Schmidt by Washburn.
De Washburn's die ik vast heb gehouden waren altijd goed afgewerkt en degelijke gitaren, die goed spelen. De budgetmodelletjes ken ik niet zo goed, maar de electrische modelen van 250+ Euro vind ik qua value for money zeer goed. Dat geldt overigens vaak ook voor andere minder gangbare (in vergelijking met squier en epiphone) merken als Cort, Vantage, London City, Hohner, Aria, Samick etc.
bedankt allemaal voor deze info, maar heb nog een vraagje. ik speel momenteel op een stratocaster:strat: en vraag me dus af of een washburn hetzelfde kan spelen:???: (klinkt miss raar dat ik wil overstappen, maar de washburn modellen spreken mij gewoon meer aan:))
Amen to Noid.
Ik heb wel ooit een keer een washburn budget-model in handen gehad. Het was best een lekkere gitaar. Zo'n soort misvormde telecaster. De frets waren niet zo mooi afgewerkt, maar verder zag alles er best degelijk uit. Ik vond deze lekkerder dan welke epiphone ook en daarvan heb ik er meerdere in handen gehad. De washburn voelde vooral heel solide aan, erg hufterproef zeg maar. Ik heb trouwens ook een aantal Oscar Smith by Washburn (zoiets) akoustische gitaren bespeeld. Daar was er eentje bij die echt buitenproportioneel goed speelde en klonk, bijna beter dan een larrivee die ik er toen naast had. Dat was een toevalstreffer denk ik, hoewel die Oscar dinges ook niet direct goedkoop was.
Het is naast toevalstreffers denk ik ook heel persoonlijk of je iets goed vind voelen. Zelf testen dus. Dat roepen ze hier altijd en dat is niet zomaar.
Edit: Ik zie nu in de post van Noid dat het Oscar Schmidt (by Washburn) is.
weet iemand misschien ook een winkel waar ze washburn verkopen in de buurt van bilthoven/utrecht??
Wat versta je onder hetzelfde spelen? De vorm van de hals zal hoogstwaarschijnlijk afwijken van de hals van je strat. Een stratocaster heeft daarbij meestal een wat langere mensuur. Dat houdt in dat de afstand tussen de topkam en de brug iets groeter is dan bij bijvoorbeeld een Les Paul. De snaren staan dan iets strakker wat wel eens zwaarder kan spelen. De mensuur van een washburn zou kunnen verschillen van je huidige gitaar en daardoor anders spelen. Ik denk niet dat je je er teveel zorgen over moet maken. Een andere gitaar is vaak even wennen en er is kans dat je een nog lekkerder spelende gitaar koopt. :)
ik versta er inderdaad o.a. onder dat hij wat lichter speelt wat ook wel fijn is als je ook nog piano speelt:). maar wat dat betreft is de washburn dus wel een goede aankoop? ook qua geluid?
Ik vraag me echt af waarom niemand hier echt "goed" spreekt over Epiphone Ok, je moet er voor zijn natuurlijk - ieder zijn stijl, maar om Epiphone nu te gaan bestempelen als een tweederangs budget merk is het al ver gekomen ???
De Epiphone SGs (bv) zijn in mijn ogen echt hélemaal niet duur, en ook hun LP modellen zijn gunstig geprijsd, over de rest kan ik niets zeggen. Hoewel die prijzen "lager" zijn als menig andere gitaar is er helemaal geen reden om te denken dat de bouwkwaliteit en geluid slecht zijn ! Mijn SG speelt echt perfect in mijn (beginners) oren. Mijn ervaren nonkel heeft me geholpen bij mijn keuze en hij vond de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed tot uitzonderlijk (in het geval van een afgesprijsde bijna ongebruikte 6 jarige super geile gitaar)
Ik ga me dus écht niet uitspreken over wat nu net beter is, maar ik kan zeggen dat Epiphone zeker niet onderschat mag worden!!