Padouk dichte poriën? Zitten buisjes in waar je gewoon doorheen kunt kijken.
Printable View
Padouk dichte poriën? Zitten buisjes in waar je gewoon doorheen kunt kijken.
Padauk (of Padouk) is qua tonewood (en dan bedoel ik akoestisch en niet elektrisch) een heerlijke houtsoort.
Ware het niet dat rood gekleurd hout niet erg in trek is en het rode Padauk met de jaren een beetje verkleurd naar donkerbruin, anders zou het zich uitstekend kunnen meten met de beste Palissander soorten.
Ik heb een Elektrische gebouwd van Padauk en Wenge, en een akoestische met een Padauk hals.
De akoestische is snel, hoog en klinkt mooi helder, maar dat kan ook grotendeels liggen aan de toets van Snakewood.
De klank eigenschappen van de back/sides en de top zijn uiteraard veel meer doorslaggevend dan de hals of toets.
Hier een artikel over de klank van Padauk als tonewood..
http://www.guitarbench.com/2010/11/1...ewood-profile/
Maar zoals gezegd geldt dit voor akoestische gitaren en verdwijnen de verschillende akoestische eigenschappen van hout voor het grootste gedeelte, (naar mijn mening zelfs 99,99999%) bij gebruik in elektrisch versterkte gitaren.
Oh ja, Padauk vind ik bijzonder mooi hout, dat was de reden dat ik een gitaar ervan wilde maken, niet de klank eigenschappen.
Door dat gebruik van Padauk en Wenge is mijn elektrische echt loei zwaar geworden.
Als je dat wilt gebruiken voor een elektrische, maak hem dan hol, bezuinig op elk plekje waar je ook maar kunt. Anders staat er 5 kg hout in de hoek en gebruik je hem nooit.
Of gebruik het Padauk alleen voor de hals, dat is wel wat zwaarder, maar verder perfect.
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen red cedar, merbau, meranti en mahonie?
Ik heb op het werk gratis twee hard houten balken me kunnen nemen. Ik heb alleen geen idee welke van bovengenoemde soorten het is. Iemand die dit verschil wel kan zien? En maakt het veel verschil of je een gitaar van mahonie of bijvoorbeeld het mindere meranti bouwt?
Balk 1:
https://myalbum.com/photo/aHNGOyAHuCJH/540.jpg
Balk 2:
https://myalbum.com/photo/6xoniItvH5AF/1k0.jpg
de onderste foto doet mij aan merbau denken, mocht dit zo zijn dan is het even checken of dit de houtsoort is die een tijdlang blijft 'bloeden' en zo verf afstoot. (tenminste zoiets staat mij bij)
Merbau bloedt inderdaad. Maar ik weet niet of het merbau is. Foto's op internet van de houtsoorten werd ik niet wijzer van. Zag geen verschil.
Mijn vermoeden was balk 1 meranti vanwege de wat gelere kleur. Balk 2 merbau, vanwegen het glanzen.
Balk 1 is heel waarschijnlijk Meranti (97% zeker), geur en gewicht zijn moeilijk waar te nemen op foto.
Om balk 2 met zekerheid te identificeren heb ik eveneens bovenstaande kenmerken nodig, maar Merbau is misschien wel een gok in de goeie richting.
Qua gemiddelde fysieke eigenschappen komt Meranti érg dicht in de buurt van Mahonie, alleen is die laatste iets 'edeler' van uitzicht en dus ook vaak duurder. De kans om beide soorten visueel door elkaar te halen is niet onbestaande, alleen -alweer- de geur verraad wie de 'mindere' is..
Tee.
Eindelijk tijd gehad om de eerste balk me te nemen van het werk. Gewogen en gemeten, komt op 760kg/m3.
Even stukje de zaag erin gezet maar de geur is vrij neutraal.
Western Red Ceder: zacht naaldhout (deukje met een vingernagel te maken), heeft een 'pittige' geur. Veel gebruikt bij nylon snarige klassieke gitaren voor de top.
Spaanse Ceder (Cedrella Odorata): is geen ware ceder, mahonie-achtig, maar iets lichter, zachter, fijne nerf. Halzen voor klassieke gitaren m.n.
Mahonie: beetje een containerbegrip. De 'ware' varianten (Swietenia spp) uit honduras (S. Macrophylla) cq cubaans (S. mahagonii, nauwelijks legaal te krijgen, her en der als plantagehout te verkrijgen) zijn de 'klassiekers', fijne nerf, gewicht varierend, maar relatief zwaarder dan spaanse Ceder, en lichter dan de meeste Afrikaanse 'mahonie' soorten; 'de' houtsoort voor Gibson-achtigen. Heel prettig om mee te werken.
Dan heb je de verschillende Afrikaanse 'mahonie' soorten die soms heel erg lijken, en qua klankkleur dicht in de buurt zitten. Zelf heb ik: Khaya mahonie (beetje roziger, iets groffere nerf, vaak wel lekker licht, maar soms juist zwaarder. Vaak met 'ribbon stripe' te vinden), Sipo mahonie (veel te vinden, ook vaak 'ribbon stripe', midden tot zwaargewicht) en Sapele (lijkt qua looks erg op Sipo, soms iets donkerder, soms hele mooie pomelle/quilt achtige tekening, ook ribbonstripe, prachtig halshout, stijf, maar zwaar). Alle afrikaanse soorten hebben een iets grovere nerf dan de echte mahoniesoorten, maar zijn nog steeds geweldig hout om gitaren mee te bouwen.
Merbau en Meranti is grover hout, vaak een stuk zwaarder, meer splintering, ziet er minder mooi uit, en minder prettig om te verwerken. Ik denk dat de balken die jij hebt meranti zouden kunnen zijn (balk 1 iig). Klopt qua gewicht ook wel aardig. Ik vind de kosten van het hout relatief van ondergeschikt belang bij het bouwen - je steekt er veel tijd in, voor mij is het besparen van een paar tientjes niet de moeite waard. Hangt ook een beetje van het model af.
Ik zit ook inderdaad een beetje te twijfelen, of ik deze balk ga gebruiken ofdat ik gewoon een balkje mahonie haal. Kost maar een paar tientjes extra.
Ik denk dat ik het beide ga doen. Aangezien het mijn tweede gitaar is die ik ga bouwen, en de eerste keer een neckthrough constructie, eerst oefengitaartje bouwen van die merantie. Daarna heb ik toch de freesmallen enzo liggen, dus is het makkelijk overnemen op mahonie.
http://www.nu.nl/algemeen/4795395/sc...nederland.html
Worden die gekapte essen verbrand, of staat hier een grote voorraad gitaarhout aan te komen?
Ik ben eens benieuwd naar de meningen hier;
Bij de instrumenten webshops betaal je al snel 90 of 100 euro voor een mahonie bodyblank 'tonewood'. Wanneer je naar de lokale houthandel gaat, heb je voor 30 euro al een balk wat voldoende is voor een bodyblank. Het is even zoeken naar een mooie kwartiers gezaagde balk, maar vaak ligt die er nog wel tussen.
Die 60 euro verschil, zit dat in de term 'tonewood'? en maakt dit daadwerkelijk verschil? Of zit deze 60 euro in het verlijmen en vlakschaven van de bodyblank?
In je vraag ligt het antwoord; bij de grote stapel hout bij de houthandel zit vanalles in, waarbij maar een klein gedeelte goed genoeg is voor een body. Als tonewood bedrijf koop je een hele stapel, gooit veel weg als onbruikbaar, en de rest moet je evt. drogen, schaven, verlijmen, etc.
De algemeen houthandel haalt de beste grote stukken er wel tussenuit (tafelbladen, scheepsbouw, etc) en verkoopt dat voor meer geld. De rest mag jij doorspitten slankende zin en tijd voor hebt, en kan je inderdaad een betere deal krijgen.
Ik denk dat het van alles een beetje is.
Selectie, of kleiner (duurder) inkopen, drogen (tijd), en natuurlijk ook de bewerking, en nog een stukje bereidheid om voor iets te betalen.
maar het hout maakt geen verschil toch? Zolang je een mooi kwartiers gezaagde balk kunt vinden van een sipo mahonie of iets dergelijks, maakt het toch verder geen verschil met het 'tonewood' wat verkocht wordt bij andere zaken?
Een verschil zou kunnen zijn dat het duur verkochte "toonhout" ouder is / langer gedroogd.
Dit is eigenlijk (bij mijn weten) niet te meten door de vochtigheidsgraad te meten; je kunt een nieuw stuk ook "droogstoken" maar ouder hout werkt nog steeds minder dan nieuwer hout.
Maar hoe je dat kunt zien weet ik niet, en heb ik ook nog nooit van iemand een heel duidelijk antwoord op gehad.
Maar de vraag is uiteraard of je als je meer betaalt voor "toonhout" ook daadwerkelijk dat oudere hout zou krijgen. Ik vraag het me af, en met de volumes die de grote jongens er doorheen jassen vraag ik me af hoe het daar zit.
Maar goed, persoonlijk, als ik voor €300,- elementen in een gitaar prak, €100,- aan tuners, lekker prijzig jescar fretdraad, een brug van €200,- of meer.....dan maakt het mij op zich niet zó veel uit of ik €80,- of €160,- aan hout uitgeef. Kleine kostenpost op het geheel.
Ik had 'm al eens gepost:
https://www.wood-database.com/wp-con...y-families.pdf
Waarom zou mahonie voor een body kwartiers moeten zijn? Voor een hals is dat wel aan te raden ivm met de krachten die daar op komen maar voor een body? Daar staat nauwelijks kracht op. Als het mooi matcht lijkt dat mij genoeg.
Kans op kromtrekken is minder. Bij mahonie valt het misschien nog wel mee, maar bij andere houtsoorten zul je daar misschien meer kans op hebben. Ik heb ooit een bass van lindenhout gehad, waar de body behoorlijk was gaan werken, stond een beetje hol.
De meeste replacementbodies met veel tekening erin zijn zwz niet kwartiers. Het is waarschijnlijk wel beter maar zeker niet noodzakelijk.
In mahonie weet ik het niet maar in esdoorn bestaan er toch gigantisch veel dosse halzen?
Een kwartiersgezaagde hals is stijver, maar of dat ook sterker is, en voora of die vermeende sterkte ook nodig is vraag ik me af.
Verstuurd vanaf mijn FRD-L09 met Tapatalk
Stijver = meer hoog en meer sustain. In theorie dan, want het trillingspatroon in doorsnede verandert ook, denk ik. Lijkt me eigenlijk een vraag voor Eltjo.
Kom er maar in Eltjo...
Ja dat werkt prima voor acoustische gitaren xou ik drnken. Maar een elektrische met laminaat dan? Met een top zoals een les paul? Bakken sustain. Ik geloof niet dat het voor een electrische gitaar iets uitmaakt. Een es 335 b.v. heeft ook een multi-gelamineerde top. Nooit iemand horen klagen over sustainproblemen.
Waarschijnlijk is het als met alle discussies hier op het forum; "alles kan, alles klinkt anders, als je tevreden bent met je sound is het goed" of "there is no wrong or right".
Ik vind het wel een leuk onderwerp, lees ook veel op internet over gitaarbouw van minder doorsnee houtsoorten. Zeker nu een redelijk veel besproken topic, i.v.m. de tropische houtsoorten die steeds meer aan banden worden gelegd.
Laatst ook die zelfbouw gedaan met meranti (omdat ik dit gratis kon krijgen) ipv mahonie. Gitaartje klinkt super. Ik heb nog wat balken amazakoue (beter bekend als ovangkol geloof ik) liggen, vooral bekend voor akoestische gitaren, maar volgens mij ook prima geschikt voor een fretboardje of top. Body is wat zwaar denk ik.
Een beetje marktplaats rondstruinen naar leuk hout in de buurt is een goede avond bezigheid.
Framus gebruikt - geloof ik - ovangkol voor halzen. Behoorlijk stijf, maar speelt als een tierelier.
Zo heb ik hier nog wat kaarsrechte 50 jaar oude balkjes afzelia.
Ook weleens zitten denken om er een hals van te maken, maar dat spul is zo enorm zwaar, én hard, niet te doen...
Eigenlijk geen idee of iemand hier het plaatje wel kan zien, maar het komt uit dit artikel en is best interessant om te lezen.
Goed stukje inderdaad om te lezen. Sipo is dus eigenlijk niet 'echt' mahonie, de vraag is uiteraard weer wel of je bij gitaarbouw het verschil gaat horen tussen een Swietenia en een Sipo of Sapeli.