Mocht iemand in de markt zijn voor Gibson pick-ups, dan leggen ze hier zelf de verschillen uit, incl. soundclips: http://www.gibson.com/en-us/Lifestyl...ing-0309-2011/
Printable View
Mocht iemand in de markt zijn voor Gibson pick-ups, dan leggen ze hier zelf de verschillen uit, incl. soundclips: http://www.gibson.com/en-us/Lifestyl...ing-0309-2011/
jammer dat gibson aan geschiedvervalsing doet, aangezien de humbucker 20 jaar eerder dan gibson's octrooiaanvraag al bestond en geoctrooieerd was. Baldwin had een humbucker, maar met de spoelen 90 graden gedraaid. verder is 't precies eender.
Citaat:
A humbucker (or Humbucking pickup) is a type of electric guitar pickup, first patented by Seth Lover and the Gibson company
En je weet het, Wikipedia heeft altijd gelijk! :ok:Citaat:
The "humbucking coil" was invented in 1934 by Electro-Voice, an American professional audio company based in South Bend, Indiana that Al Kahn and Lou Burroughs incorporated in 1930 for the purpose of manufacturing portable public address equipment, including microphones and loudspeakers.
Hmm, de clips van de 496R en 500T zijn behoorlijk spot on. Ondanks dat het high output dingen zijn, klinken ze toch wel het meest helder bij clean.
Ik heb nu terug de 500T in mijn les paul classic gestopt, is toch nog goed te doen.
In mijn SG standard heb ik ook al allerlei duncans getest, maar niks past zo goed bij die gitaar als de 498T, instant AC/DC sound (mits een versterker die genoeg marshall-achtig klinkt)
Ik ben wel nog benieuwd naar die Angus Sig.
Ik heb ook nog een Jeff Waters Sig Epiphone Annihilation V, op de achterkant van die pickups staat Gibson USA, hier zit een alnico8 magneet in bij de brugpickup.
de pickups in die gitaar klinken echt heel goed, enorm veel definitie, geen overdreven scherp hoog en goed wat laag ook. En dat voor een gitaar die nieuw 499 kost.
Nee, THE american patent office is correct. Er is een octrooi van baldwin uit 1928 of 1933/32, ben t effe kwijt, waarin een humbucker i algemene zin beschreven word. Het was echter zo algemeen en niet specifiek op gitaren gericht (en ook was er geen kap voor nog meer shielding) dat in 1955 seth lover's ontwerp ook vastgelegd kon worden. Edoch, het is niet de eerste humbucker.
Ik heb er historisch onderzoek naar gedaan. Neem t maar aan. Ik heb bronnen, zelfs een octrooinummer, maar niet bij de hand. Zelf zoeken zou zeker niet kwalijk zijn.
Alsjeblieft.Citaat:
Although our journey here involves an exploration of electromagnetic*pickups used on electric guitars, it’s worth visiting a few other significant designs along the way, even those that are all but forgotten, and perhaps even went tragically unsung in their day. One such detour should pay brief homage to the father of the humbucking pickup … and right here where you’re anticipating the name ‘Seth Lover’, I’m going to delight in throwing out instead the unfamiliar moniker Armand F. Knoblaugh, a designer working for the Baldwin Company of Cincinnati, Ohio. A good 21 years before Gibson was awarded a patent for Seth Lover's humbucking pickup, Baldwin was awarded a patent for a humbucking pickup design filed on the company's behalf by Knoblaugh in 1935. Sure, the unit was intended primarily to amplify the electric piano, but Knoblaugh’s application also states that it can be used on other instruments that employ vibrating steel strings, so it wouldn’t be much of a stretch to adapt it to the guitar. Here’s the kicker though — the application states,“The principal object of my invention is the elimination of effects caused by stray magnetic fields and such elimination of the device of my invention, without affecting its sensitivity to the motion of the adjacent magnetized strings. For example, let the coils [figs 11 and 12] be identically constructed and be connected in series in an opposite sense… The induction of electromotive forces by stray magnetic fields into coil 12 is then counterbalanced, part by part, by the induction of equal and opposite electromotive forces into coil 11, with the result that any reproduced extraneous noises, such as hum, are essentially eliminated.” (A.F. Knoblaugh, Patent Number 2,119,584).”
super, anders had ik em ook niet gekocht, ik verwachte er eigenlijk niet zo veel van, uit nieuwsgierigheid getest in de winkel en ik was dadelijk verkocht.
De hals iets iets platter als van mijn Gibson V, en de hoge frets (24 ipv v
22 bij gibson) zijn makkelijker bereikbaar.
Het fretboard is ook speciaal, is niet van hout, maar van een soort kunstof, speelt heel soepel en heeft een lekkere felle attack.
Alles was goed aan deze gitaar, blijft ook zeer stabiel op stemming, ik heb ze enkel wat moeten afstellen, pickups stonden te laag, brug te hoog, intonatie was niet goed, maar ik moest toch van snaardikte veranderen.
Standaard pickups zijn ook zeer goed. Gibson zou die apart moeten uitbrengen.
Ik heb gisteren nog gerepeteerd met mijn Les Paul Classic met 500T in de brug, en nu vraag ik me af waarom ik die eigenlijk gewisseld had voor een duncan JB. klonk ook weer super.
Yes! Mijn trombone sectielid van de brassband had een creditcard en wilde de BKP pickups wel voor me bestellen, bestelling is net de deur uit. Ben benieuwd.
Iemand enig idee wat de levertijden van BKP zijn?
Welke heb je laten bestellen?
De ceramische Nailbombset. Die hebben als het goed is wel een lekkere oldschool vibe. En daar heb ik eerder al een mee gespeeld over mijn JCM. Klonk erg lekker. We zouden nog eens jammen, dan neem ik ze wel mee in de gitaar.
In Zebra :)
Is wel over een ENGL, maar misschien krijg je wat een idee:
http://www.youtube.com/watch?v=Fp8bYUWMBSE
het klinkt een beetje als m'n (ex)schoonmoeder die teveel bruine bonen met ui gegeten heeft...
Ok, precies wat ik zoek. ;) Jij hebt toch al eens BKP's gehad? Weet je nog hoe snel ze er waren?
dat is 6 jaar geleden... het duurde iets van 3 weken ofzo, max.
maar goed, dan is dat ook weer uit de lucht. JIj wilt klinken als een flatulerende schoonmoeder, ik als een brullende cirkelzaag.
Wat vond je er niet goed aan? Want ik vond ze geweldig over mijn JCM900 klinken. Nóg beter dan de JB (met ceramische magneet van jou, dus eigenlijk een Distortion) in mijn Jackson. Lekker dynamisch en gebalanceerd.
Moest wel een beetje netter spelen, want hij maskeerde mijn foutjes wat minder had ik het idee.
de ceramische versie bestond nog niet, dus ik had de alnico5 versie, maar in mijn LP was ie veel te warm, te modderig, te vet, te dik. Ik heb liever wat meer scheur, wat meer openheid, ik vind de nailbomb te compressed. Gewoon nee, niet mijn ding :) ik vind BKP's sowieso overpriced maar als ik daar weer over begin krijgt Fiendish een rolberoerte ;)
Ik lees net de eerste post in het bareknuckles topic. ''Seymour duncan/DiMarzio: eat your heart out?'' ;)
Maar ik vond ze dus wel lekker, misschien dat het ook gewoon goed werkt op mijn amp. Ik zal in ieder geval een soundclipje proberen te maken als ik ze heb.
Maar je ''afkeer'' is toch ook een klein beetje omdat het eigenlijk halve kopieën zijn? (zoiets dacht ik laatst te lezen, maarja, als het goed uitpakt maakt het mij niet uit wie het bedacht heeft.)
Moet trouwens zeggen dat op de gitaar met nailbombs de coilsplit wel erg goed uitpakte. en normaal ben ik niet zo van de middenstandjes, maar die vond ik ook erg ok. (Die had wel een A5 in de brughumbucker)
Het element was super hot en dik en dat vond ik te gek maar verveelde me al snel.
Een maat van mij is heul blij met mijn Black Dog. Ik vond 'm te dun en een beetje pisserig.
Klinkt wel goed alleen niet mijn ding. Te gecomprimeerd voor mijn smaak. Maar dat kan aan het filmpje liggen. Ik geef wel een oordeel als ik ze op mijn ampjes heb gehoord. Ik zal dan de Blackouts wel gemonteerd hebben.
Dus binnenkort weer eens jammen op m'n twee halfstacks. Ga als het lukt morgen de Giablo halen.
Ben nog steeds heel erg tevreden met mijn bare knuckle piledriver. Arjen blijft zich nog steeds verbazen over de output van dat ding:D
Ben nog steeds bezig met rondsnuffelen voor een humbucker sized P90 voor mijn strat.
:cheerup::cheerup:
Of zoals Bass de laatste tijd wel eens doet: Whoeii :)
Ben benieuwd. Waar ga je de blackouts inzetten? (kun je ze niet in je BC Rich zetten? Halsje speelde toch erg lekker?)
Fiendish, hoelang duurt het bij jou voordat de BKP's er meestal zijn? (kan niet wachten :o)
Ik heb ze altijd via een winkel besteld, eerst bij maxguitars, later bij de Guitar Chop Shop.
M'n Rebel Yells duurde 3 a 4 weken voor ze er waren (burnt chrome covers, dus duurde wat langer), m'n Miracle Man set duurde ongeveer anderhalve week.
Ik weet wel dat het erg druk is nu bij BKP, nasleep van de feestdagen, ik zit inmiddels ook al bijna een maand te wachten op m'n Cold Sweat setje.
Ok. Ik moet nog even een maniertje vinden om mijn pickups direct mounted te maken. Ik denk dat ik ze met een houtschroef ofzo in de body schroef en dan een stukje foam ofzo eronder.
Misschien lukt jou manier ook wel, maar ik denk niet dat ik daar het gereedschap voor heb. (met ik bedoel ik mijn vader)
Als je zou willen zou dat wel mooi zijn. (Gebruik je er speciale buigdingen ofzo voor? Of is het vrij simpel?)
Mijn vader kwam net met nog een oplossing. Hoekstukje in de zijkanten van de cavity schroeven. Gaat dat heel erg opvallen?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Bare Knuckle The Sinner singlecoil?
Ik zit serieus te overwegen om dit 'superhot' singlecoiltje in mijn strat te stoppen. Het enige wat mij nog twijfel brengt, is datgene dat deze singlecoil zeer hoge output heeft (+ 20 KOhm). Gaat hij niet onwijs feedbacken en schreeuwen (iel/lelijk geluid met high gain)? Mede omdat deze geen humcanceling heeft?:dontgeti:
hoe vaak moet ik het nog roepen in dit topic? weerstand is GEEN INDICATOR VOOR DE OUTPUT!!!!!!!!
Weet niet of dit al is gepasseerd hier, zelf vorige week nog maar voor de eerste keer gezien. Ik was altijd benieuwd naar die alternative 8, en vind hem hier echt niet zo goed klinken precies... Geluk dat ik hem nooit ongetest besteld heb...
http://www.youtube.com/watch?v=jZYDYiOIuC8