Volgens mij heb je intussen een aardige stapel hout liggen.. Ga nou 's bouwen man! :D :soinnocent:
Printable View
Volgens mij heb je intussen een aardige stapel hout liggen.. Ga nou 's bouwen man! :D :soinnocent:
Ahhh, My Young Grasshopper,
Maar ik bouw, . . . . langzaam, . . . . maar ik vind het verzamelen minstens net zo leuk.
De jacht naar iets moois, iets zeldzaams, iets wat de natuur heeft voortgebracht.
Het in je handen houden, bekijken, voelen en ruiken is onderdeel van het proces.
Het is voor mij meer het ZEN van het bouwen. :hippie:
hallo iedereen,
Ik ben op een grote hoeveelheid planken azobe gestoten (ong. 101 planken van 200x180x38 ). deze hebben gedurende 40 als bank dienst gedaan. Ik heb ze met de hogedrukreiniger afgespoten en op de vroegere bovenzijde zitten nog scheuren (wss van de zon die erop heeft gestaan) , maar aan de onderkant is niets te zien.
nu wou ik al langer een degelijke werkbank maken (met bankschroeven en heel de nest). ik dacht dat ze vaak beuken gebruiken omdat dit kruisdraad heeft en de schokken goed opvangt. Is azobe hier ook voor geschikt (ik weet dat het heel zwaar hout is, maar dit is voor een vaste werkbank in principe een pluspunt?)
gaarne jullie advies hierover :)
grtz
Hi Robot,
Ik heb 30 jaar geleden een werkbank gemaakt van dikke planken azobe. Heeft altijd perfect dienst gedaan.
Het zou dus moeten werken.
ps. het splinterde wel af en toe.
Vandaag heb ik 3 toetsen gezaagd, wie herkent het hout. :soinnocent:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._221250-X3.jpg
Ik zou zeggen zebrano..
Hi Rizz,
Dat lijkt er inderdaad wel op he ;), maar nee, het is Guiacum Officinale, ofwel Lignum Vitae (Pokhout).
Ik had daar vorig jaar een stuk van gekregen en heb er nu 2 dikke en 1 wat dunnere toets uit gezaagd.
Wat eerst een lomp zwart blok leek, blijkt nu een wonderlijk mooi stuk hout voort te brengen.
Zoals eerder besproken in het draadje over dit Lignum Vitae, zal het met houtlijm niet te lijmen zijn.
Wanneer ik er aan toe kom om het als toets te gebruiken, zal het epoxy worden.
Een brug van dit zware en vette materiaal lijkt me om meerdere reden onzinnig.
Zaterdagochtend naar een timmerman die af en toe wat verkoopt, mahonie, inlands en amerikaans noten (een soort bubinga-light, maar dan wat flets-bruiner ipv bruinrood) ceder... Hopelijk kom ik met een goeie batch terug en kan ik hier een mooie WAS foto plaatsen.
Ben benieuwd Rik, altij spannend wat een hout tripje oplevert.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Het was een gezellig bezoekje toen Grizzly langs kwam. We hebben allebei een enorme houttik en dan klikt het al snel !! Gisteren heb ik weer wat kwartiers plataan gevonden....blijft toch akelig mooi hout he....
@grizzly : Eind deze week heb ik weer erg mooi kwartiers plataan......
Pff leuk plankje hoor.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._161437-XL.jpg
Tilde me een breuk.
En dat gaat dus niet door de lintzaag EN het is veel te lomp en link voor mijn kleine cirkelzaag tafeltje.
Dus had ik weer een goed excuses voor de aanschaf van zeer grof geschut. . . .
2000watt Hitachi beul met 235mm zaagblad en een zaagdiepte van 86mm :blast:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-..._155041-XL.jpg
Hahahaha....graag gedaan he !!
Is het vloeken in de kerk als ik vraag:
Waarom geen Douglas Pine, ook wel Oregon Pine (Pseudotsuga menziesii) voor een klankblad???
Voor/tegen argumenten?
Kan perfect, maar dan wel die met fijne nerf.
Meestal hebben die slechts 3 jaarringen per cm ... :eek:
s.
n.m.
10 tekens
Aii, Jakkes, "grote-halen-snel-thuis" hout.
Zelf heb ik geen ervaring met Douglas.
Als ik het w.w.w. af struin kom ik het af en toe tegen, dat men het gebruikt als klankhout en er best wel positief over is.
Goed zoeken naar oude stammen met fijne jaarringen, en zelf veel testen is dus het motto.
Oregon Pine is de Amerikaanse variant van de Europese Douglas familie. Die laatste groeit (erg) veel sneller met als gevolg -zoals Stijn reeds opmerkt- grove en brede jaarringen. Bij mijn weten is Douglas de meest gebruikte houtsoort bij dakconstructies. Wanneer je Oregon Kroon hout weet te scoren (soms nog herkenbaar door het kroon logo op het kopshout) heb je 1ste keuze vast, je zal merken dat bij deze selectie de jaarringen soms heel dun tegen elkaar liggen.
Tee.
Thanks Tee,
Mooie info om in mijn achterhoofd te houden als ik weer aan het struinen ben.
Iemand had een marktplaats hout feed gemaakt. Ik kan hem nergens vinden. Iemand nog die link?
Dat was Aiko.
Dat is deze link Marktplaats Feed
Yeaaahh,
Thanks Ike, Rasa.
Veel zoeken leidde tot slechts 1 vraag met antwoord.:rockon:
Nog even terug komend op die douglas pine.
Volgens mij maakt het niet uit welke naaldsoort je gebruikt (Ok, elk heeft z'n eigen klankeigenschappen, dat wel, maar ze zijn allemaal bruikbaar) maar wel de plek waar je ze vandaan haalt. Naaldhout is een zeer snel groeiende houtsoort; mocht hij alleen, in het vlakke land voorkomen. Eender welke naaldhoutsoort die tegen de boomgrens aan, en dicht bij elkaar, groeit, heeft fijne en regelmatige jaarringen. En is dus bruikbaar voor klankblad hout.
Een klankblad moet een zeer regelmatige en consistente verhouding van zomer en winter hout hebben, omdat je dan gemakkelijker weet wat het hout zal doen, onder snaar spanning !
s.
Vandaag een 35cm dikke stam Acacia tot planken gezaagd. Pff wat is dat gewicht onhandelbaar. Minstens over de 50kg en ik denk zelfs veel meer.
Eerst het meeste schors eraf,
https://grizz.smugmug.com/Other/misc..._113726-XL.jpg
en een paar keer over de vlakbank om er een mooie platte kant aan te krijgen.
https://grizz.smugmug.com/Other/misc..._113211-X2.jpg
En dat ging maar net.
Op de zaagslede en door de Hammer.
kijk, dat is dan weer een eitje. Als een mes door de boter en toch 30 cm dik op de zaagsnede,
https://grizz.smugmug.com/Other/misc..._125606-X2.jpg
mooi groen en geel hout met donkerbruine tekeningen. Wordt alleen maar mooier als het geschaafd en gedroogd is.
https://grizz.smugmug.com/Other/misc..._131637-X2.jpg
En dan opgelat en een jaartje in het buiten drooghok
https://grizz.smugmug.com/Other/misc..._143555-X2.jpg
Gebruik je acacia voor gitaarbouw?
Trekt nogal snel alle kanten heen dacht ik?
Je hebt zeker een punt, dat Acacia (eigenlijk Robinia Pseudo Acacia en ik zal proberen het ook zo te noemen) meer dan gemiddeld de neiging heeft tot werken.
Het hangt er echter ook van af of de stam mooi recht is gegroeid en hoe je het droogt.
Meeste stammen zijn kronkelig en vaak met meerdere kernen.
Ik had hier al eerder een stam op de kop getikt, maar die bestond uit meer dan 3 kernen en is slechts bruikbaar als brandhout of hakblok.
Deze stam was redelijk recht, al zat het hart niet netjes in het midden. Dat is meestal niet het geval.
Ook de dikte laat wat te wensen over, maar groter kan ik niet behappen.
Ik zal geen kwartiers van 20cm eruit kunnen halen, maar een paar setjes half/kwartiers half dosse zit er zeker in.
Prachtige tekeningen en mooie kleuren.
Robinia is het hardste Europese hardhout en eigenlijk als klankhout uitstekend bruikbaar voor achterkanten en zijkanten.
In de USA wordt het voor akoestische gitaren gebruikt onder de naam Black Locust.
Ikzelf ben een liefhebber van deze houtsoort, net als Plataan.
De massa gitaarbouwers haalt er kennelijk de neus voor op en volgt liever de gebruikte paden met Tropische hardhout soorten.
Ik heb niets tegen Tropisch hardhout, maar dat raakt best wel in verdrukking en de prijzen zullen alleen maar stijgen.
Plataan is prachtig en stabiel,
Robinia is qua kracht/gewichtsverhouding uitstekend en ook mooi, alleen wat wilder en moeilijker netjes te drogen.
Als het eenmaal goed gedroogd is, heb je er een prachtige houtsoort aan om klassieke gitaren van te maken.
Bomen zat in NL, maar zoek maar eens een leverancier met mooie dikke stammen, die niet direct de boel tot brandhout verzaagd en per kub verpatst.:???:
meer technische data:
http://www.wood-database.com/lumber-.../black-locust/
Ben benieuwd! Vind het best mooi hout.
Even een plank natmaken met een spons (en dan fotootje maken en natuurlijk hier plaatsen) geeft een aardig beeld van het eindresultaat dat je kunt verwachten als het afgelakt is.
Ik zal morgen even kijken of ik tijd vind de gewichten eraf te halen en een mooie plank eruit te halen voor een ploatje :soinnocent:
Na dit topic doorgelezen te hebben ben ik vorige week naar Arnhem geweest. Heb daar padoek (body/neck), bubinga (neck/headstock) en purperhart (neck/top/fretboard) gehaald. Eigenlijk wilde ik korina en purperhart halen, maar ze hadden geen lange stukken korina voor een neck-through constructie. Twijfelde tussen padoek en bubinga, dus nam allebei maar mee :P
Is mijn keuze voor houtsoorten volgens jullie goed zo? Momenteel zit ik nog in de ontwerpfase dus ik zal niet snel wat over het eindresultaat kunnen posten denk ik...
Wat nou als iedereen roept dat je combi niks is, je hebt het al gehaald? :D
Maar wat wil je precies waarvoor gebruiken?
Want de neck zie ik bijv. 3x terug komen?
Padouk is een beetje vergelijkbaar met esdoorn. Dichte poriën en qua klank ook nagenoeg het zelfde.
Ik heb het zelf alleen voor de toets gebruikt maar ik zou het persoonlijk niet als body gebruiken.
Voor de hals wordt het wel vaker gebruikt (vanwege de vergelijkbaarheid met esdoorn).
Padouk verkleurt wel na loop van tijd, meer bruin dan het bruin rood wat het als het goed is nu is.
Bubinga heb ik zelf geen ervaring mee. Mooi hout maar heb er op de één of andere manier altijd een apart gevoel bij...
Purperhart, ja... paars hout he. Durf verder ook niet teveel over deze houtsoort te zeggen.
Zou het persoonlijk alleen voor een toets gebruiken.
Het valt me op dat je erg gekleurde stukken hout hebt gekozen.
Is dat bewust? Want de combi van deze 3 zal (in mijn voorstelling) erg roodachtig worden.
Nouja, het uitstapje vond ik wel leuk dus zo erg vind ik het niet om nog wat anders te gaan halen...
Die gekleurde soorten vond ik inderdaad erg mooi, dat speelde ook wel mee! Rood met paars en bruin in combinatie met gouden hardware moet wel heel chique worden denk ik.
De nek wilde ik van meerdere soorten naast elkaar maken, dan krijg ik van die strepen en dat vind ik ook wel gaaf. Ik zie dat vaak bij neck-through gitaren en bassen. Bubinga en Purperhart hadden zover ik weet een warme diepe toon, en het Padouk zou juist erg fel/schel klinken dus ik zou zeggen dan compenseert het elkaar.
Aan de zijkanten wilde ik stukken Padouk en Purperhart lijmen voor de rest van de body, ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat dat betreft. Voor de toets heb ik een dunner stuk Purperhart (vierde plank), die is 9mm dik. Is dat een gangbare dikte voor een toets? In principe zijn ze alle drie erg mooi voor toetsen :)
Mijn planken zijn allemaal niet lang genoeg voor body+nek+headstock dus ik had gedacht de headstock van een apart stuk te maken en erop te lijmen.
Qua gewicht ben ik wel wat gewend, mijn vorige zelfbouw was 7 kg en mijn 6-snarige bas is ook niet licht. Als het zwaar wordt hoef ik niet naar de sportschool denk ik maar weer :P Voor de elektronica ga ik ook nog een paar holtes maken dus dat zal hem ook wat lichter maken.
Ik weet niet waar ooit dat verhaal vandaan kwam dat padouk 'klinkt als maple' maar in mijn ervaring is dat echt niet zo... het is veel warmer dan maple in tone. heb ooit een gitaar gehad met maple neck en er een padouk halsje op geschroefd. Veel smoother, warmer. Wel een pinnig hoog maar zeker niet zo heftig als maple. Beetje een tussenweg tussen rosewood en maple.
purperhart ligt qua tone redelijk dicht bij palissander.
bubinga is VEEL harder en heeft een haast glas-achtige feel en klinkt veel feller dan de voorgaande houtsoorten.
Althans, naar mijn oren.
Ik denk dat een groot deel "klinkt als" ook persoonlijk is.
Alle mate van gevoel en waarnemingen zijn relatief natuurlijk.
Tuurlijk is er een grens waar bij iedereen het zelfde vindt maar daar tussen is een grijs gebied denk ik.
Maarrrrrrgoed ik vind dan ook dat padouk qua klank dicht in de buurt zit van maple.
Als ik weer de meningen lees over hout voor elektrische gitaren en toon moet ik steeds weer aan deze video denken. Ik kan me redelijk vinden in zijn verhaal. (geldt niet voor akoestisch uiteraard):
https://www.youtube.com/watch?v=nJfeFe4CKEk
Ik wel.
Niets mis mee en klinkt als een klok.
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-JBUR3437.jpg
Ziet er goed uit!
Daarom, blijft toch een persoonlijke kwestie houtsoorten.