Oke, dan ga ik op zoek naar een leuke toets bij Tonefactory.nl :)
Printable View
Oke, dan ga ik op zoek naar een leuke toets bij Tonefactory.nl :)
Oké, welke bouwer heeft er wel eens gebouwd met hout van de Honingboom (sophora japonica)? Ik ben erg nieuwsgierig naar bevindingen...
Het hout heeft veel weg van de Pseudoacacia. Wel mooi van kleur en erg slijtvast. Helaas trekt en werkt het nogal.
Ik weet niet hoe het klinkt als je het in een gitaar verwerkt.
Ik lees in oude literatuur dat het ook voor muziekinstrumenten gebruikt wordt. Er staat helaas niet bij wat voor instrumenten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
Maar inderdaad, het is mooi van kleur en lijkt wel op Robinia Pseudoacacia en is bovendien hard. Over enkele dagen heb ik een wonderlijk grote, onbekantrechte partij binnen.
Grizzly, waar heb jij je info vandaan?
Oké!!! Binnen....
8 Stammen 'Sophora Japonica', oftewel 'Honingboom'. Dat wordt nog heel wat zaagwerk!! Maar waarschijnlijk prachtig hout.
Wij willen plaatjes :-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enra
(en wellicht wat akoestische setjes, nieuw/ander hout is altijd leuk...
Te zijner tijd, maar de partij is veelbelovend.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Hi Enra,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enra
Uit mijn geheugen.
Ik heb tussen 1979 en 1999 bijna dagelijks gewerkt in de meubelmakerij van een bevriend antiek restaurateur en meester meubelmaker.
We gebruikten daar de meest uiteenlopende houtsoorten.
De grote partijen hout, meestal Eiken en Kastagne, werden voor gebruik eerst gedroogd door V.Dijk in Laren, maar kleinere hoeveelheden droogden we ook zelf.
Soorten zoals de PseudoAcacia, Kersen, Noten, maar ook Goudenregen en Honingboom, kwamen we af en toe tegen en werden door ons zelf gezaagd/gedroogd en verwerkt.
Daarvan herinner ik mij dat Honingboom nogal de neiging had tot trekken en werken.
Toch blijkt het, na wat gesnuffel op internet, ook gebruikt te worden bij de bouw van muziekinstrumenten.
Dank je! Leuk om te horen hoe mensen aan hun kennis komen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
Graag gedaan,
Alle beetjes kennis bij elkaar leveren misschien bruikbare info op voor de gene die het toevallig zoekt :)