Oorspronkelijk geplaatst door
Erik de Perik
Ik zal dan maar direct zeggen dat ik niet meer zo goed weet welke bekende gitaristen bestelling af zagen ketsen of door het ijs zagen zakken bij hem.
Ik 'kende' Galama van de ronkende recensies uit MM (een verre van onpartijdig blad) en dat hij Akkerman's Les Paul Personal van het model zoals Les Paul 'm graag had gewild naar een Les Paul zoals Les Paul 'm eigenlijk niet wilde en zoals iedereen 'm kent heeft gebracht, via een korte vrijage met Hamer.
Een mij bekende bouwer heeft, toen Galama een inzinking kreeg, een hoop gitaren gekregen, die 'nog niet helemaal klaar' waren. Dit was een eufemisme, want er mankeerde veel aan. Topjes die scheef waren. Freesgaten op de verkeerde plek, hals/body hoeken verkeerd, brug scheef of op de verkeerde plek, etc. Plus het heilige hout wat Galama gebruikte en toch wat minder geschikt bleek te zijn voor een gitaar, qua (be)werking en zo.
Als ik naar de gitaar van Harry L. kijk, zie ik het bureaublad van een oliesheik's luxejacht. Ook opvallend: er zijn heel veel foto's van Galama gitaren te vinden, maar soundclips.........?