De bogner 4X12 inderdaad. De Cab klinkt ook wat losser dan de bogner en is gelukkig een stuk makkelijker te tillen:seriousf:. Kan niks anders zeggen dan dat de kerels van Hook top spul maken
Printable View
De bogner 4X12 inderdaad. De Cab klinkt ook wat losser dan de bogner en is gelukkig een stuk makkelijker te tillen:seriousf:. Kan niks anders zeggen dan dat de kerels van Hook top spul maken
Is in principe een Mather cab met Celestions waar HOOK is opgehangen. Naast de kwestie, maar omdat je zei dat HOOK ze maakt dacht ik 't even te zeggen dat ze eigenlijk in de US gemaakt worden.
De Mesa Traditional cabs zijn wel lekker, die oversized cabs vind ik verschrikkelijk klinken. Bassig, zompig, weinig vette punch.
MS
Kan iemand mij vertellen wat de middenbalk in een Marshall cab voor functie heeft? Ik schroefde vandaag het 1960A cabinet van onze andere gitarist op en en daar bleek hij verwijderd te zijn...
Nieuwe maken of lekker negeren?
Foto van de Interwebs:
http://i11.photobucket.com/albums/a1...llCab_0200.jpg
Volgens mij zit die balk daar als versteviging voor de achterplaat.
Sommige roadies zijn nogal onhandige lompe boeren.
Dat ding zit daar omdat anders de achterplaat van die kast gaat mee (kan gaan) resoneren................
:D
Zie ik een nieuwe 1960A Cab modificatie hype aankomen? ;)
Zonder die balk klinkt het geluid strakker, maar vanwege de teruggenomen totale luchtinhoud neemt de 'oemph' wel wat af. Het geluid wordt ook meer '3d' omdat de gehele kast minder stug is en beter resoneerd. In combinatie met vintage smeedstalen schroefjes van 30mm, in plaats van de standaard RVS schroeven van 20mm echt een upgrade voor je kast!
:chicken:
Tis maar net wat je jezelf wilt wijs maken idd :)
Nee, ik zeg "goed = goed". Een goede gesloten kast met de juiste inhoud en stijfheid zal voor een microfoon (bijna) hetzelfde klinken als 1 met gouden randjes en bij maanlicht aangeraakte schroeven met dezelfde speakers.
Dat je die kast in een ruimte anders ervaart kan die microfoon niets schelen.
Correct! :ok:
Maar het zijn juist de gouden randjes die de microfoon oppikt!
Vreemde redenatie als je het mij vraagt. Waarom sjouw je dan nog amps mee de studio in? Je kunt prima geluid maken met een Line 6 Pod: hoor je op een goed gemasterde opname geen verschil mee met een echte versterker. Zelfde met een elektrisch drumstel: mits goed opgenomen niet te onderscheiden.
Dat is wel zo'n enorme nonsense. Alsof mastering ervoor kan zorgen dat een POD of een elektrisch drumstel ineens wel dynamisch klinkt? :seriousf:
En dat allemaal omdat ik zeg dat een microfoon het net zo goed doet voor een goedkope kast als voor een heule dure met dezelfde speakers? Ik zie ook niet wat dat met een echte amp te maken heeft? :???:
Die balk is ter versteviging van de kast zodat de rugplaat & baffle stijver zijn. Maar het kan ook door trillingen een rateltje in de kast doen ontstaan. Ik heb ook marshall kasten gehad waar de rugplaat in het midden nog een extra schroef zat zodat ze ook aan de balk vastgeschroefd zat.
Nu weet ik dat het niet de meest stijve kasten zijn maar ik vind het fijn dat de kast nog wat response geeft aan het geluid. Geeft nog een beetje meer dynamiek aan het geluid. En daar zoeken toch veel gitaristen naar? Waarom zou ik naar een superdynamische amp gaan en vervolgens de dynamiek weer teniet doen door er een starre kast aan te hangen? Daarom vind ik m'n ENGL in combinatie met de BX cabinetten een fijn geluid geven. Terwijl ik de zelfde amp met een ENGL cab eigenlijk maar niks vond.
Let wel, ik spreek hier over in mijn situatie en dus op lage volumes.
Ik heb het niet over een slechte kast maar over de 1960. ;)
Bij een iso-cab hoor je helemaal niks van de kast en over het algemeen komt daar gewoon een goed geluid uit. Speaker + mic + mic plaatsing zijn veel bepalender voor de sound dan de door een maagd geplaatste piping.
Weet iemand waar je in NL Weber speakers kan kopen? Op internet kan ik ze alleen maar in de VS bestellen. Ebay heeft een paar types op staan die niet voor mij bedoeld zijn.
Had in een oud topic gevonden dat De Gier deze nog had?
Ben op zoek naar 12" 30W Blue Dogs ceramisch.
Ik geloof dat nico die in zijn shop had. www.verelec.com
Bedankt, ik heb hem zojuist een mail gestuurd.
Gisteren wat cabs onder een VintageModern geprobeerd. Nu zit er een 1960A met T75's onder, maar die mist alles: definitie, punch, aanwezigheid. Doffe ellende dus.
Eerst mijn JMP 1960B kast met Green(/black)backs (G12-M25) er onder. Wat een verschil!!! Zonder ook maar aan 1 knop te draaien gelijk vol definitie, laag, punch, alles! Maar ook net te veel van alles... Net iets te schel, net iets te aanwezig...
Dan mijn JCM800 1960B met G12-65's er onder. De hoeveelheid laag viel direct op, dus die iets teruggedraaid. Verder lijkt hij wel op de greenbacks, maar dan wat gematigder. Minder nadrukkelijk aanwezig mid en hoog, en wat grommender in het laag... Schitterende combinatie met de VM dus! :ok:
Ik heb nou iemand lekker gemaakt met een kastje gevuld met speakers die maar een paar jaar gemaakt zijn ;) ('79-'81) Dus de kans bestaat dat ik mijn kast aan 'm zal moeten verkopen... De reissues ken ik niet, maar die zijn in ieder geval veel te duur en de Internets zeggen ook niet zo heel veel positieve dingen er over ivm de oudjes...
Overigens dacht ik dat de VM niet zo'n felle versterker was, maar hij blijkt gewoon feller te zijn dan mijn JMP 2204! Ten minste, in combinatie met de greenback kast die lang niet zo fel is onder mijn eigen versterker...
De Marshall 1960 biedt een zompig midlaag wat we allemaal terughoren in de platen van 1970-1990. Maar dat kon toen net zo goed een combo zijn met (half) open back. Omdat het midlaag er vaak tijdens de mix uitgedraaid wordt ten voordele van de totale mix.