Ik sta altijd open voor donaties als je er vanaf wilt ;)
Printable View
Ik sta altijd open voor donaties als je er vanaf wilt ;)
2e probleem: Ik kan er geen afscheid van nemen. ;)
Ach, na die 1960AX die wegging kan er wel een 2x12 weer bij toch? Bespaar je nog ongeveer een halve cab ruimte :p
Of is er daarna weer één bijgekomen? :p
Nee, sinds die AX-kast jouw kant op is gegaan, is er geen cab meer bijgekomen, maar wel een amp en tig pedalen. :p
Dank je mac, dat had ik ff nodig. :D
Dat niemand anders dat snapt hè....;)
Het is niet eens heel moeilijk :D
Aha, er bestaat een algemeen topic voor speakers en cabs! Ik wilde al bijna een nieuw topic gaan aanmaken... :)
Hoe dan ook zit ik met een vraag, en zie ik door de bomen het bos niet meer! Ik heb onlangs een peavey 5150 head aangeschaft waar ik heel tevreden van ben. Maar nu ben ik dus op zoek naar een bijpassende cab.
Vraag1:
Ik heb hier thuis nu toevallig 2 Marshall 1960 cabs staan (via ruil verkregen). Eentje van 300 watt en eentje van 280 watt.
Die van 300 watt heeft G12T75 speakers, en die van 280 watt; dénk G12H70 speakers.
Nu vroeg ik me af wat met deze 2 soorten speakers de ervaringen zijn hier? Ik vond persoonlijk de G12H70's schel klinken, zeker in vergelijking met de G12T75's.
Ik heb ook al gehoord dat V30's zowat de beste keuze zouden zijn voor de 5150, maar die heb ik nu momenteel niet. Daar wil ik misschien op langere termijn wel eens naar op zoek gaan.
Vraag 2:
Op de achterkant van mijn peavey zit een switch om te kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm. Maar als ik de achterkant van de 1960 cabs bekijk, heb ik in stereo mode ook de keuze tussen ofwel 4 ohm, ofwel 16 ohm (linker- of rechterinput...). Klopt het dat ik dit zomaar mag kiezen? Of kan ik beter de voorkeur geven aan één van de twee opties?
Alvast bedankt! :)
Ik ken geen G12H70 speakers. Bedoel je de G12H30 70th?
Je kunt misschien een van de marshall cabs wel verkopen en daarvoor in de plaats 2 V30 speakers kopen. Deze zet je dan gecombineerd in de G12-T75 kast. Deze combi wordt erg veel gemaakt en zit ook standaard in de bogner ubershall kasten.
Wat impedantie betreft maakt het niet uit wat je kiest als het van de speakerkast en versterker maar overeen komt. Ik heb hem zelf altijd op 16ohm ingeprikt.
@ Sanderltd: controleer voor de zekerheid even of die 280W-kast geen V30's heeft, en ook de andere.
Het kan maar zo dat de vorige eigenaar er andere speakers in heeft gezet, en zelfs Marshall wil nog wel 's de verkeerde plaatjes op de achterkant v.d. kast schroeven.
Welke speakers het best bij de 5150 passen, geen idee, heb je de Sheffield speakers wel 's geprobeerd?
Ik heb ook wel 's gehoord dat Eddie zelf Greenbacks gebruikt.
Je moet het zelf ondervinden....
En inderdaad, 16 Ohm is het best, omdat de amp dan het best z'n vermogen kwijt kan o.i.d.
@ Toneblo: Vlaardingen is me net wat te ver, bovendien moet ik mezelf beschermen tegen een GAS-aanval, want heb al 4 amps. :p
Ik ben wel benieuwd naar de samples. Succes zaterdag!
Check even de speakers zoals Henri ook al aangeeft, ik heb zelf een 280 watt gehad met t75's, en later nog een 280 met V30's.
Deze eerste gebruikte ik ook met een 5150 overigens, maar ben later overgestapt op de ENGL 4x12 standard met V60's.
Heb net beide speakerkasten opengemaakt en die van 280 watt is warempel inderdaad eentje met t75's!
Beide kasten hadden dus exact dezelfde speakers, maar toch klonk de ene iets scheller dan de andere. (Zat misschien ook tussen de oren)
Ook merkte ik op dat heel wat schroeven in die schellere kast niet goed vastgedraaid zaten, dus dat heb ik nu opgelost. Nu ben ik wel redelijk tevreden over de sound. Maar ga dus eens op zoek naar 2 V30's... ;)
Thanks!
@ huisjes:
No sweat, ik snap je wel man.
Ik kom toch nog wel een keer richting jullie met spul..
@Sanderltd: Nieuwe (Chinese?) 75's zouden wellicht scheller kunnen klinken dan oudere die ingespeeld zijn.
@Toneblo: Ik hoop dat je me op de hoogte houdt, want ik ben stiekem best wel nieuwsgierig.
Ik denk wel dat het lastig voor je zou kunnen zijn om "voet aan de grond" te krijgen, omdat er al een gerenommeerd aantal gelijk(w)aardige amp-bouwers zijn, in en rondom NL, b.v. HOOK, CMW, en nog een paar in België, dacht ik?
Je hebt de looks in ieder geval wel mee, de Challenger ziet er erg mooi uit. :lovelove:
Heeft iemand enige info over de Hook silverstar 2X12? Ik heb er net 1tje te ruil aangeboden gekregen voor mijn bogner 4X12 maar info is schaars.
Een bijdrage ga ik zeker vragen gezien het verschil in 2dehands waarde. Net een foto toegestuurd gekregen en ik moet zeggen: Zo'n Hook ziet er erg sjiek uit! Zit 1 V30 en een G12H in.
Als ik 2 oude en 2 nieuwe(re) greenbacks in X-patroon (serie/parallel) wil zetten, maakt het dan nog in welke volgorde de speakers staan?
Ik heb dus 2 speakers in serie en dat 2x parallel. De ene serie zou dan oud > nieuw zijn en de andere nieuw > oud.
Lijkt me niet uitmaken. Het signaal naar alle 4 de speakers is gewoon gelijk toch? De speakers die maken het geluid ieder op hun eigen manier dan nog iets anders. Maar wat erin gaat is hetzelfde.
Of denk ik nu verkeerd?
ik zou in ieder geval nieuw/oud in serie als stellen doen.
zo heb je in principe geen verschil tussen de beide stellen.
Ik heb een vraagje, als ik een 120 watt buizentop aansluit op 2 cabinets, krijgen ze dan 60 watt per cabinet of beide 120? Of anders?
als ze gelijk zijn in ohms krijgen ze elk 60
Zondag komt de beste man mijn kant op met de hook, ben erg benieuwd!
Nog een vraag: hoe kun je veilig en effectief de fase controleren van je 4x12"-er?
Ik heb wel eens gehoord van de uitslag bekijken met DC schok (batterij) maar dat kan ook gevaarlijk zijn omdat speakers niet tegen DC kunnen.
een 9 volt batterijtje ff is geen probleem hoor.
@bassmaster: mooi! Ik vind het altijd weer een geworstel met die parallel/serie geknoop met +/-/in/uit/door, etc. Ff testen met een tikje van een 9v blokje is dus geen probleem...
Ik heb sinds vandaag een Mesa recto-cab erbij. 10 v30's in huis vanaf nu dus :D. Wie cabs wil vergelijken is welkom om te komen testen.
Welke Mesa, standard of traditional?
De oversized (recto-cabinet was dacht ik ook een juiste benaming ervoor :)) slanted versie. Heel erg goed en mooi ding, maar man, gigantisch groot en zwaar. Die crate lijkt bijna maar half zo groot (is de gewone marshall size als ik me niet vergis). Qua geluid is de Mesa vergelijkbaar met de 2*12 Orange, hoewel de Mesa misschien een beetje aanweziger en duidelijker klinkt, maar dat kan te maken hebben met het feit dat er wieltjes onder de Mesa steken, onder de Orange niet, en de Orange gewoon een pak lager komt, en zijn geluid iets minder spreidt.
Ja die benamingen zijn niet altijd even duidelijk bij mesa, standard is oversized en traditional is normaal, nu is dat recto en stiletto geloof ik. Fijne cabs inderdaad, ik ben nog altijd erg tevreden met de mijne.
Oversized is hij wel!
Eerste indruk Hook silverstar cabinet met V30 en G12H: iets neuziger dan ik gewend was meer het wende erg snel. Door de closed back drukt hij nog behoorlijk hard voor een 2X12. Speaker combo werkt erg goed, geen irritant hoog als je voor de speakers staat.