ik heb de 530 met 3 verschillende eq's getest,
een Dod, een Boss en een Mxr. Die laatste
gaf het minst slechte resultaat.
Het wordt zoals Liquid schrijft allemaal erg
dof , zeker in de sent/return of je hebt meteen teveel gain
Printable View
Hangt misschien van de poweramp af, geen idee. Welke poweramp gebruik jij ook alweer?
Vandaag zijn er hele goede vorderingen gemaakt wat betreft een nieuwe repetitieruimte en als het allemaal mee zit (ik duim!!!!!) kunnen we over minder dan twee weken onze intrek doen. Het wordt thuis oefenen bij de bassist op heel laag volume (elektronische drumkit en allemaal met headset) dus de Engl E530 gaat wss daarheen. Dat betekent dat ik vaart achter mijn zoektocht mag (!!) zetten :).
Snel dus een afspraak met SinneD maken voor de Quad (maar het wordt wegens drukte helaas pas na de kerst).
Nou de afspraak heeft dus geen haast meer want ik heb al een amp (zie 2ehands tips topic): een Groove Tubes Trio Preamp.
En wát een lekkere sound. De clean is echt geweldig. Ik vond de Engl al goed, maar dit is echt een overtreffende trap.
Het 2e kanaal (genaamd Mean) is volgens de auteurs gebaseerd op de Tweed amps. Niet helemaal mijn ding: woody, donker. Maar toen ik mijn tubescreamer (Maxon TS9 kloon) aansloot werd het een supersound: strak, agressief en vol power. Helemaal geschikt voor mijn doeleinde: progressive metal.
In reviews had ik gelezen dat het derde kanaal (Scream) in vergelijking met het tweede kanaal nogal dun is. Dat is op zich wel zo, maar het valt me reuze mee. Ik ga dit kanaal gebruiken voor leads en met wat meer mids is het echt zeer geschikt. Lekker veel gain, erg strak en een mooie voicing. (en dat is zonder tubescreamer!)
Ik ben op dit moment érg tevreden over deze amp en denk dat ik hier een hele tijd plezier mee ga beleven. Ik heb nog maar weinig met de tone controls gedraaid dus ik kan nog alle kanten op.
Het schakelen is wel wat minder. Elk kanaal gebruikt 1 relais en ik heb er dus 3 nodig. Ik heb er nu 2 (G-major) dus zoek nog een device om dat aan te kunnen (zie m'n andere topic). Ik vind het gek dat ze niet een stereo relais gebruiken om met tip naar kanaal 2 te gaan, ring naar kanaal 3 en niets sturen naar clean. Het zijn zo te zien geen momentary maar latching switches. Maar 2 kanalen tegelijk aanzetten kan niet.
Proficiat kerel!
Een beetje een oud topic en ook een beetje laat, maar misschien wordt het een zo'n beetje tijd voor een korte review van mijn Groove Tubes Trio. Maar eigenlijk is de reden dat ik een vraag heb :P. Die komt straks.
De Trio heeft 3 kanalen (what's in a name) met volledig gescheiden tonecontrols. Elk kanaal heeft gain, bass, mid, treble en volume.
Bij het eerste kanaal (Clean) wordt aangeraden om de gain op 10 te zetten en dan met volume het algemene volume te regelen. Zelfs met mijn humbuckers (passief, dat wel) blijft hij heel mooi clean. Momenteel staat de gain bij mij op 9.
De tonecontrols reageren HEEL goed. Bijna Mesa Boogie stijl en ze zijn erg afhankelijk van elkaar: als de treble hoger dan 8 gezet wordt, reageren de mids en lows minder goed. En andersom ook. En alle controls (voornamelijk de treble) hebben echt een gigantische range. Je hoort het verschil heel goed. Mijn referentie is vooral met de Engl E530, en die wordt echt compleet weggeblazen.
Het tweede kanaal (Mean) wordt geschetst als Tweed. Niet helemaal mijn ding, maar zeer geschikt voor classic rock. Ik ga binnenkort op een optreden wat classic rock en popnummers spelen en daar is dit kanaal erg geschikt voor. Met de Tubescreamer er bij blaast deze preamp echt ontzettend hard. Hij wordt superstrak en klinkt echt heel goed. Ik kan me voorstellen dat ik hier niet mijn hele carriere tevreden mee blijf, maar het is zeer oke. Op dit moment gebruik ik een equalizer uit de G-Major2 waarmee ik de mids een beetje scoop en daar wordt 'ie nog geschikter voor metal mee.
Het derde kanaal (Scream) is Hotrodded Marshall, maar ik vind het wat betreft 'brownness' erg meevallen (in positieve zin). Vroeger vond ik Marshall lekker klinken, tegenwoordig loop ik er liever met een boog omheen. Het derde kanaal gebruik ik voor mijn solo's en de mids staan daarvoor vrij hoog. Gain op 7 en hij klinkt fantastisch. Met de Tubescreamer wordt het nog smeuiger en zie daarmee mijn 'Epic Lead'. Ik kan me voorstellen dat je hiermee, met minder mids, tubescreamer en EQ, ook een heel geschikte rhythm-sound kan produceren. Ik vind het echter fantastisch om de drie kanalen te gebruiken voor clean, overdrive en solo.
Het Scream kanaal heeft ook een 3+1 modus, waarbij je de Scream boost met het Clean kanaal. Voor mij niet geschikt (en zonde van het Scream kanaal) maar het geeft een heerlijke classic rock sound. Wat mij betreft beter geschikt voor de Deep Purple-toon dan het Mean kanaal.
Het schakelen van de Trio is een beetje omslachtig. Er is een stereo relais voor Mean en Scream en een mono relais voor Clean. 3 relais dus, terwijl het met 2 ook zou kunnen. 2 kanalen tegelijk aanzetten werkt namelijk niet (maar het kan dus wel). Ik heb er echter een trucje voor bedacht: de DIN-aansluiting.
De DIN-aansluiting is voor de officiele Trio footswitch, maar ik heb er een plug op aangesloten die twee pootjes kortsluit, waardoor de DIN altijd naar Clean schakelt. DIN wordt overruled door relais, dus heb ik enkel de stereo relais nodig om naar Mean en Scream te schakelen. Dat doe ik met de stereo relais van de G-Major2. Deze functie zou met CCs geschakeld kunnen worden (alleen zie ik daar atm het nut niet van in).
Mijn vraag:
Dan mijn vraag, betreffende het Mean kanaal. Op dit moment gebruik ik de equalizer uit de G-Major2, maar naar mijn idee is die niet shelving genoeg en een beetje te beperkt. Hij is erg lastig in te stellen en ik heb steeds het idee dat het beter kan. Zodoende vraag ik me af wat bijvoorbeeld een MXR EQ voor mij zou kunnen doen.
Ik denk niet dat ik die binnenkort aan zou schaffen, want dan zou ik mijn rack radicaal om moeten gooien. Zo'n EQ wil ik namelijk postgain, maar ook in een loop, en de GCX zit in een ander rack dan de Trio. Wel zou ik willen weten of dit een verstandige investering zou zijn en ik dus de optie in gedachte moet houden. Want toon kan altijd beter :rockon:.
Zojuist de tip opgevolgd om met de stofzuiger naast de versterker de boel in te stellen. Het volume leek mee te vallen, maar ik merk nu toch wel dat het een beetje te hard stond :P.
Om in te stellen moet je natuurlijk dichtbij zitten, ik zat op zo'n halve meter afstand. Hopelijk krijg ik niet teveel last van het nabijheidseffect als ik op wat verder ga luisteren (dus te weinig bas heb).
Maar het resultaat is er wel naar. Binnenkort ook even de effecten op die manier instellen (gaat nóg meer werk worden).
Edit: is het overigens normaal dat mijn overdrive kanaal nu bijna als een crunch klinkt? Op hoog volume heeft 'ie echt balls en uiteraard ook meer treble. Ik heb de gain wel een stukje meer dichtgedraaid (maar niet eens zo heel veel).
Met de nieuwe poweramp ook maar even de Engl E530 aangesloten, maar MAN, WAT EEN SOUND!!!
In clean wordt ie totaal overmeesterd door de Trio, maar z'n lead kanaal is toch wel zéér meesterlijk. Als ik nu m'n chunky metal over de Trio speel, wordt ik eigenlijk een beetje sip... :P
Even een y-kabel in elkaar geflanst en ik kan nu dus met 1 druk op de knop wisselen tussen de Trio en de E530. Met wat meer gain en een tubescreamer klinkt de Trio best lekker, maar ik weet nog niet echt welke sound ik nou prefereer.