OCD, mits met niet teveel gain afgesteld, laat zich erg lekker boosten met een beetje volume en een vleugje gain, laag en tophoog. Dat kan voor een appel en een ei met een Bad Monkey.
Printable View
OCD, mits met niet teveel gain afgesteld, laat zich erg lekker boosten met een beetje volume en een vleugje gain, laag en tophoog. Dat kan voor een appel en een ei met een Bad Monkey.
Dankjewel voor het meten.
Hoop vrijdag de Showmaster 48 te hebben dat ik kan beginnen met bouwen aan een pedalboard. Fotos zullen volgen als hij af is.
Vandaag proberen de OCD te boosten met een Ibanez Ms10.
Kijken hoe dat klinkt!:satisfie:
Moet je hem wel laten modden ;)
Ben benieuwd wanneer mijne klaar is, zal D_H eens mailen. Cool!
Wat heb je er aan laten modden?
Ben benieuwd!
Harder is altijd beter! ik zal mitch eens Pm-en!
Dat doet Dirk_Hendrik van het forum, niet Mitch.
Ik weet het, maar ben wel eens benieuwd wat mitch er van vind.:satisfie:
Ik vond het helemaal niks. Maar ja, het is ook maar net wat je van plan bent met het ding. Wilde hem zelf niet als booster gebruiken.
Die heb je nog nieteens dus die telt niet:D
Hey hey,
Even wat vraagjes, ben nu zelf bezig met een pedal board te maken maar ik zit ergens mee.
Ik wil de Wah eigenlijk links zetten op het board, is dat verstandig? Aangezien er verschil is tussen bijv een stompbox eerst en dan de wah erachter of andersom.
Ook zou ik willen weten of bij jullie zelfbouwers de plug rechtstreeks van je amp naar een pedal gaat of gaat dat via een ander pedaal/boxje? (miss iets met FX send/return ofzo)
Ben echt een leek in dit soort shizzle!
Thanks!
Als je de Wah links wilt zetten, moet je dat gewoon lekker doen. De meesten hebben hem rechts maar er dat is puur je persoonlijke smaak! Je hebt dan alleen een iets langer patchkabeltje nodig om hem door te verbinden met je volgende kabeltje maar ook dat is geen probleem.
Ziehier mijn eeuwig aan veranderingen onderhevig board op dit moment:
http://farm4.static.flickr.com/3015/...46732392_o.jpg
In leesrichting:
Bovenaan: Boss TU2, ABY switch op T-Rex fueltank, Boss OC2 met eronder een Schmetterling (By Birt), Harmonic Percolator (ook door Birt gebouwd) en Fulltone OCD.
Onderaan: Digitech Whammy II, T-Rex Replica, 3 true bypass loops en Ernie Ball Volumepedaal.
Staan er momenteel niet op: EHX Big Muff (Rus), EHX tremolo en wah.
Zoek ik nog: looper/sampler, meer delay, meer octavers.
Hoe en waar jij de Wah wilt hebben is in principe je eigen keus maar meestal zet je de Wah aan het begin van de keten.
Sommige FX klinken het beste via de FX-loop. In dat geval kun je idd de Send en Return van je amp gebruiken.
Dit kost je wel 2 extra kabels.
De gitaarkabel kun je direct van de output van een pedaaltje naar de input van de amp aansluiten maar je kunt ook een speciale aansluiting hiervoor maken op je pedalboard.
Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de FX-loop.
't Is maar net hoeveel tijd, moeite en ook geld je hieraan wilt besteden.
Het valt me op dat veel van de pedalboards die hier gepost worden allemaal een 230 V stroomblokje met een zooitje adapters hebben (al dan niet weggewerkt).
Ik zou ernaar streven (als je toch bezig gaat) om dit stroomblok bij de amp te houden en een multikabel maken of kopen (b.v. een Pedalsnake) waardoor zowel het gitaarsignaal alsook de (zwak)stroom gaat.
Op het board heb je dan alleen een Daisy Chain, wat signaalkabels en evt. een midi kabel.
Een Fx-loop moet op je versterker zitten (achterop). Als je dit niet hebt zul je sowieso al je pedalen gewoon "tussen" je gitaar en versterker moeten zetten.
Vervolgens kun je gewoon als je wah bv het eerste pedaal is, aansluiten door van je gitaar een kabel te laten lopen naar je wah, en dan van je wah naar je versterker. Zet je er nog een pedaal tussen doe je: wah -> bv. tubescreamer -> versterker. Enzovoort. Je hoeft niet perse een bepaald aansluitpunt op je board te hebben dus, gewoon inprikken in de pedalen kan ook prima.
Tenmisnte, ik hoop dat ik zo je vraag goed beantwoord heb.
Als je een Send en Return op je amp hebt en je gaat deze ook gebruiken dan kun je ervoor kiezen om ook een aansluiting hiervoor op je pedalboard te maken:
http://www.audio-pluggen.nl/catalog/...sis_female.jpg
Voor je directe gitaarsignaal kun je dit dus ook doen maar je kunt ook het eerste en laatste pedaal in je keten hiervoor gebruiken.
It's up to you. ;)
Oke bedankt, ik snap het nu al wat beter.
Ik ben nu niet thuis dus ik kan niet kijken of ik een FX loop aansluiting heb, ik dacht van niet..
Nee, niet gemeten maar ik voed m'n FC-50 en m'n Ibanez WH10 (Wah pedaal) met 1 voeding van 1,5 A. en dat gaat goed.
Ik zal 's opmeten hoeveel spanning er overblijft.
Edit: met een adapter van maar 60 mA lukte het niet.
ja hoor, men vorige board had een verhoog, maar is te klein geworden... het materiaal voor het verhgoog heb ik al, maar 'k heb nog niet de tijd voor genomen om alles uit te werken. Dat die delay gekanteld staat vind ik vooral handig om niet per ongeluk op de tap-tempo te trappen.
0,0172*6meter/2(?)mm^2=0,516ohm
De weerstand in je pedaaltjes bij elkaar: Rped
Aantal ampere dat dan gaat stromen: 9/(Rped+0,516)
Aantal ampere * weerstand = spanningsval (Vdraad)
(9/(Rped+0,516))*0,516=Vdraad
We stellen 0,516 even gelijk aan 0,5, en gaan omschrijven
Vdraad=4,5/(Rped+0,5)
Trek je in totaal 1 ampere, wat nogal veel is, dan is je weerstand 9 ohm.
4,5/10,5=0,4Volt.
Dan moet je er flink wat pedaaltjes aan hangen. De interne weerstand van een adapter is denk ik hoger.
Na een tijdje knutselen is mijn pedalboard af:
http://img386.imageshack.us/img386/1515/dscf3498wb2.jpg
http://img386.imageshack.us/img386/d...jpg/1/w640.png
.
http://img80.imageshack.us/img80/6518/dscf3489tl6.jpg
http://img80.imageshack.us/img80/dsc...jpg/1/w640.png
Gewoon een paar pedalen waarvan ik door de jaren heen achter ben gekomen dat ik die ook daadwerkelijk gebruik, niet meer. De bedrading loopt onder de plank door. Die TB-looper in het midden kan in een keer alles uitschakelen, zodat het geluid direct van gitaar naar amp gaat.
De distortion die uit mijn versterker komt vind ik heerlijk, dus bewust geen overdrive/gain pedaaltje. Alles is ruim opgezet, zodat ik bij het zingen niet in de problemen kom (i.e. tapdans-taferelen, jeweettoch ;))
edit: ff prutsen met de plaatjes
Je foto doet het niet..
@Valerius: Ziet er strak uit!!
speciale input/output is vaak een doorluspunt;
dus een 'lege behuizing' met aan elke kant een jack-paar in/uit:
hierdoor kan je gitaar op 'n centrale plek het board in, zonder dat je de input van je pedalen 'overbelast'..
output is hetzelfde; ga van de laatste output van je pedaal, naar input van de 'output' jacks... van die input gaat het dan weer naar 'n output (jack-paar in/uit 2) waarna het naar de amp kan gaan;
ideaal om input en output kabels bij elkaar te houden..