Komt misschien omdat ik in Deventer ben geboren......:(
Vederlicht♫
Printable View
Ha! Gelukkig ík niet. Dèventuuuuhh! :)
Mijn ergste tot nu toe:
Kwam terug van een reis uit Bangkok, 's ochtends om 9:00 aangekomen op Schiphol. Direct door naar de oefenruimte in Groningen, generale repetitie van een groot optreden die avond. Daarna door naar soundcheck, opbouw, playtime. 5000 man staat klaar voor een gigantisch podium met vlammenwerpers en al.
Drummer zet de intro in, ik sta met de zangeres nog in de coulissen terwijl de blazerssectie en drummer en te gek latin intro spelen wat op een mooie manier overvloeit op "dromen zijn bedrog" in een latin jasje. Mijn jetlag negerend en vol enthousiasme komen we samen op met draadloze setjes, om ons bij de band te voegen wanneer iedereen invalt met het thema, wat ik op vol volume meespeel met de blazers - unisono oftewel exact dezelfde lijn.
Kom ik er na het hele thema achter dat ik het gewoon doodleuk een hele toon te hoog heb gespeeld....#%$&Q$%&! Daarna nog op video terug gekeken en gehoord...man man man.
Hahaha :seriousf:
Klonk dat nou écht fout, of was het enigszins om aan te horen, volle noot lager zou je als een dominant 7 kunnen beschouwen toch? Dat kan soms best cool klinken...
De zangeres van een coverbandje lang geleden, zou de eerste 2 regels van het eerste nummer alleen zingen waarna de voltallige band inviel. Ik geef op gitaar even kort de toon aan waarop ze moest beginnen, maar direct daarop zingt mijn gitaar heel even rond, een toon lager.... en jawel hoor, die pikt de zangers op en zet vol overtuiging te laag in!
Ik vraag me af of de zaal heeft gemerkt dat het niet de bedoeling was, want ze deed alsof er niets aan de hand was en zong nadat wij invielen gewoon weer een toontje hoger verder. Best cool eigenlijk :crazyhappy:
Het klonk alsof iemand bij de PA expres een preset had aanstaan met een afschuwelijk fout pitch shift effect:D Verschrikkelijk dus, als ik gewoon een vakje hoger was gaan zitten was het een kleine terts erboven geweest en had het nog een soort van quasi-maiden effect kunnen hebben...., ik zal ff zoeken of ik het nog op audio heb, je lacht je dood.
afgelopen november hadden als geintje een Sinterklaas-medley ingeoefend, maar dan wel metal versies uiteraard, vier of vijf bekende deuntjes. De derde die we zouden doen was "zie ginds komt de stoomboot", uiteraard vergeet ik dat nummer en speel ik 3, 4 random valse noten, waarop heel de band me verbaasd aankijkt en het publiek in de lach schiet.
Nu houden we wel van grapjes en persiflages op het podium en gelukkig was onze zanger ad rem genoeg:
"ok....kunnen jullie (het publiek) onze gitarist er even aan herinneren hoe zie ginds komt de stoomboot ook alweer ging?"
het publiek zet luidkeels in, halverwege pak ik de draad weer op, een noot hoger, prachtig effect!
Ik gered, humor in de show, publiek pleased, hou wel van dit soort foutjes :)
Was ook wel blij dat we de medley van tv-series er toen al op hadden zitten :P
net op het moment wanneer je 2 pedalen moet schakelen komt er zo'n "stoere" rookeffect overheen blazen.. ook erg leuk!
en oja, eentje van dichtbij, zanger gitarist die met enige regelmaat problemen met het niet hebben van geluid heeft, 9 van de 10 keer de kabels verkeerd om in de pedalen.. dus gitaar naar output van laatste pedaal in de chain en van input aan begin van de chain naar de input van versterker..
http://www.megaupload.com/?d=VCQ64B5N
Hou je handen op je oren na 0:13.....:D
Al veel meegemaakt eigenlijk...
Onze gitarist die zijn lage A breekt. Krijgt ie van de volgende band een B-gitaartje om verder te doen: past zijn strap daar niet op. Heeft hij heel het optreden in kleermakerszit moeten afwerken.
Onze gitarist die een keer de eerste 5 nrs echt vals speelde. Hij had absoluut niet door wat er mis ging, we leken iedere keer wat anders te spelen. Bij nr 6 kreeg hij door dat hij een verkeerde setlist bijhad.
Ik die op 1 optreden mijn plectrum zo ver wegkeilde dat het publiek dacht dat ik een ego had. Niemand wou 't hebben.
In datzelfde optreden mijn kabel uittrapte en deze met alle wil van de wereld niet terug ingeplugd kreeg.
Ik die de tuning pedaal van onze bassist intrapte (was maar een klein podium) en we hadden het pas na 2 nummers door...
Mijn zusje en ik hadden ons ooit eens voor een leerlingen-concert opgegeven (waar dus veel "leerlingen" met mandoline, gitaar, klarinet enz. enz. uit bijna heel Limburg aan meededen), maar ik wist niet wanneer we moesten spelen, dus ik tussen twee nummers door ff naar het toilet gegaan, moest ik schijnbaar spelen ondertussen dat ik op het toilet was, dus ik loop weer de zaal in, staat iedereen me dom aan te kijken :seriousf:
Op bezoek gehad bij een auditie, een gitarist met zangneigingen. Even kijken hoor...
-Gitaar aansluiten, Boss Metalzone distortion aan, en vergeten dat de versterker (H&K Attax combo) ook op het lead kanaal staat met gain vol open. Waar komt die rare feedback toch vandaan?
-En dan metal gaan spelen met de neck pickup van je Strat (S-S-S configuratie). Die feedback negeren en gewoon speuluh.
- Snoer eruit trappen en het pas na een minuut spelen doorkijgen.
-Snoer weer terug erin, en terwijl ik aan het praten ben met de drummer, op vol volume naar drop D stemmen.
-Daarna uitgelegd dat standaard E toch echt beter werkt in combinatie met standaard B...... Zucht....
Misschien overbodig om te zeggen maar het was niets geworden :-)
Een optreden stond er een podium bijna tegen de achterbar en ik vond het een goed idee om van het podium om de bar te springen. Dit was begin jaren 90 toen cowboylaarzen heel erg in waren. Lang verhaal kort, natte bar plus cowboylaars hakken wat een schuiver van de bar af in de glazen recht door naar het ziekenhuis waar ik gehecht kon worden.
Een aantal jaren later leek het me een goed plan op mijn Marshall cab te springen (ik had er 2 op een top) maar ... daar zaten wieltjes onder en dat ding rolde dus zo van het podium af. Schouder gebroken.
Ook een leuke, de bij de brabanders bekende band WC experiance hebben een nummer dat heet "Kliko" en de zanger kwam op in een groenbak en zou als hij begon met zingen uit die bak komen. Alleen zat de zanger klem en kreeg geen adem meer dus je hoorde alleen een heel erg bekneld "help" door de muziek heen komen.
Haha, mooie:D Jezelf goed in de vernieling helpen. In die categorie komt er nog eentje bij me op:
Koudum, Friesland. Podium gebouwd voor een voormalige gymzaal. We zaten ons backstage enorm te vervelen, en ik loop met de toetsenist wat rond te banjeren door die gymzaal, wat ouwehoeren op die toestellen. Ik zie een paar dikke touwen hangen en wil testen of ik nog steeds aan mijn armen naar boven kan klimmen zonder mijn benen te gebruiken. Op de helft ben ik er flauw van, maar vergat hoe je ook alweer beneden komt. Loslaten, "RANG": afremmen met je handen = dikke striemen en blaren in je handpalmen. 5 minuten later en dan met een van pijn vertrokken kop 3 keer 45 minuten doorspelen....en de rest maar lachen.
Onze sologitarist is ook een mooie, die kan niet zo geweldig met gear omgaan haha.
Staat ie te soundchecken, komt er geen geluid uit zijn versterker. Vanalles proberen, meent dat de top kapot is. Ga ik even kijken, blijkt de kabel tussen de top en het kabinet niet aangesloten te zijn. Daarna probeert ie z'n distortionpedaal uit, weer vanalles proberen en vloeken dat dat ding kapot is. Ga ik eens kijken, heeft ie bij het proberen te fixen van zijn top zijn gitaarkabel in de output van het pedaal gestoken en de kabel naar de amp in de input. Het is true bypass, dus niet ingedrukt werkt ie wel, maar ingedrukt komt er niks uit :D
Bij deze...
Tijdens hetzelfde optreden ook nog iets te enthousiast tijdens het nummer "Zombie", komt erachteraan. :D
http://www.youtube.com/watch?v=AuGCGkscDj8
:seriousf: nice!
Die lamp hangt trouwens wel verdraaid laag. Ik weet niet hoe groot je bent?
Klopt, ik ben 1.90 m., niet de kortste, maar die lamp hing idd erg laag. :)
Andere gitarist had tussen de nummers door even zijn volume op de andere pickup uitgaan.
Halferwege het vorige nummer kwam ie erachter dat hij geen sound had, en was vergeten dat ie gewoon nog op de andere pickup stond xD.
Zulke dingen heb ik ook wel. Hebben we al een paar akkoorden gespeeld en ik denk van 'he, wat gaat mij gitaar opeens zacht, hij prikt helemaal niet meer door de mix' En na wat kijken blijkt elke keer weer dat de volume pot nog dicht staat :hide:
EDIT: ik weet er nog een. Tijdens de general repetitie van openbaar muziek examen op mijn oude school (met publiek jaja). We zouden het nummer black diamond doen van kiss. De drummer zou zingen. 1 gitaar en ik op de Bas. we hadden afgesproken om het een half lager te spelen Es (of is het orgineel ook in Es is weet het niet meer). Wij hadden mooi onze gitaar en bas netjes een half omlaag gestemd in de coulissen staan. We hadden het nummer al veel geoefend, dus wat kan er nog mis gaan? Wij op komen. Gitaar zet in...gitarist heeft de verkeerde gitaar gepakt. Ik stunten op de bas om alles een half hoger te spelen (ben geen bas held :P), en De zanger ontplofte zo wat, wat het nummer was al aan de hoge kant. De mensen in de zaal zeiden dat ze het niet gemerkt hadden, maar daar geloof ik niks van haha :P
ik moest optreden met mijn band in de Kade in zaandam.
alles ging goed met de soundcheck totdat mijn gitaar op de grond viel, en er daarna geen geluid meer uitkwam
dus stop mijn gitaar weer in de tas en pakte mijn andere gitaar, maar was vergeten dat mijn jack nog in de kapotte gitaar zat.(zo'n draadloos ding)
20min. later zaal vol, we worden aangekondigd, we komen het podium oplopen met z'n drieen. de drummer tikt af, bas komt in, en ik kom erachter dat mijn gitaar geen geluid geeft.
shit, jack vergeten, ik 5 min gezocht op t podium naar mijn jackplug, kwam ik erachter dat hij nog in mijn andere gitaar zat..:???:
Zo, topic effe overgeheveld naar waar het nu meer op zijn plaats is.
Gisteravond een heerlijke blunder. Ik was een beetje later dan anders met opbouwen omdat ik in het donker zat te klooien met het uitpakken en gebruiksklaar maken van mijn nieuwe Standback Ampstand. Reuze handig ding overigens. Maar goed, ik plug alle benodigde kabels in, check nog even of de tremolo niet per ongeluk aan staat en we gaan lekker spelen.
Geluid rommelt een beetje, vooral in het laag, drives reageren een beetje moeilijk.... vreemd? Ik moest de amp wat zachter zetten dan anders omdat het wat spetterde, zaaltje nog niet helemaal vol, veel tegelwerk, dat zal het wel zijn. Afijn, gitaarwissel: nog erger. Waar is mijn geluid? Goed, dan maar iets harder gezet, ik zoek het later wel uit.
In de pauze kijk ik nog even naar de regelaars op de amp en zie dan tot mijn schaamte en schande dat ik naar twee regelaars niet had gekeken en da die tijdens transport behoorlijk waren verplaatst. De Treble bijna dicht en de Bass bijna open mijn AC30... ahum...
Tweede set klonk "iets" lekkerder :soinnocent:
Ha, dat klinkt bekend.
6 maanden geleden: klein showtje in een jongerencentrum. Het was het eerste nummer van de set. Drummer start, bassist begint, vervolgens sla ik een akkoord aan: takkeherrie. ONT-ZET-TEN-DE takkeherrie. Het geluid was echt bijzonder vervelend, dus ik gebaarde de rest van de band om maar even te stoppen. Ik kijk naar m'n amp en zie dat de gain op standje 10 staat (waar ik normaal op standje 2 of 3 speel, ter vergelijking).
Wat bleek: de geluidsman had de microfoon na de linecheck nog iets laten zakken. Hij had de microfoon met een kabel over de combo gehangen, tot op de speaker. Die kabel had tegen m'n gain-knop gehangen en had 'm verplaatst, tot standje 10.
Ben sindsdien nooit meer op een podium gaan spelen zonder vlak van te voren nog even m'n settings te checken :seriousf:
---overal onze aankondiging op plak-posters ,....
---super grote zaal ,....
---entrée-geld aan de ingang,....
half uurtje van te voren allemaal pas aanwezig :
-eigen PA ineens defect ( en ik zeurde constant al weken daarvoor of ik dat ding mee kon nemen voor een service-beurtje ,...maar "neeeeee,....is-nie-nodig ,....ding-doet-tut-altijd " )
Solo gitarist had op de dag al een tray bier opgeslubbert ,...maar ging onderweg gewoon daarmee door....
was ook constant hash aan 't roken ,....en waarschijnlijk zat er ook een baantje coke tussen alle lekkers.....
De band ging niet echt lekker van start,.....en de in der haast geleende PA was een low budget dingetje wat slecht klonk door het veels te lage vermogen...
Na een aantal taai doorgeworstelde nummers , want alles klonk zo beroerd ,....stond ineens onze super solo gitarist bevroren op het podium.
Hij dacht , of droomde , dat ie speelde ,.....maar z´n handen bewogen ineens niet meer, ........alleen een starende blik naar niks..
Ik had de dag van me leven ,......maar dan anders ...:soinnocent:
:seriousf:
Er zijn er die dat Rock and Roll noemen.... nou je zin?! Live the dream!
;)
Normaal spelen we twee sets van een uur maar afgelopen week speelden we een set van anderhalf uur aan 1 ruk door. Het begon allemaal super en zoals altijd stuiter ik het podium over en sta ik overal en nergens. Totdat we zo een 20 minuten in de set zitten. Opeens superzware buikkrampen en dan ook echt superzwaar. Wat volgde was een gevecht van een uur waarbij ik half verstijfd op m'n plek stond in gevecht met mezelf om niet keihard m'n broek vol te schijten :seriousf:
Af en toe was het zo erg dat ik echt ff moest zitten omdat het anders echt niet ging. Langste uur van m'n leven.
Ach, zo heb ik ooit enthousiast een tweede toegift ingezet zonder in de gaten te hebben dat de drummer toch wel erg benauwd keek. En dan van die lekkere jam nummers die je mooi kunt rekken... bleek dat onze drummer al ruim voor de eerste toegift naar de wc moest :seriousf:
Snaren breken tijden solo's gebeurt bij me vaak. Ik speel dan gewoon door maar alles erna klinkt super vals. Zit ik zo met een rood hoofd van schaamte door de valsheid. En ik ben is gevallen. Vond het wel leuk om op de kick van de drumstel te staan met me gitaar in me nek. Laten we zeggen dat het nog verbazing wekkend goed afliep.
Afgelopen weekend meegemaakt dat de zanger ineens ( toch wel ) vrij ziek was ineens. Kon het optreden niet meer afzeggen. Toen ben ik maar gaan zingen. Goddank zing ik al een jaar, dus ik kon me wel aardig redden. Mensen die ons kende, hadden wel zoiets van :,,jullie waren toch met zn vijven?'' Mensen die ons niet kende merkte er niks van. Toch wel een compliment, maar ja..je stapt op zon moment echt heel anders het podium op.
...is nie echt "sukkeltje" he, meer "held" op het podium. :ok:
Er schiet me net één te binnen. Optreden tijdens de Radiomarathon, knettervol programma, dus snel ombouwen. Ik plug mijn boel in... Niks. Paniek! Gauw alle kabels en pedalenplank testen natuurlijk. De kabel naar de amp was goed, maar (terug redenerend) bij het eerste pedaal was het al mis. Totaal geen geluid. Overal stond stroom op, dus de adapter werkte ook gewoon. Dan elk pedaal apart checken. Ook allemaal niks.
Afijn, na een minuut of 10 hectisch troubleshooten de kabels maar eens gewisseld, zodat de output naar de amp ging i.p.v. naar de gitaar...
ah joh, zo heeft een roadie ervoor gezorgd dat David Gilmour zijn zeemeeuwen geluidje ontdekt heeft.
Nou ik heb deze zomer op een open podium op een festival gestaan met de band. Dat liep als volgt:
We mochten eigenlijk geen eigen amps meebrengen, diegene die het open podium organiseerde gebeld, en zei dat het geen probleem was, als we onze eigen tops meenamen. We hadden 5 minuten om op te bouwen, maar dan ben ik er natuurlijk met mijn flightcase waar de tops inzaten, een pedalboard en een draadloos systeem, en hebben er uiteindelijk zo'n 15 minuten over gedaan om alles op te bouwen. We hadden met de band afgesproken dat we aan het einde van ons laatste nummer, de gitaren tegen de amps zouden zetten, en dan laten feedbacken, maar nu komt het lullige: ik was dus vergeten dat het zendertje van het draadloos systeem nog in m'n achterzak van de broek zat, dus ik zet mijn gitaar neer, en ja hoor, dan zit dat zendertje nog in m'n broekzak, dus ik trekken aan dat ding terwijl het publiek zat te kijken. Toen ik dat ding eindelijk eruit had (duurde zo'n 10 sec.), heb ik het maar snel op de grond geknikkerd en het publiek bedankt en toen zo snel mogelijk weg van het podium :D Ik heb me nog nooit zo erg geschaamd volgens mij :)
gitaren rondzingend tegen de versterkers achterlaten is inderdaad per definitie sukkeltje op podium.
http://www.gitaarnet.nl/attachment.php?attachmentid=468
Enige tijd geleden tijdens een optreden veel energie willen geven. Ik denk ik spring gezellig even op het verhoogde podium bij de drummer (dat doe ik zo vaak). Maar nu lag er voor de base drum een los zwart kleedje. Ik gleed klassiek uit met beide benen hoog in de lucht en kwam plat op mn rug terecht. Mijn gitaarkabel was beschadigd en ik had geen back up. Ook ben ik de zanger :-) dus het optreden lag 10 min stil. Woest was ik.. Maar achteraf is het om te gieren natuurlijk.
Misschien je nick van Rooker naar Roekeloos veranderen ;)
Shit happens... zette zaterdag ook nog enthousiast een ander nummer dan op de setlist stond in waarna de hele band netjes volgde. En zonder ook maar één noot te missen. Als onze zangeres de boel niet platgelegd had niemand iets gemerkt....
Waarom zong ze dan niet gewoon dat nummer?