hmm hoorde ooit is dat dat kon/beter klonk. Met 2 speaker kabels aansluiten op 1 4x12 ja. Zal wel aan mij liggen dan, toch bedankt!
Printable View
hmm hoorde ooit is dat dat kon/beter klonk. Met 2 speaker kabels aansluiten op 1 4x12 ja. Zal wel aan mij liggen dan, toch bedankt!
Het zou kunnen dat jij het beter vindt klinken, maar volgens mij zijn de meesten het er erover eens dat 1 speaker-kabel beter klinkt.(?)
Ik loop al een aantal jaren met een wederkerend probleem. Ik heb dit al eens gepost en het is een tijdje goed gegaan. Maar nu zit ik er weer mee, en weet ik er iets meer van af, bijvoorbeeld dat het aan de impedantie kan liggen (van waar ik ook in deze FAQ terecht gekomen ben).
Bij een versterker had ik een weg vallend geluid, als oplossing heb ik een nieuwe gekocht:Randall RH300 (oude was een R100)
Probleem opgelost dacht ik maar helaas........ook hiermee kwam het terug. Ik heb er een aantal keren naar laten kijken, maar verder als "we hebben wat gesoldeerd' etc is het nooit gekomen.
De enigen constante factor in de setup was mijn cabinet
2 weken geleden viel hij weer uit viel. Dit keer speelde ik over een andere cabinet. Versterker naar een andere zaak gebracht, waar gelukkig dan dit keer wel wat zaken gevonden werden. (wat schroeven waren kapot en hierdoor lagen er wat metaal stukjes in die kortsluiting konden veroorzaken).
Eenmaal in het repetitie hok blijkt (het zit mijn ook nooit eens mee) dat mijn cabinet kaduuk is, speaker kapot (heeft ook een andere band op gerepeteerd, en ja, na het lezen van dit forum is mijn conclusie nu dat ik niemand anders meer iets ga laten aansluiten op een deel van mijn gear)
Het hele zooitje staat nu bij de reparateur die me het advies gaf om of 4 goede speakers er in te zetten of een nieuwe te kopen. Het probleem komt volgens hem door mijn cabinet, doordat daar af en toe een speaker in uitvalt zorgt hij voor de problemen bij (beide) versterkers van me doordat er dan teveel/weinig (ik heb nooit wat van natuurkunde begrepen) weerstand is.
Ben ik nu van het probleem af als ik voor een nieuwe cabinet zorg (met gewoon bijvoorbeeld lekker betrouwbaar celestion dr in)? En wat kan ik dan het beste kopen? Ik ben bang als ik weer een cheap ding zoals mijn Randall 4x12 cabinet met jaguar spreakers koop ik weer in dezelfde situatie terecht kom
Ik ben geen techneut, ik ben een gitarist......en eigenlijk zou als je een setje ergens koopt het gewoon moeten functioneren..maar das misschien een utopische gedachtegang. Ik heb in iig geen geld (kan wel wat schuiven vrijmaken uitstellen etc etc) maar ik moet een adviserend steuntje in de rug hebben met wat ik nu het beste kan doen. Gezien mijn financiën heeft het "advies sparen voor goed materiaal" geen nut. Zeker aangezien ik komend weekeind 2 optredens heb staan.
Het is dat ik een versterker nodig heb, maar wat zou akoestisch gaan spelen toch een genot zijn.:noob:.
Alvast bedankt voor diegene(n) die reageren en me hopelijk uit te put trekken.
Ciao
Ik heb een aantal jaren een Randall 4x12 met Celestion G12T-75's gehad, geen centje pijn, prima ding (op de te kleine/fragiele hoekbeschermers na).
Heeft me toen €200,- gekost, en daarvoor heb ik hem ook weer verkocht.
Ik heb op mijn mesa f-30 een 8 ohm uitgang en twee 4 ohm uitgangen. Hierbij dien je één 8 ohm speaker op de 8 ohm uitgang te steken en indien je twee 8 ohm speakers hebt moet je deze op de twee 4 ohm uitgangen steken.
Wat gebeurt er nu als je bijvoorbeeld één 8 ohm speaker op de 8 ohm uitgang steekt en één 8 ohm speaker op één 4 ohm uitgang steekt? Is dit een safe mismatch of komen daar problemen van, zoja welke?
Ik heb geen idee of het een "safe mismatch" is, maar ik zou het risico niet nemen, gewoon op beide 4 Ohm outputs aansluiten.
Hallo mensen,
Ik ben nieuw op dit forum,en heb een vraagje.
Even checken of mijn redenering klopt...
Ik heb een Randall T2, hybride versterker met 3 buizen in de pre amp en 1 in de power amp.
Achter op de versterker staat
Power output
480 Watts @ 2 Ω
400 Watts @ 4 Ω
280 Watts @ 8 Ω
Daaraan hangt vanuit de rechter speakeruitgang van de versterker een 4x12 Marshall cab met 16 ohm speakers geschakeld op 4 ohm op de achterkant van de cab.
Vanuit de linker speaker uitgang van de versterker hangt een 2x12 cab (zelfbouw) met 8ohm speakers, gaat via de 4ohm ingang de cab in.
Er zit verder geen impendance switch op de versterker.
Ik speel al een tijdje zo, en dacht dat dat eigenlijk niet mis kon.
Maar na het lezen van deze FAQ twijfel ik een beetje ;).
Alvast bedankt!!
Gr, Rob
:rockon:
Toch nog even een vraagje voor het in stereo aansluiten van mijn fireball.
Vanavond heb ik een optreden en daar moet ik over de cab van mn zanger spelen, een vox 4x12.
Hierop staan 3 ingangen, 2 voor 60W 8 ohm en 1 voor 120 W 16 ohm.
Mijn zanger zegt dat die cab in mono ontzettend ruk klinkt en in stereo niet. Kan ik deze aansluiten op mijn 100 watt fireball? En hoe?
Alvast bedankt!
1 snoer, amp uit, 16 ohm, als dat er bij staat..
naar cab in 16 ohm, mono, moet kunnen.
Hmm ik heb heel veel dingen door, maar ik snap niet hoe je kan weten of het serieel of parallel is.
Als je een amp hebt met 1x4 ohm 2x 8 ohm en 1x16 ohm.
En je hebt een 2x12 cab met twee keer 16 ohm speakers bedraad zodat je in totaal 8 ohm hebt. (serie!)
Dan moet ik één 8 ohm bus van mijn amp verbinden met de 8 ohm van mijn cab.
Dat snap ik.
MAAR: ik wil een tweede 2x12 aansluiten. Welke cab heb ik dan nodig?