Klopt, dat is wel het nadeel ja, basale kennis hooguit. Kennis van schema's en hoe te lezen, nope.
Desalniettemin zonder kennis en kunde een versterker bouwen/ ook al met lay out toch aardig knap en gedurft.
Printable View
Tis wel de bedoeling dat je dat punt kortsluit naar massa he, daarmee zou het oscilleren moeten stoppen. Gebeurt dat niet dan gaan we een stapje verder.
Als je de blauwe draad volgt dan kom je als het goed is bij pin2 op de buisvoet. Ga dan naar pin 1 daarnaast en volg dat touwtje dan tot aan de condensator die daaraan vastzit. Ik dacht dat het de cap was welke dwars gesoldeerd zit. Deze condensator gaat dan weer naar een volgende buis, waarschijnlijk pin2. Verbind deze pin2 met massa en kijk of het oscilleren stopt. Als je dit getest hebt post dan weer even het resultaat. (moet ff een uurtje weg)
Frans.
Edit: Ik heb nog even gekeken bij de blauwe draad maar dan met de volume pot een beetje open, als ik deze pin met de massa verbind dan is hij een stuk stiller maar ik krijg nog steeds oscillaties in de hoge regionen.
Oké, gedaan, bij de rooie draad (V1 richting condensator) krijg ik alleen maar gekraak als ik kortsluit richting massa, maar als ik de andere kant kortsluit naar massa dus wederom de blauwe draad richting pin 2 van v2, dan stopt het oscilleren, maar begint toch vrij snel het motorboaten. Hij blijft echter wel ietsje lang stiller met name in de hoge frequenties.
Das niet wat ik voorstelde he! Na de cap naar massa kortsluiten, dus pin 2 van de volgende buis. Misschien kun je dat nog even re-checken want nu heb je de anodekant van V1 kortgesloten. Maakt wel niet veel uit maar toch.....
Volgende test is V1 eruit trekken en kijken of het oscilleren stopt. Als dat niet helpt even V2 eruit halen. Dan moet hij toch echt stil zijn anders zit er een probleem in je phase inverter.
Frans.
Dat klopt, maar ik heb de test ook na de weerstand uitgevoerd zoals jij wel zei,
V1 eruit, nog steeds oscillatie
V2 ook eruit nog steeds oscillatie,
Conclusie; probleem zit dus in de PI, zal ik hem standaard maken? Oja, ik heb voor de PPIMV twee stereokabels gebruikt per eindbuis, hierbij heb ik blauw en rood op elkaar aangesloten en ook op de eindbuis. Is dit een probleem? Zal ik anders de PI sectie even standaard maken nu?
Karst, heb jij voor mij een foto waar de hele binnenkant op staat, dus in één geheel? Bij voorkeur hoogste resolutie. Je kan hem gewoon naar me mailen. Plaatsing is waarschijnlijk te groot.
Frans.
Nee de groene draad zit keurig op zijn plek.
Maar als ik hem zonder PPIMV maak dan kan ik natuurlijk niet op het randje van bijna oscillatie spelen, dan wordt het meteen oscillatie op zijn hardste niveau. Nouja, snel van de standby switch gebruik maken dan.
Foto van de hele binnenkant in hoge resolutie komt eraan. Geef me half uurtje eerst even lunchen.