Dat is merkwaardig. Welk schema heb je gebruikt en kun je ook foto's plaatsen van hoe je een en ander hebt aangesloten?
Printable View
Zo heb ik em gesoldeerd.
http://img858.imageshack.us/img858/3582/schema.th.gif
Uploaded with ImageShack.us
Het schema klopt helemaal. Weet je zeker dat je nergens een vergissing hebt gemaakt met solderen?
Of er iets bizars mis met de potmeters :dontgeti:
Ik heb alles gister helemaal (2x) nagekeken.
Als ik enkel de elementen individueel gebruik dan werken de potmeters perfect.
Het enige wat anders is het volgende:
De lipjes van de potmeter die omgebogen op de behuizing van de potmeter zitten die heb ik verbonden met een draad. Dus van lip naar behuizing met draad i.p.v. de hele lip omgebogen tot op de behuizing. Met een draad behaal je hetzelfde resultaat toch? Dat mag toch niets uitmaken?
Nee, verbinding is verbinding; daar kan het niet in zitten.
Vreemd hoor, echt heel vreemd.
Heb je geen universeelmeter? Dan zou je aan de uitgang eens kunnen meten wat er qua weerstand gebeurt als je aan de potmeters draait in de verschillende standen van de schakelaars.
Als je ze doormeet dan zit er een sterk verloop in i.p.v. een geleidelijk verloop.
Kan het er mee te maken hebben dat mijn single coil op een 250K potmeter zit en mijn humbucker op een 500k potmeter. Moet dat misschien hetzelfde zijn o.i.d.?
Nee, dat is ook geen probleem; en het sterke verloop komt ongetwijfeld omdat het logaritmische potmeters zijn.
Wat me bij deze meting vooral zou interesseren, is hoe de de totale weerstand van het circuit verandert als je met beide elementen aan de stand van de volumeknoppen verandert.
Ik heb het opgemeten als ik er aan draaide.
Zie onderstaande schema wat ik hier mee bedoel.
(het is overigens ook zo als op de afbeelding duidelijk hoorbaar in het geluid)
http://img709.imageshack.us/img709/5386/volume.th.gif
Uploaded with ImageShack.us
Dus de weerstand van het geheel (met beide elementen aan) gaat ook weer omlaag als je voorbij de helft bent van de ene of de andere knop?
Ik geloof je op je woord dat het jou zo in de oren klinkt; als je het ook kunt meten, confronteer je me met iets dat ik nooit eerder ben tegengekomen. Ik pieker me suf over hoe een schakeling eruit zou moeten zien om dit verschijnsel te reproduceren.
Als je in de buurt woonde, zou ik zeggen kom eens langs; dan kijk ik ernaar, puur om zelf weer iets erbij te leren.
Als ik beiden elementen aan heb dan doen reageren beiden potmeters zo.
Ik kan het horen en we hebben het voor de zekerheid opgemeten.
Nogmaals, ze werken perfect als ik enkel het brug of nek element gebruikt.
Ik heb alle bedrading nog een keer gecontroleerd aan de hand van een schema van seymour duncan.com. In principe moeten enkel 2 volumepots op een gitaar toch geen probleem geven?
(en je woont net te ver weg om langs te komen :P)