ja dat is de goede volgorde , ik gebruik zelf inderdaad heel vaak schminke voor de eerste kleur vanwege het fijne pigment
welke kleur wil je maken ?
Printable View
ja dat is de goede volgorde , ik gebruik zelf inderdaad heel vaak schminke voor de eerste kleur vanwege het fijne pigment
welke kleur wil je maken ?
Weet ik nog niet echt, hangt een beetje van het totaalplaatje af, maar ik neig wat naar een warme, beetje roodachtige middendeel met een zeer donkere zwarte rand. (heb houtsoorten met een beetje warme uitstraling (palissander hals, ebben toets, bubinga en padouk accenten) 1e prioriteit is de tekening extreem naar voren laten komen.
ik sinds vandaag een peavey wolfgang met een guilted maple top. de vorige eigenaar heeft de laklaag dof gemaakt en zo te zien met ( droog ) schuurpapier. op afstand valt het nog wel mee maar van dichtbij zie je gewoon de krassen en dat vind ik dus niet mooi:sneaky:.
dus een vraag voor de lak-guru('s) hier: hoe krijg ik dit weer glanzend zonder de lak nog meer te beschadigen?
ik dacht zelf aan 1200 grid nat schuren ( voorzichtig ) en daarna polijsten.
mijn dank grenst aan het ongelooflijke:).
groeten Pasqual.
als de krassen relatief diep zijn zou ik met 800 beginnen anders ben je nog wel een paar daagjes bezig ;) wel een blok of een klosje gebruiken
de wolfgang is poly gelakt dus je hoeft niet zo voorzichtig te zijn btw
bedankt Fred,
de krassen zijn niet diep, maar wel zichtbaar van kortbij. ( je ziet het patroon van de richtingen van het schuren ). ik heb gisteren eerst ff geprobeerd om te polijsten met commandant maar daar kreeg ik ze niet mee weg. het zag er wel al wat beter uit, maar niet voldoende.
groeten pasqual.
Ff een hele andere vreemde vraag. Ik heb op de achterkant van mijn zelfbouw een paar kleine oneffenheden zitten (wordt dekkend zwart gemaakt met airbush verf), maar welke plamuur doe ik daar onder? Alebastine lak plamuur? Toplaag wordt nitro.
@ G.G ik gebruik alabastine instant sneldrogend (omdat ik geen geduld heb ;) ) en dat is compatible met alle lakken
@ pasqual , probeer anders aan een schuimpolijst kop te komen voor op je boormachine, de laatste krasjes zijn met de hand vaak moeilijk weg te krijgen met commandant (het lukt wel maar het kost je heel veel spierpijn ;) )
let ook op tijdens het natschuren dat je schuurpapier geen lak opbouwt wat uiteindelijk ook weer nieuwe krassen in de lak veroorzaakt
Onlangs een verfspeciaalzaak bezocht om nitro in spuitbus te kopen. De beste man geeft me een Motip Acryl lak bus met de woorden dat dit net hetzelfde is. De basis waarop de lakken worden gedragen is anders (alcohol of andere verdunners) maar het resultaat is hetzelfde.
Nitro zou tegenwoordig niet meer vergelen in de loop der jaren omwille van een betere samenstelling.
Klopt dit verhaal of kende de man er (ook) niks van??
Ik leefde in de veronderstelling dat acryl en nitro 2 verschillende lakken waren. Straks blijkt dat ik al die tijd dat ik autolakken gebruikte al met nitro bezig was...
als je wat tijd heb moet je es in dit topic zoeken, daar staat alles wat je moet weten.
kort (voor zover mijn kennis reikt): neen, niet hetzelfde natuurlijk. nitrocellulose zou verboden zijn, of zal verboden worden voor particulieren omdat het very smerig goedje is. Maar er is nog aan te komen. Het is die lak die volgens de big lakkers toch nog steeds een beter eindresultaat geeft, al komen de acryl en andere lakken steeds meer in de buurt.
Wat acryllakken niet hebben: typische vergeling van cellulose op termijn.
Onze Gamma bouwmarkt verkoopt gewoon nitro in een spuitbus.
Juist omdat ik dit topic heb doorgenomen ben ik verward; volgens de verfspecialist klopt het dus niet en zijn acryl lakken = nitro met dien verstande dat de hedendaagse nitro omwille van andere samenstelling niet meer vergeelt.
Dit wordt bevestigd door een andere poster die stelt dat de Dupli bussen van Motip ook nitro cellulose is. En die zijn idd verkrijgbaar in zowat elke doe-het-zelf-zaak.
Alkyd is wél iets anders maar daar is iedereen het over eens.
Ik snap nog steeds niet hoe het nou precies zit. Zitten er chemisten in de zaal?
Ik vind dit een reuze interessante vraag en ik ben evenzeer benieuwd naar een antwoord.
Barno meldde laatst dat nitrocellulose-lak oa te herkennen is aan de accute koppijn die je ervan krijgt als je het schuurt (toch?). Ik heb vorig jaar uitgebreid ervaring gehad met het schuren van blanke Motip-lak, natuurlijk ook meer dan eens met een volledig onbeschermde snufferd, maar ik heb er nog nooit koppijn van gekregen. Dat spreekt niet voor het verhaal.
Het klinkt me ook wel een beetje vreemd in de oren. Maar ik ben ook geen chemicus. Wel hebben we onlangs in een topic van Stijnkenens (over slagplaatjes) een bijzondere interessante uitwisseling gehad over nitrocellulose en daar kun je lezen wat voor een wonderlijk en veelzijdig goedje het is, waar het uit bestaat en hoezeer het de maatschappij veranderd heeft.
schuren mss niet dadelijk maar lakken of rollen van cellulose zonder masker: instant koppijn, ik toch
geen chemicus maar ik heb beiden langdurig gebruikt, en nogmaals met mijn beperkte chemische kennis is het verschil vrij duidelijk; beiden lakken kunnen op thinner basis zijn en dat is dan ook de overeenkomst echter bij acryllak is het acryl het solid bestanddeel en bij cellulose is dat de cellulose. Acryl heeft een veel langere uithardings tijd (vingerdroog binnen 45 minuten, nageldroog (als in druk eens met je nagel in de lak) minimaal 24 uur, cellulose is binnen 5 minuten vingerdroog en binnen een uur nageldroog.) Acryl is hierdoor veel kwetsbaarder dan cellulose en acryl zou je voor het mooie eigenlijk een maand of 3 -4 moeten laten uitharden voordat je gaat polijsten, dan nog is de lak dan nog relatief zacht en zijn uiteindelijke maximale hardheid bereikt hij soms pas na een periode van 6 maanden tot een jaar .
Ik heb ook gehoord van mijn favoriete verfhandel dat Motip acryl de opvolger zou zijn van cellulose maar ik heb de goede man voorzichtig uit gelegd dat Jeroen van der Boom weliswaar de opvolger is Gerard Joling in de toppers maar dat het toch echt 2 verschillende zangers zijn ;) (zonder een waarde oordeel te vellen natuurlijk)
De uitleg van mijn verkoper was idd dat de drager van beide lakken kan variëren (thinner, alcohol,...) maar dat de hars dezelfde is.
Maar jouw verhaal klopt wel met mijn bevindingen: het duurde een ééuwigheid eer de acryllak droog was op m'n zelfbouw. Net even een testje gedaan met de bus die de speciaalzaak me meegaf en die blijkt idd véél sneller droog.
Conclusie: niet elke speciaalzaak is 100% correct op de hoogte van z'n producten (hoeft voor mij ook niet als ze maar kunnen toegeven dat ze iets niet weten ipv verkeerde info te geven).
Dank voor de uitleg Fred! Nice to have you back!
En Gerard Joling,... tja...:hippie:
Kunnen we nu met zekerheid stellen dat de Motip Dupli spuitbussen nitro cellulose bevatten?
Als het er op staat wel. Op mijn motip spuitbus (recent bij de Gamma gekocht) staat dat er nitrocellulose in zit. Lijkt me duidelijk.
Heb nog 's goed gekeken op mijn spuitbus: de kleine lettertjes bij "gebruiksaanwijzing" vermelden "acrylaat kwaliteitslak". Daar was de verkoper nogal onduidelijk over, alleen dat acryl niet hetzelfde is als acrylaat. :???::???:
Eerstdaags ga ik toch ook eens shoppen in de Gamma...
Motip heeft inderdaad beiden (cellulose en acryl) dus het is inderdaad zaak even op de spuitbus te kijken (hoewel het er bij de acryl versie wel groot opstaat ;) )
Tiens, is Motip Dupli dan nog iets anders dan de "gewone" Motip? De spuitbussen zien er in ieder geval anders uit dan wat we van Motip gewoon zijn maar ik dacht dat Motip vond dat ze aan verandering toe waren.
Deze zijn het:
http://www.platinum-colors.com/fr/home.html
zonder grote vermelding "Acryl" hoor.:dontgeti:
ik heb eerlijk gezegd al een tijd geen motip meer gekocht en wat ik nog heb staan is zeker 2 jaar oud en staat nog acryl op dus waarschijnlijk is het tegenwoordig inderdaad alleen nog cellulose
Fred, deze kleuren zijn gemaakt met ecoline (had alles verwijderd en de boel opnieuw gedaan,) Nu moet de rand nog maar ben een beetje onzeker om met airbrush te werken. Grote blanke vlakken gaan wel, baar een burst durf ik niet aan. Is het mogelijk om de gekleurde nitro (met Mixol mengkleur zwart) met een doekje of iets anders aan te brengen en toch een net verloop te krijgen? Of wordt het dan een uitgesmeerde kliederboel?
http://img186.imageshack.us/img186/2334/p1010840vo2.jpg
http://img155.imageshack.us/img155/7252/p1010845vc8.jpg
dat wordt inderdaad een uitgesmeerde boel, maar maak het jezelf gemakkelijk; ga nu eerst blank aflakken (3 a 4 lagen), spuit dan pas met de airbrush de smalle rand, bevalt het niet dan kun je met een sponsje en water de rand gewoon weer verwijderen en opnieuw beginnen zonder dat je wat ziet
of koop 1 flesje amber colortone bij stewmac dat hecht namelijk wel op de superlijm (onverdund met een sponje inwrijven) \
of pak je OV en kom even langs en ik doe het voor je
Dat zou een mooie optie zijn. Denk dat ik dan maar daarvoor ga. ZIt je met nitro nog met een bepaalde tijd waarbinnen lagen opelkaar gezet MOETEN worden, of kan je je gitaar rustig tussen bijv. laag 4 en 5 een aantal weken wegzetten?
Hahahaaa. OV heb ik niet, daar ben ik toch echt wel te oud voor (32). Ik ga eens kijken of ze colortone hebben bij Airbrush Service Almere (schoonzus woont er om de hoek). Is amber niet een beetje licht om een dekkende rand te krijgen die mooi bij het rood aansluit?
hee je bent nooit te oud om te leren dus voor jou is er ook een OV ;)
maar eniewee AS almere verkoopt het niet, tis alleen in de vs verkrijgbaar (ik heb het wel eens via de UK gekocht maar dat was dan ook het dichtste bij)
en ja onverdunde amber is donker genoeg, dit is onverdund aangebracht
http://www.pixum.nl/album/sharingIma...440038/page/14
en ik heb wel eens dat er een jaar tussen de lagen cellulose zit (serieus ik loop een beetje achter met lakken ;) ) dus neem je tijd, cellulose smelt altijd in de oude laag
een hele goede stain ook, naarmate je hem meer verdund wordt hij goudgeel
dit is ook dezelfde kleur
http://www.pixum.nl/album/image/id/440038/page/138
en deze ook
http://www.pixum.nl/album/image/id/440038/page/166
ja sorry is op een "need to know basis only" ;)
pixum is een beetje een rot site aan het worden met linken, maar als je op "my guitars" clicked dan dan is het die strat met metalen slag plaat en mijn thinlinestrat (beiden met quilt top)
@ Fred:
Bij mijn strat heb ik een supergoedkoop Revell starters airbrushpistooltje gebruikt (€14.95) met gasfles. Dat werkte prima met nitro en thinner 1:1. Setje is goed schoongemaakt en nu met 1:1 mengsel krijg ik geen mooie spuitnevel (nieuwe bus gas geprobeerd). Ik denk toch dat het aan het pistooltje ligt. Ik gebruik hem om de hele body van lak te voorzien, dus geen fijne lijntjes etc. Deze oplossing lijkt prima omdat het thuis geen ruimte inneemt en erg goedkoop is. Lijkt het verstandig een iets beter pistooltje te kopen voor dit werk? Iets wat iets grover werkt en wat dikkere lak kan hebben? Zo ja, weet jij een betaalbare oplossing (complete airbrushset a minimaal 250 euro is ff geen optie (baby komt er binnenkort aan)
Dus: eigenlijk wil ik met bussen gas blijven werken omdat ik maar 1 of 2 bodies per jaar doe. Heb ool een Wagner zien staan (W95 startsetje a €39.95) is dat misschien een optie voor nitrolak? Denk het niet.
ik heb mijn spuitpistool voor aflakken op ebay gekocht en ik was eur 25 kwijt maar daar kwam nog wel een industriele compressor bij van +/- EUR 100 (nog steeds geen EUR 250 maar toch)
het vervelende voor nitro is dat maar weinig airbrushes geschikt zijn omdat de thinner de rubberen onderdelen oplost, ik gebruik voor thinner houdende lakken de evolution airbrush omdat je daar al het rubber kun verwijderen maar die is weer niet geschikt voor aflakken (te kleine opening)
Ik weet dat Charlotte met de Wagner werkt en er wel tevreden over is maar zelf heb ik hem nog niet geprobeerd
ik zou voor de cellulose toch overgaan op volledig spuitbussen en een single aktion of goedkope double action airbrush kopen voor sunburst en andere effecten aangezien die reparatiespuitjes niet echt precies zijn
Fred, kijk eens naar deze beschrijving:
http://www.marktplaza.nl/Wagner-W95-...UW-3280171.php
Zou dat wat zijn voor het grove aflakken. Volgens de beschrijving en specs zou er nitro in moeten kunnen lijkt me.
Ik gebruik de wagner W650.Deze kan je grof en fijn instellen en alles ertussen in.Naar nu schijnt,althans dit weekend er achtergekomen kan je zelfs een spuitmond krijgen voor hele kleine hoeveelheden.
Volgens mij is de nieuwprijs van dat ding rond de 180 euro...,
JJ
Hey Guys,
GG: ik zou niet die W95 nemen als ik jou was.
een kennis van mij had die ook,en kreeg er problemen mee,( met de motor ) verder zit de motor/compressor in het apparaat.
ik heb de wagner met losse spuit en losse compressor,en die worden verbonden met een slang.Deze is ook heel mooi in te stellen,en met het oog op de nitro en andere agressieve lakken,hier tegen bestand en makkelijk te reinigen.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...0verfspuit.jpg
Ik ben het type nummer even kwijt,maar als je op de site van Wagner gaat kijken kom je het wel tegen.
Ik heb hem bij de praxis gekocht indertijd in de aanbieding voor iets van 120,-- euries als ik me het goed herinner.
groetjes Charlotte :lp:
Okee weten jullie goeie sites of winkels in de buurt van hilversum of huizen waar je primers, lak enzo kan kopen?
Ik wil mijn telecaster zwart spuiten. Ik heb dit nog nooit gedaan maar uit deze thread maak ik op dat ik dit moet doen. Ik heb een kale body.
1. Opschuren
2. Primer
3. Weer opschuren
4. Lak
Klopt dit een beetje?
Vraagje:
Wie weet er of een Danish Oil body kan acryl kleurgelakt worden (zonder eerst alle olie weg te schuren)
thankyou!
ik zou het in principe niet aanraden maar ik heb het zelf wel eens gedaan, alleen "sealde"ik de body eerst met een laag gesso wat zich als een lijm laag hecht op ondergrond . de lak zit er nog steeds op maar ik zou geen garantie geven als ik het voor iemand anders moest doen