Geweldig cocobolo!
Ga je die jig verkopen op de beurs?
Printable View
Geweldig cocobolo!
Ga je die jig verkopen op de beurs?
(mag ik dat hier zeggen?)
Ja, ik zal ze bij me hebben met nog veel meer ;) Ik neem mijn freestafel ook mee voor de demo (hoewel ik geen machines daar aan mag doen).
Dat gaat als een trein Marco :ok:
Ik neem aan dat je het freesbit exact moet afstellen op de middellijn van de nek?
Ja, maar dat is nogal makkelijk, de jig heeft aan weerszijden exact op het hart een lijn gefreesd. Je freesbit kun je dus als volgt positioneren :
http://i138.photobucket.com/albums/q...psb97f7150.jpg
De hoogte van het bitje is ook vast, ik maak nog een extra malletje waar je de frees tegenaan moet zetten en dan zit hij meteen goed. Maar het kan ook gemeten worden natuurlijk.
@Daan : wat grappig, daar heb ik inderdaad vanmiddag aan zitten denken! Dat zou wel heel makkelijk zijn inderdaad. Dus dat ga ik ook bekijken.
Hoe bereken je die pucks?
Zou het bv mogelijk zijn om zelf pucks te maken op basis van een bestaand halsprofiel?
Ja, dat kan heel makkelijk op deze website
puck size calculator
daar geef je deze 4 maten op...
http://users.wowway.com/~gbruns/neck-figures.png
...en dan rekent de formule uit wat het breedste punt en hoogste punt van de puck moet zijn, zowel die van de nut kant als van de hiel kant. Daarna kun je dus zelf de VORM kiezen die je wilt zolang je je maar aan die maten houdt. Je kunt op die site zelfs opgeven hoeveel speling je wilt aanhouden (wat je daarna dus als laatste op gevoel kunt weg schuren).
Ik heb wel het gevoel dat er wat beperkingen zijn m.b.t. Fender-type halzen, ik zal eens passen of een angled headstock wel kan roteren. Dat lijkt me lastig. Ik heb al afgeweken van het originele ontwerp door de opening in de "hoofdmal" ter hoogte van de headstock extreem te vergroten. In het originele ontwerp is het gewoon een recht smal kanaal. Hier zie je wat de ruimte is om te draaien:
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps4f325579.jpg
De vraag is nu of een angled headstock niet te ver op staat en daardoor niet meer kan draaien. Ik denk dat het misschien wel kan door de headstock alvast in de vorm te zagen (dus overtollig hout weg!). Een alternatief is om de scarf joint pas later te verlijmen maar dat is misschien lastig, hangt ook af van waar je die joint doet (onder het toetsenbord os verderop op de headstock).
Ik heb hier geloof ik niet een losse hals met angled headstock liggen, dus ik moet even zien hoe ik dat ga proberen. Conclusie tot nu toe is dat hij prima werkt voor telecaster-stijl halzen. Ik moet nu ook nog even de suggestie van Daan bekijken, of hij ook een fretboard kan radiussen.
Thx Cocobolo
Dju, zou wel serieuze beperking zijn als het niet lukt voor angled hstocks.
ik ga het even meten ! :)
Wat een mooie jig, Marco! Nu je toch aan het ontwikkelen bent; Zou er een jig mogelijk zijn om nadat je het halsprofiel geScheltemaad hebt, de transitions te maken? Dat vind ik eigenlijk het moeilijkste aan halsjes vormen. Ik zou het jammer vinden om na een supersnelle backprofile (15-30min) nog een uur te moeten zenuwen op die transitions. Ook zou ik 'bang' zijn de transitions te verprutsen. Ik vind die overgangen eigenlijk het rotste werk.
dat zou wel een bijzondere jig zijn, ik geloof niet dat ik daar al eerder eens iets voor gezien heb. Misschien dat ik zo'n profiel zou kunnen frezen en dan iets verzinnen om dat profiel af te tasten. Maar dat gaat al richting een duplicarver... is wel een leuke breinkraker terwijl ik nu eerst even in het kinderbadje plons ;)
Ik heb ook gedacht eens een duplicarver te bouwen. Dan gebruik je die natuurlijk niet enkel voor de transitions, maar voor het hele profiel. Wel zo makkelijk. Maar ja, hoeveel bouw ik er nou eigenlijk op jaarbasis? 0,8 ofzo...
ja de transitions zijn lastig maar dan kan je evengoed zo'n dupliding doen want er zijn veel verschillende transitions naar gelang de headstock en de hiel. Ik vind de gig van cocobolo vooral interessant om neckprofielen te kopiëren. Het carve werk dat wordt uitgespaard is zeker ook meegenomen natuurlijk.
Die reactie doet me geloven dat het idd slimmer is een duplidinges te fabrieken.
Bijkomend voordeel is dat ik dan eindelijk een goeie smoes heb een lasapparaatje aan te schaffen.
http://i1085.photobucket.com/albums/...r/P8070382.jpg
Tot 650 mm. breed materiaal kan geschuurd worden.
Ik heb geen auto feed maar gewoon een meubelpaneel op dik multiplex gelijmd met cetabever contactlijm.
http://i1085.photobucket.com/albums/...r/P8120391.jpg
Een fijn hoogte verstelling gemaakt, max doorvoer hoogte 70 mm.
Tot nu toe ben ik tevreden met mijn eigen creatie, mijn top, back en sides heb ik hiermee op dikte gebracht.
Gr Ray.[/QUOTE]
Ik heb die lagers ook bested en vandaag ontvangen. De diameter voor de buis is 25 mm.
Nu vraag ik met af wat het vermogen voor die motor moet zijn?
Ik heb voor mijn schuurmachine een motor van een cementmixer gebruikt. 3/4 PK, 1400 RPM, met een 1 op 1 overbrenging is die meer dan krachtig genoeg, 1 tot 2 mm in één keer afschuren heeft ie geen moeite mee.
Op de TDPRI site vond ik een mooie PDF met een "Compensated String Spacing Layout Tool" . Ik vind het uitmeten van de topkam altijd een crime maar dit tooltje maakt het wel erg gemakkelijk.
Er zijn twee versies, bovenstaande link verwijst naar de verbeterde versie.
Ik heb niet alles terug gelezen op deze discussie, maar ik heb nog een truukje gevonden om je studs / bussen van je brug te verwijderen. Ik heb een aantal keren met een hoop gedoe geprobeerd de studs te verwijderen van (voornamelijk) Les paul bruggen. Uiteindelijk 1 iemand gevonden die daar een schadevrije truckendoos voor had. Ik heb er geen foto's van maar ik ga het proberen uit te leggen:
- Gooi in de bus (die in het hout zitten) een klein boutje die niet klemt, die er uitvalt als je de gitaar omdraait
- De bout mag niet te lang zijn, want hij mag niet boven het schroefdraad van de bus uit steken
- zet het andere deel van de studs (de bout) in de studs en draai deze aan alsof je de brug weer in elkaar zet
- Als het goed is draai je op een gegeven moment de bout van je brug tegen het boutje in je stud aan
- op dat moment gewoon doordraaien. De bout van je brug kan niet verder naar beneden door het boutje, waardoor de stud omhoog zal komen. UIteraard staat er wel wat druk op dat klein bout in het hout, maar dat maakt niet uit.
- Als de stud omhoog komt zal je brugbout op een gegeven moment niet meer verder kunnen. Dan draai je hem eruit, gooi je het kleine
boutje eruit, een wat langere erin en begin opnieuw met draaien tot heel de stud eruit is.
Succes
Of je draait er een langere bout in, met dezelfde schroefdraad.
De studs zijn open langs de onderkant, dus je draait ze tegen het hout, en als je doordraait, komt de stud omhoog.
Minder gedoe maar vooral zonder wrikken, trekken en wringen !!!
s.
Klopt, maar het is geen maat die je even bij de Gamma haalt, das het probleem. Het past allemaal net niet....
Goh, het hangt er vanaf, ik heb er tot hiertoe nog geen last mee gehad ...
Jou idee verbeteren: je zou het ook met houten tapjes kunnen doen: telkens opstapelen tot de stud eruit is, moet je niet telkens de gitaar omflippen !
s.
Kan ook, misschien ook nog meer eens een keer door de bouwmarkt heen.....
De eerst keer dat ik het moest doen heb ik mij scheel gezocht naar een oplossing. Zelfs enkele gitaarbouwers wisten geen snelle oplossing zonder je eigen in het zweet te werken. Ik kon het ook op geen enkel forum terug lezen, maar nu staat de truck in ieder geval op deze site.
Het hoort niet helemaal thuis in het custom tool topics, maar HBM heeft hun cylinderschuurmachine in de aanbieding.
cylinderschuurmachine
Dit is wel de dure versie dus helaas hebben ze nog steeds niet de machine die op een gegeven moment zelfs maar 100 euro was (kan ook 125 zijn). Maar toch maar even doorgeven hier, ik weet dat velen nog zo'n machine zoeken. En deze heeft een onderstel / stahoogte.
Goeie tip; ben dus ook even gaan kijken maar liep tegen een kleinere variant aan die (nog) niet op de site staat.
Een osscilerende cilinderschuurmachine die wat handzamer is ( zonder onderstel = dus past makkelijker op mijn werkbank en beter op te bergen ) met een nagenoeg zelfde slaghoogte. 149 Euro incl. BTW met diverse diameter cilinders.
Ben er blij mee.
http://img833.imageshack.us/img833/8349/x6mi.jpg
Let op mijn aanpassing voor de afzuigslang :chicken:
Mooie machine!
Tip : als ze het hebben, koop dan alvast wat reserve schuurrolletjes. Je kunt ze misschien wel elders krijgen (vooral in Amerika) maar het is me niet geheel duidelijk of dat universele maten zijn. Ik moet voor de mijne ook weer wat nieuwe kopen maar mijn machine hebben ze niet meer. Dus de vraag is, als ik een setje bestel, of het gaat passen. Binnenkort toch maar de gok wagen
En die afzuigslang : briljant! :-)
Tip: Ik gebruik de versleten rol als basis en lijm daar een nieuwe schuurlinnen mantel op. Toen ik een keer, op zondag, met een versleten rol zat en toch verder wilde werken dacht ik daarmee een noodoplossing te hebben. Het bleek echter zo goed te werken dat het een permanente oplossing is geworden. De diameter wordt wel marginaal groter maar past gewoon binnen de "tafelringen" (ik heb het iets grotere tafelmodel)
Thx Ike!:B
Zelf C-clamps maken.
(en veel meer interessante tips van deze houtbewerker als je wat speurt op zijn site.)
http://woodgears.ca/clamps/index.html
niet 'custom tool' maar omdat ik het niet zo vaak zie toch maar even tip hier opvoeren :
op MP staat een jet vandikte schuurmachine te koop. Niet weinig geld maar nou ja, zie maar:
http://link.marktplaats.nl/730982151
F*ck net al mn geld uitgegeven in Barneveld ;-)
zal ergens tussen de vele pagina's hier misschien al wel staan, maar dit is mijn hulpmiddel om een scarf joint te maken. Rechtsboven zie je mijn bovenfrees in een plaat trespa zitten. Die plaat is breed genoeg om heen en weer bewogen te worden over de schuine kanten van de houten jig waar mijn hals in geklemd ligt. De hals moet je uiteraard eerst ruw op maat zagen en dan zorgen dat hij niet boven die zijkanten uitsteekt waar immers die plaat trespa overheen moet schuiven. Werkt prima eigenlijk. Je moet wel een goed freesje gebruiken die ook aan de onderkant zo'n snijvlak heeft.
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps3c9f506e.jpg