En daarmee moet ik dus nog aan de slag. Dankzij Henri is het onderzoeksslachtoffer er al :soinnocent:
Ik geloof niet dat ik ooit eerder een pedaal zo vroeg na z'n release al op de pijnbank mocht leggen :crazyhappy:
Printable View
In 1987 was tonesuck voor mij als puberale WH10-eigenaar in elk geval totaal geen issue. Ik herinner me ook niet dat bladen als guitar player er veel aandacht aan besteedden indertijd. Een normale set-up voor bandjes die ik toen kende was bijvoorbeeld (super)strat->tamelijk primitieve wireless->compressor-distortion-chorus-flanger-delay->transistoramp of buizenamp a la Twin met veel headroom. En daartussen dan soms ergens een wah. Waarbij die pedaaltjes allemaal Boss of Ibby waren (niet true bypass) met vaak nog regenboogsnoertjes ertussen. Hoezo transparantie, dynamiek etc? Je gitaar was bijna een soort midi-controller waarmee je je effecten aanstuurde :seriousf: Als het dof/slap werd, gooide je er gewoon NOG een pedaal bij, een enhancer of zoiets, of een dimension c en als dat soort verdwenen oppeppers. Tijden veranderen, en interesses/obsessies van gitaristen ook.
Ja en nee.
Er is meer bewustwording, da's zeker.
Toch denk ik dat het nog steeds een relatief kleine club is die op die manier bezig is vs de veel grotere club die "gewoon" z'n pedaal koopt en weer gaat spelen, er niet eens bij nadenkend dat hij/zij in de bypass wat zou missen.
Daarnaast zijn er hordes die er niet om malen daar dat verlies veel minder is dan het verlies aan tone dat ze op het podium hebben als gevolg van hun medemuzikanten.
En zijn er hordes die TB willen omdat ze hebben gelezen dat dat beter is, niet omdat ze ook echt een probleem hebben.
Raar: http://www.ibanez.com/news?ceId=2791&cat=4
Nouja, het filmpje is niet speciaal heel raar ofzo maar achter die gozer hangen nog twee zwarte wh10's. Betekent dat dat ze die ook gaan reissue-en? Lijkt me wel sterk...
Dusch.... is de bypass van de reissue nou slechter dan van die van de originele?
Of, meer correct, is het ding nou anders dan het origineel?
Ja!
Pijnlijk maar waar, maar het ding is bijna identiek. Niet helemaal dus. Als je kijkt naar het wah circuit is hij tot op de componentnummering gelijk. Een paar aansluitingen zijn anders gekozen maar dat gaat niet hoorbaar worden. Dat lijkt dus OK en er is geen "loss" te verwachten.
Jammergenoeg hebben ze bij het redesignen besloten, wss vanwege gevoeligheid voor storingen, om een beetje te filteren. Op de ingang en uitgangen dus. Waar van origine 470 ohm weerstandjes zaten zitten nu opeens 2 keer 220 ohm weerstandjes met een 2n2 condensatortje ertussen. Aan de in en uitgang dus. In wah gebruik ga je dat niet zo merken. Hoogboost genoeg.
Waar het mis gaat is in de bypass.... waar het ding ineens meer tophoog afsnoept.. en ja.. dat ga je horen.
Dus, voor de techheads:
Schema origineel:
http://www.dirk-hendrik.com/wh10dualpot.pdf
en de reissue:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/wh10_v2.pdf
En dus kan de het gevoel dat hij meer tone sukt wat mij betreft worden onderschreven.
:cheerup::ok:
You gotta love that man...
Wat denk jij D_H, is hem true bypass maken genoeg of moet er ook iets aan die weerstandjes gebeuren? Het pedaal heeft van zichzelf al tyfusveel hoog, misschien dat het zo juist beter is?
heftige shit trouwens man, ben blij dattie bij jou onder handen is!