Zou toch ook transparant moeten kunnen, gemengd met de juiste kleur?
Printable View
Zou toch ook transparant moeten kunnen, gemengd met de juiste kleur?
Het volgende ,ik heb eeb prof spuiter gevonden die mijn body wil spuiten , ik ga dan de huidige laklaag licht opschuren , hij spuit er dan eerst een primer op, vervolgens de lak en als afwerking een blanke laklaag , dit voor €75.
Hij spuit met 3 componenten lak en wil nu weten watvoor lak er nu opzit , 1 of 2 componenten.
Hoe kom ik hier achter?
wil deze gitaar in Deense olie zetten, maar zou nog een gelige, butterscotchachtige tint aan de olie willen geven. Gaat dit, en zo ja, kan dit bv met toevoegen van wat waterbeitspoeder aan de olie?
http://i158.photobucket.com/albums/t...areinplace.jpg
1 of 2 is niet zo belangrijk voor de nieuwe laag, meer het feit of hij op lacquer basis is en wellicht zou kunnen reageren met de nieuwe laklaag. dit kun je testen met een watje met aceton bij voorbeeld onder de neckplate, lost de lak op dan is het een cellulose of acryllak, bijft het zitten dan waarschijnlijk een poly (utethane of ester ;) ) (en daar kun je gewoon overeen spuiten zonder gevolgen)
waterbeits blijft afgeven als je het door olie mengt dus dat zou ik niet doen, beter is om het hout zelf al te stainen en dan met een danish wax te sealen (rockinger heeft een goed wax)
als stain kun je wellicht een verdunde ecoline gebruiken dat is namelijk ook behoorlijk watervast na drogen
bedankt fred. Ik heb hier wel wat zakjes poederbeits maar naar verluid pakt waterbeits niet op grainfiller (en heb er nogal wat grainfiller op moeten gebruiken). Werkt ecoline wel op grainfiller?
ik weet het, ik had de grainfiller ook moeten kleuren, maar is nu te laat
dat maakt niet als zolang je maar donkere filler hebt gebruikt, dat blijft gewoon donker en de rest kleurt gewoon mee.
heb je een lichte filler dan zul je toch iets als transtint van stewmac moeten gebruiken omdat die wel in de filler trekt
shit, heb lichte filler gebruikt, omdat ik aanvankelijk toch dacht hem te lakken. Omdat de tekening wel nice is, wil die toch zichtbaar houden. Nu, ik zal toch maar es proberen met ecoline op een proefstukje ; mss werkt het wel omdat de stainkleur toch ook licht is (geel) en als het niet werkt, die van stewmac bestellen, thx fred
ik wil mijn strat body opnieuw doen met lake placid blue. dit is een metalic-lak.
hoe kan ik deze lak na drogen het beste behandelen t.o.v. van gewone lak voordat de blanke lak er op gaat. dit i.v.m. een beoogde mooie glanslaag.
de lak is nitro-cellulose.
bedankt en groeten Pasqual.
niks mee doen, alleen als je zakkers in de lak heb zul je dit weg moeten schuren maar daarna zul je ook weer opnieuw de metallic moeten spuiten omdat je anders "kleur"verschil gaat zien in het geschuurde stuk tov het niet geschuurde
cellulose smelt altijd in de eerdere cellulose laklaag dus je hoeft niet bang te zijn voor bijvoorbeeld een slechte hechting
hoi Fred, sorry voor de late reactie. ik bedoel eigenlijk of ik de metalic lak eerst moet polijsten of lichtjes opschuren ( voor de blanke lak op te brengen ) omdat metalic de neiging heeft om er doffer uit te zien na drogen t.o.v. de gewone lakken.
of komt dit wel goed door de blanke lak?
groeten Pasqual.
hoi en sorry dat ik niet zo duidelijk was, maar inderdaad het komt goed met het aflakken en dus bij voorkeur niet schuren of polijsten van metallic lak
succes
Hallo allemaal ik heb een vraag over het maken van een burst. Ik kon het niet vinden dus neem me niet kwalijk als het al wel ergens staat. Maar ik wil graag een desert burst maken (zo heet het geloof ik). http://i257.photobucket.com/albums/h...w/7af4cfc5.jpg
Zoiets zou ik graag krijgen, maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen. Zelf dacht ik eerst de maple top de kleur van het middelste te geven en dan met airbrush oid de ronden zwart te maken. Maar ik heb geen idee hoe ik de middelste kleur krijg en met wat voor techniek? Vandaar dus dat ik het hier maar eens vraag:).
Gr. Alex
ik kan je niet vertellen hoe je zo'n mooi effect kan krijgen, maar volgens mij moet je voor je de gelige kleur opbrengt éérst de strepen van je tigerstripe maple topje donkerder maken ( accentuéren ) en dan pas de rest.
groeten Pasqual.
Er is een geweldig filmpje over, daarin gebeurt het allemaal met poederbeits.
Ik moet even zoeken; zet het dadelijk hier neer.
EDIT:
http://www.taunton.com/finewoodworki....aspx?id=30182
Lijkt mij 'gewoon' een tobacco burst, of een 2-tone burst. CHerry, 3-colour en 2-colour zijn een beetje de standard drie onder de bursts, wel met net wat andere kleuren voor Gibson en Fender
Bedankt voor de reacties, dat filmpje is echt super nu begrijp ik hoe zoiets zou moeten:). Of het desert burst of tobaco burst heet maakt mij niet uit vond desert op internet en dacht het zal wel als het er maar zo uit ziet;).
Kan er iemand me (verder)helpen hoe ik deze finish bekom http://img88.imageshack.us/img88/7648/g6129bzmduf2.jpg ?
deze is bijna af en die is met hun rode glittters gedaan (wederom gewoon in de natte lak gesprenkeld)
http://img118.imageshack.us/img118/1907/1002074hw9.jpg
Hey FredDons Mooi man, thanks.
Holy crap Fred!
Volgens mij moet je zulke dingen toch met een bang hartje aflakken...
Anyways, dit ziet er geweldig uit!
bedankt maar ik ben redelijk handig geworden met de airbrush dus als er wat misgaat is het snel te repareren ( en het is mis gegaan btw, ik had te veel glitters over het gezicht gesprenkeld en zwarte verf gemorst en vervolgens over het gezicht heen gewreven (per ongeluk btw ;) ) dus ik heb het gezicht uiteindelijk 2,5 keer gespoten)
met de blanke lak zelf kan er weinig mis gaan, ik schuur tussen de lagen met droge 600 grit doekjes die Robostrat zo vriendelijk was om mee te nemen en daar ga je niet zo snel mee door de lak
en dus bijvoorkeur droog omdat je dan sneller ziet of je door de lak heen gaat of niet
nat schuren doe ik pas bij de laatste lagen
gvd fred! die monroe glitter is Fabulous!! had hem mss nog liever gezien zonder het zwarte krulpatroon, maar wat een vakmanschap!
nee zonder die krulletjes was tie te rood geworden, dat was wel het oorspronkelijke plan maar het was gewoon niet mooi
Nog even terugkomend op mijn vraag ik vroeg me namelijk af waarmee ik het midden kan "kleuren". Olie lijkt me niet toch? Want lakken gaat dan toch niet meer? Ik ben echt een noob wat betreft het lakken dus.
Btw, heel mooi fred! Dat is echt een klein wondertje:).
voor het midden kun je clou waterbeits gebruiken, geel en eiken ,het geel alleen is voor deze kleur te geel dus moet je het mengen met de eiken kleur
En wat voor eiken denk je dat het best is er is namelijk licht midden en donker verkrijgbaar. Zelf dacht ik midden maar een expert weet dit natuurlijk beter.
licht eiken (dat lijkt ook het meest op amber)
die mal truc zou ik niet gebruiken omdat je dan een te scherpe rand krijgt, ik neem aan je dat geen spuitpistool of airbrush heb ?
koop een plantenspuit waar je druk op kunt zetten (o/a bij de blokker verkrijgbaar), het amber stuk breng je eerst aan met een sponsje (gewoon de hele body amber stainen)
de bruine rand doe je met donker eiken, en de eiken stain doe je in de planten spuit (eerst even oefenen op een stuk karton of iets dergelijks) kijk of je het mondje van de plantenspuit kan instellen op een zo smal mogelijke straal. Als de straal te breed is spuit je net naast de body, om de body heen, zodanig dat de overspray de body raakt en je een bruine rand om de body heen krijgt.
Het zwart kun je met een spuitbus zwarte lak doen of je vult je planten spuit met zwarte inkt en dan wederom het zelfde proces als hierboven beschreven
heb je wel een airbrush dan kun je gewoon een bruine cq rand om de body heen spuiten
sterkte
fred
Voor de lakkenners:
Deze top zit nu in de filler, en moet nog een keer geschraapt worden. Om de tekening maximaal uit te laten komen wil ik hem stainen en aflakken. Het probleem is dat er langs de randen soms wat veel secondelijm in het hout getrokken is. Rondom wil ik een dunne zwarte burst hebben om dit af te dekken. De binding plak ik dan af en schraap ik later schoon. Het middendeel stainen is niet het prbleem, maar waarmee maak je het beste de zwarte burst langs de randen zodat het goed dekt op de secondelijmresten? En vervolgens... welke lak daar weer overheen voor een spiegelgladde finish (heb nog genoeg banke nitro liggen en kan er goed mee overweg met airbrush, dus dat geniet de voorkeur)
Gaat om deze top
http://img177.imageshack.us/img177/4084/p1010821dp4.jpg
http://img177.imageshack.us/img177/p...pg/1/w1024.png
voor de zwarte rand is magiccolor of als je dat niet kunt krijgen Schmincke airbrush verf het best, niet createx zwart gebruiken want dat gaat spetteren (te grof pigment),
beide verven hechten goed op superlijm of lak dus kun je hier prima voor gebruiken
Schminke is wel iets transparanter dan magic en geeft hier door wel een mooiere overgang
voor aflakken vind ik cellulose nog steeds het mooist dus als je dat hebt..
btw mooie top! (ik kan op mijn werk geen plaatjes zien )
als je zou double stainen met thinner haal je al veel van de superlijm weg en die top is er erg geschikt voor