http://www.orangeamps.com/dynimages/..._jackplate.jpg
Dit is de jackplate van mijn Orange cab. Als ik alleen de linker ingang gebruik moet mijn versterker dan op 8 of 16 ohm staan?
Printable View
http://www.orangeamps.com/dynimages/..._jackplate.jpg
Dit is de jackplate van mijn Orange cab. Als ik alleen de linker ingang gebruik moet mijn versterker dan op 8 of 16 ohm staan?
Denk dat ik mijn vraag het beste hier kan posten:
Heb het topic zo goed als doorgelezen, en snap het allemaal met met serie en parallel.
Echter: ik heb een eigen cab gemaakt: 2x12". 2 Eminence legend speakers van 8 ohm. Nu kan ik ze parallel aansluiten, plussen en minnen aan elkaar, kan krijg ik een 4 ohm cabinet. Ook in serie, maar dan krijg ik een 16 ohm cabinet.
Is er qua klank nou nog verschil? Op 4 of 16 ohm? Zo ja, wat zijn de verschillen? Of is dit per amp/cab/eigen smaak verschillend.
Uiteraard is dit subjectief, maar misschien kan iemand objectief uitleggen wat de verschillen zijn?
Bvd
Voor zover ik kan vinden heeft de blues junior maar 1 speakeraansluiting! Als je een extern cabinet aan wilt sluiten moet je dus sowieso de interne afkoppelen. Vervolgens is het een kwestie van weer een 8 ohm cabinet er op aan sluiten. Niet hoger en vooral niet lager.
stel, ik heb twee cabinetten:
HB G212V
120 watt op 8 ohm
2x 60 watt op 16 ohm
en
marshall MR 1936
120 watt op 8 ohm
2x 60 watt op 16 ohm
en ik wil deze samen op 1 head gebruiken. dan moet ik een kabel van de 8 ohm van de HB naar de 4 ohm output op de head doen EN een kabel van de 8 ohm van de marshall naar de 4 ohm output op de head doen. (omdat 1/8 + 1/8= 1/4, want 2 cabinetten gebruiken is parallel)
Klopt dit?
Volgens mij klopt dat ook inderdaad, maar waarom is die Marshall zowel mono als ook stereo 8 Ohm?
't Is zo logisch as wat. ;)
Door 2 weerstanden van 8 Ohm gaat 2 x zoveel stroom als door 1 van 8, dus 4 Ohm lijkt mij OK. Hang me d'r niet aan op, ben ook geen expert. ;)
Als ik het goed begrijp is het geen probleem om op een Marshall 3210 Mosfet Lead 100w een Laney LX412A, met 4x 12" Celestion Rocket 50 speakers, 200W/8 Ohms er op aan te sluiten.
De top kan 4 ohm en 16 ohm geschakeld worden, twee outputs.