Mijn excuses, dat wist ik niet en heb ik ook niet terug kunnen vinden in dit ellenlange topic.
Over het algemeen klopt die volgorde toch wel?
Printable View
Jup, alhoewel het natuurlijk allemaal smaak afhankelijk is.
Drive pedalen bouw je normaal gesproken op qua hoeveelheid gain, zodat je ze eventueel kan stapelen, maar er zijn zat pedalen waarbij dat helemaal niet werkt. Maar fuzzen (vooral germaniums, een muff doet niet moeilijk) zijn erg picky qua ingangs impendantie. Als je die ná een, bijvoorbeeld, boss pedaal zet, dan ben je een hoop dynamiek en muzikaliteit kwijt.
Je hoeft overigens je excuses niet aan te bieden hoor :)
fuzz-tu2-bd2-ds1-vibe-eq
ik dacht eerst.. huh.. waarom de fuzz nog maar de Tu-2. maar dat is natuurlijk ook een Boss, voor mij is het meer een stemapparaat bij naam.
opzich ga ik het nog wel uit proberen, of het idd veel verschilmaakt. dan zou ik 'm eventueel nog achter mijn sttemapparaat zetten. aangezien dat beter uit komt op mijn board;).
nog 1tje..
mijn eerstvolgende DIY project wordt een SHO.
waar zou die dan komen?
fuzz-tu2-bd2-ds1 (HIER) -vibe-eq (OF HIER)
of elders?
Na je drives geeft vaak meer volume, dus echt als volume boost bruikbaar met solo's.
Voor je drives geeft het vaak een iets dikker geluid, wat ook wel fijn is als leadtone.
Ik heb het beiden gehad, op het moment staat 'ie ervoor, maar heb jaren gespeeld met een boost na m'n drives.
oke helder=)
ik probeer het tegen die tijd wel.
nu ik de volgorde weet kan ik vast het klitteband installeren.
Oke mijn lijstje. Wat kunnen jullie mij adviseren?
CRY BABY
BOSS TU2
MXR CLASSIC FUZZ
FULLTONE OCD
MXR GT-OD
MXR Phaser
BOSS OC2
BOSS CE5
BBE Soulvibe
T-REX Replica
Er gaat niks in de loop. Alles in de preamp.
Ben ook eindelijk eens mijn effectenboard aan het afwerken. Nu dacht ik zelf aan de volgende volgorde:
Boss PSM5 --> CryBaby --> Proco Rat --> Boss GE7 --> Ibanez CF7 --> Boss DD6 --> Boss RC2
Op termijn komt er wss enkel nog een Phaser bij (wss zoals bij de meesten de phase90). En de CF7 weet ik nog niet zeker. Heb er nu 2dehands eentje gekocht (moet wel nog toekomen) maar heb een haat liefde verhouding met dat ding.. heb er al eens eentje gehad, maar moest toen weg, nu wou ik er weer eentje.
Ik twijfel enkel een beetje over de GE7. Langs de ene kant zou ik hem graag als booster gebruiken, maar ik zou hem ook graag gebruiken om af en toe mijn RAT wat meer een typische metal-klank te geven aangezien ik mij heel af en toe ook wel binnen de metalregionen begeef.
De RC2 hang ik er puur voor het gemak bij, ik gebruik die eigenlijk alleen thuis, maar ben dan vaak te lui om hem aan te sluiten, dus zet ik hem maar op m'n board :p
Maar, iemand een ideetje voor de EQ? Ik probeer gewoon alle mogelijkheden ook hoor, maar momenteel liggen al mijn kabels ergens anders en ik denk er graag al eens over na :D
het was een mislukt grapje, maar je hebt een paar groepen die makkelijk in de te delen zijn, met -vrijblijvende- vuistregels:
tuner (vooraan accuraat, achteraan buffer)/filters/overdrives/distortions/modulatie/delay/reverb
phaser-> OD is dus wat heel anders dan OD-> phaser..
fuzz -> wah is anders dan wah-fuzz...
en nu jij ;)
CRY BABY
BOSS TU2
MXR CLASSIC FUZZ
FULLTONE OCD
MXR GT-OD
MXR Phaser
BOSS OC2
BOSS CE5
BBE Soulvibe
T-REX Replica
ik hoop dat iemand er wat aan heeft:
Gitaar -> CryBaby -> Korg DT10 -> Boss BD-2 -> Ibanez DE-7 -> Boss CE-3 -> Amp
ik denk dat dit bij sommigen van jullie (misschien) een vraag oplevert dus hier alvast het antwoord:
Chorus na Delay omdat:
- ik gebruik mijn delay NOOIT stereo. Niks links/rechts gedoe, gewoon rechttoe recht aan. Een lichte stereo chorus vind ik daarentegen erg leuk. en ik wil dat mijn geëchood signaal gaat zweven, niet dat mijn gezweefd signaal nog eens een echo krijgt.
mocht je toch nog een goed argument hebben voor mij om het anders neer te zetten :D graag!
Heb misschien niet goed gekeken maar ik kom er niet echt aan uit bij het aansluiten van multieffecten
Ik heb een wahwah BossGT8 en een OCD overdrive pedaal. Wil de GT8 gebruiken voor delays, chorus, phaser, volume enz. wil langzaam over gaan naar losse pedalen
Welke volgorde kan ik beter aanhouden
Gitaar > Wah > Overdrive > GT8 > versterker
Gitaar > gt8 > wah > overdrive
De eerste volgorde of de 4 kabelmethode (effe zoeken op 4 kabel methode, 4CM, four cable method, etc.)
Mijn pedalboard ook maar eens aangepast:
Voor de preamp:
1. Tuner
2. Wah (VOX)
3. Classic Phaser (BYOC)
4. Fuzz Silicon (Musikding)
5. Armstrong Twin: Compressor+Octaver (BYOC)
6. TS808 (Musikding)
In de FX loop nog een:
1. H2O: Chorus+Echo (Visual Sound)
2. Clean Booster (Musikding)
En uiteraard nog mijn MADAMP footswitches:
1. Channel 1/2
2. Gain++
Op de tuner na zit alles in een grote metalen behuizing.
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over de beste opstelling van mijn effecten voor optimaal gebruik.
Ik heb de volgende effecten:
Een BOSS BCB-60 PEDAL BOARD met daarin van rechts naar links:
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss DS1 Distortion
De Boss Digital Delay DD3
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss TU2 Tuner
Ik hoop dat iemand mij kan aangeven of deze opstelling goed is, of dat er juist een andere, betere opstelling van mijn effecten is.
Gr Sander
In theorie zou het ongeveer zo moeten zijn:
Maar sommige effecten reageren anders op andere effecten (buffer voor fuzz e.d.).Citaat:
Gitaar >> filter >> overdrive >> distortion >> fuzz >> modulatie >> delay >> reverb >> versterker
Aan de hand van bovenstaande regel zou je op het volgende uitkomen:
TU2 > SD1 > DS1 > DD3
Als je je EQ als boost wil gebruiken, dan moet hij achter je overdrive/dist sectie en als je 'm gewoon als EQ gebruikt ervoor. Je delay moet altijd als laatste in de keten!
Edit:Ik reageer op een eeuwen oude post lol :P
aha, daar ga ik dan dus al mis. ik heb mijn TU-2 nu helemaal achterin de schakel staan. ik hoorde dat dat de jusite plek was omdat je hem het misnt gebruikt.....
maar ik begrijp uit het schema dat hij dus vooraan moet! kun je ook aangeven wat daar de precieze reden van is?
thnaks anyway voor je antwoord! ik kan hier wel wat mee!
Er zit een zogenaamde 'buffer' in wat je signaal een beetje oppoetst. Ook kan je in je effect keten modulatie effecten hebben zitten die de toonhoogte van je signaal aanpassen (chorus oid).
Het beste is dus vooraan, tenzij je een pedaaltje hebt wat niet tegen het gebufferde signaal kan.
Het beste is dus vooraan, tenzij je een pedaaltje hebt wat niet tegen het gebufferde signaal kan....
ik heb
De Boss DS1 Distortion
De Boss TU2 Tuner
is een van deze pedalen niet bestand tegen een gebufferd signaal denk je?
"
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss DS1 Distortion
De Boss TU2 Tuner
"
niet de meest logische volgorde, mag ik vragen waarom je voor deze volgorde gekozen hebt?
PSM-5; goede plek
GE-7; is een 'overall geluidseffect', dat je gehele geluid nog even kan aanpassen (op het eind van de keten), of verschillende gitaren beter op elkaar kan afstemmen als je meerdere gitaren hebt (aan het eind).. Het kan ook als een extra boost gebruikt worden, of me overstuurde geluid aan te passen (hetzij voor of na de SD-1..)
Van de GE-7 kun je jaren-lang plezier hebben..!
DS-1 gebruikt om je overstuurde geluid nog even over z'n nek te laten gaan (voor solo's e.d.), dus na je gitaar, en na je SD-1..
LET OP!: de DS-1 klinkt ook erg lekker als je meer 'volume' dan 'drive/gain' hebt; dan kun je een versterker of je SD-1 pedaal een extra stoot 'drive' geven.. probeer eens de setting 14:00/12:00/9:00 (of 14:00/12:00/10:00) (zoals de wijzers van een klok) met de 3 knoppen..
Delay, of andere 'ruimtelijke geluiden' (zoals reverb/galm e.d..) klinken IMHO het lekkerst na al je overdrive pedalen; je overstuurde geluid wordt dan vertraagd... als je je delay vóór een overdrive pedaal zet, gaat het OD-pedaal de delay oversturen; vaak leidt dit tot 'lelijke' geluiden..
mijn suggestie (en een soort vuistregel):
PSM-5
TU-2 vooraan (is het meest accuraat vaak, dichtst bij je gitaar.. achteraan kan ook, even kijken wat je het prettigst vindt klinken...)
SD-1 (gitaar; oversturen, en daarna met GE-7 en DS-1 'na-bewerken')
DS-1 (gitaar ->SD-1 -> overstuurd en dan nog een scheut extra distortion..)
GE-7 (om totaal geluid van SD-1 + DS-1 (apart of samen) nog bij te regelen, of misschien enkel als clean boost of extra volume regelaar...!)
DD-3 (eind van de rit, voor vertraging en galm)..
als je 'n versterker met FX-loop hebt, kun je de DD-3 (en evt. GE-7) ook in de loop zetten; daar krijg je de minst 'viezige' vertraging en het geluid dat de meesten van ons associëren met een 'rock-solo'...
ik had zelf altijd de De Boss GE-7 Graphic Equalizer en De Boss Digital Delay DD3 als laatste 2 pedalen maar kreeg van een kennis de tip om mijn Boss TU2 Tuner achterin te zetten en naar voren te werken naar mate de hoeveelheid van gebruik. ik heb er nooit over nagedacht dat dit dus nadelig voor je geluid kan zijn totdat ik na de veranderingen mijn geluid niet meer kreeg hoe ik het wilde.
toen ben ik gaan kijken hier op de site en zag ik dat het WEL degelijk uitmaakt wat je opstelling is. vandaar mijn vraag.
bedankt voor je duidelijke uitleg!
'naar mate van hoeveelheid van gebruik'... !
interessante optie, maar met zo'n behapbaar aantal pedalen maakt het eigenlijk niet uit welk pedaal het meest 'binnen voetbereik' zit, toch?
nu je het zegt, ik ben ook ooit begonnen met het rangschikken op 'kleur' van het pedaal..
sterker nog, ik heb mijn Korg Pitchblack nog steeds in het 'midden' van mijn pedalboard zitten, omdat hij dan geflankeerd wordt door pedalen die allen een andere kleur toevoegen aan het 'plaatje' ...!
(en omdat ik nu de volgorde heb die van gebufferde pedalen, via true bypass, weer naar gebufferde pedalen loopt; klinkt voor mij goed en is makkelijk te schakelen...)
Ik heb een distortion en een wah pedaal.
Als ik Gitaar -> Wah -> Distortion -> Amp klinkt mijn distortion geweldig maar mijn wah wat minder.
Als ik Gitaar -> Distortion -> Wah -> Amp heb ik een geweldige wah maar een distortion zonder ballen.
WAt ken ik hier aan doen??
welke wah ? welke distortion?
... welke gitaar ?
....... welke versterker?
distortion-> wah is meer kwaaak, en wordt meestal niet gedaan..
wah->distortion is oversturen van je gefilterde geluid, en zie je het vaakst..
en bedoel je dat ze beiden goed klinken, als je ze beiden aan hebt?
of klinkt je distortion goed achter je wah, als je wah 'uit' staat ?
wat je hieraan kan doen is; andere kabels gebruiken, andere elementen in je gitaar, of een booster tussen gitaar en wah, waardoor je zowel de wah, als de distortion van een extra 'stoot' voorziet...
een leuke combinatie is wah-> overdrive -> distortion, daarmee stapel je effecten en ook gradaties van oversturing...
njah Jaysound gitaar+ versterker (moet me ma nog overhalen dat ik een nieuwe gitaar nodig heb)
Wah: Boss FW-3
Distortion : Behringer UD-100 opzich best goede pedaal maar je ken hem niet vergelijken met een DS-2
Nou kijk als ik wil dat ze eigenlijk allebei optimaal zijn. Maar ligt dat aan bijvoorbeeld welke dichterbij de versterker ligt of wat?
ik zou die Behringer eruit kieperen.. De FW-3 is op zich een prima pedaal..
waar ik wel bang voor ben, is dat je distortion pedaal, hoe knullig het ook is, nog knulliger zal klinken door je Jay-sound (??) versterkertje..
Probeer eens ergens een Squier/Fender Frontman of 15g versterktje te vinden.. dat is ook 3x niks, maar klinkt wel grappig... (en voor bijna 't zelfde geld als een beter distortionpedaal; zo rond de 40/50 euro.. ?), en hoeft geen echt distortionpedaal te hebben..
een dergelijk klein versterkertje met een boss (SD-1, echt wel voor 30 euro te krijgen, of een Digitech Bad Monkey voor nog minder dan 30 euro..)
ik zou me echt niet blindstaren op 'distortion'-pedalen, die voegen alleen maar schelle viezigheid toe aan je geluid..
als je dan een pedaaltje wilt aanpassen/verbeteren, kun je beter een 'overdrive' kiezen...
mijn tips:
- doorsparen voor een ander versterkertje (en niet teveel op je ouders leunen, een ding waar je zelf voor spaart is het meer dan waard... zei de jongen die een kleine bijdrage van z'n ouders vraag voor verjaardags-/afstudeercadeau; nieuwe gitaar...), bijvoorbeeld een Squier/Fender Frontman of 15g (G= gain, wat een soort bijna-acceptabele distortion zal geven..) of waarom niet meteen een klein Line6 ding? oudere serie Spiders (SpiderII's) of zo is heel goed te doen 2e hands... en ook de Roland Cube 15/20/30 zijn goed; of misschien zelfs zo'n Microcube.. heb je ook geen pedaal meer nodig voorlopig....
- behringer eruit en een Digitech Bad Monkey ervoor in de plaats zetten; je zult echt niet teleurgesteld zijn..
Njah kijk het geld heb ik wel maar mijn ouders zeggen van jah we hebben 2 jaar geleden een gitaar voor je gekocht. En kopen we een nieuwe ( London city) en dan wil je vast over 2 jaar weer een andere:P Maarjah moet wel kijken voor versterker. maar heb liever nieuwe gitaar dan versterker xD
heel graag gedaan!
kijk, is mijn SOG'gen (Studie-ontwijkend-gedrag) toch nog ergens goed voor geweest..
heb je de delay ook in je loop geprobeerd ? of was dat teveel kabelwerk?
DS-1 settings ook meteen geprobeerd ?
soms verlang ik terug naar de tijd dat ik All Boss was...
....soms... !
nee heb de delay gewoon achteraan in de bak geplaatst. de setting van de DS-1 heb ik geprobeerd ja. prima sound, maar van mij mag er iets meer distortion in. zet hem zelf dus rond de 13:00 / 12:00 / 12:00
heb je ook tips voor afstelling van de SD-1?
waar speel je zelf nu mee dan? en waarom geen boss meer?
gr Sander
Hey!
K heb de volgende pedals in deze volgorde... suggesties?
Gitaar
Boss TU-2
Boss OD-1
Boss CS-3
Boss CH-3
Boss DD-3
Amp
K ben ook in de race voor een Wah en een distortion.. waar kan ik die het beste gaan plaatsen? Voor of na de overdrive?
Thanx!
De volgorde die je hebt is eigenlijk prima! Wah zou ik altijd voor de overdrive/distortion doen, wordt anders veel te fel.
De distortion kan je na de OD-1 zetten zodat je de OD-1 als een soort tubescreamer kan gebruiken om de basissound van de distortion extra over zijn nek te helpen...
Ik heb toch wel een andere voorkeur dan de meesten hier.
Distortion gaat bij mij altijd voor overdrive. Dan kan je meer gain pompen. Distortions hebben in mijn ervaring niet zo veel uitgangsignaal als overdrives. En speel met kilo's gain. Dan knijpt mijn distortion een stuk van mijn gain en da's niet de bedoeling.
Verder is het een kwestie van voorkeur, wil je een distorted overdrive of een overdriven distortion :satisfie:
Mijn 5 cents zou zijn:
Wah - CS - Distortion - OD -CH - DD
Voor de plaatsing van je compressor geldt weer een soort gelijk iets als met de overdrive / distortion. Wil je een compressed signaal distorten, of wil je een distorted signaal compressen. Als je dat niet weet moet je gewoon een paar keer wisselen en goed luisteren.
Waar je je tuner zet moet je zelf weten, na een distortion stemt alleen een beetje wazig soms :satisfie: Maar sommige wah's zijn weer matig met een dikke buffer er voor.
Succes.
Niks meer aan doen!
wat je eventueel kan proberen is de CS voor je OD te zetten, dan kun je je funky/strakke/country/whatever klank oversturen..
CS achter je OD (huidige situatie) kan handig zijn om je geluid (met OD) net een beetje 'af' te maken; of de CS als een solo boost/solo setting te gebruiken..
Wah kun je achter Tuner, voor overdrive en comp zetten..
distortion kun je achter overdrive, of achter comp zetten (compressor kan je overstuurde toon boosten/'compressen', of je distortion/solo-geluid boosten óf het kan je overdrive + distortion geluid aanpassen..)
distortion achter compressor betekent dat je je overdrive met compressor erop, nog eens een stoot extra gain/boost geeft..
afhankelijk van je instellingen (subtiel of extreem) vind ik het prettig om een compressor als 'afmaker' in te zetten, dus na al je overdrive/gain-stages..
maar distortion om je comp/od-geluid af te maken kan ook erg lekker klinken..
die DS-1 setting die ik aanraadde, werkt ook vooral goed bij een amp die al aan't koken is, of al een lekkere crunch distortion heeft..
SD-1 zou ik het zelfde proberen, maar uit kijken dat 2x zo'n 'extreme' afstelling wel veel zaagtand/kettingzaag-distortion zal geven die misschien niet meer zo lekker 'organisch' (...bla bla) klinkt..!
als je blij bent met de DS-1 setting, zou ik de SD-1 iets terugschroeven qua gain..
en eigenlijk zou ik voorstellen om je SD-1 setting tegen het 'randje' aan te zetten (dus dat niet alle gain/overdrive uit je pedaal komt), en dan de DS-1 ook iets te matigen..
mooiste distortion-geluiden vind ik die waarin elk onderdeel iets toevoegt..
zelf gebruik ik meestal een Bassman of Deluxe Reverb model uit een M-Audio Black Box modeller, waar ik de meeste gain uit mijn volumeknop (gitaar) haal, in samenwerking met een MI Audio Tube Zone..
Tot nu toe is die Tube Zone (net als de OCD) een van de weinige pedalen die ik lekker vind klinken om als 'extra kanaal' te gebruiken; een cleane versterker wordt met deze pedalen toch een bijna volwaardige 2-kanaals amp..
Dat is een trucje dat ik met een DS-1 niet zo graag zou willen doen, dat pedaal is toch echt bedoeld om 'niet-cleane' amps verder te duwen.. of het distortion kanaal iets snijdender/viezer te maken (zonder dat het lelijk wordt..)
DS-1 + cleane amp = lelijke heavy distortion..
ik speel zelf met een M-audio Modeller via studio monitors (stereo) met een tikje reverb van een Lexicon-ding..
drive haal ik meestal uit een MI Audio Tube Zone, maar live is dit een SHO-kloon + SD-9 (wordt waarschijnlijk Tube zone + SD-9...)
ik heb geen Bossjes meer, omdat ik ... geen Bossjes meer wilde..
en uiteindelijk heb ik toch al bijna 12 jaar dezelfde DD-5 en blijft het toch een geweldig delay-pedaal..