Als je stereo speelt zit daar wel een verschil in.
Printable View
Als je stereo speelt zit daar wel een verschil in.
nieuwe cab. wat een verbetering! alle 6 speakers aangesloten. De 2x12 is een heel ander geluid dan de 4x12 maar samen maken ze een schitterende combinatie.
https://i.ibb.co/HtvpxZV/Schermafbee...m-09-24-20.png
Gave set ! Wall of sound 😍
En Engl’s blijven echt lekker, zeker als je in een band speelt!
ja de engl is echt wel een beest dat alles overtroffen heeft. heb er een paar getest maar de savage overtrof alles.
ik heb jaren op een rectifier gespeeld maar die verzoop in de mix.
toen ben ik naar marshall gegaan (jcm800 en vintage modern(modded) maar de engl blijft superieur!
De VintageModern heb ik trouwens ook nog maar die staat stil.
staan ze nochtans bekend voor
Ik speel al jaren op mijn engl blackmore. Al meerdere keren getwijfeld en eens een testrondje gedaan in de muziekwinkel met andere amps, maar toch kom ik altijd weer met volle tevredenheid thuis met mijn blackmore. Definitie, attack in de mids en strak in het laag, waar in mijn ogen weinig amps aan kunnen tippen. Ik moet wel zeggen dat niet alle engl amps even goed zijn. Ik vind de special edition en de invader beide weer wat compressed klinkten.
Een rectifier die verzuipt in de mix kan ik goed inkomen. Ik heb zelf heel weinig met mesa. Hoog hebben ze genoeg, maar in de mids en laag zijn ze gewoon anders. Ik omschrijf het meestal als lomp. Ik vind persoonlijk de stiletto en de mark series al beter, maar ook dat is niet mijn ding.
Heel mooi setje Yannick! Savage120 lijkt me ook echt een mooie amp, de blackmore is gebaseerd op de savage 60 als ik me niet vergis.
Ja, dat is echt maatgevend.
Mijn Stack:
Kool The 11 Amp (plexi kloon)
JCM 900 Lead A (V30 loaded)
JCM 800 Lead B uit 1983 met berken multiplex (V30 loaded)
https://imagizer.imageshack.com/img921/983/ZonlM0.jpg
Jij bent zo te horen wel maatgevend? haha
Zonder gekheid, ieder zijn smaak natuurlijk. Maar als je mesa vergelijkt met engl of marshall, dan komt de mesa niet makkelijk door de mix. Tuurlijk je kan elke amp door de mix laten snijden, maar de ene doet dat wat makkelijker dan de andere. En mesa staat bij mij niet in het rijtje met makkelijk. Zelfde geld vind ik voor Orange (in mijn geval de rocker 30 ooit geprobeerd). Kunnen super klinken, maar vind ze niet makkelijk om in de mix uit te laten komen. Bepaalde korrel in het midden gebied denk ik.
Ik kom redelijk goed door de mix met mijn Rockerverb 50 MKI head, alleen mijn Diezel Schmidt prikt daar nog net wat beter doorheen. De Orange heeft veel laag mid. Hoe meer gain je erin draait, des te meer laagfrequenties. Hij heeft een andere voicing dan de Diezel, die tevens iets directer klinkt dan de Orange.
Ik zou toch nog eens een diezel moeten proberen. Ik heb ooit de diezel VH4 getest, en ik kon er weinig mee. Ik miste mids, mooie clean sound maar de drive sounds waren erg scooped vond ik. Zelfs met de mids verder open. Maar de VH4 is natuurlijk een heel ander beestje ook weer dan de Schmidt.
De Schmidt (class A El34, 30 watt) is meer vintage dan modern en bezit genoeg mids. Hij klinkt vrij romig en afgerond. Het cleane kanaal icm met de tubedriven reverb is erg goed. Idd een heel andere bak dan de VH4 en de Einstein.
Je woont in Prinsenbeek. Da's niet al te ver weg. Mocht je ooit de aanvechting voelen om hem te testen, dan ben je welkom in Goes. Ik zet ook best een goede bak koffie. :)
Iedereen heeft zo zijn ervaring, en dat mag, maar opzichte van kulstellingen en nietszeggende algemeenheden is het mij niet duidelijk waarom mijn ervaring dan minder zou tellen dan die van jou, want zo komt het nu over.
Mijn Dual Rectifier Roadster is de versterker die ik het meest gebruikt heb sinds ik deze gekocht heb, in 2010 of zo.
Nog nooit, in verschillende bandjes, heb ik met die amp problemen gehad om door de mix te komen, en ook van verschillende geluidsmensen complimenten gehad met de opmerking "niks meer aan doen".
Maar ik zal deze versterker binnenkort ter reparatie aanbieden, want blijkbaar is ie dus kapot.
Laat je niet op de kast jagen, Dennis 😂
Door de mix prikken heeft met verschillende factoren te maken, niet eens zozeer de amp zelf. Hoe speelt de rest vd band en hoe zijn de verhoudingen onderling. Ben je de enige gitarist of niet, hoe mixt de geluidsman ?
Helemaal mee eens Arjan.
Maar hoe kun je een amp dan aanwijzen als de oorzaak, vraag ik me af.
Kijk, ik ben zelf metalliefhebber, en mag ook graag naar scheurneuzenfestivals gaan, maar als er ergens het geluid nogal regelmatig kut is is het daar wel.
Ook andere amps hoor ik regelmatig niet-door-de-mix-komen. Ligt het dan aan de amp?
Ter referentie, ik gebruik de Roadster echt voor (van) alles, hardcore met 1 gitaar, rock, popmuziek met twee gitaren+bas+toetsen+blazers, in combinatie met twee gitaren+bas+accordeon, en zelfs jazzgitaristen hebben 'm weleens gebruikt. Ook anderen spelen er weleens over (backline op festivalletje, en ik heb echt nog nooit klachten gehad.
De Roadster heeft toch vier kanalen en een zwik modes? Daar kun je dus alles mee spelen, lijkt me. Ik heb een maat die al jaren in een De Dijk tributeband speelt op een oude Dual Rectifier. Het is niet helemaal mijn sound, maar dat is smaakgebonden. Het werkt voor hem, ook met een 3x single coil strat.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen op het podium staan en hoe het in de zaal klinkt.
Is het geluid in de zaal niet zo dat je de verschillende instrumenten niet uitelkaar kan houden, lijkt het mij dat het aan de geluidsman ligt en niet zozeer aan je amp.
Nou ja, alles, maar ik kom een heel eind.
Ik vraag me af of het zo kan zijn dat mensen een andere definitie hanteren bij het door de mix prikken, en dat daar misschien verassing ontstaat.
Voor mij betekent het niet veel meer dan de mogelijkheid om zonder veel harder dan de overige instrumenten te staan toch goed hoorbaar te zijn.
Moet wel eerlijk zeggen, bijv. een Marshall is wel agressiever in het mid-hoog. Dat doet wel meer snijden in de zin van noten articulatie. Beetje het verschil tussen een bruller en een giller. Maar ey, Dennis, je hoeft je nergens tegen te verdedigen man. Die rectifier is helemaal jouw versterker en daar is niks mis mee. Het is nog een puike versterker ook.;)
O, zie het niet als verdediging, en ik ben ook niet op mijn pik getrapt; ik kan genoeg dingen verzinnen waarom iemand die versterker niet te pruimen vind (ik noem er zelf een paar: niet strak, stug, lelijk, te veel knopjes, niet zo servicevriendelijk, etc), en dat mag natuurlijk ook, maar er wordt hier naar mijn mening gewoon wel heel erg een bocht afgesneden :)
Met mijn Hughes & Kettner Triamp mk2 heb ik veel moeilijkere momenten gekend vwb ligging in het geheel, en mijn ernst fliek set eigenlijk ook.
En dan noem ik de diezel herbert (die ik ondanks dat nog steeds gruwelijk gaaf vind) nog maar niet...
Ik kan me overigens voorstellen dat het een (sub)genre dingetje kan zijn. Ik vind metal leuk, maar ik ben traditioneel. Dus E stemming, Eb, of D, lager kom ik niet.
Ik kan me voorstellen dat als je in lage Ges speelt ofzoiets dat de spelregels wat anders worden.
Het is niet dat jouw ervaring minder is dan de mijne, sterker nog, zo te horen heb jij meer ervaring met de recto's dan ik. Echter was jij degene die stellig afschermde dat het niet aan de amp lag, suggererende dat het dus aan mij lag.
Maar zoals dat nou eenmaal gaat met muziek. Alles komt neer bij de persoon en zijn twee oortjes, en die zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Onze bassist loopt af en toe te koeren dat hij zichzelf niet hoort, terwijl de rest van de band alleen nog maar bass hoort. Zo vind ik koch amp, als ik hier zelf op speel stugge levenloze bakken. Terwijl als ik ze soms hoor in sommige bands, er echt wel mooie sounds in zitten.
Ik moet zeggen dat het de laatste tijd wat is afgezwakt, maar er was een tijd dat op ieder optreden wat je deed er wel een band stond met een recto. Dus ze zullen zeker niet verkeerd zijn, maar het is niet mijn smaak. No offense, ieder zijn ding, en uiteraard is het afhankelijk van je gehele signaalketen van gitaar tot PA.
Daar heb je zeker een punt.
Ik heb dat geenszins bedoeld als kritiek naar jou toe, excuus daarvoor.
Herkenbaar, niet zo zeer met Koch, maar ik heb dat vaak met marshall, de typen die ik ken in ieder geval. Ik houd van het marshall geluid, maar als ik er zelf op speel kan ik er niks mee (weer hebben het hier dan over de dsl, tsl en jcm 900's....verder is het lang geleden dat ik een marshall gebruikt heb).
Misschien speel ik daarom graag op de mesa, dan klinkt het sowieso poep, wat ik ook doe :D
Dat stugge zit sowieso wel vaak in high end versterkers. Minder vergevingsgezind door minder compressie. Maar als je dat in de vingers krijgt, dan tover je wel een ontzettend tof geluid uit zo'n bak. Of een beetje smokkelen met een tubescreamer of zo.:roll: Ik heb totaal geen ervaring met Koch, maar ik kan me zo voorstellen dat dat bij Koch ook een beetje zo is. Die Marshalls, je noemt er nou ook een paar op hoor ey Dennis...:D Hoewel ik een DSL nog wel een aardige bak vind en een JCM900 Dual Reverb krijg ik ook nog wel een leuk geluid uit naar mijn smaak. De TSL ben ik geen fan van, vind ik ook niet een typisch Marshall geluid.
Het lijkt er op dat ik volgende week weer heel de meuk uit de oefenruimte thuis heb staan. Fotootje upcoming!
Klopt, wat ik ervan ken is niet tekenend voor alles dat een Marshall logo heeft.
TSL kon ik helemaal niks mee, die zag je destijds best veel. Die versterkers, samen met de JCM900 (SL-X) hebben er (in het kort) voor gezorgd dat ik toch wel een tijdje met een grote boog om marshall heen ben gaan lopen; je kende wat er in winkels, oefenruimtes en bij andere bandjes stond, en internet was lang niet zo aanwezig als nu.
Zelf heb ik in de tussentijd wel nog 3x een JMP-1 preamp gehad, en ook dat is haat/liefde. Klinkt goed bij een ander, en bij mij niet.
Een maatje van me heeft een door edwin thoen verbouwde jcm800, dat is wel een vette bak, en de JVM serie kan ik qua sound ook nog wel waarderen geloof ik (maar daar heb ik zelf niet veel speeluren op doorgebracht).
Wat is volgens jou een echte must om eens te proberen voor "het" Marshall geluid?
Het Marshall geluid, ik weet niet of dat bestaat. Een agressief mid hoog, dat is voor mij dan nog wel Marshall. JMP's, plexi's, JCM800, DSL, Vintage Modern, dat vind ik wel puike bakken. Maar je haalt er niet allemaal de ladingen gain uit als uit een rectifier en dat kan best wennen zijn. Zeker ook een ouwe plexi is bepaald niet vergevingsgezind. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarin ook geen groot ervaringsdeskundige ben hoor. Er lopen hier jongens rond die daar een veel beter antwoord op kunnen geven.
Marshalls kunnen lekker klinken. Het is inderdaad vooral het agressieve mid denk ik wat de marshallsound is. Samen met veel hoog.
Echter het nadeel met marshall vind ik dat bij hogere gain settings ze dreigen te gaan verzuipen in het laag. Een plexi heeft dat (met loadbox, zonder is hoog gain setting niet mogelijk haha) en JCM hetzelfde. En ze hebben vaak wel een beetje volume nodig, anders dreigt het hoog te overwinnen en worden ze schel.
Koch staat geloof ik nogal bekend als perfectionist. En dat hoor ik denk ik terug in zijn versterkers, beetje te hifi achtig. Te schone oversturing, geen rauwe rand eraan, etc. Maar goed, dat mis ik bij de duurdere jongens uit de engl stal ook, de SE en invader enzo allemaal wat compressed, schoon. Ik hou van een rauwe rand aan mijn drive sounds. En dat komt denk ik uit het hoogmid/hoog. Een ander bestempeld dat misschien weer als schel. Toch weer dat smaak dingetje haha.
Een ouwe Plexi kan fantastisch klinken, maar is ook ongenadig eerlijk. Wat betreft Koch: ik heb een Multitone gehad. Mijn ervaring met die amp is dat er niet zoveel tone in zit en je er gain in moet draaien om een fatsoenlijk geluid te creëren. Het geluid is aan de platte kant, vond ik. M'n Diezel is precies het tegenovergestelde. Die zingt al met een klein beetje gain en heeft veel meer punch. Hij prikt ook goed door de mix en zo zijn we weer on topic. :)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je een zompig geluid hebt met bakken gain en weinig mids, kun je als geluidsman schuiven en draaien wat je wil, maar dat krijg je nooit gedefinieerd in de mix. Come shit in, come shit out.
Met door de mix prikken heb ik overigens geen enkel probleem, met een Vox en weinig gain. :D
Motorhead, Saxon, AC/DC, (oude) Juda Priest, Schenker, Ace Frehley, Van Halen ... Je pikt het er zo uit hoor. Die sound krijg je niet uit een Vox of een Hiwatt (die klinken ook te gek, zeker ook als je ze overstuurt, maar wel wezenlijk anders) en al helemaal niet uit een silverface Fender (ook niet uit een Tweed, maar daarmee kom je nog best een eind, Ronnie Montrose bijvoorbeeld, en Ace Frehley gebruikte ook wel een Harvard in de studio etc). Het is vooral de plakkerige toon (de mids) die wat mij betreft kenmerkend is. Als je er meer moderne(re) metal mee wil spelen weet ik niet of het altijd geschikt/werkbaar is (volgens mij is een Dual Rectifier dan een veel betere optie, maar die muziek is mijn ding niet dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen). Voor mij is een Marshall een hele simpele amp waar je direct in in kunt pluggen, even een beetje aan de knoppen draaien en daarna hoef je niks meer te doen. Je kunt er pedalen voor gaan zetten, maar die Marshall sound hoor je er gewoon dwars doorheen. Als je je geluid uit een pedaal haalt zijn er in mijn ogen betere opties (bedoel nu niet een booster voor je solo's of zoiets). Wil je een channel switcher amp met fx loop enzo dan zijn er inderdaad wel Marshall modellen die dat kunnen maar op dat gebied zijn er ook heel veel andere mogelijkheden (en misschien betere, maar dat is mijn ding niet dus weet ik niks van).
Een one trick pony, maar wel één uit duizenden. Een Gibson op een Marshall is instant ouwe rock, dat haal je idd nergens anders uit.
Ja ey, dat was waarom ik er ook wat achteraan zei, pipo.;) Bedoelde meer te zeggen dat de ene Marshall de andere niet is en je daarom niet kunt spreken van het Marshall geluid. Ze hebben wel vrijwel allemaal één ding en dat is een vrij agressief mid-hoog. Dat zei ik ook, maar dat citeer je niet.;)
Over Van Halen, daar las ik laatst een mooie anekdote over van een studiotechneut die hem in z'n Marshall tijd heeft opgenomen. Kwam er op neer dat het geluid van Van Halen eigenlijk heel erg dun en schel was en dat die dikke brown sound door allerlei trucjes in de studio is gekomen. Geen idee of dat waar is natuurlijk en ook ik ben fan van z'n oude Marshall geluid. 1984 is voor mij het ultieme Van Halen geluid wat dat betreft. Alles op de 5150 doet mij eigenlijk helemaal niks. Zal ook door Sammy Hagar komen, heeft niet mijn voorkeur.
Geen echte stack natuurlijk, maar klinkt er niet minder om:
[IMG]https://i.ibb.co/2PyzX7W/family1.jpg[/IMG]
Overigens gebruik in de oefenruimte een 4x12 Marshall cab met de head versie van de VHT, en naar optredens neem ik meestal mijn oude Marshall 4x10 mee, die is goed te tillen en prikt prima door de mix.
Het baasje staat weer thuis voor een soort van sabbatical:
https://i.ibb.co/2FLNWFW/Splawn.jpg
De Randall XL cab is nog steeds zo ongeveer m'n beste aankoop en heb ik heel veel geluk mee gehad dat ze bij de winkel waar ik 'm heb gekocht heb, totaal de waarde niet wisten. Ik heb 'm dan ook voor een kwart van de prijs, nieuw. In Nederland zie je ze eigenlijk niet, ik denk ook niet dat ze ergens verkocht werden destijds hier in Nederland. Ik denk dat dit een faillissementskoop was of zo, ineens hadden ze de wereld aan Randall in de zaak staan. Kwam met vier V30's, maar ik heb de bovenste twee vervangen met Greenbacks. Een beetje gekeken naar de Bogner Helios cabs en de Friedman cabs. Werkt prima. Een beetje het 'woody' van de Greenbacks bovenin en de punch van de V30's onderin, plus dat V30's recht op je oren best schel kunnen worden, waar ik nu geen last meer van heb.
De Splawn was een Pro Mod met KT88's, maar is omgebouwd naar een Quickrod met KT77's, die ik verkies boven EL34's. Nou ja, omgebouwd... Was één weerstandje, van de rest is een Pro Mod identiek aan een Quickrod. Is dan ook van 120 watt naar 100 watt gegaan. Niet dat je dat merkt, want dat ding gaat knoeperhard, niet normaal.
En nee, ik ben nog steeds geen fotograaf. Wellicht dat ze daarom bij een vorige foto bij Tinypic dachten dat ze de foto maar beter konden verwijderen.
Meer een "post je gear" foto, maar ik kon dat topic niet terug vinden. Origin 20 head met 1965A cab , 4x10 G10L-35.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net...Bw&oe=621FDC8C
Vette flying V!