bedoel je combinaties van de individuele IR's? Kan dat ook al??????
Printable View
Ja man, check het Fractal forum en ga naar User cabs and IR's.
Daar staat een aantal threads hierover.
Je kan met een gratis offloine of online mixer (mits je de IR's hebt gekocht) bv. een Royer 121 dicht op de cone van een V30 mixen plus een SM57 op een Orange op een paar meter afstand.
Ik was eerst nog terughoudend ... teveel informatie ... leek te complex. Maar het valt wel mee en het resultaat is zoveel realistischer dan de stock cabs. Ik heb nu het geluid van een echte speakerkast "in the room", oftewel zoals je je geluid normaal zelf hoort door een cabinet.
De stock cabs zijn overigens ook prima, maar die geven het geluid weer zoals op de CD opgenomen of via een PA versterkt. Tismaarwatjewil.
Enne, je kunt sowieso altijd IR's mixen in de Axe-Fx. Want in het cabinet block kun je kiezen tussen Mono of Stereo. In geval van stereo kun je 2 verschillende cabs gebruiken en de verhouding ertussen bepalen. Het eindresultaat kun je naar wens mono of stereo laten zijn.
Jeeezzz....
ga meteen effe kiek'n.
Nieuwe (beta)versie van Axe-Fx Editor is uit!
Ziet er zeer professioneel en cool uit (eindelijk!) en op het eerste zicht geen of weinig bugs.
http://www.fractalaudio.com/products-axe-edit.html
twordt echt tijd dat ik er eens eentje koop.
Het geld ligt klaar maar hij komt maar niet los :)
Op www.g66.com hebben ze er genoeg Nocki ;)
Ik heb besloten de mijn pas NA de aanstaande verhuizing te kopen (19-01)
Axe-Fx in het oefenrackje van gearslut John Petrucci
http://www.youtube.com/watch?v=26zWGyrvhPo
Dat 'ie een 3 amps gebruikt wist ik al, maar ook 3 2290's :S. Tuurlijk kan je er meer mee, maar kom op! Geef dat geld aan de arme kindertjes in Africa (oké van eentje. Geef de ander maar aan mij :rockon:).
Ik zou op dit moment ook wel een Axe kunnen gebruiken: we repeteren met headset op en de preamp gaat direct de mixing console in. Dat klinkt NIET goed :P. Zou het (ander onderwerp hoor) beter klinken als ik er een direct in box voor zet (bv mijn M-Audio Fast Track Pro, die kan zoiets als het goed is wel).
Ik denk dat je M3000's bedoeld? Tja als je een berg amps hebt die allemaal stereo moeten... En dan wil je er ook eentje als back-up. Ik vind zijn rig bijzonder bescheiden in vergelijking met de vloot Roadkings/Lonestars vanaf Train of Thought.
hihi. Ik heb ook een beslissing genomen. Ik koop alleen nog 2e hands :) nieuw is te duur. Als ik dat niet gedaan zou hebben de afgelopen 10 jaar was ik nu bankroet... :)
Natuurlijk heb ik me een aantal keer laten verleiden tot nieuwkoop maar dat probeer ik toch zoveel mogelijk te vermijden...
en maar wachten dus...
Tja Nocki, ik hoop dat je geduld hebt. Ultra's komen nauwelijks voorbij.
Voor wat mijn mening waard is: ik heb vanavond de opnames gehoord van onze laatste 2 gigs (met de AxeFX) en ik moet zeggen dat ik verbijsterd heb zitten luisteren hoe goed het klonk, alles in balans (geen harde gitaren meer op het podium) en ik hoor nauwelijks het verschil met mijn studio setup gemiked. Gewoon vet. Miking en buhnevolume zijn me gewoon teveel bepalend voor het uiteindelijke totaalgeluid. Door mijn inears speel ik tegenwoordig ook nog eens veel strakker ook.
Ik ga mijn hele Lenders rack verkopen, live stap ik definitief over op de Axe, met de verkoopopbrengst van mijn Lenders Rig ga ik oude amps en gitaren kopen voor in de studio. Ik ben per slot van rekening ook geen 30 meer :sssh:
Morris
Damn, dat wordt een flinke verkoop dan... je wilt alles vast in een keer kwijt. Anders heb ik wel interesse in je Phase90.
Hey, studenten hebben het niet zo breed! Een rackwah wil ik ook wel, maar daar heb ik nog geen geld voor over; wah gebruik ik veel te weinig.
Grappig dat je mn gevoelens zo verwoord.
Zelf ben ik al jaren bezig met de mix van "direct signaal klinkt het beste" en "fx erbij zijn geweldig maar door alle kabels en mogelijkheden krijg je een stukje verlies".
Door dat verlies voor lief te nemen en te kiezen voor een veelzijdigere oplossing hoop ik een leuke kleine rig erbij te hebben straks.
Het hoeft voor mij niet perse de ultra te zijn maar ik dnek dat ik toch iemand ben die daar uiteindelijk wel bijh terecht kom.
We zullen wel zien en als het echt moet dat koop ik m wel nieuw maar op de een of andere manier steekt het me als ik de volle mep moet betalen. Voelt een beetje aan als een wit overhemd dragen terwijl ik altijd donkere overhemden draag... :)
In ieder geval erg leuk dat je zo enthousiast bent. Zelf werk ik meestal met vrijwilligers en weekend werkers aan de knoppen en ik weet dat het podium geluid vaak niet in de zaal wordt weergegeven. Vaak hoor ik een gitarist op een fender strat spelen in de zaal terwijl ik zelf op een les paul sp0eel :)
De geneugten van goede geluidsmensen kom ik maar heel weinig tegen en dan is mn mooie setup ook alleen maar leuk voor mezelf. Natuurlijk prikt het voor mij lekker door de mix en speelt het enorm lekker en daagt het ook uit een stapje verder te doen maar het is leuk als het in de zaal ook goed klinkt :)
Dat hoop ik dus ook wel een beetje te gaan krijgen...
dat is een parameter bij de cab sectie.
Hoi Morris,
Hoe los jij het probleem op dat bij je geluiden die getweaked zijn voor hoog volume (PA) niet lekker klinken op laag volume (Inears), of anderson (Lekker klinken op je oren, maar niet in de zaal).
Werk je met verschillende uitgangen op de AxeFx of wordt dit opgelost op de zaal/monitor mixer? Of heb je hier helemaal geen last van?
grtz
MSNL
Hier heb ik inderdaad veel tijd aan besteed, want daar heb ik in het begin wat moeite mee gehad.
1) belangrijk is de kwaliteit van je IEM's er zit veel verschil in de diverse modellen, waarbij duur 3-weg niet noodzakelijkerwijs lekkerder klinkt dan een 1- of 2-weg systeem, voor gitaar dan. Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker mijn goedkope westones dan mijn dure custom molds.
2) mijn geluiden heb ik op studiomonitors afgesteld (tannoy en adam). Eigen mixen waar ik de gitaartracks uit heb gehaald, en vervolgens mijn sounds zowel op hard als zacht volume getweaked. Ik heb hierbij vrij nauwkeurig mijn studiosound kunnen benaderen door telkens te A/B en. Op elke goed afgestelde PA klinkt het dan gewoon ook goed.
3) Dan nog ervaar je wat verschil tussen de sound over PA/studiomonitor en de sound over je IEMs. Dit laatste vind ik minder belangrijk, want je went er aan, bovendien is een perfecte stereomix op je oren zoveel belangrijker in een livesituatie. De band klinkt veel strakker en relaxter als iedereen een goede mix heeft. Dan nog heb ik het verschil goed kunnen nivelleren door verschillende uitgangen te gebruiken. Eén signaal gaat stereo naar de podiummixer en wordt via harting doorgelust naar de front. Ik krijg zelf een persoonlijke mix exclusief gitaar terug. Het andere signaal gaat door een iets andere Global EQ setting in de Axe naar een Fisher IEM amplifier, alwaar ik mijn gitaar bij de bandmix voeg. Werkt absoluut fantastisch!
Heb jij er problemen mee om een goede balans te vinden?
Morris
Hey Morris,
Ik heb geen problemen met een goede mix over mijn inears, maar ben wel geschrokken toen ik laatst mijn gitaarsound door de PA hoorde.
Ik gebruik al jaren (vanaf 2000) inears. Eerst 2 weg, en nu al zo'n 3 jaar een 3-weg systeem.
Mijn gitaarset bestaat uit een Soldano X99, Mesa VTwin preamp, VHT eindtrap, Palmer PDI-03 powersoak/speaker simulator en Lexicon MPX G2 effect processor.
Alles gaat rechtstreeks en stereo de mengtafel(s) in.
Ik maak mijn geluiden thuis over koptelefoon en/of KRK's V6 monitors, maar ik kan dat thuis niet echt op hoog volume doen.
Op mijn oren klinkt het te gek: een mooi warm gitaar geluid met voldoende hoog om door de mix te prikken.
Door de PA klonk het dun en schel met te weinig laag midden. Het rare is dat voor de PA en de monitors dezelfde tafel wordt gebruikt.
Ik heb op de monitor uit zelfs een eq gezet om het laag wat te dimmen en wat midhoog toe te voegen. Dit is nodig vanwege het 3-weg systeem dat iets te veel laag heeft.
Ik weet dat de beleving van het geluid anders wordt op hoger volume, maar het verschil tussen het PA geluid en mijn monitor geluid is te groot naar mijn idee.
Het zou misschien kunnen dat dit te wijten is aan de gebruikte PA-set.
Die globale EQ van de Axe, staat die heel afwijkend afgesteld, of valt dit mee?
Ik heb onlangs een Digidesign Eleven Rack gekocht. Deze klinkt ook erg goed, al zijn de mogelijkheden niet te vergeleken met de AxeFx.
Voor een gig op oudejaarsavond (met andere band en PA) heb ik een aantal presets gemaakt met een fullrange PA-monitor (Sound Projects X-Act). Deze presets moeten nog wat getweaked worden om het perfect te krijgen, maar het is al beter dan met mijn andere set. Ik gebruikte hier trouwens geen inears.
Ik vind het probleem wel vervelend: heb een dure set die wel heel goed klinkt op mij oren, maar ben erachter gekomen dat het K*T klinkt door de PA. Dit geft mij een K*T gevoel een neemt veel speelplezier weg.
groet MSNL
Is de Eleven Rack qua sound en feeling dan wel te vergelijken met een AxeFx? Zit namelijk te denken om er 1 aan te schaffen want ben het ook beu om elke weekend te sjouwen.
Speel de laatste tijd daarom heel vaak met mijn Vox Tonelab SE en mijn sound is wel ok maar kan altijd beter natuurlijk.
Oooh ja, en is de POD X3 Pro wat?
Ik doe het andersom: ik stel altijd alles in op "live" gebruik, en neem voor lief dat het thuis op laag volume dan wat anders klinkt.
Wat ook helpt is een FRFR versterker als monitor. Dan kan je alles zo instellen zoals het ook (ongeveer) over de PA gaat klinken.
Weet niet of de Eleven Rack wat feel te vergelijken is met de AxeFx. Ik heb ze niet naast elkaar kunnen vergelijken.
Ik vind de feel en sounds erg goed. Niet te vergelijken met Line6.
Ik merk dat de Eleven Rack zeer uitnodigt om te spelen. Ik zit al snel een paar uurtjes per dagen achter de 11R.
Op dit moment twijfel ik over de eleven rack... :)
Kan je die tegelijkertijd naar een pa uitsturen en een gitaarversterker als monitor gebruiken?
zodat je dus op de xlr outputs de cabsims aan hebt en op de outputs naar de amp geen cab sims hebt??
Hoi Nocki,
Bij de Eleven Rack kun je verschillende signalen naar de XLR-outs en naar de amp-outs sturen. Dus zoals jij zou willen met cabsimulatie nara de XLR's en zonder de cab-simulatie naar de amp-outs.
Groet MSNL
:-) De startinstellingen maak ik thuis. Tijdens repetities stel ik alles bij. Op basis daarvan weet ik bv dat ik een andere speaker moet kiezen dan ik eigenlijk thuis zou doen. Van de EQ-instellingen blijf ik daarna (thuis) af, ook al klinkt het daar misschien een tikkeltje doffer.
... en alweer verkocht...
Tja, het kan verkeren, zit ik vorige week nog op te scheppen over mijn sounds, vandaag heb ik geupdate naar 9.0; maar ik denk dat ik weer snel terug ga naar 7.08. Iemand anders ook zo'n cultuurschok gehad??? Iedereen heeft het erover dat de amps natuurlijker en warmer klinken, ik hoor alleen maar meer laag. Alle levels van mijn zorgvuldig getweakte presets zijn naar de mallemoer en clippen, sommige effecten klinken volledig anders, kortom, ik kan opnieuw beginnen. De high gain amps klinken inderdaad wel wat beter, maar het ergste is nog dat ik de CAE niet meer zo aan het klinken krijg als voorheen. Deze klinkt nu gewoon nergens meer naar, wat ik ook doe, en dat was 80% van al mijn presets. Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen of tips? Ik heb al of het fractal forum zitten struinen, maar daar zie ik ook tussen de bomen het bos niet meer.
:makeup:
Morris
Ik reageer op grote afstand want ik heb geen Axe-FX maar ik zou zeggen: downgraden die hap! Het werkte toch goed voor je? Het blijft een gereedschap, en nieuwe snufjes zijn altijd leuk om te proberen maar het moet wel werkbaar blijven. Vergelijk het met Windows: voor de meeste mensen werkt XP goed genoeg. Dan is het de moeite van upgraden naar Vista en tegenwoordig Windows 7 toch niet waard?
Wel een enorme bummer dat die nieuwe firmware zo tegenvalt voor je. Begrijp ik goed dat je versie 8 hebt overgeslagen?
Hey Paulus,
Mijn post teruglezend realiseer ik me dat de frustratie er na een hele dag tweaken vanaf druipt ;) Vanaf mijn laatste versie 7.08 was ik inderdaad dermate tevreden dat ik van de updates ben afgebleven, want ik had er godsgruwelijk veel tijd aan besteed (ik ben wat sounds betreft een beetje anal) en ik had de sounds tot in het ziekelijke getuned op mijn IEM's, FOH en de rest van de band. Het ziet er naar uit dat ik dus opnieuw kan beginnen. Gelukkig heb ik gewacht totdat het qua optredens wat rustiger werd.
Ik vroeg mij af of er voor wat mijn geliefde ampmodels (met name CAE/Blackface/Brownface) wellicht mensen (Yek?) zijn die weten waar het hem precies in zit waardoor het nu zo rigoreus anders klinkt. Mee eens, terug naar 7.08 zou kunnen, maar ik weiger aan de andere kant ook te geloven dat al die andere mensen op het fractal forum slechtere oren hebben dan ik...
Morris
Nee, ik weet het niet precies. Je zat nog op 7 dus, heb je voor de zekerheid wel alle presets laten updaten (Utility menu)? En staan je Global en I/O instellingen nog goed?
De wijzigingen zitten mn in het power amp sim gedeelte, waardoor álle amp sims zijn beinvloed. 95% is positief over 9.0, maar ik herinner me dat - je zal het net zien! - inderdaad een paar CAE-liefhebbers (en een paar MESA-ers) problemen ondervonden.
De "beste" aanpak is alles terug naar default zetten en dan weer starten. Van de advanced params wordt steeds minder gebruikt gemaakt sinds 9.0.
De eff. zijn trouwens niet zo gewijzigd, behalve m.n. de reverb. Vreemd dat dat niet goed uitpakt bij jou.
In de wiki staat trouwens een tweakguide voor de CAE (9.0):
http://axefxwiki.guitarlogic.org/ind...B_SE_Lead_Tips
Edit: de CAE is inderdaad wel gewijzigd in 9.0, vandaar ("Reworked CAA models and corrected incorrect bright cap value in CAA 3+ LD mode"). Dus je zult 'm opnieuw moeten instellen.
Nog iets: bij een paar sims merk ik dat een te hoge Master tot oversturing in de lage freq's leidt.
Dus alhoewel men zegt dat het volume een Brownface of Blackface of Plexi 'gecranked' moet worden, is het beter 'm wat lager (8 of minder) te houden, en bij de Fenders de Drive ook niet te hoog.
Met Bright aan (default), alle normale tooncontrols op 12 uur en de adv. params op default, heb ik op de Brownface al een prima Fender toon.
Yek, thanks voor je reply en je tips. Ik ga dit morgen meteen eens nader onderzoeken.
Vwb effects, wat meteen opviel: ik gebruik vaak een Q-chorus, die ik in serie zet. Die klinkt nu heel dof en ik weet niet waar het aan ligt. Ook de Comp en EQ's doen niet meer wat ik wil. Dit zal echter wel aan mij liggen, ik moet hier denk ik wat meer mee tweaken, FX vind ik ook minder belangrijk eigenlijk. Wat belangrijker is zijn de amp models: Ik heb bij de CAE models redelijk gestoeid met de advanced parameters, trial en error zeg maar, totdat ik het goed had. Dit is nu minder belangrijk? En resetten van de amp doe ik door het ampblock te verwijderen en opnieuw toe te voegen? Dat ga ik dan maar eens proberen. Of moet ik op elke parameter dubbelklikken voor de standaard waarden terug te krijgen? Je zei dat er meer mensen met problemen met de CAE models waren? Weet je wellicht een linkje naar het topic?
Thanks mate,
Morris
Hee Morris, misschien handig om ff de firmware notes vanaf 7.09 te bekijken. Hier staan ze allemaal:
"http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Firmware_history"
Ik lees bv over de chorus (8.0): "Added HICUT FREQ parameter to QuadChorus block. This parameter, in the Advanced menu, allows you to control the corner frequency of a lowpass filter on the wet signal. This can be used to replicate the limited frequency response of analog chorus/flanger units.". En over de compressor: "Improved Studio Compressor algorithm" en "Increased power detector filtering in Compressor block. This reduces distortion when Attack and Release values are set to very high values. The range of the Release rate parameter has been changed. Existing presets should be auditioned".
Er is zoveel veranderd sinds 7.08. De meeste gebruikers zijn overgestapt vanaf 8.x. Komend vanaf 7.08 zal het wel een schok zijn ja!
Een AMP block reset je door Bypass (niet Eff.ypass) ff ingedrukt te houden. Dan moet je opnieuw het amp type kiezen. Alternatief: her-selecteer het amp type (CAE), daardoor worden alle advanced params + Bright + Boost + Damp + SAG teruggezet op hun defaults (toonregeling niet).
Linkje met echt duidelijke info heb ik niet gevonden.
Succes :-)
Alexander
Ik had laatst ook zoiets, effe een lampje in mij CAE 3+SE geupgrade naar een betere versie en tjonge dat klonk nergens naar. Kon ik gelijk helemaal opnieuw beginnen met een ander lampje te plaatsen. Ja downgrade, je moet wat om je sound te hebben :seriousf::seriousf:
:stop:
Zonder dollen, het is wel klote dat er zo'n groot verschil is tussen firmware versies maar dat bewijst natuurlijk ook dat er ECHT wel wat veranderd en er echt aan gewerkt wordt (tov bv de Microsoft-manier van upgrades :seriousf:). Je post is weer eens een bewijs en reden waarom ik nog steeds ver van de AxeFX vandaan blijf.