hmmm vreemd. hij staat hiertussen en dat is ook gelijk de enige die ik kon vinden op de Banzai site.
Printable View
hmmm vreemd. hij staat hiertussen en dat is ook gelijk de enige die ik kon vinden op de Banzai site.
Ja, het bestaat wel, maar meestal zit het zo:
-Elco = Elektrolytische Condensator. Die zijn meestal gepolariseerd en zien eruit als mini-blikjes. Een kant is een de min, de andere de plus. Meestal voor de grotere waardes
-Filmcondensator: Ziet er meestal uit als een rechthoekig blokje met twee pootjes. Soms ook wel eens als een Chiclet op pootjes. Je hebt ze in verschillende soorten (gemetaliseerde polyestercondensator, polypropyleencondensator...)
-Keramische condenstators: Zijn platgedrukte bolletjes op pootjes. Meestal voor de kleinere waardes.
-Tantaalcondensators: Die zijn ook gepolariseerd, als ik me niet vergis, en zitten in boutiquegevalletjes. Ze zijn veel duurder, maar waardeloos in het signaalpad, naar verluidt.
Dat zijn allemaal verschillende condensatoren. Capacitoren bestaan niet, want da's een foute vertaling van het Engelse Capacitor = Condensator.
Edit: Ik snap trouwens ook niet waar je het vandaan haalt dat C2 een elco is ? Ik denk dat ik je even niet kan volgen. Gebruik je de layout op de eerste pagina? Dan is C2 gewoon een filmcondensator. Kijk maar naar de foto op de vorige pagina, daar heeft Harold witte rechthoekjes als filmcondensators en mini-blikjes als elco's (mijn oprechte excuses voor de jip-en-janneketaal :)).
De link waarin je aangeeft dat je geen 100nF(=0,1uF) NP condensator vindt, wijst naar bipolars of NP-elco's. Als er staat NP, is de kans heel groot dat je gewoon een filmcondensator nodig hebt, geen elco.
Edit2: Ik heb nu de 100nF NP gevonden... Deze moet daarvoor best geschikt zijn, lijkt mij. En als ik je een tip mag geven: Doe niet zoals ik en kijk ook naar de voltages die de condensator aankan. 16V is genoeg. Meer mag, maar dan worden ze groter. Bij Banzai heb ik condensators zo groot als 9V-batterijen gekocht... Banzai gaat bijzonder vlug als ze alles hebben. Alleen hebben ze bijna nooit alles, en moet je vaak ernstig lang wachten op 1elco die maar niet binnenkomt.
Weer wat geleerd, dat wist ik ook al niet. Ik dacht dat een elco in principe polair was.
ok, en zonder + en - is dat 'n bipolaire elko.
Indien nodig en geen bipolair op voorraad (hoewel dat ietsje "beter" is; 1 ipv. 2 parts achter elkaar) kun je met twee elko's van bijvoorbeeld `10uF 1 bipolaire van 5uF maken door ze in serie te zetten met beide minnen aan elkaar, de overgebleven plussen zijn dan de twee condensator-aansluitingen.
Ik gebruik voor het SHO gedeelte de beschrijving van Newtone, en daar staat in de partlist dat het een elco is, vandaar. Ik neem inderdaad al de kleinste waarde qua voltage, meer dan 9 volt gaat er toch niet doorheen.
Maar in plaats van die tantaal kan ik dus beter een filmcondensator nemen?
Jup, zo krijg je die fluittoon niet