PDA

View Full Version : Post je Mesa/Boogie + leg uit



Pagina's : [1] 2

Nocki
24 oktober 2007, 10:14
Hoi,

Er zijn natuurlijk al genoeg Boogie topics geweest en plaatjes te over maar nu ik zelf aan het kijken ben voor een boogie erbij zie ik dat ik er toch een aantal nog niet gehad heb en nog niet ken zoals de DC-2 en de express series.
Mijn vraag is of Boogie owners eens een plaatje vvan hun amp willen plaatsen met een stukje tekst erover, de voor en nadelen en waarmee ze het kunnen vergelijken. Ook even angeven in welke stijl je speelt.
Iemand die een rectifier niet fantastisch vind klinken omdat ie veel jazz erop speelt geeft natuurlijk een heel ander beeld dan alleen de kreet "het is niks " :)
Graag ook een beetje on topic want ook dit is natuurlijk een leuk topic voor de zoekfunctie.
Ik zal wat voorbereiden en straks ook zelf plaatsen...

Alvast heel erg bedankt voor alle Boogie info!

Raffel
24 oktober 2007, 11:39
even hier op in springend, ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die ervaring hebben met de recto combo's (tremo- en rectoverb) EN Dual Rectifiers. Ik wil er eigenlijk een no-nonsense (dus geen FX ook) combo of top bij voor dikke ritme partijen. Een Dual lijkt mij iets teveel vermogen hebben, dus zit ik te denken aan een tremo of rectoverb. Nu wil ik natuurlijk wel de dikke wall of sound en laag van een Dual Rectifier. De vraag is dus in hoeverre je dat uit een rectoverb haalt.

Als ik naar Marco Sfogli luister, lijkt daar in ieder geval geen probleem mee te zijn, maar ik hoor liever nog wat meningen.

Dus aansluitend bij Nocki, vertel eens wat over die Mesa's! BTW, ik wil ook wel even mijn ervaring met de Quad delen, maar dat is alleen een voorversterker natuurlijk. :D

Nocki
24 oktober 2007, 11:57
Hier de Mark IV amp

http://www.guitarcenter-cologne.de/beyers/pics/3200226.jpg

Op dit moment bezit ik de medium head en heb in het verleden de short combo gehad.

kanalen:
clean
clean/crunch
overdrive
Ook zit er een 5 bands equalizer op die het 3e kanaal heel anders kan laten klinken. je haalt uit deze amp alle geluiden van clean naar rock naar metallica achtige sounds...

Als vergelijk heb ik de van alles gehad maar voor mij overtreft de mark IV alle andere boogies die ik ken behalve de quad.
Formula preamp (met 20/20 poweramp)
studio preamp (met 20/20 poweramp)
Quad preamp (met 20/20 poweramp)
Triaxis preamp (met 2/90 poweramp)
Studio 22 combo
Studio 22+ combo
Mark IIB
Roadster head
Caliber EL84 head
Subway combo

De geluiden van clean kunnen heel veel van funky naar country maar ook jazzy enzo. het is een vrij open geluid maar met veel compressie en mids. Het geluid van alles kanalen prikt goed door de mix en blijft op laag volume goed overeind. Kwa oversturing is dit voor mij ook de beste. zelf de recto roadster head kan voor mij niet tippen aan dit geluid.

Ik speel vaak als gastmuzikant en heb met deze amp dus echt mn eigen geluid gevonden maar moet ook vaak verschillende stijlen spelen en doe eigenlijk alles met deze kanalen samen met de chorussen en delays van een Intellifex.

Voor erbij zoek ik nu nog een 2e Boogie. Een combo of een head ofzo. misschien wel een 2e Mark IV head! :)

Dit is niet de mijne maar hij ziet er wel hetzelfde uit:
http://i7.photobucket.com/albums/y274/hydesg/DSC_0094.jpg


Deze had ik vroeger
http://www.xpoint-net.com/xpoint-pic/mesa-IV.jpg

@ Raffel

vertel meer over de quad! het is een fantastisch apparaat wat hier zeker niet mag ontbreken! Ik zal later ook wat meer vertellen over de andere boogies die ik gehad heb. Pas je bestaande post even aan dan blijft het lekker overzichtelijk!

interessander
24 oktober 2007, 13:07
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/markIIIa.jpg

Mijn Mark III simul-class red stripe met EQ

Heerlijke amp, ik bezat hiervoor een peavey 5150 en daarna eventjes een jcm 800 2203 als "overgangsversterker" maar dit was hem voor mij. Ik ben gewoon fan van de oude metallica sound en die haal je hier makkelijk uit, al dan niet met een booster, ik gebruik soms een maxon od-808 of anders een ibanez STL super tube.

Clean is voor mij prima, ik ben op dat vlak niet al te kundig en derhalve niet veeleisend, het gaat mij om een hele mooie basissound voor slaggitaar, en die haal ik uit deze amp. Hij klinkt heel erg strak door hem weinig bas te geven in de preamp en dat dan weer te compenseren met de grafische eq. De sound is vrij droog en niet zo gesatureerd als een 5150 maar strak spel wordt met deze versterker beter beloond door een geluid wat je vanaf de master op 3 ook prima kunt voelen zonder dat het modderig klinkt.

De versterker gaat ongelooflijk hard als je hem instelt als een "normale" versterker, de grafische EQ is voor mijn sound absoluut een must i.v.m. de overdadig aanwezige 750 Hz die ik dus temper middels de "californian smile", dit zijn op dit moment mijn settings:
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/mesasettings.jpg

Ik gebruik hem op full power (2x 6L6 + 2x EL34) maar tijdens opnamens bijvoorbeeld is het ook wel leuk om hem op half power te zetten, dan loopt hij enkel op EL34's.

Voor een impressie van de live sound kun je hier eens kijken, ik ben de linker gitarist: http://www.youtube.com/watch?v=JSUZlvAYSfg
De andere gitarist speelt overigens over een studio pre amp en 50/50 eindtrap.

caliban
24 oktober 2007, 13:26
Klinkt vet, jullie hebben echt de metallicasound gaande. Ik stel hem liever in met een beetje meer saturatie. En dat kan hij geweldig goed. Ik pull gewoon meer knoppen meer treble en een beetje minder gain. Heb ik liever maar voor het metallicageluid is dit geweldig.
Ik temper ook graag mijn hoge mids wat. Voor niet in band te spelen toch zeker.

casper innosence
24 oktober 2007, 13:48
http://a447.ac-images.myspacecdn.com/images01/28/l_f6234bbfd33496e2b4b8984c40d94abe.jpg

Ik heb dus een Mesa Triple rectifier, de nieuwere 3 kanaals uitvoering. Hierboven dus als 2e op de foto. Maar ik gebruik ehm momenteel niet en hij mag er uit.

Ik speel melodieuze hardcore/punk. Daarmee kom ik gelijk op het punt waarom ie er bij mij uit mag. Te veel kanalen, te veel knopjes en te veel mogelijkheden. Daarnaast vond ik hem niet het meest strak in het laag. Niet dat ik ZO veel laag gebruikte (Daar hebben we n bassist voor). Maar toch. Verder kon ik er mn draai niet in vinden, elke repetitie weer klooien om "mijn" sound te krijgen.

Over de mesa: Hij kan hard. Heeft veel mogelijkheden, voor de 1 een plus voor mij een min. Ik speelde meestal op het oranje kanaal, gain op MAX 5. en dat gaf mij wel een degelijke sound. Absoluut makkelijk was de schakelbare soloboost. Iets wat ik op mn huidige amp, de Soldano Avenger mis.

Verder heb ik ehm laatst eens geprobeerd op de Vintage stand (Oranje kanaal) En ik wilde dat ik dit 2jr eerder geweten had. Dit klonk veel lekkerder, en ook wat strakker leek het wel. In het Rode kanaal kon ik er dan weer helemaal niks mee.

Cleane kanaal, tja punk, ik gebruikte et nooit. In repetities met wat klooien soms wel wat clean, maar ik vond het op het od kanaal met t gitaar volume toch mooier klinken.

Algehele conclusie: De Mesa had voor mij een te "metal" voicing. Ik ben niet vies van een potje metal, maar in de Mesa sound zat een "Fizz" zoals die in veel moderne metal zit. (en ik ben meer van de power metal en oude trash)

Inmiddels heb ik al weer n half jaar een Soldano en die klinkt echt te gek, super vette rock sound, geen opties, 1 kanaal.

Raffel
24 oktober 2007, 14:12
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/markIIIa.jpg

Mijn Mark III simul-class red stripe met EQ

Heerlijke amp, ik bezat hiervoor een peavey 5150 en daarna eventjes een jcm 800 2203 als "overgangsversterker" maar dit was hem voor mij. Ik ben gewoon fan van de oude metallica sound en die haal je hier makkelijk uit, al dan niet met een booster, ik gebruik soms een maxon od-808 of anders een ibanez STL super tube.

Clean is voor mij prima, ik ben op dat vlak niet al te kundig en derhalve niet veeleisend, het gaat mij om een hele mooie basissound voor slaggitaar, en die haal ik uit deze amp. Hij klinkt heel erg strak door hem weinig bas te geven in de preamp en dat dan weer te compenseren met de grafische eq. De sound is vrij droog en niet zo gesatureerd als een 5150 maar strak spel wordt met deze versterker beter beloond door een geluid wat je vanaf de master op 3 ook prima kunt voelen zonder dat het modderig klinkt.

De versterker gaat ongelooflijk hard als je hem instelt als een "normale" versterker, de grafische EQ is voor mijn sound absoluut een must i.v.m. de overdadig aanwezige 750 Hz die ik dus temper middels de "californian smile", dit zijn op dit moment mijn settings:
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/mesasettings.jpg

Ik gebruik hem op full power (2x 6L6 + 2x EL34) maar tijdens opnamens bijvoorbeeld is het ook wel leuk om hem op half power te zetten, dan loopt hij enkel op EL34's.

Voor een impressie van de live sound kun je hier eens kijken, ik ben de linker gitarist: http://www.youtube.com/watch?v=JSUZlvAYSfg
De andere gitarist speelt overigens over een studio pre amp en 50/50 eindtrap.


Ik herken me wel een beetje in de settings als ik naar die van jou kijk. Zo zie je maar weer dat veel mensen bij Mesa toch van dezelfde sweetspots houden. :D

Maar eh, vanwaar de keuze om de standby en power op ON te zetten? (sorry ik moest er gewoon iets flauws over zeggen. :D)

chennie
24 oktober 2007, 14:33
Mijn 999e post draag ik op aan:

Mesa Boogie Rectoverb Serie II

http://i126.photobucket.com/albums/p103/xz0mbiex/Retriever/Recto12.jpg
http://i126.photobucket.com/albums/p103/xz0mbiex/Retriever/Recto14.jpg

Mesa booge Rectoverb, een single rectifier (50W) met reverb uitvoering. Grootste verschillen met de serie 1, is dat de serie 2 een 6L6/El43 bias switch heeft (Alle mesa amps komen met een fixed bias), de reverb knop aan de voorkant en een raw mode heeft op het tweede kanaal. Komt in combo (met black shadow/c90) speaker of als head.
Ik heb mijn combo uit praktische overwegingen omgebouwd tot een head. Zie de onderste foto: de middelste cab is wat eerst de combo was.

Zelf gebruik ik de originele combo kast samen met een 2x12 V30, zelfbouw naar mesa spec's en draai de stock mesa 6L6 buizen. Speel voornamelijk metal/metalcore/punk/hardcore, beetje rock, beetje blues en rock a billy en alles er tussen in.

Kanaal 1: clean en pushed. Clean is redelijk tot goed, ik kan er goed mee uit de voeten. Pushed is mijn op één na meest gebruikte stand. Hier haal ik de geluiden uit met een licht randje of de droge rock. Als ik oudere non-hi gain versterkers probeer te benaderen of wat minder gain zoek met meer dynamiek en weinig moderne compressie, dan op deze stand.

Kanaal 2: raw, vintage en modern. Alle drie hebben het recto geluid waarbij de gain en presence toeneemt per stand. Raw gebruik ik nooit. Vintage daarentegen gebruik ik het meest en is eigenlijk waar alle sweet tones van deze versterker zit. Modern is enigzins over the top voor mij, maar in band situaties kan deze soms beter door de mix snijden dan vintage. Het heeft een beetje het spinal tap 11 gevoel voor mij.

De reverb: voor iets wat als reverb in de naam wordt verkocht, is deze ronduit teleurstellend. Verwacht geen eindeloze galm, maar een lichte subtiele reverb wat je geluid een beetje aandikt. Merk wel dat het verschil wanneer die uit staat merkbaar is en in de loop van de tijden heb ik het gevoel dat er meer reverb inzit. Misschien dat de veren moesten worden ingespeeld?

Mogelijkheden: bias switch, midi switch, pre/power in/uit, parallele Fx loop met blend knop, solo boost, 2x4Ohm (parallel) en 1x8Ohm, footswitch.

Overige: De amp klinkt beter met de c90 én de v30 dan alleen één van deze speakers. Alleen c90 klinkt het enigzins te schel en leeg en alleen de v30 heb ik een lichte doek over de speaker gevoel. Over het algemeen, minder gain klinkt beter. Ik heb de gain rond 12 uur staan. Het lijkt alsof waar de meeste amps komen met net genoeg gain, een mesa komt met meer dan teveel gain.

Conclusie: voor mij een ideale amp. De 50W komt makkelijk door de mix door, maar klinkt ook op lagere volumes (met een mastervolume) ook goed. Het aanbod van kanalen en standen is voldoende voor mij (raw had eruit gemogen) om het spectrum van de geluiden die ik zoek te spelen. Ik speel geen nummers waarvan ik kanalen moet wisselen. De reverb is wel wat minder, maar toch eigenlijk voldoende. Die paar keer dat ik superveel galm nodig heb, komen eigenlijk niet voor. De tone, die is geweldig. Ik gebruik ook verder geen effecten of booster. Heb het geprobeerd, maar vond het geen toegevoegde waarde. Er wordt vaak gezegd dat ze niet strak klinken en een fizz hebben. Ik heb er niet veel last van, het is wel gain en bass omlaag. Rustig met de presence en goed spelen. De versterker is onvergeeflijk bij slecht spel.

Lexvandoef
24 oktober 2007, 14:34
Voor een impressie van de live sound kun je hier eens kijken, ik ben de linker gitarist: http://www.youtube.com/watch?v=JSUZlvAYSfg
De andere gitarist speelt overigens over een studio pre amp en 50/50 eindtrap.

Klinkt strak man, echt metallica geluidje. Gaaf.

el loco
25 oktober 2007, 18:56
http://guitargeek.com/gear/img/mesaboogie_dual_tremoverb.gif

zo eentje heb ik dus: Een Mesa Trem-o-Verb met een Marshall 1960A eronder. Nu al een jaartje of 5 en dat bevalt prima! Ik gebruik het red channel als rythm en orange channel als lead (met channel cloning uiteraard)

Aangezien we met twee verschillende stemmingen in de band spelen (D en drop C) moet ik af en toe wel een beetje klooien met m`n geluid. Ik heb m`n Jackson SL-1 Soloist in D gestemd en de Seymour Duncans (passief) kunnen een stuk minder (strak) laag hebben dan de EMG-81 uit m`n Jackson DKMG (in dropC).
Maar al met al vind ik de definitie in het laag prima, het kost soms wat tijd om hem goed te zetten, that`s all...

speelstijl: metal en hardcore

swift05
26 oktober 2007, 16:29
Geen amp, wel 4x12 rectifier standard cab met V30's.

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/MESA+BOOGIE+4x12+RECTO+STD+280W.JPG

Super-tevreden van. Beukt as hell!

Nocki
26 oktober 2007, 16:45
Geweldig! Die wil ik ook nog hebben!
Hoe klinkt ie verder? heeft ie ook last van projectie? is tie bassig? vetig of strak? zwaar? mid? tophoog?

swift05
26 oktober 2007, 17:26
Ik vind 'm perfect klinken! Had vroeger een 1960A van Marshall en die vond 'k wel lekker klinken, maar was soms te scherp. Heb die dan verkocht en twee Marshall 1936 cabs voor in de plaats gekocht.

Uiteindelijk heb ik uit elke 1936 1 speaker (G12T-75) uitgehaald en er een V30 ingestoken. In elke 1936 zat dus een G12T-75 en een V30. Lekkere combinatie hoor! Maar toch nog niet wat ik wou.

Daarna een show gespeeld op dit Mesa Boogie cabinet van een kameraad van mij, en dat was wat ik al die tijd miste... Toch dat strakke van de Marshall, maar ook dat zware, vette randje dat ik probeerde te compenseren door de V30 erin te steken.

Ik speel nu met een 5150 over dit Mesa boogie cabinet, en dat is gewoon de max! Hangt er natuurlijk vanaf welke sound je zoekt... Ik ben enorme fan van bands als Killswitch Engage, As We Fight, Darkest Hour, As I Lay Diyng, Unearth, en ja, dan is deze set-up natuurlijk fantastisch.

Mijn broek wappert tijdens onze repetities hoor, geloof mij! (en dan staat ie nog maar op '3') ;-)

stevie_vp
26 oktober 2007, 18:05
Heel vet, en informatief topic dit! Zal binnenkort een recto-verslag plaatsen.
Misschien is t ook een goed idee om sound clips te plaatsen?

vidar
26 oktober 2007, 18:43
Ik ben de trotse eigenaar van een stiletto deuce Top (cabinet is, vanaf morgen, een engl 212 VH (V30's) en nu speaker uit mn Marshall MG50dfx)
Voor een uitgebreide review en de rede waarom ik deze heb gekozen zie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97437&highlight=stiletto

Ik ben er nog steeds helemaal weg van!

Gitaar is btw een Gibson Les Paul Custom en binnenkort worden delays en reverbs waarschijnlijk verzorgd door een Lex MPX1
Ik speel Jazz, rock en blues (en zo nu en dan een beetje metal).

Rwin
26 oktober 2007, 19:25
Ik speel op een Dual Rectiier, 3-kanaals met een 4x12 STD Rectocab met V30's. Tevens gebruik ik op alle 4 de speakers BeamBlockers.

Ik ga deze setup niet snel verlaten. Wij spelen vooral het stevige moderne rock werk zoals Staind, Foo Fighters, System of a Down, Incubus, en uiteraard eigen werk wat ook in die stijl te benoemen valt.

http://www.roadlash.nl/fotos/regionaalkabaalfinale2005/IMG_3324.jpg

De kanalen gebruik als volgt:
1. Clean (niet pushed) --> Clean a la Seether.
2. Crunch (vintage) --> Afhankelijk van mijn slag/humbuckerstand komt hier van Gavin Degraw toto Audioslave tot zijn recht
3. DIK (modern) --> A la RoadLash, Seether, Foo Fighters.

De tip is om niet teveel gain te gebruiken, en je volumepotmeter is je vriend bij kanaal 2 en soms ook 3.

Ik ben er super tevreden over! Sounds ? --> RoadLash (http://www.roadlash.nl) in de Flashplayer staan de nummers van RoadLash

zjanke
26 oktober 2007, 20:06
Een Blue angel voor mijn cleane geluidjes naast mijn JCM800, telt die ook?

ben vanhoof
26 oktober 2007, 21:29
Voor een impressie van de live sound kun je hier eens kijken, ik ben de linker gitarist: http://www.youtube.com/watch?v=JSUZlvAYSfg
De andere gitarist speelt overigens over een studio pre amp en 50/50 eindtrap.
Dit is de vetste leadgitaarsound dat ik ook van een metallica coverband heb gehoord. Tevens ook wrsch de vetste algemene leadsound.
Nu ga ik echt weleens zien achter zo'n mark IV!!!

Ook complimenten aan Road Lash, chique opnames en goede songs. Stained, Nickelback en Creed zijn wel vrij duidelijke invloeden, niet?

andoni
26 oktober 2007, 22:00
Enkele maanden een Mesa Dual Recto gekocht:

http://farm2.static.flickr.com/1401/747565240_2c8fb6d5ed_b.jpg

Doet wat je verwacht: een dikke scheur voortbrengen :).

Ik had het gevoel dat alles wat ik testte te scherp en schel klonk. Uiteindelijk een Recto in Vintage mode bespeeld en dat is wat ik zocht. Dat high gain geluid met dikke mids en een vet laag. Nu begin ik zelfs het een beetje té te vinden met een Les Paul voor pure metal. Ik overweeg dan ook een meer lichtgewicht scheurijzer, een superstrat ofzo. Ben voor de moment aan het denken aan een Jackson USA DK1, maar afhankelijk van hoe ik mijn GAS kan bedwingen of andere uitgaven moet doen kan het best met ietsje minder.

Maar ik heb qua amps al maanden geen GAS meer, en dat is al een hele prestatie van de Recto, moet ik zeggen. Qua ritmegeluid ben ik 100 % gesteld, daar ben ik uit. Dik op alle volumes, en in Vintage mode het soort scheur dat bijna klinkt als een supergoed geproducete rockplaat, maar dan met echte Recto-ballen en kick. Qua lead-geluid heb ik nog wat zoekwerk. Ik ben aan het denken aan een meer soleergerichte-gitaar (superstrat, EMG's), en uiteraard aan effecten, zoals een goede boost, een delay... Als er mensen zijn met meer tips om een lekker vloeiende, sustainende solosound uit een Recto te halen, laat maar horen.

Momenteel gebruik op kanaal 1 clean, op kanaal 2 Vintage mode voor dikke rockscheur, en op kanaal 3 modern mode voor een meer trashy metalsound, maar ik denk kanaal 2 en 3 beiden in Vintage mode te stellen en 1 ervan als dik ritmegeluid in te stellen en het andere als gierende lead sound. Ik zet heb om op bold setting en tube rectifier. Modern mode is toch net iets te scooped en ranzig in het hoog voor mij, wat af en toe wel eens leuk is om puur te riffen, maar een beetje de typische Recto-dikte van Vintage mode mist imo.

JeanPaul du Vinnie
27 oktober 2007, 02:25
voor zij die een tremo-/rectoverb hebben: hoe houdt die clean het uit op hoge volumes? blijft die mooi clean of breekt die op? ik vraag me meerbepaald af of die vijftig watt van de rectoverb genoeg headroom voorziet voor de cleans.

dml
27 oktober 2007, 04:37
Heb een 3-kanaals Triple Recto Limited Edition (Red Bronco) met bijpassende Recto 4x12" std slant. De EQ van alle kanalen heb ik rond 12 uur staan, kanaal 1 staat op Clean, 2 en 3 op Vintage. Ik speel in een coverband die alleen maar NL product speelt, van Jan Smit tot Golden Earring, van Kane tot Blof, enz. Dus dat een Recto voorbehouden is voor de zwaardere muzieksoorten, is wat mij betreft dikke onzin.
Wat ik wel heb gemerkt, is dat de FX-loop zeer kritisch is op wat je er tussen hangt. Heb een hele tijd met een GT-Pro volgens de 4CM gespeeld, maar ben er toch maar weer van afgestapt vanwege de hoge mate van toonzuig en afname van dynamiek. Op dit moment hangt er niets meer in de FX-loop maar er komt nog wel een hele simpele delay die (natuurlijk) parallel wordt aangesloten. Voor Clean-met-een-heel-klein-randje gebruik ik een MI Audio BlueBoy deluxe.
Op de planning staat om twee V30's van de 4x12 te vervangen voor EVM12L Black Label's, want ik ben wederom niet echt kapot van V30's.......

Kaïn
27 oktober 2007, 10:46
Gisteren ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Mesa Recording preamp, wat in feite een Dual Rectifier is met een recording out.
Binnekort zal ik een mooie review posten, maar ik ben nu nog bezig het beest te leren kennen, want die mesa's zijn echt heel gevoelig voor de EQ instellingen.

Rwin
27 oktober 2007, 11:48
Dit is de vetste leadgitaarsound dat ik ook van een metallica coverband heb gehoord. Tevens ook wrsch de vetste algemene leadsound.
Nu ga ik echt weleens zien achter zo'n mark IV!!!

Ook complimenten aan RoadLash, chique opnames en goede songs. Staind, Nickelback en Creed zijn wel vrij duidelijke invloeden, niet?

Klopt, ik denk dat die CD's door alle bandleden inde auto gedraaid worden haha, verder lopen de smaken ook niet zo heel ver uiteen, maar ik luister ook nog naar wat lomper werk (Chevelle, 36 Crazyfists, 40 Below summer, Ill Nino) en 2 andere ook nog naar wat meer mainstream rock a la U2, Kane etc.

Ow, Mark IV horen? --> Chevelle (Vena Sera is echt een van de beste albums ooit gemaakt)

Rwin
27 oktober 2007, 11:50
Gisteren ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Mesa Recording preamp, wat in feite een Dual Rectifier is met een recording out.
...

En geen poweramp... niet onbelangrijk... ;)

AART
27 oktober 2007, 13:20
en maar twee kanalen(orange en green?).

andoni
27 oktober 2007, 13:34
Heb een 3-kanaals Triple Recto Limited Edition (Red Bronco) met bijpassende Recto 4x12" std slant. De EQ van alle kanalen heb ik rond 12 uur staan, kanaal 1 staat op Clean, 2 en 3 op Vintage. Ik speel in een coverband die alleen maar NL product speelt, van Jan Smit tot Golden Earring, van Kane tot Blof, enz. Dus dat een Recto voorbehouden is voor de zwaardere muzieksoorten, is wat mij betreft dikke onzin.
Wat ik wel heb gemerkt, is dat de FX-loop zeer kritisch is op wat je er tussen hangt. Heb een hele tijd met een GT-Pro volgens de 4CM gespeeld, maar ben er toch maar weer van afgestapt vanwege de hoge mate van toonzuig en afname van dynamiek. Op dit moment hangt er niets meer in de FX-loop maar er komt nog wel een hele simpele delay die (natuurlijk) parallel wordt aangesloten. Voor Clean-met-een-heel-klein-randje gebruik ik een MI Audio BlueBoy deluxe.
Op de planning staat om twee V30's van de 4x12 te vervangen voor EVM12L Black Label's, want ik ben wederom niet echt kapot van V30's.......
Net mijn 3-kanaal Dual Recto eens volledig anders ingesteld. Nu staat kanaal 2 op Raw mode en kanaal 3 op Vintage mode. Zo heb ik een erg clean geluid, een bluesy crunch op kanaal 2, en een brute, dikke gain, ideal voor chugga chugga werk op kanaal 3. Vintage mode op kanaal 3 klinkt nog dikker dan op kanaal 2, maar iets minder strak. Waar ik wel van verwonderd was, is Raw mode. Vroeger deed ik Raw altijd af als iets dat maar snel snel was toegevoegd om de Recto wat veelzijdiger te maken en vond het dan ook niet echt bruikbaar, te weinig ballen met weinig gain, te fizzy met veel gain. Vanmorgen net het kanaal volume op een kwart gezet (loop bypassed) en op dat volume begon Raw echt wel lekker te klinken. Echt een bluesy mid-gain sound met glasheldere, smoothe hoge tonen (Santana-like, in tegenstelling tot de ruwer klinkende high gain modes). Volgens mij moet dit in combinatie met een boost-pedaaltje oid echt een killer lead toon geven. Ik moet je dus inderdaad gelijk geven, met wat instelwerk en veel geduld krijg je echt veel bruikbare klanken uit een Recto. Je moet wel van het erg specifieke karakter houden natuurlijk.

Iceman
27 oktober 2007, 14:26
Van de 3 kanaals Recto versie heb ik de Dual gehad.

Ik vond op kanaal 2 en 3 de Vintage-stand veel en veel mooier, betere verdeling van de frequenties.
Kanaal 2 was opener en strakker dan 3.

Tip: Vervang de Mesa Rectifierbuizen door JJ GZ34, dan is de "sag" op rectifierstand een stuk strakker en toch dat lompe rectogeluid.
Die GZ34's kosten amper wat.

Iceman
27 oktober 2007, 14:51
De Mesa's die ik heb gehad:

Mark III SimulClass top(EL34/6L6)
- Even gehad, geen idee waarom ie weer weg ging. Mooie scheur, prachtig in te stellen qua Mark IV leadkanaal. Misschien te omslachtig, maar voor de neuzelaars een prima scheurbak.

Single RectoVerb top
- Mooie rectoscheur. Reverb is minimaal, eigenlijk en schande dat ie RectoVERB heet.

V-Twin 19" Preamp
Kon ik weinig mee, rockgeluid, te weinig gain. Ziet er wel mooi uit, hehe.

Mark IV
- 2 x gekocht. Geweldige versterker, maar duurt een tijdje voordat je alle mogelijkheden een keer gehad hebt. Gitarist van m'n band heeft 'em ook gekocht en heeft 'em nog steeds. Denk Black Album/Justice/Puppets. Zou ik zo weer blind kopen.

Triple recto (2-kanaals)
- Dikke bak, een hoop power. Blijf het vreemd vinden dat voor zo'n dure bak je nog steeds een overdrive of iets dergelijks nodig hebt voor een strakke palmmute. Zou Mesa maar eens een Recto uitbrengen met de pregain-eq toonregeling van de Mark IV, dan kon je zonder pedaaltje een strakke palmmute creeren.

Dual Rect (3-kanaals)
- Supergave bak. De Vintage standen!!! Opener en strakker dan Modern. Rectifierbuizen vervangen door JJ GZ34, best of both worlds. De enige reden dat ie weg moest is omdat er een betere Recto was, de Diezel VH4. Sorry.

Vaak gespeeld op:

Mark IIB (van gitarist)
- Had duidelijk een overdrivepedaal nodig, te weinig gain. Wel veel toon.

Mark IIC (nee, geen C+)
- Op 2 verschillende gespeeld, tot vervelends toe uitgeprobeerd. Heeft enorm veel gain. Op deze amp kun je met een vintage PAF element nog palmmuten ala Hetfield/Dimebag.


Mijn ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk, ik ben een Hetfield-hakker.

AART
27 oktober 2007, 15:12
Hehe, je hebt een beetje dezelfde smaak als ik, alleen kan ik dat lompe laag van die recto's wel waarderen. Al blijf ik bij de Mark IV, uberbak idd.

En BTW: die gitarist van je band, robbert, die had toen een keer een Mesa sus 12 space rack op MP staan, heeft ie dat nog en verkoopt ie dat nog?

Mag via PM.

Iceman
27 oktober 2007, 16:59
Het laag kan ik ook wel waarderen, alleen de palmmute moet wel een beetje strak zijn. De Diezel is the ultimate Recto.

Die flightcase heeft ie nog.

"'Er werd 100 euro geboden, dan gebruik ik 'em nog liever als onderzetter", alsdus Rob.

Kaïn
27 oktober 2007, 17:03
En geen poweramp... niet onbelangrijk... ;)
Haha, details :p Een ENGL 840/50. Ik vermeldde em niet omdat het geen Mesa is ;) De combi klinkt trouwens echt perfect.

Hij heeft inderdaad 2 kanalen, orange (clean) en Red, (lead). Elk kanaal heeft 3 voicings, voor orange is dat, clean, fat, brit, en voor Red Raw, vintage en modern.
Ook zit er een schakelbare solo functie op. Echt onzettend fijn om mee te werken.
Zondag heb ik er live mee gespeeld, dan kan ik zinnige dingen zeggen over hoe die op hoog volume klinkt ;)

AART
27 oktober 2007, 17:56
Het laag kan ik ook wel waarderen, alleen de palmmute moet wel een beetje strak zijn. De Diezel is the ultimate Recto.

Die flightcase heeft ie nog.

"'Er werd 100 euro geboden, dan gebruik ik 'em nog liever als onderzetter", alsdus Rob.

Haha, daar kan ik hem groot gelijk in geven.
Moet ik hem misschien eens mailen, ding lijkt me wel interessant.

Iceman
27 oktober 2007, 17:58
Haha, details :p Een ENGL 840/50. Ik vermeldde em niet omdat het geen Mesa is ;) De combi klinkt trouwens echt perfect.

Hij heeft inderdaad 2 kanalen, orange (clean) en Red, (lead). Elk kanaal heeft 3 voicings, voor orange is dat, clean, fat, brit, en voor Red Raw, vintage en modern.
Ook zit er een schakelbare solo functie op. Echt onzettend fijn om mee te werken.
Zondag heb ik er live mee gespeeld, dan kan ik zinnige dingen zeggen over hoe die op hoog volume klinkt ;)

Check zeker de vintage setting op hoog volume, op laag volume kun je er inderdaad nog weinig over zeggen. Red-Modern is leuk op je slaapkamer, maar in een livesituatie blijft daar alleen maar HOOOMP en SSTTJJJJIIIISSHHH van over (overdreven gezegd).

Kaïn
28 oktober 2007, 10:58
Check zeker de vintage setting op hoog volume, op laag volume kun je er inderdaad nog weinig over zeggen. Red-Modern is leuk op je slaapkamer, maar in een livesituatie blijft daar alleen maar HOOOMP en SSTTJJJJIIIISSHHH van over (overdreven gezegd).
Thanks! Ga et zo ens proberen.

el loco
28 oktober 2007, 14:47
voor zij die een tremo-/rectoverb hebben: hoe houdt die clean het uit op hoge volumes? blijft die mooi clean of breekt die op? ik vraag me meerbepaald af of die vijftig watt van de rectoverb genoeg headroom voorziet voor de cleans.

Waarom zou je clean willen spelen als het helemaal niet hoeft? :-) Ik persoonlijk heb het nog nooit gebruikt, zou het dus echt niet weten...

Raffel
29 oktober 2007, 10:38
Het laag kan ik ook wel waarderen, alleen de palmmute moet wel een beetje strak zijn. De Diezel is the ultimate Recto.


En dan heb je het over de VH4 of de Herbert? Ik ben op zoek naar een recto sound met een dikke laag, maar ik vraag me af of de voicing van de de diezels vergelijkbaar is met die van Mesa.

Als ik opnamen van Tool / Muse hoor valt het niet tegen, maar is de sound toch wel aardig anders dan een recto m.i. (Goed, Muse gebruikt natuurlijk niet alle laag die aanwezig is, maar toch)

imlikeajungle
29 oktober 2007, 11:08
Enkele maanden een Mesa Dual Recto gekocht:

http://farm2.static.flickr.com/1401/747565240_2c8fb6d5ed_b.jpg

Doet wat je verwacht: een dikke scheur voortbrengen :).

Ik had het gevoel dat alles wat ik testte te scherp en schel klonk. Uiteindelijk een Recto in Vintage mode bespeeld en dat is wat ik zocht. Dat high gain geluid met dikke mids en een vet laag. Nu begin ik zelfs het een beetje té te vinden met een Les Paul voor pure metal.

http://users.pandora.be/again/pics/brr.jpg

Recto's op Vintage rocken!

Raffel
29 oktober 2007, 11:33
Bij deze even mijn review van de Quad dan:

Specs:

4 Kanalen.

Kanaal 1 en 2 zijn een kopie van de Mark II B top
Kanaal 3 en 4 zijn een kopie van de Mark III top.

Beide delen van de preamp delen ook bepaalde controls. Het volume, de EQ en de push/pull pots voor brightness en diepte die ook de knoppen voor de EQ zijn. Optioneel gedeelde controls zijn die voor de grafische EQ. Die zijn per kanaal aan of uit te zetten, of met een midi switcher te schakelen.

Alle kanalen zijn tegelijkertijd aan- en uit te zetten. Waarbij dus ook voor EQ aan of uit kan worden gekozen. Je hebt dus een enorme versatiliteit in je geluid vanwege de vele schakelmogelijkheden, maar ook omdat er dus 4 kanalen beschikbaar zijn. Zonder echt een buitengewoon compromis te hoeven sluiten, kun je een ECHTE clean, lekker crunch, soft lead en hi-gain lead in dialen.

De Quad heeft een ingebouwde reverb die het helemaal niet slecht doet.

De Quad vereist geen drs. titel, maar ervaring met de controls is wel een must. Het systeem is complex, alle controls hebben invloed op elkaar en de grafische EQ is buitengewoon gevoelig in zijn uitersten. Het richting de grens instellen van de laagste en hoogste band van deze EQ kan een enorme hoeveelheid extra laag of knisperend hoog aanbrengen. Bij het flink oppompen van het volume merk je echter dat de hoogste band zo scherp wordt, dat je deze terugbrengt naar beneden voor enige nuance. Een standaard california-smile in de EQ zorgt dan ook de de amp flink door de mix heenkomt.

De Quad heeft sowieso erg veel 'mids' waardoor je ook altijd wel het idee hebt dat je aanwezig bent. Het flink opendraaien van de presence op de eindtrap zal daarom ook niet nodig zijn.

De Quad klinkt overigens vrij goed met ENGL eindtrappen waarop een depth punch is in te stellen. Wat meer diepte dan je uit de Mesa eindtrappen krijgt levert een vrij moderne sound op. Voor het oude Metallica geluid, kun je beter terecht bij de Mesa eindtrappen.

Kanaal 1 is buitengewoon dynamisch en ook zeer breed in te stellen. Wil je echter een goede lead uit kanaal 2 halen, dan zul je toch hoogstwaarschijnlijk op 1 van deze kanalen een compromis moeten sluiten. Kanaal 2 heeft standaard minder gain dan kanaal 4 en vooral veel meer mids. Kanaal 2 klinkt dan ook heel vet voor mooie leads en solo's.

Wil je kanaal 2 iets van die van kanaal 4 laten afwijken, (een dikke hi-gain lead maar met iets meer midden) dan zul je niet echt meer een clean kanaal overhouden. En dat is eigenlijk de enige 'gripe' voor mij aan deze voorversterker.

Kanaal 4 is eigelijk het gain-kanaal voor ritme. De beschikbare gain is voldoende voor rock en metal, voor de lompere metal zou het wat tekort komen. Maar je moet ook niet vergeten dat het een 80's preamp is. (wat overigens niet wel zeggen dat deze amp niet ontzettend goed meekan in een moderne tijd) De gain neemt overigens ook toe bij het hoger instellen van o.a. de treble-control. Dus ben voorbereid op eindeloos tweaken. Maar als je je sound gevonden hebt, ga je dik tevreden zijn. Ik denk dat iedereen wel een geluid uit kanaal 4 van de quad kan halen waar ze tevreden over zijn. (zoniet alle kanalen) Kanaal 3 sluit zich naadloos aan bij Kanaal 4 in mate van sound, zeker als je gebruik maakt van de grafische EQ.

Tot slot nog even wat inzicht over de controls zelf. Draai je de treble terug, dan draai je de lead master/gain omhoog. Bij hoge treble heb je een scherpe sound en meer gain. Bij een lagere treble krijg je dat typische romige mesa geluid, maar wel met minder gain. De middle functioneert als overbrugging tussen de treble en bass controls. Oftewel, het is geen kwestie van midden omhoog draaien om beter door de mix te komen. Meer midden nodig, dan moet je de midden op de grafische EQ hoger instellen. De middle control zorgt meer voor het nuance verschil tussen treble en bass. Bass is zoals bij vrijwel alle Mesa amps een control die je niet te hoog moet instellen. (maximaal 3) Daarboven wordt het zompig. Voor een scherpe attack stel je deze minimaal in. Wil je dus meer 'laag' dan stel je ook niet de bass hoger in, maar doe je dit op de grafische EQ.

Wil je meer scherpte, (een uitzondering) dan stel je dit in aan de hand van de treble control EN de grafische EQ.

Al met al een complex in te stellen apparaat. Wat je er voor terugkrijgt is een uitstekende balans tussen het oude vertrouwde mesa-geluid met de meeste mogelijkheden die je ooit op een preamp gaat terugvinden.

Het is mij daarom ook nog steeds een raadsel waarom deze apparaten 2e hands zo goedkoop over de toonbank gaan, aangezien het in ieder geval voor mij 1 van de top 5 amps van Mesa is.

Kaïn
29 oktober 2007, 11:47
Zo ik heb mn mesa kunnen uitproberen in een live situatie.
Moet zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben.
Ik heb wat geschakeld tussen modern en vintage, maar uiteindelijk kwam ik toch op modern uit. Vintage vond ik toch wat te kaal klinken op een bepaalde manier, maar misschien lag dat ook aan de EQ. Later in de oefenruimte misschien nog eens aan pielen. Het is wel heerlijk om eindelijk die buizendruk te voelen tijdens het spelen, omdat ik hiervoor met Line6 apparatuur heb gespeeld en dat voelt, zeker nu, erg nep aan.

Misery Signals
30 oktober 2007, 07:17
http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/Afbeelding%20002.1.jpg

* Mesa Dual Rectifier pre-500. Voor prijsje kunnen kopen. Prachtig rockgeluid (niet zo zwaar als de driekanaals en minder bass maar geen bzzzzz) en super tone. Clean matchte de lead channel als je 'm goed instelde. Ik heb toch echter voor mijn band (Lost in Rhone is terug opgestart) minstens één head met drie kanalen nodig, hij had evenals de andere geen bevredigende clean en kreeg een zotte prijs voor deze head (boohoo)... Verkocht dus en in de plaats een Bogner Uberschall gekocht.

* Mesa Dual Rectifier driekanaals. Deze heb ik nog steeds. Waarom? Omdat ik ten eerste het lead kanaal van een Rectifier al één van de mooiste geluiden in gitaarland is. Die ronk, die face-melting klank... Ik ben ervoor gevallen op cd's en live-shows bekijkend en luisterend nog meer. Deze heeft ook drie kanalen, de veelzijdigheid die ik nodig heb. Kan hem mits instelwerk perfect krijgen. Crunch kanaal is ook erg ondergewaardeerd bij velen. Super rock geluid, dikker en warmer dan het lead. Clean is nog steeds niet perfect maar ik kan er al goed mee leven, randje eraan en bij te werken met de eq van mijn PODXT Live. Een blijver dus.

* Mesa Boogie Oversized cabinet. Slanted versie. Wat een cab. V30's, donker geluid, tonnen bass. Super dikke stevige kast en dito geluid. Dit ademt topkwaliteit uit en dat hoor je gewoon. Hij is mits afstellen van de amp ook droger te krijgen en gematigder. Bass is (en dat vind ik belangrijk) echter altijd optimaal voor wat je wil. De slanted versie heeft ook als voordeel dat 't geluid ook wat naar boven gaat tijdens repetities en shows zonder gitaar-PA enz.
Een blijver.

ben79
30 oktober 2007, 12:29
Hey Bart, ook de weg naar gitaarnet gevonden?

Iceman
30 oktober 2007, 14:53
En dan heb je het over de VH4 of de Herbert? Ik ben op zoek naar een recto sound met een dikke laag, maar ik vraag me af of de voicing van de de diezels vergelijkbaar is met die van Mesa.

Als ik opnamen van Tool / Muse hoor valt het niet tegen, maar is de sound toch wel aardig anders dan een recto m.i. (Goed, Muse gebruikt natuurlijk niet alle laag die aanwezig is, maar toch)

Ik heb het over de VH4. Heb nog nooit over een herbert gespeeld, dus kan me naar ook geen oordeel over vellen.

Ik vind Recto's erg gaaf, maar zo vaak vaak het idee dat ie of te schel of te dof was. Soms heel bruut, maar soms ook geen body.
En dat een Recto een overdrivepedaal of iets dergelijks nodig heeft voor strakke palmmutes, dat vond ik ook niet wat. Dat soort pedalen halen toch een hoop body weg, hoeveel laag je ook op de recto indraait.

De VH4 heeft ook die grove korrel, misschien lager zelfs. Maar vooral is ie constant aanwezig op het hele frequentiegebied, ook tijdens palmmutes.
De midden en hoge frequenties laten zich niet wegdrukken door het laag van de palmmutes.
De VH4 heeft zoveel meer mogelijkheden; 1 effctloop per kanaal, seriele/parallelle effectloop, Mute, 1 volume per kanaal+2 Master volumes, en ALLES midischakelbaar.

I rest my case.

Raffel
30 oktober 2007, 16:16
ik ben bang dat ik die twee een serieus moet gaan A/B-en dan. Heb jij de jouwe laten modden op Ch.4? Zodat de voicing meer overeenkomt met Ch.3?

Misery Signals
31 oktober 2007, 08:24
Ik vind VH4's ook de max klinken en ik dacht ook dat ze als een tank gebouwd waren. Niet dus.

Ik kwam met mijn Bogner Uberschall bij mijn techneut voor een nazicht en daar stonden niet minder dan vier VH4's open, de voorbije week binnengebracht door verschillende mensen. Moet je eens kijken zei hij. Ik keek en zag 't zelfs. De vier VH4's waren vanbinnen allemaal duidelijk verschillend gebouwd, andere weerstanden op andere plaatsen enz. ook de wijze waarop bedrading was gemonteerd en vastgemaakt en hoe alles als een echt rommeltje door elkaar liep was erg om te zien bij zo'n amp.

De tech zei dat de nieuwe Herberts veel beter gemaakt zijn en dat hoop ik ook. Geluid van een VH4? Yes! Zou ik er zelf eentje kopen? No way...

Maar soit, Mesa heeft ook wel zijn dingen, schandalig van die ploppende schakelmatrix, heb em moeten laten modificeren...

Ik speel live op mijn Bogner Uberschall/Koch V30 combinatie en de Mesa Dual Rectifier halfstack staat stof te happen... Mss komt er nog wel verandering in, maar voorlopig is ie ff overbodig...

pannekoek
31 oktober 2007, 11:57
wat kost nou zo een dual recto gemiddeld? :strat:


gr, stephan

jw009
31 oktober 2007, 12:14
wat kost nou zo een dual recto gemiddeld? :strat:
gr, stephan


Te lui om te googlen? :confused:

Raffel
31 oktober 2007, 12:19
Ik vind VH4's ook de max klinken en ik dacht ook dat ze als een tank gebouwd waren. Niet dus.

Ik kwam met mijn Bogner Uberschall bij mijn techneut voor een nazicht en daar stonden niet minder dan vier VH4's open, de voorbije week binnengebracht door verschillende mensen. Moet je eens kijken zei hij. Ik keek en zag 't zelfs. De vier VH4's waren vanbinnen allemaal duidelijk verschillend gebouwd, andere weerstanden op andere plaatsen enz. ook de wijze waarop bedrading was gemonteerd en vastgemaakt en hoe alles als een echt rommeltje door elkaar liep was erg om te zien bij zo'n amp.

De tech zei dat de nieuwe Herberts veel beter gemaakt zijn en dat hoop ik ook. Geluid van een VH4? Yes! Zou ik er zelf eentje kopen? No way...

Maar soit, Mesa heeft ook wel zijn dingen, schandalig van die ploppende schakelmatrix, heb em moeten laten modificeren...

Ik speel live op mijn Bogner Uberschall/Koch V30 combinatie en de Mesa Dual Rectifier halfstack staat stof te happen... Mss komt er nog wel verandering in, maar voorlopig is ie ff overbodig...


Dit verhaal heb ik dus vaker gehoord over de VH4. Midi schakelen heeft vaak zijn problemen. Ik denk dat dat de zwakke schakel is. En hoe meer verhalen je hoort hoe meer dat je er van weerhoudt om een VH4 aan te schaffen. Zeker voor een nieuwprijs van 2800 EUR+ mag het allemaal piekfijn in orde zijn.

Michael AE
31 oktober 2007, 13:55
Ik vind persoonlijk die VH4 veel te klinisch klinken. Wat een verschrikkelijke versterker is dat. Dan heb ik echt 10 keer liever een Rectifier.

On Topic:

Heb in het verleden veel van Mesa gehad (Triaxis, 2:90, Strategy 400, Subway Rocket, Caliber 50+, MKIII, Single Recto...) maar heb nu eigenlijk alleen nog maar mijn MKIIC over, die ik ook het beste vond klinken van alles wat ik gehad heb. Was een combo, maar dankzij de creatieve geest van Aart zit er nu een witte behuizing omheen en is het een short head geworden.

Ben wel nog op zoek naar een MKIIC/MKIII/MKIV/Recto in 19" voor erbij.

pannekoek
31 oktober 2007, 14:44
Te lui om te googlen? :confused:


heb geprobeerd maar ik kan het niet vinden

AART
31 oktober 2007, 14:44
Ik vind persoonlijk die VH4 veel te klinisch klinken. Wat een verschrikkelijke versterker is dat. Dan heb ik echt 10 keer liever een Rectifier.

On Topic:

Heb in het verleden veel van Mesa gehad (Triaxis, 2:90, Strategy 400, Subway Rocket, Caliber 50+, MKIII, Single Recto...) maar heb nu eigenlijk alleen nog maar mijn MKIIC over, die ik ook het beste vond klinken van alles wat ik gehad heb. Was een combo, maar dankzij de creatieve geest van Aart zit er nu een witte behuizing omheen en is het een short head geworden.

Ben wel nog op zoek naar een MKIIC/MKIII/MKIV/Recto in 19" voor erbij.


Thanks ;)
Voor een mark rackmount heb je aan een rackmountkit genoeg(en short head), alleen moet je die dan nog vinden :(

En je kan btw je short head in een 19"rack plaaten he. Dan moet je de rackrails even eruit halen en inkorten(moet je willen ofcourse), dan kan je shorthead erin geschoven worden en kan er nog schuim langs de randen/eronder/erboven als je een tussenschot maakt.

Even plaatje gemaakt om te illustreren:

http://img378.imageshack.us/img378/5564/shortheadinracknl5.jpg

Grijszwart zijn de rackrails. Ik hoop dat je een beetje ziet wat ik bedoel..

jw009
31 oktober 2007, 15:09
heb geprobeerd maar ik kan het niet vinden

2300-2500 Euro's ligt er beetje aan waar je hem koopt.

pannekoek
31 oktober 2007, 15:38
2300-2500 Euro's ligt er beetje aan waar je hem koopt.


is dat niet de prijs van een triple?

ik geloof dat ze de triple voor 2200-2400 hebben bij nl muziek

jw009
31 oktober 2007, 15:48
is dat niet de prijs van een triple?

ik geloof dat ze de triple voor 2200-2400 hebben bij nl muziek


http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/10249.html ---> 2335,-

http://www.muziekhandeljoosten.nl/index1.html ---> 2339,-

http://www.musik-produktiv.de/mesa-boogie-rectifier-dual-rectifier-3290157.aspx ---> 2589,-

http://www.thomann.de/nl/mesa_boogie_dual_rectifer.htm --> 2590,-

Zo moeilijk is dat toch niet???? Of had je het over 2e hands prijzen, dan lig je rond de 1600 voor een dual.

Maar laten we het even on-topic houden, want dat wordt een beetje uit het oog verloren....

Iceman
31 oktober 2007, 16:56
Dit verhaal heb ik dus vaker gehoord over de VH4. Midi schakelen heeft vaak zijn problemen. Ik denk dat dat de zwakke schakel is. En hoe meer verhalen je hoort hoe meer dat je er van weerhoudt om een VH4 aan te schaffen. Zeker voor een nieuwprijs van 2800 EUR+ mag het allemaal piekfijn in orde zijn.

Klopt.

Op het Diezel forum is het midiverhaal klacht nummer Uno.

Renin
4 november 2007, 11:52
Ik heb een dc-5 (effe geen plaatje), waar ik min of meer tevreden over ben.

Het punt:
- over een 4x12 cabinet klinkt hij geweldig!

Zonder cabinet krijg ik het geluid niet lekker (genoeg).

Nu de grote vraag voor de mesa-kenners:

Ik denk erover een cabinet aan te schaffen (2x12 of 4x12). Met de dc-5 in combo vorm erbij heb ik wekelijks een heftruck nodig, of een masseuse :) )

Dus twijfel ik om de dc-5 te verbouwen naar een top (dus gewoon het versterker gedeelte met de reverb eruit halen en in een top te zetten, of om wellicht de dc-5 om te ruilen voor een andere top (heb helaas niet de middelen voor een mesa-top dus moet je denken aan een 2e hands marshall dsl o.i.d.)

iemand ervaringen met het verbouwen van de dc-5, of met het aansluiten van cabinets (ik moet ook nog even uit zien te vogelen welke cabinets lekker klinken, dus ook hier is advies welkom!)

Over de dc-5 ervaringen:

Ik speel rock in de ruimste zin van het woord, geen metal. Ik gebruik geen effecten, afgezien van een morley-wah, en soms een tubescreamer (als 3e kanaal zeg maar :)) Het cleane kanaal gebruik ik clean (dus zonder "randje") in de band, het andere kanaal zit redelijk wat gain op (6/7) (als derde "licht overstuurde" kanaal: schroef ik de gain terug met de volumeknop waar nodig, of gebruik een tubescreamer over het cleane kanaal).

De definitie is erg goed, want je hoort alles (dus ook elk foutje), met name bij het cleane kanaal. De versterker heeft veel instelmogelijkheden die nogal nauw luisteren. Je moet er voor even gaan zitten dus. Ik had zelf best wat tijd nodig hiervoor. Hij klinkt het lekkerst met het mastervolume op minimaal 4 (waar hij echt "pakt"), maar dat is thuis geen optie, tenzij je op een boerderij woont zonder veestapel :D Het geluid is wel gericht dankzij de 1x12" speaker, wat dus voor mij ook momenteel het probleem is.

Verder een erg degelijk gebouwd apparaat, waarbij ik zelf al een keer de eindbuizen heb vervangen (kostte me alleen 49,- aanschafprijs), en de aanschafprijs vond ik ook zeer redelijk voor een Mesa (700 euro)

Groet Rene

Jimwoud
4 november 2007, 12:13
Ik heb een dc-5 (effe geen plaatje), waar ik min of meer tevreden over ben.

Het punt:
- over een 4x12 cabinet klinkt hij geweldig!

Zonder cabinet krijg ik het geluid niet lekker (genoeg).

Nu de grote vraag voor de mesa-kenners:

Ik denk erover een cabinet aan te schaffen (2x12 of 4x12). Met de dc-5 in combo vorm erbij heb ik wekelijks een heftruck nodig, of een masseuse :) )

Dus twijfel ik om de dc-5 te verbouwen naar een top (dus gewoon het versterker gedeelte met de reverb eruit halen en in een top te zetten, of om wellicht de dc-5 om te ruilen voor een andere top (heb helaas niet de middelen voor een mesa-top dus moet je denken aan een 2e hands marshall dsl o.i.d.)

iemand ervaringen met het verbouwen van de dc-5, of met het aansluiten van cabinets (ik moet ook nog even uit zien te vogelen welke cabinets lekker klinken, dus ook hier is advies welkom!)

Over de dc-5 ervaringen:

Ik speel rock in de ruimste zin van het woord, geen metal. Ik gebruik geen effecten, afgezien van een morley-wah, en soms een tubescreamer (als 3e kanaal zeg maar :)) Het cleane kanaal gebruik ik clean (dus zonder "randje") in de band, het andere kanaal zit redelijk wat gain op (6/7) (als derde "licht overstuurde" kanaal: schroef ik de gain terug met de volumeknop waar nodig, of gebruik een tubescreamer over het cleane kanaal).

De definitie is erg goed, want je hoort alles (dus ook elk foutje), met name bij het cleane kanaal. De versterker heeft veel instelmogelijkheden die nogal nauw luisteren. Je moet er voor even gaan zitten dus. Ik had zelf best wat tijd nodig hiervoor. Hij klinkt het lekkerst met het mastervolume op minimaal 4 (waar hij echt "pakt"), maar dat is thuis geen optie, tenzij je op een boerderij woont zonder veestapel :D Het geluid is wel gericht dankzij de 1x12" speaker, wat dus voor mij ook momenteel het probleem is.

Verder een erg degelijk gebouwd apparaat, waarbij ik zelf al een keer de eindbuizen heb vervangen (kostte me alleen 49,- aanschafprijs), en de aanschafprijs vond ik ook zeer redelijk voor een Mesa (700 euro)

Groet Rene
Vraag even aan AART op dit forum, hij heeft misschien nog wel een behuizing liggen.

ieme
4 november 2007, 12:35
Plaatjes zijn overbodig maar ik heb gehad:

1. Mesa Single rectoverb, single rectifier met 2 kanalen en soloboost en reverb (verkocht om H&K duotone halfstack te kunnen bekostigen)

2. Mesa Triple rectifier, drie kanaals 2 masters en heel veel compressie (verkocht met inruil van nr 3)

3. Mesa dual rectifier, 2 kanaals door ruil verkregen (binnen een week doorverkocht om nr 4 te financieren)

4. Mesa dual rectifier, 3 kanaals 2 masters lekkere amp waar ik veel gigs mee gedaan heb maar mis wat is de sound, soms wat te neuzig (heb ik nog maar weet niet voor hoe lang nog)

5. Mesa dual rectifier, 2 kanaals erg goede versterker heel veel sound heel veel tone, vooral met mijn 412 bogner en telecaster is dit een hele fijne sound! Wel mis ik de soloboost op deze amp maar ook daar komt tzt een oplossing voor (heb ik nog en zal ik voorlopig houden)

Nummer 4 en 5 zal ik 18 november meenemen naar almere!

AART
4 november 2007, 22:55
Vraag even aan AART op dit forum, hij heeft misschien nog wel een behuizing liggen.

Ik heb geen behuizing meer liggen, daarnaast had ik alleen short heads en is een dc-5 bij mijn weten een medium.

Ik kan je wel helpen/instructies geven voor het maken van zo'n ding, met een beetje handigheid en de juiste spullen ben je al een heel eind.

Nocki
6 november 2007, 13:20
Mesa/Boogie .50 Caliber+

2 kanaals combo ( er is ook een top ) met de volgende (alle) opties. ( er is ook een top )

2 regelbare volumes voor de beide kanalen.
5 bands grafische equalizer ( de amp is er ook zonder eq )
reverb
6l6 buizen ( de amp is er ook met EL84 buizen )

Nadat ik de buizen verwisseld heb is de amp pas echt tot leven gekomen.

Clean is de clean die we kennen van bijvoorbeeld de mark IV. De clean van de quad preamp en mark II is wat glaziger waar de clean van de calber wat steviger is kwa midden gebied. Een kanaal om heel expressief mee te spelen. Heel dynamisch en blijft goed overeind in de mix. Reageerd bijzonder goed op de volume pots op de gitaar en de diverse element schakelingen.

Overdrive is zoals we die van boogie kennen maar kan meer. je kan van heel korrelig (richting marshall maar zonder het dichtgesmeerde en vette laag) naar heel romig. van acdc achtige crunch naar high gain.
De el84 versie klinkt mijns inziens een stuk minder. minder expressief en minder midden in het geluid. leuk voor thuis maar minder voor in de band.

voor een amp van rond de € 650,- heb je een geweldig geluid wat goed reageerd op je spel en andere gear.

Zelf gebruik ik m met pedaaltjes ervoor op een redelijk laag volume.


enig nadeel volgens velen maar waar ik zelf geen last van heb is de gedeelde eq en gedeelde gain regeling. maar met de juiste preamp buizen is dit geen probleem. Ik zelf heb de neiging om in elke positie V1 buizen te plaatsen en dit maakt een erg stille amp van dit beest! Heel erg tevreden. de enige reden om m weg te doen is om een 2e mark IV te kopen. tot nu toe ben ik nog neit zover.


http://www.rockbrain.com/music/images/mesa-boogie-50-caliber.jpg
http://www.sanyo-densi.com/dai2/mesa-boogie_cariper50+_001.jpg
http://www.sanyo-densi.com/dai2/mesa-boogie_cariper50+_005.jpg
http://www.jark.fr/Boogie/Caliber_Refurbed.jpg

caliban
6 november 2007, 13:24
Heel erg tevreden. de enige reden om m weg te doen is om een 2e mark IV te kopen. tot nu toe ben ik nog neit zover.

En hoe lang is tot nu toe juist :D:D

Nocki
6 november 2007, 13:26
ehhhh... een week of 2 :) dus ik ben al over tijd...

AART
6 november 2007, 14:43
Wacht aste dan nog heel effe dan kna ik nog even een medium top van MP grissen. Iemand nog een rackmount Mk 4?

Jimwoud
6 november 2007, 16:14
Wacht aste dan nog heel effe dan kna ik nog even een medium top van MP grissen. Iemand nog een rackmount Mk 4?
Wilde Michael AE niet zo'n ding hebben?

AART
6 november 2007, 16:32
Wilde Michael AE niet zo'n ding hebben?

Hmm, ik zal eens mailen.

M O P
6 november 2007, 17:00
Ik kan m nog niet posten, maar morgen tussen 9:00 en 18:00 word er een pakketje door UPS langsgebracht van 30,5 kilo.^^

AART
6 november 2007, 17:19
5:50 of wat had je besteld?

Mitch
6 november 2007, 17:50
Ik heb nu twee repetities-op-spreekniveau met een pianist gedraaid met de Studio .22+ top, een gig gedaan op relatief laag volume waar ik alleen het clean kanaal nodig had met een drive pedaaltje en een repetitie op hoger volume waar ik 'm volledig kon gebruiken, clean én lead.
En potdomme: wat een lekker bakkie !
VOor de volledigheid: ik heb een tot top getransformeerd exemplaar, met een 12AY7 op V1 om de lead gain terug te schroeven en een high gain 12AX7 SYlvania om clean wat op te porren en op die manier beide kanalen beter op elkaar af te stemmen. Die gedeelde gain regeling is nu absoluut geen probleem meer ! De lead heeft nu een lekkere compressie, niet te veel en reageert nog prima op aanslag en terugdraaien volume.
Daaronder een open back 1x12 met Heritage G12H30 en Beam Blocker erin, prikt idioot makkelijk door de mix en heeft een super spreiding.
Samen met mijn Tele en een rugzakje vol is dit een prima set voor weinig geld, die ik gewoon in twee armen kan dragen (topje onder de arm...).

zjanke
6 november 2007, 19:42
Ik heb gisteren een OCD gebruikt samen met mijn Mesa Blue angel en op een aangenaam laag volume. Ik moest zelfs wat hoog terugschroeven omdat de truckload met boventonen wel erg nadrukkelijk aanwezig was, maar potvolblomme wat een onzettend lekkere combi is dat.
Mijn JCM staat even niet in de repetitieruimte, dus ik doe het er maar mee en dat vind ik nu helemaal niet zo erg meer. Mijn TS9 was erg leuk als het maar een extra trap onder de ballen is van een versterker die al mooi opbreekt, maar dit is veel bruikbaarder en minstens zo lekker :cooler:

Rwin
6 november 2007, 22:46
Ik hoor regelmatig dat sommige gitaristen nog een ts9 (oid) voor de rectifier zetten om het zogenaamd een strakkere sound te geven.

Wie doet dat hier ook?
En wat zijn je settings?
Voor de amp of in de FXloop? (lijkt me voor de amp toch?)

... en belangrijker, any soundexamples hiervan? (liefst A/B)

zie net op marktplaats dat ene ieme geboden heeft op een 2ch triple rec :P

zjanke
6 november 2007, 22:52
Ik heb een TS-9 om een JCM800 een extra boost te geven. Werkt fantastisch als die JCM open mag, maar dat gebeurt bij mij niet zo vaak. Als dat mag dan is het inderdaad een mooi zingend geluid wat een JCM strakker maakt. Een rectifier is al een stuk strakker dus de winst zal daar wat kleiner zijn lijkt me. Mijn dual rectifier (blue angel) is de vreemde eend in de bijt....



Ik liep op ebay tegen een prettig geprijsde OCD aan en dat is de reden dat mijn TS9 te koop staat.

Rwin
6 november 2007, 23:04
Wat zijn je settings? (drive gain tone)

zjanke
6 november 2007, 23:22
Drive en gain heb ik niet :seriousf:

dml
8 november 2007, 11:17
Hier dan met foto. Dit is m'n "oude" setup, de top staat nou gewoon boven op de 4x12, dus zonder 19" spul.

http://thumb10.webshots.net/t/69/69/9/39/23/2962939230102437750qAIlWy_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2962939230102437750qAIlWy)

casper innosence
8 november 2007, 13:41
Ik heb een TS-9 om een JCM800 een extra boost te geven. Werkt fantastisch als die JCM open mag, maar dat gebeurt bij mij niet zo vaak. Als dat mag dan is het inderdaad een mooi zingend geluid wat een JCM strakker maakt. Een rectifier is al een stuk strakker dus de winst zal daar wat kleiner zijn lijkt me. Mijn dual rectifier (blue angel) is de vreemde eend in de bijt....



Ik liep op ebay tegen een prettig geprijsde OCD aan en dat is de reden dat mijn TS9 te koop staat.

Toch heb ik t vaker gehoord. Ook om de sound strakker te maken. Ook de vintage stand ipv de modern stand op oranje en rood klinken duidelijk beter.

AART
8 november 2007, 14:12
Hier dan met foto. Dit is m'n "oude" setup, de top staat nou gewoon boven op de 4x12, dus zonder 19" spul.

http://thumb10.webshots.net/t/69/69/9/39/23/2962939230102437750qAIlWy_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2962939230102437750qAIlWy)

Kinky kleurtje :cooler:

AART
9 november 2007, 17:02
Hehe, net eindelijk twee deals gesloten.

Woensdag heb ik een nieuwe mesa als alles doorgaat :soul:

EpiCenturiesAWAy
9 november 2007, 17:38
Hehe, net eindelijk twee deals gesloten.

Woensdag heb ik een nieuwe mesa als alles doorgaat :soul:

Een nieuwe Mark IV zekers :D

Michael AE
9 november 2007, 17:42
Hehe, net eindelijk twee deals gesloten.

Woensdag heb ik een nieuwe mesa als alles doorgaat :soul:

Ik heb d'r zondag 1, mits mijn vriendin wil rijden. :D

Evil-Payasos
9 november 2007, 17:49
Ik wil ook een mark IV!





Maar heb het geld niet...

EpiCenturiesAWAy
9 november 2007, 17:53
Ik wil ook een mark IV!





Maar heb het geld niet...

Ik heb er ook eentje gehad, vond hem echt niet zo geweldig hoor..
Maar het is maar voor welke stijl je hem wilt! Ik kan perfect geloven dat hij perfect is voor vele mensen!
Maar voor de muziek die ik toen en nu speelde klonk hij naar mijn mening niet vol genoeg.. Heb hem wel alleen op een standaard marshall cab gehad, en daar kan het aan gelegen hebben hoor :)
Ooit misschien nog eentje :p

Evil-Payasos
9 november 2007, 17:59
Ik zoek echt die Lamb of God sound... Zijn er eigenlijk andere soortige amps die dat geluid kunnen maken (super strak, niet echt heel veel gain, en veel mids), en die geen 3000 euro kosten?

AART
9 november 2007, 18:03
Ik zoek echt die Lamb of God sound... Zijn er eigenlijk andere soortige amps die dat geluid kunnen maken (super strak, niet echt heel veel gain, en veel mids), en die geen 3000 euro kosten?

De mark III? Staan een paar combo's op Marktplaats, moet je voor 1000 wel lukken.


Ik heb d'r zondag 1, mits mijn vriendin wil rijden. :D

:satisfie:


@Epicenturies:

Een 1960A is inderdaad geen geweldige cab om een versterker dik op te laten klinken, maar een Mark zal toch nooit zo lomp worden als een recto.

En mijn nieuwe amp wordt inderdaad een Mark IV, maar geen rackmount maar een medium top, dat is iets makkelijker met vervoer voor mij en ziet er beter uit bovenop een 4x12.

Nocki
9 november 2007, 20:03
Ik wil er niet een.

Ik wil er 2 :)

Ik ben serieus bezig voor een 2e erbij! lijkt me super!

Ik ben erg benieuwd Aart hoe het gaat lopen met je deals! houdt ons op de hoogte!

RvB
11 november 2007, 01:42
Mesa Boogie Subway Rocket met H&K TriAmp Cab met Greenbacks

http://img107.imageshack.us/img107/7137/s0007zs2.jpg


Bijna de uitleg vergeten!!!

De Mesa is niet standaard zo. Eerst was het een combo maar ik heb er een top van gemaakt en er een 4x12 ondergeplaatst. Dan komt pas de mesa tot zijn recht! Toch voor relatief weinig geld een zeer goed klinkende halfstack!!!

AART
11 november 2007, 16:43
Die behuizing komt me bekend voor, toevallig van Henk uit Apeldoorn?
Hij had er een caliber inzitten die nu in een van mijn behuizingen zit dacht ik.

RvB
11 november 2007, 16:58
Die behuizing komt me bekend voor, toevallig van Henk uit Apeldoorn?
Hij had er een caliber inzitten die nu in een van mijn behuizingen zit dacht ik.

Juist! Dat had hij inderdaad verteld. Ik vond het wel een leuke oplossing voor weinig. Is die behuizing ook van jou geweest of heb je hem gewoon eens eerder gezien?

AART
11 november 2007, 18:17
Juist! Dat had hij inderdaad verteld. Ik vond het wel een leuke oplossing voor weinig. Is die behuizing ook van jou geweest of heb je hem gewoon eens eerder gezien?

Eerder gezien, degene die ik verkocht waren echt mesa kloontjes met alles erop en eraan, deze had hij zelf gebouwd als noodoplossing.

@Michael: Je mesa is onderweg!

En nu ben ik voor het eerst in 3 jaar Mesa-loos, snik.

vidar
11 november 2007, 22:32
AART: ...deze had hij zelf geboud als noodoplossing.

RESPECT!

AART
11 november 2007, 22:34
Het zal wel gestonken hebben dan, zal het niet? ;)

vidar
11 november 2007, 22:34
.. vooral pijn gedaan! :|

AART
11 november 2007, 22:35
Kan ook. Ach ja, gelukkig heeft men ooit de edit knop uitgevonden(nu maar hopen dat je het niet met een t schrijft..). :nervous:

ieme
20 november 2007, 21:25
http://85.17.151.160/136550001-136600000/136575101-136575200/136575200_5_jCRU.jpeg


http://85.17.151.160/136550001-136600000/136575101-136575200/136575197_5_KLNR.jpeg

AART
20 november 2007, 21:45
http://85.17.151.160/136550001-136600000/136575101-136575200/136575200_5_jCRU.jpeg


http://85.17.151.160/136550001-136600000/136575101-136575200/136575197_5_KLNR.jpeg

Waar was jij op de meeting met die twee dingen?

Heb nu alleen een 3 channel kunnen proberen(alweer van onder de indruk voor de zoveelste keer), maar ondertussen erg benieuwd naar de 2 channel.

ieme
20 november 2007, 21:46
Waar was jij op de meeting met die twee dingen?

Heb nu alleen een 3 channel kunnen proberen(alweer van onder de indruk voor de zoveelste keer), maar ondertussen erg benieuwd naar de 2 channel.


ik was helaas verhinderd... had graag willen komen...

AART
20 november 2007, 22:08
Hier even mijn revieuw van de Mark IV - Ik vergelijk gelijk even de oude 'A' versie (2 fx loops) met de 'B' versie(stereo FX loop en kleine revoicing van lead en Rhy 2).

Clean: Erg mooie clean. goed gebalanceerd en deze heeft twee voicings. Een wat strakkere stevige clean en een wat holler klinkende(bright), in te schakelen door de gain knop uit te trekken. De bright voicing heeft een lekkere twang, zeker met strat of tele een erg klassieke expressieve clean sound. Ik prefereer zelf de normale clean, die geeft me een mooie metallica clean sound en met reverb klinkt het erg mooi vol en clean, zelfs met EMG's.

Met de gain op 10 en op de bright voicing is op het clean kanaal al een 'The Who' scheur te verkrijgen, zoals pete townshend uit de Mk 1 haalde.
Bij A en B versie hetzelfde.

Rhy 2: Erg rauwe korrelige crunch sound, niet crunchy zoals een Marshall maar meer een verlengde van de crunch uit Rhy 1. Bij de A versie is deze iets smoother/donkerder en bluesier dan bij de B versie. Bij de B versie vind ik dit kanaal geschikter voor lichte crunchy ritme partijen. De B versie is ook een stuk gedefinieerder op dit kanaal. Dit kanaal is schakelbaar op de gain pot tussen normal en fat. Fat voegt wat bas toe en lijkt wat midden weg te nemen. Daarnaast heeft dit kanaal een presence pot die uit te trekken is. Uitgetrokken is dit kanaal wat smoother en gaat het bereik van de presence wat verder en kan je meer smooth hoog bijdraaien.

Lead: Het kanaal waar het allemaal om draait bij deze amp.
Normal/Fat op gain pot, Normal/bright op drive pot en weer een push/pull presence pot met hetzelfde effect als bij Rhy 2. Al deze functies zijn willekeurig te combineren. Mijn voorkeur heeft gain pull, drive in, presence in. Zo krijg je een aggressieve droge crunch zoals Hetfield eind jaren 80/begin jaren 90 uit zijn boogies haalde. Erg gedefinieerd, sla een open G aan en het klinkt goed en strak. De ound is niet gescooped maar wel vet en punchy. Waar de meeste high gain amps erg fuzzy worden en defenitie verliezen behoudt de Mark IV dit, zelfs bij extreme gain instellingen. het enige nadeel is dat je bij extreme gain instellingen de kans op bijgeluiden ernstig vergroot.

De truc bij dit kanaal voor een vette rythm sound is om de treble hoog te houden(>7) en de bass erg laag(<3). De middle knop voegt dan nog maar weinig toe. Hoge treble standen zorgen namelijk voor meer gain en de bass wordt bij hoge standen snel flubby en onstrak, en daar koop je een rectifier voor, geen Mk 4. Om de sound dan weer vol en vet te krijgen stel je de grafische EQ in met een V stand.

Ik heb het idee dat de A versie iets rauwer is op dit kanaal, maar na vanmiddag flink met buisjes te hebben gerommeld krijg ik nu ook een lekkere rauwe sound uit de B.(V1 Mesa russian 2(EHX), V2 JJ, V3 JJ, V4 Sovtek LPS, V5 Mesa russian 2(EHX)).

Naast deze functies kan je de poweramp ook nog instellen met verschillende knoppen:

Harmonics/Mid Gain(Mid Gain is iets nadrukkelijker aanwezig in het hoogmid)
Pentode/Triode(Triode is smoother en verlaagt het volume)
Simul Class/Class A(Class A is minder punchy/minder vol en verlaagt eveneens het volume)

De reverb op deze amp is op de B versie schakelbaar met een extra 1 knops footswitch. De reverb(accutronics) op de b versie lijkt iets verder te gaan dan op de A versie.

En nog een pic:

http://img217.imageshack.us/img217/5776/cimg2833vs2.jpg

IK heb btw hiervoor gehad:

Mark IV(A) 1x12 EV combo
Mark IV(A) short head(omgebouwd naar rackmount, nu van Michael AE)

jw009
21 november 2007, 09:36
Fuck, ik moet ook een Mark IV nu !

Evil-Payasos
21 november 2007, 13:37
IK DUS OOK! :o

Nocki
21 november 2007, 14:13
Ik Ook Man!

AART
21 november 2007, 14:31
IK OOK :o :nervous:

Michael AE
21 november 2007, 14:47
Ik OOk!!!!!

ieme
21 november 2007, 14:48
dan ik ook....

jw009
21 november 2007, 14:50
ok nu wordt het te "mainstream" ik hoef hem niet meer....

Nocki
21 november 2007, 14:57
Dan neem ik m wel! en ik was eerst!

jw009
21 november 2007, 15:09
Wordt een mooie strijd om die ene Mark IV op marktplaats hahaha. Ik zie dat Nocki al geboden heeft. Waarom vraag die gast zo'n abnormaal veel ervoor.


Nieuw kost deze amp ondertussen al meer dan 3000 euro, dus grijp je kans.

Yeah right !

Nocki
21 november 2007, 15:15
Ik heb m zelfs al een mail gestuurd... maar nog geen ractie.
Wordt het deze niet dan wordt het de volgende :)

Er zijn er zat voor ons allemaal. en sinteklaas is ook in het land! het gaat helemaal goed komen!

AART
21 november 2007, 15:49
Wordt een mooie strijd om die ene Mark IV op marktplaats hahaha. Ik zie dat Nocki al geboden heeft. Waarom vraag die gast zo'n abnormaal veel ervoor.



Yeah right !


Nieuw zijn ze 2600 ofzo in Dld incl verzenden....


Maar voor eentje als deze incl fabrieksgarantie(was 2 jaar oud oid) zal je toch wel minimaal 1500 moeten neerleggen, 1850 is wel teveel.

jw009
21 november 2007, 15:52
Ik wacht wel op de Mark V :seriousf:

Nocki
21 november 2007, 15:53
€ 1500,- is inderdaad de prijs 2ehands. en dat is ook zeker wat ik ervoor betaald heb en wil betalen.

AART
21 november 2007, 16:01
€ 1500,- is inderdaad de prijs 2ehands. en dat is ook zeker wat ik ervoor betaald heb en wil betalen.

Jouwe was iets ouder dacht ik. Er zit wel verschil qua waarde tussen een 1990 Mk 4 en een 2006 lijkt me, ook al sscheelt het niet veel en is het altijd wat de gek ervoor geeft. Maar garantie is meestal wel wat waard imo.

Nocki
21 november 2007, 16:07
Garantie? op een boogie?


Garantie is een afspraak tussen fabrikant en consument over wanneer er geen service of reparatie of iets dergelijks meer geleverd mag worden (of verwacht mag worden).


Bij Mesa vervalt die garantie ook direct wanneer je de buizen veranderd.

net als bij zoveel bedrijven

Gelukkig heb je op een boogie geen garantie nodig...

AART
21 november 2007, 16:09
Garantie? op een boogie?


Garantie is een afspraak tussen fabrikant en consument over wanneer er geen service of reparatie of iets dergelijks meer geleverd mag worden (of verwacht mag worden).


Bij Mesa vervalt die garantie ook direct wanneer je de buizen veranderd.

net als bij zoveel bedrijven

Gelukkig heb je op een boogie geen garantie nodig...

Boogie geeft 5 jaar fabrieksgarantie, ook als je je buizen vervangen hebt(alleen als de schade dan door die(nonboogie) buizen komt moet je de reparatie betalen).

Maar je hebt met mesa idd nauwelijks garantie nodig.

Als jullie allemaal de Mk 4 nemen neem ik wel een IIC+ of III.

jw009
21 november 2007, 16:12
Hoor ik hier een "Mesa Boogie Mark Series Meeting" (ook wel een MBMSM genaamd) aankomen?

Nocki
21 november 2007, 16:15
Ja! en jij hebt al aangegeven er niet bij te willen horen! wij zijn lekker mainstream!

AART
21 november 2007, 17:05
Lijkt me best leuk, kleinschalige gearmeeting, Michael AE wilde toch al eens Mark IV's vergelijken...

Kunnen we gelijk speakerkasten vergelijken met de Mark's, nog wat andere amps mee(Alle decadente gearslut's hebben wel wat extra's staan).

Michael AE
21 november 2007, 18:14
Ja hoor, ik ben voor!

Heb ook nog steeds geen tijd gehad om mijn Mark IV en Mark IIC eens goed te vergelijken.

Misery Signals
21 november 2007, 18:53
http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC00123.1.jpg

Mijn driekanaals Mesa Dual Rectifier verkocht en in de plaats van het geld een Triple Rectifier tweekanaals gekocht.

Klinkt voller door meer vermogen en gewoon beter door de twee kanalen dan zijn voorganger. Echte Recto sound zonder bzzz en mooie ronkende distortion. Amp klinkt cleaner maar ook tegelijk vuiler, bruter en vetter dan de driekanaals. Heeft wel iets minder gain maar nog meer dan genoeg voor mij... Gedeelte waarin de driekanaals verder ging was toch maar bzzz en niet mooi... Duidelijk meer gain door transistors en niet door lampen... Clean van tweekanaals is trouwens afdoende goed.

Renin
24 november 2007, 15:41
MESA BOOGIE DC5 (medium?) verbouwd van combo naar top
Marshall jcm 800 1936 (2x g12/75 speakers)

- tubescreamer (ts9)
- morley-wah

Fender Highway 1 strat (SH 4 in de brug)

Plaatje:

http://i225.photobucket.com/albums/dd114/Renin_album/P1000349.jpg

Stijl:

Ik speel in een 4-mans coverbandje (bezetting: gitaar, bas, drums, zang), voornamelijk gitaar georiënteerd (rock/(neder)pop).

Ik hou niet zo van effectenbakken en had hiervoor een marshall valvestate die me niet beviel. Dus op zoek gegaan naar een buizenbak. Ik had ooit eens in de oefenruimte over een mesa gespeeld en de 5 bands equalizer beviel me erg goed. Dus deze aangeschaft. Als combo klinkt hij erg hard, te dun en is er te weinig druk vind ik persoonlijk, dus een cabinet er bij gekocht (220,- MP :p ), maar dat was niet te tillen samen, dus vandaar deze oplossing.

De klank is fantastisch en veelzijdig. Ik heb het cleane kanaal een randje gegeven en de ts gebruik ik als een soort booster. Het overstuurde kanaal staat met de gain op 5/6 en dan klinkt hij werkelijk fantastisch. Het geluid is vol, prikt goed door de mix en erg dynamisch.

Nu nog 2 "probleempjes" oplossen:

1: een solo-boost bij het overstuurde kanaal

werkt dit door een booster op de fx-loop te zetten (gaat dan alleen het volume harder?)

2: in de oefenruimte staat een cabinet (2x12) van 16 ohm. Kan ik die op enige wijze ook gebruiken (zo ja hoe?) In de handleiding van mesa staat dat de versterker dit prima kan hebben en ik er lustig op los moet experimenteren, maar in dit forum kom ik allerlei waarschuwingen tegen, dus wat te doen????

AART
24 november 2007, 23:05
Hey Renin, dat topje ziet er goed uit!

Renin
25 november 2007, 10:16
Ja bedankt,

Komt je vast bekend voor :p

AART
25 november 2007, 10:54
Ja bedankt,

Komt je vast bekend voor :p

Een beetje wel ja ;)

Het is zo te zien inderdaad een medium topje trouwens, anders heeft ie geen jewel light en zou ie iets kleiner zijn tov de marshall kast.

Renin
25 november 2007, 13:02
Zit wel een beetje met dat ohm verhaal:

In de handleiding van mesa staat dat het kan, maar heeft iemand hier ervaring mee? Ik kon op hun website alleen een telefoonnummer en adres vinden, maar geen E-mail adres?

Dus...brief sturen/bellen? of...

Jimwoud
25 november 2007, 13:04
Zit wel een beetje met dat ohm verhaal:

In de handleiding van mesa staat dat het kan, maar heeft iemand hier ervaring mee? Ik kon op hun website alleen een telefoonnummer en adres vinden, maar geen E-mail adres?

Dus...brief sturen/bellen? of...
Ik zou een belletje plegen, ben je meteen geholpen. Op die brief krijg je denk ik of laat antwoord of geen.

AART
25 november 2007, 13:13
Email adres van mesa boogie is info@mesaboogie punt com

Maar 16 ohm cab op de 8 ohm uitgang gaat prima hoor, heb het zelf ook een tijd gedaan met mijn eerste Mark IV, en die leeft nog steeds volgens mij.

Renin
25 november 2007, 13:17
aha, probeer ik dat eerst wel even :)

Wat moest ik toch zonder jou ;)

Nocki
25 november 2007, 13:17
Een 16 ohm cabje mag gewoon op je mesa gehangen worden. geen probleem!
lager ohmage zou ik niet doen maar hoger is geen probleem. Mesa kan ertegen... :-)

succes!

AART
25 november 2007, 13:17
Wat moest ik toch zonder jou ;)

marshall spelen? :nervous:

Hmm, dat is misschien wel een heel erge straf, is 't niet? :D

Een reactie van mesa kan binnen een uur komen maar ook 2 weken duren, dat is altijd heel wisselend, beetje vreemd. Bellen is het makkelijkst maar kost een berg geld en je moet op hun tijdszone letten, ze zijn wel heel vriendelijk en behulpzaam aan de telefoon, geen wachttijd ook ofzo.


Nocki bevestigd het dus nog eens, kan prima. Bovendien zijn Mesa trafo's itt tot Marshalls zwaar overrated voor hun taak en kunnen ze behoorlijke misbruik aan, ondanks dat je een te lage mismatch beter kan laten.

Renin
25 november 2007, 13:34
Ik heb in ieder geval een mail gestuurd, dus nu is het afwachten wat er gebeurd :D

Begrijp ik nu goed uit jullie verhaal dat ik dus zowel de 4 ohm als de 8 ohm uitgang kan gebruiken voor het 16 ohm cabinet?

Wat is dan de "minst schadelijke" (of is het eigenlijk helemaal niet slecht voor je versterker/cabinet?).

Mm, ik begin me te realiseren dat ik naast het geluid Mesa een steeds fijner merk vindt :D

Nocki
25 november 2007, 13:39
je hebt warschijnlijk 1 8ohm en 2 4 ohm aansluitingen.

Op de 8 ohm mag je altijd 1 load aabnlsuiten. dus 1 kast.
op de 4ohm mag je 2 kasten van 8 ohm aansluiten dan wordt de load 4 ohm in totaal. vandaar dus 2 aansluitingen.
Het is niet de bedoeling dan je er 3 kasten aanhangt.
1 kast van 4 ohm op de 4 ohm aansluiting mag dus niet. maar hoger mag altijd.

8 ohm, 16ohm en 32 ohm mag je dus gewoon een je boogie hangen... geen probleem. het kan je zelfs helpen een ander geluid te creeeren...

Nocki

AART
25 november 2007, 13:56
je hebt warschijnlijk 1 8ohm en 2 4 ohm aansluitingen.

Op de 8 ohm mag je altijd 1 load aabnlsuiten. dus 1 kast.
op de 4ohm mag je 2 kasten van 8 ohm aansluiten dan wordt de load 4 ohm in totaal. vandaar dus 2 aansluitingen.
Het is niet de bedoeling dan je er 3 kasten aanhangt.
1 kast van 4 ohm op de 4 ohm aansluiting mag dus niet. maar hoger mag altijd.

8 ohm, 16ohm en 32 ohm mag je dus gewoon een je boogie hangen... geen probleem. het kan je zelfs helpen een ander geluid te creeeren...

Nocki

Je verhaal strookt niet echt.

Het is prima om een 4 ohm kast aan je boogie ta hangen op een 4 ohm aansluiting, mits je er geen andere kast bij aan hangt.

Als je met meerdere katsen wilt spelen kan je twee 8 ohm kasten in de 4 ohm uitgangen oprikken, 2 keer 8 is paralel 4 ohm, dus daarom 2 x 4 ohm.

16 ohm is prima in de 8 ohm uitgang(lijkt me iets beter dan in de 4 ohm).

32 ohm kan ook maar wel erg groot verschil...

Nocki
25 november 2007, 14:03
Ik heb heb even nagekeken en je hebt gelijk.je mag inderdaad 14ohm kast aan een 4ohm aansluiting hangen.
Ik heb het verkeerd begrepen dus.

Renin
25 november 2007, 14:14
Fantastisch mannen, bedankt voor de info!

ben79
26 november 2007, 12:15
mag ik dan ook 1 16ohm kast aan rrn 8ohm uitgang hangen + een 8 ohm uitgang een de andere 8 ohm uitgang?

momenttel heb ik men 16ohm kast op een 16ohm uitgang hangen

jw009
26 november 2007, 15:03
Wie hebben er trouwens al gereageerd op de Mark IV die van het weekend op marktplaats is gekomen. Ik zag hem er vanochtend pas opstaan dus ik vrees dat ik te laat ben, helemaal met al die kapers voor de kust.
Maar niet geschoten is altijd mis, dus ik heb hem toch maar gemaild. Voor de gein heb ik ook gevraagd hoeveel andere er al gereageerd hebben. Nog niks terug, ben benieuwd.

AART
26 november 2007, 15:54
mag ik dan ook 1 16ohm kast aan rrn 8ohm uitgang hangen + een 8 ohm uitgang een de andere 8 ohm uitgang?

momenttel heb ik men 16ohm kast op een 16ohm uitgang hangen

Nee, 1/16+1/8 = 3/16 = 5,34 Ohm.
Te lage mismatch dus.

Beide op de twee 4 ohm uitgangen kan wel.

AART
26 november 2007, 15:56
Wie hebben er trouwens al gereageerd op de Mark IV die van het weekend op marktplaats is gekomen. Ik zag hem er vanochtend pas opstaan dus ik vrees dat ik te laat ben, helemaal met al die kapers voor de kust.
Maar niet geschoten is altijd mis, dus ik heb hem toch maar gemaild. Voor de gein heb ik ook gevraagd hoeveel andere er al gereageerd hebben. Nog niks terug, ben benieuwd.

Welke bedoel je, ik zie geen echte koopjes staan, behalve een gunstig geprijsde Mark IV medium head(apeldoorn).

Voor wie het weten wil btw:

De Mark IV's in Ameringen en Haarlem zijn B versies, degene in Apeldoorn en Broek in Waterland zijn A versies.

jw009
26 november 2007, 16:13
Die uit Apeldoorn ja. Ik doelde ook niet op een koopje maar omdat er 8 mensen (al dan niet voor de gein) riepen een Mark IV te willen, kan ik me voorstellen dat er al een paar gereageerd hadden.

Nocki
26 november 2007, 16:29
Ik heb inderdaad al contact gehad maar ik laat m staan. Ik wil namelijk precies dezelfde versie als ik al heb. De prijs is gunstig maar de uitvoering is voor mij niet interesant. Ik denk dat ie zo weg is want et is ene leuk ding!

jw009
26 november 2007, 16:41
Ik heb inderdaad al contact gehad maar ik laat m staan. Ik wil namelijk precies dezelfde versie als ik al heb. De prijs is gunstig maar de uitvoering is voor mij niet interesant. Ik denk dat ie zo weg is want et is ene leuk ding!

Zoveel verschil zit er toch niet tussen de A en de B versie??

AART
26 november 2007, 16:51
Zoveel verschil zit er toch niet tussen de A en de B versie??

Wat uiterlijke verschillen.
Het tolex en hoeken zijn anders en de zijkanten bij een A medium head zijn dubbel zo dik als de bodem. Denk dat Nocki twee identiek uitziende Mk 4's wil, kieskeurig ventje.

BTW, ik raad die verkoper af, na wat zoeken in mijn mailbox ben ik er vrij zeker van dat het de gast is die mij een beschadigde Mk 4 heeft verkocht(mijn eerste), daar moest voor 500 euro aan gerepareerd worden. Ik vertrouw die vent dus niet helemaal. Zou goed kunnen btw dat dit de oude Mark IV van Iceman van dit forum is in dat geval. Mocht je die willen halen controleer het ding dan goed.

jw009
26 november 2007, 16:56
BTW, ik raad die verkoper af, na wat zoeken in mijn mailbox ben ik er vrij zeker van dat het de gast is die mij een beschadigde Mk 4 heeft verkocht(mijn eerste), daar moest voor 500 euro aan gerepareerd worden. Ik vertrouw die vent dus niet helemaal. Zou goed kunnen btw dat dit de oude Mark IV van Iceman van dit forum is in dat geval. Mocht je die willen halen controleer het ding dan goed.

ok, bedankt voor de tip!

Nocki
26 november 2007, 16:57
Goede tip inderdaad Lennart.
Ik ben inderdaad een kieskeurig ventje op dit gebied. Ik wil 2 identieke boogie topjes.
Al heb ik mezelf al afgevraagd waarom. toch weet ik dat ik dit wil. als ik dit niet zou doen kon ik net zo goed een JVM of een VHT top ofzo kopen...

2 identieke mark IVb's moeten het dus worden. Bijvoorbeeld die van Aart :)
of die andere die te koop staat. misschien bied ik daar binnen kort nog op. maar ik ben wat eigenwijs betreffende die € 1500,- grens die ik heb gesteld :-)

AART
26 november 2007, 16:59
Goede tip inderdaad Lennart.
Ik ben inderdaad een kieskeurig ventje op dit gebied. Ik wil 2 identieke boogie topjes.
Al heb ik mezelf al afgevraagd waarom. toch weet ik dat ik dit wil. als ik dit niet zou doen kon ik net zo goed een JVM of een VHT top ofzo kopen...

2 identieke mark IVb's moeten het dus worden. Bijvoorbeeld die van Aart :)
of die andere die te koop staat. misschien bied ik daar binnen kort nog op. maar ik ben wat eigenwijs betreffende die € 1500,- grens die ik heb gesteld :-)

De mijne is anders hoor:P Mijne heeft een ander handvat volgens mij. :satisfie:

En ik doe hem niet weg, ik vind 3 Mk4's verslijten wel genoeg(nooit zeggen..).

jw009
26 november 2007, 17:31
maar ik ben wat eigenwijs betreffende die € 1500,- grens die ik heb gesteld :-)

Laten we dat nou met zijn alle zo houden, anders vliegen de prijzen van 2e hands Mark IV's dadelijk ook alleen maar omhoog.

qwertyuiop
10 december 2007, 15:51
hier de mijne, ben er erg blij mee!

http://img259.imageshack.us/img259/1832/cimg0847ah3.th.jpg (http://img259.imageshack.us/my.php?image=cimg0847ah3.jpg)
http://img259.imageshack.us/img259/8893/cimg0846la6.th.jpg (http://img259.imageshack.us/my.php?image=cimg0846la6.jpg)
http://img259.imageshack.us/img259/3525/cimg0844cp2.th.jpg (http://img259.imageshack.us/my.php?image=cimg0844cp2.jpg)
http://img259.imageshack.us/img259/2573/cimg0842fb3.th.jpg (http://img259.imageshack.us/my.php?image=cimg0842fb3.jpg)

moet nog een 2e identieke cab hebben voor bij het rack, andere pedaaltjes in het rack, en nog een phaser op het pedalenplankje bij de DC5.

het rack gebruik ik voor de grotere gigs, de DC% + pedaaltjes voor de kleinere.

edit; zie dat ik ook nog even moet vertellen hoe en wat;
eigenlijk zijn mijn settings met boogie's altijd een beetje hetzelfde; alles op 5, her en der een beetje aanpassen et voila; een prima all-round-geluid. Ik speel voornamelijk pop- en rockmuziek en hiervoor zijn beide mesa's prima geschikt. Niet te heftig, maar wel lekkere scheur. Clean's zijn op beide amp's uiteraard erg oke!
de g-major voor de effecten, lijkt me duidelijk....
bij de DC5 een plankje met een tc vintage comp, heerlijk glazig en lekker voor de solo's (zowel clean als scheur)
od808 voor de boost over het scheurkanaal; lekker bluesy lead.
small stone en boss-delay ( laatste voornamelijk voor de solo's)

in het rack zitten nog een boss metaldingetje, een rat en een vox distortion/booster. de laatste is voor de solo's. ik wil nog een od808 (klinkt zo lekker met een mesa!) voor een heel lichte crunch, en de tc vintage overdrive voor de solo's.

that's about it. altijd al op boogie's gespeeld (heb een triaxis en een v-twin gehad) ooit eens wat andere dingen geprobeerd (marshall, H&K, sansamp o.a.) maar dit geluid is wat bij mij hoort.

heb de 2x12 (koch) zaterdag gekocht ter vervanging van een marshall-cab, en hij klinkt super! vintage30 erin, en stereo gewired.

veel mensen vinden boogie een typisch boogie-geluid hebben, maar ik vind de sound van boogie juist heel veelzijdig, zoals Nocki ook al aangaf.

wensen? een dual rectifier, en een markIV......dat is alles kerstman.....
grtzzz, Roger.

Ednolb
12 december 2007, 14:38
Even mijn setup posten:

http://users.pandora.be/caltrinsguest/DSC02463.JPG

Bovenste is een Mark IIC+ (60 watt versie) met een EV12L speaker in. De onderste is een Mark IVa met een EV Black Shadow speaker. Binnenkort bouw ik die Mark IV wel in een headshell aangezien dit mijn hoofdversterker is en die combo is echt wel slecht voor mijn rug.
Meestal speel ik door dat Bogner 2x12 cabinet, zeker met de Mark IV aangezien ik geen fan ben van die Black Shadow. Die EV12L speaker klinkt dan wel weer zeer goed, zeker op die IIC+. Hij geeft een volledig ander geluid dan die V30 uit de bogner. Minder laag en zeer gedefinieerd in het het midden.
Voor metal prefereer ik natuurlijk wel het bogner cabinet.

TMKXL
12 december 2007, 14:41
Een IIC+ heeft toch altijd een grafische EQ?

AART
12 december 2007, 15:01
Een IIC+ heeft toch altijd een grafische EQ?

Nope. Dat hoeft niet. Dat was op alle Mark's behalve de Mark 4 een optie.

De Mark IIC+ heeft de volgend mogelijkheden:

60 Watt (S)
60/100 Watt (schakelbaar) (H)
100 Watt Simul Class (D)
EQ (G)
Reverb (R)
Export transformator (x)

Een DRGx is de meest geliefde versie.

Ednolb heeft zo te zien en S(R)x.

Ednolb
12 december 2007, 15:14
Nope. Dat hoeft niet. Dat was op alle Mark's behalve de Mark 4 een optie.

De Mark IIC+ heeft de volgend mogelijkheden:

60 Watt (S)
60/100 Watt (schakelbaar) (H)
100 Watt Simul Class (D)
EQ (G)
Reverb (R)
Export transformator (x)

Een DRGx is de meest geliefde versie.

Ednolb heeft zo te zien en S(R)x.

Klopt! Het is in mijn geval Sx. Er zit ook geen reverb op. Zo basic als maar kan zijn dus. Hij klinkt alleszins wel fantastisch! Wat wil een mens nog meer?

AART
12 december 2007, 15:16
Klopt! Het is in mijn geval Sx. Er zit ook geen reverb op. Zo basic als maar kan zijn dus. Hij klinkt alleszins wel fantastisch! Wat wil een mens nog meer?

Een DGRx C :cooler:

Evil-Payasos
14 december 2007, 13:19
Vraagje,

Wat is het verschil (kwa geluid) tussen een IIC+ en een Mark IV?

En kan je met EMG's (60, 85) en een Mark IV zowel Lamb of God sounds, als MOP sounds krijgen?

Bas

jw009
14 december 2007, 13:49
Vraagje,

Wat is het verschil (kwa geluid) tussen een IIC+ en een Mark IV?

En kan je met EMG's (60, 85) en een Mark IV zowel Lamb of God sounds, als MOP sounds krijgen?

Bas

Verschil is niet heel groot heb ik begrepen.

LoG is Mark IV en MoP is Mark IIC+ voornamelijk, aangezien ze op elkaar lijken moet het dus wel lukken.

Evil-Payasos
14 december 2007, 13:59
Verschil is niet heel groot heb ik begrepen.

LoG is Mark IV en MoP is Mark IIC+ voornamelijk, aangezien ze op elkaar lijken moet het dus wel lukken.

Sweet, bedankt. En met de EMG's?

jw009
14 december 2007, 14:23
Sweet, bedankt. En met de EMG's?

James en Kirk spelen met EMG's, ook op MoP.

Lamb of God ben ik minder bekend mee maar grote kans dat die ook over EMG's spelen, of vergelijkbare high output elementen.

Dus dat moet zeker gaan lukken. Succes!

Evil-Payasos
14 december 2007, 14:26
James en Kirk spelen met EMG's, ook op MoP.

Lamb of God ben ik minder bekend mee maar grote kans dat die ook over EMG's spelen, of vergelijkbare high output elementen.

Dus dat moet zeker gaan lukken. Succes!

Daar gaat men dus fout! LOG speelt over seymour duncans, Mark speelt over 2 Sh-1's en Willie over 1 Sh-1 en 1 JB van Seymour als het goed is... En dat zijn gewoon passieve normale output elementen voor zover ik weet..

jw009
14 december 2007, 15:24
Daar gaat men dus fout! LOG speelt over seymour duncans, Mark speelt over 2 Sh-1's en Willie over 1 Sh-1 en 1 JB van Seymour als het goed is... En dat zijn gewoon passieve normale output elementen voor zover ik weet..

Ok geen EMG's dus. Maar het ging erom of je LoG met Emg's kan spelen, en natuurlijk moet dat lukken.

Evil-Payasos
14 december 2007, 15:30
Ok geen EMG's dus. Maar het ging erom of je LoG met Emg's kan spelen, en natuurlijk moet dat lukken.

Ok, thx man :)

AART
14 december 2007, 15:54
Daar gaat men dus fout! LOG speelt over seymour duncans, Mark speelt over 2 Sh-1's en Willie over 1 Sh-1 en 1 JB van Seymour als het goed is... En dat zijn gewoon passieve normale output elementen voor zover ik weet..

Hehe, tegenwoordig zitten er wel EMG's bij Mark Morton in de gitaar.
Hij heeft idd veel Seymour duncans maar op boogieboard had iemand recente rigpics van mark morton en willie gepost en toen zaten er emg's(81) in de gitaar van Mark. Seymours in willie's gitaren idd.

Maar met een Mark IV kan je prima MoP en LOG sounds krijgen hoor. LOG gaat zeker lukken, ik heb zelfs een plaatje van willie's settings, dat zal ik vamiddag posten als ik thuis ben.

Evil-Payasos
14 december 2007, 16:59
Hehe, tegenwoordig zitten er wel EMG's bij Mark Morton in de gitaar.
Hij heeft idd veel Seymour duncans maar op boogieboard had iemand recente rigpics van mark morton en willie gepost en toen zaten er emg's(81) in de gitaar van Mark. Seymours in willie's gitaren idd.

Maar met een Mark IV kan je prima MoP en LOG sounds krijgen hoor. LOG gaat zeker lukken, ik heb zelfs een plaatje van willie's settings, dat zal ik vamiddag posten als ik thuis ben.

GRAAG! Hoe kom je daaraan/ Dat plaatje van Willies settings?

AART
14 december 2007, 17:32
GRAAG! Hoe kom je daaraan/ Dat plaatje van Willies settings?

Dat plaatje werd ooit gepost door iemand op het boogieboard die met z eop tour was geweest. Ik hbe ook een pic van Mark's rig, maar daar zijn zijn settings neit op te zien/moeilijk.

Willie(Mark IV B short head):

http://img48.imageshack.us/img48/1678/machineheadtour031bv2.jpg

Mark(2 Mark IV B medium heads met custom gold grille):

http://img529.imageshack.us/img529/2263/logmarkmortonmachineheani8.jpg

Evil-Payasos
14 december 2007, 17:39
Heb je die settings zelf al eens toegepast op je Mark IV?
En waarom zijn er 3 knopjes afgeplakt bij Willies amp?

AART
14 december 2007, 18:05
Ik heb willie's settings wel eens geprobeert, maar dat is me een beetje iel/schel.
Daarnaast gebruik ik een stuk minder gain, gain en drive staan bij mij beiden op 7(gain pulled).

Waarom die knopjes afgeplakt zijn weet ik niet, waarschijnlijk om verdraien tegen te gaan ofzo.

Evil-Payasos
17 december 2007, 17:05
Vraagje,

Wat is nou eigenlijk de ''strakste'' en meest ''in your face'' amp?

Ik hoor verhalen over de IV maar ook dat de VHT Pittbull UL met eq ongelofelijk strak moet zijn, en wat doet Engl?

BH

AART
17 december 2007, 17:51
Vraagje,

Wat is nou eigenlijk de ''strakste'' en meest ''in your face'' amp?

Ik hoor verhalen over de IV maar ook dat de VHT Pittbull UL met eq ongelofelijk strak moet zijn, en wat doet Engl?

BH

Pff, meest 'in your face'?

De VHT Ultralead met KT88's en EQ is het strakste van de amps/merken die jij noemt, maar sommigen vinden de UL te droog/strak en te weinig gain hebben en ook te steriel. Ik vind het een erg vette bak though, hij heeft een erg lekker apart midden gebied, ligt ook fijn in het gehoor. De Mark IV heeft meer mids en dus weer iets meer in your face in dat opzicht.

ENGL is ook erg strak maar iets organischer en weer niet de mids van de Mark IV. Maar je moet ze echt etsten want ik vind het erg moeilijk om het zo uit te leggen.

Evil-Payasos
17 december 2007, 20:05
Pff, meest 'in your face'?

De VHT Ultralead met KT88's en EQ is het strakste van de amps/merken die jij noemt, maar sommigen vinden de UL te droog/strak en te weinig gain hebben en ook te steriel. Ik vind het een erg vette bak though, hij heeft een erg lekker apart midden gebied, ligt ook fijn in het gehoor. De Mark IV heeft meer mids en dus weer iets meer in your face in dat opzicht.

ENGL is ook erg strak maar iets organischer en weer niet de mids van de Mark IV. Maar je moet ze echt etsten want ik vind het erg moeilijk om het zo uit te leggen.

Ok! Bedankt.

Ik moet ook nog gaan testen... Maar jammer aan die Engl flagship vind ik dat er zoveel omheen zit...20.000 knopjes en lichtjes, geeft wel weer meer mogelijkheden...Vreten al die mogelijkheden aan de tone? Dus dat die mogenlijkheden ten kosten gaan van tone? Moeilijk...

Welke van Engl zou in dit rijtje passen dan?

AART
17 december 2007, 20:45
Ok! Bedankt.

Ik moet ook nog gaan testen... Maar jammer aan die Engl flagship vind ik dat er zoveel omheen zit...20.000 knopjes en lichtjes, geeft wel weer meer mogelijkheden...Vreten al die mogelijkheden aan de tone? Dus dat die mogenlijkheden ten kosten gaan van tone? Moeilijk...

Welke van Engl zou in dit rijtje passen dan?

De Special Edition is wel vergelijkbaar qua prijs/features.

En die opties zullen heus niet ten koste gaan van de tone, het zijn slechts schakelingen. De Mark IV heeft ook zieklijk veel knopjes en schakelaars en pull/push pots...

Kaïn
17 december 2007, 20:52
Ok! Bedankt.

Ik moet ook nog gaan testen... Maar jammer aan die Engl flagship vind ik dat er zoveel omheen zit...20.000 knopjes en lichtjes, geeft wel weer meer mogelijkheden...Vreten al die mogelijkheden aan de tone? Dus dat die mogenlijkheden ten kosten gaan van tone? Moeilijk...

Welke van Engl zou in dit rijtje passen dan?

Och dat gezeur over tone. Welke gek hoort dat nou live? Die opties maken het gemakkelijker om verschillende geluiden te maken, maar daar tegenover staat dat de amp moeiljker is om mee om te gaan dus je zult meer tijd in het leren kennen van je amp moeten steken.

Raffel
17 december 2007, 21:19
maakt het toch ook wel weer leuk? Een overkill aan knoppen is nix, maar ik vind het wel grappig dat ik af en toe nog eens onverwacht een bepaalde sound uit mijn amp tover.

Nocki
17 december 2007, 21:32
Bij mn Roadster was het echt een verademing als je de volumes, fxloop enzo uit de signal line gooide! het geluid was gelijk super! helaas te hard en je miste je fx loop maar de sound maakte dat erg goed!

JeanPaul du Vinnie
17 december 2007, 22:29
En als er iets in je FX-loop zat terwijl die uitgeschakeld stond? Had dat dan ook een impact op je geluid?

Nocki
17 december 2007, 22:38
Maakt niet uit want de fxloop werdt compleet uit het signaal pad gehaald. fx zat er niet meer tussen. Het geluid van een amp zonder rommel is eecht 100x beter dan het geluid van een amp met volumes en fxsloop. probleem is het volume en het missen van de mogelijkheden!
Ik denk dat de mensen die iets in hun sound missen het 9 van de 10 keer kunnen vinden door al die zooi die in een amp zit eruit te halen!

Zal vast de reden zijn waarom die oude amps zo geliefd zijn! niks geen tonesucking poespas meer maar tone! Helaas ben ik zo'n ei dat ook de mogelijkheden wil en dus allemaal rommel tussen mn pre en poweramp heb hangen!

jw009
18 december 2007, 09:57
Voor iedereen die op een Mark IV aan gassen is:

Petrucci 2007 Rig Demo: http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci3.html

And an interview...

Part 1: http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci1.html
Part 2: http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci2.html


(vette Mark IV sound bij die Constant Motion riffs die hij speelt)

Raffel
18 december 2007, 10:25
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci1.html
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci2.html
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci3.html

even de goeie links! ;)

jw009
18 december 2007, 10:55
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci1.html
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci2.html
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci3.html

even de goeie links! ;)

Oeps foutje, thanks. Zal het even aanpassen.

Evil-Payasos
23 december 2007, 22:52
Voor iedereen die op een Mark IV aan gassen is:

Petrucci 2007 Rig Demo: http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci3.html

And an interview...

Part 1: http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci1.html
Part 2: http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci2.html


(vette Mark IV sound bij die Constant Motion riffs die hij speelt)

Als ik toch die set kon betalen!

Hoe doet de Triamp het in het super-strakke-snelle metal riffing?

casper innosence
24 december 2007, 16:58
Maakt niet uit want de fxloop werdt compleet uit het signaal pad gehaald. fx zat er niet meer tussen. Het geluid van een amp zonder rommel is eecht 100x beter dan het geluid van een amp met volumes en fxsloop. probleem is het volume en het missen van de mogelijkheden!
Ik denk dat de mensen die iets in hun sound missen het 9 van de 10 keer kunnen vinden door al die zooi die in een amp zit eruit te halen!

Zal vast de reden zijn waarom die oude amps zo geliefd zijn! niks geen tonesucking poespas meer maar tone! Helaas ben ik zo'n ei dat ook de mogelijkheden wil en dus allemaal rommel tussen mn pre en poweramp heb hangen!

Hier ben ik helemaal mee eens.

TomL
28 december 2007, 10:15
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci1.html
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci2.html
http://www.mesaboogie.com/gallery_artist/video/Petrucci3.html

even de goeie links! ;)

Wat een held

TomL
28 december 2007, 10:25
http://i253.photobucket.com/albums/hh72/TomL_album/DSCN0421.jpg

Ik denk alleen dat ik em binnenkort verruil voor een Bogner oid
Iemand ervaringen met een Mesa/Boogie Lonestar?

AART
9 januari 2008, 19:19
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=709364

Daar staat een nieuw clipje van een mark IV.
Het onderste clipje had ik hele andere instellingen(presence heel hoog) en het nieuwe clipje klinkt een stuk beter volgens mij. Sloppy gespeeld hier en daar en ook fouten af en toe, maar bomme, het was eigenlijk om mijn nieuwe sm 57 te testen.

caliban
10 januari 2008, 00:36
Orion klinkt beetje scherp, maar master klinkt super. Nice playing.

interessander
10 januari 2008, 00:39
Vanwaar deze snelheid? Klinkt stukken beter dan orion inderdaad!

a darker shade of grey
10 januari 2008, 00:52
klinkt lekker aart! damn mooie sound heb je daar, echt zo'n muur, ik vind de dual tracking op mop erg mooi gelukt, met dat ene riffje alleen op links, net als op het origineel! heerlijke sound, ik moet toch een keer zo'n mark aan de tand gaan voelen.
Owja, en ik vind orion eigenlijk ook heel lekker klinken, ook zo'n lekkere muur van geluid....ik wil ook een muur van geluid!

caliban
10 januari 2008, 01:24
Hey Aart, ik heb totaal geen ervaring met opnemen eigenlijk. Wat gebruik je nu juist bij die opname. Gewoon micro voor je speaker zetten. En dan in een speciale preamp of iets.
Sorry voor de waarschijnlijk grootste noob vraag sinds 'komt er ook geluid uit een head alleen'. :p:p

AART
10 januari 2008, 14:35
Vanwaar deze snelheid? Klinkt stukken beter dan orion inderdaad!

De metronoom stond op 190. Volgens mij hoort ie ietsie sneller maar het was meer om de mic te testen(heb eindelijk een eigen sm 57 sinds zondag :D ).

@Caliban: Ik gebruik een Shure SM57 die direct de mic input van mijn pc ingaat. Het kan stukken professioneler, maar daar heb ik het geld niet voor. Er zit ook een bak ruis op de opname volgens mij, maar je krijgt iig een redelijk idee zo.

interessander
10 januari 2008, 18:54
Volgens mij zit het origineel rond de 220.
Ik zal ook eens een opnametje proberen te maken met mn senheisser E606 en dan via de toneport, nog nooit geprobeerd maar volgens mij gaat dat nog best leuk klinken. Hoe had je de SM57 staan tov de speaker?

AART
10 januari 2008, 18:58
Volgens mij zit het origineel rond de 220.
Ik zal ook eens een opnametje proberen te maken met mn senheisser E606 en dan via de toneport, nog nooit geprobeerd maar volgens mij gaat dat nog best leuk klinken. Hoe had je de SM57 staan tov de speaker?

De Sm 57 was vanuit het midden gericht op de speakerrand, zodat ie haaks staat op het schuine gedeelte. Moeilijk uit te leggen though. Ik heb wel even wat geprobeert want het si best lastig. teveel naar de rand wordt de sound dof en teveel naar het midden wordt ie fuzzy

interessander
10 januari 2008, 19:01
Off-axis dus. Ja ik ken het probleem, ik heb bij opnamens wel eens met de koptelefoon op twee afzonderlijke microfoons geplaatst en vooral met twee samen luistert het erg nauw.

AART
10 januari 2008, 19:05
Off-axis dus. Ja ik ken het probleem, ik heb bij opnamens wel eens met de koptelefoon op twee afzonderlijke microfoons geplaatst en vooral met twee samen luistert het erg nauw.

Met twee samen heb ik nooit geprobeert, ben al lang blij dat ik nu een redelijke mic in huis heb.

AART
10 januari 2008, 23:27
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=709364&songID=6156545

Daar nog even een betere opname van een oud metallica nummer. Vanmiddag gemaakt met zelfde spullen(iets andere instellingen, dat wel).

ben vanhoof
10 januari 2008, 23:39
Qua sound zit het er vrij dicht bij, al zou ik iets meer hoge tonen geven.

AART
10 januari 2008, 23:41
Qua sound zit het er vrij dicht bij, al zou ik iets meer hoge tonen geven.

Mwa, ik ben niet zo van het krijsende hoog. En het origineel is opgenomen met marshalls volgens mij, waar ik meer de Master of Puppets sound gebruikte.

caliban
11 januari 2008, 02:15
Ik heb nog ergens een Shure SM58 liggen denk ik, dringend ook eens proberen.
Volgens een thread hier op het forum gevonden, zou een SM58 evengoed moeten werken, of toch bij benadering.
Ik heb een toneportGX, maar wat voor programma gebruik je eigenlijk best om op mee te nemen dat niks kost (heel belangrijk, en met p2p downloaden heb ik weinig problemen, op de p2p-blokkade van kotnet na).
Nieuwe opname klinkt nice. Beter dan het marshallgeluid op het origineel gebruikt vind ik.

Einzeln
11 januari 2008, 08:50
Zie sig! geweldig setje voor wie wil rocken!

Raffel
11 januari 2008, 09:13
iemand nog behoefte aan een review van mijn inmiddels 3 weken in bezit zijnde Trem-o-verb combo?

JeanPaul du Vinnie
11 januari 2008, 12:28
Ja! :p tien tekens

Raffel
11 januari 2008, 13:25
ok bij deze:

supervet

iWishmaster
11 januari 2008, 14:20
Ik heb nog ergens een Shure SM58 liggen denk ik, dringend ook eens proberen.
Volgens een thread hier op het forum gevonden, zou een SM58 evengoed moeten werken, of toch bij benadering.
Ik heb een toneportGX, maar wat voor programma gebruik je eigenlijk best om op mee te nemen dat niks kost (heel belangrijk, en met p2p downloaden heb ik weinig problemen, op de p2p-blokkade van kotnet na).
Nieuwe opname klinkt nice. Beter dan het marshallgeluid op het origineel gebruikt vind ik.

Audacity is een redelijk programma. Freeware, meerdere kanalen opnemen en verschillende mogelijkheden tot bewerking zoals noise-removal en (andere) filters.

Niet fantastisch, wel makkelijk en gratis.

caliban
11 januari 2008, 14:52
Dat heb ik hier op mijn computer staan, gaat wel, maar is niet bepaald handig om mee te werken hè. Waarmee heb jij het gedaan Aart.

JeanPaul du Vinnie
11 januari 2008, 15:01
Ik vind Audacity eigenlijk heel handig om mee te werken... eens je 't eenmaal een beetje door hebt, allemaal, natuurlijk.

ok bij deze:

supervet
:( Daar had ik meer van verwacht.

AART
11 januari 2008, 15:48
Ik heb Adobe audition 1.5
Leuk programma, erg eenvoudig en goed.

Raffel
11 januari 2008, 16:17
@ Aart:

Mee eens, fijn programma, behalve de interface van de timeline soms. Als ik eenmaal begin met inzoomen, raak ik gefrustreerd door hoe het werkt. VST intrumenten werken geloof ik niet in Audition toch? In ieder geval niet zoals in Sonar of Cubase (als ik 't me goed herinner) Dat vind ik wel 1 van de nadelen. Wel niet zo geheugen-intensief als andere sequencers.


Ik vind Audacity eigenlijk heel handig om mee te werken... eens je 't eenmaal een beetje door hebt, allemaal, natuurlijk.

:( Daar had ik meer van verwacht.

Jij zei 10 tekens! ;)


Ik kan er eigenlijk vrij kort en bondig over zijn. Je kunt er heel veel mee, maar het blijft een karakteristieke hi-gain rectifier sound. D.w.z. bruut, punchy, diepte en aanwezigheid. Het blues kanaal en de clean klinken ook ver boven gemiddeld, maar ik zou als echte blues speler denk ik toch voor een Lonestar of zo gaan als je echt die sound zoekt.

Het mooie van de tremoverb, vind ik zelf, is dat de mids er iets meer uitkomen dan de gemiddelde rectifier top. Tenminste, als ik hem vergelijk met de top waarmee ik hem vergeleken heb tot nu toe. DR Triple Ch. Ik combineer hem met een Bogner 2x12 OS, die ook standaard al veel mids heeft en mijn 2 cabs snijden echt door de mix heen.

Waar mensen het altijd over hebben w.b. gebrek aan definitie bij rectifiers begrijp ik nu ik zelf een TOV heb helemaal niet meer, want ik krijg hem bijna net zo strak als mijn Quad op het Mark III kanaal, alleen dan een stuk punchier. Ik denk wel dat de Quad langer gedefinieerd blijft als je er meer gain indraait, die laat ik op de TOV namelijk relatief laag. Uurtje of 12 a 1. De bass mag dus zoals op iedere mesa (ga ik even vanuit) ook echt niet hoger dan 10 a 11 uur wil je die definitie houden. De mids, treble en presence kun je wat mee spelen, maar het klinkt out-of-the-box gewoon als een rectifier zoals je hem kent van studio opnames. Op zich grappig dat je door het channel cloning 2 presence gebieden kunt instellen als je van de modern red een vintage red channel maakt. (wel aan te raden, de vintage channel klinkt echt beter als je 't mij vraagt!)

Zet je de amp op spongy, dan krijg je er die echt dikke limp bizkit en incubus sound uit. Ik wil er wel dat strakke in hebben, dus ik zet hem op bold, met solid state mode voor de gelijkrichter optie(zeg ik dat goed?) Je gebruikt dan even goed voor je voorversterker en eindtrap de buizen, maar niet de rechtifier buis. Die klinkt mij dan weer iets te 'wollig' voor echt een strakke sound. Is wel aan te raden voor een vintage blues sound denk ik. De Hi Power optie geeft je ritme sound op de red channel echt die 'bite'. Een bite waar ik lang naar op zoek was. Ik merk nu al na enkele weken, dat ik mijn oordopjes tijdens repetities vaker uit heb dan in, want ik wil die bite gewoon in mijn oor horen! ;)

De tremolo toevoeging is eigenlijk helemaal niet zo super, maar hij doet zijn werk. Op hogere volumes reageert deze ook anders dan op lage volumes. Dit geldt ook voor de reverb tank trouwens. Een beetje reverb erin draaien op je clean kanaal klinkt even goed lekker, maar ik ben nu eenmaal wat meer opties gewend dan alleen een mix-knop, dus ik laat het liever weg. (ben eigenlijk sowieso neit zo'n reverb fan)

Ik snap in ieder geval uitstekend waarom men dit als de beste rectifier ooit gemaakt beschouwd. Ik wil graag nog een keer de nuance-verschillen met een aantal rectifier tops vergelijken, maar ik denk dat ik mijn droomsound (voorlopig) weer gevonden heb! ;)

stevie_vp
11 januari 2008, 16:36
Ik heb nog ergens een Shure SM58 liggen denk ik, dringend ook eens proberen.
Volgens een thread hier op het forum gevonden, zou een SM58 evengoed moeten werken, of toch bij benadering.
Ik heb een toneportGX, maar wat voor programma gebruik je eigenlijk best om op mee te nemen dat niks kost (heel belangrijk, en met p2p downloaden heb ik weinig problemen, op de p2p-blokkade van kotnet na).
Nieuwe opname klinkt nice. Beter dan het marshallgeluid op het origineel gebruikt vind ik.

Draai dan ff het kopje eraf. Hou je een sm57 over :)

JeanPaul du Vinnie
11 januari 2008, 18:58
Jij zei 10 tekens! ;)


Ik kan er eigenlijk vrij kort en bondig over zijn. Je kunt er heel veel mee, maar het blijft een karakteristieke hi-gain rectifier sound. D.w.z. bruut, punchy, diepte en aanwezigheid. Het blues kanaal en de clean klinken ook ver boven gemiddeld, maar ik zou als echte blues speler denk ik toch voor een Lonestar of zo gaan als je echt die sound zoekt.

Het mooie van de tremoverb, vind ik zelf, is dat de mids er iets meer uitkomen dan de gemiddelde rectifier top. Tenminste, als ik hem vergelijk met de top waarmee ik hem vergeleken heb tot nu toe. DR Triple Ch. Ik combineer hem met een Bogner 2x12 OS, die ook standaard al veel mids heeft en mijn 2 cabs snijden echt door de mix heen.

Waar mensen het altijd over hebben w.b. gebrek aan definitie bij rectifiers begrijp ik nu ik zelf een TOV heb helemaal niet meer, want ik krijg hem bijna net zo strak als mijn Quad op het Mark III kanaal, alleen dan een stuk punchier. Ik denk wel dat de Quad langer gedefinieerd blijft als je er meer gain indraait, die laat ik op de TOV namelijk relatief laag. Uurtje of 12 a 1. De bass mag dus zoals op iedere mesa (ga ik even vanuit) ook echt niet hoger dan 10 a 11 uur wil je die definitie houden. De mids, treble en presence kun je wat mee spelen, maar het klinkt out-of-the-box gewoon als een rectifier zoals je hem kent van studio opnames. Op zich grappig dat je door het channel cloning 2 presence gebieden kunt instellen als je van de modern red een vintage red channel maakt. (wel aan te raden, de vintage channel klinkt echt beter als je 't mij vraagt!)

Zet je de amp op spongy, dan krijg je er die echt dikke limp bizkit en incubus sound uit. Ik wil er wel dat strakke in hebben, dus ik zet hem op bold, met solid state mode voor de gelijkrichter optie(zeg ik dat goed?) Je gebruikt dan even goed voor je voorversterker en eindtrap de buizen, maar niet de rechtifier buis. Die klinkt mij dan weer iets te 'wollig' voor echt een strakke sound. Is wel aan te raden voor een vintage blues sound denk ik. De Hi Power optie geeft je ritme sound op de red channel echt die 'bite'. Een bite waar ik lang naar op zoek was. Ik merk nu al na enkele weken, dat ik mijn oordopjes tijdens repetities vaker uit heb dan in, want ik wil die bite gewoon in mijn oor horen! ;)

De tremolo toevoeging is eigenlijk helemaal niet zo super, maar hij doet zijn werk. Op hogere volumes reageert deze ook anders dan op lage volumes. Dit geldt ook voor de reverb tank trouwens. Een beetje reverb erin draaien op je clean kanaal klinkt even goed lekker, maar ik ben nu eenmaal wat meer opties gewend dan alleen een mix-knop, dus ik laat het liever weg. (ben eigenlijk sowieso neit zo'n reverb fan)

Ik snap in ieder geval uitstekend waarom men dit als de beste rectifier ooit gemaakt beschouwd. Ik wil graag nog een keer de nuance-verschillen met een aantal rectifier tops vergelijken, maar ik denk dat ik mijn droomsound (voorlopig) weer gevonden heb! ;)
Bedankt, mooie review! Lijkt er al wat meer op :D

(Damn, ik wil er één.)

caliban
11 januari 2008, 19:01
Bedankt, mooie review! Lijkt er al wat meer op :D

(Damn, ik wil er één.)
Als Raffel je geldbeugel wat respecteerde, zou hij een review moeten geschreven hebben over hoe kut zijn nieuwe amp is.
Stel je eens voor.

Raffel
11 januari 2008, 20:10
gaat niet gebeuren! Alleen lof over deze bak! :D

jw009
11 april 2008, 14:07
HELL YEAH !!! Daar issie dan:

http://pic18.picturetrail.com/VOL899/3943545/15752050/312828864.jpg

Er is al genoeg over geschreven. Hier 3 korte soundclips:

Master of puppets intro (http://soundclick.com/share?songid=6450529)

Constant Motion (http://soundclick.com/share?songid=6450532)

Detonation (http://soundclick.com/share?songid=6450536)

AART
11 april 2008, 14:09
Ah, das geil he! Ik heb zo'n zelfde. Is dat een nieuwe of 2ehands?

jw009
11 april 2008, 14:14
Ah, das geil he! Ik heb zo'n zelfde. Is dat een nieuwe of 2ehands?

Tweedehands uit Duitsland. Volgens mij uit 2004 of begin 2005. Ik heb MB gemaild voor het bouwjaar, ik kwam er zelf niet uit.

Ik weet ook niet hoe oud de buizen zijn, maar alles klinkt als een klok dus ze mogen nog wel even blijven zitten. Nu alleen nog een footswitch, maar dat heeft geen haast.

Dit is by far de best klinkende versterker die ik ooit heb gehad. De Quad en Triaxis (icm 50/50), kreeg ik het niet echt heel warm van.

AART
11 april 2008, 14:28
Tweedehands uit Duitsland. Volgens mij uit 2004 of begin 2005. Ik heb MB gemaild voor het bouwjaar, ik kwam er zelf niet uit.

Ik weet ook niet hoe oud de buizen zijn, maar alles klinkt als een klok dus ze mogen nog wel even blijven zitten. Nu alleen nog een footswitch, maar dat heeft geen haast.

Dit is by far de best klinkende versterker die ik ooit heb gehad. De Quad en Triaxis (icm 50/50), kreeg ik het niet echt heel warm van.

Als je je serial stuurt kan ik het zo zeggen. Mijne is 12402 en is een lente 2006 bak.

.Stax.
11 april 2008, 14:35
Aha!
Dit topic ben ik nog niet tegengekomen :satisfie: Hier dan ook mijn Boogie, heb hem nu zon 3/4 jaar.. na wat problemen in het begin met eruitklappende zekeringen en buizen ben ik er nu super tevreden mee!!

http://i305.photobucket.com/albums/nn223/stephan7986/top.jpg

http://i305.photobucket.com/albums/nn223/stephan7986/helezooi.jpg

Ik heb altijd het idee dat er niet bar veel liefhebbers zijn van deze amp, maar ik ben er in iedergeval weg van :hippie:

jw009
11 april 2008, 14:41
Als je je serial stuurt kan ik het zo zeggen. Mijne is 12402 en is een lente 2006 bak.

Die van mij is 12095

AART
11 april 2008, 14:41
Volgens mij raken de dueces steeds meer in trek, je ziet ze steeds meer.

caliban
11 april 2008, 14:56
Volgens mij raken de dueces steeds meer in trek, je ziet ze steeds meer.
Ik ben niet echt weg van die stiletto's.

AART
11 april 2008, 15:50
Die van mij is 12095

Halverwege 2005 is waarschijnlijk de productiedatum van jouw Mark IV.

jw009
11 april 2008, 16:51
Halverwege 2005 is waarschijnlijk de productiedatum van jouw Mark IV.

Ok, thanks!

ben79
11 april 2008, 18:28
blijkbaar stond de mijne er nog neit tussen
hopelijk lukt het..


http://img207.imageshack.us/img207/7179/img0486ls5.jpg

AART
11 april 2008, 18:40
die SG he, die is geil joh! :noob:

Nocki
11 april 2008, 18:42
Als ik die kast had gehad had ik die top ook nog gehad :)

heb je je roadster al geprobeerd met el34?

AART
11 april 2008, 18:47
Als ik die kast had gehad had ik die top ook nog gehad :)

heb je je roadster al geprobeerd met el34?

Koop die roadster dna terug joh!

Je mark kan je dan wel hier achterlaten....

ben79
11 april 2008, 18:49
nee ben nu supertevreden met men sound dus als ik nog es iets kwa sound wil veranderen misschien es proberen mar niet voort eerst

ropp
11 april 2008, 19:25
HELL YEAH !!! Daar issie dan:

http://pic18.picturetrail.com/VOL899/3943545/15752050/312828864.jpg

Er is al genoeg over geschreven. Hier 3 korte soundclips:

Master of puppets intro (http://soundclick.com/share?songid=6450529)

Constant Motion (http://soundclick.com/share?songid=6450532)

Detonation (http://soundclick.com/share?songid=6450536)

constant motion klinkt erg jammie

BartL
11 april 2008, 19:29
Sinds gisteravond in bezit van een Mesa Boogie Caliber 50 + (met eq) in perfecte staat! :) Had besloten mijn Engl top & cabinet (screamer) weg te doen, omdat dat het ook niet helemaal was. Heb reeds een Studio .22+ gehad en daar was ik ook erg over te spreken. Uiteindelijk wel met een beetje spijt weggedaan.

Ik ben er nog niet uit of ik beide kanalen van de Caliber 50+ ga gebruiken, of alleen het cleane kanaal met 'n pedaaltje ervoor (is ook lekker makkelijk met delay e.d., omdat ik dan geen fx loop hoef te gebruiken). Aangezien het cleane kanaal mij in eerste instantie veel voller overkomt, is dat tweede misschien helemaal niet zo een slecht idee.

Nu nog een stratje en/of tele en ik ben weer blij :)

Edit: Ik speel overigens in een eenvoudig coverbandje met zeker < 10 optredens per jaar. Een beetje de standaard muziek (Ilse, Anouk, Meredith, Melissa...). Van wat ik tot nu toe gehoord heb gaat 'ie dat prima doen denk ik.

Wiellem
11 april 2008, 20:46
Even een vraag kweenie of dit hier mag maareh waarom vind je de Mark IV bijna alleen in combo?

Nocki
11 april 2008, 20:50
je vind ze beide vrij vaak. zowel combo als head. zowel medium als short... denk dat het toeval is dat je voornamelijk combo's ziet.

Wiellem
11 april 2008, 22:19
je vind ze beide vrij vaak. zowel combo als head. zowel medium als short... denk dat het toeval is dat je voornamelijk combo's ziet.

Maar online zie ik ook geen winkel waar stacks te koop zijn?

Nocki
11 april 2008, 22:29
Het is natuurlijk al een ouder product. Winkels zullen over het algemeen eerder nieuwere amps op voorraad nemen. daarnaast is de 2ehandsmarkt natuurlijk al ruim voorzien van deze amps waardoor het voor de winkelier zeker niet interesant is.

denk dat dat zo maar wat redenen zijn. verder is het natuurlijk een erg dure amp om te hebben naast een product wat nieuwer is en hetzelfde kost...

ben vanhoof
12 april 2008, 12:00
blijkbaar stond de mijne er nog neit tussen
hopelijk lukt het..


http://img207.imageshack.us/img207/7179/img0486ls5.jpg

Vette gear, echt!! Maar is het niet frustrerend om met zo'n vette set op podium naast een line 6 spider te staan? Btw, 2/05 spelen wij samen met jullie (Crankshaft). Jullie demo klinkt vet, waar is die opgenomen?

ben79
12 april 2008, 16:34
merci!!

onze demo is opgenomen in Studio trix in antwerpen, de man die ons opgenomen heeft is inmiddels al wel erens anders aan het werk.
In de zomer of vlak erna gaan we opnieuw de studio in maar waarschijnlijk wordt het dan studio 'De studio'.. waar zijn jullie geweest?

ik sta trouwens niet naast een line 6 , de andere gitarist speelt op Randall, enkel zen cabinet is line 6..

2 mei das in retie zeker? hoe laat moeten jullie spelen?
en 29/8 spelen julie ook in retie, als het op betonpop is dan spelen we weer samen..

caliban
12 april 2008, 16:45
merci!!

ik sta trouwens niet naast een line 6 , de andere gitarist speelt op Randall, enkel zen cabinet is line 6..

Toch nog best een verschil in kwaliteit hè.

bass blom
12 april 2008, 16:47
oh, man, die fireburst blijft supergeil :p

JeanPaul du Vinnie
12 april 2008, 17:09
http://i11.photobucket.com/albums/a195/jeanpaul_du_vinnie/IMG_0529.jpg

Mijn Dual Rectifier Tremoverb, gekocht in februari. Tot nu toe nog niet veel plezier van gehad, jammer genoeg. Is een tijdje binnen geweest voor nieuwe lampen en nu schort er plots weer iets aan de voeding, blijkbaar. :mad:

Nocki
12 april 2008, 17:18
zonde man! geweldig mooie amp is dat... Ik hoop dat je er meer plezier van gaat hebben in de toekomst!

ben vanhoof
12 april 2008, 17:23
merci!!

ik sta trouwens niet naast een line 6 , de andere gitarist speelt op Randall, enkel zen cabinet is line 6..
2 mei das in retie zeker? hoe laat moeten jullie spelen?

Wij spelen om 22u, kdacht da jullie de boel daar mochten afsluiten. Zal wel n feesje worden denkik. Op foto's van jullie site dacht ik toch een line 6 spider gezien te hebben.

ben79
12 april 2008, 17:24
die trm o verb blijft toch de mooiste mesa vind ik, ben ook een tijdje aan het denken geweest om de grill vn men roadster te vervangen door die zwarte soffen grill..

en ja Men set is nog wel een serieus verschil met de randall van de tweede gitarist maarja, dat maakt het ook wel en beetje leuker he.. dan weten we weer waarom we er zovel geld insteken.. ;-)

en ja die fireburst sg, ik was eerst op zoek naar de emerald green ervan maar achteraf ben ik toch blij dat ik de deze gekocht heb, ik vind me steeds weer mooier

ben79
12 april 2008, 17:26
kan dat die wel ergens op een foto stond maar std spelt hij op randall..

2mei zal wel leuk worden we zullen het deftig afsluiten ;-)

ben79
12 april 2008, 17:27
29/8 spelen jullie dan op betonpop? want daar zijn we ook van de partij...

ben vanhoof
12 april 2008, 20:09
Dan spelen we in den Dries in retie, kan wel zijn dat dat zo noemt. We moeten daarna op het zomertreffen van de Firebirds in arendonk spelen, dus zullen we de groepen na ons moeten missen.

Raffel
14 april 2008, 11:45
http://i11.photobucket.com/albums/a195/jeanpaul_du_vinnie/IMG_0529.jpg

Mijn Dual Rectifier Tremoverb, gekocht in februari. Tot nu toe nog niet veel plezier van gehad, jammer genoeg. Is een tijdje binnen geweest voor nieuwe lampen en nu schort er plots weer iets aan de voeding, blijkbaar. :mad:

Volgens mij kunnen we dan eens een clubke oprichten, want het aantal TOV gebruikers hier is veel te laag! Beetje zuur dat je er problemen mee hebt trouwens. Ik heb nog geen problemen ondervonden gelukkig!

Onze 2e gitarist is een behoorlijk aantal weken weg, dus ik hoor nu alleen mijn eigen wall-of-sound uit te TOV. Ga ik aan de andere kant van de repetitieruimte staan en vang ik nog die druk op en dat enorme dikke geluid! En dan heb ik de bass nog best degelijk ingesteld!

Ik krijg ook van andere muzikanten (gitaristen met DR's incluis) alleen maar lof over hoe de TOV klinkt. De helft van de gitaristen die wel eens binnenloopt, loopt meteen op de amp af als ze hem horen en zeggen: "was dat voor mesa?" en dan zeg ik, "een beetje zoals jouw DR, maar dan 100 keer vetter!" :D

JeanPaul du Vinnie
14 april 2008, 12:08
Om de één of andere reden krijg ik de mijne niet dik ingesteld op mijn hoofdcab. Misschien moet ik maar eens investeren in iets beters dan die cheapo Seventy 80-speakers :D Op het kleine zelfbouwcabje dat je op de foto voor een stuk kan zien klinkt hij inderdaad als een klok, compleet zoals ik verwacht had :)

Gisteren trouwens nieuws gehad van m'n TOV: blijkbaar is hij plots gestopt met in- en uitfaden, zonder dat er echt iets aan gedaan is bij m'n amp tech, en sindsdien is 't niet meer terug gekomen. Hij heeft 'm meegegeven aan mijn zanger die daar toevallig moest zijn, eens horen wat dat geeft op repetitie deze week. Hopelijk houdt hij het!

AART
14 april 2008, 12:45
Zet je recto eens op een cab met C90's, dan barst de hel pas echt los!

Raffel
14 april 2008, 13:05
V30's gaat ook hard en lomp moet ik zeggen. De spreiding van de combo, met de focus van mijn closed back Bogner, samen een 4x12 eigenlijk. Dus lekker lomp!

Wat voor sound kan ik verwachten van een C90 in vergelijking met een V30?

Grappig trouwens dat op de TOV head de controls precies in spiegelbeeld zitten van hoe ze op de combo zitten.

AART
14 april 2008, 13:21
V30's gaat ook hard en lomp moet ik zeggen. De spreiding van de combo, met de focus van mijn closed back Bogner, samen een 4x12 eigenlijk. Dus lekker lomp!

Wat voor sound kan ik verwachten van een C90 in vergelijking met een V30?

Grappig trouwens dat op de TOV head de controls precies in spiegelbeeld zitten van hoe ze op de combo zitten.

De C90 heeft minder die midhobbel van de V30 en is gebalanceerder. Daarnaast meer strak low end. De oude halfback cabs hadden soms 4 C90's en met een recto wil dat echt wel gaan. Met V30's zijn ze ook koel, ik vind beiden geschikt.
C90 wordt ookw el eens de moderne V30 genoemd end aar kan ik opzich wel inkomen.

Raffel
14 april 2008, 13:38
dan hoef ik geen C90's denk ik. Een strak low-end is altijd mooi, maar daar hoef je met een TOV eigenlijk sowieso al niet over te klagen. Daarnaast moet ik het juist van de mids hebben eigenlijk. Daarom heb ik de bogner cab ook, lijkt alsof de mids daar toch net iets meer naar voren komen dan de gemiddelde 2x12.

RvB
6 augustus 2008, 18:38
Om dit topic even omhoog te schoppen en in ere te houden :cooler:

PIMP TIME!!

http://img81.imageshack.us/img81/5451/dsc002732lg9.jpg

caliban
6 augustus 2008, 18:56
Om dit topic even omhoog te schoppen en in ere te houden :cooler:

PIMP TIME!!

http://img81.imageshack.us/img81/5451/dsc002732lg9.jpg
Is die naderhand gepimpt, of origineel met recto type voorkant?

Nocki
6 augustus 2008, 18:58
naderhand denk ik.

wel grappig... zou er toch ook wel weer een boogie bij willen hebben. gewoon een 1x12 met evm, goed clean en met een pedalboardje :)

zjanke
6 augustus 2008, 19:04
naderhand denk ik.

wel grappig... zou er toch ook wel weer een boogie bij willen hebben. gewoon een 1x12 met evm, goed clean en met een pedalboardje :)

Ja hiero, maak me los, het is de laatste.....





nou vooruit dan, met een Black shadow dan.....

RvB
6 augustus 2008, 20:18
Is die naderhand gepimpt, of origineel met recto type voorkant?

Naderhand gepimpt. Even langs de gamma en dan krijg je dit :p

caliban
6 augustus 2008, 20:32
Naderhand gepimpt. Even langs de gamma en dan krijg je dit :p
Wat is het trouwens, een mark II ofzo?

RvB
6 augustus 2008, 20:44
Origineel is het een Subway Rocket Reverb combo. Een jaar geleden een zelf geknutselde behuizing gekocht en er een top van gemaakt.

En nu verder opgepimt zeg maar ;)


Weet iemand of er andere knoppen op kunnen? Ik kan alleen gitaarknoppen vinden bij bijvoorbeeld tonefactory.

caliban
6 augustus 2008, 20:49
Origineel is het een Subway Rocket Reverb combo. Een jaar geleden een zelf geknutselde behuizing gekocht en er een top van gemaakt.

En nu verder opgepimt zeg maar ;)


Weet iemand of er andere knoppen op kunnen? Ik kan alleen gitaarknoppen vinden bij bijvoorbeeld tonefactory.
Wat voor knoppen zou je willen, ik denk dat het mogelijk is om er andere op te zetten.