View Full Version : Zelfbouw buizen overdrive
nevyn292
20 oktober 2007, 19:45
even ruwweg 2 korte vraagjes:
kosten van dit project ongeveer? 40-50 euro?
kan je dit doen als eerste bouwproject of is dat echt af te raden? lukt dit ook op zo'n plastic bordje of niet?
'weet dat het niet de allerintelligentste vragen zijn maar ben gewoon nog lekker aan het vogelen, serieuze werk komt nog wel een keertje'
EricSw
20 oktober 2007, 20:20
Ik was iets meer kwijt.
Zo rond de de 70-80 euro denk ik, ik heb het niet precies bij gehouden.
Wat voor pedaal je ook maakt, je hebt een behuizing, schakelaar, pots, knoppen en jack's nodig.
Dat zijn vaak de meeste kosten, die paar weerstandjes en condensatortjes kosten erg weinig.
Bij dit project komt de buis en buisvoet er nog bij, die zijn wat duurder.
Of dit project te doen is voor een beginner hangt af van je kennis.
Het schema van R. Nijboer vond ik duidelijk genoeg om eraan te beginnen.
Ik heb alles op een experimenteer print gedaan.
Waar het bij mij in eerste instantie fout ging was het aansluiten van de transistor. Die had ik verkeerd om gezet, hoe die wel moet is in eerdere posts uitvoerig behandeld.
Alle info over het aansluiten van bv led's of elco's is op internet wel te vinden.
Ik ben er van overtuigd dat bijna iedereen dit moet kunnen maken.
Werk systematisch aan de hand van het schema, geef in het schema duidelijk aan welke componenten al op de print zijn geplaatst en welke verbindingen al zijn gemaakt en dan kan het bijna niet fout gaan.
Mocht je alles hebben gekocht en het solderen van het printje verknallen, de duurste componenten heb je dan nog.
Voor nog geen 10 euro kan je de elektronika nogmaals kopen om het weer te proberen.
nevyn292
20 oktober 2007, 21:56
ach, ik heb niet bijster veel verstand van electronica, ik weet wat een weerstand doet en wat een condensator doet. en dan te bedenken dat ik nog meer van de theorie ben dan van de praktijk :seriousf:
ik heb net eigen stratje afgerond, dus nu op zoek naar iets anders leuks om zelf te maken, en dit leek me wel supergaaf om te doen! :cheerup:
maar er is ook zoveel leuks, moet eigenlijk ook nog een betere versterker(nu Line6 spider II 15 watts met dat kleine 8' speakertje, heel leuk dingetje met veel geluiden, maar ik heb het idee dat mijn gitaar er echt tot zijn recht op komt)
Valoosj
20 oktober 2007, 22:07
ach, ik heb niet bijster veel verstand van electronica, ik weet wat een weerstand doet en wat een condensator doet. en dan te bedenken dat ik nog meer van de theorie ben dan van de praktijk :seriousf:
ik heb net eigen stratje afgerond, dus nu op zoek naar iets anders leuks om zelf te maken, en dit leek me wel supergaaf om te doen! :cheerup:
maar er is ook zoveel leuks, moet eigenlijk ook nog een betere versterker(nu Line6 spider II 15 watts met dat kleine 8' speakertje, heel leuk dingetje met veel geluiden, maar ik heb het idee dat mijn gitaar er echt tot zijn recht op komt)
je kent er dus meer van dan ik, want ik weer niet wat een condensator doet.
het schema van DH is perfect om te gebruiken, maar duid inderdaad aan wat je al hebt gesoldeerd. ik ben daar waarschijnlijk de mist in gegaan, en de instellingen van de draaiknoppen zijn niet zoals je zou verwachten. (om het volume op het zelfde niveau te houden als bij clean moet ik m maar op 10u zetten, en de gain ook niet te hoog, want die en het volume beinvloeden mekaar nogal sterk...)
verder prima te doen. ik bouw ondertussen ook al andere pedaaltjes, maar enige ervaring die ik voor dit had was een looper en een AB
mhk
22 oktober 2007, 22:12
ik heb 'm gemaakt met de pcb van Aad, met een buisvoetje uit een oude
kapotte buizenradio, daar zat ook een philips-miniwatt ecc83 buis in.
na wat knoeiwerk van mij (opgeblazen elco 8) ,ahum..) heb ik 'm aan de praat gekregen,hele mooie overdrive in combinatie met m'n laney lc15
nu nog de behuizing en schakelaar enz.
Richard en Aad bedankt :)
aad
22 oktober 2007, 22:34
ik heb 'm gemaakt met de pcb van Aad, met een buisvoetje uit een oude
kapotte buizenradio, daar zat ook een philips-miniwatt ecc83 buis in.
na wat knoeiwerk van mij (opgeblazen elco 8) ,ahum..) heb ik 'm aan de praat gekregen,hele mooie overdrive in combinatie met m'n laney lc15
nu nog de behuizing en schakelaar enz.
Richard en Aad bedankt :)
Dank je. Wel lekker simpel he? de mijne :D.
Met alle respect voor die schoonheid van Dirk_Hendrik natuurlijk. (Ik bedoel natuurlijk zijn ontwerp - niet D_H zelf !!!!!).
Dirk_Hendrik
23 oktober 2007, 09:39
... niet D_H zelf !!!!!).
Enneh bedankt!! Nee, Jij wint prijzen voor het bezit van een lekker bekkie :stop:
:seriousf:
mhk
23 oktober 2007, 19:38
Dank je. Wel lekker simpel he? de mijne :D.
Met alle respect voor die schoonheid van Dirk_Hendrik natuurlijk. (Ik bedoel natuurlijk zijn ontwerp - niet D_H zelf !!!!!).
inderdaad het ontwerp van dirk hendrik is prachtig mooi maar ik vind het formaat van
jouw pcb mooier omdat ik denk ik zelf weer een behuizing ga maken
(net als bij m'n tube-driver,gemaakt van alu-plaat) dus kan ik daar meer
kanten mee op. dus kan ik weer lekker prutsen met alu-plaat....... :)
Dirk_Hendrik
23 oktober 2007, 19:45
inderdaad het ontwerp van dirk hendrik is prachtig mooi maar ik vind het formaat van
jouw pcb mooier omdat ik denk ik zelf weer een behuizing ga maken
(net als bij m'n tube-driver,gemaakt van alu-plaat) dus kan ik daar meer
kanten mee op. dus kan ik weer lekker prutsen met alu-plaat....... :)
Klopt. Da's een andere insteek. Zoals gezegd, ik stond op het punt om lekker Aads layout te gaan etsen toen ik besloot geen zin te hebben in het trekken van onnodig veel draden en die andere layout heb gemaakt. De gehele focus daarin was dat hij zuigend in een Hammond 1590BB behuizing zou passen. Daarmee is de plaatsing van jacks, knoppen en schakelaar dus volledig vastgelegd. Op het moment dat je een andere behuizing kiest is Aads layout een net zo goede en logischer keuze. daar hij meer vrijheid geeft.
GoGoGo!!! :)
en post het resultaat!
Valoosj
23 oktober 2007, 22:10
die plaats van de jacks enzo lag idd vast, maar het is mogelijk om dat toch aan te passen, zij het dan met veeeeeeel gezever en problemen...
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01213.jpg
britsie
24 oktober 2007, 13:38
Na heeel het topic te hebben doorgelezen, heb ik nog 1 vraag: heeft iemand het pedaal al eens over een basgitaar/-versterker getest? En zo ja, hoe klonk dat?
Of is het nodig de waarde van sommige componenten aan te passen?
Valoosj
24 oktober 2007, 15:43
je zal waarschijnlijk enkele caps moete vervangen. DH zal het waarschijnlijk wel weten
Dirk_Hendrik
24 oktober 2007, 16:16
Zal wel weer zoiets zijn....
Nee ik heb em niet op basgitaar aangesloten. Ik houd niet van vervormde basgitaren ;)
britsie
25 oktober 2007, 08:58
Zal wel weer zoiets zijn....
Nee ik heb em niet op basgitaar aangesloten. Ik houd niet van vervormde basgitaren ;)
Purist! ;) Je denkt toch niet dat ik alle fun voor de gitaristen laat. Mijn pedaalbord is groter dan dat van mijn ritme-gitarist :).
Nog een ander vraagje, loop dit pedaaltje alleen op 12V of kan je er zonder problemen 18-24V opzetten?
Dirk_Hendrik
25 oktober 2007, 09:02
8 tot 24 volt in mogelijk als:
Je zorgt dat de gloeidraad van de buis op 12 volt blijft. Jezult dan dus iets van een extra spanningsregelaar moeten gebruiken.
Je elko's qua spanningsrating hoger liggen dan die spanning.
Valoosj
14 november 2007, 18:07
Net even het über schema van DH overlopen om een parts list te maken. Zou iemand dit nog kunnen nakijken? Ik heb het gecontroleerd, maar foutjes kunnen altijd onverwacht gebeuren...
Weerstanden
1x 100ohm
3x 220ohm
6x 1k
3x 1k5
1x 2k2
1x 3k3
5x 10k
1x 22k
1x 68k
1x 100k
1x 150k
1x 470k
1x 510k
2x 1M
Condensators
2x 27pF
1x 47nF
4x 100nF
2x 220nF
elco's
3x 2,2uF
2x 10uF
2x 470uF
Potentiometers
500K A (log)
100K A (log)
20K w taper
De rest
1x Diode 1N4001
1x BC 549Transistor
2x JRC4558
2x Led
1x buisvoet
1x 12AX7
2x Stereo input
1x 3PDT footswitch
1x 9V input
1x Behuizing
britsie
15 november 2007, 11:01
Ik zal vanavond eens nakijken Valoosj ;)
Edit: de partlist van Valoosj klopt.
Mephistocles
23 november 2007, 14:52
Net even het über schema van DH overlopen om een parts list te maken. Zou iemand dit nog kunnen nakijken? Ik heb het gecontroleerd, maar foutjes kunnen altijd onverwacht gebeuren...
Weerstanden
1x 100ohm
3x 220ohm...
Dank u, dank u! :dance:
Valoosj
23 november 2007, 14:55
geen probleem :) klopt het een beetje? kan altijd links of rechts nog iets vergeten zijn
Mephistocles
15 december 2007, 14:08
Sorry dat ik weer in dit topic reageer en hij weer bovenaan staat, maar ik zou graag nog een keer alles op n rijtje willen, zodat ik kan bestellen. Een mooi, net schema (des noods in paint, sorry voor antipainters) met de namen van alle onderdelen, een onderdelenlijst, en opmerkingen onderaan met alle variaties en wijzigingen. Zou iemand er een zaterdag of zondagmiddag aan willen werken? Want ik heb al die posts gelezen en ik snap er nog de ballen niet van. O ja, dat etsen van da koper enzo hoeft er niet bij, dat staat al op newtone. En ik ga ook bestellen bij newtone, dus zou u/jij even met de onderdelenlijst daar rekening mee houden.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Vincent
Valoosj
15 december 2007, 14:11
Dirk Hendrik heeft hier een geweldig schema gepost. Natuurlijk is dat even zoeken, maar het staat hier. Anders zet ik het even op rapidshare? Met de onderdelenlijst voor zijn schema bij...
EDIT: En downloaden maar... Tubedrive D_H (http://rapidshare.com/files/76735632/Tubedrive_D_H.zip)
Dit gewoon volgen en bouwen, steek er een RFT of een Baldwin ofzo in en je kan gaan scheuren! :rockon:
Lexvandoef
15 december 2007, 22:36
@Goeiemorguh: Je hebt pm en mail van me ;)
(Omdat de inhoud van de pm/mail heeeeeeeeel erg ontopic is hier en ik weet dat hij hier weleens kijkt :hippie: )
Valoosj
15 december 2007, 23:31
was hij er niet eentje voor jou aan het bouwen?
Lexvandoef
15 december 2007, 23:51
was hij er niet eentje voor jou aan het bouwen?
Ja dat klopt, alleen ik krijg geen contact meer met hem :(, vandaar dat ik het zo probeer.
Valoosj
16 december 2007, 00:03
Arme jongen toch :)
Ik bouw er binnenkort een 2e, mn gitaarleraar vond het de beste (warme) overdrive waar hij al op gespeeld had.
Lexvandoef
16 december 2007, 00:54
Ja dat vind ik nou ook :satisfie:
Einzeln
16 december 2007, 22:27
Ik zou graag meer soundfiles en reviews willen horen.
Lexvandoef
16 december 2007, 22:30
As soon as i get mine....
Maar ik tast op dit moment een beetje in het duister..... :(
Valoosj
16 december 2007, 22:47
Bewijzen deze 78 pagina's dat niet? Hij is ZALIG
Bouw m, koop wat tubes, en speel er op!
Einzeln
16 december 2007, 22:53
Bewijzen deze 78 pagina's dat niet? Hij is ZALIG
Bouw m, koop wat tubes, en speel er op!
Nou ik lees vooral dat iedereen hem bouwt. Mensen zeggen dat hij doet het en hij klinkt goed, en dan allerlei zaken over hoe subjectief dat is. En juist dat laatste maakt mij argwanend. Ik lees vooral bouwliefde hier.
Lexvandoef
16 december 2007, 22:54
Nou ik lees vooral dat iedereen hem bouwt maar ik lees slechts hij doet het en hij klinkt goed, en dan allerlei zaken over hoe subjectief dat is. En juist dat laatste maakt mij argwanend. Ik lees vooral bouwliefde hier.
heb je de soundclips int begin dan niet gehoord?
Einzeln
16 december 2007, 23:05
heb je de soundclips int begin dan niet gehoord?
Jazeker! Maar ik wil de footswitch versie horen.
Lexvandoef
16 december 2007, 23:07
Jazeker! Maar ik wil de footswitch versie horen.
Daar zit echt geen verschil tussen hoor, enkel en alleen dat je hem met je voet kan bedienen.
Valoosj
17 december 2007, 10:46
Nou ik lees vooral dat iedereen hem bouwt. Mensen zeggen dat hij doet het en hij klinkt goed, en dan allerlei zaken over hoe subjectief dat is. En juist dat laatste maakt mij argwanend. Ik lees vooral bouwliefde hier.
Het is mijn vaste overdrive geworden. Zegt het genoeg?
Einzeln
17 december 2007, 13:09
Het is mijn vaste overdrive geworden. Zegt het genoeg?
Maar waarom is hij dat geworden?
Lexvandoef
17 december 2007, 15:26
Maar waarom is hij dat geworden?
Klank maybe?
B_2_the_a
17 december 2007, 15:28
Ik bouw er binnenkort een 2e, mn gitaarleraar vond het de beste (warme) overdrive waar hij al op gespeeld had.
dan is heeft ie niet zoveel meegemaakt qua pedalen
Lexvandoef
17 december 2007, 15:32
of het is gewoon een goed pedaal ;)
Dirk_Hendrik
17 december 2007, 15:40
Prima ding maar om nou meteen te zeggen "de beste".... Nee. Dat niet. Laat staan "warm". Ik doe niet aan "warm". Da's me echt veel te subjectief.
Valoosj
17 december 2007, 18:00
Veel meer dan jij in alle geval. Kerel heeft 6 jaar in een muziekwinkel in t stad gewerkt.
En de pedaal is mn vaste overdrive geworden omwille van de goede klank. Ken je niemand in je buurt die er eentje gebouwd heeft? Dan kan je gaan testen, want filmpjes zijn altijd anders dan hoe je t hoort op je eigen spullen.
Dirk_Hendrik
17 december 2007, 18:40
Veel meer dan jij in alle geval. Kerel heeft 6 jaar in een muziekwinkel in t stad gewerkt.
Ik neem je voor je woord ;)
Probleem is in essentie dat er verdomd weinig winkels zijn overgebleven waar ik het personeel qua deskundigheid nog vertrouw. Teveel verkoopbull en te weinig luisteren naar wat de klant wil en wat de klant zelf al weet. Zeker op het gebied van pedalen heb ik een beetje last van ego en kan ik erg over de zeik gaan als ik absolute onwaarheden te horen krijg.
Valoosj
17 december 2007, 18:56
Ik neem je voor je woord ;)
Probleem is in essentie dat er verdomd weinig winkels zijn overgebleven waar ik het personeel qua deskundigheid nog vertrouw. Teveel verkoopbull en te weinig luisteren naar wat de klant wil en wat de klant zelf al weet. Zeker op het gebied van pedalen heb ik een beetje last van ego en kan ik erg over de zeik gaan als ik absolute onwaarheden te horen krijg.
Dat is net het zalige aan hem. Hij verkocht mij zo geen bullshit. Toonde mij coole pedalen, haalde er veel uit, maar raadde me dan af om ze te kopen om weet ik veel welke reden dat het altijd was. Hij gaf me dan de namen van betere pedalen. En begon dan telkens van zn oren te maken dat het management van de winkel die maar niet in huis wilde halen. Winkel is nu dan ook failliet door hun eigen internetshop. Heerlijke tijden waren het dat ik er 4u bij hem zat om pedalen te testen en bij te praten.
Die verkoopbull bij andere winkels is ook de reden dat je mij nog amper in gitaarwinkels ziet. Enkel als ik een pakje snaren of plectrums ofzo nodig heb. Pedalen zal ik wel zelf bouwen.
EdJ
17 december 2007, 19:49
Staat er tussen al die bladzijden een layout van het apparaat?Ik zag wel een schema maar wil niet graag het wiel opnieuw uitvinden:-)
Bij voorbaat dank!
Dirk_Hendrik
17 december 2007, 20:06
In de link die zonet werd gegeven:
http://rapidshare.com/files/76735632/Tubedrive_D_H.zip
Zit een PDF met idd. een schema..
Maar wacht!!! Fuk zeg!! Die PDF blijkt zomaar uit meer pagina's te bestaan..... en zie daar!! Een vollledige PCB layout :)
Valoosj
17 december 2007, 20:51
Maar wacht!!! Fuk zeg!! Die PDF blijkt zomaar uit meer pagina's te bestaan..... en zie daar!! Een vollledige PCB layout :)
En een geweldige parts list!
Ondertussen al 21 keer gedownload, en is er ook maar iemand die ons bedankt voor het enorme gemak?
@ Nijboer, kan je deze link mss in je openingspost zetten? Ik vrees dat we de vraag naar deze link anders nog vaak mogen horen (en negeren :D).
EdJ
18 december 2007, 10:07
Nou bij deze enorm bedankt!
Mephistocles
19 december 2007, 11:28
Bedankt valoosj, bedankt nijboer, ik ga vanaaf alles bestellen, dan heb ik weer wat te doen in de kerstvakantie.
Valoosj
19 december 2007, 12:56
Bedank Dirk Hendrik maar :p die heeft het schema gemaakt. Ik zette het enkel met een onderdelen lijst in een makkelijk te vinden foldertje. Veel plezier ermee, en met je kerstvakantie :sneaky:
Dirk_Hendrik
19 december 2007, 16:38
Correctie. Richard Nijboer heeft het schema gemaakt. Ik heb het alléén maar in Ulticap ingevoerd en een een PCB uit getrokken ;)
G.G.
20 december 2007, 17:59
Ff een domme vraag, maar waar moet ik klikken om die pdf te downloaden?
Valoosj
20 december 2007, 18:37
Ff een domme vraag, maar waar moet ik klikken om die pdf te downloaden?
Een Nederlander die de knop FREE niet vindt? :o
grapje :D
ponq
20 december 2007, 20:51
LOL!
10tekensLOL
Lexvandoef
23 december 2007, 01:21
@Goeiemorguh: je hebt alweer pm over dit onderwerp ;) Respond please :cheerup:
Valoosj
23 december 2007, 12:13
@Goeiemorguh: je hebt alweer pm over dit onderwerp ;) Respond please :cheerup:
Goeiemorguh is dood? Of negeert hij je gewoon :D
Lexvandoef
23 december 2007, 12:41
Goeiemorguh is dood? Of negeert hij je gewoon :D
Ik vrees dat laatste, maar ik weet niet waarom, ben een hartstikke aardige jongen :seriousf:
bollocks37
30 december 2007, 20:10
Okay, zojuist 81 pagina's gelezen en geen vragen (ze zijn allemaal minstens drie of vier keer beantwoord).
Dit wordt mijn eerste project sinds 20 jaar en ik heb eerst even 5 minuten naar het schema zitten staren voor alles weer boven kwam (2n4427, BLY16A ;) ) en het weer enige betekenis voor me had.
Iedereen dit dit tot hapklare brokken heeft gemaakt en natuurlijk vooral de originele ontwerper thanks, ik ga de boel eerst bouwen en zal er pas daarna verslag van doen!
guitarnijboer
30 december 2007, 23:06
Okay, zojuist 81 pagina's gelezen en geen vragen (ze zijn allemaal minstens drie of vier keer beantwoord).
Mooi is dat he? Was iedereen maar ze self sufficient als jij!
Succes met bouwen!!
Clox
4 januari 2008, 03:05
Heb inmiddels ook alle 81 pagina's doorgelezen en nu dan toch maar is geregistreerd op het forum. Lees inmiddels al een jaartje mee, en vond dat het nu toch is tijd werd om mijn meningen te posten en meteen wat vraagjes beantwoord te krijgen. :hippie:
Wat is nu nl het geval: Ik ben mijn profielwerkstuk over gitaareffecten aan het doen, en dan eigenlijk met name (en waarschijnlijk ook alleen maar; dat was al genoeg volgens mijn leraar) over de overdrive en distortion. Nu heb ik besloten daar ook een praktijkgedeelte aan vast te maken en dus zelf een pedaaltje te bouwen. Nu had mijn leraar, die zelf ook enthousiast gitarist/bassist/zelfbouwer enz. is mij al een berg gekopieerde artikelen uit duitse tijdschriften gegevens met allerlei DIY projecten. Alleen nou heb ik het niet echt op duits (lees: ben niet goed in Duits:P), en als er iets mislukt dan kan ik ook nergens vragen stellen. Hier kan dat dus duidelijk wel, als ik de hoeveelheid vragen van Valoosj en Hugo heb gelezen (respect, had het zelf ook niet geweten :hippie: ). Hulde aan de geduldige beantwoorders trouwens;)
Maarrr nu heb ik dus besloten het schema van DH te gaan volgen. Aangezien mijn electro ervaring niet verder gaat dan de natuurkundelessen (beetje weerstanden uitrekenen enz.) heb ik dus praktisch nul ervaring. Weet wel gewoon wat alle onderdelen inhouden (heb al schema's enz bestudeerd), maar voor de rest zou ik niet kunnen bedenken hoe ze de sinus zegmaar beinvloeden. Verder heb ik ook niet al teveel soldeerervaring, en mede daarom heb ik ook besloten eerst een Big Muff Triangle te bouwen aangezien dit toch wel een stuk gemakkelijker is/(lijkt?). Deze spullen moeten zo'n beetje morgen binnen komen, dus dan kan ik gaan bouwen.
Terugkomend op mijn electronica ervaring: Aangezien het mijn profielwerkstuk betreft, wordt er wel een beetje kennis van zaken verwacht. Dus ik moet het schema zo'n beetje gaan uitleggen in mijn werkstuk (niet precies, mijn leraar weet ook wel waar ik nu ben en straks ben qua kennis), alleen nou weet ik dus totaal niet waar te beginnen enz. Nu vroeg ik mij af of iemand misschien een boek/site wist die in een beetje begrijpelijke taal uitlegt hoe bepaalde componenten de sinus beinvloeden, en misschien wel hoe het schema van de NijboerTS werkt(A). Het hoeft echt niet allemaal voorgekauwd te zijn, ik hou er wel van juist wat dingen zelf te ontdekken. Dus als iemand een dergelijke bron weet dan hoor ik het graag!
Veel te lang verhaal dus ik ga ermee stoppen:P. Toch nog een vraagje eigenlijk: Hebben jullie (GitaarNijboer, Dirk Hendrik, Aad enz.) eigenlijk een opleiding gedaan voor alles wat jullie nu weten of is het echt pure hobby? Jullie weten er nl echt veel van:P Wil ik nou ook kunnen: schakelingen uitrekenen, combineren en zelf bouwen:P
M Kactus
4 januari 2008, 08:22
Heb inmiddels ook alle 81 pagina's doorgelezen en nu dan toch maar is geregistreerd op het forum. Lees inmiddels al een jaartje mee, en vond dat het nu toch is tijd werd om mijn meningen te posten en meteen wat vraagjes beantwoord te krijgen. :hippie:
Wat is nu nl het geval: Ik ben mijn profielwerkstuk over gitaareffecten aan het doen, en dan eigenlijk met name (en waarschijnlijk ook alleen maar; dat was al genoeg volgens mijn leraar) over de overdrive en distortion. Nu heb ik besloten daar ook een praktijkgedeelte aan vast te maken en dus zelf een pedaaltje te bouwen. Nu had mijn leraar, die zelf ook enthousiast gitarist/bassist/zelfbouwer enz. is mij al een berg gekopieerde artikelen uit duitse tijdschriften gegevens met allerlei DIY projecten. Alleen nou heb ik het niet echt op duits (lees: ben niet goed in Duits:P), en als er iets mislukt dan kan ik ook nergens vragen stellen. Hier kan dat dus duidelijk wel, als ik de hoeveelheid vragen van Valoosj en Hugo heb gelezen (respect, had het zelf ook niet geweten :hippie: ). Hulde aan de geduldige beantwoorders trouwens;)
Maarrr nu heb ik dus besloten het schema van DH te gaan volgen. Aangezien mijn electro ervaring niet verder gaat dan de natuurkundelessen (beetje weerstanden uitrekenen enz.) heb ik dus praktisch nul ervaring. Weet wel gewoon wat alle onderdelen inhouden (heb al schema's enz bestudeerd), maar voor de rest zou ik niet kunnen bedenken hoe ze de sinus zegmaar beinvloeden. Verder heb ik ook niet al teveel soldeerervaring, en mede daarom heb ik ook besloten eerst een Big Muff Triangle te bouwen aangezien dit toch wel een stuk gemakkelijker is/(lijkt?). Deze spullen moeten zo'n beetje morgen binnen komen, dus dan kan ik gaan bouwen.
Terugkomend op mijn electronica ervaring: Aangezien het mijn profielwerkstuk betreft, wordt er wel een beetje kennis van zaken verwacht. Dus ik moet het schema zo'n beetje gaan uitleggen in mijn werkstuk (niet precies, mijn leraar weet ook wel waar ik nu ben en straks ben qua kennis), alleen nou weet ik dus totaal niet waar te beginnen enz. Nu vroeg ik mij af of iemand misschien een boek/site wist die in een beetje begrijpelijke taal uitlegt hoe bepaalde componenten de sinus beinvloeden, en misschien wel hoe het schema van de NijboerTS werkt(A). Het hoeft echt niet allemaal voorgekauwd te zijn, ik hou er wel van juist wat dingen zelf te ontdekken. Dus als iemand een dergelijke bron weet dan hoor ik het graag!
Veel te lang verhaal dus ik ga ermee stoppen:P. Toch nog een vraagje eigenlijk: Hebben jullie (GitaarNijboer, Dirk Hendrik, Aad enz.) eigenlijk een opleiding gedaan voor alles wat jullie nu weten of is het echt pure hobby? Jullie weten er nl echt veel van:P Wil ik nou ook kunnen: schakelingen uitrekenen, combineren en zelf bouwen:P
Nou, een goed vertrekpunt is de DIYStompboxes Wiki. (http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=Main_Page) Daar staat alles best begrijpelijk uitgelegd, en als ik me niet vergis staat er ook een iets diepgaandere uitleg over de componenten. Hun forum is ook bijzonder uitgebreid. Dan heb je General Guitar Gadgets en Geofex. Dat zijn zo de populairste internetbronnen in zake fx. Misschien iets te eenvoudig voor jouw doeleinden, maar wie weet ben je er iets mee.
Dirk_Hendrik
4 januari 2008, 08:56
Richards achtergrond weet ik niet. Bij m'n beste weten hebben Aad en ik idd opleiding gehad.
chocorookie
4 januari 2008, 10:33
Haha,
dit is een kweekvijver voor HTS-analoge/energie techniek, Hulde!!
Clox
15 januari 2008, 23:25
Ben nu nog bezig met mn muff, die dus nog mooi niet werkt alleen ik wil alvast beginnen met het etsen van het printje van de nijboer.
Heb nu dus de DH zip gedownload en heb het printje uitgeprint op fotopapier. Alleen nu is dat printje volgens mij veel te groot. zowel voor mijn print (die van newtone) als voor enige toekomstig doosje ervoor. Die zou dan wel erg groot moeten zijn. Nu vroeg ik me af hoe groot jullie deze hebben afgedrukt? Ik had hem eerste op 70% afgedrukt, alleen nu was het buisvoetje nog steeds veel te groot voor het printje.
Valoosj
15 januari 2008, 23:29
Druk m eerst af op gewoon papier tot je IC voetjes perfect passen, het is een beetje gokwerk. Kijk ook nog na of hij dan inderdaad in de behuizing past. Want het kan goed zijn dat je IC voetjes passen, maar dat het nog net te groot is.
Het bestand is al 71 maal gedownload. Richard, je hebt succes met deze pedaal!
Dirk_Hendrik
16 januari 2008, 09:30
Vreemd. Als je met normale printersettings die PDF afdrukt zou het gewoon goed moeten zijn.
Clox
16 januari 2008, 11:45
Als ik hem op 100% afdruk dan past ie niet eens op een standaard printplaatje van newtone. Dan is ie echt huge...kan ik het buisvoetje bijna 2x op kwijt als je naar de diameter kijkt. Maar ik volg nu even de tip van Valoosj...daar moet het wel mee lukken denk ik.
Op 70% past ie btw precies op een newtone onbewerkt printje.
Duff
16 januari 2008, 14:25
Als het goed is is de PDF op maat dus moet je de "fit to page" of iets dergelijks uitzetten en em gewoon laten uitprinten op de grootte opgegeven door het bestand
Dirk_Hendrik
16 januari 2008, 15:12
De print heeft een lengte van 114.3 bij 88.9 millimeter.
aad
16 januari 2008, 21:13
Als het goed is is de PDF op maat dus moet je de "fit to page" of iets dergelijks uitzetten en em gewoon laten uitprinten op de grootte opgegeven door het bestand
Tsja fotoprinter he? Ben ik ook 1x ingetuind. ;)
Mephistocles
18 januari 2008, 15:36
Hmmm... Ik ga maar met watervaste stift werken. Dat printen met fotopapier en al dat dedoe werkt niet echt. Echt niet. Maar het vordert... Niet echt. Stomme school. En als het ns een paar weekjes geen school is, is er wel werk. Het leven van een student is zwaar...:(
Valoosj
18 januari 2008, 16:36
Hmmm... Ik ga maar met watervaste stift werken. Dat printen met fotopapier en al dat dedoe werkt niet echt. Echt niet. Maar het vordert... Niet echt. Stomme school. En als het ns een paar weekjes geen school is, is er wel werk. Het leven van een student is zwaar...:(
Wener 8-)
Gewoon fotopapier van een inkjet printer gebruiken in combinatie met een laser printer. Dan strijken, papier wegpulke, etsen en klaar.
bollocks37
19 januari 2008, 16:03
Ik heb mijn brouwsel ook min of meer af...
Als ik hem aanzet via de voetschakelaar klinkt het alsof er een Harley stationeer loopt. Het toerental kan ik regelen via p1 en het volume keurig via p3.
Heel in de verte achter die harley hoor ik geloof ik wel een gitaar.
Het ledje gaat keurig branden.
Het buisje wat ik gebruik had ik nog liggen , dat is een mesa 12ax7 ecc83
een groove tube heeft een soortgelijk resultaat, maar het is duidelijk een andere harley die start.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Iets waar ik zelf over twijfel is de twee ictjes, daar zit geen inkeepingtje op (half cirkeltje) maar een rondje die ik op de plaats van de halve circel heb gezet.
Iemand zo een idee als hij dit hoort wat het probleem kan zijn?
EricSw
19 januari 2008, 16:25
He!
Heftig, mag ik hem hebben voor op mijn snorfiets?
Dirk_Hendrik
19 januari 2008, 16:37
Ik heb mijn brouwsel ook min of meer af...
Als ik hem aanzet via de voetschakelaar klinkt het alsof er een Harley stationeer loopt. Het toerental kan ik regelen via p1 en het volume keurig via p3.
Heel in de verte achter die harley hoor ik geloof ik wel een gitaar.
Het ledje gaat keurig branden.
Het buisje wat ik gebruik had ik nog liggen , dat is een mesa 12ax7 ecc83
een groove tube heeft een soortgelijk resultaat, maar het is duidelijk een andere harley die start.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Iets waar ik zelf over twijfel is de twee ictjes, daar zit geen inkeepingtje op (half cirkeltje) maar een rondje die ik op de plaats van de halve circel heb gezet.
Iemand zo een idee als hij dit hoort wat het probleem kan zijn?
Het rondje is pen 1.
Harley,
Geen idee. Kun je een paar foto's posten?
bollocks37
19 januari 2008, 17:31
Ik heb de spoortjes doorgemeten en die zijn goed (het etsen was een leermomentje).
Waar ik even mee heb lopen stoeien zijn de aansluitingen van het buisje, ik werd hier moeilijk wijs uit.
Ik heb de volgende verbindingen gemaakt:
Hoofdprint - buisje
TP4 - TP3
TP1 - TP2
H1 - H1'
H - H'
A2 - A2'
G2 - G2'
A1 - A1'
K - K1'
G1 - G1'
Ik werd op dit punt moeilijk wijs uit het schema, dus ben er min of meer vanuit gegegaan dat dit de bedoeling was.
TP9 heb ik overigens nog niet aangesloten omdat die volgens mij uiteindelijk het kastje moet aarden (?).
De foto's zijn wat donker uitgevallen.
Als ze onbruikbaar zijn hoor ik het graag, dan maak ik ze morgen bij daglicht buiten nog een keer:
http://annemiek.woelmuis.nl/pcb1.JPG
http://annemiek.woelmuis.nl/pcb2.JPG
llahsraM
20 januari 2008, 00:32
is het schadelijk voor een elco om per ongeluk met een hete soldeerbout tegen de buitenkant aan te komen? hij is iets beschadigd het zwarte van de elco..
bollocks37
20 januari 2008, 13:02
Dat is schadelijk zoals je ziet, het wil echter niet automatisch zeggen dat hij nu kapot is, in geval van twijfel gewoon vervangen.
bollocks37
20 januari 2008, 14:07
En hij doet het!
Ik heb een heel klein geniepig haast onzichtbaar sluitingkje gevonden.
Ik sloot hem aan en dacht, nu is hij echt stuk, ik hoor niks meer. Tot ik m'n gitaar aansloeg, ik had wat meer ruis verwacht :)
Clox
23 januari 2008, 00:54
Zou het erg zijn om voor R8 een 560K of 470K weerstand te gebruiken ipv de voorgeschreven 510K? Heeft dit veel invloed op het geluid, of zelfs op de werking of maakt het niet (zoveel) uit?
Ben nu net aan het bouwen geslagen, kom ik nu dit al tegen....dacht dat ik mooi even alle weerstandjes wel had liggen.
Dirk_Hendrik
23 januari 2008, 11:22
Ga je gang met die 560k ;)
Clox
23 januari 2008, 23:16
Ben bijna klaar met solderen, alleen de buisvoet nog en nog wat draadjes. Heb alleen nu een (n00b)vraagje over die buisvoet. Daar staat nl ook nog een LED2 die aangesloten moet worden. Begrijp ik het dan goed dat er een ledje onder de buisvoet geplaatst moet worden? En als dit het geval is, zou ik deze ook weg kunnen laten? Heb hem nl toch niet nodig aangezien de overdrive waarschijnlijk ergens ver ingebouwd zal gaan worden.
Valoosj
23 januari 2008, 23:35
Ik zou denken dat je die kan weglaten, maar DH is de man die dat kan beantwoorden.
Dirk_Hendrik
24 januari 2008, 08:47
Die kun je rustig weglaten hoor ;) Pure mojo voor hen die die buis zo nodig zichtbaar willen hebben.
Aquila
28 januari 2008, 22:13
Hoi,
Ik heb sinds een tweetal weken deze site en vooral dit subforum ontdekt. Ik was direct verkocht en uitermate gefascineerd door de projecten die hier beschreven werden. Ik ben dan ook uitgebreid beginnen lezen op het forum en de meest verscheidene links, bovendien ben ik naar de bibliotheek gespurt en heb mij verschillende boeken over buizenversterkers geleend.
Nu zijn deze boeken nogal muffig en een beetje verouderd, ze hekelen bijvoorbeeld allemaal het gebruik van moderne chips, maar ik begin de basis nu toch wat te vatten van de werking van buizenschakelingen.
Ik heb echter nog behoorlijk wat vragen, ik hoop dat er iemand zich geroepen voelt om deze te beantwoorden. Ik kan namelijk de gedachte niet af dat ik iets klakkeloos zou nabouwen zonder de achterliggende werking te kennen...
Eerstens zou ik willen informeren naar "moderne" literatuur over buizen techniek en literatuur over electronica in de verwerking van audio. Ik heb een bepaalde kennis van electronicacomponenten en behoorlijke vaardigheid met de soldeerbout, maar dit was nooit in functie van audio.
Ik zou dus graag het circuit kunnen ontleden en de toepassing van filters in dit circuit kennen, hoe zit de terugkoppeling van de opamps, functie en werking van de Vbias, het niet aanwezig zijn van kathodeweerstanden en het gevolg hiervan op de sound.
Het zou dus eigenlijk schitterend zijn indien iemand het schema stap voor stap zou kunnen ontleden, of mij op weg wilt helpen met verwijzingen naar literatuur.
Alvast bij voorbaat dank!
Mvg,
Geert
guitarnijboer
29 januari 2008, 23:44
Ben jij nu de zelfde knakker die eerder liet weten dit project als eindopdracht voor school te willen gebruiken?
Clox
29 januari 2008, 23:53
Nee dat ben ik :hippie:
Probeer het tot nu toe nog iets meer op eigen houtje te doen. Hoewel een antwoord op bovenstaande vraag altijd handig is:P Maar inmiddels niet echt meer nodig voor mij tenminste.
Aquila
30 januari 2008, 01:26
Dat ben ik dus niet nee :) Ik weet dat zo een uitleg heel veel moeite kost, daarom dat ik ook de vraag stel naar ondersteunende literatuur, tenzij iemand zijn tijd hier zou in willen steken :)
no 1 hops
31 januari 2008, 20:10
Dat ben ik dus niet nee :) Ik weet dat zo een uitleg heel veel moeite kost, daarom dat ik ook de vraag stel naar ondersteunende literatuur, tenzij iemand zijn tijd hier zou in willen steken :)je bent een uitzondering denk ik.
was laatst in gesprek met iemand die zei.
' vroeger waren er nog mensen die bedacht zelf een schakeling en dokterden dat uit, nu pluk men snel wat vaninternet en begint het pas bij het maken van de print'
daarom heb ik ook respekt voor mensen als nijboer en al die anderen hier die zelf aan de gang gaan, of dat nu versterker, trapbakje of gitaar is.
Dirk_Hendrik
31 januari 2008, 20:37
' vroeger waren er nog mensen die bedacht zelf een schakeling en dokterden dat uit, nu pluk men snel wat vaninternet en begint het pas bij het maken van de print'
Ietwat kort door de bocht. Veel bassisschematuur komt uiteindelijk van de applicatieengineers van firma'a als GE, RCA, Motorola, Philips alsmede uit universiteiten. Da's al jaren zo. Men plukte indertijd gewoon uit application notes, beroemdste voorbeeld zijn de eerste versterkers van Ome Leo Fender.
Als je op die manier door wilt redeneren kun je ook zeggen dat Richards Nijboertje "gewoon" een combi van een van het net getrokken tubedriver schema met een van het net getrokken TS toonregeling schema is. Ik vind niet dat Richard op dat moment de credits krijgt die z'n ontwerp verdient. Of de basis ervan nou wel of niet plaatsbaar is in andere ontwerpen.
Einzeln
1 februari 2008, 10:33
Ietwat kort door de bocht. Veel bassisschematuur komt uiteindelijk van de applicatieengineers van firma'a als GE, RCA, Motorola, Philips alsmede uit universiteiten. Da's al jaren zo. Men plukte indertijd gewoon uit application notes, beroemdste voorbeeld zijn de eerste versterkers van Ome Leo Fender.
Als je op die manier door wilt redeneren kun je ook zeggen dat Richards Nijboertje "gewoon" een combi van een van het net getrokken tubedriver schema met een van het net getrokken TS toonregeling schema is. Ik vind niet dat Richard op dat moment de credits krijgt die z'n ontwerp verdient. Of de basis ervan nou wel of niet plaatsbaar is in andere ontwerpen.
Ik vind dat hij complimenten verdiend voor zijn transparantie: in de naam en in zijn uitleg verwijst hij keurig naar de twee schema's die hij samenvoegt.
Verder lijkt een discussie als deze op muziek maken/stelen. Als je binnen de bestaande kaders blijft van een 12 tonig stelsel en kiest voor accoordencombinaties met een grondtoon, dan begeef je je snel op eerder betreden paden. Dat doet niets af aan de integriteit waarmee iemand binnen de kaders "creeert". Er zijn maar weinigen die buiten kaders kunnen treden. En als dat al gebeurd zijn er nog minder mensen die dat kunnen waarderen.
no 1 hops
1 februari 2008, 17:15
@dirk H
denk dat het voor jouw ook allemaal gesneden koek is en voor velen abracadabra (zoals ook voor mij)
dus om, neem de TS te voorzien van een echte buis vind ik knap.
net zoals jij bv er een dubbele van maakte.
maar nog even wat anders.
nu er toch meerdere gebruikers komen , hoe zit het met de meest gewaardeerde ( leverbare) buis?
TimmU
1 februari 2008, 19:10
@dirk H
denk dat het voor jouw ook allemaal gesneden koek is en voor velen abracadabra (zoals ook voor mij)
dus om, neem de TS te voorzien van een echte buis vind ik knap.
net zoals jij bv er een dubbele van maakte.
maar nog even wat anders.
nu er toch meerdere gebruikers komen , hoe zit het met de meest gewaardeerde ( leverbare) buis?
Ik denk dat je het beste gewoon een 12AX7 erin kan doen?
no 1 hops
2 februari 2008, 12:01
Ik denk dat je het beste gewoon een 12AX7 erin kan doen?klopt, maar als je het begin van deze topic hebt gelezen is door de test van nijboer wel verschil in kwaliteit per merk buis.
Dirk_Hendrik
2 februari 2008, 14:11
Vnl Verschil in klank. En da's smaakgebonden ;) Ik heb er eentje gebouwd met een EH 12AX7-tje er in en die klonk aanzienlijk meer "metal" dan met een philips miniwattje"
De JJ's die ik heb geprobeert waren wel ronduit kut te noemen.
no 1 hops
6 februari 2008, 17:27
Vnl Verschil in klank. En da's smaakgebonden ;) Ik heb er eentje gebouwd met een EH 12AX7-tje er in en die klonk aanzienlijk meer "metal" dan met een philips miniwattje"
De JJ's die ik heb geprobeert waren wel ronduit kut te noemen.
dirk.
jij hebt toch een soort van duo model hiervan gemaakt van met smd componenten.
hoe zou je nu, in een grotere behuizing twee 'realTS' kunnen zetten met ieders een andere buis.
zou je dan iets kunnen maken met twee kanalen elk een andere 'voicing'
maar je zou dan een aan/uit en een A/B moeten hebben.
of zou het verschil niet groot zijn?
Dirk_Hendrik
6 februari 2008, 20:52
Uiteraard haalbaar.
Ik heb indertijd met m'n prototype van het nijboertje nog wat zitten expirimenteren met pre-buis diodeclipping maar vond de resultaten minimaal. Als je gaat, zoals je terecht zegt voicen, in de toonregeling, valt daar een hoop resultaat uit te halen. Opzet is vrij eenvoudig. Zet het ding op neutraal, neem een grafische EQ en zouk naar je "nieuwe" basissound. voeg die vervolgens, als fixed EQ, aan je toonregeling toe.
Hoe dan?
Gyrators, kleine actieve circuits die een spoel imiteren en samen met een condensator een RC kring imiteren. Een voorbeeld is wat in dit schema aan de tone knop hangt:
http://dirk-hendrik.com/classic_metal.pdf
Je kan er meerdere aan diezelfde toneknop hangen.
En daarnaast zie je nog zo'n schakeling die niet instelbaar is en daarmee een stuk fixed EQ heeft.
Dirk_Hendrik
6 februari 2008, 20:54
Ik zal op een later moment even een excel bestandje omhoog gooien waarin je zelf de filterfrequentie kunt aanpassen door met componentwaardes te spelen.... met een paar voorbeelden erbij ;)
no 1 hops
7 februari 2008, 09:48
dus voicing alleen met een andere buis geeft weinig effect?
want dat was dus mijn noop idee, heb er dus geen verstand van.
twee nijboers allebei met een andere buis in 1 wat grotere bak dan het origineel.
M Kactus
7 februari 2008, 10:09
Uiteraard haalbaar.
Ik heb indertijd met m'n prototype van het nijboertje nog wat zitten expirimenteren met pre-buis diodeclipping maar vond de resultaten minimaal. Als je gaat, zoals je terecht zegt voicen, in de toonregeling, valt daar een hoop resultaat uit te halen. Opzet is vrij eenvoudig. Zet het ding op neutraal, neem een grafische EQ en zouk naar je "nieuwe" basissound. voeg die vervolgens, als fixed EQ, aan je toonregeling toe.
Hoe dan?
Gyrators, kleine actieve circuits die een spoel imiteren en samen met een condensator een RC kring imiteren. Een voorbeeld is wat in dit schema aan de tone knop hangt:
http://dirk-hendrik.com/classic_metal.pdf
Je kan er meerdere aan diezelfde toneknop hangen.
En daarnaast zie je nog zo'n schakeling die niet instelbaar is en daarmee een stuk fixed EQ heeft.
Bijzonder interessant. ik heb je pdf'je afgehaald en het schema eens bekeken. De gyrator is toch de 2sc1815 met twee weerstanden en een condensator, hè ?
Dus als je die aan je tone knop hangt, is je neutrale stand plots anders, of hoe moet ik het zien ? Erg fijn, zulke linkjes. Zo'n toneregeling had ik nog niet te vaak gezien.
Dirk_Hendrik
7 februari 2008, 10:36
Bijna goed ;)
In de neutrale stand heeft het netwerkje (idd rond die 2sc1815) geen invloed. Bij andere posities wel. Het leuke is dat als je deze opzet vergelijkt met bijvoorbeeld de toonregeling van een tubescreamer je een RC kring ziet hangen. Dat geeft dus een hoogdoorlaat filter dat versterkt of verzwakt. Ik dit geval heb je een combi van een condensator en een spoel die dus een bandfilter geven.
M Kactus
7 februari 2008, 10:52
Bijna goed ;)
In de neutrale stand heeft het netwerkje (idd rond die 2sc1815) geen invloed. Bij andere posities wel. Het leuke is dat als je deze opzet vergelijkt met bijvoorbeeld de toonregeling van een tubescreamer je een RC kring ziet hangen. Dat geeft dus een hoogdoorlaat filter dat versterkt of verzwakt. Ik dit geval heb je een combi van een condensator en een spoel die dus een bandfilter geven.
Mooi, hoor. Waarom wordt het eigenlijk niet toegepast in meer toneregelingen ? Lijkt me een meer uitgebalanceerd geluid te kunnen leveren, maar zijn er ook nadelen (behalve de iets hogere partcount)?
Dirk_Hendrik
7 februari 2008, 11:42
Zijn er nadelen? .... komt zo.
Ik heb even een klein PDF-je gemaakt met het "doorwandelen" van het geheel van een simpele LC kring tot het doorwerken tot een gyratorgebeuren:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/gyratorgrappen.pdf
Linksboven een LC kring. Resonantiefrequentie zit dus op 1/(2 maal pi maal de wortel (SQRT) van de waarde van de spoel (in Henry) maal de waarde van de C (in Farad), 1/(2*pi*SQRT(L*C)).
In het 2e plaatje is de spoel vervangen door een z.g.n. Gyrator. Hofdelement is nu een niet inerterende opamp die als buffer is geschakeld. De rekenformule past zich daarmee een beetje aan. Komt ook zo.
Op het moment dat je bedenkt dat je met een niet inverterende versterker, geschakeld als buffer, aan het werken bent, is het een kleine stap om die opamp te vervangen door een simpele emittervolger (met een versterking van 0.97 dus bijna 1). De berekening van de resonantiefrequentie blijft hetzelfde maar een tor plus een weerstand is goedkoper dan een opamp.
Voor wat illustratieve duidelijkheid heb ik daarna even het gyratorcircuitje van de 800Hz band van een Boss GE-7 (waarvan het schema zo online te vinden is) genomen en dat geheel doorgerekend.
Daarmee ook:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ge7_800hz_berekening.xls
Ik heb daar de waardes van de 4 componenten ingevuld en in de laatste kolom de frequentieberekening gedaan (kijk dus niet naar het resultaat van de berekening maar naar de formule in dat vakje ;) ) Door andere waarden in te vullen (in Farad, in Ohm) zal dus ook de frequentie veranderen. Ke kunt de verschillende frequentiebanden van een GE7 eens invullen voor "verificatie".
Nadelen?
Ja. Het circuit is minder lineair dan een opamp en zal dus gemakkelijker, bij hogere versterking, in frequentie verschuiven en gemakkkelijker gaan vervormen. Niet veel. In de toonregeling van een distortion is dat minimaal merkbaar maar als je op deze wijze een EQ zou opbouwen zou je je gaan irriteren aan de onrustige klank. Voordeel is dat deze methode misschien een hogere partcount heeft maar vele malen goedkoper (en kleiner) is dan wanneer je spoelen zou moeten gebruiken. Daarnaast heeft bijna elk ander bandfiltercircuit een nog hogere partcount.
Waarom wordt dit niet meer toegepast? Vraag in 2 delen. het toepassen van Gyrators zoals ik schetste met hulp van een GE7 kom je tegen in bijna elk gitaar EQ pedaal, alsmede in vele grafische EQ's. Pas in veel duurdere apparaten gaat men weer echte spoelen (duur maar stil) toepassen. Wat betreft de oplossing met torren, die ken ik alléén uit Ibanez pedalen en daarnaast ben ik geneigd te zeggen dat ik ze alléén weet uit een aantal soundtank distortions en uit de huidige 7-serie.
M Kactus
7 februari 2008, 12:21
Linksboven een LC kring. Resonantiefrequentie zit dus op 1/(2 maal pi maal de wortel van de waarde van de spoel (in Henry) maal de waarde van de C (in Farad), 1/(2*pi*SQRT(L*C)).
Op het moment dat je bedenkt dat je met een niet inverterende versterker, geschakeld als buffer, aan het werken bent, is het een kleine stap om die opamp te vervangen door een simpele emittervolger (met een versterking van 0.97 dus bijna 1).
Bedankt! Je hebt mijn interesse gewekt ;). Ik heb nog een bluesbreaker op stapel staan, en ik zie het wel zitten om hiermee te gaan experimenteren.
Even was je me kwijt, bij die knoert van een formule, maar het pdf'je heeft alles verduidelijkt.
Ohja, een BC547B zou toch ook moeten lukken, niet ? Heb natuurlijk onlangs een paar bestellingen geplaatst...
Dirk_Hendrik
7 februari 2008, 13:01
Het ding werkt met een emittervolger en dus een versterking van (bijna) 1. Dat betekent dat elke tor werkt en ook klanktechnisch nagenoeg geen invloed heeft.
hugo
12 februari 2008, 17:03
He,
Ik probeer de tubedriver te maken, maar ik krijg het niet voor elkaar om de layout over te zetten op de koperplaat. Ik volg de gebruiksaanwijzing op newton-online, maar ik krijg het niet voor elkaar om de toner op het koperplaat te krijgen, althans niet alle. Wat voor papier gebruiken jullie? Ik heb twee soorten Epson photo papier gebruikt, de glossy kwaliteit en de premium glossy. Er zit meestal wel een dag tussen het printen en strijken, zou dit een probleem kunnen zijn?
Ik gebruik wel telkens dezelfde printer. Omdat het photopapier erg sticky word hou ik er een gewoon A4-tje tussen, deze plakt dan aan het photopapier in plaats van aan mijn strijkbout.
Het papier zit ook altijd erg vast aan de koperplaat, zelfs na uren weken zit het nog steeds vast, misschien een keer goedkopere kwaliteit papier gebruiken?
Hebben jullie nog tips of suggesties?
Thx, Hugo
Valoosj
12 februari 2008, 18:10
inktjet glossy papier gebruiken op een laserprinter. En op de glimmende zijde afdrukken.
no 1 hops
12 februari 2008, 18:18
hugo je hebt pb
hugo
12 februari 2008, 22:56
inktjet glossy papier gebruiken op een laserprinter. En op de glimmende zijde afdrukken.
Gebruik je gewoon glossy papier? Dat iets anders toch dan fotopapier, ik heb het net weer geprobeerd, alleen nu 10 minuten de strijkbout erop maar het is nog steeds waardeloos, morgen zal ik het op glossy-papier afdrukken en dan van het weekend nog eens proberen.
Hoe lang strijk je met glossy-papier en doe je er nog een extra papier tussen?
ponq
12 februari 2008, 22:59
ff for the record. Je gebruikt wel een laserprinter toch?
hugo
12 februari 2008, 23:00
hugo je hebt pb
Thx, heb net gereageerd
hugo
12 februari 2008, 23:02
ff for the record. Je gebruikt wel een laserprinter toch?
Ja, maar wel telkens dezelfde, ik heb ook een minolta geprobeerd maar dat was geen succes, die krijg de afbeelding niet netjes op het papier. Gaat het bij jullie zo eenvoudig dan? Ik heb het nu al 10 keer geprobeerd maar zonder resultaat.
ponq
12 februari 2008, 23:10
Yup, goedkope laserprinter met (bij voorkeur) fotopapier. Maar, het is me ook vrij goed gelukt met een afdruk op 'normaal' kopieerpapier.
Valoosj
12 februari 2008, 23:10
Het is glossy fotopapier.
Als je het echt niet meer ziet zitten kan ik er altijd wel eentje voor je etsen. PM dan maar effe.
hugo
12 februari 2008, 23:17
Yup, goedkope laserprinter met (bij voorkeur) fotopapier. Maar, het is me ook vrij goed gelukt met een afdruk op 'normaal' kopieerpapier.
Als je fotopapier gebruikt, plaats je de strijkijzer dan direct op het papier? Bij mij plakt het strijkijzer dan vast aan het papier, als je het strijkijzer wilt verplaatsen gaat het papier mee.
Valoosj
12 februari 2008, 23:18
Dan doe je t langs de verkeerde kant. Je moet printen op de glanzende zijde, en die kant dus op het koper leggen, en op de matte zijde met je strijkijzer drukken. Normaal gezien plakt het dan niet.
hugo
12 februari 2008, 23:18
Het is glossy fotopapier.
Als je het echt niet meer ziet zitten kan ik er altijd wel eentje voor je etsen. PM dan maar effe.
Thx voor het aanbod, maar wil dit zelf leren en zo snel geef ik niet op, ik ben dol op zelfbouwen en lijkt mij erg handig als ik zelf printjes kan klussen, dus blijf nog even door prutsen, tips zijn uiteraard altijd welkom.
hugo
12 februari 2008, 23:20
Ga van het weekend er nog maar eens rustig voor zitten misschien nog een ander merk papier proberen, ik hou jullie op de hoogte, thx voor de reacties!
hugo
14 februari 2008, 19:59
Het resultaat wordt al iets beter, maar nog steeds niet voldoende, hoeveel tijd zit er bij jullie tussen het printen en strijken?
Bij meestal een dag omdat ik thuis geen laserprinter heb, zou dit een invloed kunnen zijn?
Valoosj
14 februari 2008, 20:32
Nope, dat kan geen invloed geven. Mijn eerste prints kwamen via de post aan. Ponq had die voor me afgedrukt.
Clox
18 februari 2008, 01:08
Heb mijn brouwsel nu ook af, en getest. Hij werkt zoals ik al had verwacht natuurlijk weer niet de eerste keer. Maar volgens mij is er nog wel hoop. Het Ledje brandt iig....alleen dus wel altijd:P Als je hem aanzet gaat ie alleen ietsje feller branden. Klopt dus iets niet helemaal.
De eerste fout die ik kan bedenken is de aansluiting van de voeding. Ik heb er nu nl een batterijclipje opgezet, alleen weet ik dus niet helemaal zeker of ik deze nu wel correct heb aangesloten. Heb de - nu op het punt gezet waar deze direct in contact staat met de achterste pootjes van de jack plug omdat deze dacht ik mij te herinneren de aarde was.
Ik ga morgen nog even heel het printje doorlopen. Was nogal een brakke print, veel koper moeten weghalen tegen kortsluiting.
Nog een laatste vraagje: moet het buisje significant warmer worden om te zien of deze werkt? Bij mij is dit niet het geval nl.
Clox
18 februari 2008, 23:43
Vandaag nog verder gezocht naar fouten. In eerste instantie had ik het 2e ledje niet aangesloten aangezien ik deze niet nodig heb in principe. Het weglaten was ook gewoon mogelijk volgens DH.
Mijn huidsige situatie:
1. Losgekoppeld 2e ledje. Statusled brandt altijd, maar gaat feller branden als het effect is ingeschakeld. Bypass werkt niet, effect ook niet.
2. Aangesloten 2e ledje. Statusled brandt nooit, ook niet als het effect is ingeschakeld. Bypass werkt wel, alleen effect niet.
Het lijkt me dat de fout dus ergens rond die led zit, of mssn de voeding? Als jullie met deze info nog een ander idee hebben hoor ik het graag. Ga morgen alles doormeten en nog een keer slechte contacten.
Dirk_Hendrik
19 februari 2008, 09:30
foto's????..
Mephistocles
25 februari 2008, 14:45
Is er iemand die er eentje half voor me wilt maken? Buisje, buisvoet, en verder alles wat offboard is heb ik, alleen het printje met bevolking nog. Quanta kost da?
Na mijn mislukte eerste poging heb ik inmiddels een herkansing gemaakt. Natuurlijk werkt het weer niet....*wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen* ondanks dat ik nog wel zo netjes (vind ik dan) gewerkt had. Zal morgen nog wel foto's posten mocht het nodig zijn. Eerst even mijn situatie nu:
In eerste instantie deed de bypass het dus al niet...bleek ik met mn domme hoofd de + en - van de jacks te hebben omgedraaid. Bypass werkt dus nu, en de ledjes ook...alleen wel de hele tijd, net als de bypass. Ik hoor verder ook geen plop of iets dergelijks bij het schakelen van de schakelaar.
Nu komt bij mij dus de gedachte op dat de schakelaar mssn wel brak is... Nu moet ik wel zeggen dat het ledje het in eerste instantie ook niet deed. Wat bleek later, ik had bij de 2e poging OPAMP in voetje zetten (bij de eerste poging bleek de ene helft erin te zitten en de andere niet) deze er verkeerd in gedaan. Toen ik de opamp eenmaal had omgedraaid kwamen de ledjes ineens tot leven.
Als je het nog kan volgen: ik denk dat er iets mis is met de schakelaar. Hebben jullie nog suggesties?
Heb nu geen kabels in de buurt, dus kan ook geen voltages of iets dergelijks geven.
Meet je switch eens door met een multimeter.
misschien beetje een domme vraag, maar hoe meet ik dan met mijn multimeter de schakelaar door?
M Kactus
11 maart 2008, 15:38
misschien beetje een domme vraag, maar hoe meet ik dan met mijn multimeter de schakelaar door?
Meet de weerstand tussen twee pootjes boven elkaar als de pootjes horizontaal staan:
---
---
---
of
123
456
789
In de ene stand is de weerstand nul tussen 1&4 en in de andere stand is die oneindig. Dan is de weerstand tussen 4&7 nl nul. Dit doe je drie keer, en dan weet je of alle verbindingen in de schakelaar nog goed zitten (meer dan waarschijnlijk wel, hoor).
Schakelaar was idd nog wel goed. En de bypass doet het nu ook:) in ieder geval al iets. Bleek dat er toch nog een klein contact werd gemaakt dat ik in eerste instantie over het hoofd had gezien.
Wat betreft de voltages: Ik heb 2 batterijen die allebei al een beetje aan de lage kant zijn qua spanning. Allebei ongeveer 7,5 volt...niet echt veel meer dus. Ledjes schakelen nu ook gewoon, hoewel het ledje op het buisvoetje altijd aan blijft. Is dit ook de bedoeling? Zou wel zonde zijn van de batterij denk ik.
De voltages op IC1 en IC2 zijn hetzelfde, en komen een soort van overeen met die GNB eerst had gepost. (in verhouding dan, maar mijn batterijspanning is lager)
Die op het buisje lijken ook overeen te komen (in verhouding).
Dan...hij werkt nu dus ook als je hem aanzet, alleen klinkt het wat mij betreft heel slecht. Het klinkt als een hele schelle mislukt fuzz als je het mij vraagt. Weet niet of iemand zich er iets bij kan voorstellen, maar het klinkt alsof je bij een big muff gaat luisteren naar het geluid dat uit de eerste transistor komt (Heb ik eens ooit gedaan met zo'n audio probe).
Verder wordt het buisje ook niet echt warm ofzo, je voelt alleen een heel licht tempartuurverschil in het midden. Nu dacht ik dus dat het buisje misschien niet genoeg spanning krijgt om een mooie overdrive te geven? Zou dit het kunnen zijn? Hoop het wel, dan hoef ik alleen even een nieuwe batterij te halen.
Ik heb hier overigens nog een adapter liggen van mijn korg ax1500G...zou ik de ze misschien kunnen gebruiken? staat het volgende op:
PRI: 230/50Hz 60mA
SEC: 9v _____ 600mA
------
Weet niet of dit ok is? Of het een gestabiliseerde voeding is, en of het ok is met het amperage dat ie aflevert?
Edit: Nog vergeten te zeggen: Als ik het effect aanzet moet ik alle pots vol op draaien (behalve de tone dan) wil ik het volume op hetzelfde niveau houden. Lijkt me ook niet helemaal goed toch?
GeofJackon
12 maart 2008, 13:08
Is een voedingkje in dit geval niet makkelijker?
Is het ook. Alleen heb ik deze zo snel niet liggen, en is mij altijd verteld dat het beter is om eerst met een batterij te testen. Zo ben je iig zeker van een vaste spanning en kun je echt horen hoeveel ruis het circuit levert. De voeding kan nl ook al veel ruis veroorzaken.
M Kactus
12 maart 2008, 13:41
Is het ook. Alleen heb ik deze zo snel niet liggen, en is mij altijd verteld dat het beter is om eerst met een batterij te testen. Zo ben je iig zeker van een vaste spanning en kun je echt horen hoeveel ruis het circuit levert. De voeding kan nl ook al veel ruis veroorzaken.
Maar 7V uit je batterijen zijn bijna lege batterijen... Tijd dus voor nieuwe, of een adapter. Normaal gezien moet die adapter wel werken. Je moet wel even kijken of de buitenkant de plus of de min is, dat moet overeenkomen.
EDIT: Nevermind. Heb je voor dit pedaal geen 12V nodig ? Ik meen me zoiets te herinneren. Dan is 7V idd aan de lage kant ;) Je 9V adapter ook...
Nah op het boodschappenlijstje stond een 9 volt adapter. Maar aan de andere kant heeft valoosj in al zn posts wel 12V gebruikt, en dat werkte dus ook.
Maar kan ik nou zeker die adapter gebruiken? Dan sluit ik hem zo nl even aan op die adapter om te zien of het mislukte geluid aan de spanning ligt of ergens anders aan.
M Kactus
12 maart 2008, 14:50
Uit een eerder bericht:
8 tot 24 volt in mogelijk als:
Je zorgt dat de gloeidraad van de buis op 12 volt blijft. Jezult dan dus iets van een extra spanningsregelaar moeten gebruiken.
Ik denk toch dat je naar een 12V adapter moet beginnen te zoeken. Miss even aan D_H of een van de andere goden vragen ? In het hele topic heb ik niks gevonden over 9V, alleen maar 12...
Valoosj
12 maart 2008, 15:50
Nah op het boodschappenlijstje stond een 9 volt adapter. Maar aan de andere kant heeft valoosj in al zn posts wel 12V gebruikt, en dat werkte dus ook.
Maar kan ik nou zeker die adapter gebruiken? Dan sluit ik hem zo nl even aan op die adapter om te zien of het mislukte geluid aan de spanning ligt of ergens anders aan.
Het werkt met 9V, maar klinkt pakke beter op 12V.
Ok, dan ga ik even een 12V adapter scoren van de week. Maarum...kan ik die Korg 9V adapter nou gebruiken?
------
Sorry dat ik het nu alweer vraag, maar wil hem heel graag proberen nu:P zonder dat ik iets kapot maak met een foute adapter.
M Kactus
12 maart 2008, 16:17
Ok, dan ga ik even een 12V adapter scoren van de week. Maarum...kan ik die Korg 9V adapter nou gebruiken?
------
Sorry dat ik het nu alweer vraag, maar wil hem heel graag proberen nu:P zonder dat ik iets kapot maak met een foute adapter.
Die kan je gebruiken zolang je maar zeker weet dat de plus en de min aan de juiste kant zitten. Ik ga ervan uit van wel, maar zeker weten doe ik het niet. Meten is weten. De Volt moet dus lukken en de het effect "neemt" zelf de Ampères die het nodig heeft. Teveel is goed, te weinig zorgt niet voor stukken.
Dirk_Hendrik
12 maart 2008, 16:24
....
Uit een Korg Adapter komt toch Japanse 9 volt:chicken: ? Da's een DC spanning van 67Hz
Dan kan dat dus niet met de 50 Hz die we hier hebben. Dat geeft vonken van 12 Kc.
Moraal van het verhaal,
Lees het hele topic eens door, dan zijn bijna alle vragen beantwoord.
guitarnijboer
13 maart 2008, 00:32
Om de overdrive goed te laten werken moet de buis warm genoeg kunnen worden. Hiervoor is 12,6 (12V) nodig in dit schema. Een lagere spanning kan maar geeft naarmate de spanning lager wordt een meer bagger achtig geluid omdat de buis gewoon zijn werk niet naar behoren kan doen.
Een hogere spanning kan wel zoals Dirk aangaf, mits je de gloeispanning niet hoger laat worden dan een 12,6V (+/_ 5%) Dit kan gelukkig heel eenvoudig door een weerstand in serie te zetten met de gloeidraad. De waarde van de weerstand kun je heel simpel berekenen:
Voorbeeld:
Stel je hebt een 16V voeding. Dan heb je 16 - 12,6 = 3,4 Volt teveel. De voedingsspanning moet dan dus met 3,4V verlaagd worden. Gegeven is dat de gloeistroom bij 12,6V 150mA is. Daarbij zegt de wet van ohm dat de weerstand gelijk is aan de spanning gedeeld door de stroom.
De weerstand in serie met de gloeidraad moet dus in dit voorbeeld zijn:
3,4 / 0,150 = 22,666666667 ohm. Omdat deze weerstand niet bestaat kies je dus een weerstand van 24 Ohm die je in serie zet met de gloeidraad.
Bij een 20V voeding is de weerstand:
20 - 12,6 = 7,4
7,4 / 0,150 = 49,333333333 = 50 Ohm
Let ook op het vermogen wat de weerstand aan moet kunnen (= stroom door de weerstand maal spanning over de weerstand) :
In het laatste voorbeeld dus:
7,4 x 0,150 = 1,11 Watt
Je hebt dan dus nodig een 50 Ohm weerstand van 2 Watt.
Succes ermee!
MattellicA
31 maart 2008, 17:34
@ gitaarnijboer: op het youtube filmpje, is dat volledig de Real Tubescreamer? Of staat de distortion op je amp ook bij op? :chicken:
Ik ben verkocht! :satisfie:
Dirk_Hendrik
31 maart 2008, 18:22
Die amp is een ouwe london city. Daar zit geen vervorming op ;)
MattellicA
31 maart 2008, 18:36
Ooww... ok , goed dat ik het weet... Nu eerst terug sparen :satisfie:
MattellicA
1 april 2008, 17:02
Ik heb eens een plan gemaakt voor als ik aant het solderen ben: alle waarden i.p.v. die R1, R2, etc.... Is natuurlijk veel simpeler...
http://img265.imageshack.us/img265/769/nijboertjebu9.th.jpg (http://img265.imageshack.us/my.php?image=nijboertjebu9.jpg)
Wil iemand deze is nakijken? :satisfie:
Dankuwel!! :soul:
Jkanters
20 augustus 2008, 15:07
Om maar weer eens een oude koe uit de sloot te halen...
Vandaag was het pakjesdag voor mij, de PCB's met het printontwerp van Dirk Hendrik had ik al een tijd liggen en nadat de onderdeeltjes door Banzai opnieuw verzonden waren (de vorige keer was er niemand thuis en heb ik van de tnt ook geen briefje gezien) heb ik nu alles in huis om dit pedaaltje te gaan maken.
Allereerst wil ik zeggen: wat een tight fit wordt dat! Het wordt even puzzelen om dit allemaal in het hammond doosje te krijgen. Dan meteen mijn eerste vraag: hoe kan ik nu het makkelijkst uitpuzzelen waar ik alle gaten moet boren? Het klinkt misschien een beetje stom, maar dat heb ik nog niet zo vaak gedaan en dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere. De meeste onderdelen zal ik niet PCB mounted gaan maken zoals Dirk dat heeft gedaan, maar zullen met korte draadstukjes verbonden worden.
toen ik alle onderdelen bekeek merkte ik meteen een paar dingen:
-Mijn PCB is niet 100% van de originele grootte, waarschijnlijk heeft degene die de print gemaakt heeft de pdf geprint met de optie "fit to page". Het verschil is maar 5% (hij is kleiner bij mij, dus past wel) dus dit moet geen probleem worden.
-De female jacks die ik heb zijn van een ander type dan die van D_H en die zal ik dus niet pcb mounted kunnen maken. Het zijn echter wel pcb mounted jacks (deze: http://www.banzaieffects.com/Jack-STE-PINS-ECO-pr-19699.html). Doordat ik ze niet pcb mounted kan maken komen ze hoger uit en ik ben bang dat dan de potmeters er niet meer boven passen. enige susggesties of oplossingen op dit vlak? (ze hebben bij de lokale elektroboer vast ook wel gewone stereo jacks, misschien wel de goeie. als ik nu zo naar de jacks kijk dan zijn die bovenste dingen enkel van plastic, ik zou ze dus ook wat kunnen afzagen zodat het dan wel past (en dan de volgende keer de goede kopen). dan heb ik het probleem voor de breedte nog niet opgelost, maar misschien kan ik de pootjes ombuigen en er dan een draadje aan solderen oid. Tips zijn welkom!
Nu moet de PCB nog even geboord worden en dan kan ik in principe aan de slag. Ik weet niet of ik tijd heb om foto's te maken tussendoor, maar een fotootje van het eindproduct (als dat behaald wordt) zou moeten lukken. Wish me luck ;)
Dirk_Hendrik
20 augustus 2008, 15:19
pM me even ;)
guitarnijboer
21 augustus 2008, 00:42
Jeetje, dat is alweer lang geleden.... Succes met bouwen!!
Jkanters
21 augustus 2008, 09:11
Bedankt :satisfie:
Met het schema van Dirk en wat hulp van de elektrotechnicus hier (iedereen moet een leermeester hebben ;)) moet het toch wel lukken hoop ik.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar hoe het pedaaltje zal klinken na er zoveel lovende woorden over gehoord te hebben.
Jkanters
29 augustus 2008, 21:51
Hey, na wat knutselen zit ook mijn pedaal bijna in elkaar ;)
Het zit in elkaar in de zin dat alles erop gesoldeerd zit, maar ik kamp met exact dezelfde problemen als Valoosj in zijn bericht: #588 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1379119&postcount=588) en #590 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1379183&postcount=590). Wat dus betekent dat de buis wel opwarmt, de led's het ook doen, maar dat het ergens in het schema mis zit.
Na een tijdje gestaard te hebben lijkt het ook bij mij rond de transistor te zitten, wat een ondingen toch ;)
Dit bericht is op dat gebied meer een verslag dan een vraag waar het probleem zit, want ik ga dit weekend eens wat voltages meten zodra ik weer een voltmeter in mijn handen kan krijgen. Dankzij dit topic weet ik nu in ieder geval welke spanningen er op bepaalde pennen moet staan (diegene die aan vcc of ground zaten kon ik dan weer wel zelf raden :P).
Ik las alleen dat vcc iets van 11 volt zou moeten zijn, maar op de een of andere manier was die volgens mij maar 9 volt in mijn geval. Ik moet dit nog even controleren voor de zekerheid, maar ik weet het bijna zeker. Vbias viel uit op zo een 4,5V naar ik meen, zou toch in de buurt van de 5V moeten zitten. Maar even voor de zekerheid: is dit normaal?
Ik maak gebruik van een el cheapo gestabiliseerde voeding die op verschillende spanningen in te stellen is, ik heb hem op 12V staan en de maximale stroom bedraagt 300 mA, wat toch genoeg zou moeten zijn.
In het weekend meer informatie als ik weer wat meer licht en een voltmeter heb.
Edit: na wat meer friemelen merk ik dat ik bij de transistor 1 pootje vakkundig van wat tin heb voorzien, ipv de verbinding van het pootje met de baan :P
ook maar eens een soldeerbout zoeken dus. Ik had alles samen met een vriend gedaan, dus nu wordt het even ruzieën over wie die fout gemaakt heeft :) We wilden alleen het risico niet lopen dat we de tor kapot bakten.
Edit2: ok, dit is echt heel hoopgevend :D Ik had hem toch even aangesloten, de transistor aansluitingen wat aangedrukt tegen de baantjes en toen hoorde ik veel gekraak en tussendoor zowaar ook een miniem stukje vervormde gitaar. Ik baal nu wel dat we net dat ene kleine foutje gemaakt hebben, ik wil m uitproberen!
Edit3: ok nu moet ik stoppen met dit bericht bewerken maar ik kon het toch niet laten. Ik kreeg het voor elkaar om het pedaaltje zo neer te leggen dat de aansluitingen contact hielden en dat er geluid uit kwam. Ik heb even met de knopjes lopen spelen en wat gitaar gespeeld maar hij klinkt best gaaf! Ik weet niet of hij precies zo hoort te klinken want ik heb geen idee op welke standen de potmeters stonden, maar ik kon er wel veel variatie in geluid uit halen. Het vreemde is wel dat ik met de 1e en 3e pot (dus de twee buitenste) beide het volume naar nul kon draaien. Ergens toch nog een contactje teveel dan?
guitarnijboer
30 augustus 2008, 11:38
Op 12 V werkt ie echt beter dan op 9 V.
De ene knop die jij bedoeld is de volume knop en de andere de gain. Met beide kun je het geluid helemaal uit draaien.
Gain op 0 = geen geluid
Volume op 0 = (logisch toch) geen geluid.
Jkanters
30 augustus 2008, 14:38
Het pedaal heb ik ook wel op 12v draaien, maar Vcc wordt dan iets van 9v in plaats van de 11 volt die je zelf ergens in dit topic genoemd hebt.
En ik had niet verwacht dat je ze met beide helemaal uit kon draaien, als ik naar het schema keek leek dat niet zo te zijn (maarja, tot waar reikt mijn kennis ;)) Ik dacht dat je met de gain op 0 (bijna) geen verstoring zou hebben.
Verder vind ik het heel vreemd dat ik op de een of andere manier toch gek draaiende pots heb. Ze lijken aan het eind veel meer effect te hebben dan aan het begin, terwijl ik toch de goede logaritmische en linear (voor tone) pots gebruikt heb. Ik zoek het nog even door op enkele foutjes, verder lijkt hij wel helemaal te werken, binnenkort maar eens aan de behuizing beginnen.
screamingdemon
11 augustus 2009, 12:01
Ik weet dat dit al een oud topic is maar ik zag bij toeval,dat fantastische bouwwerk van Dirk en ik ben ook van plan deze te gaan bouwen.Ik heb inmiddels met fotopapier de afdruk op het koper gezet,en ik denk dat ik hem vanmiddag ga etsen.Wat ik nog wilde weten is de weerstanden,zijn deze 0,25 watt of 0,5 watt.Voor de rest als ik nog vragen heb is er hier op dit forum kennis genoeg toch?Want dit word mijn eerste buizenpedaal,want tot nu toe heb ik alleen maar de ocd ,de guv'nor en de texas brownie gebouwd,en de big daddy van Newtone.Graag jullie reactie.Mvg,Gerrit.
nico verduin
11 augustus 2009, 12:37
0.25W is zat bij dit soort laagspanningschakelingen. tenzij je dikke stromen er doorheen laat gaan. P (vermogen) is I^2 * R. Als voorbeeld: Stel 1K weerstand, Led in serie. U Led is 2V. Spanning is 9V. Dan geldt:
Ur = 7V (9-2). Ir= Iled = Ur/R = 7 / 1000 = 0.007A
P = 0.007^2 * 1000 = 0.049W ruimschoots onder de marge van 0.25W.
-KP-
11 augustus 2009, 12:38
Ik heb dit effect onlangs ook zelf gemaakt en je komt gerust toe met 1/4 W weerstanden.
Veel succes!
JupiRiseAgainst
15 maart 2010, 19:42
Laatst ook dit forum ontdekt en helemaal doorgelezen. Toch nog paar vraagjes :)
Boodschappenlijst van Valoosj is doorgenomen en vraag me dit nog af:
-. Er staat later dat een 12V adapter beter werkt, op het lijstje staat 9v ingang.. moet dat 12 V worden dan?
-. Dan staat er bij het materiaal lijstje dat er 2 ledjes nodig zijn, ik denk dat er eentje voor onder het buisje is als je die bloot wil leggen?
-. Moet je geen houdertje voor de leds hebben? die staat namelijk niet op het lijstje.
-. Welke stereo ingangen moet ik hebben? Ik vond deze
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=530 <-- met schakelaar
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=53 <-- geisoleerd.
Alvast bedankt, en ik hoop dat het forum nog leeft!
-12V op het buisje geeft een mooiere drive. 9V kan ook, maar 12 klinkt beter.
- 2e Ledje is idd voor onder het buisje. Kun je ook weglaten.
- Houder? Ligt een beetje aan hoe je het wil inbouwen. Afhankelijk van je behuizing zal je LED op de printplaat of aan draden/extern printplaatje gesoldeerd zitten om hem daarna in je behuizing te schroeven. Voor dat laatste heb je inderdaad wel een houdertje nodig. Mocht je hem op je printplaat solderen kun je ook een transistorvoetje solderen, en de LED er daarna in prikken. Kun je in ieder geval de LED niet kapot maken met de hitte.
JupiRiseAgainst
15 maart 2010, 21:12
Maar als je hem op de printplaat soldeert zie je hem toch niet? En de functie ervan lijkt me dat je kunt zien of je pedaal nou in danwel uit geschakeld staat.
Of heb ik het daar helemaal mis?
Dat bedoel ik dus met afhankelijk van of je hem op de printplaat soldeert of niet. Om de LED mooi in je behuizing te werken zul je zowiezo een houder nodig hebben. Die heb je genoeg in allerlei soorten en maten. Waarschijnlijk zal de LED daarna met draadjes verbonden worden met het printje. Het kan echter ook zo zijn dat je een zodanig strak ontwerp hanteert (Zoals eerdere foto's in dit topic dacht ik met te herinneren) dat het LEDje dus direct op het printje gesoldeerd kan worden. Lijkt me alleen niet dat jij dat van plan was?
JohnLord
15 maart 2010, 22:15
Laatst ook dit forum ontdekt en helemaal doorgelezen.
Alle 900 posts? Respect!
JupiRiseAgainst
15 maart 2010, 22:30
Nee ok, dan is dat duidelijk. Bedankt in ieder geval! Maar ik ben inderdaad van plan hem mooi aan de buitenkant te zetten:)
JupiRiseAgainst
15 maart 2010, 22:31
Alle 900 posts? Respect!
Tja... Moet het toch even vanaf het begin doorlezen he.. anders ga ik allemaal vragen stellen die extreem nutteloos zijn ^^
Heynis
15 juni 2010, 01:53
Even een antiek topic opgraven hoor ;) .
Ik ben er ook een aan het bouwen, naar D_H's ontwerp. Ik kan alleen nergens die smalle jack connectors vinden. Iemand een idee?
Verder heb ik twee TL082's gebruikt als opamp. Theoretisch zou dat moeten werken volgens mij, dus als dat niet zo is laat het me weten. De hele print is verder al bestukt en gesoldeerd. Een foto houden jullie tegoed, m'n zusje heeft m'n camera 'geleend'.
HaroldA
15 juni 2010, 10:36
Ik ben er ook een aan het bouwen, naar D_H's ontwerp. Ik kan alleen nergens die smalle jack connectors vinden. Iemand een idee?
Ehm, welke bedoel je met 'die smalle jacks'? Ik heb geen zin om het hele topic door te nemen...
Dit zijn trouwens de smalste die ik ken:
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cd63m.JPG
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=522
Dirk_Hendrik
15 juni 2010, 10:59
Deze:
http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_1714997988/NRJ3HF-1_detail.aspx
Heynis
15 juni 2010, 14:53
Deze:
http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_1714997988/NRJ3HF-1_detail.aspxDie inderdaad, maar waar koop je zoiets nou? Alle webshops die ik ken hebben alleen die bredere uitvoering (en de elektronicaboer hier die ze wel had is failliet).
Dirk_Hendrik
15 juni 2010, 18:53
Ik kocht ze destijds op ebay. En ook nog verrot veel. Vandaar dat ik ze zoveel in ontwerpen toepas.
flo123
16 juni 2010, 10:50
Hmmm de rapidshare download link een paar paginas terug werkt niet meer.
Staat het schema hier http://www.dirk-hendrik.com/realtubescreamer.html ?
Rick trodat
16 juni 2010, 11:14
Neem even contact op met uwkabelopmaat.nl
Ook al kan het zijn dat het niet op de website staat.
Dirk_Hendrik
17 juni 2010, 11:46
Hmmm de rapidshare download link een paar paginas terug werkt niet meer.
Staat het schema hier http://www.dirk-hendrik.com/realtubescreamer.html ?
Opletten! Die PDF heeft meerdere pagina's. Dus ook PCB layout ;)
no 1 hops
6 januari 2016, 17:36
Het is al een oude topic, i know, maar ik kwam de printplaat weer tegen in een doos, alles zit erop en aan maar moest/moet nog in een behuizing.
maar was ook even benieuwt hoe het met al die real tubescreamers is gegaan die toen zijn gebouwd.
Wie gebruikt hem nog, waarvoor heb je hem verwisseld etc?