View Full Version : Zelfbouw buizen overdrive
Valoosj
12 juli 2007, 21:28
Ik heb een "KP"Printje liggen. Als je ginteresseerd bent, mag je hem best van me hebben, aangezien ik alles op experimenteerprint doe.
Wel ff schoonmaken met aceton 8-) (zie vorige pagina)
Is dat printje van KP nu te gebruiken? Ik heb momenteel amper tijd ( werk, vriendin,...) en ik kan nog amper nadenken.
Heb zelfs mijn G&L in dagen niet vastgehad (shame on me , I know!)
Voila, de complete set in zip, met dank aan Lex voor het samenstellen, aan Aad voor de PDF-jes, uiteraard aan Richard voor het ding zelf! En aan iedereen die verder heeft meegewerkt aan bijvoorbeeld het samenstellen van de onderdelenlijst en zo.
Nijboer Real Tubescreamer zipje (http://home.versatel.nl/witsenburg/Nijboer_Real_ Tubescreamer.zip)
Misschien dan de link, voor de vindbaarheid, ook in de allereerste post gezet kan worden. Of in een FAQ of zo.
Veel plezier ermee, allen, ik ga nu maar de onderdelen bestellen!
Valoosj
12 juli 2007, 22:43
Voila, de complete set in zip, met dank aan Lex voor het samenstellen, aan Aad voor de PDF-jes, uiteraard aan Richard voor het ding zelf! En aan iedereen die verder heeft meegewerkt aan bijvoorbeeld het samenstellen van de onderdelenlijst en zo.
Nijboer Real Tubescreamer zipje (http://home.versatel.nl/witsenburg/Nijboer_Real_ Tubescreamer.zip)
Misschien dan de link, voor de vindbaarheid, ook in de allereerste post gezet kan worden. Of in een FAQ of zo.
Veel plezier ermee, allen, ik ga nu maar de onderdelen bestellen!
ik heb dan toch ook mijn (kleine) steentje bijgedragen :cheerup:
Lexvandoef
13 juli 2007, 00:51
Jeeh, ik heb ook wat gedaan, dan heb ik nu helemaal recht op zo'm mooi pedaaltje :hippie: :rockon:
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 18:51
Zo.
Gisteravond ook maar eens begonnen. Ik was eigenlijk van plan Aads layout even in het koper te gieten. Over de afgelopen weken merkte ik echter meerdere malen hoeveel tijd ik altijd weer kwijt was aan het bedraden van printen... Om die reden maar een nieuwe layout gemaakt. Ook dat kost best tijd maar heeft als voordeel dat ik in een eventueel volgend project grote happen kan copy-pasten.
Print dus:http://dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb.jpg
Op het mini printje komt een printmontage buisvoet die met draden (fuk! toch nog....) aan de grote print vast zit. Het geheel past "zuigend" in een 1590BB behuizing.
Opgebouwd en met het buisje er aan:
http://dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb3.jpg
En nog even van onderen:
http://dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb4.jpg
What's next?
Potmeters er op dus. Die zweven net boven de jacks.
Meer later dus ;)
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 19:00
En nog even de CAD files:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/rn_tubedrive.pdf
EricSw
13 juli 2007, 19:18
He gatver!
Veel te proffesioneel.
Het lijkt helemaal niet meer op zelfbouw. 8-)
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 19:22
:D :D
sorry....... ;)
T#ring! Dat is netjes zeg, geweldig. Loop ik te prutsen met een experimenteerprintje, draadbrugetjes, geknikte pootjes om andere onderdelen heen etc...
guitarnijboer
13 juli 2007, 20:21
Wauw! Dat ziet er echt super strak uit Dirk!!!
Zo.
Gisteravond ook maar eens begonnen. Ik was eigenlijk van plan Aads layout even in het koper te gieten. Over de afgelopen weken merkte ik echter meerdere malen hoeveel tijd ik altijd weer kwijt was aan het bedraden van printen... Om die reden maar een nieuwe layout gemaakt. Ook dat kost best tijd maar heeft als voordeel dat ik in een eventueel volgend project grote happen kan copy-pasten.
Print dus:
Op het mini printje komt een printmontage buisvoet die met draden (fuk! toch nog....) aan de grote print vast zit. Het geheel past "zuigend" in een 1590BB behuizing.
En nog even van onderen:
What's next?
Meer later dus ;)
+ de draden voor de potmeter :D Die zitten bij mij rechtstreeks op de print.
Maar mijn jacks zitten met draden (omdat ik geen print-types meer had/heb :().
Of heb jij potmeters met lange aansluitingen?
(Dat zou mij natuurlijk weer niet verbazen :D)
Wel errug mooi hoor!
lange[/b] aansluitingen?
Den khet wel, kijk maar naar de 3 rijen gaatjes in zijn print. Perfect verdeeld.
jaap-regelink
13 juli 2007, 21:05
ECC83 Buisje?
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 21:12
Of heb jij potmeters met lange aansluitingen?
Wel errug mooi hoor!
Potmeters met lange draden... nope. Ik wou dat het waar was maar een bestelling van 1000 stuks bij alpha zit er niet in.
Maaarrrr,
Omdat de draden van de pots recht naar beneden steken kan ik daar gewoon blak ongelakt draad voor gebruiken. Kost amper meer tijd dan rechtstreeks:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb5.jpg
En daarmee dus ook..... good to go.
Scheuren als een tiet...met 9 volt voeding en een rechtstreeks uit de oude toos geplukte JJ. daar valt dus nog een hoop te verbeteren.
De toonregeling draait, volledig volgens de wet van murphy, dus de verkeerde kant op (dirk! sukkel)... en tenslotte, zonder die 150K weerstand parallel aan de gain komer er op hoge gainsettings wat bizarre "oeoeoeoeoe" geluiden uit. Morgen even checken hoe groot ik die weerstand kan krijgen zonder oscillatie.
Gaaf ontwerp Richard! Daar gaan we nog een hoop pret mee hebben!
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 21:13
ECC83 Buisje?
Kallopt!!!
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 21:19
+ de draden voor de potmeter :D Die zitten bij mij rechtstreeks op de print.
Ik heb dat overwogen. Juist omdat ik daar met jouw printontwerp die gedachte ("hey dat scheelt weer een hoop tijd") mee had. Pots in de behuizing vastdraaien en je print zit ook op z'n plek. Top!
De reden om het niet te doen maar deze (bijna hetzelfde) bedanering te kiezen was dat ik dan m'n jacks, DC plug en m'n schakelaar zoou moeten bedraden. Dat zijn meer draden.
Hier hangt de print dus aan z'n schakelaar en z'n jacks. Omdat die alledrie mechanisch ontlast worden in de behuizing is er geen kans op langzaam brekende soldeerlassen en is dat verder geen probleem.
D_H, hoe maak jij die nette 'sleufjes' voor de switch en het voedingsbusje. Heb je daar een vijltje voor om het rechthoekig te maken?
guitarnijboer
13 juli 2007, 21:45
... en tenslotte, zonder die 150K weerstand parallel aan de gain komer er op hoge gainsettings wat bizarre "oeoeoeoeoe" geluiden uit. Morgen even checken hoe groot ik die weerstand kan krijgen zonder oscillatie.
Pak voor je dit gaat doen wel eerst even een goed buisje en een 12 V voeding...
Door de 150K weerstand parallel aan de potmeter is het verloop mooier dan met bijvoorbeeld alleen een potmeter met een lagere weerstand. De weerstand van 150k is zo gekozen zodat wanneer de gain pot voluit staat, de oversturing nog goed te pruimen is en er voldoende gain is voor metalfans... Bij een hogere weerstand krijg je meer oversturing maar je overschrijd dan het punt waarop ik (maar dat is persoonlijk) de oversturing teveel en te verzadigd vind worden.
De oeoeoe zonder de weerstand komt omdat de versterkertrap dan teveel versterkt en de hele schakeling instabiel wordt als je de gain hoger zet. De oeoeoe is het resultaat van microfonie. Tik maar eens tegen de eerste condensator die aan de ingang zit...
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 21:46
Dremel met "echte" printboortjes in een standaard. Twee gaatjes boren en daarna met hezelfde boortje de "lijn" ertussen uitfrezen. Steeds een heel klein beetje dieper want met de zijdelingse belasting van het boortje breekt het gemakkelijk.
guitarnijboer
13 juli 2007, 22:00
http://www.dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb5.jpg
Het is toch echt wel een brilliant printontwerp! Ik zit me er nog steeds aan te vergapen. Alsof het zo uit een bestaand effectpedaal geschroefd is....
Ik heb dat overwogen. Juist omdat ik daar met jouw printontwerp die gedachte ("hey dat scheelt weer een hoop tijd") mee had. Pots in de behuizing vastdraaien en je print zit ook op z'n plek. Top!
De reden om het niet te doen maar deze (bijna hetzelfde) bedanering te kiezen was dat ik dan m'n jacks, DC plug en m'n schakelaar zoou moeten bedraden. Dat zijn meer draden.
Hier hangt de print dus aan z'n schakelaar en z'n jacks. Omdat die alledrie mechanisch ontlast worden in de behuizing is er geen kans op langzaam brekende soldeerlassen en is dat verder geen probleem.
Ik heb de zaak in principe zo ontworpen dat de potmeters precies tussen de soldeeraansluitingen van de Jacks komen (aan de onderzijde van de print).
Ik soldeer dus de potmeters aan de soldeerkant tussen de jacks in. Dat gaat precies.
Alleen....Ik heb al mijn jacks opgebruikt :(.
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 22:19
Pak voor je dit gaat doen wel eerst even een goed buisje en een 12 V voeding...
Ik weet het. De emissie van je buis neemt dito toe en dus ook je hoeveelheid gain.
[QUOTE=guitarnijboer]
Door de 150K weerstand parallel aan de potmeter is het verloop mooier dan met bijvoorbeeld alleen een potmeter met een lagere weerstand. De weerstand van 150k is zo gekozen zodat wanneer de gain pot voluit staat, de oversturing nog goed te pruimen is en er voldoende gain is voor metalfans... Bij een hogere weerstand krijg je meer oversturing maar je overschrijd dan het punt waarop ik (maar dat is persoonlijk) de oversturing teveel en te verzadigd vind worden.
[quote]
Thanks. Ik heb me al 2 weken afgevraagd waarom je die waarde daar zo had gekozen ;)
Dirk_Hendrik
13 juli 2007, 22:21
Alleen....Ik heb al mijn jacks opgebruikt :(.
tipje van mij:
http://cgi.ebay.com/100-LOT-1-4-STEREO-HEADPHONE-JACK-NUT-PCB-PANEL-MOUNT_W0QQitemZ230148771699QQihZ013QQcategoryZ7313 4QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Da's dus 6 cent per stuk....
Valoosj
13 juli 2007, 23:45
D_H, prachtig werk man. ik begin al te twijfelen tussen de prints :D maar ik heb er hier al 2 liggen van AAD, dus die ga ik nu maar eerst gebruiken, tenzij die inderdaad niet kloppen, zoals GG zei.
binnenkort centjes binnen, en dan begin ik er ook aan!
en dan kan B2A mij komen trakteren op een pintje :rockon:
maar ik heb er hier al 2 liggen van AAD, dus die ga ik nu maar eerst gebruiken, tenzij die inderdaad niet kloppen, zoals GG zei.
Het ontwerp van Aad klopt wel. Maar het printje dat ik kreeg was voor de laatste "evolutie".
Even een vraag van mijn kant. In de Layout van Aad zit de diode tussen 12,5V en een 220 weerstand, In het schema van Richard staat ie tussen 12,5V en de massa. Waarom deze verandering
Aad, in jouw layout lijkt mij:
TP1 = Voeding en poot4 van de buis
TP10 = massa
TP3 = Signaal uit
TP12 = ????????
TP 8 = poot6 van de buis
Tp5 = Poot 2 van de buis
TP2 = lus tussen Poot 6 en 7 van de buis (met de twee weerstanden)
KLopt toch? Alleen TP12 kan ik niet echt plaatsen
Valoosj
14 juli 2007, 14:13
bestelling bij musikding is betaald, hopelijk is het hier snel, dan kan ik ergens volgende week eraan beginnen. nog wachte op de spulle van GG ook. Wanneer heb je die verzonden GG? ik vermoedde dat ze hier al aangekomen zouden zijn, want je zei toch iets van maandag alles op de post te steken...
Negative K3 fan
14 juli 2007, 14:40
Zo.
Print dus:http://dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb.jpg
http://dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb3.jpg
En nog even van onderen:
http://dirk-hendrik.com/temp/rn_pcb4.jpg
What's next?
Meer later dus ;)
heel netjes barend, maar wat zie ik daar, een PCB mounted tube socket omg wtf!!!11
Dirk_Hendrik
14 juli 2007, 16:59
:D
Jep! Dat mag als misschien niet van de ptp politie maar gelukkig wél van de effekten-CIA ;)
bestelling bij musikding is betaald, hopelijk is het hier snel, dan kan ik ergens volgende week eraan beginnen. nog wachte op de spulle van GG ook. Wanneer heb je die verzonden GG? ik vermoedde dat ze hier al aangekomen zouden zijn, want je zei toch iets van maandag alles op de post te steken...
Dinsdag verzonden.
Valoosj
14 juli 2007, 19:36
Dinsdag verzonden.
ok! tof :p
no 1 hops
15 juli 2007, 15:09
Het is toch echt wel een brilliant printontwerp! Ik zit me er nog steeds aan te vergapen. Alsof het zo uit een bestaand effectpedaal geschroefd is....
+1
ziet er prachtig uit, ook gewoon mooi om te zien hoe het ontwerp zich nu doorontwikkeld.
wat een kracht zit er dan in een forum!
Nog steeds geen antwoord.
Even een vraag van mijn kant. In de Layout van Aad zit de diode tussen 12,5V en een 220 weerstand, In het schema van Richard staat ie tussen 12,5V en de massa. Waarom deze verandering
TP10 = massa
TP3 = Signaal uit
TP12 = ????????
TP 8 = poot6 van de buis
Tp5 = Poot 2 van de buis
Ik heb verstaan dat er enkele fouten waren in het eerste pcb-ontwerp? Welke is nu de juiste?
Valoosj
15 juli 2007, 20:09
dan van D_H is wel graaf
Nog steeds geen antwoord.
Origineel gepost door G.G.
TP10 = massa
TP3 = Signaal uit
TP12 = ????????
TP 8 = poot6 van de buis
Tp5 = Poot 2 van de buis
TP1=Voeding in (ook pin 4 of 5 van de buis)
TP2=EFFECT IN
TP3=EFFECT UIT
TP5=UIT naar de buis
TP8=IN van de buis
TP10=GND (ook van de buis pin 3 en 8, pin 5 of 4)
TP12=U2=+Voeding van de buis.
Waarom de diode bij mij anders zit heb ik al verklaard. Als je de diode aansluit zoals in het orginele schema kan bij verkeerd aansluiten je voeding kapotgaan. Zoals ik hem heb aangesloten zit de diode in serie met de plus en staat die in sper voor de aangelegde spanning. Er vloeit geen stroom dus je voeding gaat dan niet kapot. Ok ik ben het er mee eens dat een goed gebouwde voeding hiertegen moet kunnen.
Ik heb ook al aangegeven dat je TP1 aan de GND kunt solderen en dan de voeding op de cathode van de diode kan aansluiten. Dan staat de diode precies zoals in het orgineel (en kan hij dus weer je voeding kortsluiten).
:)
Valoosj
21 juli 2007, 23:47
GG, ik heb je pakketje binnen, maar hoe zie ik (als ik de platte kant naar mij houd) welk pootje E B en C is van die transistors?
Heeft iemand nog iets gehoord van onze jonge vriend Hugo?
Dirk_Hendrik
22 juli 2007, 09:57
GG, ik heb je pakketje binnen, maar hoe zie ik (als ik de platte kant naar mij houd) welk pootje E B en C is van die transistors?
www.datasheetarchive.com (http://www.datasheetarchive.com)
EricSw
22 juli 2007, 15:22
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/trnpnbce.jpg
Valoosj
22 juli 2007, 16:32
is dat zo bij elke transistor? of kan dat verschillen per model?
waarschijnlijk niet, maar toch beter zeker zijn
AutoStatic
22 juli 2007, 16:43
waarschijnlijk niet, maar toch beter zeker zijnNee (http://hamradio.lakki.iki.fi/new/Datasheets/transistor_pinouts/) twee drie vier.
Dirk_Hendrik
22 juli 2007, 21:50
waarschijnlijk niet, maar toch beter zeker zijn
hallo!! Tingelingeling..... iemand thuis!????
Met alle respect. Ik post hierboven de link die je je vraag volledig kan beantwoorden. Ook de link die ik al een paar jaar lang gebruik voor dit soort vragen. Ik denk niet dat ik binnen deze forumrubriek de enige ben.
Zou het dan misschien kunnen zijn dat het ook de moeite is om dat transistortypenummer is een keer in te vullen en een direct antwoord op je vraag te krijgen?? Zonder twijfel?? in 1 keer goed??
Sorry als ik even te gepikeerd reageer. Ik kan me alléén vaak zo ontzettend verbazen over het "doorvragen maar niets met de aangeboden informatie doen" wat je op forums zo vaak tegenkomt.
Valoosj
22 juli 2007, 22:16
niet echt iemand thuis. ik ben vrij kapot van het werken de laatste tijd (vroege shift 3 weken, en thuis verbouwing) dus excuseer me dat ik die site van je niet meteen begreep, en de tijd niet had om er langer dan 2 minuten naar te staren.
edit : bedankt trouwens voor die site
EricSw
2 augustus 2007, 17:30
Het is al een tijdje stil rond dit onderwerp.
Toch heeft het in korte tijd enorm veel reacties opgeleverd.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is:
Hoeveel mensen hebben deze overdrive gebouwd en hebben hem werkend?
Bij mij doet ie het.
Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:35
leuk dat ie werkt, maar wat vind je ervan?
EricSw
2 augustus 2007, 19:03
Hij klinkt wel lekker.
Ik heb een peavey VT series classic (buizen)versterker.
Als ik de tube distortion gebruik met de versterker clean klinkt hij net effe scherper als alleen de versterker distortion.
Het valt niet mee om een geluid te omschrijven.
Wat de een als "vet" omschrijft vind de ander kattegejank.
Ik speel altijd op mijn slaapkamer en ik gebruik het pedaaltje voornamelijk om toch een lekker buizengeluidje te hebben bij wat lagere volumes.
aad
2 augustus 2007, 19:07
leuk dat ie werkt, maar wat vind je ervan?
Ik heb 'm al een poosje in gebruik en met verschillende buisjes getest (die ik heb liggen).
1 Philips ECC83 (prachtig "smooth")
2 Tungsram ECC83 (zit er nu in- weet niet of die beter is dan Philips).
3 Groove Tube ECC83 (niet best-erg korrelig)
4 Audio Voice ook niet best.
Waar ik zeg niet best is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Verder vind ik het een prachtige distortion afgeven met een goede toon.
Gewoon perfect dus. Met de "shape" pot kun je het geluid van heerlijk "smooth" tot bruut aggressief instellen.
Geen ruis ik heb mijn TS niet meer aan. Die ruist als een gek in vergelijking met de Realtube.
Negative K3 fan
2 augustus 2007, 19:21
Klinkt eigenlijk gewoon te mooi aad, ik ben erg benieuwd, ik heb richard (nijboer) al een emailtje gestuurd om eens te meeten, maar nog geen reactie gehad. Dus bij deze noem ik het nog weer ff.
Valoosj
2 augustus 2007, 21:46
ik heb alle spullen in huis, begin er ergens na het weekend ook aan...
het grootste klusje voor ik kan beginnen is het etsen van DH zijn print
Dirk_Hendrik
3 augustus 2007, 11:04
ik heb alle spullen in huis, begin er ergens na het weekend ook aan...
het grootste klusje voor ik kan beginnen is het etsen van DH zijn print
In dat geval,
Ik heb de PDF even ge-update naar een layout waarin de "Tone" wél de goede kant op draait.
http://www.dirk-hendrik.com/temp/rn_tubedrive.pdf
En laat het weten als je specifieke vragen hebt!
Valoosj
3 augustus 2007, 11:10
bedankt D_H
enige vraag die ik had was wat die VBIAS betekent, en VCC.
of zijn dit gewoon punten die aan elkaar moeten komen ofzo?
Verder lijkt alles me duidelijk, zeker met het tekeningetje op p4
Dirk_Hendrik
3 augustus 2007, 12:38
bedankt D_H
enige vraag die ik had was wat die VBIAS betekent, en VCC.
of zijn dit gewoon punten die aan elkaar moeten komen ofzo?
Verder lijkt alles me duidelijk, zeker met het tekeningetje op p4
VCC is een vrij algemene benaming voor de voedingsspanning.
VBIAS is de 4.5 volt die de virtuele massa vormt.
Je hebt inderdaad gelijk dat alle punten met hetzelfde label aan elkaar geknoopt moeten worden.
Valoosj
7 augustus 2007, 20:49
D_H, is die tubedriver van jou nu al in een behuizing gestoken? Ben wel benieuwd hoe die van jou eruit ziet
Dirk_Hendrik
7 augustus 2007, 21:11
Zit even te wachten op de Conrad en op Newtone... even geduld dus. Ik hoop em van het weekeinde in een behuizing te kunnen prikken.
Ben ook al bezig met een "extended" versie van het concept. Die wordt wat uitgebreider en zwaar DIY-onvriendelijk (veel SMD). Meer daarover later.
aad
7 augustus 2007, 21:16
Zit even te wachten op de Conrad en op Newtone... even geduld dus. Ik hoop em van het weekeinde in een behuizing te kunnen prikken.
Ben ook al bezig met een "extended" versie van het concept. Die wordt wat uigebreider en zwaar DIY-onvriendelijk (veel SMD). Meer darover later.
Ik ben in ieder geval benieuwd :D
en ik ben niet bang voor SMD :)
Valoosj
7 augustus 2007, 21:29
Ben ook al bezig met een "extended" versie van het concept. Die wordt wat uigebreider en zwaar DIY-onvriendelijk (veel SMD). Meer darover later.
je maakt me nieuwsgierig :)
open je dan een eigen draadje, want het begint hier ook al onoverzichtelijk te worden.
Dirk_Hendrik
12 augustus 2007, 16:44
je maakt me nieuwsgierig :)
open je dan een eigen draadje, want het begint hier ook al onoverzichtelijk te worden.
OK nieuwe foto's. Dat niewe draadje maak ik wel als het geheel een beetje naar wens draait. Eerst het project waar we hier mee bezig waren.
Buitenkant. Ik moet nog een nette vormgeving maken:
http://dirk-hendrik.com/temp/buiten.jpg
En van binnen (Ja het past dus écht):
http://dirk-hendrik.com/temp/binnen.jpg
Dirk_Hendrik
12 augustus 2007, 16:51
OK,
En even een voorproefje van de "uitgebreider" versie. Concept is een 2-kanaals versie van het gebeuren in een 1590BB met individuele gain, toon en volumeregeling. Daarnaast is de toonregeling uitgevoerd in een 3 bands actief gebeuren Bas, mid treble dus. Tradeoff die ik hierbij maakte is de "lastigere" bediening (knoppen zitten dicht bij elkaar) versus minder sjouwwerk met band.
Overview:
http://dirk-hendrik.com/temp/overview.jpg
Onderkant:
http://dirk-hendrik.com/temp/bottom.jpg
Componentzijde van de onderste print:
http://dirk-hendrik.com/temp/bottomboard.jpg
En, daar ik zei dat er wat SMD langs ging komen, De koperzijde van de bovenste print. De vieze bruine plakprutflux is met dank aan Aad. Superspul!!
http://dirk-hendrik.com/temp/topboard.jpg
Dirk_Hendrik
12 augustus 2007, 17:06
En gaat dat passen?
http://www.dirk-hendrik.com/temp/buiten2.jpg
En binnenin:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/binnen2.jpg
aad
12 augustus 2007, 17:21
En gaat dat passen?
fotootje
En binnenin:
nog een fotootje
Kijk zo moet het :)
Ja die flux werkt lekker he?
Je kan je SMD-tjes zo op de print plakken met dat spul :D
Laten drogen en vegen met die bout!
Dirk_Hendrik
12 augustus 2007, 17:30
Je kan je SMD-tjes zo op de print plakken met dat spul :D
Ja.
je vingers ook....:seriousf:
JV
12 augustus 2007, 17:44
is er een verwachte tijd/datum dat het pedaal in produktie gaat? ik ben namelijk zeer benieuwd. Kan ook wel zelf gaan klooien ermee, maar dan wordt het nooit zo goed en mooi als dit.
Dan kunnen we tegen die tijd misschien eens wat afspreken voor custom behuizing ed.
Dirk_Hendrik
12 augustus 2007, 17:52
welke,
De "kleine" of de "grote".
De "kleine" zit in een relatieve "zucht en scheet" in elkaar. (nog even licentierechten bij Richard scoren ;) ) De "grote" is nog niet door z'n beta tests heen, heeft nog wat ontwerpaanpassingen nodig, en het vreet tijd om em te bouwen.
JV
12 augustus 2007, 17:55
wat zit er allemaal extra in de grote?
opzich zou een kleine voor mijn doeleinden al prima zijn denk ik, het geluid wat op het youtube filmpje staat is eigenlijk al reuzegoed voor mijn doeleinden.
Dirk_Hendrik
12 augustus 2007, 18:07
De grote is een 2-kanaals versie met individiuele regelingen voor gain, tone en level.
JV
12 augustus 2007, 18:11
ah nee, dan zou de kleine ruimschoots genoeg zijn. in principe liggen al men pedalen toch op de amp en doe ik hele optredens met 1 geluid
guitarnijboer
13 augustus 2007, 17:11
@ Dirk: Ik vond het al knap hoe strak je de kleine versie in de behuizing had gemaakt maar die grote versie is echt een 'work of art'!!
Valoosj
13 augustus 2007, 22:34
D_H, ziet er goed uit!
ik heb gisteren je printje ontvangen via KP, begin september steek ik m ineen. wel hopen dat mijn jacks en potmeters boven de print passen, want die zitten anders dan bij jou.
En heb ik er nu over gekeken, of heb jij de led onder het buisje er niet ingestoken? want op je plan stond die er toch bij
Mitch
15 augustus 2007, 17:45
welke,
De "kleine" of de "grote".
De "kleine" zit in een relatieve "zucht en scheet" in elkaar. (nog even licentierechten bij Richard scoren ;) ) De "grote" is nog niet door z'n beta tests heen, heeft nog wat ontwerpaanpassingen nodig, en het vreet tijd om em te bouwen.
Je hebt praktijktesters nodig ? Had dat dan gezegd ! :D
Te gek ding, Barend. Ligt -ie trouwens dichter bij de Nijboer, Tubedriver of de TK999 ?
Dirk_Hendrik
16 augustus 2007, 16:21
Je hebt praktijktesters nodig ? Had dat dan gezegd ! :D
Te gek ding, Barend. Ligt -ie trouwens dichter bij de Nijboer, Tubedriver of de TK999 ?
Combi van de 2.
De drivetrap is eingenlijk rechtstreeks van de RN tubedriver meegenomen. De toonregeling zit in het "heetste" geval vrij dicht bij de TK en in het tammere geval wat meer neutraal. De curve van een TK999 (japan) toonregeling is nogal heftig in z'n hoeveelheid boost.
Negative K3 fan
18 augustus 2007, 00:39
Overview:
http://dirk-hendrik.com/temp/overview.jpg
Onderkant:
http://dirk-hendrik.com/temp/bottom.jpg
Componentzijde van de onderste print:
http://dirk-hendrik.com/temp/bottomboard.jpg
En, daar ik zei dat er wat SMD langs ging komen, De koperzijde van de bovenste print. De vieze bruine plakprutflux is met dank aan Aad. Superspul!!
http://dirk-hendrik.com/temp/topboard.jpg
impressive barend
Valoosj
29 augustus 2007, 17:49
Dirk Hendrik to the rescue please!!!
Ik ben bezig met de overdrive te maken volgens jouw plan. ontdek ik net iets bij de elco's.
degene die jij gebruikt volgens het plan
2.2/63 x3
10/35 x2
470/25 x2
volgens het originele schema waren dat er toch andere? daarom heb ik thuis de volgende
220uF/16V
22uF/35V
10uF/63V
470uF/16V
Welke van deze kan ik nu gebruiken? Die van 470uF moet normaal kunnen he, ook al is het voltage lager. de overdrive werkt op 12V, of vormt het toch een probleem?
Die van 10uF hebben bij mij een hoger voltage dus ik vermoed dat dat ook moet kunnen?
2,2uF moet ik zoiezo nog in huis halen, dus als het voltage toch zou uitmaken kan ik die ook meebrengen natuurlijk...
Dirk_Hendrik
29 augustus 2007, 20:11
Inderdaad 12 volt als maximum. Alles dat daarboven zit qua werkspanning is dus OK ;)
Valoosj
29 augustus 2007, 20:13
Dus ik moet enkel die elco's van 2,2uF halen morgen. dan zit ie ineen. ongeveer toch :D
waarom trouwens de verandering van caps?
guitarnijboer
29 augustus 2007, 20:26
Die 2,2uF waren oorspronkelijk filmcondensatoren en geen elco's.
Valoosj
29 augustus 2007, 20:46
ik doe t nu volgens DH zijn plan, maar ik vroeg t me gewoon af . dan leer ik weer wat bij mss.
naast U2 zit er C18, kan het dat dit een ceramische capacitor is? zo zitten er dan 2 in. de andere bevindt zich naast U1, beiden zijn ze 27pF. Ik vond dit vreemd omdat ik er ook van 120pF had liggen
Dirk_Hendrik
29 augustus 2007, 20:48
Die 2,2uF waren oorspronkelijk filmcondensatoren en geen elco's.
I know. Jammergenoeg ben ik schijteigenwijs ;)
Valoosj
29 augustus 2007, 22:53
zo, ik stop ermee voor vandaag. Lang gewerkt aan dit ding, en dus ook bijna klaar.
Er blijven nog enkele vragen over, die waarschijnlijk DH het best kan beantwoorden.
1. waarom de wijziging in elco's, en de nieuwe waardes?
2. naast U1 en U2 zit een capacitor van 27pF, bij mij zijn deze ceramisch, klopt dit? Dat ze ceramisch zijn maakt waarschijnlijk niet uit, maar ik het oorspronkelijke schema had 1 van de 2 een andere waarde, ook in pF uitgedrukt
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01154-1.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01157.jpg
de behuizing is bijna klaar, enkel bovenaan moet er nog een deel uitgefreest worden, maar dat is voor morgen, even raad vragen bij mn pa hoe dat snel in orde kan komen.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01156.jpg
En het coole blauwe lampje!
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01155-1.jpg
Dirk_Hendrik
30 augustus 2007, 08:53
Die 27p's.... volgens mij heb ik ze er niet eens ingezet ;)
Andere waarden elko's is vnl gericht op wat ik "standaard" in de bakjes heb liggen en daar, uit m'n hoofd, de meeste van die wijzigingen in het voedingsgebeuren zitten gaat dat niet direct veel uitmaken. Ik geef echter de voorkeur aan voldoende capaciteit op die plek om het geheel, ook met een crappy adapter, stil te houden.
Ik vrees dat die print met die kastlayout niet in dat kastje gaat passen. Wat betreft het op maat maken van de print is een siimpel ijzerzaagje geen slechte investering. Zeker omdat ze maar een paar euro kosten ;)
Valoosj
30 augustus 2007, 08:58
Ik heb de problemen al gemerkt. de buis gaat half door de behuizing steken, en ik leg een mousse ofzo onder het buisje, zodat mn ic niet geflambeert wordt.
verder past het allemaal :satisfie:
zo meteen even naar de electronicawinkel. tegen vanavond zou ie ineen moeten zitte.
ohja, ik had een ijzerzaagje, maar dat ging voortdurend in de verkeerde richting tijdens het zagen. Het ziet er slordig uit nu, maar niemand die de print nog gaat zien eens die in het kastje zit he
no 1 hops
30 augustus 2007, 09:24
zijn de lezers hier dan nobody's
we know, you know ;-)
Dirk_Hendrik
30 augustus 2007, 09:43
zodat mn ic niet geflambeert wordt.
Maak je daar niet druk over. Met een anodespanning van 9 of 12 volt wordt het ding net handwarm maar nooit heet.
Valoosj
30 augustus 2007, 11:32
geweldig, dan wordt het normale mousse om het buisje vast te pinnen
DH, de rondjes waar TP1, TP2, TP3, TP4 en TP9 in staat, waar gaan die naartoe? van de andere zie ik het bolletje met een ' staan, maar van deze 5 niet :chicken:
Valoosj
30 augustus 2007, 15:44
tp1 met tp2 verbonden, tp3 met tp4, tp9 open gelaten zoals ik op de foto bij DH zag.
ik sluit pedaal aan, niets. zelfs de leds gaan niet aan :sneaky:
is er ergens een faq ofzo hoe ik kan nagaan waar de fout(en) zit? slechte contacten en dergelijke opspore
Valoosj
30 augustus 2007, 15:51
met 12V erop stopt de stroom al na de diode. Ik zet mn - op de -pool van de bron, en dan krijg ik tot aan de diode 12V te lezen, aan de andere kant van de diode 0. het contact is niet slecht gesoldeerd. is de diode kapot?
JV
30 augustus 2007, 15:57
zit ie verkeerd om?
Valoosj
30 augustus 2007, 16:22
zit ie verkeerd om?
hij zat verkeerd om :D
maar nog werkt t niet
Valoosj
30 augustus 2007, 16:27
ik kan spanning ontdekken tot in het buisje, via voetje 4 als ik juist tel, en dan gaat het naar 9, maar 9 is nergens mee verbonden.
of is dat TP9 naast de schakelaar die hiermee verbonden moet worden?
Valoosj
30 augustus 2007, 16:54
Ik heb geluid als de overdrive uitstaat, de blauwe led in de lamp blijft branden, de status led werkt ook. maar als ik de overdrive aanzet heb ik geen geluid. net alle elco's nagekeken, die zitten juist
guitarnijboer
30 augustus 2007, 17:29
Pen 9 van de buis moet niet worden aangesloten! (ook niet in de versie van Dirk) Er moet 12 volt over pen 4 en 5 staan om hem te laten gloeien. Pen 9 is ervoor om de gloeidraden op 6,3 Volt te laten werken. Sluit je die aan op 12V dan laat het resultaat zich raden.......
Valoosj
30 augustus 2007, 17:41
pen 9 is inderdaad niet aangesloten. de buis warmt wel op, maar ik krijg nog steeds geen geluid als ik de overdrive opzet. De elco's zijn juist gericht, 3 keer nagekeken, de IC's ook. de diode nu ook.
zijn er dingen die ik kan doen om te zoeken waar de fout zit?
Valoosj
30 augustus 2007, 17:50
http://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html
dit is mij net voorgesteld om het audio signaal te volgen en zo te zoeken naar fouten. de moeite waard?
guitarnijboer
30 augustus 2007, 18:20
Dat kan veel eenvoudiger:
sluit het pedaal aan op je versterker en zet beide aan.
Pak een schroevendraaier zonder isolatie en prik met die schroevendraaier op punten van de signaalweg. (houd het metaal van de schroevendraaier vast)
werk van achter naar voren: begin dus bij de uitgang en werk zo naar de ingang. (volume en drive van de overdrive open natuurlijk en ook de volume van de versterker. Pedaal niet op bypass natuurlijk)
Prik de schroevendraaier op de uitgang van de overdrive. hoor je brom dan maakt de uitgang goed contact zo niet dan zit deze niet goed. (waarschijnlijk is die goed want je hebt wel signaal als je de od bypassed)
prik vervolgens op de ingang van de transistor. hoor je brom dan is deze goed aangesloten, hoor je niets dan moet je hier naar kijken...
etc etc net zolang tot je bij de ingang bent.
ik zou trouwens eerst spanningen meten en kijken of de transistor wel goed geplaatst is (en niet net als de diode omgedraaid moet worden)
Valoosj
30 augustus 2007, 19:05
is er ook een manier om te testen of je IC's kapot zijn, en je elco's ook nog hun werk doen?
guitarnijboer
30 augustus 2007, 19:33
Die elko's zou ik me niet te druk om maken. Als je ze goed hebt aangesloten gaan ze niet stuk en sluit je ze verkeerd aan dan knallen ze uit elkaar. Dat zie je dus gauw genoeg.
De gebruikte IC's gaan ook niet erg snel stuk, zeker niet als je een voetje hebt gebruikt en ze niet rechtstreeks hebt gesoldeerd, hoewel ze dat ook best kunnen hebben.
Als je ze met een 100W soldeerbout op de print vastgebakken hebt is het een ander verhaal natuurlijk.
Voor het testen van IC's en andere schakelingen heb ik een soort Huntron Tracker. Dat is een apparaat waarmee je componenten kunt testen, ook als ze nog in de schakeling zitten. Ik ga er van uit dat jij die niet hebt dus als je echt denkt dat je IC stuk is moet je er een andere in bakken.
Je kunt ook een test schakeling maken maar dan heb je een IC voetje, een potmeter en een voltmeter nodig.
Valoosj
30 augustus 2007, 19:36
ok. ik ga eens proberen je tip met de schroevendraaier te doen. Daarnet snel geprobeerd tussen de soep en de patatten, letterlijk dan :D
ik krijg bijna heel de tijd brom, ook bij de transistor, eender welke poot ik raak, het bromt.
kun je iets meer uitleg geven toevallig? want ik begrijp het nog niet goed op wat te letten
edit : bij de tranistor bromt enkel de B poot!
Valoosj
30 augustus 2007, 19:43
vanaf dat de brom stopt zit ik bij een foutgeplaatst element?
bij de transistor meet ik ongeveer 9V aan de E poot
Valoosj
30 augustus 2007, 19:47
ik kwam aan bij de transistor, en toen gaf enkel de eerste poot brom.
nu ik hem omgekeerd heb geven ze alle 3 brom
op het plan van DH staat ie dus fout...
en ik heb geluid!
maar nog steeds niet het gewenste :s heel zacht, ook al staat de volumepot volledig open
guitarnijboer
30 augustus 2007, 20:23
De transistor zou bij 2 pootjes moeten brommen maar bij 1 niet want die zit aan de voeding en is met een elco ontkoppeld (als het goed is) ( cathode )
Je moet ook een goede brom horen (bijgeluidjes en kraakjes zijn geen brom)
kloppen alle spanningen overal wel? Begin daar maar eens mee...
Bijvoorbeeld: nummers zijn pennummers spanningen zijn bij benadering en kunnen iets afwijken afhankelijk van de gebruikte voeding en gebruikte voltmeter (ingangsimpedantie voltmeter) Met name bij de buis kan dit uitmaken! spanningen gemeten t.o.v. massa natuurlijk.
IC1
1 = 5V
3 = 5V
6 = 5V
7 = 5V
8 = 11 V
4 = 0V
IC2
zelfde als IC1
Buis:
4 = 12V
5 = 0V
1 = 7,3 V
2 = 0V
3 = 0V
6 = 2,3V
7 = 0,15V
8 = 0V
Transistor:
E = 3,8V
C = 11V
tussen B en E = 0,6 V
Het prikken met de schroevendraaier werkt als volgt:
je injecteerd een signaal (50 Hz brom) op de signaalweg. Dit doe je voor de koppelcondensator van het gedeelte wat je wilt testen dus wil je de transistor testen dan zet je de schroevendraaier op de loper van de 100K level potmeter (die natuurlijk half open staat) Dit is voor de ontkoppeling naar de transistor. Heb je een mooie 50 HZ brom dan werk je verder terug en zet je de schroevendraaier op het punt voor de 0.1uF condensator aan pen 5 van IC2. etc etc.
Controleer ook alle aansluitingen van de buis nog eens heel goed. Je zou hier snel een foutje kunnen maken en dan hoor je echt niets!
Edit:
Simpele controle transistoren:
Tussen de Basis en Emittor van een transistor moet altijd in iedere schakeling 0,5 - 0,7 V staan. Dit is namelijk een diode overgang. Is dit niet het geval dan is de transistor stuk of zit ie verkeerd om.
guitarnijboer
30 augustus 2007, 20:34
met wat goede foto's van de voor en achterkant van de print en de aansluitingen op de buisvoet kan ik wellicht zien waar de fout zit als je er niet uit komt.
Valoosj
30 augustus 2007, 20:49
Ok, bedankt voor deze uitleg. ik ga het wel tot na het weekend moeten laten. ik zit nu met hoofdpijn. zo dom geweest om het venster niet te openen tijdens te solderen. en ik ben er sinds gisterenmiddag bijna continu mee bezig geweest.
Foto's zal ik dan ook trachten te maken moest het toch niet lukken. Mijn print is wel niet zo netjes als die van DH, want ik plaats veel dingen anders, dus er zitten veel draden bij.
Als ik het toch in mn bol krijg om nog tot snachts te proberen, dan zul je het wel merken :D dan staat het hier weer enkele pagina's vol met mijn gelul
Valoosj
30 augustus 2007, 23:50
net even gemeten, bij de IC's klopt de spanning ongeveer (mijn metertje is niet het beste ooit)
bij de buisvoet loopt het meteen mis
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/buisje.jpg
9: +- 6V
8: 0V
7: 0V
6: naaldje bibbert, maar beweegt niet echt
5: 0V
4: 12V
3: 0V
2: 0V
1: 2V
Transistor :
B : 8V
C : 7V
E : 7V
tussen B en E ongeveer 1V
de schroevendraaier is voor morgen, het wordt laat. kan je hier al iets uit opmaken?
Ohja, mn pa zei ook na het bekijken van de print dat er een paar slechte soldeerpunten zaten, net als stukjes die verbonde ware die niet mochten (PCB was niet 100% gelukt toen ik die afhaalde, nog wat moeten doorsnijden) maar dat is nu ook opgelost normaal
guitarnijboer
31 augustus 2007, 00:16
De spanningen op je transistor kloppen absoluut niet: C zit aan de zelfde spanning als pen 8 van het IC. als daar ongeveer 11 V staat dan moet dat dus ook op de collector van de transistor staan. Tussen B en E moet ook geen 1 V staan maar max 0,7V
Als de spanningen van de IC's kloppen zijn die dus OK!!
Dan de spanningen op het buisje: die kloppen alleen als je meter echt waardeloos is. En met waardeloos bedoel ik dat je meter een hele lage eigen weerstand heeft waardoor de meter zelf de spanningen omlaag trekt over de weerstanden waarmee de buis is aangesloten. Maar dan nog is 2V op pen 1 wel heel erg laag! En op pen 6 had je iets meer moeten meten dan een bibberend naaldje.
Heb je wel steeds het zelfde punt gebruikt voor de massa tijdens de meting? Zo niet dan kan daar ook nog een probleem mee zijn.
Maak maar even foto's dan kan ik kijken of ik fouten kan ontdekken...
Mocht nu uiteindelijk helemaal niets lukken dan mag je, als je zelf de verzendkosten betaald, het ding wel in een doosje gooien en opsturen dan krijg je hem werkend terug.
Edit: investeren in een goede meter is echt de moeite waard als je vaker van plan bent dingen te bouwen. Op MP heb je ook veel 2e hands spullen zoals scoops etc. Een volt(multi)metertje met een Ri > 10M is nieuw ook niet erg duur.
Valoosj
31 augustus 2007, 00:25
Ik loop na het weekend wel even naar de winkel voor een goeie multimeter, of die van mn grootvader vragen.
Moet die transistor nu omgekeerd?
de IC's zullen wel kloppen vermoed ik nu
guitarnijboer
31 augustus 2007, 00:30
Of omgekeerd of hij is stuk of je hebt niet goed gemeten. In ieder geval moet op de collector dezelfde spanning staan als op pinnen 8 van de IC's. Dit zit namelijk met elkaar verbonden. Als dat bij jou niet het geval is zou ik eerst kijken of die sporen wel goed zijn en alles goed gesoldeerd is.
Valoosj
31 augustus 2007, 00:34
ok, dat is voor morgen als ik 5min tijd heb. nu mn bed in
alvast bedankt voor de hulp!
slaap ze
guitarnijboer
31 augustus 2007, 00:50
Ja, weltrusten.
Dirk_Hendrik
31 augustus 2007, 09:11
Wat is het type van de tor die je er in hebt geprikt??
Valoosj
31 augustus 2007, 21:28
tor?
als je de transistor bedoelt, waar ik nog niet van weet of ie goed zit, degene die op het plan van nijboer stond.
Dirk_Hendrik
1 september 2007, 10:41
Stop er dan eens een BC547 in. Ik gebruik voor emittervolgers geen alternatieve torren als een 2SC1815.
Valoosj
1 september 2007, 14:34
die heb ik niet in huis. wat ik wel nog heb is t volgende
C546B W65
en
2N5088 - G53
Dirk_Hendrik
1 september 2007, 16:33
Neem de eerste. De BC546 dus ;)
Valoosj
1 september 2007, 18:26
Ok, nu met een goeie multimeter en een C546B transistor, erin gestoken zoals op het schema.
Bronspanning: 12,26
IC1:
1: 3,88
2: 3,88
3: 3,88
4: 0
5: 7,88
6: 4,02
7: 4,02
8: 2
IC2:
1: 3,86
2: 3,86
3: 3,86
4: 0
5: 7,88
6: 3,88
7: 3,88
8: 3,88
Lamp:
1: 2,12
2: -0,08 WTF?
3: 0
4: 11,47
5: 0
6: 0
7: -0,14
8: 0
9: 5,87
Transistor:
E: 7,88
C: 2,35
B: 2,74
B-E: 5,11
tussen C en B zit O,60V
ik begrijp het niet hoor
als de transistor ligt op zn platte kant, met de pootjes naar jou toe, dan is het toch van links naar rechts BCE he? en je moet niet aan de pootjes draaien ofzo om hem op zn plek te zetten in dit schema?
net een andere transistor geprobeerd, ik krijg dezelfde waardes
guitarnijboer
1 september 2007, 19:10
Ik zou je probleem niet enkel in het transistortje zoeken:
Vrijwel alle spanningen zijn niet goed!!
Ik zou mij eerst afvragen waarom ik op pen 8 van IC1 een andere spanning meet dan op pen 8 van IC2 en weer een andere spanning op de Transistor ????
Dit bestaat niet!
Pen 8 van IC1 is verbonden met pen 8 van IC2 en die is verbonden met de collector van de transistor. Op alle 3 deze punten moet dezelfde spanning staan omdat het 1 potentiaalvlak is! Als dit niet zo is zijn of je sporen brak of heb je niet goed gesoldeerd of allebei.
Je lijkt verder in de war te zijn met de namen van de pootjes van je tor. De hoogste spanning staat altijd op de collector natuurlijk in dit schema want die zit rechtsreeks aan de plus. De Emitor zit met een 10K weerstand aan de massa dus daar zal de spanning lager zijn. Tussen de Emitor en de basis staat 0,6 Volt. Dus waarschijnlijk zit de tor nu goed maar ben je in de war met wat nu de E en wat de C is.
Ik zou eens beginnen met het nakijken van het voedingsgedeelte vanaf de adapterplug via de 220 ohm weerstand naar de pennen 8 van de IC's en de collector van de tor. Daar gaat het al mis volgens mij. Pas als je op alle punten dezelfde spanning van 10V of meer hebt kun je verder kijken.
Valoosj
1 september 2007, 20:27
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC_0436.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC_0433.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC_0434.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC_0435.jpg
hopelijk ben je hier iets mee, ik ga ondertussen proberen uit te vissen hoe t zit met de spanning. ik kan tot in pootje 4 van de lamp 11,5 V vinden, daarna stopt het
Valoosj
1 september 2007, 21:14
vermits ik toch nog niet direct het probleem heb gevonden even alles gepast in de behuizing. het is nipt, maar het lukt
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01198.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01200.jpg
alles met schuurpapier zo glad mogelijk gemaakt. ziet er wel cool uit. nu nog zwarte decals, en het is klaar (estetisch gezien dan toch)
Dirk_Hendrik
1 september 2007, 21:15
Zijn dit kortsluitingen?
http://www.dirk-hendrik.com/temp/1.jpg
aad
1 september 2007, 21:27
Ok, nu met een goeie multimeter en een C546B transistor, erin gestoken zoals op het schema.
tussen C en B zit O,60V
ik begrijp het niet hoor
als de transistor ligt op zn platte kant, met de pootjes naar jou toe, dan is het toch van links naar rechts BCE he? en je moet niet aan de pootjes draaien ofzo om hem op zn plek te zetten in dit schema?
net een andere transistor geprobeerd, ik krijg dezelfde waardes
Lees ik dit goed? heb je het over de BC546?
Dan is het zoals jij zei: liggend op de platte kant met de pootjes naar je toe EBC en dus niet zoals bij de C1815.
Denk dat je daar de mist in gaat.
Valoosj
1 september 2007, 21:34
als je enkele pagina's terug gaat stond er een tekening van een transistor, daar ben ik op af gegaan.
welk pootje moet nu waar in op het schema van DH?
EricSw
1 september 2007, 21:57
Ga nooit zomaar af op een tekening van een transistor.
Bij verschillende typen kunnen de aansluitingen anders liggen.
Zoek een datasheet van het type transistor wat je gaat gebruiken, daar staat het op.
Valoosj
1 september 2007, 22:16
volgens wat aad zegt zit mijn transistor goed.
aad
1 september 2007, 22:17
als je enkele pagina's terug gaat stond er een tekening van een transistor, daar ben ik op af gegaan.
welk pootje moet nu waar in op het schema van DH?
Geef eens een hint waar ergens, heb drie keer 10 pagina's heen en weer gezocht maarreh.
Anyway, ik heb eens kritisch naar je foto's gekeken en zag dit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0433-b.jpg
Bij de pijl ziet het er verdacht slecht uit.
Valoosj
1 september 2007, 22:26
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/trnpnbce.jpg
deze foto was het. maar ik heb het plan vergeleken met wat jij zei over de pootjes, en ze zitten juist.
de solduur heeft goed gevloeid, maar het zal niet genoeg zijn zeker?
aad
1 september 2007, 22:34
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/trnpnbce.jpg
deze foto was het. maar ik heb het plan vergeleken met wat jij zei over de pootjes, en ze zitten juist.
de solduur heeft goed gevloeid, maar het zal niet genoeg zijn zeker?
Deze pinning hoort bij de 2SC1815 (o.a.) en als je deze rechtstreeks (zoals in het schema) hebt aangesloten moet het idd goed zijn.
Over die soldering, Ik zeg het niet voor niks. De foto is niet best (maar ja ik heb 5 jaar in een fotozaak gewerkt) maar toch kan ik zien dat het niet goed zit. Kijk het na! Soms ziet een soldering er goed uit op het oog maar is het idd "geplakt".
Valoosj
1 september 2007, 23:10
ik ben over veel punten gegaan, heb ergens nog een stukje gevonden waar er contact was met de aarding
de pootjes 8 van de IC's hebben nog steeds een verschillende spanning, maar de pedaal lijkt nu wel te werken.
Richard, waar woon je ergens? ik kom binnenkort wel weer naar Nederland, dan kan jij het misschien nog eens nalopen
guitarnijboer
1 september 2007, 23:40
Geef eens een hint waar ergens, heb drie keer 10 pagina's heen en weer gezocht maarreh.
Anyway, ik heb eens kritisch naar je foto's gekeken en zag dit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0433-b.jpg
Bij de pijl ziet het er verdacht slecht uit.
Ik kan niet zo mooi pijlen tekenen in foto's maar ik zie ook nog wel wat soldeerpunten die verbetering kunnen gebruiken. Zorg er ook voor dat je soldering geen andere vlakken raakt!
Het oplossen van je probleem is niet zo moeilijk als het lijkt, het belangrijkste is eerst om de juiste voedingsspanningen te krijgen:
1. Controleer eerst alle soldeerverbindingen goed! Alles wat er verdacht uitziet soldeer je netjes opnieuw. Tin goed laten vloeien dus en geen naastliggende sporen raken!
2. Pak nu het schema van mij er bij en geef daarop de spanningen aan die ik heb opgegeven.
3. zorg eerst dat je al je spanningen goed krijgt, te beginnen met de voeding >>> Je zegt op pen 4 = 11,5 Volt te meten en daarna niets: dit betekend dat er iets misgaat in je voedingslijn. In het schema zie je dat na punt 4 een 220 ohm weerstand komt (rood rood zwart zwart bruin) Als de spanning na deze weerstand niet 10,5 Volt of hoger is dan is 1. of de weerstand niet goed gesoldeerd, 2. niet van de goede waarde 3. of na de weerstand is er ergens een kortsluiting met de aarde. Deze kortsluiting kan ook na de tweede 220 ohm weerstand zitten, 4. of je perongeluk wat weerstanden verwisseld in het voedings gedeelte??
Tip: teken aan de hand van je print een schema van de voeding en vergelijk het daarna met mijn schema. (volg dus de sporen en teken uit wat je tegenkomt en vergelijk het met het originele schema. Komt het overeen?)
Nog een tip: Soms kun je 10 keer over de zelfde fout heen kijken omdat er een blinde vlek ontstaat. Leg het gewoon weg en kijk er eens met een frisse blik naar of laat iemand anders het controleren.
Laatste tip:
Dirk heeft ook foto's op dit forum gezet van het door hem gemaakte en werkende exemplaar, dus..... vergelijk zijn print met die vanm jou en kijk of je alle componenten en draadbruggen op de goede plek hebt gedaan.
Valoosj
1 september 2007, 23:47
ik weet niet hoe het komt, maar na die paar soldeerpunten te verbeteren werkt de pedaal :cheerup:
maar de spanningen kloppen niet overal.
Ik denk dat het best is dat ik hem even doorspeel aan jou, dat jij het kan nakijken? waar ergens woon je? misschien is het wel te doen dat ik eens langskom (PM me maar)
guitarnijboer
2 september 2007, 00:01
Ik woon in enschede, ik PM m'n adres wel even.... maar als ie het doet ben je toch goed opweg?
15 Sept ben ik in de buurt van Verviers i.v.m. een optreden maar dat is nog wel een stukje rijden vanuit antwerpen....
Ik was trouwens bezig met een raadseltje:
Zoek de 25.839 verschillen:
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/dirkH.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/vajoosj2.jpg
:seriousf:
(sorry, moest even)
Valoosj
2 september 2007, 00:04
hehe
ik heb meer draden, maar ik had ook een andere layout van de pedal in gedachten. op de pcb zit alles toch net hetzelfde als bij DH
edit: enschede is wel ver weg :D
ik zal morgen als ik weer lawaai mag maken hem eens uittesten, en als het me niet aanstaat stuur ik het op met de post
GeofJackon
2 september 2007, 11:33
ben ik blij dat ik toch niet met dit project ben begonnen.
Valoosj
2 september 2007, 11:51
waarom niet? de mijne werkt nu
de spanningen kloppen misschien niet overal, maar zolang de pedaal werkt maakt dat niet echt uit.
Richard, kom je naar de meeting in Almere? dan breng ik een multimetertje mee, kan je misschien eens een kijkje nemen
guitarnijboer
2 september 2007, 11:54
Mooi dat ie werkt Valoosj, wat zijn nu de spanningen?
no 1 hops
2 september 2007, 13:23
Ik woon in enschede, ik PM m'n adres wel even.... maar als ie het doet ben je toch goed opweg?
15 Sept ben ik in de buurt van Verviers i.v.m. een optreden maar dat is nog wel een stukje rijden vanuit antwerpen....
Ik was trouwens bezig met een raadseltje:
Zoek de 25.839 verschillen:
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/dirkH.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/vajoosj2.jpg
:seriousf:
(sorry, moest even)vergis ik mij nu, maar op die van valoosj zie ik links onderin naast het ic boven de elco ee condensator en weerstand die er bij die van dirk niet zitten.
AutoStatic
2 september 2007, 13:28
Nee hoor, maar die van D_H is nog niet af, de gaatjes zitten er al wel.
johnnyz
2 september 2007, 13:30
het staat misschien al ergens maar ik kon het niet vinden, is het bouwpakket al ergens in zn geheel te bestellen?
gr John
Valoosj
2 september 2007, 14:20
Mooi dat ie werkt Valoosj, wat zijn nu de spanningen?
Nog steeds verschillend. Ik begrijp het dus ook niet. Zou het kwaad kunnen?
Ik smijt hem deze week nog wel eens open, omdan heel het schema af te lopen.
Komt dat van DH overeen met t jouwe? Want ik kan dat van jou makkelijker lezen dan dat van DH omdat je soms moet zoeken naar de voetjes van de buis enzo.
No 1 hops, die condensator zit er bij Dirk inderdaad niet in, maar t staat wel op zijn plannetje. Het fijne weet ik daar ook niet van.
@ Johnnyz: het beste dat je kan doen is het plan van DH downloaden, de stukken die op zijn plan staan bestellen bij newtone of musikding, en er een paar dagen mee prutsen zoals ik. Andere mogelijkheid is even bij DH een prijsje vragen voor een afgewerkte pedaal? Dat is toch een (bij)beroep van hem denk ik...
johnnyz
2 september 2007, 14:43
wil m toch zelf proberen te bouwen.
hoe groot is de behuizing?
119x93,5x34mm past dat?
Thunders1988
2 september 2007, 14:46
hoi
ik volg dit topic al een tijdje :) en ik zou zo n dingetje ook wel willen!!! lijkt mij echt wel een vet overdriveje... spijtig genoeg ben ik niet zo n handige. ben ooit eens begonnen aan een fuzzface en zelfs dat lukte niet. dus nu mijn vraag aan jullie: wie wil er zo eentje bouwen voor mij voor een aardig bedragje?
pm me maar.
grts, mathias
Valoosj
2 september 2007, 15:13
wil m toch zelf proberen te bouwen.
hoe groot is de behuizing?
119x93,5x34mm past dat?
dat past. de pcb van DH is daarvoor ontworpen. Ik heb de behuizing iets anders ingedeeld, en dat is echt prutsen dan. wat het makkelijkst werkt is die van DH.
@mathias: Dirk_Hendrik en gitaarnijboer kunnen dat misschien wel voor je regelen, dat kan je hen best vragen. Als ik deze week ontdek waarom mijn spanningen niet overal gelijk zijn zou ik het ook nog aandurven. ik heb de meeste spullen toch nog dubbel
Thunders1988
2 september 2007, 15:51
thx valoosj...
ik hoop dat dirk hendrik en gitaarnijboer nog reageren... anders vraag ik het ze zelf :)
The_Darkness
2 september 2007, 16:20
http://home.versatel.nl/witsenburg/Nijboer_Real_%20Tubescreamer.zip
Wat willen de TP aanduideingen allemaal zeggen want daar kom ik niet uit.
En er staat aan de linkerkant ook ergens VDD die snap ik ook niet\
kan iemand mij helpen?
guitarnijboer
2 september 2007, 16:25
Dat schema klopt niet helemaal trouwens. ergens op dit forum staat mijn schema...
Valoosj
2 september 2007, 16:43
kan iemand mij helpen?
zoek dat van DH eens, maar zorg wel dat je de 2e versie hebt, want bij de eerste zat er een pot verkeerd.
Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:02
thx valoosj...
ik hoop dat dirk hendrik en gitaarnijboer nog reageren... anders vraag ik het ze zelf :)
Is op zich geen probleem maar stop het idd even in een PM-etje ;)
Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:08
kan iemand mij helpen?
Als ik me niet vergis is dit het schema van Aad.
De TP punten staan voor testpin. In dit geval zijn het punten waar extrene dingen oop worden aangesloten. Op tp2 word bijvoorbeeld de input jack aangesloten. Op tp3 de output jack.
Die VDD is, net als "LV" of "U1" een label. Alles wat dat label heeft zit op elkaar aangesloten. Het is vnl een manier om je schema overzichtelijker te maken. Anders zou je al die punten met een lijn moeten gaan verbinden. VDD wordt uit m'n hoofd aangesloten op de gloeidraad van de buis.
Dirk_Hendrik
2 september 2007, 17:10
vergis ik mij nu, maar op die van valoosj zie ik links onderin naast het ic boven de elco ee condensator en weerstand die er bij die van dirk niet zitten.
Klopt. Heb ik eerder in dit draadje ook al gezegd. Veilig zijn ze wel om eventuele oscillaties te onderdrukken maar ik heb ze (tijdelijk ? ;) ) weggelaten. Diet aan de werking van het circuit niets af en is geen breekpunt tussen wel en niet werken.
Valoosj
2 september 2007, 21:54
even een foto van het 'afgewerkte' product.
Decals moeten er nog op, maar dat is voor morgen.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01201.jpg
zoals je kan zien staan mijn volume bijna helemaal toe. is dit omdat het een lampenoverdrive is dat ie meteen luid gaat? of zit er toch nog een probleem in mijn bedrading. als gain meer dicht gaat moet volume meer omhoog, en vice versa. dit is enigzins normaal natuurlijk, maar ik vind dit toch extreem :D
Lexvandoef
2 september 2007, 22:55
Hoe klinktie? Warm en smooth of meer bitey? Ik ben benieuwd.
guitarnijboer
2 september 2007, 22:59
even een foto van het 'afgewerkte' product.
Decals moeten er nog op, maar dat is voor morgen.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01201.jpg
zoals je kan zien staan mijn volume bijna helemaal toe. is dit omdat het een lampenoverdrive is dat ie meteen luid gaat? of zit er toch nog een probleem in mijn bedrading. als gain meer dicht gaat moet volume meer omhoog, en vice versa. dit is enigzins normaal natuurlijk, maar ik vind dit toch extreem :D
Dat houd je een beetje maar extreem hoort het niet te zijn. Goed is ie als het werkt net als bij ieder ander overdrive pedaaltje zeg maar.....
Valoosj
2 september 2007, 23:05
Hoe klinktie? Warm en smooth of meer bitey? Ik ben benieuwd.
Open akkoorden klinken zeer duidelijk. Dat was waar ik naar zocht bij deze overdrive.
@ Richard : Ik begrijp het eerste stuk van je zin niet goed :D
maar woensdag speel ik samen met wat vrienden op hoger volume, als het daar ook zo extreem is, dan stuur ik hem met de post op naar je.
guitarnijboer
2 september 2007, 23:30
Volume verschil houd je natuurlijk een beetje als je de gain verdraaid maar echt heel extreem zou dat niet moeten zijn. Niet veel anders dan bij je BOSS of Ibanez overdrive.
Valoosj
3 september 2007, 00:10
Ok, als ik deze week niet ontdek wat er mis is, dan stuur ik hem naar je toe.
Valoosj
3 september 2007, 14:14
even een klein filmpje ter verduidelijking van mijn resultaat
http://youtube.com/watch?v=fboOVEBISh4
op mn Engl Thunder klinkt het een beetje schel, maar dat ligt meer aan de versterker dan de pedaal denk ik
volume staat op half 10, toon 10, gain 11 u
The_Darkness
5 september 2007, 07:57
Welke type foliecondensators zijn C1 t/m C7?
guitarnijboer
5 september 2007, 11:31
Ha Valoosj, ik zie dat je de zelfde haardracht hebt als ik! TOPPIE!!
Valoosj
5 september 2007, 12:19
mijn kop nog niet gezien bij off topic dan? :D
die van jou moet je maar eens posten.
vanmiddag weer eens mense laten kwijlen op die overdrive. iedereen vindt em vet
guitarnijboer
5 september 2007, 12:27
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/M5110035.jpg
It's me!
Valoosj
5 september 2007, 12:50
zo had ik me jou helemaal niet voorgesteld :D
GeofJackon
5 september 2007, 18:51
wow. K dacht net hetzelfde valoosj
guitarnijboer
5 september 2007, 18:55
Ben wel benieuwd hoe ik er dan in jullie gedachten uitzag???
GeofJackon
5 september 2007, 20:05
Korter haar en wat ouder
Valoosj
5 september 2007, 23:31
Korter haar en wat ouder
+1
maar ik vind je wel cool hoor :D
wie ziet er hier nu wel uit als verwacht?
Goeiemorguh
5 september 2007, 23:42
Korter haar en wat ouder
Haha idd ja, precies wat ik ook dacht (geil gitaartje trouwens :sssh: )
guitarnijboer
5 september 2007, 23:55
Mooi is dat toch hoe je je iemand heel anders voor kunt stellen, misschien moesten we eens een thread openen met allemaal foto's van elkaar...
Ik zal nog eens even luisteren naar je gitaarspel Valoosj, op m'n werk kon ik het alleen zien namelijk, daar heb ik geen speakertjes. :rockon:
Valoosj
6 september 2007, 00:14
in het off topic is er zo een thread ;)
mn gitaarspel trekt wel op niets in dat filmpje
guitarnijboer
6 september 2007, 00:23
Nu we het toch over off topic hebben.......... Post 665 inmiddels.......... wie durft post 666 te schrijven?
Valoosj
6 september 2007, 00:23
Satan misschien? :D
guitarnijboer
6 september 2007, 00:31
Als ik het niet dacht! :D Mooi werk!
Valoosj
6 september 2007, 00:38
Als ik het niet dacht! :D Mooi werk!
heb je t nu over mn post of mn overdrive? :p
M Kactus
6 september 2007, 08:12
Ik heb vorige week het hele topic eens doorgebladerd (pfieuw), omdat de eerste post van je pedaaltje me zo aansprak. Erg mooi! Ik ben helemaal verkocht! En aangezien het in je openingspost staat, denk ik niet dat je het erg vindt als ik het ook probeer ?
Ik ben best wel een beginner op gebied van gitaarpedaaltjes, maar niet helemaal onwetend op gebied van elektronica. Ik ben dus nu alle documentatie al aan het verzamelen en een beetje aan het plannen. Ik weet nog niet of ik iemand een printje zou laten maken (heb zelf de producten niet), of een veroboard zou gebruiken.
Ik dacht, ik meld het even ;). Nog een adept!
The_Darkness
6 september 2007, 09:27
kan iemand mij even vertellen wat voor een soort folie condensators er in dit pedaaltje worden gebruikt of maakt dat niet uit?
guitarnijboer
6 september 2007, 18:11
heb je t nu over mn post of mn overdrive? :p
Eigenlijk over je post, maar je overdrive mag er natuurlijk ook zijn!
Hij klinkt wel een beetje droog, maar dat zou inderdaad goed aan je ENGL kunnen liggen. Ik vind die dingen altijd een beetje klinisch klinken.
johnnyz
6 september 2007, 19:16
ben er nu ook mee bezig, maar ik vind in de schema's nogal wat verschillen,
de 2,2 condensators zijn in een schema elco's en in de andere niet.
ook wat andere waarden van condensatoren en weerstanden verschillen.
kan iemand mij hier wat over vertellen?
gr John
Valoosj
6 september 2007, 20:00
gewoon die van DH bouwen, die zit makkelijk ineen
Valoosj
6 september 2007, 20:01
Eigenlijk over je post, maar je overdrive mag er natuurlijk ook zijn!
Hij klinkt wel een beetje droog, maar dat zou inderdaad goed aan je ENGL kunnen liggen. Ik vind die dingen altijd een beetje klinisch klinken.
Mijn Engl moet eens goed afgesteld worden, en zodra ik geld heb vliegt die de deur uit!
guitarnijboer
6 september 2007, 20:17
ben er nu ook mee bezig, maar ik vind in de schema's nogal wat verschillen,
de 2,2 condensators zijn in een schema elco's en in de andere niet.
ook wat andere waarden van condensatoren en weerstanden verschillen.
kan iemand mij hier wat over vertellen?
gr John
Het schema van Dirk is hetzelfde als het origineel volgens mij, maar hij gebruikt qua elco's wat ie op de plank heeft liggen (wat groter maakt niet uit) en gebruikt inderdaad 2,2uF elcotjes i.p.v. film zoals ik. Hij zegt dit te doen omdat ie eigenwijs is, maar ik denk dat het gewoon wat scheelt qua afmeting.
Veel maakt dit niet uit.
Dirk heeft een erg mooi printontwerp gemaakt wat nabouwen een stuk eenvoudiger maakt. Als je investeert in een ijzerzaagje kun je het printje mooi uitzagen en heb je een strak pedaaltje. Ja toch Valoosj?? :)
johnnyz
6 september 2007, 20:33
ik heb m al n heel eind klaar, die van dirk, maar kom nu tot de ontdekking dat ik te weinig elcos heb heb wel film van 2,2
dus dat werkt ook.
thanks
Valoosj
6 september 2007, 20:34
Het schema van Dirk is hetzelfde als het origineel volgens mij, maar hij gebruikt qua elco's wat ie op de plank heeft liggen (wat groter maakt niet uit) en gebruikt inderdaad 2,2uF elcotjes i.p.v. film zoals ik. Hij zegt dit te doen omdat ie eigenwijs is, maar ik denk dat het gewoon wat scheelt qua afmeting.
Veel maakt dit niet uit.
Dirk heeft een erg mooi printontwerp gemaakt wat nabouwen een stuk eenvoudiger maakt. Als je investeert in een ijzerzaagje kun je het printje mooi uitzagen en heb je een strak pedaaltje. Ja toch Valoosj?? :)
Als je investeert in een ijzerzaag is het natuurlijk mooier uitgesneden dan die van mij, maar who cares? dat ding zit vanbinne :p
Nu de decals erop aan het leggen. strax mss foto. En deze week nog eens kijken of er nog iets mis is, want hij klinkt wel goed, maar niet perfect volgens jou he Nijboer :)
guitarnijboer
6 september 2007, 21:08
Nu de decals erop aan het leggen. strax mss foto. En deze week nog eens kijken of er nog iets mis is, want hij klinkt wel goed, maar niet perfect volgens jou he Nijboer :)
Over de klank valt vanaf hier weinig te zeggen natuurlijk, omdat het er ook maar vanaf hangt waar je je telefoon neerzet, maar hij klonk een beetje scherp en droog voor mijn gevoel. Ik ben zelf niet echt een ENGL fan hoewel ik nog wel een oude Savage top en kast heb staan die ik een jaar of 10, 11 geleden kocht. Wat er voor mij aan ontbreekt is de sustain in die versterkers, ze moeten het vooral hebben van veel gain. Ik speel nog lekkerder op mijn verbouwde LC (die van de filmpjes) die nog geen fractie van de hoeveelheid oversturing van de EGNL heeft, maar waarbij wel als je een akkoord aanslaat net de goede boventonen blijven doorklinken. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Valoosj
7 september 2007, 10:54
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01213.jpg
next stop: booster, noisy cricket, tremolo, buffer en weet ik veel wat nog :D
en die domme Engl afstelle
B_2_the_a
7 september 2007, 11:03
wat wil je er aan afstellen :P de eq?
Valoosj
7 september 2007, 17:13
wat nodig is om er een goeie sound uit te krijgen, zonder dat ie clinisch en scherp klinkt. mn treble maar eens helemaal dicht gooien
Ibanez RuleZ
7 september 2007, 18:26
altijd een goed idee bij ENGL... die treble dicht.
H.
B_2_the_a
7 september 2007, 18:40
altijd een goed idee bij ENGL... die treble dicht.
H.
niet alleen bij engl!
guitarnijboer
7 september 2007, 18:49
Ja nou... Op de jamsessie waar ik wel eens kom staan 2 dezelfde combotjes van ENG. Bij de ene is het geluid niet meer te pruimen als je de treble voor bij 2 draait terwijl de andere juist met de treble op 6-7 een mooie toon heeft. Het zijn niet mijn versterkers dus waar het aan ligt weet ik niet, maar wat ik nog wel weet is dat de standaard ENGL buizen in mijn savage 11 jaar geleden dramatisch slecht waren... Misschien dat daar nog iets te verbeteren valt.
Valoosj
7 september 2007, 20:01
en wat raad je daarvoor aan? ik heb nog nooit buizen in mijn amp vervangen. Ik lees ook vaak over bias, heeft daar wel iets mee te maken zeker.
Of kan ik gewoon best even naar de muziekwinkel ermee om alles te regelen?
Het grote probleem aan mijn amp is dat ie altijd schel klinkt, DE sound die ik zoek, heb ik gevonden op de Brunetti EVO bij Robert
B_2_the_a
7 september 2007, 20:54
en wat raad je daarvoor aan? ik heb nog nooit buizen in mijn amp vervangen. Ik lees ook vaak over bias, heeft daar wel iets mee te maken zeker.
Het grote probleem aan mijn amp is dat ie altijd schel klinkt, DE sound die ik zoek, heb ik gevonden op de Brunetti EVO bij Robert
de voorversterkerbuizen kan je zo vervangen, eindbuizen moet je even (laten) biassen...
guitarnijboer
7 september 2007, 21:21
Het kan ook gewoon zijn dat ENGL niet je ding is natuurlijk. Als je al gevonden hebt wat je wilt dan zou ik daar ook maar gewoon voor gaan i.p.v. veel geld uitgeven aan nieuwe buizen en dan alsnog de Brunetti kopen.
johnnyz
8 september 2007, 16:58
http://i221.photobucket.com/albums/dd300/johnnyzzz71/P1000689.jpg
hier is de mijne, hij werkt perfect, allen bedankt voor de tips en gegevens!
gr John
Dirk_Hendrik
8 september 2007, 17:28
Yeah!!
Gutshots?? ;)
Lexvandoef
8 september 2007, 17:38
Sampletje van die OD over je Super Reverb? :cooler:
Ash ketchum
8 september 2007, 17:41
Yeah, gut-shots!!! Take it off baby!
guitarnijboer
8 september 2007, 18:03
Ziet er strak uit Johnnyz, ben idd wel benieuwd hoe die klinkt over die super reverb.
JV
8 september 2007, 18:22
ik sta op het punt om alles te bestellen, maar zou je ook met gemak een 12at7 of 12au7 erin kunnen zetten? of is dat in dit schema niet echt nuttig
guitarnijboer
8 september 2007, 19:16
Wat ik getest heb is een ECC82 (12au7) van EI. Deze klinkt lekker als de gain open staat, maar wordt de gain terug gedraaid dan wordt het geluid erg korrelig iets waar je bij ECC83 geen last van hebt. Waarschijnlijk komt dit door de lagere inwendige weerstand van de ecc82 in combinatie met de lage spanning en relatief hoge anodeweerstanden.
De 12ax7 LPS van sovtek en de 12ax7EH van Electro Harmonics doen het het beste. Er staat een linkje ergens op dit forum naar youtube waar beide buisjes na elkaar te horen zijn.
Blijf uit de buurt van JJ, standaard sovtek's etc. dit werkt wel maar klinkt nergens naar!
Edit: link
Electro Harmonics / Sovtek (http://www.youtube.com/watch?v=DMP90WqohJw)
JV
8 september 2007, 19:29
het zal dus gewoon een hoop testen worden uiteindelijk heh. ik zal in ieder geval de JJ buisjes laten liggen dan en op zoek gaan naar wat andere.
alle onderdelen zijn wel besteld, hopelijk kan ik snel aan de gang
Valoosj
8 september 2007, 23:31
bij mij zit er RFT in, en dat klinkt toch beter dan dat andere buisje dat ik van Mitch gekocht heb. welke dat nu weer was weet ik niet. en de tekst op het buisje is nogal onleesbaar geworden
guitarnijboer
8 september 2007, 23:34
bij mij zit er RFT in, en dat klinkt toch beter dan dat andere buisje dat ik van Mitch gekocht heb. welke dat nu weer was weet ik niet. en de tekst op het buisje is nogal onleesbaar geworden
RFT rules!
Valoosj
8 september 2007, 23:54
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01213.jpg
next stop: booster, noisy cricket, tremolo, buffer en weet ik veel wat nog :D
Richard, heb je je logo al ontdekt ? :D
bijna onzichtbaar geworden, maar je kan het nog wel zien
guitarnijboer
9 september 2007, 00:02
Ha ha, ik moest wel even goed zoeken... Strak werk! Mooi dat ie het helemaal goed doet trouwens. Ik zat net nog even te lezen aan het begin van het forum.... dat hadden ze mooi niet gedacht!
Valoosj
9 september 2007, 00:07
inderdaad. Robert moet me nu dus een biertje :D
ik vind het gedoe met het voltage nog wel vreemd, maar zolang mn buisje er niet van kapot zal gaan boeit dat niet.
als mensen deze nu bij mij bestellen (vrienden vonden hem ook cool) dan komt je logo er wel duidelijker op hoor. en de layout zoals bij DH, dan zijn er geen 25.000 verschillen :D
guitarnijboer
9 september 2007, 00:22
Je hebt nog steeds niet de huidige voltages gepost.... Je buisje kan overigens beslist niet kapot gaan hoor, zolang je pen 9 maar met rust laat.
Valoosj
9 september 2007, 00:25
maandag heb ik mss wel wat tijd om t nog eens te doen.
IC's, buis, tranistor, nog ergens meten?
B_2_the_a
9 september 2007, 01:04
inderdaad. Robert moet me nu dus een biertje :D
ik vind het gedoe met het voltage nog wel vreemd, maar zolang mn buisje er niet van kapot zal gaan boeit dat niet.
als mensen deze nu bij mij bestellen (vrienden vonden hem ook cool) dan komt je logo er wel duidelijker op hoor. en de layout zoals bij DH, dan zijn er geen 25.000 verschillen :D
nee :P
je zou een pintje krijgen als ie in 1x werkte :P dat deed ie niet :D
Valoosj
9 september 2007, 01:13
nee :P
je zou een pintje krijgen als ie in 1x werkte :P dat deed ie niet :D
volgens mij was dat gewoon als ie zou werken zonder dat iemand anders eraan werkte. maar goed, zoiezo nog een keer jamme, breng ik wel echt bier mee ;)
B_2_the_a
9 september 2007, 01:27
volgens mij was dat gewoon als ie zou werken zonder dat iemand anders eraan werkte. maar goed, zoiezo nog een keer jamme, breng ik wel echt bier mee ;)
o,
sinds wanneer verkopen ze hertog jan in belgie dan?
johnnyz
9 september 2007, 15:29
Ik zal een dezer dagen effe kijken of ik n sample kan plaatsen over mn Super reverb, met n gibson of fender
heb er nog wel n jj buisje in
ga nog effe op zoek naar n andere om te proberen.
gait
9 september 2007, 18:36
Even een ideetje,
de real tubescreamer doet het bij mij goed maar ik had ruimte
over in de 19 inch kast.
Dus er een Fender tonestack in gebouwd.
Schema is overal op het net wel te vinden.
De tonestack komt bij mij direct na de buis en voor R3.
(Schema van Dirk Hendrik)
Verdere aanpassingen in het schema: R5 wordt 1 meg. anders
wordt de toonregeling wel erg gedempt.
Je verliest wat aan gain dus eerst maar even R20 (150K)
losgesoldeerd. Dit kan tzt nog netter opgelost worden.
Mijn waardes voor de Fender tonestack: 100pf, 22nf, 22nf, 500k log,
500k lin, 22k log en 100k weerstand.
Waardes die ik zo bij de hand had.
Klinkt wel aardig, van erg donkerbruin naar erg fel en weer terug.
De originele toonregeling-potmeter heb ik gewoon weggelaten.
Zijn er nog meer mensen die hiermee geknutseld hebben?
Greetz,
Gait
Lexvandoef
9 september 2007, 19:00
Gaaf idee man, kan je een fototje oid posten?
Dirk_Hendrik
9 september 2007, 19:06
Greetz,
Gait
Zie post 557 en verder in deze thread.
Welkom op dit forum trouwens ;)
JV
9 september 2007, 19:26
zat nu even snel te denken. ik dacht er eerst aan om het ding gewoon in een zelfbouwdoosje te maken van praxismaterialen, maar een 19" versie samen met wat andere effecten in een 1HE doos zou wel ultiem zijn.
is er een plek waar ik zo'n chassis kan bestellen of kopen? en moet ik dan nog met andere dingen rekening houden met betrekking tot aarding/voeding/voetschakelaar ed.
Negative K3 fan
9 september 2007, 19:31
Even een ideetje,
de real tubescreamer doet het bij mij goed maar ik had ruimte
over in de 19 inch kast.
Dus er een Fender tonestack in gebouwd.
Schema is overal op het net wel te vinden.
De tonestack komt bij mij direct na de buis en voor R3.
(Schema van Dirk Hendrik)
Verdere aanpassingen in het schema: R5 wordt 1 meg. anders
wordt de toonregeling wel erg gedempt.
Je verliest wat aan gain dus eerst maar even R20 (150K)
losgesoldeerd. Dit kan tzt nog netter opgelost worden.
Mijn waardes voor de Fender tonestack: 100pf, 22nf, 22nf, 500k log,
500k lin, 22k log en 100k weerstand.
Waardes die ik zo bij de hand had.
Klinkt wel aardig, van erg donkerbruin naar erg fel en weer terug.
De originele toonregeling-potmeter heb ik gewoon weggelaten.
Greetz,
Gait
goed idee, nog een tip; op duncanamps.com kun je een simpel programmaatje downloaden genaamd tone stack calculator, hier kun je verschillende tone stacks vergelijken en krijg je een frequentie grafiek te zien bij verschillende tone stacks, ook kun je de waardes aanpassen en het resultaat een beetje zien.
gait
9 september 2007, 22:13
Dirk Hendrik: jij had zelfs al foto's van het apparaat met tonestack.
Had ik wel gezien maar even niet aan gedacht.
Negative K3 fan: de "tonestack-calculator" had ik gisteravond ontdekt
en dat bracht mij op het idee.
LexvanDoef: er is geen foto van want zo mooi ziet het er niet uit.
Aan de buitenkant een 1HE 19Inch kast met in de frontplaat meer gaten dan potmeters en aan de binnenkant een printje, wat onderdelen,
een dradenwirwar en veel tin.
Verder gebruikte spullen zijn: stevig gemodde Squier Tele,
Gibson SG, Fender Bandmaster AB763 en oud model Peavey Classic 30.
De laatste gaat binnenkort ook onder het mes, kijken of er nog wat
te verbeteren valt. Met dank aan Steve Ahola van Blue Guitar.
Ondertussen even een klein relais in de real tubescreamer gezet om
hem met een voetschakelaar in en uit te schakelen.
Bij het omschakelen knalt het zachtjes (contradictio in terminis)
maar dat lossen we volgende keer wel op.
Tot reagerens,
Gait
johnnyz
9 september 2007, 22:49
nou zeg, nogal n verschil met een andere buis,
zat bij mij een jj buis in, daarna een telefunken ecc83 en een electro harmonix 12ax7 geprobeerd, gaan beide ongeveer 2 keer zo hard, gain ook veel meer, klinkt wel veel beter maar moeilijker om n klein randje aan t geluid te krijgen is meer een tube distortion zo.
heeft iemand al een 12AT7 buis geprobeerd?
JV
11 september 2007, 16:36
zo de spulletjes van newtone zijn nu binnen. spul van thuis ook alvast op werk neergelegd. ik mis alleen nog de behuizing en de buis, maar dat los ik later wel weer op. nu eerst met het schema stoeien en er wat leuks van bakken.
meteen een kleine inside look achter men bar :p
http://home.planet.nl/~vos09950/project/1.jpg
GeofJackon
12 september 2007, 12:47
nice. Is het een losse soldeerbout, of is het een station?
Zodra ik men eerste rapport heb gehad(begin oktober of zoiets) mag ik als alles goed gaat een newtone mxr dist + bestellen.
ponq
12 september 2007, 16:12
tip voor mensen die ook beginnen met zelfbouw. Als je niet al een voorraadje onderdelen hebt, bestel dan van het kleine spul gewoon wat extra. Die weerstandjes en condensatoren etc kosten geen drol, maar tis erg irri als je er twee dagen op moet wachten omdat je eentje verkeerd hebt gesoldeerd/afgeknipt/kapotgemaakt etc.
En een voordeel is dat je zo een voorraadje opbouwt, wat je kan gebruiken bij het experimenteren met andere waardes van componenten.
JV
12 september 2007, 19:48
ik was wel zo slim geweest om een grote doos weerstanden mee te bestellen. echter vergeten dat te doen met de condensatoren en nu mis ik inderdaad een 0.047mf condensator. het is de eerste na de input en de 1k. kan ik deze door iets anders vervangen, ik heb nog wel een 47mf condensator over en dus een berg weerstanden.
ponq
12 september 2007, 19:52
Je bedoelt denk ik nF. Een beetje afwijken qua waarde kan meestal zonder problemen (op de gebruikte componenten zit vaak een tolerantie van 5 a 10%). Alleen een factor 1000 is wel een erg grote stap. Heb je niks zoals 0.033nF? 0.068 nF? Loop anders ff naar de lokale electro-boer en haal er wat condensatoren. Tis jammer om je geluid te verkloten omdat je toevallig die ene waarde niet bij de hand hebt.
JV
12 september 2007, 19:54
ah nee, nano inderdaad. kheb dus alleen een 47nf over ipv de 0.047
JV
12 september 2007, 19:57
hmm nee wacht, volgens het schema moest het 0.047uf zijn en ik heb dus een 47nf nog wat dan weer volgens het schema van DH wel klopt
ponq
12 september 2007, 19:59
da's dan mazzel voor je :P
47nF = 0.047 uF
Check deze handige site voor uF-nF-pF conversies:
http://www.justradios.com/uFnFpF.html
JV
12 september 2007, 19:59
en nu ik het me bedenk. 0.047uf is hetzelfde als 47nf -_-'
JV
12 september 2007, 20:59
nouja, heb inmiddels het hele ding zelf af. alleen de voeding nog en alles verbinden daarna. daarna nog een behuizing zoeken en alles inbouwen. zal straks een foto maken als de klanten weg zijn.
Lexvandoef
13 september 2007, 16:43
nouja, heb inmiddels het hele ding zelf af. alleen de voeding nog en alles verbinden daarna. daarna nog een behuizing zoeken en alles inbouwen. zal straks een foto maken als de klanten weg zijn.
En??? :cooler:
JV
13 september 2007, 18:08
bijna klaar :D
http://home.planet.nl/~vos09950/project/2.jpg
http://home.planet.nl/~vos09950/project/3.jpg
maar nog wel even snel een vraagje (2 zelfs).
in het normale schema staat bij de led de 1k weerstand voor de led, maar in het footswitchschema staan de 1k's na de led, ik neem dus aan dat de 1k's dus uiteindelijk na de led komen, of maakt dit geen verschil?
en ook nog. in de voeding staat rechts van het led stukje nog een lijn met getallen erbij, is dit een verbinding naar de buisvoet oid? zo ja, hoe moet ik dit dan zien
guitarnijboer
13 september 2007, 18:46
maar nog wel even snel een vraagje (2 zelfs).
in het normale schema staat bij de led de 1k weerstand voor de led, maar in het footswitchschema staan de 1k's na de led, ik neem dus aan dat de 1k's dus uiteindelijk na de led komen, of maakt dit geen verschil?
en ook nog. in de voeding staat rechts van het led stukje nog een lijn met getallen erbij, is dit een verbinding naar de buisvoet oid? zo ja, hoe moet ik dit dan zien
De weerstand voor of na de led is voor de werking van de led onbelangrijk. Als de weerstand maar in serie staat met de led.
De lijn met cijfers stelt de gloeidraad van de buis voor. Pen 4 zit aan de + pen 5 aan massa. Pen negen wordt niet aangesloten in dit schema.
Eigenlijk is de ECC83 een buis met 2 triodes. Er zitten 2 gloeidraden in die allebei op pin 9 met elkaar verbonden zijn. Zet je alleen spanning op 4 en 5 dan staan de gloeidraden in serie en moet je 12V (12,6V eigenlijk) aansluiten zoals hier want je gebruikt een 12 Volt voeding. Sluit je de gloeidraden parallel aan (Aansluiting 4 knoop je aan 5 en dan de spanning aan 9 en 4,5) dan sluit je een spanning aan van 6,3 V. Pen negen is dus de aansluiting voor 6,3 volt die je hier niet moet gebruiken.
JV
13 september 2007, 20:49
kan ik trouwens buisvoet 3, 5 en 8 gewoon aan elkaar verbinden en dan met 1 draad doorgaan naar de centrale aarde?
johnnyz
13 september 2007, 21:05
heeft er al iemand met n 12at7 geexperimenteerd?
samples over de http://i221.photobucket.com/albums/dd300/johnnyzzz71/SuperReverb.jpg laten nog even op zich wachten moet ik n keer in de repetitie ruimte maken.
B_2_the_a
14 september 2007, 01:14
http://home.planet.nl/~vos09950/project/2.jpg
http://home.planet.nl/~vos09950/project/3.jpg
onnodig groot zo te zien
JV
14 september 2007, 01:21
aye, ik vertrouwde nog niet zo op mijn soldeervermogen. laatste keer dat ik iets gemaakt heb is alweer 5 jaar terug ofzo.
had ook niet echt een plannetje gemaakt met wat waar moest komen, gewoon begonnen en steeds stukje verder gegaan
Valoosj
3 oktober 2007, 13:29
en hoe staat het er ondertussen mee?
Nijboer, je hebt pm!
llahsraM
5 oktober 2007, 00:21
1x Elco 470uF 25V
1x Elco 220uF 25V 63V
1x Elco 22uF 16V 25V
1x Elco 10uF 16V 25V
Is die 63V 220uF Elco te hoog? of maakt dat niet uit? Ik heb er ook nog 1tje van 16V 220uF maar dat is zeker te laag?
Die laatste twee 25V elco's zijn ook goed?
M Kactus
5 oktober 2007, 09:05
Is die 63V 220uF Elco te hoog? of maakt dat niet uit? Ik heb er ook nog 1tje van 16V 220uF maar dat is zeker te laag?
Die laatste twee 25V elco's zijn ook goed?
D_H zal het vast niet erg vinden dat ik hem hier kwoot:
Elco's: Hogere spanning is altijd goed, lagere niet!
llahsraM
5 oktober 2007, 10:54
Maar is 63V niet te hoog?
M Kactus
5 oktober 2007, 11:03
Maar is 63V niet te hoog?
Nou, ik ben zelf nog niet heel bedreven, maar ik parasiteer op de kennis van anderen :). Maar volgens mij is het zo dat die elco's een hogere spanning "aankunnen". Het kan volgens mij dus geen kwaad, maar misschien is het niet slecht om te wachten op de mening van anderen :).
Dirk_Hendrik
5 oktober 2007, 16:55
In tegendeel ;)
llahsraM
11 oktober 2007, 19:02
Pedaal is eindelijk af! Heerlijk geluid met een EHX 12ax7... Dit is de eerste keer dat ik een pedaal bouw.. Zowiezo de eerste keer dat ik iets soldeer.... Vind het wel interessant... zal binnenkort wat foto's posten.... ik heb alleen een vraag. Het pedaal doet het niet als de deksel van de behuizing erop zit :( echt heel vreemd.. ik heb de deksel al voorzien van rubber. Maar hij doet het dan nog steeds niet... Is het ook normaal dat als ik de behuizing aanraak dat die dan gaat ruisen? of heb ik iets fouts gedaan met de bedrading? is er iets wat ik moet nakijken? ik weet namelijk niet of het gevaarlijk is.
Lexvandoef
11 oktober 2007, 19:04
Er is waarschijnljk is mis met je aarde dan, maar ik weet er niet superveel vanaf.
llahsraM
11 oktober 2007, 19:07
Er is waarschijnljk is mis met je aarde dan, maar ik weet er niet superveel vanaf.
je aarde draad is toch ook de min draad? bij dit pedaal.. of heb ik het goed mis :)
llahsraM
11 oktober 2007, 19:12
je aarde draad is toch ook de min draad? bij dit pedaal.. of heb ik het goed mis :)
hier zijn wat foto's trouwens mijn eerste pedaal en mijn eerste soldeer werk :) :
http://members.lycos.nl/n123dj/DSC02006.JPG
http://members.lycos.nl/n123dj/DSC02010.JPG
http://members.lycos.nl/n123dj/DSC02004.JPG
(het kan zijn dat ze nog niet zijn geupload 19:12uur)
Dirk_Hendrik
11 oktober 2007, 19:14
Is er ergens verbinding tussen signaal aarde en de behuizing? Ik vermoed van niet. Maak die nog even ;)
llahsraM
11 oktober 2007, 19:19
Is er ergens verbinding tussen signaal aarde en de behuizing? Ik vermoed van niet. Maak die nog even ;)
Haha die is er inderdaad niet... Dank u opper pedaal bouwer :hippie:
Lexvandoef
11 oktober 2007, 19:48
Hoe vind je hem klinken trouwens?
llahsraM
12 oktober 2007, 01:28
Hoe vind je hem klinken trouwens?
Ja best goed... heb hem nog niet over mijn Marshall getest... maar over de pc speakers kreeg ik al een aardige indruk....
Als die goed werkt zal ik een paar sampletjes maken
llahsraM
12 oktober 2007, 01:33
Trouwens nog een andere vraag.... ik heb een Small Stone Phaser... een oude gehad van me oom. Als je hem aanzet is die gewoon normaal, maar als die uitstaat dan hoor je nog steeds dat die zegmaar wilt phasen. Wat kan ik hier aan doen?
llahsraM
12 oktober 2007, 18:10
Ik snap er echt geen snars van.... Zonder deksel doet real tube screamer het goed.. maar als ik de deksel erop wil doen dan gaat het geluid langzaam weg... wordt het volume steeds zachter.... Iemand enig idee??
M Kactus
12 oktober 2007, 18:15
Ik snap er echt geen snars van.... Zonder deksel doet real tube screamer het goed.. maar als ik de deksel erop wil doen dan gaat het geluid langzaam weg... wordt het volume steeds zachter.... Iemand enig idee??
En is er nergens contact tussen een bloot draadje/connectie en het deksel ? En misschien tussen het circuit en de bovenkant, als je het naar beneden duwt door het deksel erop te zetten ? Het lijkt me een kortsluiting te zijn, hoor.
llahsraM
12 oktober 2007, 18:25
En is er nergens contact tussen een bloot draadje/connectie en het deksel ? En misschien tussen het circuit en de bovenkant, als je het naar beneden duwt door het deksel erop te zetten ? Het lijkt me een kortsluiting te zijn, hoor.
Ik heb de deksel voorzien van rubber tape. Maar misschien dat die wat tegen de andere kant duwt ja... Zal hem morgen is helemaal uit elkaar halen en dan goed in elkaar zetten.... Als ik de behuizing aanrak op een versterker die niet geaard is dan ruist die.. Klopt dit?
llahsraM
12 oktober 2007, 18:55
Ik weet nu wat het is.... Als ik op de Elco van 470uF druk op de bovenkant dan gaat die zachter.... als ik de deksel erop doe wordt die ook wat aangedrukt.... Waardoor die langzaam zachter gaat..
no 1 hops
15 oktober 2007, 16:44
en verliest die zo vermogen aan jouw?