PDA

View Full Version : Mijn 3-de bouwproject: Dubbelneck 6/12 snarig



Pagina's : [1] 2 3

charlotte
31 mei 2006, 20:28
Ok, gitaarbouw vrienden en vriendinnen, het is zover.

Mijn volgende project gaat een dubbelneck 6/12 snarig worden, liep al een tijdje met dit idee, en na wat onderzoek, vooral om een goede 12 snarige brug te kunnen kopen , en heb deze inmiddels al gekocht, gaat dit project dus van start.
Ik ben vorige week al begonnen met het lijmen van de halzen, en van de body, aangezien de Jem nog moest drogen.
Het geheel is op mijn site weer te volgen, de startpagina openen, en dan de derde button van bovenaf aanklikken, en je komt op de dubbelneck site.
Hier alvast een voorproefje :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/005%20body%20gelijmt%20in%20de%20lijmklemmen..jpg
Hierboven zie je de body reeds in de lijmklemmen.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/001%20halzen%20uitgangs%20mat.jpg
Hierboven zie je de halzen die ik ga gebruiken; een BCRich Bronze hals, die weer aangepast wordt, en een gelamineerde maple hals.

groetjes Charlotte.:hippie:

Scali
31 mei 2006, 20:31
Waarom kies je ervoor om 1 hals zelf te maken, en 1 hals kant-en-klaar te kopen?

Squier4ever
31 mei 2006, 20:34
ziet er goed uit!
wanneer begin je Met Charlottee Guitars?










(charlee guitars is een bouwer in panningen)

charlotte
31 mei 2006, 20:34
Hey Scali,

De Bc rich hals is niet echt gekocht, maar kon ik ruilen tegen de Charvelle hals, dus kost me dat domweg geen geld, en dan kun je dus andere dingen weer wel kopen, zoals de sustainer die er in gaat komen.

greetz Charlotte :hippie:

charlotte
31 mei 2006, 20:37
Haha, euh......ik ben toch al begonnen ?

groetjes Charlotte :hippie:

nielsduursma
31 mei 2006, 20:38
dat zeker tof! ik zie het nu al!

Van Dattum
31 mei 2006, 21:52
Vol verwachting klopt ons hart!!! Wordt vast weer mooi en leerzaam.

Succes ermee Charlotte!

Bram+
31 mei 2006, 21:56
Gaaf project! De body ziet er zelfs voor een dubbelhals best breed uit, of lijkt dat maar zo?

B_2_the_a
31 mei 2006, 21:58
aaah daarom wou je die body beware :P


heftug hoor :D

charlotte
31 mei 2006, 22:33
Hey Luitjes ,:)

Dank jullie wel, ga mijn best weer doen.

Bram+ :lijkt maar zo,je moet niet vergeten dat je tussen de 2 halzen in ook vrije ruimte moet hebben om weg te kunnen met je hand,hier zijn 2 oplossingen voor;of je zet de halzen onder een hoek, weglopend van elkaar, dit geeft meer ruimte, of je zet ze recht naast elkaar, gelijk met de gewenste tussen ruimte ertussen.
Dat laatste ga ik dus toepassen.


groetjes Charlotte . :hippie:

gw_guitars
31 mei 2006, 22:52
Hoi Charlotte,

Ik ga je project met veel enthousiasme volgen.
Ik denk dat ik je volgende project al weet.
Een driehalzige Jem net als Steve Vai met als derde hals een fretloze (geintje)

Veel succes!!

Groetjes Gerard

Luke-wannabe
31 mei 2006, 23:52
Oh dit word cool!
Suc6!

Bram+
31 mei 2006, 23:55
Hey Luitjes ,:)

Dank jullie wel, ga mijn best weer doen.

Bram+ :lijkt maar zo,je moet niet vergeten dat je tussen de 2 halzen in ook vrije ruimte moet hebben om weg te kunnen met je hand,hier zijn 2 oplossingen voor;of je zet de halzen onder een hoek, weglopend van elkaar, dit geeft meer ruimte, of je zet ze recht naast elkaar, gelijk met de gewenste tussen ruimte ertussen.
Dat laatste ga ik dus toepassen.


groetjes Charlotte . :hippie:

Parallel laten lopen vind ik zelf ook het mooiste overigens, dus wat dat betreft vind ik dat je de beste keuze hebt gemaakt, hehe. Het zal ook wel groot lijken omdat de halzen er nog niet aan zitten, het zal dadelijk wel weer reuze meevallen. :)

Succes! Ik ga weer met veel plezier meekijken.

hadv
1 juni 2006, 00:43
dat wordt dus weer kwijlen
ik ga zo 2 weken op vakantie, dat wordt dus heel wat pagina's surfen als ik terug ben...

G.G.
1 juni 2006, 08:04
Charlotte, welke hals komt boven en welke onder? Persoonlijk zou ik namelijk de 12 snarige boven doen, maar dan zou het handiger zijn geweest wanneer de BC Rich hals links handig zou zijn geweest.

G.G.
1 juni 2006, 08:08
Oops, heb net je site bekeken, laat die laatste opmerking maar zitten. Wordt een mooie headstockombouw

AlterEgo
1 juni 2006, 15:52
Speel jij ook gitaar of bouw je ze alleen? :P

charlotte
1 juni 2006, 22:05
Hey Luitjes :)

Dank voor de reacties alvast.

G.G :12 snarig komt aan de bovenkant te zitten.

AlterEgo ;Ik bouw ze niet alleen, ik speel er ook nog op inderdaad.

Ik ben het weekend weg, dus vanaf volgende week weer verder.

groetjes Charlotte .:hippie:

Minda
2 juni 2006, 08:51
Speel jij ook gitaar of bouw je ze alleen? :P

Dat kan overigens ook allebei, hoor. Ik bouw gitaren alleen en ik speel er ook op... :eek:

Heel gaaf, Charlotte, weer een onderwerp van je dat ik met aandacht zal volgen.

Lithium
3 juni 2006, 23:36
geweldig dat je weer een project gaat doen maar ik vroeg me af, hoeveel kost het nou het bouwen van een gitaar?

B_2_the_a
4 juni 2006, 00:18
ligt aan een hele hoop factoren

hout
hardware
hoeveel je zelf doet

etc..

Mattia
4 juni 2006, 07:58
P'cies. Kosten kunnen erg varieren. Voor m'n Strat en Tele was ik zonder lak/schuurpapier/etc (zo'n extra 15-20 euro) respectievelijk 290 en 225 euro kwijt, mede omdat ik GFS pickps heb gebruikt, en anders toch wel redelijk prijzige hardware (Wilkinson trem, schaller locking op de ene en gotoh 'gewoon' op de andere) en de hals onderdelen (CF rods+StewMac Hotrod) kosten alles bij elkaar ook rond de 25 euro. Je zou ook voor minder je eigen rod kunnen maken, maarja...

Voordeel dat ik heb: gereedschap heb ik al gekocht en betaalt. Dat tikt anders behoorlijk aan. En een mooi maple topje (bijvoorbeeld) in plaats van een 'gewone' swamp ash/alder/afrikaans mahonie body zonder tierlantijnen geeft nog eens een wat duurdere gitaar.

G.G.
4 juni 2006, 12:57
Ik reken minimaal op 400 euro.

charlotte
6 juni 2006, 23:58
Hey luitjes :)
Thankx .
Tja, kosten is moeilijk wat van te zeggen, ligt eraan welk hout, welke kwaliteit,hardware en elektronica etc.
Bij de Lp bijvoorbeeld heb ik de Fischman brug met powership,dat alleen kostte al 300 euro, Gibson elementen van +-100 euro p/s en het tikt aan.
Maar je moet toch al gauw rekenen tussen de 500 en 1000 euro.
Voor de dubbelneck heb ik de halzen via internet gescoord, de bc rich geruild tegen de charvelle neck, de andere iets van 25 euro,de body komt ook gedeeltelijk van de charvelle, en wat rest hout erbij.
De hardware; trem van de charvelle, de 12 snarige brug en alle mechanieken bij Stewart McDonald,iets van 140 euro totaal.

Vandaag gestart met het bewerken van de headstocks :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/009%20headstock%20ruw%20uitgezaagd.jpg
Ze zijn ruw uitgezaagd, volgende stap, een laagje eraf frezen en een laagje fineer aanbrengen.

groetjes Charlotte . :hippie:

Arjo
7 juni 2006, 07:34
Respect hoor !!! Is weer een gaaf project.

Arjo

charlotte
9 juni 2006, 12:30
Hey Luitjes :)

Dank jullie wel zover.
Ik heb even een foto gemaakt van de body die nu uit de klemmen is, en de halzen erop gelegd, geeft een beeld van hoe het gaat worden :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/006%20totaal%20overzicht.jpg

Dit weekend gebeurd er weer niet veel, ik heb een verhuizing in de familie, dus ga daar helpen...,maar volgende week gaat het weer verder.

groetjes Charlotte . :hippie:

oknarb180
9 juni 2006, 12:55
Hoi Charlotte,

Ziet er onwijs!!! uit. Mooi model head heb je ervoor bedacht.
Er is al een goed beeld te vormen voor het eindresultaat.
Heb je al nagedacht over de kleuren voor deze gitaar?

groeten,

Branko

PS.
Nog bedankt voor de info over Dimarzio evolutions!!!

bentium
9 juni 2006, 20:04
charlotte, elke keer ik die updates zie, denk ik van damn, bangelijk

waar heb jij dat allemaal eigenlijk geleerd?

Random Bassist
11 juni 2006, 15:53
dat wordt een dikke prs 8-)
wordt weer leuk om te volgen!

Orpheo
11 juni 2006, 16:43
dat wordt een dikke prs 8-)
wordt weer leuk om te volgen!

prs?! doubleneck... niet PRS... eerder een doubleneck ala carvin.

charlotte
12 juni 2006, 20:11
Hey Luitjes :)

bentium : Ik heb het nergens geleerd, zelfstudie zeg maar, ik heb wel een fijnmechnische opleiding gehad, en heb creativiteit in het bloed zitten.

Kleur wordt congnac achtig transparant, met een donkere burst aan de zijkanten.
vandaag weer wat gedaan;eea uitgemeten, en de rechter arm contour aangebracht, volgende stap is de bedradingskanalen frezen ,voordat de top erop gaat.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/008%20rechter%20arm%20contour%20aangebracht.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

fred dons
13 juni 2006, 07:46
cool :blast:

zo'n model staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje dus ik ben heel benieuwd naar je vorderingen

charlotte
13 juni 2006, 19:40
Hey Luitjes :)

Hoi Fred, dank je wel, is ook een leuk project om te doen, moet je toch weer met andere dingen rekening houden etc. .
Vandaag ondanks het warme weer toch weer wat verder, ik heb de verbindingskanaaltjes gefreesd, en ben begonnen met het verwijderen van de lijm, en het schuren van de voor en achterzijde van de body.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/009%20kanalen%20gefreesd.jpg

groetjes Charlotte . :hippie:

B_2_the_a
13 juni 2006, 21:05
het ziet er een beetje vreemd uit nu :S

niet meer zulke enge dingen posten!

charlotte
16 juni 2006, 23:18
Hey luitjes :)

Tja, wat is vreemd, om ergens te komen moet je toch bepaalde stappen nemen, zo ook met de gitaarbouw,en ook dat wil ik jullie niet onthouden.

Ben inmiddels klaar met het schuurwerk, en heb het eerste deel van de top op de body gelijmd, het is het deel met de schuine zijde voor de rechterarm,dit is ook het lastigste deel, en heb veel klemmen nodig gehad om het geheel goed te klemmen. De top is eerst met stoom zo goed mogelijk in vorm gebogen.
Foto spreekt voor zich :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/010%20eerste%20deel%20top%20gelijmd.jpg

groetjes Charlotte . :hippie:

charlotte
17 juni 2006, 23:26
Hey luitjes :)
ook vandaag nog wat gedaan, ik heb van beide halzen de headstock vlak gefreesd, en in de 12 snarige hals to be ; nog extra sleuven gefreesd, waar nog alumnium strips in gelijmd worden ter versteviging.
daarna kan de fineerlaag erop gelijmd worden.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/010%20headstocks%20vlak%20gefreesd.jpg

spreekt voor zich... .

groetjes Charlotte . :hippie:

B_2_the_a
18 juni 2006, 10:08
de body ziet er alsnog eng uit!

maar ik merk straks wel hoe het eruit komt te zien,
heb er vertrouwen in :)

jan jansen
18 juni 2006, 13:45
de body ziet er alsnog eng uit!

maar ik merk straks wel hoe het eruit komt te zien,
heb er vertrouwen in :)


Heb je dat nooit als je in de ochtend in de spiegel kijkt?Ik wel en het komt altijd goed... :hippie:

B_2_the_a
18 juni 2006, 13:47
misschien is dat de reden dat ik geen spiegel heb :P

charlotte
18 juni 2006, 19:30
Hey Luitjes :)
Vandaag weer iets verder... .
De alu strips zijn gelijmd,en...
Ik heb de fineerplaatjes gemaakt voor beide headstocks, en ze inmiddels ook op de 12 snarige hals geplakt, de 6 snarige moet nog even wachten, want de lijmklemmen zijn allemaal in gebruik.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/011%20alu%20strips%20gelijmd.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/013%20%2012%20snarige%20headstock%20in%20de%20klem men.jpg

Ik heb op de voorzijde een plaatje gelijmd van 4 mm, en op de achterzijde een plaatje van 1,5 mm dikte.

groetjes Charlotte . :hippie:

B_2_the_a
19 juni 2006, 08:35
je bent net een locomotief :P

beetje langzaam opstarten maar dan ga je er voor :P

rickert
19 juni 2006, 09:30
heb ik het mis of wordt dat ding heel erg zwaar

Keesz
19 juni 2006, 16:24
heb ik het mis of wordt dat ding heel erg zwaar

ken jij dubbelnecks die dat niet zijn dan?

B_2_the_a
19 juni 2006, 16:50
luchtgitaar dubble necks?

charlotte
19 juni 2006, 18:53
Hey B-2

Dank je wel, tja langzaam opstarten,kijk het is puur voor mijzelf, en hoeft gisteren echt niet af te zijn,naast het bouwen heb ik ook nog een volledige baan etc. dus af en toe komt het bouwen er niet van, maar mijn streven is om toch de vaart er enigzins in te houden.
O ja, en natuurlijk speel ik tussendoor ook nog op de jankhoutjes.

Het zwaar zijn is inderdaad een nadeel van een dubbelneck, maar de body kan misschien nog verder voorzien worden van kamers,maar dan wil ik eerst beide halzen gelijmd ,en de mechanieken en al het andere zware spul even op de headstocks etc. geschroefd hebben, om te kijken hoe de balans is.

groetjes Charlotte :hippie:

Jeanken
19 juni 2006, 18:55
Tsjah, te licht zou ik die body ook niet maken, je hebt natuurlijk wel twee halzen die eraan hangen, en één daarvan is een twaalfsnaar, spul wordt al snel erg kopzwaar..

B_2_the_a
19 juni 2006, 19:03
Het zwaar zijn is inderdaad een nadeel van een dubbelneck, maar de body kan misschien nog verder voorzien worden van kamers,maar dan wil ik eerst beide halzen gelijmd ,en de mechanieken en al het andere zware spul even op de headstocks etc. geschroefd hebben, om te kijken hoe de balans is.

je gaat dus ook wat aan de achterkant erop plakken dus? aangezien je er nu al een top op gooit

charlotte
19 juni 2006, 19:12
Hey B-2,

Zou kunnen, hangt ervan af of de extra kamers erin komen of niet, de ruimtes die er nu in zitten worden gebruikt voor pots en schakelaars, komt dus een gewone afdekplaat op .
Mocht er een extra ruimte gemaakt worden, dan komt daar een dun plaatje mahonie in te liggen, zodat je aan de achterzijde niets ziet.

groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
19 juni 2006, 21:33
je ziet dat toch wel aan de nerf?

charlotte
20 juni 2006, 19:48
Hey luitjes :)

B-2 :nee, dat is niet te zien, de achterzijde en zijkant wordt een dekkende kleur, hierdoor kun je zo'n paneeltje , mits goed gelijmd en geschuurd, onzichtbaar in de body plaatsen.

gisteren en vandaag weer wat verder ;de 6-snarige nek heeft nu ook z'n fineerplaatjes erop zitten, en voor de mensen die voorgaande foto's te eng vonden, de rest van de top zit erop, dus het ziet er niet zo eng meer uit .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/017%20headstocks%20ruw%20uitgezaagd%20na%20het%20l ijmen..jpg
hierboven zie je de headstocks na het lijmen, en ruw uitgezaagd.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/012%20rest%20van%20de%20top%20gelijmd.jpg
en hierboven zie de body met de rest van de top erop in de lijmklemmen.

groetjes Charlotte . :hippie:

charlotte
22 juni 2006, 16:40
Hey Luitjes :)

Een kleine update ; ik heb van de 6-snarige hals de trussrod toegangkelijk gemaakt, en voor de locknut een plaatje pallissander op de hals gelijmd, zie foto.:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/019%20trusrod%20en%20locknut%20gefreesd.jpg

groetjes Charlotte . :hippie:

charlotte
26 juni 2006, 12:23
Hey Luitjes, :)

het weekend weggeweest, dus weinig gedaan, maar vanochtend de body uit de lijmklemmen gehaald, en de contour van de top ruw uitgezaagd, zie foto:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/013%20body%20uit%20de%20lijmklemmen%20en%20ruw%20g ezaagd.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
26 juni 2006, 15:12
hetverbaast me dat jij haast de enige bent die post charlotte!

echt super :)

ik heb er weer vertrouwen in ;)

G.G.
26 juni 2006, 15:21
hetverbaast me dat jij haast de enige bent die post charlotte!


Denk dat iedereen er gewoon stil van is. Ik vind het er in ieder geval al heel bijzonder uitzien. Echt een projectje met lef.

Gerrit
26 juni 2006, 15:47
Ziet er leuk uit, en wat een prachtige topjes zeg :p

Nickname
26 juni 2006, 19:43
Ziet er weer eens tof uit! ga zo door :)

charlotte
26 juni 2006, 22:59
Hey Luitjes :)

Dank jullie wel, ik doe mijn best.

Ik heb ook al een lak experimentje gedaan op de manier zoals Fred Dons het beschreef in een andere topic, met waterbeits stainen, en dan met thinner uitwrijven, hierdoor behoud je de 3-D effect van die inderdaad zo mooie topjes,heb er (nog ) geen blanke lak op gedaan, maar het ziet er al vet gaaf uit, kan bijna niet wachten om de body onder handen te nemen zeg maar.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
28 juni 2006, 17:40
Hey Allemaal :)

Ben gisteren bezig geweest met het op maat maken van de plaats waar de locknut komt op de 6 snarige nek, en vandaag de beide headstocks aan de zijkanten geschuurd met de schuurrol,zodat de vorm er in zit, en de zijkanten haaks met de voor en achterzijde zijn. Foto'tje ;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/020%20headstocks%20geschuurd.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

oknarb180
29 juni 2006, 09:56
Hey Charlotte,

Beetje aparte, maar mooie headstock geworden, netjes hoor!!!.
Het gespiegelde maakt het geheel, leuk speels.

Heb je al een idee voor de inlay, ook evt. voor de headstock?
Worden het dots, of ga je met deze ook richting de stijl zoals je Les Paul?

vr.gr.

Branko

charlotte
30 juni 2006, 09:43
Hey oknarb180, :)

Dank je wel.

Ja,er komt in de halzen en op de headstocks ook weer een inlay, op de halzen ga ik een soort tree of life maken, maar net iets anders, en op de headstocks iets wat er bijpast uiteraard.


groetjes Charlotte. :hippie:

oknarb180
30 juni 2006, 10:30
Morrie,

Ik ben errugh benieuwd wat voor moois je er weer van gaat maken!!!

vr.gr.

Branko

charlotte
30 juni 2006, 19:16
Hey allemaal :)

Dank je wel Branko, time will tell.... .
De body top en zijkanten heb ik inmiddels geschuurd, op de hals kant na dan, dat komt later.foto ;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/014%20body%20top%20en%20zijkant%20geschuurd.jpg

komende week ga ik eerst verder met de 12 snarige hals, zodat de toets erop gelijmd kan worden, en deze kan drogen als ik verder met de body ga.

groetjes Charlotte :hippie:

hadv
30 juni 2006, 23:07
ziet er weer prachtig uit, dat weten we intussen al van jou;-)
maarruh...hoe zwaar gaat-ie worden ?

charlotte
2 juli 2006, 21:16
Hey Hadv :)

Geen idee hoe zwaar ie gaat worden, maar mijn streven is dat hij niet zwaarder wordt als mijn Les Paul, deze weegt 4,5 kg, mijn Jem en Jackson wegen allebei 3,5 kg.
ik heb de body gewogen van de dubbelneck, deze weegt,zoals hij nu is, 2,5 kg.


groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
2 juli 2006, 22:11
werk je er nog aan in deze hitte?

hudson
3 juli 2006, 19:02
waarom koop je nu 1 BC rich neck en 1 andere? nu zal je 2 verschillende necks hebben das toch ook niet mooi? by the way was de link naar je site?

marter544
3 juli 2006, 19:08
Heb jij überhaupt de moeite genomen het hele topic door te kijken, of de site te bekijken?

charlotte
3 juli 2006, 19:34
Hey Allemaal :)

B2 : Ja, ondanks de hitte, en de temperatuur in mijn werkplaatsje ( 28 grdn),ga ik toch verder uiteraard.

Hudson :d...... , marter544 zegt het al, als je de site doorgespit had,kun je zien dat dat verschil straks niet meer te zien is.

Ok,weer verder gegaan vandaag dus, de breedte van de toets voor de 12 snarige bepaald, en deze op maat gefreesd.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/021%20maat%20bepalen%2012%20snarige%20toets.jpg
hieboven zie je de opstelling voor het maat bepalen.
Meer over deze methode op de Les Paul pagina van mijn site.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/022%20toets%20op%20maat%20gefreesd.jpg
hierboven zie je de gefreesde toets.

groetjes Charlotte :hippie:

hudson
3 juli 2006, 21:46
hm ben wel lui van aard, dus heb nu heel topic geleze^^ ga in het vervolg maar zwijgen:p

charlotte
4 juli 2006, 19:34
Hey Luitjes :)
Warm hé ? , maar toch weer een stukje verder gegaan.
Ik heb vandaag het trussrod kanaal gefreesd,en de rod geplaatst, en de toets gelijmd op de 12 snarige neck,enkele foto's:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/024%20trussrod%20kanaal%20en%20led%20kanaal%20gefr eesd.jpg

hierboven zie je het kanaal gefreesd,en ook weer een kanaal voor bedrading voor led lichtjes aan de zijkant van de toets.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/026%20trussrod%20in%20kanaal.jpg

en hierboven zie je de trussrod , vlak voordat de toets erop ging.
meer foto's op mijn site , bij de halzen pagina van de dubbelneck.

groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
5 juli 2006, 03:59
jij hebt nu echt wat met ledjes in je hals eh?

wat nou als er 1 kapot is?

G.G.
5 juli 2006, 07:34
Ik heb vroeger in een buitensport winkel gewerkt waar we zaklamoen met ledjes verkochten. Die dingen gaan niet stuk. Een goed ledje heeft 100.000 branduren. Ik denk eerder dat er geen hout meer op de hals zit door het spelen dan dat de ledjes stuk gaan.

charlotte
5 juli 2006, 20:10
Hey Luitjes :)

Hey B2, ja, ik vindt de leds wel gaaf,als er 1 toch stuk mocht gaan, ze gaan idd heel lang mee,zijn ze met wat gepruts wel te vervangen hoor.
Wordt een beetje mijn handelsmerk denk ik.....hahaha.... .
Ben trouwens van plan om in de dubbelneck glasvezel draad toe te passen,ipv leds in de hals,de glasvezel wordt dan uiteindelijk verlicht door een led.
Vandaag de gaten voor de mechanieken geboord in de 6 snarige hals,deze op dikte gefreesd aan de achterzijde(alleen nog schuren, maar nu te warm), en het kanaal voor de leds geboord.foto'tje:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/029%20mechaniek%20gaten%20geboord%206%20snarig.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
8 juli 2006, 00:01
Hey Luitjes;even weer een update :)

Ook bij mij gaat wel eens wat mis,het kanaal voor de ledverlichting door de hals boren is mis gegaan, en nu heb ik door de toets geboord.Gelukkig ga ik toch een inleg maken, dus dat komt straks wel weer goed.
Ik heb vandaag de eerste glasvezel door de hals getrokken.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/030%20neck%20tennon%206%20snarige%20gefreesd.jpg

hierbven zie je de halsverbinding gefreesd.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/031%20eerste%20glasvezels%206%20snarige%20geplaats t.jpg

en hierboven zie je de hals met doorboorde toets,ook zie je de glasvezel opzij uit de hals komen, en 1 heb ik even laten branden.
Voor de posities 1 tot 9 komt de glasvezel aan de zijkant net onder de toets, vandaar dat daar een kanaaltje gefreesd is,wordt uiteraard nog afgewerkt.

groetjes Charlotte :hippie:

Vonk
8 juli 2006, 00:06
Mijn god, wat ben jij relaxed. Als mij dat zou overkomen, moet je een week bij me uit de buurt blijven ;) Ik hoop dat het nog mooi gaat worden!

B_2_the_a
8 juli 2006, 10:18
damn :P

da's schrikken!

maar hoezo moest je het boren?

charlotte
8 juli 2006, 11:37
Hey Allemaal, :)

Vonk: ja hoor, komt helemaal goed.

B2 : Idd, schrikken niet zo, maar wel stevig balen uiteraard ,en ja, ik moest het boren, dit is de kant en klare hals, en ik wilde dezelfde truc uithalen als bij de Jem,echter bij de Jem heb ik geluk gehad denk ik, daar ging het wel goed, maar goed, ik maak er wel wat moois van.

groetjes Charlotte. :hippie:

B_2_the_a
8 juli 2006, 14:32
owwwjah :P was even vergeten dat het een bestaande hals was,
anders had je sleuf erin gefreesd onder de toets?

charlotte
8 juli 2006, 17:33
Hey Luitjes :)

Idd, B-2, dan had ik op dezelfde wijze te werk gegaan als bij de 12 snarige hals.
Vandaag weer een stukje verder, alle glasvezels door de 6 snarige hals getrokken, en het geheel afgewerkt .Hieronder een aantal foto's, de rest op mijn site.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/035%20positiestip%20gelijmd.jpg

hierboven zie je de glasvezel door de positie stip gaan.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/037%20glasvezel%20verlicht.jpg

hierboven zie je een aantal vezels verlicht door een ledje, en het kanaal weer dichtgemaakt met een maple strip.


groetjes Charlotte :hippie:

fred dons
8 juli 2006, 21:57
cool !! dat wil ik toch ook nog wel in een gitaar neck hebben:blast:

Minda
9 juli 2006, 08:56
Schitterend, Charlotte, echt heel mooi. Maar wel jammer van die toets. Ga je die vervangen of ga je er inderdaad een grote inlay overheen maken? Ik zou zelf het eerste doen, voor de zekerheid. Nu ga ik maar even je Les Paul pagina lezen over het lakken, dat is voor mij het volgende punt om me in te verdiepen... Bedankt voor al je informatie op het forum en op je site!

charlotte
9 juli 2006, 15:13
Hey Hugo :)

Geen dank, blij dat men er wat mee kan, doe je het niet voor niets nietwaar ?

Fred : misschien toch een coöperatie beginnen ? grapje hoor, de dingen die ik doe, kun jij ook vast wel.

De toets laat ik gewoon zitten, de inlay wordt zoals eerder gezegd een tree of life achtig iets , maar dan wat vetter uitgevoerd, waardoor het gat behoorlijk bedekt zal zijn, verder vul ik het aan met stukjes afval, en misschien maak ik eerst de toets weer dicht, voor de inleg erin komt, ik zie nog wel,laat het wel zien wat er gebeurd.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
10 juli 2006, 14:26
hey luitjes :)

ik heb de 6 snarige hals nu aan de achterzijde afgwerkt, lekkere snelle hals van gemaakt, en de toets toch maar vast dichtgemaakt, geeft iets meer stevigheid bij het inleggen straks. foto's :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/039%20achterzijde%206%20snarige%20hals%20afgewerkt .jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/040%20toets%20bijgewerkt.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
10 juli 2006, 14:28
Enneh .....

Hieronder een idee van de inleg die ik op beide halzen ga maken, ook op de headstock komt een inleg, maar die moet ik nog even zoeken.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/001%20inleg%206%20snaar.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/002%20inleg%206%20snaar.jpg


groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
10 juli 2006, 16:28
Dat gaat weer heel erg mooi worden denk ik. Ben er zelf niet zo'n liefhebber van, maar vind het wel geweldig dat mensen dit zelf kunnen doen. Suc6

B_2_the_a
10 juli 2006, 19:11
DE TERING!!!

fretjes eruit zeker voordat je gaat inlegge :P

oknarb180
11 juli 2006, 10:21
DE TERING!!!

fretjes eruit zeker voordat je gaat inlegge :P


Hey, das een goeie, herfretten.
Kun je meteen de toets t.p.v. de beschadiging vullen/herstellen met een klosje o.i.d., dan zie je er misschien wel nix meer van als je de inleg hebt aangebracht?!

Ziet er wel weer spectaculair uit hoor!!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

vr.gr.

Branko

charlotte
11 juli 2006, 19:50
Thanx Guys :)

Hey Luitjes, weer een stukje dichterbij het eindresultaat; vandaag de 12 snarige hals uit de klemmen, deze afgezaagd tot vlak langs de toets, de gaten geboord voor de mechanieken,de binding van de headstock afgetekend.
Bij de 6 snarige hals de natural binding schuin geschuurd. foto's :

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/043%20aftekeken%20binding%20en%20gaten%20geboord.j pg

mooi gezicht ook ,al die mechnieken op een rijtje..... .

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/044%20binding%206%20snarige%20hals%20geschuurd.jpg


groetjes Charlotte :hippie:

oknarb180
11 juli 2006, 23:23
Tja Charlotte,

daar heb ik maar 1 woord voor over:

WAAAUUUW!!!!

Branko

Bram+
11 juli 2006, 23:29
Die natural binding zal er wel geweldig uit gaan zien. Ik vind het mooier dan plastic binding.

hadv
11 juli 2006, 23:49
leuke mechanieken heb je, is weerus wat anders.....

Mr Joe
12 juli 2006, 10:34
Het is de eerste keer dat ik de bouw van een gitaar zo stap voor stap zie en ik vind het echt geweldig. Jammer dat ik twee linkerhanden heb of kan je het echt leren?(nog nooit iets mechanisch gedaaan buiten met lego technic spelen:p)


Veel succes en ga je ook wat sounds laten horen als hij af is?

Jorikjet
12 juli 2006, 10:34
gweldig zo'n inlay <3

B_2_the_a
12 juli 2006, 10:38
Het is de eerste keer dat ik de bouw van een gitaar zo stap voor stap zie en ik vind het echt geweldig. Jammer dat ik twee linkerhanden heb of kan je het echt leren?(nog nooit iets mechanisch gedaaan buiten met lego technic spelen:p)


Veel succes en ga je ook wat sounds laten horen als hij af is?


er is nog hoop voor je jonge :D

http://www.geekasaurus.com/clint/gallery/albums/legoguitar/DSC04158.sized.jpg

charlotte
12 juli 2006, 13:19
Hey Luitjes :)

Dank U, dank U allen,
Vondt de mechanieken idd wel bij deze gitaar passen, vandaar, het zijn Grover super rotomaics btw.
Geluid samples wil ik ook weer gaan plaatsen uiteraard.

Gave Lego les Paul, jammer dat er geen snaren op liggen.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
12 juli 2006, 20:10
Hey Luitjes :)

Vandaag de 12 snarige hals onder handen genomen, eerst op dikte gefreesd, daarna de tennon eraan gefreesd, en als laatste het profiel en de natural binding aangebracht.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/045%2012%20snarige%20hals%20op%20dikte%20gefreesd. jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/046%2012%20snarige%20hals%20geprofileerd.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
12 juli 2006, 20:48
Charlotte, wat zijn die plekjes op de hals in de onderste foto?

Dirk W
12 juli 2006, 22:30
Ik denk dat het kneedbaar hout is (zo ziet het eruit) misschien is er wat mis gegaan tijdens het vormen

charlotte
13 juli 2006, 10:07
Hey GG, :)

Het hout van de hals is Korina, dit is heel zacht hout, bij het grof op vorm brengen van de hals is op een paar puntjes een stukje te veel verdwenen.
Dit heb ik nu gerepareerd met dikkere 10 sec lijm, vermengd met zaagsel van de hals, en dat zie je dus,ten tijde van de foto moest het nog afgewerkt worden.Straks komt er ook een block colour op, dus zie je er niets meer van dan.

groetjes Charlotte . :hippie:

G.G.
13 juli 2006, 10:17
Hey GG, :)

Het hout van de hals is Korina, dit is heel zacht hout,

Wat is de reden dat je voor Korina gekozen hebt? Als ik het zo lees lijkt het me een beetje eng om het voor een hals te gebruiken. Ook vind ik het hout niet zo mooi (hoop dat je de hals een mooie dekkende finish gaat geven.

glacius
13 juli 2006, 10:23
ik kan haast niet wachten tot hij klaar is, echt intresant project weer !!

charlotte
13 juli 2006, 22:42
hey luitjes :) Thnx.

GG; Korina is best wel stevig hoor, alleen "verspaand "het makkelijker als bv Mahonie,vandaar mijn probleempje zeg maar.
Ik heb deze hals voor een prikkie bij de toets gekocht,en aangezien het toch al een zware gitaar wordt, help het Korina mooi om het gewicht laag te houden, het Korina is van zichzelf heel licht in gewicht nl.
En, zoals eerder vermeld, krijgen de halzen beide een dekkende kleur.

Vandaag boodschapjes gedaan,ben op zoek gegaan naar ekoline, en dit ook gevonden, en al een proefstukje gemaakt.
Ook heb ik extra felle rode leds kunnen krijgen, die straks de glasvezeltjes moeten gaan verlichten, maar daarover later meer.
Hieronder een fototje van mijn experiment met het stainen met ecoline, en een ander merk , maar ongeveer hetzelfde.
Ga hier ook nog testen op doen met lak, om te kijken hoe het er dan uit gaat zien.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/003%20%20testje%20met%20ecoline.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

fred dons
14 juli 2006, 08:29
die aerocolour van Schminke gebruik ik zelf ook veel bij airbrushen en stainen
en die verf is uitermate geschikt om met thinner te double stainen (beter dan bijvoorbeeld ecoline die weet beter is voor single stain)
maar ziet er mooi uit!

charlotte
14 juli 2006, 16:34
Hey Fred :)

Idd, dat klopt, vandaar dat ik ook op de foto beide heb laten zien, en je ziet ook dat de ecoline iets lichter uitvalt, links is ecoline, rechts op het plankje de Schminke, blijft nu de keus , welke te doen.


groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
14 juli 2006, 16:40
links

de rechter is te donker

misschien iets van beide ofzo?

fred dons
14 juli 2006, 16:58
inderdaad, de rechter verwijderen met thinner en daarna met de ecoline stainen

charlotte
15 juli 2006, 23:04
Hey Luitjes :)

Heb nogmaals het plankje met thinner bewerkt, en daarna met ecoline weer gestaind, hieronder het resultaat;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/004%20nog%20een%20testje.jpg

ook de 12 snarige hals inmiddels van glasvezel voorzien, rest nog het afwerken daarvan;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/047%20galsvezels%20in%2012%20snarige%20nek.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
16 juli 2006, 09:22
kijk :)

zo moet het :D

charlotte
17 juli 2006, 11:53
THNX ,

Hey Luitjes :)

De 12 snarige hals verder afgewerkt,en even een fototje gemaakt met de felle led achter de glasvezel.:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/048%20zijdots%20afgewerkt.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/049%20zijdots%20verlicht%20met%20felle%20led.jpg

nu zijn de verlichte dots bij daglicht ook zichtbaar.

groetjes Charlotte . :hippie:

DarknessAwaits
17 juli 2006, 11:58
Hey Charlotte,

Ik heb 2 vraagjes over die leds; hoe heb je die gaatjes in de witte positiestippen gemaakt? En waar laat je de ledjes zelf? Zitten die in de hals onder de toets of ergens anders?

SimonS
17 juli 2006, 13:07
Hey Luitjes :)

Heb nogmaals het plankje met thinner bewerkt, en daarna met ecoline weer gestaind, hieronder het resultaat;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/004%20nog%20een%20testje.jpg

mooie kleur!! goed bezig hoor. ik ben vooral benieuwd hoe die 12 snarige gaat klinken, echt werkelijk geen idee van! kben ook wel benieuwd naar het uiteindelijke gewicht ;)

charlotte
18 juli 2006, 11:51
Hey Darkness :)

De gaatjes in de dots zijn gewoon geboord met boortje 1 mm, daar gaat de glasvezel doorheen,de glasvezels komen samen in de body, en daar ga ik een ruimte creëren, waar de leds er ook op gezet worden, door een aantal glasvezels samen op 1 led te fixeren, heb je minder leds nodig, en gaat de batterij ook langer mee dus.Maar later meer daarover als ik zover ben.

Simon : ben ik zelf ook benieuwd naar.

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
18 juli 2006, 13:39
Hey Charlotte, je hebt me op een idee gebracht. Ik heb eerder wel eens bij een motorfiets in het dashboard gewerkt met kleine 7 segmentsdispays (voor de versnellingen)

Misschien dat ik ze ene keertje ga inileggen in een toets. Is ook lekker simpel, gewoon 4-kanten gaatjes maken en die dingen erin steken.

DarknessAwaits
18 juli 2006, 16:38
Hey Charlotte, je hebt me op een idee gebracht. Ik heb eerder wel eens bij een motorfiets in het dashboard gewerkt met kleine 7 segmentsdispays (voor de versnellingen)

Misschien dat ik ze ene keertje ga inileggen in een toets. Is ook lekker simpel, gewoon 4-kanten gaatjes maken en die dingen erin steken.

Das gewoon geniaal! Vandaar de afkorting: g.g.?

Minda
18 juli 2006, 16:53
Misschien kan je op iedere positie 6 ledjes in de toets leggen, en ze met een programma sturen. Kan je de leds aan laten geven waar je vingers moeten staan! En je weet ook meteen welke snaar / snaren aangeslagen moeten worden. Hmmm, misschien iets voor line6, met al hun computers.

Dirk W
18 juli 2006, 17:00
of je laat de ledjes branden waar je ze indrukt! Dat is nog nuttelozer!

SimonS
18 juli 2006, 17:30
haha dr komen hier wel geniale dingen naar boven!

een 7 segments display als inlay, een led inlay die brand als je snaar bij fret indrukt... klinkt als een leuk project op een ouwe hals :)

B_2_the_a
18 juli 2006, 17:31
Misschien kan je op iedere positie 6 ledjes in de toets leggen, en ze met een programma sturen. Kan je de leds aan laten geven waar je vingers moeten staan! En je weet ook meteen welke snaar / snaren aangeslagen moeten worden. Hmmm, misschien iets voor line6, met al hun computers.

http://www.emusicgear.com/photos/EZAG-2.jpg

johanh
19 juli 2006, 09:08
Een gitaar met al die ledje's wordt er niet mooier op, dit is mijn mening natuurlijk, maar ik vind ledje's in de hals aan de bovenkant eigenlijk al te veel.

Verders weer een erg mooi project, zeker de finish gaat erg mooi worden zo te zien.

Succes.

Minda
19 juli 2006, 10:44
Hey Luitjes :)

Heb nogmaals het plankje met thinner bewerkt, en daarna met ecoline weer gestaind, hieronder het resultaat;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/004%20nog%20een%20testje.jpg

Hoi Charlotte,

ik ben ook met ecoline, maar dan een lichtere geel / bruin, aan het experimenteren, op het gevlamde esdoorn. Mij valt op dat de vezels van het hout rechtop gaan staan als je ze bevochtigd met de ecoline. Als ik die vezels dan afschuur, hou ik een lichte plek over. Heb jij dat ook, en zo ja, wat doe je eraan? Hoeveel lagen moet ik doen voordat de vezels 'uitgewerkt' zijn?

Oh ja, en hoe breng jij het aan? Ik werk nu met een schuimkwast.

Dank je,

charlotte
19 juli 2006, 16:53
Hey Allemaal , :)

Te heet nu om in mijn werkplaatsje aan de slag te gaan, volgende week dus weer verder.
Hugo; idd, dat heb ik ook gezien, bij de 2 de keer stainen, de eerste keer had ik er geen last van, heb er verder niets aan gedaan, maar misschien kan Fred ons daar antwoord op geven ?
Misschien is het wel de bedoeling om eerst blanke lak erover te doen,waardoor de vezels bedekt worden ?
Als je ze gaat schuren , maak je het idd dof, en gaat het 3-d effect ook verloren lijkt mij .
DUS FRED : KUN JE ONS UIT DE BRAND HELPEN?

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
19 juli 2006, 16:58
Hey Allemaal , :)

Te heet nu om in mijn werkplaatsje aan de slag te gaan, volgende week dus weer verder.

hahaha.. dat zei ik gisteren ook al. Maar dat gaat je niet lukken Charlotte. Morgen gaan je handen weer jeuken. Let maar op mijn woorden.

Ik stond om 09:00 uur ook weer met schuurpapier en vijlen in mijn handen en ben pas om 15:00 uur gestopt. Ik lees morgen wel je verdere vorderingen :)

charlotte
19 juli 2006, 17:00
Hey GG,

Ik denk het toch niet, het is nu 30 + grdn in mijn werkplaats,vannacht heb ik nachdienst, morgenvroeg dus slapen,en van het weekend krijg ik logees, dus wordt het toch komende week.


groetjes Charlotte :hippie:

fred dons
20 juli 2006, 13:05
wat ik doe voordat ik ga stainen is het hout al beetje vochtig maken met een vochtige doek, de vezels komen dan al omhoog, dan schuur ik hem met 400 weer glad en herhaal dat nog een keer. Dit zijn losse vezels dus je hoeft niet bang te zijn bij het stainen erna dat het weer gebeurt (het hout komt dan nog wel een klein beetje omhoog maar niet zo erg als de eerste keer)

als je al gestained heb, even schuren met 600 grit en nog een keertje stainen, hij blijft daarna wel goed.

heb ik het hout niet goed geschuurd dan bouw ik eerst een laag of 3 lak op voordat ik met schuren ga beginnen (maar voorkomen is beter dan genezen)

Mr Joe
20 juli 2006, 20:21
Koop zo'n ventilator en werken maar!!

charlotte
21 juli 2006, 11:25
Hoi Fred,

We gaan het proberen, bedankt voor de info .

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
24 juli 2006, 19:46
Hey Luitjes :)

Vandaag het warme weer maar getrotsseerd, en weer wat verder gegaan met de bouw.Ik heb vandaag de topkammen op beide halzen (tijdelijk) bevestigd,zodat dit straks niet hoeft, als de gitaar in elkaar zit.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/050%20topkammen%20op%20halzen%20geplaatst.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/051%2012%20snarige%20topkam%20bevestiging.jpg

Hierboven zie je dat ik met een messing plaatje de 12 snarige kam fixeer in de hals, bij de eindmontage wordt hij uiteraard nog vastgelijmd.

groetjes Charlotte . :hippie:

Mr Joe
24 juli 2006, 21:21
the end is near?

wat moet je nu nog allemaal doen btw?

hurrryy! :hippie:

charlotte
25 juli 2006, 20:09
Hey Allemaal :)

mr Joe,the end is not near jet, but it's progressing.
Maw, duurt toch nog wel even hoor,halspockets maken, elementen uitfrezen, tremolo uitfrezen, 12 snarige hals fretten, beide halzen inlay maken,body afwerken,schuren, finishen , polijsten, afmonteren.
En tussendoor ook nog op vakantie, maar ik hoop dat hij richting september een heel eind zal zijn.
Vandaag de 6 snarige halspocket uitgefreesd :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/015%20halspocket%206%20snarige%20hals%20gefreesd.j pg

volgende stap, 12 snarige halspocket uitfrezen.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
27 juli 2006, 22:57
Hey gitaarvrienden en vriendinnen :)

Weer een stukje verder gekomen; de 12 snarige halspocket is gefreesd, en de hals heb ik ook pas gemaakt,zodat hij erin past.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/016%2012%20snarige%20hals%20pocket%20gefreesd.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/018%20strakke%20passing%2012%20snarige%20hals.jpg

de laatste foto getuigd van de strakke passing die de hals heeft;je kunt de body er aan optillen, terwijl hij nog niet gelijmd is.

groetjes Charlotte :hippie:

DarknessAwaits
27 juli 2006, 23:10
Dat wil wat zeggen, met zo'n body als de jouwe! Nice.

charlotte
28 juli 2006, 17:45
Hey Darkness , thnx.

Ok luitjes :)
Vandaag de 6 snarige hals pas gemaakt op de pocket, en bij beide halzen de aansluiting op de body zo mooi mogelijk gemaakt
Als de halzen gelijmd zijn, wordt de hiel etc. verder aangepast/afgewerkt.
Ook de 6 snarige hals zit weer strak genoeg om de gitaar aan op te tillen.
Zie ook de foto hieronder.Wel even een kanttekening hierbij, het moet zo strak zitten dat de hals er met de hand nog in te duwen is,zit het zo strak dat er geweld nodig is,dan kan het hout van de body later gaan scheuren.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/019%206%20snarige%20hals%20strakke%20passing.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/020%20beide%20halzen%20in%20de%20body.jpg

en hierboven een plaatje zoals de gitaar er uit ziet met de halzen in de body.

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
28 juli 2006, 18:14
Wow Charlotte, lekker tempo ondanks dat je eigenlijk 2 gitaren in één aan het bouwen bent.

rinaldo
28 juli 2006, 19:56
hey charlotte ziet er perfect uit zeg, grote klasse weer. maar heb je de halsen onder een hoek staan? of zitten ze er recht in, het lijkt mij mooier als de halsen onder een hoek staan, maar dat hangt natuurlijk weer af van de brug e.d. die je gaat gebruiken, toch?
ben zeer nieuwsgierig naar het eind resultaat.

hadv
29 juli 2006, 00:09
He Charlotte,
het is weer vreselijk indrukwekkend allemaal. afgunst druipt van de reacties, overigens allemaal positief: ik wou dat ik kon wat jij kan.

wat me opvalt is dat de 'achter'kant van de body (niet de achterkant die tegen je lijf hangt, maar waar ook een strapholder zit)(de kont)(hoe moet ik het anders uitleggen), nogal saai recht is.
Om de een of andere reden lijkt het me heel erg goed bij jou passen om daar nog een figuurtje in te fabrieken, toch, wel, niet dan, zeg nou zelf, zoistsaaienvlak. beetje ala alembic wellicht, ofzo, in ieder geval gracieus, zoals je rozen in de LP. kommop, bakkerwatvan!

charlotte
29 juli 2006, 17:24
Hey Allemaal, thanks :)

Rinaldo; de halzen zitten recht in de body, echter de headstocks zijn wel onder een hoek, a la Lp.

Hadv; kun jij ook hoor, gewoon aan de slag gaan, en goed hier op het forum kijken hoe anderen het doen.
Achterkant, zie ik straks nog wel, als het bodywerk wat verder gevorderd is.


groetjes Charlotte :hippie:

glacius
29 juli 2006, 18:48
dat ding zal inmiddels al wel loodzwaar zijn ofniet ?

wel erg cool

charlotte
30 juli 2006, 13:52
Hey Glacius ,

Valt mee hoor, heb hem net even gewogen,zoals hij nu is,body met beide halzen,weegt 3,5 kg.
Mijn LP weegt 4,5 kg, dat is voor mij de grens waar ik onder wil blijven,maar er gaat nog wat hout uit voor de trem en elementen etc.,maar er komen natuurlijk ook weer parts op, we zullen zien.... .
Laatste plaatjes; ik heb de ruimte voor de glasvezels gefreesd,en de verbinding ernaar toe vanuit de hals gemaakt.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/021%20uitsparing%20voor%20glasvezels.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/022%20verbinding%20hals%20naar%20holte%20glasvezel s.jpg

De uitsparingen bij de bovenzijde van de halspocket zijn om de glasvezels van de hoogste posities wat ruimte te geven, deze komen net iets onder de toets uit.

groetjes Charlotte :hippie:

glacius
30 juli 2006, 16:24
werk harder !!! ik kan haast niet wachten om de volgende updates te zien hahahaha

djangfripp
30 juli 2006, 17:19
haha, same here

geweldig project !!!

charlotte
31 juli 2006, 16:21
Hey Luitjes :)
Nog harder werken ? Pfffff.

Ok, weer wat verder gekomen,de contour van de horens en hals pocket verder uitgezaagd,later verder afwerken.
En de tremolo uitgefreesd,nog niet helemaal klaar, maar hij kan er al in.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/023%20contour%20hoorns%20aangebracht.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/025%20tremolo%20uitgefreesd.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
1 augustus 2006, 19:49
Hey Luitjes :)
Vandaag de tremolo ruimte verder gemaakt, en de ruimte aan de achterzijde voor de veren uitgefreesd.
Verder heb ik vandaag even een experimentje gedaan met de ronde piezo schijfjes, om deze klein te maken, en dan op een zadel te kunnen plakken.
Dit is gelukt, dan werkt het ook nog,ik heb het niet vastgeplakt, maar tegen een zadel aangedrukt om uit te proberen, en aangesloten op de fishman powerchip in mijn LP,de bedoeling is dat ik dit straks op de 12 snarige brug ga toepassen, dus later meer daarover.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/026%20ruimte%20voor%20de%20veren%20gefreesd.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

ACSlater
1 augustus 2006, 21:58
dus als ik het goed begrijp bouw je nu ook al je eigen piëzo-systeem? Dit is wel gaaf zeg. Zeker als het ook nog eens goed klinkt maar dat wordt wachten op je soundclips.

hadv
1 augustus 2006, 23:42
Heeeeee, daar wil ik meer over weten........dat zelfbouw piezo
vertelvertel.....

charlotte
2 augustus 2006, 19:43
Hey luitjes,:)
heb wat foto's gemaakt van het piëzo gebeuren, het komt erop neer dat je de schijfjes doorknipt, en het kleine stukje op het brugzadel plakt,en uiteraard voorziet van een goed afgeschermd draadje, en dan het geheel aansluiten op een pre-amp, echt noodzakelijk voor het mooiste geluid.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/010%20piezo%20doorsnijden.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/011%20piezo%20bev%20voorbeeld.jpg

Ik heb het nog niet werkend,maar vast dit experiment gedaan, om te weten of de brug nog aanpassingen zou krijgen,en de body ook aangepast moest worden.
Meer op mijn site van de dubbelneck, op de hardware pagina.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
2 augustus 2006, 19:48
Ok , nog ééntje ;

Vandaag ook de elementen uitgefreesd voor de 6 snaar, en de sustainer gezelschap gegeven, door er een single coil naast te plaatsen.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/013%20sustainer%20extra%202.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/029%20elementen%20in%20body.jpg

Ook daarover meer op de hardware pagina.

Begint al te lijken, alleen nog een single coil ertussen, dan is de 6 snarige kant gereed.

groetjes Charlotte :hippie:

ruezzz
2 augustus 2006, 23:01
Hey, je bent een echte Willy Wortel ;)
Respect!

Vraagje: hoe kom je aan die Sustainer? Die zijn toch van Fernandez? Zijn ze nog te koop? Zorgt dat ding alleen voor het sustain/ebow effect, of is het tegelijkertijd ook pickup?

oknarb180
3 augustus 2006, 02:25
Hey Charlotte,

Ligt de floyd niet ietwat diep in de body?
De Floyd op m'n Gibson MIII is echt een (licht) maar toch een boven de body zwevende trem.
Heeft ook geen neck-angle en speelt onwijs licht!!!
Ik heb qua zelfbouw aleen nog maar ervaring met standaard trems.

vr.gr.

Branko

PS.:
Een Gibson MIII ontstemd echt bijna nooit!!!

charlotte
3 augustus 2006, 14:56
hey Ruezz thnx :)
Idd, ze zijn gewoon te koop, bij collega (prof) bouwer Patrick Koopman in weurt bij Nijmegen.Het adres staat op mijn site.En tís een fernandes.
Er zijn 2 typen, de luxe versie die ik heb, dit is compleet met humbucker,pots en 5 stdn switch, en een minder luxe versie, die alleen de sustainer met elektronica bevat.
Hij zorgt voor een sustain effect, maar is ook te gebruiken als actieve pu, als je de sustainer niet gebruikt.Meer info kun je vinden op fernandes.com ( ook geluid samples).

Jo Branko, dit is een gitaar in aanbouw d.... .
Dus het geheel moet nog afgesteld worden etc., het komt allemaal goed hoor na het lakken, als de gitaar speelklaar gemaakt gaat worden.

Tja, en mijn (zelfgebouwde) Les Paultje met locknut en fine-tuners ontstemt ook niet hoor!!! .

groetjes charlotte :hippie:

charlotte
3 augustus 2006, 19:18
hey Luitjes :)

Alweer wat verder,het laatste element uitgefreesd voor de 6-snaar, en de brug geplaatst voor de 12 -snaar.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/030%20derde%20element%206%20snaar.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/031%20monteren%2012%20snarige%20brug.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

glacius
4 augustus 2006, 15:58
wat zijn je verdere plannen ? slagplaat ? ik bedoel, die pickup routing is niet heel erg netjes ... dus lijkt mij dat je er een slagplaat op gaat doen ..

groetjes

G.G.
4 augustus 2006, 16:11
wat zijn je verdere plannen ? slagplaat ? ik bedoel, die pickup routing is niet heel erg netjes ... dus lijkt mij dat je er een slagplaat op gaat doen ..

groetjesDaar zal Charlotte heus wel over nagedacht hebben. Met zo'n mooie top een slagplaat? Ook lopen alle kanaaltjes onder de top door, dus het zullen wel pickupringen worden. :)

hadv
5 augustus 2006, 11:33
Charlotte,

waar kan ik die piezo's kopen ?

Daniël_san
5 augustus 2006, 12:19
Conrad verkoopt ze volgens mij, hadv.

charlotte
5 augustus 2006, 12:30
Hey Luitjes :)

Idd, er komen pickup ringen op, geen slagplaat, dat is zonde van de top.
Ga zelf de ringen maken van hout.
De piëzo kun je idd bij conrad, of een elektronica zaak kopen.


groetjes Charlotte :hippie:

ernieman
5 augustus 2006, 16:33
Zeg, een vraagje over die floyd rose.

Moet die nu net in die uitfrezing komen te liggen of zweeft ie erboven?

EJ

charlotte
6 augustus 2006, 22:16
Hey Ernieman :)

Dat hangt ervan af,hoe de actie is na het samenstellen en monteren van de gitaar,ik ga voor een lage actie op mijn gitaren, en als de floyd dan ietwat in de uitfrezing komt te liggen geeft dat niets, daar is de uitfrezing ook voor, zodat je de brug optimaal af kunt stellen.


groetjes Charlotte :hippie:

Minda
7 augustus 2006, 10:07
Hoi Charlotte,

't al gezegd, maar ik zeg het nog maar eens: echt super, dit project. Heel mooi. Even een vraag over die piëzo's: geven die, met een pre-amp, een mooi geluid? Of is het meer iets om een synthesizer mee aan te sturen? Zou je het geluid kunnen gebruiken in plaats van dat van de elementen, ook oversturen en zo?

Dank,

charlotte
7 augustus 2006, 11:34
hey Hugo :)

Dank je, dank je .....
De piëzo met pre-amp, geeft een bijna realistisch acoustisch geluid weer, zeker als je de piëzo alleen of apart van de rest van de gitaar uit versterkt.
voordeel van de elektronica is dat je kunt mixen, maar bij aparte uitversterking ook kunt schakelen tussen bijvb. acoustisch geluid door piëzo, en vervormd met de rest van de gitaar.
Ook de piëzo kun je laten vervormen, maar geeft niet echt iets aparts, clean is mooier.

groetjes Charlotte :hippie:

glacius
7 augustus 2006, 11:37
ben echt benieuwd hoe die 12 snaar klinkt met piezo !! gezien ik ook erg onder de indruk was van je les paul piezo sound ..

charlotte
7 augustus 2006, 11:42
Hey Glaas :)

Tja,eh.....dubbel zo mooi ? ...denk ik, gezien idd de LP al zo goed klonk.


Groetjes Charlotte :hippie:

En nu ga ik weer bouwen hoor ..... tot later .

glacius
7 augustus 2006, 18:54
en, zijn er al vorderingen ?

ben zoooo benieuwd

charlotte
7 augustus 2006, 19:45
Hey Luitjes ;

Ja, er zijn weer wat vorderingen, de 12 snarige pups uitgefreesd, de batterij vakjes uitgefreesd, en van de 6 snaar de pots en switches geboord.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/032%20elementen%2012%20snaar%20uitgefreesd.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/033%20batterij%20vakjes%20uitgefreesd.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/034%20knoppen%20en%20switches%20geplaatst..jpg

groetjes Charlotte :hippie:

glacius
7 augustus 2006, 19:56
passen die kapjes een beetje over de bc rich pickups ?

zie ik dat goed ? knopjes voor sustainer ??? bekend :)

charlotte
7 augustus 2006, 19:58
Hey Glacius,:)

ja hoor, helemaal geen probleem, straks bij het monteren was tussen element en kapje toevoegen, en het is perfect.

groetjes Charlotte. :hippie:

Minda
9 augustus 2006, 08:57
Hoi Charlotte,

zoals je weet volg ik je projecten op de voet. Al zwemmend over het forum kwam ik net nog wat inspiratie voor je tegen, of misschien voor een volgend project:

http://www.hamerguitars.com/pics/news/5neck_photo.jpg

Die rode weegt 14 kilo, die andere 'maar' 11!

Succes...

charlotte
9 augustus 2006, 20:45
Hey Luitjes

Ziet er wel gaaf uit Minda, maar is toch iets te zwaar voor mij, maar het volgende project , jawel plannen en hout zijn er al, wordt ook heel speciaal, maar daarover later meer.
Afgelopen dagen weer eea gedaan, heb een snaarhouder gemaakt voor de 6 snaren van de 12 snaar die door de body heen gaan:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/035%20snaarblok%20voor%20de%2012%20snaar.jpg

en de plaats rond de knoppen en switches aangepast a la PRS :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/036%20potmeters%206%20snaar.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/037%20potmeters%2012%20snaar.jpg

alleen nog wat schuurwerk aan verrichten.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
9 augustus 2006, 20:49
Ok , het vervolg :)

ook het parelmoer ondertussen binnen gekregen, heb het besteld bij Stewart McDonald, het is goede kwaliteit, en voor de prijs krijg je behoorlijk veel.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/005%20parelmoer%20binnen.jpg

Prijs was iets van 23 euro per zakje, komt nog wel 20 % btw/invoerrechten bij.

groetjes Charlotte :hippie:

robert-gitarist
9 augustus 2006, 20:56
Charlotte,
Ik dacht dat ik nog niet in dit topic had gereageerd.Wel vanaf begin tot nu toe mee gekeken en gelezen etc.Ik vond het wel eens tijd voor een reactie.
Ik moet eerlijk zeggen,de LP is zéér geslaagd vond ik(zo super mooi ding is dat),de JEM vond ik zelf ietsjes minder maar niet slecht ofzo(JEM is niet echt mijn ding vandaar ook),maar wat je nu aan het doen bent..WAUW!! :eek:
Echt heel mooi.Zelf ben ik ook namelijk nogal gek van 2halsige gitaren.Maar vind dit heel mooi.Die tuners zijn ook erg stijlvol!(welk merk zijn die trouwens en zijn ze ook in het goudkleurig?misschien wat voor me Ibanez LP).Ik ben echt heel benieuwd hoe die eruit gaat zien termee en welke kleur etc het word.In elkgeval heel veel sterkte ermee enne keep up the good work!! ;)

fred dons
9 augustus 2006, 23:23
Charlotte ik bestel mijn parelmoer o/a bij Schellex en ik weet dat Mattia zijn parelmoer ook bij een goede leverancier besteld (ik ben de naam even kwijt, een bedrijf aan de anderre kant van de wereld ;) )
de keuze is hier veel groter en tis ook nog eens goedkoper dan stew mac (bij stew bestel ik eigenlijk alleen parelmoer als ik toch spullen moet bestellen

de catalogus van schellex kun je in pdf op hun site downloaden of aanvragen

charlotte
9 augustus 2006, 23:53
Hey Robert; dank je wel.
De tuners zijn van Grover, het zijn super rotomatics, heb ze bij Stewart Mc Donald vandaan, op hun site kun je wel zien of ze ook in het goud leverbaar zijn, maar ik denk het wel.
de kleur kun je al zien op de inlay en finisch pagina van de dubbelneck, daar heb ik al een voorbeeld op staan.

Fred, dank je wel, heb laast ook gekeken, maar Shellex vond ik toch ook wel prijzig hoor, maar voorlopig kan ik wel vooruit.

groetjes Charlotte :hippie:

glacius
10 augustus 2006, 16:28
vorderingen ??????????????????? vergeef mijn aandrang .. ben gewoon ECHT benieuw

sjoerd5
11 augustus 2006, 19:48
Hallo Charlotte ik ben op je site geweest en als je daar komt hoor muziek

op de achtergrond van jouw gitaar/gitaren ik wou vrage heb daar de tabs van??

en voor de rest een super project.

ik loop ook al een tijd met het idee: ooit moet ik ook een gitaar bouwen.

maare ik ben benieuwd naar het resultaat


Sjoerd

charlotte
12 augustus 2006, 19:36
Hey Sjoerd,
Die muziek is mijn vertolking van een stukje van hotel california van de Eagles,ik heb daar geen tab van, maar als je op tabs pagina's zoekt kun je vast wel wat vinden, de solo is mijn eigen improvisatie, en komt niet overeen met de Eagles .
kijk hier maar eens :
http://www.guitartabs.cc/
http://www.guitaretab.com/

succes, Charlotte :hippie:

sjoerd5
13 augustus 2006, 08:41
okee nice






sjoerd

Daniël_san
15 augustus 2006, 16:51
Charlotte, effe een vraagje tussendoor.
Waar heb je de filler gekocht voor het mahonie?

sjoerd5
15 augustus 2006, 17:46
wanner krijgen we een update???

reitse
15 augustus 2006, 19:34
nice hoor :satisfie:

hadv
18 augustus 2006, 14:37
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel

Geen vragen stellen is in de regel ook dom

charlotte
20 augustus 2006, 12:08
Hey Luitjes :)

Filler heb ik gekocht bij Vox Humana.

Update's duurt nog even, we zijn een weekje met vakantie geweest, en komende 2 weken even wat klussen aan het huis, maar daarna ga ik weer verder met de bouw, en misschien wel iets eerder.


groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
29 augustus 2006, 15:13
damn

wat duurt het lang zeg :P

hij is toch niet stiekem al af?

sjoerd5
29 augustus 2006, 20:35
ik vrees dat er idd al wat meer gebeurt is

charlotte
1 september 2006, 22:18
Hey Fans :)

Nee hoor, zoals eerder vermeld gaan gitaarbouwers ook met vakantie,en ook ons huisje vergde wat onderhoud, wat iets meer tijd heeft gekost als de bedoeling was.
Maar....komend weekend, of anders komende week ga ik weer verder met de bouw, ik heb inmiddels ook voor de dubbelneck de Fischman powership ( pre-amp) tbv de piëzo op de 12 snarige brug binnen gekregen.

Tot gauw , groetjes Charlotte .:hippie:

oknarb180
2 september 2006, 00:38
Jahoe!!!
Eindelijk weer updates (en gitaarbouwles!)

vr.gr.

Branko

glacius
2 september 2006, 18:09
ik ben benieuwd

rickert
6 september 2006, 01:26
ik ben benieuwd

ik ben rick

DarknessAwaits
6 september 2006, 10:23
en je tekent.

charlotte
6 september 2006, 13:37
Hey Luitjes :)

Helaas nog niet echt bezig geweest met de gitaar, mijn PC was gecrasht, maar.... er zit weer een nieuwe hard disk in, alleen alles er weer op zetten, en dan weer verder met de gitaren, tot binnenkort,

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
11 september 2006, 15:40
Hey Luitjes :)

Nog wat problemen gehad met de pc, maar het gaat nu allemaal weer ok.
vorige week even bezig geweest met de zadels van de 12 snarige nek,hier de uitsparing voor de piëzo ingefreesd, en ook een foto gemaakt hoe het geheel gaat komen :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/015%2012%20snarig%20zadel%20frezen.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/016%20voorbeeld%20montage%20piezo.jpg

ga vandaag weer verder met het houtwerk, tot later dus....

groetjes Charlotte :hippie:

fred dons
11 september 2006, 15:46
hehe, het werd tijd
:D :D :D :D

B_2_the_a
11 september 2006, 15:59
het ziet er zeer fragiel uit met die brug

maar we zien het vanzelf wel :D

charlotte
11 september 2006, 19:41
Hey Luitjes :)

Tja ; tijd,tijd,tijd.... zucht..... .
Afgelopen weekend hebben we ook het platdak van de schuur en car port onder handen genomen, heb ook een beetje geholpen,dat ging toch echt wel even voor,maar vanaf deze week ga ik weer lekker verder met de gitaar.
Vanmiddag begonnen met de afwerking van de body, en gestart met het aanbrengen van de natural binding.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/038%20aanbrengen%20natural%20binding.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/039%20aanbrengen%20natural%20binding%202.jpg

Volgende stap is de ronding aan de achterzijde rand van de body aanbrengen, en de gehele zijkant schuren.

groetjes Charlotte :hipie:

charlotte
11 september 2006, 19:42
O ja,

B-2 ; fragiel valt wel mee hoor, bij de uiteindelijke montage komt de piëzo en het draadje in de 2 komponenten lijm te zitten.

groetjes Charlotte :hippie:

Hans74
11 september 2006, 20:20
Charlotte, laat dat dak nou ffe lekker lekken en ga door met de bouw van je gitaar... :D

Weerom een erg mooi en interessant project...
Success!!!

lennaertn
11 september 2006, 21:06
Super!! k'vind nu al helemaal geweldig!! :rockon: :satisfie:

glacius
13 september 2006, 18:51
superidee met die piezo schijfjes !

charlotte
13 september 2006, 20:21
Hey Luitjes :)
Het dak was zaterdag al klaar hoor ! gelukkig..... .
Gisteren alleen nog wat ruzie gehad met de pc, dus weer niets kunnen doen,maar alles lijkt nu weer in orde, dus vandaag weer wat verder gegaan.
Hieronder zie je de foto van de achterzijde, waar ik de schroefdraad voeringen in gezet heb, om straks de afdekplaatjes mee vast te zetten.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/040%20aanbrengen%20schroefdraadvoeringen.jpg

en.....>>>>>>

B_2_the_a
13 september 2006, 20:24
ders nie veel hout meer over

charlotte
13 september 2006, 20:25
>>>>>en ook begonnen met het afronden van de achterzijkant, waarvan de onderstaande foto's getuige zijn.
Bedankt allemaal voor de complimenten trouwens !
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/041%20achterzijde%20afronden%201.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/042%20achterzijde%20afronden%202.jpg

Dit is pas de ruwe bewerking, moet nog verder geschuurd worden.

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
13 september 2006, 20:30
Wooow... en dat voor een meisje..













Geintje Charlotte. Hij wordt schitterend, mooi al die verzonken afdekplaatjes.

Orpheo
13 september 2006, 20:59
de LP was supersuperstrak, de JEM al wat minder, en deze komt op mij heel rommelig en slordig over. sorry. die 'ronde' rand, de plek waar de knoppen komen wat PRS like moest zijn t feit dat t meer electronica dan hout is...

maar tis nog niet af, dus ik ben benieuwd! wel innovatief, om een piezobrug in elkaar te knutselen.

G.G.
14 september 2006, 06:48
Orpheo, geduld. De afwerking komt op het eind. Gaat echt wel goed komen en het meeste valt achter afdekplaatjes.

hassent
14 september 2006, 07:54
Waar koop je die schoefdraad inserts ergens. Da's een stuk mooier dan zelftappers in het hout draaien.

charlotte
14 september 2006, 11:06
Hey luitjes :)

Tja, de beste stuurlui......... .

Idd GG, na de afwerking en afdekplaten krijg je een heel ander beeld.
Enneh, zonder elektronica geen elektrische gitaar...... .
Ik zal eens een plaatje posten van de triple neck van Steve Vai, aan de achterzijde van deze gitaar zie je ook veel afdekplaten,kan ook niet anders, want je bouwt in feite 2 gitaren, die ook elektrisch met elkaar verbonden moeten worden,en door veel holle ruimtes bespaar je ook wat gewicht.

Die inserts zijn bij een beter gesorteerd metaal waren zaak te krijgen.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
14 september 2006, 23:27
Hey Luitjes :)
Zoals beloofd, een foto van Steve Vai's triple neck:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/PDVD_000.jpg

Zoals te zien is , is ook op deze gitaar een aantal afdekplaten gemaakt aan de achterzijde.

groetjes Charlotte :hippie:

Orpheo
15 september 2006, 19:12
Hey Luitjes :)
Zoals beloofd, een foto van Steve Vai's triple neck:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/PDVD_000.jpg

Zoals te zien is , is ook op deze gitaar een aantal afdekplaten gemaakt aan de achterzijde.

groetjes Charlotte :hippie:


ja das wel waar. maar klinkt dat ding nu echt goed? nee, niet echt. waar zou dat toch door komen! niet steve zelf, die heeft een KILLERtone....

Ibanez RuleZ
15 september 2006, 19:49
ja das wel waar. maar klinkt dat ding nu echt goed? nee, niet echt. waar zou dat toch door komen! niet steve zelf, die heeft een KILLERtone....

grappig, ben ik het niet mee eens (dat vai een killertone heeft).

gitaar is interessant, een dubbelhals is sowieso een gewaagd project...


harrald

Orpheo
15 september 2006, 21:08
grappig, ben ik het niet mee eens (dat vai een killertone heeft).

gitaar is interessant, een dubbelhals is sowieso een gewaagd project...


harrald

nja vroeger dan. nu minder.

charlotte
16 september 2006, 17:43
Hey Luitjes ;

Even een kleine update; ik ben nu klaar met het machinaal schuren van de zijkant,later als de halzen gelijmd zijn, wordt alles verder handmatig nog nageschuurd.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/043%20zijkant%20geschuurd%201.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/044%20zijkant%20geschuurd%202.jpg

Nu ga ik verder met de inleg van de toets van beide halzen,een totaal aanzicht van het ontwerp daarvan zie je hieronder:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/006%20overzicht%20ontwerp%20inleg.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

Jorikjet
16 september 2006, 17:46
wow, uitdaging!

charlotte
16 september 2006, 17:52
Hey Jorikjet, :)

Zeker! Maar gezien mijn andere inleg werk ( LP ) wordt dit toch meer een "gewoon " inleg klusje voor mij.

groetjes Charlotte :hippie:

glacius
17 september 2006, 09:56
dit project gaat zeker nog wel tot maart duren ofzo .. ofniet ?

charlotte
17 september 2006, 15:50
Hey Glaas :)

Nou,dat was niet de bedoeling hoor, heb nog 3 projecten op stapel liggen, 2 opdrachten, en 1 LP voor mijzelfjes, dussssss.... .
Komende week ben ik een aantal dagen roostervrij, dus hoop ik dan meters te kunnen maken zeg maar, mijn streven is om hem ergens in november gereed te hebben.

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
17 september 2006, 15:59
2 opdrachten,

Dat lijkt me nou geweldig, lekker knutselen, en dan de kosten er uithalen zodat je weer opnieuw kan beginnen. Dit heeft 3 voordelen, het kost je zelf niets, en je krijgt niet teveel instrumenten in huis en je kan je hobbie lekker blijven uitvoeren.

Hoe heb je die opdrachten binnen gehaald als ik vragen mag? en wat voor soort projectjes zijn het?

glacius
17 september 2006, 16:40
Hey Glaas :)

Nou,dat was niet de bedoeling hoor, heb nog 3 projecten op stapel liggen, 2 opdrachten, en 1 LP voor mijzelfjes, dussssss.... .
Komende week ben ik een aantal dagen roostervrij, dus hoop ik dan meters te kunnen maken zeg maar, mijn streven is om hem ergens in november gereed te hebben.

groetjes Charlotte :hippie:

ga nou eens een lp bouwen met floyd rose , kunnen we zaken doen ;)

charlotte
17 september 2006, 20:17
Hey GG, :)

Opdrachten komen uit de familie kring, de 1 wordt iets aparts, waarover later meer, de ander wordt een semi acoustische a la Gibson ES 335 / 355.

Lp met floyd kan , maar eerst toch m'n eigen 2-de LP tje , met gesloten humbuckers a la Gary Moore /Peter Green model, maar dan met doorlopende hals.
Updatetje: vandaag gestart met de inleg, zie ook de foto's .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/007%20ontwerp%20en%20parelm%20uitzoeken.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/009%20eerste%20stukjes%20uitgezaagd.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

Menneskedyr
17 september 2006, 21:10
Lp met floyd kan , maar eerst toch m'n eigen 2-de LP tje , met gesloten humbuckers a la Gary Moore /Peter Green model, maar dan met doorlopende hals.


Hee,
ik ga een cursus gitaarbouw doen, en ik ga ook een neck through LP bouwen (proberen althans)...

Ziet er al goed uit verder!

M.

Stief
17 september 2006, 21:20
Hey Charlotte,

Zie ik het nou goed? Laat de frets zitten voor de inlay?

Groet,
Stief :chicken:

G.G.
17 september 2006, 21:43
Hee,
ik ga een cursus gitaarbouw doen, en ik ga ook een neck through LP bouwen (proberen althans)...

Ziet er al goed uit verder!

M.bekijk dan mijn SRVstrattopic ook even, staat veel hanidge info in een een aantal handige linkjes

charlotte
18 september 2006, 12:17
Hey Luitjes :)

Yip, goed gezien, de frets blijven erin , zijn nog goed, is dus zonde om ze eruit te halen, en bij mijn Yamaha heb ik het ook op deze manier gedaan, is wat lastiger, maar gaat wel.
Als je de frets eruit gaat halen, moet je ook weer vlakken etc., en aangezien dat al bij de 12 snarige nek gaat komen, bij de 6 snarige maar even niet dus.

groetjes Charlotte :hippie:

Menneskedyr
18 september 2006, 16:10
bekijk dan mijn SRVstrattopic ook even, staat veel hanidge info in een een aantal handige linkjes

Weet ik, erg goed topic!

RS-Rik
18 september 2006, 16:33
Je gebruikt 3 soorten hout (toch?) heeft dat geen nare effecten voor de klank?

Menneskedyr
18 september 2006, 18:24
Bedoel je met 3 soorten hout de toets, bodywings en hals?

T zal geen nadelig effect hebben denk ik (of je moet eiken o.i.d. gebruiken).

M.

sjoerd5
18 september 2006, 18:41
nee volgens mij bedoeld ie de body

Menneskedyr
18 september 2006, 18:56
Je gebruikt dan wel 3 (of meer) stukken hout, hoeft niet persé 3 soorten te zijn.
Je kunt ook mahonie rechts, mahonie hals, mahonie links...Blijft 't 1 soort, maar wel 3 stukken.

M.

charlotte
18 september 2006, 23:58
Hey Luitjes :)

3 soorten hout ? ik denk dat je de mahonie bedoeld van de body.Het middenstuk van de body,dus het verlengde van de halzen is geheel van mahonie, en dit is klankbepalend, de vleugels hebben qua klank vrijwel geen invloed.
N.B.: In het boek 50 years Gibson LP wordt ook gesproken over de constructie van de body,en waar je de body eventueel hol zou kunnen maken, één van hun topbouwers zegt dan ,dat je aan beide vleugels wat kunt doen, als je maar van het materiaal in het verlengde van de hals afblijft.
Dan zou volgens hem, en zijn ervaring de klank niet beinvloed worden.

Vandaag weer wat gezaagd, en het ontwerp verder uitgelegd op de hals ;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/010%20en%20nog%20meer%20gezaagd.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/011%20rest%20van%20het%20ontwerp.jpg

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
19 september 2006, 20:08
Hey Luitjes :)

Vandaag de rest va het parelmoer gezaagd voor de 6 snarige hals,hieronder de foto's daarvan ;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/012%20alles%20gezaagd.jpg

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/013%20totaalbeeld.jpg

morgen verder met het inleggen van het parelmoer in deze hals....... .

groetjes Charlotte :hippie:

forceps
19 september 2006, 20:49
Mijn god wat een werk.... respect sister!

B_2_the_a
19 september 2006, 21:16
ziet er geil uit :)

Hans74
19 september 2006, 21:23
He Charlotte, het lijkt wel of je opeens bent doorgeschakeld naar de 6de versnelling ;) Goed bezig!

Waar heb je eigenlijk het patroon vandaan voor de inlay? Is dat zelf getekend/verzonnen of heb je het ergens vandaan gehaald? Ik ben op zoek naar zulke patronen voor een andere toepassing, en heb geen enkel idee waar ik voorbeelden kan vinden.

Samder
19 september 2006, 21:43
Hey luitjes :D ;)

Charlotte!!

Wouuw....

Ben benieuwd naar t eindresultaat!!

Groet Sander

charlotte
19 september 2006, 23:08
Hey Luitjes :)

Thankx .

Hans 74 :Na ja , gaat gewoon lekker zo, als je de slag te pakken hebt van het parelmoer zagen.
Hieronder een link van Andy DePaule, op zijn site staan veel mooie inlays die je kunt kopen, maar hij heeft ook veel ontwerpen erop staan, die je weer kunt kopieren, en dan zelf verder kunt verwerken.
http://www.luthiersupply.com/

Maar ook op deze site van Craig Lavin kun je mooie ideën opdoen, hij werkt ook met andere materialen voor de inlay's.;
http://www.handcraftinlay.com/

En nog een link:
http://www.bordeauxinlay.com/pg7.htm

En als laatste, Larry Robinson ;die mag zeker niet ontbreken :
http://robinsoninlays.com/


Veel kijk plezier, groetjes Charlotte :hippie:

DarknessAwaits
20 september 2006, 10:39
:nervous:

Je site doet 't niet hier... Ik wilde net wat inspiratie/moed opdoen voor m'n trussrod. Tijdelijke storing hoop ik?

hassent
20 september 2006, 11:08
Dat bedoelen ze nu met, 'op tijd de rekening betalen!!'.

Hans74
20 september 2006, 12:11
Bedankt Charlotte! :)

Ik ben niet van plan om ze te gebruiken als neck-inleg maar eerder als voorbeeldpatroon voor een andere toepassing, op een projectje dat ik in mn hoofd heb. Maar da's nog verre toekomstmuziek, eerst meer ervaring opdoen... :D

Maar de sites die je vermeld hebt kunnen iig een inspratiebron zijn!

Cheers

charlotte
20 september 2006, 19:04
Hey Hassent, :)

Rekening was echt wel betaald hoor ! , maar mijn provider was schijnbaar bezig met onderhoud oid, en zodoende was de site niet bereikbaar, maar inmiddels werkt het weer.

Hey Hans 74, graag gedaan.


groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
20 september 2006, 23:32
Hey Luitjes :)

Vandaag maar een klein stukje kunnen inleggen, maar morgen hoop ik meer te kunnen doen.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/015%20lijn%20zichtbaar%20maken%20met%20talkpoeder. jpg
hierboven zie je dat ik met talkpoeder de lijnen zichtbaar maak.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/016%20eerste%20positie%20gefreesd.jpg

en hierboven zie je het parelmoer ( nog los) in de toets

groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
20 september 2006, 23:52
ik heb het gevoel dat je slordiger wordt

Marcel2
21 september 2006, 09:04
Ik niet.



.

charlotte
21 september 2006, 09:53
Hey B-2 :)

Ik ook niet,
N.B. :de inleg is nog niet gelijmd,bij het lijmen, vermengd met zaagsel van de toets, zie je niets meer van de "slordigheidjes" .
En de foto is een close-uppie, zie je dus alles op.


groetjes Charlotte :hippie:

hassent
21 september 2006, 10:32
Laat je niet gek maken! Zie er prima uit hoor.

oknarb180
21 september 2006, 13:07
Tja,

Ik weet niet of het netjes of slordig is want ik heb zelf nog nooit zo'n inleg gemaakt (is wel de bedoeling hoor!).
Maar wat ik wel weet is dat IK het er in ieder geval onwijs gaaf vind uitzien!!
Mooi hoor!!

Charlotte, ik weet nu zeker dat ik me er in inlay ga verdiepen voor een volgend project!!! (wordt een 7-snarige JEM-kopie, Dimarzio's heb ik er al voor, dus...) Ben jij begonnen met het boek van Larry Robinson (The art of inlay) of ben je (handig als je bent!!) 't gewoon gaan proberen?!

Komen je Les Paul en JEM ook op de guitar builders meeting te staan voor de prijs? Ik wil ze natuurlijk wel ff in het echt zien.

vr.gr.

Branko

Orpheo
21 september 2006, 13:16
ik heb het gevoel dat je slordiger wordt

ik ook. ik heb dat al eerder gepost :)

Dirk W
21 september 2006, 14:02
Ja het valt mij ook op. Ik heb nog steeds eeuwig respect voor wat je maakt, ik kan het niet. Maar het word wel langzaam steeds slordiger. De LP was superstrak en de jem net wat minder. Hier zitten meer slordigheden in. Ik zeg niet dat ik het beter kan, ik weet mn god niet hoe ik dat zou moeten inleggen.
Ik bedoel meer dat je er zelf wat meer op kunt gaan letten als je netjes blijft werken ben je echt een top bouwer en je bent zeker vindingrijk.

Ik weet niet of ik dit de vorige keer al gepost had toen orpheo het zei. Ik dacht het toen in ieder geval wel. Nog steeds zijn het een stuk betere gitaren dan wat ik bouw. Ik ben belachlijk slordig vergeleken met elke andere bouwer hier.

charlotte
21 september 2006, 17:37
Hey Luitjes :)

Thanx.

Ik ben idd begonnen met het boek van Larry Robinsob, en daarna aan de slag gegaan.
Vandaag tot en met pos 5 uitgefreesd, en gelijk ingelijmd, alleen de overtollige lijm nog verwijderen... .;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/017%20eerste%205%20posities%20gelijmd.jpg

Op de meeting kan ik niet komen helaas, ik moet dan werken en kan geen vrij krijgen.

groetjes Charlotte :hippie:

Gitaarbouwer
21 september 2006, 18:33
Op de meeting kan ik niet komen helaas, ik moet dan werken en kan geen vrij krijgen.

:( :( :(
Héél jammer Charlotte, ik had je graag willen ontmoeten samen met je gitaren!

Malle Eppie
21 september 2006, 18:58
Hey Charlotte,

Inlays zien er erg goed uit!!

Waarmee verwijder jij de overtollige lijm?

charlotte
21 september 2006, 22:15
Hey malle Eppie :)

Dank je wel, de overtollige lijm schraap ik eerst met een breekmesje weg zover mogelijk, daarna schuren met korrel 400 schuurpapier,en daarna met de dremel en een schuurschijfje met korrel 1000 fijn schuren, dan moet het heel mooi worden.
Na het lakken dan als laatste de toets in de toets-olie zetten.
Zie ook op mijn site bij het inleggen van de Yamaha gitaar.

groetjes Charlotte :hippie:

charlotte
1 oktober 2006, 21:36
Hey Luitjes :)
Afgelopen anderhalve week slachtoffer geweest van de overstap terreur van het internet, en daardoor geen verbinding meer gehad,maar het is nu weer in orde.
Ondertussen wel verder gegaan met de inleg,zie ook de foto's hieronder:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/018%20stukje%20verder.jpg
Hierboven zie je inleg tot nu toe.

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/019%20stukje%20verder%202.jpg
Hierboven zie je de inleg van de eerste 3 posities geschuurd,moet nog wel verder fijner geschuurd en afgewerkt worden, en de toets weer donker gemaakt.

groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
1 oktober 2006, 21:38
gelukkig je leeft nog :D


ziet er strak uit :D