PDA

View Full Version : Lak-Faq 1.0



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 [7]

D3nnis
21 april 2016, 13:36
ja en ik wilde gelijk "buy it now" clicken Maar ze hadden er geen 10 op voorraad :D
Die andere 9 ging je niet uitdelen, neem ik aan? :D

The Crash Cowboy
21 april 2016, 13:42
ja en ik wilde gelijk "buy it now" clicken Maar ze hadden er geen 10 op voorraad :D
Hahaha ! Gewoon zelf bouwen. Spaar je duizenden euro's mee uit. Eigenlijk verdien je daar geld mee dus ! ;-)

The Crash Cowboy
21 april 2016, 13:43
wat ook een mooi effect geeft is roest met skotsbrite even poetsen ( word de roest helder oranje van ) en dan met antiek was inwrijven. word de kleur diep en donker van met een mooi effect. heb ik gedaan bij een meubel bedrijf waar wij de metalen frames eerst in de zoutzuur zetten en dan buiten in de regen en deze behandeling er later achteraan als er roestvorming was
Ik ga een proefje maken met Gun Wax die ik ook voor de neck heb gebruikt.

D3nnis
21 april 2016, 13:56
Hahaha ! Gewoon zelf bouwen. Spaar je duizenden euro's mee uit. Eigenlijk verdien je daar geld mee dus ! ;-)
Verdienen wordt vrij lastig, probeer een zelfgebouwd iets maar eens te verkopen voor "dik geld".
En nog veel vervelender, het resultaat is gewoon niet altijd top. Ik heb een paar gitaren zelf gebouwd, en je zou verwachten dat je een binding hebt met die dingen. En ook al klinken ze niet onaardig, het is op een of andere manier gewoon niet dat "overweldigende" dat een goede Amerikaanse gitaar, of een gitaar van de gerenommeerde bouwers uit bijvoorbeeld ons eigen land wel heeft.
Als ik nou wist waar het aan lag....

The Crash Cowboy
21 april 2016, 14:20
Verdienen wordt vrij lastig, probeer een zelfgebouwd iets maar eens te verkopen voor "dik geld".
En nog veel vervelender, het resultaat is gewoon niet altijd top. Ik heb een paar gitaren zelf gebouwd, en je zou verwachten dat je een binding hebt met die dingen. En ook al klinken ze niet onaardig, het is op een of andere manier gewoon niet dat "overweldigende" dat een goede Amerikaanse gitaar, of een gitaar van de gerenommeerde bouwers uit bijvoorbeeld ons eigen land wel heeft.
Als ik nou wist waar het aan lag....
... dan waren we allemaal stinkend rijk hier. Ik heb trouwens geen plannen om de Rustkaster te verkopen hoor. Of Bonamassa moet bellen.

Die Belgische jongen, Dennis, van D&C Guitars, verkoopt wel metalen gitaren voor goed geld, en wat ik zo op Youtube zie en hoor klinkt best aardig !

Tabula Rasa
21 april 2016, 14:22
Tsja, ik heb er al behoorlijk wat gebouwd en er zijn er maar 4 waar ik een band mee heb. 1 de gitaar die ik voor mijn oudste zoontje gebouwd heb. Niet omdat ie goed is, maar omdat ie.voor hem gebouwd is tijdens de zwangerschap. 2 de junior voor mijn.tweede knul. Die is gewoon "goed" maar ik heb de band mwer omdat ook deze speciaal voor hem gebouwd is tijdens de zwangerschap. 3 mijn abachi strat. Gewoon "goed", extreem licht, speelt lekker en omdat ik geen betere strat heb. 4 mijn laatste junior omdat die gewoon "erg goed" is.

Maar daar gingen wel een hoop, voor mij, mindere gitaren aan vooraf.

The Crash Cowboy
21 april 2016, 14:25
Tsja, ik heb er al behoorlijk wat gebouwd en er zijn er maar 4 waar ik een band mee heb. 1 de gitaar die ik voor mijn oudste zoontje gebouwd heb. Niet omdat ie goed is, maar omdat ie.voor hem gebouwd is tijdens de zwangerschap. 2 de junior voor mijn.tweede knul. Die is gewoon "goed" maar ik heb de band mwer omdat ook deze speciaal voor hem gebouwd is tijdens de zwangerschap. 3 mijn abachi strat. Gewoon "goed", extreem licht, speelt lekker en omdat ik geen betere strat heb. 4 mijn laatste junior omdat die gewoon "erg goed" is.

Maar daar gingen wel een hoop, voor mij, mindere gitaren aan vooraf.
Alles staat of valt natuurlijk bij

- de bespeelbaarheid, en
- het geluid

Ik ben benieuwd. Ik heb er tot nu toe iig een hoop plezier aan beleefd, en dat is me al een hoop waard.

The Crash Cowboy
21 april 2016, 14:26
... we raken een beetje off topic in deze thread ...

The Crash Cowboy
28 april 2016, 20:22
Weer on topic. Ik heb de vraag ook in mijn eigen bouwtopic gesteld, maar nu ook hier:

Ik heb de body van mijn stalen Telecaster gelakt met een laag of vijf SprayMax 2K transparante matte lak. Ik weet nu niet hoe ik die laklaag af moet werken. Ik heb de body buiten gespoten, omdat ik geen werkplaats heb, dus er zit wat stof op/in de lak. Verder heeft de lak een 'sinaasappelhuid' die ik er graag uit wil polijsten.

Ik heb intussen op een autoforum gevonden dat 2K lak minimaal een week moet drogen om te polijsten.

Daarna weet ik het even niet. Opschuren met héél fijn schuurpapier (grit 1500 - 2000 ?) en dan polijsten met een doek en een polijstmiddel ? Of met een polijstschijf op de boormachine ? Ik heb op internet zitten zoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. En mijn enorme geldvoorraad is een beetje op, dus ik kan geen polijstmachine kopen ...

Kijk, dit zou er nog uit moeten: het 'sinaasappelhuidje' en stof. Die zie je natuurlijk het beste op het blanke staal.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/1D0E1F32-D3AD-4DEB-8B7B-905037928471_zpstwui1wg0.png

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/40528385-8960-486D-ABA9-F327D391567B_zpsayhthnyt.png

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/97213ED6-C7FA-4E90-AEEC-015FA593BE67_zpsp4axpqkz.png

Dit is het totaalplaatje:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4A03718E-9CF2-43EA-B932-38DF3C2BE7F2_zpsh03u18rn.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F592177D-28D7-4C92-860D-4F10C7EBB057_zpsg28ryz6h.jpg

element
21 mei 2016, 08:35
Ik heb bij the "House of Kolor" de "Kandy" lak gezien in spuitbussen. Dat is op solvent basis. Kan ik daar nitrocellulose blanke lak over zetten?

Op de website van "house of kolor" staat wel iets meer info denk ik maar ik weet er te weinig vanaf.


Groet mike

fred dons
21 mei 2016, 15:55
Ik heb bij the "House of Kolor" de "Kandy" lak gezien in spuitbussen. Dat is op solvent basis. Kan ik daar nitrocellulose blanke lak over zetten?

Op de website van "house of kolor" staat wel iets meer info denk ik maar ik weet er te weinig vanaf.


Groet mike
ja dat kan, ik heb zelf de house of candy in potjes maar een spuitbus is een stuk makkelijker :D , is het ook in nederland verkrijgbaar ?

element
21 mei 2016, 22:55
In Goes zit Lion-art. Hij heeft ook een website. Ik ben er vandaag geweest. Stukje hout meegenomen en daar de lakken vergeleken op kleur. Hij maakt ter plekke de gewenste kleur in spraymax spuitbussen. Ik heb daar ook meteen blanke lak gekocht en een nieuw masker. Het resultaat post ik binnenkort.

element
7 juni 2016, 20:52
Ik heb hier 2k blankelak staan in spuitbussen. Hoe pak ik lakken van mijn inmiddels 'in kandy kleur' gespoten gitaar aan? Of beter de 2k lak vermijden en kiezen voor de nitrocellulose / of acryl?

Thiez
7 juni 2016, 20:58
Maakt niet zo veel. Allemaal eigen voorkeur. Sommige zweren bij cellulose maar dit wordt steeds moeilijker verkrijgbaar. Tegenwoordig is volgens mij polyurethaan standaard zowat. 2k lak heb ik ooit op velgen gebruikt. Geeft wel een mooi resultaat en geloof ook wel dat je het echt mooi hoogglans kan polijsten.

element
7 juni 2016, 21:13
Vult het ook de fijne putjes in het hout op? Ik heb het mahonie wel in de poriënvuller gezet maar je blijft altijd wel wat zien.

Tabula Rasa
7 juni 2016, 21:20
Het is onzichtbaar te doen. Moet je wel beter vullen.

st.robot
19 december 2016, 16:22
zonder in herhaling te willen vallen (1500+ reacties lezen is wat trop): op welke manier lakken jullie ? hebben de meeste hier een spuitinstallatie of gaat het zoals bij mij telkens met spuitbussen? en welke spuitbussen gebruiken jullie dan?

Zelf heb ik tot nu toe met motip gewerkt: primer, kleur én blanke lak. de metallic kleuren van motip zijn op cellulosebasis en die werkt het beste (maar daar zijn maar een paar kleuren van).
Zijn er veel die zelf hun kleur mengen?

grtz

FTI
19 december 2016, 17:26
zonder in herhaling te willen vallen (1500+ reacties lezen is wat trop): op welke manier lakken jullie ? hebben de meeste hier een spuitinstallatie of gaat het zoals bij mij telkens met spuitbussen? en welke spuitbussen gebruiken jullie dan?

Zelf heb ik tot nu toe met motip gewerkt: primer, kleur én blanke lak. de metallic kleuren van motip zijn op cellulosebasis en die werkt het beste (maar daar zijn maar een paar kleuren van).
Zijn er veel die zelf hun kleur mengen?

grtz

Ik loop een beetje met dezelfde vraag. Voor mijn eerste bouw had ik cellulose lak in spuitbussen gebruikt, werkte zeer goed maar ik vindt dit wel een dure manier. Voor de volgende bouw, wil ik kijken of ik een spuitpistool kan kopen voor mijn compressor.

Weet iemand met wat voor pigment (waar haal ik hem) ik kleur kan mengen met cellulose lak?

barno
19 december 2016, 17:50
ik spuit op allerlei manieren: motip, nitro spuitbussen van Guitarsupplies (veel kleuren), 2K en nitro met spuitpistool.

spuiten met pistool is heel gedoe telkens weer, zeker voor kleuren. blank aflakken met 2K is fijn (op een dag droog en polijstbaar). Dus vaak kleurtje van motip en daarover 2K. of als het cellulose moet zijn: kleur uit spuitbus, en meestal geen blanke lak, gewoon de kleurlaag polijsten zoals vroeger.

Erik de Perik
19 december 2016, 18:34
Heb ik ook nog een vraag. Op mijn nitro gespoten body heeft een sticker gezeten en nu die eraf is, kun je kleurverschil zien. Is dit op te lossen of te verbeteren?

Tabula Rasa
19 december 2016, 18:42
Nitro naast de sticker waarschijnlijk vergeeld?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
19 december 2016, 20:26
Nitro naast de sticker waarschijnlijk vergeeld?

Gitaar is geel, dus dat scheelt.... ;)

Op de plek waar de sticker zat is de lak donkerder dan de rest ja. Zoals je ook ziet onder slagplaten en zo.

fred dons
20 december 2016, 10:06
helaas niet, als het andersom was geweest dan had je nog kunnen proberen met commandant 4 iets van de lak af te halen zodat er weer "verse" lak naar boven komt rond de sticker, maar in dit geval is de lak lichter geworden rond de sticker en dan heeft de commandant geen effect

Tabula Rasa
20 december 2016, 10:37
Sticker terug plakken en roken als een malle


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
20 december 2016, 11:32
en dan raad ik caballero zonder filter aan
:D

Tabula Rasa
20 december 2016, 11:44
en dan raad ik caballero zonder filter aan
:D
Of van Nelle export met rizla blauw.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
20 december 2016, 11:46
helaas niet, als het andersom was geweest dan had je nog kunnen proberen met commandant 4 iets van de lak af te halen zodat er weer "verse" lak naar boven komt rond de sticker, maar in dit geval is de lak lichter geworden rond de sticker en dan heeft de commandant geen effect

Maar als ik de body met Commandant aanval, komt dan de oude kleur niet terug?


Sticker terug plakken en roken als een malle

Was dezelfde sticker als die jij op een gitaar hebt zitten.....

Tabula Rasa
20 december 2016, 11:55
Maar als ik de body met Commandant aanval, komt dan de oude kleur niet terug?



Was dezelfde sticker als die jij op een gitaar hebt zitten.....
Die dame. Das een decal. Weet niet wat die lijm zou doen. Fred kent die decals goed.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
20 december 2016, 15:52
Die dame. Das een decal. Weet niet wat die lijm zou doen. Fred kent die decals goed.

Hoop dat 'ie daar dan iets over weet ipv mij sigaretten aan te raden.... :)

Tabula Rasa
20 december 2016, 16:10
Hoop dat 'ie daar dan iets over weet ipv mij sigaretten aan te raden.... :)
Lekker hoor, Caballero zonder filter. Hij heeft wel smaak.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Erik de Perik
20 december 2016, 16:13
Was ooit de sponsor van m'n oom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
20 december 2016, 20:29
Maar als ik de body met Commandant aanval, komt dan de oude kleur niet terug?



nee sorry, commandant werkt prima als je lak donkerder verkleurt is (het is meestal alleen de blanke laklaag die verkleurt en dan meestal donkerder) wat commandant dan doet is het bovenste laagje er af halen wat meestal het gewenste resultaat oplevert. in jouw geval is de lak lichter geworden wat mij op het eerst gezicht doet vermoeden dat lak door de invloed van zonlicht lichter is geworden en dan helpt het polijsten met commandant zeer waarschijnlijk niet (je mag het altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet, neem dan wel de groene commandant 4 en niet de blauwe voor deze klus)

Erik de Perik
20 december 2016, 20:52
OK bedankt! Ik moet nog ergens groene Commandant in de schuur hebben :)

FTI
29 maart 2017, 14:55
Heeft iemand ervaring hier met de Nitro Shoreline Gold metallic uit een spuitbus? Kan ik hiermee een goldtop zoals die op Gibson krijgen?

fred dons
29 maart 2017, 14:58
nee shoreline is veels te licht, ik heb van het weekend een lp gedaan in Firemist Gold en dat komt veel al dichter in de buurt

Tabula Rasa
29 maart 2017, 15:14
Motip gold komt toch ook aardig in de buurt Fred?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
29 maart 2017, 15:25
ja er is een Motip die heel erg lijkt op de Gibson goldtop kleur (is wel Acryl volgens mij) Maar Motip heeft een aantal tinten goud dus je moet wel de juiste pakken

FTI
29 maart 2017, 16:11
nee shoreline is veels te licht, ik heb van het weekend een lp gedaan in Firemist Gold en dat komt veel al dichter in de buurt

Dank je wel. Weet jij waar ik misschien een spuitbus met firemist gold nitro kan bestellen? Ik hoef maar de bovenkant van een FlyingV te spuiten.

Koni05
14 januari 2018, 14:17
Hey,

Ik heb een gitaar in de nitro-grondlak staan, waar Charcoal Frost Mettalic nitro op komt.
Nou meende ik ergens gelezen te hebben dat het niet verstandig is om te schuren tussen de lagen bij een metallic lak, maar ik kan dit niet terugvinden.

Hoe kan ik het lakken met deze kleur het beste aanpakken? Een aantal lagen zonder schuren, laten uitharden en een blanke lak erover, of toch schuren tussen de lagen?

barno
14 januari 2018, 16:09
als je veel kleurlagen doet: tussen de lagen schuren is geen probleem, alleen de laatste laag zou ik niet schuren

Koni05
16 januari 2018, 12:14
als je veel kleurlagen doet: tussen de lagen schuren is geen probleem, alleen de laatste laag zou ik niet schuren

Duidelijk, bedankt!

Van Dattum
28 september 2018, 13:33
Ik zit met het volgende: Ik heb een gitaarbody (mahonie met birdseye maple droptop) gespoten met blanke Spraymax 2k hoogglans. Uiteraard eerst de nerven gevuld (Aquacoat transparante filler op waterbasis) en daarna twee sealerlaagjes aangebracht (wipe-on poly, 50% polyurethaan, 50% terpentine). Gepolijst met Commandant 4 en daarna met 5. Echt spiegelglad!! We zijn nu een maandje of twee verder en ik zie dat de lak als het ware iets in de poriën zinkt, terwijl het oppervlak echt strak was. How comes....?

fred dons
28 september 2018, 17:34
ook 2K krimpt nog iets in na verloop van tijd (bij iedere jaren 80/90 strat en super strat zie je de lijmnaden lopen van de bodies en die waren ook als een spiegeltje bij oplevering)
als het nog mogelijk is weer even vlakken en opnieuw polijsten en dan blijft het veel langer weg (Maar wees het gerust het komt weer terug :D )

Van Dattum
29 september 2018, 22:16
Duidelijk! Dan ligt het in ieder geval niet aan mij....:) nou ja, niet helemaal dan.... Ach, hij ziet er in het licht nog steeds blinkend uit en inderdaad, in mijn Fender uit 2008 zie ik het ook. Is er een techniek waarmee je dit kan voorkomen of minimaliseren?

fred dons
1 oktober 2018, 10:42
slechts een beetje , lijmnaden kun je voorkomen door de top van de Body te bekleden met een 1 delig fineer laag, de porieen van plain esdoorn zijn wat minder prominent dus dat voorkomt in eniger mate dat de porieen terug komen, en lekker dik spuiten en wat langer wachten met vlakken en polijsten

Van Dattum
1 oktober 2018, 11:26
Bedankt weer Fred!

Napoje
2 oktober 2018, 03:17
Zakt epoxy ook in?

fred dons
2 oktober 2018, 10:42
niet of minder maar dan moet je wel de hele top of body coaten anders zie je de overgang , ik heb zelf alleen kleine stukjes met epoxy gedaan en ik vraag me wel af of het niet te hard is en wellicht na verloop van tijd gaat scheuren als de body gaat werken (Maar zo gezegd geen ervaring, ik gok nu :)

Napoje
2 oktober 2018, 15:47
Ik heb in het verleden zpoxy gebruikt, dat bleef best bewerkbaar.als je toch een filler/sealer nodig hebt misschien een optie?

fred dons
2 oktober 2018, 16:01
als filler werkt het prima !

Demonturtle
2 november 2018, 22:20
Even een kort vraagje, iemand enig idee waar ik nitro copper metallic in spuitbuis kan vinden?

https://images.reverb.com/image/upload/s--qMb9CSzn--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1504277546/kdiiuqgkk1wexwwpxff5.jpg

Erik de Perik
2 november 2018, 23:31
https://www.mrdrubbel.nl/Copper-Metallic-Nitro-Lak

Ik zou alleen voor de zekerheid wel even vragen of die kleur klopt, want op de afbeelding lijkt het eerder erwtensoep groen.

loose-fur
12 januari 2019, 10:00
https://www.youtube.com/watch?v=FUz8Sq3wZsE

grizzly
18 juni 2019, 20:42
Vraagje, Ik ben bezig met de bouw van een klassieke gitaar. Achterkant is van zeer oud en diep donkerbruin Brazilian rosewood, maar de zijkanten zijn van een stuk lichter Indonesisch rosewood. Waarmee kan ik de zijkanten het best een beetje donkerder maken?
Ik denk dat ik de gitaar dit keer aflak met 1 component blanke acryl lak of zo.
(dat lakken weet ik niet zeker, ik ben voorlopig afgestapt van politoeren :( en ben op zoek naar iets simpels om te lakken :) )

Orpheo
19 juni 2019, 08:31
Vraagje, Ik ben bezig met de bouw van een klassieke gitaar. Achterkant is van zeer oud en diep donkerbruin Brazilian rosewood, maar de zijkanten zijn van een stuk lichter Indonesisch rosewood. Waarmee kan ik de zijkanten het best een beetje donkerder maken?
Ik denk dat ik de gitaar dit keer aflak met 1 component blanke acryl lak of zo.
(dat lakken weet ik niet zeker, ik ben voorlopig afgestapt van politoeren :( en ben op zoek naar iets simpels om te lakken :) )

sowieso geen kleurstof met een wax erin... dat is vragen om moeilijkheden met het lakken later. Ik zou zelf beginnen met diverse ecolines of nog beter, een Schmincke verf, bijvoorbeeld burned sienna of brazil brown.

Over het lakken: Politoeren is een drama, mee eens. Wat ik zou doen:

- zijkanten bijkleuren (of juist zo laten en een maple binding doen op de achterkant als demarcatie, maar dat is aan jouw).
- ZPoxy porefill. 1e en 2e keer niet schuren (anders loop je het gevaar de kleurlaag te raken op de zijkant...), pas bij de 3e keer schuren en de 4e of zelfs 5e keer aanbrengen verdund
- schuren met grit 320; nette schuurkras aanbrengen
- 2K grondlaag (transparant natuurlijk). Let op stofjes in de lucht, let op de uitdamptijd tussen de lagen (minimaal 45 minuten, max 1 uur: te kort en het oplosmiddel dampt niet uit en dan krijg je belletjes in de lak, te lang en de nieuwe laag hecht niet: tis geen nitro waarbij je na 10 jaar nog nieuwe lak kan spuiten met prima hechting...), en NIET SCHUREN tussen de lagen!! Met de 2K bouw je een behoorlijk dikke lak op.
- drogen voor een week óf een dag onder de IR lamp.
- schuren met grit 220 op een hard blok voor top&back en schuurvijl voor de zijkant om de 2K helemaal vlak te maken en schuurkrasje op te zetten
- 1k aflakken.
- uitharden voor minstens een maand (idealiter, ook al zegt de fabrikant dat 2 dagen voldoende is...bullshit)
- polijsten (voor polijsten gebruik ik SuperAssilex blauw [P600] en oranje [P1500] en zwart [tolecut of Buflex P3000] en Menzerna SCH300, HCC400 en Final Finish 3000 op een gele poetsschijf van Colad op de Festool Rotex)

Hopelijk helpt je dit een beetje. Het helpt wel dat ik 20 gitaren per jaar gebruik en al die shit ook dus echt op maak, kan me dus voorstellen dat je dat niet wilt voor 1 gitaar per jaar ofzo :P

grizzly
19 juni 2019, 16:14
:) dank je Orpheo. Heerlijk uitgebreid antwoord waar ik veel aan heb.

Inderdaad rond de 1 gitaar per jaar, dit keer dan wel weer 2 tegelijk.
Ik had de stille hoop om het eens te proberen met wat goedkopere lak.
Ik heb als proef een paar stukken hout gespoten met hoogglans Acryl lak, en dat resultaat was wel aardig gelukt.
Maar ik weet totaal niet hoe zich dat op den duur houdt.

De eerste gitaar deed ik met politoer en was een ramp qua tijd (maanden) en kunde (laag).
Nitro was de 2de gitaar en dat spuit makkelijk weg, resultaat redelijk, de € spuiten trouwens ook snel weg :( .
2K heb ik geen eigenlijk totaal ervaring mee. Tot nu toe alles 1k.

Ik heb wel een professionele compressor en een redelijk spuit pistool, maar ervaring om daarmee te spuiten stamt van 25 jaar geleden.
En zeker geen 2K spuiten, alles met 1k.

Zpoxy Resin heb ik nog zat staan, dus dat komt in orde. Eens kijken of ik iets met Brazil brown kan doen, misschien iets mengen met schellak en dat als grond basis gebruiken? Ik heb begrepen dat Schellak zo ongeveer overal onder kan. ? ? ?

Napoje
19 juni 2019, 16:59
Je kan zpoxy misschien ook wel kleuren. Er is voor gewone epoxy kleurstof in ral kleuren

grizzly
19 juni 2019, 18:18
Je kan zpoxy misschien ook wel kleuren. Er is voor gewone epoxy kleurstof in ral kleuren

Ahhhh, kijk dat wist ik ook niet. Ik ga ook daar achteraan.

Midwolda
26 juni 2019, 13:32
Vraag? Hier staat een Ibanez 647 Concord dreadnought uit 1976, die met een Stratocaster-headstock.
In de lak op de voorkant van de body (upper bout/links) zit een wittige waas, een soort mistige vlek.
Hoe komt dit, kan dat er uit of er af, moet dat opnieuw gelakt worden, kan ik dat zelf, zo nee wat kost dat?

Thiez
27 juni 2019, 07:49
Heb je er een fototje van?
Vaak komt een witte waas door vocht. Als het echt in de lak zit ga je dat er niet uitkrijgen. Als het enkel de toplaag is kun je soms nog wel wat doen met licht polijsten.

Midwolda
27 juni 2019, 07:54
Foto komt vanavond, Thiez, nu eerst even belasting genereren.

13 uur later:
https://avando.home.xs4all.nl/images/P6270073.JPG

Midwolda
28 juni 2019, 10:29
Hee, Souman (https://www.souman.nl/gitaar-body-lakken-transparant-glans.html) wil dat wel doen voor een schappelijke prijs zie ik... misschien nog wel goedkoper want het zit alleen in de top. Zoveel sentimentele waarde heeft deze gitaar echt nog wel.
Speelt en klinkt trouwens ook nog prima. :)

Thiez
28 juni 2019, 10:57
Hm het lijkt bijna een slijtplek. Is de lak eraf? Of is hij dof geworden? Of is het echt enkel een verkleuring in de lak, dus de bovenlaag nog gewoon glad en glanzend.

Midwolda
28 juni 2019, 11:06
Het laatste, de lak is helemaal intact, alleen wit verkleurd.

leeuwevi
22 juli 2019, 10:57
Hi Guys,

Ik heb ongeveer de helft van de 150 pagina's LAc FAQ doorgespit en ook met de zoekfunctie naar TV-Yellow gezocht. Zal ongetwijfeld aan mij liggen maar found nothing :-)

Ik heb een LP Junior kit gitaartje gekocht met een mahonie body. Deze wil ik heel graag TV-Yellow maken. Heb al op amerikaanse fora gekeken maar die gebruiken producten die wij niet hebben.

Any advice hoe ik de TV-Yellow kan creëren? Mijn dank is oneindig.

Erik de Perik
22 juli 2019, 11:54
Staat het hier niet tussen?

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-43489-p-6.html

leeuwevi
22 juli 2019, 13:34
Staat het hier niet tussen?

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-43489-p-6.html

Haha, bedankt! Maar dat schrijf ik net. Al uren er doorheen gebladerd en de zoekfunctie gebruikt.
Lukt echter niet.

Erik de Perik
22 juli 2019, 14:21
Haha, bedankt! Maar dat schrijf ik net. Al uren er doorheen gebladerd en de zoekfunctie gebruikt.
Lukt echter niet.

Vanaf deze post (pagina 147) wordt er wat over geschreven:


Weet iemand waar ik nitro lak in spuitbus in de kleur TV yellow kan krijgen? (dus de gele kleur van Gibson LP Juniors / Specials van vroegah).
Ik heb de mij bekende webwinkels in NL bekeken, maar daar zie ik het niet...

Napoje
22 juli 2019, 14:47
Hi Guys,

Ik heb ongeveer de helft van de 150 pagina's LAc FAQ doorgespit en ook met de zoekfunctie naar TV-Yellow gezocht. Zal ongetwijfeld aan mij liggen maar found nothing :-)

Ik heb een LP Junior kit gitaartje gekocht met een mahonie body. Deze wil ik heel graag TV-Yellow maken. Heb al op amerikaanse fora gekeken maar die gebruiken producten die wij niet h
Any advice hoe ik de TV-Yellow kan creëren? Mijn dank is oneindig.

https://www.manchesterguitartech.co.uk/product/tv-yellow-nitrocellulose-lacquer-aerosol/

D3nnis
22 juli 2019, 15:58
£35,- shipping.....nondeju...

Erik de Perik
22 juli 2019, 16:36
Het is overigens niet zo dat er één TV yellow kleur is. Ik dacht dat het een verkleuring van een oorspronkelijk lichtere tint was. Net zoals bijv. een tea of lemon burst.

no 1 hops
5 augustus 2019, 07:55
Ik heb even de pech gehad dat ik het schroefgat van een pianolakachtige zwarte polyester lak heb doen breken.
de schroevenkoppen van de 4 way switch staken net te ver boven de body uit en blokkeerden soms de schakelweg. wilde de gaten wat ruimten, wat op zich lukte, maar net niet ruimt genoeg en toen ik de schroef erin draaide kwam er toch spanning op de lak randen en crack

hier een foto

https://i.ibb.co/9pyG125/crack2.jpg (https://ibb.co/cy2xZtn)

nu heb ik eerst met een injectie spuit zoveel mogelijk kleurstof ingespoten zodat de lichte kleuren onder de lak zwart zouden worden, daarna met zwarte maker stift he binnenkant van het schroefgat gedaan en toen met secondelijm geprobeerd eventuele losse deeltjes te lijmen.
dit ging op zich goed.
hierna is er een laagje epoxy lijm op gesmeerd omdat het niveau verschil tussen de beschadiging en de body zichtbaar was en wilde het zo opvullen.

maar hoe kom ik nu weer level met de body, wat is de meest veilige manier?

zo ziet het er nu uit
https://i.ibb.co/gzpSK1H/beschadiging-epoxy-herstel.jpg (https://ibb.co/V2Zg4yr)

Thiez
28 september 2019, 15:03
Iemand ervaring met de weatherchecking lak van gitarrenbastler?

Ik heb hem gebruikt op een pelham blue flying v..... 100 euro aan lak compleet verneukt... lak zat er strak op, na het blauw een weekje laten staan. nu weatherchecking blanke lak erop en alles begint te scheuren, inclusief blauwe lak. Weinig te maken met vintage craquele.

https://myalbum.com/photo/J4AUawsrvYZq/540.jpg

Tabula Rasa
28 september 2019, 16:06
Iemand ervaring met de weatherchecking lak van gitarrenbastler?

Ik heb hem gebruikt op een pelham blue flying v..... 100 euro aan lak compleet verneukt... lak zat er strak op, na het blauw een weekje laten staan. nu weatherchecking blanke lak erop en alles begint te scheuren, inclusief blauwe lak. Weinig te maken met vintage craquele.

https://myalbum.com/photo/J4AUawsrvYZq/540.jpg

Bij mij pakte die mooi uit en Fred Dons had ook prima ervaring ermee dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
28 september 2019, 16:09
Bij mij pakte die mooi uit en Fred Dons had ook prima ervaring ermee dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit is de lak bij mij




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190928/e9552eecba766aaee4ad311afb35f796.jpg

no 1 hops
28 september 2019, 16:24
Iemand ervaring met de weatherchecking lak van gitarrenbastler?

Ik heb hem gebruikt op een pelham blue flying v..... 100 euro aan lak compleet verneukt... lak zat er strak op, na het blauw een weekje laten staan. nu weatherchecking blanke lak erop en alles begint te scheuren, inclusief blauwe lak. Weinig te maken met vintage craquele.

https://myalbum.com/photo/J4AUawsrvYZq/540.jpgniet dat ik verstand heb van de laksoorten die je benoemd, maar die bovenste grote scheur die volgens mij het hout laat zien, komt dat van die laatste lak?
lijkt eerde dat het hout ook is gaan werken

Thiez
28 september 2019, 17:03
Dat ziet er netjes uit idd. Zo had ik hem ook in gedachten... misschien dat hij niet zo lekker werkt over een dekkende lak? Of misschien is een week toch nog te kort geweest om het blauw te laten drogen.

Thiez
30 september 2019, 14:31
Het lijkt er op dat er toch iets verkeerd gegaan is met de lak. Hij scheurt ook niet verder momenteel, enkel dit gedeelte bij die hiel. Mogelijk te grote laagdikte op dit stuk of iets dergelijks, of slechte hechting, of whatever.... Maar goed, we gaan het zien wat hij de komende 2 weken doet. Daarna verder kijken wat ik er mee ga doen, mogelijk wordt het gewoon een heavy relic gitaartje...

Woml
30 september 2019, 15:42
Er staat een disclaimer bij, dat hij zeer uiteenlopende reacties van zijn klanten krijgt. Alles van "doet helemaal niks" via "werkt geweldig" tot "maakt verschrikkelijke scheuren". Klinkt alsof de jouwe in de laatste categorie valt... :(

Thiez
1 oktober 2019, 07:37
Haha ja ik had het ook al gelezen... maar goed, kijken of we er nog wat van kunnen maken en anders de machine erop en opnieuw.

Van Dattum
25 december 2019, 09:23
Vraagje op deze kerstmorgen....
Ik heb een supermooi stukje hout op de kop getikt bij Masave: Een 1-delige bodyblank van flamed ash! Wat is de beste manier om de flame goed te laten uitkomen? Eerst donker stainen, schuren en daarna stainen met een lichte kleur werk niet op een proefstukje. Essen zuigt als een malle, veel meer dan esdoorn. Het wordt een bende met donkere strepen ipv een mooie flame.... Alleen een lichte stain werkt wel enigszins, maar ik zou de flame echt willen laten "poppen" zoals bij flamed maple. Btw, ik gebruik donkerbruine en warm gele Ecoline.

Napoje
25 december 2019, 10:05
Met de brander eroverheen

Van Dattum
25 december 2019, 14:03
Thnx, maar toch maar niet.....:seriousf:

Mitch
22 april 2020, 23:12
Mijn eerste post in zelfbouw denk ik :D
Ik was nooit zo'n klusser maar ben nu lekker bezig. Ik speel nu met het idee om voor het eerst een body te refinishen.
Squier, poly. Ik heb al het nodige bekeken en gelezen maar ik twijfel nog hevig. Ook of ik het überhaupt ga doen hahaha.
Maar als ik het doe:
-helemaal strippen, alleen de filler gebruiken, primen, lakken, blank lakken
of
-schuren, grondlaag hergebruiken en lakken?

Voor zover ik het goed begrijp zijn verfbussen meestal nitro en ik betwijfel of ik dan poly als onderlaag kan gebruiken.
Wie o wie...

Erik de Perik
22 april 2020, 23:18
De meeste verfbussen zijn geen nitro.

Mitch
23 april 2020, 00:08
Ah! Ik had oa naar Motip en nog wat autolak gekeken maar dat was allemaal nitro.
Blijft de vraag: alleen schuren en de ondergrond behouden of beter van niet?

Erik de Perik
23 april 2020, 00:16
Heb je een oude folder of zo?
Motip is standaard geen nitro hoor.

Napoje
23 april 2020, 08:46
Mijn eerste post in zelfbouw denk ik :D
Ik was nooit zo'n klusser maar ben nu lekker bezig. Ik speel nu met het idee om voor het eerst een body te refinishen.
Squier, poly. Ik heb al het nodige bekeken en gelezen maar ik twijfel nog hevig. Ook of ik het überhaupt ga doen hahaha.
Maar als ik het doe:
-helemaal strippen, alleen de filler gebruiken, primen, lakken, blank lakken
of
-schuren, grondlaag hergebruiken en lakken?

Voor zover ik het goed begrijp zijn verfbussen meestal nitro en ik betwijfel of ik dan poly als onderlaag kan gebruiken.
Wie o wie...

Je body is al gefinished. Als je alles wegschuurt moet je weer helemaal gaan fillen en sealen en ga maar door. Ik zou het alleen zo glad mogelijk schuren en dan spuiten tenzij het transparant moet.

En ik zou nooit nitro gebruiken tenzij je gaat relicen. Zie daar zwz niet zo het voordeel van in. Ik zou gewoon 2k lak gebruiken.

Mitch
23 april 2020, 10:39
Nee, ik ben zeker geen fan, alleen maar lastig met op rubber standaards en zo :sneaky:
Ik ga even beter zoeken naar de soort lak.
Gewoon schuren en de onderlaag leek me ook het meest logisch, maar gezien de verhalen die ik wel eens hoorde over verschillende lagen die dan met elkaar gaan reageren dacht ik: maar even vragen :) Thanks!
De goede lak heet 2k? Qua specs ben ik een n00b...

Mitch
23 april 2020, 14:47
Ah, 2 componenten! Maar die zijn maar 24u bruikbaar. Is 2 dagen lakken genoeg daarmee? Dat zou wel interessant zijn.
Blanke lak dan ook niet meer nodig? Nog interessanter :)

Napoje
23 april 2020, 22:43
Ah, 2 componenten! Maar die zijn maar 24u bruikbaar. Is 2 dagen lakken genoeg daarmee? Dat zou wel interessant zijn.
Blanke lak dan ook niet meer nodig? Nog interessanter :)

2k kan bijna overal overheen omdat het geen traditionele oplosmiddelen bevat maar chemisch uithard. Die lagen zijn binnen een kwartier droog een dan spuit je de volgende. Hoeft niet superdun. En 2k is veel meer high solid dan andere lakken. In principe kan je met een grote bus een hele gitaar doen. Hard binnen twee dagen chemisch uit en zakt veel minder in dan 1k lakken ( maar daar heb je zwz geen last van als je over een bestaande lak gaat. Met 1k lak zeker 3 bussen of meer.

Je kan ook bv 1 laag kleur doen. Gewoon acryl. Die laat je drogen en dan aflakken met 2k transparant. Geeft wat meer diepte in de beleving...

Mitch
24 april 2020, 18:16
Ik begin er al wat meer van te snappen en navenant fiducie in te krijgen.
Even ter keuring mijn plan:
Huidige body schuren tot de buitenste laag eraf is, van grof naar fijn en als laatste 600 om 'm echt glad te krijgen.
Daarna velgenzilver 1 laag als onderlaag voor metallic.
Motip metallic blauw autolak. Mijn enige twijfel daar is dat ik op allerlei filmpjes zie dat je tussen de verschillende lagen maar 10 minuten moet houden maar de beschrijving zegt dat het na 2 uur overschilderbaar is.
2k blanke lak, 2 lagen. Hier gedeeltelijke dezelfde twijfel: beschrijving vermeldt dat het al na 10m over de kleurlak heen kan.
Tussen deze hoeft niet geschuurd te worden right?
Achteraf polijsten uiteraard.

Napoje
24 april 2020, 19:48
Ik begin er al wat meer van te snappen en navenant fiducie in te krijgen.
Even ter keuring mijn plan:
Huidige body schuren tot de buitenste laag eraf is, van grof naar fijn en als laatste 600 om 'm echt glad te krijgen.
Daarna velgenzilver 1 laag als onderlaag voor metallic.
Motip metallic blauw autolak. Mijn enige twijfel daar is dat ik op allerlei filmpjes zie dat je tussen de verschillende lagen maar 10 minuten moet houden maar de beschrijving zegt dat het na 2 uur overschilderbaar is.
2k blanke lak, 2 lagen. Hier gedeeltelijke dezelfde twijfel: beschrijving vermeldt dat het al na 10m over de kleurlak heen kan.
Tussen deze hoeft niet geschuurd te worden right?
Achteraf polijsten uiteraard.

Ja klopt globaal wel. Kan voor de zekerheid iets langer aanhouden. Meestal spuit ik meer dan twee lagen. Gewoon tot de bus leeg is. Ik wil nl geen zakkers door te dikke lagen. Droogtijd hangt ook af van de temperatuur. Ik zou zorgen dat de bus warm is. Vloeit beter en droogt sneller. Kan in warm water opgewarmd worden of bij kamertemperatuur bewaard.

Let wel op: SPUIT GOED GEVENTILEERD EN DRAAG EEN SPUITMASKER. 2k lak is behoorlijk giftig. Drogen (ook tussen de lagen) het liefst bij kamertemperatuur. In een verwarmde schuur bv.

Napoje
24 april 2020, 20:00
Ps: ik vindt colormatic 2k bussen iets beter dan spraymax vloeien. Iets duurder maar scheelt weer schuurwerk.

Mitch
24 april 2020, 20:47
Thanks, dat merk zoek ik even op.
Die spuitmaskers is wel een punt. Ik denk dat de fabrieken alles op de mondkapjes zetten want zelfs spuitmaskers zijn uitverkocht :(
Kletsnatte theedoek is niet genoeg?

Voordeel van deze temperatuur is dat de schuur open kan blijven en het toch warm genoeg is :)

Plant
24 april 2020, 21:15
Buiten spuiten met de wind in de rug?

Napoje
24 april 2020, 21:23
Buiten spuiten met de wind in de rug?

Als het niet te hard waait gaat dat meestal prima. Maar wel kans op kleine vervuilingen als het waait. Heb ook wel eens wat fijn zand in mijn spuitwerk gehad. Zie je nauwelijks. Geeft wel karakter :). Als je binnen spuit: eerst even 5 min van te voren met een plantenspuit met wat water rondspuiten. Slaat het stof neer.

Napoje
24 april 2020, 21:31
Thanks, dat merk zoek ik even op.
Die spuitmaskers is wel een punt. Ik denk dat de fabrieken alles op de mondkapjes zetten want zelfs spuitmaskers zijn uitverkocht :(
Kletsnatte theedoek is niet genoeg?

Voordeel van deze temperatuur is dat de schuur open kan blijven en het toch warm genoeg is :)

Niet echt maar beter dan niets. Die mondkapjes zijn niet echt genoeg. Die laten damp door. Als je snel werkt gaat het wel maar dat ga ik je niet officieel Aanraden. Als je de mogendheid hebt een schuur met de deur open ofzo.

Napoje
24 april 2020, 21:32
Sorry voor de typvouten.

Mitch
24 april 2020, 21:42
Yes, op een andere site toch nog spuitkap gevonden!
Nu ik je toch heb: inclusief een stukje testen op wat resthout, ga ik van de Motip kleurlak 2 of 3 bussen nodig hebben?

Napoje
24 april 2020, 23:18
Yes, op een andere site toch nog spuitkap gevonden!
Nu ik je toch heb: inclusief een stukje testen op wat resthout, ga ik van de Motip kleurlak 2 of 3 bussen nodig hebben?

Nee een bus is doorgaans zat om een mooie dekkende kleurlaag te spuiten. De transparante lak geeft hem vervolgens de dikte die je nodig hebt om te polijsten.

Mitch
25 april 2020, 00:35
Dan haal ik er twee en gun ik mezelf iets meer oefening op een ruim proefstuk, dat lijkt me wel zinnig.

Super bedankt voor de goeie tips, ik heb er helemaal zin in! Hij is al uit elkaar, morgen schuren!

Mitch
25 april 2020, 19:48
Schuurwerk zit erop, best netjes gelukt.
Enige punt van twijfel is vanuit welke positie ik 'm ga spuiten.
Hangend lijkt me op zich handig te doen, maar hoe spuit je dan netjes de onderkant?
Plat leggen? Nog makkelijker, maar na hoe lang drogen kun je 'm dan veilig omdraaien zodat je de gelakte kant niet beschadigt?
Verder zie ik ook nog handige harries met een steel met 4 bouten aan de body en die dan weer in een T-stuk en die dan weer stevig.... maar da's een hoop geklus voor hoogstwaarschijnlijk een eenmalige actie.
Of met een lat toch bevestigen aan de body en die lat klemmen aan de workmate? Dat is maar een bescheiden beetje klus.

Wie biedt? :)

Mitch
6 mei 2020, 18:50
Ik ben inmiddels een heel eind, maar ik zit nu in twijfel. Na de metallic lak heb ik op de body de colormatic 2k blanke lak gedaan en daar zit 'm de twijfel. Alleen bovenop de body hals verbinding en de bovenste hoorn is duidelijk meer glans gekomen en op de voor- en achterkant beduidend minder.
Ben ik te voorzichtig geweest? Ik heb de eerste laag blank heel dun geneveld maar de tweede laag naar mijn idee maximaal dik dat ie net geen lopers kreeg. Nog dank voor de tip van dat merk trouwens Napoje!

Tweede, als ik het misschien te weinig dik blank gelakt heb, kan ik er dan nog 1k blank extra overheen zetten? Ik heb nu voor de headstock hier Motip 1k in huis Of wordt dat lelijk?

Napoje
6 mei 2020, 19:52
Ik ben inmiddels een heel eind, maar ik zit nu in twijfel. Na de metallic lak heb ik op de body de colormatic 2k blanke lak gedaan en daar zit 'm de twijfel. Alleen bovenop de body hals verbinding en de bovenste hoorn is duidelijk meer glans gekomen en op de voor- en achterkant beduidend minder.
Ben ik te voorzichtig geweest? Ik heb de eerste laag blank heel dun geneveld maar de tweede laag naar mijn idee maximaal dik dat ie net geen lopers kreeg. Nog dank voor de tip van dat merk trouwens Napoje!

Tweede, als ik het misschien te weinig dik blank gelakt heb, kan ik er dan nog 1k blank extra overheen zetten? Ik heb nu voor de headstock hier Motip 1k in huis Of wordt dat lelijk?

Glans komt wel met polijsten. Je zal hem toch eerst met waterproof moeten schuren. Wordt ie zwz weer mat. Wat ik wel doe is tussen het wisselen van grid er even met een polijstschijf of doek overheen ga om te zien hoe goed ik geschuurd heb. Kan ook met wat wasbenzine erover krijg je een redelijk beeld.

Probeer anders eerst een klein vlak bijvoorbeeld een hoorn helemaal glanzend en vlak te krijgen om het gevoel te krijgen. Lastig uit te leggen, moet je echt zelf uitvogelen. Als je spuitwerk strak is hoef je minder grof te schuren en heb je ook minder kans door de lak te schuren. Pas vooral op met de randen. Dit is zwz het moeilijkste van gitaarbouw mijn inziens. Mij koste het 4-5 gitaren voor ik het een beetje kon en nog is het nog kan het beter.

En werk het liefst met goed waterproof schuurpapier en polijstmiddel. Geen commandant in ieder geval, ik gebruik zelf colad one step ready. Menzerna heeft ook zoiets. Echt veel beter.

Orpheo
7 mei 2020, 08:22
schuren: kovax assilex. hands down het beste. Geen geklooi meer met water en nat schuren. Bwugh. Ik gebruik water alleen nog maar met de 3M trizact maar die kan ik op een prijzige poetsmachine zetten.

Polijsten: de 1 stap HC400 van Menzerna is te gek voor met de hand poetsen. Pak je machines erbij, is mijn favoriet de 3M 51815 'met de groene dop' en de grijze Rupes polijstpad. Die combinatie haalt makkelijk 45 tot 60 minuten af van het polijsten!

1K kan je prima zetten over een 2K lak maar andersom is dat niet aan te raden, tenzij je een 1K solvent based basecoat hebt en je hebt het voldoende laten dampen (ongeveer na een half uur). Basecoat is namelijk geen lak, daarom kan dat wel.

Ik gebruik de Colormatic 2K tegenwoordig als mijn lakfiller (dus níet houtfiller; dat is weer wat anders), die blok ik vlak en dan lak ik af in nitro of een (andere) 1K lak. Een 1k hardt namelijk wat harder uit en is dus ook wat makkelijker gloss te krijgen. Mocht ik door de 1K laag schuren, kan ik die makkelijk opnieuw opbouwen om dat daarna te polijsten; bij 2K zie je toch de lagen als je daar doorheen schuurt. En inderdaad: colormatic. Geen Spraymax (meer voor mij!).

Ik vind het polijsten van een 2K lak geen probleem (handmatig of machinaal) maar ik vind het resultaat gewoon minder mooi, haha.

Mitch
7 mei 2020, 08:59
Kijk, weer een berg tips waar ik een hoop aan heb, thanks beide!
Ik heb de headstock ook gespoten, die ga ik vanaf vandaag eerst aflakken in 1k motip blanke lak. Weekje of twee wachten en dan kijken we eens goed naar de verschillen met de body, die in 2k colormatic is afgelakt. Of zou ik die body nu ook al een extra laagje 1k blank kunnen geven? 2k zit er nu 4 dagen op)

Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring" :D
Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak :D


O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis :crazyhappy:

Orpheo
7 mei 2020, 11:39
Kijk, weer een berg tips waar ik een hoop aan heb, thanks beide!
Ik heb de headstock ook gespoten, die ga ik vanaf vandaag eerst aflakken in 1k motip blanke lak. Weekje of twee wachten en dan kijken we eens goed naar de verschillen met de body, die in 2k colormatic is afgelakt. Of zou ik die body nu ook al een extra laagje 1k blank kunnen geven? 2k zit er nu 4 dagen op)

je kan prima die 1K over de 4 dagen oude 2K spuiten maar ik zou wel eerst de 2K blokken (vlak schuren) zodat je minder 1K hoef te spuiten om een strak resultaat te krijgen.



Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring" :D
Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?

Je schuurt met 600 om alles vlak te krijgen; je schuurt dus de sinaasappelhuid eruit en waar de lak is gaan inzinken. Het schuren met fijner grit om de glans terug te halen. :) Dus ja, gewoon knallen met 600 en als alles vlak is naar je zin, met 1200 en 2000.



Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak :D Fred gebruikt al jaren geen Commandant meer, weet ik bij toeval ;) Hij pakt die 3M tegenwoordig (goh, waar zou ík die vandaan hebben, hahah!). Het voordeel van die 3M en Menzerna HC400 is dat het 'grof' begint (veel snijkracht) en daarna vervalt naar een fijner grit. De commandant doet dat niet, dus je draait op een gegeven moment er swirls in omdat de korrel gewoon niet fijner is dan dat. Sinds ik Menzerna en 3M gebruik, is het veel makkelijker om die fijne krasjes eruit te krijgen.




O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis :crazyhappy:

Ik zou een paar lagen lak spuiten, blokken met 600, decal erop en dan weer aflakken. Omdat je (geloof ik?) al 1K gespoten hebt, is het een kwestie van lak opbouwen tot je scheel ziet hehe. Anders zou ik de decal direct op de headstock gedaan hebben na de kleurlaag, en dan 2K als lakfiller, blokken na 3, 4 dagen en dan aflakken met 1K.


Nog 1 tipje over aflakken met 1K: het geeft een mooi(er) resultaat om om de zoveel lagen te schuren tussen de lagen. kan gewoon droog, trouwens. Je haalt er de stofjes mee weg en vlakt alles. Ik doe het na de eerste 5 lagen, en dan om de laag. Zo houd je controle over je lakdikte en is het makkelijker vlak te krijgen op het eind. Maar na een laag of 7 wil je toch wel weer nat schuren anders trek je de lak als rubber weg; hier is Kovax SuperAssilex 'blue' weer geweldig want dat schuurmiddel móet je droog gebruiken maar als je niet zoveel lakt, is dat echt niet nodig.

Colormatic 1K is trouwens net als nitro: curen en curen zo lang als dat je kan. Je kan het al polijsten na een week hoor maar het gaat toch weer inklinken en dan kan je helemaal van voren af aan beginnen. Drie weken, dat is echt het minimum.

Mitch
7 mei 2020, 12:30
Super!
De headstock is nu nog alleen kleur, dan wacht ik gewoon tot ik de decal heb en ga ik daarna pas blanke lak doen. Dat scheelt!

Body ga ik dan toch eerst maar schuren en dan alsnog 1k erover, ik had er op deze manier geen goed gevoel over. Bang dat de blanke lak laag te dun was. Ik had daarvoor een lopertje gehad hier en daar en was steeds dunner gaan spuiten, al had ik de tweede laag 2k wel dikke zoals voorgeschreven.

De 1k blanke lak die ik nu heb is motip clear uit de Effect lijn, colormatic kon ik zo gauw niet vinden in 1k. Onaangebroken, dus ik kan nog terugbrengen en bij de automaterialen handel een betere halen als het slim is. Ze hebben van Motip zelf ook nog Prof Rally en nog andere maar daar zie ik qua specs geen verschil in. Prijs ook niet echt.

Mitch
10 mei 2020, 18:15
Nou, het grove werk is gedaan.

802

Klein plekje bij de pocket aan de voorkant waar ik ondanks voorzichtigheid finaal door de kleurlak heen ging ipv blanke lak opschuren en idem een minimaal radje aan de achterkant. Eigenlijk was de overgang van vlakke body naar ronding niet helemaal mooi, maar goed, dat was af fabriek zo en ik had er bewust voor gekozen om niet heel de body te strippen en te smoothen maar door te gaan op de geschuurde lak. Dat liet wel zien dat de lak soms bijna als filler gebruikt was, ghehehe...
Maar goed, enige dat nu opvalt is dat de decal volledig zichtbaar is, gek genoeg. Ik heb 'm gezet na de kleurlagen en er overheen gegaan met een aantal lagen blanke lak, die uiteraard nog niet gepolijst is. Ik had eigenlijk verwacht dat de doorzichtige randen van de decal al meteen onzichtbaar zouden zijn. Komt dit pas goed na polijsten, ligt het aan de iets donkerblauwe metallic kleurlak, of anders?
Als in: komt dat nog goed? :dontgeti:

Napoje
10 mei 2020, 20:32
Nou, het grove werk is gedaan.

802

Klein plekje bij de pocket aan de voorkant waar ik ondanks voorzichtigheid finaal door de kleurlak heen ging ipv blanke lak opschuren en idem een minimaal radje aan de achterkant. Eigenlijk was de overgang van vlakke body naar ronding niet helemaal mooi, maar goed, dat was af fabriek zo en ik had er bewust voor gekozen om niet heel de body te strippen en te smoothen maar door te gaan op de geschuurde lak. Dat liet wel zien dat de lak soms bijna als filler gebruikt was, ghehehe...
Maar goed, enige dat nu opvalt is dat de decal volledig zichtbaar is, gek genoeg. Ik heb 'm gezet na de kleurlagen en er overheen gegaan met een aantal lagen blanke lak, die uiteraard nog niet gepolijst is. Ik had eigenlijk verwacht dat de doorzichtige randen van de decal al meteen onzichtbaar zouden zijn. Komt dit pas goed na polijsten, ligt het aan de iets donkerblauwe metallic kleurlak, of anders?
Als in: komt dat nog goed? :dontgeti:

Je bedoelt dat ie “erop ligt?” Tja. Meer blanke lak en dan gelijk schuren.

Mitch
10 mei 2020, 23:16
Kleurverschil gek genoeg. Wat achter de decal zit, oogt lichter. En de decal was echt super transparant zoals het hoort.

Napoje
10 mei 2020, 23:18
Kleurverschil gek genoeg. Wat achter de decal zit, oogt lichter. En de decal was echt super transparant zoals het hoort.

Waterslide? Of iets anders?

Mitch
11 mei 2020, 09:07
Ja, waterslide. Prima laten drogen ook, het was er perfect zonnig voor.

Napoje
11 mei 2020, 10:38
Vreemd. Ik heb meerdere waterslides zelf gemaakt met waterslide papier en laserprinter en daar nooit last van gehad.

Kan het zijn dat het iets “relic” is? Bij oude fenders zie je door de veroudering namelijk de decals erbovenop liggen en misschien is het juist de bedoeling om dit effect te repliceren. Maar normaal gesproken hoort het niet te zien te zijn en ik denk niet dat het met polijsten verdwijnt.

Kan je anders eens een detailopname plaatsen?

Mitch
11 mei 2020, 12:11
803

Ik had, zoals Orpheo voorstelde, de decal direct na de kleurlak erop gedaan. Daarna voldoende lagen blanke lak, 1k, nu dus even wasemen. Ik heb het idee dat het door de metallic komt. Daar waar de decal op ligt, lijkt het wel mat. Eerst metallic, dan blank, dan decal, dan blank had misschien toch beter geweest. Nou ja, het kan nog, ik ben inmiddels wel gewend dat het overnieuw moet :D

Napoje
11 mei 2020, 13:25
Nooit eerder bij de hand gehad. Wel interessant probleem. Werkt misschien beter op een lichte achtergrond,

Ik plak ze altijd over de gepolijste lak heen en spuit dan nog wat dunne 1k die ik alleen met polijstmiddel laat glansen.


Misschien heb je aan deze link iets:


https://www.mylespaul.com/threads/help-with-water-slide-decal.437044/

Mitch
11 mei 2020, 16:21
Helder. Het moet écht glans zijn voor je gaat plakken. ik had het direct na de kleur gedaan, maar metallic kun je niet schuren.
Ik denk dat Orph niet doorhad dat ik met een medium/donkere metallic lak bezig was :makeup:

Schuren, kleur sprayen, blank lakken, schuren/polijsten, decal, balnke lak, schuren/polijsten...

Of misschien heel gek: nu polijsten nu er al ruim blanke lak op zit en proberen de tweede decal, die ik gelukkig heb, écht recht over die ander heen te plakken :supercool: Dat zal niet simpel zijn maar wel heel veel tijd schelen.

Napoje
11 mei 2020, 17:40
Helder. Het moet écht glans zijn voor je gaat plakken. ik had het direct na de kleur gedaan, maar metallic kun je niet schuren.
Ik denk dat Orph niet doorhad dat ik met een medium/donkere metallic lak bezig was :makeup:

Schuren, kleur sprayen, blank lakken, schuren/polijsten, decal, balnke lak, schuren/polijsten...

Of misschien heel gek: nu polijsten en proberen de tweede decal, die ik gelukkig heb, écht recht over die ander heen te plakken :supercool: Dat zal niet simpel zijn maar wel heel veel tijd schelen.

Gaat je denk ik niet lukken. Decals zijn niet echt stijf en rekken redelijk op in de lengte en breedte afhankelijk hoe je er kracht op zet. Maar wie weet lukt het wel en krijg je een bijzonder 3d effect.

Orpheo
12 mei 2020, 10:32
Helder. Het moet écht glans zijn voor je gaat plakken. ik had het direct na de kleur gedaan, maar metallic kun je niet schuren.
Ik denk dat Orph niet doorhad dat ik met een medium/donkere metallic lak bezig was :makeup:

Schuren, kleur sprayen, blank lakken, schuren/polijsten, decal, balnke lak, schuren/polijsten...

Of misschien heel gek: nu polijsten nu er al ruim blanke lak op zit en proberen de tweede decal, die ik gelukkig heb, écht recht over die ander heen te plakken :supercool: Dat zal niet simpel zijn maar wel heel veel tijd schelen.

nop, kak...

maar ik ben bang dat als je de decal doet nadat je alles opgebouwd hebt en dan weer aflakken met blank, je de lijntjes nog steeds blijft zien. Sorry dat ik je de verkeerde kant op heb gestuurd!!

Mitch
12 mei 2020, 12:27
Ja geen verwijten hoor, ik zag achteraf waar het mis ging. :grouphug:
Ik had nog wat ander advies in gewonnen en ook dat was: mwoh, met een wat donkere ondergrond blijft het lastig om het echt zonder randjes te krijgen. Het is ook te lastig om dat frivole logo met een mesje uit te gaan snijden. Ik laat het gewoon zo. Het blijft toch mijn eigen verbouwde project Squier, het hoeft geen perfect axe te worden. Het ging erom dat een hoop dingen die ik normaal zou uitbesteden, ik nu eens zelf zou gaan doen. En daar hoorde een refinish eigenlijk niet eens bij, dat idee kwam als laatste!
De hals wordt een andere Squier, de J Mascis hals (echt super fijn ding!), andere slagplaat wit parelmoer kot erop voor het contrast, de electronica ga ik aanpakken qua pots en treble bleed, rhythm circuit is goed (verrassend goed zelfs!), de trem wordt een Fender Japan exemplaar. De non-locking Squier vond ik niet helemaal je dat.

Dan maar met een iets minder mooie decal maar wel een matching headstock: thanks guys :) Veel aan jullie adviezen gehad!

Napoje
12 mei 2020, 16:00
Ja geen verwijten hoor, ik zag achteraf waar het mis ging. :grouphug:
Ik had nog wat ander advies in gewonnen en ook dat was: mwoh, met een wat donkere ondergrond blijft het lastig om het echt zonder randjes te krijgen. Het is ook te lastig om dat frivole logo met een mesje uit te gaan snijden. Ik laat het gewoon zo. Het blijft toch mijn eigen verbouwde project Squier, het hoeft geen perfect axe te worden. Het ging erom dat een hoop dingen die ik normaal zou uitbesteden, ik nu eens zelf zou gaan doen. En daar hoorde een refinish eigenlijk niet eens bij, dat idee kwam als laatste!
De hals wordt een andere Squier, de J Mascis hals (echt super fijn ding!), andere slagplaat wit parelmoer kot erop voor het contrast, de electronica ga ik aanpakken qua pots en treble bleed, rhythm circuit is goed (verrassend goed zelfs!), de trem wordt een Fender Japan exemplaar. De non-locking Squier vond ik niet helemaal je dat.

Dan maar met een iets minder mooie decal maar wel een matching headstock: thanks guys :) Veel aan jullie adviezen gehad!

Leuk project.?Je gaat toch wel het eindresultaat posten he?

Mitch
12 mei 2020, 23:49
Zoveel trots kan ik dan op zeker niet voor me houden :D

Tabula Rasa
14 mei 2020, 19:19
Eerst metallic, dan blank, dan decal en dan de rest van de blanke lak. Wel een heel vet project!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
14 juni 2020, 13:42
Quick & dirty tips nodig!

Van een kennis een oud 3/4 Spaans gitaartje ter opknappink meegekregen. Financiële waarde gelijk aan nul (een heuse Avora, de kenner weet genoeg!) maar emotionele waarde erg groot want ooit een verjaardagskadootje van vader zaliger. Lak verweerd, randen geschaafd, butsen en krassen, een microbiotoop op het fretbord, knarsende stemsleutels, alles is sneu. De bedoeling is om de oude lak er af te schuren, de "binding" met de hand bij te kleuren, en er een satijnlak overheen te spuiten. Perfectie is niet gewenst, maar het moet gewoon wel weer leuk om naar te kijken en fijn om op te spelen zijn.

Dus eerst de snaren er afgehaald en weggegooid, ondanks de antiekwaarde. Stemsleutels (na enig aandringen) verwijderd. Rozet afgeplakt want die moet behouden blijven. De top kan nat geschuurd worden met 400 ofzo, dat is voldoende. De achter- en zijkanten echter hebben hier en daar hun kleur verloren, de bruine kleurlaag laat te veel van het blanke multiplex zien. Het zou fijn zijn als ik dat een beetje roodbruin bij kan kleuren: schuren, beitsen, lakken?

Dan de lak zelf. Eigenlijk wil ik er twee, hooguit drie lagen van een Gamma spuitbus op hebben, satin finish want hoogglans is lastiger (?) en niet echt passend. Maar het moet er wel een beetje netjes uitzien en een beetje blijven zitten natuurlijk. Betere of makkelijkere alternatieven (goedkoper hoeft niet)? Olie is op langere termijn te bewerkelijk dus dat wil ik eigenlijk niet.

Dan het fretbord TLCen, de stemsleutels WD40en, nieuwe snaren erop en klaar. Keep it simple stupid. :)

Mitch
16 april 2021, 16:55
Nou, corona project 2 in aantocht :D
Wederom pomp my Squier maar nu een 72 (dus de LP layout zal ik maar zeggen) waar ik eig3alkeen de body, switch en output van ga gebruiken. Nou heeft die body zo'n lullig dün streepje muddenop lopen waar de twee helften van de body gelijmd zijn. En ik wil 'm refinishen zonder streepje, uiteraard. Is de vraag: komt dat goed net schuren tot de grondlaag, plamuren, schuren of kan dat beter geplamuurd worden vanaf kale body?
Uw tips zijn van harte welkom!

Tabula Rasa
17 april 2021, 08:26
Met lakplamuur gaat dat prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thiez
13 oktober 2023, 10:53
Het is al even een tijdje stil in dit lak topic... weer eens even ophalen.

Ik ben momenteel bezig met een nieuw bouwproject. Een all natural wood flying V. Een mahonie hout flying V met ebben binding, ebben fretboard, jatoba inleg, ebben kopfineer.

Nu zit ik alvast een beetje te praktiseren over de afwerking hiervan. Tot op heden heb ik eigenlijk altijd gekozen voor nitro lak op mijn zelfbouw gitaren, omdat dit 'het beste' zou zijn. Maar ik moet zeggen dat ik het redelijk prijzig begin te vinden en het opbrengen met spuitbus vind ik ook altijd een hoop gedoe en er gaat altijd een hoop verf de omgeving in i.p.v. op de gitaar.

De tegenhanger van nitro in de gitaarwereld is eigenlijk PU lak. Nu vroeg ik me af over er mensen zijn die ervaring hebben met het aanbrengen van een 'wipe on' lak. Bijvoordeeld een trae lyx 2K PU lak of iets dergelijks. Dit geeft een harde PU laklaag die volgens mij prima hoogglans te polijsten is. Ervaringen?

Napoje
13 oktober 2023, 11:58
Ik heb ooit rustins plastic coat gebruikt met goed resultaat maar je schuurt je helemaal het lazarus.

Ik zou zeggen: eerst vullen met zpoxy of zo (mits het transparant moet zijn) en dan gewoon transparante acryl (bussen van de action zijn zeer geschikt). Zijn al genoeg draadjes hierover.

Nitro is rotzooi. Men gebruikt het omdat het zzeer dus aan te brengen is maar dat kan met acryl ook

Maar als he toch perse “toonlak” nitro wilt zijn deze prima betaalbaar:

https://www.nonpaintstore.nl/spuitbus-blanke-lak-in-helderheidsgraad-glans-zijdeglans-of-mat-transparante-lakspray-naar-keuze-met-keuze-uit-diverse-types-spuitmonden-blnklk-kopen.html

no 1 hops
14 oktober 2023, 07:49
Ik heb ooit rustins plastic coat gebruikt met goed resultaat maar je schuurt je helemaal het lazarus.


heb met deze ook goed resultaat gehad, maar wel dampfilter gebruikt.
dit was het resultaat op de body

https://i.ibb.co/hMWc2Pv/86.jpg

je zou ook aan Rustins Danish oil kunnen denken.
Zit was is vermengd en kun je goed uitpoetsen waardoor het niet plakkerig wordt
deze body zit in de Danish

https://i.ibb.co/kcNHTXt/topsight.jpg
https://i.ibb.co/bWrcJd7/bijnaklaar-1.jpg

Napoje
14 oktober 2023, 13:22
heb met deze ook goed resultaat gehad, maar wel dampfilter gebruikt.
dit was het resultaat op de body

https://i.ibb.co/hMWc2Pv/86.jpg

je zou ook aan Rustins Danish oil kunnen denken.
Zit was is vermengd en kun je goed uitpoetsen waardoor het niet plakkerig wordt
deze body zit in de Danish

https://i.ibb.co/kcNHTXt/topsight.jpg
https://i.ibb.co/bWrcJd7/bijnaklaar-1.jpg

Die laatste. Dat lijkt wel een prototype van een gutlin… hie oud is die?

no 1 hops
14 oktober 2023, 17:24
Die laatste. Dat lijkt wel een prototype van een gutlin… hie oud is die?

Dat is geen prototype, maar mijn, in overleg en toestemming van Barno, tribute mini 'the vagabond'.
hals is van een extreem klein mini gitaartje en naar ik mij herinner MDF body

https://i.ibb.co/JjRC2PR/begin-vagabond.jpg

achterkant van de vagabond is van zijkanten van een bed, ik denk grenen.

https://i.ibb.co/jz9MHPS/bijnaklaarback.jpg

de top is van een aantal delen massief eiken parket.
Toen zat er nog een Bill Lawrence L500 r in, maar ik wil iets anders proberen en dan voor slide.

Thiez
15 oktober 2023, 18:35
Ik heb weleens danish oil gebruikt op een hals, maar die vind ik erg snel vuil aanladen. Esdoorn halsje, misschien combineert het niet goed met mijn huidvet haha.

De plastic coating van rustin ken ik niet. Eens wat rondzoeken op internationale forums ook, kijken wat de ervaringen zijn.

Napoje
16 oktober 2023, 20:49
Danish oil en poreuze houtsoorten als mahonie. Ik zou er niet aan beginnen. Kost enorm veel lagen en schuren voor die poriën dicht zitten.

Thiez
17 oktober 2023, 07:30
Ja mijn ervaring met danish oil was ook eenmalig op gitaren. Vond het geen fijn spul voor op een hals.
Ik was vooral benieuwd naar zo een 2k trae lyx PU lak. Ik heb daar mijn eiken kasten mee afgewerkt destijds en is makkelijk te verwerken, reukvrij en goed slijtvast. Op mijn kasten zit de ultra matte, maar hoogglans valt misschien op een gitaar prima te polijsten.
Binnenkort misschien eens een proefje doen.

no 1 hops
17 oktober 2023, 07:55
Danish oil en poreuze houtsoorten als mahonie. Ik zou er niet aan beginnen. Kost enorm veel lagen en schuren voor die poriën dicht zitten.juist het niet dichtmaken van de poriën was voor mij juist een pre met mijn mini gitaar.
houd wel van iets niet zo strak en vlak.
maar ik vraag mij wel af of er verschil is in Danish oil, die van Rustins beviel mij goed en plakt ook niet.
doe er al mijn niet maple fretboards ook mee als onderhoud.

de gitaar met plastic coat was jammer genoeg niet een succes.
zwaar, en de omtrek was die van een 4/4 acoustische gitaar met een fender strat scale nek.
die verhouding zorgde niet voor speelcomfort.

ps. de plastic coat met kwast aangebracht.
mengsel in wek pot gedaan zodat ik het kon afsluiten met kwast erin en dus langer kon gebruiken.
in de douche alle muren eerst afgespoeld zodat alle stof verdwenen was en na droging daar gelakt.

freesoul
22 oktober 2023, 20:25
Sorry mensen maar deze vraag is waarschijnlijk al meerdere keren gesteld, maar ik heb geen goesting om zoveel pagina's terug te keren op dit forum.
hoe krijg ik die krassen uit mijn gitaar, al hoeft het niet perfect te zijn maar toch iets beter dan dit
https://photos.app.goo.gl/4yAPe5YU5qh9BXJQ8