View Full Version : Lak-Faq 1.0
Pagina's :
1
2
3
4
[
5]
6
7
fred dons
5 september 2010, 09:19
ik heb zelf geexperimenteerd met een plantenspuit (eentje waar je de druk kon opbouwen met een pompje) en daar lukte het mee (wel flink experimenteren met de opening van de spuit) maar mijn eerste blackbursts deed ik met een spuitbus met zwarte lak; hiermee geldt ook veel oefenen zodat je weet hoe breed de spray is (ik spoot meer naast de gitaar dan op de gitaar) daarnaast erg goed schudden met de bus voor het spuiten en het liefst even opwarmen in warm water omdat met name zwart erg dik pigment heeft en de neiging heeft allemaal kleine spikkeltjes op je body te geven
en als laatste; je woont niet echt naast de deur maar je bent altijd welkom om langs te komen en dan spuit ik de burst voor je
Thiez
5 september 2010, 11:21
Haha ok, een plantenspuit, daar had ik echt nog niet aan gedacht. Ga ik eens proberen op wat proefstukken!
En bedankt voor je aanbod uiteraard, het is idd ongeveer 2,5 uur rijden. Dus even bekijken hoe de proefstukjes eruit komen te zien, mocht het niet lukken is het zeker een overweging.
Eerst de gitaar maar eens netjes af zien te krijgen ;)
fred dons
5 september 2010, 11:30
ik bedacht me net dat je ipv een plantenspuit beter een parfum verstuiver kunt gebruiken, de planten spuit gebruikte ik voor een transparante burst op water basis en dan gaat er een kwart liter van dat spul in de plantenspuit, bij acryl voor airbrush heb je het over hele kleine hoeveelheden en dan kun je beter een parfumverstuiver of iets dergelijks nemen
Arjan12
14 september 2010, 17:59
Hier staat nog een groen blik Commandant 4, maar ik lees elders op dit forum dat een rood of blauw blik beter zou zijn om mijn body te polijsten. Wat is er mis met het groene blik (als dat al zo is)?
Thiez
14 september 2010, 18:26
Volgens mij gaat groene prima. rood blik is voor groffer werk. en blauw blik is machinaal volgens mij.
http://www.commandant.nl/produkten1.htm
Wel zou ik als je 4 gebruikt er nog commandant 5 achteraan doen of een andere carpolisch ofzo. Om echt een mooie gladde hoogglans te krijgen. en daarna eventueel nog wax.
Arjan12
14 september 2010, 18:55
Bedankt, ik ga het eens proberen.
broeder6x6
14 september 2010, 20:46
hoeveel beits en nitro heb je eigenlijk nodig:???:
bij guitarsupplies wil ik de:
filler voor mahonie
zwarte & rode poeder beits
en trans-nitro hoogglans aflak
hoeveel van deze spullen heb je nou eigenlijk nodig? ^^
EDIT voor 1 gitaar (SG)
Thiez
14 september 2010, 20:47
als je voor het blik nitro gaat heb je aan 1 blik genoeg voor 3 gitaren (ik tenminste wel) en moet je niet vergeten de verdunner te bestellen erbij.
De rest weet ik niet precies.
Stefan16384
15 september 2010, 09:44
Als je die nitro spuitbussen gaat gebruiken dan gaat het best wel hard heb ik gemerkt. Na een 5 - 6 dunne laagjes zijn ze wel op. Ik zet rustig 20 laagjes minimaal op een body (en tussendoor goed schuren). Denk er wel aan dat je ook bescherming voor je luchtwegen koopt! Je wil dit niet in je longen krijgen.
Die poederbeits heb je van elke kleur maar 1 zakje nodig en dat is meer dan zat. Dat is ruim voldoende om meerdere bodies mee te doen. Zorg dat je niet teveel beits aanmaakt. Een klein schaaltje is echt meer dan voldoende.
Filler heb ik geen idee van. Die ga ik bij mijn huidige project voor het eerst gebruiken. Ik hoop aan 1 busje echter genoeg te hebben.
broeder6x6
15 september 2010, 19:25
Zeer bedankt ik ga het binnenkort bestellen dus.....
sebastiaan88
3 oktober 2010, 17:12
Ter€:&;@;@ k&€ tyf€:&:@: motip!!!
Ik een eeuwigheid gedaan om m'n body mooi wit te krijgen met die trendycolorline nitro. Ga ik aflakken met dezelfde serie aflak, blijkt dit alkyd te zijn! Dat is al zwaar vervelend maar dan!
Ik zo ver geschuurd dat ik op sommige plekken bij moest witten. Reageerd dit me elkaar!!!:@
Dus je kan wel aflakken zonder te reageren maar op He moment dat je iets wilt bijwerken is het dus einde verhaal!
En nu?! Ik denk schuren en hopen op beter resultaat daarna
fred dons
3 oktober 2010, 18:14
ik zou het de volgende keer gewoon alleen bij het wit houden, de blanke lak zorgde er bij fender voor dat de lak uiteindelijk verkleurde naar vintage yellow en als je daar niet voor wilt gaan dan zou in principe alleen de kleur lak voldoende moeten zijn
Stefan16384
3 oktober 2010, 18:56
Verder is het nogal aan te raden goed de verpakking te lezen voordat je gaat spuiten. En dit van elke nieuwe bus verf! Er zijn namelijk de laatste jaren nogal wat verfsoorten veranderd door nieuwe regeltjes...
sebastiaan88
4 oktober 2010, 08:31
Tuurlijk heb je gelijk in, maar dacht Omdat het van dezelfde lijn was en ik honderd van die busjes in m'n handen had gehad dat dat wel goed was. Iig een waarschuwing voor de mensen die er vanuit gaan dat blanke lakken ook al zijn ze van dezelfde serie nogal kunne. Verschillen van samenstelling.
Verkleurd het wit zelf ook niet als die nitro is?
Nagramoth
10 oktober 2010, 14:16
Status:
Metallic kleurlaag + twee lagen acryl lak, work in progress
Nu is er een fotolijstje op de body terecht gekomen (vraag niet hoe), met een lekkere buts tot gevolg. Zou een spot repair met een acryl lakstift nog mogelijk zijn? Het is een kleur van Kia, dus een lakstift met dezelfde kleur zou ik zonder problemen kunnen laten maken...
http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/P1100858.jpg
Thiez
10 oktober 2010, 14:18
lakstift blijf je bijna altijd zien. Erg lastig om zoiets onzichtbaar te repareren.
Hendriks
31 oktober 2010, 22:16
Even een snelle: heeft Poplar (tulpenhout) een sealer nodig voor het aflakken en tot welke grid moet ik schuren?
fred dons
1 november 2010, 08:34
het is meer poreus dan elzen (fender fineerde het altijd met esdoorn om de lak sneller te laten pakken, ook op solid colours) dus het kan zeker geen kwaad, ik seal het zelf altijd even met een kwast en onverdunde cellulose en dan met name op de kopse kant van de body
Hendriks
1 november 2010, 10:03
het is meer poreus dan elzen (fender fineerde het altijd met esdoorn om de lak sneller te laten pakken, ook op solid colours) dus het kan zeker geen kwaad, ik seal het zelf altijd even met een kwast en onverdunde cellulose en dan met name op de kopse kant van de body
Dus cellulose en dan schuren tot ... 800? Waar kun je de cellulose kopen Fred?
O'ja (alvast) bedankt.
fred dons
1 november 2010, 11:08
sorry vergeten te reageren op je schuurvraag :D
ik zou niet verder dan 400 grit gaan, Warmoth doet zelf geloof ik 280-320 en dat is meer dan zat
tussen de laklagen gebruik zelf 600 grit nat
ik koop tegenwoordig mijn celullose bij Guitarsupplies in spuitbus en ik heb 1 klein tankje die nog bij Vox Humana vandaan komt die ik gebruik voor het sealen
Hendriks
1 november 2010, 11:48
sorry vergeten te reageren op je schuurvraag :D
ik zou niet verder dan 400 grit gaan, Warmoth doet zelf geloof ik 280-320 en dat is meer dan zat
tussen de laklagen gebruik zelf 600 grit nat
ik koop tegenwoordig mijn celullose bij Guitarsupplies in spuitbus en ik heb 1 klein tankje die nog bij Vox Humana vandaan komt die ik gebruik voor het sealen
Is het nog van belang welke sealer ik gebruik als ik hem 2 componenten laat spuiten?
fred dons
1 november 2010, 14:06
ik zou dan geen cellulose gebruiken maar eerst 1 laag 2 k spuiten en die nagenoeg weer weg te schuren zodanig dat je een gladde ondergrond krijgt. nadeel van 2K is dat als je in meerdere lagen lakt je jaarringen kunt krijgen bij het schuren (verschillende lagen 2K smelten niet in elkaar over net zoals dat bij Acryl of Cellulose gebeurd en als je door die lagen geen schuurt dan zie je die lagen terug)
zorg dus dat je eerste een gladde ondergrond hebt en ga dan pas met eventuele kleur lagen en blanke lak lagen werken
Hendriks
1 november 2010, 15:39
Is Clou dan ook een optie?
fred dons
1 november 2010, 17:32
clou beits of clou lak ?
clou beits doe je na het schuren en voor het sealen
clou lak ken ik alleen in de cellulose versie en die zou ik in dit geval niet gebruiken
Hendriks
1 november 2010, 18:51
Ik bedoel deze: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=clou-pori_euml_nvuller-naturel-150gr-waterbased&action=article&group_id=10000026&aid=2201&lang=NL
fred dons
2 november 2010, 11:48
Dat is houtfiller en die heb je voor poplar niet nodig hoor
iesiediesie74
22 december 2010, 21:09
Ik kom er bij de boeken van Koch en Hyscock niet uit wat nu de stappen zijn om van kleur lakken naar blank aflakken te gaan.
Ik heb nu de body met 3 lagen afgelakt met de hand (zijdeglans verf).
Nu zijn volgens mij de volgende stappen:
-schuren 600 / wol000
-blanke lak met de kwast opzetten, 3 lagen
moet ik zijdeglans / hoogglans pakken ( ik wil graag een zijdeglans finish ) ?
moet ik schuren tussen de blanke lak lagen?
-drogen 2-3 weken
-nat schuren 600 / wol 000
-polijsten
Ik hoor het graag als ik ergens fout zit.
fred dons
22 december 2010, 21:32
de stappen kloppen wel redelijk, ik zou zelf iets meer blanke lak opzetten als je met een kwast werkt omdat je nogal wat moet schuren om een gladde lak na afloop over te houden
voor een zijdeglans afwerking mag je ook een hoogglans kleurlak gebruiken, het satijneffect komt pas bij het aflakken
wat voor lak ga je gebruiken ?
barno
22 december 2010, 21:32
normaal laatste kleurlaag helemaal dof schuren (egaal)
dan blanke laklagen,beginnen schuren na enkele lagen indien nodig, erg waarschijnlijk als je met borstel lakt.
laatste blanke laag (na drogen) opschuren met grid1000 en polijsten. zijdeglanslak gebruiken.
iesiediesie74
26 december 2010, 13:24
Bedankt voor de reactie, het is weer wat duidelijker.
Ik weet niet precies welke blanke lak ik ga gebruiken, ik loop even bij de schilder langs.
Het is voor mij het eerste project en eerlijk gezegd ligt de nadruk meer om te kijken of het uberhaupt lukt om iets te maken wat speelt en waar geluid uit komt, maar het moet er acceptabel uitzien.
Het is op het moment geen weer om buiten te spuiten, koud en vroeg donker zodoende dat ik ben uitgeweken naar het schilderen met roller.
Kan ik de blanke lak die ik voor de body gebruik ook als afwerking op de hals zetten?
barno
26 december 2010, 13:48
Blanke lak op neck: no problem. (rosewood of ebben fretboard niet lakken uiteraard).
fred dons
26 december 2010, 14:33
ja zolang je maar geen jachtlak gebruikt, dat wordt zacht door wrijving en levert een hele plakkerige neck op
iesiediesie74
27 december 2010, 10:50
Oke bedankt
Waarmee maken jullie na het schuren de spullen stofvrij voor het spuiten/lakken?
Ik gebruikt op het moment Sint Marc oplossing in water.
superfly
3 januari 2011, 10:25
Stofvrij maken doe ik met zo'n plakdoekje, voor het lakken zou ik zo min mogelijk water in de buurt laten komen, dat vraagt weer droogtijd.
superfly
3 januari 2011, 10:27
Op zoek naar een leverancier voor Nitro cellulose stuitte ik op een website vol met Clou producten (onder veel meer; beits en nitro cellulose)
Ik heb die site hier nog nooit genoemd zien worden.
http://www.clou-shop.eu/index.php
Wim
Van Dattum
3 januari 2011, 10:50
Hier gaan heel veel forumleden blij mee zijn!
Ik zeg: HELD!! :crazyhappy:
Hé! Mijn 1000ste post!!!!
Cocobolo
3 januari 2011, 18:08
Op zoek naar een leverancier voor Nitro cellulose stuitte ik op een website vol met Clou producten (onder veel meer; beits en nitro cellulose)
Wim
nuttige info inderdaad (ter info voor de geïnteresseerde : de site werkt niet goed onder Firefox, wel met Internet Explorer).
Thiez
3 januari 2011, 18:28
daar staat idd veel op... nu weet je gewoon niet meer welke de juiste is :P
barno
7 januari 2011, 03:32
ik heb weer een probleem van lak compatibiliteit. heb een vloeibare filler gebruikt die ik eerder wel al met succes samen met nitro had gebruikt. nu heeft de lakduivel weer toegeslagen en blijkt die filler te reageren op de nitro die ik bij mijn huidige bouw gebruik. hoe dat kan: god only knows.
Ik kan de filler er echt niet helemaal uit gaan schuren. enfin ik zou dat wel kunnen maar daar heb ik ècht geen goesting in.
heb es iets gelezen dat je met schellak een perfecte sealing kan maken en dat het niet reageert op andere lakken/ fillers. zou dit een oplossing zijn?
fred dons
7 januari 2011, 09:07
dat zou kunnen, ook een 2 k laag er over heen zou moeten werken
Zjef
17 januari 2011, 21:58
Voor de liefhebbers van politoer (Frensh Pollish).
Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is:
http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html
Pieterbassman
26 januari 2011, 18:43
Hallo,
Ik heb een fender musicmaster uit 71' ( http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/-71-fender-musicmaster-gitaar-85680139.html?qq=fender+musicmaster&pcpl=&pc_id=&afd= )
en ik zou deze graag refinishen in zwart satijnglans (geen hoogglans, mag er liefst wat oud uitzien). Zijn er toevallig mensen op het forum die dit tegen een redelijke prijs willen doen of mij persoonlijk willen helpen? ook zou ik graag de originele pick up willen installeren en de gitaar afgesteld willen zien, maar ik heb wat schrik om aan een oude fender te prutsen zonder kennis van zaken of een geschikte mentor ;)
Pieter
knarf
28 januari 2011, 15:18
Wim
't is me niet duidelijk of dit wel nitro-cellulose is? Er staat nl. "Nitro-Kombinationslack" en dat doet me denken aan de bus "nitro-akryl" lak die ik eens heb gehad. De lak was ok, maar het blijft acryl, toch?
superfly
28 januari 2011, 16:00
't is me niet duidelijk of dit wel nitro-cellulose is? Er staat nl. "Nitro-Kombinationslack" en dat doet me denken aan de bus "nitro-akryl" lak die ik eens heb gehad. De lak was ok, maar het blijft acryl, toch?
Die term "Nitro-Kombinationslack" zie ik bij de matte varianten staan. Bij de Clou 700 staat Spritzlack auf Nitrocellulose-Basis. De exacte samenstelling ken ik niet maar dit type is me aangeraden omdat het zich gedraagt als Nitro ( lagen versmelten, makkelijk schuurbaar, mooie vergeling enz.....) BTW Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
fred dons
29 januari 2011, 10:04
de meeste customkleuren van fender waren acryl op thinnerbasis dus dat hoeft geen probleem te zijn, tis volledig compatible met nitrocellulose en wat de customkleuren betreft ook nog eens authenthiek
knarf
30 januari 2011, 23:31
Die term "Nitro-Kombinationslack" zie ik bij de matte varianten staan. Bij de Clou 700 staat Spritzlack auf Nitrocellulose-Basis. De exacte samenstelling ken ik niet maar dit type is me aangeraden omdat het zich gedraagt als Nitro ( lagen versmelten, makkelijk schuurbaar, mooie vergeling enz.....) BTW Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Ah, ok, die had ik niet gevonden! Waarvoor dank! Die wil ik wel eens proberen. Alleen... 5 liter minimum afname is nogal veel hé... :confused:
knarf
30 januari 2011, 23:38
de meeste customkleuren van fender waren acryl op thinnerbasis dus dat hoeft geen probleem te zijn, tis volledig compatible met nitrocellulose en wat de customkleuren betreft ook nog eens authenthiek
Heus?? Weeral wat bijgeleerd! Ook die typische pastel kleuren uit de fifties?
Als acryl en cellulose zó dicht tegen elkaar aanliggen zou ik toch die paraloid korreltjes icm thinner eens willen proberen. 't is vast minder giftig dan cellulose en als het goeie resultaten geeft...
superfly
30 januari 2011, 23:46
Alleen... 5 liter minimum afname is nogal veel hé... :confused:
Als je wat rondrommelt op de site krijg je ook prijzen voor kleinere hoeveelheden. Ik ben nog niet toe aan bestellen, maar stuur ze eens een mailtje........
LeNick
1 februari 2011, 23:35
Aantal vraagjes voor mijn project (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2563274). Ik heb van Vox Humana grondverf (degene die je moet mengen) en een Olympic White lak en ook heb ik een unfinished body. Deze moet ik allereerst in de grondverf zetten (2 tot 3 lagen). Nu zijn mijn vragen als volgt:
1) aan welke kant moet je je gitaar laten hangen bij het drogen? De verkoper bij Vox Humana heeft het tegen me gezegd maar ik ben het vergeten :???:
2) nadat de grondverf is aangebracht, maakt het dan uit hoelang je wacht ermee totdat je weer wat doet aan de gitaar?
3) als de witte lak is aangebracht, moet je dan binnen een bepaalde tijd de blanke hoogglans lak aanbrengen?
4) de gitaar wordt als basis wit maar krijgt ook zwarte delen die ik er later dmv afplakken nog ga bij spuiten. Hoe zit het in dit geval met de blanke lak en nat schuren? Moet ik dat ook gelijk doen als de witte erop zit, of moet ik wachten tot ze er allebei op zitten, of op allebei apart blanke lak aanbrengen en nat schuren?
Thanx alvast.
LeNick
2 februari 2011, 15:44
Iemand?? Ik wil graag beginnen hahaha :punk: maar lijkt me ff verstandig dat ik pas begin als ik 100% zeker ben.. dus ff wachten op iemand die antwoorden heeft :seriousf:
Trololo
3 februari 2011, 10:55
Iemand enig idee waar ik lak in deze kleur (tobacco brown, http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Colors,_tints,_and_stains/ColorTone_Aerosol_Guitar_Lacquers/ColorTone_Tinted_Aerosol_Guitar_Lacquer.html) in Nederland kan krijgen?
Nagramoth
9 februari 2011, 12:40
Mij is de kans gegund om een '68 Telecaster te refinishen. Mooi ding, 1-piece swampash, en een geweldige klank. Het is een echte player, met opgevulde humbucker routes en al. Het is dus niet zo dat ik me ga wagen aan een waardevol museum stuk...
De originele kleur is jaren geleden al weggeschuurd, waardoor het hout (inclusief de reparaties) in alle glorie zichtbaar is. Er zit echter nog wel een laag op het hout, en ik vermoed dat dit de originele fullerplast is. Ik wil deze laag eigenlijk licht opschuren, zodat ik dit als onderlaag kan hergebruiken.
Mijn vragen zijn:
- Kan het zijn - gezien de leeftijd - dat het hier inderdaad om een een laag fullerplast gaat?
- Zo ja, kan ik hier dan zonder problemen overgaan op een nitro afwerking?
- Welke filler kan ik over de fullerplast aanbrengen om de ergste butsen weg te werken?
knarf
14 februari 2011, 01:29
Als je wat rondrommelt op de site krijg je ook prijzen voor kleinere hoeveelheden. Ik ben nog niet toe aan bestellen, maar stuur ze eens een mailtje........
... en het antwoord luidt: "Nope, enkel te verkrijgen in de opgegeven hoeveelheden".
Ik denk dat ik ze eens probeer, ik zit door m'n voorraad heen.
knarf
14 februari 2011, 01:33
Aantal vraagjes voor mijn project (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2563274). Ik heb van Vox Humana grondverf (degene die je moet mengen) en een Olympic White lak en ook heb ik een unfinished body. Deze moet ik allereerst in de grondverf zetten (2 tot 3 lagen). Nu zijn mijn vragen als volgt:
1) aan welke kant moet je je gitaar laten hangen bij het drogen? De verkoper bij Vox Humana heeft het tegen me gezegd maar ik ben het vergeten :???:
2) nadat de grondverf is aangebracht, maakt het dan uit hoelang je wacht ermee totdat je weer wat doet aan de gitaar?
3) als de witte lak is aangebracht, moet je dan binnen een bepaalde tijd de blanke hoogglans lak aanbrengen?
4) de gitaar wordt als basis wit maar krijgt ook zwarte delen die ik er later dmv afplakken nog ga bij spuiten. Hoe zit het in dit geval met de blanke lak en nat schuren? Moet ik dat ook gelijk doen als de witte erop zit, of moet ik wachten tot ze er allebei op zitten, of op allebei apart blanke lak aanbrengen en nat schuren?
Thanx alvast.
Komaan LeNick, dit eigenste topic staat bol van de antwoorden op je vragen. Het kost wat tijd maar je leert er heel veel van! Lezen maar...
fred dons
14 februari 2011, 08:49
Mij is de kans gegund om een '68 Telecaster te refinishen. Mooi ding, 1-piece swampash, en een geweldige klank. Het is een echte player, met opgevulde humbucker routes en al. Het is dus niet zo dat ik me ga wagen aan een waardevol museum stuk...
De originele kleur is jaren geleden al weggeschuurd, waardoor het hout (inclusief de reparaties) in alle glorie zichtbaar is. Er zit echter nog wel een laag op het hout, en ik vermoed dat dit de originele fullerplast is. Ik wil deze laag eigenlijk licht opschuren, zodat ik dit als onderlaag kan hergebruiken.
Mijn vragen zijn:
- Kan het zijn - gezien de leeftijd - dat het hier inderdaad om een een laag fullerplast gaat?
- Zo ja, kan ik hier dan zonder problemen overgaan op een nitro afwerking?
- Welke filler kan ik over de fullerplast aanbrengen om de ergste butsen weg te werken?
als de lak al, laten we zeggen zo'n 10 jaar op de gitaar zit (en in jouw geval waarschijnlijk nog veel en veel langer) kun je er 999 van de 1000 keer met celullose overheen; het zijn namelijk de oplosmiddelen die op elkaar reageren en die zijn er tegen die tijd wel uit
ik zou een clou pasta nemen, die neemt nog wat lak op bij het lakken waardoor je uiteindelijk bij het uitharden niet zo duidelijk de filler ziet terugkomen (een 2 componenten filler blijf je uiteindelijk altijd zien na verloop van tijd)
Niels Verkaik
20 februari 2011, 21:31
Weet iemand een webshop waar je polijstspullen kan halen?
Ik wil commandant m4, een polijstkop voor de boormachine halen en eventueel nog meer polijstspul, maar kan geen winkel vinden waar ze dat allemaal hebben.
Alvast bedankt!
Thiez
21 februari 2011, 12:45
autospuiterij zoeken. En anders voxhumana.nl maar die zijn wel redelijk duur met dit spul.
Commandant haal je gewoon bij bouwmarkt.
LeNick
28 februari 2011, 15:33
Heb m'n gitaar net in de grondlak gezet (die 2 komponenten spul van Vox Humana). Even 3 vragen.
1) Zie dit:
- Na 30 minuten zonder schuren 2e laag en eventueel weer 30 minuten later een 3e laag.
24 tot 48 uur laten drogen.
- Schuren met korrel 240. Als nog niet alle nerven gevuld zijn, nog 1 maal nagronden op dezelfde manier als hierboven beschreven.
- 24 tot 48 uur drogen. Gladschuren met korrel 240 of 320. Als toch nog door de grondlak wordt heen geschuurd dan kan plaatselijk nieuwe lak aanbrengen.
Die 2e keer drogen, is dat alleen als je nóg eens een grondlak moet doen als na de 1e keer blijkt dat het niet goed genoeg was?
2) Hierna de gitaar spuiten met nitro lak. Maakt het uit hoe warm/koud het buiten is?
3) Maakt het veel uit wat voor temperatuur het is in de kamer waar die droogt?
Deze vragen kon ik niet zo snel vinden via google of de zoekmachine hier.
fred dons
1 maart 2011, 09:16
temperatuur maakt niet zoveel uit bij cellulose, luchtvochtigheid wel, ik heb gisteren nog cellulose gespoten en dat ging prima, bij de huidige temperaturen beperk ik me wel tot 1 laag per dag omdat het wel langer duurt voor dat de lak volledig uitgehard is. zou je meer spuiten dan duurt het zeker een week of 8 voordat je lak echt "hard" is
ik laat de body na het lakken een minuut of 10 buiten liggen om de meeste dampen kwijt te raken en dan breng ik hem naar een ruimte waar het zo'n 15 graden is om verder uit te harden, kamer temperatuur is natuurlijk beter echter je wilt die thinner niet in je woonkamer hebben
LeNick
1 maart 2011, 12:35
temperatuur maakt niet zoveel uit bij cellulose, luchtvochtigheid wel, ik heb gisteren nog cellulose gespoten en dat ging prima, bij de huidige temperaturen beperk ik me wel tot 1 laag per dag omdat het wel langer duurt voor dat de lak volledig uitgehard is. zou je meer spuiten dan duurt het zeker een week of 8 voordat je lak echt "hard" is
ik laat de body na het lakken een minuut of 10 buiten liggen om de meeste dampen kwijt te raken en dan breng ik hem naar een ruimte waar het zo'n 15 graden is om verder uit te harden, kamer temperatuur is natuurlijk beter echter je wilt die thinner niet in je woonkamer hebben
Mooi, dan kan ik morgen beginnen! Dan heeft de grondlak bijna 48 uur kunnen drogen, dat moet genoeg zijn. En hoe lang doe je dat dan elke dag 1 laag? Tot hoeveel lagen?
En over dat buiten liggen, ik zou niet echt weten waar ik hem zou moeten neerleggen (of beter gezegd: hangen). Dus ik denk dat ik hem maar wel gelijk in de kamer leg. Daar zet ik een raam wagenwijd open voor de ventilatie.
Thiez
7 maart 2011, 15:44
Even een paar vraagjes voor mijn zelfbouw.
Ik ben mezelf alvast aan het orienteren op de finish. Hieronder een foto van wat het idee moet gaan worden.
Ik heb een flame maple fineer top. Kunnen mensen hier me helpen met hoe ik deze finish ga verwezelijken?
Ik zat zelf te denken aan poederbeits.
1. aanbrengen zwarte laag (op de foto lijkt het of deze niet gelijkmatig aangebracht is. Op ene plaats zijn de zwarte nerven veel donkerder en aanweziger dan op andere)
2. afschuren van zwarte laag
3. aanbrengen gele (amber) laag
4. roodbruine laag aanbrengen aan de rand en deze gelijkmatig uitwrijven naar binnen
5. aanbrengen van de zwarte buitenrand (kan dit met stain zo donker of moet ik dit lakken?)
De achterkant van de body moet gelakt worden omdat ik hier met oneffenheden zit die geplamuurd moeten worden.
Ik heb geen ervaring met stainen dus alle tips zijn welkom. Ik heb ook geen idee hoeveel om hoeveel ik het aan moet maken. Hoeveel poeder met hoeveel water? warm / koud? etc etc?
http://foto-uploaden.nl/imgs/bengal.jpg
fred dons
8 maart 2011, 08:50
het plaatje van warmoth is een hele slecht double stain maar ik begrijp in ieder geval je bedoeling :D
omdat je met fineer gaat werken zal de thinner techniek helaas niet gaan (die lost de lijm van je fineer op) maar met schuren kom je al een heel heel eind
voor deze kleur
eerst smeer je de body in met zwart acryl verf, dit doe je met een doek of een sponsje en en terwijl je hem opsmeert smeer je hem er eigenlijk ook gelijk weer af, je krijgt dus een hele dunne zwarte laag. dit laat je drogen
en daarna schuur je het meeste weer weg met 400 grit schuurpapier (niet te aggressief anders ga je door het fineer heen)
daarna ga ga je met een gele (poeder)beits over de body, je zult zien dat het zwart nu weer sterk terug komt in de vlam.
waarschuwing; breng de poederbeits niet te nat op anders heb je kans dat je fineer zich los trekt van je body
wil je een echte tigereye kleur dan zou ik zwart vervangen voor de kleur burn umber
Thiez
8 maart 2011, 10:10
Het is moeilijk, ik vind een tigereye finish ook zeker wel gaaf. Meer diepte in je hout. Maar ik vind deze met dat zwart wel gaaf omdat het een beetje verweerd uiterlijk geeft ofzo met dat zwart. Maar hij wordt er idd wel plat van in de kleur.
De acryl lak, moet ik die nog verdunnen voordat ik hem aanbreng of gewoon direct erop?
fred dons
8 maart 2011, 10:55
je hoeft het niet te verdunnen (liever niet zelfs omdat hij anders te diep in het fineer trekt)
ik vind dat verweerde wel mooi bij faded jeans kleuren of andere faded PRs kleuren maar met puur zwart wordt het voor mij inderdaad te plat
Thiez
8 maart 2011, 12:08
Pff lastig lastig die keuzes. Dit moet voor jou ook wel een ramp zijn fred, om elke keer weer de keuze te maken wat je er van gaat maken haha.
Waarschijnlijk ga ik toch voor het zwart, dit geeft het wel een wat rauwer uiterlijk. Ik vind tigereye wel mooi maar dit heeft toch een wat te mooie uitstraling.
Zoiets vind ik er ook heel mooi uitzien maar het is bijna te perfect. Moeilijk hoe ik dat uitleg.
http://www.comparestoreprices.co.uk/images/wa/washburn-x50-pro.jpg
fred dons
8 maart 2011, 12:46
ja tis inderdaad soms frusterend moeilijk om een kleur te kiezen, ik kijk meestal naar de houttekening en dan bepaal ik welke paint het best past
Nico2
21 maart 2011, 22:25
Ik heb mn gitaar inmiddels een aantal lagen geverfd, en wil er nog wat blanke lak overheen spuiten, moet ik hiervoor tussen door schuren? dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan en hij heeft dus een zo'n sinaasappel huidje. En zo ja tot in hoeverre moet ik hem schuren?
fred dons
22 maart 2011, 08:54
ja na de eerste blanke lak lagen moet je gaan schuren tussen de lagen door, de eerste keren doe je dat niet zo "agressief" en het liefst met droog schuurpapier (400 grit) daarna schuur je met +/- 600 grit nat tussen de lagen,
rustig aan zodat je niet door de lak heen gaat en naarmate je verder gaat zul je zien dat iedere volgende laklaag vanzelf steeds gladder wordt
Thiez
26 maart 2011, 11:48
Fred (of iemand anders natuurlijk), nog even een vraagje over finishen van fineer. Ik heb gistere een teststukje gemaakt met de finish maar ik merk dat er in de fineer klein streepjes in de nerfrichting zitten. En dat kan ik niet helemaal gladschuren want dan ga ik door de fineer heen.
Moet ik hier een soort vuller voor gebruiken of kan ik hier verder niks aan veranderen?
fred dons
27 maart 2011, 08:33
niks aan veranderen, dat vult zich wel op met de blanke lak, enig probleem is wel dat als je dubbel staint de donkere kleur in die strepen blijft zitten, in een dergelijk geval zou ik niet double stainen maar alleen een sterke stain gebruiken
Thiez
27 maart 2011, 21:09
Dit is het resultaat van de dubbel stain (1e laag althans):
http://foto-uploaden.nl/imgs/dsc00299.jpg
Ik had ook nog even een klein proefstukje gemaakt voor kleur met een zwarte stain. Ik vind de kleuren heel erg flets uitkomen. Wat kan ik hier aan doen? En je ziet bij de stukken die ik als laatste gedaan heb en dus veel ingewreven heb dat het zwart ver weg is.
http://foto-uploaden.nl/imgs/strat47.jpg
Ik zou graag het geel wat bruiniger maken. Een beetje woestijnig kleurtje. Hoe krijg ik deze kleur? Ik dacht zelf aan geel/oranje en een klein beetje zwart. Wat water erbij om het lichter te maken. Klopt dit?
Thiez
28 maart 2011, 17:23
Vanmiddag nog een teststukje gedaan en ik heb het idee dat het hout snel verzadigd is. Kan het kloppen dat de fineer op een gegeven moment niks meer opneemt?
Ik deed nu een basiskleur over de geschuurde dubbelstain en vervolgens wilde ik een burst aanbrengen maar deze werd bijna niet meer opgenomen.
Fineer is een dun laagje. Kan dus best zijn dat het al verzadigd is, denk ik. Misschien laten drogen voor je de volgende laag zet?
xscpcrx
30 maart 2011, 17:43
Ik heb hier een basswood body liggen die dringend iets van lak ofzo nodig heeft.
Ik zou hem zo licht en glossy mogelijk willen houden, iets tussen dit (http://img391.imageshack.us/img391/4480/basswood3vs.jpg) en dit (http://www.ssmii.com/colour/guitar/zoom/Natural-Basswood.jpg).
Nu ik weet dat basswood een behoorlijk moeilijk (en lelijk) hout is, maar toch wil ik het :')
Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Ikzelf had al gedacht aan wat lagen tung-olie, poriënvuller en een clearcoat?
Maar ik heb dan ook weer gelezen dat olie en een clearcoat niet samengaan...
barno
30 maart 2011, 18:02
je kan wel lakken over olie, alleen is het niet nodig omdat olie op zich een prima eindlaag kan zijn, echt glossy wordt het dan niet, maar mits wat polijstwerk krijg je mooie satijn glans.
xscpcrx
30 maart 2011, 18:11
Het is me ook vooral te doen voor de bescherming, ik denk dat lak toch behoorlijk wat beschermd?
aaronstonebeat
30 maart 2011, 18:56
Ik ben op het moment weer bezig met 'Zapon Spray', een acryllak in spuitbus; te koop bij de gamma oa. Droogt heel snel en is kleurloos.
barno
30 maart 2011, 19:44
Het is me ook vooral te doen voor de bescherming, ik denk dat lak toch behoorlijk wat beschermd?
lak beschermt idd. maar dan hoeft er geen olie onder. olie is ook een eindlaag (beschermt ook maar is minder duurzaam), zal het hout ietsie kleuren, maar hout kleuren doe je normaal met poederbeits, ecoline ofzo
Thiez
2 april 2011, 13:20
Even een fototje van mijn teststukjes. Graag u mening en eventueel tips om het nog te verbeteren.
Het is gedaan met ecoline en afgewerkt met een laagje blanke lak.
Ik vind het zelf opzich niet slecht maar je blijft wel heel duidelijk zien dat het een fineer is ipv een maple top helaas.
http://foto-uploaden.nl/imgs/thijs 003.jpg (http://foto-uploaden.nl/zie/thijs 003)
superfly
2 april 2011, 15:20
Welk effect zoek je? (voorbeeld plaatje?) Je zou wat kunnen experimenteren met bijvoorbeeld fel geel om het wat interessanter te maken. M.i. kan fineer er net zo goed uit zien als een massieve top.
Thiez
2 april 2011, 18:10
Dit was mijn bedoeling ongeveer. Een bengal burst. Ik heb alleen moeite om die donker rode rand te krijgen. Ik heb vermiljoen rode ecoline ofzo. Maar die is meer oranje als ik hem uitstrijk. Ik heb geprobeerd met wat zwart maar dan krijg ik bruin ipv donker rood.
http://foto-uploaden.nl/imgs/bengal.jpg
oigun
5 april 2011, 22:43
http://www.youtube.com/watch?v=kx5tg0FcafI&feature=player_embedded
leeuwevi
5 april 2011, 23:22
Hallo allemaal,
ik heb een vraag. Ik ben een newbie op het forum maar ik heb al enige ervaring. Ik heb een tele transred gestained met clou en met nitro van Guitarsupplies afgelakt. Is best ok geworden. Heb nu nog een tele body in swampash (zwaar man) liggen en wil deze vintage white maken. Ik wil hiervoor witte nitro lak gebruiken en deze met nitro blanke hoogglas aflakken.
Twijfel nog of ik transparant wit wil of dekkend wit. Graag wat tips over the way to go voor beide opties. Wil in het geval van transparant wel de houtnerf zichtbaar hebben. In het geval van dekkend moet de lak wat gelig (vintage) worden. Zou het leuk vinden wat tips te krijgen.
superfly
5 april 2011, 23:23
Een bengal burst. Ik heb alleen moeite om die donker rode rand te krijgen.
PM Fred Dons even voor een advies voor de juiste materialen.
Die weet hier vast wel raad te geven
Wim
Thiez
6 april 2011, 13:54
Ik heb inderdaad al eens contact gehad met Fred. Ben wat nog gewoon wat test stukjes aan het proberen. Binnenkort ga ik de acryllak double stain proberen die hij aanraden. En ik ga een zakje donker rode poederbeits halen. Want de rode ecoline blijft veel te oranje helaas.
fred dons
6 april 2011, 16:22
je zou ook rode waterman inkt kunnen gebruiken die is wat "roder" maar de meeste van deze bursts wordt gespoten door eerst een transparant rode burst te spuiten en daarna een dekkend donkerbruin of zelfs zwart, doordat je de zwarte band smaller spuit dan de rode band lijkt het alsof het rood naarmate de randen toe intensiever en donkerder wordt
Thiez
6 april 2011, 16:29
Oke, en waar wordt deze mee gespoten? Want ik het wel een verfspuit waar ik de blanke lak meestal mee doe.
fred dons
7 april 2011, 08:45
ik gebruik zelf zwarte acryl airbrush verf van schmincke hiervoor omdat die een heel fijn pigment heeft waardoor je een mooie overgang kunt spuiten
Thiez
7 april 2011, 09:09
Oke, maar dit moet je waarschijnlijk ook wel met een airbrush spuiten of gaat dit ook met een normale verfspuit?
fred dons
7 april 2011, 11:11
ligt er een beetje aan of je ook een kleine vulbeker aan je pistool kunt hangen, de flesjes acryl zijn nogal klein (borrelglaasje formaat) en anders zul je wat meer flesjes moeten kopen
Thiez
7 april 2011, 12:10
Oke bedankt fred. Ik ga nog maar een keer wat teststukjes maken ;)
Je ziet de resultaten hier vanzelf voorbij komen haha.
Thiez
8 april 2011, 15:14
Hier een mooier voorbeeld van wat ik in gedachte had:
http://foto-uploaden.nl/imgs/_dsc0048_full.jpg
Is dit te behalen met een simpele flame maple fineer? De kleur is veel intensiever ofzo dan mijn teststukjes. Veel dieper, bij mij komt heel erg het hout er nog doorheen.
fred dons
9 april 2011, 10:50
dat hangt heel erg van het fineer af, fineer met een klein beetje flame kun je stainen wat je wilt maar je zult nooit zo'n dramatisch effect bereiken
heb je plaatjes van je fineer? dan kan ik je wat beter adviseren
Thiez
9 april 2011, 13:43
Ik ga binnenkort andere fineer halen. Ik had nu een plaatje fineer van guitarsupplies, dit was toen de laatste dus had geen keuze. Maar nu laatst had Dieter er nog een paar gevonden dus ik ga binnenkort nog eens kijken of er een mooiere bij zit.
Waar zou ik op moeten letten? Ik dacht in ieder geval op gladheid (niet te veel van die spleetjes waar dubbel stain in gaat zitten. Als dit natuurlijk mogelijk is bij fineer). Een een mooie grove flame, niet allemaal fijne streepjes.
fred dons
9 april 2011, 17:11
inderdaad het liefst een grove vlam, en liefst geen pinstripe vlam maar meer curly
Thiez
12 april 2011, 14:48
Nog even een vraagje in het algemeen. Wat voor schildertape gebruiken jullie?
Ik heb bij mijn vorige finish project de normale witte papieren tape gebruikt van de karwei, maar dit was een heel karwei om die er weer af te krijgen...
Nu heb ik welleens een witte schilderstape gehad die een beetje leek op de teflon tape die je rond de kraan gebruikt, makkelijk rondingen van te maken ook doordat het beetje rekbaar was. Weet iemand waar deze te koop is?
Ook zie je bij spuiters veel blauwe tape voor het afplakken? (Zo ook in het filmpje van PRS op vorige blz)
Thiez
13 april 2011, 16:53
Ik heb geprobeerd wat foto's te maken van de fineer, Fred. Er was niet gek veel keuze meer maar deze vond ik er niet verkeerd uit zien voor die tigerstripe achtige finish. er zit een slechter plekje in, (een kwastje ofzo geweest denk ik) maar die valt weg onder mijn brug. Deze fineer zal waarschijnlijk nog steeds niet zo een extreem effect geven als de hier bovenstaande foto, maar denk je dat ik er wat van kan maken?
http://foto-uploaden.nl/imgs/fineer%20001.jpg
http://foto-uploaden.nl/imgs/fineer%20002.jpg
http://foto-uploaden.nl/imgs/fineer%20003.jpg
Ook heb ik een pot acrylverf gehaald om eens te proberen voor die dubbelstain. Voor het aanbrengen, gewoon een doek gebruiken dus? En dan verf op het hout vegen en met een ander stuk van de doek het erg weer afvegen?
http://image.misterart.com/grouppix/528x352/000/g744.jpg
Thiez
15 april 2011, 10:41
Nog maar even een vraagje.. (wat komt er bij dat lakken toch veel kijken)
Moet ik de fineer eerst schuren voordat ik de eerste stain aanbreng of is het daar te dun voor? Kan ik beter gelijk stainen en dan afschuren voor de 2e stain?
fred dons
15 april 2011, 21:13
hoi
er van uitgaand dat je de fineer al hebt verlijmt op de body zou ik alleen schuren als het hout erg grof is of krassen bevat, anders heb je nog tijd zat om te schuren tijdens het stainen
het fineer ziet er goed uit ! breng het acryl met een doek op en dan kan je 2 dingen doen; direkt afwrijven met een schone doek, laten drogen en de rest weg schuren of opbrengen of laten drogen en dan met thinner en een doek weer verwijderen
bij de thinner methode trekt de kleur dieper in het hout en geeft het een meer dramatisch effect, ook blijft het 3d effect beter behouden, echter het zou de lijm waarmee je je fineer hebt verlijmt kunnen oplossen (houtlijm of titebond blijft over het algemeen wel zitten, mits afdoende uitgehard)
Thiez
15 april 2011, 22:26
Dan denk ik het beste dat ik kan kiezen voor de eerste methode. Ik heb namelijk de fineer gelijmt met bisontix dus dat lost op met thinner waarschijnlijk.
Is het niet mogelijk met wasbenzine ofzo? Dan lost de lijm niet op maar volgens mij acryl lak wel toch?
Ik kan het altijd even proberen met thinner, ik heb een paar proefstukjes fineer op een plank geplakt met dezelfde lijm.
In ieder geval alvast heel erg bedankt voor alle tips fret ;) Het is een first-timer dat stainen voor mij dus vandaar alle vragen.
knarf
16 april 2011, 15:01
Een paar pagina's terug in dit topic wordt de tip gegeven van onderstaande shop (Duitsland) die cellulose lak verkoopt. Ik wil er graag eens bestellen maar ik zou willen weten wat ze nou precies bedoelen met "Ballen-mattierung". Ik neem aan dat het gaat over "matte lak die aan te brengen is met een kwast" maar waarom wordt-ie dan als "glänzend" aangegeven? Maw is-ie nou glanzend of mat? En aan te brengen met airbrush mits voldoende verdunnen?
Iemand een idee?
Hier dus de link:
http://www.clou-shop.eu/zellulose-mattierung-clou-500-glaenzend.html
Thiez
20 april 2011, 17:52
hoi
er van uitgaand dat je de fineer al hebt verlijmt op de body zou ik alleen schuren als het hout erg grof is of krassen bevat, anders heb je nog tijd zat om te schuren tijdens het stainen
het fineer ziet er goed uit ! breng het acryl met een doek op en dan kan je 2 dingen doen; direkt afwrijven met een schone doek, laten drogen en de rest weg schuren of opbrengen of laten drogen en dan met thinner en een doek weer verwijderen
bij de thinner methode trekt de kleur dieper in het hout en geeft het een meer dramatisch effect, ook blijft het 3d effect beter behouden, echter het zou de lijm waarmee je je fineer hebt verlijmt kunnen oplossen (houtlijm of titebond blijft over het algemeen wel zitten, mits afdoende uitgehard)
Heej Fred, nog even een vraagje.
Ik heb beide methoden geprobeerd. Het goede nieuws is dat de lijm niet oplost door de thinner. Het slechte nieuws is dat ik met geen mogelijkheid de verf eraf krijg met thinner. Het is acryl verf maar het blijft zo dik erop zitten dat ik alsnog moet schuren. De andere methode ook geprobeerd, opwrijven met een doek en gelijk uitwrijven, laten drogen en dan schuren. Bij zit er weinig verschil in eindresultaat opzich. Nou moet ik wel zeggen dat de flame in het teststukje niet optimaal is (rand van de fineer, veel minder flame dan in het midden)
Ik zal binnenkort fototje maken van het eindresultaat, misschien dat je nog wat tips kan geven over hoe het te verbeteren is.
Thiez
21 april 2011, 12:36
Bij deze het fototje van de fineer na het schuren. Bovenste stuk heb ik nog niks aan gedaan, dat is beetje grijzig door het schuurstof. Het onderste stuk heb ik getest, links de droge doek techniek, rechts de thinner techniek.
http://foto-uploaden.nl/imgs/dsc00315.jpg
fred dons
21 april 2011, 17:44
tis ook een beetje testen welke acryl je gebruikt, zwart kan uit een aantal kleuren zijn opgebouwd en afhankelijk van het merk trekken sommige kleuren erg diep in (zwart opgebouwd uit o/a donkerpaars heeft daar bijvoorbeeld last van)
zelf gebruik ik zwart bij double stainen eigenlijk alleen bij een zwarte top en niet voor tiger eye omdat het inderdaad de neiging heeft nogal te overheersen.
ik zou daarom in jouw geval eerder een burnt umber of een ander donker bruin gebruiken, als je dat met thinner verwijderd bijft er een bruine gloed maar als je daar vervolgens met gele stain over heen gaat worden de worden de vlammen bijna zwarte
en inderdaad als er geen vlam op het test stukje zit krijg je alleen een donkergrijze gloed, echter de vlam gaat sowieso pas "poppen" na de 2e stain laag (zoals bijvoorbeeld clou poederbeits geel)
Thiez
21 april 2011, 17:52
oke bedankt voor de tips fret, ik ga het nog eens proberen.
Thiez
22 april 2011, 18:09
Ik heb vandaag de testjes afgemaakt nog. De ene een zwarte double stain en de andere een bruine stain onder.
Hier een linkje naar me zelfbouw topic zodat ik niet alle foto's dubbel hoef te posten. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?137713-Eerste-strat-project/page14
Sanderltd
26 april 2011, 11:43
Ik weet dat het hier ooit een keertje op het forum heeft gestaan, maar ik kan het absoluut niet terugvinden.
Ik ben van plan de hals van een Jackson rr24 gedeeltelijk opnieuw te lakken. De standaardlak is PU-lak, met witte kleurlaag eronder.
Ik heb de hals al plaatselijk netjes geschuurd met 180 - 240 - 360 - 400 grit en nog eens nagegaan met staalwol. De hals is dus helemaal glad nu.
Maar is het nu gewoon mogelijk om als kleurlaag witte verf op waterbasis te gebruiken (motip oid)? En daarna gewoon af te lakken met een transparante PU-laklaag?
De kernvraag is dus: kunnen acryl en PU-lak gecombineerd worden?
En ook: is het een probleem dat ik op sommige plaatsen wellicht een gedeeltelijke overlap heb met de "oude" PU-laklaag van de gitaar? Ik wilde op deze manier namelijk een mooie overgang creëren.
fender810
26 april 2011, 18:18
Hallo allemaal,
Ik ben nu bezig met het lakken van een saga bouwpaket, ik heb cellulose grondlak, olympic white kleurlak, en blanke aflak gekocht. Ik ben begonnnen met het lakken en er zitten nu 3 lagen grondlak en daarboven 10 lagen kleurlak, het dekt nu volledig en het ziet er mooi uit, alleen het oppervlak is wel glad maar de lak is niet helemaal glad, het lijkt een heel klein beetje een sinaasappel huidje, niet heel erg, maar wel een beetje, kan je dit nog weg werken door na het uitharden heel fijn schuur papier te gaan gebruiken en te polijsten met commandant?:???: hebben jullie dit ook een keer gehad?
DaanW
26 april 2011, 18:36
Ik weet dat het hier ooit een keertje op het forum heeft gestaan, maar ik kan het absoluut niet terugvinden.
Ik ben van plan de hals van een Jackson rr24 gedeeltelijk opnieuw te lakken. De standaardlak is PU-lak, met witte kleurlaag eronder.
Ik heb de hals al plaatselijk netjes geschuurd met 180 - 240 - 360 - 400 grit en nog eens nagegaan met staalwol. De hals is dus helemaal glad nu.
Maar is het nu gewoon mogelijk om als kleurlaag witte verf op waterbasis te gebruiken (motip oid)? En daarna gewoon af te lakken met een transparante PU-laklaag?
De kernvraag is dus: kunnen acryl en PU-lak gecombineerd worden?
En ook: is het een probleem dat ik op sommige plaatsen wellicht een gedeeltelijke overlap heb met de "oude" PU-laklaag van de gitaar? Ik wilde op deze manier namelijk een mooie overgang creëren.
Tabel uit het begin van dit topic, mss dat je daar wat aan hebt:
http://www.xs4all.nl/~a160999/overig/photos/laktabel1.gif
JorenBSld
26 april 2011, 19:43
hallo iedereen,
ik ben met mijn eerste zelfbouw les paul bezig, en ben aan gekomen bij het finishen. ik heb er zwarte lak (van voxhumana) opzitten. en ben begonnen met het aflakken, met de hoogglans blanke lak (ook van voxhumana).
en ik heb dit topic doorgelezen en begreep dat je tussen de lagen nat moest schuren. dit heb ik gedaan maar nu is het helemaal dof geworden en ziet de finish er niet meer zo mooi uit. Ik heb er nog geen nieuwe laag opgespoten. maar ben ik nu fout geweest met het schuren tussen de lagen? of hoort het dof te worden??
Moet ik het terug opschuren en opnieuw spuiten of kan ik doorgaan?
en ook nog een matriaal vraag: de voxhumana prijzen zijn redelijk hoog maar is hetzelfde resultaat ook te behalen met andere merken/producten, ik lees veel over motip maar ik ben er niet bekend mee...
sorry voor de vele vragen maar ik ben echt nog een beginneling op dit vlak... maar zie het maar als een mooi/goed leerproces :D
groeten en alvast bedankt
Joren
Sanderltd
26 april 2011, 19:49
Tabel uit het begin van dit topic, mss dat je daar wat aan hebt:
Dat was de tabel die ik zocht! Bedankt :)
Hmm, dus blijkbaar kan PU-lak niet over acryl aangebracht worden. Jammer! Dan maar op zoek naar witte PU lak. :)
fred dons
26 april 2011, 19:53
ja hoor dof worden mag, pas bij het polijsten komt de glans weer terug dus gewoon blijven schuren tussen de lagen door
ik heb deze van het weekend eindelijk gepolijst (lag al een maand of 6 na het lakken op me te wachten)
ik had hem met 800 grit helemaal mat geschuurd en nu met medium compound gepolijst, hij moet nog 1 keer gepoetst worden en dan is hij klaar
http://94.100.115.34/1289300001-1289350000/1289329301-1289329400/1289329308_6_bkc5.jpeg
en hier kun je de glans ook goed zien na schuren en polijsten
http://94.100.124.171/1289900001-1289950000/1289902501-1289902600/1289902580_6_VKK_.jpeg
btw het lukt me niet meer om foto's toe te voegen, is er ook een shortcode om IMG in te voegen ?
guitarsupplies is o/a goedkoper met zijn lak en heeft ook meer keuze
barno
26 april 2011, 20:01
ja hoor dof worden mag, pas bij het polijsten komt de glans weer terug dus gewoon blijven schuren tussen de lagen door
ik heb deze van het weekend eindelijk gepolijst (lag al een maand of 6 na het lakken op me te wachten)
ik had hem met 800 grit helemaal mat geschuurd en nu met medium compound gepolijst, hij moet nog 1 keer gepoetst worden en dan is hij klaar
http://94.100.115.34/1289300001-1289350000/1289329301-1289329400/1289329308_6_bkc5.jpeg
en hier kun je de glans ook goed zien na schuren en polijsten
http://94.100.124.171/1289900001-1289950000/1289902501-1289902600/1289902580_6_VKK_.jpeg
btw het lukt me niet meer om foto's toe te voegen, is er ook een shortcode om IMG in te voegen ?
guitarsupplies is o/a goedkoper met zijn lak en heeft ook meer keuze
gvd fred, dat zijn weer beauties hoor! normaal haat ik quilts of hoe heet dat, maar dit is toch wel heel heel strak.
fred dons
26 april 2011, 20:19
ik weet ik heb het eerder gezegd maar ik probeer te minderen :D , en ik wil alleen nog maar hele bijzondere stukken hout hebben
probleem is met al die betaalbare gefineerde gitaren dat veel quilts wat goedkoops gekregen hebben en dat heeft het voor mij ook wel een beetje verpest
paar weken geleden op gitaarmarkt een mooie rosewood body gekocht en als ze niet zo zwaar waren (deze is uitgehold btw) zou ik daar nog wel een paar van willen hebben
http://94.100.120.112/1283200001-1283250000/1283228901-1283229000/1283228960_6_9gQa.jpeg
http://94.100.120.54/1283200001-1283250000/1283229801-1283229900/1283229807_6_oMSd.jpeg
Thiez
26 april 2011, 21:22
Die achterkant is echt super nice!!!
barno
26 april 2011, 22:10
ik weet ik heb het eerder gezegd maar ik probeer te minderen :D , en ik wil alleen nog maar hele bijzondere stukken hout hebben
probleem is met al die betaalbare gefineerde gitaren dat veel quilts wat goedkoops gekregen hebben en dat heeft het voor mij ook wel een beetje verpest
paar weken geleden op gitaarmarkt een mooie rosewood body gekocht en als ze niet zo zwaar waren (deze is uitgehold btw) zou ik daar nog wel een paar van willen hebben
http://94.100.120.112/1283200001-1283250000/1283228901-1283229000/1283228960_6_9gQa.jpeg
http://94.100.120.54/1283200001-1283250000/1283229801-1283229900/1283229807_6_oMSd.jpeg
damn ja die back is onwerkelijk straf
Rosewood uithollen, het heeft iets decadents, maar qua gewicht kan ik me voorstellen dat het wel moet
fred dons
26 april 2011, 22:30
zelfs uitgehold heeft de complete gitaar nog wat weg van een 70 jaren les paul dus het was zeker nodig, ik heb van dezelfde maker een tele body die massief is en die gebruik ik regelmatig als gewicht om fineer op zijn plaats te houden (decadent ik weet het :D )
leeuwevi
27 april 2011, 19:12
Een paar pagina's terug in dit topic wordt de tip gegeven van onderstaande shop (Duitsland) die cellulose lak verkoopt. Ik wil er graag eens bestellen maar ik zou willen weten wat ze nou precies bedoelen met "Ballen-mattierung". Ik neem aan dat het gaat over "matte lak die aan te brengen is met een kwast" maar waarom wordt-ie dan als "glänzend" aangegeven? Maw is-ie nou glanzend of mat? En aan te brengen met airbrush mits voldoende verdunnen?
Iemand een idee?
Hier dus de link:
http://www.clou-shop.eu/zellulose-mattierung-clou-500-glaenzend.html
Nitrolak is in hoogglans en mat te krijgen bij Dieter van Guitarsupplies.nl
Nagramoth
30 april 2011, 22:49
Iemand ervaring met de blanke acryl lakken uit de Carrat-lijn van van Motip?
Ik wil een project mat aflakken. Volgens mij is acryl gewoon acryl, zou dus geen probleem moeten zijn. Iemand meer info?
adrinalino
17 mei 2011, 21:30
Sinds een tijdje zijn er parketlakker op waterbasis verkrijgbaar. Ik deed daar vaak mn meubels mee en vond het een mooi resultaat. Ze zijn erg krasvast, flexibel en hebben een lage laagdikte waardoor het hout niet zo ingepakt lijkt als bij bv polyester. Iemand ervaring ermee?
Groeten,
Aad.
de v waar stijn kenens nu aan werkt is afgelakt met lak op waterbasis, maar weet niet of het parketlak is. op basgitaarforum.nl zie ik af en toe wel eens parketlak op een basgitaar verschijnen (maar weet niet of dat om lak op waterbasis gaat)
Melv16
6 juni 2011, 20:20
Hallo!
Ik heb een namaak Stratocaster hier, en die heb ik al helemaal uit elkaar gehaald en een goede laag primer (van de Action) erop gespoten. Die zit er heel strak op.
Nu ga ik waarschijnlijk een kleurlak erop spuiten van Motip of iets in die richting.
Een vriendin van mij gaat daarna schilderingen erop maken, sierlijntjes enzo. De bedoeling is dat alles mooi gaat glimmen erna. Blanke lak heb ik al staan, dat is 2 componenten lak uit een spuitbus.
Maar we weten allebei niet wat voor verf ze moet gebruiken voor die schilderingen. Ze heeft de primerlaag aangekeken en ze is bang dat haar verf daar zo vanaf valt.
Ze heeft Acrylverf en Olieverf.
Wat voor verf kan ze het best gebruiken ? En moet ik de kleurlaag eerst nog lichtjes opschuren of is dat niet nodig ?
http://94.100.121.16/1314150001-1314200000/1314188201-1314188300/1314188254_6_R1D8.jpeg
Alvast bedankt.
fred dons
6 juni 2011, 20:53
ik zou voor acryl gaan, olieverf duurt heel lang voordat het uitgehard is, acryl (uit tube of waterbasis) reageert tenminste nergens mee
fred dons
6 juni 2011, 20:56
oh ja, zorg dat je primer en kleur laag van hetzelfde merk zijn, verschillende merken willen nog wel eens slecht op elkaar reageren
ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met een 2k lak over een verse lak laag maar ik kan me goed voorstellen dat die ook niet geheel compatible zijn
Melv16
6 juni 2011, 21:02
Hmm ok, dan gaan we dus mooi effe andere blanke lak scoren tegen die tijd ook van de Action gewoon haha.
Is Acrylverf het beste ? Of het beste van die 2 ? Want ik ben ook gewoon bereid om andere verf voor haar te gaan halen, dat is totaal geen probleem.
Ook heb k zitten denken om de gitaar in kleur te laten spuiten bij een spuiterij, en de verf die zij gaat gebruiken ook daar te laten mengen, dat moet dan ook gewoon goed samen gaan lijkt mij ? Al weet ik niet of die verf met een penseel aan te brengen is. Lijkt me wel als ze het in een potje doen ?
fred dons
7 juni 2011, 09:28
ik doe al mijn airbursh en schilderwerk met acryl dus ja ik vind dit wel het beste, je kunt ook werken met verf met chemische oplosmiddelen (dat is wat je gaat krijgen bij de autospuitert) maar tegenwoordig kun je dezelfde kleuren ook in acryl op waterbasis krijgen en dat is wel wat gezonder en gemakkelijker in het verwerken
je zult er overigens achter komen dat als je de verf van de autospuiter in een potje wil je een godsvermogen kwijt bent dus ik zou zelf dit adres aanraden die kunnen je ook helpen aan goede 2k lak
http://www.airbrush-services-almere.nl/
Melv16
7 juni 2011, 10:53
Ok hartstikke bedankt, dan word het gewoon Acryl op waterbasis met erna blanke lak van de Action.
iesiediesie74
8 juni 2011, 19:48
Is het met nitrocellulose lak makkelijker (verbergt beter eventuele oneffenheden ) om een gladde/strakke finish te krijgen dan met de standaard acryl/alkyd spuitbussen?
Is het met nitrocellulose lak makkelijker (verbergt beter eventuele oneffenheden ) om een gladde/strakke finish te krijgen dan met de standaard acryl/alkyd spuitbussen?
ten eerste is het nooit makkelijk om een strakke finish te krijgen, enfin, dat vind ik toch :). voor Fred is waarschijnlijk eitje
de lagen cellulose vloeien beter in mekaar over maar eventuele oneffenheden worden evengoed "gefeatured". Eigenlijk moet je er altijd van uitgaan dat kleine bumps of cracks gewoon nog veel zichtbaarder worden bij het lakken.
fred dons
8 juni 2011, 20:00
nee hoor nog steeds geen eitje ;)
ik vond cellulose wel makkelijker te verwerken, met alkyd en acryl kan ik in principe maar 2 lagen per dag spuiten en dan moet ik dat binnen 20 minuten doen (en en daarna moet ik weer 24 uur wachten), terwijl ik met cellulose meerdere lagen op 1 dag kan doen en daar gemakkelijk een paar uur tussen kan laten (bij acryl en alkyd wil de lak dan nog wel eens gaan blisteren)
cellulose is ook makkelijker polijsten (acryl word nogal snel warm en daardoor zacht en kwetsbaar tijdens het polijsten) maar zoals Barno al zegt, zorg dat je met een zo glad mogelijk oppervlakte begint dat maakt het aflakken alleen maar beter en makkelijker
iesiediesie74
8 juni 2011, 20:20
Niet het antwoord waar ik op gehoopt had, maar wel gedacht.
De reden dat ik het vroeg was dat Matin Koch in zijn boek het hier over heeft.
fred dons
12 juni 2011, 10:11
cellulose droogt dun op (dunner dan acryl) waardoor je oneffenheden minder snel wegwerkt, het lukt wel maar dan ben je flink wat lagen (met tussendoor schuren) verder
cellulose droogt dun op (dunner dan acryl) waardoor je oneffenheden minder snel wegwerkt, het lukt wel maar dan ben je flink wat lagen (met tussendoor schuren) verder
Mijn laatste tele heeft geloof ik wel iets van 15 - 20 dunne lagen nitro voordat ik hem helemaal strak kon krijgen. Zorg er dus inderdaad voor dat je echt zo glad mogelijk begint en tussendoor echt niet te grof schuurt.
Shibby
27 juni 2011, 13:04
Ik ga binnenkort eindelijk eens beginnen aan het lakwerk van mijn eerste zelfbouw, en hiervoor wil ik een soort werkplan. Hiervoor heb ik een aantal websites/fora afgezocht, maar er zijn een aantal dingen waar ik niet goed uit kom, omdat mijn bronnen soms elkaar tegenspreken. Ik heb hier deels de lak-faq gelezen (eigenlijk te groot om helemaal door te lezen), een aantal threads op tdpri, de site van Fred Dons, en "How To Paint Your Guitar" door John Gleneicki. Ik heb 1 bus primer, 1 bus oranje, 1 bus bruin, en 2 bussen clear, allemaal nitrocellulose. Een paar vragen:
1. Hoeveel lagen primer, kleur (ik heb 2 verschillende kleuren), en clear moet ik gebruiken?
Ik kom ongeveer 4-6 lagen voor primer/per kleur tegen, en 15-25 lagen voor clear. Mij lijkt dat primer en kleur gewoon een aantal dunne lagen moeten zijn tot deze dekken, tussendoor licht opgeschuurd met 400 grit.
2. Hoe lang moet ik een laag laten drogen voor ik een nieuwe spuit, en moet ik tussen lagen schuren vlak voor of vlak na het spuiten van een laag? Verschilt dit bij primer/kleur/clear?
Ik heb ergens gelezen dat het minimaal anderhalf uur moet drogen, op andere plaatsen weer 30-60 minuten. Ik moet er wel bij zeggen, bij beide beschrijvingen stond niet wat voor laksoort er gebruikt werd.
3. Nadat ik de eerste kleurlaag heb gespoten, wil ik een deel van de body afplakken om een racestripe te maken. Is het verstandig om de eerste kleurlagen een aantal dagen uit te laten harden voor ik de body afplak en verder ga met de tweede kleur?
Ik weet niet of de afplaktape teveel blijft kleven als de oranje lak nog "zacht" is. Daarnaast denk ik dat ik de afplaktape pas 24 uur moet verwijderen na de laatste laag bruin.
Excuses voor de wall of text, maar ik wil goed beslagen ten ijs komen (en da's al lastig zat met dit weer:seriousf:)
ik ben geen specialist dus fred zal wel corrigeren indien nodig:
primer: gebruik ik om het oppervlak volledig glad te krijgen (uiteraard heb je eerst poriën goed gevuld). Dus aantal lagen hangt af van hoe goed je voorbereiding hebt gedaan. Ga er van uit dat je met de kleurlagen geen poriën of schuursporen, hoe klein ook, meer kan opvullen (tenzij je heel veel kleurlagen gebruikt)
kleurlagen: ik denk datje die niet tussentijds moet schuren. alleen de laatste laag moet helemaal dof worden geschuurd, dus als jeniet door je lak wil schuren is het zaak van toch enkele kleurlagen te zetten.
blank: aantal lagen naar keuze schat ik, hangt af van hoe strak je het wil enz...
fred dons
27 juni 2011, 15:19
klopt helemaal, en wat je zelf al zegt. een paar dagen (minimaal 3) wachten met aftapen op cellulose, anders krijg je enorm irritante lijm resten op de lak en loop je ook nog het risico stukken lak mee te nemen bij het verwijderen van de tape
laat de tape er ook niet te lang op zitten; cellulose is een paar minuten uit gehard (in ieder geval vingerdroog) en dan zou ik gelijk de tape verwijderen
Shibby
28 juni 2011, 13:53
Ah, bedankt voor jullie antwoorden:) Nog 1 vraagje:hoe lang wachten jullie min/max tussen 2 lagen, en hoeveel lagen spuiten jullie ongeveer op een dag?
fred dons
29 juni 2011, 07:49
met cellulose wacht ik zo'n 10 minuten, (maar mag ook langer) en dan spuit ik 3 lagen per dag
Ik sluit me volledig bij Barno en Fred aan wat betreft die strakke ondergrond. Ik heb zelf een aantal keren problemen hiermee gehad. Een ondergrond was 99% strak. Paar schuurkrasjes en hele ondiepe deukje (eigenlijk niet zichtbaar op de ongelakte body). Ik dacht dat ik die dipjes en krasjes wel zou vullen met een primer, dus primer erop (meer lagen dan wenselijk was). Dan kleurlak en blankelak. Primer werkt anders dan hout en zakt toch nog soms wat in.
Het bleek onmogelijk om een body die niet helemaal 100% strak was met een redelijk dunne laklaag strak af te werken. Je moet dan echt veel lagen op elkaar opbouwen en dat kost veel tijd, veel schuurwerk en veel lak.
Het is dus echt veel sneller en voordeliger om te zorgen dat de basis vanaf het begin 100% is.
Dus: voorzichtig met je hout zodat er geen butsjes in komen. Met een grove korrel beginnen, iets fijnere korrel totdat je een effen resultaat hebt, nog fijnere korrel totdat dat resultaat ook perfect is etc..... (en indien nodig natuurlijk een filler gebruiken. Eigenlijk zou je daarna met twee dunne lagen primer klaar moeten zijn. Als je met 3 dunne lagen primer de boel niet strak hebt, dan lag het aan je voorbereiding.
Shibby
29 juni 2011, 14:25
Ik kan binnenkort aan het werk! Het is een bouwpakket-gitaar, de body heeft al een dikke sealerlaag. Deze ga ik nog van tevoren even opschuren met heel fijn schuurpapier tot deze zo strak mogelijk is. Bedankt voor de tips in elk geval.
Kleine lakuitdaging:
Ik heb in een elzen stratbody langs de rand een paar kleine hapjes. Niet groot genoeg om weg te frezen, maar ook niet zo klein dat ik ze wegschuur.
Ik schat in dat na schuren een ruwe rand overblijft met putten van ongeveer 2 mm diep.
het idee qua lak is een primer (wit) en dan een hele dunne nitro kleirlaag, met daarover een hele dunne nitro blanke laag.
Waar kan ik die putjes het beste mee vullen (mag dus niet reageren op de thinner in de nitrolak, moet heel strak af te werken zijn en achteraf niet verder krimpen (omdat ik moet zo'n dunnen laklaag totaal geen oneffenheden kan opvangen).
Kleine lakuitdaging:
Ik heb in een elzen stratbody langs de rand een paar kleine hapjes. Niet groot genoeg om weg te frezen, maar ook niet zo klein dat ik ze wegschuur.
Ik schat in dat na schuren een ruwe rand overblijft met putten van ongeveer 2 mm diep.
het idee qua lak is een primer (wit) en dan een hele dunne nitro kleirlaag, met daarover een hele dunne nitro blanke laag.
Waar kan ik die putjes het beste mee vullen (mag dus niet reageren op de thinner in de nitrolak, moet heel strak af te werken zijn en achteraf niet verder krimpen (omdat ik moet zo'n dunnen laklaag totaal geen oneffenheden kan opvangen).
Zou je dat met porieenvuller niet redden?
daar gebruik ik altijd Levis voor en daar red ik dat denk ik niet mee. Zal iets plamuur achtigs moeten worden denk ik. Maar wat?
Plamuur werkt niet voor zoiets. Epoxy wel.
Plamuur werkt niet voor zoiets. Epoxy wel.
Wat gebruik jij voor epoxy (merk) en gooi jij er ook nitro overheen?
Dalbergia
4 juli 2011, 21:01
ik vul dergelijke putjes op met dikke secondenlijm, even schuren, is direct en met bijna alles af te werken
Dalbergia
4 juli 2011, 21:15
trouwens een vraagje:
ik heb mijn 4e project gelakt met 2K lak spuitbus, 500 ml van colormatic. In een dag opgezet, ca. 13 lagen. Ik moet hem nog gaan schuren maar ik denk dat hier en daar nog wel wat putjes of plekjes zullen zijn die nog lak nodig hebben.
Kan hier na voldoende uitharding nog 1 of 2 laagjes Plastic Coating (Rustin) over??
ik vul dergelijke putjes op met dikke secondenlijm, even schuren, is direct en met bijna alles af te werken
Ik kreeg een min of meer gelijke tip van fred via PM. Iets dikkere secondelijm (maar die had ik natuurlijk niet, dus dunne lijm gebruikt) en in hele dunne laagjes aanbrengen en gelijk schuren zodat het houtstof erin terecht komt.
Jee zit meteen op bepaalde plekken een waas van stof, dat zijn volgens mij de kuiltjes. Ik heb dit zojuist denk ik wel 30 tot 40 keer herhaald met een paar kleine druppeltjes en het werkt tot nu toe perfect. Je ziet wel een heel duidelijk kleurverschil (waar lijm zit is het heel donkerder dan het elzenhout) maar dat was voor mij niet een probleem.
Alleen met secondelijm vullen, zonder schuurstof werd mij afgeraden, juist omdat secondelijm anders werkt en uitzet als lak of hout.
Pure secondelijm heb ik wel gebruikt, in het verleden, bij reparaties aan gaatjes in polylak. Dat werkt extreem goed, maar nu heb ik de raad gevolgd en heb het in heel veel hele dunne laagjes opgebouwd. Je bent een uurtje of 2 bezig, maar het werkt wel super!
Fred, bedankt!!!!
fred dons
5 juli 2011, 08:27
trouwens een vraagje:
ik heb mijn 4e project gelakt met 2K lak spuitbus, 500 ml van colormatic. In een dag opgezet, ca. 13 lagen. Ik moet hem nog gaan schuren maar ik denk dat hier en daar nog wel wat putjes of plekjes zullen zijn die nog lak nodig hebben.
Kan hier na voldoende uitharding nog 1 of 2 laagjes Plastic Coating (Rustin) over??
voor putjes moet je superlijm gebruiken (ik zou eigenlijk aandelen superlijm moeten hebben ;) ) , omdat de rustin ook een 2k is blijf je altijd een verschil zien tussen de "oude" lak en de nieuwe (hij lost niet op in de oude lak), superlijm heeft dat ook maar het verschil is veel en veel minder en na schuren en polijsten kun je het verschil eigenlijk alleen nog maar zien met een uv lamp
Na wat met secondenlijm geprutst te hebben vraag ik me af± is er al eens iemand geweest die een gitaar gefinished heeft met secondelijm. het lijkt eigenlijk een primia middel om een blanke gitaar mee af te werken, al zal je wel heel veel tubetjes nodig hebben. Je krijgt een soort flinterdunne harde afwerklaag.
fred dons
6 juli 2011, 15:13
ik heb een neck gelakt met superlijm, zag er in eerste instantie prachtig uit en superlijm is heel mooi hoogglans te poetsen, probleem is dat voor grote oppervlakten de lijm te hard is waardoor bij enige beweging in het hout (of gewoon met stoten tegen de "lak" ) grote stukken lijm wegspringen
ik gebruik het nog wel eens om de achterkant van een neck te sealen, alleen schuur ik hem dan nagenoeg weer weg zodat alleen de porieen gesloten zijn en de neck alleen een satijnglans heeft
Dat laatste bedoelde ik eigenlijk, meer als filler en sealer en dan zo laten.
superfly
6 juli 2011, 22:32
Ik kwam in de Clou online shop dit ding tegen
http://www.clou-shop.eu/images/thumbnail/produkte/middle/2572_0.jpg
Mag ik daar wat van verwachten om nitrocellulose te verspuiten?
http://www.clou-shop.eu/preval-sprayer.html
hm lijkt mij zonde van je geld. dan moet je EN een blikje EN dat spuitbusje kopen. Kun je net zo goed gelijk een spuitbus nitro kopen want waarschijnlijk is dat spuitbusje toch na 1 keer spuiten leeg net als een normale spuitbus.
fred dons
7 juli 2011, 07:54
die dingen zijn vooral handig als je zelf wilt mengen maar voor standaard kleuren is het inderdaad zonde van de moeite
Paar weken geleden met de nitro in zonlicht-tip bezig geweest. Nu eens het resultaat bekijken.
Links, verse hoogglans nitro van Clou
Midden, Nitro van Histor, zat een beetje qua kleur in tussen de huidige kleur en de kleur van het flesje links.
Rechts, gestaind met een mengsel van Kroonparts. Een heerlijk honingachtige kleur, nog steeds wel transparant.
Alle drie nog niet verdund met thinner. Denk dat je hiermee wel een body en neck mooi geel kan krijgen.
http://img687.imageshack.us/img687/4426/20072011702.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/687/20072011702.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Gelijk maar een vraag aan de mensen met veel ervaring met nitro:
Ik wil o.a. de heel van de neck en onder de slagplaat en de backplate de lak niet verkleurd hebben, alles wat "al jaren bloot staat aan licht" juist wel.
Ik heb een paar volgordes waar ik tussen twijfel:
1. Kleurlak
2. Afplakken lichte delen, donkere, gele, nitro eroverheen
3. Afplakzooi eraf en een paar lichte lagen
1a. Kleurlak
2a. Lichte nitro erop, aantal lagen,
3a. Stukken afplakken (of een shabloon van karton erop ofzo) en als laatste de donkere laag erop.
Bij de laatste methode ben ik bang dat de kleur dan ineens te donker kan uitpakken en dat er geen weg terug is.
Eerste methode lijkt mij ook het meest vlakke resultaat te geven, maar vind het een vreemd idee om de verkleurde lak onder de blanke te hebben (hoewel het eigenlijk in elkaar smelt). Ook lijkt mij hier het minste risico dat je de verkleuring wegschuurt bij de laatste stap.
Daarna komen de slijtplekken op de body en hals. Ga je dan kunnen zien dat er blanke lak bovenop getinte blanke lak ligt?
Rickenbender
20 juli 2011, 13:59
Gewoon even een proefplankje maken en alle twee de methodes proberen.
Ik vraag me alleen af of je geen zichtbaar hoogte verschil op de overgang van licht naar donker krijgt. Misschien een dubbele afplakmal maken zodat het aantal lagen gelijk blijft.
Ik denk zelf ook niet dat met 1 laag je verschil gaat zien. Heb al meerdere gitaren met nitro gelakt en die lagen zijn zoooooo dun. Maar ik ben bang dat ik echt meerdere donkere lagen nodig zal hebben om een tint te krijgen. Heb eigenlijk alleen maar veel ervaring met het kleuren van het hout en daarna blanke lak erop. Ik wil het nu eens correct doen, door de lak op kleur te brengen.
JoeV
3 augustus 2011, 20:17
Ik heb de kop van m'n gitaar enkele lagen zwart gegeven. Ik wil er een decal op zetten (zelf geprint), moet ik dan eerst lichtjes schuren (mesh pad), decal plaatsen en dan clear er over? Of kan ik dit doen zonder sChuren?
Grtz
Thiez
3 augustus 2011, 20:44
Kunt het beste eerst schuren. Zeker als het een waterslide decal is. Dan wil je het oppervlak zo glad mogelijk zodat er geen lucht of water onder blijft zitten.
JoeV
3 augustus 2011, 20:54
Ok tnx :ok: Is zo'n 3M schuurgaas geschikt? Grtz
Nagramoth
17 augustus 2011, 15:11
TIP:
Sinds vandaag te bestellen, Vintage Yellow transparant nitrocellulose:
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=nitro-vintage-yellow-_see-through_&action=article&group_id=10000011&aid=3579&lang=NL
En nee, ik heb geen aandelen GS... :)
LeNick
17 augustus 2011, 15:31
Wow, bedankt! Dat is goed nieuws! Ik vroeg me toevallig laatst af waarom er in Nederland moeilijk 'Fender vintage amber' te vinden was..
G.G.
17 augustus 2011, 18:41
hey, dat ik leuk. Heb er laatst Surf Green besteld en moest met een eigen mengkleur mijn blanke lak tinten. gelukkig heb ik een spuitpistool, dus kan makkelijk mengen. heb je dat niet, dan is dit wel ideaal.
rugzak
7 september 2011, 16:04
gewoon in groningen te koop hoor die celluloselak. 13.50 voor 0.25 liter.
grizzly
14 oktober 2011, 17:38
Inmiddels zit ik vol in het klassieke gitaarbouw project. Het is mijn eerste klassieke gitaar en ik moet nog veel leren.
Het wordt hoog tijd om eens na te denken over de afwerking.
Ik heb, in het verre verleden, wel wat ervaring opgedaan in lakken van auto's. Compressor en verfspuit zijn er nog (waterafscheider helaas niet meer.)
Ik heb totaal geen ervaring in politoeren en alle materialen die daarvoor nodig zijn.
Wat is wijsheid. Waarmee en hoe kan ik het best mijn klassieke gitaar afwerken.
Thiez
30 november 2011, 13:02
Ik heb inmiddels mijn zelfbouw strat gepolijst maar ik blijf met het probleem zitten dat hij krassen heeft.
Ik heb al een paar keer het verhaaltje (nat schuren, grof polijsten, fijn polijsten, wax) opnieuw gedaan, het is een spiegeltje maar toch zitten er allemaal nog krasjes op. Ik vermoed dat het van het schuren is maar ik schuur 600-1000-1500-2000-3000 dus mij lijkt dat die krassen toch weg moeten zijn....
Iemand enig idee wat het kan zijn?
fred dons
30 november 2011, 13:27
waarschijnlijk kleine deeltjes die loskomen tijdens het schuren en krasjes maken (tijdens het schuren en polijsten heeft de lak de neiging door wrijving weer wat zachter te worden en als er dan 1 korreltje los schiet heb je direct krassen)
het kost even wat tijd en spierpijn maar wat nog wil helpen is om met commandant 4 en bolletjes watten het polijsten te doen, dit veroorzaakt gegarandeerd geen nieuwe krassen en dan als laatste met watjes en een carpolish
de laatste fijne krasjes weg halen
Thiez
30 november 2011, 13:31
Oke bedankt fred, ga ik proberen.
stevierayfan
27 december 2011, 12:04
Hallo wie kan mij helpen,
ik ben een monterey pop aan het bouwen.
alleen wie weet hoe ik het beste een overspray kan doen??
dus de witte laag over de rode laag en dat je het verloop ziet(GEEN AIRBRUSH).
alvast bedankt
ChrisWMan
1 januari 2012, 21:14
Als ik een gitaar een andere kleur wil geven, moet ik dan ook al di stappen aan het begin volgen of kan ik als ik na het schuren een dun laagje lak laat zitten daar gewoon primer overheen doen?
Thiez
1 januari 2012, 21:34
Als ik een gitaar een andere kleur wil geven, moet ik dan ook al di stappen aan het begin volgen of kan ik als ik na het schuren een dun laagje lak laat zitten daar gewoon primer overheen doen?
Als ik me niet vergis kan dat gewoon mits de verf die erop gaat komen dezelfde is. Wanneer je PU lak niet helemaal afschuurt en daarna met cellulose lak eroverheen gaat, gaat het mis.
Wacht voor de zekerheid nog even op meer reacties want ik weet het niet met 100% zekerheid.
barno
1 januari 2012, 21:36
ja, primer hoeft zelfs niet als de nieuwe laklagen chemisch compatibel zijn. primer wordt gebruikt ifv goede hechting en om het oppervlak volkomen glad af te werken (en zo kleurlagen te sparen).
Als je gaatjes of blutsen wil repareren met plamuur of vuller, dan moet er uiteraard wel eerst een primer over.
stevierayfan
3 januari 2012, 11:42
hallo,
wie weet of nitrocelucelose over acryl lak kan??
mg
aaronstonebeat
3 januari 2012, 11:48
Volgens de tabel ergens aan het begin van dit onderwerp niet.
fred dons
3 januari 2012, 16:56
hallo,
wie weet of nitrocelucelose over acryl lak kan??
mg
al je het over lak in spuitbussen heb en de acryl lak is jonger dan 1 jaar dan zou ik het niet doen, als de acryl lak
volledig uitgehard is en minimaal 1 jaar oud kan het meestal wel (maar geen 100 % garantie)
ik heb overigens ook acryl op thinner basis gehad en die was wel compatible met cellulose alleen kom je pas achter of tie niet compatible is al het te laat is :D
bollocks37
8 januari 2012, 23:29
Mijn vraag wordt vast ergens in deze 120 pagina's al beantwoord maar na 50 pagina's heb ik het opgegeven so don't shoot please ;)
Ik koop een nieuwe gitaar van een paar honderd euros.
Daar schuur ik de zwarte lak op de top van de body van weg tot ik op het hout (basswood/linden) ben.
Nu wil ik dit relatief witte hout lakken met een vintage amber look (om eea te verduidelijken ik maak een "Malcolm young" versie van een standaard gretsch).
Ik heb twee spuitbussen gevonden die die gele transparante kleur leveren. Een bij guitarsupplies.nl en een bij vox-humana.
Die bij guitarsupplies is nitro, die bij vox weet ik niet.
Met welke kan ik de minste problemen verwachten bij de aansluiting op de pu lak die al op de rest van de body zit?
Alle andere tips om de basswood body de juiste kleur amber te krijgen zijn welkom. Het liefst zou ik olie gebruiken maar ik begrijp uit de gelezen pagina's dat het dichte basswood hout lastig netjes te stainen is...
Bijvoorbaat dank!
fred dons
12 januari 2012, 09:24
ik zou zelf eerlijk gezegd wel voor stainen gaan (zonder olie), probleem met de getinte lak is dat je niet kan varieeren in de sterkte van de tint (tis aan of uit) , mocht het toevallig wel de goede kleur zijn dan is dat natuurlijk geen probleem maar verschillende houtsoorten reageren verschillend op de tint die je er over heen spuit
als je clou waterstain Eiken + Geel mengt kun je een goede amberstain krijgen die je door hem met water te verdunnen lichter kunt maken
daarna kun je hem met iedere blanke lak aflakken
superfly
15 februari 2012, 18:16
Ik weet niet of er in deze draad al een een link geplaatst is naar deze webpage TROUBLE SHOOTING
Lacquer Finishing Problems (Nitrocellulose Lacquers) (http://www.woodfinishsupply.com/LacTroubleShoot.html) Als hij er al staat mijn excuses, maar ik vond het wel een nuttig overzicht van alle nitro problemen/oorzaken/oplossingen.
De Lak-Faq 1.0 is misschien wel eens toe aan een opschoning. Het wordt wel heel lastig om relevante info te vinden in alle bijdragen en vragen. (Iemand met veel vrije tijd?)
Kieftenbelt
20 februari 2012, 13:37
Ik ben het eens met de bovenstaande poster, ik heb een aantal vragen die ik na een uur spitten door dit topic nog steeds niet wijzer ben.
Om het even simpel en toch effectief te houden, hier het gegeven en wat ik graag wil:
- Swamp ash tele body moet geverfd/gebeitst worden
- Ik wil een transparant witte kleur aangeven, nerven dus zichtbaar. Beits of een lak verdunnen tot het resultaat van een dunne laag?
- Geen grondverf dan nodig?
- Ik wil een zijdeglans/satin beschermlak overheen doen, ik wil ook graag dat het op gegeven moment gaat vergelen: Nitrolak. Is dat ook goed voor de onderlaag wat wellicht ook een beits kan worden?
Bestaat er een transparant olympic witte nitro lak?
Ik stel het zeer op prijs als iemand hier antwoord op zou willen geven,
Bij voorbaat dank!
Tabula Rasa
20 februari 2012, 20:16
UIt een ander topic gepikt (is een post van gisteren)
Nee, groter dan 1/8" was ik niet van plan. Ik had eigenlijk het plan opgevat om de splintertjes met superlijm te 'vullen' en daarna rond te schuren. Een soort van burst is altijd nog een mogelijkheid, zolang het een 1kleurige burst is. Dus van (half)transparant in het midden naar een smal gebiedje dekkend aan de randen. De kopse einden van de body zou ik ook dekkend willen behandelen, terwijl de zijkanten weer semi-transparant mogen.
Ik was in de veronderstelling mijn lak bij ReRanch te gaan bestellen daar die een 'fail proof' butterscotchblond spuitbusje hebben. RR verstuurt echter niet over de grenzen. Chips.
Oi opperde hetzelfde idee dat Dieter (mr. Guitarsupplies) deed, nl. een transparant wit met daarover de 'vergelende' transparant lak die GS aanbiedt.
Nog ideeën daarover? Op het forum spreekt Fred Dons over kleuren van Magic Color.
fred dons
25 februari 2012, 07:45
Ik ben het eens met de bovenstaande poster, ik heb een aantal vragen die ik na een uur spitten door dit topic nog steeds niet wijzer ben.
Om het even simpel en toch effectief te houden, hier het gegeven en wat ik graag wil:
- Swamp ash tele body moet geverfd/gebeitst worden
- Ik wil een transparant witte kleur aangeven, nerven dus zichtbaar. Beits of een lak verdunnen tot het resultaat van een dunne laag?
- Geen grondverf dan nodig?
- Ik wil een zijdeglans/satin beschermlak overheen doen, ik wil ook graag dat het op gegeven moment gaat vergelen: Nitrolak. Is dat ook goed voor de onderlaag wat wellicht ook een beits kan worden?
Bestaat er een transparant olympic witte nitro lak?
Ik stel het zeer op prijs als iemand hier antwoord op zou willen geven,
Bij voorbaat dank!
ik denk dat ik rond de zomer weer eens tijd heb voor een nieuwe lak faq ;) (maar ik ga het zeker doen) voor die witte swampash kleur kun je witte meubelbeits kopen (ik heb ooit eens een potje gekocht bij een hobby site voor meubelmakers, ook verkopen zaken als karwei, gamma etc een whitewash verf op waterbasis, die is ook prima geschikt voor dit doel. je wilt de waterbasis omdat je daarna met welke lak dan ook kan aflakken , je hebt geen grondverf nodig maar wel een porieen vuller (tenzijn je heeeeeeeeeel veeeeeel aflak wil gebruiken om de lak strak te krijgen
moderne cellulose duurt erg lang om te vergelen maar het gebeurt wel, je kunt bij guitarsupplies een getinte blanke celluloselak kopen maar dat betekent ook dat je olympic white direkt vintage white (malmsteen roomkleur) wordt
succes!
Kieftenbelt
26 februari 2012, 19:04
@ Tabula Rasa: Bedankt voor de tip, ik hou dat topic in de gaten!
@ Fred_dons: Ook bedankt voor de fijne uitleg!! Daar gaat dan een mooie beits op komen, transparante cellluloselak gaat dus niet op een beits? Dan is een transparante (satin) lak die na een aantal lagen een beetje vergeeld ook geen probleem.
Nogmaals dank voor de hulp!
fred dons
28 februari 2012, 09:30
cellulose gaat prima op beits hoor, zolang de beits maar op een waterbasis is, btw als ik voor een bepaalde vergeelde tint ga dan tint ik liever de beits dan dat ik afwacht wat de blanke lak doe (is wat beter te controleren dan)
crazycow
5 maart 2012, 19:44
Iemand ervaring met spraymax 2K?
Ik wil de top alleen politoeren en de back/sides eerst een paar lagen politoer geven voor de kleur maar dan afwerken met een hardere lak.
Is dit wat?
of gewoon epifanes botenlak. vergeeld wel maar dat geeft misschien een vintage effect. vroeger lakte ik m'n boot ermee en het ik heb er nog steeds een zwak voor ondanks alle nieuwe lakken. urethaan vind ik niks. ik heb er meubels mee gelakt en de lak is naar mijn mening niet glad te krijgen, in het begin lijkt het glad, na twee maanden vertoont het bubbels etc.
fred dons
7 maart 2012, 08:59
ik heb er mee gewerkt en de 2 k wordt uiteindelijk erg hard maar duur wel weer vrij lang voor dat hij uitgehard is (zodanig dat je hem beet kan pakken), bij cellulose is de lak binnen een paar minuten bij een normale temperatuur hard genoeg om beet te pakken, bij de 2k is dan zo'n 10 tot 15 uur. het nadeel vind ik dat je tijdens het aflakken niet kan corrigeren door bijvoorbeeld druipers weg te schuren
polijsten is overigens ook een bitch omdat de lak zo hard is, kleine krasjes zijn erg moeilijk weg te poetsen maar is het eenmaal gelukt dan blijft de lak wel stabiel voor de komende 20 jaar
crazycow
7 maart 2012, 10:23
ik heb er mee gewerkt en de 2 k wordt uiteindelijk erg hard maar duur wel weer vrij lang voor dat hij uitgehard is (zodanig dat je hem beet kan pakken), bij cellulose is de lak binnen een paar minuten bij een normale temperatuur hard genoeg om beet te pakken, bij de 2k is dan zo'n 10 tot 15 uur. het nadeel vind ik dat je tijdens het aflakken niet kan corrigeren door bijvoorbeeld druipers weg te schuren
polijsten is overigens ook een bitch omdat de lak zo hard is, kleine krasjes zijn erg moeilijk weg te poetsen maar is het eenmaal gelukt dan blijft de lak wel stabiel voor de komende 20 jaar
Thnx voor de reactie.
Ik ga er nog eens over nadenken. De hele kast politoeren heb ik geen zin meer in, is me teveel werk en bovendien toch vrij kwetsbaar.
Cellulose wil ik eigenlijk niet gebruiken vanwege de giftigheid, dus ik zoek een iets 'gezondere' lak die wel ongeveer hetzelfde effect geeft. Motip (1K) vind ik niet zo geweldig want dat zakt tot 2 maanden na het spuiten nog in is mijn ervaring en wordt ook niet echt heel hard.
Op zich vind ik een droogtijd van een dag geen probleem, dat polijsten dan weer wel.....
Zag net ergens een tip van iemand die de gitaren gewoon met de kwast lakt en daar goede resultaten mee behaalt. Staat ergens in dit topic maar weet zo 123 niet meer waar. Lijkt me ook wel interessant.
fred dons
7 maart 2012, 12:48
je zou rustins plastic coating kunnen gebruiken dat is met de kwast op te brengen en goed te polijsten
Ike57
7 maart 2012, 15:30
je zou rustins plastic coating kunnen gebruiken dat is met de kwast op te brengen en goed te polijsten
Ik heb de specificaties van rustins plastic coating (http://www.rustins.com.au/rustins/rustinsplasticcoating%20p1.htm)even gelezen en het ziet er allemaal vrij gemakkelijk uit. Snel te verwerken en goed te polijsten. De Red Special schijnt ook te zijn afgewerkt met rustins.
Als ik dat zo lees dan denk ik: Waarom zit iedereen nog met spuitbussen nitro etc. te klooien?
Zit er, bij dit spul, misschien nog ergens een adder onder het gras?
fred dons
7 maart 2012, 17:25
tis echt goed spul alleen is cellulose in spuitbus (of pistool) wat sneller glad te krijgen, afhankelijk van je kwasttechniek krijg je strepen in je lak die je zult moeten weg schuren dus het kan een beetje meer werk zijn
no 1 hops
7 maart 2012, 17:38
Ik heb de specificaties van rustins plastic coating (http://www.rustins.com.au/rustins/rustinsplasticcoating%20p1.htm)even gelezen en het ziet er allemaal vrij gemakkelijk uit. Snel te verwerken en goed te polijsten. De Red Special schijnt ook te zijn afgewerkt met rustins.
Als ik dat zo lees dan denk ik: Waarom zit iedereen nog met spuitbussen nitro etc. te klooien?
Zit er, bij dit spul, misschien nog ergens een adder onder het gras?wil je wel even waarschuwen voor de oplosmiddelen die erin zitten.
zelf heb ik bij de praxis een 3M halfgezichts dampfilter masker gekocht toen ik met plastic coat aan de gang ging en die vond ik naderhand eigenlijk onmisbaar want dit spul dat stinkt als de mieter.
Koeloe
13 maart 2012, 17:37
Wordt er na het olieën van de hals nog verlangt dat je naschuurt? En zo ja, met welke korrel? Ik heb tussen de lagen door 1000 droog gebruikt. De hals "plakt" namelijk nog een beetje op sommige plekjes, beetje een ruwere structuur dan op de rest van de hals. Heeft inmiddels al ruim 3 dagen staan te drogen btw.
/edit, extra info:
Maple hals
Rustin's Danish olie
Thiez
13 maart 2012, 19:02
Rustin droogt heel langzaam. Zeker als je een wat dikkere laag hebt aangebracht. Ik heb hem echt een week laten staan, want als je schuurt wanneer hij plakt krijg je ophoping van stof en krijg je grijze vlekken in je olie.
Ik heb hem zelf goed laten drogen tot hij niet meer plakt, en dan nog een keer schuren met korrel 1000. dan is hij spiegelglad.
Koeloe
13 maart 2012, 21:20
Kijk, daar was ik al bang voor. Bedankt voor je snelle respons. Nu maar geduldig afwachten :)
fred dons
14 maart 2012, 08:41
ik breng zelf de olie op met schuurpapier (800 grit) hierdoor krijg je direkt een glad oppervlak en dat maakt de laatste afwerking alleen maar makkelijker
jan jansen
16 maart 2012, 18:35
al je het over lak in spuitbussen heb en de acryl lak is jonger dan 1 jaar dan zou ik het niet doen, als de acryl lak
volledig uitgehard is en minimaal 1 jaar oud kan het meestal wel (maar geen 100 % garantie)
ik heb overigens ook acryl op thinner basis gehad en die was wel compatible met cellulose alleen kom je pas achter of tie niet compatible is al het te laat is :D
toevallig heb ik een spuitbus primer op acrylbasis....er staat op overspuitbaar met alle laksystemen......dus ook met cellulose...toch...?
JJ
arjanb01
16 maart 2012, 18:38
Wat kost een repaint van mijn MM luke 2 black ? Ik wil hem black sparkle laten repainten. Het is de bedoeling dat ik hem in oorspronkelijke, dus met de oude lak, aanlever ? Waar moet ik zijn ? Bij van der Haar of De Gier ? Of toch een andere bouwer als Dick Dijkman, die meer bij mij in de buurt is ?
Anyone ?
barno
16 maart 2012, 19:38
Wat kost een repaint van mijn MM luke 2 black ? Ik wil hem black sparkle laten repainten. Het is de bedoeling dat ik hem in oorspronkelijke, dus met de oude lak, aanlever ? Waar moet ik zijn ? Bij van der Haar of De Gier ? Of toch een andere bouwer als Dick Dijkman, die meer bij mij in de buurt is ?
Anyone ?
Ik schat dat dat je toch al vlug 250 / 300 euro zal kosten. maar er zijn nogal wat prijsverschillen in die branche (en kwaliteitsverschillen)..
thekid
19 april 2012, 22:03
Hey
Ik heb eens een vraagje. Ik heb een gelakte tele body en zou deze graag in het surf green spuiten. Nu lees ik hier dat je na primer moet schuren (wat logisch is) maar na elke 2a3 laklagen ook en deze dan nog eens 3 maal ofzo herhalen. geld dit enkel als je dit thuis doet en de droging krijgt door de zon? En hoe zit het als je het aflakken laat doen in een proffesionele spuitkabine kan je dan net zoals bij wagens gebeurt in 1 sessie volledig aflakken?
En als ik de verf die er nu op zit mat zet kan ik dan gewoon het surfgreen erop zetten? en gebruiken jullie als afwerking een blanke lak?
Alvast dank.
crazycow
25 april 2012, 12:36
Ik heb besloten om KTM-9 te gaan gebruiken. Weet nog niet of ik het met de kwast ga doen of met de verfspuit. Ik heb nog geen verfspuit (tot nu toe gepolitoerd maar ga dat alleen nog maar voor de top gebruiken). Om budgettaire redenen wil ik daar momenteel ook niet te veel geld aan uitgeven. Zag een paar redelijk goedkope electrische spuiten (o.a. ferm/wagner), heeft iemand daar ervaring mee, is daar een redelijk resultaat mee te krijgen (wellicht met wat meer schuren)?
Zag trouwens dat KTM-9 in Nederland te koop is voor euro 54 incl verzending (weet niet hoe groot het blik precies is) bij www.peersguitars.nl (ken ik verder helemaal niet trouwens).
Mattia
25 april 2012, 15:26
Je bent dan beter af met een airbrush, IMO. De 'goede' opties zijn ofwel een compressor met HVLP conversiesputpistool, of een HVLP systeem a la Fuji (bij Axminster te koop) als jet fijne afwerking wil. Als je de top politoert, waarom niet de hele gitaar, trouwens? Halzen doe ik zelf zwz in olie (of wipe-on schellak, niet echt politoeren) vanwege de feel.
RatiuG
25 april 2012, 16:34
Goedenmiddag "Goed-Gesnaarde Vrienden".... Kan eindelijk gaan starten met mijn DIY PRS-style.... Nu heb ik alleen nog 1 dringende vraag,namelijk: Eerst hals lijmen of eerst alles los kleuren/lakken....??? Heb half youtube al doorgespit maar kreeg geen uitsluitsel helaas.... De 1 doet t zus de ander zo. Ps mijn fretboard is ook blank hout,hoe lak ik die zonder de frets te verwijderen,afplakken??? Alvast bedankt... :dance:
pueblo
25 april 2012, 18:04
het lijkt me beter om eerst de hals te lijmen, lak is niet goed voor de lijmverbinding.
Wat voor hout is het fretboard? pallisander wordt over het algemeen niet gelakt.
als het esdoorn is kan je doen zoals bij fender: gewoon de frets mee lakken
RatiuG
25 april 2012, 18:45
Thanks pueblo... Hier nog wat extra info(stom dat ik dat niet de 1e x heb vermeld...): Neck is Hard Maple,Fretboard Rosewood.
Had zelf t idee om als 1e de body te kleuren en lakken(enkele lagen maar niet tot de uiteindelijke hoogglans),uiteraard met de halsopening in body afgeplakt.
Als 2e de hals lijmen en alles in z'n geheel aflakken...
Mocht iemand hier nog een opmerking of enig advies voor hebben...??? Let me know please....
thnx in advance :cheerup:
crazycow
25 april 2012, 19:06
Je bent dan beter af met een airbrush, IMO. De 'goede' opties zijn ofwel een compressor met HVLP conversiesputpistool, of een HVLP systeem a la Fuji (bij Axminster te koop) als jet fijne afwerking wil. Als je de top politoert, waarom niet de hele gitaar, trouwens? Halzen doe ik zelf zwz in olie (of wipe-on schellak, niet echt politoeren) vanwege de feel.
ga ik toch eens kijken of ik een airbrush of hvlp kan kopen voor een redelijke prijs. Hoewel ik een schellak afwerking verreweg het mooiste vind, wil ik toch eens wat experimenteren met andere finish. Om ervaring op te doen en ook omdat schellak nou eenmaal niet echt heel erg krasbestendig is (wel goed te repareren natuurlijk). Wie weet ga ik ooit wel eens een gitaar verkopen en dan denk ik dat het praktischer is om ze een hardere laklaag te geven (in ieder geval de steelstrings).
Vwb de top vind ik zelf schellak echt het mooiste en bovendien schijnt het klanktechnisch ook de beste afwerking te zijn, dus dat zou ik niet zo snel veranderen. De hals in de olie zetten vind ik persoonlijk ook wel mooi, 1x gedaan (met danish oil) en hij is erg glad en het voelt lekker aan.
barno
25 april 2012, 19:40
Thanks pueblo... Hier nog wat extra info(stom dat ik dat niet de 1e x heb vermeld...): Neck is Hard Maple,Fretboard Rosewood.
Had zelf t idee om als 1e de body te kleuren en lakken(enkele lagen maar niet tot de uiteindelijke hoogglans),uiteraard met de halsopening in body afgeplakt.Als 2e de hals lijmen en alles in z'n geheel aflakken...
Mocht iemand hier nog een opmerking of enig advies voor hebben...??? Let me know please....
thnx in advance :cheerup:
ik heb nog een opmerking... : )
rosewood toets lak je niet. enfin, het kan wel maar is toch echt not done imo. maple toetsen worden bijna altijd gelakt (al kan heel stevige olie beurt ook) maar die worden dan ook al vuil als je ernaar kijkt.
RatiuG
25 april 2012, 21:01
Thanks Barno.... Mochten jullie later een gigantische KNAL horen,dan is dat t startschot voor mijn DIY gitaartje....!!!
Ik wil mijn kaal geschuurde Epiphone stainen en naturel aflakken met Nitro spuitbussen omdat ik (nog) geen spuitinstallatie heb. Ik lees heel veel berichten over de werkwijze bij dekkende kleuren. Ik snap alle stappen die genomen moeten worden, maar volgens mij zijn de grondlakken wit of grijs. Daarmee verdwijnt de nerf van het hout. De Nitrolakken uit de spuitbus kun je niet op blank hout gebruiken, er is een grondlaag nodig die de poriën vult en ook een basislaag biedt voor eventueel kleurlak en/of aflak. Ik ben dus op zoek naar een grondlak die transparant blijft of een methode om een na het vullen van de poriën met bv clou houtpasta of Timbermate, een geschikte sealer op te brengen...
Excuus dat ik niet door alle 121 posts ben gegaan en deze informatie misschien heb gemist. Ik ben halverwege afgehaakt ;-)
jan jansen
5 mei 2012, 14:23
Ik wil mijn kaal geschuurde Epiphone stainen en naturel aflakken met Nitro spuitbussen omdat ik (nog) geen spuitinstallatie heb. Ik lees heel veel berichten over de werkwijze bij dekkende kleuren. Ik snap alle stappen die genomen moeten worden, maar volgens mij zijn de grondlakken wit of grijs. Daarmee verdwijnt de nerf van het hout. De Nitrolakken uit de spuitbus kun je niet op blank hout gebruiken, er is een grondlaag nodig die de poriën vult en ook een basislaag biedt voor eventueel kleurlak en/of aflak. Ik ben dus op zoek naar een grondlak die transparant blijft of een methode om een na het vullen van de poriën met bv clou houtpasta of Timbermate, een geschikte sealer op te brengen...
Excuus dat ik niet door alle 121 posts ben gegaan en deze informatie misschien heb gemist. Ik ben halverwege afgehaakt ;-)
Wat je moet doen:
1.body glad schuren zodat er van de oude verflaag niets meer is te zien.
2.laag stain aan brengen (ik gebruik altijd clou) en als je de nerf echt wilt zien eerst zwarte stain,terugschuren en dan de eindkleur.
3.Eventeel porienvuller aanbrengen (bij els en esdoorn hoeft dit niet).
4. Aflakken met celluloselak.
ER is geen grondlaag nodig....het cellulose trekt echt wel in het hout en blijft zitten. Mijn main tele is is toch al weer een paar jaar terug zo gedaan,
JJ
angel-eyes18
6 mei 2012, 20:34
Ik zit er over na te denken om mijn SG alstie af is een verfbad te geven...swearl heet dat geloof ik.
Op youtube ziet het er allemaal leuk uit maar heb mijn bedenkingen er over over het hechten van de lak aan de body.
Iemand ervaring mee?
Ik zit er over na te denken om mijn SG alstie af is een verfbad te geven...swearl heet dat geloof ik.
Op youtube ziet het er allemaal leuk uit maar heb mijn bedenkingen er over over het hechten van de lak aan de body.
Iemand ervaring mee?
geen ervaring mee. ja, ken de youtube dingen. Ik ben er tamelijk zeker van dat het iets is dat je eerst in de vingers moet krijgen, dus proefdraaien. Ik geloof niet dat hier op het forum het al ooit iemand gedaan heeft (toch niet met gepubliceerd resultaat).
Al zou het me niet verbazen als forumlak goeroe Fred Dons meer weet.
Swirling of Borax Swirling is dat ja... Zeer fraaie en makkelijke techniek. Vat/ton water,beetje borax/boorzuur erbij(ivm oppervlaktespanning,zodat de verf beter uitspreidt). Als verf wordt hier meestal Emaillak voor gebruikt(nee geen lak per email maar emaille lak...). Als ik jou was zou ik idd eerst wat proefjes doen,vooral de beweging die je maakt als je je gitaar "dompeld" kan zeer fraaie effecten geven. Mocht je het gaan proberen,houdt ons dan op de hoogte.... Ben erg benieuwd...
angel-eyes18
12 mei 2012, 15:03
In principe is me gitaar in gedachte al helemaal af....behalve de kleur.
Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik denk zelf dat Pelham bleu de mooiste kleur is.
Maar dat swirling lijkt me ook wel wat...Pelham bleu met iets zwart er doorheen.
Hoeveel lak zou ik dan nodig hebben voor dat swirlen?..en boorzuur?...waar kan je dat kopen?
En hoeveel van dat boorzuur gooi je er dan in?
Ik hou jullie zeker wel op de hoogte.:ok:
Boorzuur of Borax wordt gebruikt in de goudsmeedbranche en is dus bij een winkel die een beetje gespecialiseerd is in solderen te krijgen maar ook vaak al bij een apotheek bv.
Wel giftig goedje dus lees alles erover eerst goed.
De hoeveelheid is +/- 1.5 tbps per gallon (1.5 tbps=1.5 Tablespoon= 22.2 milliliter / Gallon=3.8 liter)
Temperatuur vh water is tussen de 20 en 25 graden celsius.
De hoeveelheid verf is lastiger,ligt aan de soort verf... Maar beter teveel dan te weinig,residu wordt weggeveegd/geschept vh water oppervlak. Te weinig is lulliger,kale plekjes etc,daarom wordt een grondlaag ook veelal aanbevolen.
Kijk anders even op TheSwirling.com staat ook veel info plus tutorials ....
Good luck..!!!
fred dons
12 mei 2012, 15:58
geen ervaring mee. ja, ken de youtube dingen. Ik ben er tamelijk zeker van dat het iets is dat je eerst in de vingers moet krijgen, dus proefdraaien. Ik geloof niet dat hier op het forum het al ooit iemand gedaan heeft (toch niet met gepubliceerd resultaat).
Al zou het me niet verbazen als forumlak goeroe Fred Dons meer weet.
ik heb het wel eens hier op het forum laten zien ja :D (was al een tijd terug) , ik had een grote plastic bak bij de xenos gehaald, van die kleine blikjes bouwpakketten verf gekocht (dat spul blijft mooi op het water drijven) en dan mijn wit gelakt body er door heen gehaald werkte perfect
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/4182941/page/44
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/4182941/page/45
angel-eyes18
12 mei 2012, 17:41
Ik zal beide adviezen ter harte nemen..al klinkt die van Fred iets simpeler.
Mij gaat het er om dat de lak net zo goed aan de body hecht als met spuiten.
Welk merk verf heb jij gebruikt Fred?
Die bouwpakkettenverf...hebben ze die ook in Pelham bleu?:soinnocent:
fred dons
12 mei 2012, 19:21
die bouwppakket verf (ik heb revell gebruikt) plakt fantastisch, je moet moet nog wel aflakken met blanke lak omdat je lak kwetsbaar is tot dat de blanke lak er over heen gaat
en volgens mij heeft revell werkelijk alle kleuren, nu alleen nog een bouwpakkettenwinkel zien te vinden :D
angel-eyes18
18 mei 2012, 09:34
Ik hoorde van een maatje van me dat het wijs is om de gitaar op moment van lakken (nitro) de gitaar schoon te maken met thinner...is dat wijs?
Tabula Rasa
18 mei 2012, 14:47
Ik hoorde van een maatje van me dat het wijs is om de gitaar op moment van lakken (nitro) de gitaar schoon te maken met thinner...is dat wijs?
Nitrolak lost compleet op in thinner, als dat is wat je wilt bereiken?.......???
Mr.Fingers
18 mei 2012, 15:01
je gitaar ontvetten voor te lakken is wel wijs, maar ik doe dat met wasbenzine.
angel-eyes18
18 mei 2012, 16:02
Dank je voor je wijze raad Mr.Fingers....
angel-eyes18
26 mei 2012, 09:34
Toch maar besloten om me gitaar te spuiten.
Heb gisteren en vandaag me gitaar voorzien van de eerste lagen primer.
Ik heb nitro lak maar nu is me flessie leeg en eigenlijk wil ik het dit weekend zover afmaken dat ik hem kan gaan aflakken.
Een nieuwe fles bestellen is geen optie...duurt te lang...dus naar de gamma...kan ik gewoon een bus primer kopen van een willekeurig merk of moet het speciaal op cellulose basis zijn?
jan jansen
26 mei 2012, 09:37
Ik heb nitro lak maar nu is me flessie leeg en eigenlijk wil ik het dit weekend zover afmaken dat ik hem kan gaan aflakken.
Een nieuwe fles bestellen is geen optie...duurt te lang...dus naar de gamma...kan ik gewoon een bus primer kopen van een willekeurig merk of moet het speciaal op cellulose basis zijn?
Waarom uberhaupt posten en dan nog wel in de lak faq als de antwoorden hier te vinden zijn...?Me denkt dat me dan erg makkelijk is...
Ergens in het begin van dit topic staat een lijst van wat wel en niet samen kan, dat even doorlezen en je keuze daar op baseren..
Succes!
angel-eyes18
26 mei 2012, 09:39
Heb nu geen zin om 123 pag. aan te klikken...
enne...je bent niet verplicht om te reageren hoor.
angel-eyes18
26 mei 2012, 09:40
Thankz Rizz..
Thankz Rizz..
Geen dank, tabel staat overigens op pagina 2 ;)
angel-eyes18
26 mei 2012, 09:48
Ja ik had hem al gezien....niet gezien waar het allemaal voor diende...niet goed gekeken dus..:hide:...excuus
Mr.Fingers
27 mei 2012, 13:16
Iemand trouwens ervaringen met de nitrolakken van Guitarsupplies? Voor een klusje moet ik een volledige gitaar (fenderstyle, alder body) finishen in dat ding. Heb 3 bussen transparant, 2 kleur (shoreline gold) en 2 grondlaag.
angel-eyes18
27 mei 2012, 13:23
kep toevallig gisteren mijn gitaar gespoten (eerste laag primer) met lak van Guitarsupplies.
Er komt miz een goeie spuitnevel uit waardoor het spuiten een fluitje van een cent was...topzaak ook trouwens.
Iemand trouwens ervaringen met de nitrolakken van Guitarsupplies? Voor een klusje moet ik een volledige gitaar (fenderstyle, alder body) finishen in dat ding. Heb 3 bussen transparant, 2 kleur (shoreline gold) en 2 grondlaag.
Cellulose cans van bij GS spuiten meestal prima. shoreline gold heb ik ook es gebruikt: werkt fijn
wear a mask
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/supro%20gutt/DSC05428.jpg
Mr.Fingers
27 mei 2012, 14:01
Uiteraard, ik voel er vrij weinig voor om de pracht van de body te bezoedelen met stukjes opgehoeste longbrokken :D
Als je wilt, kun je me je tips 'n tricks even pb-en, over hoe & wat en hoelang? Ik heb wel ervaring met nitro voor luchtdrukpistool, maar met spuitbussen niet...
Uiteraard, ik voel er vrij weinig voor om de pracht van de body te bezoedelen met stukjes opgehoeste longbrokken :D
Als je wilt, kun je me je tips 'n tricks even pb-en, over hoe & wat en hoelang? Ik heb wel ervaring met nitro voor luchtdrukpistool, maar met spuitbussen niet...
ik ben echt geen lakwizzard: mijn ervaring: je kan de lagen vrij snel over mekaar zetten maar moet de zaak wel lang (like in een maand) laten uitharden voor polishing. ik geloof ook dat je voor metalic achtige lakken zoals shoreline gold de kleurlaag best niet schuurt.
men zegt dat elzen niet geporefilld moet worden. Zal afhangen van het stuk in kwestie, maar na slechte ervaring met een lakjob op elzen doe ik het tegenwoordig toch. mss is sealen icm heaps of primer voldoende.
waarschuw de eigenaar dat hij zijn gitaar achteraf niet in standaard standaard zet. de meeste celluloselakken, en die van GS zeker ook, reageren heel vlug op het rubber. vraag me niet hoe ik dat weet ...
Grondlaag heel goed natschuren met p1200 want bij metallics zie je elk krasje in de primer zitten. En idd de kleurlaag niet schuren en rustig opnevelen niet te dik aanbrengen.
Mr.Fingers
27 mei 2012, 17:10
Aight, will do. Het is een alder body, en daar lees ik tegenstrijdige verhalen over over de noodzaak van poriënvuller ja dan neen... Toch maar doen voor de veiligheid?
Aight, will do. Het is een alder body, en daar lees ik tegenstrijdige verhalen over over de noodzaak van poriënvuller ja dan neen... Toch maar doen voor de veiligheid?
spuit anders stukje primer en kijk wat dat geeft, dan zie je eventuele pores heel goed. bij twijfel: vullen. niks zo klote als dat manco vaststellen als je -tig lagen verder zit
fred dons
27 mei 2012, 20:07
in ieder geval de kopse kant van het hout sealen, dat zuipt echt lak bij elzen, ik gebruik daar zelf meestel cellulose voor die ik met een kwast onverdund aanbreng, doe je dat niet dan ben je al een spuitbus kwijt alleen aan te zorgen dat de lak op de randen blijft zitten
angel-eyes18
31 mei 2012, 16:51
Volgens mijn zuipt mahonie ook lak op de kopse kant...
Heb er nu 4 lagen primer op zitten en nog komen er op kleine stukjes gaatjes tevoorschijn..niet veel maar toch.
Voor de rest is de body en neck reteglad...klaar om afgelakt te worden.
Mr.Fingers
6 juni 2012, 20:18
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/d404d374.jpg
Gisteren & vandaag de hals gelakt (gisteren 3 erg dunne getinte lagen, vandaag een medium transparante)... Works like a charm, die bussen van guitarsupplies. Het meurt wel als de malle, maar dat heb je altijd met nitro!
En verder...
http://www.youtube.com/watch?v=uMyCa35_mOg&ob
Ziet er goed uit Fingers :ok:
Zelf zat ik ook even te kijken op guitarsupplies naar spuitbussen nitro maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik ben op zoek naar blanke nitro lak.
Nou heb je bij guitarsupplies bussen nitro "vintage yellow" en "vintage amber". Dat lijkt mij blank met een kleurtje - niet wat ik zoek. Verder zijn er bussen nitro in allerlei kleuren en tot slot nog bussen "cellulose transparant".
Is die laatste nu óók "nitro cellulose" of is er verschil tussen "nitro cellulose" en gewoon "cellulose"?
Weet iemand trouwens hoeveel lak je, zo gemiddeld weg, nodig hebt voor één gitaar (tele)? De bussen van GS zijn 400 ml.
Mr.Fingers
6 juni 2012, 22:15
Blank transparante nitro: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=spuitbus-celluloselak-transparant-hoogglans-400ml&action=article&group_id=10000011&aid=70&lang=NL
vergeeld transparante nitro: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=nitro-vintage-yellow-_see-through_&action=article&group_id=10000011&aid=3579&lang=NL
Nitro = nitrocellulose = cellulose, allemaal 1 pot nat. Ik heb beide bussen besteld, en ze stinken allebei even hard en naar hetzelfde, en zijn perfect compatibel met elkaar. Zo'n vergeelde lak is wel handig hoor, om een gewone maple hals wat diepte te geven, en om gewone lak wat scherpte af te nemen.
Een goede spuiter komt voor een body toe met 1 bus grondverf, 1 bus kleur en 1 bus transparant (alleen maar nodig als je met metallickleuren werkt), maar om safe te zijn zou ik van elks 2 bestellen. Voor dit basproject heb ik 7 bussen besteld. 2 grondlaag, 2x shoreline gold, 2x hoogglans transparant en 1x vintage yellow (puur om het er een beetje mellower te laten uitzien, ik gebruik misschien maar een halve bus voor dat, zowel voor body als hals).
Thanks!
Ik gebruik geen kleur, alleen transparant, maar de body zal wel worden afgewerkt met epoxy omdat padouk nogal grote poriën heeft. Zal in ieder geval ruim bestellen :D
angel-eyes18
7 juli 2012, 18:49
Het zal wel ergens op 1 van de 125 pagina,s staan maar heb geen tijd om het helemaal door te spitten , dan maar zo , kan alkyd blanke lak over nitro cellulose heen?
iig bedankt
Grtzz
John
Mr.Fingers
7 juli 2012, 19:32
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122002-Alkyd-Lak
Ik heb gewoon nitro transparant gebruikt over mijn metallic. Wel redelijk wat (3 bussen), om sand/buff-throughs te vermijden. Works like a charm, en je kunt het er dik genoeg opspuiten zonder druipers te hebben, omdat het zo snel opdroogt (lees: opdroogt, niet uitharden, dat duurt weken).
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/5f3c3f2b.jpg
EDIT:
angel-eyes18
7 juli 2012, 20:47
Thankz Mister fingers voor je reactie....mn gitaar was al helemaal afgelakt toen ik door een stom foutje een 3 tal beschadingkjes kreeg op me headstock....en ik had natuurlijk geen blanke nitro cell. meer.
Omdat ik ook nog ergens anders blanke lak voor nodig heb heb ik maar een bus van trendy collorline gekocht..op alkyd basis.
Bovenstaande schema had ik al gezien maar er staat een vraagteken bij combi alkyd , nitro...je zou zeggen dat de minst aggresive laken wel over de agresive lakken kunnen , ,maar niet andersom.
Heb ook een proefstukje gemaakt en zie nog geen blaasjes oid.
grtzz
John
angel-eyes18
12 juli 2012, 19:23
Mn SG is helemaal afgelakt...hangt nu te drogen en na de vakantie als we weer terug zijn ga ik hem polijsten...wat mij opvalt is het volgende..bij de ronde gedeeltes..dus de hals ,boven , onder en zijkant glimt hij veel meer dan de vlake gedeeltes , zal wel te verklaren zijn maar ik heb geen flauw idee hoe dat kan , zeker omdat de hele gitaar overal piemeltje glad was voordat ik ging spuiten.
Wie het weet mag het zeggen:rockon:
Owjha..hij is gelakt met NC.
stijnkenens
28 augustus 2012, 14:53
Even iets over poriën vullen:
Ik moest laatst een kinor bas herspuiten, body bestaat uit een zeer poreuze multiplex, waarbij de lagen ongeveer 4mm dik zijn.
Met een gewone poriën vuller, of epoxy filler kreeg ik ze maar niet dicht.
Ik had nog een tube van dit staan:
http://www.idcolorshop.com/34-279-large/polyfilla-instant-.jpg
Works like a charm ...
Snel uitgehard en super glad te schuren !
s.
Marcel2
29 augustus 2012, 14:26
Wat is precies het verschil tussen een sealer en een filler en wanneer moet je welke gebruiken?
stijnkenens
29 augustus 2012, 16:46
Als je lak op niet afgewerkt hout spuit, dan wordt het opgeslorpt door de houtvaten.
Een sealer zorgt ervoor dat je hout minder poreus wordt.
Een poriënvuller gebruik je om de poriën te vullen, zodat je een vlak/glad oppervlak krijgt.
Een vloeibare epoxy heeft eigenlijk de 2 eigenschappen.
De eerst maal wordt het opgeslorpt door het hout, de 2e maal kan je zeer goed de poriën vullen.
s.
leonver
30 augustus 2012, 19:26
Als nieuweling heb ik al veel tips gelezen in de lak-faq.
Toch heb ik nog een vraagje
Ik wil zowel de voorkant als de achterkant van mijn "projectje" stainen met waterbeits van Clou.
Achterkant mahonie, en de top geel/amber. Daarna wil ik met blanke celluloselak aflakken.
Moet ik beide, na afplakken uiteraard, stainen en daarna de hele body in één keer aflakken met blanke lak?
Of eerst de achterkant stainen en aflakken en daarna pas de top stainen en aflakken.
Of achterkant stainen, enkele laag blanke lak. Top stainen, enkele laag blanke lak. En dan de hele body verder aflakken met meerdere lagen blanke lak.
En als ik mahonie kleurige filler van clou gebruik voor de mahonie achterkant is dit dan (storend) te zien door de waterbeits heen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Leon