PDA

View Full Version : Ode aan de TU-3 van Boss

the sure thing
18 februari 2026, 00:23
Wat ik niet begrijp: de TU-3 van Boss wordt op zoveel fora afgekraakt. Niet zuiver genoeg, te onnauwkeurig, lekt signaal, trackt niet goed, enz. Maar WAAROM zie ik op écht grote podia bij échte grote bands bijna altijd de TU-3 in de chain zitten? Ik heb er zelf ook al jaren een en ik blijf het een fantastisch pedaal vinden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
18 februari 2026, 02:59
Misschien wordt het tijd voor een clubdag in Sonsbeekpark? :seriousf:

Ik heb opvallend weinig van Boss (gehad) en zeker geen tuners. Mijn eerste tuner was de GT-6 uit de jaren '70

https://rvb-img.reverb.com/i/s--UnCzp_w8--/quality=medium-low,height=800,width=800,fit=contain/xvksg1hjuhty7oe3aexc.jpg

Tegenwoordig stem ik met clipons van Thomann en voor intoneren gebruik ik de hele grote tuner van Logic Pro.

dml
18 februari 2026, 09:34
Wat ik niet begrijp: de TU-3 van Boss wordt op zoveel fora afgekraakt. Niet zuiver genoeg, te onnauwkeurig, lekt signaal, trackt niet goed, enz. Maar WAAROM zie ik op écht grote podia bij échte grote bands bijna altijd de TU-3 in de chain zitten? Ik heb er zelf ook al jaren een en ik blijf het een fantastisch pedaal vinden.

Die zgn. redenen komen vooral van de op zolder spelende gitarist (m/v/x), die heeft niets beters te doen dan te zeiken.

Voor de prof/ live gitarist is het vooral belangrijk dat het ding doet wat 'ie moet doen, en dan het liefst betrouw- en onverwoestbaar. Da's veel meer waard dan of 'ie een nauwkeurigheid van 0,1 of 1 cent heeft, dat hoort namelijk niemand.

britsie
18 februari 2026, 16:50
Persoonlijk ben ik nog altijd fan van mijn TU-2, gewoon omdat ie doet wat ie moet doen en dat al meer dan 25 jaar.

piezo
18 februari 2026, 23:01
Ik ben ook fan van mijn TU-2, omdat ie al 25 jaar veilg in zijn doosje ligt. Daarnaast hen ik nog het eerste Korg stemding als curiositeit, een of andere clip-on, waarvan ik al sinds de aanschaf niet meer weet waar ie is en diverse stemfaciliteiten in digitale apparatuur, waarvan ik er eentje wel eens gebruik voor een stemming die ik nooit eerder gebruikte.

piezo
18 februari 2026, 23:05
En ik heb 2 stemmingsensoren aan de zijkanten van mijn hoofd, die verbonden zijn met een stemvork binnenin.

miyaru
19 februari 2026, 04:43
Ik heb ook nog nooit een Boss pedaal gehad, dus ook geen TU tuner....

Ik heb een DTR 1000 van Korg in mijn bassrack, een Korg Pitchblack op mijn pedalboard en een TC Unitune clipon tuner.

Ik moet zeggen dat de TC het fijnste stemt!

piezo
19 februari 2026, 08:54
Heb ik meer goede verhalen over gehoord. Overigens ben ik zelf ook wel eens ontstemd, door moeheid, drank en de nieuwsberichten. Dan heb ik gelukkig niog een ouderwetse stemvork A440.

Fobo
19 februari 2026, 10:49
Persoonlijk ben ik nog altijd fan van mijn TU-2, gewoon omdat ie doet wat ie moet doen en dat al meer dan 25 jaar.
Zo is het, en niet anders!

freesoul
19 februari 2026, 22:25
Ik ben eigenlijk fan van alle Boss pedalen, binnenkort zal ik een paar pedalen aanschaffen (chorus, flanger en een delay) ik zoek dus een alternatief

Riky
2 maart 2026, 13:40
Misschien omdat gitaristen van de echt grote band zelf amper hun gitaar stemmen? Die hebben een tech. Ze gebruiken hem incidenteel of checken de stemming voor eigen gemoedsrust. Dan is zon boss gewoon lekker simpel en betrouwbaar.

NLF
2 maart 2026, 15:08
Ik snap het ook niet. Ik heb er nu ook eentje en heb m vergeleken met mijn Korg racktuner en volgens mij doet ie het gewoon prima.