PDA

View Full Version : Distortion pedaal manueel bedienen dmv een switch op de gitaar?

swear strat
20 september 2025, 18:24
Door m'n handicap, linkerbeen verloren in een accident, lukt het me niet om mijn effecten pedalen rechtstaand op een sierlijke manier te bedienen. Voor de meeste van m'n pedalen is dit niet zo'n probleem, omdat ik dit ff rustig voor een nummer kan regelen. Maar de distortion pedaal moet ik geregeld in een refrein of bridge kunnen inzetten. Vooral voor die pedaal zoek ik dus een oplossing. Graag zou ik een boss distortion kunnen bedienen met een switch op m'n gitaar, desnoods via midi? Maar ik heb heel het internet liggen afzoeken en vind buiten een switch die het volume kan verlagen, niet echt een gepaste oplossing hiervoor. Het plaatsen van m'n pedaal op hoogte vind ik geen goede oplossing. Het zou echt met een switch moeten kunnen. Weet iemand hiervoor een oplossing?

Fobo
20 september 2025, 19:20
Ik heb dan weliswaar beide benen nog, maar ik heb altijd wegens maandagmorgenklus wel veel moeite gehad met (langdurig) staan.
Om die reden had ik tijdens het spelen altijd een barkruk - letterlijk en figuurlijk - achter de hand/rug om (heel even) te kunnen recupereren.
Ik kan me in jouw situatie voorstellen dat je - wanneer je op ’n pedaaltje wil trappen - heel even met de bips op de kruk, en weer verder.
Of is dat te simpel gedacht?

Erik de Perik
20 september 2025, 19:51
Rakettensnor Jeff Baxter doet het ook.

Duhsjaak
21 september 2025, 08:28
Eerlijk is eerlijk, de aantallen contactmomenten vertonen een neerwaartse spiraal, zou de NOS dit fenomeen samenvatten.
Maar ik heb pakweg 30 jaar contact gehad met een dame die een mengeling speelt tussen dance en jazz. Ze heeft zelfs de ADE geopend een paar jaar terug. Dan moet je toch wat kunnen.

Kortom, deze wereldTROMPETTISTE heeft haar instrument aangesloten op allerlei effectpedalen. Die zitten in een gordel rond haar middel. Ze drukt op een knopje en het circus draait.

Mijn vaderlijke advies: ga er niet mee de metro in kind.
Voor je het weet ligt bij station OverAmstel de ME op je te wachten.
Gelukkig is dat gevaargeweken sinds ze in Amerika woont. (?)

Samengevat:
Gordeltje ontwerpen dat om je middel past
Met daarin pocket/zakken voor je pedalen
Aanvaarden dat het niet geschikt is voor je gas pedaal
Tot 4 tellen en rammen

Muchos plezieros!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
21 september 2025, 08:59
https://www.youtube.com/watch?v=qBDJ9_dUKSY

swear strat
21 september 2025, 20:24
Ik heb dan weliswaar beide benen nog, maar ik heb altijd wegens maandagmorgenklus wel veel moeite gehad met (langdurig) staan.
Om die reden had ik tijdens het spelen altijd een barkruk - letterlijk en figuurlijk - achter de hand/rug om (heel even) te kunnen recupereren.
Ik kan me in jouw situatie voorstellen dat je - wanneer je op ’n pedaaltje wil trappen - heel even met de bips op de kruk, en weer verder.
Of is dat te simpel gedacht?

ik heb een prothese tot ver boven de knie en m'n evenwicht is niet meer helemaal wat het was (zwaar accident).
Dus zelfs simpelweg op een kruk gaan zitten tijdens de distortion stukken is voor mij al acrobatie van een hoog niveau.

swear strat
21 september 2025, 20:26
Eerlijk is eerlijk, de aantallen contactmomenten vertonen een neerwaartse spiraal, zou de NOS dit fenomeen samenvatten.
Maar ik heb pakweg 30 jaar contact gehad met een dame die een mengeling speelt tussen dance en jazz. Ze heeft zelfs de ADE geopend een paar jaar terug. Dan moet je toch wat kunnen.

Kortom, deze wereldTROMPETTISTE heeft haar instrument aangesloten op allerlei effectpedalen. Die zitten in een gordel rond haar middel. Ze drukt op een knopje en het circus draait.

Mijn vaderlijke advies: ga er niet mee de metro in kind.
Voor je het weet ligt bij station OverAmstel de ME op je te wachten.
Gelukkig is dat gevaargeweken sinds ze in Amerika woont. (?)

Samengevat:
Gordeltje ontwerpen dat om je middel past
Met daarin pocket/zakken voor je pedalen
Aanvaarden dat het niet geschikt is voor je gas pedaal
Tot 4 tellen en rammen

Muchos plezieros!
Vriendelijke groet, Gus

Een riem rond m'n middel met een distortion pedaal is wel een rock'n'roll oplossing die ik eens kan bekijken, dankjewel!

swear strat
21 september 2025, 20:28
https://www.youtube.com/watch?v=qBDJ9_dUKSY

Normaal ben ik niet zo voor hi-tech snufjes, en al zeker niet in die kleuren. Maar dit ding doet wel helemaal waar ik naar zoek, dankjewel Pepe!

swear strat
21 september 2025, 20:32
Deze kwam ik dus ook al tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=DCb51MtejzQ

Pepe
22 september 2025, 02:54

Dit activeert je pedaal natuurlijk niet,
met je volumepot werken kan je nu ook maar misschien is een fixed instelling een oplossing is als je dat lastig werken vindt,
mijn ervaring is dat zoiets prima kan werken voor een 1 kanaals amp maar drive pedalen zijn tailord voor lead dwz getrimde bassen/midhump/compressie wat je misschien niet voor je clean wil,
bovendien zijn de meeste pedalen niet heel erg aanslaggevoelig maar dat is allemaal uitproberen natuurlijk

Fobo
22 september 2025, 09:57

Ik had ooit een Gerrinez Les Paul, waar drie (regel- en schakelbare) effecten - distortion, phaser en auto-wah - fabriekswege waren ingebouwd. Was helemaal niet verkeerd, alleen het 9-V batterijtje was vrij snel leeg.
Met de techniek van nu is dat een peuleschil.

Erik de Perik
22 september 2025, 19:14
Je kunt natuurlijk ook jouw pedalen op een krukje naast je zetten en die met de hand bedienen, maar misschien is dat niet sierlijk genoeg?

Fobo
22 september 2025, 20:43
Je kunt natuurlijk ook jouw pedalen op een krukje naast je zetten en die met de hand bedienen, maar misschien is dat niet sierlijk genoeg?
Zo doe ik het thuis altijd, maar ik denk dat het er vrij achterlijk uitziet.
Geen aanrader.

Erik de Perik
22 september 2025, 21:15
Zo doe ik het thuis altijd, maar ik denk dat het er vrij achterlijk uitziet.
Geen aanrader.

Het zou wel de aandacht afleiden van dat been.

:hide:

piezo
23 september 2025, 08:48
Het zou wel de aandacht afleiden van dat been.
Misschien is het juist beter om wèl de aandacht te vestigen op dat been. "Da's pas rock & roll"! Onze eigen Vulvasonic doet het ook, trouwens.

swear strat
23 september 2025, 11:35
Misschien is het juist beter om wèl de aandacht te vestigen op dat been. "Da's pas rock & roll"! Onze eigen Vulvasonic doet het ook, trouwens.

Het gaat hem hier vooral om de onstabiele pedaalintraptechniek waar ik minder aandacht op wil vestigen.

:blast:

Erik de Perik
23 september 2025, 17:00

Die heeft een stukje kunstbeen dus dat telt niet.

Fobo
23 september 2025, 20:25
Het gaat hem hier vooral om de onstabiele pedaalintraptechniek waar ik minder aandacht op wil vestigen.

:blast:
Hoe doe je het nu, op dit moment? Doe je het zelf, met een risico om te vallen, leg je ze op een kruk/tafel en druk je ze met de hand in, of heb je hulp?
Of doe je het helemaal niet?

swear strat
23 september 2025, 22:06
Soms zit ik op een stoel, soms sta ik met het risico op vallen. 50/50

Fobo
23 september 2025, 22:41
Soms zit ik op een stoel, soms sta ik met het risico op vallen. 50/50
Maar ben je op zich wel stabiel genoeg om staand gitaar te spelen?

swear strat
24 september 2025, 13:26
Maar ben je op zich wel stabiel genoeg om staand gitaar te spelen?

Ja, staand gitaar spelen lukt aardig. Maar zingen, gitaarspelen en pedalen bedienen, allemaal samen, niet.

swear strat
24 september 2025, 13:52
Of is het volgende idee ook technisch haalbaar, hiermee zou ik echt kunnen switchen tussen een clean signaal en de distortion van mijn boss.

monosignaal omvormen naar stereosignaal > push-push switch om tussen L en R van het stereosignaal te kunnen kiezen > Stereo jack output op de gitaar > kabel stereo naar 2 mono kabels? Dan heb ik een kabel voor m'n clean kanaal en een kabel voor mijn distortion kanaal?

Of dient gewerkt te worden met een dual-mono signaal en twee outputs?

Erik de Perik
24 september 2025, 15:44
En dan druk je op die switch in plaats van de schakelaar van die distortion? Hoe en waarom zou je jouw gitaarsignaal stereo maken?

swear strat
24 september 2025, 16:48
Ja, gezien de situatie handig. Of het technische mogelijk is, weet ik niet, vandaar de vraag. Maar de achterliggende gedachte > door rewiring het signaal in twee aparte mono-kanalen verdelen? Maar ik weet niet of dit met een stereo-uitgang mogelijk is, of je dan moet werken met twee aparte uitgangen.

Erik de Perik
24 september 2025, 17:05
Ja, gezien de situatie handig. Of het technische mogelijk is, weet ik niet, vandaar de vraag. Maar de achterliggende gedachte > door rewiring het signaal in twee aparte mono-kanalen verdelen? Maar ik weet niet of dit met een stereo-uitgang mogelijk is, of je dan moet werken met twee aparte uitgangen.

Kun jij uitleggen wat het eindresultaat zou zijn? In de praktijk bedoel ik.

swear strat
24 september 2025, 17:40
Kun jij uitleggen wat het eindresultaat zou zijn? In de praktijk bedoel ik.

Dat ik met een switch op m'n gitaar kan wisselen tussen een clean circuit en een circuit met distortion.

Erik de Perik
24 september 2025, 19:00
Dat ik met een switch op m'n gitaar kan wisselen tussen een clean circuit en een circuit met distortion.

Dat lijkt mij een vreselijk omslachtige manier om een eenvoudige oplossing te voorkomen. als je het volume van jouw gitaar terugdraait, met de distortion aan, schoont hij ook op trouwens. Heb jij per ongeluk een lessenaar voor je tijdens optredens?

Fobo
24 september 2025, 21:41
...als je het volume van jouw gitaar terugdraait, met de distortion aan, schoont hij ook op trouwens.
Dat is maar betrekkelijk, Erik. Echt van smerige distortion naar super clean gaat je niet lukken met je volumepot.

piezo
24 september 2025, 22:15
Mij wel, hoor, met mijn strat. Maar natuurlijk niet zonder volumeverlies.

Een oplossing voor swear strat zou misschien kunnen zijn om met een schakelaar op de gitaar via de R van een TRS kabel een relais in zijn distortion pedaal te schakelen, dat de reguliere voetschakelaar vervangt.
Of- en hoe dat bijkomende storing op het gitaarsignaal kan geven, weet ik niet. Lijkt me een vraag voor Plant of Dirk-Hendrik.

Pepe
24 september 2025, 22:18
Dat is maar betrekkelijk, Erik. Echt van smerige distortion naar super clean gaat je niet lukken met je volumepot.

Dat hangt van je pedaaltje af, een germanium fuzz doet dat prima maar idd, de meeste hebben daar moeite mee afgezien van een totaal andere eq dan je wil voor een clean.
Een van de weinig pedaaltjes die dat bij mijn weten adresseert is Origin Effects Halcyon, die verandert van eq en compressie wanneer je je volumepot dichtdraait, beetje zoals een buis doet.

Dat van dat schakelaartje had ik al eerder gezegd, dat filmpje is een hele hoop humbug van niks, beetje onbenullig scamioso.

piezo
24 september 2025, 22:58
Ik had je bijdrage over dat draadloze schakelaartje wel gezien, Pepe, maar ik vond de nadelen ervan nog niet zo "rock and roll"

Pepe
24 september 2025, 23:44
Ik had je bijdrage over dat draadloze schakelaartje wel gezien, Pepe, maar ik vond de nadelen ervan nog niet zo "rock and roll"

Ohnee, met schakelaartje bedoel ik dat ding dat je volume halveert waardoor je "2" standen krijgt maar in feite de functie van je volumepot overneemt dus beetje een wassen neus/sigaar uit eigen doos.

Jouw oplossing vind ik ook veel rock'n roller dan zo'n gay airpatch maar soit, het doet precies wat topicstarter vroeg dus dan post je dat.

Dat het draadje nog doorloopt als ware het probleem nog niet opgelost is een van de vele features die dit forum zo uniek & onweerstaanbaar maakt

Erik de Perik
25 september 2025, 19:50

Ik vind het heel teleurstellend dat jij aan mijn expertise twijfelt, maar oké super clean krijg je het niet. Voor mij is dat alleen maar een voordeel trouwens. Het laatste geniale wat ik op mijn Supersonic heb ingeregeld is standaard op het lead kanaal maar dan met een crunch sound, gitaarvolume terugdraaien is clean zonder rafel en een OCD clone doet dan de lead. Volume pedaal tussen de regelbare dend/return kan ook nog van alles betekenen, maar bandleden hebben daar vaak het geduld niet voor.

Fobo
25 september 2025, 21:42
’t Moest ’n keer gezegd gaan worden, Erik, en zoals je ook al aangeeft: ook niet geheel onterecht.

Erik de Perik
25 september 2025, 21:48
Ik accepteer het met tegenzin.

Maar wil jij echt heel graag een super clean geluid? En wat dan, dat van een JC120, een Fender Twin, een rack?

Fobo
26 september 2025, 00:04

Maar wil jij echt heel graag een super clean geluid? En wat dan, dat van een JC120, een Fender Twin, een rack?
Niet altijd, het hangt er gewoon van af, maar ik wil het wel in bereik hebben. Je tweede vraag weet ik geen antwoord op; ik zoek tot ik iets vind en welke naam daar aan hangt boeit me niet echt. In die zin hoeft de klank niet herkenbaar als bijvoorbeeld van Fender te zijn.
Ik gebruik nu al een tijdje een Laney Iron Heart topje van 1/15Watt op een Mesa Boogie 1x12” Lone Star 23 kast met daartussen een Bugera Power Soak PS1.
De Laney heeft maar een hele kleine bandbreedte voor clean, maar het voldoet voor waar ik mee bezig ben.

miyaru
26 september 2025, 18:01

Er is toch maar één clean, dat is Fender clean........:hide:

Duhsjaak
26 september 2025, 18:27
Er is toch maar één clean, dat is Fender clean........:hide:
Zonder nasty te willen doen, maar heb je TS’s vraag gelezen?

Nu leest het als algemeene draad over clean vs…. Ja, wat eigenlijk.

Vriendelijke groet, Gus

telecastermaster
26 september 2025, 21:54
Ik had ooit een Gerrinez Les Paul, waar drie (regel- en schakelbare) effecten - distortion, phaser en auto-wah - fabriekswege waren ingebouwd. Was helemaal niet verkeerd, alleen het 9-V batterijtje was vrij snel leeg.
Met de techniek van nu is dat een peuleschil.

Hee, die heb ik ook gehad :-). Nou ja, mijn broer.

telecastermaster
26 september 2025, 21:56
Artec heeft een serie van die kleine overdrives en booster printplaatjes die je kun inbouwen in je gitaar. Niet erg duur en verkrijgbaar via Ebay.
http://artecsound.com/pickups/electronics/qdd.html
(http://artecsound.com/pickups/electronics/qdd.html)
GFS heeft ook zoiets:
https://www.guitarfetish.com/Active-Preamps_c_51.html

Fobo
27 september 2025, 00:03
Artec heeft een serie van die kleine overdrives en booster printplaatjes die je kun inbouwen in je gitaar. Niet erg duur en verkrijgbaar via Ebay.
GFS heeft ook zoiets:

Dát zou iets kunnen zijn voor TS, toch...?

Duhsjaak
27 september 2025, 09:03
Mijn laatste gedachtengang voorlopig.
TS stelt een vraag, en sinds dat moment buitelen wij over elkaar heel met vernuftige oplossingen zonder dat ik TS echt hoor zeggen wat ie wel en wat ie niet wil.

Ik bouwde in 71 een gitaar waarin heel veel zat, maar ook een treble booster en een distortion booster, beide van Schaller rond 65.
Daarop heb ik iets van 37 jaar gespeeld en ben de plussen en minnen wel tegengekomen.

Grootste nadeel is wel dat mijn oplossingen en de meeste oplossingen die hier staan geld kosten en niet flexibel zijn.
Niet erg, maar je zit erg aan één gitaar vast. Dat moet je maar willen.

De bomgordel houdt je broek op zijn plaats en heeft een stekker. Trek die uit je gitaar en steek hem in een andere gitaar of bas en in een minuut speel je je volgende nummer.
Mijn GFS ervaring is bar slecht. In puin liggende zending mag je op eigen kosten terug sturen voor garantie. Heeft me €30,00 gekost. Maar dat kan een gunstige uitzondering zijn geweest.

Mijn laatste bod: hou het simpel en flexibel. En TS, laat vooral eens horen wat je hebt of niet hebt aan al dit creatiefs.
Vriendelijke groet, Gus

miyaru
27 september 2025, 15:48
Zonder nasty te willen doen, maar heb je TS’s vraag gelezen?

Nu leest het als algemeene draad over clean vs…. Ja, wat eigenlijk.

Vriendelijke groet, Gus

En Gus, humor mag niet meer - het moet vooral niet leuk zijn?

Pepe
27 september 2025, 16:50
En Gus, humor mag niet meer - het moet vooral niet leuk zijn?

Aan notabene de enige die hier nog aan humor doet! :D

Fobo
27 september 2025, 20:29
Aan notabene de enige die hier nog aan humor doet! :D
Zelfs Gus is af en toe Roomscher dan de paus....;)

swear strat
27 september 2025, 20:44
GFS heeft ook zoiets:

Bedankt, die had ik niet verwacht, maar ik ga het eens bekijken, of er ook een plezierige distortion uit die printplaatjes valt te halen. Bijkomend nadeel is de batterij die er bij komt kijken.

swear strat
27 september 2025, 20:54
Mijn laatste gedachtengang voorlopig.
TS stelt een vraag, en sinds dat moment buitelen wij over elkaar heel met vernuftige oplossingen zonder dat ik TS echt hoor zeggen wat ie wel en wat ie niet wil.

Ik bouwde in 71 een gitaar waarin heel veel zat, maar ook een treble booster en een distortion booster, beide van Schaller rond 65.
Daarop heb ik iets van 37 jaar gespeeld en ben de plussen en minnen wel tegengekomen.

Grootste nadeel is wel dat mijn oplossingen en de meeste oplossingen die hier staan geld kosten en niet flexibel zijn.
Niet erg, maar je zit erg aan één gitaar vast. Dat moet je maar willen.

De bomgordel houdt je broek op zijn plaats en heeft een stekker. Trek die uit je gitaar en steek hem in een andere gitaar of bas en in een minuut speel je je volgende nummer.
Mijn GFS ervaring is bar slecht. In puin liggende zending mag je op eigen kosten terug sturen voor garantie. Heeft me €30,00 gekost. Maar dat kan een gunstige uitzondering zijn geweest.

Mijn laatste bod: hou het simpel en flexibel. En TS, laat vooral eens horen wat je hebt of niet hebt aan al dit creatiefs.
Vriendelijke groet, Gus

Gisteren geen tijd gehad. De bomgordel lijkt me tot hiertoe wel de meest rock'n'roll oplossing. Maar ik ga het allemaal eens bekijken.

Ik ben wel pro oplossingen zonder batterij.

Ik dacht dat er ook wel een manier zou bestaan om een TRS kabel in twee kanalen te verdelen. Waarmee ik dan met een switch kan switchen :D tussen kanaal 1 (clean) en kanaal 2 (distorition). Aan de output vd gitaar dan een stereo naar 2x mono (R+L) kabel en klaar.

Erik de Perik
27 september 2025, 21:16
Bedankt, die had ik niet verwacht, maar ik ga het eens bekijken, of er ook een plezierige distortion uit die printplaatjes valt te halen. Bijkomend nadeel is de batterij die er bij komt kijken.

De batterij is het minste probleem. Heb jij wel door hoe dingen in de praktijk werken?

Fobo
27 september 2025, 21:40
Ik ben wel pro oplossingen zonder batterij.
In het off-topic-momentje ;) had ik het over mijn gitaar met ingebouwde effecten en de benodigde batterijtjes. Een kennis heeft destijds een voedinkje gemaakt, waarvan het snoertje via een connector met de effecten werd verbonden. Ik had daar net zo veel bewegingsruimte mee als normaal, en geen gedoe meer met (dure) batterijen.
Dat kan natuurlijk ook met een bomgordel.
Voor iemand die handig is: ’n kind kan de was doen

Erik de Perik
27 september 2025, 22:12
Ach ja..... wie herinnert zich nu niet de muziekzaak van de gebroeders Gerritsen.

Fobo
27 september 2025, 22:25
Ach ja..... wie herinnert zich nu niet de muziekzaak van de gebroeders Gerritsen.
Kom op Erik, laat nou niet zo merken dat je een ouwe lul bent...

Erik de Perik
27 september 2025, 22:37
Kom op Erik, laat nou niet zo merken dat je een ouwe lul bent...

Waarmee jij jezelf pijnlijk verraadt. :rockon:

Fobo
27 september 2025, 23:42
Waarmee jij jezelf pijnlijk verraadt. :rockon:
Geenszins Erik, geenszins...:D
Maar.....on topic again!

Erik de Perik
27 september 2025, 23:57
Geenszins Erik, geenszins...:D
Maar.....on topic again!

Oh okay, je kiest jouw oude tactiek.....!!

Okay, Gerritsen is wel héél erg van vroeger. Wie had ooit gedacht dat die driehoek zou verdwijnen.

swear strat
6 oktober 2025, 14:36
De kogel is door de kerk, vandaag heb ik een Artec QDD2 besteld. :rockon:
Benieuwd wat dat gaat geven. De reacties die ik hierover lees, zijn over het algemeen wel lovend.

Fobo
6 oktober 2025, 14:55
De kogel is door de kerk, vandaag heb ik een Artec QDD2 besteld. :rockon:
Benieuwd wat dat gaat geven. De reacties die ik hierover lees, zijn over het algemeen wel lovend.
Spannend! Ik hoop dat je ons in de feestvreugde laat delen....:dance:

swear strat
6 oktober 2025, 18:55
Spannend! Ik hoop dat je ons in de feestvreugde laat delen....:dance:

Zal ik doen!

telecastermaster
7 oktober 2025, 13:19
Je kunt die dingen volgens mij heel makkelijk inbouwen in de plaats van een toonregeling. Een strat heeft toch een toonknop te veel.