PDA

View Full Version : Het is waar: goedkope gitaren kunnen heel goed zijn



Pagina's : [1] 2

the sure thing
11 augustus 2019, 22:32
Een vriend van mij heeft een nieuwe Phoenix telecaster gekocht. Kosten: minder dan €200,-. Vandaag heb ik er meer dan een uur op gespeeld.

Indrukken: de hals speelt heerlijk en is recht. Zeer lage actie en loopt nergens aan. Geen enkele dode plek! De frets zijn goed genoeg afgewerkt. Opdrukken van noten gaat prima. Onversterkt klinkt ie redelijk. Versterkt: wat een geweldig geluid! De 3 verschillende standen zijn zeer herkenbaar in geluid. De "twang" van de tele zit er zeker in en het halselement kan je lekker jazzy laten klinken. Beide elementen samen: duidelijk de humbucker-optie en er klinkt zowaar een "grom". De gitaar heeft een goede sustain.

Ik zou zo op kunnen treden met deze gitaar, geen enkel probleem. Ik was wel even flabbergasted toen ik de prijs hoorde.... €195,-. Zo maakten ze vroeger geen gitaren voor dit bedrag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190811/da33039caed53444023f3a75fce83a0b.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telecastermaster
11 augustus 2019, 23:54
Nou, dan is je vriend afgezet.
1 Google zoekopdracht leverde op dat je hem ook voor 159 euro kunt vinden....

https://www.much-music.nl/gitaar/elektrische/phoenix-eg-492mf

Erik de Perik
12 augustus 2019, 02:21
Kan een leuke bijdrage voor http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175297-Vette-goedkope-gitaren zijn.

Da Vinci
12 augustus 2019, 08:41
Nou, dan is je vriend afgezet.
1 Google zoekopdracht leverde op dat je hem ook voor 159 euro kunt vinden....

https://www.much-music.nl/gitaar/elektrische/phoenix-eg-492mf

Niet de laagste prijs betalen en afgezet worden is niet per se hetzelfde.

the sure thing
12 augustus 2019, 10:17
Niet de laagste prijs betalen en afgezet worden is niet per se hetzelfde.

Psies. En daar gaat het ook niet om in dit topic. Ik was verbaasd over de goede kwaliteit. Mijn Squier uit Japan van 1987 klinkt en speelt slechter dan deze Phoenix.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
12 augustus 2019, 10:25
Staat hier gewoon onder de categorie speelgoed... :chicken:
https://www.internet-toys.com/289747-phoenix-elektrische-gitaar-telecaster-eg-492mf-25-1-2-blauw/

the sure thing
12 augustus 2019, 11:56
Geweldig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
12 augustus 2019, 13:32
Misschien is ie voor die meerprijs goed afgesteld en evt bijgewerkt. Dan ie het niet duur.

Schrevel
12 augustus 2019, 14:04
Staat hier gewoon onder de categorie speelgoed... :chicken:
https://www.internet-toys.com/289747-phoenix-elektrische-gitaar-telecaster-eg-492mf-25-1-2-blauw/

Leeftijd: vanaf 8 jaar
Geslacht: unisex
...

the sure thing
12 augustus 2019, 15:00
Misschien is ie voor die meerprijs goed afgesteld en evt bijgewerkt. Dan ie het niet duur.

Precies. Dat is in dit geval ook gebeurd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

benwave
12 augustus 2019, 15:35
Het doet mij aan dit spreekwoord denken:

"Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje "

Ik zou dan zelf het dubbeltje vervangen voor drol.
Dit is een drol en zal altijd een drol blijven.

Wat er nog aan ontbreekt bij de topic starter is dat hij de vergelijking met een customshop Fender glansrijk door staat, misschien zelfs wel beter is

Remork1970
12 augustus 2019, 17:03
Staat hier gewoon onder de categorie speelgoed... :chicken:
https://www.internet-toys.com/289747-phoenix-elektrische-gitaar-telecaster-eg-492mf-25-1-2-blauw/

Met zes afstémbare snaren! Waar vind je dat nog? Kópen dus!

Remork sluiten.

the sure thing
12 augustus 2019, 17:15
Het doet mij aan dit spreekwoord denken:

"Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje "

Ik zou dan zelf het dubbeltje vervangen voor drol.
Dit is een drol en zal altijd een drol blijven.

Wat er nog aan ontbreekt bij de topic starter is dat hij de vergelijking met een customshop Fender glansrijk door staat, misschien zelfs wel beter is

Toen ik dit las dacht ik "he Brad wat doe jij hier" maar blijkbaar lopen er meer verzuurden rond.

En ja, ik heb Fender CS modellen gehad, maar de Phoenix haalt die kwaliteit niet. Ook niet van de meeste USA modellen. Maar mijn Fender MIJ legt het hier wel tegen af. N=1, ik weet het.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Schrevel
12 augustus 2019, 17:38
Toen ik dit las dacht ik "he Brad wat doe jij hier" maar blijkbaar lopen er meer verzuurden rond.

Ja, jij blijkbaar. Zure lul.

Waarom zo'n nodeloze off topic ad hominem?

benwave
12 augustus 2019, 17:53
En ja, ik heb Fender CS modellen gehad, maar de Phoenix haalt die kwaliteit niet. Ook niet van de meeste USA modellen. Maar mijn Fender MIJ legt het hier wel tegen af. N=1, ik weet het.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Dus als ik het goed begrijp heb je Custom shop Fenders gehad, maar besloten de slechtste MIM Fender van Nederland te houden.'
Dat zegt wel iets over je beoordeling van de Phoenix . Maakt voor mij nu wel het een en ander duidelijk

witterwit
12 augustus 2019, 19:26
Een vriend van mij heeft een nieuwe Phoenix telecaster gekocht. Kosten: minder dan €200,-. Vandaag heb ik er meer dan een uur op gespeeld.

Indrukken: de hals speelt heerlijk en is recht. Zeer lage actie en loopt nergens aan. Geen enkele dode plek! De frets zijn goed genoeg afgewerkt. Opdrukken van noten gaat prima. Onversterkt klinkt ie redelijk. Versterkt: wat een geweldig geluid! De 3 verschillende standen zijn zeer herkenbaar in geluid. De "twang" van de tele zit er zeker in en het halselement kan je lekker jazzy laten klinken. Beide elementen samen: duidelijk de humbucker-optie en er klinkt zowaar een "grom". De gitaar heeft een goede sustain.

Ik zou zo op kunnen treden met deze gitaar, geen enkel probleem. Ik was wel even flabbergasted toen ik de prijs hoorde.... €195,-. Zo maakten ze vroeger geen gitaren voor dit bedrag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190811/da33039caed53444023f3a75fce83a0b.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vraagje; over wat voor versterker heb je gespeeld?

Napoje
12 augustus 2019, 19:42
Het doet mij aan dit spreekwoord denken:

"Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje "

Ik zou dan zelf het dubbeltje vervangen voor drol.
Dit is een drol en zal altijd een drol blijven.

Wat er nog aan ontbreekt bij de topic starter is dat hij de vergelijking met een customshop Fender glansrijk door staat, misschien zelfs wel beter is

Sinds wanneer is de fender customshop de maat der dingen? Zo bijzonder vindt ik die dingen niet in verhouding tot de prijs. Zal wel een mannetje uren op hebben zitten relicen om die prijs te rechtvaardigen maar toch.

the sure thing
12 augustus 2019, 20:13
Vraagje; over wat voor versterker heb je gespeeld?

Over een transistor bas versterkertje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

witterwit
12 augustus 2019, 20:19
Ik hou wel van dat goedkope spul, in mijn geval speel ik dan het liefst over een vox da 5 of een ander ampje met niet teveel vermogen. Dat goedkope spul klinkt in mijn oren het best over dat lichte spul: op zwaardere versterkers vallen ze toch wel door de mand.

Erik de Perik
12 augustus 2019, 20:44
Sinds wanneer is de fender customshop de maat der dingen? Zo bijzonder vindt ik die dingen niet in verhouding tot de prijs. Zal wel een mannetje uren op hebben zitten relicen om die prijs te rechtvaardigen maar toch.

Paar jaar terug op een CS Tele gespeeld en die vond ik echte helemaal prima maar........ voor die prijs niet dus. Je koopt een prima gitaar die al voorgesleten is, tenminste die was dat. Heb overigens wel even overwogen om het ding te kopen.


Ik hou wel van dat goedkope spul, in mijn geval speel ik dan het liefst over een vox da 5 of een ander ampje met niet teveel vermogen. Dat goedkope spul klinkt in mijn oren het best over dat lichte spul: op zwaardere versterkers vallen ze toch wel door de mand.


Die ervaring heb ik niet.

Pepe
12 augustus 2019, 21:11
Ik kan sowieso niet zo veel met generalisaties als 'het goedkope spul' maar duurder=beter ook niet
alles hep sijn plek
er zijn een hele hoop hits gemaakt met een Dano en een champ
maar niet door Metallica
andersom had je de solo van Hotel Californie ook niet willen horen met een PRS en recto

JVGM-music
12 augustus 2019, 21:12
Een vriend van mij heeft een nieuwe Phoenix telecaster gekocht. Kosten: minder dan €200,-. Vandaag heb ik er meer dan een uur op gespeeld.

Indrukken: de hals speelt heerlijk en is recht. Zeer lage actie en loopt nergens aan. Geen enkele dode plek! De frets zijn goed genoeg afgewerkt. Opdrukken van noten gaat prima. Onversterkt klinkt ie redelijk. Versterkt: wat een geweldig geluid! De 3 verschillende standen zijn zeer herkenbaar in geluid. De "twang" van de tele zit er zeker in en het halselement kan je lekker jazzy laten klinken. Beide elementen samen: duidelijk de humbucker-optie en er klinkt zowaar een "grom". De gitaar heeft een goede sustain.

Ik zou zo op kunnen treden met deze gitaar, geen enkel probleem. Ik was wel even flabbergasted toen ik de prijs hoorde.... €195,-. Zo maakten ze vroeger geen gitaren voor dit bedrag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190811/da33039caed53444023f3a75fce83a0b.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


En waarom ook niet...speel ook meer op mijn goedkope troep dan op het dure spul..

Erik de Perik
12 augustus 2019, 21:25
Ik kan sowieso niet zo veel met generalisaties als 'het goedkope spul' maar duurder=beter ook niet
alles hep sijn plek
er zijn een hele hoop hits gemaakt met een Dano en een champ
maar niet door Metallica
andersom had je de solo van Hotel Californie ook niet willen horen met een PRS en recto

Of met een Pignose bijvoorbeeld.

the sure thing
12 augustus 2019, 22:09
Wat dacht je van gitaren direct in de mengtafel geprikt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
12 augustus 2019, 22:11
Dat kan niet....!!!

Pepe
12 augustus 2019, 22:23
Famous solo met een 200 dollar pignose


https://www.youtube.com/watch?v=_q0nImsfMvE

Mengtafel solo's zijn er zo enorm veel
Alles van Mike Oldfield, bijna alles van 10cc, heel veel van... enz enz



https://www.youtube.com/watch?v=RjlvdcBAKdg

Erik de Perik
12 augustus 2019, 22:25
Wist dat ik zoiets kon uitlokken..... ;)


Ik heb ook een Pignose hoor!


En ben al wat ouder........

Pepe
12 augustus 2019, 22:26
Hebben is wat anders dan zijn hè!

Erik de Perik
12 augustus 2019, 22:40
Ik ben geen Pignose nee.

denis.hermans
12 augustus 2019, 22:43
Ik geloof best dat deze gitaar erg goed kan zijn en begrijp niet waarom hier zo agressief op gereageerd wordt.
Waar ik me wel in deze prijsklasse vragen bij stel is 1) duurzaamheid van het geheel ( hoe speelt de gitaar na 2,3 of vijf jaar ?) en quality control : misschien heb je op 10 phoenix gitaren vb 1 erg goede maar ook 3 dramatisch slechte. Dit maakt het voor een vb beginner dan ook weer "tricky".

Erik de Perik
12 augustus 2019, 22:51
Ik heb dit aangegeven over mijn zelfs nog goedkopere gitaren, die ik al meer dan 3 jaar heb. Volgens mij ben ik daar eerlijk in geweest en waren de reacties soms wat gevoelsmatig.

Lui die 1,5 K of meer hebben uitgegeven accepteren zelden dat een veel goedkopere gitaar hetzelfde biedt. Beetje zoals vrouwen die zeggen dat het om de inhoud gaat maar eigenlijk voor de six-pack kiezen.

Braddie
6 september 2019, 20:43
Het gaat heel prima, dank.
Nog steeds geen gitaar.
Ik kan van iemand een oude Squier Strat lenen, tof gebaar maar ik wil toch liever zelf iets.
Lees hier dus Harley Benton all the way ? En mensen die HB toch niet best vinden?

Budget is 150 overigens dus dan moet er toch een leuk gitaartje te vinden zijn?

pasqual
6 september 2019, 20:55
Het gaat heel prima, dank.
Nog steeds geen gitaar.
Ik kan van iemand een oude Squier Strat lenen, tof gebaar maar ik wil toch liever zelf iets.
Lees hier dus Harley Benton all the way ? En mensen die HB toch niet best vinden?

Budget is 150 overigens dus dan moet er toch een leuk gitaartje te vinden zijn?

Voor 150 heb je tweedehands toch echt wel meer gitaar voor je geld!

Braddie
6 september 2019, 21:16
Ik reageerde per ongeluk in een verkeerd topic, maar maakt nu al niet meer uit.
Toch iets meer uitgegeven zojuist, spaarvarken leeg geslagen. Heb en sunburst Squier Affinity besteld. Leek mij een prima upgrade.

JVGM-music
6 september 2019, 21:17
Maar er nu niet meer mee gooien he?

harrie-beton
7 september 2019, 12:39
Denis Hermans slaat de spijker op zijn kop. Phillip heeft leuke eerlijke review. Ik ken Braddie van zijn video's, verwacht niet dat deze gitaar jaren meegaat. Het Chinese metaal (pot-metal) slijt snel en het lijkt me erop dat je veel speelt. Gaat komend jaar op zoek naar een betere.


https://www.youtube.com/watch?v=qaUOaaOyhHE

apekop
8 september 2019, 09:41
Ik heb dit aangegeven over mijn zelfs nog goedkopere gitaren, die ik al meer dan 3 jaar heb. Volgens mij ben ik daar eerlijk in geweest en waren de reacties soms wat gevoelsmatig.

Lui die 1,5 K of meer hebben uitgegeven accepteren zelden dat een veel goedkopere gitaar hetzelfde biedt. Beetje zoals vrouwen die zeggen dat het om de inhoud gaat maar eigenlijk voor de six-pack kiezen.

Net zoals je lui hebt die op forums overal beweren dat hun goedkope Squier of ander merk net zo goed klinkt of is als een custom Fender. Alleen om zich zelf of anderen te kunnen overtuigen dat ze een mega deal hebben gemaakt en dat ze niet meer geld hoeven uitgeven.

jutter
8 september 2019, 10:34
Het ligt er maar net aan hoe goed of hoe slecht de bespeler is. Meer is het niet.

Moskie
8 september 2019, 10:38
Het filmpje laat juist zien dat dat slechts een van de componenten is.

blademan
11 september 2019, 20:23
ik heb een Samick Greg Bennett Royale 3, 249 euro, afgeprijsd, en uit Indonesie, maar een prima instrument. Natuurlijk de potmeters een keer vervangen en evt pick ups een keer, maar verder helemaal niks mis mee.

Erik de Perik
12 september 2019, 00:57
Denis Hermans slaat de spijker op zijn kop. Phillip heeft leuke eerlijke review. Ik ken Braddie van zijn video's, verwacht niet dat deze gitaar jaren meegaat. Het Chinese metaal (pot-metal) slijt snel en het lijkt me erop dat je veel speelt. Gaat komend jaar op zoek naar een betere.


https://www.youtube.com/watch?v=qaUOaaOyhHE

Phil lult ook een beetje uit z'n nek. Pot metal is zo Amerikaans als Fender en komt uit de autoindustrie. De brug van die strat heeft gegoten zadeltjes, net als de Amerikaanse versie en de plaat is een gebogen stalen plaat, net als de Amerikaanse versie. Na Peru is China de grootste producent van koper, Phil noemt China niet eens. Maar het ergste is nog wel dat hij doet alsof de onderdelen de prijs zo enorm bepalen. Bij Fender is dit waarschijnlijk een bewuste keus, zij willen dat er een hoop verschil tussen en Chinese Squier zit en een US strat. Ik heb wel eens op een vrij nieuwe maar ingespeelde Chinese Tele gespeeld en ik schrok van de lage kwaliteit qua bespeelbaarheid en geluid.

Kim Wilson
12 september 2019, 09:07
Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je ermee doet. Als je tevreden bent met een gitaartje van €200 euro (wat ik me prima kan voorstellen, er zitten best pareltjes tussen die op een podium prima overeind blijven), hoef je je wat mij betreft niet te verantwoorden voor mensen die €3000+ neerleggen voor een cs. Sowieso denk ik dat alles boven €1500 te maken heeft met mojo, special magic unicorn sparkle of gewoon een bepaalde behoefte anders dan kwaliteit.

Ik heb een keer een country bandje zien spelen, die gitarist speelde werkelijk de pannen van het dak, helemaal te gek. Had een crappy tele kopietje en een Roland Cube.

jutter
12 september 2019, 10:10
Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je ermee doet. Als je tevreden bent met een gitaartje van €200 euro (wat ik me prima kan voorstellen, er zitten best pareltjes tussen die op een podium prima overeind blijven), hoef je je wat mij betreft niet te verantwoorden voor mensen die €3000+ neerleggen voor een cs. Sowieso denk ik dat alles boven €1500 te maken heeft met mojo, special magic unicorn sparkle of gewoon een bepaalde behoefte anders dan kwaliteit.

Ik heb een keer een country bandje zien spelen, die gitarist speelde werkelijk de pannen van het dak, helemaal te gek. Had een crappy tele kopietje en een Roland Cube.

Precies, dit dus!

arjanb01
12 september 2019, 11:05
Helemaal mee eens. Het gaat erom wat je eruit haalt.

gitaarmike
27 september 2019, 13:45
Met een goedkope gitaar kun je mazzel hebben. Maar bij de echt cheape gitaren waar ik over heb gespeeld of die ik heb gehad (<200 eu) had ik toch last van een moeilijk bespeelbare hals, slecht afgewerkte frets, volume en toonknoppen waar geen enkele dynamiek in zit, stemmingsproblemen etc..

Zal allemaal best te fixen zijn als je een beetje handig bent, maar een 2e hands mim of usa strat is toch best betaalbaar. Dan zou ik mezelf niet willen kwellen met een squier bullet van 100 eu.

Marc1974
27 september 2019, 15:33
Ik denk ook dat goedkope gitaren steeds beter worden. Ik denk echter niet dat je ze kunt vergelijken met duurdere gitaren. (Nog niet, of nooit). Het prijsverschil zal ergens inzitten.

De gitaren tot zo'n 300 euro zijn leuke gitaren voor beginners.

De mexicaanse gitaren van Fender zijn echter weer veel beter. Als je een goede prijs/kwaliteit verhouding zoekt zou ik eerder zo iets proberen. Speciale uitvoeringen gemaakt in mexico zijn nog weer iets beter doordat daar vaak duurdere hardware in komt. (Wat ook geld voor de squier serie)

Maar als je een goede telecaster zoekt, is een Amerikaan toch the way to go denk ik. Dat zijn echt gitaren die een leven lang meegaan. Zelf heb ik er een die zo is gemaakt dat hij ingespeelt voelt. Een American Standard uit 2012. (Zo een met zes zadels, een bellycut en een twisted neck pickup).

Nou weet ik niet of dit ook voor andere merken geld. Ik denk het wel... Voor Fender ben ik er wel zeker van.

(Nog een toevoeging: Een tweede hands Mexicaan of Amerikaan is natuurlijk ook goed. Al denk ik dat het moeilijk wordt om ze onder de driehonderd te krijgen)

Tabula Rasa
27 september 2019, 15:53
Ik pak vast chips en bier. 3, 2, 1....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
27 september 2019, 16:38
https://www.youtube.com/watch?v=BSyQAARI5fk

Morri
23 februari 2020, 14:32
Staat hier gewoon onder de categorie speelgoed... :chicken:
https://www.internet-toys.com/289747-phoenix-elektrische-gitaar-telecaster-eg-492mf-25-1-2-blauw/

Die tekst ook...: "De gitaar heeft zes afstembare snaren." :crazyhappy:

Erik de Perik
23 februari 2020, 14:56
Da's 'machinevertaling' Headstock lijkt trouwens sprekend op die van Harley Benton.

Pepe
23 februari 2020, 15:04
1 pot nat.
Ik maakte net een TC Electronic pedaaltje open en daar zit een Bugera stamped buis in.
TC Electronic is Deens, Behringer en Bugera Duits maar het komt allemaal uit China.

Erik de Perik
23 februari 2020, 15:09
Da's niet onlogisch want het zijn alledrie bedrijven van Uli Behringer.

Pepe
23 februari 2020, 15:09
Dat was min of meer mijn punt, Thomann.. Uli

Erik de Perik
23 februari 2020, 15:12
Het mijne inmiddels ook ;)

Maar je ziet hetzelfde in de autoindustrie.

guitarkid
23 februari 2020, 15:51
Helemaal mee eens. Het gaat erom wat je eruit haalt.

Meestal halen ze de pick up's er als eerste uit..... :seriousf:

Erik de Perik
23 februari 2020, 15:52
Meestal halen ze de pick up's er als eerste uit..... :seriousf:

Haha vaak wel ja!

RoryVDW
25 februari 2020, 21:23
Draai en keer het hoe je wilt...maar wanneer je een goede fender gewoon bent...is al die goedkope brol toch maar stoofhout..triplex..soms zit er inderdaad eentje tussen die nog wat is...maar op den duur ga je toch beginnen vervangen van tuners..pickups..enz..en tblijft een goedkoop ding dat je aan de straatstenen nie kwijt geraakt..mijn mening..

Erik de Perik
25 februari 2020, 21:32
Het zou fijn zijn als je wat leesbaarder zou schrijven, maar je bedoelt blijkbaar dat het allemaal rommel is. Ik heb Fenders, Gibsons, paar custom gitaren en heel goedkope gitaren. Vooral die laatste groep is verbazingwekkend goed. En als je dan een gitaar van 200 EUR hebt aangeschaft is de verkoopprijs totaal oninteressant. Maar wellicht heb jij veel ervaring met goedkope (slechte) gitaren. Ik zou zeggen..... shoot...!!

Plant
25 februari 2020, 21:37
Die tekst ook...: "De gitaar heeft zes afstembare snaren." :crazyhappy:


Geslacht: unisex

Wat dacht je daarvan?

Erik de Perik
25 februari 2020, 21:52
Wat dacht je daarvan?

Ik zeg...... doen....!!!

RoryVDW
25 februari 2020, 21:59
Ik heb inderdaad enorm veel ervaring gehad met goedkope gitaren en genoeg moeten ombouwen...Sommige zijn inderdaad goed gemaakt..maar kwaliteit??? Ik zeg gewoon als je een goede fender hebt en veel mee speelt, dat de goedkope heel wat minder zijn. Als jij liever op uw goedkope gitaren speelt dan op jouw fenders en gibsons.....wel dan denk ik dat uw fenders of gibson nie veel waard zijn..ofwel heb je super goeie goedkope gitaren staan. Je hebt goede goedkope gitaren onder de categorie "B merken (goedkope gitaren)" en je hebt ook slechte dure gitaren onder de categorie "A merken (dure gitaren)" Meer moet u er niet achter zoeken.

Napoje
25 februari 2020, 22:20
stoofhout..triplex..soms zit er inderdaad eentje tussen die nog wat is...

Weer een mannetje van de seventies? Er worden al zo’n 20 jaar geen gitaren meer van triplex gemaakt. Zelfs harley bentons en goedkope squier zijn van massief hout. Wel vaak meerdere stukken.

Pepe
25 februari 2020, 22:28
Triplex?
Probeer eens een semi of hollow body te vinden die niet gelamineerd is,
of hardboard op wat plankjes gelijmd, menig rockstar....

https://i.pinimg.com/originals/25/6e/11/256e11093a392037c0b8e8714dea4bc9.jpg

mrweird
25 februari 2020, 23:25
Ik speel zo nu en dan nog steeds op mijn Richwood RE-129 (zwarte les paul custom model) en dat ding klinkt ook gewoon prima. Gitaar van 200 euro. Maar ik heb wel vanalles moeten vervangen aan electronica in de loop der jaren want dat ging gewoon kapot.. Op mijn "premium" gitaren nog nooit een potmeter hoeven vervangen.

Erik de Perik
25 februari 2020, 23:54
Ik heb inderdaad enorm veel ervaring gehad met goedkope gitaren en genoeg moeten ombouwen...Sommige zijn inderdaad goed gemaakt..maar kwaliteit??? Ik zeg gewoon als je een goede fender hebt en veel mee speelt, dat de goedkope heel wat minder zijn. Als jij liever op uw goedkope gitaren speelt dan op jouw fenders en gibsons.....wel dan denk ik dat uw fenders of gibson nie veel waard zijn..ofwel heb je super goeie goedkope gitaren staan. Je hebt goede goedkope gitaren onder de categorie "B merken (goedkope gitaren)" en je hebt ook slechte dure gitaren onder de categorie "A merken (dure gitaren)" Meer moet u er niet achter zoeken.

Nou noem eens wat en probeer het in begrijpelijke taal voor ons.
Maar ik begrijp dus dat er slechte Fenders en Gibsons zijn. Ik speel hoofdzakelijk op goedkope gitaren, dus blijkbaar zijn dit dan "super goeie goedkope gitaren" volgens jou. Oftewel er zijn, volgens jou goede en slechte goedkope en dure gitaren. Volgens mij was jij ook degene die schreef dat techniek "raar" is. Ik vind het moeilijk om jouw expertise weer te geven.

jplm
26 februari 2020, 07:26
Er worden al zo’n 20 jaar geen gitaren meer van triplex gemaakt.

Zelfs harley bentons en goedkope squier zijn van massief hout. Wel vaak meerdere stukken.

Drie stukken?

Napoje
26 februari 2020, 07:32
Drie stukken?
Soms wel 5 bij goedkope gitaren. Maar niet op elkaar maar naast elkaar. Maakt niet heel veel uit voor de klank. Vergeet niet dat een les paul ook vaak een body heeft uit minimaal 3 stukken

Pepe
26 februari 2020, 09:56
7 stukken met een gelamineerde top, Fender MIM bodies

http://lh6.ggpht.com/_5NbpJO8DJfM/RU_mHyVrABI/AAAAAAAAAP8/XXMyJxpYrpg/s800/IMG_5891.JPG

http://lh4.ggpht.com/_5NbpJO8DJfM/RU_mD_vNABI/AAAAAAAAAPk/sReJUEdE3bg/s800/IMG_5888.JPG

Fobo
26 februari 2020, 10:08
Ik heb inderdaad enorm veel ervaring gehad met goedkope gitaren en genoeg moeten ombouwen...Sommige zijn inderdaad goed gemaakt..maar kwaliteit??? Ik zeg gewoon als je een goede fender hebt en veel mee speelt, dat de goedkope heel wat minder zijn. Als jij liever op uw goedkope gitaren speelt dan op jouw fenders en gibsons.....wel dan denk ik dat uw fenders of gibson nie veel waard zijn..ofwel heb je super goeie goedkope gitaren staan. Je hebt goede goedkope gitaren onder de categorie "B merken (goedkope gitaren)" en je hebt ook slechte dure gitaren onder de categorie "A merken (dure gitaren)" Meer moet u er niet achter zoeken.
Je mist het punt dat Erik maakt, maar ik zou zeggen: volhouden! :chicken:

RoryVDW
26 februari 2020, 10:10
Mijn taal is niet moeilijker dan jullie taal...Ik ben een belg dat zal het zijn..sorry.
Wat je zegt van techniek kan raar zijn heeft nu toch niets met goedkope gitaren te maken of dure gitaren.
Wat ik duidelijk wil maken..een goedkope gitaar kan inderdaad goed in de hand liggen....maar er is altijd wat. Je moet eerst 200€ of meer kosten doen om hem treffelijk speelbaar te maken kwa geluid of ontstemmen. DAT IS MIJN PUNT..Dan heb je ook al een gitaar van 400€ en meer. En als je veel speelt zal ze na 3 jaar moeten herfret worden of hij begint te kraken. Mijn mening, koop dan een betere gitaar waar je niet moet aan werken.
Natuurlijk zal een beginnende gitarist dat niet kunnen, dit weet ik ook wel. Daarom zijn er gitaren van alle klasse.
Maar ge kunt toch niet een gitaar van 200 vergelijken met eentje van 1000.
Ik zie hier veel topic passeren waarbij met oneindige discusies over het houtsoort wordt gesproken..Zo belangerijk dat hout..en diezelfde mensen beweren hier nu dat de goedkope gitaren zo goed klinken. Hout is plots niet meer belangerijk. En zo mogen nu ook van magonie zijn of alder in 1 of 3 stukken. Maar er is heel veel verschil tussen mahonie en mahonie. !!!!
En nogmaals "Als je een duurdere goede gitaar gewoon bent" zijn de goedkope niet veel waard. (brol zal ik niet meer gebruiken)
Zo duidelijk genoeg hoop ik.

Erik de Perik
26 februari 2020, 11:59
Ik heb het eventjes gecheckt:
M'n eerst elektrische HB kocht ik 7 jaar geleden en heb ik nog steeds. Het is een Les Paul model en kostte 149 EUR (mahonie body 2 delen, maple top wellicht ook 2 delen) en het enige dat ik er aan veranderd heb zijn de pickups (35 EUR voor een set), de afwerking was verder extreem goed, hij kostte 149 EUR. Ik heb veel opgetreden met die gitaar en heb 'm nog steeds. Mei 2013 kocht ik een HB TE 52 Telecaster maple neck en toets, 3 delen ash body. Daar was wel wat werk aan. Frets waren scherp, halspen stond veel te strak, pickups vervangen en de brugzadels vervangen. De gitaar was 129 EUR en als ik er zelf niet handig mee was zou ik 'm terug gestuurd hebben. Prima gitaar verder trouwens en de upgrades kostten mij 45 EUR. Half jaar terug een TE-90FLT gekocht en da's echt rechtstreeks uit de doos een te gekke gitaar. Met deze en de Tele treed ik trouwens ook op.
M'n eerste gitaar was een splinternieuwe Gibson RD, m'n tweede een The Paul, ik heb een Fender strat en Gibson SG, beide reissues uit de jaren '80 en een Les Paul. Dus ik ben wel wat verschillende gitaren gewend.
Ik ben benieuwd wat jij over hout te melden hebt. Naar mijn idee wordt er louter gekeken naar hoe mooi een stuk hout is.

gitaarmike
26 februari 2020, 12:39
Mijn ervaring met goedkopere gitaren squier vs mijn fender EJ of AVRI strat of PRS Mira
Hals voelt niet chill aan op vintage lp die ik heb, ook niet op een squier strat van een kerel die ik gitaarles geef, ook niet op meerdere andere goedkopere gitaren die ik heb gehad.

Daarnaast klinken de elementen minder goed, er zit geen dynamiek in de volume en toon knoppen. Ik zou best kunnen leven met een gemodde squier als ik geen fender zou kunnen kopen, maar het verschil is wel heel groot imo.

Neemt niet weg dat een goede gitarist op een cheap ass gitaar alsnog fuckin goed zal klinken. Daar niet van :P . Maar waarom zou je op een crappy gitaar spelen als je de mogelijkheid hebt om een wat betere te kopen.

RoryVDW
26 februari 2020, 12:49
Ik vind dat positief Eric dat je met deze gitaren optreedt..maar zoals je zegt..gebeuren er toch mods...en het voordeel is dat je er zelf kunt aan werken..maar niet iedereen kan dit..en dan begint het voor deze mensen.

arjanb01
26 februari 2020, 14:12
En daarbij: het leven is te kort om op een kutgitaar te spelen 😁

guitarkid2
26 februari 2020, 14:36
Begin stiekum een beetje te twijfelen aan de kwaliteit van de op tredens van erik
Of is dat net zo kort doort de bocht als de kwaliteit van een gitaar relateren of je dat ding het podium opsleept
Of is het gewoon standaard
Dure zeldzame vintage geil klinkde gitaren voor in de studio en je afgeragde (het maakt toch geent reet uit als ze gejat worden of naar de klote gaan) gitaren mee de feesttent in
Kwaliteit dus...

arjanb01
26 februari 2020, 14:46
Beluister Erik zijn soundcloud en je komt er achter....

Erik de Perik
26 februari 2020, 15:13
Leuk ja, mogen jullie gelijk melden waar ik op speel.

guitarkid2
26 februari 2020, 15:23
heb alleen wat oefenruimte opnames(hoop ik dan maar) met een af en toe vressssselijk valskrijssssende zangpersoon gehoord
kan toeval zijn maar heb echt geen zin om +-30 leuke liedjes door te worstelen voor de eventuele goeie shit zeg maar
dus daar ga ik geen oordeel op basern

Erik de Perik
26 februari 2020, 15:44
heb alleen wat oefenruimte opnames(hoop ik dan maar) met een af en toe vressssselijk valskrijssssende zangpersoon gehoord
kan toeval zijn maar heb echt geen zin om +-30 leuke liedjes door te worstelen voor de eventuele goeie shit zeg maar
dus daar ga ik geen oordeel op basern

Ok, jij houdt het liever theoretisch dus.

Erik de Perik
26 februari 2020, 15:45
Ik vind dat positief Eric dat je met deze gitaren optreedt..maar zoals je zegt..gebeuren er toch mods...en het voordeel is dat je er zelf kunt aan werken..maar niet iedereen kan dit..en dan begint het voor deze mensen.

Volgens mij heb jij recent nog in jouw Fender zitten solderen dus da's een non-argument.

guitarkid2
26 februari 2020, 15:49
Ok, jij houdt het liever theoretisch dus.
jij toch ook ?
ik sleep mijn gitaar het podium dus hijs goed
is toch ook maar een theorie ?

maar als je ff aangeeft wekke nummertjes van een lieif optreden zijn wil ik best even luisteren hoor

RoryVDW
26 februari 2020, 16:07
Volgens mij heb jij recent nog in jouw Fender zitten solderen dus da's een non-argument.

Dat heb ik inderdaad...maar dat veranderd niets aan de kwaliteit van deze gitaar..geen enkel stuk is vervangen..gewoon ander schema die de gitaar veelzijdiger maakt..heb ondertussen met mijn hoofdfender net hetzelfde gedaan..dit is een aanradertje!!!

Tupelo
26 februari 2020, 16:13
Het voelt gewoon niet goed als je er niet genoeg geld aan uitgegeven hebt, of wanneer je er wel voldoende geld aan uitgegeven hebt, en er staat geen Fender, Gibson of PRS op, of een gehyped merk dat acht beter te zijn voor hetzelfde geld. :ok:

Meer serieus.
Erik is een handige jongen, net als Han.
Zullen beide vast empatische jongens zijn, maar 't begrip voor mensen die 90% sloopgarantie hebben wanneer ze een schroevendraaier, dopsleutel of vijl in hun handen hebben (laat staan een soldeerbout) ontbreekt weleens, en daarna onstaan epistels lange misverstanden en vetes.
Werkt twee kanten in natuurlijk.

En ja; kwaliteitscontrole bij de grote jongens ontbreekt ook weleens.
Voor mijn gevoel veel schuld bij de dozenschuivers.
Je hebt iemand nodig die die shit inkoopt en terugstuurt als het niet deugt, ff afgesteld in de winkel ophangt enzo.

arjanb01
26 februari 2020, 16:13
Leuk ja, mogen jullie gelijk melden waar ik op speel.

Ik denk op die sperma witte superstrat, die oude niet die vox humans.

Erik de Perik
26 februari 2020, 17:41
Ik denk op die sperma witte superstrat, die oude niet die vox humans.

Klopt voor een deel!

Erik de Perik
27 februari 2020, 17:45
Het voelt gewoon niet goed als je er niet genoeg geld aan uitgegeven hebt, of wanneer je er wel voldoende geld aan uitgegeven hebt, en er staat geen Fender, Gibson of PRS op, of een gehyped merk dat acht beter te zijn voor hetzelfde geld. :ok:

Meer serieus.
Erik is een handige jongen, net als Han.
Zullen beide vast empatische jongens zijn, maar 't begrip voor mensen die 90% sloopgarantie hebben wanneer ze een schroevendraaier, dopsleutel of vijl in hun handen hebben (laat staan een soldeerbout) ontbreekt weleens, en daarna onstaan epistels lange misverstanden en vetes.
Werkt twee kanten in natuurlijk.

En ja; kwaliteitscontrole bij de grote jongens ontbreekt ook weleens.
Voor mijn gevoel veel schuld bij de dozenschuivers.
Je hebt iemand nodig die die shit inkoopt en terugstuurt als het niet deugt, ff afgesteld in de winkel ophangt enzo.

Bedankt Tuup, ik zie het als een compliment. ;)
Feit is dat steeds minder mensen de moeite nemen om hun handen en hun hoofd te gebruiken. Toen ik begon met gitaarspelen deden de meeste vrienden van mij toch wel hun eigen onderhoud en reparaties aan instrumenten, auto's, motoren, etc.
Tegenwoordig gaat men er automatisch vanuit dat je dan wel een opleiding op dat gebied hebt gehad en dat



jij toch ook ?
ik sleep mijn gitaar het podium dus hijs goed
is toch ook maar een theorie ?

maar als je ff aangeeft wekke nummertjes van een lieif optreden zijn wil ik best even luisteren hoor

Ik heb niet veel opnames van optredens en vroegah speelde ik haast altijd op A-merk gitaren.

Nahja deze zijn live op dezelfde gitaar, maar de versterker is anders. Ik ben benieuwd....

https://soundcloud.com/user-171654909/simply-the-best-1

https://soundcloud.com/user-171654909/jump-live

AoDf
27 februari 2020, 18:20
Ik vind die gitaarsolo in Jump best goed gelukt. De vocale uithalen op 1.19 en 2.05 verdienen wellicht nog wat aandacht.

Simply the best vind ik als geheel meer solide klinken.

Of was het niet de bedoeling een mening te geven?

Erik de Perik
27 februari 2020, 18:23
Nah het ging eigenlijk om de gitaar. Goedkoop zou kut zijn. Helaas heb ik alleen deze 2 live opnames momenteel en dat is beide niet op een goedkope gitaar. Wel zit er een verschil tussen de versterkers. Ik vind de solo op The Best beter, maar da's alleen maar omdat ik die half geïmproviseerd speel. Die van EvH is wel bekend zo.

Oh en bedankt natuurlijk! :D

AoDf
27 februari 2020, 18:28
Solo in The Best is ook wel lekker idd. Lekkere pinch harmonics hier en daar, beetje EvH. Krijg wederom beetje gas voor een strat met floyd.

Erik de Perik
27 februari 2020, 18:30
Dat heb je goed gehoord. Peer Dellen strat met FR. Waarschijnlijk toen nog met een DiMarzio X2N bij de brug.

guitarkid2
27 februari 2020, 20:52
Flauw erikk

kan natuurlijk neertiepen dat het idd voor iemand als jij weinig uitmaakt wat voor een gitaar je het podium opsleept en dat de kwaliteit van dat ding r niks toe doet
Ken je positief of negatief zien
lachhu

Maar het ging me alleen om joe insinuatie dat kwalitiet van een gitaar en podiumgebruik maar iets met elkaar vandoen hebben

Pfff
heb wel opgetreden met een wasbeer n2
je weet wel zo'n ding met zo'n vreselijke licensed fl
nou......

Erik de Perik
27 februari 2020, 21:25
Weet je wat pas flauw is...?

Dat je werkelijk niets over mijn spel hebt gezegd, terwijl je daar eerst nogal negatief over was.

Ik vind overigens jouw opnames een stuk beter.

Duhsjaak
28 februari 2020, 08:23
Vlak voor mijn meest recente reis nog bij broer Tho.de/NL op de kop getikt:
Cort Sunset II
TV jones pups
Made in Indonesië in de world fameus Cort fabrieken waar meer dan een miljoen gitaren per jaar worden gemaakt
Smetteloze frets, afwerking grover tuners
€300,00

https://youtu.be/X3Ff9MQTKkE

Zag ik hier iemand met een Richwood elektrische van ongeveer €200,00? Dat is kwalitatief behoorlijk minder dan de Cort, maar maakt door zijn keramische P90’s veel goed. Monty’s blather (hier op Sounds) op deze gitaar gespeeld.

Mijn enige gitaren waarvan het brug element ook wordt gebruikt. Op andere gitaren alleen in combi met hals pup.

Mijn Washburn N2 net twee maanden terug weggegeven aan een beginnende erg jonge gitarist. Hij moest op het net kijken wie Nuno was. Lachen hoor. Hij is er super blij mee.

We nemen het allemaal wel erg serieus, dit soort dingen. Ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen. En op mijn Leeftijd zijn alle gitaren, gitaren voor het leven.
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid2
28 februari 2020, 09:14
@ erik negatief over je spel ?
Waar ? vertel
Ach die nuno 2
Ik heb um nog. In de opslag wegens sentimentelen nog geprobeerd um op te lappen
Helaas maar na een lang ziektebed enzo.....
Btw heb niks tegen goedkope gitaren...integendeel
Maar wel wat tegen het slappe gelul van onze sudetendietser hb preacher
Toch ben ik vereerd dat deze prodigal son zich mijn opnamen nog kan herinneren

arjanb01
28 februari 2020, 11:37
Cort maakt echt gewoon top spul. Vind in de beste budget gitaren voor ver onder de 1000 euro.
M’n bandmaatjes heeft een akoestische gitaar van Cort, massief spruce bovenblad en rosewood (!) massieve achter en zijkanten voor nieuw 650 euro incl koffer. Speelt en klinkt zeer mals en echt een steal voor dat geld. Zelfde geldt voor Eastman in de 600 euro klasse.

Erik de Perik
1 maart 2020, 01:15
Beluister Erik zijn soundcloud en je komt er achter....

Wat is dit voor gitaar?

https://soundcloud.com/user-171654909/i-cant-go-for-that-1

https://soundcloud.com/user-171654909/stones-medley

Oefenruimte opname met een of ander digitaal ding met 2 microfoons eraan. IK heb de opnames behoorlijk bewerkt, ook om het nare en vreemd oneven stereo limiter effect wat te beperken. Eerste repetitie na 15 jaar met dezelfde band als van de live opnames.

Erik de Perik
1 maart 2020, 01:16
@ erik negatief over je spel ?
Waar ? vertel
Ach die nuno 2
Ik heb um nog. In de opslag wegens sentimentelen nog geprobeerd um op te lappen
Helaas maar na een lang ziektebed enzo.....
Btw heb niks tegen goedkope gitaren...integendeel
Maar wel wat tegen het slappe gelul van onze sudetendietser hb preacher
Toch ben ik vereerd dat deze prodigal son zich mijn opnamen nog kan herinneren

Ik heb nog nooit een opname van jou gehoord.

arjanb01
1 maart 2020, 07:29
Wat is dit voor gitaar?

https://soundcloud.com/user-171654909/i-cant-go-for-that-1

https://soundcloud.com/user-171654909/stones-medley

Oefenruimte opname met een of ander digitaal ding met 2 microfoons eraan. IK heb de opnames behoorlijk bewerkt, ook om het nare en vreemd oneven stereo limiter effect wat te beperken. Eerste repetitie na 15 jaar met dezelfde band als van de live opnames.

In ieder geval niet je nieuwe VH strat.
Ik gok, en da’s echt een gokje, je Harley Benton tele in de brug positie.
Eerlijk gezegd vind ik hem verre van goed klinken. Je worstelt duidelijk met je intonatie en stem vastheid. Iets waar trouwens m’n Maybach met zwevende brug ook last van heeft. Ik ga de brug vast zetten zodat ie zuiver is en niet ontstemt. Ben sowieso meer van de vaste bruggen. Betrouwbaarder qua op stemming blijven in ieder geval.
Je bandje vind ik toch vrij matig. Beetje rommelig ook, ook je oude opnames. Er wordt af en toe flink uit de bocht gevlogen qua timing en toon vastheid. Maar het positieve vind ik dat jullie lol erin hebben en da’s het belangrijkste !

Brum
1 maart 2020, 08:04
Een niet al te beste opname en dan mogen de mensen raden welke budget gitaar werd bespeeld. Gitaarnet op z'n best.

Fobo
1 maart 2020, 09:28
Een niet al te beste opname en dan mogen de mensen raden welke budget gitaar werd bespeeld. Gitaarnet op z'n best.
Niet zo zeuren; anders wordt het veel te makkelijk...;)

guitarkid2
1 maart 2020, 10:40
Ik heb nog nooit een opname van jou gehoord.
Dat is dan geheel aan joe
Ik heb hier hier zeker drie liedjes geplaatst
Jammer

RoryVDW
1 maart 2020, 11:14
Denk dat thomann hier grote sponsor is🤔🤔🤔🤔..kga mij gewoon bij mijn fender houden..

Misery Signals
1 maart 2020, 12:03
Ik heb uit de collectie nog 4 elektrische gitaren gehouden:
- Burny Super Grade LRG50 '82 (medium duur)
- Gibson SG-Z '98 (medium duur)
- ESP Horizon '90's (medium duur)

En dan deze: Een Ibanez Jet King 2 uit 2005, splitbare Super '58 humbuckers (wel vervangen), perfecte actie, bespeelbaarheid, afwerking en geweldig geluid! Nieuw gekocht voor 300 Euro geloof ik. Heel mooie gitaar bovendien.

https://images.reverb.com/image/upload/s--5U0qP6vC--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1472934307/scx1c98jh3lunwbartog.jpg

Mijn amps zijn heel duur, maar een gitaar is en blijft een pak hout he, welk merk je er ook op zet. Dus voor weinig geld kan je wel degelijk topspul vinden.

AoDf
1 maart 2020, 12:16
Denk dat die theorie eerder voor een amp op zou gaan. Een stalen frame met houten kastje er omheen, met een printplaat met wat electronica (weerstandjes, condensatoren, kost geen reet) er op. Zou niet heel duur hoeven zijn. De buizen en trafo's na gelaten dan.

alvinus
1 maart 2020, 15:03
Goedkoopte van gitaren heeft toch ook alles te maken met goedkope arbeid? Dat maakt Made in USA natuurlijk duur en Harley Benton goedkoop.
Boze reaguurders op dit topic kunnen misschien boos zijn omdat ze hele dure gitaren hebben. Verhalen over geweldig goeie cheapies geven dan wel eens maagzuur. (Maar laat ik NIVEA = niets invullen voor een ander!).
Een hele fijne en ervaren gitaartech zei mij eens: om dat vintage spul en om dure instrumenten hangt een 'magisch wolkje'. Wij wíllen beslist dat ze allemachtig prachtig spelen en klinken. Iedere ervaren gitarist op dit forum weet echter dat het meeste in je eigen vingers zit en in het momentum van allerlei factoren die soms op hun plaats vallen. Een goeie akoestiek, fijn publiek met belangstelling, een goddelijke dame die vooraan staat en begrijpt wat je speelt, we kennen het wel. (Heel veel optreden in een professionele setting helpt wel om onafhankelijker te worden van die externe factoren, maar da's niet voor iedereen weggelegd.)
Een tele van 139 of die felbegeerde custom shop van 3000, waar je zo lang voor moest sparen - het maakt nogal uit wat er psychologisch allemaal meeweegt bij de waardering van zo'n instrument en hoe je het dus wilt ervaren...

Tenslotte: het gaat in deze discussie vooral over de kwaliteit van de goedkope gitaren en niet over de torenhoge bedragen die je moet neertellen voor een beetje Fender of Gibson. Zijn die, om het eens van de andere kant te bekijken, niet gewoon overpriced?

Brum
1 maart 2020, 15:29
Tenslotte: het gaat in deze discussie vooral over de kwaliteit van de goedkope gitaren en niet over de torenhoge bedragen die je moet neertellen voor een beetje Fender of Gibson. Zijn die, om het eens van de andere kant te bekijken, niet gewoon overpriced?

Ik denk dat deze discussie al vaker voorbij is gekomen dan de discussie over goeie goedkope gitaren. Meestal gaan die topics ook niet zo goed.:D

Ik zit een beetje er tussenin. Te vaak echt goedkope gitaren gehad waar ik het echt in heb proberen te vinden, maar nooit vriendjes mee werd. Maar andersom ook teveel merkgitaren in handen gehad waar ik het prijskaartje niet van begreep. Inclusief de twee bekende merken. Ik hou het op assemblage gitaren. Bepaalde bouwers leveren bewezen goed hout en ik kan dan verder zelf kiezen welke hardware en elementen ik wil. Da's een prijsklasse van zo ongeveer tussen de 800 en 1400 eurie. Mijn beste gitaar, verreweg, is een gitaar uit Warmoth onderdelen gemaakt. Simpel ge-olied, geen fancy uitziende top, maar wel goeie hardware en elementen. Daar heb ik nog geen Gibson of Fender voor in handen gehad die beter waren. Niet zeggende dat dat niet kan, maar ik hoef er niet een slordige extra 2000 eurie voor uit te geven.

guitarkid2
1 maart 2020, 15:37
Boze reaguurders op dit topic

Hu heb ik wat gemist ?

alvinus
1 maart 2020, 20:13
Hu heb ik wat gemist ? Ehh... ja, je eigen toon tegen Erik de Perik en herlees bijv. de topics 13,14,15,30 en 37. Verder moet je het allemaal niet te letterlijk nemen - ik bedoelde het vooral in algemene zin en als onderdeel van mijn indruk dat we bij het oordeel over goedkope gitaren niet altijd objectief zijn. En wees gerust, ik doe daar zelf ook aan mee.

dml
2 maart 2020, 06:02
Goedkoopte van gitaren heeft toch ook alles te maken met goedkope arbeid? Dat maakt Made in USA natuurlijk duur en Harley Benton goedkoop.
Boze reaguurders op dit topic kunnen misschien boos zijn omdat ze hele dure gitaren hebben. Verhalen over geweldig goeie cheapies geven dan wel eens maagzuur. (Maar laat ik NIVEA = niets invullen voor een ander!).
Een hele fijne en ervaren gitaartech zei mij eens: om dat vintage spul en om dure instrumenten hangt een 'magisch wolkje'. Wij wíllen beslist dat ze allemachtig prachtig spelen en klinken. Iedere ervaren gitarist op dit forum weet echter dat het meeste in je eigen vingers zit en in het momentum van allerlei factoren die soms op hun plaats vallen. Een goeie akoestiek, fijn publiek met belangstelling, een goddelijke dame die vooraan staat en begrijpt wat je speelt, we kennen het wel. (Heel veel optreden in een professionele setting helpt wel om onafhankelijker te worden van die externe factoren, maar da's niet voor iedereen weggelegd.)
Een tele van 139 of die felbegeerde custom shop van 3000, waar je zo lang voor moest sparen - het maakt nogal uit wat er psychologisch allemaal meeweegt bij de waardering van zo'n instrument en hoe je het dus wilt ervaren...

Tenslotte: het gaat in deze discussie vooral over de kwaliteit van de goedkope gitaren en niet over de torenhoge bedragen die je moet neertellen voor een beetje Fender of Gibson. Zijn die, om het eens van de andere kant te bekijken, niet gewoon overpriced?

Helemaal mee eens. Zo probeerde ik eens bij een grote winkel in Amsterdam een Mesa Mk V, waren toen in NL nog niet heel veel te vinden. Ik erheen met mijn op dat moment meest bespeelde gitaar: Squier Double Fat Tele Deluxe, in wezen een plank a la Les Paul echter in een Tele-jas, voorzien van Dimarzio Super Distortion en Bluesbucker. Ik de Mesa bespelen, na 5 minuten had ik zoiets van "dit klinkt niet best" (ik was toen overigens zelf in het bezit van een Triple Rectifier). De verkoper kwam naar mij toe en vroeg wat ik ervan vond. Ik zei dat het me heel erg tegenviel, dit was ik niet gewend van Mesa. "Ja meneer, dat komt omdat u erop speelt met een hele goedkope gitaar" was de reactie. Uiteraard gingen mijn nekharen meteen overeind staan: "Nou, meneer de verkoper, pak er eens een hele dure gitaar bij, bijv. een PRS van minimaal € 3500,-, en speelt u dan eens op de Mk V."
1x raden hoe het toen klonk.

Over Gibson gesproken, ik heb net een "goedkope" Explorer 2016 T - Cherry gekocht, dus ver onder de 1000 eypo. De afwerking mag echt NIET in de schaduw staan van vergelijkbaar geprijsde gitaren als van Ibanez, Yamaha, Cort, enz. Lakwerk is overigens goed, echter wel scherpe fretranden, fretboard niet helemaal recht met de hals, alle tuners handvast gedraaid of zelfs nog helemaal los, alle schroefjes klein en kort, geen metaalfolie op de slagplaat, afstelling uitermate teleurstellend. Alles behalve het fretboard kon ik in een uur of twee zelf oplossen. Het ding speelt en klinkt als een malle en het fretboard heb ik geen last van, dus een blijver.
Maar het geeft m.i. prima aan dat Gibsons (en Fender net zo goed, dat blijven immers gitaren die initieel bedoeld waren voor (goedkope) massaproductie) overpriced zijn.

Aanvullend op het psycho-verhaal van Alvinus: een gitaar van € 4000,- is niet 5x beter dan een gitaar van € 800,-. Echt niet.

Napoje
2 maart 2020, 10:44
Ik heb twee weken geleden een OLP music man silhouette kloon gekocht voor €100 nauwelijks gebruikt. (Koste nieuw rond de 250€) Ik verbaas me er over hoe goed het ding speelt en af te stellen is. Prima fretwerk, heel laag af te stellen. Hele fijne satin hals. Elementen zijn alnico en klinken best goed. Tuners zijn prima en ontstemmen niet. Goede lak.

Zitten natuurlijk wat minpunten op zoals goedkoop kammetje en een dun zinken blok op de trem maar dat heb ik al aangepast. Had nog een setje ook niet al te dure donlis pickups liggen en die gemonteerd en al met al een heel fijn gitaartje. Er komt nog locking tuners en een dik brass tremoloblok op maar dan nog kom ik niet boven de €200.

Ik heb ook best een aantal squiers en epiphones en gehad en die kwamen er niet eens in de buurt hiervan. Het kan dus best wel.

Tupelo
2 maart 2020, 11:06
Zodra het acoustisch wordt begint hout een grotere rol te spelen.

Napoje
2 maart 2020, 11:19
Zodra het acoustisch wordt begint hout een grotere rol te spelen.

Dan nog hoeft het niet heel duur te zijn tegenwoordig. Probeer bv eens een tanglewood.

Luke-wannabe
2 maart 2020, 11:29
Er zijn heel veel goede cheape gitaren. Maar: duurdere gitaren, al dan niet handgemaakt, zijn over het algemeen qua kwaliteit wel een overtreffende trap. Dat ligt niet aan de prijs ofzo en waar het wel aan ligt weet ik niet zo goed. Beter hout? Of beter uitgezocht? In ieder geval wel beter in elkaar gezet. Uitzonderingen daargelaten.

jutter
2 maart 2020, 11:32
Het is maar net wat je wilt zien en horen....

Tupelo
2 maart 2020, 11:46
Wat Alvinus al stelt; beleving speelt een grote rol.
Daarom onbelangrijk ?
Nee.
Juist niet.
Geldt in iedere branche; de hoeveelheid mensen die Maggie & Aviko vreten in een toprestaurant ?
Maakt het ook allemaal uit.
Zolang je het kan dokken en je hebt er plezier van, prima toch ?

Remork1970
2 maart 2020, 12:23
Juist! En daarom is er tegenwoordig in Amsterdam ook een kledingzaak in de PC Hooft waar je maatgemaakte jassen van krokodillenleer voor €120.000 en schoenen van hetzelfde leer voor €38.000 het paar kan kopen.

R

Napoje
2 maart 2020, 12:47
Er zijn heel veel goede cheape gitaren. Maar: duurdere gitaren, al dan niet handgemaakt, zijn over het algemeen qua kwaliteit wel een overtreffende trap. Dat ligt niet aan de prijs ofzo en waar het wel aan ligt weet ik niet zo goed. Beter hout? Of beter uitgezocht? In ieder geval wel beter in elkaar gezet. Uitzonderingen daargelaten.

Helemaal mee eens maar die hoge kwaliteit kan vooral bij de grote traditionele merken nog wel eens wisselvallig zijn.

alvinus
2 maart 2020, 18:12
Ik heb hier prijzen voor mijn neus van de Music Store Professional in het Duitse blad Gitarre&Bass:
Jackson USA Signature Limited Edition Phil Collen: €4099,=
Rickenbacker 381V69 Fireglo: €5399,=
PRS Private Stock: €14999,=
Fender '63 Heavy Relic Stratocaster: €4599,=
Gibson Les Paul Standard Reissue: €4399,=

Die instrumenten moet je natuurlijk niet tegenover Harley Benton's zetten, maar zo'n stratocaster... hoe ver zou die nou verwijderd zijn van een goeie Mexicaan of, vooruit, een gewone USA? Iemand hier ooit zo'n duur ding geprobeerd?

Erik de Perik
2 maart 2020, 19:13
Ik heb nooit op echt dure gitaren gespeeld, behalve een LP standard '58 en '59 dan. Ooit wel op een PRS van zo'n 6.000 en ik vond dat een fantastische gitaar! Maar geen 6.000 waard. Jaar of 5 terug een Tele CS van zo'n 3.000 (kan ook 4 geweest zijn). Gitaar voelde erg ingespeeld aan (relic) en klonk ook prima. Goedkope vutgitaren met fijne pups doen dat ook.

Pepe
2 maart 2020, 20:15
Omdat iets duurder is zou het beter moeten zijn? Zijn we daar nu aanbeland?

Fusion
2 maart 2020, 20:24
Allemaal paniek. Of overdreven. Of hoe heet ut

Erik de Perik
2 maart 2020, 20:24
Omdat iets duurder is zou het beter moeten zijn? Zijn we daar nu aanbeland?

Ik niet.....

Fusion
2 maart 2020, 20:25
Die Harley Benton Dullahan krijgt overigens enorm goede reviews. Zou er stiekem wel eentje willen hebben en modden

Erik de Perik
2 maart 2020, 20:42
Geen idee, je kunt beter een Squier kopen heb ook begrepen.... ;)

Fusion
2 maart 2020, 20:55
Maar alleen als je m zelf gevangen hebt schijnt ;) Nuet zo'n AH Squier

Erik de Perik
2 maart 2020, 20:59
AH ias sowieso kut, ik was er gisteren nog.

Mitch
3 maart 2020, 08:27
Omdat iets duurder is zou het beter moeten zijn? Zijn we daar nu aanbeland?

Ho ho, dit is gitaarnet.nl hè, daar is goedkoop juist beter.

Duhsjaak
3 maart 2020, 09:20
Ho ho, dit is gitaarnet.nl hè, daar is goedkoop juist beter.

Eindelijk richting in de discussie.
Goedkoper is altijd beter.
De humor is het land nog niet uit.
Vriendelijke groet, Gus

apekop
3 maart 2020, 10:09
Ho ho, dit is gitaarnet.nl hè, daar is goedkoop juist beter.


haha...daar lijkt het soms wel op inderdaad!
Zo'n Squier is een echte Fender custom shop killer, ik zweer het je....

telerocker
3 maart 2020, 14:25
haha...daar lijkt het soms wel op inderdaad!
Zo'n Squier is een echte Fender custom shop killer, ik zweer het je....

Qua prijs doet ie dat ook! )))

Pter
4 maart 2020, 01:10
Ik heb nog nooit een opname van jou gehoord.


https://soundcloud.com/user-560247751/tommielied2/s-P1ktZ :chicken:
(https://soundcloud.com/user-560247751/tommielied2/s-P1ktZ)

Erik de Perik
4 maart 2020, 01:19
https://soundcloud.com/user-560247751/tommielied2/s-P1ktZ :chicken:
(https://soundcloud.com/user-560247751/tommielied2/s-P1ktZ)

Oh ok... da's duidelijk dan.

Pter
4 maart 2020, 01:26
Grapje! +10 teken :ok:

Buxtra
24 maart 2020, 16:21
Bevestigende aanvulling op een eerder comment: een goedkopere akoestische Morgan (€ 160 meen ik) valt nu toch echt door de mand na intensiever gebruik dan voorheen. Aanzienlijk minder stemvast na enig gebruik. Blijft duidelijk achter bij deze eigenschap tav andere iets minder dure gitaren (€ 300,-).

jerome
14 april 2020, 17:14
Grappig topic dit
Lang voor het internettijdperk en niet gehinderd door enige kennis van zaken ooit een explorerbody gezaagd uit een stuk multiplex keukenblad, gewoon met n decoupeerzaag. Met n gammele bovenfrees halspocket en elementkamers gefreesd, oud halsje erop en dimarzio elementen erin.
Klonk geweldig, n jaar of 5 mee opgetreden en lekker afgeragt en uiteindelijk verkocht voor 250 gulden (!) omdat die persoon m zo goed vond klinken, hij moest en zou hem hebben😳😂
Daarna bij een toen bekende gitaarbouwer een hals laten maken en bij hem ook een prachtig stuk mahonie gekocht en daaruit een body gezaagd, gefreesd etc. , echt netjes, weer dezelfde type Dimarzio’s erin.
Alles bij elkaar 1200 gulden gekost!
Klonk voor geen meter, van alles geprobeerd, zo dood als n pier😬😂


Een paar jaar geleden vroeg n vriend van me of ik met hem mee wilde gaan kijken naar n beginnersgitaar, een 2e hands Squier Strat (Korea)
Daar aangekomen gitaartje getest op n combootje. Klonk en speelde heerlijk.
Resonantie gitaar, stemvast, fijne hals, geen fretware
Maar ik toen ik de backplate eraf haalde zag ik dat de body van multiplex was. Toch maar gekocht, Stratje kostte €100.
Nog mee gespeeld op m’n eigen gear, klinkt echt geweldig!
Ben gek op multiplex body’s😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
14 april 2020, 18:02
Mijn eerste gitaar was een Hondo II strat (Gilmour kleurenpalet, dus zwart) met een multiplex body. Hij staat hier nog vanwege het sentiment. Klinkt ie? Van geen meter tov van een bijv. een Squier CV. Nog even en de multiplex body wordt het nieuwe Rio palissander.. :seriousf:

Erik de Perik
14 april 2020, 18:09
Ik heb een Kramer Striker met multiplex body en da's niet best.

Fobo
14 april 2020, 18:34
Eerste gitaar was een Egmond, met een body van geplastificeerd multiplex. Daar moet ik wel mijn slechte rug aan over hebben gehouden.
Gekocht bij dhr. H. Suiker op de Vaillantlaan in Den Haag voor 135 gulden, inclusief een zwart krulsnoer en plectrum.
Het is waar: goedkope gitaren kunnen heel goed zijn; deze was het niet. Deze was nog niet eens 'gewoon' goed.
Aan de andere kant: learning by the hard way, het kon alleen maar beter worden...

arjanb01
14 april 2020, 18:36
Ruim gezegd is dit ook een multiplex les Paul custom.
Deze uitzending van pawn stars. Hilarisch dat die eigenaar gewoon beweert dat het er eentje uit 1960 is en dat hij met Toto getoerd heeft. Ik herken hem niet als iemand die bij Toto gespeeld heeft. Of het moet Tony Spinner zijn.
Pancake body, dus jaren 70 dus:

https://youtu.be/r1WeK63JNH8

Ook goed dat die lui van pawn stars het via die taxateur ook doorhadden.
Bij mijn weten is de lp custom origineel uit 1957 en pas begin 70er jaren heruitgebracht en wordt nog steeds door Gibson gebouwd.

Erik de Perik
14 april 2020, 18:53
Eerste gitaar was een Egmond, met een body van geplastificeerd multiplex. Daar moet ik wel mijn slechte rug aan over hebben gehouden.
Gekocht bij dhr. H. Suiker op de Vaillantlaan in Den Haag voor 135 gulden, inclusief een zwart krulsnoer en plectrum.
Het is waar: goedkope gitaren kunnen heel goed zijn; deze was het niet. Deze was nog niet eens 'gewoon' goed.
Aan de andere kant: learning by the hard way, het kon alleen maar beter worden...

Suiker..... een begrip in Den Haag, ben daar vlakbij geboren.

Napoje
14 april 2020, 18:56
Weleens een carl thrompson of alembic (bas) Gitaar gezien? Ook multiplex. En heel erg duur. Zegt allemaal niets.

Erik de Perik
14 april 2020, 18:58
Ruim gezegd is dit ook een multiplex les Paul custom.
Deze uitzending van pawn stars. Hilarisch dat die eigenaar gewoon beweert dat het er eentje uit 1960 is en dat hij met Toto getoerd heeft. Ik herken hem niet als iemand die bij Toto gespeeld heeft. Of het moet Tony Spinner zijn.
Pancake body, dus jaren 70 dus:

https://youtu.be/r1WeK63JNH8

Ook goed dat die lui van pawn stars het via die taxateur ook doorhadden.
Bij mijn weten is de lp custom origineel uit 1957 en pas begin 70er jaren heruitgebracht en wordt nog steeds door Gibson gebouwd.

Ongetwijfeld een set-up om het programma interessant maken. Tony Spinner is het niet, maar wel:


https://www.youtube.com/watch?v=PT-xnOGeoTo

D3nnis
14 april 2020, 19:18
Weleens een carl thrompson of alembic (bas) Gitaar gezien? Ook multiplex. En heel erg duur. Zegt allemaal niets.

Vette bassen, die Thompson dingen.
Ik ben enorme fan van de ontwerpen van Jens Ritter, maar die heeft het natuurlijk wel een beetje gebaseerd op Thompson (of gejat van).

Pepe
14 april 2020, 19:28
Weleens een carl thrompson of alembic (bas) Gitaar gezien? Ook multiplex. En heel erg duur. Zegt allemaal niets.

Maar jouw gitaren zijn niet van multiplex gok ik?

wietse
14 april 2020, 22:31
Eerste gitaar was een Egmond, met een body van geplastificeerd multiplex. Daar moet ik wel mijn slechte rug aan over hebben gehouden.
Gekocht bij dhr. H. Suiker op de Vaillantlaan in Den Haag voor 135 gulden, inclusief een zwart krulsnoer en plectrum.
Het is waar: goedkope gitaren kunnen heel goed zijn; deze was het niet. Deze was nog niet eens 'gewoon' goed.
Aan de andere kant: learning by the hard way, het kon alleen maar beter worden...
die egmonds met vinyl over de body waren hol dus daar kan het niet aan gelegen hebben, probleem waren de halzen, de elementen kunnen zelfs best goed zijn, maar goed egmond was sowieso al niet veel soeps, wees blij dat MDF toen nog niet bekend was, anders hadden ze dat wel gebruikt, heb een paar MDF gitaren uit de 80's gehad dat waren dode schelle dingen, en loodzwaar.

jerome
14 april 2020, 22:56
Body’s van mdf?!?
Hahaha, niet te geloven, nooit geweten😂

Zijn er ook nog gitaren met body’s van spaanplaat?
Heeft Ikea niet ooit een Bjorncaster gemaakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
14 april 2020, 23:03
Maar jouw gitaren zijn niet van multiplex gok ik?

Ik speel geen bas... maar ik heb wel 2 gitaren multilaags gitaren gebouwd...

jerome
14 april 2020, 23:03
Een gitaar voor €52 die je zelf in elkaar moet zetten en aan het eind allemaal schroeven over houdt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
14 april 2020, 23:18
Ik speel geen bas... maar ik heb wel 2 gitaren multilaags gitaren gebouwd...

Ik kende iemand die zijn basgitaar uit triplex gemaakt had.
Had bas gespeeld bij Rob Hoeke, of Ekseption, of Zen.. zoiets...vaag...
enniehoe, ding klonk wel goed herinner ik mij maar loodzwaar,
had ook een rare vorm maar soit,

goedkope stratjes van multiplex kan je niet enkel zien aan de zwarte cutout, ze wegen ook een ton.

Maar (berken) multiplex is natuurlijk iets heel anders kwa composiet dan gelaagde layers van mahonie, walnut en cocobolo of whatever wat voor Alembics, Wall's en Firebirds gebruikt wordt.

jerome
14 april 2020, 23:32
Ik speel geen bas... maar ik heb wel 2 gitaren multilaags gitaren gebouwd...


Ik kan me voorstellen dat als je goede houtsoorten gebruikt, de lijmlaag zo dun mogelijk houdt en een sterke lijmpers gebruikt je toch een behoorlijk resonante body kan maken



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
14 april 2020, 23:55
Ik kan me voorstellen dat als je goede houtsoorten gebruikt, de lijmlaag zo dun mogelijk houdt en een sterke lijmpers gebruikt je toch een behoorlijk resonante body kan maken



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Inderdaad. Een les paul is ook een laminaat he...

Duhsjaak
15 april 2020, 08:16
Ik was ooit op een overzichtstentoonstelling in centre Pompidou van het oeuvre van Johan van der Keuken. Die had daar vrijwel een hele verdieping. Prachtige ervaring.
Daar stond ook (tijdelijk in een hoekje) een propellor van een vliegtuig van 1939. Hout dus. Gelaagd, niet met lijm verlijmd maar met lak, onder hoge druk. In 1982 met de toenmalige directeur van het Aviodrome in gesprek geweest daarover. Hij gaf mij een manual uit zijn eigen collectie voor werkplaatsen voor het maken en repareren van zulke propellors.

Kom je ooit in de buurt van zo’n propellor, klop dan eens met de knokkel van wijs- of middelvinger op zo’n ding. Dat zal alle twijfel over het resonant zijn in een keer doen verstommen.

Bekende gitaarbouwers reageerden zonder uitzondering lacherig. Het zelfbouwen van een gitaar volgens die principes is er dan niet van gekomen, het was een leuke research en een leuk idee. Een gitaar maken van iets met een hoger gewicht, maakt slanker bouwen zonder meer mogelijk. Wenselijk misschien. ‘Mijn’ gitaar zou niet horizontaal, maar verticaal gelaagd zijn.

Als iets anders is, schieten gitaristen gelijk in een kramp. Dit houdt het ontwikkelen van ‘andere’ gitaren tegen. Een heel kwalijke zaak.
Vriendelijke groet, Gus

Fobo
15 april 2020, 09:22
Suiker..... een begrip in Den Haag, ben daar vlakbij geboren.
Suiker senior was wel echt een sjacheraar. Junior heb ik niet meegemaakt.
Voor het echte werk ging je toen toch naar Servaas of Bas van der Rest (Westeinde).

Little Jay
15 april 2020, 09:24
Als reactie op Gus’ propeller-post:

Gitaristen zijn een raar, traditioneel behoudend volkje dat bang is voor alles dat anders is..... helaas ben ik ook veel minder avontuurlijk en vooruitstrevend in mijn gitaren- en versterkerkeuzes dan ik eigenlijk zou willen zijn, dus ik pas er prima tussen. Waar komt dat toch vandaan?

Grappig experiment: mijn dochter heeft een muziekdoosje, zo’n rol met uitsteekseltjes die je langs metalen lipjes draait.

Onze sport is om dat tegen alle houten oppervlakten in huis aan te houden en te horen wat het luidst klinkt. De winnaar tot nog toe is de Billie van Ikea!

Bedenk net dat we mijn gitaren nog helemaal niet geprobeerd hebben met de muziekdoos....

Fobo
15 april 2020, 09:31
die egmonds met vinyl over de body waren hol
Die met vinyl bedoel ik niet; die ken ik ook. Volgens mij was dat een oudere serie. Dit was een Fenderachtig model, twee pups, jengelzwengel, echt massief en loodzwaar. En voorzien van ordinair blauw-groen gestreept plakplastic.

Little Jay
15 april 2020, 09:32
Suiker senior was wel echt een sjacheraar. Junior heb ik niet meegemaakt.
Voor het echte werk ging je toen toch naar Servaas of Bas van der Rest (Westeinde).

Ha Ronald Suiker! Bij Suiker Jr veel gekocht en weer ingeruild in de zaak aan de Waldeck Piermontkade. Best aardige vent was het. Heb meerdere malen iets ingeruild tegen exact voor wat ik er voor betaald had, gaf ‘ie gewoon. Kwam er in ieder geval met veel meer plezier dan in Rockpalace waar het meeste personeel (paar leuke uitzonderingen daargelaten) bestond uit gefrustreerde muzikanten die deden alsof ze hele rock-goden waren....

Pepe
15 april 2020, 09:37
Hardnekkig misverstand dat gitaristen avontuurlijk moeten zijn. Waarom?

Als je de tools verandert verander je daarmee het genre, dat gebeurt continue.
Maar waarom zou je continue van genre moeten veranderen?
Niemand die over Picasso zegt, leuk die olieverf maar hij bleef er in hangen.

miyaru
15 april 2020, 10:42
Ja, ik betrap mijzelf ook op dat conservatisme.... Alleen buizenbakjes, liefst met merken erop zoals Fender en Marshall. Gitaren ook met merkje - ook Fender. Pedalen het liefst analoog. Ja ik ben rigide in dat soort dingen. Met de bas ben ik wat losser, heb nog een Status Graphite met - ja - een carbon hals, en heb ook een Catalyst bas gehad.

Je kan je afvragen of dat conservatieve een slecht iets is, maar ik denk dat het wel OK is...... Voor mij is het een uit de hand gelopen hobby, waar bij ik een hoop geld heb weggebracht, en zolang ik het kan betalen is er niets aan de hand. Ik verdien er allemaal niets mee, niet met gitaar, niet met de bas en ook niet met mijn mini homestudio..... het is gewoon leuk, en niets meer en niets minder!!!!!

guitarkid2
15 april 2020, 10:43
Maar je kan niet ontkennen dat bv de ontwikkelingen van verf grote inlvoeden op den schilderkunst hebben gehad
Kunst kultuur maatschappij ect het nu bla bla

Over Picasso
Die was heel erg blij met de uitvinding van tl licht

En zo en of alles mag natuurlijk

JVGM-music
15 april 2020, 10:49
Over verf gesproken...ik heb een Stagg strat die ik wat aangepast heb en die ik nu met groot plezier bespeel maar ik kwam er wel achter tijdens het verbouwen dat de lak op deze gitaar werkelijk de allergoedkoopste troep is die ze hebben kunnen vinden..op de hals is er werkelijk geen spoortje van hechting te vinden....het brokkelde er gewoon af.

Pepe
15 april 2020, 11:16
Maar je kan niet ontkennen dat bv de ontwikkelingen van verf grote inlvoeden op den schilderkunst hebben gehad

Dat is juist wat ik zeg. Ontwikkeling van materiaal is wat anders dan ontwikkeling van individu.

Waarom zou je het überhaupt als muzikant belangrijk vinden om vernieuwend te zijn.
Of liever gezegd, waarom zeg je het, doe het dan gewoon.
Niemand die je tegenhoud.

Mitch
15 april 2020, 11:21
Body’s van mdf?!?
Hahaha, niet te geloven, nooit geweten��


Kwam afgelopen week nog ter sprake. Ik had mijn eerste band optreden, meteen een wedstrijd, wat groter podium en ik had maar 1 gitaar. Ik dacht: je zal maar een snaar breken, ik moet wel een backup. Sowieso een goede reden om een gitaar voor erbij te kopen :D Afijn, kwam ook prima uit want ik brak inderdaad een snaar en heb dat optreden met de backup gitaar uitgespeeld en de wedstrijd nog gewonnen ook, maar ik dwaal af!
Dat was een Squier Affinity, made in Indonesia. Tele, humbucker bij de hals, heel slap brug element, later vervangen door een quarterpounder. Toen eenmaal de body in beeld kwam zonder lak bleek dat inderdaad een MDF body te zijn. Was niet echt een tone machine :listen:

Ik kwam erop doordat ik een made in Indonesia Squier in huis haalde en meteen herinneringen ophaalde aan hoe de kwaliteit tig jaar geleden was. Hier zitten nu ook wel kleine rommeltjes lak op de topkam of zo, geen perfectie, maar wel gewoon een prima spelende en klinkende gitaar, geen bagger electronica etc. Afijn, ik ben blij met mijn Classic Vibe Jazzmaster

Ook wel een dingetje trouwens:
Vroeger was Japans prut, toen werd Korea prut, toen werd CHina prut, toen werd Indoniesie prut, what's next? Vietnam? Botswana?

miyaru
15 april 2020, 11:23
Vietnam: Ampeg tegenwoordig........


Ook wel een dingetje trouwens:
Vroeger was Japans prut, toen werd Korea prut, toen werd CHina prut, toen werd Indoniesie prut, what's next? Vietnam? Botswana?

jerome
15 april 2020, 11:27
Het is niet alleen het conservatisme van de gitaristen die nieuwe ontwikkelingen tegen houden.
Nieuwe ontwikkelingen worden ook tegen gehouden door de teruglopende verkoopcijfers van gitaren.
De bekende gitaarfabrieken hebben de grootste moeite om het hoofd boven water te houden.
Ik kan me voorstellen dat er op het ogenblik weinig geld is voor research naar “nieuwe” productietechnieken en “nieuwe” combinaties van materialen voor body’s en halzen.

Verkoopcijfers van nieuwe gitaren zijn enorm teruggelopen doordat er steeds minder jongeren gitaar zijn gaan spelen.
En natuurlijk door internetsites zoals marktplaats, steeds meer gitaristen kopen hun spulletjes gebruikt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
15 april 2020, 11:29
@ pepe
Kijk das nou het verschil tussen jou en mij
Jij bent een "muzikant"
Je suis une artiste
Dus orginaliteit / vernieuwing is tres importante pour moi
Butts only rock and roll butt i like it
Viva le Cunts


Maw
Ik ik ben toondoof en heb geen ritme gevoel
Wink emoji

Btw
ontwikkeling indivdu en materiaal gaan best wel vaak samen hoor

Erik de Perik
15 april 2020, 11:30
Suiker senior was wel echt een sjacheraar. Junior heb ik niet meegemaakt.
Voor het echte werk ging je toen toch naar Servaas of Bas van der Rest (Westeinde).

Sr. heeft toch ook een tijdje vast gezeten voor BTW fraude of zoiets? Ik kocht alles bij Servaas en m'n eerste Gibson bij Bekker aan de Laan van Meerdervoort.

miyaru
15 april 2020, 11:30
Ik denk dat de grootste terugloop komt omdat jongeren (hoor mij nu den ouden lul) niet meer willen spelen. Telefoon met social media is belangrijker lijkt het. De meeste die ik ken die muziek maken zijn al ruim boven de dertig, een uitzondering daar gelaten.

guitarkid2
15 april 2020, 11:35
Auto industrie vin ik pas conservatief
Fok obergrote deel produceerd nog vehicles met een verbrandingsmotor

miyaru
15 april 2020, 11:38
Auto industrie vin ik pas conservatief
Fok obergrote deel produceerd nog vehicles met een verbrandingsmotor

De olie moet eerst op, in het verwerken ervan is veel geïnvesteerd, verzin ik niet - is wat het is....

Tupelo
15 april 2020, 11:39
In principe is iedereen die EADGBE stemt op 440 ietwat conservatief. :ok:

Napoje
15 april 2020, 11:51
Over verf gesproken...ik heb een Stagg strat die ik wat aangepast heb en die ik nu met groot plezier bespeel maar ik kwam er wel achter tijdens het verbouwen dat de lak op deze gitaar werkelijk de allergoedkoopste troep is die ze hebben kunnen vinden..op de hals is er werkelijk geen spoortje van hechting te vinden....het brokkelde er gewoon af.
Kan zijn maar prijs is niet alles. Ik heb 2 gitaren gespoten met action lak van €2 per bus en dat was prima lak. Misschien is die stagg lak te snel gedroogd of het hout te vochtig of te koud toen het gespoten werd. Vaak zijn die factoren doorslaggevend.

Het verschil zit hem vaak in de fabriek. Kwaliteitscontrole en mentaliteit van het personeel is vaak heel belangrijk.

showband
15 april 2020, 12:04
Ha Ronald Suiker! Bij Suiker Jr veel gekocht en weer ingeruild in de zaak aan de Waldeck Piermontkade. Best aardige vent was het. Heb meerdere malen iets ingeruild tegen exact voor wat ik er voor betaald had, gaf ‘ie gewoon. Kwam er in ieder geval met veel meer plezier dan in Rockpalace waar het meeste personeel (paar leuke uitzonderingen daargelaten) bestond uit gefrustreerde muzikanten die deden alsof ze hele rock-goden waren....

gerritsen (Jan Hendrikstraat 50) waren m.i. de ergste. Kon je met geld op zak nog steeds geen instrument proberen. Daarom nooit spullen gekocht buiten de uitverkoop. ;)

suiker kocht nog wel eens een container met instrumenten. Hij had bijvoorbeeld voor 400gulden/stuk t series Peavey gitaren in koffer. Die je nu tweedehands voor 450€ op marktplaats ziet staan. Hij kocht ook vrachtwagens met triplex contrabassen in het oostblok. En adverteerde in de krant met "de grootste contrabassenspeciaalzaak van nederland" Omdat hij de grootste voorraad had staan.... allemaal dezelfde. Maar veel rockabilly/psychobilly bassen zijn toen bij hem gekocht.


Sr. heeft toch ook een tijdje vast gezeten voor BTW fraude of zoiets? Ik kocht alles bij Servaas en m'n eerste Gibson bij Bekker aan de Laan van Meerdervoort.

pa suiker had een container gitaarkoffers in de usa gekocht.
En toen de douane keek bleken daar gitaren in te zitten....
daarvoor is ie de bak in gegaan

als je als sloeber daar kwam werd je gematst. en als er een wassenaarse yup met zijn zoontje een gitaar kwam halen verkocht ie hem "een pijl-en-boog" voor 5x de prijs. Hij kon trouwens erg goed spelen en wist met handig benden zo een ding zuiver te houden tijdens de demo in de zaak als hij "liet horen hoe hij klinkt" ;)

de inventaris en enkele werknemers van Bekker aan de Laan van Meerdervoort zijn toen rockpalace geworden in de binnenstad

Pepe
15 april 2020, 12:05
In principe is iedereen die EADGBE stemt op 440 ietwat conservatief. :ok:

Met vernieuwing alleen verdien je niks en daarom is bijna niemand het.
Hebben we het over avant garde/experimentele muziek en innovatie.

Dat heeft niks te maken met een gitarist die klaagt dat fabrikanten niet op zijn instrument innoveren omdat gitaristen zoals hij conservatief zijn en daarbij denkt aan een plastic geprinte gitaar.

Buxtra
15 april 2020, 12:23
Het is vermoedelijk een combinatie van alle voornoemde diverse zaken, die alleen wel allemaal te ondersteunen zijn met keiharde cijfers.
Uiteindelijk is het een keten van reacties met aan het eind minder financiële transacties en zijn er sterke voorkeuren die waarneembaar zijn ogv de trend en naar soort uit te specificeren transacties. Waar weer op wordt ingespeeld. Met als gevolg meer van hetzelfde (product moet verkocht worden) tgv minder van het uiteenlopende (geen bestaansrecht afwijkend product).

Even strikt persoonlijk mbt gitaarzaken: als beginneling kocht ik iets wat leek op hetgeen me bekend voor kwam (maar was multiplex). Als iets gevorderde kijk en koop ik al wat meer richting the real thing (al dan niet imitatie/bij benadering). Hoe groter de aankoop werd (gibson) vernauwde mijn blik echter meer naar de 'proven' en minder naar vernieuwende gitaren enz. Als dit voor het gros ook zo is...

Bux

showband
15 april 2020, 13:35
het is ook een vicieuze cirkel.

gitaristen zijn conservatief
daarom zijn conservatieve gitaren waardevast
daarom is het verstandig een conservatief model te kopen

verder helpt het ook niet dat je in bandjes nogal gear-syndroom hebt. Wat zich overigens bij toetsenadvertenties nog het meeste uit.
"gezocht toetsenist die de juiste geluiden heeft". (en de band bepaalt dus wat juist is.
Maar goed, probeer maar niet op auditie te gaan met spullen die niet voldoen aan "hoe het hoort".
"heb je nog andere spullen?" is de meest sympathieke manier om te zeggen dat je niet conservatief genoeg bent.
maar "we zoeken meer een les paul in een marshallgeluid" komt vaker voor :soinnocent:

jerome
15 april 2020, 14:17
Kan zijn maar prijs is niet alles. Ik heb 2 gitaren gespoten met action lak van €2 per bus en dat was prima lak. Misschien is die stagg lak te snel gedroogd of het hout te vochtig of te koud toen het gespoten werd. Vaak zijn die factoren doorslaggevend.

Het verschil zit hem vaak in de fabriek. Kwaliteitscontrole en mentaliteit van het personeel is vaak heel belangrijk.

Haha, grappig!
Was mij ook al opgevallen dat de Action niet alleen maar troep heeft.😉
Ze hebben vaak verfspuitbussen die bij Motip vandaan komen.
Zeker goede kwaliteit!
Zelfs de waterbasis spuitbussen zijn enorm verbeterd wat betreft dekking, kleurechtheid en krasvastheid.
Een paar geleden zag ik bij de Action zelfs een paar spuitbussen staan met Nitrocellulose lakken, grondlak, kleurlak en blanke lak.
Ook iets van €2 á €3 per spuitbus, kwam ook bij Motip vandaan.
Heb een van m’n Stratjes mee gespoten, echt super!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
15 april 2020, 14:37
Weer een topic dat uitdraait op een lofzang voor de Action.

https://www.zalig-zeeland.com/wp-content/uploads/Boter-advertentie.jpg

jerome
15 april 2020, 15:01
Nou en?
Toch een handige tip voor de “gitaar doe het zelver” ?
En past wel in dit topic als je een goedkoop maar “goed” gitaartje wil opknappen en goedkope maar goede materialen...😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Orpheo
15 april 2020, 15:28
Action lak is echt niet slecht! Hun fillerprimer vind ik ook serieus prima spul. Heb het hartstikke dure spul van Motip 2K geprobeerd en de bus van Action is letterlijk 1/10 de prijs maar werkt prima. Reageert ook echt niet met andere toplagen: me happy.

Hun schroevendraaiers en tangen zijn op zich niet verkeerd, tot je echt topspul gebruikt, dan voel je wel het verschil (ook op langere termijn) maar als je niet elke dag aan gitaren werkt, is die top investering echt niet nodig.

Pepe
15 april 2020, 15:30
Niks nou en!
Want hoe vaak gebeurt het niet dat je een gitaar koopt en dan even later langs de Action loopt...
kan je jezelf wel voor je kop slaan,
dus goeie tip van Jerome.

Mitch
15 april 2020, 17:08
:seriousf:

Met goede, goedkope gitaren heeft het weinig te maken, tenzij je ze wil refinishen. Maar eerlijk, ik sprak laatst een net gepensioneerde schilder, een ontzettende pietepeut, detail mannetje en die zei ook dat zowel de verf als de kwasten van de Action van belachelijk goede kwaliteit zijn. En dat was wel zo'n mannetje waar je het van aanneemt.
Beetje zoals wanneer Pepe zegt dat het een puike strat is, dan geloof ik het wel ook al weet ik er zelf de ballen van :hippie:

Erik de Perik
15 april 2020, 17:46
Die kunststof kwasten van Action zijn prima en de lakken trouwens ook. Kan me nog herinneren dat ik jaren terug hier beweerde dat ze ook nitro in bussen verkochten voor wèhnâg en hoon was mijn deel.


Dit is de eerste keer dat ik er weer over kan praten.

jerome
15 april 2020, 17:58
😂
Nog een trauma er van Erik?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
15 april 2020, 17:58
Nitrolak is niet zo mijn ding, dus geen mening over, maar die kwasten zijn inderdaad prima.
En zo goedkoop dat schoonmaken eigenlijk niet loont.
Behalve als je ziet dat de terpentine daar ook geen zak kost.
Jammer dat ze geen thinner hebben.

jerome
15 april 2020, 18:00
Niks nou en!
Want hoe vaak gebeurt het niet dat je een gitaar koopt en dan even later langs de Action loopt...
kan je jezelf wel voor je kop slaan,
dus goeie tip van Jerome.

😂😂😂
Ik heb gehoord dat ze ook gitaren gaan verkopen...😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
15 april 2020, 18:36
Wat ik me ook afvraag waarom die oude Ibanez Stratjes zo goedkoop zijn
Ik heb er een van begin jaren 70, met n grote Fender headstock, oude Ibanez logo erop, ash body, maple neck en maple fretboard.
Echt n goede resonante Strat, en nog echt vintage ook
Ze staan wel eens op Marktplaats staan voor €300-€400
Je zou toch verwachten dat die veel meer zouden kosten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
15 april 2020, 18:37
��
Nog een trauma er van Erik?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Op rustige dagen gaat het wel.

jerome
15 april 2020, 18:39
😂😂😂
Ik zit in n praatgroepje
Misschien ook iets voor jou
Ik mag een introducé meenemen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
15 april 2020, 19:06
Maar dat zijn toch samenscholingen, die nu verboden zijn?

Ik spreek vrijwel dagelijks minstens één psycholoog en wekelijks wel een psychiater :D

Plant
15 april 2020, 19:27

Ik zit in n praatgroepje
Misschien ook iets voor jou
Ik mag een introducé meenemen...

Dit is toch al een praatgroepje?

Pepe
15 april 2020, 19:39
Ik deed het licht gisteren uit, ga ik niet elke keer doen.

jerome
15 april 2020, 20:41
Dit is toch al een praatgroepje?

En n bijzonder fijn praatgroepje
Maar mij trauma’s en dwangneuroses worden er alleen maar erger door
Pepe begint over het licht uitdoen
Ik ben al 2 x op zolder geweest om te kijken of het licht wel uit was


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
15 april 2020, 21:23
Wat ik me ook afvraag waarom die oude Ibanez Stratjes zo goedkoop zijn
Ik heb er een van begin jaren 70, met n grote Fender headstock, oude Ibanez logo erop, ash body, maple neck en maple fretboard.
Echt n goede resonante Strat, en nog echt vintage ook
Ze staan wel eens op Marktplaats staan voor €300-€400
Je zou toch verwachten dat die veel meer zouden kosten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mijn gitaarleraar die conservatorium had afgerond, speelde op en trad ook op met een Ibanez Roadstar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Stratman70
15 april 2020, 21:43
Afgelopen week een Harley Benton TE-FLT90 VW Deluxe gekocht. Wat een geweldige gitaar voor dat geld! Doet echt niet onder voor een Mexicaanse Tele o.i.d. en is qua afwerking erg netjes. Lekker Gretsch geluid in een Tele verpakking. Ik ben er erg blij mee.
Ik heb Amerikaanse, Mexicaanse en Japanse gitaren, maar gek genoeg speel ik (op dit moment) het meest op twee gitaren die beiden in Indonesië gemaakt zijn.

Pepe
15 april 2020, 21:48
Die roadstars zijn van een veel latere datum, post CNC router.

De hele vroege Ibanez kopieën zijn nog niet zo nauwkeurig met afmetingen en hardware, zien er een beetje raar uit, Matsumoku area.
Zijn misschien dan wel geen plywood maar iig laminated, dat zijn de modellen met die grote trussrod cover
kan natuurlijk best goed spelen & klinken
Er zijn nog 2 zg silver series strats die beter zijn maar volgens mij ging werden die gelijk met de lawsuit modellen uitgefaseerd. Althans, ik heb nog nooit een 78 of 79 Ibanez strat gezien.
Ibanez concentreerde zich op eigen modellen en Fuji, de contractor, had Greco voor de copieen.

Erik de Perik
15 april 2020, 21:56
Afgelopen week een Harley Benton TE-FLT90 VW Deluxe gekocht. Wat een geweldige gitaar voor dat geld! Doet echt niet onder voor een Mexicaanse Tele o.i.d. en is qua afwerking erg netjes. Lekker Gretsch geluid in een Tele verpakking. Ik ben er erg blij mee.
Ik heb Amerikaanse, Mexicaanse en Japanse gitaren, maar gek genoeg speel ik (op dit moment) het meest op twee gitaren die beiden in Indonesië gemaakt zijn.

Ik heb dezelfde en ben er nog steeds heel blij mee.

Pepe
15 april 2020, 21:59
Harley Benton TE-FLT90 VW Deluxe.

Niet dat je zegt..sexy! daar maak je de vrouwtjes gek mee.
Hollycrusher special. Of El Twangerino deluxe.. zoiets?
Zegt niks over de gitaar natuurlijk maar ik zou hem anders noemen.

Midwolda
15 april 2020, 22:13
Die roadstars zijn van een veel latere datum, post CNC router.

De hele vroege Ibanez kopieën zijn nog niet zo nauwkeurig met afmetingen en hardware, zien er een beetje raar uit, Matsumoku area.
Zijn misschien dan wel geen plywood maar iig laminated, dat zijn de modellen met die grote trussrod cover
kan natuurlijk best goed spelen & klinken
Er zijn nog 2 zg silver series strats die beter zijn maar volgens mij ging werden die gelijk met de lawsuit modellen uitgefaseerd. Althans, ik heb nog nooit een 78 of 79 Ibanez strat gezien.
Ibanez concentreerde zich op eigen modellen en Fuji, de contractor, had Greco voor de copieen.

Zoeentje heb ik. Een '76, ongeveer de laatste waar geen Silver Series sticker op geplakt werd.
Vintage white, big headstock, maple fretboard. Weegt een ton.

jerome
15 april 2020, 23:27
Ik heb dezelfde en ben er nog steeds heel blij mee.

😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
15 april 2020, 23:34
Die roadstars zijn van een veel latere datum, post CNC router.

De hele vroege Ibanez kopieën zijn nog niet zo nauwkeurig met afmetingen en hardware, zien er een beetje raar uit, Matsumoku area.
Zijn misschien dan wel geen plywood maar iig laminated, dat zijn de modellen met die grote trussrod cover
kan natuurlijk best goed spelen & klinken
Er zijn nog 2 zg silver series strats die beter zijn maar volgens mij ging werden die gelijk met de lawsuit modellen uitgefaseerd. Althans, ik heb nog nooit een 78 of 79 Ibanez strat gezien.
Ibanez concentreerde zich op eigen modellen en Fuji, de contractor, had Greco voor de copieen.

Die van mij had oorspronkelijk een blank gelakte body met 2 horizontale lagen ashwood en n dunne lichtere houtsoort in het midden
Voor zover ik me kan herinneren, ik heb m ooit zwart gespoten...
En er staat geen Silver Series op de headstock
Dus deze Strat is bij Matsumoku gemaakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
16 april 2020, 00:11
Dus deze Strat is bij Matsumoku gemaakt?



Alles voor 76 is Matsu, daarna Fuji.
Dat hou ik aan wegens overzichtelijkheid maar in de praktijk werd er vaak gewisseld of met meerdere contractors gewerkt, who knows.
Dan maakt Dyna Gakki bijvoorbeeld akoestische gitaren en kon een Es 175 kopie goedkoper maken dan Matsu en dan ging die serie naar Dyna.
Maar elke fabriek heeft zijn afdruk. Matsu is vrij grove meubelvibe, Fuji fijngevoelig artiesten, Terada jazzheads, Dyna heel goed in F modellen enz enz.
Vind ik wel lekker werkbaar.

Erik de Perik
16 april 2020, 07:42
Niet dat je zegt..sexy! daar maak je de vrouwtjes gek mee.
Hollycrusher special. Of El Twangerino deluxe.. zoiets?
Zegt niks over de gitaar natuurlijk maar ik zou hem anders noemen.

Wat verwacht je van een bedrijf dat "Harley Benton" wel een lekkere naam vindt?

D3nnis
16 april 2020, 08:31
Misschien moet pepe op de marketingafdeling van Ibanez gaan werken, want die kunnen er ook wat van vwb benamingen.

ar250artist
5 mei 2020, 17:13
Of het nu een hele goede strat is, weet ik niet, maar hij is zeker al beter dan dat hij was. Ik heb een harley benton st20 strat in het wit. Gekocht omdat ik geen strat meer had en wel eens wat wilde knutselen met een gitaar. Hier kan je niet echt een buil aan vallen. In de basis was de gitaar al best ok. Toch heb ik er het volgende aan gedaan:

Brug geblokkerd: beide zijden van het tremolo blok met een stapeltje muntjes.
Shielding met kopertape aangebracht in de body en de binnenzijde van de slagplaat.
Switch vervangen, die was brak. Onder garantie had ik een nieuwe ontvangen.
Wiring veranderd. Onderste tonepot zit nu op de brug. In weze is het de Jimmy Vaughn strat nu.
Pickups veranderd naar setje Belcat alnico v
Stringtrees veranderd. De originele waren lelijke grote dingen.
Uiteraard de afstelling verbeterd, met de name de actie was aan de hoge kant. De intonatie heeft nog wat werk.

Het resultaat: een leuke strat voor thuis op de bank zonder meer. Hij klinkt zeker beter dan voorheen. De nieuwe pickups hebben een wat rijkere en vollere klank. De tussenstandjes klinken nu als een strat. Voorheen bleef het wat plat met de keramische pickups. Hij speelt ook best prettig. Qua feel en kwaliteit lijkt hij nu veel op de mex std die ik ooit had. Daar was de hardware wel wat beter van, behalve de pickups die waren vreselijk (keramisch). Voor pak hem beet 120,- toch best een leuke gitaar al klinkt hij nog lang niet als een echt goede strat. Maar goed, die zou met mijn speelkwaliteiten nog steeds k.. Klinken waarschijnlijk ):.

Laat

Erik de Perik
5 mei 2020, 18:17
Ok feitelijk heb je alleen de snaarhoogte en de pups veranderd en de laatsten geheel in stijl vervangen door een setje übergoedkope Chinezen.
Intonatie is het eerste dat mij stoort trouwens, actie en de rest komt later wel.

arnoldtims
5 mei 2020, 18:35
Of het nu een hele goede strat is, weet ik niet, maar hij is zeker al beter dan dat hij was. Ik heb een harley benton st20 strat in het wit. Gekocht omdat ik geen strat meer had en wel eens wat wilde knutselen met een gitaar. Hier kan je niet echt een buil aan vallen. In de basis was de gitaar al best ok. Toch heb ik er het volgende aan gedaan:

Brug geblokkerd: beide zijden van het tremolo blok met een stapeltje muntjes.



Mag ik daar eens een vraag over stellen. Ik zet tremolo ook altijd vast maar ik doe er meestal gewoon een veer bij en stel alle veren wat strakker. de schroeven voor op de plaat aandraaien tot de tremolo plat ligt op de body en de veren trekken de achterkant strak op de body, zit dan muurvast. Als er een snaar breekt of bij benden blijven de andere snaren gewoon op stemming. Als je wilt valt de trem nog steeds een beetje te gebruiken maar dan wel alleen naar voren natuurlijk. Mijn vraag is dan ook waarom je het blok dan nog zou vast zetten met een blokje hout of zoals jij met muntjes. Het enige wat ik kan bedenken dat het blok zo meer contact maakt met de body en het meer op een vaste brug gaat lijken?

ar250artist
5 mei 2020, 18:54
Mag ik daar eens een vraag over stellen. Ik zet tremolo ook altijd vast maar ik doe er meestal gewoon een veer bij en stel alle veren wat strakker. de schroeven voor op de plaat aandraaien tot de tremolo plat ligt op de body en de veren trekken de achterkant strak op de body, zit dan muurvast. Als er een snaar breekt of bij benden blijven de andere snaren gewoon op stemming. Als je wilt valt de trem nog steeds een beetje te gebruiken maar dan wel alleen naar voren natuurlijk. Mijn vraag is dan ook waarom je het blok dan nog zou vast zetten met een blokje hout of zoals jij met muntjes. Het enige wat ik kan bedenken dat het blok zo meer contact maakt met de body en het meer op een vaste brug gaat lijken?

Jouw methode heb ik ook eerst geprobeerd. De extra veren bleven alleen niet goed in het tremoloblok haken. De gaatjes waren niet helemaal juist en heb ik verder wat uitgeboord. Dat ging niet helemaal goed. Daarom heb ik een alternatief gezocht en dit leek me een simpele oplossing. Het juiste blokje hout had ik zo niet dus werden het muntjes. Het ding zit nu muurvast en is een soort vaste brug geworden ja. Prima voor mij.

Plant
5 mei 2020, 19:20
Ik denk dat het gebruikelijke blokje hout meer wordt gedaan om de blokkering heel eenvoudig weer op te heffen. Blokje eruit en je kunt de trem zonder aanpassingen meteen weer gebruiken. Handig als je bv. de gitaar toch snel wilt verkopen :ok:

Pepe
5 mei 2020, 19:45
... snel wilt verkopen :ok:

Als elke minuut telt!

Erik de Perik
5 mei 2020, 22:41
Kan levens redden.

munkie
7 mei 2020, 17:13
Matsu is vrij grove meubelvibe

Quote van het jaar IMHO :seriousf:

Wel een vakman, ik heb er diverse gehad. Zelfs een Hondo (II Pro) by Mat was goed. Diverse Vantage, Washburn, Aria pro II en vooral Westone. Zelfs ik kan niet alles houden. De meeste weer verkocht. De prijzen zijn niet eens zoveel gestegen al zie je ze wel minder de laatste tijd.

Pter
2 juni 2020, 01:57
https://www.youtube.com/watch?v=NuZVv-HE9PQ

Luke-wannabe
2 juni 2020, 09:18
Arme vent...

Napoje
2 juni 2020, 09:43
https://www.youtube.com/watch?v=NuZVv-HE9PQ

Ik denk dat die redneck liever een paar automatische geweren had dan gitaren.

showband
2 juni 2020, 10:33
hij ruilde ook een president in voor trump :soinnocent:

Mitch
2 juni 2020, 16:20
Als bij een Amerikaan een merknaam begint met Harley is de associatie al gauw erg positief.

heinz3110
5 juni 2020, 14:42
Als bij een Amerikaan een merknaam begint met Harley is de associatie al gauw erg positief.

Klinkt erg Iers voor een Amerikaan. ;)

Little Jay
7 september 2020, 11:22
Kleine revival van dit draadje:

Goedkope gitaren kunnen heeeeeel goed zijn! Ik had mij partcaster Strat meegenomen naar de repetities van ons Amy Winehouse tribute project “Celebrating Amy” en iedereen vond ‘m zo goed klinken dat ik afgelopen weekend de twee (uitverkochte, jawel!) theatershows ernee heb gedaan.

Echt, voor een Squier body en neck met tweedehands Fender 54 pickups klinkt dit ding super! Is akoestisch ook heel luid en resonant. Beter dan m’n USA Std strat......

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200907/7a9858dec98faa6371c8d280ff12e474.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200907/5adf6bc39f480363d5f2ac01113bacee.jpg

(Video-opnamen met geluid mag ik helaas nog niet delen, zijn nog niet goedgekeurd voor publicatie ;-)

Pter
7 september 2020, 12:46
Theaterbakkerheij heeft wel een filmpje (https://ms-my.facebook.com/theaterbakkerheij/videos/319753009215149/)

Little Jay
7 september 2020, 12:52
Theaterbakkerheij heeft wel een filmpje (https://ms-my.facebook.com/theaterbakkerheij/videos/319753009215149/)

Haha! Ja maar da’s een repetitie op een andere gitaar ;-)

MarkS
7 september 2020, 14:20
Theaterbakkerheij heeft wel een filmpje (https://ms-my.facebook.com/theaterbakkerheij/videos/319753009215149/)

En ze kunnen zowel linkshandig als rechtshandig spelen!

Tupelo
7 september 2020, 14:55
Zangeres mist een wasknijper op haar neus.

MarkS
7 september 2020, 16:13
Recente Harley Benton review.
https://www.youtube.com/watch?v=_hZ_9WtE1Oo

Little Jay
7 september 2020, 16:19
En ze kunnen zowel linkshandig als rechtshandig spelen!

Daar hebben we lang op moeten oefenen man!

Little Jay
7 september 2020, 16:20
Recente Harley Benton review.
https://www.youtube.com/watch?v=_hZ_9WtE1Oo

Vind wel die f-gaten optisch veel te laag zitten! Die horen echt een stuk hoger!

Maar Harley Benton kan ook echt bang for the buck zijn!

Erik de Perik
7 september 2020, 17:16
Bovenste krul 'hoort' in het midden van de brug pup te zitten, vind ik.

HB zit een stuk boven Custom Shop kwaliteit, vind ik dan hè :soinnocent:

Little Jay
8 september 2020, 10:37
Voor een ES-335 model mag de bovenste krul nog naast het brug-element zitten, maar bij die HB ziet het er wel erg vreemd uit. Heel jammer, want de rest van de gitaar oogt goed. Maar dat zou mij weerhouden er één aan te schaffen..... (wat misschien een rare psychologische kronkel is van mij hoor....)

Pepe
8 september 2020, 12:33
Maar waar staat dat het een 335 model is?

Ik herken dit type body wel van Ibanez, ergens eind '70 zijn ze varianten van de Gibson 335 body gaan maken tot op het punt Gibson Ibanez weer ging kopiëren.

Little Jay
8 september 2020, 13:41
Maar waar staat dat het een 335 model is?

Ik herken dit type body wel van Ibanez, ergens eind '70 zijn ze varianten van de Gibson 335 body gaan maken tot op het punt Gibson Ibanez weer ging kopiëren.

ja het is een soort eigen variant, da's waar. Leunt meer op Ibanez dan op de 335. De f-gaten zijn ook meer Fender dan Gibson. Toch klopt er iets niet in het uiterlijk ;-)

Pter
8 september 2020, 13:43
't is ook geen 335 maar een HB35plus (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_hb_35plus_lemon.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIk5DKyLvZ6wIVFc53Ch2eiQ_2EAQYBCAB EgJNy_D_BwE) met AAAA top wat maar AA is en nog wat dingetjes..
Begint wel op te vallen dat bijna alle evaluaties toppie zijn bij Thomann, ik deel meer de mening uit het filmpje, maar ik heb er maar ééntje, wat dan ook weer niet eerlijk is tov HB want wellicht zijn al die andere gitaren veel beter en heb ik een beetje een lemon.

Pepe
8 september 2020, 14:00
Van reviews kan je op YT niet aan, dat is een combinatie van honymooners tot betaalde bloggers en allemaal roepen ze dat ze een educated honest review geven en de ene die dat werkelijk doet heeft 5 likes.

Ik zie HB als een supermarkt huismerk, het komt uit dezelfde fabriek als het A merk maar dan goedkoper en met meer water erbij. Ik geloof dat Thomann een dozijn van die huismerken heeft, allemaal gemodelleerd naar Stagg, onze Belg.

Ik stel me zo voor dat op het mondharmonica forum er ook enthousiaste Startone blazers zijn die vinden dat Hohner zwaar overpriced is.

Napoje
8 september 2020, 20:33
En we gaan weer verder met de nooit eindigende harley benton reviews.
Ik zal het even samenvatten uit 50 andere topics.

HarleyBenton wordt gebouwd door dé Custom Shop maar is evengoed een stuk beter dan wat deze voor fender en gibson maakt en kost toch maar gemiddeld 5% van wat dat normaal kost en dat kan omdat je tegenwoordig op AliExpress voor een paar tientje een professionele cnc machine hebt. Echt waar, zo doet paul reed smith en music man het tegenwoordig ook. Alleen maar marketing.

Pter
8 september 2020, 20:37
En we gaan weer verder met de nooit eindigende harley benton reviews.
Ik zal het even samenvatten uit 50 andere topics.

HarleyBenton wordt gebouwd door dé Custom Shop maar is evengoed een stuk beter dan wat deze voor fender en gibson maakt en kost toch maar gemiddeld 5% van wat dat normaal kost en dat kan omdat je tegenwoordig op AliExpress voor een paar tientje een professionele cnc machine hebt. Echt waar, zo doet paul reed smith en music man het tegenwoordig ook. Alleen maar marketing.
Heb je het filmpje wel gezien? En dan wel even de conclusie bekijken.

Napoje
8 september 2020, 20:40
Nee man nergens voor nodig. harley Benton spreekt voor zicht....

arjanb01
8 september 2020, 20:44
Daarom spelen alle grootheden ook op Harley Bentons😁
Kwestie van tijd dat Joe Bonsmassa op Harley Benton lp’s speelt, dan gaan de prijzen in 1x met een factor 10 de lucht in 😂

Erik de Perik
8 september 2020, 20:51
Emoties zijn duidelijk negatief voor spelling en zo......

Met de reviews van HB is het simpel. Iedereen staat het vrij om daar een eerlijker versie van te plaatsen op Youtube. Is wellicht meer werk dan hier lopen janken en dan moet je er ook nog minstens eentje voor de test beschikbaar hebben.

Om het ook maar even samen te vatten.

MarkS
8 september 2020, 23:04
Daarom spelen alle grootheden ook op Harley Bentons😁
Kwestie van tijd dat Joe Bonsmassa op Harley Benton lp’s speelt, dan gaan de prijzen in 1x met een factor 10 de lucht in 😂
En kost zijn Gibson geen drol meer.

maxdb
9 september 2020, 02:04
Daarom spelen alle grootheden ook op Harley Bentons��
Kwestie van tijd dat Joe Bonsmassa op Harley Benton lp’s speelt, dan gaan de prijzen in 1x met een factor 10 de lucht in ��

Nee dat is net andersom hoor. De grote merken dwingen de grote artiesten en geven ze instrumenten om die te promoten.
In de studio spelen ze natuurlijk gewoon op Harley Benton gitaren!

telecastermaster
9 september 2020, 11:49
Ach, leer mij de gitarist kennen; die zijn zo conservatief dat als ze jagers waren het liefst met een speer met een vuursteen eraan op jacht zouden gaan.
Keith Richards heeft wel een gezegd dat ie dol is op zijn MusicMan Silhoutte maar dat ie liever op een ouwe telecaster speelt, omdat dat beter bij zijn imago past....
Het is gewoon een feit dat elektrische gitaren over de loop der jaren veel beter zijn geworden, zoals alles veel beter is geworden: de wegligging van auto's, vliegtuigen, schoonmaak middelen, computers....

guitarkid2
9 september 2020, 13:08
Yup
Helemaal waar
Op ouderwetse gitaren haalt een super prof max 400 noten per min en op een beetje moderne gitaar haalt de gemiddelde amateur zeker 2000 npm

En dat onversterkt !!!!

apekop
10 september 2020, 10:53
Bovenste krul 'hoort' in het midden van de brug pup te zitten, vind ik.

HB zit een stuk boven Custom Shop kwaliteit, vind ik dan hè :soinnocent:

Over welke custom shop heb je het dan precies?

Erik de Perik
10 september 2020, 11:24
Iedere custom shop

apekop
10 september 2020, 11:29
Iedere custom shop

ok, nu maak je echt een grapje! ik dacht dat je de custom shop van de Aldi bedoelde...

Napoje
10 september 2020, 12:40
ok, nu maak je echt een grapje! ik dacht dat je de custom shop van de Aldi bedoelde...

Dé customshop is de maat der dingen wat betreft kwaliteit. Waar deze zit weet niemand maar wel ergens in de USA want de rest van de wereld kan gewoon geen gitaren bouwen.

De customshop produceert topkwaliteit voor zowel Fender als Gibson. En niet te vergeten Harley Benton, wat eigenlijk een private labelmerk is van de customshop. .

Vroeger maakte de Customshop ook London City gitaren die 10 jaar geleden beter waren dan alles maar dat heet nu dus Harley Benton.

Soms produceert men ook C. Giant strats voor de Aldi. Het is een goed bewaard geheim dat deze nog beter zijn dan HB. Helaas zijn ze niet meer leverbaar

D3nnis
10 september 2020, 12:55
De beste en meest resonante customshop Fenders en Gibsons staan altijd op marktplaats.
Ik snap niet dat daar handel in is. Als je een nieuwe harley benton koopt weet je op voorhand dat ie beter is dan de beste die op marktplaats staat, tegen een fractie van de prijs.

Pter
10 september 2020, 12:58
De kenner weet genoeg.

apekop
10 september 2020, 13:14
Dé customshop is de maat der dingen wat betreft kwaliteit. Waar deze zit weet niemand maar wel ergens in de USA want de rest van de wereld kan gewoon geen gitaren bouwen.

De customshop produceert topkwaliteit voor zowel Fender als Gibson. En niet te vergeten Harley Benton, wat eigenlijk een private labelmerk is van de customshop. .

Vroeger maakte de Customshop ook London City gitaren die 10 jaar geleden beter waren dan alles maar dat heet nu dus Harley Benton.

Soms produceert men ook C. Giant strats voor de Aldi. Het is een goed bewaard geheim dat deze nog beter zijn dan HB. Helaas zijn ze niet meer leverbaar

Conclusie van dit topic: een Harley Benton is de beste gitaar ter wereld, beter dan Gibson en Fender custom shop bij elkaar. Zelfs de beste PRS gitaren verbleken gewoon bij een Harley Benton. Tenminste als je gitaarnet moet geloven....

telecastermaster
10 september 2020, 13:18
Nou, dat is niet helemaal de stelling van dit topic.
De stelling is dat goedkope gitaren heel goed kunnen zijn.
Dat wil niet zeggen dat ze de beste zijnen.
En ook dat ze dat kunnen zijn. Dus niet per definitie zijn.

Pepe
10 september 2020, 13:19
Mensen, doe eens origineel, maak eens een nieuwe grap over HB.

Napoje
10 september 2020, 13:58
Nou, dat is niet helemaal de stelling van dit topic.
De stelling is dat goedkope gitaren heel goed kunnen zijn.
Dat wil niet zeggen dat ze de beste zijnen.
En ook dat ze dat kunnen zijn. Dus niet per definitie zijn.

Dure gitaren kunnen ook heel slecht zijn.