PDA

View Full Version : De overstap van basgitaar naar CONTRABAS /// Wie speelt hier contrabas ?



7ender
1 oktober 2013, 20:05
Ik heb hier een elektrische contrabas staan , welke ik effe te leen heb .
Na een uurtje klooien , begint 't nu i.i.g ergens op te lijken als ik meespeel met een cd'tje van Roy Orbison & Friends.
Wat bij mij werkte was : Niet naar je linkerhand kijken :crazyhappy: tijdens het spelen, maar volledig concentreren op de muziek.

Maar :
Wat is nou wijsheid ?

Voor Rockabilly ligt de voorkeur bij zgn 3/4 contrabassen ( naar ik heb begrepen )
Waarom is dit zo ?

Zo'n elektrische contrabas ,.....wordt dit veel gebruikt ,....of is dit surrogaat voor de ervaren contrabassist ?

Wie heeft hier ervaring met die dingen ?,....want dit is nieuwe materie voor me .:???:

Mr.Fingers
1 oktober 2013, 20:15
"even overstappen" is het niet, je moet erg veel zorg dragen op hoe je je linkerhand zet, doordat de snaren dikker zijn, de posities verder van elkaar liggen en de actie veel hoger is, loop je veel sneller het risico op (zware) polsblessures.

Dit gezegd zijnde:
3/4 is het meest gangbare voor alle "niet-klassieke" genres, omdat die het beste zijn voor de gemiddelde speler (mensuur is NET iets korter dan 4/4, kast is ook iets kleiner/minder lomp,...). Qua klank doet het niet echt superveel. 4/4 komt vooral voor in de klassieke muziek, of bij mensen gezegend met een enorme lengte en gigantische handen.

EUB: handig voor mee te nemen, maar de klank is niet echt contrabas. Ze houden het midden tussen een fretloze elektrische basgitaar en een contrabas, en leunen meer aan bij de fretloze basgitaar.

Duhsjaak
1 oktober 2013, 21:48
Leuk draadje!

.... en je kunt er beter op springen om te slappen. Want wat iedereen ook moge denken, dat werd echt in de rockabilly eerder gedaan.

Leve de rockabilly! En de bas (gitaar).
Tara, Gus

7ender
2 oktober 2013, 00:02
"even overstappen" is het niet, je moet erg veel zorg dragen op hoe je je linkerhand zet, doordat de snaren dikker zijn, de posities verder van elkaar liggen en de actie veel hoger is, loop je veel sneller het risico op (zware) polsblessures.

Dit gezegd zijnde:
3/4 is het meest gangbare voor alle "niet-klassieke" genres, omdat die het beste zijn voor de gemiddelde speler (mensuur is NET iets korter dan 4/4, kast is ook iets kleiner/minder lomp,...). Qua klank doet het niet echt superveel. 4/4 komt vooral voor in de klassieke muziek, of bij mensen gezegend met een enorme lengte en gigantische handen.

EUB: handig voor mee te nemen, maar de klank is niet echt contrabas. Ze houden het midden tussen een fretloze elektrische basgitaar en een contrabas, en leunen meer aan bij de fretloze basgitaar.

Ja,.....dat hoor ik wel ,...'t is niet dezelfde klank als uit een holle houten contrabas ,......maar,.....is 't een handig ding om 't te leren ?
De mensuur is toch het zelfde als van een 3/4 contrabas ?

En het financiële aspect : Voor effe 400 - 500 euries kun je gelijk gaan rammen .

Koop je een 3/4 acoustische contrabas , dan betaal je 600 voor een chinese triplex exemplaar , maar dan komen er nog kosten bij voor de pick-ups .

Ik vind 't natuurlijk wel veel meer élan hebben zo'n echte ,.....dat zeker !

Is zo'n elektrische voor rockabilly te gebruiken, of is dat bagger ?

7ender
3 oktober 2013, 09:00
Nou ,....ik kan mezelf, denk ik, al antwoord gaan geven :

Zo'n Harley Benton elektrische contrabas heeft niet veel te maken met een rockabilly-contrabas.
Ik heb niet het idee, dat ik hier dat "kletsende" slapping geluid uit kan gaan toveren ,...wat uit zo'n houten "gebouw" komt.
Mr. Fingers heeft 't bij 't rechte eind ,....het is een fretloze basgitaar met de mensuur van een 3/4 contrabas :dontgeti:

Heb ik nog 2 vraagjes voor Mr. Fingers :

--Is het met dit instrument handig/verstandig om contrabas te leren spelen ?


--Waar plaatst men nou in de regel een "oriëntatie/afkijk-stipje ? ( G,A,B ) ,....is dit op de positie waar men daadwerkelijk de vinger plaatst voor de toon ,...of is dit de denkbeeldige plaats waar bij een basgitaar een fret zou zitten ? :dontgeti:

( het instrument dat ik hier te leen heb , is voorzien van 3 opgeplakte stippies aan de zijkant ,....maar als ik daar precies me vinger plaats ,.....dan zit ik behoorlijk naast de toon )

:???:

Marcel2
3 oktober 2013, 09:49
De positie waar men daadwerkelijk de vinger plaatst voor de toon is toch juist de denkbeeldige plaats waar bij een basgitaar een fret zou zitten?

Mr.Fingers
3 oktober 2013, 09:53
- Met een EUB contrabas spelen: het kan, maar om te leren kun je best gewoon op een echte spelen, dan leer je automatisch de juiste houding, en hoe je de kast tegen je lichaam moet laten leunen,...

- Stipjes horen er niet op te zitten, je "moet" echt op je gehoor spelen. De brug verschuift onder invloed van temperatuur/vochtigheid/... dus mensuur kan altijd een beetje veranderen, wat die stipjes niet nauwkeurig maakt. Je hebt een visuele referentie dat waar de hals aan de klankkast komt, dat is de 7e positie.

7ender
3 oktober 2013, 12:30
De positie waar men daadwerkelijk de vinger plaatst voor de toon is toch juist de denkbeeldige plaats waar bij een basgitaar een fret zou zitten?


Da's hier idd de bedoeling geweest ,...ik heb dat ding nu goed gestemd , en die afkijk-stippies corresponderen daar mee .

( dat houdt dus ook in dat een basgitaar , waar men de fretten afsloopt om op een goedkope manier een "fretloze bas" te maken eigenlijk visueel een maf ding is geworden , omdat dan die stippen met geen zuivere toon meer corresponderen )

Vreemde materie ,...ik heb me dit nooit eerder gerealiseerd ....

Marcel2
3 oktober 2013, 12:40
Da's hier idd de bedoeling geweest ,...ik heb dat ding nu goed gestemd , en die afkijk-stippies corresponderen daar mee .

( dat houdt dus ook in dat een basgitaar , waar men de fretten afsloopt om op een goedkope manier een "fretloze bas" te maken eigenlijk visueel een maf ding is geworden , omdat dan die stippen met geen zuivere toon meer corresponderen )

Vreemde materie ,...ik heb me dit nooit eerder gerealiseerd ....

De streepjes die overblijven na het verwijderen van de fretten corresponderen exact met de zuivere toon.
Bij een gefrette bas maakt het niet uit waar in het vakje je vinger zet, die stippen hebben niets met de exacte plaats waar je je vinger zet van doen.

7ender
3 oktober 2013, 13:25
De streepjes die overblijven na het verwijderen van de fretten corresponderen exact met de zuivere toon.
Bij een gefrette bas maakt het niet uit waar in het vakje je vinger zet, die stippen hebben niets met de exacte plaats waar je je vinger zet van doen.

dat klopt ,....maar als je de "dots" dan laat zitten , dan is 't wel een beetje "vreemd" en verwarrend

Han S
3 oktober 2013, 13:33
Ik heb veel jazzbands opgenomen en een staande bas is daar een must. Ook veel pickups in een DI geprikt en wat mij opviel is dat erg dure pickups vaak volkomen kut klinken. De best klinkende pickup heb ik zelf aangeschaft en die kostte 32 euro en klinkt meer dan redelijk. De meeste pickups doen het aardig op een versterkertje, maar wat er echt uit komt word je niet zo gelukkig van.

Marcel2
3 oktober 2013, 14:06
dat klopt ,....maar als je de "dots" dan laat zitten , dan is 't wel een beetje "vreemd" en verwarrend

Wat is er vreemd of verwarrend aan?

7ender
3 oktober 2013, 16:16
Wat is er vreemd of verwarrend aan?

dan staat die streep een stukkie naast die dot hè ,...dus als je die dot grijpt sta je vals op dat moment omdat de fret weg is

Marcel2
3 oktober 2013, 18:05
Daarom moet je ook op de lijntjes spelen. :)
Went heel snel hoor.

7ender
3 oktober 2013, 18:14
Daarom moet je ook op de lijntjes spelen. :)
Went heel snel hoor.

snap ik ,.;) , maar ik zou igv een ontfrette bas gewoon die originele markeringen ( dots ) óf verwijderen/- verplaatsen

( maar misschien ben ik wel een beetje een zeikert met dat soort dingen :crazyhappy: )

7ender
3 oktober 2013, 18:19
't begint al een beetje in de verte ergens op te lijken ,....op die harley benton EUB :)

Marcel2
3 oktober 2013, 18:27
snap ik ,.;) , maar ik zou igv een ontfrette bas gewoon die originele markeringen ( dots ) óf verwijderen/- verplaatsen

( maar misschien ben ik wel een beetje een zeikert met dat soort dingen :crazyhappy: )

Nou ja, ik ken het probleem in zoverre niet dat ik op mijn fretloze bas alleen side dots heb aangebracht. En op de toets lijntjes.
Anders zou ik er ook niks van bakken denk ik.

7ender
3 oktober 2013, 18:34
drie side dots zouden volstaan voor me ,....alleen de G,A,B, meer hoeft-, en wil ik 'r niet op hebben

( om effe te kunnen spieken bij de 1e noot )

Riny
4 oktober 2013, 12:06
Speel zelf ook viool en denk, betreffende fretloos, enig vergelijk kan zijn met een fretloze bas of contrabas.
In de tijd dat ik er mee begonnen waren de tonen niet echt zuiver te noemen, hahahahaha.
Maar oefening baart nog steeds kunst.

Er werd mij aangegeven stripjes op de zogenaamde fret- positie te plakken maar heb dat bewust nooit gedaan.
Wilde het leren zoals het hoort.
Heb toonladders opgenomen van mijn piano en deze tot in het oneindige geoefend op gehoor/gevoel op mijn viool.
Voordeel vind ik dat je gehoor hier ook beter van wordt, solfège dus.

Voor zover het iets waard mag zijn is het volgende goed bedoeld, neem een paar lessen en werk dan vervolgens zelfstandig verder.
Je leert vingerpositie en uiteraard heel belangrijk, een goede houding aan te nemen wanneer je met zo'n flatgebouw aan de gang gaat.
Zelf zou ik er graag ook een willen bezitten en bespelen maar heb al zoveel en de dagen zijn net iets te kort om alles te doen.

Maar zeg nooit, nooit want wie weet wanneer ik tegen een betaalbare goede tweedehandse aanloop dat ik deze dan toch aanschaf.

Suczeven met de verandering en gun je het beste ervan.

P.s.
Maar ga niet aan een contrabas zitten "klooien" om het voor de schijn makkelijker te maken.

7ender
4 oktober 2013, 17:46
oké ,...ook bedankt voor de repliek en advies .:ok:


P.S : ik wilde de zaag er al in gaan zetten ,.....nou ja,...breng ik die maar weer terug naar de schuur :D

apekop
7 oktober 2013, 10:35
Voor zover het iets waard mag zijn is het volgende goed bedoeld, neem een paar lessen en werk dan vervolgens zelfstandig verder. Je leert vingerpositie en uiteraard heel belangrijk, een goede houding aan te nemen wanneer je met zo'n flatgebouw aan de gang gaat.

goed advies! alleen met een paar lessen ben je er niet als je het echt goed wil leren. Ik geef zelf ook les in contrabas. Het is totaal anders qua rechter- en linkerhand dan elektrische bas. Mijn advies: leer strijken, vooral voor je intonatie. Want die is bij veel contrabassisten (zelfs bij bekende namen) vrij belabberd. Strijken helpt je intonatie enorm vooruit. Maar als je daar eenmaal aan begint is het hek van de dam en dan wordt het 2 uur per dag op het hondenhok harken. Succes!

7ender
12 oktober 2013, 07:50
goed advies! alleen met een paar lessen ben je er niet als je het echt goed wil leren. Ik geef zelf ook les in contrabas. Het is totaal anders qua rechter- en linkerhand dan elektrische bas. Mijn advies: leer strijken, vooral voor je intonatie. Want die is bij veel contrabassisten (zelfs bij bekende namen) vrij belabberd. Strijken helpt je intonatie enorm vooruit. Maar als je daar eenmaal aan begint is het hek van de dam en dan wordt het 2 uur per dag op het hondenhok harken. Succes!

Intonatie bij profs en (semi profs) soms een beetje "niet volgens 't boekje" ? , tja ,......dat vermoeden heb ik ook wel eens,.....
.....maar als 't ondanks dat "swingt" , dan kan ik 't evengoed nog wel waarderen :crazyhappy:

Hier "Round Rock Riff" van Jackie Gleason ( tune van de poulaire tv-klucht "Toen was geluk heel gewoon " )

http://www.youtube.com/watch?v=YBqARUN1yYE

(Deze orkestleider-componist-musicus speelde ooit de rol van "sherrif Buford" in "Smokey and the Bandit" )

Maar goed ,...ik zal je advies ter harte nemen , ik kan idd beter een lessie nemen bij iemand die 't al een poossie doet.
Dat idee om dat met die strijkstok te gaan oefenen kan perfect zijn , maar staat me in gedachten eigenlijk een beetje tegen .

stijnkenens
10 november 2013, 13:04
Een EUB wordt ook vaker gebruikt voor optredens: niet telkens je hele huis meenemen, en ook geen feedback.

Strijkinstrumenten heten niet voor niets zo: de stapel tussen klankblad en rug maakt het instrument sustaingewijs enorm dood.
Maar dat maakt niet uit, want door de strijkstok kan je, mits wat oefening, redelijk lange noten spelen.

Dit impliceert dat een akoestische contrabas, omwille van de grote klankkast, met een pickup altijd gaat rondzingen, feedbacken.
De oplossingen hiervoor zijn niet altijd mooi:
textiel of krantenpapier door de de F-gaten naar binnen werken. Bij textiel durft het gewicht al wel eens tegen vallen.

Beste oplossing, maar daarom niet de mooiste: PUR schuim door de F-gaten naar binnen spuiten.

Maar dat doe je natuurlijk enkel met een goedkoop laminaat instrument. Die, mits een goede afstelling perfect voor rock and roll geschikt zijn !!!



s.

Starbass
11 november 2013, 16:48
Ik speel in twee bands, bij de ene wissel ik regelmatig tussen normale electrisch bas en contrabas (ook strijk), dit is een luisterpop bandje, vrij rustig en heb hier dus nog nooit last van feedback (piezo brug).
Bij de band (Pearl Jam tribute) wissel ik constant tussen EUB en electrische bassen (5-snaar, 12-snaar en fretless), bij deze band past de sound van de EUB beter bij de klank van het orgineel.
Wat betreft pure sound is de echt contrabas wel veel mooier.

Wat betreft intonatie, ik ben er ook geen kei in, er is wel wat tollerantie en dat is ook de charme van het instrument.

Carmen
17 december 2013, 07:55
e moet elke noot nauwkeurig te doen

muziekschuur
12 januari 2014, 17:12
Nee. Volgens de contra bass spelers op het Warwick basscamp is er geen vervanger voor een acoustische bas. Dit vanwege het kloppen, tappen en het fysieke werken aan een groot voorwerp...

Ik kwam ongevraagd in aanraking met het antwoord op die vraag...

Hier een super kikke upright met ebben toets...

http://www.thomann.de/nl/thomann_kontrabass_rockabilly_01.htm

555 euro...

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/177367.jpg