Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard De overstap van basgitaar naar CONTRABAS /// Wie speelt hier contrabas ?

    Ik heb hier een elektrische contrabas staan , welke ik effe te leen heb .
    Na een uurtje klooien , begint 't nu i.i.g ergens op te lijken als ik meespeel met een cd'tje van Roy Orbison & Friends.
    Wat bij mij werkte was : Niet naar je linkerhand kijken tijdens het spelen, maar volledig concentreren op de muziek.

    Maar :
    Wat is nou wijsheid ?

    Voor Rockabilly ligt de voorkeur bij zgn 3/4 contrabassen ( naar ik heb begrepen )
    Waarom is dit zo ?

    Zo'n elektrische contrabas ,.....wordt dit veel gebruikt ,....of is dit surrogaat voor de ervaren contrabassist ?

    Wie heeft hier ervaring met die dingen ?,....want dit is nieuwe materie voor me .

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    "even overstappen" is het niet, je moet erg veel zorg dragen op hoe je je linkerhand zet, doordat de snaren dikker zijn, de posities verder van elkaar liggen en de actie veel hoger is, loop je veel sneller het risico op (zware) polsblessures.

    Dit gezegd zijnde:
    3/4 is het meest gangbare voor alle "niet-klassieke" genres, omdat die het beste zijn voor de gemiddelde speler (mensuur is NET iets korter dan 4/4, kast is ook iets kleiner/minder lomp,...). Qua klank doet het niet echt superveel. 4/4 komt vooral voor in de klassieke muziek, of bij mensen gezegend met een enorme lengte en gigantische handen.

    EUB: handig voor mee te nemen, maar de klank is niet echt contrabas. Ze houden het midden tussen een fretloze elektrische basgitaar en een contrabas, en leunen meer aan bij de fretloze basgitaar.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Leuk draadje!

    .... en je kunt er beter op springen om te slappen. Want wat iedereen ook moge denken, dat werd echt in de rockabilly eerder gedaan.

    Leve de rockabilly! En de bas (gitaar).
    Tara, Gus

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    "even overstappen" is het niet, je moet erg veel zorg dragen op hoe je je linkerhand zet, doordat de snaren dikker zijn, de posities verder van elkaar liggen en de actie veel hoger is, loop je veel sneller het risico op (zware) polsblessures.

    Dit gezegd zijnde:
    3/4 is het meest gangbare voor alle "niet-klassieke" genres, omdat die het beste zijn voor de gemiddelde speler (mensuur is NET iets korter dan 4/4, kast is ook iets kleiner/minder lomp,...). Qua klank doet het niet echt superveel. 4/4 komt vooral voor in de klassieke muziek, of bij mensen gezegend met een enorme lengte en gigantische handen.

    EUB: handig voor mee te nemen, maar de klank is niet echt contrabas. Ze houden het midden tussen een fretloze elektrische basgitaar en een contrabas, en leunen meer aan bij de fretloze basgitaar.
    Ja,.....dat hoor ik wel ,...'t is niet dezelfde klank als uit een holle houten contrabas ,......maar,.....is 't een handig ding om 't te leren ?
    De mensuur is toch het zelfde als van een 3/4 contrabas ?

    En het financiële aspect : Voor effe 400 - 500 euries kun je gelijk gaan rammen .

    Koop je een 3/4 acoustische contrabas , dan betaal je 600 voor een chinese triplex exemplaar , maar dan komen er nog kosten bij voor de pick-ups .

    Ik vind 't natuurlijk wel veel meer élan hebben zo'n echte ,.....dat zeker !

    Is zo'n elektrische voor rockabilly te gebruiken, of is dat bagger ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Nou ,....ik kan mezelf, denk ik, al antwoord gaan geven :

    Zo'n Harley Benton elektrische contrabas heeft niet veel te maken met een rockabilly-contrabas.
    Ik heb niet het idee, dat ik hier dat "kletsende" slapping geluid uit kan gaan toveren ,...wat uit zo'n houten "gebouw" komt.
    Mr. Fingers heeft 't bij 't rechte eind ,....het is een fretloze basgitaar met de mensuur van een 3/4 contrabas

    Heb ik nog 2 vraagjes voor Mr. Fingers :

    --Is het met dit instrument handig/verstandig om contrabas te leren spelen ?


    --Waar plaatst men nou in de regel een "oriëntatie/afkijk-stipje ? ( G,A,B ) ,....is dit op de positie waar men daadwerkelijk de vinger plaatst voor de toon ,...of is dit de denkbeeldige plaats waar bij een basgitaar een fret zou zitten ?

    ( het instrument dat ik hier te leen heb , is voorzien van 3 opgeplakte stippies aan de zijkant ,....maar als ik daar precies me vinger plaats ,.....dan zit ik behoorlijk naast de toon )


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    De positie waar men daadwerkelijk de vinger plaatst voor de toon is toch juist de denkbeeldige plaats waar bij een basgitaar een fret zou zitten?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    - Met een EUB contrabas spelen: het kan, maar om te leren kun je best gewoon op een echte spelen, dan leer je automatisch de juiste houding, en hoe je de kast tegen je lichaam moet laten leunen,...

    - Stipjes horen er niet op te zitten, je "moet" echt op je gehoor spelen. De brug verschuift onder invloed van temperatuur/vochtigheid/... dus mensuur kan altijd een beetje veranderen, wat die stipjes niet nauwkeurig maakt. Je hebt een visuele referentie dat waar de hals aan de klankkast komt, dat is de 7e positie.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel2 Bekijk bericht
    De positie waar men daadwerkelijk de vinger plaatst voor de toon is toch juist de denkbeeldige plaats waar bij een basgitaar een fret zou zitten?

    Da's hier idd de bedoeling geweest ,...ik heb dat ding nu goed gestemd , en die afkijk-stippies corresponderen daar mee .

    ( dat houdt dus ook in dat een basgitaar , waar men de fretten afsloopt om op een goedkope manier een "fretloze bas" te maken eigenlijk visueel een maf ding is geworden , omdat dan die stippen met geen zuivere toon meer corresponderen )

    Vreemde materie ,...ik heb me dit nooit eerder gerealiseerd ....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Da's hier idd de bedoeling geweest ,...ik heb dat ding nu goed gestemd , en die afkijk-stippies corresponderen daar mee .

    ( dat houdt dus ook in dat een basgitaar , waar men de fretten afsloopt om op een goedkope manier een "fretloze bas" te maken eigenlijk visueel een maf ding is geworden , omdat dan die stippen met geen zuivere toon meer corresponderen )

    Vreemde materie ,...ik heb me dit nooit eerder gerealiseerd ....
    De streepjes die overblijven na het verwijderen van de fretten corresponderen exact met de zuivere toon.
    Bij een gefrette bas maakt het niet uit waar in het vakje je vinger zet, die stippen hebben niets met de exacte plaats waar je je vinger zet van doen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel2 Bekijk bericht
    De streepjes die overblijven na het verwijderen van de fretten corresponderen exact met de zuivere toon.
    Bij een gefrette bas maakt het niet uit waar in het vakje je vinger zet, die stippen hebben niets met de exacte plaats waar je je vinger zet van doen.
    dat klopt ,....maar als je de "dots" dan laat zitten , dan is 't wel een beetje "vreemd" en verwarrend

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top