PDA

View Full Version : Vintage Revolution - Pedal Pro



Pagina's : 1 2 [3]

D3nnis
24 oktober 2012, 19:44
Die schakelaars die veel herrie (een harde klik) maken zijn inderdaad behoorlijk irritant
Maar ik moet zeggen dat de schakelaars van de Roland FC100 en FC200 foot controllers zeer goed zijn.


Nu je het zegt...inderdaad. Dit zijn denk ik dezelfde schakelaars als in de Boss footswitches, en die zijn inderdaad ook wel lekker stil!

tnijland
24 oktober 2012, 23:18
Ik denk eigenlijk dat op het moment dat je pads precies zo gaat gebruiken zoals een on/off switch, dat je eigenlijk de ideale switch hebt gevonden omdat hij identiek werkt maar het voordeel heeft dat de pads een groter oppervlak hebben, geen bijgeluiden geven, een langere levensduur kent en gekalibreerd kan worden m.b.t. de instel druk.

Ofwel, als je nou een pedalboard ontwikkeld met meer pads, met de layout van een bekende footcontroller die via MIDI werkt dan heb je volgens mij een "best of both" worlds oplossing waar we allemaal blij van worden.

- 10+ multiple pads
- Bank up/down switch
- Preset (lower row)
- Effect on/off (upper row), incl. solo boost functie
- Selectie volume/wah t.b.v. Expressie Pedaal
- MIDI compatible

???

D3nnis
25 oktober 2012, 00:24
Als je van elke pad een afzonderlijke switch zou maken, zie ik het voordeel van zo'n pad niet meer zo, op een eventueel slijtage voordeel na. Ik vind de huidige kleine footprint met toch relatief veel functies wel een mooi concept.
Als het dan ook nog een standaard midi pedaal zou zijn, ben je de voordelen toch helemaal kwijt, of zie ik dat verkeerd?

Ik zou me nog wel kunnen vinden in meer pads, maar dan niet met een vaste verdeling zoals onderste rij fixed voor presets.
Wat me dan wel wat lijkt is een display per pad, waar dan in staat wat je aktiveert als je de betreffende pad indrukt.
En als we dan toch bezig zijn dan liefst nog met een tweede expressiepedaal aansluiting.

Maar goed, ik weet niet wat zoiets dan zou moeten gaan kosten, maar ik persoonlijk zou niet graag 800 euro voor alleen een controller betalen, zoals bv de mfc 101 van Fractal Audio.

tnijland
25 oktober 2012, 07:32
Zo zie je maar weer, iedereen denkt er anders over. De MIDI optie is dus inderdaad handig voor mensen die het net iets anders willen qua functie of uitvoering.

De huidige Pedalino werkt op dit moment prima voor mij en met de virtual pedaal board heb ik wel ongeveer wat ik zou willen hebben. Ik bedacht me nog wel dat het misschien wel handig zou zijn als iedere pad of switch programmeerbaar zou zijn qua functie. Je zou dan een bestaand functie aan een pad toe kunnen kennen en daarmee eenvoudig je eigen pedalboard kunnen ontwerpen. (bijv. pad 1, 2, 3 is preset, pad 4 wordt solo boost).

obiwanjacobi
25 oktober 2012, 09:24
Als je van elke pad een afzonderlijke switch zou maken, zie ik het voordeel van zo'n pad niet meer zo, op een eventueel slijtage voordeel na.

Mee eens. Dan kan je een standaard midi floorboard naar keuze aansluiten (als Midi klaar is).


Wat me dan wel wat lijkt is een display per pad, waar dan in staat wat je aktiveert als je de betreffende pad indrukt.
En als we dan toch bezig zijn dan liefst nog met een tweede expressiepedaal aansluiting.

Lijkt me cool om de functie van elke switch (pad) te kunnen programeren. Welke switches bank up/down zijn etc.
Dan kan iedereen zijn eigen layout maken - freedom for all. Standaard komt-ie natuurlijk met een voor de hand liggende instelling...

massi1234
25 oktober 2012, 10:29
Hi there,
I see the different point of view of forum members.

The Pedalino is designed to work in 3 different situations.

Browsing mode:
Accessign time=Slow.
Operating @ 3 pressure level
Functionality= 12 different commands

Favourite mode
Accessing time=Fast
Operating @2 or 3@ pressure level.
Functionality= 9 or 12 different commands


Virtual Mode
Accessing time=Fast
Operating @2/3 pressure level

........................PAD 1 ......................PAD2........................ ..PAD3.......................PAD4
Level 1=....ON/OFF EFFECT/S...... ON/OFF EFFECT/S.......ON/OFF EFFECT/S............ON/OFF EF.
Level 2=.....Return to browse
Level 3=...Exp. pedal ->Tap tempo...Exp.Pedal= Wah.......Exp.Pedal=Ades param......Exp= Volume

jerome
25 oktober 2012, 19:11
Mee eens. Dan kan je een standaard midi floorboard naar keuze aansluiten (als Midi klaar is).....

Ik heb alleen begrepen dat het expressiepedaal met midi niet meer werkt.
Dat zou wel heel erg jammer zijn!

jerome
25 oktober 2012, 19:19
Hi there,
I see the different point of view of forum members.

The Pedalino is designed to work in 3 different situations.

Browsing mode:
Accessign time=Slow.
Operating @ 3 pressure level
Functionality= 12 different commands

Favourite mode
Accessing time=Fast
Operating @2 or 3@ pressure level.
Functionality= 9 or 12 different commands


Virtual Mode
Accessing time=Fast
Operating @2/3 pressure level

........................PAD 1 ......................PAD2........................ ..PAD3.......................PAD4
Level 1=....ON/OFF EFFECT/S...... ON/OFF EFFECT/S.......ON/OFF EFFECT/S............ON/OFF EF.
Level 2=.....Return to browse
Level 3=...Exp. pedal ->Tap tempo...Exp.Pedal= Wah.......Exp.Pedal=Ades param......Exp= Volume

I wish that I do understand your explanation... :hide:

D3nnis
25 oktober 2012, 21:17
Jerome,

De Pedalino heeft op dit moment 2 modi waarin je deze kunt gebruiken, namelijk browsing mode, en favorites mode.

Browsing mode:
De uiterst linkse pad bypass en mute, de 2e pad van links = 1/10/50 presets down (3 pressure levels).
De uiterst rechtse pad is 1/10/50 presets up (3 pressure levels).
De 2e pad van rechts gebruik je dan om de preset te loaden.

Favorites mode:
In de Pedalpro kun je een lijst van 18 favoriete presets maken. In deze favorietenlijst, staan links naar de werkelijke presets, dus je kunt bijvoorbeeld favoriet #2 verwijzen naar preset 388. en favoriet #9 naar preset 001.
Zet je de Pedalino in Favorites mode, dan kun je nog kiezen tussen 2 of 3 pressure levels.
Afhankelijk van 2 of 3 pressure levels, wordt de pedalino onderverdeeld in 3 of 2 banken (want zoals gezegd je hebt 18 favorieten)
Deze banken selecteer je met de eerste pad.
Pad 2, 3 en 4 worden gebruikt om de favorieten te selecteren. Hierbij is Pad 2 met de laagste druk het laagste favoriet nummer, en pad 4 met de hogste druk het hoogste favoriet nummer.

De virtual mode is er -volgens mij- nog niet, maar zo te zien bedoelt Max dat je hierin met een zachte druk op de 4 pads, verschillende effecten binnen 1 preset aan en uit kunt zetten. Met een harde druk op 1 van de 4 pads, ken je functies toe aan het expressiepedaal. Met een medium druk op de pads (of alleen pad 1?) ga je terug naar browse mode.

Geen idee of dit een duidelijke uitleg is, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd :-)

BeeJee
25 oktober 2012, 22:16
De virtual mode is er -volgens mij- nog niet, maar zo te zien bedoelt Max dat je hierin met een zachte druk op de 4 pads, verschillende effecten binnen 1 preset aan en uit kunt zetten. Met een harde druk op 1 van de 4 pads, ken je functies toe aan het expressiepedaal. Met een medium druk op de pads (of alleen pad 1?) ga je terug naar browse mode.
Het zou mooi zijn als je vanuit de virtual mode ook naar favourite mode kunt ipv. alleen browsing mode.

jerome
25 oktober 2012, 23:39
Jerome,

De Pedalino heeft op dit moment 2 modi waarin je deze kunt gebruiken, namelijk browsing mode, en favorites mode.

Browsing mode:
De uiterst linkse pad bypass en mute, de 2e pad van links = 1/10/50 presets down (3 pressure levels).
De uiterst rechtse pad is 1/10/50 presets up (3 pressure levels).
De 2e pad van rechts gebruik je dan om de preset te loaden.

Favorites mode:
In de Pedalpro kun je een lijst van 18 favoriete presets maken. In deze favorietenlijst, staan links naar de werkelijke presets, dus je kunt bijvoorbeeld favoriet #2 verwijzen naar preset 388. en favoriet #9 naar preset 001.
Zet je de Pedalino in Favorites mode, dan kun je nog kiezen tussen 2 of 3 pressure levels.
Afhankelijk van 2 of 3 pressure levels, wordt de pedalino onderverdeeld in 3 of 2 banken (want zoals gezegd je hebt 18 favorieten)
Deze banken selecteer je met de eerste pad.
Pad 2, 3 en 4 worden gebruikt om de favorieten te selecteren. Hierbij is Pad 2 met de laagste druk het laagste favoriet nummer, en pad 4 met de hogste druk het hoogste favoriet nummer.

De virtual mode is er -volgens mij- nog niet, maar zo te zien bedoelt Max dat je hierin met een zachte druk op de 4 pads, verschillende effecten binnen 1 preset aan en uit kunt zetten. Met een harde druk op 1 van de 4 pads, ken je functies toe aan het expressiepedaal. Met een medium druk op de pads (of alleen pad 1?) ga je terug naar browse mode.

Geen idee of dit een duidelijke uitleg is, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd :-)

Thanx mate!
Iig een stuk duidelijker!
Ik moet dat systeem gewoon een keer gaan uitproberen, dan zal het nog een stuk duidelijker worden... :)

massi1234
26 oktober 2012, 04:47
I will try to be more clear.
Browsing mode and Favourite mode are two distinguished mode of operating . The user can toggle between the two modes using the FAV button on the Pedalino.

In Browsing mode, using the first pad on the left you can Bypass at the first level, turn on the Virtual Board mode (second level) or turn on/off the Tuner (third level)

In VB mode the first Level, as Denny understood, is used to switch on/off effect or group of effects. The third level is used for assign Exp. Pedal. The second level is not used exept for disengage the VB mode. For security reason the user will have to old on second level on the first pad for more then 2 sec so that the VB is disengaged.

For each preset, you can assign different VBs.

Each VB is set in the Pedalino according to user preference.

For example:
Pad 1 =Compressor + Filter 2 +distortion
Pad 2 =Boost + Pre loop
Pad 3 =Flanger
Pad 4 =Delay

If you want to have a Wah you just press the second pad hard and the Wah will be activated automatically.

BeeJee
26 oktober 2012, 10:22
So if i understand correct, it's:
1. browsing mode with direct access to virtual board and back, or;
2. Favourits mode with no direct access to the virtual board

massi1234
26 oktober 2012, 10:59
So if i understand correct, it's:
1. browsing mode with direct access to virtual board and back, or;
2. Favourits mode with no direct access to the virtual board

Almost there :)
Point 1 is fine
Point 2 Browsing mode (press FAV button works as well with the foot) >> FAV. mode
Fav MODE (press FAV button works as well with the foot)>> Browsing mode (press pad 1 level 2) >> Virtual Board. So you need to perform two actions to enter VB from FAV. mode

It may look complicated, but the display is big and informative enough to ensure that you know in which mode you are operating.

In VB mode the display will also list the effects as connected in the chain.

As soon as I am ready with the FW upgrades, I will post some screen shoot, so that you can see what I am talking about.

obiwanjacobi
26 oktober 2012, 13:10
Can you use the Favorite mode to setup play-lists (sets) from all of the presets available?
So I have for 35 songs presets programmed in the PP, but now I'm doing a gig and I need a subset of those presets and in a specific order...
Can you do that with favorites?

massi1234
26 oktober 2012, 14:13
Can you use the Favorite mode to setup play-lists (sets) from all of the presets available?
So I have for 35 songs presets programmed in the PP, but now I'm doing a gig and I need a subset of those presets and in a specific order...
Can you do that with favorites?

There are 18 Fav. sounds that you choose among the 500 presets stored in the memory of the PedalPro, independently from the order.
You may have even 2 Favorite sounds pointing to the same Preset.

The Fav. list can be programmed/edited via the PedalPro or by the PedalManager using USB interface
When the PedalManager extract the list of 500 presets from the PP, it retrieves the Fav. list as well.
So for each session you can create a new file .vif either in the PC or MAC that contain different presets and Fav, or the same preset list with differend fav. sound list.


One of the good things about the PP, is that you can creat preset from n#000. That implies that we have no ROM preset but flash RAM preset.
I personally do not like to buy a device and have to deal forever with presets 000-010 that I do not like.

One of the feature requested by users was to be able to replace the bypass function with a preset that we would call a clean sound.

In the new FW (Dennis or Theo may tell more on the matter), the preset 000 can be used as "clean channel sound". So every time you press bypass will load the preset 000 independently if you are in browse or FAV. mode.

Like this we have 19 FAV sounds and the Preset 000 is always accessable independently from the assigned bank.

Preset 000 can be anything. Even the no effects and with a MIDI programm change sent (AMP switching) or two midi messages (External reverb and Amp switchng)

BeeJee
26 oktober 2012, 16:10
It's more clear to me now. I really like the added flexibility of the virtual board. When switching between favourites and browsing mode is managable by foot that's a plus. I really like the concept of the extra bypass/base preset. I know that function from my musicom efx mk2 and that is really handy.
I think i'm about ready to start saving some cash for one. But first i need to decide which gear i'm willing to sell/let go.

tnijland
27 oktober 2012, 00:20
Ik ben vandaag naar het bedrijf Vintage Revolutions zelf in Den Haag geweest om de preamp modificatie uit te laten voeren op de Pedalpro. Hierbij worden de boost & distortion voor de pre-loop geplaats en op deze manier dus voor mijn buizen preamp gezet.

In de tussentijd had ik mooi de gelegenheid om een aantal gratis upgrades te testen en heb ik ook nog een korte rondleiding door het bedrijf van Max gehad. Ze hebben een test ruimte die volledig als studio is ingericht (geen bijgeluiden) en we hebben de Pedalpro/Pedalino getest over 2 Fender Twin Reverbs met een Gibson ES-347 als testgitaar.

Over de sound hoef ik niets meer te zeggen want die is nog steeds op het allerhoogste niveau dat er in dit universum bereikbaar is. Dus op naar de improvements ;-) We hebben opeenvolgend de tap-temp functie, de bypass preset en een extra wah curve getest.

1. De tap tempo functie is een echte aanrader en brengt het apparaat op een hoger niveau. Dat zou je niet verwachten want een tap tempo, dat hebben wel meer effecten. Het geniale van deze tap temp is met name dat je zelf kunt kiezen op welke time-based effecten het werkt en ook met welke veelvoud van het ingestelde tempo (de Adrenalinn had dat vroeger als ook). We hebben als voorbeeld een tremolo op hoog tempo gezet in dan combinatie met een delay laten lopen maar wel volledig gesynchroniseerd. Super want je gaat er gewoon zuiver van spelen.

2. Preset bypass: Het doel hiervan is dat een een eigen basis bypas preset kan definiëren zoals je dat zelf wil waardoor deze ook bruikbaar wordt als je voornaamste basis sound. Natuurlijk staat het vrij om deze als standaard bypass te kiezen. Gewoon een handige feature.

3. Extra Wah-curve: VR had een extra waveform gebruikt om een andere wah curve te maken d.w.z. dat de resonantie frequenties dus ander aanspreken als bij bijv. een CryBaby wah. Dit klonk ook zeer overtuigend en nodigde enorm uit tot experimenteren en dat is voor mij meestal het teken dat het de goede kant opgaat.

Ook op het persoonlijk vlak heb ik een hele fijne dag gehad. Je ontmoet niet vaak een dermate intelligent persoon die zowel goed gitaar kan spelen, een conservatorium opleiding heeft, een masters in elektronica en door toepassing van technologie uit ruimtevaart een compleet analoog multi-effect weet te ontwikkelen dat perfect klinkt, muisstil is, volledig digitaal bestuurbaar & via software upgradable is. Neem daarbij ook nog eens het feit dat hij een verbeterd MIDI protocol ontwikkelt. Dat verdient wel enige respect want dit is dus geen kwestie van simpel wat effect pedalen kopiëren en die aan elkaar knutselen. Ik ben zelf al jaren lead architect voor militaire systemen en weet uit ervaring hoe complex en ingewikkeld het is om een goed betrouwbaar apparaat te onwikkelen. Wat ik hier gezien heb is absoluut van hoge kwaliteit.

Wat me ook opviel is dat ze erg goed luisteren naar de input uit ons gitaar forum. Dus blijf vooral kritisch en uit je ideeën m.b.t. functionaliteit en sounds.

Ik moet zeggen dat ik zelf enorm onder de indruk ben van de professionaliteit van dit bedrijf en heb het bezoek dan ook als zeer prettig ervaren. We mogen als Nederland echt blij zijn dat dit hier wordt ontwikkeld.

Als ik morgen de unit thuis heb aangesloten zal ik eens kijken wat de pre-loop modificatie heeft gebracht.

Henri H
27 oktober 2012, 01:04
Ik begrijp wat je bedoelt Theo, Max is niet alleen erg professioneel ingesteld en onderbouwd, maar is ook nog 's zeer enthousiast over z'n eigen product.
Ik kreeg echt de indruk, toen ik hem ontmoette bij jou thuis, dat ie het niet (alleen) voor de centen doet, en dat heeft ie ook zo verteld kan ik me nog herinneren. Hij baalde gewoon enorm van het feit dat er altijd wel iets mis was als je losse pedalen via patchkabeltjes en dc-chains e.d aan elkaar knoopt. Ik denk dat elke gitarist dat wel irritant vindt.
Dat er dan nu iemand zoals Max "opstaat", met deze unieke capaciteiten, is een mooi gegeven denk ik.

Oh ja, hoe beviel de ES-347?

tnijland
27 oktober 2012, 01:15
De ES had een geweldige blues sound maar was eerlijk gezegd wel wat noisy. Ik hoorde namelijk een zacht hiss bijgeluid dat archteraf duidelijk van deze elementen afkwam. Omdat de Pedalpro zo stil is ga je jezelf hier wel aan storen. Max wist dit natuurlijk al en toonde me aan de hand van wat instellingen dat het van de gitaar kwam. De sound van een ES335 achtige gitaar is meer een wat hollow-body les paul (echt mijn sound).

tnijland
27 oktober 2012, 01:18
By the way, het wordt tijd om "onze" meeting weer eens op te pakken. Ik heb de preamp modificatie nu dus zou daarmee willen voorstellen om een groep van VR geïnteresseerden uit te nodigen in het mooie Salland ;-)

Ik wil wel gelijk vermelden dat mocht je zoeken naar heel veel technische details, een bezoek aan Vintage Revolution beter misschien beter op haar plaats is omdat ik minder bekend ben met met de verschillende filters, wah etc. en daar ook niet alles over kan vertellen. Ik werk zelf voornamelijk met essentiële basis effecten.

Henri H
27 oktober 2012, 01:26
Ik ben van de partij. :)

D3nnis
27 oktober 2012, 08:27
Gefeliciteerd met de upgrade!
Ik ben er erg over te spreken, het geeft gewoon meer mogelijkheden als je met een vervormde preamp speelt.

Ben het helemaal eens met je "betoog".
Veel bedrijven kunnen nog wat leren van het enthousiasme en klantgerichtheid van VR!

obiwanjacobi
27 oktober 2012, 11:55
More questions... :makeup:

How does it sound when you try record from one of the sends of PP with an overdrive or distortion preset?
Or can you record from the USB->PC connection?

massi1234
27 oktober 2012, 12:59
More questions... :makeup:

How does it sound when you try record from one of the sends of PP with an overdrive or distortion preset?
Or can you record from the USB->PC connection?

Hi Marc,
since we do not have a speaker emulator, the direct recording for distorion is not something I would do unless you know how to equalize from the PA/Mixer.


Recording directly the modulation/tremolo/panner/delay is really beatifull. Some of the samples in the web are done in that way.
I would really raccomend it if you play acoustic !!!
For some of our PRO client we are developing a balanced XLR stereo connection.


Recording via USB is not possible. The USB is passing only the information of the PP 's parameters.
We do not have a 24-bit converter in the unit.

jerome
27 oktober 2012, 13:33
Ik ben vandaag naar het bedrijf Vintage Revolutions zelf in Den Haag geweest om de preamp modificatie uit te laten voeren op de Pedalpro. Hierbij worden de boost & distortion voor de pre-loop geplaats en op deze manier dus voor mijn buizen preamp gezet.

In de tussentijd had ik mooi de gelegenheid om een aantal gratis upgrades te testen en heb ik ook nog een korte rondleiding door het bedrijf van Max gehad. Ze hebben een test ruimte die volledig als studio is ingericht (geen bijgeluiden) en we hebben de Pedalpro/Pedalino getest over 2 Fender Twin Reverbs met een Gibson ES-347 als testgitaar.

Over de sound hoef ik niets meer te zeggen want die is nog steeds op het allerhoogste niveau dat er in dit universum bereikbaar is. Dus op naar de improvements ;-) We hebben opeenvolgend de tap-temp functie, de bypass preset en een extra wah curve getest.

1. De tap tempo functie is een echte aanrader en brengt het apparaat op een hoger niveau. Dat zou je niet verwachten want een tap tempo, dat hebben wel meer effecten. Het geniale van deze tap temp is met name dat je zelf kunt kiezen op welke time-based effecten het werkt en ook met welke veelvoud van het ingestelde tempo (de Adrenalinn had dat vroeger als ook). We hebben als voorbeeld een tremolo op hoog tempo gezet in dan combinatie met een delay laten lopen maar wel volledig gesynchroniseerd. Super want je gaat er gewoon zuiver van spelen.

2. Preset bypass: Het doel hiervan is dat een een eigen basis bypas preset kan definiëren zoals je dat zelf wil waardoor deze ook bruikbaar wordt als je voornaamste basis sound. Natuurlijk staat het vrij om deze als standaard bypass te kiezen. Gewoon een handige feature.

3. Extra Wah-curve: VR had een extra waveform gebruikt om een andere wah curve te maken d.w.z. dat de resonantie frequenties dus ander aanspreken als bij bijv. een CryBaby wah. Dit klonk ook zeer overtuigend en nodigde enorm uit tot experimenteren en dat is voor mij meestal het teken dat het de goede kant opgaat.

Ook op het persoonlijk vlak heb ik een hele fijne dag gehad. Je ontmoet niet vaak een dermate intelligent persoon die zowel goed gitaar kan spelen, een conservatorium opleiding heeft, een masters in elektronica en door toepassing van technologie uit ruimtevaart een compleet analoog multi-effect weet te ontwikkelen dat perfect klinkt, muisstil is, volledig digitaal bestuurbaar & via software upgradable is. Neem daarbij ook nog eens het feit dat hij een verbeterd MIDI protocol ontwikkelt. Dat verdient wel enige respect want dit is dus geen kwestie van simpel wat effect pedalen kopiëren en die aan elkaar knutselen. Ik ben zelf al jaren lead architect voor militaire systemen en weet uit ervaring hoe complex en ingewikkeld het is om een goed betrouwbaar apparaat te onwikkelen. Wat ik hier gezien heb is absoluut van hoge kwaliteit.

Wat me ook opviel is dat ze erg goed luisteren naar de input uit ons gitaar forum. Dus blijf vooral kritisch en uit je ideeën m.b.t. functionaliteit en sounds.

Ik moet zeggen dat ik zelf enorm onder de indruk ben van de professionaliteit van dit bedrijf en heb het bezoek dan ook als zeer prettig ervaren. We mogen als Nederland echt blij zijn dat dit hier wordt ontwikkeld.

Als ik morgen de unit thuis heb aangesloten zal ik eens kijken wat de pre-loop modificatie heeft gebracht.

Ik vind dit zó gaaf dat zo’n persoon (Willie Wortel ;) ) toevallig in Nederland bezig is en dat hij ook luistert naar de mannen die het spul ook gebruiken en naar de potentiëlen toekomstige gebruikers!
Ik wordt nu toch wel heel erg nieuwsgierig hoor, ik moet gewoon die Pedalpro eens gaan proberen!
Ook erg leuk en leerzaam topic dit en te gek dat hier een aantal personen de moeite nemen om ervaringen te delen!
Ik stop met deze reactie want anders wordt ik nog voor een slijmbal aangezien i.p.v. een enthoustiaste nieuwsgierige potentiële gebruiker...:soinnocent:

massi1234
27 oktober 2012, 14:02
Yestraday Theo suggest me to make somehow a way to have the FAV. Mode and the VB linked directly.
So my idea is to have an option in the Pedalino menu, that once is set, if the Pad1 at level 2 (normally used for switching banks) is pressed for more then X sec. allows to go to VB.
If the option is deselected, this last feature does not work.
Some user may prefer to have time enough to switch among banks (level 2 Pad1)
What do you think about it ?



It's more clear to me now. I really like the added flexibility of the virtual board. When switching between favourites and browsing mode is managable by foot that's a plus. I really like the concept of the extra bypass/base preset. I know that function from my musicom efx mk2 and that is really handy.
I think i'm about ready to start saving some cash for one. But first i need to decide which gear i'm willing to sell/let go.


My advice is combine the PedalPro with a great Amp and with a great DSP.
I recently purchased a PCM90 (second hand 500 Euro !!!) which is not designed for guitars. If you drive this unit with the Stereo Preamps of the PedalPro and allow the clean/dry signal to go straight to the Mix (without AD/DA as in the PP inside layout) I can garantee that the sound is really killing.
In other occasion I may used my Eventide DSP4000 in combi with the PP.
I hope these infos help you.

BeeJee
27 oktober 2012, 16:23
Great idea to make the vb accessible by pressing one of the pads in favourites mode. I also think the time dependent pressure on the pads is great. That opens up even more options. Maybe an initial learning curve in gaining an understanding of all the functions with just four pads, but nothing too complicated, for me at least. I'm starting to believe that this way it's really possible to do gigs that demand great flexibility with just the PP,Pedalino and maybe a dsp-unit.
My long time set-up consists of an Ernst Rover & Traveller. I think the PP with the preloop mod might be a perfect match for this set-up.

D3nnis
27 oktober 2012, 16:28
Yestraday Theo suggest me to make somehow a way to have the FAV. Mode and the VB linked directly.
So my idea is to have an option in the Pedalino menu, that once is set, if the Pad1 at level 2 (normally used for switching banks) is pressed for more then X sec. allows to go to VB.
If the option is deselected, this last feature does not work.
Some user may prefer to have time enough to switch among banks (level 2 Pad1)
What do you think about it ?

That's funny, when I saw your previous post about the VB, I started thinking about finding a way to switch to VB in fav mode, because this could save me some preset switching.
I think the way of working you mentioned would be very powerful!

massi1234
27 oktober 2012, 16:43
I'm starting to believe that this way it's really possible to do gigs that demand great flexibility with just the PP,Pedalino and maybe a dsp-unit.
My long time set-up consists of an Ernst Rover & Traveller. I think the PP with the preloop mod might be a perfect match for this set-up.


Ernst Rover & Traveller + PP (with pre-loop mod) is really a great set-up in my opinion
If you are a reverb person well PCM 70,80,90 are really good.
TC electronix can be good as well, as long as you look it from the PP point of view.
In my opinion, once you have PP you will not use any filters,modulation, tremolos, chorus ... of the digital world.
So in case of DSP I would concentrate the selection among devices that can give you what I miss from the PP.
You may like to have a digital delay for doing special things or when you need more then 614ms.

Keep in mind that the PP is much more then just some boutique pedals in a chain.
The ability to control any analog parameter with your exp. pedal without latency might give you a different view on how to interact with effects and create new sounds

Some examples:
Tremolo tempo =>Expr. pedal with range from 100 to 300 Bpm.
Wet/Dry of (Chours or flanger or delay)=>Expr. pedal is really a must for me.
Envelope filter sensitivity =>Expr. pedal is very expressive :)

obiwanjacobi
27 oktober 2012, 18:55
Any chance of supporting more than one expression pedal on the Pedalino?
I have three now and I would probably live with giving up one, but ... ;)

tnijland
27 oktober 2012, 20:29
My advice is combine the PedalPro with a great Amp and with a great DSP.
I recently purchased a PCM90 (second hand 500 Euro !!!) which is not designed for guitars. If you drive this unit with the Stereo Preamps of the PedalPro and allow the clean/dry signal to go straight to the Mix (without AD/DA as in the PP inside layout) I can garantee that the sound is really killing.
In other occasion I may used my Eventide DSP4000 in combi with the PP.
I hope these infos help you.

Ik denk dat dit inderdaad een heel goed advies is. De beste sound krijg je door je eigen favoriete amp, pedalen en digitale post-effect unit te combineren met de PedalPro. Het apparaat is speciaal ontworpen om analoge effecten optimaal te integreren met je eigen apparatuur (pedalen, versterker, digitale reverb/delay/harmonizer etc.). Juist daardoor ben je in staat om een "best of both world" sound te creëren. Doordat de post-loop een hoge kwaliteit analoge parallelle mixer is heb ik zelf een Lexicon reverb (reverb 100% wet, 10% analoge mix) toegevoegd voor bepaalde presets.

Ik heb bij VR overigens ook even zelf geluisterd naar de Eventide unit van Max (hij had de Lexicon PCM90 helaas uitgeleend) en in de parallelle mix klonk het heel erg goed (reverb of harmonzier). Als je echter de Eventide los uitprobeerde of op 100% wet instelde en de mix van de Pedalpro ook op 100% wet dan merkte je pas echt hoeveel signaalverlies je krijgt. Het begint dan een beetje te lijken op de transistor vs. buizen amp vergelijking. De transistor amp klinkt steeds dunner en de buizen amp wordt juist mooier en voller...

@Bejee: Ik heb zelf ooit de Ernst Flieck Rover gehad en ik weet zeker dat deze combi met de Pedalpro echt fenomenaal zal klinken. Een betere sound krijg je gewoon niet. Ik gebruik nu zelf een Groove Tubes Trio preamp met de 2x50W Traveller en dat klinkt al heel goed en ik schat de Rover misschien nog wel iets hoger in.

massi1234
28 oktober 2012, 06:20
Any chance of supporting more than one expression pedal on the Pedalino?
I have three now and I would probably live with giving up one, but ... ;)

Hi Marc,
the hardware allows for using at least an other expression pedal :). This will have an impact on the Firmware and if I decide to offer it, will be like a custom made modification in hardware and software.

Having said that, my schedule is pretty busy. I have to complete the VB and implement the MIDI IN compatibility. So, it something that may come in the future but difficult to predict when.

just as a joke,
I change the expression Pedal every 3-4 months. They worn out. So I guess you will be using all of them :)

obiwanjacobi
28 oktober 2012, 11:02
I would so love to see the code for those MCU's! :crazyhappy:

What type of MCU's do you use? Do you program them in C/C++ or native assembly?

(I am in the process of building an open source Arduino/ATMEL library (http://atl.codeplex.com/) in C++ :crazyhappy: )

massi1234
28 oktober 2012, 11:21
I would so love to see the code for those MCU's! :crazyhappy:

What type of MCU's do you use? Do you program them in C/C++ or native assembly?

(I am in the process of building an open source Arduino/ATMEL library (http://atl.codeplex.com/) in C++ :crazyhappy: )

I use the PIC18F family. I do not use C because I do not like compilers.
Expecially if you are handling multi-risk processing and memory and time is an issue.
I can not stand software bugs and crushes. I need to know exactly what happens in the CPU.

I have created my own library from the simple things to the most complicated one.
I use Matlab for creating compensation function and waveforms.

I have created my own Bootloaders and encryption algorithms for uploading the FW.
The encryption algorithms are in the PP or Pedalino :)


Are you a FW engineer? I might consider you for the future upgrades if you are interested

obiwanjacobi
28 oktober 2012, 16:01
Yes, I totally understand that decision, although I do like some form of abstraction in the PC world (where resources don't matter) in an MCU world you want to know exactly what is going on and how much it'll cost you.

I have had some experience in programming MCU's (in assembly) in the (ahum, distant) past. I veered of electronics toward IT in the 90's. Only recently started programming the Arduino and taking up electronics again. I'm a .NET programmer / Architect these days.

I do not consider myself a FW engineer, but I would mind becoming one. So I would certainly be interested in anything I could help you with. I'm a pretty fast learner and usually only need a few pointers to get going. So definitely contact me! :seriousf:

D3nnis
29 oktober 2012, 12:16
Ik wil wel gelijk vermelden dat mocht je zoeken naar heel veel technische details, een bezoek aan Vintage Revolution beter misschien beter op haar plaats is omdat ik minder bekend ben met met de verschillende filters, wah etc. en daar ook niet alles over kan vertellen.

Ik heb toevallig gisteren nog een beetje met de filter/wah functies zitten stoeien.
Er zitten 2 filters in de PedalPro, die je allebei als wah kunt gebruiken. Hierbij is de Filter 1 eigenlijk een beetje de klassieke wah sound, welke vooral clean erg mooi is.
Aangezien ik wah vaak met hi-gain gebruik, en een traditionele "cleane" wah dan niet altijd het mooiste is, ben ik eens gaan kijken of het me lukt om een lompere wah te maken (ik heb tot nu toe altijd een teese RMC 3 gebruikt, in standje lomp). Dit is eigenlijk met Filter 2 geen enkel probleem, en hij is ook nog aardig stil ook!
Het zou pas echt vet worden, als ik tegelijkertijd de Filter 2 + de preamp boost level kan bedienen met het expressiepedaal, alleen volgens mij is het niet mogelijk om 2 parameters tegelijkertijd (in 1 preset) aan het expressiepedaal toe te wijzen?

obiwanjacobi
29 oktober 2012, 12:24
IHet zou pas echt vet worden, als ik tegelijkertijd de Filter 2 + de preamp boost level kan bedienen met het expressiepedaal, alleen volgens mij is het niet mogelijk om 2 parameters tegelijkertijd (in 1 preset) aan het expressiepedaal toe te wijzen?

weer een puntje voor het lijstje mods! :crazyhappy:

D3nnis
29 oktober 2012, 12:33
Ja inderdaad!
Maar misschien kan het wel gewoon, maar weet ik alleen nog niet hoe :-)

massi1234
29 oktober 2012, 13:50
Ik heb toevallig gisteren nog een beetje met de filter/wah functies zitten stoeien.
Er zitten 2 filters in de PedalPro, die je allebei als wah kunt gebruiken. Hierbij is de Filter 1 eigenlijk een beetje de klassieke wah sound, welke vooral clean erg mooi is.
Aangezien ik wah vaak met hi-gain gebruik, en een traditionele "cleane" wah dan niet altijd het mooiste is, ben ik eens gaan kijken of het me lukt om een lompere wah te maken (ik heb tot nu toe altijd een teese RMC 3 gebruikt, in standje lomp). Dit is eigenlijk met Filter 2 geen enkel probleem, en hij is ook nog aardig stil ook!
Het zou pas echt vet worden, als ik tegelijkertijd de Filter 2 + de preamp boost level kan bedienen met het expressiepedaal, alleen volgens mij is het niet mogelijk om 2 parameters tegelijkertijd (in 1 preset) aan het expressiepedaal toe te wijzen?

You guys are impatient :) :) :)
We have a name for this: the trajectory algorithm.
With this feature you can assign more the one parameter using different trajectories, different dynamics and formats.

Imagine to allocate Frequency of filter F2 + gain of the boost + Q2(resonace F2) on the same expression.....

So you control Frequency in Hz, Gain in dB and Resonance in one pedal ALL ANALOGUE.


This new feature is for next year if I am alive :)

D3nnis
29 oktober 2012, 22:15
That would be a very cool option. I had a Snarling Dogs wah once, who had a preamp which you could control together with the wah...you can make some kickass sounds with that!

massi1234
3 november 2012, 08:18
Hi guys,
yesterday I had a couple of professional players visiting.
I show them the new features including tap Tempo.
One of them was asked me if it was possibile to deactivate the TAP-Tempo from the expression pedal.

I thought it would be cool to have two switch between two tempo modes. First Tempo is the one set by the preset definition. The second tempo is Tap Tempo.

So I have implemented like this: when you go down with the expression pedal and you wait more then 2 sec. the Tap_tempo is erased and the tempo is set according to the preset definition.


What do you think ?

obiwanjacobi
3 november 2012, 12:05
Sounds cool, but ... :makeup:

Of course I haven't tried anything yet, but it sounds to me like you may run the risk of making a pedal board with "hidden features" that can take an unaware player by surprise. Nothing worse like something like that happening live on stage...

How visible are these modes anyway? Do you see a progress bar in the display when you activated a wait-2-sec. feature?
So I guess the point I'm trying to make is: think about the feedback to the user...

massi1234
3 november 2012, 13:58
Sounds cool, but ... :makeup:

Of course I haven't tried anything yet, but it sounds to me like you may run the risk of making a pedal board with "hidden features" that can take an unaware player by surprise. Nothing worse like something like that happening live on stage...

How visible are these modes anyway? Do you see a progress bar in the display when you activated a wait-2-sec. feature?
So I guess the point I'm trying to make is: think about the feedback to the user...

When the TAP tempo is measuring the LED is always ON and does not flash.
So the user is aware of what is happening.
For me looks very easy and handy without un-expected behaviour.
Will see if Theo and Dennis think the same way :)

onrust nv
3 november 2012, 15:32
Hey Rogier jij hebt de phaser uit de pedal-pro naast de Mu-tron gehoord bij mathew, wat was jouw beleving van die vergelijking? Hij was iig wel aangenaam verrast, en ziet'm in de toekomst nog wel zo'n ding aanschaffen.

tnijland
3 november 2012, 16:19
@Max: first of all i would like to give some user feedback that i am very happy with the tap-tempo function an am using it more than i expected.

I have also considered your suggestion on the tap-tempo reset to default function. It requires the user to remember to leave the pedal in the 100% pressed position. Anyway, i think it is a good idea as long as the tap-temp is assigned to the pedal because the pedal is not used for any other functions.

massi1234
3 november 2012, 17:12
I have also considered your suggestion on the tap-tempo reset to default function. It requires the user to remember to leave the pedal in the 100% pressed position.

Hi Theo,
it is not really necessary. Tap Tempo works differential.... so it is not sensitive to a static position.
Probably I did not make my self clear.
Tap Tempo works like this:
1) to set the Tempo you need 4 beat motion from top to bottom just like when you beat a tap tempo with your foot.
2) to reset the Tempo you beat only one.

I think is best to hear your experience after try this new feature. Monday the new FW release :)
Max

massi1234
3 november 2012, 17:15
Hey Rogier jij hebt de phaser uit de pedal-pro naast de Mu-tron gehoord bij mathew, wat was jouw beleving van die vergelijking? Hij was iig wel aangenaam verrast, en ziet'm in de toekomst nog wel zo'n ding aanschaffen.



The PedalPro phaser uses a special calibrated function called pcal which makes the phase to modulate uniformely during the time. This pcal function is calibrated for each PedalPro and it is stored in the memory. To produce a phaser sound similar to the Mu-tron it is possible to use a triangular or sine wave.

Roger Axetrample
3 november 2012, 20:38
Hey Rogier jij hebt de phaser uit de pedal-pro naast de Mu-tron gehoord bij mathew, wat was jouw beleving van die vergelijking? Hij was iig wel aangenaam verrast, en ziet'm in de toekomst nog wel zo'n ding aanschaffen.

Hoi Onrust,

ja die Mu-tron (of was het nou een Maestro die ik heb gehoord?) klonk heel anders, meer een kruising van een phaser en een flanger en wat agressiever dan de meeste andere phasers.
Die van de PedalPro klinkt in mijn oren nog steeds heel dik en vol. De klank is ook vintage maar dan dus meer richting SmallStone i.p.v. Mu-tron. Dus ik denk dat het is zoals Matthijs al zei, het is bij sommige effecten echt van je persoonlijke smaak afhankelijk. En hij heeft echt alles, en weet wat hij wil horen.

Met de effecten in de PedalPro kan ik in ieder geval uit de voeten, omdat er wat meer parameters te tweaken zijn dan normaal en omdat de combi van ruisloos + hoge headroom/dynamiek sowieso al zorgt dat het prettig klinkt.

Wat betreft de od/dist in de PedalPro ben ik enthousiaster dan Matthijs. Ik probeerde laatst met 2 collega gitaristen (Theo en Elco van de Blueshunters) de PedalPro overdrive over het cleane kanaal van een CAE PT-100 (kicken amp trouwens!), in vergelijking met het overdrive kanaal van die versterker, zonder PedalPro. Na een tijdje afregelen zodat we twee bijna gelijke sounds hadden, waren we het eens dat de PedalPro overdrive+clean kanaal net wat meer definitie en karakter gaf.

Het is wel duidelijk dat we een extra videootje zouden kunnen maken met alleen od/dist sounds, over een geschikte versterker (zou ook wel kunnen met de Twin, maar dan moet het wel écht hard en ik vind Twins altijd moeilijk tweaken met overstuurde sounds).

groetjes
R

onrust nv
3 november 2012, 21:01
Ja, dat had ik ook niet anders verwacht want mu-tron is een van de muzikaalste phasers die gebouwd is. Daar kan zelfs een oude moog phaser(70er jaren) net niet tegen op. Een small stone, phase 90, ibanez PT-909, guyatone PS-007, Phase 100, pearl en ross phasers zijn ook heel mooi maar mu-tron is toch wel ff iets anders. matthijs heeft de OD's en fuzzen liever los maar de modulatie FX waren erg fijn, dus ik denk dat hij ook nog wel eens eentje koopt. Zeker als er CV ingangen op kunnen voor de parameters. Mochten jullie er een bouwen met alleen de flangers/chorussen/phasers/BBD delays(CV inputs) dan zie ik mezelf ook nog wel sparen.

D3nnis
4 november 2012, 18:22
Of course I haven't tried anything yet, but it sounds to me like you may run the risk of making a pedal board with "hidden features" that can take an unaware player by surprise. Nothing worse like something like that happening live on stage...

I can understand that for some people who will start with a pedal pro with all this kind of additions it can be a little overwhelming, but I am confident in Max's skills to make this work in a logical way.
Would be nice to 'bypass' the tap tempo the way he describes.

At the moment, I bypass the tap tempo by closing the ades connection, and opening it again. Works, but it is a dirty solution :-)

Dirk_Hendrik
4 november 2012, 18:33
The encryption algorithms are in the PP or Pedalino :)

I did a VHDL implementation of RSA data encryption years ago as a graduation project. Part of a hardware acellerator in a chipcard, developed for a national bank.
Naturally there's more types of encryption.... but what on earth are you doing with encryption in a multieffect? let alone in the footcontroller of a multieffect?

massi1234
4 november 2012, 19:01
Would be nice to 'bypass' the tap tempo the way he describes.

Hi Dennis, please try out the new FW(check your inbox) and post your expirience on this new function :)

D3nnis
5 november 2012, 12:26
Het is wel duidelijk dat we een extra videootje zouden kunnen maken met alleen od/dist sounds, over een geschikte versterker (zou ook wel kunnen met de Twin, maar dan moet het wel écht hard en ik vind Twins altijd moeilijk tweaken met overstuurde sounds).


Ik vond de distortion geluiden die reeds voorzien zijn in de PedalPro presets niet zo lekker klinken door de Fenders bij VR.
Voor mij was dit geen argument om het apparaat niet te proberen, want ik gebruik toch altijd de distortions van mijn versterker.
Over het cleane kanaal van mijn mijn Mesa zitten er echt bijzonder bruikbare vervormde geluiden in de PedalPro (die ik met de Fenders nog helemaal niks vond), dus het lijkt mij voor potentiele kopers die wel de vervormingen willen gebruiken, erg interessant om daar wat meer van te horen, want ze zijn gewoon goed (maar het blijft een smaak kwestie).
Ik kan nu in ieder geval zelfs marshall-achtige geluiden uit mijn Mesa halen.
Voor het echte high-gain spul, blijf ik echter gewoon het scheurkanaal / kanalen van mijn Mesa gebruiken.


Hi Dennis, please try out the new FW(check your inbox) and post your expirience on this new function :)

Will do that tonight!

obiwanjacobi
5 november 2012, 13:16
Ja, lijkt me dat je gewoon je eigen amp/cab meeneemt als je gaat proberen, toch?

[vloeken in de kerk?] heb gisteren op een Axe FX II gespeeld... :seriousf:

D3nnis
5 november 2012, 14:11
Axe fx is denk ik niet vloeken in de kerk, maar het ligt eraan waar je naar op zoek bent!

obiwanjacobi
5 november 2012, 14:19
Dat weet ik dus nog niet...

Ik denk dat de keuze tussen de Axe FX 2 wordt en de PP...

Roger Axetrample
5 november 2012, 17:28
Dat weet ik dus nog niet...

Ik denk dat de keuze tussen de Axe FX 2 wordt en de PP...

De Axe fx is allereerst een modeler waarmee je allerlei versterker/speaker/mic modellen kunt nabootsen. Er zitten ook effectmodellen in.
PedalPro is puur effecten, bedoeld in combinatie met een goede (buizen :rockon:) gitaarversterker.
Wil je met of zonder amp spelen?

Rogier

tnijland
5 november 2012, 18:18
Ik heb ze een periode tegelijkertijd gehad om te bepalen hoe ik verder wilde. Als je een goede stage/studio set zoekt en gebruik maakt van veel verschillende versterker + effect sounds, dan is de Axe-Fx imo onverslaanbaar. Wil je het goed doen, dan moet je echter tevens investeren in een MFC101 en een goede eindtrap + stereo cabinet.

Als je meer gaat voor je "eigen" pure sound met je favoriete gitaar/amp combinatie en daar absoluut geen compromis in wilt maken, dan is de Pedalpro volgens mij de betere keuze. Na een tijdje heb ik zelf de keuze voor de Pedalpro gemaakt. Ik mis de Axe-Fx II nog steeds maar sta wel volledig achter mijn eigen keuze voor de Pedalpro.

D3nnis
5 november 2012, 20:24
Ik moet zeggen, ik heb niks tegen digitale effecten (ik heb 2 eventide stomp boxes waar ik erg tevreden over ben, en ik gebruik thuis nog een pod pro), maar ik merk vooral ook op hogere volumes dan standaard huiskamer volumes hoe mooi de pedalpro klinkt. Nu zijn gitaargeluiden een smaakkwestie, maar als je luistert wat ie met het geluid doet (of niet doet als alle effecten gebybassed zijn) dat is toch echt wel iets.
Als je vooral thuis speelt, en een alles in 1 oplossing zoekt voor recording en vreemde/niet traditionele effecten, dan zal de axe fx de betere keuze zijn.
Zelf probeer ik geen gitaargeluiden na te maken, ik speel in een hobby bandje, maar wel gewoon met mijn eigen geluiden, of iemand dat nu leuk vind of niet :-), en dat gaat prima. De digitale effecten zitten in de pedalpro gelust, en via de interne mixer meng je het een en ander en staan de digitale effecten (bij mij pitch effecten en een digitale delay...soms wil je nu eenmaal een digitale delay ipv een analoge) 100%wet. Dit gaat prima.

En een pedal pro + pedalino is goedkoper dan een axe fx 2 + mfc101 controller :-)

obiwanjacobi
6 november 2012, 07:40
... en daarin schuilt ook de moeilijkheid...

Welke kant ga ik op en wat gaat me dat uiteindelijk kosten? Ik heb nu een TriAxis, G-Force en een Mesa 2:90 - heel geen verkeerde spullen en ik ben er erg tevreden mee. Maar de gear-freak in mij vind de Axe Fx te gek en de purist in mij vind de PP te gek. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. Als ik het NU zou moeten zeggen zou het toch wel de Axe Fx worden, maar misschien veranderd dat zodra ik eindelijk een keertje op de PP kan spelen :seriousf:

Ik vind trouwens de MFC101 ook niet ideaal en erg duur - maar meer van dat soort high-end floor controllers kosten dat. Ik zit eraan te denken om zelf een floor controller te gaan bouwen. Aan inspiratie geen gebrek - de electronica krijg ik ook nog wel voor elkaar - de software schrijven is zeker geen probleem (Firmware en Editor) maar ik zie heel erg tegen de behuizing op... Dan nog de tijd vrijmaken om het ook werkelijk te gaan doen en af te maken... :seriousf:

massi1234
6 november 2012, 08:20
... en daarin schuilt ook de moeilijkheid...

Welke kant ga ik op en wat gaat me dat uiteindelijk kosten? Ik heb nu een TriAxis, G-Force en een Mesa 2:90 - heel geen verkeerde spullen en ik ben er erg tevreden mee. Maar de gear-freak in mij vind de Axe Fx te gek en de purist in mij vind de PP te gek. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. Als ik het NU zou moeten zeggen zou het toch wel de Axe Fx worden, maar misschien veranderd dat zodra ik eindelijk een keertje op de PP kan spelen :seriousf:


Hi Marc, with your gear list the only suggestion I can give is to come and try the PP.
The PP is designed for the those who are tired to keep trying effects and sell them after a month.
We try to offer a final solution. So that the users have no excuses.... time to play guitar !!

Personally, I would not invest money in a new digital device. I rather would look for second hand.
After a year these gears are worth 1/2 of the price.

But Triaxis, maybe Lexicon, PP and Mesa....... this is a real pro set up :)

obiwanjacobi
6 november 2012, 11:46
I was hoping I could attend the next PP meeting... :soinnocent:

tnijland
6 november 2012, 19:06
Dit punt kan ik oppakken want het wachten was op mijn pre-loop modificatie die inmiddels is uitgevoerd. Met succes mag ik wel zeggen want ik kan mijn GT Trio er goed mee oversturen waardoor ik meer variatie in sounds heb gekregen. ik ben er dan ook heel erg blij mee. Echter, ik werk voornamelijk met eenvoudige effecten en simpeler presets en dus minder met de geavanceerde filters. Als je daar advies over zoekt zou ik toch een keertje naar de studio van VR in Den Haag gaan.

Ik begrijp je twijfels ook want ik had in principe hetzelfde probleem. Het aardige van jouw probleem is dat ik ook de Triaxis en Mesa 295 power amp (destijds helaas met een G-Major) ruim 15 jaar vanaf de introductie heb gehad en dus ook redelijk goed weet wat deze unit kan qua sound. Ik kan je dan ook met zekerheid garanderen dat je een prachtige combinatie hebt (zeker met de pre-amp boost) want sommige kanalen van de Triaxis reageren erg goed op een boost. Een dergelijke kwaliteit ga je ook echt niet verkrijgen met een betere type modeler (heb je de Triaxis modellen van de Axe-Fx wel eens A/B vergeleken? maar dat is misschien een beetje oneerlijk want de winst van de Axe-Fx zit in andere aspecten ;-)

Mijn voorstel is dan ook dat we een meeting houden waarbij we gewoon jouw basis set gebruiken om de Pedalpro te testen en om te kijken of we een "best of both worlds" kunnen creëren. Mits de andere forum deelnemers dit ook een goed idee vinden natuurlijk...

Wat mij betreft kan de meeting wel op een zondagmiddag (11, 18, 25 nov) bij mij thuis in het mooie Salland plaatsvinden.

massi1234
6 november 2012, 20:19
Dit punt kan ik oppakken want het wachten was op mijn pre-loop modificatie die inmiddels is uitgevoerd. Met succes mag ik wel zeggen want ik kan mijn GT Trio er goed mee oversturen waardoor ik meer variatie in sounds heb gekregen.

I was wondering if you already tried the boost in combination with your GT Trio + using the expression pedal to change the Gain of the boost.
Like this you have full control on the tube saturation :)

tnijland
6 november 2012, 22:08
I did not try the expression pedal to change the gain but adjusted the preamp boost manually. However, the second "Marshall voiced" channel of the Trio sounds really great when changing the PP preamp boost. I now use a more low gain setting and use the preamp boost to drive it. So, i will follow your advice and will definitely change my preset with the expression pedal involved. Thanks!

massi1234
6 november 2012, 22:20
I did not try the expression pedal to change the gain but adjusted the preamp boost manually. However, the second "Marshall voiced" channel of the Trio sounds really great when changing the PP preamp boost. I now use a more low gain setting and use the preamp boost to drive it. So, i will follow your advice and will definitely change my preset with the expression pedal involved. Thanks!

Keep experimenting and get your best tone possibility out of it.
Soon a new FW updates with reset Tap Tempo feature :)

tnijland
7 november 2012, 19:14
@Max: looking forward to other upgrades

Allen, ik wil dus binnenkort wel weer een forum sessie (voor een beperkte groep mensen i.v.m. grootte studio) houden met een lichte voorkeur voor een zondag middag vanaf 14.00 zodat er ook wat tijd is om e.e.a. uit te proberen. Als je geïnteresseerd bent en graag wilt komen dan zou ik graag een indicatie willen ontvangen (mag ook via PM) inclusief mogelijke data. Alvast bedankt!

Theo

tnijland
10 november 2012, 17:57
Hallo, de Pedalpro meeting wordt op zondag 18 november (vanaf 14.00) gehouden in mijn studio in Raalte. We gaan de versterkerset van Marc in combinatie met de Pedalpro & Pedalino testen. Ik heb inmiddels 2 deelnemers.

- H.Huisjes (Henri)
- Obiwanjacobi (Marc)

Als er nog meer liefhebbers zijn, meld je dan aan en dan ben je natuurlijk van harte welkom!

tnijland
11 november 2012, 15:21
Ik heb vandaag wat tijd genomen om mijn Preamp presets te voorzien van de boost m.b.v. het expressie pedaal en dat werkt erg fijn want ik kan nu veel beter variëren in mijn distortion dan met de volume regelaar. Het lijkt ook meer effect te hebben.

M.b.t. de tap tempo zou ik eigenlijk graag willen dat ik in de preset sound blijf i.p.v. een bypass sound omdat ik gewoon met mijn preset zou willen doorspelen en alleen even mijn expressie pedaal tussen boost en tap tempo zou willen verwisselen totdat het tempo goed is ingesteld.

D3nnis
12 november 2012, 20:58
Als je binnen 1 sound de finctie van je expressiepedaal wilt wijzigen, om tap tempo aan te kunnen passen, en vervolgens weer terug wilt wijzigen, om het exp. Pedaal weer te gebruiken zoals ingesteld in die preset, wordt dat niet erg ingewikkeld en veel schakelen in korte tijd?
Als je dan een expressiepedaal met een soft switch erin zou hebben of zo, zou het nog wel werken, maar anders krijg je wel erg veel handelingen en zou een separate tap tempo knop makkelijker werken denk ik.

jerome
12 november 2012, 22:26
Hallo, de Pedalpro meeting wordt op zondag 18 november (vanaf 14.00) gehouden in mijn studio in Raalte. We gaan de versterkerset van Marc in combinatie met de Pedalpro & Pedalino testen. Ik heb inmiddels 2 deelnemers.

- H.Huisjes (Henri)
- Obiwanjacobi (Marc)

Als er nog meer liefhebbers zijn, meld je dan aan en dan ben je natuurlijk van harte welkom!

Ik had het erg leuk gevonden om a.s. zondag langs te komen maar ik zit helaas zit vol met allerlei, of beter gezegd te veel afspraken waar ik niet op zit te wachten maar waar ik ook niet onder uitkom...
Maar heel veel plezier mannen a.s. zondag!!

tnijland
12 november 2012, 23:01
Bedankt voor je reactie. Jammer, maar ik begrijp ook wel dat veel mensen van ver moeten komen, andere verplichtingen hebben of er pas naar gaan kijken als ze ook iets dergelijks willen gaan aanschaffen.

macwilliams
12 november 2012, 23:36
Bedankt voor je reactie. Jammer, maar ik begrijp ook wel dat veel mensen van ver moeten komen, andere verplichtingen hebben of er pas naar gaan kijken als ze ook iets dergelijks willen gaan aanschaffen.

Ik heb helemaal niet de intentie iets dergelijks aan te schaffen maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden en zou me bij deze dan ook graag willen aanmelden als 'meeluisterende bezoeker' met permissie natuurlijk? :)
Raalte weet ik nog wel te vinden, een bijdrage voor de koffie is ook geen probleem. Stroopwafels, vulkoeken en of gangmakers?

tnijland
13 november 2012, 07:29
Willem, je bent van harte welkom. De koffie staat klaar en voor drankjes en hapjes zal ik ook zorgen. Stroopwafels bij de koffie past natuurlijk uitstekend ;-)

peter_heijnen
13 november 2012, 09:10
Lees ik een paar dagen niet mee in het topic, wordt er pardoes een meeting georganiseerd. Ik kan er helaas niet bij zijn Theo, veel plezier.

massi1234
13 november 2012, 12:31
Lees ik een paar dagen niet mee in het topic, wordt er pardoes een meeting georganiseerd. Ik kan er helaas niet bij zijn Theo, veel plezier.

Soon I will arrange a new meeting for introducing the Virtual Board and the Tap Tempo.
Hopefully you can make it for that day.

marc_o
13 november 2012, 13:11
SPAM-topic

HaroldA
13 november 2012, 13:13
SPAM-topic

Verklaar je nader?

marc_o
13 november 2012, 13:21
Lijkt me overbodig...

HaroldA
13 november 2012, 13:31
Lijkt me logisch, een topic waarin de maker lekker meebabbelt en ook nog een meeting organiseert?
Misschien moeten wij als importeur eens hetzelfde doen.....valt iedere moderator over je heen.

Als importeur werk je toch niet mee aan het product?

Volgens mij is dit topic gelijk aan ieder bouwtopic van Barno, Oigun, etc ...

marc_o
13 november 2012, 13:38
Dan is het goed joh, ik heb hier ook helemaal geen zin in en alweer spijt dat ik het geplaatst heb. Prettige voortzetting.

Henri H
13 november 2012, 14:16
Wat een bitterheid Marc.....
Ik geef je echter wel enigszins gelijk, Max mag wat terughoudender reageren af en toe.
Probleem is dat hij zelf net zo enthousiast is als wij, en soms nog enthousiaster (TE enthousiast).

massi1234
13 november 2012, 15:30
If forum members ask in a post for a modification/implementation or suggestion we should inform them or not weather is possibile, in progress or available?
In this thread, many users including Peter have been hasking about the VB and Tap tempo

tnijland
13 november 2012, 18:55
Ik weet niet hoe anderen er over denken maar ik ben persoonlijk wel blij met de interactie tussen forum leden en fabrikant. Ik zie dat ook wel bij het Axe-Fx en Kurzweil forum waar medewerkers technische adviezen geven en antwoorden op vragen. Dat leidt tot een beter product en geeft mij als gebruiker de mogelijkheid om mee te denken in de productvisie.

Dankzij deze instelling hebben we nu bereikt dat er wordt gewerkt aan een virtual board, verbeterde pre-amp loop en MIDI-control hetgeen allemaal dingen waren die op ONS verlanglijstje stonden.

Absolute voorwaarde is echter wel dat het geen fabrikant advertentisement wordt.

D3nnis
13 november 2012, 20:12
Probleem is dat hij zelf net zo enthousiast is als wij, en soms nog enthousiaster (TE enthousiast).

De grens tussen wat nog enthousiasme is, en waar het commercieel gaat zijn, zal niet in alle gevallen duidelijk aan te geven zijn.
Daarom snap ik het wel als Marc aangeeft het er niet mee eens te zijn.
Aan de andere kant, het is -zoals al eerder aangegeven- wel erg prettig om te maken te hebben met iemand die echt achter zijn product staat, en er ook erg veel energie in wil steken om het product nog beter te maken, met de input van "ons". Het is mooi dat dit zo laagdrempelig kan.

Ik geloof niet dat er veel importeurs zijn die op deze manier kunnen participeren in productontwikkeling, maar ik zou graag verrast worden en zien dat dat wel zo is.

morris
13 november 2012, 20:19
Ik heb hier reeds met massi1234 over gesproken en we hebben duidelijke afspraken gemaakt omtrent wat wel en niet mag. Zo zal hij nooit proactief reclame maken, meetings organiseren en op enige andere wijze zijn produkten promoten. Reageren op vragen en suggesties van forumleden mag uiteraard wel. Dunne lijn, agreed, maar massi1234 houdt zich wat mij betreft sindsdien keurig aan de afspraken die we hierover gemaakt hebben. In dit geval, de meeting wordt niet door de fabrikant georganiseerd en is een initiatief van forumleden. Als de fabrikant hierbij ook uitgenodigd wordt en hier op ingaat, heb ik daar geen invloed op en gebeurt dat buiten het forum om. En vragen beantwoorden van forumleden juich ik alleen maar toe.

Nogmaals, het is een dunne lijn waar we op balanceren en een gebrek aan duidelijke forumregels hieromtrent maakt het er voor een mod niet makkelijker op. Aan de andere kant is het mijn indruk dat dit draadje best goed gaat en de antwoorden van massi1234 gewaardeerd worden. Daarnaast vind ik dat hij zich op dit moment terughoudend en bescheiden opstelt, met wellicht mijn verzoek in zijn achterhoofd.
Mochten er desondanks nog meer mensen vinden dat dit niet kan, hoor ik dat graag via pm en zal ik het met mijn collega mods bespreken.

Morris

tommus42
13 november 2012, 21:47
Lijkt me onzin:D.
Maar zit er een goede analoge flanger bij?

tnijland
13 november 2012, 21:54
Lijkt me onzin:D.
Maar zit er een goede analoge flanger bij?

Ik zou zeggen kom eens langs. Ik vond de flanger met expressie depht control echt zo overtuigend dat ik er stil van werd. Heb ik nog met geen pedaal of multi-fx bereikt. Waveforms into the extreme ;-)

tommus42
13 november 2012, 21:58
Okee, zit er kill-dry op?
Lijkt me top, ben een parallelle lus aan het voorbereiden voor m'n epiphone.

tnijland
13 november 2012, 22:41
Volgens mij heb je geen kil-dry nodig omdat het een 100% analoog apparaat is met reeds een parallelle mixer aan boord. Dus als je extra digitale effecten 100% wet in deze stereo post-loop plaatst heb je volgens mij geen aliasing bij-effecten (tenzij deze natuurlijk iets dry signaal doorlaten).

Hoe ziet jouw set-up eruit?

tommus42
14 november 2012, 01:53
Ik overweeg een digitaal bakje te kopen, ben er nog niet uit welke. Zat een tijdje te gassen op de digitech 1101, maar die heeft volgens mij geen kill-dry switch/instelling. Ik speel met buizenversterkers met alleen pre-gain effecten zoals een phaser.

D3nnis
14 november 2012, 12:26
Een digitech 1101 is wel een andere prijsklasse dan een pedalpro :-)

Volgens mij is het niet nodig om de PedalPro in een parallelle loop op te nemen met een killdry, want je geluid wordt echt niet gedegradeerd door de PedalPro.
Ik heb het nooit als zodanig geprobeerd, maar volgens mij kun je wel degelijk de effecten 100% wet door laten geven, door wat te spelen met de input/output/wet instellingen per effect.

tommus42
14 november 2012, 13:16
Leuk aan de 1101 vind ik het overtuigende geluid over den hifi.
Maar hij valt af, want ik wil een goed apperatjek, zoals een TC g-sharp, met kill-dry, alleen wat uitgebreider in de zin van 1 chip voor 1 effect. Het ding is toch analoog, die pedal-pro?

tnijland
14 november 2012, 19:38
@tommus42: Ik heb het gevoel dat we wat langs elkaar heen praten. De kwaliteit van de Pedalpro is niet te vergelijken met een G-Shatp en al helemaal niet met een Digitech 1101 (Mount everest vs. Utrechtse heuvelrug). Maar omdat we op een forum zitten om elkaar te helpen heb ik wel wat tips voor je om je geluid te verbeteren (vooropgesteld dat je een seriële loop op de amp hebt zitten):

1. Zoek een goede paralelle mixer bijv. Suhr Minimix en sluit deze aan op de seriële mixer van je amp.
2. Zoek de beste analoge true bypass pedalen bij elkaar die je voor de preamp van je amp wilt zetten (compressor, phaser, overdrive).
3. Zoek een goede chorus/flanger/reverb/delay/reverb effect rack of stompbox unit die je 100% wet in de paralelle mixer plaatst.

Hiermee zou je een redelijk eind-resultaat moeten kunnen bereiken.

Als je een Pedalpro overweegt heb je helemaal niets extra nodig want die heeft alle meest gebruikte effecten in top-kwaliteit al aan boord inclusief een parallelle mixer om eventuele digitale effecten op het eind in te mixen. Tevens heeft hij een seriële pre-loop om een overdrive of preamp in te schakelen.

tommus42
14 november 2012, 20:04
Mmm, dan ga ik voor een digitale delay:ok:

tnijland
14 november 2012, 20:52
Lees ik een paar dagen niet mee in het topic, wordt er pardoes een meeting georganiseerd. Ik kan er helaas niet bij zijn Theo, veel plezier.

Hey Peter, heel erg jammer dat je er niet bij kunt zijn. Maar we maken het nog wel weer een keertje goed ;-)

peter_heijnen
15 november 2012, 09:17
Dat lijkt mij leuk Theo! Btw, je had nog dat topic over die line6 PA aangemaakt, ben je er nog iets wijzer van geworden? Het concept is zeker interessant.

@D3nnis: wat betreft het gegeven dat de PP een paralelle loop op je amp overbodig zou maken, daar kan ik het op voorhand niet mee eens zijn. Ik heb de verschillen tussen serieel/digitaal pad, serieel/analoog pad, en paralel uitvoerig vergeleken. Geluidsmatig is er niets puurders dan een goede paralelle loop. Dat neemt niet weg dat de optie serieel/analoog pad de absolute winnaar is in de categorie 'algemeen: top geluid en meest praktisch in alle toepassingen'.

D3nnis
15 november 2012, 12:21
Parallelle loop kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar ik ging meer uit het feit dat een parallelle mixer in een seriele loop hangen niet veel nut zou (hoeven) hebben met de PP.
In de PP word je signaal per effect reeds gesplitst, en pas je daarna de wet/dry verhouding aan, waarmee je eigenlijk al parallel aan het mixen bent, waardoor mij het nut van een extra parallelle mixer ontgaat.
Het verschil is wel dat het ingaande signaal van de PP wel gebufferd wordt.
Of zit ik er nu naast, of bedoel je iets anders?

peter_heijnen
15 november 2012, 13:29
Parallelle loop kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar ik ging meer uit het feit dat een parallelle mixer in een seriele loop hangen niet veel nut zou (hoeven) hebben met de PP.
In de PP word je signaal per effect reeds gesplitst, en pas je daarna de wet/dry verhouding aan, waarmee je eigenlijk al parallel aan het mixen bent, waardoor mij het nut van een extra parallelle mixer ontgaat.
Het verschil is wel dat het ingaande signaal van de PP wel gebufferd wordt.
Of zit ik er nu naast, of bedoel je iets anders?
Je signaal wordt idd intern wel paralel gemixt, maar dat gebeurt in zowat ieder analoog pedaal en in vele digitale pedalen.

De grap van een paralelle loop is dat je droge signaal helemaal nergens door electronica gaat. Het verschil met een goede analoge drypath is er gewoon en het zal er ook zijn met de PP. Mss heeft Theo het verschil al eens getest met bijv de loop van de trio, Theo?

D3nnis
15 november 2012, 19:45
De grap van een paralelle loop is dat je droge signaal helemaal nergens door electronica gaat.

Mee eens, maar als je een parallelle mixer in je seriele effects loop zet, dan heb je nog steeds al die meters kabel + connecties waar je doorheen moet. Als je een parallelle loop in je versterker hebt, lijkt me dat een betere optie, want dan kan je droge signaal meteen door naar waar het naartoe moet.

Aan de andere kant, ik merk bij de versterker die ik het meest gebruik (Mesa Roadster) eigenlijk geen verschil tussen fx loop uitgeschakeld en fx loop ingeschakeld met de PP in een lege preset (alleen external loop geactiveerd, want daar zit de preamp in), dus op zich is dat kabel probleem met goede kabels en/of buffering nog niet zo'n probleem...alhoewel ik dit heel luid nog niet duidelijk 1 op 1 getest heb (maar met de meeste pedalen hoorde ik het wel direct).
Ik merk wél een verschil tussen de fx loop, master volume, en solo functie aan, of dat deze functies hard gebypassed worden in de versterker zelf, alleen dan heb je deze extra functionaliteiten niet, en die zijn toch wel erg handig, dus dat is toch een concessie.

Ben erg benieuwd naar andere ervaringen!

tnijland
15 november 2012, 20:23
Ik denk dat het helemaal afhangt van de kwaliteit van je loop. Als je een amp hebt met parallelle loop kun je eenvoudig effecten inmengen zonder het directe pad teveel te compromitteren. Dat heb ik jaren gedaan met mijn GT Trio en daarna, toen ik met meerdere preamps ging spelen, met de Ernst Flieck looper met parallelle mixer (2x preamp in een loop + effect in een parallelle mixer).

Omdat een seriële loop 100% door het effect apparaat gaat kan een matig effect de directe sound beïnvloeden. In het geval van de Pedalpro is dat volgens mij niet zo omdat hij tevens true-bypass is (afhankelijk van je switch instellingen zijn effecten namelijk hardwarematig in- of uitgeschakeld).

Ik heb de mixer kwaliteit tussen de Pedalpro en de GT Trio overigens niet vergeleken omdat ik juist een aantal effecten van de Pedalpro voor de preamp wil gebruiken, een aantal Pedalpro effecten achter de preamp en uiteindelijk een externe reverb parallel wil inmengen. Het heeft dus geen nut om de GT Trio loop te gebruiken. Ik verwacht wel dat de kwaliteit vergelijkbaar is omdat beide uitgaan van een analoog signaal pad waar iets wordt ingemengd (analoog of digitaal).

tnijland
15 november 2012, 21:21
Dat lijkt mij leuk Theo! Btw, je had nog dat topic over die line6 PA aangemaakt, ben je er nog iets wijzer van geworden? Het concept is zeker interessant.

Hoi Peter, als multi-instrumentalist ben ik inderdaad nog steeds naar op zoek een compacte versterker + mixer + speaker combinatie waarmee ik toetsen, elektrische gitaar (modeler) en akoestische gitaar kan combineren. Compact, praktisch maar wel goed klinkend. Juist de combinatie is erg moeilijk te vinden. Het idee van Line6 met de stagesource L3T is wel aardig maar de kwaliteit laat helaas ook hier wat te wensen over. Als er toch eens iemand kwam met een compacte stereo multi-purpose combo versterker kunnen maken (met goed laag/midden/hoog)....

Anyway, off topic

peter_heijnen
16 november 2012, 13:09
Compact, praktisch maar wel goed klinkend. Juist de combinatie is erg moeilijk te vinden.
En toch bestaat het, en veel dichterbij dan je denkt: http://www.soundprojects.com/i/1612

Super dingen zijn het! Ik ken ze uit het theater als monitor, maar heb ze ook al eens gehoord als foh/rondom gehangen in een grote tent, klonk geweldig, zeker voor zulke kleine dingen.

Ik meen trouwens dat forumlid paulusdebkb er heeft.

peter_heijnen
16 november 2012, 13:13
Mee eens, maar als je een parallelle mixer in je seriele effects loop zet, dan heb je nog steeds al die meters kabel + connecties waar je doorheen moet. Als je een parallelle loop in je versterker hebt, lijkt me dat een betere optie, want dan kan je droge signaal meteen door naar waar het naartoe moet.
Het eigenlijk niet om de kabel, maar om de electronica waar het signaal doorheen moet.

Maar als jij dus geen verschil hoort als je je loop in/uit schakelt ben je klaar! :)

@ Theo: Als de PP TB is kan ie prima in de seriele loop, maar zogauw je een effect activeert gaat de dry weer door electronica..;) In de paralelle loop kan het in dat geval niet, want dan voeg je ongevraagd dry toe tijdens bypass.

D3nnis
16 november 2012, 20:27
Het eigenlijk niet om de kabel, maar om de electronica waar het signaal doorheen moet.

Maar als jij dus geen verschil hoort als je je loop in/uit schakelt ben je klaar! :)

Maar als je een parallelle mixer in een seriele loop hangt, dan is dat toch ook electronica? Of zit er veel verschil tussen de splitsing van je signaal in een (analoog) effectpedaal, en hoe dat gebeurt in een parallelle mixer?

Was het maar waar dat ik geen verschil hoorde, tussen in- en uitgeschakelde loop. Als ik het hele loop systeem hard bypass (kan op de versterker zelf middels een schakelaar) klinkt ie een stuk opener en vooral ook rauwer.
Echter verschil bij in- en uitschakelen van de (niet gebypasste) loop hoor ik niet/nauwelijks (met de PP).
Ik heb dan ook een vermoeden dat mijn fx loop systeem in niet gebypasste toestand altijd ingeschakeld is, en afhankelijk van fx loop aan of uit, het signaal door deze jackpluggen stuurt, of de jacks intern met elkaar verbind.
Maar, ik ben elektrotechnisch niet zo onderlegd, dus weet helemaal niet of dit waar is, maar het lijkt er wel op in ieder geval!

tnijland
16 november 2012, 21:05
@ Theo: Als de PP TB is kan ie prima in de seriele loop, maar zogauw je een effect activeert gaat de dry weer door electronica..;) In de paralelle loop kan het in dat geval niet, want dan voeg je ongevraagd dry toe tijdens bypass.

Peter, ik heb de PP niet in een seriële loop hangen maar heb de GT Trio als geheel juist in de seriële loop van de PP hangen. Ik ben er als ik het beluister ook redelijk van overtuigd de de effecten in de Pedalpro afzonderlijk true bypass zijn. Uiteraard is het zo dat wanneer ik een effect inschakel, het signaal door electronica gaat maar dat is dan het effect zelf en een eventuele dry mix zal neem ik aan ook het oorspronkelijke of een goed gebufferd signaal zijn.

@Max: Could you maybe provide more detailed technical comment on the signal quality with respect to dry, true-bypass and usage of buffers?

massi1234
17 november 2012, 07:18
[@Max: Could you maybe provide more detailed technical comment on the signal quality with respect to dry, true-bypass and usage of buffers?[/QUOTE]
Fist we need to dig in to the problems:

1) impedance issue causing signal drop and tone changes. If your output impedance is low below 100 Ohms and complitely resistive (Img(Z)=0), the output signal can basically handle any king of processing/amp/preamp.
This is the case for Keyboards. BUT NOT THE CASE FOR GUITARS!!!
The impedance of the a Pickup is quite high and change with the knobs configuration (Tone and Volume). This is why the input stage of the PP has two ultra low noise LSk170C.


2) Impedance issue on effects output causing signal drop and tone changes
Since there is no standard defining the output effect impedance, you may find stompbox effects with high output impedance especially distortion and compressor. So when you use this effect you may experience signal drop because their out put signal is dependent on what you connect after. This is why there are some loopers on the market with buffers and gains.

In the PP, the effects and the Dry,Mixer are operating with low output impedance. The input stage brings the impedance to a very low value so that can drive any effect. Each effect has a very low output impedance, so that you do not get any signal drops.


3) Noise issue
So this sound pretty simple, but ..... what is the price we pay for having buffers ?
Before explaining you this I have to make one extra point.
As guitar player, we all experience noises.
It is important to make a distinction about noises:
The external noises: Hum, RF coupling, Ground loop....
The internal noise: component noise introduced by semiconductors or active element in your devices.

Each buffer introduces a component noise. If this buffer is before a high gain premp stage (distortion, boost, compressor) the noise level will be multiplied by the post gain.

To conclude:
True-bypass will avoid buffer noise since there are not buffer, but the output signal depends on the input signal. So if the input signals is high impedance you will experience tone changes and signal drops according to your post connection.

Mixer -The Mix is done using two low impedance output signal and allows for signal blending. Good solution as long the components are selected with low noise and high slew rate !!

Buffer- the way to go if you have stomp box like (Bluese Drive, Big MUFF, Tube Screamer, Zen drive, Wah, Keley compressor etc... ) but noise can be an issue if the component are not selected accordingly.

peter_heijnen
17 november 2012, 12:13
Peter, ik heb de PP niet in een seriële loop hangen maar heb de GT Trio als geheel juist in de seriële loop van de PP hangen.
Weet ik Theo, maar we hadden het toch over de al dan niet puurheid van de paralelle loop?

tnijland
17 november 2012, 21:27
Weet ik Theo, maar we hadden het toch over de al dan niet puurheid van de paralelle loop?

Peter, je hebt helemaal gelijk (ben ik in de discussie het oorspronkelijke onderwerp toch even vergeten). Gezien vanuit dat standpunt is er inderdaad geen beter alternatief dan een puur signaal pad.

Beetje gerelateerd onderwerp: ik had vandaag een hele leuke interview sessie bij buizen theoreticus Benno v.d. Veen in Zwolle met de versterker bouwer Dolf Koch. Dat was erg leuk en heel informatief. Dolf liet zien aan diverse schema's dat met name de dynamiek en puurheid van de signaal keten heel snel aangetast kan worden door allerlei factoren en wat hij er aan gedaan had. Hij noemde bijvoorbeeld als grootste probleem dat de aanslag dynamiek van een gitaar signaal enorme eisen aan voedingen stelt en je dat ook direct terughoort. Ik herken daarom ook nu duidelijk waarom de PP met andere voedingsspanning werkt dan een 9V gelijkspanning en begin na dit soort sessie nog veel meer respect te krijgen voor de echter kenners van analoge buizen en transistor techniek. Boeiende materie!

@Max: I appreciate your reply on this issue.

peter_heijnen
18 november 2012, 11:07
(ben ik in de discussie het oorspronkelijke onderwerp toch even vergeten)
Ja, schijnt meer te gebeuren op fora, ben er zelf ook een kei in. ;)

Maar, doe je dan ook interviews?

Edit: Had je trouwens al gekeken naar de x-act speaker die ik had gelinkt?

tnijland
18 november 2012, 18:55
Ja, schijnt meer te gebeuren op fora, ben er zelf ook een kei in. ;)

Maar, doe je dan ook interviews?

Edit: Had je trouwens al gekeken naar de x-act speaker die ik had gelinkt?

Ha, ha, het interview werd natuurlijk gehouden tussen Dolf Koch en Menno Venderveen. Het is echter wel leuk om e horen hoe mensen bezig zijn met hun passie; het creëren van een perfecte sound voor gitaristen.

De x-act speaker heb ik zeker even bekeken. Je vindt er overigens niet veel over op het internet. Ben benieuwd of je ze 2e hands kunt vinden en hoeveel ze beter zijn dan de db Technologies die ik al heb.


Afijn, we hebben vandaag ook weer een leuke sessie gehouden en de Pedalpro getest met zowel de Triiaxis / Mesa Booge 2:90 set van Marc als de Marshall versterker van Henri. Willen had i.p.v. een versterker stroopwafels meegenomen dus we hebben een mooie uitprobeer middag gehad incl. versnaperingen. Mijn eigen gevoel was dat de PP effecten erg goed overeind bleven staan. Mijn mening heb ik echte al meerdere keren gegeven dus de reacties laat ik dan ook graag over aan de andere deelnemers. Het was in ieder geval een leuke sessie tussen forumleden.

obiwanjacobi
18 november 2012, 19:04
Net leuk bij Theo mogen spelen -waarvoor nog enorm bedankt, was erg gezellig samen met Henry en Willem- en op de rit naar huis nog eens stevig lopen nadenken. Ik vind het werkelijk een heeeeel mooi apparaat van een kwaliteit die ik nog niet eerder gehoord had. Ik had mijn eigen spulletjes mee dus kon goed vergelijken.

Maar ik twijfel nog steeds. Ik heb natuurlijk maar een paar uurtjes gespeeld maar de pedalino (foot controller) is ECHT wennen. Het druk-gevoelige mechanisme vergt gevoel voor hoeveel druk gelijk is aan nivo 1, 2 of 3. Als ik nu zou moeten kiezen is dat een no-go.

Daarnaast vind ik het ontbreken van editing software ook een groot gebrek. Ik had van Theo begrepen dat er voor de Mac wel een preset manager is, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik bedoel een full-blown app waarmee elke -maar dan ook elke- setting van de PP kan bedienen EN waarmee ik presets kan managen ;-).

So Max, lets have that protocol that you use on the USB port and let me write that app for myself :seriousf:

macwilliams
18 november 2012, 19:33
Ik speel eigenlijk nooit met effecten maar ik was gewoon nieuwsgierig, dus mijn enige toevoeging aan vandaag was een luisterend oor en een pakje stroopwafels. Over de bediening, als je er in zit dan ziet het er allemaal wel logisch uit en zal je als je er aan gewend bent ook wel snel bruikbare geluiden uit krijgen.

Hij is ook best wel stil, aangenaam stil!


Leuk je ontmoet te hebben Marc

Henri H
18 november 2012, 20:04
Als Max met een floorunit kwam, met phaser, flanger, chorus, delay, en boost/overdrive, zou ik hem direct kopen, want die effecten zijn echt subliem!

De PedalPro in huidige vorm is vooral voor mensen als Theo erg geschikt, omdat Theo er de ruimte en apparatuur voor heeft:
- GT Trio preamp voor de veelzijdigheid, wel of niet in het signaalpad opnemen.
- 2 high end eindtrappen (EL34 en 6L6)
- 2 Paul Lenders 2x12 cabs

Hiermee zet je zonder effecten al een dijk van een sound neer, en als je dan nog 's de effecten ertussen gooit, waan je je in guitarheaven, vooral als je bepaalde effecten in stereo hoort, heerlijk!

Theo, Marc, Willem, bedankt.

peter_heijnen
19 november 2012, 01:06
De x-act speaker heb ik zeker even bekeken. Je vindt er overigens niet veel over op het internet. Ben benieuwd of je ze 2e hands kunt vinden en hoeveel ze beter zijn dan de db Technologies die ik al heb.
2e hands zal lastig worden en dat is jammer want ze zijn behoorlijk aan de prijs.

Hoeveel ze beter zijn dan je db's? Denk aan bijv een PP en een G-major. ;)

massi1234
19 november 2012, 06:37
Net leuk bij Theo mogen spelen -waarvoor nog enorm bedankt, was erg gezellig samen met Henry en Willem- en op de rit naar huis nog eens stevig lopen nadenken. Ik vind het werkelijk een heeeeel mooi apparaat van een kwaliteit die ik nog niet eerder gehoord had. Ik had mijn eigen spulletjes mee dus kon goed vergelijken.

Maar ik twijfel nog steeds. Ik heb natuurlijk maar een paar uurtjes gespeeld maar de pedalino (foot controller) is ECHT wennen. Het druk-gevoelige mechanisme vergt gevoel voor hoeveel druk gelijk is aan nivo 1, 2 of 3. Als ik nu zou moeten kiezen is dat een no-go.

Daarnaast vind ik het ontbreken van editing software ook een groot gebrek. Ik had van Theo begrepen dat er voor de Mac wel een preset manager is, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik bedoel een full-blown app waarmee elke -maar dan ook elke- setting van de PP kan bedienen EN waarmee ik presets kan managen ;-).

So Max, lets have that protocol that you use on the USB port and let me write that app for myself :seriousf:

Hi Marc,
the Pedalino operates a 3 pressure level only in browsing mode which I agree takes more time to get the intermediate pressure level. Since this mode is used in a relax condition it is not a problem in my view.
Do not forget that to get the levels right you need to set up the threshold according to your weight. I doubt you did this adjustment

In live situation (Fav. mode and Virtual board), the Pad that allow for changing sounds operate at 2 pressure level. In my opinion 2 pressure level is much faster switching that pressing a switch in a second raw of a regular floor controller.
If you like you can visit me with your own equipment and we can compare the the speed and fuctionality of PP sytem and in particular Pedalino.

Regarding the Sofwtare Editor, I agree it would be nice to have it.
On the other hand, the user interface of the PP is pretty simple. We experienced people learning the PP in no time. I can't immagine somebody with your skills having difficulty in edit the paramters.
So it is something that will come, but it is not my first priority.

In conclusion, for some one is confronted with the PP for the first time, I expect more comment on the sound, effects, controllabilty of parameters

Your comments, though all pertinent, are more for someone got the device for one week at least.

obiwanjacobi
19 november 2012, 07:54
"Your comments, though all pertinent, are more for someone got the device for one week at least."

- I am a fast learner? :seriousf:

After hearing a good part of the PP I am not concerned at all about the 'sound of the effects' - they are all excellent no doubt. I'm sure we didn't cover all of the possibilities, sounds and effects but we didn't need to.

I was pleasantly surprised by the distortion. My experience is that they usually are garbage in multi-effect units (G-Force for example is real horrible) but I could create a wide range of sounds easily - and when Theo showed me how to over-drive to rest of the circuit (not sure about the param-name but its the last one at the bottom right) heavy saturated sounds were easily created. That sounded really good. When we later plugged in my TriAxis THAT sounded a little better - but mainly by character not quality. Because PP is SO silent I discovered (to my horror! :) that the TriAxis generates a fair amount of noise in some settings.

We also listened to the phaser, flanger and chorus effects. I am not a great fan of phasers, but i could get used to the one in the PP! Its excellent and can be real subtle. At first I did not even recognize it as a phaser because I wasn't hearing the modulating background noise! :seriousf:

Also played around with the wah a little - very nice. I really liked the frequency range - some wah are too high for my taste but not here. I thought the auto-wah was very 'loud' in lower frequencies? The plop was too loud compared to the rest of the note. It does show the dynamic capabilities, though.

One of my first thought was to have some sort of calibration for the pressure pads :-) You know I think one expression pedal is not enough so I hope that the midi mod will allow you to assign any CC to at least 2 perhaps even 3 or 4 params...? The only other disadvantage is that you need to press twice to select a sound (in browse mode - don't know how it is in other modes). And the tap-tempo with the expression pedal? Not sure about that one. I was trying to make full cycles (min-max) with the pedal and that is a lot more effort than just tapping a button.

So Max, I wish to complement you on having created a sublime piece of kit.

About the editor: It's not that I cannot learn the PP menu's -from what I saw they're easy enough - it's more a question of comfort and ease. I don't like sitting bend-over "programming through a mail slot" (that's what I call if you can access only a small portion at a time of a really large set of data) finding my sounds. I would rather sit back an tweak here and there with the mouse on my computer.

Perhaps you could consider making the USB protocol an open standard so people who want to have the option to create something for themselves?

massi1234
19 november 2012, 08:04
"Your comments, though all pertinent, are more for someone got the device for one week at least."

- I am a fast learner? :seriousf:

After hearing a good part of the PP I am not concerned at all about the 'sound of the effects' - they are all excellent no doubt. I'm sure we didn't cover all of the possibilities, sounds and effects but we didn't need to.

I was pleasantly surprised by the distortion. My experience is that they usually are garbage in multi-effect units (G-Force for example is real horrible) but I could create a wide range of sounds easily - and when Theo showed me how to over-drive to rest of the circuit (not sure about the param-name but its the last one at the bottom right) heavy saturated sounds were easily created. That sounded really good. When we later plugged in my TriAxis THAT sounded a little better - but mainly by character not quality. Because PP is SO silent I discovered (to my horror! :) that the TriAxis generates a fair amount of noise in some settings.

We also listened to the phaser, flanger and chorus effects. I am not a great fan of phasers, but i could get used to the one in the PP! Its excellent and can be real subtle. At first I did not even recognize it as a phaser because I wasn't hearing the modulating background noise! :seriousf:

Also played around with the wah a little - very nice. I really liked the frequency range - some wah are too high for my taste but not here. I thought the auto-wah was very 'loud' in lower frequencies? The plop was too loud compared to the rest of the note. It does show the dynamic capabilities, though.

One of my first thought was to have some sort of calibration for the pressure pads :-) You know I think one expression pedal is not enough so I hope that the midi mod will allow you to assign any CC to at least 2 perhaps even 3 or 4 params...? The only other disadvantage is that you need to press twice to select a sound (in browse mode - don't know how it is in other modes). And the tap-tempo with the expression pedal? Not sure about that one. I was trying to make full cycles (min-max) with the pedal and that is a lot more effort than just tapping a button.

So Max, I wish to complement you on having created a sublime piece of kit.

About the editor: It's not that I cannot learn the PP menu's -from what I saw they're easy enough - it's more a question of comfort and ease. I don't like sitting bend-over "programming through a mail slot" (that's what I call if you can access only a small portion at a time of a really large set of data) finding my sounds. I would rather sit back an tweak here and there with the mouse on my computer.

Perhaps you could consider making the USB protocol an open standard so people who want to have the option to create something for themselves?

What was your experience with the Delay?
If you have time pass by and I will introduce all the features of the Pedalino.
Believe me, it is really something.

Regarding Tap Tempo with the expression pedal, I do not agree. It is more accurate to average 4 times and just pressing two time the switch. The other users may agree or disagree. Comments on this matter are welcome.


I agree tha having two expression Pedal would be handy !

obiwanjacobi
19 november 2012, 09:29
The Delay sounded fine. We did not explore it in detail but we did try a few different presets. Theo also demonstrated the detuning that its capable of. Never heard that before! ;-) Could be useful in a moderate amount. I really like the range of some of these effects. From very subtle to over the top :)

I did not experiment with it but if you would be able to only make small motions with the expression pedal for tap-tempo -only registering the max value times- than it would be a lot better. It's just the amount of foot motion that concerns me...

massi1234
19 november 2012, 10:10
I did not experiment with it but if you would be able to only make small motions with the expression pedal for tap-tempo -only registering the max value times- than it would be a lot better. It's just the amount of foot motion that concerns me...

As it is now, to set the tap tempo you need to go from 70% down to 99% down.
I could make the theshold user porgrammable, but so far everybody is happy with it.

I think is just a matter of getting used to the new concept :)

obiwanjacobi
19 november 2012, 10:15
That (70%) would probably be good enough. I 'assumed' (the mother of all ...) I had to go all the way down. I think I can get used to it ;-).

massi1234
19 november 2012, 10:31
That (70%) would probably be good enough. I 'assumed' (the mother of all ...) I had to go all the way down. I think I can get used to it ;-).

The true is that in first version it was from 50% down. But Rogier and others did not like it because the prefer a small motion to achive the highest BPM.

Before I release a version, I always spread my FW to beta users. So to get their feedback and remarks.
We try to get better.

I am very critical with PP. If there is something to improve I do it. This is why I pay attention to your posts guys....

Afterall I am also a guitar player :)

obiwanjacobi
19 november 2012, 10:36
Your dedication and care for your product is what sets you apart from the others. Don't give that up ;-)

D3nnis
19 november 2012, 12:27
In live situation (Fav. mode and Virtual board), the Pad that allow for changing sounds operate at 2 pressure level.

In my opinion, it is nice to have the ability to allow operation at 3 pressure level, as you already know :-)
3-level operation in fav. gives me two banks with each 9 sounds.
When using 2-level operation in fav. mode, I have three banks with each 6 sounds. This is fine with me, provided that the system does not switch presets immediately when changing banks, which it does now.
But I still think I prefer 3-level mode, which gives me the most flexibility within the same bank, because to memorize my presets a little better, I use the second left pad for my clean sounds, second right pad for crunch sounds, and right pad for high gain sounds.
Example of my high-gain sounds:
Pedalino level 1: dry amp sound, all effects bypassed
Pedalino level 2: same amp channel as above, but solo boost on amp switched on, and PedalPro cleanboost + delay switched on
Pedalino level 3: same as pedalino level 2, but with the wah turned on.

So maybe the 2-level operation would be an option, in combination with the virtual board, because then I could combine Pedalino level 2 and 3 to one preset.



I am not a great fan of phasers, but i could get used to the one in the PP! Its excellent and can be real subtle.

I have that same thought! I really disliked the phaser sounds I knew, from the Boss GT processors and stuff, but the PP phaser is in a different league.



"Your comments, though all pertinent, are more for someone got the device for one week at least."
Also played around with the wah a little - very nice. I really liked the frequency range - some wah are too high for my taste but not here

Yeah, the filter 1 wah is nice. It has a nice cry baby tone without the harshness the standard crybaby's have.
For high gain sounds, I prefer the wah of filter 2, because of the added depth!
I still should do an a-b test with my RMC3 wah, because that is the wah that I love :-)

massi1234
19 november 2012, 14:57
Your dedication and care for your product is what sets you apart from the others. Don't give that up ;-)
Thanks. I really enjoy doing it :)

The first filter F1 has the frequency range of a good Wah pedal with controllable resonace.
You can make nice auto Wah with it.

The second filter spans from 150-2500Hz. I really like this filter for negative envelopes.

But you can combine them independently from the mode.
You can have F1 un Env and F2 in Auto...... so any combination auto,fix, envelope +, envelope - can be set. The same for both resonances Q1 and Q2.

The secret of the phaser lies in the way I modulate the phase and in the optical resistors.

D3nnis
19 november 2012, 21:13
I was pleasantly surprised by the distortion.

Heb zojuist voor de eerste keer de PedalPro direct ingeprikt in het cleane kanaal van mijn Soldano Decatone om de distortions te vergelijken met de andere kanalen van de Soldano (helaas gewoon op huiskamervolume).
Ik vind de distortions (minus de metalgeluiden) op dit cleane kanaal beter dan over het cleane kanaal van mijn Mesa, erg bruikbaar!
En behoorlijk veel stiller dan het scheurkanaal van de Soldano. De Soldano is iets complexer / levendiger (geef het maar een beschrijving) vwb klank, maar daarvoor krijg je er ook gratis een bak ruis bij, die je met de PedalPro niet (of in ieder geval een stuk minder) hebt.

Dit soort grappen moet ik niet te veel doen, dadelijk zie ik mij nog genoodzaakt om de ideale preamp te gaan zoeken bij de PedalPro, plus dikke stereo eindtrap, extra speakerkast, en dan doe er ook maar een andere auto bij om het zaakje mee te slepen :)

BeeJee
19 november 2012, 22:36
@D3nnis:
dadelijk zie ik mij nog genoodzaakt om de ideale preamp te gaan zoeken bij de PedalPro Ik heb nog een Ernst Rover preamp in de aanbieding (heb er namelijk 2 op dit moment). Iets voor jou? Dan heb ik de middelen voor een PP weer wat sneller bij elkaar :p

tnijland
19 november 2012, 23:13
+1 Die Rover is een mooie preamp die een breed scala aan blues/rock sounds weet neer te zetten. Aanrader! Kanaal 1 (helder clean), 2 (mooi bluesy) & 3 (rock) vond ik erg goed. 4 vond ik persoonlijk minder. Voor high-gain sounds zou ik ook zeker iets anders nemen.

D3nnis
20 november 2012, 12:29
Ik ken ze eigenlijk niet, die Rover preamps.
Voor high-gain bevalt mij de Roadster erg goed; rectifier sound, maar dan iets warmer met minder sizzzz.
Clean vind ik de Roadster ook erg goed, alleen de crunch geluiden kunnen beter in mijn ogen.
Voor mij heb ik er niks aan om een preamp te kopen die dan een betere crunch heeft, maar op high-gain inlevert.

Wat voor mij wel duidelijk is: Met de PedalPro icm de Fenders bij VR vond ik de distortions niet om over naar huis te schrijven.
Via het cleane kanaal van de Mesa vond ik ze goed, maar via het cleane kanaal van de Soldano klopt het eigenlijk pas echt goed zo " out of the box".

Misschien dat het een en ander nog beter af te stellen is op bv. het cleane kanaal van de Roadster, maar ik ben nog niet zo bedreven met de filter-instellingen en het gebruik van deze filters als toonregeling.

tnijland
20 november 2012, 23:24
Nou, ik bedoel niet dat het 4e kanaal slecht is mar ik vond het zelf minder. Het is een beetje Soldano gevoiced maar dan met een soort Mesa-achtig midden bereik. De andere 3 kanalen maken echter alles goed ;-)

D3nnis
21 november 2012, 12:22
Ben best bereid over te stappen naar 19" pre- en poweramp, maar de 19" preamps die ik ken, klinken veel te netjes en gelikt.
In tops wordt ook vaak nog iets in de power amp geschakeld bij het wisselen van kanalen (in de handleiding van de Mesa praten ze over "removing negative feedback"), en dit zorgt ongetwijfeld voor een typisch (scheur) geluid, en misschien is dat wel een deel van het geluid dat me bevalt.
Ik heb meerdere amps gehad waar dit zelfde in gebeurde.
Bij een losse poweramp ben je dit kwijt denk ik.

tnijland
21 november 2012, 23:05
Je mag rustig mijn SP77 Soldano preamp een keertje proberen (heb ik nog over van mijn vorige duaal preamp set) om te zien wat het verschil is.

tnijland
25 november 2012, 00:25
Soms heb je een moment van bezinning en soms doe je gewoon iets onzinnigs. Omdat ik momenteel een Line6 HD500 gebruik bij een begeleidingsband had ik dus het onzinnige idee om weer eens met PC software o.a. Amplitube en Guitar Rig te gaan experimenteren. Als er dus iets snel duidelijk kan worden dan is het wel dat dit nog een ver weg scenario is en dat zowel Line6 als PC software en andere modeling mijlenver staan van de sounds die ik momenteel haal met mijn huidige analoge setup. Het gekke is dat de digitale delay/reverb effecten in modeling extreem goed zijn maar dat de rest gewoon lo-fi transistor wordt, vergeleken met mijn huidige setup. Het gaat kennelijk om het vermogen van een effect apparaat om de dynamiek van een inkomend gitaar zo goed mogelijk op te vangen en dit zonder vervorming te voorzien van effecten en dat met de maximale bandbreedte (denk aan het verschil tussen een foto nemen en het daadwerkelijk staan op locatie).

Ik besef dat dit enigszins filosofisch is maar ben vooral benieuwd naar de eerlijke mening van andere forumleden. Hoe goed is je modeller nou werkelijk en is het fijn om ermee te spelen?

D3nnis
25 november 2012, 11:00
Je mag rustig mijn SP77 Soldano preamp een keertje proberen (heb ik nog over van mijn vorige duaal preamp set) om te zien wat het verschil is.

Mocht er weer een keer een meeting zijn, is het misschien wel leuk om dat te combineren met een versterker shootout!



Hoe goed is je modeller nou werkelijk en is het fijn om ermee te spelen?

De enige modeling apparaten die ik heb waren de behringer v-amp, en heb nu nog steeds een line 6 pod pro.
Deze combineer ik met een transistor eindtrap (2x80W of zo) voor thuisgebruik.
Clean is het nog wel te doen, maar de vervormde geluiden zijn niet om over naar huis te schrijven. Hoe je ook instelt, er zit altijd hetzelfde digitale sausje overheen.
Stand alone is er nog wel mee te werken, maar samen met een andere gitarist die dan wel met een dikke buizen bak speelt, word je snel onder gesneeuwd.

De nieuwere modeling apparaten ken ik niet.

peter_heijnen
25 november 2012, 11:00
Omdat ik momenteel een Line6 HD500 gebruik bij een begeleidingsband had ik dus het onzinnige idee om weer eens met PC software o.a. Amplitube en Guitar Rig te gaan experimenteren. Als er dus iets snel duidelijk kan worden dan is het wel dat dit nog een ver weg scenario is en dat zowel Line6 als PC software en andere modeling mijlenver staan van de sounds die ik momenteel haal met mijn huidige analoge setup.
Nu begrijp ik van onze Harrie Beton dat je van line6 echt de hd pro moet nemen voor een eerlijk vergelijk en verder is de afluistering natuurlijk essentieel: bijv de analoge set over de pl cabs tegen het digitale werk over je opera's of nearfields is geen goede vergelijking. Heb je de analoge set ook al eens via lijnuit de pc in en daar door een IR bewerkt afgeluisterd?

morris
25 november 2012, 11:47
Als we hier ook over modeling beginnen gooi ik dit draadje op slot!!!! Wat heeft dit nu met de Pedalpro te maken???? Kom op zeg...

tnijland
25 november 2012, 14:10
Heb je de analoge set ook al eens via lijnuit de pc in en daar door een IR bewerkt afgeluisterd?

Nee. Ik heb de Pedalpro nog niet via line out opgenomen. Dat komt doordat ik de set voornamelijk thuis gebruik. Dat concept is echter wel interessant. Ik heb er wel eens aan zitten denk om de PP samen met een Axe-Fx te combineren waarbij ik de Axe-Fx voor extra effecten of IR-cabs gebruik. Wordt alleen een beetje een dure combinatie ;-)

@Morris: point taken. We gaan weer on-topic.

BeeJee
26 november 2012, 20:51
Dat concept is echter wel interessant. Ik heb er wel eens aan zitten denk om de PP samen met een Axe-Fx te combineren waarbij ik de Axe-Fx voor extra effecten of IR-cabs gebruik.
Inderdaad een interessant concept... Ik heb in een ruildeal een Two Notes Torpedo Live verkregen (reactive loadbox met IR-cabs en evt. poweramp-modeling voor gebruik met alleen preamp). Ben er vanavond voor het eerst een beetje mee aan het stoeien. Ernst Rover in de Torpedo Live met de poweramp sims aan en IR-cabs. Man o man wat een overtuigende en vette sounds en een enorme variatie aan geluiden. Zoiets lijkt me met de PP ook goed werken.

tnijland
26 november 2012, 22:52
Dat is inderdaad heel interessant. Ik heb even gesurft en ze schijnen tevens een pedaal te leveren die alleen de power-amp en IR responses van 32 verschillende cabinets bevat (dus geen loadbox). Ik zou op die manier inderdaad de Pedalpro met de GT Trio Live kunnen toepassen en toch rechtstreeks via een PA installatie inpluggen. Ik ga het denk ik wel eerst even proberen met de suggestie van Peter om wat software IR responses te testen voordat ik zo'n ding aanschaf.

peter_heijnen
27 november 2012, 09:24
Torpedo demo: http://www.two-notes.com/en/software/torpedo-pi-free/

tnijland
27 november 2012, 19:51
Peter, je bent geweldig ;-) Daar ga ik tijdens de kerst vakantie eens uitgebreid mee aan het testen.

peter_heijnen
28 november 2012, 09:20
Nou eh, bedankt Theo. :) Ik ben alleen bang dat ik je op kosten jaag.. ;)

Maar eh, de PP + two notes zou zeker wel eens een fijne combi kunnen zijn.

BeeJee
29 november 2012, 01:02
Ik heb vanavond gerepeteerd met de Torpedo Live icm. mijn Ernst Fliek set; :supercool:
Klonk als een tierelier.
De poweramp sims zijn zeer overtuigend en de IR's van two notes zijn gewoon top of the bill.
Ik had thuis een preset voorbereid met een single-ended 6l6 eindtrap sim die een beetje mocht 'werken' icm. een 1x12 evm12l cab voor gebruik met alleen de Rover.
Verder eenzelfde preset maar dan zonder poweramp sim voor gebruik met de rover&traveller icm. de loadboxfunctie.
Daarnaast had ik voor vergelijk een echte mesa boogie 1x12 met evm12l aangesloten op het tweede kanaal van de Traveller.
Het line-signaal uit de two notes werd uitversterkt via een dynacord am12.
Echt ongelofelijk hoe goed, dynamisch en natuurlijk de Rover met de poweramp sim en de evm12l IR klonk en aanvoelde. Ik miste de echte poweramp en fysieke cab helemaal niet.
De loadbox set-up met de Traveller erbij klonk ook lekker, maar iets minder dan de variant zonder Traveller door de Torpedo.
Daarnaast nog een beetje gespeeld met een EL84 eindtrap sim over dezelfde IR. Een totaal ander karakter ineens met echt de bekende EL84 belletjes en bite.
Ook zitten er EL34 en KT88 sims in. Alle 4 de poweramp sims zijn zowel single-ended als push-pull te gebruiken.
Vervolgens kun je ook nog een zeer effectieve eq gebruiken en 8 microfoons die je vrij kunt plaatsen voor een van de tientallen cabs.
Ook is het mogelijk om eigen IR's of bestaande IR's van andere fabrikanten in te laden. Hierbij is mic-keuze en plaatsing niet mogelijk.
Ongelofelijk veel opties dus waarmee gigantisch veel bruikbare en diverse geluiden te maken zijn.
Ik zit nog vooraan in de leercurve, maar dit is gewoon heel erg goed spul.
En nu on-topic ;); Ik weet bijna zeker dat dit met de PP ook heel goed gaat werken.

peter_heijnen
29 november 2012, 09:08
Goh BeeJee, nu kreeg ik de laatste tijd het idee -alle plussen en minnen bij elkaar- dat de kemper voor mij de praktische route zou kunnen zijn, maar jouw verslag gooit roet in mijn eten! ;)

Straks loop ik weer te leuren met bijv trio, PP, en torpedo live. Mss moet ik mijn 6he kist toch maar weer uit de verkoop halen... ;)

tnijland
29 november 2012, 12:23
Het enige dat ik niet uit mijn Pedalpro kan halen zijn de reverb effecten, wat langere delays en de extra Soldano/CAE high gain overdrives die ik naast mijn Trio preamp graag gebruik voor pop/rock-solo's. Ik had tot nog toe de Pedalpro aangeschaft voor thuisgebruik en wilde juist modeling gebruiken voor live (omdat ik tevens toetsen speel) en zo op de PA kan aansluiten (een enkele personal monitor is genoeg).

Als de combinatie Pedalpro + Power Amp/Cabinet simulator goed werkt lijkt het dus wel een interessant concept maar of het echt praktisch is? Bovendien betwijfel ik of die puurheid van de PP waar ik happy van wordt niet een beetje verloren gaat na een hybride op;ossing met modeler...(denk aan de valvestate oplossingen ;-)

BeeJee
29 november 2012, 20:58
I know; honeymoonphase, maar in mijn ervaring gisteren miste ik gisteren geen dynamiek of respons met de eindtrap sims. Spelen voelde qua dynamiek en respons gewoon identiek aan spelen met buizen eindtrap. De ervaring van een actieve monitor voor je op de grond is natuurlijk wat anders dan een echt cabinet dat achter je staat te blazen, maar ik kan niet zeggen dat ik mijn 4x12 gisteren achter me gemist heb. Een van de leuke dingen is trouwens dat je de eindtrap sim ook kunt laten vervormen.
Met de loopmod van de PP kun je de fx na de cabsim plaatsen. Je behoudt dan denk ik goed de puurheid, maar wellicht valt het ook tegen.
Misschien eens een meeting organiseren om e.e.a. uit te proberen?

tnijland
29 november 2012, 22:40
Nou zit ik tot aan de kerst helemaal vol i.v.m. drukte van het werk maar jouw idee lijkt me fantastisch en ik zou dit binnenkort ook graag een keertje samen of met meerdere forum leden uit willen proberen. Schiet maar een voorstel qua datum in.

BeeJee
30 november 2012, 09:21
Ik heb vakantie na de kerst, dus bijv. donderdagmiddag 27 december zou kunnen, of misschien zaterdag 29 dec. (moet ik nog overleggen met het thuisfront)?

massi1234
30 november 2012, 11:06
Dear all,
the Virtual Board is ready.

Soon, the new updates on the manual will be available. Meanwhile these are the main functions.

1) VB is accessable from either fav. or browsing mode by holding the pad 1 (bypass) to the second level for two second.
In the same way you can return to Fav. or Brows. mode

2) In VB mode the pads operate a 2 levels (first and third pressure level) exept for the pad 1. If the pad 1 is accidentaly used at the second level (second pressure level) the command is disregarded. The second level of PAD 1is accessable (return to Fav. or Brows. mode) only if the pad is held for more then 2 sec.

3) Each of the four pad (1,2,3,4) used at the 1 level can be assigned to an effect of group of effects.

4) Each of the four pad (1,2,3,4) used at the 3 is used to change the function of the Expr. Pedal.
Pad 0 = Tap tempo
Pad1 = Wah is ON Expr-> Wah
Pad2 = Ades Param.
pad3 = Volume is On Expr -> Volume

5) A new list of parameter accessable from the Pedalino will give you a possibility to adjust your sound.

6) Reset Function.
If you hold the Pad2 (Ades Param) for more then 2 sec, the VB will restore the preset setting in the original preset.

Here few examples:
Original preset "CleanVerb" is using an Ext reverb.
VB definition:
Pad 1= Dist. + Compressor
Pad 2= Boost
Pad 3= Chs
Pad 4= Delay

If you load your VB the first time from preset "CleanVerb" you will see:
---------------
----------Ex---


I you press pad 1 you will see:
Cp-----------Di
----------Ex---


If you press pad 2:
Cp--------Bo-Di
-----------Ex---


If you press pad 3 and 4

Cp-----------Di
-----Ch-Dy-Ex---


If you press PAD 2 to 3 level.
Cp-F1--------Di
-----Ch-Dy-Ex---

The underline char visibile on the display will show the expr. pedal function.

If you press PAD 3 to 3 level.
Cp-F1--------Di
-----Ch-Dy-Ex-Vo



If you press PAD 3 to 3rd level and hold for more then 2 sec you reset the VB:
---------------
----------Ex---

D3nnis
30 november 2012, 12:35
Wow...looks good!
Makes me very curious how that will work!

Will the fav. mode (without virtual board) still have the possibility for 3-level operation?

massi1234
30 november 2012, 12:36
Wow...looks good!
Makes me very curious how that will work!
Will the fav. mode (without virtual board) still have the possibility for 3-level operation?

3-level or 2-level for Fav. mode are not interfering with the operation mode of the VB.
So yes, it works and it is really something special to have browsing, favourte and VB modes all in one package.

tnijland
30 november 2012, 19:26
Great news Max. Congratulations!

Is it also possible to switch an individual effect on or off?

massi1234
30 november 2012, 20:37
Great news Max. Congratulations!

Is it also possible to switch an individual effect on or off?
Sure, you can assign each pad to any single effect or group effect.
So if your pad is set to Boost, the same pad will toggle on the effect chain.

As an example lets consider this VB status:
Cp--------Bo-Di
-----------Ex---

if we press the pad that is set to Boost the pad will switch off the boost.

Cp-----------Di
-----------Ex---

if we press the same pad we will have:

Cp--------Bo-Di
-----------Ex---

it took me some time to develope the user interface for assigning one or more effects.
Hopefully you will find it user friendly :)

tnijland
30 november 2012, 20:52
This is exact the desired functionality that in my opinion was missing to make this foot controller as versatile as some of the competitors. On every stage you want to be able to browse presets and once you have selected the preset, you want to manipulate the individual effects within the preset. It is certainly a discriminator for the Pedalpro. I also appreciate that you implemented this after listening to the requirements from the gitaarnet forum members.

Good job and now i am really looking forward to the upgrade ;-)

massi1234
30 november 2012, 21:11
This is exact the desired functionality that in my opinion was missing to make this foot controller as versatile as some of the competitors. On every stage you want to be able to browse presets and once you have selected the preset, you want to manipulate the individual effects within the preset. It is certainly a discriminator for the Pedalpro. I also appreciate that you implemented this after listening to the requirements from the gitaarnet forum members.

Good job and now i am really looking forward to the upgrade ;-)

Thanks,
I am playing with the VB since a couple of weeks while debugging and implementing few other functions.
I admit that this controllability brings the Pedalino to an other level.
I will send you soon the updates :)

BTW, I forgot to mention that all the programming of VB is done on the Pedalino.
On the Pedalpro you only choose if you wish among 4 different VB. By default the VB ROCK is assigned. The rest is on the Pedalino.

What I liked, about the idea of Marc was to easily commute from Fav. mode and VB mode.
Also few Peter ideas are in the new FW.

You will be surprised how many thinks you can make with 4 pressure pad :)
In my view is so easy to change the Expr. Pedal function, that I wonder how many users will still need more then one expr. pedal

tnijland
30 november 2012, 22:56
Ik heb vakantie na de kerst, dus bijv. donderdagmiddag 27 december zou kunnen, of misschien zaterdag 29 dec. (moet ik nog overleggen met het thuisfront)?

@Bejee, ik kan 27 december ook wel. Andere geïnteresseerden zijn natuurlijk zoals altijd ook van harte welkom.

tnijland
30 november 2012, 23:08
@Max: When does the beta version of the virtual pedalboard become available?

massi1234
30 november 2012, 23:26
@Max: When does the beta version of the virtual pedalboard become available?
Next week I will send you the first Beta version.
I am doing some clean up and fw verification so that all the features before the VB are perfectly working.

peter_heijnen
1 december 2012, 10:39
Also few Peter ideas are in the new FW.
Jeej! :)

Congrats Max! At the moment i'm very short in time but i'll be very happy to visit you soon and check the board out.

massi1234
1 december 2012, 11:09
Thinks about the users that will use 4 cable method or tube preamp.....

I think it would be nice to have on VB the possibility to send MIDI message to switch or set amp/preamp channel.

This is my idea:
allow the possibility to assign two midi message for a PAD. One in off state and in on state.

Lets say that your pad 2 is assigned to boost and has MIDI PCG 001 when is on and MIDI PCG 002.

And your preset has originaly configure to have pre loop on (Ex)

The preset will look like this when you load you VB
------Ex-------
----------------

If you press the pad 2 the boost goes on
-------Ex-Bo---
----------------
I think it would be nice that the a MIDI PCG is sent as well and having an interface like

-------01-Bo---
----------------

when the pad 2 is pressed again,

-------02------
----------------

So the text Ex is replaced by the midi PGC number when the fuction is active.

massi1234
2 december 2012, 15:18
I forgot to mention one important thing:
Each of the 4 Virtual boards are global

So if you have two different presets pointing to the same VB (Rock for example), each VB pad will turn on/off the same effects and send the same midi messages but the sound definition will be according to the preset parameters.

Since the user can set his VB according to his playing stile,
it becames very natural to know what each pad does what.

As default the VB Rock is set as following:
Pad 0= Boost
Pad 1= Dist
Pad 2= Chorus or Flanger (according to the settings of the preset)
Pad 3= Delay

.

tnijland
2 december 2012, 19:39
This sounds very convenient to me. My main effect are boost, distortion and delay. The ability to program a Virttual Board (assigning effects to the pads) seems natural to me. I hate to re-program my unit for every preset (like Line6 requires) and like to have a global Virtual Board to choose from. If the Pedalpro offers more than one board it might prover very easy to select a VB and use it in practice.

Time will tell ;-)

massi1234
2 december 2012, 19:46
This sounds very convenient to me. My main effect are boost, distortion and delay. The ability to program a Virttual Board (assigning effects to the pads) seems natural to me. I hate to re-program my unit for every preset (like Line6 requires) and like to have a global Virtual Board to choose from. If the Pedalpro offers more than one board it might prover very easy to select a VB and use it in practice.

Time will tell ;-)

As an experiment, I send the new updates to Dennis without any user manual.
Let's see what he thinks about it....

D3nnis
4 december 2012, 12:47
Ik heb inderdaad de eer om alvast het virtual board te mogen proberen.
Ik vind het een erg krachtige toevoeging aan de PedalPro / Pedalino combinatie.

De eerste pad van de Pedalino houd je 2 seconden ingedrukt om vanuit browse mode of favorites mode naar het virtual board te gaan.
Binnen het virtual board concept heb je een aantal "modi". Standaard staat "rock" ingesteld. De virtual board modus wordt opgeslagen in een preset. De eerste pad weer 2 seconden indrukken, brengt je weer terug naar browsing of favorites mode (afhankelijk van waar je uit komt voordat je het virtual board geactiveerd had).
Bij activeren van het virtual board op de Pedalino zie meteen welke effecten er aan staan binnen de betreffende preset.
Met het eerste pressure level van de pads zet je je effecten, of combinatie van effecten, aan en uit.
Welke effecten je aan en/of uit zet, stel je in op de Pedalino. Deze instellingen gelden voor alle presets waar dezelfde virtual board modus gebruikt wordt. Op deze manier kun je met de eerste pad je distortion aan / uit schakelen, en met je tweede pad bijvoorbeeld je chorus + delay. Voor alle presets waarin dezelfde VB modus gebruikt wordt, werken de schakelaars op dezelfde manier. In alle presets waarin "rock" geselecteerd staat, zal dan met de eerste pad de distortion aan/uitgeschakeld worden, en met de tweede pad chorus + delay (om het voorbeeld van hierboven aan te halen). Erg makkelijk onthouden op deze manier!

Voor extra flexibiliteit zijn er een aantal meer modi, die je zo kunt instellen zoals je wilt.

Op de Pedalino kun je tevens instellen dat er midi program changes verzonden worden vanuit de pedalino, bij het activeren/de-activeren van de pads (op pressure level 1). Hiermee zou je bijvoorbeeld binnen 1 preset nog een midi switcher aan kunnen sturen om je versterkerkanalen te schakelen.
Deze mogelijkheid is erg krachtig, al ben ik persoonlijk snel geneigd om voor het schakelen van kanalen van preset te wisselen ipv binnen dezelfde preset mijn kanalen te schakelen. Maar goed, je hoeft het niet te gebruiken, maar voor die gebruikers die dit willen, kan het!

Het derde niveau van de vier pads wordt gebruikt om functies aan het expressiepedaal toe te wijzen.
De functie die toegewezen is aan het expressiepedaal is direct zichtbaar op de display, dmv een lijntje onder de betreffende functie.
De volgorde van deze functies geldt over alle presets, en alle virtual boards, en is dus volledig globaal.
Middels de eerste pad op niveau 3 activeer je het expressiepedaal voor het gebruik van tap tempo.
Tweede pad wordt gebruikt voor filter, zoals bv. voor de wah.
De vierde en laatste pad activeert de volumepedaal-functie.
De volgorde is vast, maar wel logisch; het is de volgorde zoals traditioneel in je signaalketen ook het geval is.

Om van expressiepedaal-functie te wisselen moet je eerst een keer klikken, maar hier krijg je wel een erg kleine footprint voor terug; de pedalino + 1 expressiepedaal is veel kleiner dan mijn voormalig pedalboard, en dat is voor mij een erg groot voordeel.
Op grote podia is dat voordeel iets minder aanwezig, maar in een klein kroegje is dit erg prettig.

Ik heb vast nog niet alle functies gevonden, maar ik vind het een erg krachtig tool, en tot nu toe lukt het me best goed zonder handleiding, alhoewel er wellicht nog wat meer verborgen functies aanwezig zijn!

EDIT:
Ben nog helemaal vergeten iets te zeggen over de derde pad met 3rd level pressure:
Als je deze indrukt, dan laat je het expressiepedaal bedienen met de functie zoals ingesteld in het ADES menu bij deze preset.
Op 3rd level heb je dus 3 vaste expressiepedaal functies:
Pad 1 = tap tempo
Pad 2 = Filter/wah
Pad 4 = volume

Pad 3 = volgens ADES menu (en daarmee variabel programmeerbaar)

Erg handig dit!

tnijland
6 december 2012, 21:50
Leuk om te lezen dat jij deze review doet. Ik heb er zelf helaas i.v.m. tijdgebrek nog geen tijd voor gehad en wil de kerstdagen benutten om er eens goed naar te kijken. Jouw review lezende klinkt het mij als een perfecte oplossing in een compacte behuizing.

Ik werk zelf meestal met losse effecten binnen een preset met het schakelen van compressor, boost, drive en nog de delay. Reverb gebruik ik spaarzaam. Lijkt me dus ideaal om deze als Virtual Board beschikbaar te hebben.

D3nnis
8 december 2012, 21:18
Wat ik erg leuk vind is het volgende:
Als ik een preset maak waarbij ik Filter 2 aan het expressiepedaal toewijs (als zijnde wah dus eigenlijk), dan kan ik binnen die preset wisselen tussen de Filter 1 wah (pad 2 indrukken naar 3-level), en de filter 2 wah (pad 3 indrukken naar 3-level), dus 2 wah sounds in 1 preset!

tnijland
9 december 2012, 17:46
Inmiddels heb ik de upgrade ook geïnstalleerd. Ik moet toegeven dat ik er ook erg content mee ben. Het is gewoon heel prettig om over en weer te kunnen schakelen tussen presets en individuele pedalen. Het is snel en erg prettig en doordat ieder "Virtual Board" een vaste layout van effecten heeft en is het dus eenvoudig schakelen. Goed gedaan.

morris
11 december 2012, 19:24
Bericht van mod:
Het vorige bericht van Roger Axetrample is verwijderd wegens spam. Blijkbaar is het nog steeds niet duidelijk wat hier door, en namens Vintage Revolution gepost mag worden. Voel jullie vrij om mij eventuele vragen te PM-en, maar ik ga niet dagelijks politieagent spelen. Bij non-compliance gaat er een slot op dit draadje.

Morris

Roger Axetrample
11 december 2012, 20:22
Bericht van mod:
Het vorige bericht van Roger Axetrample is verwijderd wegens spam. Blijkbaar is het nog steeds niet duidelijk wat hier door, en namens Vintage Revolution gepost mag worden. Voel jullie vrij om mij eventuele vragen te PM-en, maar ik ga niet dagelijks politieagent spelen. Bij non-compliance gaat er een slot op dit draadje.

Morris

Hoi Morris,

ik wist niet zeker of mijn vorige bericht hier zou worden toegestaan. Niet dus, excuses bij deze!
groetjes
Rogier

morris
11 december 2012, 20:45
Zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan, hierbij de (duidelijke) forumregels hieromtrent:

Particuliere verkoop hoort niet op het forum, daarvoor hebben we een aparte site: www.gitaarmarkt.nl. Het plaatsen van je aangeboden waar in je signature wordt getolereerd, zolang je je niet in discussies mengt met als enig doel om je spullen te kunnen verkopen. Van diegenen met een commercieel belang wordt een objectieve opstelling verwacht. Het gebruik van het forum voor commerciele doeleinden is niet toegestaan; in de volgende gevallen kan een moderator besluiten op te treden:


Het aanprijzen van eigen produkten en/of diensten.
Het forum gebruiken om klanten te werven.
Het voeren en herhaaldelijk noemen van de naam van een bedrijf en het verwijzen hiernaar.
De discussie op een manier voeren waarbij naar eigen produkten of diensten wordt gerefereerd.
Sorry, maar ik moet hier nu echt strikt in zijn.

Carry on,
Morris

massi1234
11 december 2012, 21:45
Hi Morris and Rogier,
I asked Rogier not to post in this forum several times.
Sorry for that.

I would like to thanks Marc for visiting and showing me some interesting features of new footcontroller generation.
As I post previuosly, connecting midi in without having feedback messages (preset names and switch status) is not really handy.

obiwanjacobi
19 december 2012, 19:26
[sorry voor de late reactie - ik zit thuis ingegraven in mijn eigen projectje -.

Ja ik was effe komen buurten bij max. Leuk gesprek met hem gehad over het VB. Ik moet zeggen - zonder er zelf ervaring mee te hebben - zag het er heel erg bruikbaar uit. Ik moet denk ik nog wel even wennen aan de presure pads (als je 20 jaar schakelaars bent gewend), hoewel Max me liet zien dat die ook lichter in te stellen zijn, denk ik dat er veel mogelijk wordt met de VB. Gedetaileerder kan ik nog niet zijn, want ik heb de unit zelf (nog ;-) ) niet.

Ik las onlangs over Scenes in de Axe-Fx II firmware upgrade en dat kan het VB dus ook. Het mooie is dat het allemaal geluidloos zonder kliks schakelt.

Ik ben benieuwd waar Max zo weer mee komt, want het klinkt allemaal erg goed wat er op het programma staat.

tnijland
19 december 2012, 20:58
Hey Marc,

Leuk om te horen. Ik ben er ook een keertje geweest en was onder de indruk van wat ze daar doen. Ook de studio is goed bruikbaar en geeft mooi gelegenheid om de Pedalpro in detail te proberen. Dat is wel een voordeel omdat je gewoon alleen maar voor dit apparaat komt en dus alle spullen mee kunt nemen om het in een goede studio akoestiek uit te kunnen proberen. Wat ik ook fijn vond is dat er geen druk tot kopen wordt uitgevoerd (als je het enthousiasme van Max niet meeneemt ;-)

D3nnis
20 december 2012, 12:11
Ik ben benieuwd waar Max zo weer mee komt, want het klinkt allemaal erg goed wat er op het programma staat.

Hopelijk wordt 2013 het jaar van de chromatische tuner, dan kan ik mijn Korg weer naar mijn andere rekje verhuizen :)

obiwanjacobi
20 december 2012, 19:25
Ben benieuwd of dat lukt. Ik kan me zo voorstellen dat je daar andere hardware voor nodig hebt...

D3nnis
20 december 2012, 20:57
Ik ben ook benieuwd, maar dat is wat mij betreft het enige "minpunt", alhoewel minpunt een groot woord is. Het is een erg nauwkeurige tuner, maar omdat ik ook drop D, alles een halve toon lager, en dat soort dingen gebruik, is de tuner op dit moment voor mij niet 100% functioneel.
Het zou ideaal zijn als je via de Pedalino kunt muten en stemmen.

Ik heb er een hekel aan als ik moet stemmen terwijl iedereen dat kan horen, dus ik wil per se muten.
Mijn amp heeft een tuner out, dus dat zou het met de racktuner al oplossen, maar Mesa heeft verzonnen dat de amp alleen te muten is met de footswitch, en niet via midi. Geen idee waarom, maar het is nu eenmaal zo. Eigenlijk begint hier het probleem dus al.
Als ik draadloos speel, plug ik de niet-mutable output in de tuner, en de mutable output in de PedalPro, dan kan ik wel stil stemmen, maar ik speel niet altijd draadloos.

Natuurlijk kan ik mijn gitaar in de tuner inpluggen, en deze in de PedalPro, maar in het verleden heb ik hier geluidstechnisch geen goede ervaringen mee gehad. Kan het nog eens met goede patchkabels proberen.

Ik heb geen idee waarom het niet zou kunnen om een chromatische tuner te hebben in de PedalPro. Ik ben geen elektro-techneut, maar als dat ding een e, a, d, g, en b kan herkennen en aangeven hoeveel ie er langs zit, dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn om dit voor (alle) andere noten te doen?

massi1234
20 december 2012, 21:14
Hi guys,
regarding the Tuner is currently D/E A D G B E working with a precision of +/-0.4 cents.
The Boss tuner is offering +/-3 cents.

By extending the frequency range of the tuner table we can cover more tones.
So will see if I will go for a chromatic tuner or an extended tuner version that offer the most usable tuner tones map.

But all of this is very much feasible :)

HaroldA
20 december 2012, 21:17
The Boss tuner is offering +/-3 cents.


Accurate to +/- one cent

http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1046

massi1234
20 december 2012, 21:22
http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1046
Thanks Harold for the update.
I did not know yet about TU-3.

Anyway I think +/-1% is enough for the accuracy.

D3nnis
20 december 2012, 21:23
I think most tuners have the accuracy of +/- 1 cent, my Korg pedaltuner, and my Korg racktuner also has that accuracy.
The only tuners I know that are more accurate (besides the one in the PedalPro), are the TC Electronic polytune (+/- 0.5 cent), and the stuff from Peterson.

Would be great if the standard range could be extended, that would make the package even more powerful as it is now!

massi1234
20 december 2012, 21:32
This sound logical. But the most used tuner in the world is TU-2 from boss is +/-3 cent.

Keep in mind that in the PedalPro, the Tuner is not taking any signal from the guitar because is placed after the buffer.
In a standar pedal board the Tuner is in series with your pedals. In the PedalPro the measuring signals (Tuner, Noise gate sensing) are in parallel

HaroldA
20 december 2012, 21:34
The only tuners I know that are more accurate (besides the one in the PedalPro), are the TC Electronic polytune (+/- 0.5 cent), and the stuff from Peterson.

Turbo Tuner ST-200: 0.02ct :ok:

massi1234
20 december 2012, 21:38
Which one do you own ?

HaroldA
20 december 2012, 21:40
Which one do you own ?

I own two Turbo Tuners :cooler:

massi1234
20 december 2012, 21:42
They look nice. Is the sound fully transparent when they are connected with the effects ?

HaroldA
20 december 2012, 21:44
They look nice. Is the sound fully transparent when they are connected with the effects ?

"True bypass" with a 3PDT switch. And I alway mute to tune, so no shitty unbuffered 'tuner out' for me!

It also has no garble/noise when tuning, unlike my PolyTune mini (which sucks utterly).

massi1234
20 december 2012, 21:54
That is the way ! The sound always first.
With the PedalPro the same thing no noise while tuning and automatic mute.

D3nnis
20 december 2012, 22:06
Turbo Tuner ST-200: 0.02ct :ok:

Wow...I can't tune my guitars that accurate, cool!
Looks good, and isn't really (too) expensive actually!

obiwanjacobi
21 december 2012, 07:40
I can't hear @ 0.02 cent :seriousf:

massi1234
21 december 2012, 09:15
I can't hear @ 0.02 cent :seriousf:
From my experience, the professionals guitar players are pleased within +/-1% even during recording.

HaroldA
21 december 2012, 09:46
I can't hear @ 0.02 cent :seriousf:

Daar heb ik dan ook een tuner voor. ;)

peter_heijnen
21 december 2012, 09:47
From my experience, i've never been happier -tuning wise- since i use the turbo tuner.

Not because i might hear 0.2 cents, there is never enough time (nor the real desire ;)) to tune 100% spot on anyway, but because the display shows very accurate info in a very 'intuitive readable' way about how much you're off.

massi1234
21 december 2012, 10:14
From my experience, i've never been happier -tuning wise- since i use the turbo tuner.

Not because i might hear 0.2 cents, there is never enough time (nor the real desire ;)) to tune 100% spot on anyway, but because the display shows very accurate info in a very 'intuitive readable' way about how much you're off.

I agree with you it is very intuitive.
Nevertheless using an external tuner might have still a sound issue.

Case 1:
Guitar > Tuner > other effects.

If the Tuner is true bypass, the equivalent capacitor of tuner jacks+extra patch cable will tune on your guitar coils.
I have performed several experiments and you might get up to 400pF/500pF of equivalent capacitor.
This capacitor will affect the tone expecially around 3-4KHz depending on your coil/pickup configuration

Case 2:
Guitar > Buffer > Tuner > effects
The buffer will prevent reading the capacitor changes post buffer.

Case 3 (eg. PedalPro)
.....................> Tuner measurement
Guitar > Buffer > Effects
.....................> Envelope infos used by effects and noise gate

tnijland
21 december 2012, 23:30
I think that an important part is missing and that is the user experience. No matter how good a tuner is, if you do not recieve realtime visual feedback when tuning a string it may become a complete failure.

I like the tuner that when i hit a string, it will fluently guide me from coarse grained out-of tune slowly towards a more fine grained tuning. This will give me the possibility to easy adjust strings while looking towards the tuner. It should be also better & quicker than tuning with my ears (flageolet tuning).

D3nnis
22 december 2012, 19:53
I think that an important part is missing and that is the user experience.

Do you think this relates to the tuner in the PedalPro?
I don't have problems with the visual feedback the Pedalino gives during tuning.

tnijland
23 december 2012, 10:07
It was meant as a general remark because musicians also tend to discuss about the best specifications while forgetting the user experience. To answer the question, the tuner of the Pedlino is fine and accurate and i am able to tune my guitar without problems. So accuracy is not a problem and i am glad that i have a good tuner aboard of the Pedalpro.

With respect to the instant visual feedback i prefer the more graphical feedback of the Peterson tuners (maybe some inspiration for Max to build a strobo tuner ;-)

D3nnis
23 december 2012, 10:47
Funny, I don't like all those moving lights and stuff from those strobe tuners, they make me nervous!

tnijland
23 december 2012, 11:13
Zo zie je maar weer....

Ik houd zelf enorm van een tuner die als het ware een voortschrijdend gemiddelde algoritme hanteert zodat de visuele feedback (readings) wat rustiger worden. Daardoor voorkom je onbedoelde overcompensatie. Zeker als je een hele nauwkeurige tuner hebt zoals op de Pedalino, wordt dit belangrijk. Persoonlijk vind ik de readings van de Pedlino ook iets aan de onrustige kant maar ik kan er wel voldoende mee werken. Het stoorde me niet echt maar aangezien we over de tuner aan het praten zijn, zijn dit mijn 2 cents.

tnijland
27 december 2012, 19:55
Zo, we hebben vandaag weer een leuke forum meeting gehad. De Pedalpro is in combinatie uitgeprobeerd met een Ernst Rover preamp in de pre-loop en de uitgang is aangesloten op een Torpedo Power-amp + IR cab simulatie. Het geheel werd uiteindelijk via een monitor box in mono versterkt. Het resultaat was toch verassend goed en dynamisch te noemen waarbij echter wel een duidelijk verschil is te horen tussen een microfoon opname sound (Torpedo) en een directe cabinet sound (Ernst Flieck + PL cabinet). We waren met ons vieren: Peter, Bart en Henri (en ikzelf natuurlijk). Henri had een sixpack herfstbok bier en koeken meegenomen dus ook de innerlijke mens werd goed verzorgd.

Bart heeft tevens de Pedalpro + Pedalino eens aan de tand gevoeld en ik heb o.a. de werking van het nieuwe Virtual Board uitgelegd waarmee je binnen een preset nu zeer eenvoudig effecten aan en uit kunt zetten of het pedal een regelfunctie (volume, wah etc.) kunt geven.

@Peter: als je ooit nog in de buurt gaat wonen, neem ik gitaarles ;-)

Al met al vond ik het een hele leuke en ook ontspannen meeting waarbij iedereen tijd had om e.e.a. te proberen. Ik wil bij deze ook iedereen nogmaals van harte bedanken voor de komst naar mijn studio en hoop dat jullie allemaal goed en gezond zijn thuisgekomen.

Henri H
27 december 2012, 21:07
..... Het resultaat was toch verassend goed en dynamisch te noemen waarbij echter wel een duidelijk verschil is te horen tussen een microfoon opname sound (Torpedo) en een directe cabinet sound (Ernst Flieck + PL cabinet). ...Geef mij maar EF + PL, en dat is een understatement. :)

@Peter: als je ooit nog in de buurt gaat wonen, neem ik gitaarles ;-)Hier nog ééntje. :blast:

Al met al vond ik het een hele leuke en ook ontspannen meeting waarbij iedereen tijd had om e.e.a. te proberen. Ik wil bij deze ook iedereen nogmaals van harte bedanken voor de komst naar mijn studio en hoop dat jullie allemaal goed en gezond zijn thuisgekomen.Jij ook bedankt Theo. Ik heb een topmiddag gehad. :ok:

D3nnis
27 december 2012, 22:35
Hebben jullie de PedalPro toevallig ook op (heel) hoog volume geprobeerd?

Ik heb eerste kerstdag voor het eerst de PedalPro ingezet in combinatie met mijn versterker op behoorlijk hoog volume (denk aan een 100W amp met 4x12 voor driekwart open), in combinatie met een meer dan fatsoenlijke PA, in een redelijk formaat zaal.
Op lage volumes klinkt de PedalPro zonder meer goed, maar met dermate hoge volumes klinkt het echt super, belletjes en zo, en dat was niet vanwege de kerst.
Misschien ben ik in het verleden nog niet in aanraking geweest met high end chorussen (ik ken alleen die CE dingen van Boss, de Line 6 tonecore, de TC Electronic G Major chorus, en de Fulltone Choralflange), maar dit was toch wel erg goed!

Ik gebruik trouwens de Pedalino in 3-level favorites mode, en merk dat ik zo nu en dan in het heetst van de strijd toch weleens mis stamp, dus dat is toch nog even oefenen. Ik zou natuurlijk naar 2 levels switching kunnen gaan, maar omdat mijn PedalPro via een midi switcher ook mijn versterkerkanalen (4) schakelt, heb ik dan voor mijn gevoel te weinig presets binnen 1 bank, dus blijf ik toch bij 3 level switching.

@Max:
Please reconsider the instant switching of presets when changing banks in fav. Mode :-)

tnijland
27 december 2012, 22:57
Ik speel niet op dergelijk hoge volumes maar kan wel bevestigen dat deze unit de mooiste chorus, phaser en delay sound heeft die ik tot nog toe heb geprobeerd. Vroeger speelde ik met een multi-effect met veel effecten parallel en dat is met de Pedalpro verleden tijd. Zelfs een enkele phaser geeft een dermate volle en pure sound dat je instinctief aanvoelt dat iets extra's niet nodig is.

Ik heb met de Pedalpro hetzelfde gevoel als met een hele goede buizen amp en je kunt er behoorlijk happy van worden ;-)

+1

Henri H
27 december 2012, 23:40
Helemaal met Theo eens. We hebben niet echt hoge volumes gebruikt, maar ik kan Theo's enthousiasme over de kwaliteit van het totaalgeluid volledig begrijpen. De PedalPro snoept geen "sound" weg, maar voegt pure effecten toe.

BeeJee
28 december 2012, 01:23
Het was een mooie middag met prachtige spullen en goed gezelschap. De Predalpro effecten zijn echt uitzonderlijk mooi en muzikaal. Iets beters heb ik nog niet gehoord op effectgebied.
De bediening van de pedalino is wennen, maar ik voelde met even trappen vrij vlot aan dat ik er wel aan zou kunnen wennen. Met allerlei opties (favorites/preset-mode, virtual board met daarbinnen weer allerlei schakelopties) onder je voet zit er wel een leercurve in, maar niks onoverkomelijks. De pedalino kun je volgens mij wel het beste op de grond laten staan. Ik schat zo in dat hij op een verhoging/pedalboard minder lekker te bedienen is met veel druk.

peter_heijnen
28 december 2012, 12:03
Ja was weer gezellig en leerzaam gisteren, leuk ook om Bart te ontmoeten, helemaal uit limburg. Verder valt er niets toe te voegen aan de lofuitingen richting pp.

Theo en Henri, kom gewoon lekker deze kant op verhuizen! :)

Henri H
28 december 2012, 18:19
...Theo en Henri, kom gewoon lekker deze kant op verhuizen! :)Toen ik 20 was heb ik daar wel 's aan gedacht, maar nu niet meer .... stink-A'dam. :)

tnijland
28 december 2012, 23:47
Tsja, Amsterdam is natuurlijk wel de wereldstad van Nederland. Sodom en Gomorra ofwel alles wat je maar kunt wensen alleen hebben ze nou de rode lampjes weggehaald.

Nou de wietketen nog sluiten en het wordt net zo'n saaie bende als in de rest van Nederland... Ik wordt steeds verdrietiger van onze bemoeizuchtige overheid die alleen in regeltjes en grenzen schijnt te kunnen denken. Ah..laat ik me weer gaan ;-)

massi1234
29 december 2012, 10:25
Hi guys,
we have currently developed a new Pedalino's sensor board for allowing easier switching from seated position.
This new sensor board has a wider range of pressure sensing that performs well either in stand or seated. For this purpose the users can store two different settings: "soft" for seated and "hard" for standing.

We are adapting the users manuals on the new set of features including "Tap Tempo", "Virtual Board", "Clean bypass channel"
I will freeze the new FWs and make it available on the VR web.

I advice potential users that might be interested to the PPro, to test it for a week at their home/studio.
I believe that having a meeting for 2-3 hours with a group users might just give you an overview of the unit.
Make for example a distortion sound is so personal and depends on guitars, amps and speakers.

Furthermore I believe that in a week time you will be more objective on the Pedalino pressure sensors assessment.

I wish you all a happy new year,
Max

peter_heijnen
29 december 2012, 10:46
Amsterdam is niet zo heel veel meer dan een uit zijn voegen gegroeid dorp. En trouwens, als je aan de goede kant woont, ruikt het er net zoals jij gewend bent naar koeievlaai Henri... :)

Henri H
29 december 2012, 12:10
Klopt, aan de noordkant van Stinkcity :D zitten nog een aantal weilanden met stinkbeesten, net als rondom de Koekstad. :)
Daar was ik trouwens wel verbaasd over toen ik dat zag, want je staat als het ware direct vanaf de torenflats met je laarzen in de koeienvlaaien. Ik was er een keertje op zo'n kampeershow.

tnijland
30 december 2012, 18:27
Jongens, we hebben in ieder geval weer een fijne forum dag gehad. Het is knap dat er mensen zijn die van verre willen komen om samen iets uit te proberen. Ik wordt ook altijd een beetje blij wanneer er enthousiaste gitaristen van allerlei pluimage langskomen en er de welbekende klik ontstaat. Wat mij betreft houden we dit in ere!

massi1234
6 januari 2013, 09:29
Hi guys,
happy new year to everyone.

With the new FWs there are two new parameters that can be controlled with the expression pedal.

Input_delay (ADES parameter 61 ): this parameter controls how much of you input signals gets in to the delay.
By controlling this parameter via the expr. pedal you can decide which note gets in to your delay loop. This work expecially for long feed back delays.
It transforms your delay in a mini analogue looper with maximum 614 ms.

Aux wet (ADES parameter 67): this parameter controls the amount of wet signal returning from you post loop. If a reverb is connected in to your post loop you can open an close the reverb using the expression pedal.

D3nnis
6 januari 2013, 09:52
Aux wet (ADES parameter 67): this parameter controls the amount of wet signal returning from you post loop. If a reverb is connected in to your post loop you can open an close the reverb using the expression pedal.

Hi Max,
That is cool!
I recently made the Virtual Board as I use it, to switch the aux on and off, but this option is even better!

massi1234
10 januari 2013, 19:05
For those interested,
here you can find both manuals including the new features: Virtual Board, Tap Tempo and Bypass/Clean
http://www.vintage-revolution.com/support/manuals/

here the new FWs:
http://www.vintage-revolution.com/support/softwarefirmware/

A new small change in the list of ADES parameters:
62 Dly_out@ Delay, output signal level is replacing the Wet ratio Delay/signal.
In this way you can add the amount of delay without altering the dry signal level :)

tnijland
10 januari 2013, 19:10
Thanks for the update!

morris
10 januari 2013, 20:05
For those interested,
here you can find both manuals including the new features: Virtual Board, Tap Tempo and Bypass/Clean
http://www.vintage-revolution.com/support/manuals/

here the new FWs:
http://www.vintage-revolution.com/support/softwarefirmware/

A new small change in the list of ADES parameters:
62 Dly_out@ Delay, output signal level is replacing the Wet ratio Delay/signal.
In this way you can add the amount of delay without altering the dry signal level :)

Max. Really?
Jammer jongens, maar ik heb vaak genoeg gewaarschuwd. Zowel via diverse prive berichten aan betrokkenen en mijn posts aangaande de forumregels verder terug in dit topic. Toch wordt er weer herhaaldelijk schaamteloos gespamd. Ik kan het niet meer verantwoorden om dit draadje open te houden.

Morris