PDA

View Full Version : Vintage Revolution - Pedal Pro



Pagina's : [1] 2 3

srv-man
8 februari 2012, 22:42
Kwam toevallig op deze site terecht: http://www.vintage-revolution.com/home/

Iemand bekend mee?
http://www.vintage-revolution.com/_pictures/gallery_47_28.jpg

bluegate
9 februari 2012, 17:18
Nee, weet wel dat het een Nederlands product is.
Op hugeracksinc.com is er een verhitte discussie over dit apparaat.
Zoek 'm even op en je hebt een hoop leesvoer :seriousf:

HaroldA
9 februari 2012, 17:28
PedalPro System (PedalPro + Pedalino Foot Controller) - SRP. €2100,00 (ex BTW)

srv-man
9 februari 2012, 19:17
Op hugeracksinc.com is er een verhitte discussie over dit apparaat.
Zoek 'm even op en je hebt een hoop leesvoer :seriousf:

Thnx! Gevonden.

Chiel
9 februari 2012, 23:54
Best vet. Wel vaag filmpje op de site. Die delaysound gaat hier toch echt van links naar rechts. Zie alleen maar één mic voor die combo staan. Hmmm...

Roger Axetrample
10 februari 2012, 10:38
Best vet. Wel vaag filmpje op de site. Die delaysound gaat hier toch echt van links naar rechts. Zie alleen maar één mic voor die combo staan. Hmmm...

Hoi Chiel,
ik speel in dat filmpje. Voor dat laatste stukje met de delay hadden we buiten beeld een tweede combo staan, vandaar de stereo-sound.
Anyway, deze maand gaan we weer de studio in om vier nieuwe filmpjes op te nemen.
groetjes
Rogier

morris
10 februari 2012, 13:02
Leuk speelgoed. Maar met die prijs zit je aan de bovenkant van de markt en de meeste gitaristen met dat budget zijn vaak nogal picky als het aankomt op pedalen en gebruiken liever hun eigen specifieke pedalen, al dan niet in een switcher of op een high end gebufferd board.. En die footcontroller lijkt mij ook niet echt road ready. Ik zie me niet bij een energieke show op het podium ook nog eens pressure sensitive tapdancen:???:
maar misschien wel interessant als generiek apparaat in de studio voor als je net even dat effectje nodig hebt.

0,02
morris

HaroldA
10 februari 2012, 13:15
Is die footcontroller en/of Pedal Pro eigenlijk MIDI bestuurbaar? Lijkt me wel een dikke voorwaarde voor Midi-rackjes...

Liquid_Metal
10 februari 2012, 16:08
Leuk speelgoed. Maar met die prijs zit je aan de bovenkant van de markt en de meeste gitaristen met dat budget zijn vaak nogal picky als het aankomt op pedalen en gebruiken liever hun eigen specifieke pedalen, al dan niet in een switcher of op een high end gebufferd board.. En die footcontroller lijkt mij ook niet echt road ready. Ik zie me niet bij een energieke show op het podium ook nog eens pressure sensitive tapdancen:???:
maar misschien wel interessant als generiek apparaat in de studio voor als je net even dat effectje nodig hebt.

0,02
morris

Die pressure sensitivity zie ik ook niet zo zitten. Double tap lijkt me heel handig (zit op sommige andere controllers) maar ik denk dat dit 'in the heat of battle' een stapje te ver gaat (ik heb nu soms al moeite om op het juiste moment banks en patches te wisselen).
Verder ben ik het eens met Chiel: voor zo'n prijs zit ik liever niet vast aan effecten maar vul ik mijn keten aan met losse pedaaltjes.
Tof concept maar ik heb m'n twijfels bij de marktwerking.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de sounds in de clips best goed vind klinken.

bluegate
10 februari 2012, 18:11
Ik heb een uitnodiging gehad om 'm te komen testen in hun showroom in Den Haag.

Ben zelf niet opzoek naar nieuwe app. heb genoeg zooi om mij voorlopig de komende tijd te vermaken.

srv-man
10 februari 2012, 18:28
Was een hoop leesvoer op HRI ;). Maar al met al toch wel een vet ding. Een stapel pedalen, kabels en een router/switcher kosten ook niet weinig en dit concept biedt daarnaast extra (bruikbare) functionaliteit.
Het is alleen al leuk dat de keus er is.

Dirk_Hendrik
10 februari 2012, 19:15
Hoewel ik moeite heb met het anti-digitaal standpunt van de ontwerpers, je gebruikt technieken tenslotte daar waar ze het beste inzetbaar zijn ben ik best benieuwd om eens met deze doos te mogen spelen.

Verder ben ik enigzins benieuwd naar de basismodellen waaromheen de verschillende effecten gebouwd zijn. Uiteindelijk zullen er toch een aantal klassiekers als basis zijn gebruikt om de effecten van af te leiden. phasing in de fet (MXR stijl) of OTA (smallstone) stijl bijvoorbeeld. Idem de vraag op welke BBD's de delay's gebaseerd zijn. MN320x's/V3205's/BL3208's (beter verkrijgbaar) of MN300x's (meer headroom). etc etc. Dat soort vragen dus.

etc. etc.
Mooi produkt maar ik kan me voorstellen dat het, niet onrealistische, prijskaartje kritische vragen oproept.

tnijland
11 februari 2012, 09:38
Ik heb het filmpje ook bekeken en de audio presets beluisterd. Wauw, wat een mooi apparaat en een prachtige sounds. Volgens mij is dit echt iets voor de vintage gitarist die mooie en pure uitgebalanceerde sounds belangrijk vindt. Ik zou er zo wel eentje willen hebben ware het niet dat de prijs wat aan de hoge kant is.

Maar wat een geweldige innovatie van Nederlandse bodem. Ik ben er wel een beetje trots op!

tnijland
12 februari 2012, 15:33
Ik heb me nog eens wat verder verdiept in de pedalpro en denk dat het om een goede plaats in de markt te veroveren, de volgende kwaliteiten zou moeten hebben:

1. De pedalpro zou zich sowiso moeten onderscheiden in een analoge kwaliteit/ervaring die voor de liefhebbers superieur moet zijn t.o.v. digitale alternatieven zoals de Axe-Fx, TC Electronics, Lexicon. Dit zou gewoon het selling feature van de pedalpro moeten zijn (ik hoop dat het ook zo is ;-)
2. De stereo delay en chorus effecten zouden eigenlijk via een insert preamp loop achter de preamp moeten kunnen worden geschakeld (kijk bijv. naar de Lexicon MPX G2). Veel puristen gebruiken delay in de loop van hun versterker.
3. De pre-effect fx routing zou standaard en niet optioneel moeten zijn zodat je altijd een eigen pedaal mee kunt schakelen. Er zouden bij voorkeur 2 of 3 loops met 9V voeding (denk aan de GigRig/TC G-System concept) in moeten zitten.
4. Ik ben het met HRI forum eens dat de footcontroller leuk maar proprietary is. MIDI was misschien handiger geweest en had de vraagprijs omlaag kunnen brengen.

Desondanks ben ik blijk met deze nieuwe ontwikkeling. Ik heb heel veel respect voor de firma die een dergelijk complex apparaat kan maken en dat ook nog eens via een overtuigende demo's weet over te brengen op het publiek. Ik ga hem zeker nog wel een keertje uitproberen (hopelijk een aantal dealers waar het uit te proberen is?). Ben namelijk erg benieuwd naar de kwaliteit en de sound samples klinken veelbelovend.

Sj03rd
13 februari 2012, 12:24
Ziet er wel veelbelovend uit. Ik wil meer zien/horen van dat apparaat zelf. Die footcontroller is leuk maar ik geloof er niet in. Ok, 3 presets met 1 "knop"? Maar die "knop" is net zo groot als 3 knoppen op rij van een conventionele MIDI-controller. Dit gaat mij echt niet lukken live.... Ik trap altijd te hard op mn pedalen...dan weet ik tenminste zeker dat ie aanstaat :-)

Chiel
13 februari 2012, 14:08
Die footcontroller is inderdaad kansloos. Naast het feit dat hij mij totaal onbruikbaar lijkt live onstage, zie ik er weinig heil in om nog een trapdoos op het podium erbij te hebben. Hadden ze zich beter niet zo op kunnen focussen, een uitgebreide midi implementatie is toch wel een vereiste voor een 19" FX doos.
Overigens heb ik mijn delay en reverb liever (parallel) achter de preampsectie. Zoals ik dit apparaat zie staat nu alles altijd voor de preamp?

apekop
16 februari 2012, 00:14
Mooi apparaat. Samples klinken ook wel lekker voor zover ik kan beoordelen a.h.v. van die korte fragmenten. Ik vind de delay tijd van 614ms wel erg mager. dat moet toch minimaal 8 seconden zijn, liefst nog veel meer.

DemolitionColorScheme
16 februari 2012, 10:33
Mooi apparaat. Samples klinken ook wel lekker voor zover ik kan beoordelen a.h.v. van die korte fragmenten. Ik vind de delay tijd van 614ms wel erg mager. dat moet toch minimaal 8 seconden zijn, liefst nog veel meer.
8 seconden analoog? Toe maar ... haha

apekop
16 februari 2012, 11:00
Ja weet ik, maar goed op de Axe II kan het wel, zij het een digitale simulatie natuurlijk.
Met 614 ms kan ik toch veel dingen niet doen die ik zou willen. Maar goed, waar maak ik me druk om, ik koop deze VR toch niet.

Wat is eigenlijk de maximale delaytijd die met analoog te bereiken is, theoretisch gezien?

DemolitionColorScheme
16 februari 2012, 11:37
Ja weet ik, maar goed op de Axe II kan het wel, zij het een digitale simulatie natuurlijk.
Met 614 ms kan ik toch veel dingen niet doen die ik zou willen. Maar goed, waar maak ik me druk om, ik koop deze VR toch niet.

Wat is eigenlijk de maximale delaytijd die met analoog te bereiken is, theoretisch gezien?
Je beantwoord je eigen punt eigenlijk al: de Axe-FX is een emulator. Dit ding is geheel analoog. 8 seconden analoog lijkt me onhaalbaar. Het maximale? 1000 tot 1200ms, volgens mij - of althans, het maximale wat op de markt is uitgebracht.

Anyways, ik vind deze unit, persoonlijk, niet echt boeiend, o.a. al door de voorgenoemde punten. Daarbij vind ik hem ook gewoon niet echt heel boeiend klinken. Erg leuk dat hij geheel analoog is en digitaal aanstuurbaar is, dat vind ik dan wel weer een plus, maar qua geluid heb ik nog niets boeiends gehoord. Heeft die delay overigens een LFO die geregeld kan worden voor modulatie? Dat zou wel een plus zijn, anders is het een vrij saaie delay, voor mij dan. ;)

Dirk_Hendrik
16 februari 2012, 12:25
Ik heb een maxon AD999 liggen die is gemodificeerd voor dubbele delaytijd. (DMV 2048 stage BBD chips ipv de originele1024 stages) Da's dus 1.8 sec ipv 900mS. Wat me vnl opviel is dat als je zo'n lange scheiding krijgt tussen droog en repeat de repeats ineens knap beroerd, kaal, droog en kunstmatig klinken.

DemolitionColorScheme
16 februari 2012, 14:42
Ik heb een maxon AD999 liggen die is gemodificeerd voor dubbele delaytijd. (DMV 2048 stage BBD chips ipv de originele1024 stages) Da's dus 1.8 sec ipv 900mS. Wat me vnl opviel is dat als je zo'n lange scheiding krijgt tussen droog en repeat de repeats ineens knap beroerd, kaal, droog en kunstmatig klinken.
Wat ook verklaard waarom er niet vaak boven de 1000ms gegaan wordt qua analoge delays. Ik vind 1 sec eigenlijk al vrij brak met analoge delays.

tnijland
16 februari 2012, 18:17
Nou, ik vind het wel een uiterst boeiend apparaat vooropgesteld dat ie echt een stukje puurder klinkt dan de digitale generatie. Veel mensen op het forum vinden deze sounds kennelijk een koud kunstje. Waar ik dan wel benieuwd naar ben is met exact welke effecten (met naam graag) je dit had willen realiseren. Ofwel wat zijn de beste effecten voor een dergelijke sound?

Hoop alleen dat het niet teveel off-topic is...

tnijland
23 februari 2012, 19:34
Heeft al iemand dit ding uitgeprobeerd?

tnijland
24 februari 2012, 23:41
OK. anders geformuleerd, zou de vintage revolution beter in een rack setup passen dan een G-Force? Ben namelijk wel benieuwd of mijn Groove Tubes Trio preamp samen met die vintage revolution effect unit en een stereo 6L6 (Simul Class 295of een EL34 eintrap Traveller) tot een stukje pure chocolade zou leiden....

Henri H
25 februari 2012, 00:53
Één ding weet ik zeker; die TC phaser van jou verslaat de phaser van dit apparaat met verve.....
Bovendien, wat is er nou leuker dan zo af en toe een leuk nieuw c.q. ander pedaal aan te schaffen?

Ik heb trouwens een paar maanden geleden een Ibanez Swell Flanger van degene die dit apparaat op de markt heeft gebracht, gekocht. :cooler:

morris
25 februari 2012, 01:51
Één ding weet ik zeker; die TC phaser van jou verslaat de phaser van dit apparaat met verve.....
Bovendien, wat is er nou leuker dan zo af en toe een leuk nieuw c.q. ander pedaal aan te schaffen?

Ik heb trouwens een paar maanden geleden een Ibanez Swell Flanger van degene die dit apparaat op de markt heeft gebracht, gekocht. :cooler:

Kijk da's nou precies wat mij doet twijfelen over het concept van dit apparaat. Wat is het leuke van dit ding? De analoge effects. Dus pedalen. Als we een goede delay, reverb of chorus willen kopen we wel een Eventide, GForce of Lexicon e.d.
Dus naast voornoemde helden verslaan zal het ding ook nog analoge pedals moeten verslaan. Dat wordt een uiterst lastige!
Daarnaast, wat doet de gemiddelde pedal freak het liefst? Expirimenteren met pedals. Dus wisselen en veranderen. Hoezeer ik het initiatief ook waardeer, de geluidskwaliteit zal van een dermate hoog niveau moeten zijn dat het veel mensen definitief tot tevredenheid zal gaan stemmen, en daar heb ik - afgaande op de soundclips- een hard hoofd in.

Morris

Roger Axetrample
8 maart 2012, 13:56
Heeft al iemand dit ding uitgeprobeerd?

hoi Tnijland,

we staan op de Vintage Veenendaal gitaarbeurs op zaterdag 31 maart (zie http://vintageveenendaal.eu/showmrt2012nl.html, dus als in de buurt bent kun je 'm zelf checken!
groetjes
Rogier

Roger Axetrample
8 maart 2012, 14:01
Kijk da's nou precies wat mij doet twijfelen over het concept van dit apparaat. Wat is het leuke van dit ding? De analoge effects. Dus pedalen. Als we een goede delay, reverb of chorus willen kopen we wel een Eventide, GForce of Lexicon e.d.
Dus naast voornoemde helden verslaan zal het ding ook nog analoge pedals moeten verslaan. Dat wordt een uiterst lastige!
Daarnaast, wat doet de gemiddelde pedal freak het liefst? Expirimenteren met pedals. Dus wisselen en veranderen. Hoezeer ik het initiatief ook waardeer, de geluidskwaliteit zal van een dermate hoog niveau moeten zijn dat het veel mensen definitief tot tevredenheid zal gaan stemmen, en daar heb ik - afgaande op de soundclips- een hard hoofd in.

Morris

Hoi Morris,
binnenkort gaan we een vergelijkingsvideo doen waarin we de effecten van de PedalPro A-B vergelijken met de betere 'boetiek' analoge pedalen.
Het wisselen van pedalen is juist wat de PedalPro mogelijk maakt: je hebt 2 effectloops zodat je je eigen pedalen op 2 plaatsen in de signaalketen kan opnemen en in de presets kan programmeren. Tel daarbij op de MIDI out waarmee externe effecten mee kunt bedienen vanaf de footcontroller en je krijgt een idee.
Als je twijfelt aan de kwaliteit van de geluiden dan zou je 'm eigenlijk zelf eens moeten bespelen. We staan op de Vintage Veenendaal gitaarbeurs op za. 31 maart dus als je tijd hebt...
groetjes
Rogier

Dirk_Hendrik
8 maart 2012, 21:56
Neee!!!!
Doe dat vergelijk nou met de betere standaardpedalen. De stock tubescreamers, MXR flangers, Iba chorus, EH muffs en wat dies meer zijt. Met referenties dus. Niet met pedalen waar een blije soldeerder z'n kwakkie overheen heeft geflatst. Dan is elke referentie weg en is je vergelijk dus appels met peren geworden.,

Daarnaast,
Leuk dat je weer even langskomt. Regareer ook eens op de andere vragen/opmerkingen in dit draadje ;-)

Dirk_Hendrik
8 maart 2012, 22:02
Verder ben ik enigzins benieuwd naar de basismodellen waaromheen de verschillende effecten gebouwd zijn. Uiteindelijk zullen er toch een aantal klassiekers als basis zijn gebruikt om de effecten van af te leiden. phasing in de fet (MXR stijl) of OTA (smallstone) stijl bijvoorbeeld. Idem de vraag op welke BBD's de delay's gebaseerd zijn. MN320x's/V3205's/BL3208's (beter verkrijgbaar) of MN300x's (meer headroom). etc etc. Dat soort vragen dus.


Ik quote mezellef even. Speciaal voor Roger die ik net een PM heb gestuurd met de vraag wat meer te reageren op alle vragen/opmerkingen die in dit draadje voorbij zijn gekomen sinds z'n laatste bezoek.

Oh Roger,
Is er ook nog iets kritisch te melden of is echt alles helemaal waanzinnig?

Roger Axetrample
9 maart 2012, 15:05
Neee!!!!
Doe dat vergelijk nou met de betere standaardpedalen. De stock tubescreamers, MXR flangers, Iba chorus, EH muffs en wat dies meer zijt. Met referenties dus. Niet met pedalen waar een blije soldeerder z'n kwakkie overheen heeft geflatst. Dan is elke referentie weg en is je vergelijk dus appels met peren geworden.,

Daarnaast,
Leuk dat je weer even langskomt. Regareer ook eens op de andere vragen/opmerkingen in dit draadje ;-)

Hoi Dirk,
goed idee. Ik heb nog wat standaardpedaaltjes liggen en qua referentie zou dat inderdaad beter zijn. Wel is het zo dat andere mensen vragen hoe de PedalPro sounds zich verhouden tot de verschillende boutique/snoepje-van-de-maand/blije-soldeerder pedalen en dat wil Vintage Revolution dus ook laten horen. Ze hebben een hele rits van die dingen in huis gehaald, ik weet niet precies welke (Diamond Memory Lane en Zendrive o.a.). Ze zijn heilig overtuigd dat ze hier makkelijk tegenop kunnen met de PedalPro, maar de kracht van een hoge kwaliteit video is natuurlijk dat iedereen z'n eigen mening kan vormen.
groetjes
Rogier

Roger Axetrample
9 maart 2012, 15:12
Ik quote mezellef even. Speciaal voor Roger die ik net een PM heb gestuurd met de vraag wat meer te reageren op alle vragen/opmerkingen die in dit draadje voorbij zijn gekomen sinds z'n laatste bezoek.

Oh Roger,
Is er ook nog iets kritisch te melden of is echt alles helemaal waanzinnig?

Hoi Dirk-Hendrik,
wat betreft die basismodellen, dat kan ik niet beantwoorden, hoofdontwerper Max heeft eindeloze technische verhalen hierover waar ik meestal niet alles van begrijp.

Puntjes van kritiek: - op de effecten zelf heb ik die niet. Mijn eigen pedalen, waar ik toch altijd wel blij mee was, klinken een stuk minder dan de equivalente sounds in de Pedalpro, bij een A-B vergelijking (ik gebruik oa. Keeley TS Plus mod, Eventide Modfactor en Vox wah).
- functionaliteit. Veel mensen op de diverse fora zouden willen dat je de Pedalpro zelf ook kan besturen met een externe MIDI switcher. Dat zou inderdaad nog een goede toevoeging zijn. Maar van mij hoeft het niet, ik doe geen MIDI. Daarnaast werkt de besturing via de Pedalino perfect.

Oh ja, hier is een goed voorbeeld van de overdrive: http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/samples/distortion/
Luister naar de bovenste sample 'Dynadrive', die heb ik ingespeeld :)
Zoals je kan horen kun je qua dynamiek alle kanten op, van clean naar een flinke dot vervorming. Dit kan je doen met je aanslag, met de gitaar volumepot of zoals in deze opname met gebruik van de expressionpedal voor de hoeveelheid gain.

groetjes
Rogier

Dirk_Hendrik
9 maart 2012, 15:32
Thanks Roger!!!

DemolitionColorScheme
9 maart 2012, 15:39
Oh ja, hier is een goed voorbeeld van de overdrive: http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/samples/distortion/
Luister naar de bovenste sample 'Dynadrive', die heb ik ingespeeld :)
Zoals je kan horen kun je qua dynamiek alle kanten op, van clean naar een flinke dot vervorming. Dit kan je doen met je aanslag, met de gitaar volumepot of zoals in deze opname met gebruik van de expressionpedal voor de hoeveelheid gain.
Ik moet zeggen, dat klinkt wel echt goed! Maar goed, de versterker zelf speelt natuurlijk ook altijd een grote rol! ;)

Roger Axetrample
10 maart 2012, 12:37
Verder ben ik enigzins benieuwd naar de basismodellen waaromheen de verschillende effecten gebouwd zijn. Uiteindelijk zullen er toch een aantal klassiekers als basis zijn gebruikt om de effecten van af te leiden. phasing in de fet (MXR stijl) of OTA (smallstone) stijl bijvoorbeeld. Idem de vraag op welke BBD's de delay's gebaseerd zijn. MN320x's/V3205's/BL3208's (beter verkrijgbaar) of MN300x's (meer headroom). etc etc. Dat soort vragen dus.

Hoi Dirk Hendrik,
ik heb dit voorgelegd aan Max, hier mijn vertaling van zijn antwoord:
'De PedalPro bevat ongeveer 2000 topkwaliteit componenten waaronder 9 Neutrik connectors, 21 relays, 13 opto-resistors, 5 BBD's, 14 matched pair transistoren en een toroidal power supply die een vergrote headroom en minder ruis oplevert.

Er zijn 3 MN3005's gebruikt voor de delay en 1 MN3007 voor de chorus en 1 MN3007 voor de flanger. De delay heeft 3 afzonderlijke circuits, voor korte, middellange en lange delay (tot 614 ms) voor verschillende analoge sounds.

De phaser bevat 6 custom-gemaakte optische componenten. En, de phaser is gebaseerd op de Mu-Tron Phasor, maar met betere componenten en meer modulatie functies.

Andere basismodellen die als uitgangspunt dienden zijn ADA flanger, Boss Chorus CE-1, Cry Baby wah. Wederom met betere kwaliteit componenten en meer parameters.'

Iets anders wat hij vertelde is dat de od/dist sectie alleen FETs bevat, geen chips.

groetjes
Rogier

Roger Axetrample
10 maart 2012, 12:40
Hoi Demolition,

dank je. De gebruikte versterker is een Fender Twin Reverb afgesteld op een clean geluid.
groetjes
Rogier

DemolitionColorScheme
10 maart 2012, 15:05
Hoi Demolition,

dank je. De gebruikte versterker is een Fender Twin Reverb afgesteld op een clean geluid.
groetjes
Rogier
Ja, zo'n gevoel had ik al. Mooie attack van de noot door het heldere karakter van de Twin. Maar goed, dit laat zien dat een bepaald overdrive model in dat ding van jullie leuk is, voor de rest ben ik (nog?) niet overtuigd, en nee, ik kom niet naar een beurs. ;)

Roger Axetrample
10 maart 2012, 19:22
Ja, zo'n gevoel had ik al. Mooie attack van de noot door het heldere karakter van de Twin. Maar goed, dit laat zien dat een bepaald overdrive model in dat ding van jullie leuk is, voor de rest ben ik (nog?) niet overtuigd, en nee, ik kom niet naar een beurs. ;)

Hoi Demolition,
je hoeft ook niet naar de beurs te komen, want we hebben vorige week weer wat video-opnamen gemaakt van een hoop presets. Zo gauw de video's online staan zal ik hier linken.
groetjes
Rogier

tnijland
10 maart 2012, 21:10
hoi Tnijland,
we staan op de Vintage Veenendaal gitaarbeurs op zaterdag 31 maart (zie http://vintageveenendaal.eu/showmrt2012nl.html, dus als in de buurt bent kun je 'm zelf checken!
groetjes
Rogier

Hallo Rogier,

Hartelijk dank voor je informatie. Het lijkt me erg interessant om dit een keertje in de praktijk te beluisteren op de beurs in Veenendaal.

Dirk_Hendrik
10 maart 2012, 21:52
Hoi Dirk Hendrik,
ik heb dit voorgelegd aan Max, hier mijn vertaling van zijn antwoord:
etc.


Thanks Roger!

MN3005's?
Dan hoop ik voor Max dat dit apparaat geen hit gaat worden. Anders heeft hij per direct een supply probleem.

Roger Axetrample
11 maart 2012, 15:43
Hallo Rogier,

Hartelijk dank voor je informatie. Het lijkt me erg interessant om dit een keertje in de praktijk te beluisteren op de beurs in Veenendaal.

Hoi,
leuk misschien zien we elkaar daar dan!
groetjes
Rogier

Roger Axetrample
11 maart 2012, 15:45
Hoi Dirk,
ja maar dat probleem heeft hij bij aanvang van het ontwerpproces al voorzien, 5 jaar geleden. Dus hij heeft toen meteen bergen componenten aangeschaft, vooral de schaarsere typen.
groetjes
Rogier

Dirk_Hendrik
11 maart 2012, 18:24
Dan hoop ik dat hij dat beter heeft gedaan dan Mike Matthews van Electro Harmonix. Die deed een soortgelijke opkoopactie (waarna MN3005's dus meteen schaars werden) en moest 10 jaar later bekennen dat ongeveer 3/4 van die voorraad fakes (counterfeits)waren.

Het gebruik van een Mutron Phaser concept is leuk. Just die omdat een "snelle" parts for parts clone van zo'n ding niet gaat. Je moet inderdaad die optische elementen hebben en die zul je, als je het autenthiek wil doen, inderdaad custom moeten laten maken. Dat vereist dus nogal wat doorzettingsvermogen.

tnijland
11 maart 2012, 21:57
hoi Tnijland,

we staan op de Vintage Veenendaal gitaarbeurs op zaterdag 31 maart (zie http://vintageveenendaal.eu/showmrt2012nl.html, dus als in de buurt bent kun je 'm zelf checken!
groetjes
Rogier

Ik weet dat we op gitaarnet nogal kritisch kunnen zijn. Toch vind ik dat ieder apparaat een kans moet hebben om te bewijzen dat het op de markt ook potentie heeft. Zeker als het een Nederlands produkt is (we doen het in Nederland gelukkig nog niet zo slecht ;-)

In een tijd dat iedereen alleen maar over amps of modeling kan praten vind ik het persoonlijk zeer gedurfd om een concept neer te leggen dat i.p.v. amps juist een "best of" analoge pedalen set aanbiedt. Ik ben er al wel achter dat ik in ieder geval nooit mijn favoriete amps wegdoe (dus ook niet voor mijn Axe-Fx II die ik (sorry) nog steeds beschouw als erg leuk voor erbij maar absoluut niet te vergelijken met een top-amp) en ik baal tevens van losse pedalen.

Dus misschien is dit wel een leuk produkt dat net dat probleem oplost. Ik heb tenslotte ook al G-Force of Lexicon MPX G2 gehad en die waren digitaal. Dus....

Roger Axetrample
12 maart 2012, 11:29
Dan hoop ik dat hij dat beter heeft gedaan dan Mike Matthews van Electro Harmonix. Die deed een soortgelijke opkoopactie (waarna MN3005's dus meteen schaars werden) en moest 10 jaar later bekennen dat ongeveer 3/4 van die voorraad fakes (counterfeits)waren.

Het gebruik van een Mutron Phaser concept is leuk. Just die omdat een "snelle" parts for parts clone van zo'n ding niet gaat. Je moet inderdaad die optische elementen hebben en die zul je, als je het autenthiek wil doen, inderdaad custom moeten laten maken. Dat vereist dus nogal wat doorzettingsvermogen.

Hoi Dirk,

dank je. Nog even Max' reactie hierop, wederom mijn vertaling:
'De gebruikte MN3005's zijn volledig getest en origineel. We zijn op de hoogte van het bestaan van slechte kopiëen op de markt. Als onze voorraad MN3005's op is, zullen we nieuwe chips laten maken door een chipfabrikant.
Voor alle fotoresistoren hebben we een eigen apparaat gemaakt om ze te testen en te selecteren aan de hand van de gemeten waarden (weerstand en snelheid). Bedankt voor alle vragen, die blijk geven van liefde voor en begrip van de techniek!'
Foto is van het testapparaat.
groetjes
Rogier
http://www.rogierschneemann.com/picture.jpg

Tristan
12 maart 2012, 12:05
Haha, gaaf, dit zit wel op freakniveau. :)
Alleen vraag ik me af waarom jullie dan geen modulatie delay hebben ingebouwd en heeft de delay wel tap-tempo of liever nog BPM sync met verschillende divisies?
Daarnaast zou een octaver voor mij echt heel welkom zijn, maar goed, die kan je altijd in de signal chain erbij zetten (waar je 'm ook maar wil hebben als ik het goed begrepen heb?).
Voor wat betreft de clipjes klinkt het geheel me nog wel wat sessiegitarist achtig, ik zou graag de freakier sounds uit het ding wel eens willen horen.
Die Pedalino met de druksensors is wat mij betreft ook niet echt een handig idee, het is denk ik vrijwel noodzakelijk dat het beest ook met elke midi controller op de markt te sturen is.

massi1234
19 maart 2012, 13:48
Cd-tracks opgenomen met PedalPro
http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/samples/cdtracks/

http://www.tribune2lartiste.com/2011/03/hongo-calling-la-confirmation-dun-talent-conscient-de-sa-force/

tnijland
31 maart 2012, 23:08
Ik heb vandaag op de beurs in Veenendaal de PedalPro van Vintage Revolution bekeken, beluisterd en er zelfs even kort mee gespeeld.

Het apparaat ziet er mooi vintage uit en lijkt ook heel degelijk opgebouwd en is uitgerust met de betere componenten. Ik denk dat de ontwerper toch wel een soort Axe-Fx achtige persoonlijkheid heeft (technische achtergrond bij de Luchtmacht..;-.)

Ook de Pedalino footcontroller lijkt wel een aardige en passende oplossing en is toch wel in staat om andere MIDI apparaten correct aan te sturen. De Pedalino is in ieder geval super robuust en van zware kwaliteit. Het is dus zeker geen slechte controller.

De PedalPro lijkt speciaal voor losse amps te zijn ontworpen maar het is voor ons rack gebruikers ook mogelijk om de Pedalpro te integreren met een losse preamp and stereo power-amp. Er is een pre en een post effect loop. De post effectsloop is overigens stereo uitgevoerd. Hij werd op de beurs overigens gedemonstreerd met een Fender Twin Reverb amp.

Qua klank was ik buitengewoon verrast over de kwaliteit. Het is altijd een beetje lastig om in een drukke omgeving en op iemands anders spullen te spelen maar ik kon toch een aardig goede indruk krijgen over de kwaliteit en de potentie van dit apparaat. De presets zijn heel erg mooi en direct bruikbaar zonder al die irritante toeters en bellen. Wat ik super vind is het feit dat controleren van de parameters m.b.v. van het control pedaal kan waarbij je de effects time-based mooi kunt inmengen in je sound. Erg mooi allemaal en ik hoorde de klanken van de demo's ook zeker terug in de 'live' sound. Ik heb altijd gehouden van goede presets en dat is precies wat er hier geboden wordt.

Kortom, het was toch wel genieten van echt pure kwaliteit en ondanks het feit dat ik zelf de Axe-Fx 2 heb vind ik dit toch wel de moeite waard te vermelden. Dit is gewoon een superieur multi-fx die in combinatie met je eigen perfecte amp wel eens eens DE echte winnaar zou kunnen zijn. (Ik weet dat een dergelijke combinatie thuis beter klinkt dan mijn Axe-Fx II waar ik overigens erg blij mee ben ;-)
Ik maak me alleen een beetje bezorgd om de delay tijd van 600ms welke in stereo wel een te kort zou kunnen blijken. Alle andere effecten zoals bv mijn RC booster zouden in de pre-loop geplaatst kunnen worden. Verder vind ik dat een dergelijk apparaat misschien langer garantie/upgrades zou moeten bieden om een vaste groep gebruikers te verkrijgen.

Dus mannen, vergis je niet want dit is toch wel iets speciaals dat ver boven het gemiddelde uitsteekt. Maar of het het in de markt aanslaat is altijd de vraag. Ik begreep dat er binnenkort ook een review in het blad gitarist komt...

Tristan
1 april 2012, 02:36
Wat ik me nog steeds afvraag is of dat het meer een studio / sessiegitarist apparaat is, of dat 'ie ook echt vette freaky dingen kan, kan je daar misschien meer over vertellen?

tnijland
1 april 2012, 16:43
Ik neig naar het eerste (studio/live sessies) maar moet toegeven dat Vintage Revolutions vrijwel alles programmeerbaar heeft gemaakt met software die de analoge componenten gebruikt terwijl het signaal pad intact wordt gelaten. Ik geef alleen zelf niet zo om veel filters (die gebruik ik ook nooit bij de Axe-Fx) die synth effecten maken maar bij de distortion effecten bleek het toch wel erg nuttig omdat er meerdere soorten distortion/overdrive mee werden gemaakt.

tnijland
1 april 2012, 20:05
Verder weet ik bij nader inzien niet helemaal zeker of het apparaat optimaal is ingericht voor een rack setup met een losse preamp en stereo power-amp. De external effectsloop (achter de compressor) zou namelijk ook een preamp kunnen bevatten want je kunt zowel de boost als de distortion op bypass zetten. Wel jammer dat op deze manier de boost en distortion dan weer achter de preamp komen. Tevens miste ik een goede equalizer in de lijst met effecten.

Tristan
1 april 2012, 21:51
Ik bedoelde niet alleen qua filters en synth achtige geluiden, hoewel dat ook wel een gedeelte is waar ik op doel, maar ik vind bijvoorbeeld de chorus ook maar vrij netjes en schoon klinken, het lijkt me niet echt zo'n ding waar je de rate lekker hoog kan zetten voor een goede wiegende sound en de phaser lijkt ook niet zo superdiep en vet te gaan als bijvoorbeeld een Small Stone om maar eens wat te noemen.
Ik heb het idee dat het allemaal vrij braafjes is, maar goed, op dat soort vragen heb ik van de topic starter ook nog steeds geen antwoord gekregen.

Roger Axetrample
3 april 2012, 22:14
Ik bedoelde niet alleen qua filters en synth achtige geluiden, hoewel dat ook wel een gedeelte is waar ik op doel, maar ik vind bijvoorbeeld de chorus ook maar vrij netjes en schoon klinken, het lijkt me niet echt zo'n ding waar je de rate lekker hoog kan zetten voor een goede wiegende sound en de phaser lijkt ook niet zo superdiep en vet te gaan als bijvoorbeeld een Small Stone om maar eens wat te noemen.
Ik heb het idee dat het allemaal vrij braafjes is, maar goed, op dat soort vragen heb ik van de topic starter ook nog steeds geen antwoord gekregen.

Hoi Tristan,

alle parameters hebben een zeer groot bereik en dus kun je genoemde geluiden makkelijk krijgen. We hebben nog een aantal filmpjes gemaakt met een vollediger overzicht van de verschillende sounds, komt binnenkort op youtube.
Ik denk dat de presets allemaal redelijk braaf klinken omdat er geluiden zijn gekozen die voor de meeste mensen meteen bruikbaar zijn. Maar de meer extreme dingen zijn ook mogelijk.
groetjes
Rogier

Tristan
4 april 2012, 02:20
Ah, ik kijk uit naar de filmpjes dan, ben wel benieuwd. :)

tnijland
4 april 2012, 07:33
Ik heb er ook nog even over zitten nadenken. Gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd Line6, Kemper, Rack 11, Axe-Fx etc. zie je dat steeds meer mensen de overstap maken naar een digitale set vanwege dat de beter wordende kwaliteit. Zelfs de betere en bekendere gitaristen beginnen deze stap te maken.

Als je dus een goed analoog (digitaal bestuurbaar) multi-effect maakt dan moet het dus nog veel beter zijn. Daarnaast wordt de prijs en garantie op componenten denk ik ook belangrijker. Ik denk dat Vintage Revolutions hier wel een niche markt kan aanspreken vanwege de hoge kwaliteit en de geboden oplossing die wel uniek is.

Maar hoe zou je nu moeten doorbreken op een dergelijke moeilijke markt? Volgens mij door juist te proberen om de veel gevolgde gitaristen en geluidspuristen te endorsen zoals bijv. Scott Henderson, Michael Landau, Pete Thorn , etc. Veel amateur gitaristen kopen tenslotte die gitaren, amp effect equipement van hun voorbeelden.

Het is maar een tip...

Roger Axetrample
5 april 2012, 14:22
Ik heb er ook nog even over zitten nadenken. Gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd Line6, Kemper, Rack 11, Axe-Fx etc. zie je dat steeds meer mensen de overstap maken naar een digitale set vanwege dat de beter wordende kwaliteit. Zelfs de betere en bekendere gitaristen beginnen deze stap te maken.

Als je dus een goed analoog (digitaal bestuurbaar) multi-effect maakt dan moet het dus nog veel beter zijn. Daarnaast wordt de prijs en garantie op componenten denk ik ook belangrijker. Ik denk dat Vintage Revolutions hier wel een niche markt kan aanspreken vanwege de hoge kwaliteit en de geboden oplossing die wel uniek is.

Maar hoe zou je nu moeten doorbreken op een dergelijke moeilijke markt? Volgens mij door juist te proberen om de veel gevolgde gitaristen en geluidspuristen te endorsen zoals bijv. Scott Henderson, Michael Landau, Pete Thorn , etc. Veel amateur gitaristen kopen tenslotte die gitaren, amp effect equipement van hun voorbeelden.

Het is maar een tip...

Hoi Tnijland,

zeker een goede tip en er zijn ook plannen in die richting! Gelukkig zitten we niet ver van De Boerderij waar genoemde gitaarhelden geregeld optreden...

Over de steeds betere kwalititeit van digitaal kun je natuurlijk twisten. De processoren worden steeds sneller, maar je blijft AD/DA nodig hebben, waarbij je pure geluid wordt omgezet in nullen en enen en daarna weer terug wordt vertaald. Dit heeft een hoorbaar effect.
Daarbij; de genoemde gitaristen gebruiken niet of nauwelijks digitaal. Behalve rackprocessoren voor de reverb, maar dan gemixt met het analoge sound, mbv effectloop.
Ik zag Landau, Johnson of Henderson nog niet met een Axe-FX of Line-6 op het podium, toch?
groetjes
Rogier

Dirk_Hendrik
5 april 2012, 15:15
Dit heeft een hoorbaar effect.
Correctie.
De ontwerpers van de VR vinden dat dit een hoorbaar effect heeft.

Van AD/DA conversie stellen dat het hoorbaar is is een mening. Geen feit.

Nielsje
5 april 2012, 17:09
Ik vind het nogal wat, een apparaat lanceren en dan je hier komen verdedigen :)
D'r zitten hier een hoop kritische mensen, die niet schuwen om de meest moeilijke vragen voor te leggen.
Hulde voor de antwoorden die gegeven worden, en maar hopen dat het een succes product wordt.

Met midi-aanstuurbaarheid.

tnijland
5 april 2012, 19:27
Ik zag Landau, Johnson of Henderson nog niet met een Axe-FX of Line-6 op het podium, toch?

Ha, ha, point taken. Maar je hebt helemaal gelijk en dus is het dus aan jullie om onze "guitar heroes" te overtuigen van dit prachtige produkt. Ik heb in ieder geval genoten van de demonstratie op de gitaarbeurs en wacht met spanning wat youtube filmpjes af. Wie weet ruil ik mijn Axe-Fx II wel een keertje in voor een Vintage Revolutions...

peter_heijnen
6 april 2012, 08:29
Correctie.
De ontwerpers van de VR vinden dat dit een hoorbaar effect heeft.

Van AD/DA conversie stellen dat het hoorbaar is is een mening. Geen feit.
Dus iedere keer als ik wél verschil hoorde -en vooralsnog is dat in 100% van alle gevallen zo geweest- was dat mijn mening en niet wat mijn oren mij vertelden? Je kunt tegenwoordig ook helemaal niets meer geloven. ;)

morris
6 april 2012, 09:49
AD/DA conversie doet altijd wat met geluid. Of het hoorbaar is, is vers 2. In alle situaties waarin ik dit heb onderzocht, hetgeen meestal te maken had met het al dan niet seriëel of parallel opstellen van FX met AD/DA is mijn ervaring in ieder geval dat het altijd hoorbaar is. Dan heb ik het ook over high end conversie zoals in TC of Eventide units. Of het negatief of positief effect heeft, is vers 3 overigens, dat is persoonlijk. Ik ga het in ieder geval liever uit de weg omdat ik altijd wat mis in harmonischen. Vooral bij het layeren van diverse parts bij opnames mis je gewoon diepte IMO.

Morris

peter_heijnen
6 april 2012, 11:20
Ik kan me trouwens best kunnen voorstellen dat er convertors zijn die 'onhoorbaar' hun werk doen, maar als ze al bestaan, lijken die me niet hun weg te vinden in semi pro gear, zoals dus de meeste gitaarapparatuur.

massi1234
6 april 2012, 20:29
Hi everyone. Allow me a comment in English regarding the post on AD DA converter from the engineering point on view.

The real problem is the dynamic range of your guitar.
On a single coil using a strong pick you can get to 0.6 Vrms
On a double coil you can get to 1Vrms

Let’s assume that you are playing energetically and your front end AD converter is just below the clipping level. The best AD converter on the market will give you 20 real bits conversion which means 120dB dynamic.

Now, we the same setting play a moderate arpeggio or scale. You can easly get below 0.006V rms which means 100 times less. So your dynamic is 80dB.
This means that you are using 13.3 bits now !!

To conclude when you play loud and your amp is at a low volume is difficult to hear the difference.
When you play soft and your amp is loud then the difference is huge because you hear the poor sampling

The Lo Lands
7 april 2012, 10:05
Dit hele topic gelezen en soundclips op website beluisterd en ik moet zeggen dat ik dit product wel erg kan waarderen. Imo vind ik de prijs niet te hoog. Ik heb mijn pedalboard met effecten eens berekend en kom toch ook al rond die prijs uit waarmee ik niet eens al die effecten op mijn pedalboard heb liggen! Zelf vind ik het ook cool om zo nu en dan te switchen met analoge pedalen maar als je bijvoorbeeld in kleine zalen speelt en professioneel gitarist ben dan zie ik toch wel erg veel voordelen met een dergelijk (compact) alles in één product. Line 6 heeft ook een dergelijk product (dan wel digitaal) waarbij de bekende pedalen zijn gesimuleerd. Klinkt best goed maar eerlijk is eerlijk dat een hoop effecten analoog nog altijd het beste klinken. Digitaal is vaak goedkoper en dus voor een brede doelgroep muzikanten weggelegt, maar als muziek je brood is ga je toch voor het beste (vind ik :-) en zou een aanschaf van een dergelijk product volledig rechtvaardigen. Complimenten met dit toch wel innovatieve Nederlandse product! Succes!

DemolitionColorScheme
7 april 2012, 10:25
Digitaal is vaak goedkoper en dus voor een brede doelgroep muzikanten weggelegt, maar als muziek je brood is ga je toch voor het beste (vind ik :-) en zou een aanschaf van een dergelijk product volledig rechtvaardigen.
Ik wil wel even inhaken op het feit dat analoog 'beter' zou zijn. Of het nu analoog of digitaal is, dat is geen kwestie van 'beter' of 'minder goed'. Als we zouden uitgaan van de qualiteit, dan is een BBD delay qualitatief 'minder'.

Een digitale delay klinkt als een digitale delay en een analoge als een analoge; het een is niet beter dan het ander.

The Lo Lands
7 april 2012, 10:58
Ik wil wel even inhaken op het feit dat analoog 'beter' zou zijn. Of het nu analoog of digitaal is, dat is geen kwestie van 'beter' of 'minder goed'. Als we zouden uitgaan van de qualiteit, dan is een BBD delay qualitatief 'minder'.

Een digitale delay klinkt als een digitale delay en een analoge als een analoge; het een is niet beter dan het ander.
AUB niet mijn woorden verdraaien. In de zin daarvoor gaf ik aan dat een hoop effecten analoog nog altijd beter klinken, niet allemaal dus! Ik heb niets gezegt over een specifiek effect. Ook ik heb een digitaal delay pedaal die uitstekend klinkt maar overdrives/distortions/wah en nog wel wat andere effecten klinken analoog imo vaak beter dan een digitale variant. Het is zo dat als je effecten als een kleur zou beschouwen er geen definitie als goed of beter is maar dit puur op smaak en toepassing berust. In het geval van dit product en de voorliefde voor een analoog circuit (digitaal aangestuurd) zie ik hier zeker de voordelen van in en prefereer ik analoog boven digitaal. Mijn mening uiteraard :)

DemolitionColorScheme
7 april 2012, 12:04
Okay, dat is dan duidelijk.
Helaas komt er bij mij dan weer een nadeel betreffende de VP. Leuk idee, zeer zeker, maar ik zou niet zonder een reverb (een echt analoge reverb, bestaande uit analoge delays is niet echt je van het) en een digitale delay kunnen, maar dat ben ik. :)

peter_heijnen
7 april 2012, 12:23
Now, we the same setting play a moderate arpeggio or scale. You can easly get below 0.006V rms which means 100 times less. So your dynamic is 80dB.
This means that you are using 13.3 bits now !!
I guess you understand dutch or use translate prog so i reply in dutch.

Zoals je bovenstaand beschrijft, lijkt het alsof je bedoelt dat de conversie 'meeverandert' al naar gelang je harder of zachter speelt/instuurt. Dat is natuurlijk niet zo, 20bits conversie is 20 bits, ook als je zachter speelt. Het zachter gespeelde wordt gewoon net zo als het harder gespeelde 20bits geconverteerd.

massi1234
7 april 2012, 13:42
Sorry Peter, I did not make myself clear.
Once the dynamic of your AD converter is set to the maximum volume guitar (e.g. 0.6Vrms) if you play one note at a much lower volume, such lower note will be represented with less bits. If you have a bar LED input monitor like I have on my Eventide, when you are much below the clipping level you get one or two LEDs on (just an example). So if you keep reducing the guitar volume you will hear the HISS noise due to quantization of your AD conveter.
To be more precise every 6B you go down with your volume you lose one bit. There are many scientific publications on this matter in literature, conference, IEEE electronics.
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=2788.

Anyway I love both digital and analogue. Analogue is great for certain things and digital for others.

Roger Axetrample
9 april 2012, 11:13
Correctie.
De ontwerpers van de VR vinden dat dit een hoorbaar effect heeft.

Van AD/DA conversie stellen dat het hoorbaar is is een mening. Geen feit.

Nee ik hoor het zelf.
Jij niet?
Rogier

Roger Axetrample
9 april 2012, 11:17
Hoi Nielsje,

dank je wel. Het is erg fijn om van mensen op dit en andere fora te horen wat ze vinden. Een deel van die informatie wordt gebruikt om het product te verbeteren, zoals al is gebeurd bv met de pressure pads.
Die midi-aanstuurbaarheid zal ik nogmaals aankaarten.
groetjes
Rogier

peter_heijnen
10 april 2012, 09:32
Sorry Peter, I did not make myself clear.
Once the dynamic of your AD converter is set to the maximum volume guitar (e.g. 0.6Vrms) if you play one note at a much lower volume, such lower note will be represented with less bits. If you have a bar LED input monitor like I have on my Eventide, when you are much below the clipping level you get one or two LEDs on (just an example). So if you keep reducing the guitar volume you will hear the HISS noise due to quantization of your AD conveter.
To be more precise every 6B you go down with your volume you lose one bit.
En als je dan niet speelt, gebruik je dan 0 bits en hoor je opeens keihard digitale ruis? Natuurlijk niet. ;)

Wel heb je uiteraard -net als bij analoog- altijd te maken met een ruisdrempel. Die ruisdrempel bepaalt aan de onderkant je dynamische bereik en dwingt je ertoe je input fatsoenlijk in te regelen. Als je dan met een goed ingeregeld signaal zachter gaat spelen hoor je dus echt niet opeens 'digitale ruis' alles overheersen. Zachter gespeelde passages vallen als het goed is netjes in de mix en de digitale ruis blijft gewoon onopvallend op zijn plek, daar waar ie daarvoor ook al aanwezig was. Moet de geluidsman zo'n zachter gespeelde passage extreem veel opschroeven in zijn mix dan kun je wel last krijgen van aanwezige ruis, maar dan doet de muzikant echt iets fout.

Dirk_Hendrik
10 april 2012, 18:12
Nee ik hoor het zelf.
Jij niet?
Rogier

De vraag is wat je hoort. (ook @ Peter)
Op het moment dat je elektronica in het signaalpad gaat stoppen ga je dat horen, of dat nou actief, passief, digitaal of analoog is. Daarmee is de vraag wat je hoort. De AD/DA converters of andere mut in je signaalpad. Ik durf er op die manier ook een goed ding om te verwedden dat je, op het moment dat je dit hele VR apparaat in een TB looper stopt, je ook een verschil gaat horen tussen bypass en non-bypass.

De converters zijn dus maar een onderdeel van het signaalpad. Het kan daarmee in een digitaal apparaat prima zijn dat je naar heel iets anders zit te luisteren als verstoring van je klankbeeld. Aannemen dat het "de converters" zijn is erg kort door de bocht. je kunt je afvragen waarom hele volsstammen zonder klachten met protools sets en eindeloze hoeveelheden plugins kunnen werken (inclusief produkties met lovende recensies over dynamiek en diepte) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen. Je kunt je afvragen waarom zelfs verstokte audiofielen in staat zijn audiosets samen te spelen die gedigitaliseerde media kunnen afspelen (met zorgvuldige selectie van die media) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen.

Zoveel keuze aan converters is er niet. Crystal, Burr Brown en Analog Devices. Lijstje compleet. En die dingen worden overal toegepast, meetal in de 20 tot 24 bit varianten want 16 en 18 bit is zo langzamerhand antiek. Het is dus niet zo dat in een duurder apparaat ineens andere, hele dure en speciale en niet voor het klootjesvolk verkrijgbare, converters zitten.

En dus zit dat verschil ergens anders. En niet per definitie "in de converters".

En daarmee je vraag beantwoordend,
Hoor ik dat er een apparaat in m'n signaalpad zit (danwel positief, danwel negatief)? Ja. dat hoor ik. Maar neem ik aan dat ik ADDA conversie hoor? Nee. Niet per definitie.

peter_heijnen
11 april 2012, 10:34
Heb je helemaal gelijk in Barend, maar het staat zoals je het nu beschrijft natuurlijk wel in tegenstelling tot wat je eerder beweerde. Hoe dan ook: natuurlijk hoor je analoge electronica in je signaalpad en dus zal ook de pedal pro niet ontkomen aan dat gegeven. Sterker nog, alleen al een 'tweede kabel plus tb-pedaal in bypass erbij' hoor je al als een amp goed weergeeft wat ie binnen krijgt, los van wat je daar dan van vindt. ;)

Wat betreft de discussie digitaal/analoog. Als je kijkt naar je eigen specialiteit dan kun je volgens mij grof stellen dat pedalen waarbij de 'dry' analoog blijft zwaar de voorkeur hebben boven pedalen waarbij je totale signaal helemaal digitaal is geweest. De uitzondering hierop die ikzelf ken is de m-serie van line six. Ik heb trouwens twee keer een m9 gehad maar die ook allebei verkocht. ;)

Wat betreft rackspul zat ik er al van het begin bij. Ik heb achtereenvolgens de roland sde1000, digitech x?x, quadraverb, intellifex, g-force, en mpxg2 in mijn fx-loops gehad. Bij al die apparaten moest je helemaal door het digitale domein, behalve bij de intellifex en later de mpx. Die kon je ook paralel routen zodat je dry wel analoog bleef.

Vanaf 97 speelds ik met een GT trio preamp met een serieel/paralel regelbare fx-loop waarmee je heel simpel en snel achter mekaar kon switchen tussen:
1 trio plus mpx wet only bijgemengd
2 trio serieel door mpx die paralel gerout, analog drypath
3 trio serieel door mpx die serieel gerout, digital drypath

Het verschil tussen 1 en 2 was al duidelijk, maar het verschil tussen 2 en 3 was echt groot.

Ik heb zelf vanaf het begin -met de sde1000- altijd serieel gespeeld. Dat deed je eerst omdat je niet beter wist en ook weinig keus had. Echter, vanaf de intellifex had ik de keus wel maar koos ik er toch voor om helemaal door de converters te gaan omdat ik de gate nodig had en 'het toch al gewend' was. Pas toen ik de paralelle loop op mijn trio ging gebruiken, gingen mijn ogen open, zelfs met/ondanks de goede kwaliteit converters van tc.

De g-force heb ik uitgebreid geab'd met de mpx waarna ik uiteindelijk voor de mpx koos, ook converterwise. Verder begrijp ik dat tegenwoordig de g-force in dat segment nog steeds min of meer toonaangevend is. Mijn mening: je kunt de mening hebben dat je de kleuring van analoge electronica verkiest boven die van digitale, maar dat maakt niet dat de kleuring door de coverters geen feit is.

Roger Axetrample
12 april 2012, 13:59
De vraag is wat je hoort. (ook @ Peter)
Op het moment dat je elektronica in het signaalpad gaat stoppen ga je dat horen, of dat nou actief, passief, digitaal of analoog is. Daarmee is de vraag wat je hoort. De AD/DA converters of andere mut in je signaalpad. Ik durf er op die manier ook een goed ding om te verwedden dat je, op het moment dat je dit hele VR apparaat in een TB looper stopt, je ook een verschil gaat horen tussen bypass en non-bypass.

De converters zijn dus maar een onderdeel van het signaalpad. Het kan daarmee in een digitaal apparaat prima zijn dat je naar heel iets anders zit te luisteren als verstoring van je klankbeeld. Aannemen dat het "de converters" zijn is erg kort door de bocht. je kunt je afvragen waarom hele volsstammen zonder klachten met protools sets en eindeloze hoeveelheden plugins kunnen werken (inclusief produkties met lovende recensies over dynamiek en diepte) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen. Je kunt je afvragen waarom zelfs verstokte audiofielen in staat zijn audiosets samen te spelen die gedigitaliseerde media kunnen afspelen (met zorgvuldige selectie van die media) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen.

Zoveel keuze aan converters is er niet. Crystal, Burr Brown en Analog Devices. Lijstje compleet. En die dingen worden overal toegepast, meetal in de 20 tot 24 bit varianten want 16 en 18 bit is zo langzamerhand antiek. Het is dus niet zo dat in een duurder apparaat ineens andere, hele dure en speciale en niet voor het klootjesvolk verkrijgbare, converters zitten.

En dus zit dat verschil ergens anders. En niet per definitie "in de converters".

En daarmee je vraag beantwoordend,
Hoor ik dat er een apparaat in m'n signaalpad zit (danwel positief, danwel negatief)? Ja. dat hoor ik. Maar neem ik aan dat ik ADDA conversie hoor? Nee. Niet per definitie.

Hoi Dirk,
klopt, 'het ligt aan de AD/DA conversie' is te kort door de bocht. Ik weet inderdaad niet wat ik nou precies hoor.

Het gaat me om het verschil tussen wat analoge en digitale effecten met het basisgeluid doen, en nam aan dat dit voor een groot deel in de conversie zit. Maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.

Natuurlijk verandert ieder circuit iets je signaal. Maar als ik puur luister wat er aan de output kant uitkomt, hoor ik bij analoge effecten het meeste terug van mijn oorspronkelijke geluid.
En zelfs dat zou tussen mijn oren kunnen zitten, ja.

Rogier

tnijland
4 mei 2012, 22:20
Was toevallig weer eens bezig met mijn ideale thuis setup. Na jarenlang tevergeefs hebben zitten zoeken naar een Groove Tube stereo power amp als aanvulling op mijn GT Trio preamp kwam ik een mooie 2x50W versterker Ernst Flieck Traveleler met EL34 buizen tegen op gitaarmarkt die ik voor een leuke prijs kon overnemen.

Nou wil het toeval dat de verkoper ook een Vintage Revolution PedalPro in zijn bezit heeft die hij op mijn verzoek heeft meegenomen naar het conservatorium in Utrecht om er samen eens goed te luisteren hoe het zou klinken over de Traveller eindtrap. Helaas was de aanwezige stereo Marshall box kapot dus dat was jammer. Ik had mijn Haar gitaar met Fletcher/Landau pickups en SSV element meegenomen.

Ik heb de eindtrap zonder preamp gebrobeerd met alleen de PedalPro die ook een preamp circuit aan boord heeft. De sounds waren gewoon enorm goed te noemen en de Pedalpro zit vol met mooie direct bruikbare presets. Ook de controller viel me 100% mee in die zin dat het makkelijk schakelde en je snel van instellingen kon wisselen. Het ding is ook super degelijk. Ik zou eigenlijk nog wel wat extra effect on/off switches willen...

Anyway, de sounds waren gewoon subliem goed en dat mono... Ben nu al benieuwd hoe het stereo klinkt. Nou is die eindtrap van Ernst natuurlijk ook mega goed dus het geheel moest natuurlijk ook wel goed klinken. Het mooie van dit apparaat is toch de mogelijkheid om echt eigen sounds te maken waarbij de filters enorm bruikbaar zijn. Het is verslavend en ook de variatie in drives was zo vet de drukvol dat ik eerlijk gezegd mijn preamp geen moment gemist heb (ahum ;-) Ik heb er 2 uur mee gespeeld en viel van prachtige chorus, analoge delay in een perfecte compressor. En dan die vintage vibe (wow). Vibe & filter fans moet deze doos gewoon aanschaffen want beter word het voorlopig niet. Ik was persoonlijk iets minder kapot van de synth effects omdat ik daar zelf niets mee heb.

De Pedalpro zit ook redelijk doordacht in elkaar want ik kan mijn preamp als insert loop schakelen per preset en je kunt een stereo post-loop parallel inmixen om bijvoorbeeld met een digitale delay te combineren. Het mooie van deze unit is dat het gewoon puur is met een enorme dynamiek die toch altijd muzikaal blijft. Mijn dank is ook groot dat ik dit via via aan de tand mocht voelen (Spyros bedankt). Ik ben zeer benieuwd of er al meer gitaarnetters ervaring hebben opgedaan met dit apparaat.

Als conclusie zou ik willen stellen dat het een zeer geslaagde dag was (behalve het terug sjouwen met een eindtrap van 20 kg). Ik ga denk eens toch maar wat ga sparen voor deze unit...

peter_heijnen
6 mei 2012, 13:11
Klinkt interessant Theo, ik wordt wel benieuwd zo.

Vraagje: stel je neemt van de pedalpro de drive die in hetzelfde straatje ligt als je bb preamp en je zou ze moeten vergelijken, hoe zou jij dat omschrijven?

tnijland
6 mei 2012, 18:57
De BB-preamp is een hele mooie drive maar ik vond de verschillende drives van de Pedalpro gewoon wat opener reageren op mijn spel. Op de een of andere manier zit de sound gewoon echt op je vingers. Ik vond de BB-preamp altijd een beetje vergeliijkbaar met andere pedalen van bijvoorbeeld Barber Electronics maar ze hebben allemaal gemeen dat ze redelijk eenzijdig zijn qua sound karakter (hetgeen overigens ook de reden is om een dergelijk pedaal te kopen ;-) Mijn ervaringen met pedalen is alleen dat alles snel ietswat compressed klinkt en dat had ik hier absoluut niet.

Bij de vintage revolution is er volgens mij maar 1 distortion effect dat gecombineerd wordt met filters o.i.d. Er in de preset lijst iedere keer 3..4 verschillende variatie presets van tube, overdive, distortion en metal. Wat mezelf persoonlijk opviel was dat ik heel snel dat "wow dit is echt vet" gevoel had dat je soms heb wanneer het echt muzikaal begint te worden door een pure, rauwe, in your face sound zoals die uit een goede amp kan komen maar dan eentje die wel goed te doseren is.

Ik was in ieder geval enorm onder de indruk en dat ben ik al langere tijd niet geweest... Ik weet er eigenlijk nog te weinig van af en heb mijn mening nu puur op een leuke try-out gebaseerd die goed uitpakte. Daarom ga ik inmiddels toch maar eens kijken wat dat ding allemaal kan en hoe het is opgebouwd (ik heb net een user manual gedownload).

tnijland
7 mei 2012, 18:08
Heb nog ff door de handleiding gebladerd en ben inmiddels aardig wat wijzer, De distortion in the Pedalpro is opgebouwd met FET's ipv transistor & diodes waardoor hij meer punch krijgt (ik herken dat want mijn Rocktron Velocity FET eindtrap geeft ook een andere punch als de transistor varianten). Er zit verder een schakelbaar gain-blok voor waarmee je de distortion extra boost kunt geven of toch low-gain distortion kun maken, een bright switch, de distortion zelf, een toonregeling en aan het eind inderdaad een programmeerbaar low-pass filter achter de distortion.

Best wel een sophisticated pedaal dus en dat verklaart voor mij ook dat er zoveel variatie in sound kleuring mogelijk is. De manual is wel een beetje technisch maar dat vindt ik als ras-techneut eigenlijk wel leuk (alleen jammer dat ik die niet voor de tijd heb bekeken want nu heb ik alleen naar kant & klare preset geluisterd).

peter_heijnen
8 mei 2012, 10:15
Klinkt erg interessant allemaal, nu maar hopen dat ik geen gas krijg. :)

tnijland
9 mei 2012, 18:21
Nou Peter, Ik heb eigenlijk al een beetje GAS en denk er inmiddels na wat nadenken en oriëntatie (manual) sterk aan om er eentje aan te schaffen. En eigenlijk vind ik de prijs wel wat hoog maar in het licht van de geboden kwaliteit die volgens mij hoger ligt dan zelfs bovengemiddeld en dat alles ook nog eens in een handige behuizing met een bijpassende footcontroller is het eigenlijk ook geen verassing voor mij. Een Axe-Fx II is ook duur maar biedt ook veel waar voor het geld.

Ik stop mijn ziel en zaligheid in het zoeken naar pure en kwalitatieve sounds. Helaas kom je pas goed achter de werkelijke waarde als je een apparaat een tijdje in bezit hebt en je moet soms een risico durven te nemen. Ik heb mijn buizen setup nooit geruild voor een modeling doos omdat dat deze pure analoge sounds gewoon puurder klinken (Neemt niet weg dat ik ook heel erg blij met bijv. de Axe-Fx II ben omdat die veel complementaire sounds biedt die je niet allemaal kunt kopen).

Als ik op som wat ik eigenlijk zoek komt dat op het volgende neer:

- Een pure sound zonder compromissen
- Goede vervanging van de meest gebruikte effecten
- Goed en praktisch integreerbaar met bestaande setup
- Een live handig bruikbare foot-controller
- Betrouwbaar, robuust ofwel road-ready

Een mooi voorbeeld hiervan is dus dat de Pedalpro een high-quality analoge mixer heeft die een stereo digitaal delay die ik wel wil houden (wet) kan inmengen en zodoende toch een optimale balans weet te creëren. Ook las ik dat de foot-controller een Solo mode heeft waarmee een preset omgetoverd wordt tot pedalboard en je effecten los kunt in/uit schakelen. Daarnaast kan hij per preset MIDI Program Change commando's uitsturen naar mijn TC Electronic digitale delay.

peter_heijnen
11 mei 2012, 09:17
Nou Theo, stel dat je zomaar opeens 'klaar' ;) zou zijn met de zoektocht door dit apparaat, dan is het zo vreselijk duur nog niet.

Een van de geluidsmatige voordelen zal het gebrek aan de vele bottlenecks in de vorm van patchkabels zijn, daar zal het apparaat ook veel winst boeken. Ik heb zelf van alles geprobeerd om tussen mijn doosjes te hangen, maar ik blijf ontevreden over het resultaat vanaf pak hem beet 3 á 4 patchkabeltjes. Daar kun je dan niet echt veel mee, maar het is met mijn soul-o-single nog wel te doen omdat die een mooie paralelle loop heeft en ik dus niet persé post gain fx op mijn bordje nodig heb.

Wel had ik bij de start van dit topic mijn bedenkingen mbt de digitale besturing. Ooit was dit geluidsmatig een probleem maar dat schijnt tegenwoordig dus opgelost te zijn. Tc doet natuurlijk iets dergelijks met de nova drive en dat schijnt ook goed te klinken.

Hoe dan ook, als je van pedalen houdt kan dit zomaar een winner zijn. :)

tnijland
12 mei 2012, 18:20
Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben. Ik had het eigenlijk al een beetje opgegeven want ik ben kennelijk te kritisch ingesteld voor de kwaliteit van mijn gitaarsounds maar ook m.b.t. brom en ruis etc. Ik vind gewoon verschrikkelijk jammer dat wanneer je een perfecte buizen versterker hebt, dan ineens de hoge definitie en puurheid van de sound moet verlagen vanwege allerlei digitale conversies, patch kabels enz. Daarom had ik altijd al bij mijn rack (GT Trio, TC Electronics, Simul Class 295) een Ernst Flieck paralelle loop voor het inmengen van mijn digitale effecten. Met mijn Soul-O-45 combo versterker heb ik een GigRig die dit probeert op te lossen (meer kun je dus bijna niet doen).

En dat vind ik juist zo mooi aan dit apparaat: dat het de meest essentiële pedalen bevat, gebufferd is, brom en ruis minimalizeert en dat alles in een 19" rack stopt (geen geknoei met patchkabels). Tenslotte heb ik met mijn GigRig (6 channel audio looper) ook alle pedalen altijd aan staan omdat mijn Gigrig ze activeert (kan ze dus net zo goed in een racklade inbouwen). Ik moet zeggen dat de mensen van Vintage Recolution wel erg netjes waren door er op te wijzen dat er er eerst eentje zou moeten uitproberen alvorens te gaan kopen.

Ik had hem dus onlangs al uitgeprobeerd en zal nu de stoute schoenen maar eens aantrekken om er eentje te bestellen (al blijf ik 2500 Euro erg veel geld vinden). Maar dan heb ik wel de complete setup incl. controller.

Afijn, als ik er eentje heb (er zit momenteel kennelijk nog wat levertijd op) wil ik wel eens een paar testsessies met andere forum gebruikers in mijn thuisstudio doen (als daar tenminste belangstelling voor is). En Peter, je bent dan natuurlijk van harte welkom!

Ik zal als proberen als forumlid waardig een review schrijven wanneer ik hem krijg ;-)

Henri H
12 mei 2012, 22:33
Je bent niet meer te stoppen volgens mij. ;)

Ik zou graag 's een demo van dat apparaat willen meemaken, en als Peter er dan ook nog 's bij is.... :ok:

Count me in!

Ik zal denk ik niet snel zo'n apparaat aanschaffen, vind het toch wel erg veel geld hoor, en ik ben dan misschien ook wel veeleisend, maar een beetje brom en ruis vind ik niet erg, zolang het maar niet teveel opvalt.

peter_heijnen
13 mei 2012, 09:51
Haha, ik ben ook bang Theo dat je niet meer te stoppen bent! Ik kom erg graag langs voor je sessie, leuk ook zeker als Henri daarbij is. :)

tnijland
13 mei 2012, 21:50
Dat is dan bij deze afgesproken. Zodra ik de Vintage Revolutions Pedalpro + Pedalino footcontroller in mijn bezit heb dan zal ik een agenda maken om het apparaat samen een keertje uitgebreid aan de tand te voelen. Henri, ik neem aan dat "onze" gear meeting members Gerben en Willem dit misschien ook wel leuk vinden? Al weer een tijdje geleden... En natuurlijk is onze topic poster SRV-man ook welkom (De ervaring heeft geleerd dat ik max. 7 man kan hebben om het aan huis in mijn studio te kunnen houden ;-)

Ik verwacht overigens wel dat het ergens in Juni zal worden. We maken er gewoon een gezellige forum meeting van waarbij de biertjes natuurlijk voor mijn kosten zijn ;-)

Henri H
13 mei 2012, 23:05
Dat is dan bij deze afgesproken. Zodra ik de Vintage Revolutions Pedalpro + Pedalino footcontroller in mijn bezit heb dan zal ik een agenda maken om het apparaat samen een keertje uitgebreid aan de tand te voelen. Henri, ik neem aan dat "onze" gear meeting members Gerben en Willem dit misschien ook wel leuk vinden? Al weer een tijdje geleden... En natuurlijk is onze topic poster SRV-man ook welkom (De ervaring heeft geleerd dat ik max. 7 man kan hebben om het aan huis in mijn studio te kunnen houden ;-)

Ik verwacht overigens wel dat het ergens in Juni zal worden. We maken er gewoon een gezellige forum meeting van waarbij de biertjes natuurlijk voor mijn kosten zijn ;-)Ik denk dat ik maar op de fiets ga komen. :D

peter_heijnen
14 mei 2012, 01:35
Ik kom met de auto, leuk. :)

Tristan
14 mei 2012, 12:03
Gaaf man, dat je echt die stap gezet hebt. :)
Ik ben ook wel enthousiast geraakt door deze berichten, misschien dat ik maar eens keertje ga kijken, of mocht je toevallig nog plek hebben voor een gek erbij?

tnijland
14 mei 2012, 17:50
Hallo Tristan,

Iedereen is welkom en bij deze ben jij natuurlijk ook van harte uitgenodigd. De datum zal ik later afspreken zodra een mooi groepje forumleden bij elkaar heb (en ik de Pedalpro natuurlijk heb gekregen). Ik hou de uitnodiging dus nog even open voor meer gegadigden.

Ik heb even contact gehad met de ontwerper van het apparaat en die wilde nog een paar verbeteringen doorvoeren naar aanleiding van gebruikers feedback. Daarna kan ik hem bestellen en wordt hij z.s.m. verstuurd. Ik wil hem het liefst ook nog een wel weekje alvast thuis hebben voordat ik deze meeting hou.

groet, Theo

Tristan
15 mei 2012, 01:28
Bedankt, lijkt me tof, ik ben erg benieuwd. :)
Ik begrijp dat je 'm natuurlijk eerst even zelf aan de tand wil voelen, het is ook veel leuker als jij het ding al een beetje kent en kan uitleggen hoe het ongeveer werkt.

tnijland
15 mei 2012, 20:06
Nou ik hoop natuurlijk dat ik er geen spijt van krijg ;-0

Maar ik heb er wel degelijk alle vertrouwen in. Ik heb heb de Pedalpro al een keertje beluisterd op de beurs in Veenendaal en heb hem al een keertje goed aan de tand gevoeld in een detail sessie in een stille studio. Verder heb ik een keertje uitgebreid gesproken met de ontwerper. Ik denk (of weet bijna wel zeker) dat dit een revolutionair aparaat is omdat de sound fenomenaal puur is en werkelijk aan alles is gedacht m.b.t. optimale sigaal/ruis verhoudingen, keuze van de componenten, filters etc. Nou ben ik zelf ooit afgestudeerd in software & electronika maar ik voelde me net een schooljongen. Dit is serieus spul en i.m.o. niet te vergelijken met de standaard effect pedalen.

Het is gewoon verslavend en als je zo'n apparaat een keertje hebt uitgeprobeerd is het gewoon moeilijk om niet enthousiast te raken. Maar we zullen het binnekort wel zien want misschien zijn mijn oren niet meer wat het geweest is ;-)

peter_heijnen
15 mei 2012, 22:49
Theo, je maakt ons alleen nog benieuwder met je posts, kappen nou! ;)

Tristan als je mee gaat kunnen we poolen, dan kan er tenminste eentje aan het bier. :)

Tristan
15 mei 2012, 23:02
Haha, inderdaad. :D
Ik heb even gekeken, maar het is sowieso zeker wel de moeite waard om te carpoolen, Raalte is nog best een eindje vanuit de randstad. :)

Henri H
16 mei 2012, 09:32
Raalte is hartje Salland = :lovelove: (maar idd een eindje rijden vanuit de randstad)

Theo woont ook nog 's erg mooi buitenaf!
Ik verheug me erop.

Tristan
16 mei 2012, 10:39
Ah, klinkt goed, altijd leuk om weer eens een ander stukje (Neder)land te zien. :)

peter_heijnen
16 mei 2012, 20:56
Zozo, én salland én buitenaf! Brengt de reis uit het westen ons dan ook over onverharde landwegen of kan ik de tomtom deze laten omzeilen? :)

tnijland
17 mei 2012, 09:09
Ha ha, welkom in het land der knotwilgen en natuurvijvers. Je kunt er overigens gewoon via de verharde wegen komen hoor. Bijkomend voordeel is dat wat herrie geen bezwaar is voor eventuele buren ;-)

peter_heijnen
17 mei 2012, 10:48
Hoe groener hoe beter! :)

tnijland
19 mei 2012, 22:17
Goed nieuws. Mijn unit is klaar en ik krijg hem binnenkort ;-)

Henri H
19 mei 2012, 22:23
Ah, da's idd goed nieuws! :ok:

Heb je die ene cleane jazz amp nog, die "speciaal" voor pedalen is ontworpen?
Welke was dat ook alweer?

tnijland
19 mei 2012, 23:13
De Fuchs "Clean Machine". Waanzinnige amp die echt subliem klonk maar ik heb hem toch verkocht omdat ik 'm juist wat minder goed vond met pedalen. Hij was fantastisch als Jazz amp want je kon met een zeer uitgebreide equalizer de sound zodanig bijwerken dat ie precies de juiste sound had. Maar met pedalen vond ik het na een tijdje wat minder omdat alles ietwat te compressed klonk. Als je alleen clean speelt dan is de Fuchs imo onverslaanbaar. De reverb is de mooiste spring-reverb die ik tot nog toe heb gehoord. Als ik goed Jazz kon spelen, dan wist ik het wel.

In plaats daarvan heb ik uiteindelijk een een Groove Tube Soul-O-45 aangeschaft die het beter met pedalen doet omdat ie redelijk veel headroom heeft. Deze is overigens clean minder goed dan de Fuchs maar klinkt wel opener en eerlijke met pedalen wat ik graag wilde (beetje Ampeg achting karakter en kleurt vrijwel niet). De Soul-O-45 is overigens ook speciaal ontworpen voor pedalen (ik meen me te herinneren dat Peter er ook eentje heeft gehad) Tevens heeft hij een peralelle loop om een delay/reverb/chorus in te schakelen. Misschien heb ik gewoon een zwak voor Groove Tubes?

Henri H
19 mei 2012, 23:24
....Misschien heb ik gewoon een zwak voor Groove Tubes....Ik weet het wel zeker! :D

Ik voor MARSHALL. :rockon:

tnijland
19 mei 2012, 23:36
Is die anniversary serie dan niet wat voor jou? Een 1W JTM1 versterker ;-) op volle toeren?

Henri H
20 mei 2012, 02:04
Haha, geen idee. Ik ben erg wijs met mijn huidige Marshalls (JMP en JCM 800), en met mijn Mesa(-Marshall) Stiletto.
Die klinken alle drie op zowel hoog als laag volume erg goed, dus ik zie de noodzaak van zo'n mini-amp absoluut niet.

peter_heijnen
20 mei 2012, 11:17
De Soul-O-45 is overigens ook speciaal ontworpen voor pedalen (ik meen me te herinneren dat Peter er ook eentje heeft gehad) Tevens heeft hij een peralelle loop om een delay/reverb/chorus in te schakelen. Misschien heb ik gewoon een zwak voor Groove Tubes?
Ik heb iig een zwak voor gt. ;)

Maar ik heb dus geen o-45, ook nooit gehad, wel de soul-o-single en die heb ik nog steeds. Die is class A, single ended, eenkanaals en in mijn geval een 1x12 combo. Heerlijke kleine amp waar je zo'n beetje iedere eindpit in kunt zetten zonder te hoeven biassen -plug&play- maar in de praktijk zit er eigenlijk altijd een 6l6 in. Mooi spul!

tnijland
20 mei 2012, 17:15
Jongens, ik heb vandaag een hele leuke dag gehad. De hoofdontwerper van Vintage Revolution had namelijk besloten om de PedalPro + Pedalino persoonlijk bij me langs te brengen om eens kennis te maken met een gitaarnet forumlid en wat toelichting te geven op de gedachtengang achter dit apparaat. Zijn naam is Max (het is een Italiaan) en het is een ras techneut die zijn kennis van Europese ruimtevaart techniek, NASA en EMC heeft gebruikt om een effect pedaal voor professionals te ontwerpen. Hij heeft daarnaast zelfs een conservatorium opleiding en zijn uitgangspunt was om een apparaat te ontwerpen dat opgebouwd is met de beste analoge componenten ever, aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet en ultra low noise is met de hoogst mogelijke kwaliteit. Verder moest het goed samengaan met andere analoge of digitale (voornamelijk Reverb) apparatuur. Het was dus (gelukkig) geen sales-man. Zijn statement was dat het aan dezelfde hoge eisen moest voldoen als in de ruimtevaart equipment. We zullen zien ;-)

Hij heeft dus vanmorgen persoonlijk het apparaat aangesloten en in detail uitgelegd hoe het werkte. We hebben de PedalPro aangesloten op mijn Ernst Flieck stereo 2x50W power-amp en hebben tevens wat geëxperimenteerd met de GT Trio preamp en zelfs de Axe-Fx II gecombineerd. Ik wil er verder niet te diep op ingaan want anders maai ik het gras weg voor onze geplande forum meeting. Bovendien zijn demo's niet illustratief voor een goede impressie. Ik ben dus van plan om de komende tijd te besteden aan het goed inleren op het apparaat. Wel kan ik beamen dat ik onder de indruk was van de geboden kwaliteit en dat Max de ontwerper echt een serieuze vakman is die luistert naar commentaar maar en er vervolgens ook wat mee doet in de vorm van upgrades. In ieder geval hebben ze alvast mijn complimenten voor de geboden service.

Henri H
20 mei 2012, 19:17
Zo, da's wel een goeie service inderdaad! Proficiat Theo.

We horen het wel wanneer de meeting is, take your time....

tnijland
20 mei 2012, 22:23
Ik zat zelf te denken aan een vrijdag avond, zaterdag- of zondag morgen in Juni. Laat maar weten wat de voorkeur is (Henri, heb je Gerben en Willem al benaderd?)

Het mag dan wel een multi-fx heten, ik heb overigens na vandaag al wel in gaten dat de individuele effecten domineren in deze unit. Over the top effecten zoals de Axe-Fx zul je niet echt aantreffen ondanks de vele routing mogelijkheden. Er worden meestal zo'n 1 tot max. 3 effecten gecombineerd. Het zijn dus voornamelijk redelijk praktische gebruikers presets die worden aangeboden.

Henri H
20 mei 2012, 22:45
Nee, ik heb Willem en Gerben niet uitgenodigd, mag jij doen. :p

Henri H
20 mei 2012, 23:03
Beetje flauw van mij. Theo, ik heb ze een mailtje gestuurd. :ok:

Roger Axetrample
21 mei 2012, 16:17
Het mag dan wel een multi-fx heten, ik heb overigens na vandaag al wel in gaten dat de individuele effecten domineren in deze unit. Over the top effecten zoals de Axe-Fx zul je niet echt aantreffen ondanks de vele routing mogelijkheden. Er worden meestal zo'n 1 tot max. 3 effecten gecombineerd. Het zijn dus voornamelijk redelijk praktische gebruikers presets die worden aangeboden.

Hoi Tnijland,

ik heb dezelfde ervaring. Ik heb wat optredens staan de komende weken en ik ga voor het eerst de PedalPro gebruiken ipv mijn pedalboard. Dus ik ben aan het programmeren gegaan. Ik merk ook dat ik een aantal presets direct kan gebruiken, en meer dan 3 effecten tegelijk gebruik ik eigenlijk nooit live.
Wat zijn je favoriete effecten tot nu toe in de Pedalpro?
groet, Rogier

tnijland
21 mei 2012, 19:47
@Henri: Mijn dank is groot

Nou, het is nog wel een beetje zoeken. Ik neig zelf momenteel erg naar de modulatie delays en de phaser, panner en tremolo effecten.

Ik heb mijn preamp nu in de pre-loop gezet en wil eigenlijk eerst weer een goed bruikbaar overdrive-delay preset met eventueel wat modulatie creeren voordat ik bezig ga met andere sounds. Verder heb ik een oude Lexicon reverb via MP gekocht om deze in de post loop te plaatsen. Nu is de Pedalpro prachtig stil maar nu wil ik vervolgens ook de rest van de set fluisterstil proberen te krijgen m.b.t. brom en ruis. Max had me ook een additioneel 220V filter meegenomen dus dat wordt mijn uitgangspunt.

tnijland
21 mei 2012, 21:43
Het lijkt erop dat de gear meeting op vrijdag avond 8 Juni of op 22 Juni zou kunnen plaatsvinden. Laat maar horen wie er dan wel of niet kan (mag ook via PM). Ik kan eventueel ook mensen afhalen van het station in Raalte.

Angelo van Merrienboer
22 mei 2012, 13:33
Hi, ik heb ook wel interesse. Ze komen in mijn winkeltje te staan. En ik ben total effecten noob. Dus ik kan wel wat leren :-)
Als je het niet erg vindt, dan neem ik ook wat eigen gitaren mee. Ik zou het wel leuk vinden om de mening hierover te horen van jullie gearfreaks ;-)

tnijland
23 mei 2012, 07:35
Hallo Angelo,

Je bent van harte welkom met alleen als kleine opmerking dat het geen verkoop of promotie gear meeting moet gaan worden. Het doel is om samen de Vintage Revolution PedalPro uit te proberen.

Angelo van Merrienboer
23 mei 2012, 23:31
Nee natuurlijk niet. Dat was ook niet mijn insteek! Sorry als je dat van mijn post zou afleiden. Ik wil gewoon graag leren over de Pedalpro. En horen hoe mensen er tegenaan kijken, vragen en opmerkingen horen. Vandaar....

peter_heijnen
24 mei 2012, 08:19
Ik kan beide dagen Theo dus mij kun je alvast boeken! Btw ik heb er ook liever geen extra gitaren bij. Niets ten nadele van Angelo, maar het leidt af van waar het om gaat.

Btw Theo, hoe bevalt ie na de eerste paar dagen, ben je nog streeds lyrisch? :)

Tristan
24 mei 2012, 10:22
Ik kan de 22e waarschijnlijk niet, maar de 8e vooralsnog wel.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat extra gitaren mij in deze ook niet echt interesseren, als blijkt dat ik kan dan neem ik denk ik wel mijn eigen gitaar mee aangezien ik linkshandig ben.

massi1234
24 mei 2012, 14:34
Dear all,
thanks for showing so much interest in our product.

Here is my reference:
My name is Max and I am one of the design engineers of PedalPro system. I graduated in Italy in 1994. In 1995 I was appointed at the European Space Agency (Noordwijk) in the electromagnetic section. During these years I have mostly designed analogue electronics for thermal/mass/force/light acquisition.
Unfortunately working many years in the international environment did not push me to improve my dutch language skills. Since my kids are going to Dutch school I will have to master it sooner or later.

I have studied classical and electric guitar for several years and moved into jazz/fusion from 1997. I always looked for new gears to give me the best sound on my fingers and often ended with hardware modifications to improve the sound of existing gears.

Why design the PedalPro?
After buying and selling hundreds of gears, I decided in 2005 to design the PedalPro. The aim was to build the perfect product for musicians as my personal and professional contribution to this world.
I strongly believed that the future was the hybrid technology (100% analogue and full digital control).

PedalPro is not a cheap integration of 14 pedals. It is designed to overperform the best analog device based on technical choices and to get rid of the limitations of those vintage holy grail devices.
Furthermore, PedalPro can do very complex sound scaping providing impressive sound effects that are not yet available on the market.

PedalPro provides superior sound quality (with respect to analogue pedals) due to component selection, wider power supply range, impedance matching, short inter-effect connections and much more....


Here are the good news for those interested:
1) From the 26-th of May, you can find on the gitarist (paper version) www.gitarist.nl the first official review on the PedalPro system. Other reviews will follow in the months to come.
2) We decided to cut the distributor off from the sales and provide an attractive introductory price of 1999 Euro including VAT and the footcontroller.
3) New video on the PedalPro sounds. I hope you enjoy it:
http://www.youtube.com/watch?v=Gq_6lxyQwN8&feature=player_embedded

Best regards,
Max

Tristan
24 mei 2012, 23:00
Hmm, niet verkeerd bedoeld, het klinkt allemaal mooi hoor, maar toch komt het nog steeds wel een beetje saai op mij over.
Ik mis echt de karakteristieke en extremere sounds zoals je die uit effectpedalen haalt.
Kunnen jullie niet wat meer daarvan laten zien?

massi1234
25 mei 2012, 05:20
Hi Tristan,
since we are jazz players we tend to make settings where the guitar is very present and therefore not too extreme. Furthermore we tried to demo sounds that are very usable.
Nevertheless, as you will see from gitarist review, the device has unlimited sound possibilities.

Just for the sake of curiosity check out this video recorded from Gitarist in Amsterdam.
will be soon on their web page
http://www.youtube.com/watch?v=BOAfwkGyKVM

Tristan
25 mei 2012, 08:54
Jazzgitaristen mogen soms ook wel lekker experimenteren toch?
Ik beschouw mezelf gedeeltelijk als een Jazzgitarist, ik vind het juist fijn om een effect echt te horen als ik het gebruik, vandaar ook dat ik alleen effectpedalen gebruik.
Zoals jullie het apparaat presenteren komt het verschil met bijvoorbeeld een Eventide Eclipse of TC Electronic G-Force er wat mij betreft niet echt duidelijk uit, de drives klinken een stuk beter en er zit een goede wah op maar dat was het dan ook wel als ik van de video's moet uitgaan.
Maar goed, het is slechts een zij-noot, ik ben nog steeds wel nieuwsgierig om het ding over de rand te tweaken. :D

Pepe
25 mei 2012, 09:04
Ik lees dit topic vanaf het begin mee, ik sta open voor nieuwe revolutionaire dingen "but I dont get it". De technische kant geloof ik wel, ik luister met mijn oren en ik hoor niks wat me opwind. Braaf is het woord.
Maar misschien verandert dat nog?

massi1234
25 mei 2012, 09:30
Hi Tristan,
if you have time, bring all your gears in our Lab and you can compare it yourself.
We have a nice show room in Den Haag.

I own the Eventide and I had a G-force. PedalPro is an other level especially with respect to the Wah and distortion.
In my view to get better then the PedalPro overdrive and distortion you need to have a good tube preamp.
This is why we have a pre and post loop so that you can integrate the best gears and have a top sound.

Freddy Briant teacher of the Berklee jazz school in Boston post this message on his FB this morning:

For all the guitarists out there...this system is pretty great and can be customized easily with zillions of sounds (analog/mono/stereo, etc)...I'm looking into getting one next time I get over to Holland!
FBonfb



Jazzgitaristen mogen soms ook wel lekker experimenteren toch?
Ik beschouw mezelf gedeeltelijk als een Jazzgitarist, ik vind het juist fijn om een effect echt te horen als ik het gebruik, vandaar ook dat ik alleen effectpedalen gebruik.
Zoals jullie het apparaat presenteren komt het verschil met bijvoorbeeld een Eventide Eclipse of TC Electronic G-Force er wat mij betreft niet echt duidelijk uit, de drives klinken een stuk beter en er zit een goede wah op maar dat was het dan ook wel als ik van de video's moet uitgaan.
Maar goed, het is slechts een zij-noot, ik ben nog steeds wel nieuwsgierig om het ding over de rand te tweaken. :D

tnijland
25 mei 2012, 09:57
Ik heb het apparaat al gekocht en ben er erg blij mee. Ik deel de mening in die zin dat ik wel mijn Groove Tube Trio in de pre-loop heb omdat deze warmer klinkt. De preamp van de Pedalpro is namelijk een hifi-achtige preamp die perfect is voor mijn Ibanez AS-120 semi-hollowbody Jazz gitaar (zeker in combinatie met wat filtering/eq) maar voor mijn cleane single-coil en humbucker prefereer ik een buizen preamp. De unit is in ieder geval wel 100% transparant dus je moet idd geen kleuring van de interne preamp verwachten. Ik heb tevens een Lexicon Reflex in de post loop gezet (via 20% parallelle mix) en ook de combi met reverb klinkt subliem. Ik heb alleen 1 probleem en dat is dat zonder preamp alles fluisterstil is en met preamp ik me nu begin te storen aan de bijgeluiden.

Toch zit ik zelf nu ook wel met wat vergelijkbare vragen m.b.t. het maken van speciale sounds en heb het volgende idee. Het lijkt me eigenlijk wel interessant om Max zelf uit te nodigen om bij de meeting aanwezig te zijn om eventuele detail vragen te kunnen beantwoorden. Ik ben namelijk ook nog wel een beetje overvraagd over de mogelijkheden en dit zou goed kunnen gaan werken op voorwaarde dat het wel een forum meeting blijft waar we zelf de PedalPro aan de tand kunnen voelen.

@Massi: Max, is there a chance that you (in your role as the Pedalpro designer, NO sales campaign) could participate at the forum meeting just to answer questions and possibly show the special effects on request? Provided that the other forum participants agree, i would appreciate your presence at this meeting (8 or 22 june).

Heren, mocht de meerderheid van jullie dit geen goed idee vinden, laat het dan even weten dan trek ik de uitnodiging in...

Roger Axetrample
25 mei 2012, 12:06
Hmm, niet verkeerd bedoeld, het klinkt allemaal mooi hoor, maar toch komt het nog steeds wel een beetje saai op mij over.
Ik mis echt de karakteristieke en extremere sounds zoals je die uit effectpedalen haalt.
Kunnen jullie niet wat meer daarvan laten zien?

Hoi Tristan,

ik begrijp het, we hebben inderdaad nogal brave presets gebruikt. Heb je een idee van welke effecten je de extremere/freaky settings zou willen horen? Ik kan daar makkelijk thuis wat opnamen van maken...

groetjes
Rogier

Henri H
25 mei 2012, 12:18
Ik zou het geweldig vinden als Max er ook bij zou zijn. Hopelijk wordt het niet al te technisch, en vooral niet te serieus. Het moet ook gezellig zijn toch? Ik weet nu al dat ik de Pedal Pro toch niet ga aanschaffen.
Voor mij blijft het wisselen en uitproberen van pedaaltjes voorlopig veel te leuk.
Verder hoop ik ook dat Tristan er ook bij is, omdat ik denk dat hij de extremere sounds op wil gaan zoeken, en dat is waar ik wel benieuwd naar ben.

De demo's die ik gezien heb spreken ook mij nog niet zo aan. Ik erger me ook mateloos aan het steenkolen Engels, de lakschoentjes en het bloesje met spencer van Rogier. ;)
Niet dat de Pedal Pro slecht klinkt, integendeel, maar uit de demo's komt niet naar voren dat er nu zulke sublieme sounds inzitten. Dit is natuurlijk ook moeilijk via Youtube, of welk medium dan ook te demonstreren, vandaar dat deze meeting me erg leuk lijkt.

Ook betwijfel ik of ik zou kunnen wennen aan de Pedalino footcontroller, ziet mij er wat te "geeky" uit.
Als de overdrive(s) zouden kunnen werken als een tubescreamer, zou het evt. een totaal-oplossing kunnen zijn voor mij, maar nogmaals, ik vind old-school pedalen er veel leuker uit zien, en het (af en toe) vervangen van een effect is wat iedere gitarist altijd zal blijven doen denk ik.
Het apparaat doet mij nog wel een klein beetje denken aan mijn voormalige Roland/BOSS GP-8, dat was ook een compleet apparaat, maar toch waren sommige effecten, met name de drives, niet je van het. Ik prefereer nog steeds de drive van een goede tube amp, aangevuld met één of twee overdrives/tubescreamers.

Excuses voor mijn scepticisme, het is niet de bedoeling om iemand te beledigen (behalve Rogier een klein beetje ;)), maar geef puur mijn ongezouten mening.

massi1234
25 mei 2012, 12:31
Hi Huisjes,
if is fine for the others I will be glad to be there.

I agree that it is difficult to be impressed by videos.
I was quite surprise that the cheap video from gitarist
http://www.youtube.com/watch?v=BOAfwkGyKVM
sounds more realistic then our videos at least in the distortion area.
What is your opinion about it ?
Thanks
Max


Ik zou het geweldig vinden als Max er ook bij zou zijn. Hopelijk wordt het niet al te technisch, en vooral niet te serieus. Het moet ook gezellig zijn toch? Ik weet nu al dat ik de Pedal Pro toch niet ga aanschaffen.
Voor mij blijft het wisselen en uitproberen van pedaaltjes voorlopig veel te leuk.
Verder hoop ik ook dat Tristan er ook bij is, omdat ik denk dat hij de extremere sounds op wil gaan zoeken, en dat is waar ik wel benieuwd naar ben.

De demo's die ik gezien heb spreken ook mij nog niet zo aan. Ik erger me ook mateloos aan het steenkolen Engels, de lakschoentjes en het bloesje met spencer van Rogier. ;)
Niet dat de Pedal Pro slecht klinkt, integendeel, maar uit de demo's komt niet naar voren dat er nu zulke sublieme sounds inzitten. Dit is natuurlijk ook moeilijk via Youtube, of welk medium dan ook te demonstreren, vandaar dat deze meeting me erg leuk lijkt.

Ook betwijfel ik of ik zou kunnen wennen aan de Pedalino footcontroller, ziet mij er wat te "geeky" uit.
Als de overdrive(s) zouden kunnen werken als een tubescreamer, zou het evt. een totaal-oplossing kunnen zijn voor mij, maar nogmaals, ik vind old-school pedalen er veel leuker uit zien, en het (af en toe) vervangen van een effect is wat iedere gitarist altijd zal blijven doen denk ik.
Het apparaat doet mij nog wel een klein beetje denken aan mijn voormalige Roland/BOSS GP-8, dat was ook een compleet apparaat, maar toch waren sommige effecten, met name de drives, niet je van het. Ik prefereer nog steeds de drive van een goede tube amp, aangevuld met één of twee overdrives/tubescreamers.

Excuses voor mijn scepticisme, het is niet de bedoeling om iemand te beledigen (behalve Rogier een klein beetje ;)), maar geef puur mijn ongezouten mening.

Henri H
25 mei 2012, 13:17
Hi Max, Ik ben niet zo geïnteresseerd in de drives, en dan vooral de distortions, omdat ik uitga van een crunchy Marshall JMP/JCM 2204 (50 W master volume), welke ik boost met één of twee overdrives.
Als de overdrives van de Pedal Pro echter ook geschikt zijn hiervoor, zou het voor mij evt. een interessant apparaat kunnen zijn.

Als ik de diverse clips van b.v. de Strymon Timeline beluister (b.v. deze http://youtu.be/dnJRhA5FZbQ), dan hoor ik meer extremere "delays". Dat soort sounds spreken mij erg aan b.v.
Of b.v. dit "simpele" pedaaltje: Ibanez DML-20 (http://youtu.be/g3bTwUbiUTI), heerlijk ding, heb hem zelf. :)

Ik begrijp dat dit geen vergelijking is met de analoge delays uit de Pedal Pro, maar juist dat gegeven, de analoge beperkingen, staan mij ook wat tegen.
Misschien is het een idee om de Pedal Pro uit te breiden met een digitale sectie, welke enkel wordt opgenomen in het signaal als er ook daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt; de Pedal Pro +. :D

massi1234
25 mei 2012, 13:49
I understand your point and preferences.
I like the Timeline too.
The PedalPro is not designed to give everything in one box. It is designed to integrate your best effects with the unit and make it your creative gear.

Your idea for future development is interesting. We will see.....

Thanks,
Max

tnijland
25 mei 2012, 16:45
OK, let's give it a try ;-)

Ik heb momenteel de volgende gegadigden die geinteresseerd zijn:

H. Huisjes 8, 22 Juni
P. Heijnen 8, 22 Juni
Gerben - 8, 22 Juni
Willem - 22 Juni
Tristan - 8 Juni
Kim Wilson - mogelijke data nog onbekend
Morris - mogelijke data nog onbekend
Angelo - mogelijke data nog onbekend
Max - mogelijke data nog onbekend

Helaas past het nooit helemaal. Aangezien Tristan al een tijdje wat vragen op het forum over de PedalPro heeft gesteld wil ik in dit geval proberen om toch voor vrijdag avond 8 Juni start tijd ca. 19.00 te gaan. Ik zorg voor de drankjes en zal jullie via PM mijn adres doorgeven.

massi1234
25 mei 2012, 18:52
Hi Theo, the 22 of June will be find as well.

Pepe
25 mei 2012, 19:17
Hmm.. als de producenten hun lovende inbox gaan droppen ben ik weg.

Henri H
25 mei 2012, 19:46
Ja Max, dit gaat idd een stap te ver ben ik bang.
Dit riekt naar ordinaire spam.

massi1234
25 mei 2012, 19:53
Well, if this is the case
I delete the message.

Henri H
25 mei 2012, 19:55
Verstandig. :ok:

Je moet denk ik sowieso oppassen met het posten hier.
Het best beantwoord je enkel inhoudelijke vragen.
Het moet geen spam worden/lijken.

Dirk_Hendrik
25 mei 2012, 22:33
Kek, dan breek ik even een lans voor Max.
Praisemails is idd niet zo handig. Daarnaast heb ik ik ook de nodige kritische vragen gepost en antwoorden als "dan laten we gewoon nieuwe delaychips maken" zitten echt in de categorie ammehoela Max.

Maar,
de overall presentatie, performance en opzet van dit apparaat suggereren mij vanuit m'n professie ls elektrotechnicus dat ik hier te doen heb met een Max die heel goed weet wat hij aan het doen is. Daarmee wordt een eindproduct neerzet waarvan ik weinig twijfel heb dat het ook qua fysiek ontwerp aanzienlijk beter verzorgd, ontwikkeld en 2012 is dan wat ik heb mogen aanschouwen van grote namen in dit vakgebied. Een Cornish gaat door m'n hoofd. Prima en degelijk maar met een technisch level wat je verwacht in een jaren 70 product. Kudo's.

Roger Axetrample
25 mei 2012, 22:54
Ik erger me ook mateloos aan het steenkolen Engels, de lakschoentjes en het bloesje met spencer van Rogier. ;)
Ja ik erger me ook aan mijn Engels. Maar mijn outfit is zoals altijd fantastisch!

Ik hoop dat we het hele systeem tzt naar Pete Thorn kunnen sturen voor een echt goede demo...

groetjes, Rogier

Roger Axetrample
25 mei 2012, 22:58
Kek, dan breek ik even een lans voor Max.
Praisemails is idd niet zo handig. Daarnaast heb ik ik ook de nodige kritische vragen gepost en antwoorden als "dan laten we gewoon nieuwe delaychips maken" zitten echt in de categorie ammehoela Max.

Hoi Dirk,
ik ben geen techneut en ik vraag me af, waarom zou je geen nieuwe delaychips kunnen laten maken?
groetjes,
R

Tristan
25 mei 2012, 23:48
Hoi Tristan,

ik begrijp het, we hebben inderdaad nogal brave presets gebruikt. Heb je een idee van welke effecten je de extremere/freaky settings zou willen horen? Ik kan daar makkelijk thuis wat opnamen van maken...

groetjes
Rogier


Hoi Rogier,

Ah, dat zou wel tof zijn, ik heb genoeg ideetjes. :)
Het liefste zou ik eigenlijk eens een demo zien waar je echt kan horen wat de range en instelmogelijkheid van de verschillende effecten is, met name van de verschillende Filters/Wahs, Phaser, Chorus, Vibrato, Tremolo en Delay met modulatie.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar:
- Heeft het apparaat ook een Step Filter zoals bijvoorbeeld in de Subdecay Prometheus DLX?
- Langzame sweep van de verschillende Filters/Wahs met gebruik van het expressiepedaal gecombineerd met Distortion en Delay (met modulatie)
- Hoe diep en hoog kunnen de Filters/Wahs eigenlijk en wat voor modes hebben ze (LP/BP/HP)?
- Kan je de sweeprange (begin en einde) van de Filters/Wahs instellen als je een expressiepedaal gebruikt (dat je dus niet altijd de volledige range moet gebruiken)?
- Tremolo, kan deze ook klinken als de Tremolo/Vibrato van sommige Fender Brownface amps of zoals bijvoorbeeld de Catalinbread Pareidolia?

tnijland
26 mei 2012, 00:19
Btw Theo, hoe bevalt ie na de eerste paar dagen, ben je nog streeds lyrisch? :)

Eerste indruk na een week is dat het met name zijn specifieke naam waarmaakt. Vintage Revolutions. Het zijn toch voornamelijk de vintage effecten die de PedalPro erg leuk maken. Mijn voorkeur zijn Chorus, Phaser, Tremolo/Panner, Vibe, BBD Delay. Je gaat weeer terug naar het spelen met 1 of 2 effecten. Het is gewoon een beetje "back to basic" maar dan veel beter. Ga je voor de '60 of '70 sounds en wil je alles op top kwaliteit, dan is dit het apparaat dat ik zou aanschaffen.

Wat ik mis? Ik mis de warmte van een preamp en heb dat opgelost met mijn GT Trio. Ik mis de mooie reverb maar dat heb ik opgelost met een goedkope Lexicon Reflex. Kortom ik heb nu een pure sound die mijn preferred buizen set combineert met de betere analoge & digitale effecten. En eigenlijk is dat ook een verstandige keuze want de meest rack fanaten hebben andere voorkeuren. Toch zijn de overdrive en distortions wel goed en bruikbaar (komen ook drukvol over). De metal sounds vind ik persoonlijk matig.

Ik heb inmiddels een aantal pedalen te koop gezet en een aantal ook al verkocht. Reden is dat ik deze pedalen met een betere kwaliteit, meer mogelijkheden en minder ruis kan inzetten. Ook de footcontroller bevalt me prima (ondanks dat 'ie verschrikkelijk proprietary is ;-) Aan de andere kant ben ik het met Henri eens dat wij altijd nieuwe pedalen blijven zoeken die weer wat nieuws bieden want een multi-effect kan op termijn wat saai worden.

Tristan
26 mei 2012, 00:41
Hoi Theo,

Dat klinkt alsof je er wel behoorlijk tevreden over bent.
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd dus ik kom graag langs, nogmaals bedankt voor je uitnodiging. :)

tnijland
26 mei 2012, 00:54
Hey Tristan,

Het is gewoon enorm leuk om andere forum leden te onmoeten met diezelfde passie voor muziek en gear. Ik voel me dan ook zeer vereerd dat je erbij wilt zijn!

Henri H
26 mei 2012, 02:00
Ja ik erger me ook aan mijn Engels. Maar mijn outfit is zoals altijd fantastisch!

Ik hoop dat we het hele systeem tzt naar Pete Thorn kunnen sturen voor een echt goede demo...

groetjes, RogierIk moet eerlijkheidshalve zeggen dat toen ik deze post net gepost had, ik pas besefte dat jij Roger A. was, omdat je vlak daarvoor gepost had, maar ik had die post nog niet gezien.
Ik schrok wel even, maar dacht: "what the heck", het zij zo. :)

Toevallig ook heb ik daarna Pete Thorns zijn Timeline demo bekeken, welke me veel meer aansprak dan al die Pedal Pro demo's van jou bij elkaar. Kwestie van smaak......?

No hard feelings hoop ik? :)

Tristan
26 mei 2012, 09:40
@Theo:
Haha, dan denken we er hetzelfde over, de eer is wederzijds, ik vind het ook altijd ontzettend leuk om andere gearfreaks en muziekgekken te ontmoeten. :)
Wat ik me nog afvroeg, je gebruikt de PedalPro dus in een rack setup met een preamp en poweramp, welke poweramp en speakers gebruik je dan precies?
Is het misschien leuk om ook een gewone top + cab erbij te hebben ter vergelijk met hoe de PedalPro zich gedraagt in de rack setup?

@Peter:
Haarlem -> Amsterdam -> Raalte ligt wel redelijk op de route, zal ik jou dan maar even oppikken?
Ik heb wel maar een C1, dus echt veel past er niet in.
Stuur me even je adres door, als ik het goed heb ben je verhuisd toch?

Dirk_Hendrik
26 mei 2012, 10:15
Hoi Dirk,
ik ben geen techneut en ik vraag me af, waarom zou je geen nieuwe delaychips kunnen laten maken?
groetjes,
R

Klopt. Alles kan.
We praten hier over BBD's, niet over geprogrammeerde gate arrays. Dat zou een stuk goedkoper kunnen.
Vraag je af wat zo'n grapje gaat kosten qua setup kosten (alleen al het maken van een ontwerp en het voorbereiden van de produktie, je hebt dan nog geen chip in huis) en het daarna doen van een produktierun waar ook weer minimale afnameaantallen aanzitten. Dit item kwam enkele weken terug voorbij op een ander forum waar iemand eens aktie ondernam en alleen voor het design al een 10.000 euro kreeg gequote. (wat me meeviel) Om die chips dan van een rendabel prijsje te voorzien moet je er vele 10-duizenden laten maken en zul je dus een markt moeten zoeken waar je je overflow kunt afzetten.

Of,
Als Panasonic met de produktie van BBD chips kapte omdat het niet rendabel was en een grote jongen als EHX er ook al geen heil in ziet om zo'n project te doen, waarom zou het voor een klein produkt als de VR dan wel rendabel zijn. Als je dus praat over "laten maken" praat je over contact opnemen met CoolAudio of Shanghai Belling. En dat betekent dat je een order plaatst voor de goed verkrijgbare clones van de Panasonic MN3205, MN3207 of MN3208. Dat zijn allen de low voltage versies en dus niet de obsolete geraakte MN3005 en z'n high voltage broertjes.

en daarom zeg ik "ammehoela".

peter_heijnen
26 mei 2012, 10:45
@Peter:
Haarlem -> Amsterdam -> Raalte ligt wel redelijk op de route, zal ik jou dan maar even oppikken?
Ik heb wel maar een C1, dus echt veel past er niet in.
Stuur me even je adres door, als ik het goed heb ben je verhuisd toch?
C1 is citroen lijkt me, rijdt altijd wel relaxed toch? Maar wat had je eigenlijk allemaal mee willen nemen dan? Ik ga helemaal niets meenemen en als jij geen 4x12 meeneemt en de rest in een mini past, kun je ook bij mij instappen. Leuk, ik pm je iig mijn adres.

Theo, dat klinkt erg goed zoals je het beschrijft!

Ik zou het trouwens ook erg leuk vinden als Morris er bij kan zijn.

massi1234
26 mei 2012, 10:54
Hi Dirk, I see you have quite a good understanding of BBD technolgy. Bravo !

I would add the following coments on the topic hoping that maybe helpfull to clarify some doubts:

In my view, the BBD chips MN300X are the only usable chips for professional purpose. They have a low noise, higher dynamic with respect to the MN320X serie. Guitars with humbuckers may produce a very powerfull signal that can not be handled by the MN320X serie unless the source is attenuated. In this case, the designer would have to deal with the noise.

The problem of all BBD chips is the life time. In order to increase the life time you need to power down the clock driver when they are not used. So if for example any one the delay/chorus/flanger of your effect chain is not active the controller/processor/pedal should power down the clock.

If you do power down the clock, you have an other problem: once you power it up, you get a very nasty glitches caused by the clock coupling through the analog path.







Klopt. Alles kan.
We praten hier over BBD's, niet over geprogrammeerde gate arrays. Dat zou een stuk goedkoper kunnen.
Vraag je af wat zo'n grapje gaat kosten qua setup kosten (alleen al het maken van een ontwerp en het voorbereiden van de produktie, je hebt dan nog geen chip in huis) en het daarna doen van een produktierun waar ook weer minimale afnameaantallen aanzitten. Dit item kwam enkele weken terug voorbij op een ander forum waar iemand eens aktie ondernam en alleen voor het design al een 10.000 euro kreeg gequote. (wat me meeviel) Om die chips dan van een rendabel prijsje te voorzien moet je er vele 10-duizenden laten maken en zul je dus een markt moeten zoeken waar je je overflow kunt afzetten.

Of,
Als Panasonic met de produktie van BBD chips kapte omdat het niet rendabel was en een grote jongen als EHX er ook al geen heil in ziet om zo'n project te doen, waarom zou het voor een klein produkt als de VR dan wel rendabel zijn. Als je dus praat over "laten maken" praat je over contact opnemen met CoolAudio of Shanghai Belling. En dat betekent dat je een order plaatst voor de goed verkrijgbare clones van de Panasonic MN3205, MN3207 of MN3208. Dat zijn allen de low voltage versies en dus niet de obsolete geraakte MN3005 en z'n high voltage broertjes.

en daarom zeg ik "ammehoela".

Roger Axetrample
26 mei 2012, 15:21
Hoi Rogier,

Ah, dat zou wel tof zijn, ik heb genoeg ideetjes. :)
Het liefste zou ik eigenlijk eens een demo zien waar je echt kan horen wat de range en instelmogelijkheid van de verschillende effecten is, met name van de verschillende Filters/Wahs, Phaser, Chorus, Vibrato, Tremolo en Delay met modulatie.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar:
- Heeft het apparaat ook een Step Filter zoals bijvoorbeeld in de Subdecay Prometheus DLX?
- Langzame sweep van de verschillende Filters/Wahs met gebruik van het expressiepedaal gecombineerd met Distortion en Delay (met modulatie)
- Hoe diep en hoog kunnen de Filters/Wahs eigenlijk en wat voor modes hebben ze (LP/BP/HP)?
- Kan je de sweeprange (begin en einde) van de Filters/Wahs instellen als je een expressiepedaal gebruikt (dat je dus niet altijd de volledige range moet gebruiken)?
- Tremolo, kan deze ook klinken als de Tremolo/Vibrato van sommige Fender Brownface amps of zoals bijvoorbeeld de Catalinbread Pareidolia?

Hoi Tristan,
dank je. Ik denk dat ik dan binnenkort nog even wat sounds zal maken en die opnemen, met wat extremere settings. De analoge delay gaat bijvoorbeeld heerlijk over zijn nek als je 'm laat oscilleren (?) maar daar is nog geen demootje van.
- ja er is Step Filter, de filter hebben 8 verschillende waveforms.
- langzame sweep/exp pedaal icm dist en modulatie delay, moeten we ook opnemen idd
- de range is 370 - 1968 hz, er zijn enorm veel modes en parameters, oa LP/BP, envelope (+ en -), auto modulation (8 waveforms als gezegd), human sync (gitaarsignaal triggert de sweep) etc.
- jazeker de sweeprange van het pedaal kun je heel precies instellen en opslaan per preset, zelfs vanaf de footcontroller als je live speelt. Dit is trouwens ook heel handig bij andere effecten merkte ik.
- tremolo heeft deze waveforms: sine, triangle, trapezoid, rectangle, phaser calibrated curve, shelf en vintage. Fase kun je ook nog instellen om synchroon samen te werken met de andere effecten. Ik ken de sounds die je noemt niet goed genoeg om te zeggen of het in de buurt komt, maar de veelzijdigheid en tweakbaarheid (hmm) zijn enorm.
groetjes
Rogier

Roger Axetrample
26 mei 2012, 15:34
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat toen ik deze post net gepost had, ik pas besefte dat jij Roger A. was, omdat je vlak daarvoor gepost had, maar ik had die post nog niet gezien.
Ik schrok wel even, maar dacht: "what the heck", het zij zo. :)

Toevallig ook heb ik daarna Pete Thorns zijn Timeline demo bekeken, welke me veel meer aansprak dan al die Pedal Pro demo's van jou bij elkaar. Kwestie van smaak......?

No hard feelings hoop ik? :)

Hoi HHuisjes,

nee joh geen probleem! Ik heb geen tijd om me te gaan lopen generen voor mijn filmpjes en ik pretendeer niet een goede presentator/acteur te zijn. Max heeft me gevraagd om het te doen omdat ik professioneel gitarist ben. Hij had het best zelf gekund, hij kan prima spelen!

Ja kijk Pete Thorn maakt gewoon hele goede demo's, laat alles duidelijk horen, speelt goed en presenteert het goed. Ook met de minder goede pedalen die hij soms krijgt voorgelegd.

Het vergelijken van de Timeline met de PedalPro is moeilijk want dat is een digitale delay. De PedalPro is, als gezegd, een analoog multieffect.
Ik heb toevallig een tijdje terug de Timeline gehoord naast de delay van de PedalPro en ja, de Timeline is veelzijdig maar ik blijf dat digitale heel duidelijk horen t.o.v. de PedalPro (denk aan de Line-6 delays, daar wordt je directe signaal ook minder). Zeker als je het A-B direct na elkaar hoort. Je kunt er (Timeline) super rare geluiden mee maken maar af en toe is het wat 'plastic'-achtig.

groetjes
Rogier

Henri H
26 mei 2012, 15:57
Ok, gelukkig dat je het goed opvat .... pfff! :)

Ik haalde de Timeline er ook alleen maar bij vanwege het feit dat je hiermee extreme sounds kunt maken, en daar ook goede demo's van te vinden zijn op Youtube e.d.
Die extremere demo's ga jij nu maken begrijp ik. :ok:

Off Topic:
Ik zat al geruime tijd te GASsen op de Timeline, en heb hem gisteren eindelijk besteld (vakantiegeld :)), samen met een goede voeding (Pedal Power ISO 5).
Dat "plastic soundje" heb ik niet gehoord toen ik hem getest heb. Ik was juist erg onder de indruk.
Ook over mijn huidige TC Flashback ben ik zeer tevreden. De hedendaagse analoge emulatie/simulatie is volgens mij erg goed, maar als je gaat A-B'en zul je waarschijnlijk wel verschil horen.
Of dat verschil dan de moeite waard is om voor een écht analoog effect te gaan, is een keuze.
Ik ben (nog) niet zo veeleisend wat dat betreft, en ga dan liever voor veelzijdigheid (de Timeline is in feite ook een (mini-)multi-effect).

Oh ja, ik ben niet professioneel, maar een zeer matige, maar (over-)enthousiaste hobbyist. :B

Roger Axetrample
26 mei 2012, 16:06
Klopt. Alles kan. ...
We praten hier over BBD's, niet over geprogrammeerde gate arrays. Dat zou een stuk goedkoper kunnen. ...
....
en daarom zeg ik "ammehoela".

Hoi weer Dirk,
dank, dat is helder. Ik had al begrepen dat er iets speciaals was met de MN3005's. Ik denk dat jouw scenario van zelf laten ontwerpen en fabriceren voor veel geld en dan het overschot verkopen niet ondenkbaar is...
Rogier

Roger Axetrample
26 mei 2012, 16:12
Ok, gelukkig dat je het goed opvat .... pfff! :)

Ik haalde de Timeline er ook alleen maar bij vanwege het feit dat je hiermee extreme sounds kunt maken, en daar ook goede demo's van te vinden zijn op Youtube e.d.
Die extremere demo's ga jij nu maken begrijp ik. :ok:

Off Topic:
Ik zat al geruime tijd te GASsen op de Timeline, en heb hem gisteren eindelijk besteld (vakantiegeld :)), samen met een goede voeding (Pedal Power ISO 5).
Dat "plastic soundje" heb ik niet gehoord toen ik hem getest heb. Ik was juist erg onder de indruk.
Ook over mijn huidige TC Flashback ben ik zeer tevreden. De hedendaagse analoge emulatie/simulatie is volgens mij erg goed, maar als je gaat A-B'en zul je waarschijnlijk wel verschil horen.
Of dat verschil dan de moeite waard is om voor een écht analoog effect te gaan, is een keuze.
Ik ben (nog) niet zo veeleisend wat dat betreft, en ga dan liever voor veelzijdigheid (de Timeline is in feite ook een (mini-)multi-effect).

Oh ja, ik ben niet professioneel, maar een zeer matige, maar (over-)enthousiaste hobbyist. :B

Hoi alweer,
ja ik ga binnenkort maar eens wat weirdere dingen opnemen, kunnen ze misschien ook goed gebruiken op de VR website. Er zijn natuurlijk meer mensen in de freaky settings geïnteresseerd.

Die Timeline is heel populair, een vriend van mij heeft 'm dus ook en die vindt 'm te gek. En het (vermeende of feitelijke?) verschil met analoog speelt niet voor iedereen een rol. Het valt me sowieso op dat niet iedereen dat onderscheid maakt. De Timeline en iets als de Diamond II worden vaak in één adem genoemd maar zijn toch echt heel wat anders.
groetjes
R

Tristan
26 mei 2012, 17:39
Hoi Tristan,
dank je. Ik denk dat ik dan binnenkort nog even wat sounds zal maken en die opnemen, met wat extremere settings. De analoge delay gaat bijvoorbeeld heerlijk over zijn nek als je 'm laat oscilleren (?) maar daar is nog geen demootje van.
- ja er is Step Filter, de filter hebben 8 verschillende waveforms.
- langzame sweep/exp pedaal icm dist en modulatie delay, moeten we ook opnemen idd
- de range is 370 - 1968 hz, er zijn enorm veel modes en parameters, oa LP/BP, envelope (+ en -), auto modulation (8 waveforms als gezegd), human sync (gitaarsignaal triggert de sweep) etc.
- jazeker de sweeprange van het pedaal kun je heel precies instellen en opslaan per preset, zelfs vanaf de footcontroller als je live speelt. Dit is trouwens ook heel handig bij andere effecten merkte ik.
- tremolo heeft deze waveforms: sine, triangle, trapezoid, rectangle, phaser calibrated curve, shelf en vintage. Fase kun je ook nog instellen om synchroon samen te werken met de andere effecten. Ik ken de sounds die je noemt niet goed genoeg om te zeggen of het in de buurt komt, maar de veelzijdigheid en tweakbaarheid (hmm) zijn enorm.
groetjes
Rogier

Hoi Rogier,

Bedankt voor je antwoord, ik ben erg benieuwd naar de gekkere clipjes. :D
De filter lijkt me dan gezien de specs wel interessant, zou wel kunnen doen wat ik wil, mits het ook echt lekker vet en diep klinkt natuurlijk (de Moog Lowpass Filter vond ik veel te braaf).
Wel goed te weten dat de analoge delay lekker oscilleert, clipjes daarvan zijn natuurlijk altijd welkom. :D
Als de tremolo geen square wave heeft dan vind ik dat wel een misser, dat is vrijwel de enige die ik gebruik, een beetje zoals een oude Valco amp of de Vox Repeat Percussion.
Check dit filmpje eens, dat bedoel ik met tremolo/vibrato:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Rnva4acvQsw
Dit is de Catalinbread Pareidolia:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=26WaBqKpxzA#!

Tristan
26 mei 2012, 17:52
C1 is citroen lijkt me, rijdt altijd wel relaxed toch? Maar wat had je eigenlijk allemaal mee willen nemen dan? Ik ga helemaal niets meenemen en als jij geen 4x12 meeneemt en de rest in een mini past, kun je ook bij mij instappen. Leuk, ik pm je iig mijn adres.

Theo, dat klinkt erg goed zoals je het beschrijft!

Ik zou het trouwens ook erg leuk vinden als Morris er bij kan zijn.

Whaha, ik zeg het meer omdat ik er zelf nog aan moet wennen denk ik, ik had eerst die grote Hyundai H200 bus weet je nog? :D
Rijdt verder best okee hoor, het is alleen ietsiepietsie kleiner.
Echt veel zal ik ook niet meenemen, een gitaartje, en misschien mijn pedalboard, maar waarschijnlijk kan ik die net zo goed thuislaten (misschien grappig ter vergelijk, er staan wel wat leuke pedaaltjes op).

massi1234
26 mei 2012, 20:07
Als de tremolo geen square wave heeft dan vind ik dat wel een misser, dat is vrijwel de enige die ik gebruik, een beetje zoals een oude Valco amp of de Vox Repeat Percussion.
Check dit filmpje eens, dat bedoel ik met tremolo/vibrato:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Rnva4acvQsw
Dit is de Catalinbread Pareidolia:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=26WaBqKpxzA#!

Hi Tristan,
I really like these tremolo videos/sounds. It is vintage and really my taste

Since, I loved the tremolo from my Band Master, I have re-created a modulation function in the PedalPro tremolo called “vntg” (Vintage) to reproduce exactly the same vibe.

Unfortunately we did not make a video with this sound.
If you come to the demonstration, remember me to prepare this setting so you can check it out.

tnijland
26 mei 2012, 21:22
Cool effect, dat ga ik natuurlijk wel even uitproberen ;-) Op de een of andere manier werkt zo'n clipje (mijn intelligente Macbook editor probeerde hier het woord slipje van te maken @#$?) erg aanstekelijk.

Ook fijn om te zien dat het topic ook weer lekker inhoudelijk wordt. Ik verheug me dan ook enorm op de meeting op 8 Juni. Tristan (en alle anderen) neem lekker je spullen mee waarvan je denkt dat het leuk is om te laten horen of te vergelijken.

Tristan
27 mei 2012, 00:47
Ja, smeerkezen daar bij Apple hoor. :stop:
Heb er ook echt zin in. :)
Wat ik hier heb staan is:
Dunlop Crybaby, Visual Sound Visual Volume, Boss OC-2, Lovepedal Pickle Vibe, Electro Harmonix Small Clone, Electro Harmonix Small Stone, Lovepedal Amp50, Homebrew Electronics Big D, Electro Harmonix Deluxe Memory Man, Danelectro CTO-1, Akai Headrush.
Daarnaast heb ik een Marshall 2061X top met bijpassende 2x12 cab met Celestion G12M20 Heritage speakers.
Ik weet niet of zoiets handig/leuk is qua referentie, of heb jij nog een amp staan waarmee je de PedalPro gebruikt (naast de rack setup)?

@Max:
Cool, ik ben wederom erg benieuwd. :)
Wat nog een beetje mist voor mij is gewoon het overzicht in wat het ding nou eigenlijk allemaal echt kan.
Natuurlijk staat er een hoop tech talk op de website, maar clipjes zeggen mij wat dat betreft toch meer.
Geen kritiek, maar in deze internet tijden moet je toch zo duidelijk mogelijk overkomen wat dat betreft en gevarieerde videoclips helpen daar echt bij.
Is het lastig om een (software?) update te maken met een square wave tremolo?

massi1234
27 mei 2012, 06:47
@Tristan
You are absolutely right about the video and audio clips.
Because of the complexity of the PedalPro and its sound possibilities we will try to release more material and get more in depth about each effect. Hopefully users will help me out too.
I am currently working on the TapTempo and the Virtual Board updates.

Regarding waveform, this is really the strong point of PedalPro vs analogue pedals.
This is the paste from the manual section:
Wv – Modulating waveform. Range: sine, trig, trap, rect, pcal, shlf, vntg.
The tremolo / panner modulating waveform parameter allows you to select
from among the available modulating waveforms. All the classic waveforms
are included, along with some exclusive, VR-designed waveforms. Available
waveforms include: sine, triangle, trapeze, rectangle, pcal (phaser calibrated
curve), shlf (shelf), vntg (vintage)
Further I have reserved a memory space to implement new modulation functions that can be update via USB

One main difference with respect to stomp box modulators is that you can synchronize the waveforms by setting the same TEMPO and use the phase parameters (0 90 180 270) to control the phase relation between each modulator-waveform. This feature is in my view essential when you need to create rhythmic patterns a special extreme effects.

Tristan
27 mei 2012, 09:56
De tekst die je nu post is precies een voorbeeld waarom het voor mij niet helemaal inzichtelijk is wat het apparaat echt kan.
Je noemt eerst een aantal waveforms, daar zit geen square wave bij, en vervolgens heb je het over rectangular en dat moet dan de square wave tremolo zijn als ik je nu goed begrijp?
In de synth wereld heet zoiets gewoon square wave en elke andere fabrikant noemt het ook bij die naam, als je je boodschap duidelijk wil overbrengen dan kan je het dus ook beter bij die naam noemen.
Volgens mij staan er nog wel meer van dat soort anachronismen op de site.
Misschien is het ook geen slecht idee de tekst eens na te laten zien en te laten herschrijven door een gespecialiseerd bureau/persoon?

massi1234
27 mei 2012, 10:16
@Tristan
for synth guys,
Square Wave= Rectangular Wave
http://en.wikipedia.org/wiki/Rectangular_function

if you go page 62-63 of the manual you can find all the waveforms:
http://www.vintage-revolution.com/_documents/PedalPro_OM_ENEU_1.1SYS.pdf
as you see from the figures 3 and 4 we can produce two kind of square waveforms: trapeze which is more gentle in the transition and rectangle which is very sharp.

I hope this helps to clarify.






De tekst die je nu post is precies een voorbeeld waarom het voor mij niet helemaal inzichtelijk is wat het apparaat echt kan.
Je noemt eerst een aantal waveforms, daar zit geen square wave bij, en vervolgens heb je het over rectangular en dat moet dan de square wave tremolo zijn als ik je nu goed begrijp?
In de synth wereld heet zoiets gewoon square wave en elke andere fabrikant noemt het ook bij die naam, als je je boodschap duidelijk wil overbrengen dan kan je het dus ook beter bij die naam noemen.
Volgens mij staan er nog wel meer van dat soort anachronismen op de site.
Misschien is het ook geen slecht idee de tekst eens na te laten zien en te laten herschrijven door een gespecialiseerd bureau/persoon?

Tristan
27 mei 2012, 11:42
Je bent een echte techneut. :)
Voor tech synth guys is het misschien wel zo (rectangular is meer een Engelse term), maar op vrijwel elke synth op de markt wordt het aangeduid als square wave, dat bedoelde ik.
Eigenwijsheid is leuk, maar als het voor mogelijke klanten de onduidelijkheid over je product vergroot dan is het mijns inziens niet verstandig daaraan vast te houden.

De plaatjes maken wel wat meer duidelijk, die zou je misschien ook in het klein bij elk effect kunnen zetten.
Natuurlijk zijn video's en clips waarin verschillende instellingen worden doorgenomen gewoon het beste, als je die eenmaal op de website hebt staan scheelt het een hoop geschrijf en geouwehoer.
Ik begrijp dat jullie er nog mee bezig zijn, dus het komt vast allemaal wel goed. :)

massi1234
27 mei 2012, 12:47
@Tristan
Sometime I wish I had designed a simple pedal with 3 knobs and two switches ;)

I think we need at least one video for each effect to explain all the sound features/possibilities.





Je bent een echte techneut. :)
Voor tech synth guys is het misschien wel zo (rectangular is meer een Engelse term), maar op vrijwel elke synth op de markt wordt het aangeduid als square wave, dat bedoelde ik.
Eigenwijsheid is leuk, maar als het voor mogelijke klanten de onduidelijkheid over je product vergroot dan is het mijns inziens niet verstandig daaraan vast te houden.

De plaatjes maken wel wat meer duidelijk, die zou je misschien ook in het klein bij elk effect kunnen zetten.
Natuurlijk zijn video's en clips waarin verschillende instellingen worden doorgenomen gewoon het beste, als je die eenmaal op de website hebt staan scheelt het een hoop geschrijf en geouwehoer.
Ik begrijp dat jullie er nog mee bezig zijn, dus het komt vast allemaal wel goed. :)

tnijland
27 mei 2012, 17:29
Ik heb een PM of rechtstreekse mail naar de deelnemers gestuurd. De meeting vindt plaats in Raalte op 8 Juni om 19.00. We hebben nu 7 personen (inclusief mezelf) die met zekerheid deelnemen. Er kunnen er eventueel nog een paar bij. Mochten er dus nog mensen toch nog heel graag willen komen, laat het dan even weten.

@Tristan: mooie spullen hoor. Neem die 2061x en cab ook maar mee. Ben wel benieuwd. Ik heb zelf een CAE OD100 top en een Groove Tubes Soul-O-45 combootje naast mijn rack setuo. Verder heb ik wel wat gitaren waaronder een Haar Telecaster en een Haar stratocaster (nog geen Gibson LP, dus...)

Verder zou ik willen zeggen dat ik erg blij met jullie komst en interesse ben vooral omdat een aantal mensen van ver moeten komen en daar toch de moeite voor nemen. In mijn ogen is dit nou het leuke van een forum: Het ontmoeten van mede enthousiaste muzikanten om ervaringen uit te wisselen.

onrust nv
28 mei 2012, 00:26
Als er dan toch een blokgolf opzit, waarom dan geen PWM(puls with modulation/puls breete modulatie) dat zou het geluiden palet van de tremolo verder uitbreiden.

Tristan
28 mei 2012, 01:32
@Theo:
Ach, het is misschien wel een eindje rijden maar ook wel gezellig om andere mensen te ontmoeten en een ander stukje van Nederland te zien. :)
Ik neem het spul wel mee, we kijken wel of er tijd is om wat ermee te doen. :)

massi1234
28 mei 2012, 07:03
Als er dan toch een blokgolf opzit, waarom dan geen PWM(puls with modulation/puls breete modulatie) dat zou het geluiden palet van de tremolo verder uitbreiden.

PedalPro contains 4 processors RISK. The master controlls all the I/O interface (Display, USB, ADES, MIDI, Memory, etc...). The 3 slaves are used to controll group of effects. Each processor has a reserved memory area for new modulation functions. If a user including me, would discover or suggest an interesting waveform, I would be glad to upgrade the Firmware and publish it on the Web.

Keep in mind that as we can synthesise any modulation function, we can not upgrade new modulators.
The modulators are all analogue. The way to controll(waveform) can.
In the unit we have 1x VCA (voltage controlled amplitude for tremolo/panner), 2 x VCF (voltage controlled filters), 1 x VCP (voltage controlled phase), 1 chorus, 1 Flanger, 1 Delay.
Every slave processor contains an envelope input. So that new effects (eg. envelope phaser, envelope chorus, delay, flanger) can be implemented.
Furthermore, if you have a lot of modulators/envelope and a good controll you can built an analog synth based on the guitar signal => (attack, sustain, decay, release for each effect ..)

Tristan
28 mei 2012, 10:35
Grappig, dat is dus precies het idee dat ik met mijn nieuwe pedalboard heb, ik wil een volumepedaal, fuzz, filter, octaver, chorus/vibrato, phaser, tremolo, distortion, delay, boost, looper en misschien nog een bitcrusher combineren om daarmee bijna synth achtige sounds te maken.
Mijn vraag is, heb je ook echt een analoge synth / analoge synth pad in de PedalPro gebouwd? (ik ben zeer benieuwd hoe dat dan klinkt!)

massi1234
28 mei 2012, 11:43
Grappig, dat is dus precies het idee dat ik met mijn nieuwe pedalboard heb, ik wil een volumepedaal, fuzz, filter, octaver, chorus/vibrato, phaser, tremolo, distortion, delay, boost, looper en misschien nog een bitcrusher combineren om daarmee bijna synth achtige sounds te maken.
Mijn vraag is, heb je ook echt een analoge synth / analoge synth pad in de PedalPro gebouwd? (ik ben zeer benieuwd hoe dat dan klinkt!)

@Tristan
PedalPro contains all the analogue module to make the basic synth. 1x VCA, 2x VCF and all the rest.
You can not make synth sound if you can not manipulate and process the envelope detector.
From the envelope you can retrieve when the note starts and stops. Then you can process it.
Further you need to controll the relative phase of the waveform.
So the PedalPro has the modules and the computantional power to do so.

Since the phase controll is already implemented some synth sound can be already programmed.
check SynthFlTrem in http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/samples/specials/

Tristan
28 mei 2012, 12:08
Wat ik weet van een synth is dat je naast de oscillator (in dit geval dan de gitaar of gitaar + octaver), een VCA, VCF en ADSR nodig hebt, en dan natuurlijk nog een LFO voor de modulatie effecten, maar dat kan je opvangen door verschillende modulatie effecten zoals phaser en chorus te gebruiken, voor choppy (VCA) effecten gebruik je dan een (square wave) tremolo en misschien nog een fuzz of distortion om het geluid meer naar een square wave te trekken.
De sample waar je naar verwijst klinkt voor mij niet naar een synth, misschien dat het met distortion wel vetter en extremer klinkt.
De Subdecay Prometheus DLX doet ook dat soort dingen, alleen klinkt die veel dieper heb ik het idee:
http://www.youtube.com/watch?v=kGqYc3yL9GY

massi1234
28 mei 2012, 12:29
Wat ik weet van een synth is dat je naast de oscillator (in dit geval dan de gitaar of gitaar + octaver), een VCA, VCF en ADSR nodig hebt, en dan natuurlijk nog een LFO voor de modulatie effecten, maar dat kan je opvangen door verschillende modulatie effecten zoals phaser en chorus te gebruiken, voor choppy (VCA) effecten gebruik je dan een (square wave) tremolo en misschien nog een fuzz of distortion om het geluid meer naar een square wave te trekken.
De sample waar je naar verwijst klinkt voor mij niet naar een synth, misschien dat het met distortion wel vetter en extremer klinkt.
De Subdecay Prometheus DLX doet ook dat soort dingen, alleen klinkt die veel dieper heb ik het idee:
http://www.youtube.com/watch?v=kGqYc3yL9GY

Some interesting sounds from this pedal. Nice demo. Although no attack change.
To me sound like a nice filter more then a Synth sound.

On board of the PedalPro we have a similar filter call F2. Can be used as low pass or band pass.
The rest I would say sound similar also digitally controlled analogue filter (VCF). The biggest difference for the moment is the TapTempo. I am working on this :)

Any way with PedalPro you can do sounds even more bizarre since we have two filter on board with frequency range, resonance, type, envelope and routing all programmable.

And you can combine in stereo mode F1->Left , F2->Right
check the sound sample name EnvFilt- from the CD of Adedeij with acoustic guitar.
http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/samples/cdtracks/

peter_heijnen
28 mei 2012, 17:49
Massi, wat is de reden dat je geen input op de front hebt?

massi1234
28 mei 2012, 18:39
Massi, wat is de reden dat je geen input op de front hebt?

Very good question. In fact the first prototype was with the jack in front
The straight answare is to avoid digital coupling to the guitar signal.

Many people who are used to digital processor or digitally controlled devices experience a little noise while playing and simultaneusly changing a parameter on the display.
Some people call this noise glitch, some zipper noise. I call it cross coupling between the digital and analog.

The real problem is the output impedance of your guitar pickup. Since the coils (single/double) have the impedance much above 1K Ohms, noise (hum, sparkle,....) and other sources (Eg. digital switching noise from data communication in the effect or in the MIDI in) can add on the guitar signal easily.

Since one the key feature of the PedalPro is to assign any analogue parameter to an expression pedal, it would be a petty if you would hear a little noise while you are changing the expression.

Inside the PedalPro, the analog section is fully shielded by an internal metal wall. This feature provide isolation beween digital and analog above 130dB. Therefore not audible :)
So the input and output jacks are inside the analog section as well as the rest of the audio circuits.

In this picture the top board have been removed so to show the input and ouput connections.
http://www.vintage-revolution.com/_pictures/gallery_47_104.jpg

Of course all the sensitive points where noise can get in, need to be properly designed/taken-care including shielded cable (ADES), linear power supply for both Pedalino and Power supply.


We do leave in electromagnetically polluted world (WI-FI,RF....) and unfortunately the guitar is not the best instrument to guarantee proper immunity.

Tristan
29 mei 2012, 00:25
Ik bedoelde dat de Subdecay op de clip dieper klinkt dan de PedalPro op de clips die je als voorbeeld geeft.
Natuurlijk heeft hij geen attack change, het is inderdaad een filter, maar dat is wel te omzeilen door swells te maken met een volumepedaal en/of een Ebow te gebruiken.


Some interesting sounds from this pedal. Nice demo. Although no attack change.
To me sound like a nice filter more then a Synth sound.

On board of the PedalPro we have a similar filter call F2. Can be used as low pass or band pass.
The rest I would say sound similar also digitally controlled analogue filter (VCF). The biggest difference for the moment is the TapTempo. I am working on this :)

Any way with PedalPro you can do sounds even more bizarre since we have two filter on board with frequency range, resonance, type, envelope and routing all programmable.

And you can combine in stereo mode F1->Left , F2->Right
check the sound sample name EnvFilt- from the CD of Adedeij with acoustic guitar.
http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/samples/cdtracks/

massi1234
29 mei 2012, 15:16
Hi everybody,
for those interested the first review is today available on paper version on the Dutch magazine
http://www.gitarist.nl/nieuws/newsItem.php?n01ID=10614

peter_heijnen
31 mei 2012, 10:10
Since one the key feature of the PedalPro is to assign any analogue parameter to an expression pedal, it would be a petty if you would hear a little noise while you are changing the expression.
Ok, sounds like a very good reason to put the input at the rear.

On the other hand, i cant recall to have ever consciously heard what you describe above while using an expression pedal, but maybe my eyes will be opened at Theo's meeting next week.

massi1234
31 mei 2012, 14:34
Hi Peter I'll try to provide as many information I can in the demo next week.

Regarding the zipper noise caused by an expression pedal check out this:
http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Expression_pedal:_zipper_noise

Apparently they knew about this problem and their way around is to average. This is an improvement from the noise point of view, but leads to high latency (eg. 10ms).
I have personally experienced, that a good real time control should have latency <1ms. Only with very low latency you can tranform an expression pedal in a good wah pedal :)


Other users experiencing zipper noise in combination with the expression pedal.
http://www.loopers-delight.com/LDarchive/200702/msg00932.html


In conclusion to avoid digital switching coupling in to your analogue signal it is necessary to take precautionary measures so that you do not have to deal with the zipper/digital noise with further processing.

I strongly believe that is better to avoid noise rather than filter it out.
Unfortunatelly avoiding noise is much more expensive .....

massi1234
1 juni 2012, 12:22
Hi everybody,
we have completed a small functional video showing how to connect and control external effects with the PedalPro system.
http://www.youtube.com/watch?v=XM2RF8SqqIU&feature=youtu.be&hd=1

As you will see the Boss pedal is in the pre-loop operating at instrument level while the Eventide is operating +4dBu signal level via the post-loop. In the Post loop the PedalPro can be set to operate either at instrument level or at the +4dBu signal level.
The post loop of the PedalPro has to programmable preamps that can be set and saved at the preset level.
The stereo returns from the Eventide are mixed with the stereo analogue signal using an internal stereo mixer which can be programmed as well at the preset level.

Futher the Pedalino is controlling via MIDICC and programm change the eventide

If you want to have more infos about this topic here is the link:
http://www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/features/mastercontroller/

srv-man
1 juni 2012, 17:42
Ha mannen!
Ben een tijdje niet het forum geweest en zie nu dat dit wel een hele vlucht heeft genomen. Leuk! Kan er helaas volgende week niet bij zijn, dus alvast veel plezier.

tnijland
1 juni 2012, 23:03
Hey srv-man,

Jammer dat je er niet bij kunt zijn als topic starter. Ik heb hem nu 2 weken in bezit en ben er toch wel erg blij mee. Ik nu eigenlijk 2 rigs. Een Axe-Fx waar ik heel veel versterker modellen, cabinets en variatie in effecten heb. Daarnaast heb ik nu mijn rack met de Vintage Revolution Pedalpro als effectapparaat. Deze twee hadden gewoon niet verschillender kunnen zijn.

Waar de Axe een fantastische experimenteer doos is met oneindige mogelijkheden is de Pedalpro juist een "pure chocola" effect unit die je terug brengt naar de essentie met de stelling "less is more". Je moet bij de VR ook wel een beetje wennen aan de sound omdat het zo vintage is en je gitaarsound heel direct laat klinken.

Ik heb gelukkig nu 500 Euro minder hoeven te betalen vanwege de plotselinge prijsverlaging (ze hebben geen dealers meer) en heb daarvan vandaag dus maar 5,50 Euro besteed aan het maandblad "Gitarist". Was namelijk wel erg benieuwd.

Ik vond in het algemeen dat de review overigens aardig klopte met mijn eigen bevindingen. Ook ik vind het jammer dat de externe pre-loop niet voor de distortion zit en niet een programmeerbare routing is. Ik denk dat het waarschijnlijk voor een pedaaltje ipv een preamp was bedoeld. Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik in mijn geval de distortion als de booster ook niet echt gebruik om mijn preamp nog een extra boost te geven en ik ze dus kan uitschakelen.

Ik ben het volledig eens met de stelling dat de effecten superieure kwaliteit hebben en de combinatie van de pedalino en pedalpro erg fijn werkt. Ook de "favorite" mode werkt erg fijn omdat ik 2x6 favoriete presets uit mijn 500 presets kan selecteren als favoriete preset die ik in deze mode snel kan selecteren. Als hier straks ook nog de free upgrade voor het virtuele pedalboard bijkomt waarmee ik kan instellen welke effecten in in/uit wil schakelen dan word ik helemaal blij...

peter_heijnen
2 juni 2012, 09:17
is de Pedalpro juist een "pure chocola" effect unit
Theo, je bent verliefd. ;)

Henri H
2 juni 2012, 11:52
Haha, verliefd.... :)

....maar mooi dat die apparaten elkaar dan zo mooi aanvullen, AXE-FX voor de veelzijdigheid, en de PedalPro voor de "pure chocola".

Tristan
4 juni 2012, 10:27
Kut, kut, kut, driewerf kut!
Ze hebben een fout gemaakt in het rooster en nu moet ik vrijdag werken, ik baal echt als een stekker, spijt me ontzettend gasten. :(

massi1234
4 juni 2012, 11:24
Hi everybody,
for those interested, we have a wide showroom to try and test the PedalPro in the Den Haag close to the central station.
Our showroom is in a beatifull vintage artist incubator http://www.bink36.nl/bedrijven-in-de-bink/?page=16
Some of you might be familiar with that building.

You are all very welcome to come with no commercial obbligation. If you want to visit, post a message and I make sure that no sales people will be around :).... they are anyway exetremally busy publishing all the marketing material, so they will not have time.

@Tristan. I am sorry you can not make it. If you are from Harlem, you could come in Den Haag if you like.

peter_heijnen
4 juni 2012, 12:22
Jammer Tristan, nu ga je mijn met kaas gegratineerde orgaanvleesbeignets niet proeven.

Henri H
4 juni 2012, 12:35
Jammer Tristan, had je graag weer even willen zien en horen spelen.
Nu mis je ook het prachtige Salland, zonde. :(

Tristan
4 juni 2012, 12:54
Whaha, Peter, je maakt m'n dag weer goed, ik lig hier echt te schuddebuiken! :seriousf:
Nou, veel plezier met die overheerlijke met kaas gegratineerde orgaanvleesbeignets, neem ze anders gewoon mee naar Raalte zou ik zeggen, misschien kan je de anderen er nog mee verblijden. :P :D
Veel plezier kerels, ik zal proberen niet te veel aan jullie te denken.

@Henri:
Ja, echt jammer, ik had me ook verheugd jullie allemaal te zien en ik was ook wel benieuwd naar Salland, maar ja, een volgende keer dan maar. ;)

@Max:
Thank you, that would be very nice indeed, I just have to find out when I actually can make it, then I'll send a testroom booking request. ;) :)

Roger Axetrample
4 juni 2012, 15:42
...
Ik vond in het algemeen dat de review overigens aardig klopte met mijn eigen bevindingen. Ook ik vind het jammer dat de externe pre-loop niet voor de distortion zit en niet een programmeerbare routing is. Ik denk dat het waarschijnlijk voor een pedaaltje ipv een preamp was bedoeld. Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik in mijn geval de distortion als de booster ook niet echt gebruik om mijn preamp nog een extra boost te geven en ik ze dus kan uitschakelen.
...
Ik ben het volledig eens met de stelling dat de effecten superieure kwaliteit hebben en de combinatie van de pedalino en pedalpro erg fijn werkt. Ook de "favorite" mode werkt erg fijn omdat ik 2x6 favoriete presets uit mijn 500 presets kan selecteren als favoriete preset die ik in deze mode snel kan selecteren. Als hier straks ook nog de free upgrade voor het virtuele pedalboard bijkomt waarmee ik kan instellen welke effecten in in/uit wil schakelen dan word ik helemaal blij...

Hoi Tnijland,
de externe pre-loop zit toch juist wel vóór de distortion en ná de compressor? Dat zie ik in de Signal Flow pagina's in de gebruiksaanwijzing. Programmeerbaar voor of na de distortion zou inderdaad ook mooi zijn. Gelukkig zit de stereo post-loop, die je ook mono kan gebruiken (het worden dan effectief 2 mono loops!), na de effecten.

Oh ja, met de Favourite mode heb je 3x6 presets, niet 2x3.

Heb overigens de afgelopen 3 optredens (1 café en 2 festivals) met de PedalPro gespeeld en het klonk en speelde erg lekker. Ik kreeg complimenten van twee bandleden. Ik gebruikte vooral de distortions, phaser, chorus en wah. De programmeerbare expressiepedaal functies, met instelbare range werkt fijn en die post-loop heeft een (programmeerbare) analoge mixer zodat je ook met digitale outboard effecten je analoge directe signaal behoudt.
In een band situatie voel/hoor je dat je meer van je spel terugkrijgt en dat is inspirerend. Voorheen speelde ik over een normaal pedalboard.

Overigens heb ik voor gebruikers als tip dat je presets die je live gaat gebruiken ook het best met je versterker op vol volume kan instellen en programmeren. De volume- en toonbalans tussen presets is toch heel anders live, dan op 'slaapkamerniveau'.

groetjes
Rogier

Roger Axetrample
4 juni 2012, 15:48
Ik heb gelukkig nu 500 Euro minder hoeven te betalen vanwege de plotselinge prijsverlaging (ze hebben geen dealers meer) en heb daarvan vandaag dus maar 5,50 Euro besteed aan het maandblad "Gitarist". Was namelijk wel erg benieuwd.


Er is één externe dealer en dat is de Guitar Lounge in Den Haag.
R

peter_heijnen
4 juni 2012, 16:35
Overigens heb ik voor gebruikers als tip dat je presets die je live gaat gebruiken ook het best met je versterker op vol volume kan instellen en programmeren. De volume- en toonbalans tussen presets is toch heel anders live, dan op 'slaapkamerniveau'.
Dat is een van de wellicht onlosmakelijke problemen met presets, dus ook igv de pedalpro. Bij de axefx is dit probleem min of meer te omzeilen met de global amp functie. Ik neem aan dat de pedalpro niet in iets dergelijks voorziet?

Mbt de loop heb ik ook nog wel een vraagje, is de postgain loop alleen serieel of ook paralel te gebruiken? Het is natuurlijk niet optimaal als je met je analoge signaal door adda converters 'mag' als je reverb unit helemaal digitaal is.

tnijland
4 juni 2012, 19:59
@Tristan: Dat vindt ik nou echt balen want ik zou het heel erg leuk hebben gevonden wanneer je erbij zou zijn. Heel erg spijtig!

Je bent in ieder van harte welkom om een andere keer te komen maar ik denk inderdaad dat Max je beter kan helpen met jouw specifieke vragen.

Het wordt wel een klein groepje zo maar dat geeft wel de gelegenheid om in detail naar de PedalPro te kunnen kijken. Verder zou het leuk zijn als anderen eventueel wat pedalen ter vergelijking mee nemen.

Tristan
4 juni 2012, 20:28
Ik weet het, je had deze datum ook een beetje voor mij uitgekozen en dan gaat het zo de mist in, het spijt me echt ontzettend man. :(
Ik begin net aan deze (bij)baan dus ik kan ook echt niks schuiven helaas.
Maar goed, jullie zullen jullie vast wel vermaken, is het niet met de PedalPro dan wel met de overheerlijke hapjes die Peter mee zal brengen. ;) :D

Roger Axetrample
4 juni 2012, 21:19
Dat is een van de wellicht onlosmakelijke problemen met presets, dus ook igv de pedalpro. Bij de axefx is dit probleem min of meer te omzeilen met de global amp functie. Ik neem aan dat de pedalpro niet in iets dergelijks voorziet?

Mbt de loop heb ik ook nog wel een vraagje, is de postgain loop alleen serieel of ook paralel te gebruiken? Het is natuurlijk niet optimaal als je met je analoge signaal door adda converters 'mag' als je reverb unit helemaal digitaal is.

Hoi Peter,

antwoord 1: nee, er is natuurlijk niet iets als een global amp functie omdat de PedalPro puur effecten bevat, geen amp sim/speaker sim etc. Maar als je de presets met frisse oren en op een realistisch volume inprogrammeert is het goed te doen!

antwoord 2: ja, de post loop is parallel, vandaar de aanwezigheid van de programmeerbare stereo-mixer die hieraan is verbonden. Je houdt dus altijd je analoge directe toon en de hoeveelheid 'wet' die je toevoegt vanuit de loop is heel precies in te stellen, per preset natuurlijk. Voor het beste geluid zullen de meeste mensen de (digitale) effecten in de loop op 100% wet instellen en dan per preset meer of minder ervan inmengen met het direct/analoog signaal.
Normaal gebruikte ik hiervoor de Radial Bigshot MIX, maar het klinkt op de een of andere manier nog beter met de PedalPro. Ik ben geen technicus maar dit kan te maken hebben met het hogere voltage.

groetjes
Rogier

peter_heijnen
5 juni 2012, 09:00
Hoi Rogier,

nee het lijkt mij ook dat de pedal pro geen global amps heeft ;), maar daarom vroeg ik ook of er een 'dergelijke functie' op zat, iets als global fx.

Ik ben zelf iemand van 3 á 4 gainstanden en regel die per gelegenheid apart in. Om dat iedere keer voor iedere preset te moeten doen vind ik een crime en geen optie. Andere fx liggen voor mij niet zo gevoelig.

Fijn wel dat de post loop idd paralel te gebruiken is.

Roger Axetrample
5 juni 2012, 15:07
...
Ik ben zelf iemand van 3 á 4 gainstanden en regel die per gelegenheid apart in. Om dat iedere keer voor iedere preset te moeten doen vind ik een crime en geen optie. Andere fx liggen voor mij niet zo gevoelig.
...


Hoi alweer Peter,
precies, same here. Daarom ga ik mijn presets zo goed mogelijk op elkaar afstemmen qua volume en toon, en dan doe ik het per gelegenheid afstellen met de versterker. Dat is dan je 'globale amp'. Alleen al het materiaal van de podiumvloer maakt een boel uit. En dan heb ik het nog niet over akoestiek, binnen vs openlucht, podiumgrootte, aantal bandleden, volume van monitors etc.
Op die manier is het ook met presets goed te doen.
ps Ik kan me een live opname van Mike Stern (ik geloof 'nothing personal') herinneren waar hij halverwege z'n solo van clean naar distortion overschakelde. Was de distortion zachter! Faal, wat een anticlimax zeg.

groetjes
R

peter_heijnen
5 juni 2012, 15:32
ps Ik kan me een live opname van Mike Stern (ik geloof 'nothing personal') herinneren waar hij halverwege z'n solo van clean naar distortion overschakelde. Was de distortion zachter!
Het is dan wel lang geleden dat ik hem voor het laatst heb gezien, maar ik weet niet beter. Ik denk wel dat de geluidsman er blij mee was, kon hij hij het er lekker weer indraaien.

morris
8 juni 2012, 09:45
jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen. Wie weet mogen we ons verheugen op clipjes?

Have fun!
Morris

peter_heijnen
8 juni 2012, 12:11
Jammer Morris!

Tot vanavond guys!

tnijland
8 juni 2012, 17:41
Het is nu inderdaad een wat kleinere groep geworden maar dat geeft wel extra tijd om 'm eens goed aan de tand te voelen. Ik heb er in ieder geval veel zin in. Tot vanavond!

Tristan
8 juni 2012, 21:23
Poeh, ik ben net thuis van werk, van 10.30 tot 21.00 uur bezig geweest.
Hoe is het daar geweest, of zijn jullie nog aan de gang? :D

tnijland
8 juni 2012, 23:41
Hoi Tristan,

De mannen zijn net weg. Ik mag wel zeggen dat het een leuke en verassende avond was. Ik denk dat de meesten toch wel onder de indruk waren van de technische kennis van Max (die letterlijk en figuurlijk overweldigend was ;-) maar ook de pure kwaliteit van de verschillende sounds. Peter liet een paar prachtige Jazz tunes horen waarmee behoorlijk duidelijk werd wat de doelgroep is van dit apparaat.

We hebben je wel gemist maar speciaal voor jou heeft Henri nog een video proberen op te nemen voor de wat meer revolutionaire filter sounds. Ik ben in ieder geval weer helemaal blij want we hebben toch weer een keer een erg leuke forum meeting gehad en elkaar persoonlijk tijdens een gear meeting ontmoeten is gewoon het leukste wat er is (in mijn optiek).

Ik wil met name iedereen dan ook hartelijk bedanken voor hun bijdrage aan deze leuke meeting!

Tristan
9 juni 2012, 00:07
Nou, klinkt goed, ik ben heel benieuwd (sjonge hoe vaak ik dat al wel niet heb getikt hier). :D
Zeker, had er graag bij geweest omdat zulke dingen ook in mijn optiek eigenlijk zowel het leukst als het meest leerzaam zijn als je het dan toch over gear hebt, waar zo'n gitaarforum in grondzin voor bedoeld is.

tnijland
9 juni 2012, 00:15
Nou Tristan, zie het maar gewoon als overmacht. Soms zit het mee en soms zit het tegen...

Ik denk overigens wel dat je er goed bij had gepast qua gezelschap ;-)

Tristan
9 juni 2012, 00:35
Haha, inderdaad, op het werk zat het dan ook nog eens lekker tegen, maar dat vond ik eigenlijk niet eens erg, soms heb je dat gewoon.
Ja, vast wel toch, misschien een keertje een andere keer als ik ook aan de PedalPro ben of als mijn Pedalboard af is.. :)
Waarschijnlijk dat ik wel ergens in Juli een dagje pak om naar Den Haag af te reizen.
Lijkt me leuk jullie persoonlijke bevindingen over de PedalPro een beetje te lezen.

tnijland
9 juni 2012, 09:57
Zelf heb ik weinig opgenomen maar gelukkig had Henri nog een camcorder meegenomen. Afijn, om het jullie niet te onthouden nog een paar korte clipjes die ik met een handheld microfoon tussendoor heb opgenomen.

http://soundcloud.com/theo-nijland/sets/gear-meeting-8-juni-vintage

Het Jazzy spel is afkomstig van Peter die lekker relaxed wat zat te luisteren en tegelijkertijd zat te spelen.

peter_heijnen
9 juni 2012, 11:48
Het was erg leuk en gezellig gisteren Theo, erg bedankt voor de gastvrijheid en uitstekende verzorging! Erg leuk ook om Henri te onmoeten en dat allemaal in jullie eigen Salland! :) Zit Gerben ook op het forum btw?

Maar ok, de pedal pro dus, dat apparaat is zonder enige overdrijving echt 'something else'! Max kan al zeer gepassioneerd uitleggen waarom de pedal pro nou zo goed is, het apparaat zelf spreekt uiteindelijk toch vooral voor zich, wat een absolute en onbetwistbare top kwaliteit! Als ik alleen al hoor hoe goed die camcorder sound is, ik ben echt onder de indruk! Ga ik dan toch weer met een rack slepen.....? ;)

Tristan, je moet dat ding echt een keer gaan horen.

tnijland
9 juni 2012, 20:40
Nou Peter, het genoegen was geheel wederzijds en de avonden worden zo langzamerhand te kort. Maar ik ben wel heel blij dat jullie het ook leuk leken te vinden. Onze gezamenlijk passie voor muziek zorgt ervoor dat grenzen vervagen hetgeen leidt tot nieuwe vriendschap en kennissen. Ik vond het echt heel erg fijn dat jullie er allemaal waren.

De Pedalpro is denk ik wel een blijver want ik heb persoonlijk nog nooit iets beters gehoord. Een reden is misschien ook wel dat er zo'n goede preamp en distortion aan boord zitten waardoor je eigenlijk niet eens een eigen preamp nodig hebt. Voor Jazz players is het mischien wel het mooiste apparaat ter wereld. Maar ook het concept dat je gewoon een pre-loop die in serie staat in combinatie met een parallelle analoge post-loop is gewoon erg goed. Ik hou van mijn GT Trio preamp met af en toe van een goede reverb en ik kan nu per preset iedere mogelijke combinatie kiezen (ik vind die Lexicon galm ook nog steeds erg mooi ;-). In vergelijking met mijn oorspronkelijke Lexicon MPX G2 is het nu nog een stuk beter geworden en daar ben ik heel blij mee.

Ik werk zelf al jaren in de high-tech informatica en herken talent en een kwalitatief produkt inmiddels van een afstand. Dit is echt een produkt en ontwerper om serieus rekening mee te houden. Het grappige is toch wel dat dit zo'n typisch apparaat is wat waarschijnlijk inderdaad alleen bij de echte pro's zal landen die open staan voor "analoog, maar dan sterk verbeterd". Ik had zelf een tijd geleden niet verwacht dat er nog een bedrijf zou zijn om in de "tijd is geld" en de crisis periode zou proberen werkelijk het beste te maken wat er mogelijk is op analoog gebied. Maar ja, je zag en hoorde het zelf. Max is gewoon een techneut (net als die Cliff van Axe-Fx) die zich geen moer aantrekt van marketing & sales.

Innovatie is gewoon sterk verbonden met motivatie, inzet en doorzettingsvermogen. Ofwel, Nederland heeft er nu echt een prachtig produkt bij dat zich (qua analogie) bij Ernst Flieck, Marble, Koch en buitenlandse produkten zoals de Axe-Fx kan aansluiten.

Henri H
10 juni 2012, 01:32
Amen! :)


Hoi Tristan,

De mannen zijn net weg. Ik mag wel zeggen dat het een leuke en verassende avond was. Ik denk dat de meesten toch wel onder de indruk waren van de technische kennis van Max (die letterlijk en figuurlijk overweldigend was ;-) maar ook de pure kwaliteit van de verschillende sounds. Peter liet een paar prachtige Jazz tunes horen waarmee behoorlijk duidelijk werd wat de doelgroep is van dit apparaat.

We hebben je wel gemist maar speciaal voor jou heeft Henri nog een video proberen op te nemen voor de wat meer revolutionaire filter sounds. Ik ben in ieder geval weer helemaal blij want we hebben toch weer een keer een erg leuke forum meeting gehad en elkaar persoonlijk tijdens een gear meeting ontmoeten is gewoon het leukste wat er is (in mijn optiek).

Ik wil met name iedereen dan ook hartelijk bedanken voor hun bijdrage aan deze leuke meeting!Hier sta ik 100% achter, overweldigend, verrassend, onder de indruk, prachtige jazz tunes van Max en Peter, pure kwaliteit, doelgroep, (vintage) revolutionair, Tristan gemist (opnames komen binnenkort!), leuke forum-meeting (understatement!).

Tja, wat kan ik hier nog voor zinnigs aan toe voegen....

Ik vond het een mooi apparaat, en vond het geweldig om te zien en horen hoe Gerben, Max en Peter er fantastische geluiden uit haalden. Max' enthousiasme was erg aanstekelijk, maar het werd mij te technisch op een gegeven moment.
Ik denk ook niet dat de PedalPro aan mij besteed is, maar daar was deze meeting dan niet voor bedoeld.
Het enige wat ik (min of meer bewust) gemist heb is de Pedal pro voor de Custom Audio OD100 te testen, maar ik heb me graag opgeofferd zodat Max en met name Peter lekker konden experimenteren e.d. Peter moest per slot van rekening uit f*cking A'Dam naar the almighty Salland! :D komen.

Theo, mooie veranda!

peter_heijnen
10 juni 2012, 13:09
Het enige wat ik (min of meer bewust) gemist heb is de Pedal pro voor de Custom Audio OD100 te testen, maar ik heb me graag opgeofferd zodat Max en met name Peter lekker konden experimenteren e.d. Peter moest per slot van rekening uit f*cking A'Dam naar the almighty Salland! :D komen.

Theo, mooie veranda!
Als jullie de pp nog eens heel uitgebreid gaan testen wil ik eigenlijk best weer graag van de partij zijn. Want eigenlijk hebben we alleen nog maar een soort overview gedaan en was er helemaal geen tijd voor het diepe. Ik kom gerust weer aanrijden, zeker nu ik de weg ken en heb mogen ruiken aan het sallandse. :)

En idd een mooie veranda Theo!

tnijland
10 juni 2012, 20:38
Dat is misschien wel een leuk idee, een in depth review vanuit het gitaarnet forum. Ik stel graag mijn studio en VR Pedalpro opnieuw ter beschikking om dit nog een keertje te doen. Misschien dat Tristan (en eventueel anderen die inmiddels ook geinteresseerd zijn) er ook bij kan zijn.

peter_heijnen
11 juni 2012, 18:38
Ok dan, hou me op de hoogte als er wat gebeurt!

Tristan
11 juni 2012, 21:52
Lijkt me ook leuk. :)
Waarschijnlijk ga ik voor die tijd al eens langs in Den Haag en misschien heb ik dan zelf ook al wel een PedalPro, wie weet.
Een aantal dingen wat betreft functionaliteit (zeker in verband met de Pedalino) zijn mij nog niet helemaal duidelijk en de sound heeft me ook nog niet helemaal weten te overtuigen (het lijkt allemaal toch een beetje aan de nette/klinische kant te zijn zoals bijvoorbeeld die Diamond pedalen), maar de praktijk moet het allemaal uitwijzen natuurlijk.

Henri H
12 juni 2012, 18:36
Bij deze het 4e filmpje van de meeting, waarin Peter laat zien en horen hoe goed de(/een) delay v.d. PedalPro kan klinken.
Ik ben erg onder de indruk van zowel het spel van Peter, maar zeker ook de sound van de PedalPro, welke rechtsreeks op een Ernst Fliek poweramp en 2x2x2 Paul Lenders cabs (welke speakers Theo?) was aangesloten:

Af en toe clipt de ingebouwde microfoon v.d. camera, maar dat valt nog mee.
Als ik de ingebouwde attenuator van de camera had gebruikt, was de geluidskwaliteit minder geweest denk ik.

Van de rest van de filmpjes ga ik t.z.t. een compilatie van maken.

@Theo, je inbox zit vol, en ik kon je dus geen PM sturen.


http://www.youtube.com/watch?v=a_8TlssuBlA

peter_heijnen
13 juni 2012, 09:03
Bedankt voor het compliment Henri maar ik leg toch echt maar wat akkoorden neer, wat het zo mooi maakt is de pedal pro! :) Wat klinkt dat ding toch goed he, en dan hoor je op die video alleen delay. Maar ook de paul lenders cabs en de fliek eindbak mogen niet vergeten worden, dat is natuurlijk ook opperste kwaliteit.

Als de volgende sessie er van komt zou ik de pp behalve met de caa met één maal 2x12 zeker ook met de groove tubes met die ene 12 incher willen horen.

Roger Axetrample
13 juni 2012, 12:00
Bedankt voor het compliment Henri maar ik leg toch echt maar wat akkoorden neer, wat het zo mooi maakt is de pedal pro! :) Wat klinkt dat ding toch goed he, en dan hoor je op die video alleen delay. Maar ook de paul lenders cabs en de fliek eindbak mogen niet vergeten worden, dat is natuurlijk ook opperste kwaliteit.

Als de volgende sessie er van komt zou ik de pp behalve met de caa met één maal 2x12 zeker ook met de groove tubes met die ene 12 incher willen horen.

Klinkt lekker dat filmpje! Ik moet thuis ook maar eens wat sounds gaan opnemen binnenkort, die in de officiële videos nog niet aan bod zijn gekomen.
Hier een foto van mijn laatste gig (Scheldejazz), met de PedalPro. Dit weekend speel ik in Leiden en Voorschoten en dan neem ik 'm ook mee...
Rogier
http://www.azuremusic.nl/images/Azure_Hiptronics_2_Scheldejazz.jpg

tnijland
13 juni 2012, 19:42
Ik ben erg onder de indruk van zowel het spel van Peter, maar zeker ook de sound van de PedalPro, welke rechtsreeks op een Ernst Fliek poweramp en 2x2x2 Paul Lenders cabs (welke speakers Theo?) was aangesloten

De Paul Lenders is een Clubcab met een Eminence Delta-Pro en Governor V12 combinatie.

Als we nog een keertje een detail sessie willen houden is het denk ik wel handig om eerst een draaiboekje te maken wat jullie allemaal willen gaan uitproberen. Wat ook wel helpt is de handleiding van tevoren eens goed te bestuderen. Ik hoor wel wanneer er ideeën zijn dan verzamel ik ze en daarna prikken we een nieuwe datum (misschien ook een keertje overdag zodat er wat meer tijd is?).

peter_heijnen
14 juni 2012, 09:18
Goed idee Theo, ik heb je al wat gepm'd.

@Rogier: leuke foto, wat voor linkshandige single cut away staat daar eigenlijk naast je?

En vooral, hoe bevalt de pedalino in gebruik en hoe werk je ermee, basispresets/cc's/hoe schakel je de wah in-uit/wat zit er onder het expressiepedaal/enz... ?

massi1234
14 juni 2012, 14:29
Hi everybody,
if you would like to know more about Vintage Revolution and have a personal contact with the builder
here are my coordinates:

http://www.facebook.com/pages/Vintage-Revolution/103517349744612
http://www.facebook.com/mdeiulis
max@vintage-revolution.com

Please help me to spread the news about us.
Thanks for everything,
Max

Roger Axetrample
14 juni 2012, 14:59
Goed idee Theo, ik heb je al wat gepm'd.

@Rogier: leuke foto, wat voor linkshandige single cut away staat daar eigenlijk naast je?

En vooral, hoe bevalt de pedalino in gebruik en hoe werk je ermee, basispresets/cc's/hoe schakel je de wah in-uit/wat zit er onder het expressiepedaal/enz... ?

Hoi Peter,

dank je. Het is een Sadowsky Semi-Hollow. Ik heb 'm moeten bestellen direct bij de bouwer, op goed geluk, maar wat een gitaar...

De Pedalino bevalt prima, ik gebruik altijd de Favourites mode. 3 banks maal 6 presets. In iedere preset programmeer of ik de expressiepedaal wil gebruiken en voor welke parameter.
Je maakt bijvoorbeeld een preset met alleen distortion en een preset met dezelfde distortion en wah. Dit in plaats van Wah aan en uit zettten.
Ik gebruik het expressiepedaal ook voor volume (in een bepaalde range zodat ik me kan aanpassen aan de drummer tijdens solos), snelheid of diepte van modulatie etc.
En in de loop heb ik een delay (verschillende hoeveelheid wet mix per preset) omdat de PedalPro nu nog geen Taptempo heeft. Daar is Max nu trouwens mee bezig, een master taptempo, voor alle time-based effecten in de PedalPro! Dan is-ie helemaal onverslaanbaar.
Ik ben nog steeds presets aan het programmeren thuis want er zijn echt heel veel mogelijkheden.
groetjes
Rogier

peter_heijnen
15 juni 2012, 09:12
Die sadowsky zal idd erg mooi zijn, geloof ik meteen.

Goh, voor iedere preset een duplicaat, maar dan mét wah, moeten aanmaken vind ik niet ok noch van deze tijd. Ik mag toch hopen dat het ook anders kan, anders ben ik snel klaar met 3x6 presets...

peter_heijnen
15 juni 2012, 11:42
Max, is het mogelijk de wah binnen een preset on/off te zetten met het expressiepedaal. Ik stel me een modus voor die in werking treedt/overruled zo gauw je een wah programmeert in een preset. In die modus gaat de wah on als je het expressiepedaal helemaal naar voren indrukt en off als je het pedaal helemaal 'naar achteren haalt'. Ok, probleem is dan dat je tijdens het gebruik van de wah het pedaal nooit helemaal naar achteren mag indrukken omdat deze dan off zou gaan, maar daar kan iig ik mee leren leven. Je zou daarvoor zelfs een 'dummyswitch' achter op het expressiepedaal kunnen monteren die je wel de click laat voelen opdat je iig weet dat je zojuist iets aan of uit geschakeld hebt.

Een expressiepedaal met een werkende ingebouwde switch -ala iedere gewone wah- zou natuurlijk helemaal te gek zijn. Met die switch kun je, als je in een preset geen wah geprogrammeerd hebt, dan ook andere dingen on/off schakelen.

En anders een controlswitch input op de pedalino? ;)

Henri H
15 juni 2012, 12:18
Een switch op een expressie pedaal zou geen probleem hoeven te zijn, aangezien er op b.v. de BOSS GT-8 ook iets dergelijks zit.
Bovendien werkt dat prima en geruisloos.

Volgens mij heeft dit pedaal (http://www.guitarplayer.nl/Webwinkel-Product-10633397/Mission-Engineering-SP-1.html) ook met een dergelijke switch. Probleem zal op dit moment zijn dat de Pedalino niet met die switch zal werken op dit moment.

Maar uh, ik hoorde je ook zeggen tijdens de meeting dat je nog nooit een wah geprobeerd had, maar dat zal een geintje zijn geweest?

massi1234
15 juni 2012, 18:00
Max, is het mogelijk de wah binnen een preset on/off te zetten met het expressiepedaal. Ik stel me een modus voor die in werking treedt/overruled zo gauw je een wah programmeert in een preset. In die modus gaat de wah on als je het expressiepedaal helemaal naar voren indrukt en off als je het pedaal helemaal 'naar achteren haalt'. Ok, probleem is dan dat je tijdens het gebruik van de wah het pedaal nooit helemaal naar achteren mag indrukken omdat deze dan off zou gaan, maar daar kan iig ik mee leren leven. Je zou daarvoor zelfs een 'dummyswitch' achter op het expressiepedaal kunnen monteren die je wel de click laat voelen opdat je iig weet dat je zojuist iets aan of uit geschakeld hebt.

Een expressiepedaal met een werkende ingebouwde switch -ala iedere gewone wah- zou natuurlijk helemaal te gek zijn. Met die switch kun je, als je in een preset geen wah geprogrammeerd hebt, dan ook andere dingen on/off schakelen.

En anders een controlswitch input op de pedalino? ;)

Hi Peter,
your idea is interesting but need a modification on the exp. pedal.

In the Software package upgrades I will implement the Virtual Board which will allow to activate/deactivate each single effect or group of effects.
So in this way you can activate the wah using the Virtual Board.
The Virtual Board will allow you to interect with certain effects according to the Virtual Board definition.
Example 1:
Virtual Board=Rock1
Pad1=Bost Pad2=Distortion Pad3=Dly

Example 2:
Virtual Board=ProgRock
Pad1=Wah Pad2=Distortion Pad3=Chorus

So the same preset can be saved with different virtual boards giving you a lot of control possibilities.
As soon as I have a beta version, I will make a test group at my house, so we can have some fun together, and I will be happy to hear comments, improvements and suggestions.
Theo and the others are all very welcome :)

Afterall the PedalPro gets better because of the contribution of guys like you.
Max

tnijland
16 juni 2012, 00:57
Hey Max,

It was really nice having you around during the first Pedalpro forum session. Thanks also for your invitation at your house and i am considering to go when this demo is ready. The hague is a nice town (except for o-o-cherso and barbie ;-) and i will be looking forward to see the virtual board in action. As Peter i do also agree that the Pedalpro would face a great improvement when it enables you to simply enable or disable effects within a single preset.

peter_heijnen
17 juni 2012, 12:13
Max, virtual pedalboard sounds good! Is it easy to change presets in virtual pedalboard mode?

I'd be happy to test the new beta, so keep us informed!

massi1234
17 juni 2012, 13:48
Hey Peter, I will demo few possibile implementations for the virtual board so that we can experience what is best for the musician pount of view.
I think the PedalPro offers "The sound". It is up to me to make the system as flexible as possible.
Since all the firmware software are upgradable for both PedalPro and Pedalino, I am pretty sure we can bring this development sky HI.

The all idea is that the users spend money once for the core and get the upgrades for free.
Forza OLANDA for tonight :)

peter_heijnen
18 juni 2012, 10:30
I think it will fly high too Max! What i remember best off the few moments i played the pp is that 'feeling of nothing standing between your fingers and sound'. I hope to see your ideas for the virtual board soon.

But for now: FORZA AZZURRI!!! :)

peter_heijnen
20 juni 2012, 10:57
Maar uh, ik hoorde je ook zeggen tijdens de meeting dat je nog nooit een wah geprobeerd had, maar dat zal een geintje zijn geweest?
Henri deze was er even bij ingeschoten.

Ik meen me te herinneren dat Max stelde dat wij vast wel ALLE wahs zouden hebben geprobeerd, waarop ik dus 'nee' antwoordde.

Henri H
20 juni 2012, 11:14
Henri deze was er even bij ingeschoten.

Ik meen me te herinneren dat Max stelde dat wij vast wel ALLE wahs zouden hebben geprobeerd, waarop ik dus 'nee' antwoordde.Ah, duidelijk. Een misverstand van jouw kant dus. Max zei iets in de trant van: "Guess you all tried a wah before?".
Het is natuurlijk ook mogelijk dat ik het verkeerd heb begrepen.

peter_heijnen
20 juni 2012, 13:43
Ja je moet me natuurlijk ook geen bier geven, ga ik gekke dingen van horen. :)

massi1234
20 juni 2012, 19:00
Regarding Wah, I do not remeber exactly my words.
My point in the demo/meeting was that the PedalPro is the first multieffect that has a Wah comparable with the top of the notch Wah Pedals.
I was asking if anyone had tried a Wah with a good inductor (Red Fasel)....
That I remember.

massi1234
21 juni 2012, 17:06
Dear all,
for those interested here is the full version of the PedalPro review from the Gitarist.
Have a good reading,
Max

www.vintage-revolution.com/products/pedalpro/reviews/

peter_heijnen
23 juni 2012, 10:29
Nice review Max.

I have another question: the pedalino is powered with an external power supply. Wouldn't it be much easier -and atractive to players- if it was powered by 'phantom'?

Another question: are you familiar with cab sims? If so, would the filter in pedalpro be suited for that?

massi1234
23 juni 2012, 16:17
Hi Peter,
Yes, indeed it would be nice. Nevertheless there is a technical reason why I we did not go for it.
5 wires midi cable are not suitable for supplying phantom power that feds 500mA for backlight display.
The choise was to go for non propetary cables.


I think the cab sims filters have an higher order (>2) then the one of the PedalPro (=2). Nevetheless since Resonace and cutoff are fully programmable you can get close to speaker responce.

Dirk_Hendrik
23 juni 2012, 16:34
that feds 500mA for backlight display.

Where can you buy displays with halogen backlighting!? (or... what the f$%? What backlights use that amount of current?)

massi1234
23 juni 2012, 17:52
Where can you buy displays with halogen backlighting!? (or... what the f$%? What backlights use that amount of current?)

I am not so sure I understand the first question.
Regarding the second, we use displays STN Positive which are clearly readable in dark condition. I am sure you noticed that displays STN, Positive, Green/Yellow use a quite a high current contrary to the Negative version which most of the manufacturer use.
Futher if you consider the size of our display 122 x 44 mm you can easily understand the power consumption.

tnijland
23 juni 2012, 19:14
Ik had de gitarist review al een tijdje in mijn bezit. Persoonlijk vind ik dat de review onvoldoende recht doet aan de kwaliteit van deze unit. Ik denk namelijk zelf dat de hoogst haalbare kwaliteit de "selling feature" zou moeten zijn van de Pedalpro & Pedalino. Het is ook fijn en praktisch werken met deze combinatie die erg goed bij elkaar past.

Natuurlijk heb ik ook zo mijn bedenkingen m.b.t minpuntjes zoals een additionele power supply voor de footcontroller en die pre-loop die in mijn ogen wat handiger achter de preamp geschakeld had kunnen worden. Maar als ik 1 apparaat moet noemen dat beter klinkt dan kan ik dat niet noemen.

En daar gaat het dus in essentie om. Sublieme geluidskwaliteit in combinatie met jouw eigen perfecte (en in ijn geval na lang zoeken gevonden) buizenversterker. En dan worden de minpunten toch bijzaken waarbij gezegd kan worden dat er ook nog eens door VR goed geluisterd wordt naar de kritiek. En ik zeg dit al terwijl ik eigenlijk alleen maar de standaard effecten (drive, delay, phaser, chorus etc.) van de Pedalpro gebruik. Afijn, ik heb het geld inmiddels al uitgegeven maar durf nu rustig de uitdaging aan met andere apparatuur.

obiwanjacobi
23 juni 2012, 20:06
Ik heb geprobeerd om de het hele topic te lezen (sort of). Dus sorry als ik vragen stel die al geweest zijn...

Ik snap echt niet waarom er geen midi in op zit?
Ik verwacht dit van elke rack unit. Voor mij echt een show stopper.

Ik kan uit de manual niet (zo snel) opmaken of de externe loop aansluitingen vrijelijk gepositioneerd kunnen worden in de signal chain (ik zie alleen het filter dat ergens anders ingezet kan worden). Een paar extra (veel voorkomende) opties op dit vlak zou zeker goed zijn.
Lijkt me wel cool om maximale integratie met andere apparatuur mogelijk te maken.

Verder ben ik reuze benieuwd naar hoe hij klinkt.... op mijn rack! :seriousf:

tnijland
23 juni 2012, 21:09
Beste Mart,

Ik ben juist blij dat mensen vragen stellen want daar is dit forum voor bedoeld.

Ik had overigens exact dezelfde bedenkingen m.b.t. MIDi. Echter, de real-time control die met de Pedalino footcontroller mogelijk is zal gewoon niet gaan lukken met een standaard MIDI footcontroller. Dit is de voornaamste reden dat de ontwerper heeft gekozen voor een moderner protocol dat low latency en dus dus een "vloeiender" bediening van effecten mogelijk maakt. Je ziet hetzelfde bij Line6 die ook een dedicated FBV board leveren met een ethernet aansluiting om meer geavanceerde bediening toe te staan. Wat wel goed is, dat is de mogelijkheid om 2 MIDI program changes uit te sturen per preset waarmee je andere MIDI apparatuur (preset selectie) kunt aansturen. Ik heb de unit nu een tijdje in mijn bezit en moet zeggen dat het heel intuitief aanvoelt en in combinatie met de Pedalino controller perfect werkt.

M.b.t. je opmerking over de loops. De post-loop is geniaal want er is een analoge mixer die send/return/output levels mixt en daardoor je dry signaal perfect integreert met externe apparatuur (zelf gebruik ik nu een Lexicon galm). De pre-loop gebruik ik zelf voor mijn GT-Trio preamp waardoor ik een "warme" buizen clean/crunch/lead preamp kan combineren met de wat puristische analoge preamp van de Pedalpro (meer voor Jazz sounds).

Op je vraag hoe het klinkt zou ik gewoon zeggen kom eens langs. Ik heb een tijdje geleden een forum meeting georganiseerd en sta vanuit deze community gedachte dus zeer positief tegenover het proberen en uitwisselen van muzikale ervaringen. Persoonlijk ken ik op dit moment geen beter effect apparaat op de markt dat dezelfde transparantie en puurheid biedt.

obiwanjacobi
24 juni 2012, 10:57
Dank voor je uitleg. Dat ze proberen te innoveren is prima, maar het onmogelijk maken van gevestigde standaarden (Midi in dit geval) is niet erg handig. Zeker niet als je probeert een voet aan de grond te krijgen in de markt.

De CAT kabels die je tegenwoordig ziet opkomen is, voor zover ik heb begrepen, om 2-weg communicatie mogelijk te maken (bijv. ook een display op je controller) EN om langere afstanden te kunnen overbruggen (denk aan arena's met hele grote podia, dan ben je zo 100m verder). De snelheid van Midi is meer dan genoeg om een vloeiende control change te kunnen doen - aangenomen dat de processor er niet te lang over doet om het te verwerken.

Daarnaast vind ik een "gas-pedaal" nog altijd de meest ergonomische manier om real-time parameters te manipuleren.

Maar als je nog eens een meeting gaat doen, ben ik er graag bij (maar neem dan wel mijn eigen spul mee :crazyhappy: ).

massi1234
24 juni 2012, 11:42
Dank voor je uitleg. Dat ze proberen te innoveren is prima, maar het onmogelijk maken van gevestigde standaarden (Midi in dit geval) is niet erg handig. Zeker niet als je probeert een voet aan de grond te krijgen in de markt.

De CAT kabels die je tegenwoordig ziet opkomen is, voor zover ik heb begrepen, om 2-weg communicatie mogelijk te maken (bijv. ook een display op je controller) EN om langere afstanden te kunnen overbruggen (denk aan arena's met hele grote podia, dan ben je zo 100m verder). De snelheid van Midi is meer dan genoeg om een vloeiende control change te kunnen doen - aangenomen dat de processor er niet te lang over doet om het te verwerken.

Daarnaast vind ik een "gas-pedaal" nog altijd de meest ergonomische manier om real-time parameters te manipuleren.

Maar als je nog eens een meeting gaat doen, ben ik er graag bij (maar neem dan wel mijn eigen spul mee :crazyhappy: ).

Hi there,
while I agree with you that for the marketing point of view it would be better to mantain the midi-in standards, I disagree that standard midi is good enough for analogue controlls.

I just want to explain why at the moment PedalPro does not have midi-in software compatibilty.
When I started designing the PedalPro, it was to be used with MIDI-IN. This is why the physical compatibility.

During the development I realize that controlling the PedalPro with an external controller was to much programming and not really efficient.
But the point when I decide that I had to abandon the MIDI-IN was the wah effect.

For me making a great wah was essential. As you all experienced guitar players, you know that wah is really an important effect.
Now if you look in to the market, there are many multi-effects MIDI-IN compatible.
But none of them can make a great wah sound better or comparable to a Crybaby (or other models).
There are few reasons for it:
- All the Wah in a multi effect are digital

- Midi messages are not for free. Every time you send a midi message you send 3 bytes out. If you are using RPN you need to address 6 bytes for one position of the expression pedal.
Every MIDI byte is 0,320 ms. This means that for RPN message I need almost 2 ms !!!
If you want to have a very good wah that it react as fast as Wah pedal you need to have your latency less then 1ms.
If you control two formant filters to make a vowel you will need 4ms (2x2 ms).

- Zipper noise. see http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Expression_pedal:_zipper_noise
the work around is to use a damping factor which also introduce a latency.

- Using midi with 7 bit resolution= 128 levels is really bad for most analogue parameters. So it is not an option.


Of course I understand, that changing a standard to go for a proprietary protocol means looking for trouble, but I had to make the decision based on improvements and achieving better sound quality.

MIDI-IN compatibility would require a new software to be uploaded in the PedalPro via USB
But the magic and the beauty of our controlls will be drastically reduced in order to compromise with the MIDI protocol limitation. And then a lot of programming for the users.

The ADES protocol is bidirectional, does not require programming, and takes care about the dynamic difference between each analogue parameter.
Further you do not need to re-program the names in both foot-controller and effect unit.

After all what we really want is to enjoying the play and having a great sound.


Just one last question..
How many presets of your set up use different expression parameters with the same expression pedal ?
Who much takes for you to programm one sound where the expression is a wah, one where the same expression is a tremolo depth and one where the same expression is a volume pedal and they all have distinguished ranges ?
Well with PedalPro this takes less then 20 sec.

Roger Axetrample
25 juni 2012, 15:13
Hi there,
while I agree with you that for the marketing point of view it would be better to mantain the midi-in standards, I disagree that standard midi is good enough for analogue controlls.

I just want to explain why at the moment PedalPro does not have midi-in software compatibilty.
When I started designing the PedalPro, it was to be used with MIDI-IN. This is why the physical compatibility.

During the development I realize that controlling the PedalPro with an external controller was to much programming and not really efficient.
But the point when I decide that I had to abandon the MIDI-IN was the wah effect.

For me making a great wah was essential. As you all experienced guitar players, you know that wah is really an important effect.
Now if you look in to the market, there are many multi-effects MIDI-IN compatible.
But none of them can make a great wah sound better or comparable to a Crybaby (or other models).
There are few reasons for it:
- All the Wah in a multi effect are digital

- Midi messages are not for free. Every time you send a midi message you send 3 bytes out. If you are using RPN you need to address 6 bytes for one position of the expression pedal.
Every MIDI byte is 0,320 ms. This means that for RPN message I need almost 2 ms !!!
If you want to have a very good wah that it react as fast as Wah pedal you need to have your latency less then 1ms.
If you control two formant filters to make a vowel you will need 4ms (2x2 ms).

- Zipper noise. see http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=Expression_pedal:_zipper_noise
the work around is to use a damping factor which also introduce a latency.

- Using midi with 7 bit resolution= 128 levels is really bad for most analogue parameters. So it is not an option.


Of course I understand, that changing a standard to go for a proprietary protocol means looking for trouble, but I had to make the decision based on improvements and achieving better sound quality.

MIDI-IN compatibility would require a new software to be uploaded in the PedalPro via USB
But the magic and the beauty of our controlls will be drastically reduced in order to compromise with the MIDI protocol limitation. And then a lot of programming for the users.

The ADES protocol is bidirectional, does not require programming, and takes care about the dynamic difference between each analogue parameter.
Further you do not need to re-program the names in both foot-controller and effect unit.

After all what we really want is to enjoying the play and having a great sound.


Just one last question..
How many presets of your set up use different expression parameters with the same expression pedal ?
Who much takes for you to programm one sound where the expression is a wah, one where the same expression is a tremolo depth and one where the same expression is a volume pedal and they all have distinguished ranges ?
Well with PedalPro this takes less then 20 sec.

Hi Max,

we've been getting this question a lot but this explanation makes things really clear. I'm not a technician, but this makes sense.
You haven't abandoned MIDI for ADES to piss people off, you've actually gone through a lot of work to achieve the best sound, lowest latency, lowest noise, easiest use and most precise control as possible.
I respect that.
Now, let's see what Eric Johnson, Mike Landau and Robben Ford think. :cooler:
Roger

Roger Axetrample
25 juni 2012, 15:20
Daarnaast vind ik een "gas-pedaal" nog altijd de meest ergonomische manier om real-time parameters te manipuleren.



Hoi Obiwan,
ik begreep dat laatste niet.
We hebben het bij de PedalPro toch over het manipuleren van verschillende parameters met behulp van een expressie pedaal naar keuze, aan te sluiten op de Pedalino, zoals in onze filmpjes? Of bedoel je iets anders?
groetjes
Rogier

Dirk_Hendrik
25 juni 2012, 20:30
Now, let's see what Eric Johnson, Mike Landau and Robben Ford think. :cooler:


careful!
The 3 guys you just mentioned in the perspective of "toan" all 3 use setups that defy all the claims that come with the VR with regard to preservation of that "toan". If taking the improvements in signal path (and lack of signal loss) of the VR in consideration these 3 guys should have an incredible loss. They don't. They are considered to have excellent setups and an excellent sound.

In a similar sense I saw the VR add in the latest edition of "gitarist" magazine last saturday. Wrong. When picturing a loaded pedalboard and the VR as the alternative you're targetting at the wrong audience.

First of all the pedalboard, and what's on it, is not to be compared with the VR since it was decided not to do any digital stuff in the VR. Then don't picture a pedalboard containing digital stuff (and, especially considering the delays) options the VR cannot meet.
Second is the odd assumption that someone carrying around a big pedalboard does that without a reason. Many players actually like having their effects at their feet in that manner, being independent of pre-programmed options, and being able to step that extra box when the situation requires something else.

we're not all jazz players ;0

tnijland
25 juni 2012, 21:07
Ik ben het ten dele met je eens. De opmerking m.b.t. Scott Henderson, Landau & Robben Ford slaat inderdaad nergens op want die zullen hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Bovendien spelen met name Landeau & Henderson met de amp voluit en de volume regeling dichtgedraaid, iets wat de meeste gitaristen helemaal niet doen. Ze doen dus erg veel met hun buizen amp en kleuren met hun effecten. Ik neem aan dat er bedoeld werd dat deze heren de Pedalpro als professioneel muzikant beter op waarde weten te schatten.

Aan de andere kant heb ik zelf jaren met effectpedalen zitten prutsen maar ben in kwaliteit zelf nooit op het niveau gekomen dat de Pedalpro me momenteel biedt. Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn maar zelfs met een goede looper klinkt een enkel pedaaltje imo snel dichtgesmeerd (zeker in combinatie met andere pedaaltjes). Ik combineer mijn Pedalpro nu gewoon met een simpele Lexicon galm en ben qua sound tevreden. Mooi open en compressie wanneer ik dat wens.

En ik ben geen Jazz gitarist (zou ik wel graag een beetje willen worden ;-)

Tristan
25 juni 2012, 23:54
Max, wat ik niet begrijp, waarom heb je er dan in vredesnaam voor gekozen om zo weinig switches op die Pedalino te maken en dan te gaan voor een drukgevoelig systeem?
Echt, ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij, het zou zo ontzettend veel beter zijn als je een bak met zoveel mogelijk switches en switching mogelijkheden had gemaakt.
Voor mij blijft die Pedalino echt een enorme dealbreaker, hoe goed de Pedalpro ook is, ik kan het systeem alleen daarom al niet kopen omdat het de voor mij meest interessante functionaliteit van de digital control vrijwel volledig teniet doet.

massi1234
26 juni 2012, 08:29
Max, wat ik niet begrijp, waarom heb je er dan in vredesnaam voor gekozen om zo weinig switches op die Pedalino te maken en dan te gaan voor een drukgevoelig systeem?
Echt, ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij, het zou zo ontzettend veel beter zijn als je een bak met zoveel mogelijk switches en switching mogelijkheden had gemaakt.
Voor mij blijft die Pedalino echt een enorme dealbreaker, hoe goed de Pedalpro ook is, ik kan het systeem alleen daarom al niet kopen omdat het de voor mij meest interessante functionaliteit van de digital control vrijwel volledig teniet doet.


I understand totally your skepticism. But experience with users tells us something else...

When you are in "Favourite mode" you have 9 switching possibilities 6 for the sounds and 3 control options.
In browsing mode you have 12 switching possibility. So the amount of switching possibilities is not limited for my view.

The real fear is the pressure sensitive concept. I will try to explain why is different in the Pedalino.
When we think about pressure sensitive we think about drum pads.
Drum pads detects the acceleration. In this way the speed of the movement is proportional to the amplitude of the sound. So it is logical for user to think the following:
how am I going to make a correct switch based on speed detection ?

In the Pedalino the measurement is static pressure. Is just like using a weight scale.
If you put your foot on a scale, you can easily increase the weight by moving the weight of your body on that foot. You may think that is not intuitive and fast enough in live situation.
Well because of the distance from the ground and the size of the pad, I can prove to you (see the video of Rogier) that you can switch as fast (or even faster) then regular switches.
If you look carefully at Rogier’s video he can switch among 6 sounds without looking at the foot controller.
I can do it on my foot controller, but I can easily do it on the Pedalino

This story of pressure sensitive remind me the touch screen of the (iphone). In the beginning many users were against it because they were missing the mechanical feedback of the buttons

In conclusion users and the Dutch review, after experiencing our foot controller the think is really good because of the following features:

1) Compact
2) Long life time vs mechanical switches.
3) Silent switch
4) Precise switching time.

So, if you have two hours come and visit me in Den Haag. I would be happy to meet you and let you test the footcontroller.

After all new technologies always have resistance. But sometimes changes are for the better.

peter_heijnen
26 juni 2012, 09:43
Ik sta ook nog wel wat skeptisch tav de padalino, maar dan wel omdat ik geen extra voedingen voor mijn voeten wil. De drukgevoelige pads kun je volgens mij pas zinnig beoordeeln als je er een paar -en liefst verschillende soorten- gigs mee hebt gedaan. Het niet hoeven kijken naar je voeten zal een groot voordeel zijn als je moet lezen en/of met dirigent werkt.