PDA

View Full Version : Schuur ombouwen tot studio



Pagina's : [1] 2

koentrend
7 april 2009, 21:57
Hallo daar.
Ik heb veel topics gezien over studiobouw mbt isoleren en qua inrichten.
Toch wil ik mijn feiten aan jullie delen en daarop graag van jullie horen of het de moeite waard is:

Ik wil een studio bouwen, v.a. +/- 9meter van mijn woning heb ik een stenen schuur 204cm x 377cm (hoogte 230 cm).
Ik heb een normale deur met een raam erin van 59x131
Tevens heb ik een normaal raam erin van 73x130
Ik heb een betonnen vloer.

Is het de moeite waard om deze ruimte om te toveren tot geluidsdichte studio??? Let op: ik wil werkelijk waar heel weinig (liefst geen) geluid naar buiten hebben.

Waarvoor ik de ruimte wil gebruiken:
-gitaarles geven
-homestudo: Bureau+mijn shit erop.
-er zou een (electrisch) drumstel soms in moeten kunnen
-wat er wel inkomt is mijn marschall amp+2x12 bogner cab (deze moet volume kunnen maken!)
-Ik heb krk's RK6 en ga ook veel werken met mijn koptelefoon

Mijn vragen:
-Wat zou ik qua ruimte over houden na het isoleren???
-Wat zal de dikte van mijn isolatielaag worden (zowel voor dak/muren en vloer.
-Ik heb stroomtoevoeren, is dit voldoende
-Met welk fantastisch spul (en niet top of the bill maar ook niet goedkope shit) kan ik dit het beste doen??

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Renin
7 april 2009, 22:12
Tja, dat kan wel lukken, maar krap wordt het natuurlijk wel. Ik heb ooit eens drumles gehad in zo'n hok waar 2 akoestische drumstellen stonden. Buiten hoorde je vrij weinig (zeg maar gespreksniveau).

Belangrijkste punten:
- dubbele deur
- goede geluidsdempende ventilatie (dat is erg belanrgijk en tricky met isoleren)
- geen schroeven maar lijmen!

Waarom zou je dit overigens willen?

Je gitaarversterker gaat niet het probleem zijn. Daar zijn wel truukjes voor om e.e.a. te dempen, maar of dat de akoestiek ten goede komt? Ik zou eerder voor het geld en de moeite kiezen voor een andere oplossing om te recorden (denk aan software of een pod o.i.d.). Je opnames zullen dan niet slechter klinken denk ik.

koentrend
7 april 2009, 22:24
Dank voor reactie.
Ik heb al een POD x3.
Wil gaan werken met electrisch drumstel
en bass gaat direct in geluidskaart eveneens als zang.
Maar belangrijk vind ik dat mijn AMP wel aan moet kunnen als ik dat wil!

-Wat voor isolatie gebruikte jij en hoe dik?
-Wat zou je met het raam doen?
-Hoe zit het met schroeven en lijmen?
-Ventilatie tips?

Ik hoor wel!

bert k
7 april 2009, 22:29
Ik verplaats het topic naar Recording, daar is dit onderwerp al vaak langsgekomen.

Roman
8 april 2009, 11:23
Op zich goed te doen.
3x2m is wel ERG klein. Een bureau EN een drumstel past dan nog maar net.

Stenen muur is al een goed begin.
De genoemde deur vervangen door een veel zwaardere (superdeur)
Raam vervangen of eventueel dichtmaken

hoe zit het met het dak?

De vloer is beton, prima. laten zo. Eventueel een laminaat er op oid. Qua isolatie voldoende.

Binnen in de ruimte rondom een voorzetwand maken. Reken dat je rondom dan zo'n 10cm kwijt bent (max). Plafond eventueel verzwaren (afhankelijk van je huidige situatie)

SCHROEVEN ipv lijmen (!) Dit ivm grensfrequenties van materialen. Ik zal je er niet mee vermoeien.

Ik schat dat je hier zo'n 2500 euro aan kwijt zal zijn. Mits je het goed wilt.

koentrend
8 april 2009, 12:48
HE roman bedankt voor reactie.
Als volgt:
-Jij zegt, wel schroeven en niet lijmen.... andere zeggen juist andersom, wat is het nou?
-2500 WOW dat valt me tegen, is dat als je alles zelf doet???
-Wat voor soort isolatie dan??? Ik lees overal dat het minimaal 30cm per wand zal zijn en jij praat over 10cm per wand.. (dat zou gunsitg zijn!).
-het dat is houten balken, met houten platen er overheen en dat is dan met dakbedekking afgewerkt.

-hoe zit het met ventilatie, afvoer en toevoer van luchtt en warmte.

Roman
8 april 2009, 13:40
HE roman bedankt voor reactie.
Als volgt:
-Jij zegt, wel schroeven en niet lijmen.... andere zeggen juist andersom, wat is het nou?Er was één iemand die dat zei. Ik zeg van niet, dus nu moeten we een meerderheid zoeken :)
De vraag is "WAT" lijm of schroef je dan?


-2500 WOW dat valt me tegen, is dat als je alles zelf doet???Ja, zelf doen. Valt tegen als in erg veel geld? Tsja...


-Wat voor soort isolatie dan??? Ik lees overal dat het minimaal 30cm per wand zal zijn en jij praat over 10cm per wand.. (dat zou gunsitg zijn!).Er is geen absolute standaard betreft dikte. Het heeft allemaal met de massa te maken. Dus als je een vrij licht materiaal (qua massa) gebruikt , ja, zul je dikkere muren moeten maken. Gips is een redelijk zwaar materiaal. 2 lagen 12,5mm op een 5cm dik frame met 2,5cm luchtlaag er tussen is 10cm. (als voorbeeld!)


-het dat is houten balken, met houten platen er overheen en dat is dan met dakbedekking afgewerkt. Okay, daar zit je zwakte punt dus. Je muren zijn zwaar (steen) en je dak is ongeveer 1/3 lichter. Verzwaren door er bijvoorbeeld gips aan te hangen is een oplossing. Wel is het noodzakelijk te weten of je huidige dakconstructie dat kan dragen.


-hoe zit het met ventilatie, afvoer en toevoer van luchtt en warmte.Gezien een (akoustisch) goed geisoleerde kamer luchtdicht is zul je aan luchtverversing moeten doen. Is volgens code ook verplicht. Heb je een radiator in de ruimte?

koentrend
8 april 2009, 14:06
Geen radiator in Schuur! Word het sowieso niet erg warm in dat hok als je er zit?
En luchtafvoer, een soort van suskast effect aan het plafond?

De Lijm/schroef vraag weet ikzelf niet op te lossen dus, graag de meerderheid in deze.

-----------------------------------------------------------------------
Er is geen absolute standaard betreft dikte. Het heeft allemaal met de massa te maken. Dus als je een vrij licht materiaal (qua massa) gebruikt , ja, zul je dikkere muren moeten maken. Gips is een redelijk zwaar materiaal. 2 lagen 12,5mm op een 5cm dik frame met 2,5cm luchtlaag er tussen is 10cm. (als voorbeeld!)
-----------------------------------------------------------------------
10 cm zou fantastisch zijn, hoeveel db (naar schatting) weet dat dan te houden?

Nog even over dat geld???? Waar zitten dan de meeste kosten???

Thenx

guhlenn
8 april 2009, 15:26
2500 euro is wel veel roman voor zo;n kleine oppervlakte, ik heb het voor zo'n 3-400 gedaan (weet het niet meer exact, zal wel 400-500 zijn ;) ). Opletten op aanbiedingen in de kit, hout en steenwol...

edit: geen deur voor dat bedrag...

Highway49
8 april 2009, 16:07
Inderdaad, de deur zal relatief gezien nog het duurste zijn. Toevallig poste ik hierover iets in m'n eigen topic zojuist. Wat ik daar zei, is dat het misschien handig is om een aannemersbedrijf in de buurt op te zoeken. Bij ons zit er één, die gewoon materiaal verkopen. De standaard prijs daar, is ongeveer net zo hoog als de aanbiedingen bij een standaard bouwmarkt.

Probeer verder al heel vroeg van tevoren marktplaats in de gaten te houden. Gebruikt steen/glaswol bijvoorbeeld, kan heel veel schelen. Vooral gips heb ik daar zelf veel gehaald.

Ga ook eens op zoek naar iemand met gebruikt hout. Voor bepaalde dingen heb je goed, vooral récht hout nodig, maar voor heel veel kun je ook makkelijk gebruikt hout gebruiken dat vaak alweer de helft van de prijs kan schelen.

koentrend
8 april 2009, 16:17
Hoe zouden jullie het met het raam in de deur doen en met het losse raam???

Iemand tips om evt. van buiten af te isoleren???
Is steenwol wel voldoende met gips?
Ik wil echt aardig wat dbs kunnen maken als het nodig is, maar voornamelijk word alles direct in de opname kaart geprikt....

Kan ik een binnendeur gewoon ook zelf maken??? Van wat voor soort hout zou de binnendeur moeten zijn?

Wie gebruikt er vloerbedekking op wanden/plafond en vloer???

AvU
8 april 2009, 17:38
Je hebt een PM.

koentrend
8 april 2009, 17:40
Stomme vraag misschien! Maar wat is een PM. En waaarom heb je het nodig?
greetz!

AvU
8 april 2009, 18:16
Een persoonlijk bericht. Rechtsboven staat Priveberichten. PM betekent Private Message. ;)

guhlenn
9 april 2009, 08:12
Lol 1234567890-

Roman
9 april 2009, 08:24
okay, ga nog maar eens reclame maken :)

Rod Gervais heeft een prachtig boek geschreven: "a home studio, building it like the pros".
Link naar bol.com (http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/home-recording-studio/1001004002634249/index.html?bcsi_scan_F2C9E5B37369C936=U3yrbGgqBA0b zRe8+86qKg8AAADOmhwq&bcsi_scan_filename=index.html)
voor 35 euro kun je je inlezen in de materie. VERPLICHTE KOST!

Betreft raam: Deze op z'n minst vervangen (indien je deze niet dichtmetseld, wat ik me kan voorstellen) door een gelamineerd stuk glas (ook wel veiligheids, sterren of gelaagd- glas genoemd). Zo dik mogelijk. Voor een 12mm dikke ruit betaal je ong 150 euro p/m2. dikker (meer massa) is beter. Je zult de massa moeten matchen aan de stenen muur. Gezien het soortelijke gewicht van beide ongeveer het zelfde is zou dat dus wel eens een hele dikke ruit moeten kunnen gaan worden. 10cm dik indien steens!! (whoops)

voor de deur geldt hetzelfde.

Kosten: gips, wol, hout/metalstud, elektrisch, ventilatie, hout, deur, glas, kit, schroeven, verf, verlichting, akoestische maatregelen etc etc. 2500 is een reële schatting.
Goed isoleren kost nu eenmaal geld. En een "goedkope" fix bestaat niet. Wetten van natuur: massa. en massa kost geld.

De tip om marktplaats af te speuren is een bruikbare. Ik doe het zelfde en verzamel zo veel 2e hands materiaal voor weinig. Maar pas wel op dat het goed en bruikbaar spul is.

Highway49
9 april 2009, 09:10
Wij hadden het probleem van 4 ramen in onze ruimte. We hebben besloten deze allemaal te laten vervallen. Wij hebben het op de volgende manier opgelost (niet ideaal waarschijnlijk, maar 'gedaan met wat we hebben')

Aan de binnen én buitenkant van het raam hebben we dik betonplex gezet, deze zitten met lange bouten aan elkaar vast, door de muur heen. Daartussen zit geperst steenwol (keihard, met een relatief hoge massa) om toch een beetje massa te krijgen. Betonplex schat ik op 2 á 2,5 cm, dus in totaal bijna 5 cm (heeft volgens mij ook wel een aardige massa). En daartussen zoveel mogelijk geperst steenwol.

Als je dan met z'n 2en (ieder aan een kant vd muur) aan die bouten gaat draaien pers je alles in elkaar. Wel belangrijk (met alles eigenlijk) de randen dicht te kitten! Aan de buitenkant heb je anders kans dat er regen etc. in loopt. In ons geval was het betonplex al bewerkt, anders moet je dat ook nog doen, zodat vocht er niet doorheen trekt. Betonplex is trouwens wel prijzig, maar 2x 1,5 vierkante meter is te overzien.

Voor de duidelijkheid, deze methode hebben we zelf bedacht, dus of ie ideaal is weet ik niet, het beste zou zijn om 'm dicht te metselen maar daar komt toch wat meer bij kijken. Als het hok af is zal ik testen of er veel meer geluid door de oude ramen komt dan door de muren. Ik verwacht dat het meevalt.

Han S
9 april 2009, 09:58
Massa>veer>massa, weet je nog? En als je de buitenste massa met bouten aan de binnenste massa verbindt doet de veer niets of bijna niets.

Highway49
9 april 2009, 10:45
Massa>veer>massa, weet je nog? En als je de buitenste massa met bouten aan de binnenste massa verbindt doet de veer niets of bijna niets.

Dat is bij ons niet het geval voor de duidelijkheid. Bouten zijn er om het betonplex tegen de muur te houden.

De binnenste doos heeft geen verbindin met de bouten. De bouten zitten zegmaar in de spauw (mochten ze te lang zijn en de doos toch raken kun je ze uiteraard gewoon afzagen)

Het raam verhaal is eigenlijk alleen maar onderdeel van de massa...de veer komt daarna pas

Ik zal kijken of ik een simpele afbeelding kan maken

Roman
9 april 2009, 11:10
Afhankelijk van de bestaande muur constructie waar de platen betonplex in zijn gezet is MVM van belang. Indien de muren gescheiden zijn dan moeten ook de ramen/hout platen gescheiden. Nu werkt het als 1 laag.

Betonplex is ong even zwaar als gips welke weer 3 keer minder zwaar is dan steen welke vaak ook weer dikker is (10cm). dus daar zit sws je lek.

dichtmetselen is echt niet veel werk en levert veel isolatie op.

Roman
9 april 2009, 11:11
Dat is bij ons niet het geval voor de duidelijkheid. Bouten zijn er om het betonplex tegen de muur te houden.

De binnenste doos heeft geen verbindin met de bouten. De bouten zitten zegmaar in de spauw (mochten ze te lang zijn en de doos toch raken kun je ze uiteraard gewoon afzagen)

Het raam verhaal is eigenlijk alleen maar onderdeel van de massa...de veer komt daarna pas

Ik zal kijken of ik een simpele afbeelding kan makenok, duidelijk. Maar het blijft een lek zoals ik hierboven schreef.

Highway49
10 april 2009, 11:05
Heb je gelijk in...zal ik ook niet ontkennen.

Het was ook deels luiheid misschien. Het moeten regelen van de metselspullen, liefst iemand die het een beetje netjes kan, etc etc.

Achteraf was het met de betonplex platen ook een lastig karwei, dat het nauwelijks extra werk had geweest. (+ het risico op vocht van buitenaf had met metselen kleiner geweest)

Dus voor de TS'er: als je de mogelijkheid hebt om te metselen is dat inderdaad wel een aanrader.

Han S
10 april 2009, 11:20
Metselen is helemaal niet moeilijk en veel minder werk dan al dat getimmer en geschroef. Altijd een touwtje spannen als je metselt en de stenen recht boven elkaar met voldoende specie er tussen. :D

Tegelzetten is ook niet moeilijk volgens een tegelzetter in mijn familie. Hij zegt altijd: recht boven elkaar en de gladde kant voor.

Roman
10 april 2009, 14:28
Ik hoor het al; Han heeft nog nooit gemetseld of tegels gezet :)

Han S
10 april 2009, 18:18
Ik hoor het al; Han heeft nog nooit gemetseld of tegels gezet :)

Ik heb een heel huis gebouwd en een tweede huis totaal gerenoveerd ijkoltje! :D Ik heb zelfs met vrienden de heipalen handmatig de grond in geramd.

Zo, nou jij weer. :blast:

Roman
10 april 2009, 19:35
haha :)
Ik heb laatst de schutting geverfd, dat vond ik al heul knap van mezelluf! :seriousf:


ff sereneus: metselen is lastiger dan je denkt. Een roampie dichtmetselen ook. Tenzij je van prutswerk houdt. Lekker aanrommelen met specie maken enzo. Ik vinnut wel mooi werk. Maar jah, ik heb het al veul vaker gedaan :) Makkelijk praat dus.

Han S
10 april 2009, 19:42
De fout die mensen maken is om te denken dat het makkelijk is en wel even uit de losse hand gaat lukken. Maar de metselaar zet zelfs voor een schoorsteen van twee bij twee stenen vier profielen neer en werkt met zijn touwtje.

Die stenen recht boven elkaar stapelen met specie er tussen is niet het moeilijke deel, dat heb je snel onder de knie en als je de muur ook nog gaat besmeren met stucwerk maakt het al helemaal niet meer uit wat daar onder zit.

bert k
10 april 2009, 20:43
Ik vind gitaarspelen niet moeilijk. Maar ja, ik heb geoefend...

koentrend
11 april 2009, 02:39
Hier wat foto's van mijn situatie!
http://www.koehoen.nl/schuur

De foto's zijn wat groot dus ze moeten ff laden.
Ben benieuwd naar jullie meningen nav de foto's.

Roman
11 april 2009, 08:09
jup, stanaard schuurtje. Steens muur, lichte deur en glas. Waarschijnlijk zand met tegels op de vloer? Dak heeft genoeg draagkracht voor meer massa zo lijkt.

Is erg klein, je zult dus veel basstraps moeten bouwen. Die nemen weer ruimte in beslag.

koentrend
11 april 2009, 10:23
Roman, hoe zien basstraps eruit? URL?
etc kan je iets duidelijker zijn in plan van aanpak? in mijn geval.

Roman
11 april 2009, 14:08
Ik heb al heel veel uit de doeken gedaan op o.a. dit forum. Gebruik de zoekfunctie of kijk in mijn profiel bij de posts, dan kom je vanzelf in de juiste onderwerpen.

Verder is google je vriend. Je zult je zelf kunnen inlezen.

Een basstrap is niets meer dan een laag wol, liefst gelocaliseerd in de hoeken van de ruimte, die de laag frq in de ruimte opvangt. Met name in kleine ruimtes van belang; daar zul je snel last van laag frq hebben. Staande golven, modes etc. (ik ga je niet met termen verder vermoeien).

Isoleren van ruimte en akoestisch aankleden zijn 2 gescheiden dingen. Isoleren komt eerst (voor de buitenwereld), daarna akoestisch aanpassen (voor IN de ruimte).

Kijk eerst eens goed rond en als je specifieke vragen hebt of dingen zijn onduidelijk wil ik die wel uit gaan leggen.

** Ik heb net even voor je gegoogled en kwam o.a. dit tegen
http://www.soundscapes.nu/ng_traps.htm

pol
11 april 2009, 21:41
allemaal heel interessant, maar is die ruimte gewoonweg niet te klein om al die moeite en kosten te doen ? als je dat hokje moet isoleren blijft er toch bijna niks over

Roman
12 april 2009, 07:38
Het hokje is idd eigenlijk te klein. Er past nog net een kit in....

koentrend
12 april 2009, 09:40
Als volgt: ik hoor dat je het met 10cm isolatie per wand moet redden.

Dan hou ik rondom: 184x357 over.

Wat erinmoet: aan de lange wand een bureauplank met gear.
Ik moet er met minimaal 3 mensen in kunnen (voor lesgeven)
Er hoeven geen drums in...
Het word dus meer een opnamehok met Protools en direct inpluggen.

Nogmaals: ik twijfel ook nog, vandaar jullie mening.....

Stel dat ik het zou doen, wat is dan het plan van aanpak? Eerst de muren, of plafond...blabla Let me know!

Martien
12 april 2009, 12:07
Dat maakt opzich niet zoveel uit denk ik? Alles moet er eerst uit en dan muren,plafond en vloer er extra in.

Maar als je alles digitaal gaat doen en geen drums gebruikt zou ik twijfelen of ik daar voor alles opnieuw zou isoleren. zou eerst eens een tijdje alles zo laten en gebruiken hoor je vanzelf de reacties van de buren,of niet :D.

pol
12 april 2009, 20:49
idd, overbodige moeite, als er toch geen drum in komt ga je zoveel niet moeten isoleren, die deur en dat raam moet je uiteraard wel aanpakken, als dat gedaan is zou ik enkel de weerkaatsingen aan de binnenkant nog wat aanpakken.

koentrend
17 april 2009, 16:11
Hallo iedereen.
een kleine update:
Ik ben nog druk bezig alle info te vergaren.

-Eigenlijk wil ik mijn raam behouden, voor de lichtinval (en als ik met de koptelefoon werk).
Kan ik een (geisoleerd) afneembaar voorzet stuk in het raamkozijn kwijt?? Iemand opties?

-Beveiliging, hoe beveiligen jullie jullie hok met GEAR. Hij staat immers een aantal meters van het huis af.

-Ventilatie: De electrische radiator is duidelijk: ik denk aan een Zibro kachel (die zelf aan en uitslaat wanneer noodzakelijk) van de lucht toe en afvoer heb ik graag wat meer info.

-Stroom: ik heb er nu 1 groep zitten (wel geaard) Kan ik hier alle stroompunten op aansluiten (computer+gear)

Ik wil alles op korte termijn gaan aanpakken dus hoop veel nuttige info van jullie te krijgen.
Thenx!

Han S
17 april 2009, 16:29
Ramen kunnen wel degelijk goed isoleren maar dan moet je twee los van elkaar staande kozijnen gebruiken en meerdere platen glas van verschillende dikten. En dan niet van dat 4 en 6 mm , maar 10 en 12 mm.

En zoals altijd: ontkoppelen.

Als je niet al teveel stroom trekt kan het best op een enkele groep, zet je een 2 kw kachel er bij aan dan wordt het een grensgeval. Ik zou dan voor 1 kw gaan, het is een goed geïsoleerd hok dus veel warmte heb je niet nodig.

Beveiliging is een verhaal apart, de gemiddelde inbreker gaat voor snel en veel buit, een gitaar of een microfoon is niet zo interessant en als hij veel moeite moet doen om binnen te komen gaat hij wel naar een ander object.

Je kunt bij de bouwmarkt (draadloze) alarmcentrales kopen met draadloze infra rood sensoren en je kunt zo'n flitslicht met hoorn aan de buitenkant monteren. Maar niet overal mag je een luid alarm laten afgaan en als dat wel mag moet het na een bepaalde tijd (minuten) vanzelf stoppen. Als je zelf niet thuis bent heb je daar weinig aan, maar je kunt er ook een apparaatje op aansluiten die jouw mobiele telefoon belt en dan zou je zelf je buren kunnen bellen als het alarm afgaat. Je kunt dan ook kiezen voor stil alarm of je kunt het schakelbaar maken zodat wel je flitser gaat maar niet de hoorn. Je kunt ook binnen een gilding laten afgaan waar je helemaal gestoord van wordt, ik heb er een die 115 dB aan giltonen produceert en je gaat gillend naar buiten.

Een echt alarm, door een installateur aangelegd en aangesloten op een centrale is duur, dus voor de home recorder niet zo interessant. Ik zou zwaar hang en sluitwerk kiezen en degelijke sloten en eventueel een flitser met alarm.

Maar je moet je voorstellen dat iemand weet wat er te halen valt en gericht bij je gaat inbreken. In een studio zal het om de dure microfoons gaan want die kunnen in een sporttas en een dikke Neumann doet op marktplaats 2500 euro. Als je dan de ruimte ervoor hebt koop je een kleine maar zware kluis welke ook nog aan de muur kan worden verankerd en daar doe je de dure kleine spullen in. Op MP staan regelmatig kluizen te koop of zelfs gratis weg te halen.

koentrend
17 april 2009, 16:50
Dank voor antwoord!
Trouwens nog een vraag:
Hoe zit je met afwerking van de muren/plafond??? laag vloerbedekking erop?
En heeft dat ook nog een isolerende functie?

Han S
17 april 2009, 17:11
Vloerbedekking absorbeert wat hoog en mid, laag wordt gewoon gereflecteerd. Tietenschuim doet dat ook en brandt nog beter dan de meeste vloerbedekking.

Ik had nog wat last van reflecties en kwam er na zes jaar achter dat ik nog drie volle dozen had met plafondplaten van een verlaagd plafond. Dat zijn platen rockwool van 2.5 cm dik en 60 bij 120 cm en vrij stevig, met aan een zijde een afgewerkte laag. Daar heb ik er een aantal van tegen het harde (gipsplaat) plafond geschroefd en dat werkt prima. Dat absorbeert en dat is 100% onbrandbaar en ziet er nog netjes uit ook.

Martien
17 april 2009, 20:34
Nee, muren en plafond i.c.m. vloerbedekking heeft geen nut voor muziek, het zal hoog frequent dempen. Maar niks positiefs bijdragen aan de klank van je kamer.

koentrend
17 april 2009, 23:03
HE! nog een vraag!

Moet ik nu eerst de wanden zetten tot aan de top en dan het plafond maken?
Of eerst het plafond isoleren over het hele plafond en dan de wanden tegen het plafond aan?

Roman
18 april 2009, 08:39
betreft vraag over vloerbedekking: Nee en Nee.

Ik zou eerst het het plafond verzwaren, daarna de muren op zetten. Aan de vloer hoef je niets te doen.

koentrend
19 april 2009, 09:56
Roman, wat zou je dan met de muren doen? Gewoon gips verven?

Vele zeggen dat ik eerst het plafond moet maken.
-Zal ik de bovenbalken (www.koehoen.nl/schuur) met 12cm Rockwood vullen en dan met een gipsplaat afwerken????
-Ik wil wel 6 spotjes hebben, dus er komen 6 gaten in plafond, (is dat een lek??)
-De stroomtoevoer zit op de zijmuur, dus als ik het plafond helemaal dichtmaak (van links naar rechts/van voor naar achter) dan moet ik dus her en der nog wat gaten maken voor de toevoer naar het plafond toe.
-Als ik het goed begrepen heb hoeft er geen spouw bij plafond, toch???

Of zou iemand anders eerst de muren aanpakken?
greetz!

Roman
19 april 2009, 15:06
Roman, wat zou je dan met de muren doen? Gewoon gips verven?Yup. Gipswand rondom met wol in het frame. Afwerking kan op allerlei manieren. Gewoon sauzen is daar 1 van.


Ja, ik ook. Maar ik spreek over "verzwaren". dus tussen de balken massa hangen. Een vals plafond is met de hoogte van je schuur niet haalbaar/praktisch.

[quote]-Zal ik de bovenbalken (www.koehoen.nl/schuur) met 12cm Rockwood vullen en dan met een gipsplaat afwerken????Nadat je hebt verzwaard is dat een optie jah.


-Ik wil wel 6 spotjes hebben, dus er komen 6 gaten in plafond, (is dat een lek??)Ja, dat kan een lek zijn. Maar ook dat kun je oplossen door er een doosje van gips om heen te maken (aan de bovenkant).


-De stroomtoevoer zit op de zijmuur, dus als ik het plafond helemaal dichtmaak (van links naar rechts/van voor naar achter) dan moet ik dus her en der nog wat gaten maken voor de toevoer naar het plafond toe.ja, geen probleem.


-Als ik het goed begrepen heb hoeft er geen spouw bij plafond, toch???Klopt, de ruimte is te laag (zie vorige opmerking).

koentrend
19 april 2009, 17:04
Hoi Roman
Het verhaal over plafond verzwaren heb ik dus totaal NIET begrepen....
Kan jij of iemand anders, dat duidelijker omschrijven????

Nog 1 idee, graag ieders mening erover, mijn vbuurman zei dat het misschien mogelijk is om een gemetselde muur vanaf de buitenkant te maken. Dan zou ik daar een spouw (hoe dik?) maken... Wat zou ik dan nog aan de binnekant moeten doen?

Ik hoor het wel!
greetz.

Roman
20 april 2009, 10:58
Het verzwaren van het plafond is niets anders dan MASSA aanbrengen. Massa heb je nodig om te isoleren. Dus gips/mdf oid tussen de balken en goed afkitten. Ik heb het al eens eerder beschreven maar wil het wel gedetaileerd uit de doeken gaan doen als je behoefte hebt. Maar het spreekt redelijk voor zich.

Je, stenen, muren zijn de bepalende factor. Die isoleren (massa) het beste dus zul je daar de rest zo goed mogelijk op moeten aanpassen (qua massa dus).

Het ombouwen van een extra stenen muur is uiteraard een optie. Het voordeel is dat je dan aan de binnenkant geen voorzetwanden meer hoeft te plaatsen. MITS de muren potdicht zijn en de deuren ook verzwaard worden. (en nog steeds het plafond uiteraard).
Je maakt dan inderdaad een spouwmuur.

koentrend
20 april 2009, 21:26
[QUOTE=Roman;2013033]Het verzwaren van het plafond is niets anders dan MASSA aanbrengen. Massa heb je nodig om te isoleren. Dus gips/mdf oid tussen de balken en goed afkitten. Ik heb het al eens eerder beschreven maar wil het wel gedetaileerd uit de doeken gaan doen als je behoefte hebt. Maar het spreekt redelijk voor zich.


He Roman, nog 1 vraagje: Met het verzwaren (massa maken) van het plafond bedoel je dus puur mee dat ik het dak tussen de balken, voorzie van een laag eroverheen (strak tegen het plafond aan).... OFtewel: de volgorde is dus: Dak>gipslaag>11cm isolatie>gipslaag (klaar!) (waarvan de 1e gipslaag (de massa betreft)?

Han S
20 april 2009, 21:55
Vergeet de veer niet, massa > veer > massa was het. Voor het extra plafond zijn er ophangers met blokjes siliconerubber, zodat het hele plafond op blokjes rubber rust.

Roman
21 april 2009, 10:32
Han, de schuur is te laag om een fals plafond te maken.

Inderdaad, de massa gaat tussen de balken rechstreeks tegen het dak. De extra wol laag is niet nodig. Pas als je massa-veer-massa gaat maken (dus een extra zwevend, los gekoppeld, plafond heb je wol nodig. De wol is de massa in de genoemde formule)

Dus: Dak (hout)+gips+gips (etc.)
Meer massa is beter. Rondom de platen gips afkitten om het echt dicht te maken. Dan rondom (bij de laatste plaat) een lat om af te werken en de gips platen te dragen. Wacht ik zal het even voor je uittekenen...

Roman
21 april 2009, 11:09
Okay, een schets gemaakt van hoe je iets dergelijks kunt bouwen.
Benodigd: gipsplaten, afwerklat (vuren), spijkertjes (20mm, zonder kop), acrylaat kit en rugvullen.

Rondom een gipsplaat zo'n 6mm ruimte overhouden. Deze kit je dicht, maar eerst stop je er een stuke rugvulling in (zo voorkom je dat je te veel kit gebruikt en maak je een mooiere kitlas). De vulling en kit is niet op de tekening weergeven.

Met de spijkertjes hou je een plaat gips op z'n plaatst. Liefst niet schroeven/spijkeren in je bestaande dak. De spijkertjes zo strak mogelijk tegen de gipsplaat. Kleine spijkertjes zonder kop (afwerk spijkers). Als je de volgende laag gips er tegen drukt mag er eigenlijk geen ruimte tussen de platen onstaan. Dus goed aandrukken. (stempelen) Elke plaat afzonderlijk afkitten.
Hoe meer lagen, hoe meer massa, hoe beter.
Tegen de laatste laag gips een afwerk/draag lat/balk plaatsen. Deze houdt de boel op z'n plaats en werkt het meteen mooi af.

Hier een totaal overzicht
http://img15.imageshack.us/img15/3408/verzwaringdakoverview.jpg

Dwarsdoorsnede:
http://img4.imageshack.us/img4/6918/verzwaringdakdoorsnede.jpg

Ge-explodeert:
http://img14.imageshack.us/img14/3381/verzwaringdakexploded.jpg

koentrend
21 april 2009, 15:06
Okay, een schets gemaakt van hoe je iets dergelijks kunt bouwen.
Benodigd: gipsplaten, afwerklat (vuren), spijkertjes (20mm, zonder kop), acrylaat kit en rugvullen.
]

Ziet er top uit man! Is dit op mijn situatie gebaseerd, en nog veel belangrijker.... Zijn deze programma's/schetsprogramma's ook tot mijn/ieders beschikking??? :)

Roman
21 april 2009, 16:12
Het is een algemene schets voor een werkende oplossing, dus ook voor jouw situatie van toepassing.

http://sketchup.google.com/ :)

koentrend
21 april 2009, 16:53
Top! En hoe zou jij dan de 6 spotjes verwerken in het plafond?

Is het veel werk om ook zo een opzetje voor de muur te maken, zoals jij denkt dat het moet???

Han S
21 april 2009, 17:32
Je hebt ook opbouwspotjes, ik heb er 32 aan mijn plafond hangen, met halogeen dus.

Roman
21 april 2009, 19:27
idd. opbouw :) ik zou ze trouwens gewoon aan de muur hangen ipv plafond.

plafond lampen zijn zooooo 2005 ;)

Han S
21 april 2009, 20:09
idd. opbouw :) ik zou ze trouwens gewoon aan de muur hangen ipv plafond.

plafond lampen zijn zooooo 2005 ;)


Maar mijn plafond is 90m² en ik heb ook lampen aan de muur en zelfs in de vloer. :mmmm:

koentrend
21 april 2009, 21:42
Jongens! De ideeen worden al fijner uitgewerkt en jullie brengen me op goede nuttige ideeen. Het is de bedoeling om binnen kort echt te gaan inslaan en starten!
Stel dat er aan het plafond nog een 4e gipsplaat tegenaan kan, dan gewoon doen of??? Hoe kan ik de draagkracht van het dak berekenen???

Roman, je zei eerder "Liefst niet schroeven/spijkeren in je bestaande dak" Ik neem aan dat ik wel in de balken kan spijkeren????

Roman, ik hoop dat je ook aub een opzetje voor de muur wil maken in 3d (visuele uitleg werkt bij mij een stuk sneller!!)

Roman
22 april 2009, 09:00
Massa aan het plafond hangen doe je feitelijk aan de draagbalken; dus dat beantwoord meteen je andere vraan. Ja, in de balken kun je schroeven/spijkeren wat je wilt.

Er zijn overspanning draagvermogen formules, ook online. Aan je foto's te zien zijn 4 gipsplaten ook wel te doen. Maar, beter vooraf berekend dan achteraf in de fout. google even anders.

Ik heb nog wel wat tekeningen liggen van (voorzet) wanden, ergens. En anders maak ik 1 voor je. Xal ff kijken.

koentrend
22 april 2009, 16:50
Ik heb nog wel wat tekeningen liggen van (voorzet) wanden, ergens. En anders maak ik 1 voor je. Xal ff kijken.

Top man! Ik wacht in spanning af!

Roman
22 april 2009, 19:55
Kon zo snel niet vinden.
Het is makkelijk. Je maakt een frame van hout of metalstuds en bekleed die met gips. Als dat je al weinig zegt zul je in moeten lezen wat betreft "algemeen klus werk". Zijn redelijk standaard zaken, ook buiten geluidsisolatie om.

Weet je wat, ik maak een ontwerp voor je. Ik heb dan nodig de exacte binnen maten van je ruimte, deuren, ramen etc.

koentrend
22 april 2009, 23:00
Roman: TOP!

De binnenmaten van de schuur: 377x204
Deurkozijn: 213,50x94,50
Deur: 211x82,50

Raamkozijn: 143,50x87
Raam: 130x7,50

Balkhoogte dak: 12

Hoogte van de ruimte hou je tegoed! Zo voldoende?

Roman
23 april 2009, 08:59
enuh, waar zitten die deuren en ramen? ;)

koentrend
23 april 2009, 09:31
Noem maar alle ontbrekende gegevens, dan lever ik ze vanavond aan je.

Roman
23 april 2009, 11:31
Foto's zijn ook altijd handig :) (hoeft niet in detail)

koentrend
23 april 2009, 11:52
www.koehoen.nl/schuur

voldoende?

Roman
23 april 2009, 13:22
oh jah, ik dacht al dat je foto's had. haha
Xal eens kijken of ik komende dagen tijd heb om een ontwerpje te maken voor je. Maar je zult zelf uiteraard ook huiswerk moeten doen. (koop dat boek welke ik eerder linkte bijvoorbeeld ;) )

koentrend
23 april 2009, 16:17
Besteld! In afwachting!

Roman
23 april 2009, 16:32
... nu de rest van de wereld nog :)
goed werk!

Highway49
23 april 2009, 23:10
... nu de rest van de wereld nog :)

Ja de tip voor dit boek pas toen we een heel eind klaar waren (gek genoeg heb ik de tip in eerdere topics over isolatie/bouwen even gemist...overheen gelezen denk ik)

Heb nog vele malen getwijfeld over de aanschaf, maar ik was bang alleen maar diep en diep teleurgesteld te worden als ik lees hoe het wél moet ;)

Gaat het boek puur over de bouw/constructie etc.? Of staan er ook tips in over akoestiek, en eventueel meer over het opnemen zelf?

Het boek zal nog wel komen, maar ik ben 'helaas' al klaar met de grote bouw...

Vanavond trouwens de laatste hand gelegd aan het verven! Alles zit in de lak, binnenkort foto's. Zaterdag is de vloer aan de beurt :)

koentrend
24 april 2009, 09:29
Ik heb de foto's iets vernieuwd (de laatste 6 zijn nieuw) www.koehoen.nl/schuur

-Wat feiten: ik heb 7 draagbalken waar dak op rust (de uiterste balken staan redelijk dicht tegen de wanden)(De afstanden tussen de balken zijn niet gelijk, maar de grooste afstand is 59cm en de kleinste 55cm).
-De hoogte van vloer tot plafond is 230cm!!!
-Wat je ook ziet zijn 2 lekken: boven zowel het deurkozijn als het raamkozijn zitten geen stenen! (Hoe moet ik dat aanpakken, kan het ook zonder te metselen?)
-De electra is wat slordig maar heb ik ook wat duidelijker in kaart gebracht (daar nog tips over?)
-Zie de 5e foto van onder, zie je die kier bij dak/stenen.. kan ik die dichtkitten, of moet het hout wel kunnen werken? Die kier loopt wel tot in de buurman zijn schuur
MZZL

Roman
24 april 2009, 12:03
Gaat het boek puur over de bouw/constructie etc.? Of staan er ook tips in over akoestiek, en eventueel meer over het opnemen zelf?Het omvat feitelijk ALLES wat nodig is. Inclusief elektrisch, lucht, verwarming/koeling, akoestiek, deuren, ramen, muren, vloer, dak, meten etc. etc.
Rod heeft het simpel gehouden en schrijft zonder te technisch te worden. Het is een duidelijk boek en, nog belangrijken, het klopt allemaal.


Het boek zal nog wel komen, maar ik ben 'helaas' al klaar met de grote bouw...Het is nooit te laat ;)

Roman
25 april 2009, 10:54
Okay.

Onderstaande foto toont de aansluiting van wand en dak. Zoals je ziet, er zit ruimte tussen. Deze zul je moeten vullen met, het liefst, massa. Je kunt er cement tussen proppen. Desnoods vullen met rugvullen en dan afkitten. Afhankelijk van hoe groot de naad is.

http://www.koehoen.nl/schuur/foto2/IMG_0237.JPG

Dan de aansluiting van het raam. Die zul je eens goed moeten onderzoeken, hoe zit de constructie exact in elkaar. Ook hier geldt: dichtmaken. (en niet met pur of iets dergelijks)

http://www.koehoen.nl/schuur/foto2/IMG_0243.JPG

Dan nog iets over die rode kratjes, die mag je naar me opsturen :)
http://www.koehoen.nl/schuur/foto2/IMG_0246.JPG

Roman
25 april 2009, 10:59
kun je ook aangeven WAAR de deuren en ramen exact zitten (even opmeten dus)

koentrend
25 april 2009, 15:02
De deur begint 43cm van de zijkant.
Het raam zit op 134cm hoogte / vanaf zijkant 42cm

Het zijn beide buitenmaten...
Die kratjes staan er inmiddels niet meer;)

Heb jij trouwens foto's van jou studio/gear/etc. altijd leuk om te zien.

Roman
25 april 2009, 15:55
Een schets van hoe een vloerplan er uit kan zien:

http://img246.imageshack.us/img246/2897/studiokoenvloerplan.jpg

De rondecircel is ong 1,5m in doorsnede. Daar heb je ruimte om je drumkit neer te zetten (voor indicatie dan, eh).
De rode driehoek is de afluister zone.
De gele driehoeken zijn corner basstraps, de rechthoeken broadband absorbers. Beide voor de akoestiek. Waarschijnlijk zul je wat meer basstrapping nodig hebben. Die kunnen we altijd nog in de hoeken van de wand/plafond plaatsen.

Het witte gedeelte is de voorzet wand. Een frame van 7cm dik met 2 lagen gips en 2,5cm ruimte tussen buitenmuur en frame.

Met een hoogte van 230cm is het lastig een extra plafond in te bouwen (welke op het binnenframe zou kunnen rusten waardoor je echt een doos-indoos constructie bouwt) maar niet onmogelijk. Je ruimte is wel erg krap. Ik kan het nog in 3D voor je uittekenen uiteraard.

Roman
25 april 2009, 16:03
Heb jij trouwens foto's van jou studio/gear/etc. altijd leuk om te zien.Mijn ruimtes liggen op het moment helemaal plat, grote verherbouwinrichring ;) tzt plaats ik wel wat foto's. zijn druk bezig de fundamenten weer op orde te krijgen. Het is een oud gebouw waar ik drie oefenruimte in faciliteer. 1 van de ruimtes heeft een kleine controle ruimte.

Thuis ben ik bezig met de zolder kamer in te richten (net verhuisd)
Ik pas de ruimte akoestisch aan. Wordt alleen voor afmixen gebruikt, dus isoleren is hier niet van toepassing. Ik bouw een nieuwe desk speciaal voor deze ruimte.

Hier's een idee van wat ik ongeveer van plan ben:
http://img411.imageshack.us/img411/9545/zolder00.jpg

koentrend
25 april 2009, 17:02
WOW! Ziet er erg mooi en bruikbaar uit!!!!!!!!
Ben benieuwd naar de 3D versie:)

koentrend
26 april 2009, 14:19
Nog wat punten:
-Ik zit er over na te denken om een geul van mijn huis naar de schuur te graven (slim?), voor een cv-aansluiting (is er een cv die automatisch het klimaat kan registreren en daarop kan inspelen?)
-Ik leg tevens 2 loze pvc buizen in die geul, je weet maar nooit..
-Heeft iemand concretere ideeen over ventilatie?

Roman
26 april 2009, 16:40
De eerste ploaties :)

Ik heb toch geprobeerd een verlaagd plafond in te tekenen. Dit kan door de draagbalken op de voorzetwand te laten rusten TUSSEN de dakbalken in. Netto hoogte is dan 2,10m. Niet erg hoog. Maar het levert wel extra veel isolatie op.
Extra raam geplaatst, 12mm dik gelaagd glas.
Extra deur, kan eventueel ook 1 super deur worden.

Ventilatie niet ingetekend, elektrisch ook niet.
Daar zul je dan zelf ook wat fantasie bij moeten gebruiken, ik ga niet alles voorkauwen.
;)

Algemeen overzicht:
http://img530.imageshack.us/img530/6409/studiokoendoorsnede1now.jpg

Van onder:
http://img151.imageshack.us/img151/7033/studiokoendoorsnede2van.jpg

Detail plafond:
http://img201.imageshack.us/img201/9106/studiokoenplafonddetail.jpg

http://img527.imageshack.us/img527/9106/studiokoenplafonddetail.jpg

Han S
26 april 2009, 17:34
Als ik het goed begrijp laat je de extra balklaag op de nieuwe binnenwand rusten. Zorg dat die balklaag met er aan hangend plafond nergens contact maakt met de bestaande constructie en zorg ook dat het bestaande dak wat kan ademen. Er zit namelijk bitumeuze dakbedekking aan de buitenkant en dat is aan de buitenkant waterdicht, maar ook aan de binnenkant. Als je dat bestaande dakhout helemaal opsluit kan het gaan rotten en dat heb je pas in de gaten als het verrot is en in elkaar zakt.

Han S
26 april 2009, 19:22
Dan nog even over ontkoppelen:

http://images.anandtech.com/reviews/blogs/theater/soundproofing/clip.jpg

Het gaat even om het idee, dit is de dure oplossing:

http://images.anandtech.com/reviews/blogs/theater/soundproofing/channelsontheceiling_sm.jpg

Komt van deze (http://www.anandtech.com/weblog/default.aspx?bcategory=8) website waar je ook mooie verlichting vindt.

koentrend
26 april 2009, 21:09
Ziet er allemaal wederom top uit!

Wat opmerkingen:
-Rockwool als isolatie? (voor zowel muren als plafond?)
-Zou je me nog kunnen vertellen over ventilatie? (electriciteit kom ik wel uit).
-Ik zit te denken aan een cv die klimaat beheersings gevoelig is, bestaat dat?
-Je hebt dus een extra raam geplaatst voor het bestaande raam? Moet dat extra raam stak op het buitenraam of moet er ruimte tussen zitten (niet lek gevoelig?)
-Kan het extra binnenraam ook kleiner zijn dan het buitenraam????


P.S...... Waar blijft dat boek toch;)

Highway49
26 april 2009, 22:49
Zou je me nog kunnen vertellen over ventilatie? (electriciteit kom ik wel uit).

Je hebt om goed te ventileren een ingang en een uitgang nodig. Ofwel, 1 kant waar je lucht in je ruimte blaast, en 1 kant waar je lucht uit de ruimte zuigt (soms, en ik denk zeker in een kleinere ruimte, is alleen een ventilator die lucht wegzuigt voldoende om stroming te creëren, en dan 'blaast' de andere kant vanzelf)

Ventilatie is geluidslek, dat spreekt voor zich. Dit kun je oplossen doormidden van zogenaamde suskasten. Hier het voorbeeld van een suskast die ik gebouwd heb:

http://www.highway49.nl/oefenruimte/suskast1.jpg

Hier zie je maar de helft van alle tussenschotten, de andere helft komt tegen de andere zijkant zodat het geluid er moeilijk doorheen kan.

http://www.highway49.nl/oefenruimte/suskast2.jpg

Deze kasten zitten buiten je ruimte (bij ons liggen ze op het plafond) Aan het eind van de suskasten hebben we een slang naar het plafond getrokken.


-Ik zit te denken aan een cv die klimaat beheersings gevoelig is, bestaat dat?

Een CV in zo'n kleine ruimte lijkt me vrij onnodig. Een simpel elektronisch straalkacheltje lijkt me al voldoende. Binnen 15 min is je ruimte op temperatuur, en vervolgens op een lage stand om het zo te houden.

Deze kacheltjes heb je vast ook wel met klimaat beheersings gevoeligheid (ofzo)


-Je hebt dus een extra raam geplaatst voor het bestaande raam? Moet dat extra raam stak op het buitenraam of moet er ruimte tussen zitten (niet lek gevoelig?)

Het lijkt me dat daar ruimte tussen moet zitten. Je nieuwe raam komt zegmaar in je binnenste doos, in de muren van je doos. Net als je muren komt het raam dus los van je bestaande raam.


-Kan het extra binnenraam ook kleiner zijn dan het buitenraam????

Dat kan, het is allicht wat minder geluidslek. Maar uiteraard ook wat minder zicht, dat had je vast zelf al bedacht.

Waarom uberhaupt een raam als ik vragen mag?

Han S
26 april 2009, 23:07
Hij heeft maar een klein hokkie en verwarming zal geen probleem zijn, ik denk dat het al snel te warm zal zijn daar. In de winter is een klein electrisch radiatortje ruim voldoende. De apparatuur geeft meer warmte dan je denkt en een mens geeft als hij niet aan het sporten gaat ook aardig wat warmte af.

Ventilatie kan lastig zijn in zo'n kleine ruimte, want hij heeft geen plek voor een kanaal. Er zijn flexibele slangen te koop welke bestaan uit een aluminium slang van bijv 125 mm welke aan de binnenkant is bekleed met glaswol. Er zijn ook isolatieschalen te koop van steenwol welke bedoeld zijn om een verwarmingspijp te bekleden met isolatie. Dat zijn ahw halve pijpen van steenwol van een meter lang en als je daar twee van tegen elkaar zet en omwikkelt met iets dan heb je een ronde pijp van steenwol. Die zijn er in heel veel maten van klein naar groot en daar zou je een prima ventilatiekoker mee kunnen maken.

Die suskast van highway is fantastisch, maar heeft twee problemen: hij is vrij groot en daar moet je de ruimte voor hebben en dat tietenschuim van de bouwmarkt valt op een gegeven moment uit elkaar.

koentrend
26 april 2009, 23:09
qua de cv. een straalkacheltje is opzich ook voldoende, een electrische kachel vreet alleen zoveel stroom... Waar het mij ook omgaat is: de momenten dat ik niet in de studio ben en er dus ook een klimaatregelaar voor mijn spullen moet zijn.

qua raam: tsja... het is al een kleine ruimte. wat lichtinval geeft denk ik toch nog een beter gevoel.


":::::Deze kasten zitten buiten je ruimte (bij ons liggen ze op het plafond) Aan het eind van de suskasten hebben we een slang naar het plafond getrokken.:::::

Hoe zie je dit in mijn situatie? Ik neem aan een stuk kleiner en op het dak ofzo???

Highway49
26 april 2009, 23:13
Ja goeie, ik heb daar niet goed bij stilgestaan...

Op het dak is eigenlijk geen optie want dan is je geluid je doos al uit. Als je het kritisch bekijkt is dat eigenlijk al telaat...

Hiervoor kun je het beste bij Roman en Han zijn. Han had het al over buizen met glaswol gevuld.

Zorg er minstens voor dat die buizen zo vaak mogelijk een knik van 90 graden maken, dan heb je hetzelfde principe als een suskast.

Wij hadden inderdaad op het hoogste punt van ons plafond nog 1,5m tussen het plafond van de doos en het bestaande dak inzitten. Is toch een ander verhaal ja...

Roman
27 april 2009, 08:41
De ontkoppel stukken (kinetic zo te zien) die Hans toont heb je niet nodig ALS je een verlaagd plafond bouwt. Het binnenframe zijn 4 muren die elkaar in stand houten, door het plafond er op te leggen maak je een stevige constructie. Het is gewoon een schuur-in-schuur. De buitenmuren klem je immers ook niet aan een paal ofzo. Deze constructie is het meest isolerend, maximale isolatie voor een minimale prijs.

Over prijs gesproken, ik schat dat je op z'n minst voor deze ruimte 2500 euro kwijt zult zijn. Hout, Gips, Kit etc. Ik noemde het al eerder.

Ventilatie kun je heel eenvoudig doen door een ventilatie box te plaatsen, deze zijn al redelijk stil. Kost ong. 100 euro. Je blaast verse lucht in je ruimte. je kunt prima een actief-pasief systeem doen. Dat wil zeggen dat je de lucht er uit laat drukken door overdruk te maken. Verse lucht in, oude lucht uit. Door het dak is eenvoudig te realiseren. Een buis met 2x90graden erin en je zit redelijk save. In hoevere moet het ook geluidsarm zijn? (ivm opnames??)

Ik adviseer een oliekacheltje (elektrisch). Die verwarmt de ruimte snel en goed. GEEN CV buis door de buitengrond legggen!

Betreft het "rotten" van het dak, zoals Han dat noemde. Dit zal niet snel gebeuren omdat de ruimte is ingesloten. De "damp" die normaal het rottings-process in werking stelt zit in je binnenste ruimte welke ook nog eens geventileerd wordt. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Desnoods een dampdichte folie tussen je verlaagd plafond plaatsen. Maar het is niet nodig. Je kit alles ook nog eens af.

Het raam in de voorzetwand is uiteraard ook ontkoppeld, het is onderdeel van je binnenste ruimte. Als je de buitenste muren wegdenkt hou je een hokje over. Dat raam zit daar ook in. En ja, die kan wel wat kleiner dan je huidige raam. Zeker als er toch bass-traps (hoeken) voor worden geplaatst (gedeeltelijk). gelaagd glas van 12mm kost grof-weg 150 euro p/m. Ik adviseer wel daglicht.

Het glas in de deur hoeft niet, maak gewoon een hele zware dichte deur. Wacht op je boek, daar staan dergelijke zaken ook mooi in beschreven.

Highway49
27 april 2009, 13:49
Zo heel veel stroom hoeft dat niet te vreten toch? Je hoeft hem alleen maar het eerste kwartier ff goed open te zetten en dan heb je nauwelijks verwarming meer nodig. (zoals Han al zei, je apparatuur en mensen geven behoorlijk veel warmte af)

De CV pijp door de grond heen zal in de winter een ramp worden, zal zeer waarschijnlijk dicht vriezen als het een beetje tegen zit.

koentrend
27 april 2009, 16:50
ff snel een korte reactie (zit op werk) over de verwarming...
Jullie spreken over dat de ruimte snel en goed verwarmt wordt als ik er gebruik van maak.

Mijn vraag is dus ook: als ik NIET in het hok ben en mijn apparatuur staat er.
Dan moet ik ook weten dat de ventilatie en warmte goed geregeld is... toch?

TIMBER
27 april 2009, 21:22
Ja zekers maar zou niet een CV leiding door de grond trekken want hoe goed ook geïsoleerd dat gaat enorm veel warmte verlies opleveren en dus onnodig veel meer stookkosten. Over de mogelijke problemen bij vorst in de grond maar niet te spreken.

Han S
27 april 2009, 21:48
Nu is installatietechniek toevallig mijn oude vak en ik heb leidingen in de grond gelegd van honderden meters, tussen flatgebouwen. Als je dat goed doet heb je nauwelijks tot geen verliezen en het gaat ook vele tientallen jaren mee. Maar dat is een klauw werk waar je U tegen zegt, dus ik zette mooi een electrisch radiatortje neer. Electrisch verwarmen kost tegenwoordig niet meer dan met gas en in zo'n klein en goed geïsoleerd hok is het zo warm. En als je er niet bent zet je hem op zijn laagst en houdt hij de boel vorstvrij en droog.

Highway49
27 april 2009, 22:59
Is er geen temperatuur meter die de stroom in kan schakelen wanneer het onder een bepaalde temperatuur komt?

Ik zal binnenkort eens google-en. Lijkt me dat zoiets dergelijks vast wel bestaat...

koentrend
27 april 2009, 23:05
Ik heb mensen al eens gehoord over een kachel van Zibro (bijvoorbeeld type: Zibro tectro Laser sre715 )

Is dat wat?

Han S
27 april 2009, 23:30
Is er geen temperatuur meter die de stroom in kan schakelen wanneer het onder een bepaalde temperatuur komt?

Ik zal binnenkort eens google-en. Lijkt me dat zoiets dergelijks vast wel bestaat...

Die electrische radiatorkacheltjes hebben een verstelbare thermostaat.

Roman
28 april 2009, 09:49
Elektrische olie-kacheltjes zijn verkrijgbaar in 5 en 10 ribben. De 5 ribs versie neemt zo'n 600 watt (wanneer de kachel voluit brandt), de 10 ribs zo'n 2000 wat. Hier zit altijd een thermostaat in gebouwd. Ik adviseer de 5 ribs versie. Desnoods een elektrische helelucht kachel erbij voor het snel opwarmen (die krengen vreten ook 2KW). Verder hoef je geen kachel aan te laten tijdens de winter. Zeker niet als er geen vocht blijft hangen in de, al geisoleerde, ruimte.
De ventilatie wel uitzetten.

Je kunt ook in de ventilatie buis een verwarmings element plaatsen. Maar of er plaats is voor dergelijke contstucties.... de ruimte is wel erg klein.

Roman
28 april 2009, 11:48
Enkele uitwerkingen betreft het framewerk (was toch bezig :) )

Frame (hout/ms) 75mm. Gips 2x12,5mm. Wol in frame.

Overzicht, frame
http://img527.imageshack.us/img527/3425/studiokoenframing.jpg

Frame+wol
http://img212.imageshack.us/img212/9965/studiokoenframingwool.jpg

Frame+Wol+Gips
http://img524.imageshack.us/img52/251/studiokoenframingwoolgb.jpg

Detail raam (binnenwerk)
http://img207.imageshack.us/img207/338/studiokoenframingwindow.jpg

Geeft je een idee hoe dergelijke zaken te bouwen. Al veel te veel details eigenlijk, je moet zelf natuurlijk ook je huiswerk doen ;)

koentrend
28 april 2009, 12:03
Helemaal top! Ben er erg blij mee en verzekerd dat ik hier heel veel van leer!
Foto 3 doet het niet:P (Een detail;))

Zou je als je dan toch bezig bent (denk dat het klein is) nog evt. de ventilatie in 3d kunnen verwerken!
PS waar moet ik het kratje naartoe sturen?

Highway49
28 april 2009, 14:11
Hee Roman, nu heb ik nog een vraagje...

Jij zegt: wol in frame. Vervolgens wordt tegen het frame aan het gips geschroefd. Zo hebben wij het ook gedaan. Nu vraag ik me af...omdat het wol ertussen zit, en het gips direct op het hout, heb je toch steeds een paar stukken zonder wol? (enkel massa zegmaar) De stukken waar het gips op het hout zit bedoel ik.

Ik denk dat je hier nauwelijks aan ontkomt, tenzij je steeds tegen de achterkant van elke verticale balk nog een stuk wol plakt ofzo...?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...

Mijn vraag vooral of dat die laatste oplossing veel zou helpen. Ik heb er niet aan gedacht, maar ons resultaat is nogsteeds prima.

Henri H
28 april 2009, 14:45
Dat er geen wol op de plekken v.d. balken zit is niet erg, het hout isoleert ook nl.
Probeer wel om geen kieren te krijgen tussen de balken en het wol.

Roman
28 april 2009, 14:51
Helemaal top! Ben er erg blij mee en verzekerd dat ik hier heel veel van leer!Ik hoop dat ook anderen er wat aan hebben :)

Foto 3 doet het niet:P (Een detail;))Bij mij anders prima hoor ;)


Zou je als je dan toch bezig bent (denk dat het klein is) nog evt. de ventilatie in 3d kunnen verwerken! Sure

PS waar moet ik het kratje naartoe sturen?mail het maar naar me ;)

Roman
28 april 2009, 14:52
Hee Roman, nu heb ik nog een vraagje...

Jij zegt: wol in frame. Vervolgens wordt tegen het frame aan het gips geschroefd. Zo hebben wij het ook gedaan. Nu vraag ik me af...omdat het wol ertussen zit, en het gips direct op het hout, heb je toch steeds een paar stukken zonder wol? (enkel massa zegmaar) De stukken waar het gips op het hout zit bedoel ik.

Ik denk dat je hier nauwelijks aan ontkomt, tenzij je steeds tegen de achterkant van elke verticale balk nog een stuk wol plakt ofzo...?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...

Mijn vraag vooral of dat die laatste oplossing veel zou helpen. Ik heb er niet aan gedacht, maar ons resultaat is nogsteeds prima.Is helemaal niet belangrijk. De ISOLATIE is het gips (massa). Het wol is enkel om geluid in de holle ruimte enigszins op te vangen. Meer niet.
Kieren tussen wol en frame is ook niet belangrijk. Kieren tussen gips wel. Dus daar kitten (rondom gipswand 6mm vrijhouden om te kitten. Ik heb het ook zo ingetekend, zal nog wel een detail tekening plaatsen van hoe je hoeken moet aanpakken)

Roman
28 april 2009, 15:04
Nog even iets:

Het framewerk hangt ook af van de breedte van het gips. Er zijn platen van 60cm breed en 120cm breed. Ik gebruik altijd de laatste.

Als je 2 lagen gips om-en-om (dus geen naden over elkaar) plaatst, dan heb je 2x zoveel studs nodig (een stud is waar je op schroeft). Bij 60cm platen heb je dus om de 30cm een stud nodig. Bij 120cm heb je om de 60cm een stud nodig.
Om de 60cm is, akoestisch gezien ivm resonantie, beter.

Gezien 120cm platen niet in de bouwmarkt te krijgen zijn zul je ze door een grondstoffen bedrijf moeten laten bezorgen. Net wat je wilt.

Mijn tekening toont 60cm gips met studs om de 60cm, eigenlijk niet goed. Maar het ging om het idee ;) Ik pas'm aan...

Roman
28 april 2009, 15:57
Totaal, bovenaanzicht:
http://img523.imageshack.us/img523/1329/studiokoenbirdsview.jpg

Hoek detail, hoe plaats je gips (de openruites, 6mm, opvulen met rugvullen en kit)
http://img524.imageshack.us/img524/3715/studiokoenfarmingcorner.jpg


Kleine schets van ventilatie. Rechts een ventilator in suskast (actief). Links de pasieve afvoer van lucht, ook via suskastje. Om je een idee te geven. het hoeft niet moeilijk te zijn.
http://img207.imageshack.us/img207/7282/studiokoenhvac.jpg

koentrend
28 april 2009, 20:54
Jow!

Als de studio af is gaan we eens met alle betrokkenen een biertje drinken in het lounge gedeelte van de studio:)

Affijn nog wat vraagjes:
-Stroom: red ik het met 1 groep??? Wat ik wil: 1x licht+stopcontact in tuinhuisje naast schuur, stroom buitenlamp, evt. simpel alarm, stroom voor de electrische kachel, het ventilatie systeem (of gaat dat zonder stroom?), mijn amp moet eraan, licht in studio, wat stopcontacten, mijn computer+protools+actieve krks. Thats it. Zo nee? Wat zou max. haalbaar zijn op 1 groep??

-Ventilatie: gaat dat 2x recht door het dak heen? Niet een enorm lek???
-De muurtjes:/framewerk, is dat van hout (of metalstud?) en moet ik het gewoon vullen met Rochwoll??? (ik zag bij de bouwmarkt ook ISOFIX, is dat wat?)

-De bouwwerkwijze: Eerst beginnen met ventilatie 2x, dan de gips tegen het dak, dan de voorzetwanden, dan de rest van het plafond etc.. etc.. Of anders?

-Tips voor een simpel alarm systeem?
-Zijn die Zibrokachels nu wat???
-BTW: ik hoop zeker dat hier meerdere mensen van leren! Een goede topic dit en voel me vereerd dat het om mijn situatie gaat:)

Ike57
28 april 2009, 21:19
Jow!
-Zijn die Zibrokachels nu wat???


Als ik jou was zou ik oppassen met een Zibro kachel. De ruimte wordt behoorlijk geïsoleerd en een Zibro kachel verbruikt wél zuurstof door de verbranding en heeft géén afvoer naar buiten.
In een kleine, zwaar geïsoleerde ruimte kan de zuurstof snel verbruikt zijn. Bijkomend gevaar is de koolmonoxide.

Met elektrische verwarming heb je deze problemen niet.

Han S
28 april 2009, 21:51
Een groep met een 16 ampere zekering trekt maximaal 3600 watt.

Frits van Mourik
28 april 2009, 23:18
Als ik jou was zou ik oppassen met een Zibro kachel. De ruimte wordt behoorlijk geïsoleerd en een Zibro kachel verbruikt wél zuurstof door de verbranding en heeft géén afvoer naar buiten.
In een kleine, zwaar geïsoleerde ruimte kan de zuurstof snel verbruikt zijn. Bijkomend gevaar is de koolmonoxide.

Met elektrische verwarming heb je deze problemen niet.

Daarbij wordt je ruimte met zo'n kachel ook nog 'es zeik-en-zeik-nat.
Ik ben trouwens van mening, dat koeling een groter issue zal zijn, dan verwarming...

Han S
28 april 2009, 23:33
Frits heeft gelijk, een Zibro is een open verbrandingstoestel en het product van verbranding is CO2 en veel waterdamp. Niet aan beginnen, gewoon een electrisch ding en je zult merken dat die nauwelijks warm zal worden als je daar aan het werk bent. De voeding van je computer geeft al genoeg warmte en in de zomer heb je aan de ene kant het voordeel van de isolatie die de zomerwarmte zal tegenhouden. In mijn studio is het zomers bij 32 graden buitentemperatuur binnen constant 19 graden zonder airco. Maar het nadeel is dat de warmte die je binnen produceert ook binnen blijft, daar kun je niet tegen ventileren want als je er lucht uitblaast haal je buitenlucht naar binnen. Je zult nog een mobiele airco nodig hebben in zo'n klein hokkie.

guhlenn
29 april 2009, 08:12
Gewoon zweten als een otter. DOe ik ook in mijn hokje. Als je rock maakt staat dat wel romantisch. Andere stijlen lenen zich er minder voor ;)

Roman
29 april 2009, 08:49
Affijn nog wat vraagjes:
-Stroom: red ik het met 1 groep??? Wat ik wil: 1x licht+stopcontact in tuinhuisje naast schuur, stroom buitenlamp, evt. simpel alarm, stroom voor de electrische kachel, het ventilatie systeem (of gaat dat zonder stroom?), mijn amp moet eraan, licht in studio, wat stopcontacten, mijn computer+protools+actieve krks. Thats it. Zo nee? Wat zou max. haalbaar zijn op 1 groep??Opzich red je dat wel. Een verwarmings element (in je ventilatie bijvoorbeeld) trekt wel behoorlijk. Een elektrisch oliekacheltje van 600W is dan weer verwaarloosbaar.
Als je de wattages van alle apparatuur bij elkaar optelt en dan nog eens 200W per WCD (WandContactDoos => stopcontact) en de verlichting van pakweg 200w rekent dan moet het onder die 3600W blijven (16A). Desnoods een groep extra trekken (meer werk) of de automaat vervangen door een 20A versie. Vraag je installateur...


-Ventilatie: gaat dat 2x recht door het dak heen? Niet een enorm lek???ja en nee. Daarom zitten er sus-kasten tussen. En je zult minimaal 2x90graden bochten er tussen moeten doen. De tekening is een indicatie, geen absoluut ontwerp.


-De muurtjes:/framewerk, is dat van hout (of metalstud?) en moet ik het gewoon vullen met Rochwoll??? (ik zag bij de bouwmarkt ook ISOFIX, is dat wat?)hout of MS maakt niet uit. Wat jij het pretigst vindt. Voordeel van MS is het snel werken EN dat je de wolplaten er eenvoudig in kunt plaatsen! Sommige DHZ bouwmarkten verkopen de 75mm versie. Anders even shoppen, er zijn genoeg dealers. Vullen met standaard wol (glas of steen, maakt-nie-uit-nie).


-De bouwwerkwijze: Eerst beginnen met ventilatie 2x, dan de gips tegen het dak, dan de voorzetwanden, dan de rest van het plafond etc.. etc.. Of anders?Eerst lagen gips aan plafond, gat er in voor ventilatie. Dan voorzetwanden incl raam en deurkozijn (deze moet je van hout maken), elektrisch aanleggen, wol in frame, gips erop etc.

koentrend
29 april 2009, 14:18
Mijn laatste issues voordat ik mijn plan van aanpak ga maken zijn:
-draagkrachtberekening voor het dak.. ik vind veel via Google, over alimentatie en over daklozen en draagkracht van de belastingdienst maar weinig over dak draagkracht.

-Die ventilatie box suskasten, ik vind alleen http://www.elektroonline.nl/elektro/product_info.php?cPath=12885&products_id=202563
maar geen voorbeeld met een 90gr hoek erin, en weet eigelijk ook niet echt waar het 90gr deel verwerkt wordt (in studio of op dak)

-Ramen, ik kom her en der 12 mm glas tegen maar zonder kozijn, of is het toch handiger om kozijn en al erbij te kopen?

Roman
29 april 2009, 14:47
Mijn laatste issues voordat ik mijn plan van aanpak ga maken zijn:
-draagkrachtberekening voor het dak.. ik vind veel via Google, over alimentatie en over daklozen en draagkracht van de belastingdienst maar weinig over dak draagkracht.Ja, lastige. Ik heb dit ooit wel eens gevonden toen ik het ook nodig had. Je zou een constructeur/architect kunnen vragen dit voor je te doen.
Kijk ook hier eens http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1013


-Die ventilatie box suskasten, ik vind alleen http://www.elektroonline.nl/elektro/product_info.php?cPath=12885&products_id=202563
maar geen voorbeeld met een 90gr hoek erin, en weet eigelijk ook niet echt waar het 90gr deel verwerkt wordt (in studio of op dak)Zelf maken ;) Ik zal eens kijken of ik wat voorbeelden heb, hoewel ze al zijn getoont door Highway in deze threat!


-Ramen, ik kom her en der 12 mm glas tegen maar zonder kozijn, of is het toch handiger om kozijn en al erbij te kopen?zoek naar veiligheids, gelaagd, sterren of gelamineerd glas (verschillende namen voor zelfde spul). Een beetje goede dealer kan ook kozijnen leveren. Maar je kunt die eenvoudig zelf maken. Laat de glasdealer het eventueel voor je zetten.

eigenlijk moet je je huidige raam ook gaan vervangen, deze is nu het zwakte punt. Zelfde geldt voor je huidige deur. Er gaat nog veel onderzoek plaatsvinden :)

koentrend
29 april 2009, 14:52
-Ik kan al aan 1 a 2 massieve brandwerende deuren komen van 3,8mm dikte per stuk, dus dat gaat goed.

-Qua ventilatie: je steld dus voor om die ventilatieboxen zoals getoont in tekening te kopen en daar aan nog een 90 graden hoek (buiten/binnen) te maken?

-Een kennis gaf aan dat al het gips aan dak geen probleem moet zijn en het lijkt me dat de rest rust op de muren, toch?

Volgens mij ben ik er wel bijna hoor...

Roman
29 april 2009, 16:28
-Ik kan al aan 1 a 2 massieve brandwerende deuren komen van 3,8mm dikte per stuk, dus dat gaat goed.Prima, als het maar echt MASSIEVE deuren zijn. Geen holle karton dingen etc. Liefst zonder glas ;)
Je kunt ze nog verzwaren voor extra massa (aan te raden). 2 lagen 12mm MDF bijvoorbeeld. Tevens is dit mooi om een extra kozijn sluiting te creeren. (details volgen, haha)


-Qua ventilatie: je steld dus voor om die ventilatieboxen zoals getoont in tekening te kopen en daar aan nog een 90 graden hoek (buiten/binnen) te maken?zoiets... denk er nog even over na, laat het bezinken en ga aan de tekentafel zitten ;)


-Een kennis gaf aan dat al het gips aan dak geen probleem moet zijn en het lijkt me dat de rest rust op de muren, toch?Lijkt me, eerlijk gezegd, ook geen probleem. Aan de bestaande muur extra massa plaatsen, het vals plafond rust idd op het nieuwe frame. Tenminste als je dat wilt (ivm hoogte). Wel aan te raden en qua bouw niet al te complex..

koentrend
2 mei 2009, 15:29
Was ik weer eens!
Ik ben vandaag bij de bouwmarkt geweest, kijken voor een massieve deur.
Wat zij mij aanraden is dat ik een groot stuk hechthout van 4cm dik (is massief) op maat laat zagen, die verf, het beslag eraan en erin maak, en dan aan de binnenkant van de deur een extra laag hout vasttimmer, ook van +/- 2cm.
Is dit een goede optie?

Nog even over de balklaag van het dak (zie www.koehoen.nl/schuur) denken jullie dat er geen vochtige delen hout waar te nemen zijn? Zo ja, wat kan ik ertegen doen....

Voor zover even voldoende.

Highway49
4 mei 2009, 09:17
Weinig ervaring op het gebied van vocht buitenhouden. Maar is het misschien het idee om dat hout te bewerken met een bepaalde lak tegen vocht, en de onderste rand (tussen het hout en de muur dus) goed dicht te kitten?

koentrend
4 mei 2009, 22:24
De studio vordert, (in gear:))
-Ik heb een digi 002 met Protools 7.3.1 aangeschaft (Hiervoor altijd met Cubase gewerkt).
-Nu nog een Imac :)
-En waar blijft mijn boek???

koentrend
9 mei 2009, 17:02
Ik heb sinds 2 dagen mijn boek binnen en ben druk aan het lezen.
Goed voor mijn engels en goed voor de info opzich! Wat een informatief boek.

Vraagje:
Ik wil toch de delen boven het deurkozijn en raamkozijn gaan metselen.
Is dat moeilijk om zelf te doen?? Het gaat namelijk om zo weinig stenen.

Verder ben ik bezig om een kozijn+raamwerk te bemachtigen en aan het kijken wat voor ventilatie systeem (pje) ik ga maken. Laatst genoemde vind ik nog wel moeilijk omdat jullie spreken over een 90graden bocht.. heeft iemand toevallig een link van wat er bedoelt word. Dat wat highway eerder zei is te groot voor mijn ruimte en ik heb zelf al eerder een link gegeven maar dat is volgens mij ook niet voldoende....

En ik ben een plan van aanpak aan het schrijven nav al jullie berichten.
Word vervolgt.
Einde update!

Roman
10 mei 2009, 09:56
Great book, iniit ?! :)


kozijnen kun je eenvoudig zelf bouwen, vuren hout is in diverse maten verkrijgbaar.

Voor ventilatie heb je buis nodig, die kun je ook in bochten krijgen. Dus 2x een 90gr bocht in je buis systeem bouwen is een optie. Een suskast bouwen is ook eenvoudig zelf te doen. Je hebt daarvoor MDF, WOL en rozetjes nodig. (en schroeven, kit etc)

Voor jouw ruimte heb je een lichte motor nodig. 400W is meeeer dan genoeg. Zet een 3 standen schakelaar tussen, het draaien op stand 1 zal genoeg zijn. Je kunt dergelijke zaken gewoon in de bouwmarkt kopen. Ga gewoon ff wat rond kijken op internet en in de bouwmarkt etc om er feeling mee te krijgen.

Heb je nog een bod op dat raam gedaan?

Han S
10 mei 2009, 10:07
Ik werkte meer dan 40 jaar geleden bij een installatiebedrijf dat gespecialiseerd was in ventilatie en luchtverwarming. Wij maakten kokers van geperste glaswolplaten, dat zijn vrij stevige platen van er...glaswol dus. Daar lijmden we een laag kunststof omheen, een soort kunstleer en met speciale messen die er een strook onder een hoek uitsnijden, maakten we zo vierkante kokers.

Die kokers kun je ook heel klein maken en dat isoleert zowel warmte als geluid prima. Je zou ook een houten koker aan de binnenkant kunnen bekleden met een dergelijk materiaal, het verrot nooit en het is makkelijk te verwerken. In zo'n klein hokje hoef je niet zo veel te ventileren, als ik het zou moeten doen zou ik een kastje bouwen met een kleine kooiventilator er in, die zijn stil en verzetten relatief veel lucht.

koentrend
10 mei 2009, 11:57
Dat raam loopt nog ja, ik wacht nog op een antwoord of het luchtvrij is....
Mij gaat het voornamelijk om de afwerking buiten mijn schuur.
Hoe ik het nu zie is zoals getoont op de tekening van roman, en dan op het dag voor beide systeempjes een 90graden hoek.

En die afwerking etc.. beraad ik me nog over. HEt moet namelijk tegen het weer kunnen en ik vraag me toch af of de ventilatie geen al te groot lek gaat vormen.

Wat vinden jullie van het idee om met hechthout een buitendeur te maken en die dan te verzwaren aan de binnenkant...

TIMBER
11 mei 2009, 09:10
Vraagje:
Ik wil toch de delen boven het deurkozijn en raamkozijn gaan metselen.
Is dat moeilijk om zelf te doen?? Het gaat namelijk om zo weinig stenen.


Het gaat idd om weinig stenen en daardoor zekers niet moeilijk om zelf te doen. Of het verstandig is, is een ander verhaal. Het gewicht van de stenen zal uiteindelijk leiden tot het doorzaken van je kozijn. Bij je raam zal dit inhouden dat het gaat barsten en je deur dat die gaat klemmen. Maar nog minder er zullen scheuren in je net gemetselde metselwerkje ontstaan wat weer geluidslekken tot gevolg heeft. Eigenlijk hoor je er een betonnen latei overheen te leggen (of te storten) maar zelf zou ik het volstoppen met steenwol en afwerken met gips. Of wellicht dat Roman een andere betere oplossing heeft met een materiaal die wel veel massa heeft maar niet al te veel gewicht.

TIMBER
11 mei 2009, 09:31
Wat vinden jullie van het idee om met hechthout een buitendeur te maken en die dan te verzwaren aan de binnenkant...

Hoe je het ook aan gaat pakken het beste is om een sluisconstructie te maken met daarin 2 deuren afgehangen met een rubber afdichtingprofiel. Daarin is hechthout zeker geen slechte optie als je er maar om denkt dat de buitendeur van watervast hechthout is.

Roman
11 mei 2009, 09:39
Je bedoelt watervaste triplex (hechthout) voor de buitendeur? Ja dat kan, een plaat aan de voorkant in z'n totaal er overheen leggen. Ik zou dan ook het raam uit de deur halen en opvullen met een plaat hout. Daarna nog een plaatje aan de binnenkant er totaal over heen.

Daarnaast dan nog een binnendeur maken. Tenzij je 1 deur wilt gebruiken, dat moet dan een superzware deur worden. Je kozijnen zijn daar, echter, niet op berekend.

Ik heb nog een ontwerpje liggen van een stevige (zware) deur. Dit is een superzware deur, voor als je 1 deur gaat gebruiken. Bij gebruik van 2 deuren (airlock) kan het een stukje lichter. het moet je (binnen) muur ongeveer matchen qua massa.

Afijn, hier een ontwerp om een indruk te krijgen. Deur bestaat uit lagen MDF met een lengte vurenhout er in om schanieren aan te hangen. Dit kan ook anders door er van die schuttingdeur scharnieren aan te hangen, over de voorkant heen. Dan kan de vurenhout worden weggelaten. Net wat je wilt.
Het frame (kozijn) is voorzien van rubber (p-type) en magneetband. De magneetband sluit de deur perfect (indien alles recht is, eh)

De deur zelf:
http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27962

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27961

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27960

en het frame er bij:
http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27999

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27998

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27997

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/download/file.php?id=27996

TIMBER
11 mei 2009, 09:46
Alleen je 1e pic is zichtbaar..!?!

[EDIT]
In FF zijn overigens alle pic's zichtbaar. Pffff de wondere wereld van Bill Gates..;)

Roman
11 mei 2009, 10:10
Ligt aan je locatie.. oh, nee toch niet want bij mij werken ze ook
(ie/ff beide uiteraard)

even ctrl+f5 in IE denk ik ;)

TIMBER
11 mei 2009, 10:14
Neen vernieuwen helpt ook niet.. zowel hier op het werk als thuis niet. Wellicht dat het bij jou wel werkt omdat ze nog bij jou in cache staan. Probeer het eens op een andere PC met IE.. ben bang dat dat ook niet gaat werken. Ligt volgens mij aan het "view" command. In FF werkt het nogmaals goed en vreemd genoeg ook als ik de link kopieer in IE

Roman
11 mei 2009, 11:33
Neen vernieuwen helpt ook niet.. zowel hier op het werk als thuis niet. Wellicht dat het bij jou wel werkt omdat ze nog bij jou in cache staan. Probeer het eens op een andere PC met IE.. ben bang dat dat ook niet gaat werken. Ligt volgens mij aan het "view" command. In FF werkt het nogmaals goed en vreemd genoeg ook als ik de link kopieer in IENope, zit nu achter andere pc ;)

Xal de pix ff anders aanbieden... monument

Roman
11 mei 2009, 11:36
zo betur? 01232145

TIMBER
11 mei 2009, 11:38
:ok: :ok: :ok:

En On Topic Mar Weer..!!

koentrend
11 mei 2009, 13:37
Het gaat idd om weinig stenen en daardoor zekers niet moeilijk om zelf te doen. Of het verstandig is, is een ander verhaal. Het gewicht van de stenen zal uiteindelijk leiden tot het doorzaken van je kozijn. Bij je raam zal dit inhouden dat het gaat barsten en je deur dat die gaat klemmen. Maar nog minder er zullen scheuren in je net gemetselde metselwerkje ontstaan wat weer geluidslekken tot gevolg heeft. Eigenlijk hoor je er een betonnen latei overheen te leggen (of te storten) maar zelf zou ik het volstoppen met steenwol en afwerken met gips. Of wellicht dat Roman een andere betere oplossing heeft met een materiaal die wel veel massa heeft maar niet al te veel gewicht.

Roman, jij nog een massieve oplossing:) met weinig gewicht:)

Roman
11 mei 2009, 13:47
Ik zou gewoon steen gebruiken... ;)
zwaar=zwaar. punt.

koentrend
11 mei 2009, 13:49
KAn ik de buitendeur evt. niet (als ik het glas eruit haal) als binnendeur gebruiken?

TIMBER
11 mei 2009, 13:51
Ik zou gewoon steen gebruiken... ;)
zwaar=zwaar. punt.

1 laag kan wel maar 2 zijn eigenlijk al te veel en als ik het zo zie moet hij er wel 3 a 4.
Dus dan eerst een betonnen lateitje derin zetten/storten.

Han S
11 mei 2009, 14:27
Ik heb wel eens gedacht, als je nou een deur maakt van een raamwerk met twee platen multiplex er tegenaan van bijv. 12 mm en je zet die platen aan elkaar vast op een aantal plaatsen met kleine klosjes hout er tussen waar je beide platen aan vastschroeft om de afstand te fixeren. Je laat de bovenste lat van het raamwerk er uit en giet het geheel vol met goed gedroogd zilverzand. Dan heb je denk ik een zware deur die helemaal niet meeresoneert want zand is zo dood als een pier en ik denk dat daar maar weinig geluid doorheen komt. Die bovenste lat van het raamwerk schroef je vast als het zand helemaal goed is 'gezet'.

TIMBER
11 mei 2009, 14:39
Een zeer interessant idee.. alleen ben ik bang dat elke houtconstructie met welke kit ook afgedicht uiteindelijk kiertjes gaat vertonen waardoor het zand er uiteindelijk weer uit loopt.

Han S
11 mei 2009, 14:45
Een zeer interessant idee.. alleen ben ik bang dat elke houtconstructie met welke kit ook afgedicht uiteindelijk kiertjes gaat vertonen waardoor het zand er uiteindelijk weer uit loopt.

Als je een raamwerk maakt van latten en je schroeft die platen er tegenaan als je eerst daar een rul van die constructielijm (van die schuimzooi) op hebt gespoten, dan wordt het wind en waterdicht en je krijgt de boel nooit meer los zonder het hout te vernietigen. Je moet er wel voor zorgen dat er klosjes tusen zitten want anders gaat dat zand zakken en krijgt de deur aan beide kanten een buik. Laat het bovenste latje er zo tussen dat je eventueel nog wat zand kunt bijvullen. Ik heb het zelf nooit gemaakt omdat het bij mij niet zo nodig is, maar het zou goed kunnen werken.

TIMBER
11 mei 2009, 14:50
Het gaat even om de kopse kant van je raamwerkdelen.. die zullen nooit met welke constructieschuimzooi dan ook lang aan elkaar blijven zitten. Dit is eigenlijk het enige zwakke punt van je constructie/idee.

[EDIT]
Denk overigens als je de deur niet dikker dan normaal maakt en er genoeg van die latjes in plaatst hij niet eens overdreven zwaar wordt. Althans niet zwaarder dan een massieve hardhouten deur of onze geluidsreducerende deuren. Wij maken overigens ook deuren met een plastic raamwerk en pur toplagen. Deze zou je wel op jou manier kunnen maken, zanddicht zal ik maar zeggen. Alleen zijn die materialen niet goedkoop en eigenlijk niet thuis in elkaar te zetten. Heb je een drukpers voor nodig te grote van minimaal de oppervlakte van de te maken deur.

Han S
11 mei 2009, 15:07
Je moet hem zo dik mogelijk maken, hoe meer zand hoe beter lijkt me en de kopse kanten kun je ook dichtkitten met plastisch blijvende kit.

Het is maar een brainstorm hoor.

TIMBER
11 mei 2009, 15:12
Die kopse kant gaat vroeg of laat los... das het enige nadeel van hout.. alle andere zijden kun je nagenoeg voldoende verlijmen. Voor de rest van de deur maakt dat niet uit want de constructie in haar geheel is sterk genoeg maar helaas zullen de kleine kiertjes onderin groot genoeg zijn om het zand er langzaam uit te laten lopen. En die brainstorm is wel een erg interessante hoor..;)

Han S
11 mei 2009, 15:24
Er is van dat brede zachte schuimrubberachtig plakband. Als je dat samendrukt zet het heel langzaam weer uit, Dat zou je tussen de kopse en niet kopse kant kunnen plakken. Droog zand loopt idd door een heel klein gaatje weg, net als in de zandloper. Er zijn genoeg mogelijkheden om de boel goed dicht te krijgen en houden.

TIMBER
11 mei 2009, 15:29
Voordat ik hier op kantoor belande heb ik 15 jaar in de houtconstructie gewerkt en een materiaal die afdoende elastisch bleef om de kieren blijvend te dichten ben ik helaas nog niet tegengekomen. Wellicht als je er eerst een mengsel in giet die opdroogt als een soort extra bodem..?? Of als je het raamwerk uit een plaat hechthout zaagt..?? Dat zou wellicht een mogelijkheid zijn. En het gewicht maakt niet zo veel uit zolang je dan het kozijn en de muur maar verstevigt. Zo hangen wij hier staal- & looddeuren af en die zijn soms meer dan 100 kilo.

koentrend
11 mei 2009, 22:59
Qua: Stenen boven raam en kozijn.
Zowel voor het raam als deurkozijn gaat het om 2 lagen stenen, dat moeten ze toch wel kunnen hebben????

Qua: Deur.
Ik denk niet aan een oplossing via de zandmanier, alhoewel het wel interessant is.
Ik denk dus aan die hechthout buitendeur (wil ik laten zagen bij de bouwmarkt) en ik wil de huidige deur strippen (het raam eruit) en opvullen met hout en die als binnendeur gebruiken.
Dat lijkt me de beste oplossing voor mij. LEt ook eens op het huidige deurkozijn (www.koehoen.nl/schuur) het kozijn is dus een U-Vorm. Er is dus geen onderrand van hout onder de deur, veroorzaakt dit nog problemen al wil ik het zo laten?

TIMBER
12 mei 2009, 07:12
Qua: Stenen boven raam en kozijn.
Zowel voor het raam als deurkozijn gaat het om 2 lagen stenen, dat moeten ze toch wel kunnen hebben????

Twee lagen is idd net op het randje.. hangt ook een beetje van de breedte van het kozijn en de bovenste dorpel dikte af. Kun je die eens opmeten..??




Qua: Deur.
Ik denk niet aan een oplossing via de zandmanier, alhoewel het wel interessant is.
Ik denk dus aan die hechthout buitendeur (wil ik laten zagen bij de bouwmarkt) en ik wil de huidige deur strippen (het raam eruit) en opvullen met hout en die als binnendeur gebruiken.
Dat lijkt me de beste oplossing voor mij. LEt ook eens op het huidige deurkozijn (www.koehoen.nl/schuur) het kozijn is dus een U-Vorm. Er is dus geen onderrand van hout onder de deur, veroorzaakt dit nog problemen al wil ik het zo laten?
Lijkt mij een goede oplossing moet je alleen nog wat rubber profiel halen om de deuren goed te laten sluiten. Wel even navragen of het gaat om watervast hechthout.

koentrend
31 mei 2009, 08:25
Okay.


Dan de aansluiting van het raam. Die zul je eens goed moeten onderzoeken, hoe zit de constructie exact in elkaar. Ook hier geldt: dichtmaken. (en niet met pur of iets dergelijks)

http://www.koehoen.nl/schuur/foto2/IMG_0243.JPG

]


Hoi allemaal,
Tis een tijdje stil geweest maar ik ga het weer oppakken.
Wat ik als eerst wil is (zie foto boven) die kier bij het raam aanpakken. Aan de buitenkant zit een plank en die kan ik NIET weghalen, ivm dakbedekking en te veel schade.
Ik moet die kier dus opvullen via de kleine ruimte aan de binnenkant.

Waarom kan ik het niet oppurren? Of een plank tussen wurmen en daarna pur en dan een plank (planken verticaal).

Een deur wordt momenteel gemaakt, dus er is vordering.

Roman
31 mei 2009, 14:53
Loopt het kozijn helemaal tot aan het dak, of zit er nog een laag stenen boven?

De draagbalk moet je je niets van aantrekken, die is niet op te dichten maar om het dak op te dragen. Dat er ruimte tussen de balk en de muur zit is normaal. Het gaat erom of het kozijn rondom dicht is (met massa), dat lijkt niet helemaal zo. Daarom vroeg ik of je het zou willen onderzoeken.

Pur isoleert (geluid) niet omdat het geen massa is. Tevens absorbeert het ook niet, zoals wol wel doet, omdat het te stijf is. Waar purt begint, eindigt vakmanschap roep ik altijd. :crazyhappy:

koentrend
31 mei 2009, 15:19
Draagbalk trek ik me niets van aan.
De kier tussen draagbalk en kozijn is +/- 2 a 3 cm.
Boven het raamkozijn zitten geen stenen helaas!
Het gaat om 2 lagen.

Hoe kan ik het beste toch dit lek gaan behandelen? Ik weet dat het sowieso gepriegel gaat worden.... vandaar zou pur een uitkomst zijn geweest...

Roman
31 mei 2009, 20:23
wat zit er dan boven raamkozijn?

koentrend
31 mei 2009, 20:29
wat zit er dan boven raamkozijn?

Niets, een gat tot aan het dak net zoals de opening bij de deur...
Zie foto 236 bij www.koehoen.nl/schuur

Ik weet ook niet wie die constructie heeft gemaakt....

koentrend
10 juni 2009, 21:03
Iemand een idee?

TIMBER
11 juni 2009, 08:32
Tja er zit ben ik bang niets anders op dan het kozijn eruit of de boeiplank eraf te halen want anders is je investering voor de rest weggegooid geld. Pur is echt geen optie want als je dat in een kleine spleet spuit zal het na uitzetting nog een acceptabele (zekers niet optimaal) massa bereiken, maar in zo'n grote ruimte zal het vooral haar naam eer aandoen.. purschuim

Roman
11 juni 2009, 08:41
De korste klap is idd de boeidelen er af halen en vanaf de buitenkant dicht metselen. 1 of 2 rijtjes stenen kan een ieder nog wel zelf leggen ;) Flink dichtplurken met cement.

TIMBER
11 juni 2009, 08:52
Eens.. en op zich is dat minder spannend dan je denkt. Even voorzichtig de daktrim lospeuteren en dan het dakleer omvouwen, boeiplank eraf en metselen maar. Daarna de plank er weer op en het dakleer met een brandertje weer even in de juiste vorm boetseren..;) Wellicht even wat bijwerken met vloeibare dakbedekking.

koentrend
11 juni 2009, 10:37
Ik vreesde er al voor dat ik zou moeten gaan slopen aan de buitenkant....
Hoop dat de dakbedekking heel blijft en er geen lekkage ontstaat:(

Wordt vervolgt.

TIMBER
11 juni 2009, 11:03
Gewoon voorzichtig bezig gaan.. en met dakleer en een camping brandertje kun je heel veel lekkage voorkomen/repareren.

In elk geval suc6.

Roman
11 juni 2009, 13:17
en anders vraag je een technisch bureau de klus even voor je te klaren, dat kost die mensen een uurtje of 2 max. Qua kosten zit je dan op, ach, 150 euro ofzo (afhankelijk van materialen uiteraard). Dan zit het iig goed, mocht je het zelf niet aandurven.

koentrend
25 juni 2009, 13:09
Was ik weer eens!


Nog even over de balklaag van het dak (zie www.koehoen.nl/schuur) denken jullie dat er geen vochtige delen hout waar te nemen zijn? Zo ja, wat kan ik ertegen doen....



Iemand hier nog een mening over?

TIMBER
25 juni 2009, 14:41
Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt..?? Als je vermoed dat je dak lekt dan moet dat eerst gerepareerd voordat je gaat isoleren en er dure apparatuur in zet.

Han S
25 juni 2009, 15:12
Die daktrim zit vanaf de bovenkant vastgespijkerd, als je pech hebt is het geschroefd, maar als het gespijkerd is en je neemt een blokje hout wat je tegen de onderkant van de trim houdt, dan sla je het met een beetje flinke (klauw)hamer zo omhoog. Neem een Stanleymes met zo'n haakmesje er in en snijd de hoek schuin los, of in het ergste geval snijd je het langs de hele trim los. Je haalt een paar stukken dakbedekking bij de plaatselijke installateur, de bouwmarkt is vijf keer zo duur en heeft alleen hele rollen. Je laat het op maat snijden of doet dat zelf en met een bandertje wat je zo bij de bouwmarkt kunt halen en waar zo'n butaanpatroon in past net als voor die camping gastoestelletjes brand je de boel weer vast. Neem wel handschoenen want je verbrandt je klauwen. Als je die daktrim sloopt haal je gewoon een nieuw stuk, piece of cake.

TIMBER
25 juni 2009, 15:15
piece of cake.

Ja dat schreef ik al..;) mar dis idd een duidelijke uitleg hoe te werk te gaan.

koentrend
25 juni 2009, 15:20
Ik heb geen lekkage. Laatst zei iemand dat hij de balken er wat verkleurd uit vond zien en zei dat het misschien handig was om dit met een midden in te smeren voordat ik het allemaal dichttimmer.

Laat ik het zo zeggen: ze voelen nog goed hard aan vind ik.
De vraag is dus of het handig is dat te doen en met wat voor een middel.

TIMBER
25 juni 2009, 15:27
Hout nooit behandelen met spul wat niet voldoende transparant is, want je sluit het vocht daarmee alleen maar onnodig op, met als gevolg dat het gaat rotten. Voor het uiterlijk kun je het verven met transparante verf maar dat kost weer geld en dus indien niet nodig niet doen. Nogmaals als het hout wel nat is, gewoon kijken waar het weg komt. Bijvoorbeeld door het dak of vanuit de muur waar de balk op ligt.

Roman
8 juli 2009, 13:51
Ik heb even moeten zoeken, ik wist dak'm nog ergens had, maar hier's een ontwerp van een dempkast voor tussen een luchtkanaal die ik ooit heb gebruikt.

Diameter kanaal is 10cm dus ook de doorvoor in de kast is ongeveer 10 bij 10cm. Ik heb de tussenschotten bekleed met wol om gefluit tegen te gaan. In het ontwerp heb ik de tussenschotten ook rond getekend om dit sws te voorkomen. Je zult dat moeten frezen. Heb je geen freez, dan kun je de hoeken een beetje afronden met schuurpapier.

Je kunt de gehele kist met wol bekleden, maar is niet noodzakelijk. De boel afkitten (luchtdicht maken) is een pré uiteraard.

http://i626.photobucket.com/albums/tt350/rvdmeulen/KoenSchuur/Luchtdempkast.jpg

Highway49
21 juli 2009, 08:35
Je kunt de gehele kist met wol bekleden, maar is niet noodzakelijk. De boel afkitten (luchtdicht maken) is een pré uiteraard.

Maar dan bekleed je de buitenkant van de kist wel neem ik aan? (mee bekleden met de rest vd doos zegmaar) Anders gaat het geluid er via de zijkanten toch meteen weer uit? Zeker als je met MDF oid. werkt?

Roman
21 juli 2009, 11:55
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
(de tekening is een doorsnede, uiteraard is het origineel helemaal luchtdicht eh)

Door de 2 gaten gaat de lucht. Nee, aan de buitenkant hoef je'm niet te bekleden met wat dan ook. Gebruik minimaal 15mm MDF voor een beetje fatsoenlijke isolatie. Niet TE hoge eisen stellen aan zo'n suskassie hoor.

koentrend
16 augustus 2009, 13:15
Hierbij een update!
Inmiddels staat mijn tuinhuis! Dus de troep(fietsen, gereedschap etc.) kan in het tuinhuis.
Tevens heeft mijn oom eens gekeken naar mijn schuur en kwam met de volgende opzet.
Graag jullie mening hierover!


Buitengevels:
Direct op de enkelsteens buitengevel schrootjes (raggels) plaatsen.
Een raggel kan je in verschillende maten krijgen, 50mm x 16mm (BxD) of 50 x 20mm of 50 x 25mm (BxD)
Deze raggels (de te gebruiken dikte kan 16mm zijn) veritcaal aanbrengen en 300mm hart uit elkaar.
In de hoeken altijd 2 raggels plaatsen, zodat je aanbeide kanten grip hebt.

Nadat je de raggels hebt aangebracht , moet je nu horizontaal raggels plaatsen.
Deze raggels (de te gebruiken dikte kan 25mm zijn) 300mm hart uit elkaar aanbrengen.

Nadat alle raggels zijn aangebracht, tussen de raggels isolatieplaten (harde) van de zelfde dikte als raggels aanbrengen, voor warmte isoaltie.
Deze platen zijn in verschillende kwaliteiten te verkrijgen (navragen bij bouwmarkt).

Nadat je de isolaite hebt aangebracht , moet je nu Verticaal raggels plaatsen.
Deze raggels (de te gebruiken dikte kan 25mm zijn) 300mm hart uit elkaar aanbrengen.

Nadat alle raggels zijn aangebracht, tussen de raggels geluidsisolatieplaten (harde) van de zelfde dikte als raggels aanbrengen.
Deze platen zijn in verschillende kwaliteiten te verkrijgen (navragen bij bouwmarkt).

Nadat de isolatieplaten zijn aangebracht, kan je zelf bepalen wat voor afwerrking je neemt.
Gipsplaten of houtenplaten.

De totale dikte van de wand wordt dan, 16mm + 25mm + 25mm + 25 a 30mm = 91mm a 96mm
Afwankelijk van de afwerking.


Dak / plafond:
Tussen de balken raggels aanbrengen.
Tussen dak en bovenkant raggel ongeveer 100mm vrije ruimte overlaten.
Dit i.v.m. je daar tussen isolatiemateriaal moet plaatsen en er een ruimte tussen dak en isolatieplaten vrij moet blijven.
I.v.m. je anders vochtdoorslag krijgt.

Onder deze raggel nakijken hoevee ruimte je over hebt om een geluidsisolatieplaat aan te brengen.
Dit op dezelfde uitvoeren als de wanden.

Buitenraam:
Je buitenraam, daar moet je 3 dubbel thermop. in laten zetten.



Aanvullende opmerking:
Om te voorkomen dat er geluidsoverdracht ontstaat.
Moet je alle electraleidingen opbouw maken, dit omdat je te weinig ruimte i.v.m. dikte van je wand.

Doorvoeringen door de geluidswand, mogen alleen flexibel zijn.
Houdt daar rekening mee met leidingen van buitenaf.

Ik zou bij de bouwmarkt ook vragen of dit een goede werkwijze is.
Misschien hebben zij een beter advies dan ik.
Zij zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

koentrend
18 augustus 2009, 10:09
heel vreemd, ik heb hierboven een bericht toegevoegd, maar de topic komt niet in de bovenaan te staan......(laatst behandeld etc.) hopelijk nu.

Roman
18 augustus 2009, 13:30
Ik zit even te denken hoe ik ga reageren want de "expertise" van je oom is eentje in de categorie "gevoel" (als in: ik DENK dat het zo wel werkt).

Eerder heb ik volgens mij al redelijk goed uit de doeken gedaan hoe een-en-ander in elkaar te draaien. Had ik ook niet iets over gelaagd glas geroepen en met name waarom je GEEN thermopane moet nemen? (indien niet, dan wil ik dat alsnog wel doen :) )

dus, dat.

TIMBER
18 augustus 2009, 13:42
Tja thermopane kan wel maar dan wel twee stuks los van elkaar in rubbers plaatsen. Zo heb ik het zelf tenminste eens succesvol aangepakt, had ze ook nog eens onder een andere hoek van elkaar staan. Een enkel stukje thermopane zal idd niet afdoende gaan werken. Voor de rest heeft Roman denk ik alles (zelfs aan de hand van tekeningen) wel uitgelegd hoe je dit project het beste kunt aanpakken. Aanvullend met de zo links & rechts gegeven tips van mij en andere forumbezoekers zou je nu toch een plan van aanpak moeten kunnen opstellen.

Roman
18 augustus 2009, 13:59
er gaat idd iets niet goed met de "recente post" aanduiding in dit topic...

2x Thermopane werkt niet optimaal. Voldoet simpelweg niet aan Mass-Veer-Mass (even terug naar de basics)
2x Gelaagdglas is superieur. Naast de MVM constructie waar het aan zal voldoen heb je ook nog winst door interne demping van de folie.

koentrend
18 augustus 2009, 14:03
Roman even voor de duidelijkheid, het is gewoon weer een mening die toevallig ter sprake kwam bij hem..... het is niet dat ik dat ga doen, maar meer zo van: hij is best technisch en zo kijkt hij er tegenaan, wat vinden jullie.

Zodat ik uiteindelijk het beste plan (zowel qua kwaliteit als budget) kan uitvoeren.
Ik denk dat ik nogsteeds veel van jou plannen ga uitvoeren!!!! Wat mij erg bevalt aan dat van mijn oom is: je kunt het stukje bij beetje doen, eerst de warmte isolatielaag etc.etc. (en zijn manier is voor mij (als onhandige kluns) best uitvoerbaar).

TIMBER
18 augustus 2009, 14:05
2x Gelaagdglas is superieur. Naast de MVM constructie waar het aan zal voldoen heb je ook nog winst door interne demping van de folie.

Eens.. dat het bij mij werkte was denk ik meer geluk dan wijsheid. Maar ik had het staan en het was het proberen waard. Als je het echter moet gaan kopen ga het dan gelijk goed doen.

Roman
18 augustus 2009, 14:41
Als je het toch al hebt staan en het voldoet, uiteindelijk, dan kan het uiteraard prime. Met "voldoen" bedoel ik binnen de normen van de geluidshinderwet.

2x thermopane zijn 4 lagen dus Massa-veer-massa-veer-massa-veer.
het werkt wel, natuurlijk!, maar het kan veeel beter met feitelijk de zelfde middelen. Dat is de grap :)

Roman
18 augustus 2009, 14:46
Roman even voor de duidelijkheid, het is gewoon weer een mening die toevallig ter sprake kwam bij hem..... het is niet dat ik dat ga doen, maar meer zo van: hij is best technisch en zo kijkt hij er tegenaan, wat vinden jullie.Ja, opzich heel goed. Get a second-opinion. Wie weet lul ik ook gewoon uit mijn nek :)
Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat 99% van de "tips" van mensen een gevoelskwestie is. Geluidsisolatie is geen kunst of tovernaarij maar pure natuurlijkunde. Houdt je aan de "regels" en je zult regeren \m/


Zodat ik uiteindelijk het beste plan (zowel qua kwaliteit als budget) kan uitvoeren.
Ik denk dat ik nogsteeds veel van jou plannen ga uitvoeren!!!! Wat mij erg bevalt aan dat van mijn oom is: je kunt het stukje bij beetje doen, eerst de warmte isolatielaag etc.etc. (en zijn manier is voor mij (als onhandige kluns) best uitvoerbaar).Mwah... als je een "voorzetwand" gaat plaatsen met daarin wol dan heb je al thermische isolatie. 2 in 1 klap dus.
Leidingen kun je prima hierin verwerken hoewel opbouw wel het voordeel van EN gemak EN geen-gaten-in-de-wand heeft. Voor het oog is inbouw mooier. Is maar wat je wilt. Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig, ook voor onhandige klunzen :) Zodra het kwartje valt ben je al 90% op de goed weg!

suc6 met het plan (leuk werk, toch?)

koentrend
18 augustus 2009, 15:32
Het is zeker leuk werk!
Ben blij dat er eindelijk vordering in zit en ik hou jullie echt op de hoogte!

Je zegt dat de voorzetwanden een goed idee zijn.....
Dan zou het totale plan anders worden toch?

Waar ik ook mee zit is dat in jou opbouw het dak rust op de muren en dat lijkt me moeilijk om te maken?

Roman
18 augustus 2009, 19:28
Voorzetwanden, ja daar hebben we het toch ook steeds over :)
(een ruimte-in-ruimte is feitelijk een voorzetwand en vals-plafond)
En daar kan je vals-plafond op rusten. De steunbalken daarvoor kun je tussen de bestaande plaatsen. Zie tekening.
dit is EEN mogelijkheid, kan ook anders maar dan zal het resultaat ook minder zijn. Voorgestelde ontwerp is het maximaal haalbare in deze situatie.

TIMBER
19 augustus 2009, 07:07
Voorzetwanden, ja daar hebben we het toch ook steeds over :)

Nuja kan me voorstellen dat men bij die term aan iets anders denkt.. gevoelsmatig dan he..;)


Het is zeker leuk werk!
...ik hou jullie echt op de hoogte!

FOTOOOOOOSSSSSS!!!!


.

koentrend
19 augustus 2009, 11:47
Echt nieuwe foto's heb ik nog niet... Ik kan wel een foto van mijn tuinhuis (en een lege schuur) maken maar dat is offtopic, ligt in het verlengde...:)
Als ik wat veranderingen heb dan laat ik het jullie natuurlijk zien!

Qua voorzetwanden etc...
Wat ik er uit begrijp is dat als ik de VZwanden rondom ga maken ze dus niet vastkomen aan mijn schuurmuur (het zwevende effect). En uiteindelijk dus de stevigheid krijgen door het plafond wat erop komt, toch????????

Ik zou het fijn vinden als ik af en toe een wand kan maken etc. (ivm drukke tijd die eraan komt) is dit mogelijk dan?

koentrend
19 augustus 2009, 12:27
Nog even een OFF-TOPIC vraag!
Kan ik in de onbewerkte schuur nu al een computer+monitors zetten?
Het zou handig zijn tijdens mijn lesgeven, maar ik twijfel of het mijn apparatuur aantast.

TIMBER
19 augustus 2009, 12:28
Denk dat het nu nog te vochtig is daarvoor, maar goed dat kan ik zo vanaf de foto's niet met zekerheid beoordelen.

Roman
19 augustus 2009, 13:51
Qua voorzetwanden etc...
Wat ik er uit begrijp is dat als ik de VZwanden rondom ga maken ze dus niet vastkomen aan mijn schuurmuur (het zwevende effect). En uiteindelijk dus de stevigheid krijgen door het plafond wat erop komt, toch????????Ja door dat je 4 wanden maakt en koppeld en er een plafond op zet. Immers je huidige schuur is ook zo gebouwd (zit nergens aan vast waarschijnlijk).


Ik zou het fijn vinden als ik af en toe een wand kan maken etc. (ivm drukke tijd die eraan komt) is dit mogelijk dan?Dat kan, sterker nog zal wel moeten. Je zult elke wand (lees; frame) tijdelijk kunnen ondersteunen.

Het frame zul je wel in 1 keer moeten bouwen liefst (eerst frame, dan leidingen, dan wol, dan gips)

TIMBER
19 augustus 2009, 13:59
Je zou kunnen beginnen met het maken van een grote kubus bestaande uit alleen de buitenste frame delen. Die ondersteunen dan elkaar en dan kun je daarna het per zijde/wand aanpakken.

koentrend
19 augustus 2009, 14:30
Hoi timber dat is opzich een idee, maar zit dat frame dan niet in de weg met mijn schuurdak die ik ook zou moeten verzwaren met gips?

Toch denk ik er trouwens zelf aan om het raamkozijn wat er nu inzit (buitenkant schuur) als enige kozijn te hanteren (alleen daar het verstevigde glas in te zetten). De ruimte die je dan creeert kan je in extreme geluidsproductie altijd nog een losse voorzetwand in plaatsen, toch?

TIMBER
19 augustus 2009, 14:34
Je zult eerst de buitenste muren klaar moeten maken alvorens met de voorzetwanden te beginnen. Dat lijkt me tenminste de meest logische volgorde. Je raam is denk ik op dit moment je grootste lek.. althans de ruimte die er boven zit.. dus daar zou ik mee beginnen.

koentrend
19 augustus 2009, 15:07
Dat geeikel met die kier boven dat raam zie ik dus echt helemaal niet zitten......
Ik heb er naar geinformeerd, dan moet de buitenlat eraf, ik beschadig het dakleer etc.etc.etc. moet metselen, blabla, Is daar echt geen ander alternatief voor???

Het hok word doorgaans gebruikt om les in te geven (akoestisch) en ideeen op te nemen, het afmixex+drum opnames worden elders gedaan.

TIMBER
19 augustus 2009, 15:14
Zou je foto's nog eens bekijken.. mar die zijn verdwenen..!?!

koentrend
19 augustus 2009, 15:30
www.koehoen.nl/schuur is weer actief!

TIMBER
20 augustus 2009, 08:00
Tja de beste manier om het te doen heb ik hier elders al beschreven. Maar een andere manier is wellicht om het kozijn eruit te halen.

Han S
20 augustus 2009, 10:15
Tja de beste manier om het te doen heb ik hier elders al beschreven. Maar een andere manier is wellicht om het kozijn eruit te halen.

Dat zal niet lukken, daar zitten kozijnankers in welke tussen de lagen steen zijn ingemetseld, blijft dus niks van over. De enige goede manier is de daktrim er af, waterbord verwijderen en dat gat dichtmetselen met stenen en specie, of iets anders met massa. Dat lijkt een hele klus maar is in feite een fluitje van een cent.

TIMBER
20 augustus 2009, 10:23
Zoals ik al eerder aangaf ben ik dat met je eens dat het een fluitje van een cent is. Maar ook het verwijderen van het kozijn valt wel mee, als je er maar rekening mee houd dat je een nieuw kozijn moet plaatsen. In het kader van andere beglazing is dat wellicht nog niet zo'n verkeerde optie en wellicht voor de persoon in kwestie (gevoelsmatig) makkelijker uit te voeren.

Han S
20 augustus 2009, 11:13
Zoals ik al eerder aangaf ben ik dat met je eens dat het een fluitje van een cent is. Maar ook het verwijderen van het kozijn valt wel mee, als je er maar rekening mee houd dat je een nieuw kozijn moet plaatsen. In het kader van andere beglazing is dat wellicht nog niet zo'n verkeerde optie en wellicht voor de persoon in kwestie (gevoelsmatig) makkelijker uit te voeren.

Maar hoe wil je dan zonder dat kozijn er in dat gat daarboven dichtmetselen? Luchtankers?

TIMBER
20 augustus 2009, 11:19
Hij hoeft niet persé te metselen.. maar zonder kozijn heeft hij genoeg ruimte om met andere materialen daar een juiste massa te creëren. Met gipsbetonblokken bijvoorbeeld die gelijmd kunnen worden, of anders met hout en steenwol. Tis maar een suggestie want zelf had ik zoals gezegd al lang de boeiplank losgehaald en er een latei boven gemetseld. Is niet alleen de beste maar ook de goedkoopste oplossing.

Han S
20 augustus 2009, 11:22
Als het nou echt een probleem voor hem is kan hij beter den bus bouwschuim er in spuiten, is in ieder geval het luchtlek vertrokken en je kunt altijd die schuimzooi weer weghalen als je alsnog dat boeideel/waterbord er af haalt.

TIMBER
20 augustus 2009, 11:26
Ja maar PUR heeft amper geluidsisolatie waarde.. vooral als het in zo'n grote ruimte wordt gespoten waar het zich niet echt klem kan zetten. Dan heeft het verhaal van de voorzetwanden weinig zin en is toch zonde van de investering.

Han S
20 augustus 2009, 11:41
Klopt en ik weet er alles van, ik heb een ruimte van 250m² en meer dan de helft daarvan is zwaar geïsoleerd, een vrachtwagen vol glas en steenwol en een paar ton gipsplaten. Dus voor een daktrim en een waterbordje haal ik mijn neus niet op.

TIMBER
20 augustus 2009, 11:46
Jaja diep resepct voor DA MASTER..;)

Maar goed voor een huis, tuin & keuken klusser lijkt me dit toch ook niet een loodzware klus.

Han S
20 augustus 2009, 12:06
Een kleine 20 jaar geleden woonde ik in een ander dorp, in een klein huisje met een houten schuur er achter van ongeveer 30 m². Die had ik geluidsdicht gemaakt met oude matrassen en gipsplaten, matrassen waren gratis en de boel had ik met lijm (Bisontix) aan elkaar gekloot. Dus helemaal geen verbindingen, alles massa-veer-massa. Boel insmeren met lijm, aan elkaar, stempels er onder en maken dat je wegkomt want de stank is vreselijk en zeer ongezond.

Maar je kon daar wel met een metalband opnemen, The Gathering heeft daar nog een demo opgenomen en de buren hoorden daar hoegenaamd niks van.

gerritsen
20 augustus 2009, 12:18
Ha allen,

Wat een bron van informatie hier. Echt super, heel waardevol.

Er is mij een hoop duidelijk geworden door deze discussie te volgen. Nu is het voor mij ook zo ver. Ik wil een 'studio' maken in de tuin (bestaande stenen schuur, met betonnen vloer).

Nu vroeg ik me het volgende af. Als ik een de doos in de doos ga maken, hoe ga je dat bevestigen aan de vloer? Eerst een laag rubber, maar de schroeven zullen toch door het rubber in de betonnen vloer moeten (zodat je door de 'doos' heen prikt, wat je weer niet wilt).

Iemand een suggestie?

Thanks!
Gerritsen

koentrend
20 augustus 2009, 12:22
Even over dat dichtpurren van dat raam.....
Het plafond van de houten doos, zou onder het gat komen.
Scheelt dat?

TIMBER
20 augustus 2009, 12:27
Nu vroeg ik me het volgende af. Als ik een de doos in de doos ga maken, hoe ga je dat bevestigen aan de vloer? Eerst een laag rubber, maar de schroeven zullen toch door het rubber in de betonnen vloer moeten (zodat je door de 'doos' heen prikt, wat je weer niet wilt).


De doos moet van zichzelf stevig genoeg zijn en dan kun je hem op rubberen kegelvormige pootjes zetten. Voor extra versteviging kun je ontkoppeling ankers krijgen om de doos als het ware op te hangen. Overigens volgens onze theorie deskundige Roman..;) zou indien je een goede betonvloer in je hok/garage hebt, de doos gewoon zonder bodem geplaatst kunnen worden.


.

TIMBER
20 augustus 2009, 12:28
Even over dat dichtpurren van dat raam.....
Het plafond van de houten doos, zou onder het gat komen.
Scheelt dat?

Niet echt.

.

TIMBER
20 augustus 2009, 12:29
Maar je kon daar wel met een metalband opnemen, The Gathering heeft daar nog een demo opgenomen en de buren hoorden daar hoegenaamd niks van.

Mooie verhalen heb jij altijd.. kun je dat niet eens optekenen in een pocket uitgave.

.

Han S
20 augustus 2009, 14:37
Ha allen,

Wat een bron van informatie hier. Echt super, heel waardevol.

Er is mij een hoop duidelijk geworden door deze discussie te volgen. Nu is het voor mij ook zo ver. Ik wil een 'studio' maken in de tuin (bestaande stenen schuur, met betonnen vloer).

Nu vroeg ik me het volgende af. Als ik een de doos in de doos ga maken, hoe ga je dat bevestigen aan de vloer? Eerst een laag rubber, maar de schroeven zullen toch door het rubber in de betonnen vloer moeten (zodat je door de 'doos' heen prikt, wat je weer niet wilt).

Iemand een suggestie?

Thanks!
Gerritsen

Welkom!

Wat ik heb gedaan is het volgende: ik heb een 2"x3" liggend op de vloer geschroefd met een strook zacht rubber tussen de vloer en het houten profiel. Ik heb vrij grote gaten door het hout geboord en lange schroeven genomen met daar omheen een stukje zachte rubberen slang. Dat houten profiel is dus min of meer ontkoppeld van de vloer, die schroeven raken het hout niet en zijn alleen om de boel op zijn plaats te houden, het zal niet vanzelf opstijgen. De wand heb ik later dus op dat liggende profiel vastgeschroefd en die wand staat ook helemaal op zichzelf en zit nergens vast aan de constructie. Het plafond rust mede op die wanden, maar is ook met kunststof banden welke normaal worden gebruikt voor het ophangen van riolering aan de fundering, aan de balklaag opgehangen. Die kunststof band heet 'Ammeraalband', is een zeer sterke kunststof band welke is versterkt met glasvezel. Is niet echt 100% ideaal, maar in mijn geval voldoende. Er zijn ook ophangbeugels, een soort beugel welke andersom en haaks op een andere beugel zit met een blokje siliconenrubber er tussen. Je schroeft de ene kant van die beugel aan je nieuwe plafondbalk en de andere tegen de bestaande balklaag en zo rust je hele nieuwe plafond op een aantal rubberen blokjes.

Als het allemaal niet te groot is kan je het nieuwe plafond mogelijk op de binnenwanden laten rusten, maar in mijn geval is de overspanning meer dan negen meter.

gerritsen
24 augustus 2009, 08:21
Dank!

Ik ben dus ook 1 van die losers die geluisterd heeft naar de zogenaamde expert (aannemer) die dus uiteindelijk de twee 'dozen' aan elkaar geschroefd heeft. Nu heb ik het hele zooitje weer netjes uit elkaar gehaald (genummerd en wel) en ga ik het zelf overnieuw doen. Zeg maar IKEA voor grote mensen. ;)
Ik heb het boek besteld wat Roman aanraadt; levertijd 5-7 werkdagen, dus nog even geduld.

Ik heb het volgende aan materiaal dus al binnen:

- 150+ gipsplaten:
- 200+ latten/balken etc.
- dubbele deur
- materiaal voor dubbel kozijn (vuren)
- 30x kit kokers
- schroeven
- Rockwol (10 cm voor wanden en plafond)

Nu ben ik het volgende van plan:
A. Buitendoos
- Het dak kan nog wat massa gebruiken ==> drie lagen gips tussen de draagbalken aanbrengen. Elke laag afzonderlijk afkitten
- Purschuim weghalen, muur dichtsmeren
- Boven het kozijn heeft nog geen masse; afwerken met ytonblokken en dichtsmeren.

B. Binnendoos
- Raamwerk bouwen ala sketch van Roman. Om de 30 cm raggels.
- Ik twijfel nog over dat rubber in combinatie met beton. Als het niet nodig is maakt het het een stuk eenvoudiger. Als het wel nodig is en ik doe het niet... Waar zou ik bewijs/ specificaties kunnen vinden wat mij gaat overtuigen dat dit wel of niet nodig is? Ik wil de onderkant wel graag vastschroeven.
- Deur en kozijn in binnendoos
- Ventilatie met suskast.

Foto's kun je hier bekijken: (graag!)
http://www.flickr.com/photos/41772843@N02/

Mocht ik nog dingen vergeten of mochten jullie nog wijze lessen hebben (behalve dan dat je niet naar experts moet luisteren, die les heb ik zelf ondervonden :)), graag!

Dank en groet!

Roman
24 augustus 2009, 09:22
Wellicht handig dit af te splitsen in een nieuw topic, een MOD kan dit eventueel voor je regelen. En anders gewoon ff zelf een topic starten en je laatste post er in plakken. Dan lopen de zaken ook niet door elkaar en kan ik je eventueel ondersteunen als je daar behoefte aan hebt.

Groetjes, roman

gerritsen
24 augustus 2009, 10:15
Wellicht handig dit af te splitsen in een nieuw topic, een MOD kan dit eventueel voor je regelen. En anders gewoon ff zelf een topic starten en je laatste post er in plakken. Dan lopen de zaken ook niet door elkaar en kan ik je eventueel ondersteunen als je daar behoefte aan hebt.

Groetjes, roman

OK prima, ik heb een nieuwe topic geopend.

En als je ideeen hebt graag natuurlijk.

Roman
25 augustus 2009, 20:10
Ik vond nog een mooie praktijk foto van hoe je de plafond dragers kunt plaatsen op de voorzetwanden en tussen de bestaande dakdragers

http://www.simplykristal.org/studiobuild/IMG_0419

koentrend
25 augustus 2009, 21:35
Mooie foto, zit die plafonddrager dan vast aan de muren? Klopt het dat je het niet hebt opgevult met gips tegen het dak?

Roman
26 augustus 2009, 09:27
Mooie foto, zit die plafonddrager dan vast aan de muren? Klopt het dat je het niet hebt opgevult met gips tegen het dak?
Het gaat hierbij om een meerdere verdiepingen verbouwing waarbij de bovenliggende voornamelijk een opslagplaats is. Er werd op die verdieping verzwaring aangebracht middels 1 laag gips en 1 laag OSB alwaar een afwerkvloer op ligt. Isolatie naar die verdieping is dus niet heel belangrijk, maar wordt toch verzwaard omdat er wellicht in de toekomst een andere bestemming voor die bovenliggende kamer komt.
(het is nl. veel eenvoudiger op de bovenliggende verdieping massa aan te brengen dan dat je die tussen de balken moet prutsen)

De draagbalken voor de verdieping zitten uiteraard in de muur. voorzetwand en de draagbalken die daarop steunen staan allemaal los van de wand en plafond.

koentrend
28 augustus 2009, 08:43
Hierbij nog even een korte samenvatting omtrent raamkozijn+stenen bovenlaag.
Ik heb 2 OPTIES, namelijk:
OPTIE 1. Kozijn eruit+ alles dicht metselen (geen daglicht)
OPTIE 2. gat boven het kozijn dichtmetselen+zelfde kozijn met ander glas.

-Voor welke OPTIE zouden jullie gaan en welke is het voordeligst/best?
-Kan ik OPTIE 2 in 1 ochtend doen? Ik bedoel:
Plank los, dakleer ombuigen, stenen metselen, direct dichtmaken etc.
Oftewel: NIET eerst laten drogen en daarna voegen?????

-Trouwens de bovenrand van het raamkozijn zit achter die plank, kan dat kwaad als ik het raam later wil vervangen???

Wat voor glas moet er nu precies in? (Ik wil het met 1 kozijn doen, oftewel in de binnendoos niet nog een kozijn met glas).

Ik ga het horen.

flitslicht
28 augustus 2009, 09:24
In ieder geval zorgen dat je daglicht hebt, dan houdt je het een stuk langer uit in je geluidsstudio.

Roman
28 augustus 2009, 10:56
goede vraag, alleen jij kunt die beantwoorden.
Helemaal dichtmetselen levert een goede isolatie op en is wellicht goedkoper dan ramen (her) plaatsen.
Echter is daglicht wel fijn. Het is een rotklusje misschien, maar wel de moeite waard. Gelamineerd glas plaatsen. Je buitenruit zou ik op minimaal 12mm doen en je binnenruit op 10mm (beetje afhankelijk van hoeveel lagen gips je gaat plaatsen, het moet wel matchen liefst)

koentrend
28 augustus 2009, 11:05
Hoi Roman, jij zegt:
> buitenruit zou ik op minimaal 12mm doen en je binnenruit op 10mm <

Bedoel je nu 1 of 2 kozijnen?
Het liefst zou ik alleen een buitenkozijn willen.

Roman
28 augustus 2009, 13:27
ja, 2 kozijnen. Voor je buitenste muur EN je binnen muur. Je raam en ook deur is gewoon onderdeel van de muur. in jouw geval 2 muren dus. :)

koentrend
28 augustus 2009, 21:58
Eigenlijk wil ik 1 massieve deur erin doen... EN 1 buitenraam (het huidige kozijn behouden) met SUPERglas, dit is misschien niet optimaal, maar toch ook wel goed???

Han S
28 augustus 2009, 22:16
Roman is overduidelijk, twee gescheiden kozijnen en twee ruiten van verschillende dikten omdat die onderling een verschillende resonantie zullen hebben. Als je tenminste geluid wilt tegenhouden. Bijvoorbeeld, als het ware, dus.

Frits van Mourik
28 augustus 2009, 23:57
En, indien mogelijk, de ruiten niet parallel, maar onder een (kleine) hoek t.o.v. elkaar monteren.
In mijn bescheiden studio heb ik 3-dubbele ruiten; 1 dubbele "ThermoBel"- ruit, en een 9 mm ruit van "pantserglas" .
Het glas staat rondom in een rubberprofiel, terwijl ook de glaslatten met rubber (gesloten cellenband IIRC...)van het glas zijn ontkoppeld.

En, oh man, daglicht is zó belangrijk!
Ik zit al meer dan 20 jaar in m'n regiehok in het donker; heb dan ook een aardige "studiotan".
Voel me af & toe net een rat, die uit z'n riool kruipt.
Maar dàt geheel terzijde...

Roman
29 augustus 2009, 12:28
En, indien mogelijk, de ruiten niet parallel, maar onder een (kleine) hoek t.o.v. elkaar monteren. Voor een buitenraam is dat niet belangrijk. Gewoon 2 ruiten recht op.

Ruiten tussen je Controle ruimte en opname ruimte zou je eventueel schuin kunnen zetten ivm licht reflecties. Akoestisch biedt het weinig tot geen voordelen. 1 kant schuin (waar het meest licht is) is dan voldoende.


In mijn bescheiden studio heb ik 3-dubbele ruiten; 1 dubbele "ThermoBel"- ruit, en een 9 mm ruit van "pantserglas" . Eigenlijk niet optimaal, maar goed.


En, oh man, daglicht is zó belangrijk!
Ik zit al meer dan 20 jaar in m'n regiehok in het donker; heb dan ook een aardige "studiotan".
Voel me af & toe net een rat, die uit z'n riool kruipt.
Maar dàt geheel terzijde... :)

koentrend
29 augustus 2009, 14:19
Mijn ruimtes liggen op het moment helemaal plat, grote verherbouwinrichring ;) tzt plaats ik wel wat foto's.

Hier's een idee van wat ik ongeveer van plan ben:
http://img411.imageshack.us/img411/9545/zolder00.jpg

He Roman, hoe gaat het trouwens met jou ruimte?

Roman
29 augustus 2009, 14:25
plannen... jah, gheh. ben op dit moment prive met een andere klus bezig.. duurt ook al veel te lang. Mijn vrouw wil het wel een klaar hebben (gaat om de slaapkamer :) )

De zolder, zoals boven afgebeeld, is nog steeds een lege kamer feitelijk. Zal nog wel even duuren voor dat ik daar definitief aan begin. Het plan ligt er dus al... nu de uitvoering nog. hahah.

Dan heb ik nog een ander project aangaande oefenruimtes die ik verhuur en op dit moment zwaar aan het verherbouwen ben. Gaat om een gebouw met 3 verdiepingen, elke verdieping 1 speelruimte. De bovenste verdieping ben ik op dit moment mee bezig. Ben het dak aan't verzwaren met massa (gips tussen balken) as we speak. Wellicht zal ik er eens een topic aan wagen !

TIMBER
31 augustus 2009, 09:14
Waar is dat Roman..??

Roman
31 augustus 2009, 12:20
Wolvesteeg, leeuwarden. Centrum van de stad :)

TIMBER
31 augustus 2009, 12:23
Meende dat die dicht was i.v.m. brandveiligheid..??

Roman
31 augustus 2009, 13:58
Huh?
Ah, je bedoelt het pand ACHTER de Wolvesteeg oefenruimte ;) Daar waar de junks zich ophouden. haha.
De Wolvesteeg is wel een tijdje dichtgeweest ivm geluidsoverlast. Vandaar de herinriching en mijn betrokkenheid.

TIMBER
1 september 2009, 08:23
Vroeger daar wel eens geoefend, maar zitten nu al weer jaren in de popbunker. Maar datgene waar je nu aan werkt wordt dat alleen een studio of komen er ook weer oefenruimten..??

Heb overigens je PBtje beantwoord… was nog van mei zag ik..:dontgeti:

.

Roman
1 september 2009, 12:36
3x Oefenruimte waarvan 1 met Controle Ruimte voor degene die wat wil opnemen. Dus "studio" ja. :)
Wellicht open ik toch ff een topic binnenkort..

TIMBER
1 september 2009, 14:06
Wellicht open ik toch ff een topic binnenkort..

Dat zou wel toppie zijn ja..;)

Roman
1 september 2009, 14:28
Eh, hier kun je iig iets vinden:
http://www.wolvesteeg.nl/live/doc/index.php?nav=afbeeldingen&cmd=0x11&id=50

nu back on topic dan maar?

TIMBER
2 september 2009, 07:56
Eh, hier kun je iig iets vinden:
http://www.wolvesteeg.nl/live/doc/index.php?nav=afbeeldingen&cmd=0x11&id=50

Pfffff zou toch een geweldige verrijking zijn voor dit forum hoor.. als je deze foto's met verklarende tekst hier in een apart topic zou plaatsen.



nu back on topic dan maar?
Eens.. tis wachten op het "plan van aanpak" van Koentrend.;)



.

koentrend
2 september 2009, 13:20
KOentrend is druk bezig met de voorbereiding.
Alleen een hoogzwangere vrouw zorgt wel voor vertraging:)

Roman, die link met foto's zijn top!
Word vervolgt!

Roman
3 september 2009, 09:13
ah, zwangere vrouwen.. haha. Goed man, nu al gefeliciteerd!
(being a daddy rocks)

Xal na mijn vakantie eens de moeite nemen een topic te maken met huidige projecten dezer zijde. loater
(ja, ben ff 2 weken naar Italie)

koentrend
3 september 2009, 10:26
Fijne vakantie!
Niet teveel pizza's:)
Greetz,
Daddy Rocks

koentrend
4 september 2009, 11:52
Een kleine update!
Ik heb gisteren een glaszetter laten komen voor een offerte voor het buitenraam!
Wat mij door jullie is geadviseerd is: 1x buitenraam 12mm en 1x binnenraam 10mm gelamineerd glas.

Nu zei de glaszetter dat er heel veel soorten in genoemde maten/glassoort zijn.
Hij gaat me een aantal opties noemen. Hebben jullie al suggesties?

Roman
4 september 2009, 12:15
Soorten: gelamineerd glas, veiligheidsglas, sterrenglas... andere namen voor het zelfde spul :)

Als het maar in die categorie valt, dan ben je zeker van de zaak. Dus geen "dubbele" ruiten met lucht er tussen (thermopane bv) etc. Wil je specifiek merken weten dan heb ik nog wel wat voor je, maar je glasdealer heeft uiteraard eigen leveranciers. Laat'm desnoods een website opgeven waar het glas genoemd is, dan wil ik het nog wel voor je "checken". (na mijn vak. uiteraard)

cheers, ben nu ech weg...

koentrend
4 september 2009, 12:18
Hij had het over gelamineerd 12mm glas wat je ook nog op DB's niveau kunt kopen (oftewel 12mm glas wat 60db tegenhoud of 70db tegenhoudt etc.etc.) Hij sprak over 12mm met folie ertussen.

Hij wil dat ik niet een te dure ruit koop, maar ook niet een te goedkope met te weinig resultaat.

TIMBER
4 september 2009, 13:03
Tja die DB waarde zegt niet zo veel.. dat is over een midden frequentie gebied van, hoe zal ik het noemen, normaal geluid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan pratende mensen en rijdende auto’s. In de hoge en vooral lage frequenties is dat een stuk minder. Je moet even een DB staatje opvragen van het betreffende glas zodat je kunt kijken welke het beste is in vootal de lage frequentie gebieden. Kan dus best zijn dat die 60 beter in het laag is dan die van 70, hoewel ik denk dat ze beiden wel zullen gaan voldoen.

Roman
4 september 2009, 21:55
Hij sprak over 12mm met folie ertussen.Die moet je idd hebben :)
Tussen 60 en 70 DB zit een heul groot verschil, dat gaat ws alleen om de eigen tril frequency, niet over het hele spectrum. Gewoon 'normaal' gelaagd glas, geen geneuzel met "acoustisch glas" etc. Daar betaal je voor maar het doet verder weinig extra (oh jah, ik was al weg. hah)

koentrend
12 september 2009, 14:06
Waarschijnlijk ga ik het raamkozijn toch dichtmetselen met wat vrienden...
Redenen: prijs, hitte ('s zomers), betere geluidsdichtheid (isolatie).

Plak ik wel een lichte foto van een mooi zomerdag op het strand op die plek:p

flitslicht
12 september 2009, 14:29
Waarschijnlijk ga ik het raamkozijn toch dichtmetselen met wat vrienden...


Je kan beter bakstenen gebruiken. Menselijk weefsel isoleert wel beter, maar het gaat nogal stinken, vooral 's zomers.








:seriousf:

koentrend
12 september 2009, 16:50
je kan beter bakstenen gebruiken. Menselijk weefsel isoleert wel beter, maar het gaat nogal stinken, vooral 's zomers.








:seriousf:

:)):):):):):):p Dank voor de tip! So it will..... Bakstenen!

koentrend
23 september 2009, 21:53
Toch nog even een offerte voor glas met jullie delen:
hierbij ontvang je de offerte voor de geluidwerende ruit tbv de studio;

Optie A:Getest op buurgeluid, NPR 5079 wering 40,2
10/12 lucht/44-2 Silence € 340,00 incl

Optie B:Getest op buurgeluid, NPR 5079 wering 38,7
6/15lucht/55-2 Silence € 330,00 incl

Optie C:Getest op buurgeluid, NPR 5079 wering 47,6
66-2 Silence /24lucht/55-2 Silence € 425,00 incl

Optie D:Getest op buurgeluid, NPR 5079 wering 47,9
66-2 Silence/spouw 20lucht/86-2 Silence € 450,00 incl

De bij wering genoemde waarden zijn DBA’s.

Geluidwerend glas is er niet met matte folie, dat gaat ten koste van de geluidwerendheid. Wellicht een idee om het te (laten) beplakken met folie naderhand.
Als eventueel voorzetraam kan er later wel nog een extra ruit met matte folie geplaatst worden,kosten hiervan 110,00 incl.

Prijzen inclusief montage/BTW.



Wat jullie?

Roman
24 september 2009, 12:56
Zegt me niets zonder maten.....
Maar lijkt me duur. Zijn dit 2 stukken gelamineerd? Er wordt nl over een luchtspouw gesproken.

En die opmerking van de folie snap ik niet helemaal... Gaat het om dat de folie "mat" is en dan slecht isoleert oid? Wat wil hij/zij eigenlijk zeggen?

Een stuk gelamineerd glas (veiligheids of sterren glas) zijn 2 stukken drijfglas aan elkaar met folie er tussen. De folie werkt enigszins dempend (trilling van glas). Hoe dikker de folie hoe beter eigenlijk.

Een stuk van 120x80 betaal ik zo'n 200 euro (incl) voor (12mm). Zonder plaatsing uiteraard...

Roman
24 september 2009, 12:57
Kijk hier eens
www.dobg.nl

Daar haal ik het meestal.

koentrend
30 september 2009, 08:52
Update!
Mijn zwager, timmerman, heeft zich even met het raam bemoeid en een glasboer benadert.

Als volgt: voor het buitenkozijn kan ik nu krijgen:
13 mm dik gelaagd glas (gespecificeerd: 2 ramen (per raam: 3mm glas-absorberend folie-3mm glas)) Raam 1 en 2 worden iets van elkaar afgezet in het kozijn, zodat er lucht tussen zit.

Dit alles voor e200,=
Is het wat?

Roman
30 september 2009, 10:04
Dat lijkt er meer op :)
Da's ws ex BTW maar dan nog... Klopt ongeveer wel!

koentrend
30 september 2009, 10:09
Is incl. BTW, me zwager zet het er dan in:)

koentrend
30 oktober 2009, 13:47
Even een update: er wordt geadviseert het raam (wat bestaat uit 2 delen) als volgt te plaatsen: het buitenraam recht en het binnenraam schuin (in hetzelfde kozijn) wat jullie?



[QUOTE=koentrend;2161759]Update!
Mijn zwager, timmerman, heeft zich even met het raam bemoeid en een glasboer benadert.

Als volgt: voor het buitenkozijn kan ik nu krijgen:
13 mm dik gelaagd glas (gespecificeerd: 2 ramen (per raam: 3mm glas-absorberend folie-3mm glas)) Raam 1 en 2 worden iets van elkaar afgezet in het kozijn, zodat er lucht tussen zit.
QUOTE]

Ries89
30 oktober 2009, 15:10
Buitenraam recht en het binnenraam schuin klopt idd. Dit is om te voorkomen dat de ruimte tussen de ramen als resonantie-klankkast gaan werken (met 2 paralelle ramen krijg je een staande golf tussen de ramen.

Edit: Voor de isolatie is het trouwens beter om ze ook in een los kozijn te zetten met een laagje elastisch blijvende kit ertussen, anders verbind je de box-in-box constructie (als daar sprake van is).