PDA

View Full Version : Schuur ombouwen tot studio



Pagina's : 1 [2]

Roman
31 oktober 2009, 20:30
Dat is dus een van die mythen, het raam resoneert nl op z'n eigen frequency. Elke materiaal heeft een zgn grensfrequency (ook wel kritieke frq) waar het materiaal het meeste trilt en dus daar de diepste "dip" heeft; hier komt het meeste geluid "door". Bij glas is dat 12000/dikte (mm). Een stuk van 10mm heeft dus een kritieke frq van zo'n 12k.

"staande" golven zul je niet veel vinden in z'n kleine "ruimte" tussen de glazen; iig niet van belang.

Akoestisch zal het pas enige invloed hebben als je de ruit heel schuin gaat zetten. Dan nog is het maar een heel klein oppervlak in vergelijking met de muren, het plafond en de vloer. Niet van significant belang.

Isolatie technisch is het ook niet van belang. Hoewel je zou kunnen zeggen dat een grotere afstand tussen de ruiten beter is. Dus door deze schuin te plaatsen verklein je eigenlijk de afstand.

Voor licht-inval, echter, is één schuin raam zeker aan te bevelen; het vermindert/voorkomt spiegeling.

Frits van Mourik
1 november 2009, 00:54
Hmmm... ik weet er niet zóveel vanaf: wèl weet ik, dat als ik hier (thuis) op het raam klop, ik een vrij lage "boing" hoor. Zéker < 200 Hz.
Het lijkt mij, dat het in dit geval niet zozeer gaat om de eigenresonantie van glas, als wel om de eigenschappen van een glazen plaat van zekere afmetingen.
Ga je parallel daaraan nog een glasplaat zetten, dan kan ik me voorstellen,dat door de resonantie van de ene plaat,
de andere plaat gemakkelijker in beweging word gebracht bij parallele vlakken, dan bij enigszins niet-parallelle.

bert k
1 november 2009, 16:11
Dat komt door het volume. Als je wat harder klopt verandert de 'boing' vanzelf in een 'krak'.

koentrend
7 december 2009, 20:52
Weer een update! Jawel het gaat gestaag, maar de plannen zijn zeker nog niet van de baan.

Het raam is besteld, zit dit jaar nog! De deur gaat er waarschijnlijk dit jaar ook nog in.

Nu dacht ik voor warmte aan een electrische radiator, maar nu zag ik ook een optie voor een airco die een climat controle (wat ik veel hoor is van mitsubishi) aan boord heeft. Wat dus inhoud dat er geen ventilatie toe en afvoer hoeft te komen.

Wat jullie?

ME.
7 december 2009, 22:22
Nu dacht ik voor warmte aan een electrische radiator, maar nu zag ik ook een optie voor een airco die een climat controle (wat ik veel hoor is van mitsubishi) aan boord heeft. Wat dus inhoud dat er geen ventilatie toe en afvoer hoeft te komen.

Wat jullie?

Hoe kom je dan aan verse zuurstof?

Frits van Mourik
8 december 2009, 00:31
Nu dacht ik voor warmte aan een electrische radiator, maar nu zag ik ook een optie voor een airco die een climat controle (wat ik veel hoor is van mitsubishi) aan boord heeft. Wat dus inhoud dat er geen ventilatie toe en afvoer hoeft te komen.

Wat jullie?

En waar laat het ding z'n warmte??

Roman
8 december 2009, 10:16
Klimaatbeheersing en luchtverversing zijn 2 verschillende zaken, zoals is opgemerkt.

De beide kunnen, echter, wel gecombineerd worden. Wat je zou kunnen doen is, bijvoorbeeld, een naverwarmer en koel element in je luchtverversing integreren. OF, 2 systemen aanleggen. Begin iig met luchtverversing. Bij een afgesloten (met name kleine) ruimte is dit "verplicht".

Goed om te horen dat je nog steeds bezig bent!

koentrend
8 december 2009, 11:43
Ik heb 3 maanden niet geslapen ivm de nieuwe kleine spruit:P
Begin weer een beetje als 3 maanden geleden te worden:)

MAar wie kent die Mitsubishi systemen, zijn die goed, of zijn er andere mogelijkheden voor een goede prijs?

Greetz!

Roman
8 december 2009, 11:50
nieuwe spruit? (heb ik dat gemist?)
Gefeliciteerd alsnog !

Ik weet precies wat je bedoelt :)
In mij Mei 2010 verwachten wij er ook weer eentje bij...(daar gaat de vrije tijd, haha) wat een genot die kleintjes!

Han S
8 december 2009, 12:30
Eigen schuld, moet je maar niet neukelen. :D Maar dat luchtverversen is wel belangrijk hoor, niet alleen voor de verse lucht maar vooral voor het afvoeren van de CO² die je produceert met de ademhaling en waarvan je erg suf wordt als er teveel van in de ruimte komt.

koentrend
8 december 2009, 12:50
Neukselen is een goede hobby, die behoud ik graag:) (ik kan het aanraden :))
Wel ga ik na 2x kids beter opletten!
Wil graag dat mijn 3e en tevens laatste kid mijn studio in spe is.

Niemand goede betaalbare voorbeelden van installaties? Bijvoorbeeld van Mitsubitshi?

Roman
8 december 2009, 15:47
nix mis met neuksullen idd :)

Mitsu verkoopt net als Panasonic idd leuk spul. Een mini-split systeem is wat je nodig hebt (dus motor buiten en blaas/zuig unit binnen).

koentrend
8 december 2009, 16:08
Nog een beetje betaalbaar?

Roman
9 december 2009, 19:15
ja hoor, voor 600 euro heb je al een mooi setje geloof ik :)

koentrend
12 december 2009, 19:41
Ik heb een gast benadert en die zegt dat een installatie van Mitsubishi wat voldoet aan mijn hok, ongeveer e1500 moet gaan kosten (das incl. insltallatie).
DAn heb ik een split systeem wat ook kan verwarmen.. eigenlijk 24 uur per dag aanstaat en het klimaat beheerst in de studio.

Ik wil er apparatuur zetten en die moeten niet aangetast worden door het klimaat daar.

Gemiddeld ben ik er 10 uur per week (in studio).
Vinden jullie het een te dure oplossing of een dure aanschaf wat na enkele tijd rendabel wordt......

Verandert deze oplossing iets in het huidige ontwerp? Of zou bijvoorbeeld het huidige ontwerp iets goedkoper kunnen, zodat ik wat bespaar voor bovengenoemde installatie?

In afwachting!

Henri H
12 december 2009, 19:53
Hoe lang zul je aaneengesloten in je schuurtje zijn?
Op zich is het natuurlijk wel fijn als je apparatuur niet teveel onderhevig is aan temperatuurschommelingen waardoor er condens e.d. op kan treden.
Maar om daar €1500,- aan uit te geven?
Ik heb een gitaarhok in m'n kelder. Die is in principe helemaal dicht als de deuren dicht zijn, geen ventilatie dus.
Ik ben er echter nooit langer dan anderhalf uur ofzo achtereen.
Als ik dan de deur even openzet is er in een mum van tijd weer frisse lucht.
Mijn CV-Ketel zit ook in dat hok en de restwarmte daarvan verwarmd het hok voldoende.
Misschien is in jouw geval een olie-radiator kacheltje al voldoende, die heb je 2e hands al voor een euro of 50 denk ik.
Die kun je misschien ook prima aan laten staan op een bepaalde stand zodat het niet kouder dan 12 a 15 graden wordt.

Han S
12 december 2009, 21:35
Is die CV ketel een gesloten toestel, met dus een dubbele pijp waarmee hij in verbinding staat met de buitenlucht?

Henri H
12 december 2009, 21:47
Ja, dubbele pijp inderdaad, anders zou ik last kunnen krijgen van CO -vergiftiging.

Han S
12 december 2009, 22:41
Nou, dat ligt wat ingewikkelder, vorig jaar zij twee mensen overleden in een nieuwe woning door CO welke door een nieuwe CV unit werd geproduceerd en de reden daarvan is voor elke installateur volkomen duidelijk, maar de officiele verklaring luidde dat de rookgasafvoer afschot had naar de verkeerde kant waardoor hij vol condenswater kwam te staan. Ik zeg: onzin, want het toestel is beveiligd en had op storing gegaan. Ik denk dat het een toestel is geweest met twee pijpen waarbij ze verwisseld zijn.

Het is altijd oppassen met goed afgesloten ruimten waar gastoestellen werken. CO komt door zuurstofgebrek op de brander met als gevolg onvolledige verbranding.

Als ik jou was zou ik in ieder geval een CO melder in de ruimte hebben, ik heb ze op de beneden en bovenverdieping omdat ik een aantal gewone kachels heb branden.

Henri H
12 december 2009, 23:50
Het condenswater wordt opgevangen in een bakje met een pompje, af en toe hoor ik dat pompje aanslaan, als het waterniveau hoog genoeg komt, dus ik ga ervan uit dat dat wel goed zit.
De CV-ketel zit al bijna 50 jaar in mijn kelder, was oorspronkelijk een stookolie-ketel, 2 jaar geleden is er een nieuwe ingekomen.
Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval. :ok:

Han S
13 december 2009, 00:34
Ik vraag me af welke ketel het is, welk merk en type en bouwjaar. De moderne CV unit, al dan niet hoog rendement, heeft een lucht aanvoerbuis en een rookgas afvoer, soms met twee pijpen en soms met een dubbele pijp, pijp in een pijp dus waarbij de buitenste voor de (brander)lucht aanvoer is en de binnenste voor de rookgasafvoer. Een HR ketel heeft altijd een condenswater afvoer op de riolering.

Zo'n unit is altijd helemaal gesloten dus er kan op zich niets gebeuren en als er een probleem is met de verbranding heb je daar binnen geen last van. Zo'n ketel heeft een ventilator en een drukdoos die kontroleert of die ventilator voldoende ventilatiedruk levert. Doet hij dat niet dan gaat de ketel op storing en als er een handige Karel zo slim is om de boel electrisch te doorverbinden gaat hij ook op storing omdat hij dat in zijn computer controleert.

Beetje off topic verhaal, maar toch ook wel weer belangrijk omdat sommige mensen van de ruimte waar de ketel staat opgesteld gebruik maken voor hobby of iets dergelijks.

Een ouderwetse atmosferische CV ketel is een open toestel, heeft geen beveiligingen en als die in een kelder staat moet daar een beluchtingspijp voor branderlucht aanwezig zijn. Maak je zo'n ruimte potdicht dan krijg je 100% kans op CO oftewel koolmonoxide, een molucuul dat kleiner is als een luchtmolucuul en dus makkelijk en zeer snel in het bloed wordt opgenomen en zeer giftig is en dus dodelijk.

Kijk dus altijd naar wat voor CV ketel of unit je hebt, met een open toestel altijd een CO melder in de ruimte want het gas is reukloos en je valt gewoon in slaap en wordt niet meer wakker.

Edit: een CO melder is geen rookmelder en kost meer, rond 50 euro, maar dat is geen geld voor het reden van het leven van de gitarist

Henri H
13 december 2009, 11:20
't Is een Remeha Avanta: http://nl.remeha.com/index.php?id=90&tx_commerce_pi1[showUid]=9&cHash=5f6ebeaee3

Han S
13 december 2009, 11:38
Dat is een gesloten HR toestel, hoef je je geen zorgen over te maken. Maar geeft die warmte af aan de ruimte waar hij hangt? Kan niet veel zijn lijkt me.

Henri H
13 december 2009, 12:25
Hij geeft precies genoeg warmte af om het hok (2x3m.) te verwarmen, maar als ik er heen ga zeg maar, dan is de temperatuur zo'n 15 à 17 graden gok ik.
Als de versterker dan een poosje aanstaat is het zo een graad of 20.

koentrend
13 december 2009, 13:17
Ook nog tips voor mijn opmerking?

koentrend
14 december 2009, 15:06
He Roman,
Stel dat ik een split-unit laat plaatsen in de studio, verandert dat iets voor de eerder gemaakte plannen??? of kan ik ergens goedkoper aan besteden, omdat de splitter best prijzig is.....

De ongevere prijzen die ik teruggekoppeld krijg van klimaatbedrijven zijn e 1.500,00 uitgaande van een Mitsubishi.

Roman
15 december 2009, 16:30
Als je het zelf installeert scheelt het je de helft van de prijs ;)
Verwarming is wel aan te raden. Hoe, dat is aan jou. Je kunt met goedkoper radiator kachels de boel snel verwarmen. Kost geen drol.
Wil je het structureel goed oplossen, in alle jaargetijden, dan is een klimaatbeheersing geen slecht idee.

T'is maar wat JIJ er voor over hebt. Let wel; je moet nog steeds lucht verversen! (en waarom zou je daar geen gebruik van maken door na verwarmers c.q. coolers bijvoorbeeld)

koentrend
15 december 2009, 16:38
Maar is het niet zo als ik bijvoorbeeld zoiets http://www.aircoshop.nl/airconditioning/split-unit/mitsubishi-split-unit

aanschaf dat ik dan ineens klaar ben? (oftewel: warmte/kou/ventilatie/klimaat!)

Roman
15 december 2009, 19:06
nee, dan ben je nog niet klaar. Je mist nog steeds luchtverversing, dat doet dat apparaat niet.

koentrend
15 december 2009, 19:10
Is er geen all in one apparaat? Heb je een voorbeeld?

koentrend
18 december 2009, 16:12
Ik heb een andere set op het oog van een vrij onbekend merk namelijk de
Midea MSX-09HRDN1

Zie: http://www.climacon.be/index.php?p=1&sp=1&ssp=1&sssp=4 (1e uitvoering)
Hoe vinden jullie hem?
Hij kost ongeveer e850,00 en is me aangeraden door een installateur.
Er schijnen A merk onderdelen in te zitten....
Ben benieuwd!

Roman
18 december 2009, 20:15
Genoemd apparaat kan de ruimte makkelijk aan :)

koentrend
18 december 2009, 20:30
Is het apparaat niet te gehorig voor als ik opnames maak?

Roman
19 december 2009, 11:04
Is het apparaat niet te gehorig voor als ik opnames maak?
Ja, uiteraard. Als je microfoon opnames gaat maken kun je'm altijd even uitzetten, de ruimte blijft heus wel goed op temperatuur. Tussen de opnames even bijschakelen als het moet.

Han S
19 december 2009, 11:50
Je staat er nog van te kijken wat een goede condensatormicrofoon meepikt van de herrie om je heen die je je niet bewust bent. Ik heb gelukkig een systeem dat meer dan 2000 m³ lucht per uur door de ruimte kan laten stromen zonder dat je dat hoort, want zoals een paar weken geleden een koor opnemen van 50 personen kan niet zonder een goed luchtverversingsysteem. Binnen no time stik je zowat.

koentrend
19 december 2009, 16:10
Maargoed wat ik nu van plan ben is:
Een splitunit....... (Airco/climat+buiten unit) en gewoon 2 gaten naar buiten....
Dus niet een duur luchtverversingssysteem, vind de Split Unit al duur zat, toch?
Dat voldoet toch ook wel?

koentrend
24 december 2009, 14:08
Een oftopic vraag!
Stel dat ik dit bijna 30 tellende topic zou willen printen.
Is die mogelijkheid er? Of bevoorbeeld downloaden??

Het leest soms wat makkelijker weg op papier dan op je beeldscherm te staren.
Fijne dagen iedereen!

ME.
24 december 2009, 15:04
Bovenaan bij "discussietools" kun je kiezen voor een printbare versie.

Ventieldop
24 december 2009, 16:27
Als je deze unit ophangt verwarmt of koelt dat ding de lucht in de ruimte. Dit heeft gevolgen voor de condities van de lucht in de ruimte. Ouderwetse installatieboeren, zoals ik, beginnen dan te glimlachen en pakken uit de la een lineaal, pennen in verschillende kleuren en last but not least: het Mollierdiagram. Vervolgens worden er wat lijntjes getrokken en meestal is direkt uit te leggen waarom het begrip "airconditioning" zo'n verkeerd gekozen begrip is.

Wat je dan wilt is het bijmengen van koude - of warme lucht aan de inblaaslucht in het vertrek.

Kortom, linksom of rechtsom, er moet geventileerd worden in deze ruimte. Tenzij je om de haverklap de deur open wilt zetten om op die manier nog prettig te kunnen zitten. Helaas is er voor deze -kleine- markt bij mijn weten niets om handen. Ik heb zelf wel eens wat voor een vriend gefabriceerd en dat wil ik wel eens sturen. Het is erg onorthodox maar werkt als een tiet. Het kon echter uit omdat ik in de loop der tijd wel eens wat componenten bij elkaar gesprokkeld had. Ook had het geen betrekking op een geluidsdichte studio maar daar is ook wel een mouw aan te passen.

Roman
24 december 2009, 19:00
Mooi stukje en precies waar ik de hele tijd op hamer.
Wellicht kunnen we van jouw kennis gebruik maken, ik ben zelf geen hvac expert nl. :)

Qua kosten hoeft het echt niet super duur. Als je in en uit blaas gaat activeren heb kun je met 2 kleine kanaalventilatoren deze ruimte prima verversen wat lucht betreft. Je hebt niet veel kanaalbuis nodig, dus daar zit ook geen geld in. De klimaatregeling is, wat dat betreft, een stuk duurder.

koentrend
25 december 2009, 14:10
Maar jongens, als ik gewoon een unit van bijvoorbeeld Mitsubishi koop en dan 1 gaatje in de muur maak met een suskasje aan de buitenkant. Dan heb ik feitelijk frisse lucht en wordt anderzijds het klimaat vanzelf geregeld, dan ben ik toch klaar?
Hoe groot moet dat gaatje trouwens dan zijn?

BTW mijn massieve deur gaat er maandag in, dan volgen er weer nieuwe foto's.

Fijne kerst allemaal!

koentrend
29 december 2009, 09:13
Mijn superdeur zit er sinds gister in!

Roman
29 december 2009, 15:00
Maar jongens, als ik gewoon een unit van bijvoorbeeld Mitsubishi koop en dan 1 gaatje in de muur maak met een suskasje aan de buitenkant. Dan heb ik feitelijk frisse lucht en wordt anderzijds het klimaat vanzelf geregeld, dan ben ik toch klaar?Nee, je zult actief moeten verversen. Je kunt actief/pasief middels over of onderdruk gaan werken als je de kosten enigszins wilt drukken (1 buisventilator nodig)
Niet zeuren, gewoon ff doen. Maak een totaal plaatje van wat je denkt aan geld kwijt te zijn. Kijk of het haalbaar is en ga eventueel strepen / alternatieven verzinnen. Luchtverversing in een luchtdichte ruimte is een must.

Roman
29 december 2009, 15:05
Mijn superdeur zit er sinds gister in!Pix or it didn't happen ;)

koentrend
30 december 2009, 11:07
Ik zal eerdaags ff een PICCA plaatsen en JA het is echt gebeurt:)

Roman
30 december 2009, 11:08
ik geloof er niets van! haha
:seriousf:

koentrend
30 december 2009, 11:14
Lol!!!!!!!!!!

koentrend
31 december 2009, 16:17
www.koehoen.nl/schuur

De bovenste 9 foto's zijn van 31-12-2009! (dus toch Roman:))
De deur moet nog geschildert worden...
Mensen een fijn en muzikaal 2010 toegewenst!
Tot volgend jaar!

Roman
31 december 2009, 19:31
op de valreep :)

Mooi masief multiplex deurtje, zal zo'n 30 á 40 kg wegen ws. netjes afgewerkt met rubberprofiel en zo te zien voldoende sterke scharnieren. proviciat.

koentrend
11 januari 2010, 10:35
Nog een laatste voorbereidingsvraag:
-1 van de mensen die me gaat helpen met bouwen heeft het erover dat ik de vloer ook moet isoleren met een laag isolatie en daar dan houtenplanken overheen.
Hij zegt dat vloerkou verschrikkelijk moet zijn en dat ik het zeker moet doen!

Wat jullie? Wordt de hoogte dan ook niet erg klein???

Henri H
11 januari 2010, 10:43
Die isolatie en planken is maar iets van 3 cm. toch?
Ik zou het wel doen ja, als je geen koude voeten wilt.

TIMBER
11 januari 2010, 13:49
Het is nu precies het juiste weertype om je vloer te controleren of deze goed geïsoleerd is. Als hij bij deze buiten temperaturen nog niet echt koud is hoef je er niets mee te doen. Als deze nu ijskoud is dan is het een koude brug en moet je het zeker gaan doen.

.

koentrend
11 januari 2010, 21:19
Ik ben nu specifiek aan het kijken voor geluidsisolatie.
Iemand een goed adresje? Ik wil binnen mijn 10cm per wand blijven.
Zijn er ook platen die zowel geluids als warmte isolerend functioneren?

guhlenn
12 januari 2010, 07:58
Gewoon de gamma ofzo, ergens waar de glaswol in de aanbieding is. Als je geluid geisoleerd hebt, is de warmte ook gedaan.

koentrend
12 januari 2010, 08:38
Geluidsisolatie en warmte isolatie zijn toch 2 verschillende dingen???

Zouden jullie voor Rochwool gaan of voor geperste platen? blablabla

TIMBER
12 januari 2010, 08:44
Het zijn 2 verschillende dingen maar dat wil niet zeggen dat je er persé verschillende materialen voor nodig hebt. Als je gips en steenwol gebruikt voor geluidsisolatie dan is er, zoals guhlenn al aangeeft, genoeg warmte isolatie.

koentrend
12 januari 2010, 08:47
Oke! Dat scheelt weer "belangrijke" centimeter :)

Aanvulling:
http://www.rockwool.nl/producten/doe-het-zelf+producten/isolatieplaat+202
Isolatieplaat 202 is in de reclame bij een bouwmarkt bij mij in de buurt.

http://epub01.publitas.nl/DNG/mmfolderb/magazine.php#/spreadview/14/
€17,99 per pak.

Is dit een goede plaat (zowel geluids als warmte isolatie) en is het een mooie aanbieding?

koentrend
18 januari 2010, 22:31
Nog 12 dagen en dan wordt de studio eindelijk gebouwd!
Ben aan alle kanten druk bezig mijn laatste voorbereidingen te treffen.
Denk aan, materiaalkeuzes, mankrachten, geld etc.etc.

Opzich dus veel kopzorgen... Maargoed ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken!

Ik ga jullie goed op de hoogte houden de aankomende dagen met mijn vorderingen en ik hoop dat iedereen die dit een leuk topic vind ook veel online kijkt naar de laatste nieuwtjes of vragen....

Op dit punt van mijn voorbereidingen heb ik gewoon snel antwoorden nodig, en de vragen kunnen zelfs over schroefsoorten gaan, (iets onbenulligs dus, wat voor mij op dit moment heel belangrijk is!).

-Een stroomvraag: ik heb nu 1 groep, zit eraan te denken een 2e groep erbij te trekken (nu alles nog open is) voor alleen puur de stopcontacten en de computer/apparatuur aansluiting. Zodat ik voor mijn opnames geen ruis heb... Is dit een goed plan?

Keep in touch!

Henri H
18 januari 2010, 23:58
Als het niet te duur wordt en/of te omslachtig is, kan een 2e groep altijd handig zijn, maar je kunt het ook wel met 1 stroomgroep af denk ik.

Hopelijk dat er nog een "expert" reageert. Han S?

Edit: Heb mijn kromme zin wat rechter gemaakt. ;)

Han heeft gereageerd.:cheerup:

Han S
19 januari 2010, 10:53
Het is handig als je een groep hebt in de opnameruimte die dezelfde is als in de controlroom. Dat in verband met aardlussen die je altijd oploopt met verschillende groepen. Maar als het een kleinere studio is met één groep voor CR en opnameruimte maakt dat niet uit. Ik heb een grotere ruimte en alleen de verlichting is al 1500 watt, dus die zit op een andere groep als de CR met een mengtafel die wel 2 kilowatt trekt en een taperecorder die 500 watt zuigt. En dan zit er een versterker in de muur die op vermogen 1200 watt trekt. Zoiets kan niet op een enkele groep, maar een computer en een kleine mengtafel plus wat gitaar en basversterkers en een stuk of wat lampen kunnen best op één groep.

koentrend
19 januari 2010, 11:15
De vraag stel ik eigenlijk ook vanwege eventuele ruis bij de opnames.... moet het daarom niet gesplit worden? dus stroom van stopcontacten (van computer en versterkers) los van de stroom van airco+licht+koelkast en dergelijke..
Let me know.

LordOfLager
19 januari 2010, 16:00
De vraag stel ik eigenlijk ook vanwege eventuele ruis bij de opnames.... moet het daarom niet gesplit worden? dus stroom van stopcontacten (van computer en versterkers) los van de stroom van airco+licht+koelkast en dergelijke..
Let me know.

Als je nu de kans hebt, dan zou ik per direct kiezen om alle randapparatuur op een aparte groep te zetten. Al is het niet alleen vanwege de ruis, dan wel vanwege het verbruik en dus het maximum van de groep.
Een koelkast en een airco kunnen (op piek) nog best wat trekken daarnaast heeft bijvoorbeeld een koelkast nog een redelijke neiging tot "ploppen".

koentrend
19 januari 2010, 16:21
Kan er wel verlichting op de groep van de randapparatuur? Spotjes etc.etc.

Henri H
19 januari 2010, 16:23
Zolang je geen dimmers en/of TL-verlichting gebruikt, gaat het volgens mij wel goed.

koentrend
19 januari 2010, 20:52
Hoeveel spotjes zouden jullie trouwens plaatsen? een stuk of 4? En hoeveel watt per spotje?

Henri H
19 januari 2010, 23:30
4 tot 6, 40 / 60 Watt per spotje, zoiets...

Han S
19 januari 2010, 23:48
Hang af van de ruimte en wat je wilt. Ik heb een grotere ruimte en daar moeten soms orkesten in opnemen die van bladmuziek spelen. Dan heb je veel licht nodig en TL is de doodsteek voor de sfeer, dus heb ik zo'n 35 halogeenspots van 50 watt die bij zo'n orkest allemaal branden.

In de controlroom heb ik heel weinig licht, een stuk of acht spots met een lampje van 25 watt, zo'n softtone lampie en die gaan niet allemaal aan. Ik heb ook halogeen daar, maar dat is alleen voor werklicht als ik moet schoonmaken.

Maak voldoende aansluitpunten zodat je altijd nog meer kan ophangen.

koentrend
20 januari 2010, 20:43
UPDATE 20-01-2010

Vanavond is het nieuwe raam erin gezet! (zie bovenste 4 foto's www.koehoen.nl/schuur)
Specs:
2x3mm gelaagd raam met beide een laag folie erin.
Buitenste raam zit een soort van wit melkglas in (kan je niet doorheen kijken, maar wel lichtval).

Binnenste raam staat schuin.
Achter alle raamplinten zit een schuimplaklaag en alles is goed afgekit!
Weer iets afgerond!

Roman
21 januari 2010, 10:57
Hoi Koen, mooi werk!

Begrijp ik nu goed dat je in je BESTAANDE muur een kozijn hebt geplaatst (laten plaatsen wellicht) met daarin 2 gelamineerde ramen?
En zijn het 2x 2x3mm glazen?

indien beide JA dan is er toch iets niet goed overgekomen. Je zult nl één ruit per laag (je hebt 2 lagen: je bestaande muur en je te bouwen voorzetwand) moeten plaatsen.
Tevens is 6mm er dun, met name voor je buitenste raam.
Als je op je vzw 2x12,55mm gips plaatst, zul je ongeveer 10mm glas moeten gebruiken om dezelfde masse te behouden!

TIMBER
21 januari 2010, 11:01
Wat ga je nu nog doen aan het lek boven het kozijn..??

koentrend
21 januari 2010, 12:46
Het zijn 2 ramen in 1 kozijn. Beide 3mm dik, en beide met folie.
1 staat schuin en de ander recht. thats it. Het is wel zo: raam-lucht-raam.

Raamkozijnlek: pur+iso+gipsplaatje. Plafond komt iets onder het kozijn. (ik ga niet metselen).

TIMBER
21 januari 2010, 12:52
Plafond komt iets onder het kozijn. (ik ga niet metselen).

Dus je geeft nu veel geld uit om één en ander te isoleren en dan laat je zo'n potentieel geluidslek bestaan..:(

koentrend
21 januari 2010, 12:56
Hoe zou jij het zonder metselen doen, enne... ik heb een kleine cm om tussen te werken.

TIMBER
21 januari 2010, 13:02
De tip die ik, Han en anderen al eerder hebben gegeven is eigenlijk de enige goede manier, al het andere zijn lapmiddelen. Maar goed een lapmiddel zou kunnen zijn het helemaal vol te proppen met steenwol. Wellicht dat je met een bovenfrees een stukje uit de balk kunt frezen zodat je iets meer ruimte hebt om te werken.

Roman
21 januari 2010, 13:25
Het zijn 2 ramen in 1 kozijn. Beide 3mm dik, en beide met folie.
1 staat schuin en de ander recht. thats it. Het is wel zo: raam-lucht-raam.

Raamkozijnlek: pur+iso+gipsplaatje. Plafond komt iets onder het kozijn. (ik ga niet metselen).
Je gaat zometeen een voorzetwand plaatsen, laat je daarin een "gat" zodat het raam zichtbaar blijft?

Ik stel voor het schuine raam te verwijderen en in je te bouwen vzw ook weer een kozijn te plaatsen en DAARIN het glas te zetten.
Beide kozijnen (buiten en binnenmuur) mogen elkaar niet "raken", maar sluit de tussenruimte wel af met wol oid. Om te voorkomen dat ongedierte tussen de ruiten gaat zitten (spinnewebben enzo). Door een beetje wol en/of stof te gebruiken blijft er toch ventilatie tussen de ramen (anders gaan ze beslaan)

Overigens adviseer ik dikker glas. Dat heb ik eerder al gemeld dus snap niet helemaal waarom je nu gaat besparen hierop. Wat je nu hebt is een zwaktepunt in je constructie (geluidstechnisch). Zonde, maar je kunt het nu nog fixen!

guhlenn
21 januari 2010, 13:26
1 lek staat gelijk aan alles voor niets gedaan. het is wel belangrijk...

koentrend
21 januari 2010, 22:00
Hoi daar. Zo!!!! Jullie zijn wel streng zeg!
Allereerst wil ik zeggen dat ik echt het best haalbare uit mijn studio wil halen en dat ik er de laatste dagen/2 weken echt koppijn van heb welke keuzes ik moet maken.

De feiten:
-Het is een 4x2 hok waarvan minder overblijft (dus klein).
-Mijn gebruik ernaar: ik geef er gitaarles in en wil demo's opnemen, maar het grote werk (drums etc.) kan ik bij mijn maat in zijn grote studio doen.
-Geld... Men kan wel zeggen van: doorsparen, maar..... we praten nogmaals over een klein hokkie...
-Het gebruik ernaar: ik denk dat ik er momenteel max 15 uur per week inzit..

Het zijn dus allemaal beweegredenen, mogelijkheden en keuzes.
Ik kan wel e5000 in dat hokkie stoppen, maar dat doe ik liever in een iets groter hok, snappie???

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ga voor een goed hok, goede iso, waar ik goed les kan geven en waar ik (als het moet) soms drums op kan nemen.....een hokkie die voldoet aan mijn eisen en wensen!

Ik weet dat het beter kan, maar al mijn bevindingen hebben me toch tot deze conclusie gebracht! IPV een 9 (in een schaal van 1 tot 10) heb ik nu wellicht een 7,5 maar daar is nogmaals het gebruik er ook naar.

Ik ga jullie goed op de hoogte houden van de vorderingen en wil graag van jullie weten welke tips jullie hebben met de middelen die ik ga gebruiken!

Roman
22 januari 2010, 09:00
Koen, duidelijk. Let wel, door zaken ANDERS te doen, voor het zelfde geld, kun je betere prestaties leveren. That's all :)

koentrend
22 januari 2010, 09:56
Aan geld en ruimte (10/12cm per wand) wil ik niet meer inleveren. wat zou dan voor hetzelfde geld anders kunnen en een beter resultaat hebben?
Ikzelf ben ook erg bang voor vocht/rot als het plafond ook helemaal dichtzit.
Mijn zwager snapt de nuttige functie niet van 3 lagen gips strak tegen de dakwand....
Hieronder mijn bestelde spullen.

Wat Keuze 1

Plafond 2xgips
Wandgips 16m2
Rockwool 7cm dik (plaat 202) 8m2
Raggel 18x7 (4,2 meter lang) om de 33cm hard op hard 7 stuks


Wand
We hebben 11 meter wand
11x2,20 (=hoogte)
= 19 platen per laag 38platen
1 plaat gipswand is 2,60x60x12,5mm

Raggel 5x5 (2,60 meter lang) 50stuks
Rockwool 5cm dik (11x2,20 hoogte) (plaat 202 25m2


Overige
1 doos slagpluggen
2 dozen gipschroeven
1 doos 35mm 1e laag gips
1 door 45mm 2e laag gips
10x kit
10x pur

Roman
22 januari 2010, 10:21
pur?

Leg je zwager het M-V-M principe uit. Uit ervaring kan ik zeggen dat 99% van de bouwvakkers, aannemers, timmermannen, klusbedrijfen etc geen (goede) kijk op geluidsisolatie hebben. De meeste gaan op gevoel, en ik betrap ze altijd daarop :)

koentrend
22 januari 2010, 10:45
Pur voor het vullen van het raamgat.
Waar zijn de verbeterpunten voor hetzelfde geld?
Nogmaals snapt hij niet wat het voordeel is van 3 lagen icm vocht problemen en rot etc.

guhlenn
22 januari 2010, 10:49
JE stelt de vragen toch ook hier en niet aan je zwager, dus waarom moet het dan opeens ook duidelijk zijn voor hem? Pur isoleert (bijna) niet. Luister naar Roman.


Roman knows best.



Het zou zomaar een mtv serie kunnen zijn.

koentrend
22 januari 2010, 10:52
Ik twijfel zelf ook aan de balklaag omdat die vochtig aanvoelde blablabla.
En mijn zwager weer de enige is die op de plaats delict is geweest.
Daar hecht ik ook waarde aan, want het is wel een vakman.

Ik twijfel zeker niet aan Roman zijn kunnen, maar zie me eerdere email en mijn beweegredenen en het gebruik ernaar.

Roman
22 januari 2010, 12:25
Laten we het zo stellen: wat betreft Geluidsisolatie hoeft je zwager het alleen maar "aan te nemen". Wat betreft constructie zal hij uiteraard een punt hebben. Het is dan aan de constructeur om een passende oplossing te vinden.

Voor het geval we het vergeten waren, het dak dient "verzwaard" te worden. Dat wil zeggen er dient extra massa aangebracht te worden. Massa is feitelijk was de geluidsreductie verzorgt (voor 95%). Gips is één van de mogelijkheden; het bezit goede massa en is betaalbaar. Tuurlijk zou je betere een loodlaag kunnen aanbrengen, maar dat moet wel binnen je budget vallen.

Een ander punt die ik al aangaf; verplaats het glas naar de binnenmuur.

koentrend
23 januari 2010, 14:49
stel dat ik voorzefwanden los zit en zwevend plafond maak. met balken en 7CM rockwool. dan 5cm niets. is dat wat.... het vocht verhaal en natte balken zit me niet lekker.

koentrend
24 januari 2010, 21:13
stel dat ik voorzefwanden los zit en zwevend plafond maak. met balken en 7CM rockwool. dan 5cm niets. is dat wat.... het vocht verhaal en natte balken zit me niet lekker.

iemand???????

Roman
25 januari 2010, 08:40
ja hoor, dat is geen probleem. zolang het wol maar op het valse plafond ligt. De ruimte die je over wilt houden tussen dak en wol is dan prima om te ventileren. let wel dat je je dak nog wel gaat verzwaren (gebruik hout als je bang voor vocht bent. Watervast verlijmde triplex in dit geval, is iets duurder dan gips maar net zo zwaar)

koentrend
25 januari 2010, 12:43
Wol=Rockwool neem ik aan.
Kan je nog even iets uitgebreider zijn over die houten plaat?
Hoe dik en moet hij stijf op het dak gemonteerd worden met schroeven????
En.... heeft deze oplossing alsnog hetzelfde isolatie resultaat of wel iets minder?

Roman
25 januari 2010, 13:19
Wol=Rockwool neem ik aan.Ja, of glaswol. Wat jij wilt. Acoustisch weinig verschil..


Kan je nog even iets uitgebreider zijn over die houten plaat?
Hoe dik en moet hij stijf op het dak gemonteerd worden met schroeven????
En.... heeft deze oplossing alsnog hetzelfde isolatie resultaat of wel iets minder?Ik heb eerder middels tekeningen getoond hoe je het dak "vezwaard". Vervang de daarin genoemde gips door gelijksoortig (omvang) hout en je bent klaar. Zelfde resultaat, maar duurdere oplossing.
nee, niet in het dak schroeven(!) Tenzij je lekkage wilt....

koentrend
25 januari 2010, 16:13
Alles duidelijk!
Hoe zet je trouwens de voorzetwanden aan de onderkant, aan het beton vast?

TIMBER
26 januari 2010, 08:48
PUR heeft totaal geen geluidsisolatie waarde.. is gewoon een gestolde schuimoplossing. Het zal je ook niet van je vochtproblemen afhelpen. Maar goed dit is net als veel andere zaken hier al meerdere malen behandelt en en uitgelegd. Ik wil niet vervelend doen maar men (en dan vooral Roman) steekt tijd in dit topic om je te helpen. Toch kom je elke keer weer terug met dezelfde vragen met als enige insteek (lijkt het) het goedkoper te doen.

koentrend
26 januari 2010, 14:42
Heren,
Wellicht val ik soms in herhaling, daarvoor sorry.
Aanstaande zaterdag gaat het gewoon gebeuren en ik moet snelle en moeilijke beslissingen nemen. Ben zelf niet heel erg technisch...vandaar de enige twijfel.

Met betrekking tot het dak:
-de ventilatie en het verzwaren, vooral met nadruk oip vocht en ventilatie als ik het verzwaar (het helemaal dichtmaken van het dak) blijft voor mij onduidelijk.

Met betrekking tot het raam:
-wellicht zet ik er later nog een glasplaat in en bereid ik de binnenwand daarop voor....

Met betrekking tot de hulp:
Die waardeer ik enorm en ga er vast een groot deel van toepassen!

koentrend
26 januari 2010, 20:51
Hoi mannen,
Nog een van de laatste vervolg vragen:
-Kan iemand (het liefst Roman) mij nog even uitleggen hoe het dak verzwaren zit en het vocht/ventilatie probleem. Hoe het dak moet etc. dat weet ik nu wel:-) Echter ik ben nog steeds niet overtuigd van dat als je het hele plafond dichtmaakt, waar het zijn ventilatie nu haalt.. oftewel: ik maak een gipsplaat tussen de balken en kit alle naden dicht.. het lijkt me dat dit toch gaat werken/rotten of whatever...

-De wanden worden als volgt: 1cm spouw, 5cm raggel+iso erin en dan 2x gips.
Nu ben ik bij de bouwmarkt geweest. Zowel verdeeldozen als inbouwdozen zijn 5cm diep... Ik wil op 3 punten electra hebben. Zouden jullie 3x inbouw of opbouw doen? Ik wil per punt 2x geaard hebben.. Die verdeeldozen komen er denk ik ook max 3x in..

-Voor mijn licht zat ik te denken om een lichtslang (langs de plafondrand) op maat te laten maken.

-Jawel, ik hem hem al gevraagd, maar nogmaals: hoe zet ik de voorzetwanden aan de vloer vast???

Nogmaals de spanning begint hier te stijgen en ik ben blij als het zaterdag is!
Trouwens: iemand nog een methode om een grondkabel in te graven terwijl mijn grond zaterdag nog wel bevroren zal zijn:P
Dank!

Han S
26 januari 2010, 21:50
Lucht bevat altijd een hoeveelheid vocht en dat condenseert op koude oppervlakken, daarom moet je ventileren en dan bedoelen we ook dwarsventilatie. Een gaatje ergens maken betekent nog geen ventilatie, lucht moet kunnen stromen.

Een dampremmende of dampdichte laag maak je aan de kant van de warmte en waar vocht als gevolg van ademhaling vandaan komt, dus aan de binnenkant van een constructie direct achter de afgewerkte wand, zodat vocht niet door de lagen isolatie heen kunnen dringen richting koud dak of muur.

Wanden zet je aan de vloer vast met fretbouten en pluggen en als het ontkoppeld moet zijn dan gebruik je een strook rubber, boort grotere gaten en doet een stuk zacht rubberen slang om de fretbout. Het hoeft niet vast te zitten, het moet alleen op zijn plek worden gehouden, die wanden stijgen niet op.

Lichtslangen geven weinig licht en gebruiken veel stroom.

koentrend
29 januari 2010, 20:18
Een kleine update:
Morgen zou het allemaal gaan gebeuren..... 8 man geregeld, allemaal snaai, bier en koffie gehaald.... materiaal besteld via mijn zwagers baas (met goede korting)... Het materiaal zou vandaag komen, wat denk je??? Is de bestelling niet doorgegeven aan de groothandel... dus het feest gaat morgen NIET door:(

De planning voor morgen luid nu alleen:
-Een grondkabel (nieuwe groep) ingraven waar ik al mijn randapparatuur opzet en mijn 4 spotjes. (meer niet!)

Volgende week gaat waarschijnlijk de grote verbouwing alsnog van start! (hangt af van de hoofdman voor deze verbouwing)

Ik heb ook uitvoerig contact met Roman via de PM's...en heb mijn plan in samenspraak met hem aangepast op een goede manier! Tevens ga ik NIET direct alles op de beste manier aanpakken (raam en gaten boven deur+raam) dus ik heb aan Roman gevraagd welke tijdelijke oplossingen ik hiervoor het best kan gebruiken..

Ergens baal ik van morgen, anderzijds heb ik nu nog even de tijd om de laatste kleine dingentjes GOED uit te werken!
To be continued!

TIMBER
29 januari 2010, 22:16
Das echt balen.. maar goed los daarvan zou ik toch de ruimtes boven je raam en deur gaan opvullen met steenwol. Je balken zijn stevig genoeg en daar kun je wel een paar cm uitfreezen zodat je daar genoeg werkruimte creeerd. Nog beter is natuurlijk als iemand van die 8 een beetje dakdekker is.. kan die het zo gaan uitvoeren als eerder aangegeven. Begrijp wel dat je met een bepaald budget wilt/moet werken maar sommige dingen moet je gewoon wel meenemen. En dakleer en een gasbrander zijn de kosten ook niet.

koentrend
30 januari 2010, 18:23
Update 30-01-10
Zo! Dat was vandaag.... De studio is/had klaar moeten zijn haha! (zie vorige update).
Vandaag een 2e stroomgroep ingegraven voor de randapperatuur+het licht+stekker in het tuinhuis en direct een UTP kabel daarnaast gelegd voor internet.

Alle gaten zijn onder de tegels, dus daar zijn geen geluidslekken!
We zijn met 5 man bezig geweest, het weer was matig en de grond viel gelukkig erg mee (qua scheppen)..... Zie www.koehoen.nl/schuur voor de foto reportage.

Uiteindelijk ben ik blij dat niet ALLES er was, want dit karwei was toch groter dan verwacht!!! Nu alleen nog vanuit binnen werken en hopelijk VOLGENDE week!
LaterZ

koentrend
10 februari 2010, 14:39
Update 10-02-10
Hallo allen hierbij weer een update van mij!
De studiobouw is gelukkig in volle gang!

Als volgt:
Na veel wikken en wegen en heel veel overwegingen ben ik tot de conclusie gekomen een fijn hok te maken, maar af te wijken van Romans wijze (hij weet hier inmiddels van). Het plafond is wel verzwaard, maar het is geen doos in doos geworden.

Blij toe, want ik zie de ruimte nu al krimpen....
Wel pas ik zoveel mogelijk tips e.d. zoveel mogelijk toe!
De uiteindelijke toepassing van de studio zal zijn: (akoestisch) gitaarles geven en ideeen voor liedjes uitwerken met electrische drums (dus volume instelbaar)

Zie op www.koehoen.nl/schuur de vorderingen.

skabouter
10 februari 2010, 14:43
balen van de vertraging man! maar wen er maar aan, er gaat vast meer tijd inzitten dan je eigenlijk denkt....das bij mij tenminste wel duidelijk :(

TIMBER
10 februari 2010, 14:54
Goed bezig, alleen jammer dat je mijn tip aangaande het raam niet ter harte hebt genomen, hoop niet dat je hier spijt van gaat krijgen, is op deze manier een groot potentieel geluidslek. Maar goed verder ziet het er goed uit en blijf die foto-updates plaatsen. Toppie..;)

koentrend
10 februari 2010, 15:06
Het zijn allemaal afwegingen geweest, dus ook het raam, hoop dat ik er voor mijn bedoelingen goed aan doe!

Nog een vraagje:
-In de hoeken wil ik waarschijnlijk wel basstraps gaan plaatsen.
Waar ik aan zat te denken was: in elke hoek 2 raggels van boven naar beneden en overlappen met een gipsplaat! en voila Basstrap!
-Daarna de hele ruimte bedekken met vloerbedekking, dus ook de basstraps, is dit een goede optie/manier?

TIMBER
10 februari 2010, 15:19
Het zijn allemaal afwegingen geweest, dus ook het raam, hoop dat ik er voor mijn bedoelingen goed aan doe!

Steenwol inplaats van PUR had je niets meer/minder gekost maar was wel beter geweest. Maar goed genoeg daarover.



Nog een vraagje:
-In de hoeken wil ik waarschijnlijk wel basstraps gaan plaatsen.
Waar ik aan zat te denken was: in elke hoek 2 raggels van boven naar beneden en overlappen met een gipsplaat! en voila Basstrap!
-Daarna de hele ruimte bedekken met vloerbedekking, dus ook de basstraps, is dit een goede optie/manier?

Op zich wel maar zou eerst even iets verplaatsbaars in de hoeken proberen om te kijken hoe groot het moet worden. Zelfde geldt voor de vloerbedekking, een te veel kan leiden tot een negatief resultaat van je ruimteakoestiek. Lees veel studiobouw dagboeken waar nog voordat er maar een instrument is bespeelt al overal basstraps en diffusers worden geplaatst. Als men dan klaar is en los gaat met musiceren blijken er een aantal frequenties te veel naar de achtergrond te zijn verdwenen. Gewoon eerst proberen met verplaatsbare kleden tegen de muren en steenwol in de hoeken zodat je een beetje kunt bepalen hoe en hoeveel er geplaatst moet worden. Daarna kun je het netjes gaan afwerken.


.

koentrend
12 februari 2010, 11:28
Nog even een ventilatie vraag in de huidige situatie.
Ik moet toevoer en afvoer hebben van ventilatie.
Zie www.koehoen.nl/schuur (vast al bekend:))

-Waar (welke hoogte etc.) zouden jullie de ventilatie plaatsen? Waar de toe en waar de afvoer?
-Zouden jullie onderstaande link voor afvoer gebruiken?
http://www.installand.nl/shop/ventilatie/ventilatoren/buisventilator/nedco-pv-100-buisventilator-kanaal-100mm-standaard

-Zouden jullie bij de (meganische) afvoer kiezen voor een AAN/UIT schakelaar....
-Hoe diep zouden jullie het gat maken voor de aanvoer?

etc.etc. Dit alles gebaseerd op mijn huidige situatie..
Dank!

Roman
12 februari 2010, 12:11
Hoi Koen!


-In de hoeken wil ik waarschijnlijk wel basstraps gaan plaatsen.
Waar ik aan zat te denken was: in elke hoek 2 raggels van boven naar beneden en overlappen met een gipsplaat! en voila Basstrap!
Uhm, je vergeet in ieder geval het belangrijkste: absorberend materiaal (wol). Je ZOU een gipsplaat kunnen gebruiken als front, maar dan wel een dunne plaat (3mm oid). Zoek via google eens op basstraps oid en je vindt legio voorbeelden.
Op Gearslutz staat ook wel een geinig draadje: http://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/87464-how-i-built-my-bass-traps-28.html


Daarna de hele ruimte bedekken met vloerbedekking, dus ook de basstraps, is dit een goede optie/manier?No way, dude.
Vloerbedekking zuigt het "hoog" (frequency) uit je ruimte waardoor je nog meer laag over houdt. Dus je zult dan nog betere basstraps moeten bouwen om te compenseren. Ik stel voor een houten vloer (laminaar bijvoorbeeld) en een plafond met absorberende panelen (over een breder frq gebied).

Desnoods op de vloer wel tapijt (ik raad het niet aan, het is tevens een brandgevaar).

koentrend
12 februari 2010, 12:15
Roman, dan wel vloerbedekking op muren???
Ik dacht zelf aan zoiets:
http://www.homerecording.be/image/458

Roman
12 februari 2010, 12:43
Roman, dan wel vloerbedekking op muren???
Ik dacht zelf aan zoiets:
http://www.homerecording.be/image/458NEE.

En trouwens, wat je ziet is (hws) niet vloerbedekking maar stof welke een absorberende muur afdekt. De stof zal brandveilig moeten zijn.

Ik zeg het nog één keer: GEEN vloerbedekking aan de muren hangen !
Check mijn tekeningen voor je schuur nog eens...

zo. :blast:

koentrend
12 februari 2010, 20:29
Mijn zwager zei net dat:
Omdat ik ook een airco/splitunit ga plaatsen ik voldoende heb aan 1 gaatje ventilatie en dat hoeft dan niet mechanisch te zijn.... wat jullie en waar zouden jullie hem plaatsen....

koentrend
13 februari 2010, 20:51
Update 13-02-10
Weer een dag gebouwd, zie www.koehoen.nl/schuur

Gedaan:
-electra
-het plafond is klaar, alle gipslagen zitten erop.
-rondom 1e laag gips, op 1 muur bezig met de 2e laag.
-draad naar buiten voor de airco voeding.
-veeeeeeeeeeeeel gekit

Ik begin werkhanden te krijgen ipv gitaarhanden!!!
Hoe vinden jullie het?

Roman
13 februari 2010, 21:04
Hoi Koen,

Goed te zien dat je hard bezig bent! Lekker veel werk verzet.

Even over de centraal dozen en de opbouw WCD's, zie plaatje:
http://www.koehoen.nl/schuur/dag4rondom%2013-02-10/IMG_0642.JPG

Je hebt de dozen aan de muur bevestigd. (even los van wat de NEN1010 hier over zegt...). Deze had je aan het frame moeten vast maken. Ik vraag me af waarom je, en daar gaat het me nu even om, een groot gat in de muur hebt gemaakt? Dit is één groot lek en had niet gehoeven.
Het voordeel van opbouw is dat je een gaatje in de muur ter grootte van je kabel kunt maken, de kabel er doorheen steken en goed afkitten.
Je vroeg me eerder "kan ik de dozen aan de muur bevestigen". Ik heb toen nee geantwoord en tevens gezegd dat je eigenlijk, als je inbouw doet en daarbij dus een groot lek in de muur krijgt, je een "doosje" er om heen zou moeten bouwen. Daar heb je met jouw ragels constructie geen ruimte voor. Geen punt want je gebruikt opbouw. Maar waarom dan dat gat?

Doe de dingen nauwkeurig en maak zo weinig mogelijk gaten... serieus.

Verder goed bezig!

koentrend
14 februari 2010, 10:41
He Roman,
Bedankt voor je reactie! Ben blij dat je doorgaans positief bent:)

Qua de 3 gaten... De 1 bij plafond en 1 bij het raam willen we als de stroom is aangesloten en de dozen weer zijn gedopt.. afdichten dmv: 1 grotere gips lengte daarbinnen en dan 1 maarpas aan de buitenkant... die 2 schroeven we aan elkaar vast en komen dus zo op spanning... daarna de rand dichtkitten!

De ene bij de deur is nog even een vraagteken.....wellicht hetzelfde idee...... (als je voor die nog 1 tip hebt??? Daar moet de 2e laag gips nog overheen..

Waarom de gaten???? Stel dat je er nog eens bij moet......
Wat jullie?

Als ik nu doorgaans naar de ruimte kijk, vind ik hem nog best ruim..... gelukkig!!!!

koentrend
16 februari 2010, 23:02
Ik had wel wat meer reacties verwacht van de mensen die dit topic al een tijdje volgen....
Het kan alsnog;)

TIMBER
17 februari 2010, 07:19
Waarom de gaten???? Stel dat je er nog eens bij moet......
Wat jullie?


Niets aan Roman zijn verhaal toe te voegen. Voor de rest ziet het er allemaal goed uit.

koentrend
24 februari 2010, 20:57
Update 24-02-10
Na 1 weekie ziek zijn er weer wat vorderingen, zie www.koehoen.nl/schuur

Gedaan:
-2e laag gips is af
-veel gekit
-laten stuccen


Er is weer redelijk wat gebeurt, alles is rondom af en is vandaag gestuct!
Verder komt a.s. maandag de AIRCO, ik kijk ernaar uit.
Van het weekend ga ik maar eens puinruimen, het "te maken" bureau op papier uitwerken.

Wat ik nog ga doen:
-op de deur nog een houtlaag maken (dus verzwaren) hierna komt er een akoestisch paneel voor.
-de 3 10x10 gaten bij de contactdozen ga ik met een mooi plaatje (deksel idee) van bijv. 14x14 afdichten. In het gat verzwaar ik het dan met gips/hout etc.

Zo! dat was het weer even voor nu.

Roman
25 februari 2010, 08:46
prachtig stucwerk zo te zien.
Jammer dat je ws weer een gat moet maken voor de Airco (?)

Goed bezig Koen.

TIMBER
25 februari 2010, 09:25
Tja ondanks alle potentiële geluidslekjes hoop ik voor je dat de investeringen het gewenste resultaat gaan opleveren. Los daarvan alles netjes afgewerkt hoor.. ziet er toppie uit.. wordt een mooi werkhokje zo.

koentrend
25 februari 2010, 09:42
Dank voor de reacties!
Ik denk dat het voor mijn doeleinden goed gaat voldoen!
Ik weet dat het altijd beter kan, maar het is niet de BUNKER van Jan Smit:)

De 3 gaten gaan dicht!
Het enige waar ik nu nog even goed over na moet denken is de VENTILATIE. Ikzelf dacht aan een schleuf in de deur en dan aan de binnen/buitenkant een suskast. Wat jullie?

koentrend
2 maart 2010, 21:01
Update 02-03-2010

Ik heb inmiddels de plafonds+wanden gestuct, ziet er top uit!
-Wanden+plafond staan al 1x in de verf, morgen de laatste laag.
-Donderdag komt de Airco!

-Vanavond heb ik een vloertje bij de gamma gekocht (zie http://www.gamma.com/gammafolder.html)
Op pagina 12 (zie je onderaan die groene ondervloerplaten)
Op pagina 13 (zie links boven Kliklaminaat Basic, kersen kleur/de middelste)

De kersenkleur steek lekker af bij de wanden/plafond!
Wat ik nu voor de vloer heb is:
-vloerzijl (had ik nog)/vochtwerende folie (wat ook achter wanden zit/zie eerdere foto's)/groene ondervloerplaten en het laminaat.

In deze volgorde wil ik het ook gaan plaatsen, wat jullie?

-BTW ik zit ook nog met een ventilatie keuze, ik dacht aan een kleine sleuf in de deur, met een suskast aan de buitenkant....
Einde update!

Roman
3 maart 2010, 09:22
foto's? :blast:

koentrend
3 maart 2010, 11:30
Nog geen foto's.
Ik heb daarnet de 2e laag geverft en morgen hangt de Airco dan komen nieuwe foto's.

Openstaande vragen:
-In welke volgorde de vloermaterialen plaatsen?
-Ventilatiekeuze deur

koentrend
4 maart 2010, 19:33
Update 04-03-10

-Airco hangt en schilderwerk is klaar.
Jaja... er moet nog een T stuk buiten bij AC geplaatst worden, dat komt nog.
Zie www.koehoen.nl/schuur

Roman
5 maart 2010, 08:43
Dat ding gaat lekker herrie maken buiten ben ik bang. Maar goed, als het binnen de normen (burenoverlast) blijft ..... verder mooi spul.

guhlenn
5 maart 2010, 09:10
Een airco is ambitieus zeg! hoe groot is dat hok nu dan?

koentrend
5 maart 2010, 13:34
Die Airco is superstil! Zowel binnen (20db) als buiten (46db).
Hokkie is uiteindelijk +/- 190x370.
Morgen laminaat leggen!

koentrend
7 maart 2010, 20:09
Update: 07-03-10

Gisteren voor het eerst een laminaatvloer zelf gelegd, opzich viel het mee, maar soms viel de plank niet goed in zijn groeve en dan #$#$^##^$^ werd je daar soms best geirriteerd van!

De vloer is zo goed als af, moet alleen nog plinten rondom doen en 2 planken bij de deur maken.. Dit heb ik bewust nog niet gedaan vanwege de nog uit te voeren verzwaring van de deur...

Zie foto's www.koehoen.nl/schuur
Het begint nu echt ergens op te lijken!

TIMBER
8 maart 2010, 08:03
Wordt en erg strak hokkie zo..;)

koentrend
9 maart 2010, 22:37
Nu de studio begint te vorderen wil ik terugkomen op de akoestiek etc.

Zie http://www.youtube.com/watch?v=X-2kLzZAnRg
Dit is een film voor akoestiek in kleine studio's.

Wat mijn aanspreekt zijn de kleine 3 hoek absorters voor in de hoeken.
Wie heeft ideeen over de akoestiek in mijn situatie?

Ik heb nog een heel pak ISO 7cm onaangebroken in de schuur staan en die wil ik kwijt:-)
Thenx!

Ries89
10 maart 2010, 03:10
Het beste advies dat ik kan geven is het eerst afmaken, spullen erin, monitoren op speakerstands achter het bureau, en dan gaan luisteren wat er nodig is.

Of (waarschijnlijk wel) en hoeveel laag absorbtie je nodig hebt hangt af van de verhoudingen van je ruimte, en hoe goed je isolatie word (je hebt minder last van staande golven en andere vormen van laag-opbouw als er meer laag je ruimte verlaat, bij goede isolatie blijft er veel laag in de ruimte en heb je er meer last van). Wat je daarnaast aan (early)reflecties hebt en aan galmtijden etc. kan je pas bepalen als je spullen er staan. Zeker in je kleine ruimte kan de uiteindelijke opstelling behoorlijk invloed hebben op hoe de ruimte reageert. Voorspellen wat er in een ruimte gaat gebeuren is een lastig iets, een hoop rekenwerk, en zelfs de pro's gaan er nog wel eens gigantisch de mist mee in. Dat de ruimte vrij klein is maakt het het nog lastiger.

Akoestiek gaan bewerken met het idee "ik een pak steenwol, en dat moet op" is ook niet echt een goed idee. In het wilde weg wat ophangen heeft geen nut, teveel absorptie/basstrapping e.d. is geen verbetering t.o.v. te weinig.

TIMBER
10 maart 2010, 07:32
Het beste advies dat ik kan geven is het eerst afmaken, spullen erin, monitoren op speakerstands achter het bureau, en dan gaan luisteren wat er nodig is.

Dit heb ik je een tijdje geleden ook al aangeraden en is echt de beste optie. Even iets verplaatsbaars in de hoeken proberen om te kijken hoe groot/klein het moet worden. Voor alles geldt dat een te veel kan leiden tot een negatief resultaat van je ruimteakoestiek. Ik schreef toen:


TIMBER wrote on 10 februari 2010, 15:19 :
Lees veel studiobouw dagboeken waar nog voordat er maar een instrument is bespeelt al overal basstraps en diffusers worden geplaatst. Als men dan klaar is en los gaat met musiceren blijken er een aantal frequenties te veel naar de achtergrond te zijn verdwenen. Gewoon eerst proberen met verplaatsbare panelen tegen de muren en steenwol in de hoeken zodat je een beetje kunt bepalen hoe en hoeveel er geplaatst moet worden. Daarna kun je het netjes gaan afwerken.

Roman
10 maart 2010, 08:47
Hoewel bovenstaande helemaal waar is adviseer ik je iig om low-end absorbers te gaan maken (basstraps zoals je wilt). Je kunt nooit genoeg van deze absorbers hebben. In de hoeken concentreren zich de modale nodes en zul je de meest laag frequenties kunnen "vangen". Een ruimte heeft meer dan 4 hoeken ;)

Die "driehoekjes" zijn, conceptueel, een hele goede oplossing omdat juist daar de nodes het sterkst zijn (alle hoeken komen hier bij elkaar). Ik zou, echter, een diepere laag wol plaatsen, anders heeft het nog niet veel effect.
Door, bijvoorbeeld, een low-end absorber in de verticale hoek te plaatsen (staander) van grond tot plafond, bedek je zowel de 2d als 3d hoek.

Dat zijn dingen die je sowieso kunt gaan doen. Dan je spullen in de ruimte plaatsen de en "primaire reflectie" punten aanpakken. Dat zijn de punten op de muur, plafond en zelfs je desk waar de speakers naar toe blazen en die jij meteen gereflecteerd weer terug krijg in je oortjes. dus naast de directe radiatie van de speakers krijg je nu ook zeer snel de eerste reflectie terug. als hier iets tijdsverschil in zit (en dat is zo) dan kun je leuke "fase" verschillen beleven.

Daarnaast heb je sowieso de hard/zacht verhoudingen waar ik je al over heb verteld.

Afijn, eerst maar's concentreren op basstraps. Volgens mij heb ik die zelfs al aangegeven in de tekeningen die ik voor je heb gemaakt. Even terugscrollen dus...

koentrend
21 maart 2010, 19:02
Update 21-03-10

-En toen was er een bureau (home made)
-Lampjes hangen
-3x blokjes/klepjes gemaakt voor de eerder gemaakte grote electra lekken

Zie www.koehoen.nl/schuur

Afwerken duurt lang!

koentrend
11 april 2010, 13:16
Update 11-04-10

Ik heb vandaag eindelijk eens ingericht. Zie www.koehoen.nl/schuur
It's party time!

Sommige snoeren ga ik nog inkorten (less is more). Ik ben momenteel erg tevreden.
Wat me nog te doen staat:
-deur verzwaren, drempel leggen en laminaat daarna afwerken (plintjes+ 2 planken)
-akoestisch aanpakken (ik ga nu eerst het geluid testen, daarna verder kijken)

Nog een vraagje: ik laat alles los van de laptop in de studio staan. Tegen hoeveel kou kan dit (oftewel hoe warm moet het er zijn zonder dat mijn spullen naar de klote gaan?)


Aankomende week ga ik opnemen/idee uitwerken: er staat dan een electrisch drumstel/ klein bass versterkertje en mijn pod. Ben benieuwd wat voor conclusies ik daar uit kan trekken!
Tot zover @ HOME!

Roman
11 april 2010, 13:29
ja, mooi werk man!

Zolang er niet veel vocht in je ruimte is hoef je over kou geen zorgen te maken wat betreft je apparatuur.

R

koentrend
11 april 2010, 14:12
Kan ik hanteren, in de zomer uit en in de winter nonstop aan?
Zou het handig zijn om er een kleine termometer te plaatsen en dan een bepaalde minimale temperatuur bijhouden?

flitslicht
11 april 2010, 15:01
Ik zou eerder een hygrometer nemen. Zo'n schuurtje kan goed vochtig worden en door de isolatie kan het niet weg...

TIMBER
13 april 2010, 09:20
Neem aan dat de airco daar wel voor zorgt. Maar goed, meten is weten en dan heb je daar idd meer aan. Voor de rest goed bezig..;)

Roman
13 april 2010, 12:53
"luchtverversing" helpt daarin juist.....

minoin
14 april 2010, 14:42
Geniaal om dit zo tot stand te zien komen. Luchtverversing helpt inderdaad en vergeet niet; warme lucht heeft een mogelijkheid om meer vocht vast te houden dan koude lucht. Dus warme lucht kan een veel hogere luchtvochtigheid hebben.

koentrend
14 april 2010, 22:47
Zoals ik jullie nu hoor concludeer ik:
-Laat de Airco 24 uur non stop op 16 graden draaien (minimale stand).
-Maak alsnog luchtverversing (een lek en dus een suskast)

Het liefst wil ik geen 2 lekken maken....(toevoer/afvoer)
Voldoe ik aan 1 lek in bijv. de deur????

koentrend
23 april 2010, 22:51
Update 23-04-10

Ik ben doorgaans erg blij met de studio. Het lesgeven gaat goed, je kunt er goed zitten met 4 man met gitaren. Tevens heb ik afgelopen woensdag voor het eerst opnames gemaakt, met een electrisch drumstel+gitaar. Er had nog een bassist bij gekund.

Het is dus een erg fijn werkhok! Zie de foto's van de gevulde studio met drums (www.koehoen.nl/schuur)

Het enige grote lek is nog steeds de deur, maar deze moet nog behandeld worden en dat is tevens ook mijn vraag aan jullie....
Via mijn werk ben ik geadviseerd over het volgende: Styrodur 2500 C (2cm dik).
Het is een soort piepschuimplaat, erg licht maar het schijnt de BOMB te zijn en erg goed geluid te isoleren. Wie kent dit spul... De Styrodur 2500 C nogmaals!

Dank voor jullie mening.

TIMBER
24 april 2010, 12:52
Ziet er gezellig uit hoor.. een beetje vol maar toch een gezellige werkruimte. Wat die Styrodur aangaat.. niet doen. Das van dezelfde producenten als dat IsoFix. Erg duur maar slechts minimale isolatie. Het doet wel wat maar beter is bijvoorbeeld gewoon multiplex te gebruiken. Een dubbele deur met goede isolatie rubbers om ze goed af te sluiten. Zo ie zo moet je even goed kijken of de deur zelf het lek is of de sluitnaden c.q. sluitprofielen.

koentrend
24 april 2010, 13:34
Dank voor je reactie Timber, wat mij verteld werd over Styrodur (wat ik al gratis heb verkregen).. dat dat juist isoleert en dat een plaat MDF juist NIET isoleert...

Dubbele deur komt er niet in, daar is de ruimte toch te klein voor...
Deurverzwaring wil ik wel en dacht dat die Styrodur dus een top oplossing zou zijn.

Betere rubbers moet ik ook hebben (heb nu tochstrippen die erg strak zitten).
Vervelend altijd dat er tegenstrijdige meningen zijn en ik er te weinig verstand van heb:P

TIMBER
24 april 2010, 13:53
Niemand heeft het hier over MDF volgens mij..!?! En die tegenstrijdige meningen vallen ook wel mee. Tis maar net naar wie je luistert, hier op het forum is die volgens mij vrij eenduidig. Dat jij liever je oor te luister legt naar goedkope oplossingen is begrijpelijk maar dan moet je niet al je technische vragen hier stellen om ze vervolgens toch naast je neer te leggen. Roman heeft heel veel technische kennis en ik zelf kom uit de bouwwereld en heb al eens een oefenruimte succesvol geïsoleerd. Tja en tochtstrippen zijn nu niet echt rubberprofielen die geluidswerend werken. Maar goed als je het gratis kun gebruiken kun je altijd proberen.

SimonS
24 april 2010, 14:55
Styrodur is XPS (extruded polystyreen, gesloten cel dus), niet echt fantastisch materiaal voor isolatie... laag soortelijk gewicht, amper dempende eigenschappen, beetje zonde van de ruimte...

Han S
24 april 2010, 15:18
Van welk materiaal is de huidige deur? Ik heb eens een deur vervangen door een exemplaar van ongeveer 45 mm dik multiplex en dat scheelde enorm.

http://www.vloerverwarmingnederland.nl/isolatie/styrodur.jpg

Styrodur is een isolatieplaat voor vloeren, voor bijvoorbeeld onder vloerverwarming, hoge drukvastheid en warmte isolatie, maar geluids isolatie practisch nihil.

Roman
24 april 2010, 15:22
Koen, even terug grijpen naar de basis. Om GELUID te isoleren heb je in eerste instantie MASSA nodig. Een plaat MDF is vele malen zwaarder (meer massa) dan welke soort polystyreen dan ook. Dat het THERMISCH isoleert kan ik inkomen.

Kortom; ik ben het met bovenstaande personen eens. Niet gebruiken voor geluidsisolatie. Een plaat MDF of Multiplex (beide dezelfde dichtheid) van 22mm zal een stuk helpen.

En, zoals Timber aangaf, zorg dat je goede rubber profiel strippen gebruikt.
Aan deze (http://www.koehoen.nl/schuur/dag5stuccen%2024-02-10/IMG_0740.JPG) foto te zien heb je wel een rubber profiel strip gebruikt, maar niet de meest optimale. Onderstaande types (welke IN de sponning komt) isoleeren een stukje beter.
http://www.klushandel.nl/images/amg/50112330.jpg
of
http://www.klushandel.nl/images/amg/50122321.jpg

Je kunt tevens een valdorpel tochstrip aan/in de deur zetten indien je geen drempel tochtstrip hebt geplaatst.

renebas
13 mei 2010, 00:03
Hallo,
Ik ga binnenkort een verbouwing thuis doen en daarbij wil graag een gedeelte van de garage ombouwen tot studiootje. Is het verstandig om een nieuwe betonvloer te storten, die los ligt van de buitenmuren? En dan op die binnenvloer een binnenmuur te metselen? Of kan ik beter gewoon ipv die binnenmuur, een met hout een isolerende wand maken zoals hierboven is beschreven?
Ik ga in de studio gitaar/bas/zang opnemen (geen livedrums) en afmixen...
:strat:

Roman
15 mei 2010, 16:27
Hallo,
Ik ga binnenkort een verbouwing thuis doen en daarbij wil graag een gedeelte van de garage ombouwen tot studiootje. Is het verstandig om een nieuwe betonvloer te storten, die los ligt van de buitenmuren? En dan op die binnenvloer een binnenmuur te metselen? Of kan ik beter gewoon ipv die binnenmuur, een met hout een isolerende wand maken zoals hierboven is beschreven?
Ik ga in de studio gitaar/bas/zang opnemen (geen livedrums) en afmixen...
:strat:
Hoi Rene,
Wellicht verstandig even een "eigen" (nieuw) topic aan te maken ;)
Ik zal dan je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

renebas
17 mei 2010, 23:33
Roman, bedankt voor je reactie. Ik ga een nieuw topic proberen aan te maken met de titel "Van garage naar studio".
:noob:

koentrend
29 mei 2010, 09:28
Hello ,
De laatste weken heb ik gewerkt aan een WK song. Hij is nog niet helemaal af, maar de 1e mix is wel af!

Op www.koehoen.nl is de 1e mix te vinden en te downloaden. Houd de site in de gaten, want er zal vast nog wel een 2e mix uitkomen met wat kleine verbeteringen.
Oh ja, PROMOOT aub even mijn song. Zet het in je hyves WWW/op twitter/ email het naar al je vrienden familie etc.etc.

Een reactie in het gastenboek op koehoen.nl zou leuk zijn (of hier:))
Dus Promoten met die hap!!!!!
GOAL :-)

gr.
KOehoen

koentrend
4 augustus 2010, 13:21
Update 04-08-2010

Hierbij weer een kleine update van mij.
Ik wil eerdaags mijn studio akoestisch gaan aanpakken en dacht aan:
Auralex D 36 Roominator kit purpl

http://www.feedback.nl/recording-accessoires/auralex/d-36-roominator-kit-purpl

Is dit wat en zo ja, hoeveel zou ik nodig hebben voor mijn ruimte....
Thenx!

koentrend
8 augustus 2010, 14:47
Iemand een tip?

Roman
11 oktober 2010, 10:03
hoest?










met de zaak?

koentrend
3 november 2010, 12:52
De zaken gaan goed, ik heb inmiddels mijn deur verzwaard, vloer afgemaakt en nog wat afronddingen. Binnenkort nieuwe foto's!

Ik had een akoestische vraag en verwijs naar het volgende topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123120&highlight=drumhok+akoestisch

Ik wil op korte termijn 4 panels maken.
Wat ik heb is rockwool plaat 204, 50 cm.
Ik kan zwart katoen krijgen van 1,5 meter hoog (en natuurlijk zoveel meter als ik wil).

Zou roman evt. Een gedetailleerde boodschappenlijst willen maken voor 1 paneel?
Denk aan maten, diktes en meters..
Wat voor lat moet er aan de muur gemaakt worden en hoe hoog moet hij komen?

Ik wilde Eigenlijk onder de airco ook 2 panelen plaatsen, of wordt dit te laag??
Alvast bedankt!

Roman
3 november 2010, 13:33
Hoi Koen en andere luisteraars, welkom bij wederom een aflevering "how to improve room acoustics" :)

Speciaal voor jou een overzicht wat je nodig heb en mot doen.

Een RW 204 plaat is 1200x600 mm groot. Daar kan een frame overheen van vurenhout. Je kunt het ook frameloos doen en direct het katoen over de plaat heen spannen maar je mist dan stevigheid en is veel minder strak. Tevens is het ophangen dan een stuk lastiger en labieler. Je hebt 50mm dikke platen, prima. Ik zou dan gewoon de hele plaat gebruiken voor één paneel. Dus je panelen worden minimaal 120cmx60cm. Het frame één centimeter kleiner maken zodat de plaat er tussen klemt is een oplossing om de laatstgenoemde op z'n plaats te houden. De binnenmaat zou dan 119x59 cm worden.
Laten we dat principe eens aanhouden. Feitelijk het zelfde als hoe ik heb gedaan in het door jouw gelinkte topic. :) Da's mooi, heb je meteen een goed voorbeeld.


Wat heb je dan nodig voor één paneel:

- Lengte Vurenhout, 50x50.
- 1 plaat RW 204 van 120cmx60cm 50mm dik
- Lap katoen groot genoem om de plaat geheel te bedekken.

hout stukken:
2x 69cm (boven en onderkant)
2x 119cm (zijkanten)
De boven- en onderkanten worden OP de zijkanten gezet. VAndaar dat deze 10cm langer zijn. Maak het frame zo rechtmogelijk. Simpel schroefen vanaf de boven/onderkant door het hout jakkeren. Wel eerst voorboren!
Plaat 204 in het frame drukken.
Katoen vlak leggen en het frame daar boven op. Knip het katoen zo op maat dat je de boven, onder en zijkanten van het katoen OM het frame kan vouwen. Deze aan de achterkant vastnieten. Goed straktrekken!

Om de panelen te monteren kun je vele truuks uithalen, in mijn topic gebruiken we een zgn French Cleat (http://www.google.nl/images?q=french+cleat&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=ZlXRTLazHcidOuiQraMM&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDMQsAQwAw&biw=1280&bih=857)
Schuin zagen die je bijvoorbeeld met een circel(tafel)zaag, deze onder een hoek van 45gr zetten en miiiiaaaaaauuwwww!
http://img.youtube.com/vi/5uIIrVpfVDw/0.jpg

Voor een french cleat kun je een stuk afvalhout gebruiken of koop een stuk 25x100 vuren ofzo. uiteraard hoef je niet een hele lengte te gebruiken zoals wij hebben gedaan. (overigens hebben we dat gedaan zodat je het paneel eenvoudig op kan schuiven, het hangt dus niet definitief op z'n plaats)

check http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123120 voor de details, kind kan de was doen Koen!

koentrend
3 november 2010, 16:40
Top!

Nog 2 openstaande vragen:
Ik wilde Eigenlijk onder de airco ook 2 panelen plaatsen, of wordt dit te laag??
En hoe hoog zou je de panelen op de lange wand plaatsen?

Roman
4 november 2010, 08:35
Top!

Nog 2 openstaande vragen:
Ik wilde Eigenlijk onder de airco ook 2 panelen plaatsen, of wordt dit te laag??
En hoe hoog zou je de panelen op de lange wand plaatsen?
Geen probleem.
Hang de panelen zoveel mogelijk in het midden als dat mogelijk is.

koentrend
4 november 2010, 09:51
Midden qua hoogte of lengte?? Of beide?

Zal ik ook een paneel op de korte muur maken (de egale wand tegenover de raamwand). Of heeft dat weinig effect?

Roman
4 november 2010, 10:28
Midden qua hoogte of lengte?? Of beide?verticaal dus, dat vroeg je toch?


Zal ik ook een paneel op de korte muur maken (de egale wand tegenover de raamwand). Of heeft dat weinig effect?De panelen zijn nodig om reflecties tussen twee vlakke wanden te verminderen. Dus tegenover een "hard" oppervlak plaats je een "zacht" oppervlak. Dat is je referentiekader. dus tegenover een Raam is het inderdaad zeer raadzaam een paneel te plaatsen zodat je voldoet aan de hard vs zachte wand (immers je wilt het raam wel zichtbaar houden).

Aan het eind van de rit zul je een soort dambord effect krijgen in je ruimte, snappie?

koentrend
5 november 2010, 09:22
Ik snap dat ze verticaal moeten hangen.
Wat ik bedoel is: hoe hoog ze geplaatst moeten worden, mijn hok is 2,25 meter hoog.
Op welke hoogte begint mijn panel, oftewel: op welke hoogte moet ik (aan de lange wand) mijn lat monteren waar de panels aankomen.

idem voor de wand met de airco, op welke hoogte moet die lat komen?


Dus aan de korte wand tegenover het raam, moet ik niets ophangen?

Roman
5 november 2010, 20:53
hey Koen, wel een btje opletten hoor ;)

koentrend
8 november 2010, 07:19
Ikzal beter opletten!
Waarschijnlijk worden het ook witte panelen. Ik zag vrijdag de studio van trijntje Oosterhuis op tv en die had ze ook in het wit. Vond het niet misstaan en mijn ruimte is al klein en denk dat wit daar beter tot zijn recht komt.

koentrend
28 november 2010, 14:53
De winter is in aantocht en daarover de volgende vraag.
Die splitunit die ik heb, heb ik nog niet continue aangehad.

Ter bescherming van mijn apparatuur is het wellicht handig het wel te doen.
Wat is de minimale temperatuur die er constant moet zijn in de studio?
De laagste stand van de airco is 16 graden.
Dank voor jullie advies!

koentrend
29 november 2010, 19:28
Iemand een tip?

MaximVMH
30 november 2010, 13:41
Meeste apparatuur warmen snel op bij gebruik, en koelen na gebruik weer af. En de meeste apparatuur hebben een behuizing die er voor zorgt dat temperatuurschommelingen van buitenaf in het apparaat zelf veel trager gebeuren. Ik zou me dus geen zorgen maken, zeker als je laagste temperatuur maar 16° zou zijn.

koentrend
30 november 2010, 17:41
Dank voor je reactie! De vraag is meer... De airco staat nu standaard uit... Zou ik hem dus de hele winter 24/7 aanmmoeten houden op minimaal 16 graden?

Henri H
30 november 2010, 19:44
10 - 12 graden lijkt me genoeg.
Wel oppassen met vochtvorming/condens, dus wel een ventilatie rooster o.i.d. open zetten lijkt me.

koentrend
30 november 2010, 20:45
Het apperaat kan minimaal 16 graden draaien.
Ik heb verder GEEN ventilatie toe of afvoer.
Tips?

Roman
3 december 2010, 09:32
Via e-mail al een antwoord gegeven, ook hier maar even die text:

Howdy Koen,

Ik had de vraag gezien maar heb'm niet beantwoord omdat dergelijke dingen feitelijk buiten mijn kennisscope vallen. ongeveer...
Apparatuur is met name gevoelig voor vocht, meer nog dan temperatuurverschillen. Zolang het "droog" in je hok is kan het best onder nul zijn. Dus je hoeft je klimaatregeling niet constant aan te houden op 16 graden.

Wel is het zo dat grote temperatuur verschillen condensvorming kan veroorzaken. Dus je zult luchtverversing moeten hebben omdat te reguleren. Het constant aanhouden van je regeling is dan wel weer een optie. Als je lekker warm wilt zitten op 21 graden en je zet je regeling weer uit (en omgekeerd) dan condenseert aanwezige vocht. Heb je overigens dampdichte of remmende folie toegepast bij de bouw? (zijdelingse vraag)..)

Zet desnoods vochtslurpers neer, dat is ALTIJD goed voor je apparatuur...