-
Footswitch Engl
Ik zou graag zelf een footswitch bouwen voor mijn Engl amp, want diegene die ik nu heb ik echt veel te groot.
maar het probleem is natuurlijk het plannetje.
madman heeft me al een deel op gang geholpen, maar ik ben niet zeker of het allemaal correct is
http://i69.photobucket.com/albums/i4...j/switch-1.jpg
dit een beetje simplistisch, maar toch al een goed begin.
mijn Engl footswitch heeft 2 knoppen: 1 om de kanalen te kiezen, en een andere om te kiezen tss lead en crunch. er moet een stroomvoorziening zijn voor 2 ledjes, en de plug is een stereo. dit plannetje is dus niet slecht, maar ik weet niet hoe het zit met weerstandjes, en hoe ik alles moet verbinden naar 1 kabel die de 2 signalen dan overbrengt naar de amp.
-
Ik weet niet precies hoe het uiteindelijke footswitch eruit moet zien, ik ben niet echt bekend met ENGL. Waarschijnlijk omdat je een stereo plug hebt het volgende: knop 1 bedien je door de tip van de stereo plug met de massa te kortsluiten. knop 2 bedien je door het middelste sleeve van de stereo plug met de maasa te verbinden.
Maar ook het volgende: kan je niet je huidige footswitch analyseren en dan verder het circuit opschrijven. Vervolgens een nieuwe footswitch maken.
Een led heeft geen aparte voedingspanning nodig of stroom voorziening zoals jij het zegt. In de tekening die je hebt gepost zitten ook geen weerstanden in verder.
-
ik zal morgen eens proberen de footswitch te analyseren.
de tekening die ik gepost heb is dan ook maar een snel schetsje van madman, en er zal nog wel iets ontbreken
-
Nee hoor, dat schema is uitstekend voor een (standaard) footswitch met 1 knop.
-
ik heb net ff een footswitch genomen die ik gebruik om mijn reverb op en af te zetten. daarbij ging het lampje op mn amp branden, maar de overdrive zelf sprong vreemd genoeg niet aan
-
Eeeh, ik heb zelf (nouja eigenlijk een vriend) ook een two-way footswitch gebouwd voor mijn ENGL Thunder 50 (schakelen tussen clean/lead en crunch/lead). Werkt fijn, is stuk goedkoper dan die Z4 van 80 euro, alleen hebben we het nooit voor elkaar gekregen om beide LED-jes te laten branden op de 18v (?) voeding van de versterker, dus voed ik er één met batterij (doe ik bijna een jaar mee) :p.
Have a break, dan kijk ik even of die persoon een schema zou kunnen maken van hoe hij het gedaan heeft :)
-
moet je die niet voeden met 9V? :D
-
Ja whatever, geen idee hoeveel volt die versterker levert.
Ik zal even kijken of ik 't weekend een schemaatje kan ophoesten, stay tuned ;)
-
-
Volgens mij zijn de ENGL footswitches niet moeilijk te maken. Die van mij zit als volgt in elkaar:
Gebruik een stereo plug:
'tip' van de plug in serie met een schakelaar, een 1000 ohhm weerstand en een LED aan de massa.
middelste ring in serie met een schakelaar, een 1000 ohm weerstand en een LED aan de massa.
Als de schakelaar wordt geactiveerd loopt de stroom door de schakelaar, LED en weerstand naar massa.
De stroom die loopt door de weerstand en LED is voldoende om het relais te schakelen en de LED te laten branden. Let op dat je de LED op de juiste manier aansluit. De stroom kan maar in 1 richting lopen, net als bij een diode.
Helaas kan ik geen tekening of foto posten...... Succes!