-
Classic mics
Vandaag was ik bij iemand die ik al 35 jaar ken en die heeft een kast vol met klassieke Neumann en Telefunken microfoons.
Ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien, een aantal U47's, short en longbody, U48's, M49's, drie M50's waaronder de enige twee zwarte die ooit zijn gemaakt als een matched pair.
Een Telefunken ElA M 251 in nieuwstaat, waarde €20.000 momenteel.
In de U47 zit een VF14 buisje, welke hardstikke zeldzaam is. Deze man kocht een partij van 9000 buizen, de meeste nieuw en daar zaten 16 nieuwe VF14's tussen.
Die zijn waard per stuk tenminste 1500 euro.
Ik raak daar wel enigszins opgewonden van.
-
Was je langs bij Puck Leek? Ik ken'm niet persoonlijk, maar weet wel dat ie een soort speelgoedwinkel runt. ;)
Hij heeft ook een van de weinige mm5's, de mooiste omni ooit!
-
hehe, moeten we een inzameling houden voor een doos tissues? :D
-
Ik weet van een Amerikaan, die heeft 147 Neumann U47 mics, maar Puck heeft er ook heel wat hoor, hoe hij er aan komt is me een raadsel, maar hij weet ze wel te vinden.
-
Ik vind de U47 echt een van de mooiste mics ooit gemaakt, ik heb er een paar keer mee gewerkt bij drumopnames als room mic, echt prachtig. Ik heb 'm toen ook een keer naast een moderne en een vintage u67 geluisterd. Allemaal met de orginele voeding.
De u47 klonk zo warm en toch gedefinieerd. De vintage u67 klonk wel wat opener en neutraler maar ook behoorlijk warm en de moderne u67 klonk nog iets neutraler en minder warm.
Ze hebben allemaal hun voordelen en nadelen....
-
En als je nou ziet wat er binnen in zo'n U47 zit, dan snap je niet waarom dat nou zo goed klinkt want het stelt eigenlijk geen reet voor.
Maar 50 jaar later is niemand in staat om een microfoon te maken die zo goed klinkt. Maar de M50 is helemaal te gek voor instrument opnames en die was nog veel duurder toen hij nog werd gemaakt.
-
De m50 heb ik helaas nog nooit gehoord.......
Hoe klinkt de m149 van jou eigenlijk? Waar kan je'm mee vergelijken?
Maar het is idd toch echt raar dat ze tegenwoordig geen mic's kunnen maken die zo klinken.....die c12VR schijnt naast de naam ook weinig meer gemeen te hebben met de orginele c12
-
De M149 kun je niet vergelijken met de oorspronkelijke M49, hij heeft gewoon zijn eigen geluid. Fantastische microfoon, maar wel anders.
-
Even een vraagje, wat zijn volgens jullie echt de klassieke mics om een gitaar mee op te nemen?
De SM57 heb ik nou al een aantal keren geprobeerd en gehoord, maar eerlijk gezegd vind ik die behoorlijk kut...
Laatst met een combinatie van SM57 en MD421 d.m.v. closemiking opgenomen en dat was wel redelijk, maar nog steeds niet echt te gek...
Ik heb het idee dat roommiking het geluid echt veel meer body geeft, veel meer diepte, laag en ruimte...
EDIT:
Ik hoop dat dit nog een beetje ontopic is, kennelijk heb ik een beetje gemist waar dit topic over ging... :confused:
-
Echt roommics zou ik niet zo gauw gebruiken, maar je kan wel een grootmembraam condensator op 30 a 50cm zetten en die bij het signaal van de 57 en/of 421 mixen. Je kan ook proberen om met een grootmembraam close te mic'en, klinkt ook heel anders.
Wat ook veel gebeurd is om een ribbon (bv royer 121 of een beyer m160) samen met een 57/421 te gebruiken en close mic'en. Dan gebruik je het meeste van de ribbon en dan kan je de 57/421 naar smaak toevoegen.