test
Printable View
test
Ik weet echt heel weinig af van versterkers, en ik vroeg mij af wat het verschil is tussen een combo en een stack.
Natuurlijk zie ik ook wel het verschil hiertussen, maar een stack (zoals Hughes & Kettner) heeft vaak net zoveel watt als een combo, maar ze zijn wel veel groter.
Waarom is dit? ze leveren allebei net zoveel power, gezien het aantal watt dat ze hebben.
Het valt mij trouwens ook op dat stacks vaak goedkoper zijn dan combo's (dat vind ik ook nogal onlogisch).
Het grootste verschil is dat een combo, versterker en speakers in 1 is. Vaak 1x12 of 2x12, maar ook wel 4x10 of andere combinaties. Een stack daarentegen is een losse-head (versterker) met losse cabinets. De meest gangbare zijn een 4x12 half-stack of een 8x12 full-stack, maar ook daar is mee te varieren.
Versterker tops zijn dus ook nooit op zichzelf te gebruiken, maar dienen altijd i.c.m. speakercabinets gebruikt te worden.
b.t.w. is er nog geen versterker FAQ???
goed, maar ik zie vaak een top plus cabinet voor de prijs van een combo staan (of zelfs nog minder) en dan heb ik het over de nieuwprijs.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mithrandir
Ik snap dus even niet waarom die stacks dan net zoveel kunnen als een combo (qua wattage en kanalen).
Ik snap het verschil dan niet.
dit kan ik me niet voorstellen. een stack voor de prijs van een combo. het is zo dat de meeste heads (Dus de top van een stack) goedkoper is dan een combo, ja. dat is vaak zo. maar bij die top moet je dan wel nog de prijs van het cabinet optellen (zit er nooit gratis bij) en dan is het echt wel duurder dan een combo.
een voordeel van een stack is dat je met losse componenten werkt. je kan dus als ze ergens een cabinet hebben alleen je top meenemen. handiger dan een combo meezeulen. of je kan experimenteren tussen verschillende heads en cabs, opzoek naar DE sound :)
een stack (bijv 8x12) heeft meer speakers dan een 1x 12/2x12 combo. hij verplaatst dus meer lucht. en geluid is niets anders dan verplaatsing van lucht. een stack zal dus harder klinken, ook al heeft hij hetzelfde vermogen. ook geeft een stack meer laag, bas en spreiding dan een combo
Je kunt bijvoorbeeld van een ENGL versterker houden maar liever een Marshall kast erbij hebben. Bij een losse top en kast kun je dus je eigen geluid nog meer samenstellen. Bovendien heb je vaak bij een top een 4 x 12 kast wat meer blaast als een 2 x 12 speaker. Top + kast is ook makkelijker uit te breiden. Veel voordelen dus. Maar natuurlijk ook nadelen. Ze zijn groter en zwaarder.
Grz. Bram
begin er ook alleen aan als je echt denkt het thuis nodig te hebben, of als je redelijk groot optreed, of sterk bent. anders is een combotje net zo handig :)
Thuis heb je het NOOIT nodig....
ik wel hoor 8-)
Voor middelgrote optrdens volstaat dus een combo? (een krachtige dan)