Guitarfetish waarschuwing.
De tuners, slagplaat, brug, controlplate, knoppen, schakelaar en inputcup komen bij guitarfetish vandaan. Over het algemeen geven zij veel "Bang for the buck".
Dit keer was ik iets minder enthousiast. De stemknoppen zijn verre van nauwkeurig (Wilkinson deluxe) en je moet behoorlijk precies draaien. Kleine stukjes dus. De potmeters en input (switchcraft) heb ik bij Peer Dellen in Den Haag gehaald. Goed spul en direct goed advies. Toen ik echter de potmeters aan de plate wilde bevestigen bleken de gaten niet groot genoeg te zijn. Nou houd ik erg van chrome en het ging me aan het hart om de gaten uit te boren. Mijn Switchcraft input paste ook niet in de cup (te klein). De input die GF erbij stuurde was een stereoinput van duidelijk mindere kwaliteit. Nieuwe cup bij TF besteld. Nu wilde ik graag de cup met de twee schroefjes, de deluxe variant. Daar had ik wat meer vertrouwen in dan het klassieke systeem. Ook daar paste maar 1 soort input en die heb ik dus er ook maar bijgedaan. Snelle service trouwens van TF.
Dan nu eindelijk de brug. Zitten jullie er klaar voor?
Het gaat om deze:
http://img262.imageshack.us/img262/8...1719593qt7.jpg
Ten eerste is de brug volgens mij te smal. Ik heb honderd procent vertrouwen in de correctheid van de mallen van StewMac en zie daar:
http://img174.imageshack.us/img174/710/img5717pb8.jpg
De PU-cavity piept er onderuit vandaan. Aan de andere kant kun je 'm net niet zien. Beetje jammer.
Dan de plaatsing. Deze brug heeft behoorlijk lange schroeven voor de zadels. Helemaal terugschroeven leek mij, toen ik de brug in mijn handen had, geen porum. Maanden later heb ik daar niet meer op gelet en heb keurig de afstand tussen de kam en de 12e fret gemeten en daarna die afstand tussen de 12e fret en de zadeltjes genomen. Wanneer je dan de PU-cavity en de stringthrough gaten hebt gefreesd en geboord kun je dus niet meer terug. Het scheelt ongeveer 7 a 8 mm met een normale plaatsing. Door die lange schroeven liggen de zadels dus wel op de goede plek en heeft 'ie precies de goede mensuur. Hij is prima geintoneert en stemt ook goed. Het enige wat mij zorgen baarde was dat het brugelement relatief wat dichter bij de brug is komen te liggen dan bij een standaard Telecaster. Nou kan ik je niet vertellen of die paar mm veel uitmaken want ik kan dat niet uitproberen. Het klinkt in ieder geval niet verkeert, dun, schel of andere lelijke dingen.
Zo nu kunnen jullie tenminste weer rustig slapen.
De leermomenten:
*Check of de hardware die je besteld wel de goede dimensies hebben.
*Bezuinig niet op de electronica.
*Stewart-McDonald heeft altijd gelijk.
*Met zijn allen: HEB GEDULD
Oogjes dicht en snaveltjes toe...
Het Finishen (het lakwerk).
Goedemorgen allemaal,
Nu kwam ik op vertrouwd terrein. Ik heb een half jaar geleden een oude stratkloon (van multiplex) die al 15 jaar onbespeelbaar aan de muur hangt opgeknapt en gerefinished.
Wat...? O, die willen jullie ook nog even zie. Nou vooruit dan:
http://i214.photobucket.com/albums/c...t/IMG_5590.jpg
Met frisse moed ben ik met het schuurwerk begonnen. De LakFaq als leidraad. Een Tele is wel makkelijk werken omdat die helemaal vlak is. De "muis" erop en gaan. Daarna een natte doek erover. De losse vezels komen dan inderdaad omhoog. Nog een keer schuren en klaar. MAAR NIET HEUS. Toen brak een van de vervelendste fases van de bouw aan. Het vullen van de poriën.
Bij Vox Humana een potje houtpasta besteld en smeren maar. De hele body ingesmeerd en uitgestreken met een oude bankpas. Dat spul droogt gelukkig erg snel (we zitten nu in de fase waar veel GEDULD nodig is). Dag later weer eraf schuren. Dat zag er goed uit. Ik zag direct dat er een paar plekjes niet goed gevuld waren en heb die stukken nog een keer gedaan. Klaar, dacht ik...
Lakken met die handel. Na de eerste dunne lagen begon ik met de zogenaamde "wetcoats". Toen ik het resultaat van deze eerste natte laag bekeek zag ik ineens weer miljoenen putjes in het verfwerk. ZUCHT!
Schuurpapier erover en weer vullen met Clou. Dit ritueel herhaalde zich nog een aantal maal. Frustratie alom. Nu zitten er nog steeds een paar kleine putjes in de lak maar ik kwam op het punt dat ik het lakken ging afmaken of de body van twee hoog naar beneden ging smijten. Keuze snel gemaakt.
En toen volgde wat volgens mij de grootste verzoeking is voor de gemiddelde gitaarbouwerd. Het laten drogen van de lak. Ik heb het 12 dagen kunnen volhouden. Sommigen zeggen 2 tot 4 weken. Maar mijn ervaring is dat je na ong. 2 weken kunt beginnen met schuurpapier 1200 mits je de gitaar daarna weer 24 uur laat drogen.
Leermomenten:
*HEB GEDULD.
*maximaal 2 lagen lak per dag (acryl).
*HEB GEDULD.
*Wanneer je denkt klaar te zijn met het poriënvullen, doe het dan nog maar een keer.
*HEB GEDULD.