REVIEW: gitaren boven € 1000,=
Het verslag-topic voor gitaren boven € 1000,=
De regels:
- Alleen verslagen van gitaren. Vragen en commentaar graag in een nieuw topic of per PM.
- Post een foto en/of een link naar de website van de fabrikant.
- Minimaal vijf regels tekst. Alleen melden dat een gitaar tof is, is te weinig. Copy/past het volgende lijstje, en vul het zo goed mogelijk in.
Gitaar:
Prijs (evt. met link):
Vorm:
Muziekstijlen:
Waarom deze gitaar?
Kun je het geluid beschrijven?
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...
Voor de liefhebbers hier de oude koopadviestopics:
Tot 250
250 tot 500
500 tot 1000
Boven 1000
Valley Arts... the sound of the 80's - 90's
Gitaar: Valley Arts Custom pro... bouwjaren 1990 - 1992
Prijs (evt. met link): Destijds in Nederland circa 4500,- gulden... Nu een collectors item. Variëren nu tussen een waarde van 1500,- en 2600 euro.
Website: valleyartsguitars.com
Vorm: Superstrat
Muziekstijlen: LA-Rock - Funk - Allround
Waarom deze gitaar: Tja, een van onze/mijn grote helden heeft ontelbare te gekke solo's op dit soort gitaren gespeeld... Steve Lukather. Ook Larry Carlton en Robin Ford waren enthousiaste gebruikers. Doordat de fabriek niet meer in deze hoedanigheid bestaat zijn ze door endorsement deals naar ander merken overgestapt... Anders had zeker onze Steve nog op deze te gekke instrumenten gespeeld... Vindt persoonlijk de Music Man Luke niks...
Daarnaast is het echt een te gekke gitaar... en veelzijdig.
Als je hem beetpakt voel je al dat het een hele strak zeer kwalitatief instrument is. Hardware en houtsoorten van de beste kwaliteit. Perfect afgewerkt. De EMG elementen maken de gitaar All-round, maar soms wel wat voorspelbaar. Het fraaie is wel de SPX booster die de gitaar meer body kan geven en het geluid. Maakt hem extra veelzijdig
Kun je het geluid beschrijven? Super clean, super strak, stil, zeer bruikbaar met veel effect... soms wat onpersoonlijk.
Weet ff niet hoe ik deze moet oploaden... check de site valleyartsguitars.com bij de Registry staan mijn gitaren. serienr. 0715 - 1010 en 2246
http://www.valleyartsguitars.com/reg...s/va0715_1.jpg
http://www.valleyartsguitars.com/reg...s/va0715_2.jpg
http://www.valleyartsguitars.com/reg.../va02246_2.jpg
Campbell American Guitar Precix
Gitaar: Campbell American Guitar Precix (Tanya Donelly signature model)
Prijs (evt. met link): Inclusief invoerbelasting € 1300,-. Maar toen stond de Dollar nog wat ongunstiger dan nu.
Vorm: Fender Stratocaster achtig maar wel kleiner.
Muziekstijlen: De Campbells worden veel door Blues en Country gitaristen gebruikt als ik de site mag geloven (wat ik doe...). Ik gebruik hem voor rock in veel diverse stijlen.
Waarom deze gitaar? Voornamlijk omdat ik fan van de naamgeefster ben, Tanya Donelly. Ik heb haar een keer live gezien met de betreffende gitaar en ik vond hem aangenaam klinken.
Kun je het geluid beschrijven? Dit model heeft maar één element: een Seymour Duncan SH-11 Custom Custom humbucker. Clean vind ik het geluid behoorlijk warm. Doet mij een beetje aan de Stratocaster denken maar eerlijk is eerlijk: zo'n kenner ben ik ook weer niet. Hij klinkt wel iets voller en warmer dan mijn SG Standard. De sustain is ook goed. Indrukkwekkend goed zelfs. Zeker weer in vergelijking met de SG. (Daar heb ik inmiddels ook 2 nieuwe Seymour Duncans in gelegd en dat verschil is wel wat minder nu.)
De humbucker is ook single-coil te gebruiken. Dan wordt het geluid wel erg flets, zeker clean, maar dat kan ook zijn nut hebben.
In overdrive is de gitaar overigens een behoorlijk scheur-ijzer. Het "zwaardere" werk kan deze gitaar prima aan naar mijn mening.
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ... De gitaar speelt zeer soepel. Tot deze gitaar was mijn SG mijn enige gitaar, en die vind ik nog steeds fijn spelen, maar de Precix is gemakkelijker te bespelen. Ik weet niet hoe of waarom (Smallere nek? Betere ligging van de snaren?) maar het gaat gewoon soepeler.
Ik heb al aardig wat positieve kritieken gelezen over de diverse modellen van Campbell American Guitar en kan in elk geval de Precix van harte aanbevelen als een goede all-round gitaar van hoge kwaliteit.
Website Campbell American Guitar
Review van de Precix
Harmony Central reviews van de Precix
Review van 3 andere modellen
Plaatje van mijn gitaar zal ik opsnorren en er later bij zetten...
Fender Strat Eric Johnson Signature
Heejz allemaal, zag de reviews en bij deze één van mijn gitaren...
Gitaar: Fender Strat Eric Johnson Signature Bj.2007
Prijs (evt. met link): Bij Feedback: € 1899,-, bij www.musicstore.de € 1699,-, via www.ebay.de bij Guitar Relics New York inclusief verzend -en importkosten: € 1160,- (als je daar hulp bij wilt, stuur ff een berichtje kan je daar best nuttige tips over geven!)
Vorm: Fender Strat
Muziekstijlen:Van alles, met name erg goed voor clean en crunch, gebruik hem zelf voornamelijk bij de band voor slaggitaar omdat hier écht het sprankelende heldere geluid in zit wat voor veel strats karakteristiek is, daarnaast kun je deze ook vetter laten klinken om dat hij hummbucking geschakeld is op de tussenstanden van de 5-weg switch...
Waarom deze gitaar? De specs van Eric Johnson zorgen voor de elementen die geweldig klinken (elementen zijn blijkbaar CS), verder is de hals maple, maar met een extra coating waardoor hij ietsje donkerder wordt (ziet er veeel mooier uit dan de gewone blanke hals), 2-tone sunburst is sowieso heel mooi om te zien. Eigenlijk is de bespeelbaarheid veel belangrijker: grote frets, met een hals die van een V-hals naar een C-hals overgaat, waardoor hij super licht en snel te bespelen is. Deze gitaar klinkt super, speelt geweldig én ziet er gewoon goed uit. Verder specs is dat hier geen kap over de veren aan de achterkant zit (al is dat misschien vrij nutteloos om te melden!)
Kun je het geluid beschrijven? Hij heeft een 5-weg switch op zitten, het bovenste (hals)element is lekker warm maar erg helder - single coil - en klinkt sprankelend--> clean erg sterk, zeker met een beetje chorus. het middenste element is iets scherper maar super helder, alsof je belletjes hoort, en is ideaal voor lichte clean/staccato slag op de achtergrond. Het onderste (brug)element is wat scheller en doet het goed op crunch.
Dan zijn de tussenstanden hummbucking, ofwel: de bovenste tussenstand is zwoel en warm met een heel karakteristieke klank en -voor een fender- een lekkere sustain, hierop zingt hij lekker en dit gebruik voor de "lichtere" solo's (het is natuurlijk nog steeds een fender en geen gibson, maar hij zingt echt op dit element, klinkt zwoel en natuurlijk). De onderste tussenstand is lekker fel, ook met een vrij hoge sustain en gebruik ikzelf vooral in combinatie met distortion voor powerchords, klinkt lekker vet.
Ofwel: een heel erg veelzijdige gitaar met 5 totaal verschillende klankkleuren die elk iets toevoegen in het geheel! Is een lichte en snelle gitaar om te spelen, licht in de hand ook en klinkt heel helder en niet te overheersend... Blijf zelf écht een gibson-fan (heb dan ook 2 LP's waar de reviews van volgen) maar dit is een heel erg fijne gitaar om het geheel compleet te maken en om in onze coverband met veelzijdige geluiden te komen...
http://www.fender.com/products//sear...tno=0117702803
http://www.maartensmits.com/driven/c...771442_280.jpg
Fender USA Standard Telecaster
Ik verbaas me dat deze plank er nog niet tussen stond!
Gitaar:Fender American standard Telecaster (lefty, maple nek en een 3-tone sunburst)
Prijs (evt. met link):$1300 Canadian omgerekend 800 euro ongeveer. In nederland vind je ze meestal voor ongeveer €1100,-
Vorm: Oeh geen idee... :chicken:
Muziekstijlen:oeh bijna alles. Stones, Led Zeppelin, veel band hebben er opnames mee gemaakt. Het is een waanzinnig veelzijdige gitaar, zelf speel ik er graag blues op en classic roch achtig spul, maar punk kan ook geweldig. Doordat er singlecoils in zitten is de gitaar minder geschikt voor harde metal en wollige jazzgeluiden.
Waarom deze gitaar?de gitaar is relatief goedkoop, een klassiek model dat sinds 1948 nauwelijks veranderd is. Heel spartaans, maar dat is de charme. geen enkel onderdeel is overbodig en alles is makkelijk zelf te doen. De electronica is hartstikke simpel maar werkt perfect. Tja en de ultieme reden voor mij om voor deze gitaar te kiezen is dat legendarische brugelement. Twanggg..
Kun je het geluid beschrijven? zoals ik al zei, Twang. Veel hoog, lekker punchy en aggressief, Prefect voor snelle agressieve punkriffs als je de versterker lekker overstuurd. maar met wat 'fingerspitzen-gefühl' en een heel subtiele crunch kun je de gitaar laten huilen, Perfect voor rauwe blues. De Nek pickup is een geval apart. samen met het brugelement klinkt het allemaal wat milder, maar he nekelement alleen vind ik niet heel speciaal. Niet slecht hoor, maar het mist karakter.
Ik heb lang gezocht naar een linkshandig exemplaar en dat allemaal zonder resultaat. Zelfs in hartje Toronto kon ik er geen enkel exemplaar van vinden. Nadat ik een aantal rechtshandige exemplaren heb bespeeld heb ik toch het risico genomen en heb er een laten bestellen. Ik heb geluk gehad denk ik want ze speelt fantastisch. Het zijn trouwens geen makkelijke gitaren om op te spelen. juist doordat ze zo simpel zijn, hoor je ELKE nuance van je spel, dus ook de slordigheden. Dat kan confronterend zijn, maar uiteindelijk heb ik er VEEL beter door leren spelen. de prijs/kwaliteit verhouding is goed. Het is geen goedkoop instrument, maar elke keer dat ik haar oppak hoor ik en voel ik dat ze echt elke cent waard is.
Het is echt een werkpaard. deze gitaar word pas echt mooi na een paar jaar intensief gebruik. Ik ben geen relic-fan maar een eerlijk gehavende telecaster is prachtig.
http://lh4.ggpht.com/_TMVDKKdgKWg/Sf...taar%20002.JPG
Review: Gibson Les Paul Slash goldtop 2008 Limited Edition
Zoals beloofd hier nog een review:
Gitaar: Gibson Les Paul Slahs goldtop 2008 Limited Edition
Prijs (evt. met link): Ook deze gitaar heb ik geïmporteerd uit Amerika, deze gitaar heeft me totaal € 1700,- gekost incl. verzendkosten, etc. Hier in Nederland kostte hij toen € 2299,-
Vorm: Gibson Les Paul
Muziekstijlen: Ook deze gitaar is vrij all-round, al moet ik er wel bijzeggen dat hij vrij agressief klinkt, heel fel. Er zitten alnico II Pu's in die een geweldig scheurgeluid produceren, voor clean vind ik hem zelf wat minder geschikt, al kan het wel op het bovenste element. 3 standen switch op: het halselement rockt al als een gek, maar met name op het brugelement is dit een ongeëvenaard scheur-ijzer.
Waarom deze gitaar? In principe wilde er een tweede LP bij (buiten mijn LP standard '96) en deze gibson is ook unchambered, maar hij is wel lichter dan de standard. Hij speelt ook lichter, omdat de hals dunner is (en speelt dus ook sneller). Klank is super in de gitaar, zowel onversterkt als versterkt, het halselement klinkt warm, zingt lekker, en klinkt ook clean nog niet te rauw. De middenpositie wordt al een stuk feller en scheller, met de podmeters kun je hier ook mooie geluiden "met een randje" uithalen. Het brugelement scheurt als een trein en is voor het wat "zwaardere" werk ideaal te gebruiken --> denk aan Slash's Knocking on Heavens Door-distortion...
Wat betreft uiterlijk helemaal stoer: het goud weerkaatst de lampen op een podium dus ziet er op het podium nooit hetzelfde uit, wat hele mooie effecten oplevert. De gitaar zo is ook super om te zien, vanwege de donkerrode achterkant van de body, de goldtop, en natuurlijk niet te vergeten: het slash logo bovenop de kop, tussen de tuners. Wordt ook geleverd inclusief custom koffer, met daarop ook groot het slash-logo wat er erg vet uit ziet. Was eigenlijk niet op zoek naar een artist-model maar kwam 'm tegen en hij is gewoon erg mooi en een goeie toevoeging op mijn collectie: Één gibson (standaard) voor het warme blues-rock-Gary-Moore-geluid, één gibson voor het echte scheurwerk (deze Slash) mét de ballen van een gibson en één Fender EJ (zie vorige review) voor het clean-staccato-slag-gebeuren...
http://www.gibson.com/Slash/Gibson%2...-Paul-Goldtop/
http://imagehost.vendio.com/a/815553...ELICS_7571.jpg
http://imagehost.vendio.com/a/815553...ELICS_7574.jpg
http://imagehost.vendio.com/a/815553...ELICS_7572.jpg