om de compartimenten te shielden tegen brom ??
Printable View
om de compartimenten te shielden tegen brom ??
Ik gebruik aluminiumtape. Ik had het gezien in een topic van G.G. Helaas kan ik nog niet zeggen of het goed werkt omdat m'n PU nog niet binnen is. ;)
kwas deze week in een electrowinkel en ik vroeg achter een shielding spuitbus , die dingen bestaan maar zijn beperkt houdbaar en kost meer dan 40 euro . Hij vertelde mij dat ik evengoed aluminiumfolie kon gebruiken en dubbelzijdige tape.(tis een familielid en een serieuse eletronicus-dus ik veronderstel betrouwbaar)
Na surfen op de site van seymour duncan , weet ik het nie meer , daar zeggen ze , zeker geen aluminiumfolie , gebruik copper shieding of spray . vandaar mijn vraag
Ik lees wat anders op de SD site: http://www.seymourduncan.com/support...a_10.shtml#533
das straf da , 8)
Ik heb het wel van het forum van duncan , tja ,
thanks for the link
Ik gebruik koper- of messingfolie: knippen, lijmen, solderen:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PL...MAP/koper1.JPG
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PL...MAP/koper2.JPG
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PL...MAP/koper3.JPG
Ik heb net even m'n shielding doorgepiept. Het geleid aan alle kanten, da's wel goed dus. Maar een vraag tussendoor, moet daar niet nog een laag overheen zodat niet per ongeluk er componenten tegen het folie aankomen en zo sluiting kunnen veroorzaken?
Als je weinig ruimte hebt, kan dat voorkomen. Is me vorige week nog gebeurd na het shielden van een Telecaster, omdat de tonepot niet helemaal goed vast zat en net genoeg meedraaide om het "hot" lipje ervan contact te laten maken met het koperfolie op de wand van de cavity.
In het verleden heb ik koperfolie wanden van een cavity nog wel eens bekleed met isolerende tape.
hoe noodzakelijk is dat shielde nouw eigenlijk??
kheb hier 2 handgebouwde (door sjak zwier) gitaren liggen, en ze zijn allebij niet geshield wat maakt t uit..
enneuhm.. N00b kwestion ...wat doet t?? beetje ruis tegengaan ofzow?
kga doen voor zeker te zijn , tis zover als ik weet tegen ruis en brom (radio ontvangst via je gitaar ?)
alhoewel de slagplaat die ik heb (stratplaat) komt van qparts en die hebben een aluminium ondergrond dus ik weet niet of shielding dan echt nodig is maja , voor de zekerheid , baat het niet .....
Kijk voor het hoe en waarom op http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php
een vriend eletronica amateur vertelde me net dat hij vroeger hoog frequente fm zendertjes maakte en deze shielde met ijzeren/aluminium sigarenkistjes , deze sneed met een blikopener en soldeerde
ma vind da ma , maken ze da tegenwoordig nog ...
Kzal moeten overstappen van sigaretten naar sigaren :)
Ik shield ook met alu tape van de bouwmarkt. Werkt goed, met de versterker vol open en de gitaar los om mijn hals nog geen enkele brom of storing. Wel uiteraard een geaard stopcontact, anders ligt er niets, ook de shielding niet, aan de aarde.
Wow, dat ziet er een stuk ingewikkelder uit. Kan ik niet gewoon een draadje pakken, die vertinnen aan het uiteinde en onder een stukje tape plakken? En dan het andere uiteinde aan de volume pot waar alle aarde draadjes samenkomen (brug, PU, output, shield) ?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piezo
tesa professional
25 meter:50mm
50565-00002-01
niet die van de bouwmarkt! daarop zit niet een liner laag.
die laag is juist zo prettig dat je eerst in spiegelbeeld de vorm kunt tekenen en dan knippen.
zo'n rol met 25 meter kost ongeveer een 12 euro en werkt perfect
Ik gebruik alu tape om de cavities te shielden. Bij een Strat moet je natuurlijk ook de slagplaat doen en omdat die contact moet maken met de shielding in de body gebruik ik daar koper tape voor. Op de plekken op de body waar de plaat contact mee maakt gebruik ik ook koper.
Beter zou zijn alles mer koper te doen, maar dat kost ook een stukkie meer. De combinatie alu / koper werkt voor mij perfect.
Belangrijk is natuurlijk geen enkele cavity over te slaan. Als je bij een Strat de cavity bij de output vergeet is alles voor niets gedaan...
He, daar zat ik nog over te twijfelen (bij de output shielden). Ga ik gelijk doen! Maakt het eigenlijk nog uit waar je op de slagplaat shield, of moet de hele plaat vanonder gewoon zilver zijn van de tape? ;)
hele plaat, je moet als het ware een gesloten doos krijgen.
Daar noise (hiss en hum) momenteel mijn grootste probleem is ga me hier ook ff aan wagen, eerst proberen op m'n oude copy strat.
Dus als ik het goed heb:
- zelfklevende kopertape kopen, die is trouwens nergens te vinden dus zal het online bestellen worden :/
- de cavities bedekken met de tape en wat laten overlappen op de body
- de achterzijde van de slagplaat bedekken met de tape
- de aarding (die zal ik dan wel weten te vinden zeker) solderen aan de kopertape
Voor de rest nog speciaal op iets letten?
Is het nodig van de electronica ook aan te passen? ik zou eerst willen proberen met de tape en aarding
Thx
zorg ervoor dat je zoveel mogelijk blanke draad afschermt.
het mag de folie niet raken anders riskeer je de kans op het probleem geen geluid te krijgen.
ook de vijfstandenschakelaar kan voor problemen zorgen als de folie door de opening steek en het handeltje van metaal die folie kan raken.
(zorgde bij mij voor geen geluid)
de door mij genoemde alu tesa tape werkt perfect, maar als je liever koper hebt dan kan dit nog wel even een zoektocht worden maar ik denk dat voxhumana het wel heeft
voxhumana heeft grote vellen (groter dan a4 ofzo), alleen erg prijzig met wel steengoed!
goeie shielding scheelt echt een hoop bij de wat minder goede gitaartjes, het dure werk is allemaal goed geshield met lak
Maar als je geen geluid krijgt, betekend het dan dat de aparatuur (PU's, pots etc.) kappot zijn? Of werken ze gewoon niet totdat je ervoor zorgt dat de folie niet meer in aanraking is met de onderdelen? :)
Kan ik die tape gebruiken (ipv folie) om de slagplaat te shielden?
Dus reepjes naast elkaar, licht overlappend, of is die tape te dik.
Erg moeilijk te vinden die folie/tape!
snow, ik heb ergens een pdf bestand waarop het shielden word uitgelgt, incl wat foto'sCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snow
kon het niet op gitaarnet plaatsen dus als je wilt pb even en dan zal ik het je toesturen.
dit de reepjes naast elkaar kan prima, werkt tenminste bij mij heel goed.
zorg dat je zo weinig mogelijk overlap krijgt.
ik geloof dat GG een simpele geleidingstester weet te maken uit een paar onderdelen.
Oh? ik dacht juist dat het wel moest overlappen? of bedoel je voor de slagplaat?
Waar haal jij die tape trouwens?
Ik heb een klein uurtje geleden jou een pm gestuurd maar is blijkbaar niet aangekomen.
snow_white@telenet.be
Alvast bedankt no1hops
alles is al onderweg.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snow
je mag wel overlappen maar zo klein mogelijk.
dat zal vooral in de body een probleem zijn maar de slagplaat zal wel lukken.
wat betreft kortsluiting, voordat je de slagplaat terug zet eerst even aansluiten en de schakelaar e.d proberen en voorzichtig op de pickups tikken met iets van ijzer.
(zit nu trouwens te denken aan of het een probleem is na de alu/kopertape de bodem af te plakken met isolatietape als matje tussen de contacten en de shield)
Ohh , zou je dat au.b. ook naar mij kunnen sturen?? Ben het namelijk ook van plan en wat uitleg met foto's zou ik goed kunnen gebruiken....
Kliko_13@hotmail.com
nog eentje hier aub
twisterstudio@pandora.be
Thanx
zal hem opsturen.
zorg wel dat je mailbox leeg is.
Zeer handige uitleg!! Nogmaals bedankt voor het opsturen
Thanx voor de peedee-ef
geen dank, alleen had ik liever gehad dat het vanaf deze site gewoon te downloaden was, een eigen nederlandse project gitaar.
dan was deze site pas echt af.
Volgens mij hoef je de kopertape helemaal niet te overlappen. Het principe is toch de 'kooi van Faraday'??
Het moet een gesloten doos zijn, maar mag wel mazen hebben denk ik.
met de hoogfrequente signalen van tegenwoordig zou ik toch kiezen voor zo dicht mogelijk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie
en de overlap heeft ook de functie van verbinding maken tussen de ene en de andere laag folie.
die moet immer kompleet geaard kunnen worden anders werkt het niet
Het kost eigenlijk ook niets of weinig meer inderdaad...
Ik heb nog een aantal vraagjes. Ik had hiervoor een aparte thread gestart, maar die werd weer eens gesloten met de mededeling in de FAQ te kijken. Alleen heb ik nog geen antwoorden kunnen vinden...
Ik heb nu de onderkant van mijn slagplaat helemaal bedekt met koperfolie.
1. Mag je niet al het metaal (de schroefjes/pickups/vijf-standen-schakelaar/potmeters) de folie laten raken? Of moet je dan b.v. even wat tape op de folie doen waar de folie metaal aanraakt?
2. Is de onderkant van de slagplaat bedekken met koperfolie genoeg, of moet je daadwerkelijk ook alles bedekken? Dus de onderkant van de slagplaat, electronicaholte, outputjackholte?
3. Stel, je hebt alles bedekt met folie, hoe moet je de boel dan aarden (tips?) ?
Alle antwoorden op je vragen staan in de faq (het shieldings pdf-je van No-1-hops) of in deze thread.
Maar ik zal ze dan even voor je opsommen.
1: potmeters niet laten raken aan folie? Nee
Dit zei Piezo erover in deze thread:
2: Onderkant slagplaat of alles bedekken? AllesCitaat:
Als je weinig ruimte hebt, kan dat voorkomen. Is me vorige week nog gebeurd na het shielden van een Telecaster, omdat de tonepot niet helemaal goed vast zat en net genoeg meedraaide om het "hot" lipje ervan contact te laten maken met het koperfolie op de wand van de cavity.
In het verleden heb ik koperfolie wanden van een cavity nog wel eens bekleed met isolerende tape.
Dit zei No-1-Hops (en staat ook in zijn PDF-je):
3: Hoe aarden? Met een schroefje die je door die folie draait, of aan de folie zelf solderen / vastplakken /oid. Je "kooi" moet aan de aarde vastkomen.Citaat:
je moet als het ware een gesloten doos krijgen.
Succes ermee.
je aard um sowiezo al
met de potmeters
output
etc..
Ho, het huis van een potmeter moet wèl in contact zijn met de afscherming, net als alle àndere metaaldelen die niet signaalvoerend zijn. Het kan alleen voorkomen dat je zo weinig ruimte hebt dat de signaal-aansluitingen van een pot of output contact zouden kunnen maken met de afscherming. In dat geval moet je daar maatregelen tegen nemen, middels isolatiemateriaal.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
Verder kan het voorkomen dat het contact van de potmeter-as met het huis niet optimaal is of dat de folie beschadigt bij het aanbrengen van de pot. In die gevallen moet je het huis van de potmeter alsnog middels een vastgesoldeerde draad aan aarde/afscherming leggen, net als je zou doen in een niet met folie afgeschermde electronicaruimte.
Er is echter één situatie waarbij je juist niet zomaar alle niet signaalvoerende metaaldelen rechtsteeks aan de dichtstbijzijnde aarde legt. Dat is als je een faseschakeling toepast op een element met een metalen kapje dat meteen verbonden is aan de "aarde ader", zoals bij een telecaster halselement. Daarvan is het metalen kapje (en door aanraking daarvan vaak ook de montageschroeven) "geaard" op de zwarte ader, die tevens signaalvoerend is. In dat geval ligt na het fase-omschakelen het kapje dus ineens aan "hot" = grote kans op brom. Om dat te voorkomen moet je dan het kapje zijn eigen losse verbinding met de afscherming geven (of het kapje verwijderen)
wil nog even wat anders noemen wat mij is opgevallen.
mijn (verkochte) affinity strat had iets geks bij de ruimte waarin de potmeters hangen.
die was onder de potmeters minder diep dan bij de switch.
dit houd in dat je, wanneer je pushpull pots of stereo pots zoals de tbx van fender wilt gebruiken je in de problemen komt.
dus eerst uitzoeken wat je wilt, misschien eerst nog uitfrezen en dan pas shielden
(anders kan je nog een keer)