http://www.jared-morris.com/blog/petty.mp3
hier wordt dani california vergeleken met een nummer van mr. petty uit 92 of 93
erg gelijk vind je niet??
Printable View
http://www.jared-morris.com/blog/petty.mp3
hier wordt dani california vergeleken met een nummer van mr. petty uit 92 of 93
erg gelijk vind je niet??
slechte artiesten lenen, goede artiesten jatten.
Ik had er ook al van gehoord dat de melodie van Dani California van de red hot chili peppers erg geleek op een ander liedje dat wat ouder is. Dit is het bewijs. Bewijst al weer maar eens dat niet alle artiesten zo goed zijn als je denkt. :hippie:
Het aantal muzikale permutaties is niet oneindig. Niet vreemd dat meerdere bands onafhankelijk op hetzelfde idee komen. Maar dit gaat wel ver, want Pom Tetty (voel je 'm?) en RCHP kennen elkaars werk uiteraard. "Last Dance with Mary Jane" van Tom Petty is trouwens ook een hit geweest.
Grappig dat beide teksten beginnen met het opgroeien van een meisje.
Kan allemaal op een misverstand berusten, maar van de Pepperts had ik dit niet verwacht. Hebben ze er zelf al iets over gezegd?
Beter goed gejat, dan slecht bedacht!:cooler:
Ze hadden het natuurlijk ook kunnen coveren, of van het begin af aan zeggen dat het "geinspireerd is op". Niets mis mee.
mr. petty heeft de peppers aangeklaagd,
de peppers hebben zelf geen commentaar gegeven
Hoe heet het liedje dan?
Dit is al eens gepasseerd... Der zijn blijkbaar nog nummertje op Stadium Arcadium die wel sterk gelijken op bestaande nummers. Achja, zoweinig akkoorden en zoveel artiesten, der zal altijd wel iets van een ander in zitten... al zijn de gelijkenissen tussen Dani California en Mary Jane's last dance wel heel frappant!
Cheers,
Bart
Een aanklacht tegen RHCP? Jah, ze hebben de melodie overgenomen dat wel. En inderdaad er zou niets mis zijn met het vermelden van de band waarvan het overgenomen is en ook DAT ze het overgenomen hebben. Nu kan ik wel best begrijpen als ze een aanklacht doen. Stel je voor dat je een coole song/tune maakt en iemand neemt die zomaar zonder meer over? Ik zou ook niet blij zijn zunne.
Niet alleen de melodie, ook het akkoordenschema en de groove (al is die wel verpeppert).
Het laatste wat ik er over gehoord heb is dat Tom Petty het in overweging neemt om er een zaak van te maken. Hij heeft dus, voor zover ik weet, nog niemand aangeklaagd. Het enige wat feitelijk overeen komt is het akkoordenschema van de hoofdrif en het thema van de tekst. That's all. Hier zou de heer Petty niet erg sterk staan in ieder geval. Maar ja, Amerika he.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
ik ergerde me al helemaal kapot aan deze band
ik bedoel,, kijk alleen die clip heeft zo'n band het nou echt nodig om andere bands belachelijk te maken? terwijl het zelf de grootste apen zijn
Het is volgens mij niet echt de bedoeling om de bands belachelijk te maken?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emocide
De bands die ze in die clip nadoen zijn juist de bands die hun beinvloed hebben. Juist een soort ode dus, maar dan op een grappige manier. Ik kon 'm wel waarderenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emocide
Mary jane's last dance geloof ik van tom petty :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reigor
kunnen de peppers niet eens een eigen nummer zelf verzinnen.
dat had ik nou echt niet gedacht
trouwens ik vin de nieuwe cd van hun ook heel erg slecht
dani california springt er wel uti inderdaad
maar opzich, het is achtergrond muziek.. in verhouding met de andere nummers(hits ook wel) is het matig, het is niet muziek om echt voor te gaan zitten maar voor een relax avondje met mensen is het wel fijn op de achtergrond
dan is het refrijn van "keep on rocking in the free world" van neil young ook gejat van bob dylan
Wat een bullshit man. Kunnen de Peppers niet eens zelf een eigen nummer verzinnen... Dat zou dus betekenen dat de overige 27 nummers ook niet zelf geschreven zijn? De nieuwe cd is trouwens verre van slecht, het is alleen je voorkeur niet. Muzikaal gezien is het hun beste album dat ze tot nu toe uit hebben gebracht. Dit album springt sowieso ver boven heel veel andere albums uit van vele andere bands en ontspringt behoorlijk de hele grote middelmaat. Of je d'r nou van houdt of niet. Ik zeg trouwens nog steeds dat alleen het akkoordenschema van de hoofdriff overeen komt van Dani California. Maar what the fuck, dat is gewoon een klip en klare akkoordenschema dat al door zoveel bands is gebruiktCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sembo
hmm, wat maakt het uit, zal alleen wel wat netter geweest zijn als ze vermeld hadden dat het bestaande melodie is 8-).
btw. top nummer :hippie:
dit gedoe stelt de opmerking van Anthony - over de creativiteit waarmee John het refrein heeft geschreven en dat ie dat zelf nooit zo zou kunnen - in een heel ander licht :D
Valt me nog mee dat niemand zegt dat dat loopje op Purple Haze lijkt.
Valt het niemand op dat het tempo van de twee nummers zo goed als hetzelfde is. Een beetje te toevallig lijkt mij
dat nummer van tom petty hebben ze versneld om beter te horen dat het gejat is :P origineel is een tikkie langzamer
Ahh, owkeej, dat had ik nog niet door.
ik denk dat de peppers wel meer credit verdienen dan datCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sembo
doet me denken aan een uitspraak van Nick Lowe
die zei "als iemand zegt, waar ken ik dat van".... dan denk ik, okee, back to the drawing board.
iedereen die liedjes schrijft of uberhaupt iets maakt zal dat herkennen
Man wat wordt er hier enorm afgegeven op de Peppers. Ik ken beide nummers goed en vind het totaal geen plagiaat. Het rifje lijkt wat op dat van Tom Petty maar die was ongetwijfeld niet de 1e die de akkoorden zo rangschikte. Wat ik verschrikkelijk vind in de hedendaagse muziek is autoplagiaat zoals Nickelback die steeds maar weer "How You Remind Me" op single uitbrengt onder een andere naam.
Tippie voor een vergelijkend waren onderzoek: Anouk - R U Kiddin Me en The Police - So Lonely. Erg leuk gedaan van Anouk en ook helemaal niet erg dat je een ander nummer als basis voor je eigen nummertje gebruikt.
Het laatste wat ik heb gelezen over deze zaak is dat Tom Petty de Peppers niet gaat aanklagen. Ook hij vindt dat de overeenkomst van akkoorden zo vaak gebeurt en niet met opzet is gebeurd. Hier het nummer van Petty. Ik vind 'm er voor geen meter oplijken persoonlijk
http://www.youtube.com/watch?v=5JAVMy_gBvI
Kijk je kan niet zomaar nieuwe reeksen akkoorden blijven uitvinden. Want dan wordt de muziek te ingewikkeld en enerverend. Kijk naar Eagle Eye Cherry (save tonight) en Iggy pop (the passenger). Zelfde akkoorden, heel het liedje door. Ooit al iemand gehoord die vond dat dat plagiaat was.
De peppers zijn inventief genoeg om geen nummers te rippen. En het zou vrij dom zijn omdat te doen. Ze zijn goed bezig, hun nieuwe album is zalig, ... Nee serieus ik vind dat er velen onder jullie gwn naar het minste grijpen om met een beschuldigende vinger te wijzen.
Ge zou is moeten weten hoeveel telefoons die manne krijge van mense die zeggen dat ze hun melodie gestolen hebben. En niet alleen de peppers. Hier in België heeft onlangs iemand Madonna aangeklaagd om dat ze vond dat een melodie in een liedje van madonna gestolen was uit een eigen lied.
En zoals drap zegt, Tom Petty heeft nie echt veel om recht in zijn schoenen te staan. En btw er is veel plagiaat dat niet eens ontdekt wordt; Liedjes die gwn herschreven worden.
Nog eens, alsmaar nieuwe akkoorden reeksen vinden gaat niet meer, zelfs mensen als de peppers, madonna, ... kunnen dat niet. Dus voor je met een vinger wijst naar iemand...
toe maarCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djennik
Tom Petty is een coole guy die meer mooie liedjes en wereldhits geschreven heeft dan alle belgen bij mekaar haha
kijk, natuurlijk kan je nieuwe akkoordreeksen maken. Nooit gehoord van John Cage, Zappa, Andriesen, Stockhausen?. Maar ja. Dan krijg je muziekstukken waar maar een enkeling iets van snapt. En popmuziek, het woord zegt het al, is voor grote groepen bedoeld. Dus moet je reeksen gebruiken waar grote groepen aan kunnen refereren. Das de kunst, bekende reeksen gebruiken met toch een inventieve twist er in. En soms gaat dat mis. Da's niet erg natuurlijk maar het mag best gezegd worden.
Ik denk dat Petty die rechtszaak heeft laten zitten omdat hij van nabij meegemaakt had hoe zijn vriend George Harisson jaren lang om zo'n vermeend gevald gesued werd. Niet bewust gejat maar toch hetzelfde. Dat kan.
Nee hoor. Tom Petty is er gewoon niet van overtuigt dat er enige opzet in het spel is. Staat een artikel in de Oor hieroverCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tmcm
Dat is dus precies wat ik zeg drap. Niet bewust maar toch hetzelfde.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Niettemin kan je daarom rustig sue'en. Copyright schending heeft niks te maken met bewust of onbewust, alleen of het wel of geen schending is.
Dat Petty niet sued is omdat hij een coole guy is en bepaald niet de typische amerikaanse dollar mentaliteit heeft. Hij is trouwens al een paar keer miljonair, dat helpt ook.
Idd belgen sucken in het maken van wereldmuziek. Nog nooit iemand echt doorgebroken. Hoewel Nailpin het niet slecht doet...Citaat:
toe maar
Tom Petty is een coole guy die meer mooie liedjes en wereldhits geschreven heeft dan alle belgen bij mekaar haha
Nailpin... hoe durf je. Ok... Jacques Brel vernoemen is misschien ook wat ver naar het verleden gegrepen, MAAR op Werchter 2006 was er de zondag ongelooflijk veel volk op de camping gebleven. Nailpin opende die dag, de perfecte kans om uit te slapen!!!!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djennik
Toch handig als het lief van de lead-singer bij een van de belangrijkste sponsors werkt van een evenement.
idd qua doorbreken is België niet echt top, maar denk eens aan de Dewaele gebroers, deze zijn toch wel vrij beroemd ze. En dan nog, qua muziek vind ik België toch nog een trap hoger staan dan Nederland hoor. Denk maar eens aan:
dEUS, Soulwax, Millionaire, A Brand, Hooverphonic,Buscemi, Arsenal, Funeral Dress, Novastar, Sioen, Gabriel Rios, Nailpin, Magnus, Zornik, An Pierle...
Terwijl ik van de Nederlandse groepen eigelijk enkel deze ken:
Anouk, Heideroosjes, Krezip, Blof, Kane, Within Temptation, Spinvis
Ik als Nederlander moet jou 100% gelijk geven. In Nederland is het een uitzondering als een bandje 'internationaal' klinkt en het is dikwijls een kloon van een al bestaande amerikaanse band. Belgische bandjes weten juist vaker iets origineels te brengen, en worden daarvoor ook geprezen door de internationale pers.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny V
Soulwax, ai you got me there
niettemin, kwa internationale allure
van Schokking Blue tot vogeltjedans...
(daartussen in zit o.a 2Unlimmited, Golden Earring, Focus, Dance Squad, George Baker, Smurfen, Vengaboys...)
raar... want John Frusciante (gitarist van rhcp) zei in een intervieuw dat hij zelf het beginrifje heeft bedacht en dat ze daarmee verder zijn gegaan
ik vind het nummer er echt super op lijken, maar ook qua text(lay-out).
de basslijn in dit nummer heeft echt heel veel weg van de peppers... het is niet iets wat ze zelf hebben verzonnen en wat er "toevallig" op lijkt.... dat je toevallig dezelfde accoorden hebt, maar ook nog dezelfde flow in een bassline...