http://video.google.com/videoplay?do...g+trio&pl=true
Printable View
Ja geweldig! ( Al hou ik niet van jazz.)
Ik heb een cd van hem toen ie nog maar 15 was. Daarop speelt ie nog traditionele gypsy jazz op een macaferri gitaar. Dat was natuurlijk muzikaal veel beter te pruimen dan dit gepiel. :D
En ja.. toen al ( 15 jaar) net zo virtuoos.
Gaaf filmpje, jammer van je topic-titel.
En je onderschrift.
;)
Mooi werk... knap zo zonder distortion, en ik ben absoluut geen jazz fan...
vondt het ook niet echt superieur aan wat shredders doen, dus die topic titel beloofde iets te veel..
En inderdaad een beetje jammer dat je zo'n anti metal houding hebt, Bill Cosbibi.. helemaal niet nodig joh...
+1Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trocar
Op gitaar.net is er ook al zo iemand.
Leuk dat je jazz geweldig vindt, hoor. Maar moet dat snobistische en quasi-interresante gedrag er altijd bij?
Ik vind jazz ook leuk, op z'n tijd, en ik speel het zelf ook. Maar ik speel ook metal en andere stijlen, en wat mij betreft is jazz net als alle andere muziek, er zijn altijd figuren die te veel met techniek en theorie bezig zijn, en te weinig met de 'muzikale' aspecten als de luisteraar boeien en emotie overbrengen.
Wat is hier zo verschillend aan met zg. "Shred"?
Het enige is dat die gast "clean" speelt en dat de sfeer jazzy is.
Alle techniekjes die je bij hem ziet, komen bij zg. shredders ook voorbij.
Sweeps, stringskipping, tremolopicking etc noem het maar op.
Ik zie hem echter niet tappen????????
WTF, die gast kan niet tappen!!!!!!!!
Dus shred regeert heviger dan ooit. (tease, tease)
Het is niet superieur aan metal maar toch wel een stukje ingewikkelder om te leren dacht ik ? :???:
superieur aan metal is natuurlijk gelul, net zo goed als dit andersom ook gelul is. dit heeft een hele andere waarde en daar zou je het gewoon bij moeten kunnen laten. bovendien denk ik dat een muzikant het zichzelf niet kan permiteren zich minachtend over andere muziek stromingen uit te laten die hij zelf niet beheerst. de jazz is harmonisch vaak ingewikkelder dan de rock.
de akkoorden progressies zijn vaak lastig om over te soleren, je komt er gewoon niet meer alleen met je mineur en majeur laddertjes. bovendien wisselen de akkooren vaak zo snel dat je echt wel moet weten hoe je hamonisch met je solo de akkoorden aan elkaar verbind. dit maakt jazz ook ontoegankelijk voor de beginnende muzikant, je oor krijgt geen tijd te wennen.
om de solo te snappen moet je echt gaan luisteren naar de akkoorden progressie.
gr,
jan
Precies wat ik dacht. Wat is shred? Snel spel? Dan shred jij ook, wel netjes gespeeld trouwens Cosbibi.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxxas
Lekkere jazz altijd, Rosenberg Trio!
Verder is dit natuurlijk hetzelfde soort showboaten en gepiel als shred, maar als het jazz heet dan is het beter :???: Gitaarspelen en muziek is geen wedstrijd, althans niet in mijn beleving. Succes met je kruistocht!
Hier is een heel concert van het Rosenberg trio:
http://video.google.com/videoplay?do...g+trio&pl=true
Lijkt me niet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koella
Het is een compleet andere techniek.
Die gasten weten waarschijnlijk niet eens wat demping is, dus als je ze op een metalgitaar laat spelen met veel distortion, krijgen ze er amper meer uit dan wat gerammel en wat feedback.
Ik denk dat je wat dat betreft makkelijker als shredder zo'n Maccaferri-gitaartje op kunt pakken en wat snelle runs spelen.
Da's dus het technische aspect. Qua muziektheorie ligt het er maar aan wat voor soort shredder je bent, natuurlijk. Er zijn gasten die niet veel verder komen dan pentatonische en diatonische laddertjes en wat simpele ingestudeerde arpeggio's. Die zouden vast problemen hebben om over wat moeilijkere jazz-schema's te soleren.
Maar er zijn genoeg voorbeelden van shredders die een hoop van muziektheorie weten, en zelf ook over lastige schema's soleren. Dan moet je vooral in de hoek van de fusion of prog-rock kijken, bijvoorbeeld. Hoewel de betere neo-klassieke shredders er vast ook wel raad mee weten.
elke stijl is moeilijk om te masteren zelfs heel goed blues spelen is moeilijk.
jazz is wel wat complexer dan de meeste stijlen dat is nou eenmaal zo door de timing de zeer complexe arrangementen,akkoorden noem het maar op
ik heb heel lang geleden is les gehad van een jazzgitarist toch kon die absoluut geen metal spelen,vrij simpele metal riffs waren best moeilijk voor hem kan ik me nog herinneren.
eerlijk gezegt vind ik deze gitarist niet super goed hij is wel snel en heeft techniek maar het is niet super qua feel/emotie enzo wat dat betreft kan ik de vergelijking na shred wel begrijpen.
iemand als paco de lucia heeft ook veel speed en techniek maar ook net zoveel of miscchien wel meer feel en emotie zonder dat doet het mij vrij weinig.maarja kwestie van smaak misschien
Dat vind ik sowieso bij jazzgitaristen vaak. Ze spelen meestal heel erg in 1 ritme, en stampen die arpeggio's en dingetjes er maar uit... dadadadadadadada.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door taylor
Maken absoluut geen gebruik van timing, bends of vibrato... Grappig om te horen dat het vaak nog slecht klinkt ook, als ze eens een keer een bend of vibrato proberen. Blijkbaar hebben ze dat niet 'in de vingers'.
Komt op mij als onmuzikaal en gevoelloos over. Beetje de Rusty Cooleys van de jazz.
Ik luister dan liever naar wat 'gematigder' jazz-muzikanten, die er meer swing/timing/expressie/gevoel/etc in doen, en dan misschien maar iets minder snel en ingewikkeld spelen.
Dat geldt ook voor iemand als Al di Meola, waarbij de techniek in dienst staat van de muziek en niet andersom. Dat is bij het geposte filmpje niet zo IMO. Die balans is ook wat goede snelle gitaristen onderscheidt van shredders.
Een mooi voorbeeld van iemand die verschillende stijlen super wist te combineren was Shawn Lane (RIP).
Of een Tony MacAlpine.
Jazz, fusion, neo-klassiek, stukje Chopin op piano. Draait ie z'n hand niet voor om. Heb ik meer respect voor dan iemand die wat doelloos zit te ratelen op een jazzdoos en andere muziek afzeikt, die ie zelf niet eens beheerst.
Overigens vond ik dit clipje verder niet slecht, de solo was best aardig in harmonisch opzicht. En ik vind sowieso het Rosenberg trio wel aardig. Maar ik hoor toch liever Stochelo dan deze kerel... Wie was dit eigenlijk? Een neefje oid?
Ik heb het hier dus niet over deze gitarist, maar vooral over een bepaalde groep jazzgitaristen.
al die meola ja die krijgt ook vaak het verwijt dat die niet veel emotie heeft toch vind ik sommige rustige dingen of zijn elektrisch werk dat er best zeer goeie nummers bij zitten.
een shawn lane ja dat is nou echt iemand vind ik die puur uit zijn hart speelt echt super wat die gast kon,al zien de meeste het weer als sjezus hij had veel speed enz enz alleen de truc zien in plaats van het geheel.
in dit filmpje zit meer shred dan in het overgrote deel van het ouevre van steve vai... maar ik vind het wel leuk. Iets te patserig en weinig 'muziek' maar wel een bloedmooie gitaar, een hele mooie toon en een leuke stijl.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxxas
Ik hoor amper dynamiek, gevoel en een noot langer dan 0.5 seconde. 1 grote techniekkliek. Alleen op 1:58 doet hij een poging tot muziek maken. En daar ben ik niet van onder de indruk.
nou slecht vind ik hem niet hoor! maar niet super,het is vrij moeilijk om zo te kunnen spelen daar moet je niet makkelijk over denken of zo.
jazz is al vrij moeilijk zelfs de akkoorden schema's is voor de meesten niet te doen laat staan melodie of solo's...
probeer zelf maar is een aantal jazz standaards in te studeren je zult zien hoe moeilijk dat in werkelijkheid is.
Ik vind het ontzettend knap wat die man doet, maar ik vind er geen ruk aan, irritant zelfs.
Maar bij muziek maken gaat het er toch niet om hoe moeilijk iets is?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door taylor
Euh,volgens mij was dat de opzet van dit topic.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the joshua tree
De gitarist in kwestie is trouwens Birelli Lagrene. En hij kan wel degelijk met distortion spelen, geloof me.
@Scali: probeer jou dingen maar eens op een macaferri gitaar te spelen, en zie wat er van over blijft !
P.s. grappig trouwens dat cosibi zelf nog helemaal niet gereplied heeft. Hij heeft het waarschijnlijk druk met zijn tritonus verbindingkjes en zijn octotonische toonladders :satisfie:
Toevallig speel ik ook dit soort spul, op zowel een Ovation western als een Samick klassieke gitaar, dus ik weet wel ongeveer wat er van overblijft :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koella
Die Maccaferri zal vast een stuk beter spelen dan mijn Samickje.
Maar de Samick is wel goede oefening om je vingers in vorm te houden.
Maar je moet toch toegeven dat het op zo'n samick gitaar allemaal wat minder flitsend zal klinken ?
Ligt eraan hoe je dat bedoelt.
Bepaalde dingen werken inderdaad niet zo goed, zoals tapping/legato/pinch harmonics.
Maar 'gewoon' spelen van toonladdertjes en dergelijke met alternate picking, dat is gewoon ongeveer hetzelfde natuurlijk. Ik pak wel een veel dikker plectrum dan met elektrisch, je moet wat minder subtiel te werk gaan met je aanslag :)
Heb je ook alle ruimte voor, vanwege de bredere hals en hogere actie.
Scali en iets toegeven, 1 april grap zeker :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koella
Ach dat is Scali he.:p
Als je tegen hem zegt:"als het regent word je nat"
Dan antwoord hij waarschijnlijk:
"dat ligt er aan. Als je buiten bent waarschijnlijk wel. Maar je kunt een regenpak aantrekken dan valt het allemaal wel mee. " :D
Hij zou ook gewoon "ja"kunnen zeggen. Maar dat is zijn stijl niet. (no offense Scali. Just foolin' around. :) )
Het enige wat cosbibi heeft gepost is een link, dus waar haal jij het vandaan om te zeggen dat dat de opzet is van dit topic?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koella
eat this shredders, eric johnson does jimi hendrix (zie ook hoe hij de backwards solo nailt met volume swells!)
http://www.youtube.com/watch?v=ZaeT9...eric%20johnson
Euh...de titel van dit topic misschien : "eat this shredders" :???:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the joshua tree
Of gaat die over eten ?
Ik heb nou eenmaal een wetenschappelijke en uiterst logische benadering.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koella
Als jij iets niet goed specificeert, dan is het lastig om daar uitspraken over te doen, dus moet ik je uitnodigen om je wat specifieker uit te drukken.
Maar ik merk wel dat de meeste gitaristen niet zo logisch te werk gaan, en nogal gauw dingen 'aanvullen', eigenlijk een vorm van dyslexie. Of ze maken gewoon logische denkfouten.
Zoals "Als het regent, word je nat" -> "Als het niet regent, word je niet nat".
Wat dat betreft zit er een behoorlijke kloof.
Jezus zo typerend he.. Alle kritiekpuntjes op deze solo zoals geen vibrato geen bends... Bireli Lagrene is een van de beste zigeunerjazz gitaristen. Als je nu ook nog eens zegt dat Django Reinhardt ''wel goed was'' draai ik echt door. Spain is ten eerste een super moeilijk schema ten tweede wat die kerel daar allemaal doet is ongelovelijk. Je improvisatievermogen moet zo ongelovelijk goed zijn... Het zieke is dat zowat al die zigeunerjazz gitaristen niet eens muziektheorie kennen... Moet je nagaan hoe ze dan toch op die schema's improviseren.. Hoewel ik zeker betere dingen van Lagrene heb gehoord moet ik wel zeggen dat ik het nog steeds superknap vind.
>Scali
En jouw "logische" benadering is niet per definitie beter dan de empirische benadering die anderen er op nahouden. Gitaarspelen is ook een hobby, en geen wetenschapsbeoefening...
Leg mij eens uit wat een titel als 'eat this shredders' te maken heeft met de uitspraak of het bij muziek maken gaat over de moeilijkheidsgraad? Ik zie dat niet zo 1,2,3.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koella
De topicstarter maakt er een wedstrijd shred - jazz van, ook door zijn onderschrift. Het filmpje wordt aangevoerd om zijn vooringenomen standpunt voor wat betreft de superioriteit van jazz te onderstrepen.
Dat is in ieder geval hoe ik het heb ervaren.
Inderdaad, qua logicaleer gaat er een hoop mis. Modus Tollens en Modus PonensCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
zijn hier nergens.
Nogmaals, het gaat er toch niet om hoe knap iets is, maar hoe mooi de muziek is? Django maakte muziek, en dat doet deze gozer m.i. niet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LuukieRayVaughan
Maar ook niet minder, en de twee sluiten elkaar niet uit. Sterker nog, om een logische redenering te toetsen, is het vaak handig om empirisch onderzoek te doen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders Destium
Wat wel fout is, is om empirische gegevens op een foute/onlogische manier te interpreteren, en jouw conclusie tot waarheid proberen te verheffen. Dan hebben we het over drogredenen, en die zie ik genoeg, hier op het forum.
Je kunt het een niet los zien van het ander, zeker niet bij een elektrische gitaar. Er zit gewoon een hoop wetenschap in het ontwerp van een gitaar, versterker, speaker, etc.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders Destium
Daar hoef je je niet in te verdiepen, maar als je je er niet in verdiept, moet je ook niet proberen om er uitspraken over te gaan doen, want dan komen we meestal weer op bovengenoemde drogredenen uit.
Wetenschapsbeoefening kan ook een hobby zijn, het is maar wat je leuk vindt.
Of wou je zeggen dat dat fout is?
+1Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the joshua tree
Het is vast moeilijk, en echt slecht klinkt het niet, maar het gaat nergens heen, het vertelt geen verhaal. Luister eens naar het begin van dat concert wat hier eerder in de thread gepost is, en hoor hoe Stochelo veel muzikalere solo's brengt.
Verder vind ik de techniek van deze kerel ook niet geweldig.
Veel van de noten die hij probeert te spelen, hoor je gewoon niet goed.
Je kunt zeggen wat je wilt van een supershredder als bv een Michael Angelo, maar iedere noot die hij speelt, is zuiver. Hij probeert tenminste niet sneller en moeilijker te spelen dan ie kan. Hij is gewoon echt zo goed :)
Tja het heeft ook met smaak te maken.
Ik hou ook meer van Stochelo..