Aangezien mijn bandje binnenkort weer loos gaat was het tijd geworden voor some serious amp testing. Dus met z'n drieën wat preamps op een stapeltje gezet en een lekkere shootout gehouden. En gelijk ook bevestigd gekregen dat mijn nieuwe eindtrap de ultieme is voor een fatsoenlijk rack (mooi statement gelijk maar). Ok, gelijk maar even wat bling bling....
http://home.casema.nl/kroon/Preamps
http://home.casema.nl/kroon/Rack%202
Verder testgerei: 2x Mesa Thiele EV, 2x Mesa Thiele EV Roadready, 2x BagEnd
U raadt het al: wij oude mannen houden het graag compact.
Qua gitaar voornamelijk een Tyler Classic, Zion (EMG), Strat (EMG)
Referentiekader: classic rock, progrock, etc. Redelijk stevig, maar geen metal.
Clean hebben we niet lang bij stilgestaan: CAE3+ en Rover zijn het lekkerst, Soldano Caswell had ik niet veel van verwacht naar viel voorwaar niet tegen, best lekker helder, Hafler Triple Giant is clean niet veel bijzonders.
Crunch: CAE3+ (1e versie 1992) rulez! Is het Luke kanaal, gaat van lichte crunch tot retevet. Wat een punch en wat een lekker karakter. Soldano heeft wat minder gain en iets minder ballen, maar erg lekker.
Hafler heeft een heel ander karakter, een beetje de brown sound, wat donker en wat droog, maar wel erg lekker.
Rover heeft duidelijk wat minder ballen (en dan zit je al op kanaal 3).
Scheur: CAE3+: lekker rauwe scheur, wat vloeiender dan kanaal 2. Soldano klinkt veel smoother en gedistingeerder, wat minder ballen dan de CAE3+.
Hafler TG verraste volledig met een erg lekker scheur kanaal. Ik herinnerde met dat als scherp en dun, maar het zat nu tussen de CAE en de Soldano in, iets minder complex, maar met veel ballen.
Rover overtuigt wat minder, is wat minder heftig.
Eindtrap: de Rocktron Velocity Valve (Egnater design) rulez! Ik was mijn VHT2502 al lang zat (en is ook allang verkocht), de Rocktron maakt er gehakt van. Ook de aanwezige VHT2902 kon er niet tegenop.
Conclusie van de dag: de CAE kanaal 2 en 3 met Velocity Valve vond iedereen het lekkerst. Ik vond de Soldano ook erg lekker, maar beide andere heren waren minder onder de indruk.
Hafler was een meevaller, gezien de prijs best value for money en een absoluut leuke start voor een rack.
Rover is een prima ding, maar heeft niet de ballen van de andere amps. Maar in combinatie met een goede eindtrap kom je een heel eind. Als je wat minder heavy georienteerd bent is dit een perfect ding.
En de PodPro? Die viel eigenlijk niet eens tegen (qua scheur dan). Zo zie je maar wat een goede eindtrap en een paar aardige boxjes kunnen doen......