Hallo
Waarom zou je kiezen voor een jazmaster wat is er anders dan een strat tele.
Printable View
Hallo
Waarom zou je kiezen voor een jazmaster wat is er anders dan een strat tele.
Ja waarom in hemelsnaam ??
Het komt over als een vreemde vraag ik wil gewoon weten zonder het eerst zelf te proberen speelt een jazmaster anders dan een strat of tele. Wat xijn de voor en of nadelen
Strat en tele heb ik beide en daar merk ik de verschillen wel. Maar je ziet die jaz weinig bij bekende artiesten dus vandaar mijn vraag je ziet vaker een tele of strat maar misschien ben ik niet goed geinformeerd.
Bedznkt voor een reactie bij voorkeur uit ondervinding
tsja, een beetje een cliche antwoord, maar simpel gewoon omdat het een andere gitaar dan de tele of de strat. De pickups hebben een eigen sound, de lead/rhythm schakelingen bieden veelzijdig geluidsopties en de trem is vloeiender dan bij de strat.
Het is zeker iets anders uiterlijk en dat zou een optie kunnen zijn om er 1 te kopen en met jullie opmerkingen kom ik ook weer wat verder waarom.
Bedankt voor jullie reacties.
Een gitaar definieert door feel & sound zijn eigen niche he dus kijk naar wat ermee gespeeld wordt en daar is je antwoord,
grofweg, strat = bluesier, tele = rockier, Jazzmaster = surfier, Jaguar = arty alt
Ik heb geen Jazz maar een Jag, daar maakt de mensuur en trem een groot verschil met strat en tele,
de trem (zelfde als Jazzmaster) is ook vrij bepalend als brug, dus wanneer je er niet op speelt,
Zowel het geluid van de (vintage) Jazz en Jaguar zijn wat dikker en ronder dan die van de (vintage) strat & tele,
Alle gitaren vragen ook een andere speelstijl, notenkeuze en frasering om dat te laten doen waar ze het beste in zijn, als je daar niet gevoelig voor bent heeft het op zich niet zoveel zin om er eentje te kopen
Mr. Fingers had pas wel een mooie. Ik speel er te weinig elektrisch voor nog, om er zelf eentje aan te schaffen, maar ik vind ze onmetelijk cool, vooral die exemplaren met block inlay.
Ennuh, voor mij neck pup dingetje, en dan lekker boven de 12e fret pielen.
Voor de 'scale' hoef je het niet te doen, want die zijn hetzelfde, maar wellicht geeft allerlei punk/new wave daar wat meer diepgang aan.
Die trem zorgt voor een typisch attack/decay/sustain/release,
werkt heel fijn voor clean ( Cure/Television/Costello) of je gooit er een fuzz voor total mayhem over (Dinosaur jr/Sonic Youth)
dat tussengebied zijn een strat en tele wat flexibeler,
(nog verder daar vandaan is een P90/wraparound)
Plus als je wil experementeren, er is ruimte om de snaren aan te spelen achter de brug
Ergonomisch een van de beste gitaren die er te koop zijn.
En een geheel ander klankenpallet dan een Telecaster of Stratocaster. Door de brug met snaren die erover lopen ipv erdoor krijg je een klank met minder sustain, meer uitgesproken harmonische boventonen. De grote, brede elementen registreren de snaarvibraties ook anders dan de smalle elementen van een Strat/Tele. Dat alles maakt voor een gitaar met een specifieke “neuzige” en ronkende klank, zeker bij halve akkoorden
https://www.instagram.com/reel/CbhrQ...pvMzEyMnhmZQ==
Dat je er niet veel artiesten mee ziet ligt misschien meer aan de artiesten die je opzoekt dan aan de gitaar. Zeker de laatste 10 jaar is de Jazzmaster echt wel een gitaar die men frequent op allerlei podia aantreft.
Ik zoek geen artisten op maar zie het als er b.v een band op TV komt of op fotoos. Je ziet b.v. hank meestal op een strat en Bruce op een tele. en zo kan ik er nog wel wat opnoemen maar noem er eens een paar die spelen op een Jazz Verder nioet echt belangrijk hoor want ik ben niet van plan er 1 te kopen vind ze minder mooi dan een strat en of tele of een LP.
Wat Fingers zegt, als je wat verder kijkt dan Bruce Springsteen en John Mayer kom je ze wel tegen he
https://www.youtube.com/watch?v=7GRSH8yxWjc
https://www.youtube.com/watch?v=COUaNmm53VA
https://i.pinimg.com/originals/68/40...153a1a72ed.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikiped..._Age_(229).JPG
https://images.equipboard.com/upload...t-smith(2).jpg
https://www.reddit.com/r/offset/comm...sion/#lightbox
https://www.reddit.com/r/offset/comm...sion/#lightbox
Sta ik met dat ding in mijn handen, dan moet ik nadrukkelijk niet aan de beach Boys denken want dan zakt de moed me helemaal in de schoenen.
Costello, heul veel shoegaze.
Allemaal prachtig.
Ik weet niet of ik er ooit vriendjes mee ga worden, maar beter dan de meeste strats etc. Dat boek heb ik eigenlijk toch wel uit.
Jimi ook al, die stak m in de fik.
Dat spreekt boekdelen zo’n actie.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus
Oké dat wist ik niet. Ik heb er ooit één keer een in handen gehad en mijn eerste gitaar was een replica van Eko met de uitstraling van een jaren '50 keukentafel. Ik speelde geen gitaar toen en kende ook niemand die dat deed dus heb ik 'm bij het grofvuil gezet, eeuwig zonde natuurlijk.
..er zijn foto's van Jimi met zijn Jazzmaster maar deze met jag was leuker (geldt ook voor Bob)
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net...vw&oe=66CFFC69
https://guitar.com/wp-content/upload...7-1068x712.jpg
http://28.media.tumblr.com/tumblr_lw...txd9o1_500.jpg
Ah de harmonica houder, een uitvinding van Lester Polsfuss.
Niet te vergeten surf, het genre dat de djzzz eigenhandig gecreëerd heeft.
Wat de MC betreft, zouden Oeleg en Svetlana nog een beetje toeren met al dat Poetin gedoe?
Ook een fijne quirk van de Fender '63 reverb, onweer als je ertegen trapt.
https://www.youtube.com/watch?v=9M4dZw37i7s
Jazzmasters waren ooit bedoeld als jazzgitaren. Maar de jazzgitaristen hapten niet toe (wilden op semi akoestische gitaren blijven spelen).
Het was ook het "laatste" model dat Leo Fender in die jaren ontwierp, en het was (bedoeld als) de verbetering van de strat, die zelf bedoeld was als verbetering van de tele. De jazzmaster was het duurste model in de catalogus, de meest luxe gitaar van Fender en was volledig in balans als je m op schoot neemt (zittend speelt). Leo Fender had het idee dat dit de definitieve elektrische gitaar zou zijn (geavanceerd tremolo systeem, electronica met allerlei mogelijkheden etc.). Het bleek totaal niet zo te zijn en eigenlijk werd het een flop. Omdat er aanvankelijk niet iemand was die de gitaar populair maakte zag ie ze vanaf de jaren zeventig vaak voor weinig geld in tweedehands winkeltjes.
Hoewel ze (net als de jaguar) vooral geassocieerd worden met "alternatieve" bands uit de jaren tachtig/negentig (Sonic Youth, Dinosaur jr. enz) zijn ze ook in andere stijlen gebruikt (vooral surf, maar ook in blues, en Townshend gebruikte er eentje voor Tommy, Hendrix speelde er af en toe op). Het is een beetje wat je er mee wilt doen, daar bestaan geen regels voor. Maar de gitaar heeft een geheel eigen karakter, net als de strat en de tele.
Bestaat er eigenlijk een elektrisch schema van de jazzmaster ???
LMGTFY
plus nog wat
Merci, ik zocht op een verkeerde manier vandaar ik niks vond.
IK zou graag die dinges eruit halen aan de bovenkant, dat schakelaartje en die knopjes, het zit in de weg, maar het ziet er voor mij wat te ingewikkeld uit, ik vrees dat ik het zal laten doen.
Mijn Jazz is eruit gegaan afgelopen jaar.
Te beperkt inzetbaar, erg scherpe klank, en volmaakt idiote ‘extra’ mogelijkheden aan de bovenkant.
Daarvoor is in de plaats gekomen:
https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-...dEJXHeHYs01OZj
Heerlijk, wat fluweliger maar toch nog een Fender vibe.
Bovenste drie standen: nek, brug of die twee samen
Onderste drie standen: uit, middelste bij de brug of middelste bij de nek, alle drie aan
Qua spelen was ik ok met de jazz, de Revo speelt minstens zo fijn. Fractie dunnere nek. Stiller dan de jazz. Misschien in mijn verbeelding: geen kilometers kabel voor schakelingen die ik toch niet gebruik.
Vriendelijke groet, Gus
Ziet er goed uit Gus! Ik vind Vintage erg veel value for money bieden. Heb er zelf een Strat en Tele van; het geluid benadert het origineel en in het gebruik zijn ze erg betrouwbaar.
Zelf heb ik altijd ruzie met zo’n derde pickup, dus dat hoeft voor mij niet.
Felicitades met de aankoop and happy playing!
Ja ik ook, middelste pickups maken constant ruzie met plectra,
niet mijn Yamaha Jazzmaster though,
beetje opschuiven naar de brug, lijkt het net een hummie.
slimme jongens die Japanners
https://i.pinimg.com/736x/23/a1/c6/2...770ebd7ad5.jpg
Alleen die malle wiebelende brug he, die altijd voor een ontstemming zorgt. Had je vroeger geen last van want toen speelde men met 0.13 snaren omdat er zwz niets anders was. Sommigen vervangen ze door een jaguarbrug maar dan is de snaarhoek naar de trem weer niet optimaal en flippen de snaren er af als je wat ruw speelt. Zijn tegenwoordig wel mooie maar peperdure replacements voor maar toch blijft het de achilleshiel van het ding. Die 1000k pots vervangen door 500k pots doet ook nog weleens wonderen maar dat is smaak natuurlijk.
Ik heb er twee. Een Mexicaanse 60’s Laquer en een Amerikaanse ProII. Best wel twee verschillende gitaren, maar ze spelen beide heerlijk. Ze hebben beide een andere radius toets, maar qua speel gevoel lijken ze toch wel op elkaar. De mex heb ik een staytrem brug op zitten die me uitstekend bevalt, daarvoor had ik hem al vervangen voor een mustang brug, maar de Staytrem brug maakt een wereld van verschil. De ProII heeft een eigen verbeterde brug en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Sinds m’n eerste Jazzmaster ben ik totaal verknocht geraakt aan offset modellen. Ik speel nu eigenlijk alleen nog op de ProII en een Baum Wingman.